29
IS
Uitnodiging
Bont
Het Nationale Ballet
zen
t il bur g
Theaters
door de
eeuwen heen
Het Brabants Orkest
met het Brabant Koor
<1
t
*n -
en
F
Stichting J.H. Leopold organiseert
armen»
Pianorecital
SC
'6
ETGEZ0NDEETV1S
fTlE
EN
REMMERS-DE JAGER
ZOUAVENLAAN 77
1 De Eikeiaar
VERSE MOSSELEN
met diverse heerlijke sauzen
Baal speelt
Dantons dood»
Marijke Höweler te gast
in Literair Café
Stichting Musische
Vorming Tilburg.
Uitgaari in de Franse tijd
1780-1813
Tuincentrum
Met een
jubileumpaspoort Mechels
naar de Miniatuur Teater:
schouwburg voor «De man met drie ^Tdaen
prijzen van 25 jaar
geleden
De heropleving
van de échte
Argentijnse Tango
De verspreiding van het Argentijnse lied
over het Europese kontinent heeft vooral
het afgelopen jaar een flinke positieve injek-
tie gekregen. Veelal heeft hierbij de tango
een centrale rol gespeeld. De VPRO regi
streerde een tot twee keer toe uitverkocht
konsert in Muziekcentrum Vredenburg van
tango-specialist Astor Piazolla. Naast deze
Koning van de Tango Nuevo hebben Juan
José Mosalini, het Quartern Cedron en het
trio Dirk van Esbroek, Juan Masondo en
Afredo Marcucci een belangrijke bijdrage
geleverd tot de herontdekking en herwaar
dering van de échte, onvervalste tango. Het
is dit laatstgenoemde trio dat in het kader
van de serie Folkkonserten op zondag 23 fe
bruari vanaf half drie het programma «Tan
go y otras Milongas» in de studio-zaal
brengt.
Theater Persona speelt
Agathavan Duras
Kees van de Ven
Kinderen van
een mindere god»
Daniel Wayenberg In het voorjaar van dit jaar zal de
Stichting J.H. Leopold weer een jong-
DE TILBURGSE KOERIER
jari 1986-pagina 10
Donderdag 20 februari 1986 - pagina 11
50
t wore
ild me
I sjechische tenor Fantisek Livora.
Independance
ir in
het
tot 800 m
lm
5
1,35
Café
p. meter
72,00
114,90
anvraag
33
VOORUITBLIK
i zaterdag 22 februari
uur.
Pogit
Voor alle
tuinbenodigdheden
en kamerplanten
KUNSTGESCHIEDENIS
RENAISSANCE EN BAROK
o.l.v. Jos Legrand, kunsthistoricus
zaterdagochtend 10.00-12.00 uur
22 februari t./m. 17 mei
Inschrijving staat nog open voor een beperkt aantal cursisten.
Bel: 013/684333.
0
O
0
O
O
5
O
O
O
o
o
5
0
5
5
5
9
9
5
D
BESU
INC
feHOP
fïöVVN
sn
iet
1,75
2,50
1,60
1,50
1,05
1,70
1,09
1,39
1,60
3,40
Julianastraat 16, 5087 BB Diessen
Telefoon 04254-1238
Kapt. Hatterasstr. 1
Tel. 013-421605
Tilburg
F VISSPECIAALZAAK
L BESTERDRING 27 TILBURG,TEL420424
Centrum voor kunstzinnige vorming
Zouavenlaan 77, Tilburg. 013/68.43.33
eL (flfel^taurantfalencentruni
Alban
Drigo) en
worden be-
0
o
15
0
o
o
5
5
0
0
0
o
tot 200
•trekk. m.
