1 998 B tot 1OOO.- terug voor uw oude inruil kl.-T.V.* en zorg Vw. Jongeren vragen uw aandacht Overheidsmonopolie bij f onderwijs opzetten Grote kleuren-T.V. inruilactie Ekspositie Bergense school FOREL ^Oo F .LEN B.H.’s Boobs Bloomers Nationale ziekendag L. van lersel de Oisterwijkse Lind $11 EETGEZ0NDEETV1S JRS Het Kaaswinckeltje: een aanwinst voor Kleurentelevisie REMMERS-DE JAGER f ij MUZIEKHUIS*^^^^^ Graetz Donderdag 8 augustus 1985 - pagina 11 DE TILBURGSE KOERIER is 1985-pagina 10 113/432073 isici, zich kwam, kregen bantlaan 100 st 210 44A-146 44A-146 Uw ondermodespedaHst 44A-146 Leharstraat 104 A - straat 25 aantlaan 100 lantlaan 100 14 A-146 Type Lord 4725 VT antlaan 100 1998,- antlaan 100 U betaalt raat 25 sestraat 14. vond BESTERDRING 2/ TILBURG, TEL. 420424 (Eigen technische dienst) Reeds meer dan 65 jaar één begrip voor vertrouwen en service Noteer merk en typenummer (belangrijk) Bij ouder toestel dan 4 jaar ook zeer interessante inruilprijs I4A-146 traat 25 traat 25 traat 25 traat 25 traat 25 traat 25 traat 25 traat 25 traat 25 traat 25 traat 25 4/v’l46 s eenvoudig kan d’r t u ook noten. Alleen in ons filiaal Leharstraat Ook leverbaar in 56 cm-uitvoering met teletekst (prijsverschil 100,- goedkoper) Heerlijke verse 67 cm grootbeeld, 30x programmakeuze Ber il het een yfti§ F VISSPECI AAL ZAAK traat 25 I4A-146 14A-146 traat 25 traat 25 traat 25 en 2 voor «Ple r 44A-146 st 210 materiaal), toch een so minima ledei Jtich- eggezin ilijke ver- i van een ie, zeggen Adviesprijs Inruil oude kl.-T.V. bouwjaar 1981-1982-1983-1984 1000^- Deze inruilaanbieding geldt voor de merken: Philips - Aristona - Erres - Graetz - ITT - Grundig - Nord Mende - Telefunken - Sony - Wega - Blaupunkt - Saba Heeft u een ander merk, informeer dan wat uw inruilprijs wordt je goed uder kin vreselijk hooguit een volhouden. dat is ntje aan bij te it in ons geval ene zin kun je van de moei- rs hebben, op Jaar ontkom je niet aan en dat hoeft ook niet. Con tact tussen het pleegkind en diens ouders moet in principe mogelijk zijn.» waa he^ - - - Coen Rogmans er een e-- venden zenden Op 8 september a.s. zal, zoals ge bruikelijk op de tweede zondag van maand, weer de Nationale Ziekendag gevierd gaan worden. Een dag die sinds 1974 en sedert 1983 ook in B< r r eens na te gaan wat het ziek/gehandi capt zijn voor iemand kan betekenen. alles .e en "rote darns rlotse- tv» belangrijk bouw van de isterwijk. Een rinckeltje» zal Niet gratis Die werkloze leraren zouden volgens de student omgangskunde gezondheidskunde niet gratis hoeve te doen. Ze kunnen best een luttel b. drag (bijvoorbeeld 2,50) per les e per cursist vragen. Aan de ene kr~* - Besterdplein 3 - Tel. 426584 eharstraat 104 A - Tel. 557500 J Tevens mogelijkheid tegen kleine meerprijs van 3 jaar all-risk verzekering - 3 jaar geen kosten zoals voorrijden - bezoek - arbeidsloon - onderdelen - blikseminslag - enz., enz. (dus: let op! Niet alleen op arbeidsloon en onderdelen), maar 3 jaar garantie op alles, maar dan ook alles ge- keltje levert u ook een breed assorti- 4nc- ment aan wijnen, terwijl een ware spe cialiteit wordt gevormd door de sala des uit eigen keuken: een delicatessen- «lijn» waaraan Mirjams vader, de on volprezen chefkok Martin Willemsen en diens echtgenote Jacqueline het no dige hebben bijgedragen. laar dagen d en Gezin i meisje van ig om een periode van Opvang. Uiteindelijk Begeleiding Twee miljoen volwassenen hebben behoefte aan