Modia
Nacht, moeder
J =FE=SS sE£T
til burg
Brabants orkest
Japonnen
10,-
Rokken 110,» 15,-11 25,-1
15,-
15,-
69,- 98,-
149,-
Mantels
7C
Ppprrrimaa prijzen!
Indiase dans en muziek in
Tien Nederlandse kunstenaars
Koffieconcert
Goede kans op heropening
Noorderligt
Jazzkonsert
Jan Kuiper
op gitaar
Tl
toon
«Weerklank» en
«Ecrire dit-elle»
79”
De Eerste Tilburgse
Muziekbeurs
Z’W’
Bloezen vanaf
Joop
Visser
De Hamlet-
niachine/Egofiel
25,-1|49,”
natuurvrienden
49,”
schouwburg
Schouwburg Tilburg
De Schouwburg
op z’n zondags
josw. simons
piano-en orgelhandel bv
Donderdag 14 november 1985 - pagina 17
DE TILBURGSE KOERIER
sr 1985 - pagina 16
F
Doe uw voordeel!!!
Alle lopende zaken heeft ze voor haar
sbe"
gedachte,
kleurvlak-
I
Siouxie and the
enicot (soundscape).
de
juiste
Schouwburgring 27, Tilburg
Goirkestraat 178-180 - Tilburg - Tel. 013-425374
vXii Expositie in
m": Vrouwencentrum
De grootste collectie
vindt u bij:
PIANO’S
VLEUGELS en
Elektronische ORGELS
STEMMEN
REPAREREN
TAXEREN
VERHUREN
(Bala
peldar
2^
Schouwburgring 1
Tilburg-013-365996
Uw chef-kok Geert Seebregts
THE GALLERY
Voor bruiloften, recepties e.a.
festiviteiten kunt u bellen naar
013-430738-555899
Koffie
29,50
Bistro
L’ESCARGOT
in
THE GALLERY
Heuvelring 37, Tilburg
geopend vanaf 17.30 uur
maandag en dinsdag gesloten
ildert met vlott
mensen e.i
»r dan een aank
Tien
stelling,
af 20 november
id in 1- -*
landstraat 4^
n zullen
zijn de
studio-zaal te
een duet van
ero i.s.m. Leo-
lit-elle»
Zondag in de schouwburg
.GORDIJN
0300 340380 420460
0 323 356 393 425 459
7354393430 471508
4 384 426468511554
0416461 507 553 599
4432 479526 575 621
ixact op maat jemaakt
70 dasslnsii
irland B.V.
Sretr 10. Dapelliks
rdags tot 13.00 uur
In Oost) Tutor»
kantooruren: 343180
i bie- r
cbeurs eikaars,
n zelfs noemde
Jumpers vanaf
Als uitvloeisel van een uitwisselprojekt tussen Nederlandse en Ierse kunstenaars hebben
tien Nederlandse kunstenaars gedurende de maanden september en oktober in Ierland
geëksposeerd, in de Temple Bar Gallery in Dublin en in de Butler Gallery in Kilkenny.
in samenspraak laat komen
sprekken verwikkelt v—
Pantalons vanaf
van het adviesbu-
t geen onoverko-
gezien de daverende
Noorderligt in het
i boekte.
Nederlandse Opera
Stichting
Een gekombineerd programma met deze
twee bekende opera’s op woensdag 27 no
vember om 20 uur in de Schouwburg-zaal.
Twee schoolvoorbeelden van de betere Ita
liaanse opera’s. Regie Nicolas Joel. M.m.v.
het Nederlands Philharmonisch Orkest en
het Nederlands Operakoor. Solisten Cali-
na Savova, Adriaan van T
vocaat van
e toevoeging
t inderdaad toereikend
sten van isolatie
WEEKMENU
Paté met meloen
Kerrie-roomsoep
Biefstuk au poivre
Coupe maracuja
«Weerklank» begint bij het begin, naakt
i met alleen primaire elementen: vuur (ge-
mboliseerd door straalkachels) en zand,
angzaam ontstaat beweging en klank. In
Weerklank» gaat het om al de verschillen-
De fenomenale Franse violist Jan-Jac-
ques Kantorow is te gast bij het Brabants
Orkest. Hij is de violist in het uiterst virtuo
ze vioolkonsert van Eduard Lalo «Symfonie
Espagnola». Dit werk houdt het midden
tussen een vierdelige symfonie van een
vioolkonsert. Lalo baseerde het werk vooral
op de Spaanse dansritmen.
