Modia Nacht, moeder J =FE=SS sE£T til burg Brabants orkest Japonnen 10,- Rokken 110,» 15,-11 25,-1 15,- 15,- 69,- 98,- 149,- Mantels 7C Ppprrrimaa prijzen! Indiase dans en muziek in Tien Nederlandse kunstenaars Koffieconcert Goede kans op heropening Noorderligt Jazzkonsert Jan Kuiper op gitaar Tl toon «Weerklank» en «Ecrire dit-elle» 79” De Eerste Tilburgse Muziekbeurs Z’W’ Bloezen vanaf Joop Visser De Hamlet- niachine/Egofiel 25,-1|49,” natuurvrienden 49,” schouwburg Schouwburg Tilburg De Schouwburg op z’n zondags josw. simons piano-en orgelhandel bv Donderdag 14 november 1985 - pagina 17 DE TILBURGSE KOERIER sr 1985 - pagina 16 F Doe uw voordeel!!! Alle lopende zaken heeft ze voor haar sbe" gedachte, kleurvlak- I Siouxie and the enicot (soundscape). de juiste Schouwburgring 27, Tilburg Goirkestraat 178-180 - Tilburg - Tel. 013-425374 vXii Expositie in m": Vrouwencentrum De grootste collectie vindt u bij: PIANO’S VLEUGELS en Elektronische ORGELS STEMMEN REPAREREN TAXEREN VERHUREN (Bala peldar 2^ Schouwburgring 1 Tilburg-013-365996 Uw chef-kok Geert Seebregts THE GALLERY Voor bruiloften, recepties e.a. festiviteiten kunt u bellen naar 013-430738-555899 Koffie 29,50 Bistro L’ESCARGOT in THE GALLERY Heuvelring 37, Tilburg geopend vanaf 17.30 uur maandag en dinsdag gesloten ildert met vlott mensen e.i »r dan een aank Tien stelling, af 20 november id in 1- -* landstraat 4^ n zullen zijn de studio-zaal te een duet van ero i.s.m. Leo- lit-elle» Zondag in de schouwburg .GORDIJN 0300 340380 420460 0 323 356 393 425 459 7354393430 471508 4 384 426468511554 0416461 507 553 599 4432 479526 575 621 ixact op maat jemaakt 70 dasslnsii irland B.V. Sretr 10. Dapelliks rdags tot 13.00 uur In Oost) Tutor» kantooruren: 343180 i bie- r cbeurs eikaars, n zelfs noemde Jumpers vanaf Als uitvloeisel van een uitwisselprojekt tussen Nederlandse en Ierse kunstenaars hebben tien Nederlandse kunstenaars gedurende de maanden september en oktober in Ierland geëksposeerd, in de Temple Bar Gallery in Dublin en in de Butler Gallery in Kilkenny. in samenspraak laat komen sprekken verwikkelt v— Pantalons vanaf van het adviesbu- t geen onoverko- gezien de daverende Noorderligt in het i boekte. Nederlandse Opera Stichting Een gekombineerd programma met deze twee bekende opera’s op woensdag 27 no vember om 20 uur in de Schouwburg-zaal. Twee schoolvoorbeelden van de betere Ita liaanse opera’s. Regie Nicolas Joel. M.m.v. het Nederlands Philharmonisch Orkest en het Nederlands Operakoor. Solisten Cali- na Savova, Adriaan van T vocaat van e toevoeging t inderdaad toereikend sten van isolatie WEEKMENU Paté met meloen Kerrie-roomsoep Biefstuk au poivre Coupe maracuja «Weerklank» begint bij het begin, naakt i met alleen primaire elementen: vuur (ge- mboliseerd door straalkachels) en zand, angzaam ontstaat beweging en klank. In Weerklank» gaat het om al de verschillen- De fenomenale Franse violist Jan-Jac- ques Kantorow is te gast bij het Brabants Orkest. Hij is de violist in het uiterst virtuo ze vioolkonsert van Eduard Lalo «Symfonie Espagnola». Dit werk houdt het midden tussen een vierdelige symfonie van een vioolkonsert. Lalo baseerde het werk vooral op de Spaanse dansritmen. Het programma wordt geopend met de fameuze derde symfonie van Franz Schu bert. Schubert schreef zijn derde werk al toen hij pas achttien was, niettemin is het een volwassen meesterwerk, uit de vroege romantiek. Het konsert wordt besloten met de op zienbarende tweede symfonie van Willem Frederik Bon. Willem Frederik Bon, die twee jaar geleden op 42-jarige leeftijd stierf, behoort tot de interessante komponisten die zich in de na-oorlogse jaren manifesteerden. De klankentaai van W.F. Bon verraadt een grote belangstelling voor de laat-romantici enerzijds, de impressionististen en Stravins- ki anderzijds. De symfonie is gebaseerd op de verhouding tussen twee akkoorden of reeksen intervallen. Omdat beide elementen eikaars, of eigen vervolg «voorspellen», -2e Bon zijn symfonie «Les Predici- tions». Bon voltooide zijn driedelige symfonie in 1970. Het is de eerste uitvoering door Het Brabants Orkest. 