N
N
SI
OÉkkERS
79
19
4u|oparc bV
4x4 Sum
Dromen van vrijheid
en het temmen van
een onherbergzaam landschap
Vierwielaandrijving steeds populairder bij de Nederlandse automobilist
y
r
V-A-G
d
Bols en Kooijman
OBAM Tilburg BV
ITOYOTAl
ITOYOTAl
TOYOTA
Autobedrijf
LEDdaers bv
S DAIHATSU
3 NISSAN
fK GARAGE
DENISSEN BV,
SPYKER
G.VAN RIJN B.V.
P. SMULDERS
LADAautof“Ss
-Wai:
RENOVA
lart 1986 - pagina 36
Donderdag 27 maart 1986 - pagina 37
DE TILBURGSE KOERIER
ziwo
I
in
AUTOBEDRIJF GROOTHUIS
ircedes-Benz Loon op Zand
Mercedes-Benz
/4UTO TILBURG
AUTOMOBIELBEDRIJF
af
ADR. VAN DE VEN TILBURG B.V.
e
SUBARU
MITSUBISHI
van Dorst
Rijen
Moergestel
Autonovo
Tilburg
Oisterwijk
Hopmans
en Bertens
Automobielbedrijf
A. A. GIJSBERS
Racer 1902
Foto:
Autotron, Drunen.
AUTOMOBIELBEDRIJF
HILVARENBEEK
AUTOMOBIELBEDRIJF
1VI HONDA
automobielen
Bokocar Tilburg bv
zagen de successen van Rover
igen aan, maar al vrij snel kwa-
4 WD-auto’s. Sommige leken
jgen. De
nog met
zou kun-
i tenslot-
HONDA
AutoOisterwükbv
Het begon allemaal met de autoten-
toonstellingen van Londen en Parijs
in 1903, een sensatie. De nederlandse
autofabrikant Spyker introduceerde
daar de eerste zescylinder motor en de
eerste vierwielaangedreven auto van de
wereld. De Spyker Racer, een «Ter-
reinwagen» met een motorinhoud van
5070 cc, die goed was voor 36/50pk.
De constructie was bedoeld voor het rij
den op de slechte, vaak glibberige wegen
in «Nederlands Oost-Indië», doch fabri
cage van Spyker personenwagens met vier
wielaandrijving vond nimmer plaats.
4 WD - Four Wheel Drive oftewel vierwielaandrijving - was deze aanduiding
enkele jaren geleden alleen af en toe op een exclusieve automobiel te sig
naleren, tegenwoordig zijn steeds meer «gewoon» ogende auto’s met deze
magische cijfer-letter combinatie gesierd. Vierwielaandrijving - veel leken
zullen dat begrip nog altijd voornamelijk associëren met de legendarische
Jeep, een in de Tweede Wereldoorlog door de Autofabriek Willys Over
land voor het Amerikaanse leger ontwikkeld wagentje voor elk terrein. De
Jeep was vooral ontworpen om als stafauto snel mensen en communica
tieapparatuur naar en van verschillende plaatsen aan en achter het front
te kunnen vervoeren bij gebrek aan begaanbare wegen moest daarbij
dikwijls slecht begaanbaar terrein als weg dienen. De Amerikaanse
Jeep voldeed voortreffelijk en na de oorlog werd hij niet alleen voor al
lerlei vredesdoeleinden ingezet, ook kreeg de «Oerjeep» te maken met
een steeds groeiende concurrentie, eerst vanaf 1948 van de Britse
Landrover, in de vijftiger jaren gevolgd door Mercedes-Benz, DKW en
Volkswagen en nog later door Citroën, Fiat, Renault en onze eigen
Daf.
Overigens waren de Amerikaanse Jeeps niet de eerste vierwielaange
dreven auto’s. Die eer komt ook niet toe aan de Duits-Oostenrijkse
fabrikant Daimler die in 1904 een vierwielaangedreven auto bouwde
en 2 jaar later demonstreerde voor het Oostenrijks-Hongaarse leger.
Omdat de belangstellende hoge officieren en hun rijpaarden tijdens
de demonstratie behoorlijk wat last hadden van het lawaai en de
rondvliegende modderkluiten viel de voorlijke uitvinding niet in
goede aarde bij Keizer Franz Joseph en werd het rijden met deze 4
WD ten strengste verboden.
