Vakantie begint bij de BOVAG-garage *rs Moderne koplamptechniek zorgt voor nog beter licht Garage Brink OPRUIMING showroom.modeTlen BELLAI I ICUS Rij verantwoord Rust tijdig Lelie VEERT UW CITROEN NOG NET ALS VROEGER V Homofoculaire reflector Een goed afgestelde motor is ’n schonere BLOEIENDE ROZEN IN POT Citroën «t» TUINMEUBELEN f rr^te Pas op voor buitenlandse «grapjes» motor Zure regen de auto- industrie doet er wat tegen Donderdag 11 juli 1985 - pagina 19 DE TILBURGSE KOERIER luli 1985-pagina 18 \VDE v\ i 576173 zijn: 31 53 Belangrijke boodschap voor Citroen DS-, CX-, GS (A)- of BX-rijders traat 19 v/v 10 I lE e*t Gazelle jaler. Het hydraulische veersysteem van Citroën is ongeëvenaard. Ook qua onderhoudsgemak. Want Citroën- veerbollen kunnen nu binnen een half uur weer op druk gebracht worden. Op de auto, dus zonder tijdrovende demontage. Klaar terwijl u wacht. Voorkom onnodige slijtage en ontdek veercomfort als vanouds. Bel vandaag voor een afspraak. Kinderen horen op de achterbank, ook tijdens de vakantiereis. Als ze onderweg spelletjes doen, vliegt de tijd voorbij. tilbury "*Sw^<42 67 55 itopp«9oorw$ 227 wud verte ;22t‘ook v Christus iverheid c Jan ter u Lovensestraat 10 - 5014 DS Tilburg Tel. 013-425655 (b.g.g. 013-332729) Op het terrein van APS, Auto Beauty Centre ;rt iateui is. al en i ont- grote eterde grote ver in intussen iwt gehele Andere oplos- /ellicht nog gun- het milieu liggen 1 VOldlwiwiv uv.n licht vooral een rijdte van het n grote lichtsterkte een be ing van het voor-, van de weg. nger mee- le kracht- kijf dat ;n hoge- tanken i meter in de dienden 2 ken snel Vakantie vieren hoort tot de aange naamste dingen des levens. Een gedegen voorbereiding is hierbij het halve werk. cialist Gazelle /vd. garantie iij de nplete ik krijgt gebreide traatv.„„, ïrichter op het rij- dat belang- r het waarnemen var ïring. Weer andere jmamelijk naar L met hun «verblindii 1 de grens Dit scheve beeld bleek enquete, waarbij mdervraagden de van auto’s als rogen molCS, die bij het /erdf Onderhoud is behoud Het aloude gezegde «Onderhoud is behoud» geldt natuurlijk juist voor auto’s waarvan tijdens de vakantie im mense inspanningen worden gevergd. Vaak worden deze auto’s het hele jaar door alleen voor woon/werkverkeer gebruikt of voor een paar langere af standen in de weekends. Vergeet bo vendien niet dat de auto’s in Neder land altijd slechts op vrij vlakke wegen op zeeniveau rijden. Als met die voer tuigen door de Alpen of Pyreneeën wordt gekruist, moeten ze enorme hoogte-, temperatuur- en drukverschil len overbruggen. Niet zelden staan Nederlandse auto’s dan ook in de ber- ÓS ZO Enschotsestr. 133, tel. 422769 goed». Uw auto verbruikt meer brand stof, uw zenuwen raken gespannen en u gaat uw nervositeit afreagèren op ver ^an vreem^e yerkeersbor- Rijd partner en/- of kinderen En wees eer- tegenkm zoals dit Finse bord achter- ujk, dat kan nooit de bedoeling zijn waarsckuwi voor overstekende van een leuke vakantie. elanden. De criteria voor goed licht bij de auto kunner., van de leek, niet zo duidelijk worden aangeduid of met getalswaarden worden as gegeven als bijvoorbeeld bij de acceleratie of het brandstofverbruik mogeiijk Ook in het tijdperk van de moderne halogeentechniek is de lichtkwaliteit nog tijd een kwestie van koplampconstructie, die beslissend is voor lichtcapaciteit lichtverdeling. Hier worden namelijk al belangrijke verschillen zichtbaar. Tuincentrum 1 l TEL. 013-421605 a? - 'VERAS1’ Ook voor het vakantierijgedrag geldt: «Haastige spoed is zelden gen letterlijk en figuurlijk «uit te puf fen» met een kokende motor. Vooral als er ook nog een volbepakte caravan moet worden voortgetrokken. Een va- kantiecontrolebeurt kan dergelijke risi