Het programma wordt geopend met de
fameuze derde symfonie van Franz Schu
bert. Schubert schreef zijn derde werk al
toen hij pas achttien was, niettemin is het
een volwassen meesterwerk, uit de vroege
romantiek.
Het konsert wordt besloten met de op
zienbarende tweede symfonie van Willem
Frederik Bon. Willem Frederik Bon, die
twee jaar geleden op 42-jarige leeftijd stierf,
behoort tot de interessante komponisten die
zich in de na-oorlogse jaren manifesteerden.
De klankentaai van W.F. Bon verraadt een
grote belangstelling voor de laat-romantici
enerzijds, de impressionististen en Stravins-
ki anderzijds. De symfonie is gebaseerd op
de verhouding tussen twee akkoorden of
reeksen intervallen. Omdat beide elementen
eikaars, of eigen vervolg «voorspellen»,
-2e Bon zijn symfonie «Les Predici-
tions».
Bon voltooide zijn driedelige symfonie in
1970. Het is de eerste uitvoering door Het
Brabants Orkest.
12 november 1985
1Simple Minds - Once upon a time
Sade - Sweetest taboo
Suzanne Vega - Suzanne Vega
4. Gerard Joling -
Interpretatie
Minder duidelijk is het vooralsnog,
hoe de uitspraak van de Raad van Sta
te moet worden geïnterpreteerd. De
door de Raad van State aanvaardbaar
moeder geregeld. In een laatste gesprek gaat
ze alles langs. Zowel emotioneel als prak
tisch huishoudelijk bereidt Jessie haar moe-
-op een leven zonder haar. Haar le-
lang heeft ze gewacht op de vervulling
verlangen en beloftes uit haar jeugd,
•r dat is nooit gebeurd. Ze zegt: «Ik
op wie het de moeite waard was te
hten, en ik kwam niet. Ik zélf, die mis
schien voor mezelf verschil gemaakt had...
ik kwam niet opdagen, dus is er geen reden
om te blijven, behalve om jou gezelschap te
houden, en dat is... geen reden genoeg, om
dat ik... geen erg goed gezelschap ben...
(stilte). Of wel?»
Aanstaande zondag, 17 november,
omstreeks 10.00 uur opent burgemees
ter H. Letschert de eerste Tilbtr~;
Muziekbeurs. Van 11.00 tot 20.00 uur
presenteren de vijf gespecialiseerde
Tilburgse muziekinstrumentenhande*
hun assortiment in de studiozaal en de
naastliggende foyer van de schouwburg.
Mare Vanrunxt
Maandag 25 november is in de Schouw
burgzaal de nieuwe choreografie «Hyena»
van de jonge Belgische danser Mare Van
runxt te zien. Een toneel-op-toneel-produk-
tie door Linda Swaab, Eric Raevens en
Mare Vanrunxt.
«Hyena» is een avondvullende ekspositie.
Muziek Siouxie and the Banshees en
Thierry Genicot (soundscape).
Love is in your eyes
5. Madonna - Like a virgin
6. Kate Bush - Hounds of love
7. U2 - Under a blood red sky
8. Kinderen voor kinderen - deel 6
9. Grace Jones - Sleeve to the rythm
10. Time Bandits - Fiction
ciitaar heen in een konst
en versnelde beweging, t
im van ruimer inzicht k“’
Voor Dominic is schi
inzicht verkrijgen: met
en geordend. Door midc
tureren weet hij te ontk.