een of andere vorm van onder wijs. Dat aantal groeit explosief. Intussen bezuinigt de overheid op onderwijs voor volwassenen. Tienduizenden potentiële onderwijsgevenden staan als werkzoekende ingeschreven bij de arbeids- bureau’s. De vraag naar onderwijs sluit voor een groot deel aan bij het mogelijke aanbod ervan. Toch functioneert de onderwijsmarkt niet. En dat komt door het bijna onaantastbare monopolie dat de overheid op die onderwijsmarkt heeft. Er moet meer ruimte komen voor het particulier initiatief van werkeloze leraren. begeleiding door de St _o_ en Gezin is het pleq spreken. Ook de geldelijk voor het verzorgen - ruim voldoende Tuincentrum 1 l TEL. 013-421605 At De moeite waard «Zowat al onze vrienden en kennis- i sen zeiden: «Waar begin je aan? Je haalt je de grootste problemen op de hals.» Nou, die problemen hebben we zeker gehad, maar achteraf zeggen we, het is zonder meer de moeite waard ge weest.» De spreekster is Annemarie. Zij en haar man Jac namen zes jaar geleden hun eerste pleegkind in hun gezin. Een meisje van veertien. Ze hadden zelf al twee kinderen van vier en zes jaar oud. Annemarie kwam op de bibliotheek zag een foldertje van de Centrale or Pleeggezinnen uit Den Bosch. over 1 leeggezinnen gezocht!» riep de tekst. Het foldertje mee naar huis. Overleg. De conclus «We hebben het een bij.» «Vrij snel kwam Ineke bij ons. Min of meer een noodsituatie. De Stichting met hun ouders gehad. Jeugd en Gezin nam contact met ons wel, dan was dat niet op. «Een meisje van veertien, liever nog vandaag dan morgen onderdak, en als het even kan een pleeggezin.» We meldden ons indertijd niet aan voor een ouder kind, maar wezen dat ook niet af. Nu werden we voor de keus ge steld en ons antwoord werd «JA», zo vertelt Annemarie. «Problemen met onze eigen kinderen verwachtten we niet, omdat het leeftijdsverschil tussen hen en Ineke bijna tien jaar was. Echt moeilijkheden met onze kinderen zijn er inderdaad nooit geweest.» Ineke woonde dne jaar in het pleeg gezin. Van tijd tot tijd waren er p" blemen, maar zeker V.-’*-- Ineke verliet het pleeggezin trouwde. Ze komt nog regelmatig over de floer. nen verdragen en er niet t ie wordt overladen met Maar nogmaals, we zijn ervan overtuigd iets goeds gedaan te hebben. De voldoening is bij ons achteraf ge komen. van uitgaan zij. Die vergoeding varieert, afhanke- et dankbaar- lijk van de leeftijd van het kind. - Daaamaast worden onderwijskosten, dokterskosten en dergelijke apart ver goed. «Toen Ineke we ook nog een Dat kwam omdé ook niets bezat. Die vergoeding is geen ‘n *11 regel. Bij wijze van uitzondering was be/lc dit mogelijk.» scho Annemarie en Jac zijn best bereid om eens te praten met mensen die het pleegouderschap overwegen. «Als we op die manier mensen wegwijs kunnen aken, doen we dat met plezier». Het adres van het pleeggezin 1 kend bij de Centrale voor - nen in Den Be 1 133647. Bij die Cent nog veel meer infor over het pleegouderschap. Hei van de Centrale voor Pleeggezinnen Stationsweg 14,5211 TW Den Boset wijsmogelijkheden per buurt of gebundeld worden. Eventueel kunnen olgebouwen ’s avonds gebruikt ien door samenwerkingsverban- sgevers en leerlingen. Vast is Rogmans echter dat dat basis van vrijwilligheid De werving van pleegouders (pleeg- va/de Centrale voor Pleeggezinnen in f Den Bosch. Op allerlei wijzen probeert k zij voorlichting te geven over pleegzorg I aan ieder die het horen wil. Met het I volgende interview