ne geef IN IS SENGERS I rij MMS 5 JA 50 jaar Volkswagen Kever een stuk automobielgeschiedenis !11 de Gordijnschuur SOI I l>! i ft I I i Paioacsü PRUIKJE f 4.495,- I BSUBf^ heefthet PPL NOOIT GEDACHT HÈ 29.95 19.95 24.95 32.95 MAAS HEEFT HET 8?5 KEUKENIDEEEN antoon mommers keukens i/IANS 7.00 8?5 8?5 12.- 12.- 12.- 12- 10.- ).50 2970 I I pale*P|e,n Tilburg jcin <z^>wtnlzelï ^titiken^eciaaljaalz Korvelplein 195, Tilburg. Tel. 013/631148. Openingstijden: maandag van 13.00 tot 17.00 uur Donderdag 31 oktober 1985 - pagina 33 1985-pagina 32 ur prest treffer begonnen. iQost 6 STUDIO i een hele De grootste keus in België Sok.- fana- gevolgd door lichte grammo- leet-en speelruimte Prijs NT JACKS 39. •vember a.s. 1.25 1ÜO% acryl 50 gidin hoefstraat 1 tilburg - tel. 013-432775 II»- PERLANA lispunt. Me [J 75 In alle maten, prijzen en modellen DAT ZIJN PRU/EN WAAH NILMANO VAN IERUG HEEFT Zondagvoormiddag open Maandagvoormiddag gesloten Wij meten, maken en plaatsen. LEUREN Voorbeeld: massief eiken keuken op 270 cm compleet met alle apparatuur, leverbaar in Landhuisstijl en cassette en 3 beitskleuren Gevarieerd comment NU RECLAME 4 TOT 10 NOVEMBER 1985 nationale jeugdcollecte WINNING THE WORLD OVER Mierdsedijk 66 (richting Tulderheyde) 2391 PoppelRavels Tel. 09-3214656432 r gutes .B.A. of tlich Q.B.A. ER ZUN GEEN BETERE OOK SLIJPEN WIJ UW SCHAATSEN OP DE MODERNSTE MACHINES EN VERZORGEN AL UW REPARATIES TILBURG Goirkestraat 16-18 Telefoon 013/321481 GOIRLE Molenstraat 41 a Telefoon 013/349034 nog niet zo snel :rdwijnen. In het 1 men hem ver- Gratis geplaatst 5 jaar waarborg. Kanaal 4 Kanaal 3 Kanaal 4 Kanaal 1 Kanaal 4 Telefoon 392626 392628 rGEWATTEERD IKLEUTERJACK PROTECT BEVEILIGINGEN Tel. 013-366766 maar wij hebben ze ook; in betaalbare prijzen en degelijkheid. 1-1 11 Open 9-12 u. -13-18 u 1Zondag 10-12 u 13.30-17 u Donderdag gesloten. BREIGAREN schitterend kwahteitsgaren in steengoeie kleuren looplengte 220 rneter nérgens zó voordelig Donderdag 7 november 6.00 uur Lichte grammofoonmuziek 10.30 uur Luisterservice met verzoekplaten en felicita ties, dagagenda, het regionale nieuws, het weer voor Midden-Brabant verzorgt door amateur-meteorologe mevrouw Stads 12.00 uur ANP-nieuws gevolgd door lichte grammo foonmuziek 13.15 uur Tussenuur - programma vanuit de radiokamer van het Mariaziekenhuis 14.15 uur Zonder commentaar 18.00 uur Eucharistieviering 18.40 uur Continu muziek Vrijdag 8 r 6.00 uur 10.30 uur endager en muza 12.00 uur foonmu 13.15t hetl 14.15 uur Zonder commentaar 16.00 uur Optiek - actueel weekendprogra Tilburg en omgeving met het regionaal nie column, reportages, vraaggesprekken en mi i leuk, warm gewatteerd jack, gestreept in frisse kleurtjes mooie dlwerkmg mei sterke nylon ritssluiting en ritsen op de zakken MATEN 92 t/m 116, f - -- o deze week gaan ook de I gewatteerde HERENJACKS; -in de reclame- I ramma voor ieuws, radio- 8 november ir Lichte grammofoonmuziek T Luisterservice met het regionale nieuv agenda en toeristische tips, berichten, f. nuzikale groeten r ANP-nieuws uur Tussenuur - rechtstreeks programma vanuit t