Roos Theuw tenslc“*
video en f
matievormir
kennis en g
.J ken dan
uitspraak, even °P licht,
haar gedachte en bewe£
al Het’werk van Paul Kleijne is toegespitst (Beschouwing ontleend aan de inleiding de dL
op de luminiscentie van kleur. Hij leidt de tot de katalogus ’10 Dutch Artists», door ^ek
kleur naar een stadium van gewichtloos- Rutger Pontzen). baar
heid, daar waar de verf ophoud materie te De tentoonstellingen in Schouwburg Til- «Ec-
zijn en de pigmenten in nun transparante burg zijn geopend van maandag tot en met het werk van
opbreng binnen te gloeien en te stralen. zaterdag van 11.00 tot 18.00 en van 19.00 handleiding 0|
Kees Voorbraak is een geboren verteller, tot 21.30 uur, en op zondag van 12.00 tot de or""“~k"
die schilderkunstige elementen met elkaar 17.00 uur. daar
Kindertheater
Het nieuwe stuk van Theatergroep Car
rousel, een spannende voorstelling, waarbij
ook heel wat te lachen valt voor kinderen
van 6 t/m 11 jaar, op woensdag 27 novem
ber om half drie in de Studio-zaal.
Kuijpers en
en dekoradvie-
Een van de schaarse optredens van Joop
Visser vindt zaterdag 23 november plaats in
de studio-zaal. Eén van de „-o™
dens, want helaas beperkt Joop jjvu
tot drie vier optredens per maand.
Als zanger een legende, achter Joop Vis
ser gaat niemand minder dan Jaap Fischer
schuil, het idool van de jaren zestig. Zijn
naam heeft hij gewijzigd omdat hij geen vi
se verwachtingen bij het publiek wenst te
wekken. Joop Visser zingt alleen n.
pertoire, over de inhoud daarvan
weinig los.
Vanaf 1976 heeft
Roy ook in Europa meer
gen door middel van optredens in Duits-
•«..J, Nederland, Italië en Zwitserland.
Koustuv Roy is in de voetsporen getreden
zijn vader. Toen hij vijf was kreeg hij
eerste lessen op de sarod, een Indiaas
irinstrument. Zijn opmerkelijk t
Aan deze eerste «Schouwburg op z’n zon
dags» wordt meegewerkt door de Drum
band Albert Schweitzer, Studio Sylphide,
Speelgroep Malloot, Ineke Wielens met het
toneelstuk «Nokkenastuimelaar», het Til-
burgs Danscentrum, het Tilburgse koor So-
LIEDair met het zangspel «Deining, voorle
zen voor kinderen vanaf acht jaar door Ire
ne de Groot, de Mirleton Harmonie «Wij
maken het zelf» uit Oisterwijk, de Radio- en
televisieamateurvereniging VERON (afde
ling Tilburg) en De Dansakademie van het
Brabants Conservatorium.
De toegang tot dit gebeuren, waarin de
amateurverenigingen centraal staan, is ge
heel grajjs.
Als het stuk begint is het zaterdagavond,
ongeveer half negen. Het is nog maar net
begonnen als Jessie haar moeder rustig mee-
deelt, dat ze een eind aan haar leven gaat der voor i
maken. De moeder gelooft het niet: ze wil ven
en kén het niet geloven en gebruikt haar he- van
le repertoire aan middelen om haar dochter maar
tegen te houden: tederheid, beschuldigin- ben...
gen, dreigementen en afhankelijkheid. Maar wacht
wat moeder wikt, Jessie beschikt. Ze heeft schier
een definitief besluit genomen en wijkt daar i
niet van af. Ze probeert uit te leggen wat c
misschien niet uitgelegd kan worden. 1
geachte decit
bovengenoemc
gens bep6-,J*
past aan
dag. Het is vanzelf
lag wat meer g
komen als in
De inter
L
Jan Kuiper (1957) voelt zich verwant n
de muziek van Charlie Parker, Miles Davi
Sonny Rollins, Fred Frith en Derek Baily.
Hij was in 1984 overtuigend winnaar van het
Middelsee Jazztreffen in Leeuwarden.