vaardig i
door regit
1,15
1,35
1,50
1,95
2,65
0,85
0,95
1,00
1,55
1,80
2,50
2,95
4,00
1,00
1,5Ó
2,30
3,60
4,30
6,05
2,05
3,05
3,90
5,70
7,60
«Kannen Kruiken»
toneelstuk alle vor-
relativeren. Om
i wel heel uitzon
ui gekozen: die
jrgelezen uit eiger
:nheid zijn tot he
schreven i
broer, die
ontmoeting li
die hij in jaren
tha» wordt
bniari en
in de Stud
Musil t
gesprekken i
kenis van ht
gehjkgest
«Agatha»
en g“5t
liefde, waarbij
5 en was
isch psy-
ust voor het
zoals ze zelf
laai caravans
ik hier naast
3 gewoon ge-
rijven, krank-
De kennis van de wereld buiten hun stad
was in deze periode bij de meeste mensen
-1 Reizgn was ongewoon en als
I, beperkten de tochten zich in
-o„ geringe afstanden waar lang
over gedaan werd. Geïllustreerde boeken
over verre streken en volken waren kostbaar
en kranten waren niet geïllustreerd. De lees
ervaring van het merendeel van de bevol
king beperkte zich tot wat men op school
onder ogen had gekregen. Aangezien de
mensen weinig gewend waren, is het geen
wonder dat de jaarlijkse kermis een sensatie
vormde. De wereld kwam naar de eigen
gaat over twee jongens, Topper en Vi
go, die een toverkrijtje hebben. Alles
wat ze daarmee tekenen wordt echt.
Zo zitten ze opeens met een gele neus
hoorn, die het hele huis op stelten zet.
Begrijpelijk dat er dan de nodige avon
turen
Bl. I tot20pl.
O 25,00
0 32,60
O 51,00
O 65,00
O 82,60
0 86,00
Op 12,00
Op 29,00
I tot 60 pl.
5 8,95
12,50
5 14,87
>17,30
5 5,87
zeer juichend
ran Rudi van Dant-
over zegt: «Een
e titel heb ik -
^e hoogste
p neer. De
loopbaan:
i de laatste
ipen heeft, maar
i (Pierre Bokma), die zich O""-
-het «natuurlijk verloop» van
duedenis en verbeidt in rust- en lustoor-
naar
door u verkozen tot
aan alle aanstaande bruidsparen
die verzekerd willen zijn
van een geslaagd bruiloftsfeest.
Kom eens vrijblijvend informeren
en ontdek de Kempische sfeer
van ons gerenomeerde Café-Restaurant.
Leeds Laughing Stock
Een vermaard Engels toneelgezelschap
met de verrassende heldere en humoristi
sche voorstelling «a fool at large» over al
lerlei typisch europese verschijnselen zoals
boterbergen, wijnvelden en kerncentrales.
Dinsdag 4 maart om 16.00 uur in de stu-
dio-zaal. De voorstelling van 20.45 u. is uit
verkocht.
a «V Noor Landheer en Camille Mortagne.
In een regie van Jaak van Assche speelt
het Mechels Miniatuur Teater het toneel
stuk «De man met drie armen» van Ed
ward Albee. De spelers zijn Mandus de
Vos, Heddie Suis en Manu Verreth. «De
man met drie armen» is op zaterdag 22 fe
bruari om 20.45 uur te zien in de studio-
zaai
ouderdom. De bovenste etage, vaak niet
eens zo’n benijdenswaardig vertrek, geïso
leerd. Het leven speelt zich ver weg, bene
den, af. De enige uitwijkmogelijkheid is om
laag. Gevangen in de val, door het leven ge
zet. Of proberen we ons aan het tij en ontij
van de natuur te onttrekken?
Het ballet «Le Corsaire» is gebaseerd op
het gedicht «The Corsaire» (De Zeerover»
van Lord Byron. Centraal in het verhaal
staat de liefde van de piraat Conrad voor
het jonge, Griekse meisje Medora. Zij wordt
als slavin verhandeld, maar na allerlei avon
turen, waaronder een schipbreuk, is er toch
een «happy end». De pas de deux Medora
één van de meest spektakulai-
Qg wereld-
Leningrad.
Ulrich zijn zuster in
op zoek naar de bete-
een liefde tussen twee
turen. Duras pakt in
i van Musil’s verhaal op
j de broer-zuster
verlegt naar de
me gegeven
ich Heimer
geeft aan dat Du
tt van haar toneel-
door «Der
ohne Eigenschaften» (1931) van
l Musil. In deze roman wordt de
liefde tussen een broer en een zus be-
vanuit het perspektief van de
na de dood van zijn vader een
I heeft met zijn zuster Agatha
;aren niet gezien heeft «Aga-
gespeeld <»p donderdag 27 fe-
i maandag 3 maart om 20.45 uur
Studio-Zaal.
beschrijft hoe Ulrich zijn zuster in
i meevoert
urn liefde,
stemde nati
1» de draad
geeft haar eigen visie op
fde, waarbij ze de blik v
Op het programma van de voorstelling, die Het Nationale Ballet op maandag 24 februari in
de schouwburg zaal zal verzorgen, staan de volgende balletten: Haydn Symfonie»
Jan Linkens (muziek: Haydn), «Room at the top» van Rudi van Dantzig (muziek: Al
Berg), «Pas-de-deux Le Corsaire» van Marius Petipa (muziek Rivcardo
«Corps» van Hans van Manen (muziek Alban Berg). De eerste drie balletten worden
geleid door bet Nederlands Balletorkest onder leiding van Adam Gatehouse.