De eerste 4 WD is gemaakt door onze landgenoot, de autofabri
kant Hendrik Jan Spijker die in 1902 kwam met een eigen door al
le vier de wielen aangedreven voertuig. Ondanks enkele succes
volle demonstraties in vooral het buitenland, bleven de bestellin
gen uit en zo kwam de Spijker-jeep al evenmin in produktie als
de vroege Daimler-jeep.
De grote populariteit van de op de vier wielen aangedreven ter
reinwagen kwam lang na de tweede wereldoorlog, eigenlijk pas
in de jaren zeventig.
Weliswaar was de Jeep met zijn Britse broertje Landrover al
vanaf de veertiger jaren zeer populair in kleine kring, een
massale run ontstond er zeker niet op die zeer functionele
maar ook weinig comfortabele voertuigen.
De gouden tijden voor de Four Wheel Drive leken aan te bre
ken in 1970, waarbij de Britten als trendsetters optraden. Ir
juni van dat jaar introduceerde Rover een buitengewoon
luxe en ook niet bepaald goedkope versie van het stoere
werkpaard, de Landrover. De Range-Rover zoals de nieu
we terreinwagen heette, sloeg in als een bom en de fabri
kant had de tijd mee de zeventiger jaren vormden een
hoogtepunt van welvaart in heel de westerse wereld en er
leek geld genoeg te zijn iedere zichzelf enigszins res
pecterende deelnemer aan de jetset zorgde dat hij een
Range-Rover kocht, zelfs al was hij nauwelijks geïnteres
seerd in de speciale rij-eigenschappen die de vierwiel
aandrijving bood.
Andere autofabrikanten za
aanvankelijk met lede oge
men ze zelf met eigen 4
qua ontwerp nog het meest op de oude Amerikaanse
Jeep, bij andere ontwerpen was juist getracht om het
luxueuze en het 4x4 karakter van de Range-Rover te
benaderen. In weer een later stadium, aan het begin
van de tachtiger jaren, kwam een derde soort 4x4
auto de markt verlevendigen geen al dan niet luxe,
maar in elk geval robuust ogende en duidelijk voor
het zwaardere werk toegeruste beren van auto’s
maar juist uiterlijk vrij onopvallende, gewone perso
nenauto’s en stationcars die «onder de motorkap»
uitgerust waren met een vierwielaandrijving.
De eerste fabrikant die zo’n gewoon schijnende
terreinauto bouwde was het Japanse Subaru.
Inmiddels lijkt de markt zich gesplitst te hebben.
Behalve de «echte» Jeeps, Landrovers en Land-
cruisers die hoofdzakelijk door mensen worden
gebruikt die ze voor hun beroep nodig hebben is
er de categorie luxe, ruige terreinwagens die
vooral hun aantrekkingskracht uitoefenen op
de jongere automobilist met avontuurlijke aan
leg.
De derde trend in 4-WD-auto’s, die van de
«verborgen krachten», houdt een minder dui
delijk te omschrijven segment van de kopers
markt in haar ban. Dit soort auto’s is immers
geschikt voor alle doeleinden een keurige
zakenman hoeft zich voor niemand te scha
men wanneer hij in zijn 4x4 limousine bij een
relatie voorrijdt. Op de terugweg naar huis
kan de rustige chauffeur desgewenst en
wanneer het belendende terrein daartoe
geschikt is, van de weg af spurten en een
automobilistische lentebuiteling door een
braakliggend stukje woeste grond gaan
opvoeren om, wanneer hij zich voldoen
de heeft uitgeleefd, weer naar de snel
weg terug te keren en braaf zijn weg te
vervolgen.
Wat wij wilden beweren is, kortom
auto's met vierwielaandrijving zijn po
pulair, ook in Nederland. Ook al is ons
land op heel de wereld de rageplaats
waar je met een terreinwagen het
minst te zoeken hebtop een paar
armzalige heuveltjes in Zuid-Limburg
na is Nederland zo plat als een dub
beltje en bovendien voor de helft be
zaaid met voortreffelijke wegon n°
paar terreintjes waar je dan n<
je 4x4 een lekker eind weg
nen gaan scheuren blijken
te natuurgebieden te zijn waar de
toegang voor auto’s verboden is.
Dit alles kan de bezitter van een
terreinwagen echter nauwelijks
afschrikken. Hij houdt van zijn
vervoermiddel en om er met volle
teugen van te kunnen genieten
maakt hij graag een tripje naar
het buitenland.
[l^l NET EVEN STERKER!a- OpPSriTianS