De jury (Aad Bos, Simon Korteweg, Leo
Cuypers) schreef: «Zijn spel bestaat uit een
adekwate kruising tussen
niet lopen» en «alles wat
hebt, hoor je nooit meer»,
heerste wisseling van instrument
vorming. Het technisch kunnen
Kuiper buiten kijf, wat vooral m<
zeer subtiele manier, waarop hij laut
hand het thema van AH Blues liet c~
De vraag die de jury bezighield na zijl
den was: hoe ver dit talent met zijn
zekerde relaxedheid nog kan stijgen»
De weg naar zijn h -
via diverse popgroepjes,
servatorium en een
formaties, waaronder
sky» met Alan Laurillard
Effekten waar ander
synthesizer-installaties en een
pedalen nodig hebben realiseert
hulp van een paar balletjes en
om de gitaarhals. Slechts niei
J- J -
Gr
daarbuiten verwacht *-
groeten - een represent.
-*ƒ hun assortiment aan
menten, zodat men zich
indruk kan verschaffen
hun collecties gezamenlijk aan het pu- Dinsdag 19 november is nog één keer de
bliek tonen, is er zondag een umeke nu al omstreden produktie van Heiner Mül-
gelegenheid om van dit geheel kennis Ier en Sam Bogaerts, gespeeld door Zuide-
te nemen. lijk Toneel Globe, te zien. Na afloop kan er
Tijdens de muziekbeurs kunnen de van gedachten gewisseld worden met de ar-
bezoekers genieten van levende muziek tist>eke leiding en de spelers van Globe,
die ten gehore wordt gebracht door Aan deze produktie wordt meegewerkt door
am. Uis van Dijk, N.ppv
Noya, conga s Wk»,“ ouiz D r
tronisch orgel.
«Do ut des»
vibr
klas
Er bestaat een goede kans dat theater Noorderligt een nieuwe start kan gaan
maken na de uitspraak van de Raad van State vorige week donderdag. In deze uit
spraak wijst de Raad van State de verzoeken van buurtbewoners om sluiting van
het theater af. Volgens de omwonenden bezorgt Noorderligt hen te veel (geluids)-
overiast en zullen de isolatieplannen hier niet veel aan verbeteren. De Raad van
State echter, die in haar uitspraak de bestaande hinderwetvergunning nietig heeft
verklaard en hier tevens verbeterde richtlijnen aangeeft voor een nieuwe vergun
ning, is van mening dat na een grondige verbouwing en aanpassing van het theater
het geluidsniveau tot aanvaardbare nonnen terug te brengen is. Zij acht een maxi
male geluidsgrens van 50 decibel aan de gevels van omliggende panden en 35 deci
bel binnen het aangrenzende pand van de heer Kuysters aanvaardbaar.
Onder leiding van Emest Bour brengt het
Brabants Orkest op 21 november, de vol
gende werken: 3de symfonie van Franz
Schubert, «Symfonie Espagnole» van
Eduard Lalo en de 2de symfonie van Wil
lem Frederik Bon. Om 19.30 geeft Drs.
Jacques Maasen een toelichting op dit
konsert in de Theaterkelder.
m 20 leden telt op dit moment de ka
rt de weinige optre- zoo-harmonie de Natuurvrienden. En
rkt Joop Visser zich al deze 20 leden verlenen hun mede-
optredens per maand. werking aan het koffie-concert dat de-
een legende, achter Joop Vis- ze vereniging a.s. zondag, 17 november
r geeft in het wijkcentrum St. Anna aan
de Capucijnenstraat. Een bijzonder
wensi ie concert, want de kazoo-harmonie
nieuw re- treedt voor het eerst op in haar nieuwe
m laat hij kleding. Het concert begint om 11.30
uur, de zaal is open vanaf 11.15 uur.