In samenwerking met het Nederlands
Theater Instituut organiseert Schouwburg
Tilburg in het kader van het 25-jarig be
staan de tentoonstelling «Uitgaan in de
Franse tijd 1780-1813». Deze tentoonstel
ling is geopend van maandag t/m,zaterdag men u.v
van 11.00 tot 18.00 en 19.00 tot 21.30 uur droomde
en op zondag van 12.00 tot 17.00 uur. proz;
stuk
worden g
moderne, i
de van de i
Agatha was de naam die me gegeven zuster. In dit toneelstuk van Marguerite
werd door een minnaar Ulrich Heimer». Duras (1981) wordt de herinnering opge-
Dit citaat uit «Agatha» geeft aan dat Du- haald aan het ontstaan van een innige liefde
ras zich bij het schrijven van haar toneel- tussen een broer en een zus.
stuk heeft laten inspireren door «Der Na de dood van de moeder, die hun liefde
Mann ohne Eigenschaften» (1931) van heeft zien ontstaan, arrangeert de zuster een
Robert Musil. In deze roman wordt de ontmoeting met de broer in de verlaten vüla
van hun kindertijd. Zij heeft de taak op zich
genomen haar broer te konfronteren met
een definitief afscheid om «de verschrikke
lijke kracht van hun liefde» dragelijk te ma
ken.
De broer ziet dit afscheid met doodangst
tegemoet; de zuster weet echter dat aan hun
liefde, die groeide in de onschuld van hun
kindertijd, geen einde zal komen.
In deze ontmoeting neemt ze hem mee
naar de tijd waarin hun liefde zich open
baarde. Intens aandacht'»
de innerlijke stem van
roepen ze de beelden op
Uiteindelijk spitsen deze beelden z
op één zomer, één moment waarop Ag
in een flits een diep gevoel van liefde
haar broer ervaarde.
In deze ontmoeting houdt het verdriet
over de ontoereikendheid van hun liefde
hen beiden tot het laatste moment volledig
in de ban.
«Agatha»
Met het Jubileumpaspoort van Schouw
burg Tilburg betalen bezoekers in de perio
de van half februari tot eind maart voor een
groot aantal voorstellingen toegangsprijzen
zoals die 25 jaar geleden heel normaal wa
ren. De «vaste klanten» van de schouwburg men
hebben zo’n paspoort inmiddels thuis ont- dat t<
vangen, de overige bezoekers kunnen er
voor vijf gulden een aanschaffen bij de kas
sa. Dit jubileumpaspoort is speciaal uitge
bracht in het kader van het 25-jarig bestaan
van Schouwburg Tilburg. De kortingen zijn
zo aanzienlijk dat bij de meeste voorstellin
gen de korting nog hoger is dan de prijs van
het paspoort. De kortingen worden verleend
op de voorstellingen met een artistieke ka
rakter en omdat er sprake is van een jubi-
leumperiode komen er in die eerder ge- ex-bezitter v
noemde zes weken verschillende interessan- herinnering
te produkties naar Tilburg. van roem.
Elk seizoen verzorgt Het Brabants Orkest
een uitvoering met medewerking van het
Brabant Koor, een select vocaal ensemble,
waarvan Andries Clement repetitor is. On
der leiding van dirigent André Vandemoot
wordt op donderdag 27 februari om 20.15
uur in de schouwburg-zaal een romantisch
programma gepresenteerd: «Uit Boheem
se bossen en velden», «Vysehrad» en «De
Moldau» uit «Mijn Vaderland» van Sme
tana, Gebet voor koor en orkest van Rönt
gen en «Amarus voor soprain. tenor, koor
en orkest» van Janécek. Als solisten wer
ken Judith Mok (sopraan) en Frantisek
Livora (tenor) aan dit konsert mee. Om
19.30 uur verzorgt drs. Jacques Maassen
in de theaterkelder de mondelinge toelich
ting op dit konsert.