wil de Centrale I voor Pleeggezinnen laten zien hoe plaatsing van een wat ouder kind kan verlopen en wat daar zoal bij komt kij- ken. Ook bent u in het Kaaswinckeltje van harte welkom voor de inkoop van boerderijprodukten, diverse puddin gen (van het gerenommeerde merk De Hertog), terwijl men graag buitenshuis treedt en uw buffetten verzorgt mid dels de eigen party-service. Een andere '-*ïit vormen de «relatiegeschen- delicatessenpakketten die gre*’~ vinden in een brede 1 van f lotte zijr int winckeltje met name gespecia,.^™.^ binnen- en buitenlandse fromagerieën. Maar liefst 200 kaassoorten houden William en Mirjam voor u vers in voorraad - en mocht u zelfs bij deze enorme sortering uw favoriete kaas- o specialiteit niet tegenkomen, dan kunt ook de assis u na bestelling binnen enkele dagen de Ruud, zoals meest exotische kazen alsnog tegemoet zien. Behalve het uitgebreide kaasassorti- ment biedt het Kaaswinckeltje een keur van in- en uitheemse Ook is er in de zaak een broodhoek aanwezig waar elke dag vers brood s er sprake van een grote ar het ruimtelijke aspect, aandacht wordt er door van de Bergense School ie mens. In de landschap pen ontbreekt de menselijke figuur vrijwel altijd. De school toont weer wél een ruime belang*’" re van het stilleven, lange tijd veronachtzaa De groep kenmerkti een enorme reislust e voor het werken in de meesten waren ook bijzonder produk- pe tie?k schouwbur De grote voorbeelden voor de schil- aVonds t ders van de groep zijn Cézanne en Van dag Het zou bijvoorbeeld ook niet goed zijn om alleen werklozen toe te laten tot de cursussen. Coen Rogmans: «Je krijgt dan meteen weer dat werklozen een pasje krijgen voor zo’n cursus, en daar alleen maar andere werkloze te genkomen. Ze voelen zich in een hokje gedrukt. En dat werkt, zoals ik in het Tilburgse baanlozencentrum heb erva ren, sterk drempelverhogend». "en uit Den Bosch, gezocht!» r__r je mee naar huis. Lvlusie was eenvoudig: goed; d’r kan d’r best Contact met de ouders De twee pleegkinderen van Anne marie en Jac hebben niet veel contact «Gebeurde dat zonder proble men. Meermalen probeerden we met de ouders te praten, maar dat bleek erg J gevoelig te liggen. Dat kunnen wij ons P. overigens heel goed voorstellen. Als ouder heb je toch vaak het gevoel ge faald te hebben en kom daar maar eens rond voor uit. Ik heb grote be wondering voor de ouders die uit zich zelf hun kind opzoeken en de situatie in het pleeggezin accepteren», zo zegt Annemarie. «In het begin ben je erg idealistisch. De opzet is dat de verstoorde relatie 'leeg- tussen ouder en kind weer goed komt. pro- Je probeert daar je steent’- eer niet buitensporig, dragen. Al snel bleek dit m v pleeggezin toen ze niet haalbaar. In algemene zin zeggen dat een gedeelte v» lijkheden die de ouders l jouw schouders komen. Da niet aan en dat hoeft ook tussen het pleegkind gemeenschap van het W teraard meer dan leze tien vertonen -.««s»- chap die het Gestel zelfportret. ee^_ afzonderlijke Gogh geweest. Opvallend is het dat de igt. Opvallend is dat groep nauwelijkS grafisch werk aflever- ti zekere melancholie de het was toch een groep van emotio- □oi t is het uitbundig neje en impulsieve werkers, die de di- blJ rektheid van het schilderen verkozen ig, de luchtigsten boven de ambachtelijke werkwijze van Jul. v. Stolbergstraat 7-25, Tilburg - Tel. 013-363049 1 'n Nederland s_; België oproept om over u t ziek/gehandi- dachten te wis Hiermede v