29 IS Uitnodiging Bont Het Nationale Ballet zen t il bur g Theaters door de eeuwen heen Het Brabants Orkest met het Brabant Koor <1 t *n - en F Stichting J.H. Leopold organiseert armen» Pianorecital SC '6 ETGEZ0NDEETV1S fTlE EN REMMERS-DE JAGER ZOUAVENLAAN 77 1 De Eikeiaar VERSE MOSSELEN met diverse heerlijke sauzen Baal speelt Dantons dood» Marijke Höweler te gast in Literair Café Stichting Musische Vorming Tilburg. Uitgaari in de Franse tijd 1780-1813 Tuincentrum Met een jubileumpaspoort Mechels naar de Miniatuur Teater: schouwburg voor «De man met drie ^Tdaen prijzen van 25 jaar geleden De heropleving van de échte Argentijnse Tango De verspreiding van het Argentijnse lied over het Europese kontinent heeft vooral het afgelopen jaar een flinke positieve injek- tie gekregen. Veelal heeft hierbij de tango een centrale rol gespeeld. De VPRO regi streerde een tot twee keer toe uitverkocht konsert in Muziekcentrum Vredenburg van tango-specialist Astor Piazolla. Naast deze Koning van de Tango Nuevo hebben Juan José Mosalini, het Quartern Cedron en het trio Dirk van Esbroek, Juan Masondo en Afredo Marcucci een belangrijke bijdrage geleverd tot de herontdekking en herwaar dering van de échte, onvervalste tango. Het is dit laatstgenoemde trio dat in het kader van de serie Folkkonserten op zondag 23 fe bruari vanaf half drie het programma «Tan go y otras Milongas» in de studio-zaal brengt. Theater Persona speelt Agathavan Duras Kees van de Ven Kinderen van een mindere god» Daniel Wayenberg In het voorjaar van dit jaar zal de Stichting J.H. Leopold weer een jong- DE TILBURGSE KOERIER jari 1986-pagina 10 Donderdag 20 februari 1986 - pagina 11 50 t wore ild me I sjechische tenor Fantisek Livora. Independance ir in het tot 800 m lm 5 1,35 Café p. meter 72,00 114,90 anvraag 33 VOORUITBLIK i zaterdag 22 februari uur. Pogit Voor alle tuinbenodigdheden en kamerplanten KUNSTGESCHIEDENIS RENAISSANCE EN BAROK o.l.v. Jos Legrand, kunsthistoricus zaterdagochtend 10.00-12.00 uur 22 februari t./m. 17 mei Inschrijving staat nog open voor een beperkt aantal cursisten. Bel: 013/684333. 0 O 0 O O 5 O O O o o 5 0 5 5 5 9 9 5 D BESU INC feHOP fïöVVN sn iet 1,75 2,50 1,60 1,50 1,05 1,70 1,09 1,39 1,60 3,40 Julianastraat 16, 5087 BB Diessen Telefoon 04254-1238 Kapt. Hatterasstr. 1 Tel. 013-421605 Tilburg F VISSPECIAALZAAK L BESTERDRING 27 TILBURG,TEL420424 Centrum voor kunstzinnige vorming Zouavenlaan 77, Tilburg. 013/68.43.33 eL (flfel^taurantfalencentruni Alban Drigo) en worden be- 0 o 15 0 o o 5 5 0 0 0 o tot 200 •trekk. m. vaardig i door regit 1,15 1,35 1,50 1,95 2,65 0,85 0,95 1,00 1,55 1,80 2,50 2,95 4,00 1,00 1,5Ó 2,30 3,60 4,30 6,05 2,05 3,05 3,90 5,70 7,60 «Kannen Kruiken» toneelstuk alle vor- relativeren. Om i wel heel uitzon ui gekozen: die jrgelezen uit eiger :nheid zijn tot he schreven i broer, die ontmoeting li die hij in jaren tha» wordt bniari en in de Stud Musil t gesprekken i kenis van ht gehjkgest «Agatha» en g“5t liefde, waarbij 5 en was isch psy- ust voor het zoals ze zelf laai caravans ik hier naast 3 gewoon ge- rijven, krank- De kennis van de wereld buiten hun stad was in deze periode bij de meeste mensen -1 Reizgn was ongewoon en als I, beperkten de tochten zich in -o„ geringe afstanden waar lang over gedaan werd. Geïllustreerde boeken over verre streken en volken waren kostbaar en kranten waren niet geïllustreerd. De lees ervaring van het merendeel van de bevol king beperkte zich tot wat men op school onder ogen had gekregen. Aangezien