ruuiukv ncikoop roept in haar papierkol- r
U*’Jn handzaam de vergelijking op e
o;che tekens. r
ding. J In het werk van Robert Hack schuiven z...^
Jan Hekke vindt in de ruimtelijkheid van woord en beeld, schrijven en schilderen, voor
het landschap een aanzet om de weg te be- over elkaar heen in een konstante beïnvloe- fysie
wandelen tussen de weidsheid van verge- d‘ng en versnelde beweging, totdat een sta- -
zichten en het flinterdunne oppervlak van dium van ruimer inzicht is bereikt,
papier en krijt. Voor Dominic is schilderen hetzelfde als
Piet Dirkx beperkt zich sterk tot het ele- inzicht verkrijgen: met verf wordt gedacht
mentair beeldende. Hij voert de gedachte, en geordend. Door middel van helder struk- en beweging: I
dat schilderen het groeperen van kleurvlak- tureren weet hij te ontkomen aan de chaos. positie: Leona
ken is, tot het uiterste door. Roos Theuw tenslotte legt door middel van werp: Noor D<
Selma van Tartwijk werkt vanuit strakke video en foto de duistere wegen van infor- «De lichaan
beeldvoomemens. Door de kleuren een con- matievorming open. De manieren waarop cies. Onbeweeglijl
versatie te laten voeren, een vinnige en ver- kennis en gevoel worden overgedragen blij- bekijkt u haar».
helderende dialoog, dwingt zij haar beelden ken dan op de eerste plaats gebaseerd te zijn Het verlangen beweegt zich over het witte
tot een zo zuiver mogeiijke uitspraak, even °P licht, stralingskracht, tijd, ritme, opbouw vierkant van het papier. De ruimte C“*
zuiver als het voornemen in haar gedachte en beweging. vouwt zich niet vanuit het oog, maar vam m
al was. de beweging die ergens toe leidt, het lope”
Het werk van Paul Kleijne is toegespitst (Beschouwing ontleend aan de inleiding de dans. «Wanneer ik schrijf, ben ik ge-
”n ru‘*~ .jden van mezelf», zegt Duras. Zicht-
alleen voor wie zichzelf loslaat. Vanaf 20 november exposeert Brigit
«Ecrire dit-elle» kan als een inleiding op Westland in het Vrouwencentrum,
erk van Duras gezien worden, als een Nieuwlandstraat 43 te Tilburg. Haar
schilderijen zullen tot 20 december te
zien zijn. Het is de bedoeling dat elke
maand de werkstukken van een andere
vrouw centraal staan. De expositie
ruimte is beschikbaar voor alle vrou
wen die zich op creatieve wijze bezig
houden met beeldende kunst. Hetzij
als hobby of beroepshalve. De vierwe-
kelijkse exposities kunnen een geva-
liwid beeld van vrouwen in de kunst
geven.
Woensdag 20 november bijt Brigit
Westland de spits af. Om acht uur is er
een speciale opening van de expositie
en de gelegenheid tot een borrel en een
praatje. Inl. tel. 013-421896.
Het indrukwekkende toneelstuk «Nacht, moeder», gespeeld door Ann Hasekamp en Linda
van Dyck in een regie van Ton Lutz, komt voor de allerlaatste keer in de schouwburg-zaal
op maandag 18 november om 20.15 uur. Uw laatste kans om deze uitgesproken topvoor-
steliing van het afgelopen toneelseizoen nog te kunnen mee’
s gezie -
g op weg naar het schrijven, naar
Minoembare plaats van het verlangen,
waar het woord aankomt. Marguerite
Duras eist van de toeschouwers van haar
films en theaterstukken dezelfde aandacht
als die voor het lezen van haar teksten nodig
is. In beeld en tekst zoekt zij naar het nul
punt, dat nietszeggend en leeg blijft voor
wie niet het geduld heeft zich voor zijn/haar
herinnering aan liefde en verschrikking
open te stellen. In filmische tekstfragmene
die volgens het ritme van een minimaal mu
ziektheater verschuiven, maakt de stem zich
los van de persoon. Op dit ritme beweegt de
danseres naar de tekst toe en er vandaan.
Dans: Titia Royackers. Choreografie:
Moniek Merkx. Stemmen: José -
Martin Veldhuizen. Licht-
zen: Tom van den Haspel.