Het kan b.v. inhouden: het moeten drage geleverd tot g™' verlaten van de eigen omgeving als ontwikkelingen in onze men opgenomen moet worden in een sc appy. tehuis. Het moeten roept vaak vraagte- De brochure kan worden aange- kens op, voor de zieke, maar ook voor vraagd bij: «De Zonnebloem»^Natio- de partner, kinderen en familie. ^le Ziekendag, postbus 2100, 4800 Óver deze problematiek schreef Ma- rinus van den Berg de brochure «Thuis is het tehuis...?». De titel vormt het thema dat in 1985 voor de Nationale to Kinderbescherming, tegenwoordig meestal jeugdhulpverlening genoemd. De een zegt het iets, de ander nauwelijks. Een wezenlijk onderdeel van die jeugdhulpverlening vormen pleegouders. Een behoorlijk aantal van de jongeren die contact heb ben met instanties voor jeugdhulpverlening, komt in een pleeggezin. Mensen die bereid zijn een jongere voor bepaalde tijd in hun gezin op te nemen. Die mensen zijn er te weinig. Of liever gezegd, ze kunnen er best zijn, maar om de een of andere reden komen ze er niet toe zich voor pleegzorg aan te melden. Het gaat hier niet over pleegouders voor kinderen tot zo'n jaar of twaalf. Dat aanbod is redelijk. Veel meer gaat het om de «moeilijke» leeftijd. Zo tussen twaalf en achttien. In de ekspositieruimte van de (SS?'” schouwburg is tot en met 31 augustus een tentoonstelling te zien van werken xXjl uit de «Bergense School». Al vanaf het einde van de vorige eeuw was het 3 Noordhollandse badplaatsje Bergen bijzonder in trek bij kunstenaars. Dichters, schrijvers, musici, maar vooral schilders hebben er zich geves tigd. Tussen de jaren 1910 en 1947 was een groep schilders in Bergen actief, die bekend zou worden onder de naarn «De Bergense School». Hun namen waren Amout Colnot, Dirk Filarski, Leo Gestel, Matthieu Wiegman, Piet Wiegman, Mommie Schwarz, Else Berg, Germ de Jong, Harrie Kuyten en Gerrit van Blaaderen. iersgemeer i telde uite ■s, maar de een verwantsci van Veel energie Wat je goed moet beseffen als je een wat ouder kind opneemt, is dat het veel energie kost. Je kunt het i paar jaar aaneengesloten Bereid zijn om veel te pra ten, dat is zo belangrijk. Tegen een pleegkind zegje vier keer zoveel als te gen je eigen kind. Je behandelt een pleegkind voorzichtiger. Of dat goed is? Wij denken van wel. Dat is de kern van de scriptie van de Tilburger Coen Rogmans, die hij on der meer schreef naar aanleiding van een stage in het «baanlozencentrum». Zijn ervaringen daar, gekoppeld aan de ideeën van de Latijns-Amerikaanse onderwijs-filosoof Ivan Illich, brach ten hem tot de overtuiging dat er radi- kaal iets moet veranderen in de manier tarop heden tendage in Nederland :t onderwijs gestructureerd is. z"*en Rogmans: «Het absurde is dat enorm aanbod van onderwijsge- thuis zit, terwijl honderddui- volwassenen snakken naar goedkope en makkelijk bereikbare cur sussen waarmee ze zichzelf beter kun- .nen ontplooien. Enerzijds omdat het werklozen verboden is om iets te doen, anderzijds omdat de overheid enorm stelsel van regels, en heeft gemaakt, blijft het aanbod onbe nut en wordt aan de vraag niet vol daan. Om aan die rare situatie een ein de te maken, zal de overheid het men sen met een uitkering moeten toestaan om onderwijs te gaan geven aan de groepen die nu niet aan bod komen». Tweede pleegkind Ineke was amper een pa weg toen de Stichting Jeugd weer aanklopte. Ook nu een n veertien. Het ging een paar weken. Opvang. duurde het meerdere