de mensen weinig gewend waren, is het geen wonder dat de jaarlijkse kermis een sensatie vormde. De wereld kwam naar de eigen gaat over twee jongens, Topper en Vi go, die een toverkrijtje hebben. Alles wat ze daarmee tekenen wordt echt. Zo zitten ze opeens met een gele neus hoorn, die het hele huis op stelten zet. Begrijpelijk dat er dan de nodige avon turen Bl. I tot20pl. O 25,00 0 32,60 O 51,00 O 65,00 O 82,60 0 86,00 Op 12,00 Op 29,00 I tot 60 pl. 5 8,95 12,50 5 14,87 >17,30 5 5,87 zeer juichend ran Rudi van Dant- over zegt: «Een e titel heb ik - ^e hoogste p neer. De loopbaan: i de laatste ipen heeft, maar i (Pierre Bokma), die zich O""- -het «natuurlijk verloop» van duedenis en verbeidt in rust- en lustoor- naar door u verkozen tot aan alle aanstaande bruidsparen die verzekerd willen zijn van een geslaagd bruiloftsfeest. Kom eens vrijblijvend informeren en ontdek de Kempische sfeer van ons gerenomeerde Café-Restaurant. Leeds Laughing Stock Een vermaard Engels toneelgezelschap met de verrassende heldere en humoristi sche voorstelling «a fool at large» over al lerlei typisch europese verschijnselen zoals boterbergen, wijnvelden en kerncentrales. Dinsdag 4 maart om 16.00 uur in de stu- dio-zaal. De voorstelling van 20.45 u. is uit verkocht. a «V Noor Landheer en Camille Mortagne. In een regie van Jaak van Assche speelt het Mechels Miniatuur Teater het toneel stuk «De man met drie armen» van Ed ward Albee. De spelers zijn Mandus de Vos, Heddie Suis en Manu Verreth. «De man met drie armen» is op zaterdag 22 fe bruari om 20.45 uur te zien in de studio- zaai ouderdom. De bovenste etage, vaak niet eens zo’n benijdenswaardig vertrek, geïso leerd. Het leven speelt zich ver weg, bene den, af. De enige uitwijkmogelijkheid is om laag. Gevangen in de val, door het leven ge zet. Of proberen we ons aan het tij en ontij van de natuur te onttrekken? Het ballet «Le Corsaire» is gebaseerd op het gedicht «The Corsaire» (De Zeerover» van Lord Byron. Centraal in het verhaal staat de liefde van de piraat Conrad voor het jonge, Griekse meisje Medora. Zij wordt als slavin verhandeld, maar na allerlei avon turen, waaronder een schipbreuk, is er toch een «happy end». De pas de deux Medora één van de meest spektakulai- Qg wereld- Leningrad. Ulrich zijn zuster in op zoek naar de bete- een liefde tussen twee turen. Duras pakt in i van Musil’s verhaal op j de broer-zuster verlegt naar de me gegeven ich Heimer geeft aan dat Du tt van haar toneel- door «Der ohne Eigenschaften» (1931) van l Musil. In deze roman wordt de liefde tussen een broer en een zus be- vanuit het perspektief van de na de dood van zijn vader een I heeft met zijn zuster Agatha ;aren niet gezien heeft «Aga- gespeeld <»p donderdag 27 fe- i maandag 3 maart om 20.45 uur Studio-Zaal. beschrijft hoe Ulrich zijn zuster in i meevoert urn liefde, stemde nati 1» de draad geeft haar eigen visie op fde, waarbij ze de blik v Op het programma van de voorstelling, die Het Nationale Ballet op maandag 24 februari in de schouwburg zaal zal verzorgen, staan de volgende balletten: Haydn Symfonie» Jan Linkens (muziek: Haydn), «Room at the top» van Rudi van Dantzig (muziek: Al Berg), «Pas-de-deux Le Corsaire» van Marius Petipa (muziek Rivcardo «Corps» van Hans van Manen (muziek Alban Berg). De eerste drie balletten worden geleid door bet Nederlands Balletorkest onder leiding van Adam Gatehouse. In samenwerking met het Nederlands Theater Instituut organiseert Schouwburg Tilburg in het kader van het 