«Tracé au carré» visuele sonate van een
stedelijke omgeving, Brussel. De straat, het
uitzicht over de daken, de lucht, de bomen,
facades, muren, het plaveisel. Weerspiege
lingen vormen de klanken, de camerabewe
gingen de melodie. Bedachtzame, zich ver
snellende, vlekkeloos in elkaar overvloeien
de bewegingen, trage zooms en statische de-
tailopnamen. De speurtocht van een camera
door een stad zonder mensen.
«Musée Spitzner» een video-impressie1
van het groot anatomisch en etnologisch
uplands Philharmonisch Orkest en
rova, Adnaan van Umpt, Annet An- te bewonderen rij j dft rondtrekkende
drossen Leena Kitlunen, Thea van der Put- museum daf i]q wefd gesticht worden
alle mogelijke aandoeningen, afwijkingen
en chirurgische ingrepen met wassen beel- j
Decider spreekt den aanschouwelijk gemaakt. Een bezoek
maart 1öö7).
Allereerst vindt er op woensdag 20 en
donderdag 21 november een workshop In-
diase dans plaats o.l.v. Saskia Kersenboom.
In deze workshop zal een basisidee gegeven
worden van de twee elementen, die deze
klassieke danstraditie bepalen. Ten eerste:
|m technische, abstrakte dans (nritta), waarin
het ritme-element allesoverheersend is, en
ten tweede: ekspressie van een op tekst ge-
M zet gevoelsgegeven (nritya), waarin het ele-
ment melodie het meest op de voorgrond
treedt. Deze workshop begint om 14.00 uur.
De kosten zijn 5,-, opgeven schriftelijk bij
met Schouwburg Tilburg, Postbus 3035, 5003
avjs DA Tilburg onder vermelding van «Work-
laily’ sh°P 'nd'ase Dans» en de gewenste datum.
Woensdag 20 en donderdag 21 november
vindt ’s avonds om 20.45 uur in de studior
zaal de voorstelling «Klassieke dans van
Zuid-India» plaats, uitgevoerd door Saskia
Thet”zal zè'n'vaart Kersenboom. Saskia Kersenboom behoort
at je niet gehoord 101 de meest traditionele school van deze
een meer dan be- danskunst (Balasarasvati School, Madras)
stniment en sfeer- en kiest voor de oude naam Das’ Attam, die
en staat bij Jan nu taboe is. «Dasi Attam» is kijken met het
al bleek uit de harL De tempeldanseressen (deva-dasis) die 7
u:: langzamer- met de êod van hun tempel getrouwd wa- gen d
»et opkomen. ren- ^èen 8een enkele tegenspraak in de be- [and.
J zijn optre- nadering van «Het Goddelijke» in harts-
"n zelfver- tochtelijke termen, evenmin de gelovigen, van zijn vader. Toen hij
1 nog kan stijgen». Integendeel, de gevoelswereld is juist het zijn eerste lessen op de s
huidige spel werd bereid d>ePst menselijke, en berust op de meest snaarinstrument. Zijn opr
‘pjes, het Gronings Con- universele en herkenbare emoties van liefde, bleef niet lang verscholen t
t aantal eigentijdse jazz- Jal°ezte, verontwaardiging en «smeltende hebbers.
er het trio «Look at the 'yriek’ ‘yriscl?e daggedeeltes worden -
illard en Kees Post afgewisseld door abstrakte, puur technische
ndere musici gigantische dans’ êevat in gekompliceerde ritmepatro-
ties en een batterij aan ne!l'
hij met be- nnV£nslotte ?P v"Jdae 22 november om
n een stofdoek ^0.45 uur in de studio-zaal een konsert door
ieuws voor de twee ,ndiase muzikanten. Vader Biresh Roy
lektronika-industrie dus, deze veelzijdige <zang) en zoon Koustuv (sarod) geven een
Groninger konsert met traditionele Indiase muziek. De
muziek is zowel klassiek als romantisch te Tien verschillende visies in één tentoon- samenspraak laat komen en ze in ge-
noemen en is een van de grootste glones slellin& er djn geen overeenkomsten sprekken verwikkelt van tijdloze talen, alsof
N ?^'a,LLn P6^1"6 dnjfveer voor het tussen de kunstenaars dan dat ze allen nog ze elkaar reakties willen uitlokken, waarbij
“e^R^ Se:ens^ Ti’bUr8Se k"nWS:Urig
ibelwaarden van 50 en 35,
md, worden namelijk vol-
vaalde correctiefactoren aange-
i de verschillende uren van de
o Ifsprekend dat er
overdag wat meer geluid naar buiten
mag komen als in het holst van de
nacht. De interpretatieverschillen
draaien dan ook vooral om de zoge
naamde strafcorrectie voor levende
muziek (doorgaans maakt een groep
veel meer geluid dan een D.J., mede
door het laden en lossen van vrachtwa
gens) en de bedrijfsduurcorrectie (hoe
meer open, hoe meer overlast voor de
buurt).