Mariaziekenhui' uur Zonder con ^-:ek* - uws, week- felicilaües is derhalve enfabrieken staan on- m de Ke- KLOKKENGALERIJ VAN GORP GASTHUISSTRAAT 10-12, BEERSE Tel. 0932- 14611313 goirkestraat 81 - tilburg tel. 013-435638 j Q 5 O u w f LU I u gaat, de sc Tilburg is 9- ver verbonden was. De eerst' betreffende de voor de bouw van een Volks Volkswagen» briek waren er sinds meJ:- In 1937 werd de G1_ maatschappij ter voorbereic be- Volkswagen, opgericht. T,t~ recteuren was Ferdinar mei 1938 werd de eerste steen voor de Volkswagenfabriek in c van de stad Fallersleben. w Daarmee was de bouw van de groot- ingsgewijs lichte ste automobielfabriek onder één dak 12.00 uur ANP-nieuws - aansluitend lichte grammo foonmuziek 13.15 uur Tussenuur - speciaal programma voor de pa tiënten van het Mariaziekenhuis (uitzending van de activiteitenbegeleiding) 14.15 uur Zonder commentaar 16.00 uur Nog vele jaren - programma voor de wat oudere luisteraar met de vragenrubriek, actualiteiten en muziek 17.00 uur Lichte grammofoonmuziek 18.00 uur Eucharistieviering - daarna continu muziek Woensdag 6 november 6.00 uur Lichte grammofoonmuziek 10.30 uur Luisterservice met het regionale nieuws, dag agenda, felicitatierubriek, verzoekplaten en berichten 12.00 uur ANP-nieuws 12.03 uur Zonder commentaar 18.00 uur Eucharistieviering 18.40 uur Continu muziek Ontvangst via kanaal 1. Aangesloten tehuizen: Verzorgingscentrum De Kievitshorst Verzorgingscentrum De Heikant Bejaardencentrum Ant. van Padua Verpleeghuis De Hazelaar Maria Ziekenhuis Programma-overzicht Zaterdag 2 november 6.00 uur Lichte grammofoonmuziek 10.30 uur Luisterservice met het regionaal weekover zicht van het nieuws, verzoekplaten, felicitaties, be richten en agenda 12.00 uur ANP-nieuws gevolgd door lichte grammo foonmuziek 18.00 uur gebedsdienst vanuit de kapel van het Elisa- bethziekenhuis 18.30 uur Continu muziek tot de volgende morgen Zondag 3 november 6.00 uur Lichte grammofoonmuziek 10.00 uur Plechtige eucharistieviering vanuit de aula van het Elisabethziekenhuis met muzikale medewer king van het jongerenkoor Koningshoeve 11.00 uur Zonder commentaar - gevarieerde grammo foonmuziek 18.00 Uur Vesperdienst waarin Ds. J.A. van Boven voor gaat (Protestants-Christelijke dienst) 18.30 uur Continu muziek Maandag 4 november 6.00 uur Lichte grammofoonmuziek 10.30 uur Luisterservice met muzikale groeten en felici taties, berichten, dagagenda, het regionale nieuws en het lokale weerbericht 12.00 uur ANP-nieuws - gevolgd door lichte grammo foonmuziek 13.15 uur Tussenuur - rechtstreeks vanuit de radioka mer verzorgt de activiteitenbegeleiding van het Maria ziekenhuis een gevarieerd programma 14.15 uur Zonder commentaar - lichte grammofoonmu ziek, continu 18.00 uur Eucharistieviering 18.30 uur Continu muziek - ook ’s nachts te beluisteren Dinsdag 5 november 6.00 uur Lichte grammofoonmuziek 10.30 uur Luisterservice met muzikale groeten en felici taties, dagenda, het regionale nieuws, lokale weerbe richt, TV-agenda en muziek Prof. Ferdinand Porsche presenteer de zijn overwegingen «betreffende de bouw van