N N SI OÉkkERS 79 19 4u|oparc bV 4x4 Sum Dromen van vrijheid en het temmen van een onherbergzaam landschap Vierwielaandrijving steeds populairder bij de Nederlandse automobilist y r V-A-G d Bols en Kooijman OBAM Tilburg BV ITOYOTAl ITOYOTAl TOYOTA Autobedrijf LEDdaers bv S DAIHATSU 3 NISSAN fK GARAGE DENISSEN BV, SPYKER G.VAN RIJN B.V. P. SMULDERS LADAautof“Ss -Wai: RENOVA lart 1986 - pagina 36 Donderdag 27 maart 1986 - pagina 37 DE TILBURGSE KOERIER ziwo I in AUTOBEDRIJF GROOTHUIS ircedes-Benz Loon op Zand Mercedes-Benz /4UTO TILBURG AUTOMOBIELBEDRIJF af ADR. VAN DE VEN TILBURG B.V. e SUBARU MITSUBISHI van Dorst Rijen Moergestel Autonovo Tilburg Oisterwijk Hopmans en Bertens Automobielbedrijf A. A. GIJSBERS Racer 1902 Foto: Autotron, Drunen. AUTOMOBIELBEDRIJF HILVARENBEEK AUTOMOBIELBEDRIJF 1VI HONDA automobielen Bokocar Tilburg bv zagen de successen van Rover igen aan, maar al vrij snel kwa- 4 WD-auto’s. Sommige leken jgen. De nog met zou kun- i tenslot- HONDA AutoOisterwükbv Het begon allemaal met de autoten- toonstellingen van Londen en Parijs in 1903, een sensatie. De nederlandse autofabrikant Spyker introduceerde daar de eerste zescylinder motor en de eerste vierwielaangedreven auto van de wereld. De Spyker Racer, een «Ter- reinwagen» met een motorinhoud van 5070 cc, die goed was voor 36/50pk. De constructie was bedoeld voor het rij den op de slechte, vaak glibberige wegen in «Nederlands Oost-Indië», doch fabri cage van Spyker personenwagens met vier wielaandrijving vond nimmer plaats. 4 WD - Four Wheel Drive oftewel vierwielaandrijving - was deze aanduiding enkele jaren geleden alleen af en toe op een exclusieve automobiel te sig naleren, tegenwoordig zijn steeds meer «gewoon» ogende auto’s met deze magische cijfer-letter combinatie gesierd. Vierwielaandrijving - veel leken zullen dat begrip nog altijd voornamelijk associëren met de legendarische Jeep, een in de Tweede Wereldoorlog door de Autofabriek Willys Over land voor het Amerikaanse leger ontwikkeld wagentje voor elk terrein. De Jeep was vooral ontworpen om als stafauto snel mensen en communica tieapparatuur naar en van verschillende plaatsen aan en achter het front te kunnen vervoeren bij gebrek aan begaanbare wegen moest daarbij dikwijls slecht begaanbaar terrein als weg dienen. De Amerikaanse Jeep voldeed voortreffelijk en na de oorlog werd hij niet alleen voor al lerlei vredesdoeleinden ingezet, ook kreeg de «Oerjeep» te maken met een steeds groeiende concurrentie, eerst vanaf 1948 van de Britse Landrover, in de vijftiger jaren gevolgd door Mercedes-Benz, DKW en Volkswagen en nog later door Citroën, Fiat, Renault en onze eigen Daf. Overigens waren de Amerikaanse Jeeps niet de eerste vierwielaange dreven auto’s. Die eer komt ook niet toe aan de Duits-Oostenrijkse fabrikant Daimler die in 1904 een vierwielaangedreven auto bouwde en 2 jaar later demonstreerde voor het Oostenrijks-Hongaarse leger. Omdat de belangstellende hoge officieren en hun rijpaarden tijdens de demonstratie behoorlijk wat last hadden van het lawaai en de rondvliegende modderkluiten viel de voorlijke uitvinding niet in goede aarde bij Keizer Franz Joseph en werd het rijden met deze 4 WD ten strengste verboden. De eerste 4 WD is gemaakt door onze landgenoot, de autofabri kant Hendrik Jan Spijker die in 1902 kwam met een eigen door al le vier de wielen aangedreven voertuig. Ondanks enkele succes volle demonstraties in vooral het buitenland, bleven de bestellin gen uit en zo kwam de Spijker-jeep al evenmin in produktie als de vroege Daimler-jeep. De grote populariteit van de op de