Het is echter moeilijk voorstelbaar,
dat deze correctiefactoren een onover-
komenlijk probleem vormen voor her-
opening. Isolatie blijkt haalbaar en de
is op basis gemeente is in onderhandeling met de
ten en bin- directe buurman Kuysters over een in
grijpende verbouwing van zijn pand,
om de overlast tot een aanvaardbaar
minimum te beperken. Haar bestaans
recht heeft Noorderligt ten voeten uit
bewezen en van beide partijen mag
dientengevolge enige welwillendheid
verwacht worden. Waar een wil is, is
tenslotte ook ergens een weg.
Rudie Kuul
De naakten kleden
In een regie van Frans Strijards brengt
Stichting Artikelen Projekten dit bekende
toneelstuk van Pirandello dinsdag 26 no
vember in de Studio-zaal.
Pirandello (1867-1936) was Siciliaan. Hij
won de Nobelprijs in 1934. Onlangs stond
deze schrijver in de belangstelling naar aan- p
leiding van de verfilming van zijn werken g
«Chaos» en «Henry IV».
In het algemeen kan gezegd worden dat
de stukken van Pirandello handelen over
een spel van illusie en werkelijkheid, over de
gevaarlijke noodzaak van fantasie, de hei
melijke omslag van intellektuele oordelen in y/iriir/'A
moralistische. En behalve dat ts Pirandello V U11D
een schrijver die het melodrama niet I9nov. 20.30 uur.
schuwt. yergaderruimte (ingang filmhuis).
«Tracé au carré» van Daniel l<ehman’,
1981 België (26 min.) en «Musée Spitz
ner» van Daniel l^hman’, 1980 België (18
min.).
Op zondagmiddag 24 november stelt de
Schouwburg haar zalen open voor het
amateur-gebeuren in de regio: «De
Schouwburg op z’n zondags». In de
schouwburg-zaal, de studiozaal, de pauze-
foyers en de theaterkelder zal van 12 tot
17 uur een gevarieerd programma te zien
zijn met dans, muziek, toneel, muziek
theater en kabaret.
vakmanschap .vertrouwen en service sinds 1917
Volgens de advocaat van de buurt
bewoners, Mr. P. van Dun, juichen de
medewerkers van Noorderligt echter te
vroeg. Hij meent dat de uitspraak van
de Raad van State onjuist wordt geïn-
preteerd door de Noorderligt-mede-
rkers en dat er nog geen garantie is,
dat de geluidsisolerende voorzieningen
aan de nieuwe eisen zullen voldoen.
Bovendien vraagt hij zich af of het ter
beschikking staande budget - een ge-
meentesubsidie van 3,5 ton - wel vol
doende is.
