1
998
B
tot 1OOO.-
terug voor uw oude
inruil kl.-T.V.*
en zorg
Vw.
Jongeren vragen uw
aandacht
Overheidsmonopolie bij
f
onderwijs opzetten
Grote kleuren-T.V. inruilactie
Ekspositie
Bergense school
FOREL
^Oo
F
.LEN
B.H.’s
Boobs Bloomers
Nationale ziekendag
L. van lersel
de Oisterwijkse Lind
$11
EETGEZ0NDEETV1S
JRS
Het Kaaswinckeltje:
een aanwinst voor
Kleurentelevisie
REMMERS-DE JAGER
f ij
MUZIEKHUIS*^^^^^
Graetz
Donderdag 8 augustus 1985 - pagina 11
DE TILBURGSE KOERIER
is 1985-pagina 10
113/432073
isici,
zich
kwam, kregen
bantlaan 100
st 210
44A-146
44A-146
Uw ondermodespedaHst
44A-146
Leharstraat 104 A -
straat 25
aantlaan 100
lantlaan 100
14 A-146
Type Lord 4725 VT
antlaan 100
1998,-
antlaan 100
U betaalt
raat 25
sestraat 14.
vond
BESTERDRING 2/ TILBURG, TEL. 420424
(Eigen technische dienst)
Reeds meer dan 65 jaar
één begrip voor
vertrouwen en service
Noteer merk en typenummer (belangrijk)
Bij ouder toestel dan 4 jaar ook zeer interessante inruilprijs
I4A-146
traat 25
traat 25
traat 25
traat 25
traat 25
traat 25
traat 25
traat 25
traat 25
traat 25
traat 25
4/v’l46
s eenvoudig
kan d’r t
u ook
noten.
Alleen in ons filiaal
Leharstraat
Ook leverbaar in 56 cm-uitvoering
met teletekst
(prijsverschil 100,- goedkoper)
Heerlijke verse
67 cm grootbeeld,
30x programmakeuze
Ber
il het
een
yfti§
F VISSPECI AAL ZAAK
traat 25
I4A-146
14A-146
traat 25
traat 25
traat 25
en 2
voor
«Ple
r
44A-146
st 210
materiaal),
toch een so
minima
ledei
Jtich-
eggezin
ilijke ver-
i van een
ie, zeggen
Adviesprijs
Inruil oude kl.-T.V. bouwjaar 1981-1982-1983-1984 1000^-
Deze inruilaanbieding geldt voor de merken: Philips - Aristona - Erres - Graetz - ITT -
Grundig - Nord Mende - Telefunken - Sony - Wega - Blaupunkt - Saba
Heeft u een ander merk, informeer dan wat uw inruilprijs wordt
je goed
uder kin
vreselijk
hooguit een
volhouden.
dat is
ntje aan bij te
it in ons geval
ene zin kun je
van de moei-
rs hebben, op
Jaar ontkom
je niet aan en dat hoeft ook niet. Con
tact tussen het pleegkind en diens
ouders moet in principe mogelijk
zijn.»
waa
he^ - - -
Coen Rogmans
er een e--
venden
zenden
Op 8 september a.s. zal, zoals ge
bruikelijk op de tweede zondag van
maand, weer de Nationale Ziekendag
gevierd gaan worden.
Een dag die sinds 1974
en sedert 1983 ook in B< r r
eens na te gaan wat het ziek/gehandi
capt zijn voor iemand kan betekenen.
alles
.e en
"rote
darns
rlotse-
tv» belangrijk
bouw van de
isterwijk. Een
rinckeltje» zal
Niet gratis
Die werkloze leraren zouden
volgens de student omgangskunde
gezondheidskunde niet gratis hoeve
te doen. Ze kunnen best een luttel b.
drag (bijvoorbeeld 2,50) per les e
per cursist vragen. Aan de ene kr~* -
Besterdplein 3 - Tel. 426584
eharstraat 104 A - Tel. 557500 J
Tevens mogelijkheid tegen kleine meerprijs van 3 jaar all-risk verzekering - 3 jaar geen kosten
zoals voorrijden - bezoek - arbeidsloon - onderdelen - blikseminslag - enz., enz. (dus: let op! Niet
alleen op arbeidsloon en onderdelen), maar 3 jaar garantie op alles, maar dan ook alles
ge- keltje levert u ook een breed assorti-
4nc- ment aan wijnen, terwijl een ware spe
cialiteit wordt gevormd door de sala
des uit eigen keuken: een delicatessen-
«lijn» waaraan Mirjams vader, de on
volprezen chefkok Martin Willemsen
en diens echtgenote Jacqueline het no
dige hebben bijgedragen.