vier wielen aangedreven ter reinwagen kwam lang na de tweede wereldoorlog, eigenlijk pas in de jaren zeventig. Weliswaar was de Jeep met zijn Britse broertje Landrover al vanaf de veertiger jaren zeer populair in kleine kring, een massale run ontstond er zeker niet op die zeer functionele maar ook weinig comfortabele voertuigen. De gouden tijden voor de Four Wheel Drive leken aan te bre ken in 1970, waarbij de Britten als trendsetters optraden. Ir juni van dat jaar introduceerde Rover een buitengewoon luxe en ook niet bepaald goedkope versie van het stoere werkpaard, de Landrover. De Range-Rover zoals de nieu we terreinwagen heette, sloeg in als een bom en de fabri kant had de tijd mee de zeventiger jaren vormden een hoogtepunt van welvaart in heel de westerse wereld en er leek geld genoeg te zijn iedere zichzelf enigszins res pecterende deelnemer aan de jetset zorgde dat hij een Range-Rover kocht, zelfs al was hij nauwelijks geïnteres seerd in de speciale rij-eigenschappen die de vierwiel aandrijving bood. Andere autofabrikanten za aanvankelijk met lede oge men ze zelf met eigen 4 qua ontwerp nog het meest op de oude Amerikaanse Jeep, bij andere ontwerpen was juist getracht om het luxueuze en het 4x4 karakter van de Range-Rover te benaderen. In weer een later stadium, aan het begin van de tachtiger jaren, kwam een derde soort 4x4 auto de markt verlevendigen geen al dan niet luxe, maar in elk geval robuust ogende en duidelijk voor het zwaardere werk toegeruste beren van auto’s maar juist uiterlijk vrij onopvallende, gewone perso nenauto’s en stationcars die «onder de motorkap» uitgerust waren met een vierwielaandrijving. De eerste fabrikant die zo’n gewoon schijnende terreinauto bouwde was het Japanse Subaru. Inmiddels lijkt de markt zich gesplitst te hebben. Behalve de «echte» Jeeps, Landrovers en Land- cruisers die hoofdzakelijk door mensen worden gebruikt die ze voor hun beroep nodig hebben is er de categorie luxe, ruige terreinwagens die vooral hun aantrekkingskracht uitoefenen op de jongere automobilist met avontuurlijke aan leg. De derde trend in 4-WD-auto’s, die van de «verborgen krachten», houdt een minder dui delijk te omschrijven segment van de kopers markt in haar ban. Dit soort auto’s is immers geschikt voor alle doeleinden een keurige zakenman hoeft zich voor niemand te scha men wanneer hij in zijn 4x4 limousine bij een relatie voorrijdt. Op de terugweg naar huis kan de rustige chauffeur desgewenst en wanneer het belendende terrein daartoe geschikt is, van de weg af spurten en een automobilistische lentebuiteling door een braakliggend stukje woeste grond gaan opvoeren om, wanneer hij zich voldoen de heeft uitgeleefd, weer naar de snel weg terug te keren en braaf zijn weg te vervolgen. Wat wij wilden beweren is, kortom auto's met vierwielaandrijving zijn po pulair, ook in Nederland. Ook al is ons land op heel de wereld de rageplaats waar je met een terreinwagen het minst te zoeken hebtop een paar armzalige heuveltjes in Zuid-Limburg na is Nederland zo plat als een dub beltje en bovendien voor de helft be zaaid met voortreffelijke wegon n° paar terreintjes waar je dan n< je 4x4 een lekker eind weg nen gaan scheuren blijken te natuurgebieden te zijn waar de toegang voor auto’s verboden is. Dit alles kan de bezitter van een terreinwagen echter nauwelijks afschrikken. Hij houdt van zijn vervoermiddel en om er met volle teugen van te kunnen genieten maakt hij graag een tripje naar het buitenland. [l^l NET EVEN STERKER!a- OpPSriTianS

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1986 | | pagina 37