12 november 1985 1Simple Minds - Once upon a time Sade - Sweetest taboo Suzanne Vega - Suzanne Vega 4. Gerard Joling - Interpretatie Minder duidelijk is het vooralsnog, hoe de uitspraak van de Raad van Sta te moet worden geïnterpreteerd. De door de Raad van State aanvaardbaar moeder geregeld. In een laatste gesprek gaat ze alles langs. Zowel emotioneel als prak tisch huishoudelijk bereidt Jessie haar moe- -op een leven zonder haar. Haar le- lang heeft ze gewacht op de vervulling verlangen en beloftes uit haar jeugd, •r dat is nooit gebeurd. Ze zegt: «Ik op wie het de moeite waard was te hten, en ik kwam niet. Ik zélf, die mis schien voor mezelf verschil gemaakt had... ik kwam niet opdagen, dus is er geen reden om te blijven, behalve om jou gezelschap te houden, en dat is... geen reden genoeg, om dat ik... geen erg goed gezelschap ben... (stilte). Of wel?» Aanstaande zondag, 17 november, omstreeks 10.00 uur opent burgemees ter H. Letschert de eerste Tilbtr~; Muziekbeurs. Van 11.00 tot 20.00 uur presenteren de vijf gespecialiseerde Tilburgse muziekinstrumentenhande* hun assortiment in de studiozaal en de naastliggende foyer van de schouwburg. Mare Vanrunxt Maandag 25 november is in de Schouw burgzaal de nieuwe choreografie «Hyena» van de jonge Belgische danser Mare Van runxt te zien. Een toneel-op-toneel-produk- tie door Linda Swaab, Eric Raevens en Mare Vanrunxt. «Hyena» is een avondvullende ekspositie. Muziek Siouxie and the Banshees en Thierry Genicot (soundscape). Love is in your eyes 5. Madonna - Like a virgin 6. Kate Bush - Hounds of love 7. U2 - Under a blood red sky 8. Kinderen voor kinderen - deel 6 9. Grace Jones - Sleeve to the rythm 10. Time Bandits - Fiction ciitaar heen in een konst en versnelde beweging, t im van ruimer inzicht k“’ Voor Dominic is schi inzicht verkrijgen: met en geordend. Door midc tureren weet hij te ontk. Roos Theuw tenslc“* video en f matievormir kennis en g .J ken dan uitspraak, even °P licht, haar gedachte en bewe£ al Het’werk van Paul Kleijne is toegespitst (Beschouwing ontleend aan de inleiding de dL op de luminiscentie van kleur. Hij leidt de tot de katalogus ’10 Dutch Artists», door ^ek kleur naar een stadium van gewichtloos- Rutger Pontzen). baar heid, daar waar de verf ophoud materie te De tentoonstellingen in Schouwburg Til- «Ec- zijn en de pigmenten in nun transparante burg zijn geopend van maandag tot en met het werk van opbreng binnen te gloeien en te stralen. zaterdag van 11.00 tot 18.00 en van 19.00 handleiding 0| Kees Voorbraak is een geboren verteller, tot 21.30 uur, en op zondag van 12.00 tot de or""“~k" die schilderkunstige elementen met elkaar 17.00 uur. daar Kindertheater Het nieuwe stuk van Theatergroep Car rousel, een spannende voorstelling, waarbij ook heel wat te lachen valt voor kinderen van 6 t/m 11 jaar, op woensdag 27 novem ber om half drie in de Studio-zaal. Kuijpers en en dekoradvie- Een van de schaarse optredens van Joop Visser vindt zaterdag 23 november plaats in de studio-zaal. Eén van de „-o™ dens, want helaas beperkt Joop jjvu tot drie vier optredens per maand. Als zanger een legende, achter Joop Vis ser gaat niemand minder dan Jaap Fischer schuil, het idool van de jaren zestig. Zijn naam heeft hij gewijzigd omdat hij geen vi se verwachtingen bij het publiek wenst te wekken. Joop Visser zingt alleen n. pertoire, over de inhoud daarvan weinig los. Vanaf 