Nu heeft het Akoestisch Adviesbu
reau Peuts in Nijmegen op verzoek van
Noorderligt een rapport opgemaakt
over de haalbaarheid van het isolatie-
plan. Navraag leerde dat het rapport,
dat ook naar de Tilburgse gemeente is
gestuurd, er vanuit gaat dat het isola-
tieplan te verwezenlijken is
18 van de nieuwe geluidsnorme.. u*u-
nen het budget van 3,5 ton. Het ad
viesbureau houdt wel een slag om de
arm - zoals advocaat van Dun op
en met alleen primaire elementen: vuur (ge- merkte - met de toevoeging dat het
symboliseerd door straalkachels) en zand, budget inderdaad toereikend is voor
Langzaam ontstaat beweging en klank In de kosten van isolatie op zich, maar
«Weerklank» gaat het om al de verschillen- meer dan d van dat
bedrag ook bijkomende kostin als het
klanken zijn van oorsprong puur en fysiek, opnieuw schilderen zou moeten frnan-
Zij vallen in deze fase op door intonatie, rit- eieren, zou het budget dat puur voor p y i - n
me, kleur, konsekwentheid in herhalingen isolatie bestemd is te klein worden»,
en de bundeling van kracht. Zij geven daar- aldus de heer Klomp v --
mee stemmingen van bijvoorbeeld verba- reau. Dit echter lijkt
zing, ontlading, temperament en stilte. In de menlijk probleem,
-orsteUing worden de klanken lied en de successen die het
Jaar van haar bestaan
liteit van de danser en de zangeres steeds
meer ontwikkeld.
Dans en toneelbeeld: Matthijs Wils. Zang
en beweging: Ruth Rainero. Muzikale kom
positie: Leonard Goudover. Kostuumont
werp: Noor Dam^n.
«De lichaamsmachine is wonderlijk pre-
jk over haar heen gebogen,
opbreng binr
Kees Voorbraak is een gebo
die schilderkunstige elementen met
de van gedachten gewisseld worden met de ar-
genieten van levende muziek tist>eke leiding en de spelers van Globe.
gehore wordt gebracht door Aan deze produktie wordt meegewerkt door
ongas en Marc Whale, elek- ijn Hed, CranewaM. De regie lc'P'
orgel. Ook het houtkwmtet js jn handen van Sam Bogaerts. Verder ver- werk
mvo» zal optreden evenals de lenen drie striptease-danseressen hun mede- r
yrafonist Cemocky, Harrie Swinkels, werking: Bella, Janet en Annie-Lou.
klassiek orgel en saxofonist Arie Bre-
derode, die op de piano wordt begeleid
door Doree van Dijk.
De organisatoren van de eerste Til
burgse Muziekbeurs hopen dat ze dit
evenement voortaan jaarlijks kunnen
houden. Het zal, zeggen ze, afhangen
ndiaas van de publieke belangstelling. Dat die
«klieft Le§e"™“Vall!n. kunnen we ons gezien
ielcüel' het gebodene moeilijk voorstellen.
«Weerklank» en «Ecrire dit-elle»
titels van de twee choreografiën,
dinsdag 19 november in de J!-
zien zijn. «Weerklank» is
Matthijs Wils en Ruth Rainero i.s.m. ucu-
nard van Goudoever. «Ecrire dit-elle»
wordt gedanst door Titia Royackers en is
gebaseerd op het werk van Marguerite
en dit gegeven, in combinatie met het
feit dat Tilburg met het Brabants Con-
Iburgse servatorium binnen haar muren in ze-
kere zin een «muziekstad» is, bracht
de muziekspecialisten op initiatief van
de heer Doornen tot elkaar.
Die muziekinstrumenthandels zijn: zie
de firma’s Soundtech, gespecialiseerd Fr
in elektronische instrumenten, Bill
Dit jaar is tenslotte het muziekjaar, Coolen, gitaar en accordeon, Muziek-
dat overigens ook verrassend veel handel «Spiero», vooral gespeciali-
weerklank vindt bij media en publiek seerd in bladmuziek, Jos W. Simons,
piano en orgelhandel en Passier Mu
ziekinstrumenten, met name voor
blaasinstrumenten en slagwerk.
Deze vijf gerenommeerde zaken
den de bezoekers van de Muziekbi
- die men vanuit heel Brabant en
t te kunnen be-
mtatieve keuze uit
muziekinstru-
een algemene
over de vele
.ebied te
jf zaken,
m eig~
opgebouwd,
imenlijk aan het p>'.
zondag een unit
om van dit geheel kennis
I
het stemgeluid van Biresh
bekendheid eekre-