25-jarig be staan de tentoonstelling «Uitgaan in de Franse tijd 1780-1813». Deze tentoonstel ling is geopend van maandag t/m,zaterdag men u.v van 11.00 tot 18.00 en 19.00 tot 21.30 uur droomde en op zondag van 12.00 tot 17.00 uur. proz; stuk worden g moderne, i de van de i Agatha was de naam die me gegeven zuster. In dit toneelstuk van Marguerite werd door een minnaar Ulrich Heimer». Duras (1981) wordt de herinnering opge- Dit citaat uit «Agatha» geeft aan dat Du- haald aan het ontstaan van een innige liefde ras zich bij het schrijven van haar toneel- tussen een broer en een zus. stuk heeft laten inspireren door «Der Na de dood van de moeder, die hun liefde Mann ohne Eigenschaften» (1931) van heeft zien ontstaan, arrangeert de zuster een Robert Musil. In deze roman wordt de ontmoeting met de broer in de verlaten vüla van hun kindertijd. Zij heeft de taak op zich genomen haar broer te konfronteren met een definitief afscheid om «de verschrikke lijke kracht van hun liefde» dragelijk te ma ken. De broer ziet dit afscheid met doodangst tegemoet; de zuster weet echter dat aan hun liefde, die groeide in de onschuld van hun kindertijd, geen einde zal komen. In deze ontmoeting neemt ze hem mee naar de tijd waarin hun liefde zich open baarde. Intens aandacht'» de innerlijke stem van roepen ze de beelden op Uiteindelijk spitsen deze beelden z op één zomer, één moment waarop Ag in een flits een diep gevoel van liefde haar broer ervaarde. In deze ontmoeting houdt het verdriet over de ontoereikendheid van hun liefde hen beiden tot het laatste moment volledig in de ban. «Agatha» Met het Jubileumpaspoort van Schouw burg Tilburg betalen bezoekers in de perio de van half februari tot eind maart voor een groot aantal voorstellingen toegangsprijzen zoals die 25 jaar geleden heel normaal wa ren. De «vaste klanten» van de schouwburg men hebben zo’n paspoort inmiddels thuis ont- dat t< vangen, de overige bezoekers kunnen er voor vijf gulden een aanschaffen bij de kas sa. Dit jubileumpaspoort is speciaal uitge bracht in het kader van het 25-jarig bestaan van Schouwburg Tilburg. De kortingen zijn zo aanzienlijk dat bij de meeste voorstellin gen de korting nog hoger is dan de prijs van het paspoort. De kortingen worden verleend op de voorstellingen met een artistieke ka rakter en omdat er sprake is van een jubi- leumperiode komen er in die eerder ge- ex-bezitter v noemde zes weken verschillende interessan- herinnering te produkties naar Tilburg. van roem. Elk seizoen verzorgt Het Brabants Orkest een uitvoering met medewerking van het Brabant Koor, een select vocaal ensemble, waarvan Andries Clement repetitor is. On der leiding van dirigent André Vandemoot wordt op donderdag 27 februari om 20.15 uur in de schouwburg-zaal een romantisch programma gepresenteerd: «Uit Boheem se bossen en velden», «Vysehrad» en «De Moldau» uit «Mijn Vaderland» van Sme tana, Gebet voor koor en orkest van Rönt gen en «Amarus voor soprain. tenor, koor en orkest» van Janécek. Als solisten wer ken Judith Mok (sopraan) en Frantisek Livora (tenor) aan dit konsert mee. Om 19.30 uur verzorgt drs. Jacques Maassen in de theaterkelder de mondelinge toelich ting op dit konsert. Het bekendste werk dat zal worden uitge voerd is «De Moldau», het beroemde sym fonische gedicht van Smetana, waarin het ontstaan van een beek en het wassen van een brede rivier worden geschetst: de Mol dau. Het symfonisch gedicht «De Moldau» maakt deel uit van een cyclus van zes op zichzelf staande orkestwerken