1976 heeft Roy ook in Europa meer gen door middel van optredens in Duits- •«..J, Nederland, Italië en Zwitserland. Koustuv Roy is in de voetsporen getreden zijn vader. Toen hij vijf was kreeg hij eerste lessen op de sarod, een Indiaas irinstrument. Zijn opmerkelijk t Aan deze eerste «Schouwburg op z’n zon dags» wordt meegewerkt door de Drum band Albert Schweitzer, Studio Sylphide, Speelgroep Malloot, Ineke Wielens met het toneelstuk «Nokkenastuimelaar», het Til- burgs Danscentrum, het Tilburgse koor So- LIEDair met het zangspel «Deining, voorle zen voor kinderen vanaf acht jaar door Ire ne de Groot, de Mirleton Harmonie «Wij maken het zelf» uit Oisterwijk, de Radio- en televisieamateurvereniging VERON (afde ling Tilburg) en De Dansakademie van het Brabants Conservatorium. De toegang tot dit gebeuren, waarin de amateurverenigingen centraal staan, is ge heel grajjs. Als het stuk begint is het zaterdagavond, ongeveer half negen. Het is nog maar net begonnen als Jessie haar moeder rustig mee- deelt, dat ze een eind aan haar leven gaat der voor i maken. De moeder gelooft het niet: ze wil ven en kén het niet geloven en gebruikt haar he- van le repertoire aan middelen om haar dochter maar tegen te houden: tederheid, beschuldigin- ben... gen, dreigementen en afhankelijkheid. Maar wacht wat moeder wikt, Jessie beschikt. Ze heeft schier een definitief besluit genomen en wijkt daar i niet van af. Ze probeert uit te leggen wat c misschien niet uitgelegd kan worden. 1 geachte decit bovengenoemc gens bep6-,J* past aan dag. Het is vanzelf lag wat meer g komen als in De inter L Jan Kuiper (1957) voelt zich verwant n de muziek van Charlie Parker, Miles Davi Sonny Rollins, Fred Frith en Derek Baily. Hij was in 1984 overtuigend winnaar van het Middelsee Jazztreffen in Leeuwarden. De jury (Aad Bos, Simon Korteweg, Leo Cuypers) schreef: «Zijn spel bestaat uit een adekwate kruising tussen niet lopen» en «alles wat hebt, hoor je nooit meer», heerste wisseling van instrument vorming. Het technisch kunnen Kuiper buiten kijf, wat vooral m< zeer subtiele manier, waarop hij laut hand het thema van AH Blues liet c~ De vraag die de jury bezighield na zijl den was: hoe ver dit talent met zijn zekerde relaxedheid nog kan stijgen» De weg naar zijn h - via diverse popgroepjes, servatorium en een formaties, waaronder sky» met Alan Laurillard Effekten waar ander synthesizer-installaties en een pedalen nodig hebben realiseert hulp van een paar balletjes en om de gitaarhals. Slechts niei J- J - Gr daarbuiten verwacht *- groeten - een represent. -*ƒ hun assortiment aan menten, zodat men zich indruk kan verschaffen hun collecties gezamenlijk aan het pu- Dinsdag 19 november is nog één keer de bliek tonen, is er zondag een umeke nu al omstreden produktie van Heiner Mül- gelegenheid om van dit geheel kennis Ier en Sam Bogaerts, gespeeld door Zuide- te nemen. lijk Toneel Globe, te zien. Na afloop kan er Tijdens de muziekbeurs kunnen de van gedachten gewisseld worden met de ar- bezoekers genieten van levende muziek tist>eke leiding en de spelers van Globe, die ten gehore wordt gebracht door Aan deze produktie wordt meegewerkt door am. Uis van Dijk, N.ppv Noya, conga s Wk»,“ ouiz D r tronisch orgel. «Do ut des» vibr klas Er bestaat een goede kans dat theater Noorderligt een nieuwe start kan gaan maken na de uitspraak van de Raad van State vorige week donderdag. In deze uit spraak wijst de Raad van State de verzoeken van buurtbewoners om sluiting van het theater af. Volgens de omwonenden bezorgt Noorderligt hen te veel (geluids)- overiast en zullen de isolatieplannen hier niet veel aan verbeteren. De Raad van State echter, die in haar uitspraak de bestaande hinderwetvergunning nietig heeft verklaard en hier tevens