laar dagen
d en Gezin
i meisje van
ig om een periode van
Opvang. Uiteindelijk Begeleiding
Twee miljoen volwassenen hebben behoefte aan een of andere vorm van onder
wijs. Dat aantal groeit explosief.
Intussen bezuinigt de overheid op onderwijs voor volwassenen. Tienduizenden
potentiële onderwijsgevenden staan als werkzoekende ingeschreven bij de arbeids-
bureau’s. De vraag naar onderwijs sluit voor een groot deel aan bij het mogelijke
aanbod ervan. Toch functioneert de onderwijsmarkt niet. En dat komt door het
bijna onaantastbare monopolie dat de overheid op die onderwijsmarkt heeft. Er
moet meer ruimte komen voor het particulier initiatief van werkeloze leraren.
begeleiding door de St
_o_ en Gezin is het pleq
spreken. Ook de geldelijk
voor het verzorgen -
ruim voldoende
Tuincentrum 1
l TEL. 013-421605
At
De moeite waard
«Zowat al onze vrienden en kennis- i
sen zeiden: «Waar begin je aan? Je
haalt je de grootste problemen op de
hals.» Nou, die problemen hebben we
zeker gehad, maar achteraf zeggen we,
het is zonder meer de moeite waard ge
weest.»
De spreekster is Annemarie. Zij en
haar man Jac namen zes jaar geleden
hun eerste pleegkind in hun gezin. Een
meisje van veertien. Ze hadden zelf al
twee kinderen van vier en zes jaar oud.
Annemarie kwam op de bibliotheek
zag een foldertje van de Centrale
or Pleeggezinnen uit Den Bosch. over 1
leeggezinnen gezocht!» riep de
tekst. Het foldertje mee naar huis.
Overleg. De conclus
«We hebben het
een bij.»
«Vrij snel kwam Ineke bij ons. Min
of meer een noodsituatie. De Stichting met hun ouders gehad.
Jeugd en Gezin nam contact met ons wel, dan was dat niet
op. «Een meisje van veertien, liever
nog vandaag dan morgen onderdak, en
als het even kan een pleeggezin.» We
meldden ons indertijd niet aan voor
een ouder kind, maar wezen dat ook
niet af. Nu werden we voor de keus ge
steld en ons antwoord werd «JA», zo
vertelt Annemarie. «Problemen met
onze eigen kinderen verwachtten we
niet, omdat het leeftijdsverschil tussen
hen en Ineke bijna tien jaar was. Echt
moeilijkheden met onze kinderen zijn
er inderdaad nooit geweest.»
Ineke woonde dne jaar in het pleeg
gezin. Van tijd tot tijd waren er p"
blemen, maar zeker V.-’*--
Ineke verliet het pleeggezin
trouwde. Ze komt nog regelmatig over
de floer.
nen verdragen en er niet t
ie wordt overladen met
Maar nogmaals, we zijn ervan
overtuigd iets goeds gedaan te hebben.
De voldoening is bij ons achteraf ge
komen.
van uitgaan zij. Die vergoeding varieert, afhanke-
et dankbaar- lijk van de leeftijd van het kind.
- Daaamaast worden onderwijskosten,
dokterskosten en dergelijke apart ver
goed.
«Toen Ineke
we ook nog een
Dat kwam omdé
ook niets bezat. Die vergoeding is geen ‘n *11
regel. Bij wijze van uitzondering was be/lc
dit mogelijk.» scho
Annemarie en Jac zijn best bereid
om eens te praten met mensen die het
pleegouderschap overwegen. «Als we
op die manier mensen wegwijs kunnen
aken, doen we dat met plezier».