jaren. Over de Annemarie: «Met het tweede pleeg- ting Jeugd kind verliep alles veel moeizamer. Van goed te spre— tijd tot tijd waren er ook de nodige goeding voor problemen met haar ouders. Bij Ineke pleegkind is i speelde dat nauwelijks». De spannin gen liepen op en na ruim twee jaar was - het afgelopen. Terug naar de moeder. «Jammer dat het niet meer ging», zegt Annemarie. «Maar we zijn ervan over tuigd dat ook zij er wat aan gehad heeft. Zo nu en dan horen we nog van haar, al is het meestal via anderen». Annemarie en Jac hebben nu geen pleegkinderen. Voorlopig willen ze rust. Aan de Lind nr. 12 in Oiste cele weken geleden een laie delicatessenzaak van start gaan onder de naam «Het Kaaswinc keltje». Kaaswinckeltje staat op dezelf- r ats waar vroeger het Winckeltje gevestigd was - vandaar ook deze licht aangepaste naam. Wie overigens bij die naam echt aan een kleine winkel denkt, vergist zich sterk: met een ver- koopoppervlak van omstreeks 80 vier kante meter is het Kaaswinckeltje een van harte welkom flink uit de kluiten gewassen zaak. Het, boerderijprodukter Kaaswinckeltje is eigendom van Wil- gen (van het ger liam van Hest, die samen met zijn Hertog), terwijl vriendin Mirjam Willemsen alweer 6 treedt en uw buffett jaar lang ook in Oirschot (aan de Mo- dels de eig- lenstraat) een Kaaswinckeltje drijft, na specialiteit tevoren al vier jaar neef Frank v.d. ken», delicatessenpakketten die gretig Hout te hebben geïnstalleerd. aftrek vinden in een brede klanten- Zoals u zult begrijpen is het Kaas- kring van particulieren en bedrijven, winckeltje met name gespecialiseerd in Tenslotte zijn William en Mirjam nog i- en buitenlandse fromagerieën. van plan, in een der lokalen die zich in liefst 200 kaassoorten houden het pand aan de Lind bevinden - be- Mirjam voor u vers in halve een enorme wijnkelder - kursus- - en mocht u zelfs bij deze sen «koude keuken» en «wijnkennis» te organiseren. Zij hebben bij dit al’ ook de assistentie van Madeleine Is zij ook altijd de gre steun hebben gehad van Williai moeder, die drie weken geleden pk ling overleed. Zij heeft een belan; aandeel gehad in de opbouw zaken in Oirschot en Óist“™":l bezoek aan «Het Kaaswinckeltj u doen watertanden... en kopen! Meer mogelijkheden «De plannen die het huidige kabinet met het onderwijs heeft zijn duidelijk: bezuinigingen alom. Door verhoging van les- en cursusgelden zullen de kansarme groepen in de samenleving -w uw bet eerst u‘l de b°ot vallen. Samenmet ^rheidUleen hen S101® aanlallen docenten die zich 'i diploma’s biJ ,de s,teed,s 6roJer wordende massa ibodonbe- werkzoekenden kunnen aansluiten. o ni«»t vaI- Waar Ilhch pleit voor een totale ont- scholing van de maatschappij en het onderwijs geheel wil overlaten aan in dividuen, ga ik minder ver. Met hand having van het bestaande onderwijs systeem en toch meer mogelijkheden voor het onderwijsgevende of onder- wijsvragende individu is al heel wat te bereiken», aldus de Tilburger. Oneerlijke concurrentie? Zal, als deze ideeën in praktijk ge bracht worden, het nieuwe aanbod van onderwijsgevenden niet een oneerlijke concurrentie zijn voor de bestaande van particuliere instellingen, bijvoorbeeld Jerwijs- voor het schriftelijk onderwijs? Coen kant om Rogmans: «Ik denk hetniet. Bij die in- hun vaak stellingen kan mer erkende diploma’s ,o_JOhalen. Handig voor mensen die hun ets kan zou in staat positie op de arbeidsmarkt willen ver- rijn kennis aan ande- beteren. Feit