verbeterde richtlijnen aangeeft voor een nieuwe vergun ning, is van mening dat na een grondige verbouwing en aanpassing van het theater het geluidsniveau tot aanvaardbare nonnen terug te brengen is. Zij acht een maxi male geluidsgrens van 50 decibel aan de gevels van omliggende panden en 35 deci bel binnen het aangrenzende pand van de heer Kuysters aanvaardbaar. Onder leiding van Emest Bour brengt het Brabants Orkest op 21 november, de vol gende werken: 3de symfonie van Franz Schubert, «Symfonie Espagnole» van Eduard Lalo en de 2de symfonie van Wil lem Frederik Bon. Om 19.30 geeft Drs. Jacques Maasen een toelichting op dit konsert in de Theaterkelder. m 20 leden telt op dit moment de ka rt de weinige optre- zoo-harmonie de Natuurvrienden. En rkt Joop Visser zich al deze 20 leden verlenen hun mede- optredens per maand. werking aan het koffie-concert dat de- een legende, achter Joop Vis- ze vereniging a.s. zondag, 17 november r geeft in het wijkcentrum St. Anna aan de Capucijnenstraat. Een bijzonder wensi ie concert, want de kazoo-harmonie nieuw re- treedt voor het eerst op in haar nieuwe m laat hij kleding. Het concert begint om 11.30 uur, de zaal is open vanaf 11.15 uur. ruuiukv ncikoop roept in haar papierkol- r U*’Jn handzaam de vergelijking op e o;che tekens. r ding. J In het werk van Robert Hack schuiven z...^ Jan Hekke vindt in de ruimtelijkheid van woord en beeld, schrijven en schilderen, voor het landschap een aanzet om de weg te be- over elkaar heen in een konstante beïnvloe- fysie wandelen tussen de weidsheid van verge- d‘ng en versnelde beweging, totdat een sta- - zichten en het flinterdunne oppervlak van dium van ruimer inzicht is bereikt, papier en krijt. Voor Dominic is schilderen hetzelfde als Piet Dirkx beperkt zich sterk tot het ele- inzicht verkrijgen: met verf wordt gedacht mentair beeldende. Hij voert de gedachte, en geordend. Door middel van helder struk- en beweging: I dat schilderen het groeperen van kleurvlak- tureren weet hij te ontkomen aan de chaos. positie: Leona ken is, tot het uiterste door. Roos Theuw tenslotte legt door middel van werp: Noor D< Selma van Tartwijk werkt vanuit strakke video en foto de duistere wegen van infor- «De lichaan beeldvoomemens. Door de kleuren een con- matievorming open. De manieren waarop cies. Onbeweeglijl versatie te laten voeren, een vinnige en ver- kennis en gevoel worden overgedragen blij- bekijkt u haar». helderende dialoog, dwingt zij haar beelden ken dan op de eerste plaats gebaseerd te zijn Het verlangen beweegt zich over het witte tot een zo zuiver mogeiijke uitspraak, even °P licht, stralingskracht, tijd, ritme, opbouw vierkant van het papier. De ruimte C“* zuiver als het voornemen in haar gedachte en beweging. vouwt zich niet vanuit het oog, maar vam m al was. de beweging die ergens toe leidt, het lope” Het werk van Paul Kleijne is toegespitst (Beschouwing ontleend aan de inleiding de dans. «Wanneer ik schrijf, ben ik ge- ”n ru‘*~ .jden van mezelf», zegt Duras. Zicht- alleen voor wie zichzelf loslaat. Vanaf 20 november exposeert Brigit «Ecrire dit-elle» kan als een inleiding op Westland in het Vrouwencentrum, erk van Duras gezien worden, als een Nieuwlandstraat 43 te Tilburg. Haar schilderijen zullen tot 20 december te zien zijn. Het is de bedoeling dat elke maand de werkstukken van een andere vrouw centraal staan. De expositie ruimte is beschikbaar voor alle vrou wen die zich op creatieve wijze bezig houden met beeldende kunst. Hetzij als hobby of beroepshalve. De vierwe- kelijkse exposities kunnen een geva- liwid beeld van vrouwen in de kunst geven. Woensdag 20 november bijt Brigit Westland de spits af. Om acht uur is er een speciale opening van de expositie en de gelegenheid tot een borrel en