Het adres van het pleeggezin 1
kend bij de Centrale voor -
nen in Den Be 1
133647. Bij die Cent
nog veel meer infor
over het pleegouderschap. Hei
van de Centrale voor Pleeggezinnen
Stationsweg 14,5211 TW Den Boset
wijsmogelijkheden per buurt of
gebundeld worden. Eventueel kunnen
olgebouwen ’s avonds gebruikt
ien door samenwerkingsverban-
sgevers en leerlingen. Vast
is Rogmans echter dat dat
basis van vrijwilligheid
De werving van pleegouders (pleeg-
va/de Centrale voor Pleeggezinnen in f
Den Bosch. Op allerlei wijzen probeert k
zij voorlichting te geven over pleegzorg I
aan ieder die het horen wil. Met het I
volgende interview wil de Centrale I
voor Pleeggezinnen laten zien hoe
plaatsing van een wat ouder kind kan
verlopen en wat daar zoal bij komt kij-
ken.
Ook bent u in het Kaaswinckeltje
van harte welkom voor de inkoop van
boerderijprodukten, diverse puddin
gen (van het gerenommeerde merk De
Hertog), terwijl men graag buitenshuis
treedt en uw buffetten verzorgt mid
dels de eigen party-service. Een andere
'-*ïit vormen de «relatiegeschen-
delicatessenpakketten die gre*’~
vinden in een brede 1
van f
lotte zijr
int
winckeltje met name gespecia,.^™.^
binnen- en buitenlandse fromagerieën.
Maar liefst 200 kaassoorten houden
William en Mirjam voor u vers in
voorraad - en mocht u zelfs bij deze
enorme sortering uw favoriete kaas- o
specialiteit niet tegenkomen, dan kunt ook de assis
u na bestelling binnen enkele dagen de Ruud, zoals
meest exotische kazen alsnog tegemoet
zien.
Behalve het uitgebreide kaasassorti-
ment biedt het Kaaswinckeltje
een keur van in- en uitheemse
Ook is er in de zaak een broodhoek
aanwezig waar elke dag vers brood
s er sprake van een grote
ar het ruimtelijke aspect,
aandacht wordt er door
van de Bergense School
ie mens. In de landschap
pen ontbreekt de menselijke figuur
vrijwel altijd. De school toont weer wél
een ruime belang*’"
re van het stilleven,
lange tijd veronachtzaa
De groep kenmerkti
een enorme reislust e
voor het werken in de
meesten waren ook bijzonder produk- pe
tie?k schouwbur
De grote voorbeelden voor de schil- aVonds t
ders van de groep zijn Cézanne en Van dag
Het zou bijvoorbeeld ook niet goed
zijn om alleen werklozen toe te laten
tot de cursussen. Coen Rogmans: «Je
krijgt dan meteen weer dat werklozen
een pasje krijgen voor zo’n cursus, en
daar alleen maar andere werkloze te
genkomen. Ze voelen zich in een hokje
gedrukt. En dat werkt, zoals ik in het
Tilburgse baanlozencentrum heb erva
ren, sterk drempelverhogend».
"en uit Den Bosch,
gezocht!» r__r
je mee naar huis.
Lvlusie was eenvoudig:
goed; d’r kan d’r best Contact met de ouders
De twee pleegkinderen van Anne
marie en Jac hebben niet veel contact
«Gebeurde dat
zonder proble
men. Meermalen probeerden we met
de ouders te praten, maar dat bleek erg J
gevoelig te liggen. Dat kunnen wij ons P.
overigens heel goed voorstellen. Als
ouder heb je toch vaak het gevoel ge
faald te hebben en kom daar maar
eens rond voor uit. Ik heb grote be
wondering voor de ouders die uit zich
zelf hun kind opzoeken en de situatie
in het pleeggezin accepteren», zo zegt
Annemarie.
«In het begin ben je erg idealistisch.