blijft echter dat ook het noemt het le- schriftelijk onderwijs slechts een klein oudste beroep deel van de volwasseneducatie voor zijn rekening neemt. Bovendien hoeft de positie van onderwijsinstellingen geen reden te zijn om talloze leergieri ge mensen het recht op onderwijs te positie van •n reden t- permarkten, club- en buurthuizen en ge mensen h werklozencentra. Belangrijk is dat het onthouden». tur. gaat om kleinschalige initiatieven van Vrjje markf de mensen die het beu zijn om na een J vaak dure en zware opleiding een uit- «Leraren, bevoegd of onbevoegd, zichtloos, misschien zelfs nutteloos le- of zonder werk, worden betaald ventje te leiden. Belangrijk is ook dat door de gemeenschap. Die mensen het ontstaan van initiatieven door de moeten dan ook de kans krijgen om overheid passief gestimuleerd wordt. iets teruê te doen voor die samenle- Als de overheid het werklozen toestaat ving. Iedereen heeft wel iets dat hij of om met behoud van uitkering tegen 41 g°ed Lan, dat hij of zij een ander een geringe vergoeding het enorme gat ^an leren- We hoeven ons helemaal w J in de onderwijsmarkt te dichten, met zo d™k te maken over allerlei di- gf- Ziekendag-vienng centraal staat. schept ze belangrijke voorwaarde. ploma’s, bevoegdheden en erkende op- Verwacht wordt dat ongeveer Maar daarmee is de rol van de over- leidingen. De overheid zegt met al die 100.000 brochures in Nederland ver- heid dan ook uitgespeeld Mensen regels de kwaliteit van het onderwijs te spreid gaan worden die erg veel men- mOeten onafhankelijk van de overheid bewaken. In een vrije onderwijsmarkt sen, gezond en ziek, zullen aanzetten kunnen kiezen of ze onderwijs geven zal vanzelf wel blijken wie aan de over dit thema met elkaar van ge- of niet, en wat voor een onderwijs ze vraag voldoet en wie niet. Ook als mijn «yxAvii te wisselen. volgen of niet. zou leiden tot slechte beunhazerij wordt dan tevens een bij- en een sterkere greep van de commer- gewenste zinvolle r er buurt of Wijk cie op de onderwijsmarkt, zal dat in >nze huidige maat- Eventueel kunnen de nieuwe onder- ieder geval een discussie op gang bren- ijsmogelijkheden per buurt of wijk gen, de overheid tot een reaktie dwin- o bundeld worden. Eventueel kunnen gen, en aldus het tot nu toe zo starre schoolgebouwen ’s avonds gebruikt onderwijsveld in beweging brengen, worden door samenwerkingsverban- En juist in een tijd waarin op het - den van lesgevers en leerlingen. Vast onderwijs bezuinigd wordt en veel le- (Bijvoeging van cheque of postzegels staat volgens Rogmans echter dat dat raren werkloos zijn, is het belangrijk :r bestrijding van druk- en hoge por- allemaal op basis van vrijwilligheid om een creatieve manier naar nieuwe kosten wordt op prijs gesteld). moet zijn. mogelijkheden te zoeken» Weinig pleegouders Er zijn maar weinig pleegouders die een kind dat ouder is dan een jaar of twaalf willen opnemen. Het is bijna ze ker de moeilijke leeftijd die mogelijke pleegouders op een afstand houdt. An nemarie en Jac hierover: «Wij denken dat veel mensen bij opvang van een jongere in de puberteit, inbreuk op hun gezinsleven vrezen. Tot op bepaal de hoogte is dat zeker het geval. Vol gens ons moeten mensen die erg op nun vaste gewoonten gesteld zijn, hier ook niet aan beginnen. In beginsel is enke| het pleegkind toch een vreemde die je fraait de ruimte in je huis geeft. Daarnaast gaan w.. krijg je meestal te maken met de keltje», ouders en natuurlijk