een Duitse T o voor het eerst op 17 januari 1934 aan de toenmalige - nazistische - Rijksre- gering in een exposé, waarin de t: langrijkste technische details reeds wa ren verwerkt. Het concept van Porsche voorzag vanaf het begin in een volwaardige, be trouwbare en eenvoudig te bedienen auto met een verhoudings^ constructie. Compromisoplossingen werden door hem geweigerd. Nog in hetzelfde jaar werd met de voorberei dingen voor de bouw van de eerste prototypen begonnen. Miljoenen testkilometers werden in de jaren na 1935 verreden om de meest uiteenlopende research- en prototypen tot in alle details te testen. Uiteindelijk was begin 1938 de definitieve vorm ge vonden. DE TILBURGSE KOERIER yele kontante ge- geproduceerd. s 1985 bedroeg «w «agelijkse productie gemiddeld 420 eenheden. Het grootste aantal per dag geproduceerde auto’s bereikte de Ke ver als gemiddelde over 1971 met 5.535 stuks. In Duitsland werd de Kever produc tie in 1978 gestaakt. Alle sindsdien in Europa verkochte Kevers - vanaf 1979 tot medio 1985 in totaal rond 115.000 - waren afkomstig van de productie van «Volkswagen de Mexico». In 1984 vonden in Duitsland nog rond 11.000 Kevers en in de overige Europese lan den krap 3.000 stuks een koper. ook u r—DAMES sportieve jacks in allerlei leuke modellen ondank de verschrikkelijk lage prijs van 'n uitstekend kwaliteitsmerk en 'n prachtige kwaliteit MATEN 34 tm 42 met steekzakken, binnenzak kontrastboorden en nylon ritssluiting kleuren, marine en zwart MATEN M, L, EL. j 49. zo lang de voorraad strekt elke donderdag koopavotidyL^^JI corduroy kleuteiK/V j PANTALON in modekleuren veel extra details, zoals l taille elasiek, steekzakken, (j 'n extra klepzakje, en X 'n zakje met ritssluiting, ff FUCHSIA, GRIJS en NAVY.|| maten 92 t'm 116 |TFXTin SUPERMARKT HFUvcLSTR 97 TILBURG| Idee en uitvoering Het idee van de Kever ir ouder dan de Volkswagen^ waarvan geschiedenis en best losmakelijk met het succes van - tegenko- o i rijden er o iele wereld nog 8 miljoen Kevers rond, waarvan bijna 1 miljoen alleen al op de wegen van de Duitse Bondsrepubliek. Daarmee handhaaft de Kever een vooraanstaande plaats in de statistiek S van het Duitse voertuigenbestamL De koploper in Duitsland is intussen de Volkswagen reeds tot eei miljoen stuks heeft gebracht. De Gol is hiermee een ware opvolger van de Kever geworden en al sinds jaren de onbetwiste nummer 1 onder de in het verkeer gebrachte wagens in Duits land. De Golf is de ware Volkswagen ge worden, die zoals destijds de Kever, onder de huidige omstandigheden nog altijd voldoet aan de basiseisen, die Ferdinand Porsche aan de auto stelde. Nu nog 8 miljoen Toch zal de Kever n uit het straatbeeld verc dagelijkse verkeer zal moedelijk nog wel tot het einde van deze eeuw - zo niet langer men. Volgens schattingen momenteel over de gehe1' miljoen Kevers rond, miljoen alleen al op dv uuuut de Kever een laats in de statistiek wvituigenbestamL De Island is intussen de '"1 Golf, die het inmiddels een productie van rond 7,5 heeft gebracht. De Golf i I J.S. Styling 10 is een handgeknoopt pruikje van