De opzet is dat de verstoorde relatie
'leeg- tussen ouder en kind weer goed komt.
pro- Je probeert daar je steent’-
eer niet buitensporig, dragen. Al snel bleek dit m v
pleeggezin toen ze niet haalbaar. In algemene zin
zeggen dat een gedeelte v»
lijkheden die de ouders l
jouw schouders komen. Da
niet aan en dat hoeft ook
tussen het pleegkind
gemeenschap van het W
teraard meer dan
leze tien vertonen -.««s»-
chap die het Gestel zelfportret.
ee^_ afzonderlijke Gogh geweest. Opvallend is het dat de
igt. Opvallend is dat groep nauwelijkS grafisch werk aflever-
ti zekere melancholie de het was toch een groep van emotio-
□oi t is het uitbundig neje en impulsieve werkers, die de di-
blJ rektheid van het schilderen verkozen
ig, de luchtigsten boven de ambachtelijke werkwijze van
Jul. v. Stolbergstraat 7-25, Tilburg - Tel. 013-363049
1 'n Nederland s_;
België oproept om over u
t ziek/gehandi- dachten te wis
Hiermede v
Het kan b.v. inhouden: het moeten drage geleverd tot g™'
verlaten van de eigen omgeving als ontwikkelingen in onze
men opgenomen moet worden in een sc appy.
tehuis. Het moeten roept vaak vraagte- De brochure kan worden aange-
kens op, voor de zieke, maar ook voor vraagd bij: «De Zonnebloem»^Natio-
de partner, kinderen en familie. ^le Ziekendag, postbus 2100, 4800
Óver deze problematiek schreef Ma-
rinus van den Berg de brochure «Thuis
is het tehuis...?». De titel vormt het
thema dat in 1985 voor de Nationale to
Kinderbescherming, tegenwoordig meestal jeugdhulpverlening genoemd. De een zegt het iets, de ander nauwelijks. Een
wezenlijk onderdeel van die jeugdhulpverlening vormen pleegouders. Een behoorlijk aantal van de jongeren die contact heb
ben met instanties voor jeugdhulpverlening, komt in een pleeggezin. Mensen die bereid zijn een jongere voor bepaalde tijd in
hun gezin op te nemen. Die mensen zijn er te weinig. Of liever gezegd, ze kunnen er best zijn, maar om de een of andere
reden komen ze er niet toe zich voor pleegzorg aan te melden. Het gaat hier niet over pleegouders voor kinderen tot zo'n jaar
of twaalf. Dat aanbod is redelijk. Veel meer gaat het om de «moeilijke» leeftijd. Zo tussen twaalf en achttien.
In de ekspositieruimte van de (SS?'”
schouwburg is tot en met 31 augustus
een tentoonstelling te zien van werken xXjl
uit de «Bergense School». Al vanaf het
einde van de vorige eeuw was het 3
Noordhollandse badplaatsje Bergen
bijzonder in trek bij kunstenaars.
Dichters, schrijvers, musici, maar
vooral schilders hebben er zich geves
tigd. Tussen de jaren 1910 en 1947 was
een groep schilders in Bergen actief,
die bekend zou worden onder de naarn
«De Bergense School». Hun namen
waren Amout Colnot, Dirk Filarski,
Leo Gestel, Matthieu Wiegman, Piet
Wiegman, Mommie Schwarz, Else
Berg, Germ de Jong, Harrie Kuyten en
Gerrit van Blaaderen.
iersgemeer
i telde uite
■s, maar de
een verwantsci
van
Veel energie
Wat je goed moet beseffen als je een
wat ouder kind opneemt, is dat het
veel energie kost. Je kunt het
i paar jaar aaneengesloten
Bereid zijn om veel te pra
ten, dat is zo belangrijk. Tegen een
pleegkind zegje vier keer zoveel als te
gen je eigen kind. Je behandelt een
pleegkind voorzichtiger. Of dat goed
is? Wij denken van wel.
Dat is de kern van de scriptie van de
Tilburger Coen Rogmans, die hij on
der meer schreef naar aanleiding van
een stage in het «baanlozencentrum».
Zijn ervaringen daar, gekoppeld aan
de ideeën van de Latijns-Amerikaanse
onderwijs-filosoof Ivan Illich, brach
ten hem tot de overtuiging dat er radi-
kaal iets moet veranderen in de manier
tarop heden tendage in Nederland
:t onderwijs gestructureerd is.
z"*en Rogmans: «Het absurde is dat
enorm aanbod van onderwijsge-
thuis zit, terwijl honderddui-
volwassenen snakken naar
goedkope en makkelijk bereikbare cur
sussen waarmee ze zichzelf beter kun-
.nen ontplooien. Enerzijds omdat het
werklozen verboden is om iets te doen,
anderzijds omdat de overheid
enorm stelsel van regels, en
heeft gemaakt, blijft het aanbod onbe
nut en wordt aan de vraag niet vol
daan. Om aan die rare situatie een ein
de te maken, zal de overheid het men
sen met een uitkering moeten toestaan
om onderwijs te gaan geven aan de
groepen die nu niet aan bod komen».