die de naam «Ma Vlast» (Mijn Vaderland) kreeg. Ook de andere vijf werken schilderen een karak teristiek Tsjechisch begrip. Het Brabants Orkest presenteert ook nog twee van de minder bekende symfonische schetsen. Allereerst «Uit Boheemse bossen en velden» - een natuurimpressie met min of meer pastoraal karakter - en daarmee kontrasterend: «Vysehrad», de burcht van Praaë' lallu Na de pauze zingt Het Brabant Koor een een korte kantate van Julius Röntgen (1855- an, In Theater ’t Heks aan de Lanner- straat 1 in Tilburg-Noord zijn de ko mende week weer een aantal voorstel lingen te zien die zeer de moeite waard zijn. Voor inlichtingen en reserverin gen kunt u bellen naar: 013/551171 of 013/420400. Over Haydn Symfonie» schreef Jan Baart (Haarlems Dagblad): «In kompositie, ruimtelijk gebruik en theatrale werking van bedrieglijk eenvoudig lijkende bewegings- stijl spreekt een onmiskenbare muzikaliteit laag. Gevangen in en gerijpt choreografisch talent. Haydn zet. Of proberen we ons a Symfonie van Jan Linkens is een schitte- van de natuur te onttrekke_ rend gekonsipieerd groepswerk, waarin bo- Het ballet «Le Corsaire» is vendien de alerte houding en spirituele sfeer het gedicht «The C-'T van de uitvoering er geen misverstand over van Lord Byrc laat bestaan dat dit werk ook een feest voor staat de liefde van de piraat de dertig dansers moet zijn». het jonge, Griekse meisje Med «Room at the top» is een zeer juichend als slavin verhandeld, maar na allerle ontvangen choreografie van Rudi van Dant- turen, waaronder een schipbreuk, is zig, die er zelf het volgende over zegt: «Een een «happy end». De pas de gelijk waardige Nederlandse titel heb ik - en Conrad is één van de meest s; helaas - niet kunnen vinden. De hoogste re uit het klassieke repertoire. I etage, daar komt het ongeveer op neer. De première vond plaats in 1899 in hoogste etage, in het leven, in een loopbaan: «Le Corsaire» staat sinds 1965 op het reper- een probleem waar de danswereld de laatste toire van Het Nationale Ballet. tijd nogal eens mee te kampen heeft, maar Het ballet «Corps» van Hans van Manen waar vroeg of laat bijna iedereen mee ge- gaat op dinsdag 11 februari in Amsterdam konfronteerd wordt: jeugd, volwassenheid, in première. .vzen uit eigen werk. Het «jong» heeft geen betrekking op de leeftijd maar op het «talent». Voor de vierde keer zal de voorleesavond ge paard gaan met de uitgave van een ca- fécahier, hierin worden gedichten pp- genomen van de voorlezenden op de Jong-Talentavond. De Stichting J.H. Leopold roept jong talent op om (proza of) poëzie in te sturen. Graag met een korte levens beschrijving. Elke inzender krijgt ant woord of zijn/haar gedichten al dan niet geplaatst worden. De gedichten kunnen worden inge stuurd naar de Stichting J.H. Leopold, postbus 3060 5003 BB Tilburg o.v.v. «Jong talent» of «cafécahier». wordt gespeeld door Porgy i Antoinette Jelgersma. Verta- Groeneveld, Suzanne Hohé, vo eer en Camille Mnrtasm- Bordelen zagen de klandisie verdubbeld en in alle feestlokalen van de stad werden bals georganiseerd waar de wals als nieuw ste modedans furore maakte. Op amusementsgebied was er in deze pa rochie een aantal interessante ontwikkelin gen aan de gang: het circus - paardenspel genoemd in deze tijd - ontwikkelde zich uit de combinatie van koorddanserij en akroba- tiek op de paarderug, de opera werd één van de populairste kunstvormen, het ballet ont- De Tilburgse Revue «Kannen Krui- wikkelde zich van amusant entre acte ver- ken» is tot op