co’s tot een minimum beperken. Een bezoek aan de BOVAG-vakman is dan ook geen overbodige luxe. Onderlinge samenhang Auto-techniek is e“" samenspel van allerk cetten, waarbij het één niet of nauwe lijks functioneert zonder het ander. Daarbij komt dat eventuele manke menten aan het ene onderdeel slijtage aan een ander onderdeel kunnen ver oorzaken of versnellen. Zo leiden slechte schokdempers tot extra ban- denslijtage, kunnen versleten remvoe- zwaar ringen of remblokken beschadigingen we aan remtrommels of remschijven ver- stej(j oorzaken, terwijl versleten stuurkogels kunne eveneens een extra aanslag op de ban den plegen. Daarnaast is bewezen dat een automotor, die in goede conditie verkeert met op tijd ververste motor olie vernieuwde bougies en contact punten, zuiniger loopt of langs gaat dan een verwaarloosde j bron. Bovendien staat buiten 1 een goed onderhouden auto eer iet echte grote werk is een be de vakman noodzakelijk. Hij kan als geen ander beoordelen hoe de vitale onderdelen ervoor staan. Tijdig ingrijpen voorkomt dat u in het bui tenland met panne komt te staan.Hier- bij moet u bedenken dat een reparatie in Nederland gewoonlijk goedkoper uitvalt, dan wanneer u in het buiten land moet worden weggesleept en het mankement door een bekwame(?) bui tenlandse monteur moet laten herstel len. En bij de BOVAG-vakmen krijgt u altijd automatisch drie maanden ga rantie op uitgevoerde reparaties, ’n Rustgevende, plezierige bijkomstig- heid Korte-termijnpolitiek Veel autobezitters beseffen niet dat het uitstellen van onderhoudsbeurten korte-termijnpolitiek is. Zeker wie met zijn volbeladen auto op vakantie gaat en daarbij uren achtereen met snelhe den die vaak hoger liggen dan in Ne derland naar het vakantieparadijs plankt, mag alleen van een auto die in goede staat van onderhoud verkeert verwachten dat de eindstreep onge schonden wordt gehaald. Iedere auto heeft gewoon op tijd zijn servicebeur- ten nodig. Immers, een kett:~* slechts zo sterk als de zwakste scha Door regelmatige controle kan i onverhoopt ongerechtigheden ont< ken en verhelpen. Er hoeft maar één klein technisch dingetje mis te zijn en daar sta je dan op een bergpas in regen of brandende zon, in kilometers omtrek geen garage te bekennen. Want als een auto strandt, gebeurt dat altijd op ongele gen momenten, op een verlaten plek, of op tijdstippen, dat ieder weldenken de monteur zich nog ’ns lekker om draait. Dan zijn de poppen pas goed aan het dansen. Terwijl de rekening, die u na reparatie gepresenteerd krijgt nog eens een flinke hap uit het vakan- tiebudget neemt. Prettige vakantie? Op deze manier dus niet! en, althans vanuit het gezichtspunt hoorlijk lichtvolume beschikbaar is. of met getalswaarden worden aan- De centraal geplaatste reflector met kleine brandpuntsafstand vervult daarbij de functie van het verlichten van het voor-, midden- en zijvlak, ter wijl de reflector met grote brandpunts afstand de verlichting van het verder gelegen rijbaanvlak verzorgt. Deze taakverdeling tussen twee reflectoren met verschillende brandpuntsafstand en met bovengenoemde afstelling zorgt voor een brede lichtstrooiing in het voorvlak, zonder dat de reikwijdte .gatief wordt beïnvloed. W egmarkeringen De bestuurder heeft zodoende nut van beter zichtbare wegmarke gen. Als een tweede kwauteitsw geldt de subtiele overgang van gr< licht naar dimlicht. Zo wordt het n selijk oog bij zijn aanpassingsrea niet overbelast. Het bekende «zw; gat» bij het wisselen van groot- r dimlicht treedt helemaal niet op. V< waarde voor een prettig verlichting! voel is over het algemeen een zo br mogelijk verlicht deel van het gezic veld, dat behoorlijk helder en gel matig is verlicht. Een ander criterium is de zich