echt haar met een perfecte pasvorm. Door een nieuwe methode blijft het haar altijd in model, ook bij regen en wind en zakt niet uit. Het heeft een extra lange levensduur. Niemand zou kunnen vermoeden dat het uw eigen haar niet is. Garantie 3 jaar. Ziekenfondskorting 430,50 voTinUfoXrdeenS 995,- dinsdag tot en met vrijdag van 9.30 tot 17.00 uur. generaties, over de gehele wereld be gon met de Kever in feite de «automo- bilisering». Op 17 februari 1972 liep in Wolfs burg de 15.007.034ste Volkswagen Ke ver van de band. Daarmeer werd het tot dan toe bestaande wereldrecord ïbro- ie- INLIJSTEN: een mooie foto is een lijst waard. Ook daarvoor kunt u bij ons terecht. Snel klaar en gemaakt door vak mensen. De Haar, Everjacht- straat 39. Nassau, aanl dan Beerse r—n klassiek ballet I JAZZ-BALLET LJ-J MODERN BALLET rtn BEWEGINGSLEER I» I AEROBIC-DANCING COMBI-ROOSTER [SPI 3 lessen i(L bewegingsleer 4 lessen jazz-ballet 3 lessen aerobic I x I VERKOOP l^l LESKLEDING SAUNA |TO I ZONNEBANK Tijdperk ten einde Langzamerhand loopt het tijdperk van de Kever in Europa ten einde. Op 12 augustus 1985 kwamen de laatste 3.150 voor Europa bestemde Kevers met het roll on/roll off-autotransport- schip MS Frankonia in Emden aan. Begin 1986 zullen deze jubileum Ke vers zijn verkocht. De probleemloze voorzieningen, zoals serviceverlening en levering van onderdelen blijft overi gens nog voor tal van jaren gegaran deerd. Het Volkswagen-concem vierde op 17 oktober een heel bijzonder jubileum. Herfst 1985 is het vijftig jaar geleden dat het eerste prototype van de Volkswagen Kever op de weg verscheen. Deze auto leverde niet alleen een beslissende bijdrage aan de motorisering van Duitsland en tal van andere landen, maar werd ook een symbool van de economische ontwikkeling van de Duitse Bondsrepubliek na de oorlog. De Kever heeft daarmee meer dan de helft van de bijna 100-jarige automobielge- schiedenis op opmerkelijke wijze mede gestalte gegeven. ste plannen kswagenfa- ledio 1936. □EZUVOR, een bereiding van de Eén van de di- land Porsche. In ;n gelegd van de legendarische «T» Ford gebrc de buurt ken. Sindsdien is de Kever «productie wereldkampioen In totaal zijn tot nu toe 20,63 mil joen Vokswagens «Type 1», zoals de Kever intern genoemd werd, gebouwd. In 1984 rolden nog 118.138 Kevers w van de montagebanden van het VW- WOlïSDurg concern. Vandaag de dag wordt de Tal van jaren heeft de Kever niet al- Kever nog in Brazilië, in Mexico en in leen de productie in Wolfsburg be- Nigeria (op basis van door Brazilië paald. Met de Kever lukte het de on- leverde onderdelensets) g dementing bijvoorbeeld ook in de vijf- Van januari tot augustus lelijk tiger jaren de sprong naar de Ver- de dagelijkse productie gi enigde Staten te maken en ook naar Latijns-Amerika. Volkswagen is daar met deze auto de belangrijkste autofa brikant geworden en ook gebleven. Naar meer dan 150 landen werd de Kever in de loop der tijd geëxporteerd. De Kever heeft op tal van markten belangrijke positie veroverd. Voor 1 F

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1985 | | pagina 33