heden door het publiek zeer maak tot een zelfstandige kunstvorm die op goed ontvangen getuige de reacties o.a. in het Nieuwsblad: «De Tilburgse revue heb ik ervaren als een bijzonder weldadig warm bad in deze koude dagen». Er zullen deze en de komende maand ter ere van het 25-jarig bestaan van de Schouwburg Tilburg nog ze ker 5 voorstellingen worden gegeven en wel op: vrijdag 21, zat. 22, vr. 28 feb., zo. 2 en 3 mrt. in de schouwburg-zaal. zeer hoog niveau beoefend werd. Op toneel gebied verloor de tragedie, bevolkt door :- verzen sprekende vorsten en vorstinnen hei van het prozadrama waarin gewone mensen de hoofdrol speelden, verwikkeld in proble men die aansloten bij bestaande of ge- d.uomde problemen van de burgerij. Het orozadrama en het melodrama - een toneel- k met muzikale begeleiding - kunnen gezien als de voorlopers van het e, realistische toneel dat aan het ein- ie negentiende eeuw ontstaat. Marijke Höweler debuteerde in 1982 met «Van geluk gesproken». In 1964 had zij een verhalenbundel gepu bliceerd maar met de roman in 1982 brak zij pas echt door. «Van geluk gesproken» is het eerste deel van een trilogie. In korte hoofd stukken ontrolt zich het verhaal of be ver de verhalen. Haar verteltrant is iro niserend, soms op het sarcastische af. Haar «tweede boek» «Bij ons 'jnt de zon» Ujkt in nogal wat op zichten op haar eerste. Haar geestige visie op de «comedie humaine» wordt ook in dit boek verwoord. Sommige kritici vonden het na deel twee van c. trilogie eigenlijk wel genoeg, zij hoop ten op een anderssoortige roman. In 1984 verscheen «Emesto», dit boek werd weer erg goed ontvangen. alle reparaties maatwerk eigen atelier bewaring moderniseren Tilburg - Nieuwlandstraat 3 013-426617 1932) op een gedicht van de dramatische Duitse poëet Friedrich Hebbel. Twee solisten verlenen hun medewerking aan het laatste werk op dit konsert. Het is de uitgebreide kantate «Amarus» van de Tsjech Leos Janacek. De jonge zangeres Judith Mok (in 1979 laureaat in Den Bosch) en de Tsjechische tenor Frantisek Livora (één van de meest vooraanstaande zangers uit de Oostblok landen). In deze kantate wordt het lot van i monnik bezongen, die twijfelt aan de tui van het leven. Roberts Plano Atelier Plano’s - Vleugels Repareren Taxeren Stemmen Teven»: T«ico analog» «yntbwlzar (incl. flightcase) nw 6.500,- nu 2.600,- Kawal synthesizer (Incl. flightcase) mkll cassatie Interlace normaal 4.800.- nu 2.760,- ^n^Sr*0 nu 1.760,- Leellebox (origineel Hammond) 90 watt 1.600,- Peelland 6 - Kaatsheuvel Tel. 04167/75056 bellen vóór 10.30 u. 's morgens e het hele huis op jpehjk dat er dan de nc volgen. Theatergroep Poging Ilieatergroep Vrijdag 21 en zaterdag 22 februari Bonheur/Hesper telkens om 21.00 uur. Donderdag 27 februari, 21.00 uur. Theatergroep Poging maakt beel- Theatergroep Bonheur heeft in sa- dend theater met een telkens weer ver- menwerking met de theaterwerkplaats rassende samenbundeling van diverse InDependance een produktie gemaakt theaterdisciplines gebaseerd Op het werk van Djuna Bar- In hun nieuwe produktie met de lan- nes. Hoewel deze Amerikaanse schrijf- ge naam «Gister stonden wij aan de «ter in haar lange leven maar weinig rand van de afgrond, vandaag zijn wij gepubliceerd heeft, is zij toch onder H- gelukkig een stapje verder» is het the- teratuurkenners van de hele wereld be- ma de spanning tussen macht en on- kend, voornamelijk door haar roman macht. Twee jonge mensen ontmoeten «Nachtwoud». elkaar en worden op slag verliefd. Uit Barnes