Het bekendste werk dat zal worden uitge
voerd is «De Moldau», het beroemde sym
fonische gedicht van Smetana, waarin het
ontstaan van een beek en het wassen van
een brede rivier worden geschetst: de Mol
dau.
Het symfonisch gedicht «De Moldau»
maakt deel uit van een cyclus van zes op
zichzelf staande orkestwerken die de naam
«Ma Vlast» (Mijn Vaderland) kreeg. Ook
de andere vijf werken schilderen een karak
teristiek Tsjechisch begrip.
Het Brabants Orkest presenteert ook nog
twee van de minder bekende symfonische
schetsen. Allereerst «Uit Boheemse bossen
en velden» - een natuurimpressie met min
of meer pastoraal karakter - en daarmee
kontrasterend: «Vysehrad», de burcht van
Praaë' lallu
Na de pauze zingt Het Brabant Koor een een
korte kantate van Julius Röntgen (1855- an,
In Theater ’t Heks aan de Lanner-
straat 1 in Tilburg-Noord zijn de ko
mende week weer een aantal voorstel
lingen te zien die zeer de moeite waard
zijn. Voor inlichtingen en reserverin
gen kunt u bellen naar: 013/551171 of
013/420400.
Over Haydn Symfonie» schreef Jan
Baart (Haarlems Dagblad): «In kompositie,
ruimtelijk gebruik en theatrale werking van
bedrieglijk eenvoudig lijkende bewegings-
stijl spreekt een onmiskenbare muzikaliteit laag. Gevangen in
en gerijpt choreografisch talent. Haydn zet. Of proberen we ons a
Symfonie van Jan Linkens is een schitte- van de natuur te onttrekke_
rend gekonsipieerd groepswerk, waarin bo- Het ballet «Le Corsaire» is
vendien de alerte houding en spirituele sfeer het gedicht «The C-'T
van de uitvoering er geen misverstand over van Lord Byrc
laat bestaan dat dit werk ook een feest voor staat de liefde van de piraat
de dertig dansers moet zijn». het jonge, Griekse meisje Med
«Room at the top» is een zeer juichend als slavin verhandeld, maar na allerle
ontvangen choreografie van Rudi van Dant- turen, waaronder een schipbreuk, is
zig, die er zelf het volgende over zegt: «Een een «happy end». De pas de
gelijk waardige Nederlandse titel heb ik - en Conrad is één van de meest s;
helaas - niet kunnen vinden. De hoogste re uit het klassieke repertoire. I
etage, daar komt het ongeveer op neer. De première vond plaats in 1899 in
hoogste etage, in het leven, in een loopbaan: «Le Corsaire» staat sinds 1965 op het reper-
een probleem waar de danswereld de laatste toire van Het Nationale Ballet.
tijd nogal eens mee te kampen heeft, maar Het ballet «Corps» van Hans van Manen
waar vroeg of laat bijna iedereen mee ge- gaat op dinsdag 11 februari in Amsterdam
konfronteerd wordt: jeugd, volwassenheid, in première.
.vzen uit eigen werk.
Het «jong» heeft geen betrekking op
de leeftijd maar op het «talent». Voor
de vierde keer zal de voorleesavond ge
paard gaan met de uitgave van een ca-
fécahier, hierin worden gedichten pp-
genomen van de voorlezenden op de
Jong-Talentavond.
De Stichting J.H. Leopold roept
jong talent op om (proza of) poëzie in
te sturen. Graag met een korte levens
beschrijving. Elke inzender krijgt ant
woord of zijn/haar gedichten al dan
niet geplaatst worden.
De gedichten kunnen worden inge
stuurd naar de Stichting J.H. Leopold,
postbus 3060 5003 BB Tilburg o.v.v.
«Jong talent» of «cafécahier».
wordt gespeeld door Porgy
i Antoinette Jelgersma. Verta-
Groeneveld, Suzanne Hohé, vo
eer en Camille Mnrtasm- Bordelen zagen de klandisie verdubbeld
en in alle feestlokalen van de stad werden
bals georganiseerd waar de wals als nieuw
ste modedans furore maakte.