Tweede pleegkind
Ineke was amper een pa
weg toen de Stichting Jeugd
weer aanklopte. Ook nu een n
veertien. Het ging
een paar weken. Opvang.
duurde het meerdere jaren. Over de
Annemarie: «Met het tweede pleeg- ting Jeugd
kind verliep alles veel moeizamer. Van goed te spre—
tijd tot tijd waren er ook de nodige goeding voor
problemen met haar ouders. Bij Ineke pleegkind is i
speelde dat nauwelijks». De spannin
gen liepen op en na ruim twee jaar was -
het afgelopen. Terug naar de moeder.
«Jammer dat het niet meer ging», zegt
Annemarie. «Maar we zijn ervan over
tuigd dat ook zij er wat aan gehad
heeft. Zo nu en dan horen we nog van
haar, al is het meestal via anderen».
Annemarie en Jac hebben nu geen
pleegkinderen. Voorlopig willen ze
rust.
Aan de Lind nr. 12 in Oiste
cele weken geleden een
laie delicatessenzaak van start
gaan onder de naam «Het Kaaswinc
keltje».
Kaaswinckeltje staat op dezelf-
r ats waar vroeger het Winckeltje
gevestigd was - vandaar ook deze licht
aangepaste naam. Wie overigens bij
die naam echt aan een kleine winkel
denkt, vergist zich sterk: met een ver-
koopoppervlak van omstreeks 80 vier
kante meter is het Kaaswinckeltje een van harte welkom
flink uit de kluiten gewassen zaak. Het, boerderijprodukter
Kaaswinckeltje is eigendom van Wil- gen (van het ger
liam van Hest, die samen met zijn Hertog), terwijl
vriendin Mirjam Willemsen alweer 6 treedt en uw buffett
jaar lang ook in Oirschot (aan de Mo- dels de eig-
lenstraat) een Kaaswinckeltje drijft, na specialiteit
tevoren al vier jaar neef Frank v.d. ken», delicatessenpakketten die gretig
Hout te hebben geïnstalleerd. aftrek vinden in een brede klanten-
Zoals u zult begrijpen is het Kaas- kring van particulieren en bedrijven,
winckeltje met name gespecialiseerd in Tenslotte zijn William en Mirjam nog
i- en buitenlandse fromagerieën. van plan, in een der lokalen die zich in
liefst 200 kaassoorten houden het pand aan de Lind bevinden - be-
Mirjam voor u vers in halve een enorme wijnkelder - kursus-
- en mocht u zelfs bij deze sen «koude keuken» en «wijnkennis»
te organiseren. Zij hebben bij dit al’
ook de assistentie van Madeleine
Is zij ook altijd de gre
steun hebben gehad van Williai
moeder, die drie weken geleden pk
ling overleed. Zij heeft een belan;
aandeel gehad in de opbouw
zaken in Oirschot en Óist“™":l
bezoek aan «Het Kaaswinckeltj
u doen watertanden... en kopen!
Meer mogelijkheden
«De plannen die het huidige kabinet
met het onderwijs heeft zijn duidelijk:
bezuinigingen alom. Door verhoging
van les- en cursusgelden zullen de
kansarme groepen in de samenleving
-w uw bet eerst u‘l de b°ot vallen. Samenmet
^rheidUleen hen S101® aanlallen docenten die zich
'i diploma’s biJ ,de s,teed,s 6roJer wordende massa
ibodonbe- werkzoekenden kunnen aansluiten.
o ni«»t vaI- Waar Ilhch pleit voor een totale ont-
scholing van de maatschappij en het
onderwijs geheel wil overlaten aan in
dividuen, ga ik minder ver. Met hand
having van het bestaande onderwijs
systeem en toch meer mogelijkheden
voor het onderwijsgevende of onder-
wijsvragende individu is al heel wat te
bereiken», aldus de Tilburger.
Oneerlijke concurrentie?