een praatje. Inl. tel. 013-421896. Het indrukwekkende toneelstuk «Nacht, moeder», gespeeld door Ann Hasekamp en Linda van Dyck in een regie van Ton Lutz, komt voor de allerlaatste keer in de schouwburg-zaal op maandag 18 november om 20.15 uur. Uw laatste kans om deze uitgesproken topvoor- steliing van het afgelopen toneelseizoen nog te kunnen mee’ s gezie - g op weg naar het schrijven, naar Minoembare plaats van het verlangen, waar het woord aankomt. Marguerite Duras eist van de toeschouwers van haar films en theaterstukken dezelfde aandacht als die voor het lezen van haar teksten nodig is. In beeld en tekst zoekt zij naar het nul punt, dat nietszeggend en leeg blijft voor wie niet het geduld heeft zich voor zijn/haar herinnering aan liefde en verschrikking open te stellen. In filmische tekstfragmene die volgens het ritme van een minimaal mu ziektheater verschuiven, maakt de stem zich los van de persoon. Op dit ritme beweegt de danseres naar de tekst toe en er vandaan. Dans: Titia Royackers. Choreografie: Moniek Merkx. Stemmen: José - Martin Veldhuizen. Licht- zen: Tom van den Haspel. «Tracé au carré» visuele sonate van een stedelijke omgeving, Brussel. De straat, het uitzicht over de daken, de lucht, de bomen, facades, muren, het plaveisel. Weerspiege lingen vormen de klanken, de camerabewe gingen de melodie. Bedachtzame, zich ver snellende, vlekkeloos in elkaar overvloeien de bewegingen, trage zooms en statische de- tailopnamen. De speurtocht van een camera door een stad zonder mensen. «Musée Spitzner» een video-impressie1 van het groot anatomisch en etnologisch uplands Philharmonisch Orkest en rova, Adnaan van Umpt, Annet An- te bewonderen rij j dft rondtrekkende drossen Leena Kitlunen, Thea van der Put- museum daf i]q wefd gesticht worden alle mogelijke aandoeningen, afwijkingen en chirurgische ingrepen met wassen beel- j Decider spreekt den aanschouwelijk gemaakt. Een bezoek maart 1öö7). Allereerst vindt er op woensdag 20 en donderdag 21 november een workshop In- diase dans plaats o.l.v. Saskia Kersenboom. In deze workshop zal een basisidee gegeven worden van de twee elementen, die deze klassieke danstraditie bepalen. Ten eerste: |m technische, abstrakte dans (nritta), waarin het ritme-element allesoverheersend is, en ten tweede: ekspressie van een op tekst ge- M zet gevoelsgegeven (nritya), waarin het ele- ment melodie het meest op de voorgrond treedt. Deze workshop begint om 14.00 uur. De kosten zijn 5,-, opgeven schriftelijk bij met Schouwburg Tilburg, Postbus 3035, 5003 avjs DA Tilburg onder vermelding van «Work- laily’ sh°P 'nd'ase Dans» en de gewenste datum. Woensdag 20 en donderdag 21 november vindt ’s avonds om 20.45 uur in de studior zaal de voorstelling «Klassieke dans van Zuid-India» plaats, uitgevoerd door Saskia Thet”zal zè'n'vaart Kersenboom. Saskia Kersenboom behoort at je niet gehoord 101 de meest traditionele school van deze een meer dan be- danskunst (Balasarasvati School, Madras) stniment en sfeer- en kiest voor de oude naam Das’ Attam, die en staat bij Jan nu taboe is. «Dasi Attam» is kijken met het al bleek uit de harL De tempeldanseressen (deva-dasis) die 7 u:: langzamer- met de êod van hun tempel getrouwd wa- gen d »et opkomen. ren- ^èen 8een enkele tegenspraak in de be- [and. J zijn optre- nadering van «Het Goddelijke» in harts- "n zelfver- tochtelijke termen, evenmin de gelovigen, van zijn vader. Toen hij 1 nog kan stijgen». Integendeel, de gevoelswereld is juist het zijn eerste lessen op de s huidige spel werd bereid d>ePst menselijke, en berust op de meest snaarinstrument. Zijn opr ‘pjes, het Gronings Con- universele en herkenbare emoties van liefde, bleef niet lang verscholen t t aantal eigentijdse jazz- Jal°ezte, verontwaardiging en «smeltende hebbers. er het trio «Look at the 'yriek’ ‘yriscl?e daggedeeltes worden - illard en Kees Post afgewisseld door abstrakte, puur technische ndere musici gigantische dans’ êevat in gekompliceerde ritmepatro- ties en een batterij aan ne!l' hij met be- nnV£nslotte ?P v"Jdae 22 november om n een stofdoek ^0.45 uur in de studio-zaal een konsert door ieuws voor de twee ,ndiase muzikanten. Vader Biresh Roy lektronika-industrie dus, deze veelzijdige <zang) en zoon Koustuv (sarod) geven een Groninger konsert met traditionele Indiase muziek. De muziek is zowel klassiek als romantisch te Tien verschillende visies in één tentoon- samenspraak laat komen en ze in ge- noemen en is een van de grootste glones slellin& er djn geen overeenkomsten sprekken verwikkelt van tijdloze talen, alsof N ?^'a,LLn P6^1"6 dnjfveer voor het tussen de kunstenaars dan dat ze allen nog ze elkaar reakties willen uitlokken, waarbij “e^R^ Se:ens^ Ti’bUr8Se k"nWS:Urig ibelwaarden van 50 en 35, md, worden namelijk vol- vaalde correctiefactoren aange- i de verschillende uren van de o Ifsprekend dat er overdag wat meer geluid naar buiten mag komen als in het holst van de nacht. De interpretatieverschillen draaien dan ook vooral om de zoge naamde strafcorrectie voor levende muziek (doorgaans maakt een groep veel meer geluid dan een D.J., mede door het laden en lossen van vrachtwa gens) en de bedrijfsduurcorrectie (hoe meer open, hoe meer overlast voor de buurt). Het is echter moeilijk voorstelbaar, dat deze correctiefactoren een onover- komenlijk probleem vormen voor her- opening. Isolatie blijkt haalbaar en de is op basis gemeente is in onderhandeling met de ten en bin- directe buurman Kuysters over een in grijpende verbouwing van zijn pand, om de overlast tot een aanvaardbaar minimum te beperken. Haar bestaans recht heeft Noorderligt ten voeten uit bewezen en van beide partijen mag dientengevolge enige welwillendheid verwacht worden. Waar een wil is, is tenslotte ook ergens een weg. Rudie Kuul De naakten kleden In een regie van Frans Strijards brengt Stichting Artikelen Projekten dit bekende toneelstuk van Pirandello dinsdag 26 no vember in de Studio-zaal. Pirandello (1867-1936) was Siciliaan. Hij won de Nobelprijs in 1934. Onlangs stond deze schrijver in de belangstelling naar aan- p leiding van de verfilming van zijn werken g «Chaos» en «Henry IV». In het algemeen kan gezegd worden dat de stukken van Pirandello handelen over een spel van illusie en werkelijkheid, over de gevaarlijke noodzaak van fantasie, de hei melijke omslag van intellektuele oordelen in y/iriir/'A moralistische. En behalve dat ts Pirandello V U11D een schrijver die het melodrama niet I9nov. 20.30 uur. schuwt. yergaderruimte (ingang filmhuis). «Tracé au carré» van Daniel l<ehman’, 1981 België (26 min.) en «Musée Spitz ner» van Daniel l^hman’, 1980 België (18 min.). Op zondagmiddag 24 november stelt de Schouwburg haar zalen open voor het amateur-gebeuren in de regio: «De Schouwburg op z’n zondags». In de schouwburg-zaal, de studiozaal, de pauze- foyers en de theaterkelder zal van 12 tot 17 uur een gevarieerd programma te zien zijn met dans, muziek, toneel, muziek theater en kabaret. vakmanschap .vertrouwen en service sinds 1917 Volgens de advocaat van de buurt bewoners, Mr. P. van Dun, juichen de medewerkers van Noorderligt echter te vroeg. Hij meent dat de uitspraak van de Raad van State onjuist wordt geïn- preteerd door de Noorderligt-mede- rkers en dat er nog geen garantie is, dat de geluidsisolerende voorzieningen aan de nieuwe eisen zullen voldoen. Bovendien vraagt hij zich af of het ter beschikking staande budget - een ge- meentesubsidie van 3,5 ton - wel vol doende is. Nu heeft het Akoestisch Adviesbu reau Peuts in Nijmegen op