Op amusementsgebied was er in deze pa
rochie een aantal interessante ontwikkelin
gen aan de gang: het circus - paardenspel
genoemd in deze tijd - ontwikkelde zich uit
de combinatie van koorddanserij en akroba-
tiek op de paarderug, de opera werd één van
de populairste kunstvormen, het ballet ont- De Tilburgse Revue «Kannen Krui-
wikkelde zich van amusant entre acte ver- ken» is tot op heden door het publiek zeer
maak tot een zelfstandige kunstvorm die op goed ontvangen getuige de reacties o.a. in
het Nieuwsblad: «De Tilburgse revue heb
ik ervaren als een bijzonder weldadig warm
bad in deze koude dagen». Er zullen deze en
de komende maand ter ere van het 25-jarig
bestaan van de Schouwburg Tilburg nog ze
ker 5 voorstellingen worden gegeven en wel
op: vrijdag 21, zat. 22, vr. 28 feb., zo. 2 en 3
mrt. in de schouwburg-zaal.
zeer hoog niveau beoefend werd. Op toneel
gebied verloor de tragedie, bevolkt door :-
verzen sprekende vorsten en vorstinnen hei
van het prozadrama waarin gewone mensen
de hoofdrol speelden, verwikkeld in proble
men die aansloten bij bestaande of ge-
d.uomde problemen van de burgerij. Het
orozadrama en het melodrama - een toneel-
k met muzikale begeleiding - kunnen
gezien als de voorlopers van het
e, realistische toneel dat aan het ein-
ie negentiende eeuw ontstaat.
Marijke Höweler debuteerde in
1982 met «Van geluk gesproken». In
1964 had zij een verhalenbundel gepu
bliceerd maar met de roman in 1982
brak zij pas echt door.
«Van geluk gesproken» is het eerste
deel van een trilogie. In korte hoofd
stukken ontrolt zich het verhaal of be
ver de verhalen. Haar verteltrant is iro
niserend, soms op het sarcastische af.
Haar «tweede boek» «Bij ons
'jnt de zon» Ujkt in nogal wat op
zichten op haar eerste. Haar geestige
visie op de «comedie humaine» wordt
ook in dit boek verwoord. Sommige
kritici vonden het na deel twee van c.
trilogie eigenlijk wel genoeg, zij hoop
ten op een anderssoortige roman.
In 1984 verscheen «Emesto», dit
boek werd weer erg goed ontvangen.
alle reparaties maatwerk
eigen atelier bewaring
moderniseren
Tilburg - Nieuwlandstraat 3
013-426617
1932) op een gedicht van de dramatische
Duitse poëet Friedrich Hebbel.
Twee solisten verlenen hun medewerking
aan het laatste werk op dit konsert. Het is
de uitgebreide kantate «Amarus» van de
Tsjech Leos Janacek.
De jonge zangeres Judith Mok (in 1979
laureaat in Den Bosch) en de Tsjechische
tenor Frantisek Livora (één van de meest
vooraanstaande zangers uit de Oostblok
landen). In deze kantate wordt het lot van
i monnik bezongen, die twijfelt aan de
tui van het leven.
Roberts Plano Atelier
Plano’s - Vleugels
Repareren Taxeren Stemmen
Teven»:
T«ico analog» «yntbwlzar (incl. flightcase)
nw 6.500,- nu 2.600,-
Kawal synthesizer (Incl. flightcase)
mkll cassatie Interlace
normaal 4.800.- nu 2.760,-
^n^Sr*0 nu 1.760,-
Leellebox (origineel Hammond)
90 watt 1.600,-
Peelland 6 - Kaatsheuvel
Tel. 04167/75056
bellen vóór 10.30 u. 's morgens
e het hele huis op
jpehjk dat er dan de nc
volgen.
Theatergroep Poging Ilieatergroep
Vrijdag 21 en zaterdag 22 februari Bonheur/Hesper
telkens om 21.00 uur. Donderdag 27 februari, 21.00 uur.