behoorde tot de kolonie nieuwsgierigheid gaan zij een grote Amerikaanse emigranten, die tussen kijkdoos binnen. Het interieur is een de wereldoorlogen de linkeroever van verlaten boudoir en bevat een collectie de Seine bevolkte. Zoals in die kringen souvenirs van «la jeune colosse» die gebruikebjk was, raakte zij behoorlijk jarenlang als dikke dame een kermisat- aan de drank en knoopte vrijmoedige tractie was. Daar ontwikkelt zich een liefdeaffaires aan met dames, die net relatie, die, zoals zovele, op onderlinge als zijzelf de Hteraire en artistieke sa- machtsstrijd berust. Hoogtepunten l°ns frequenteerden. hieruit worden op bizarre en ironische fn 6611 dergelijke salon speelt «Hes wijze getoond. Per» zich af. De voorstelling heeft geen verhaallijn, maar is een impressionis- Kmo/Otto IS een neushoorn tisch verslag van de verhoudingen tus- Zondag 23 februari 15.00 uur is er in sen de dames. Dit verslag van een de Kino een Deense familiefilm te prettig-potteuze omgeving leidt tot zien, gebaseerd op het boek van Ole kostelijke taferelen en monologen, die Lund Kirkegaard De film, die ge- vaardig in mise-en-scene zijn gezet schikt is voor iedereen vanaf 7 jaar, door regisseur Lidwien Roothaan. Speciaal in het kader van het 25-jarig be staan organiseert Schouwburg Tilburg i.s.rn. Nederlands Theater Instituut de ten toonstelling «Theaters door de eeuwen heen». De tentoonstelling «Theaters door de eeuwen heen» verschaft inzicht in de ont wikkeling van de theaterbouw en de ge schiedenis van het dekor in West-Europa. Die geschiedenis begint met het Griekse (amfitheater, vervolgt zijn loop in de Ro meinse tijd, de middeleeuwen, de Italiaanse renaissance en het ontstaan van het per- spektief-toneel, de renaissance in het noor den met de Rederijkers- en het Shakespea- retoneel, de Nederlandse zeventiende eeuw en de eerste (Amsterdamse) schouwburg, de achttiende eeuw en de twintigste met to- neelvemieuwers als Craig en Appia, het constructivisme en moderne eigentijdse ont werpers als Wieland Wagner, Svoboda, Wim Vesseur en Paul Gallis. Die geschiede nis wordt behandeld in 13 omvangrijke pa nelen waarop de informatie in beeld en tekst wordt gegeven. Die panelen zijn aan gevuld met modellen waaraan men in drie dimensies kan zien wat op de panelen in twee dimensies wordt geboden: een model van het theater in Epidaurus, het Elisabe- thaanse Globe-theatre, een Rederijkersto neel, een voorbeeld van het werk van één van onze prominente jonge decorontwer pers: Paul Gallis, alsmede drie mechanische modellen van toneelmachinerieën zoals die rond 1800 gebruikt werden. Albee probeert in dit len van beroemdheid te r. uat te bereiken heeft hij een v. derlijke soort beroemdheid van een man met drie armen. Met veel humor en ironie vertelt hij zijn levensverhaal. Hoe hij merkte in het bezit te komen van een derde arm, hoe die arm groeide, hoe daardoor zijn leven veranderde en hoe hij wereldberoemd werd. Maar dit is inmiddels verleden tijd, want de tierde arm is verdwenen en wat overblijft is een eenza me man, die alleen nog maar beroemd is als van een derde arm en slechts de g bewaart aan de uiterlijkheid ZdXn fige^ C?™110 de Bergerac ren meisje, dat zich alleen met gebarentaal Grote toneelproduktie over het leven van schijt verstaanbaar kan maken en haar nieuwe de dichter, filosoof, schrijver en soldaat Cy- zicht» spraakleraar op het doveninstituut, die haar rano de Bergerac, die vooral bekend is ge- ----- i iok/j j wil leren spreken. Als zij verliefd worden en worden dank zij zijn enorme neus. Met o.a. “Jn Over e >n gen triomftocht over de weereld en is nu op- Helmert Woudenberg. 