Zal, als deze ideeën in praktijk ge
bracht worden, het nieuwe aanbod van
onderwijsgevenden niet een oneerlijke
concurrentie zijn voor de bestaande
van particuliere instellingen, bijvoorbeeld
Jerwijs- voor het schriftelijk onderwijs? Coen
kant om Rogmans: «Ik denk hetniet. Bij die in-
hun vaak stellingen kan mer erkende diploma’s
,o_JOhalen. Handig voor mensen die hun
ets kan zou in staat positie op de arbeidsmarkt willen ver-
rijn kennis aan ande- beteren. Feit blijft echter dat ook het
noemt het le- schriftelijk onderwijs slechts een klein
oudste beroep deel van de volwasseneducatie voor
zijn rekening neemt. Bovendien hoeft
de positie van onderwijsinstellingen
geen reden te zijn om talloze leergieri
ge mensen het recht op onderwijs te
positie van
•n reden t-
permarkten, club- en buurthuizen en ge mensen h
werklozencentra. Belangrijk is dat het onthouden».
tur. gaat om kleinschalige initiatieven van Vrjje markf
de mensen die het beu zijn om na een J
vaak dure en zware opleiding een uit- «Leraren, bevoegd of onbevoegd,
zichtloos, misschien zelfs nutteloos le- of zonder werk, worden betaald
ventje te leiden. Belangrijk is ook dat door de gemeenschap. Die mensen
het ontstaan van initiatieven door de moeten dan ook de kans krijgen om
overheid passief gestimuleerd wordt. iets teruê te doen voor die samenle-
Als de overheid het werklozen toestaat ving. Iedereen heeft wel iets dat hij of
om met behoud van uitkering tegen 41 g°ed Lan, dat hij of zij een ander
een geringe vergoeding het enorme gat ^an leren- We hoeven ons helemaal
w J in de onderwijsmarkt te dichten, met zo d™k te maken over allerlei di-
gf- Ziekendag-vienng centraal staat. schept ze belangrijke voorwaarde. ploma’s, bevoegdheden en erkende op-
Verwacht wordt dat ongeveer Maar daarmee is de rol van de over- leidingen. De overheid zegt met al die
100.000 brochures in Nederland ver- heid dan ook uitgespeeld Mensen regels de kwaliteit van het onderwijs te
spreid gaan worden die erg veel men- mOeten onafhankelijk van de overheid bewaken. In een vrije onderwijsmarkt
sen, gezond en ziek, zullen aanzetten kunnen kiezen of ze onderwijs geven zal vanzelf wel blijken wie aan de
over dit thema met elkaar van ge- of niet, en wat voor een onderwijs ze vraag voldoet en wie niet. Ook als mijn
«yxAvii te wisselen. volgen of niet. zou leiden tot slechte beunhazerij
wordt dan tevens een bij- en een sterkere greep van de commer-
gewenste zinvolle r er buurt of Wijk cie op de onderwijsmarkt, zal dat in
>nze huidige maat- Eventueel kunnen de nieuwe onder- ieder geval een discussie op gang bren-
ijsmogelijkheden per buurt of wijk gen, de overheid tot een reaktie dwin-
o bundeld worden. Eventueel kunnen gen, en aldus het tot nu toe zo starre
schoolgebouwen ’s avonds gebruikt onderwijsveld in beweging brengen,
worden door samenwerkingsverban- En juist in een tijd waarin op het
- den van lesgevers en leerlingen. Vast onderwijs bezuinigd wordt en veel le-
(Bijvoeging van cheque of postzegels staat volgens Rogmans echter dat dat raren werkloos zijn, is het belangrijk
:r bestrijding van druk- en hoge por- allemaal op basis van vrijwilligheid om een creatieve manier naar nieuwe
kosten wordt op prijs gesteld). moet zijn. mogelijkheden te zoeken»
Weinig pleegouders
Er zijn maar weinig pleegouders die
een kind dat ouder is dan een jaar of
twaalf willen opnemen. Het is bijna ze
ker de moeilijke leeftijd die mogelijke
pleegouders op een afstand houdt. An
nemarie en Jac hierover: «Wij denken
dat veel mensen bij opvang van een
jongere in de puberteit, inbreuk op
hun gezinsleven vrezen. Tot op bepaal
de hoogte is dat zeker het geval. Vol
gens ons moeten mensen die erg op
nun vaste gewoonten gesteld zijn, hier
ook niet aan beginnen. In beginsel is enke|
het pleegkind toch een vreemde die je fraait
de ruimte in je huis geeft. Daarnaast gaan w..