Theatergroep Poging maakt beel- Theatergroep Bonheur heeft in sa-
dend theater met een telkens weer ver- menwerking met de theaterwerkplaats
rassende samenbundeling van diverse InDependance een produktie gemaakt
theaterdisciplines gebaseerd Op het werk van Djuna Bar-
In hun nieuwe produktie met de lan- nes. Hoewel deze Amerikaanse schrijf-
ge naam «Gister stonden wij aan de «ter in haar lange leven maar weinig
rand van de afgrond, vandaag zijn wij gepubliceerd heeft, is zij toch onder H-
gelukkig een stapje verder» is het the- teratuurkenners van de hele wereld be-
ma de spanning tussen macht en on- kend, voornamelijk door haar roman
macht. Twee jonge mensen ontmoeten «Nachtwoud».
elkaar en worden op slag verliefd. Uit Barnes behoorde tot de kolonie
nieuwsgierigheid gaan zij een grote Amerikaanse emigranten, die tussen
kijkdoos binnen. Het interieur is een de wereldoorlogen de linkeroever van
verlaten boudoir en bevat een collectie de Seine bevolkte. Zoals in die kringen
souvenirs van «la jeune colosse» die gebruikebjk was, raakte zij behoorlijk
jarenlang als dikke dame een kermisat- aan de drank en knoopte vrijmoedige
tractie was. Daar ontwikkelt zich een liefdeaffaires aan met dames, die net
relatie, die, zoals zovele, op onderlinge als zijzelf de Hteraire en artistieke sa-
machtsstrijd berust. Hoogtepunten l°ns frequenteerden.
hieruit worden op bizarre en ironische fn 6611 dergelijke salon speelt «Hes
wijze getoond. Per» zich af. De voorstelling heeft geen
verhaallijn, maar is een impressionis-
Kmo/Otto IS een neushoorn tisch verslag van de verhoudingen tus-
Zondag 23 februari 15.00 uur is er in sen de dames. Dit verslag van een
de Kino een Deense familiefilm te prettig-potteuze omgeving leidt tot
zien, gebaseerd op het boek van Ole kostelijke taferelen en monologen, die
Lund Kirkegaard De film, die ge- vaardig in mise-en-scene zijn gezet
schikt is voor iedereen vanaf 7 jaar, door regisseur Lidwien Roothaan.
Speciaal in het kader van het 25-jarig be
staan organiseert Schouwburg Tilburg
i.s.rn. Nederlands Theater Instituut de ten
toonstelling «Theaters door de eeuwen
heen».
De tentoonstelling «Theaters door de
eeuwen heen» verschaft inzicht in de ont
wikkeling van de theaterbouw en de ge
schiedenis van het dekor in West-Europa.
Die geschiedenis begint met het Griekse
(amfitheater, vervolgt zijn loop in de Ro
meinse tijd, de middeleeuwen, de Italiaanse
renaissance en het ontstaan van het per-
spektief-toneel, de renaissance in het noor
den met de Rederijkers- en het Shakespea-
retoneel, de Nederlandse zeventiende eeuw
en de eerste (Amsterdamse) schouwburg, de
achttiende eeuw en de twintigste met to-
neelvemieuwers als Craig en Appia, het
constructivisme en moderne eigentijdse ont
werpers als Wieland Wagner, Svoboda,
Wim Vesseur en Paul Gallis. Die geschiede
nis wordt behandeld in 13 omvangrijke pa
nelen waarop de informatie in beeld en
tekst wordt gegeven. Die panelen zijn aan
gevuld met modellen waaraan men in drie
dimensies kan zien wat op de panelen in
twee dimensies wordt geboden: een model
van het theater in Epidaurus, het Elisabe-
thaanse Globe-theatre, een Rederijkersto
neel, een voorbeeld van het werk van één
van onze prominente jonge decorontwer
pers: Paul Gallis, alsmede drie mechanische
modellen van toneelmachinerieën zoals die
rond 1800 gebruikt werden.
Albee probeert in dit
len van beroemdheid te r.
uat te bereiken heeft hij een v.
derlijke soort beroemdheid
van een man met drie armen.
Met veel humor en ironie vertelt hij zijn
levensverhaal. Hoe hij merkte in het bezit te
komen van een derde arm, hoe die arm
groeide, hoe daardoor zijn leven veranderde
en hoe hij wereldberoemd werd. Maar dit is
inmiddels verleden tijd, want de tierde arm
is verdwenen en wat overblijft is een eenza
me man, die alleen nog maar beroemd is als
van een derde arm en slechts de
g bewaart aan de uiterlijkheid
ZdXn fige^ C?™110 de Bergerac
ren meisje, dat zich alleen met gebarentaal Grote toneelproduktie over het leven van schijt
verstaanbaar kan maken en haar nieuwe de dichter, filosoof, schrijver en soldaat Cy- zicht»
spraakleraar op het doveninstituut, die haar rano de Bergerac, die vooral bekend is ge- -----
i iok/j j wil leren spreken. Als zij verliefd worden en worden dank zij zijn enorme neus. Met o.a.