met de begeleid- Het F Ster van de instelling voor jeugdhulp- de piaat verlening. gevestigi Heel belangrijk bij het opnemen van een ouder kind is dat je het echt enkel voor het kind doet. Je moet veel kun- igepaov. naam rerrit van B.. bij ons kwam, kregen De schilde i «aanloopvergoeding». dorP Bergen dat ze met, maar dan tle? schdders> Die vergoeding is geen j" ^un wedc een verwantschap die het neo 'jesiel zeijportrei. werl[|oze ]eraren zouden dat van uitzondering was benoemen van een afzonderlijke Gogb geweest. Opvallend is het dat de volgens de student omgangskunde en school rechtvaardigt. Opvallend is dat groep nauwelijks grafisch werk aflever- gezondheidskunde niet gratis hoeven in al het werk een zekere melancholie de bet was toch een groep van emotio- te doen. Ze kunnen best een luttel be- een rol speelt. Nooit is het uitbundig nele en impulsieve werkers, die de di- drag (bijvoorbeeld 2,50) per les en of opgewekt, zelfs met bij Harne Kuy- rektheid van het schilderen verkozen per cursist vragen. Aan de ene kant om ten en Germ de Jong, de luchtigsten boven de ambachtelijke werkwijze van uit hun onkosten te komen (huur rvan de groep. de grafiek. lesruimte en aanschaf van onde leeggezin is be- B‘J a'len 1S er sprake van een grote gen laatste punt van overeenkomst materiaal), aan de andere kar u<uv .oor Pleeggezin- aandacht voor het ruimtehjke aspect. js natUurlijk dat alle tien de schilders toch een soort aanvulling op h»x Josch, telefoon 073- Yeel frH"der aandacht wordt er door kortere of langere tijd in Bergen ee- minimale uitkering te krijgen. ntrale is uiteraard de schilders van de Bergense School woond en gewerkt hebben. Iedereen die iet’ -- - m.ormatie te krijgen besteed aan de mens. In de landschap- jjit de omvangrijke kollektie Ber- kunnen zijn om zijn kennis aan ande- J rschap. Het adres Pen ontbreekt de menselijke figuur gense school die in het bezit is van het ren over te dragen. Illich noemt het le- voor Pleeggezinnen is: vrijwel altijd De school toont weer wél Stedelijk Museum in Alkmaar, is een raarschap het op één na oudste beroep 5211 TW Den Bosch. een ruime belangstelling voor het gen- selektie gemaakt van meer dan vijftig ter wereld. Volgens Coen Rogmans het stilleven, dat in Nederland schilderijen en tekeningen. Bij elkaar kunnen onderwijsgevenden hun pupil- "“"'lachtzaamd was. geven die een goed beeid Van het ka- >en werven via kranteadvertenties, su- -""terkte zich ook door rakter van de Bergense School. De permarkten, club- en buurthuizen en en een voorkeur openingstijden zijn: maandag tot en werklozencentra. Belangrijk is dat het de openlucht. De met zaterdag van 11.00 tot 18.00 uur. gaat om kleinschalige initiatieven van bijzonder produk- jye tentoonstellingsruimte van de mensen die het beu zijn om na een burg is in augustus niet ’s vaak dure en zware opleiding een uit geopend, en ook niet op zon- zichtloos, misschien zelfs nutteloos le- ’“"♦je te leiden. Belangrijk is ook dat ontstaan van initiatieven door de ■heid passief gestimuleerd wordt. lozen toestaat uv overheid het «vu met behoud van l geringe vergoeding het enorme gat de onderwijsmarkt te dichten, ochept ze een belangrijke voorwaarde. laar daarmee is de rol van de over- i.vid dan ook uitgespeeld. Men moeten onafhanke kunnen kiezen of of niet, en volgen of niet. Per buurt of wijk Model 1985-’86 MET teletekstl

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1985 | | pagina 11