verzoek van Noorderligt een rapport opgemaakt over de haalbaarheid van het isolatie- plan. Navraag leerde dat het rapport, dat ook naar de Tilburgse gemeente is gestuurd, er vanuit gaat dat het isola- tieplan te verwezenlijken is 18 van de nieuwe geluidsnorme.. u*u- nen het budget van 3,5 ton. Het ad viesbureau houdt wel een slag om de arm - zoals advocaat van Dun op en met alleen primaire elementen: vuur (ge- merkte - met de toevoeging dat het symboliseerd door straalkachels) en zand, budget inderdaad toereikend is voor Langzaam ontstaat beweging en klank In de kosten van isolatie op zich, maar «Weerklank» gaat het om al de verschillen- meer dan d van dat bedrag ook bijkomende kostin als het klanken zijn van oorsprong puur en fysiek, opnieuw schilderen zou moeten frnan- Zij vallen in deze fase op door intonatie, rit- eieren, zou het budget dat puur voor p y i - n me, kleur, konsekwentheid in herhalingen isolatie bestemd is te klein worden», en de bundeling van kracht. Zij geven daar- aldus de heer Klomp v -- mee stemmingen van bijvoorbeeld verba- reau. Dit echter lijkt zing, ontlading, temperament en stilte. In de menlijk probleem, -orsteUing worden de klanken lied en de successen die het Jaar van haar bestaan liteit van de danser en de zangeres steeds meer ontwikkeld. Dans en toneelbeeld: Matthijs Wils. Zang en beweging: Ruth Rainero. Muzikale kom positie: Leonard Goudover. Kostuumont werp: Noor Dam^n. «De lichaamsmachine is wonderlijk pre- jk over haar heen gebogen, opbreng binr Kees Voorbraak is een gebo die schilderkunstige elementen met de van gedachten gewisseld worden met de ar- genieten van levende muziek tist>eke leiding en de spelers van Globe. gehore wordt gebracht door Aan deze produktie wordt meegewerkt door ongas en Marc Whale, elek- ijn Hed, CranewaM. De regie lc'P' orgel. Ook het houtkwmtet js jn handen van Sam Bogaerts. Verder ver- werk mvo» zal optreden evenals de lenen drie striptease-danseressen hun mede- r yrafonist Cemocky, Harrie Swinkels, werking: Bella, Janet en Annie-Lou. klassiek orgel en saxofonist Arie Bre- derode, die op de piano wordt begeleid door Doree van Dijk. De organisatoren van de eerste Til burgse Muziekbeurs hopen dat ze dit evenement voortaan jaarlijks kunnen houden. Het zal, zeggen ze, afhangen ndiaas van de publieke belangstelling. Dat die «klieft Le§e"™“Vall!n. kunnen we ons gezien ielcüel' het gebodene moeilijk voorstellen. «Weerklank» en «Ecrire dit-elle» titels van de twee choreografiën, dinsdag 19 november in de J!- zien zijn. «Weerklank» is Matthijs Wils en Ruth Rainero i.s.m. ucu- nard van Goudoever. «Ecrire dit-elle» wordt gedanst door Titia Royackers en is gebaseerd op het werk van Marguerite en dit gegeven, in combinatie met het feit dat Tilburg met het Brabants Con- Iburgse servatorium binnen haar muren in ze- kere zin een «muziekstad» is, bracht de muziekspecialisten op initiatief van de heer Doornen tot elkaar. Die muziekinstrumenthandels zijn: zie de firma’s Soundtech, gespecialiseerd Fr in elektronische instrumenten, Bill Dit jaar is tenslotte het muziekjaar, Coolen, gitaar en accordeon, Muziek- dat overigens ook verrassend veel handel «Spiero», vooral gespeciali- weerklank vindt bij media en publiek seerd in bladmuziek, Jos W. Simons, piano en orgelhandel en Passier Mu ziekinstrumenten, met name voor blaasinstrumenten en slagwerk. Deze vijf gerenommeerde zaken den de bezoekers van de Muziekbi - die men vanuit heel Brabant en t te kunnen be- mtatieve keuze uit muziekinstru- een algemene over de vele .ebied te jf zaken, m eig~ opgebouwd, imenlijk aan het p>'. zondag een unit om van dit geheel kennis I het stemgeluid van Biresh bekendheid eekre-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1985 | | pagina 17