“Jn Over e >n gen triomftocht over de weereld en is nu op- Helmert Woudenberg.
17RQ n.ey°iUtjen Franse revolutie uit nieuw op de Nederlandse planken te zien in Dinsdag 4 maart om 20.15 uur in de
van Drumpt en
0V?{'/D; n Hamel en Josine van Dalsurn te zien in de
gesd-1-1--2-
den.
- Robespierre (Jack Vecht), die blijft vast
houden aan zijn geloof dat de geschiedenis
doel en richting is te geven, mits men ratio
neel blijft sturen en niet terugdeinst voor
«onvermijdelijke» slachtoffers.
- Simon (Han Römer), een figuur die door
Mark Timmer gekonstrueerd werd uit ver
schillende personages in Büchners stuk, de
opportunist die de twijfel die aan Danton
en Robespierre vreet niet kent: wie sterk
staat is zijn man.
«Dantons dood»: een muziektheaterpro-
duktie in een regie van Mark Timmer, waar
voor Vera Vingerhoeds de muziek schreef.
Deze muziek wordt uitgevoerd door Vera
Vingerhoeds (sax), Esther Apituleu (alt
viool), Taco Kooistra (cello) en Hans Zaal
(klarinet).
Baal is te zien op woensdag 26 februari in
de stndio-Tü»! nm 70 45 u
itig luisteren zij naar
drae beelden zich toe ëereisd ,werd’
-Agatha de regd tot
'J- voor
ivziiidit
gevoel
Op woensdag 26 februari aanstaande Met dit werk werd de trilogie afgeslo-
zal de schrijfster Marijke Höweler te ten.
gast zijn in het Literair Café Du Com- Höweler zou zo langzamerhand
merce te Tilburg aan het stadhuisplein. door kunnen gaan als de «koningin
De avond zal om 20.30 uur beginnen van de lach». Het sukkels kijken is een
en wordt georganiseerd door de Stich- geliefde bezigheid, blijkbaar niet alleen
ting J.H. Leopold i.s.m. boekhandel van Höweler maar ook van de vele le-
Gianotten. zers van haar boeken. De boeken van
Marijke Höweler boeien van de eerste
tot de laatste bladzijde, zijn met vaart
geschreven en vaak erg komisch. Haar
visie om de haar omringende wereld,
meer speciaal het leven op een univer-
siteit is knap en soms bijna luchtig be
schreven.
Na «Emesto» verscheen nog «Mooi
was Maria».
Over Marijke Höweler zelf:
Zij werd geboren in Koog aan de
Zaan in 1938. Ze groeide op in Eind
hoven. Studeerde psychologie
werkzaam aan de VU als klinis
chologe. Zij heeft bewus'
mdge schrijversschap gekozen, z.
Ti de zegt: «Toen jullie allema
loop- kochten en zeilboten zat i»
mijn spaarvarken, ik heb
spaard om te kunnen schrij
zinnig hé».
Nadat zij heeft voor
werk zal er de gelegen
stellen van vragen.
Het studentendispuut Hunky Dooly taientavond organiseren. Voor de viiï-
viert haar vijftigjarig bestaan op wel de keer zuUen §jchters en dichteressen
zeer bijzondere wijze: zij organiseren die nog of nauwelijks hebben ge-
een pianorecital met niemand minder pubiiCeerd de kans krijgen om voor te
dan Daniël Wayenberg. Een pianist fezen uit eigen werk.
die in alle belangrijke muziekqpntra ter Het .j0no heeft
wereld gespeeld heeft, en concertreizen de leeftijd aar ^et
gemaakt heeft waarin hij o.a. met de dt - -
dirigenten Jochum, Kubelik, Mitro- pa
poulos, Haitink en Kondrashin op-
trad.
Het recital vindt op 26 februari a.s.
plaats, in de aula van de Katholieke
Hogeschool, en begint om 20.15 uur.
Voor het programma, dat o.a. werken E
van Beethoven, Chopin, Ravel en Liszt
bevat, zijn kaarten m de voorverkoop
verkrijgbaar bij de VW. Voor studen
ten is een bijzondere regeling van toe
passing, waarover zij informatie kun
nen krijgen bij Frans Rouwhorst, tel.
434761.
al de voor
de uitgai