krijg je meestal te maken met de keltje»,
ouders en natuurlijk met de begeleid- Het F
Ster van de instelling voor jeugdhulp- de piaat
verlening. gevestigi
Heel belangrijk bij het opnemen van
een ouder kind is dat je het echt enkel
voor het kind doet. Je moet veel kun-
igepaov.
naam
rerrit van B..
bij ons kwam, kregen De schilde
i «aanloopvergoeding». dorP Bergen
dat ze met, maar dan tle? schdders>
Die vergoeding is geen j" ^un wedc een verwantschap die het neo 'jesiel zeijportrei. werl[|oze ]eraren zouden dat
van uitzondering was benoemen van een afzonderlijke Gogb geweest. Opvallend is het dat de volgens de student omgangskunde en
school rechtvaardigt. Opvallend is dat groep nauwelijks grafisch werk aflever- gezondheidskunde niet gratis hoeven
in al het werk een zekere melancholie de bet was toch een groep van emotio- te doen. Ze kunnen best een luttel be-
een rol speelt. Nooit is het uitbundig nele en impulsieve werkers, die de di- drag (bijvoorbeeld 2,50) per les en
of opgewekt, zelfs met bij Harne Kuy- rektheid van het schilderen verkozen per cursist vragen. Aan de ene kant om
ten en Germ de Jong, de luchtigsten boven de ambachtelijke werkwijze van uit hun onkosten te komen (huur
rvan de groep. de grafiek. lesruimte en aanschaf van onde
leeggezin is be- B‘J a'len 1S er sprake van een grote gen laatste punt van overeenkomst materiaal), aan de andere kar
u<uv .oor Pleeggezin- aandacht voor het ruimtehjke aspect. js natUurlijk dat alle tien de schilders toch een soort aanvulling op h»x
Josch, telefoon 073- Yeel frH"der aandacht wordt er door kortere of langere tijd in Bergen ee- minimale uitkering te krijgen.
ntrale is uiteraard de schilders van de Bergense School woond en gewerkt hebben. Iedereen die iet’ -- -
m.ormatie te krijgen besteed aan de mens. In de landschap- jjit de omvangrijke kollektie Ber- kunnen zijn om zijn kennis aan ande-
J rschap. Het adres Pen ontbreekt de menselijke figuur gense school die in het bezit is van het ren over te dragen. Illich noemt het le-
voor Pleeggezinnen is: vrijwel altijd De school toont weer wél Stedelijk Museum in Alkmaar, is een raarschap het op één na oudste beroep
5211 TW Den Bosch. een ruime belangstelling voor het gen- selektie gemaakt van meer dan vijftig ter wereld. Volgens Coen Rogmans
het stilleven, dat in Nederland schilderijen en tekeningen. Bij elkaar kunnen onderwijsgevenden hun pupil-
"“"'lachtzaamd was. geven die een goed beeid Van het ka- >en werven via kranteadvertenties, su-
-""terkte zich ook door rakter van de Bergense School. De permarkten, club- en buurthuizen en
en een voorkeur openingstijden zijn: maandag tot en werklozencentra. Belangrijk is dat het
de openlucht. De met zaterdag van 11.00 tot 18.00 uur. gaat om kleinschalige initiatieven van
bijzonder produk- jye tentoonstellingsruimte van de mensen die het beu zijn om na een
burg is in augustus niet ’s vaak dure en zware opleiding een uit
geopend, en ook niet op zon- zichtloos, misschien zelfs nutteloos le-
’“"♦je te leiden. Belangrijk is ook dat
ontstaan van initiatieven door de
■heid passief gestimuleerd wordt.
lozen toestaat
uv overheid het «vu
met behoud van l
geringe vergoeding het enorme gat
de onderwijsmarkt te dichten,
ochept ze een belangrijke voorwaarde.
laar daarmee is de rol van de over-
i.vid dan ook uitgespeeld. Men
moeten onafhanke
kunnen kiezen of
of niet, en
volgen of niet.
Per buurt of wijk
Model 1985-’86
MET teletekstl