17RQ n.ey°iUtjen Franse revolutie uit nieuw op de Nederlandse planken te zien in Dinsdag 4 maart om 20.15 uur in de van Drumpt en 0V?{'/D; n Hamel en Josine van Dalsurn te zien in de gesd-1-1--2- den. - Robespierre (Jack Vecht), die blijft vast houden aan zijn geloof dat de geschiedenis doel en richting is te geven, mits men ratio neel blijft sturen en niet terugdeinst voor «onvermijdelijke» slachtoffers. - Simon (Han Römer), een figuur die door Mark Timmer gekonstrueerd werd uit ver schillende personages in Büchners stuk, de opportunist die de twijfel die aan Danton en Robespierre vreet niet kent: wie sterk staat is zijn man. «Dantons dood»: een muziektheaterpro- duktie in een regie van Mark Timmer, waar voor Vera Vingerhoeds de muziek schreef. Deze muziek wordt uitgevoerd door Vera Vingerhoeds (sax), Esther Apituleu (alt viool), Taco Kooistra (cello) en Hans Zaal (klarinet). Baal is te zien op woensdag 26 februari in de stndio-Tü»! nm 70 45 u itig luisteren zij naar drae beelden zich toe ëereisd ,werd’ -Agatha de regd tot 'J- voor ivziiidit gevoel Op woensdag 26 februari aanstaande Met dit werk werd de trilogie afgeslo- zal de schrijfster Marijke Höweler te ten. gast zijn in het Literair Café Du Com- Höweler zou zo langzamerhand merce te Tilburg aan het stadhuisplein. door kunnen gaan als de «koningin De avond zal om 20.30 uur beginnen van de lach». Het sukkels kijken is een en wordt georganiseerd door de Stich- geliefde bezigheid, blijkbaar niet alleen ting J.H. Leopold i.s.m. boekhandel van Höweler maar ook van de vele le- Gianotten. zers van haar boeken. De boeken van Marijke Höweler boeien van de eerste tot de laatste bladzijde, zijn met vaart geschreven en vaak erg komisch. Haar visie om de haar omringende wereld, meer speciaal het leven op een univer- siteit is knap en soms bijna luchtig be schreven. Na «Emesto» verscheen nog «Mooi was Maria». Over Marijke Höweler zelf: Zij werd geboren in Koog aan de Zaan in 1938. Ze groeide op in Eind hoven. Studeerde psychologie werkzaam aan de VU als klinis chologe. Zij heeft bewus' mdge schrijversschap gekozen, z. Ti de zegt: «Toen jullie allema loop- kochten en zeilboten zat i» mijn spaarvarken, ik heb spaard om te kunnen schrij zinnig hé». Nadat zij heeft voor werk zal er de gelegen stellen van vragen. Het studentendispuut Hunky Dooly taientavond organiseren. Voor de viiï- viert haar vijftigjarig bestaan op wel de keer zuUen §jchters en dichteressen zeer bijzondere wijze: zij organiseren die nog of nauwelijks hebben ge- een pianorecital met niemand minder pubiiCeerd de kans krijgen om voor te dan Daniël Wayenberg. Een pianist fezen uit eigen werk. die in alle belangrijke muziekqpntra ter Het .j0no heeft wereld gespeeld heeft, en concertreizen de leeftijd aar ^et gemaakt heeft waarin hij o.a. met de dt - - dirigenten Jochum, Kubelik, Mitro- pa poulos, Haitink en Kondrashin op- trad. Het recital vindt op 26 februari a.s. plaats, in de aula van de Katholieke Hogeschool, en begint om 20.15 uur. Voor het programma, dat o.a. werken E van Beethoven, Chopin, Ravel en Liszt bevat, zijn kaarten m de voorverkoop verkrijgbaar bij de VW. Voor studen ten is een bijzondere regeling van toe passing, waarover zij informatie kun nen krijgen bij Frans Rouwhorst, tel. 434761. al de voor de uitgai

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1986 | | pagina 11