stand, die wordt bereikt wanneer - licht in de verte wordt gestraald en vlak voor de auto donker blijft. De "~roculaire reflector verschaft wat zichtbereik en lichtverdeling betreft, bijna ideale waarden. Een bloem met een boeiend verleden. De geschiedenis van de lelie gaat ook ver terug. Reeds vele jaren voor Christus was de bloem het symbool van zuiverheid en ook in de middeleeuwen was het woord lelie syno niem met maagdelijkheid en kuisheid. In de middeleeuwse schilderkunst en in de heraldiek heeft de lelie altijd een belang rijke rol gespeeld. De Fransen kozen de lelie zelfs in hun wapen. Aan het eind van de vorige eeuw diende de plant als grondstof voor bepaalde medi cijnen. Het produkt lelie is uit de Nederlandse sierteelt niet meer weg.te denken. Aan het eind van de zestiger jaren wikkelde de leliecultuur zich op g schaal. Dankzij kruisingswerk en verbet kweekmethoden ontstond er een gTZ>' scheidenheid in vorm en kleur en in zijn wij zo gelukkig, dat we lelies het jaar door kunnen kopen. Een «topper» werd in de loop der jaren de oranjekleurige «Enchantment». Hij werd vooral populair door zijn vurige, zonnige kleur. De «Enchantment» behoort tot de z.g. Midcenturykruisingen, welke groep lelies een aantrekkelijk aantal variëteiten omvat. Zo zijn er de gele «Connecticut King» en «Sunray», de rode «Prominence» en «Fire Cracker», de oranje «Harmony», de witte «Sterling Star» en «Mont Blanc» en de rood/geel gevlamde «Festival». Populaire z.g. Oriëntalkruisingen zijn de roze/rood met wit gespikkelde «Star Gazer» en «Journey’s End». Let er op dat altijd met een scherp mes een schuin stukje van de stengel wordt afge sneden, voordat de bloem in de vaas wordt gezet. Het toevoegen van snijbloemenvoed- sel verlengt het «vaasleven» van de lelie. Tal van kc lijkmatig het bundelen het licht ger baangedeelte rechtsvoor, rijk is voor baanmarkering. hun licht voorr gaan zodoende i punt» tot aan geoorloofd. De automobilist die slechts zelden nadenkt over de details van de lampconstructie, verlangt heel gewoon zorgt, naast een voldoende lichtvolume voor iajre het grote licht vooral een zo groot mo- maar <je gelijke reikwijdte van het dimlicht en digheden met F ook naast een grote lichtsterkte een be-1 ien reflectoren 1 hoorlijke verlichting van het voor-, afgeremd, totdat midden- en zijvlak van de weg. bestendige kunststoffen in de koplamp tuur van zo’n 1( verdragen. ce Reflectoren De nieuwe koplampunits in de Audi 200 zijn voorzien van een reflector, waarbij twee paraboloïden met ver schillende brandpuntsafstand zo zijn samengebouwd, dat enerzijds een ot dimlichtbereik (ca. 130 m) gerea- erd wordt en anderzijds een be- Om een bijdrage aan de ver mindering van de zure regen te kunnen leveren, hoeft u niet te wachten tot u over een auto met een katalysator beschikt en de benzinepomp op de hoek lood vrije benzine verkoopt. U kunt nu direkt al uw steentje bijdra gen. Regelmatig onderhoud en een betere afstelling van uw hui dige auto heeft namelijk al scho nere uitlaatgassen tot gevolg. En dit is een kleine moeite, die toch veel effekt sorteert. Óverigens staat de techniek in de autowe reld niet stil, zodat een nu ge kochte auto ook zonder katalysa tor al weer ’n stuk schoner is dan een oudere. Veel Nederlanders hebben de gewoonte om met «de blik op oneindig en het ver stand op nul» in één ruk door te karren naar de vakantie-oorden. Hiermee nemen ze onverantwoorde risico’s. Laat het 24-uurs racen maar aan professionals als Lammers en consorten over. Uw vakantie begint al zodra u de huisdeur achtt afsluit. maatregelen te verleiden, dan grootschalige industrieën de wacht aan te zeggen. Hoe dan ook: aan de 10 procent zure re gen. die van auto’s afkomstig is, wordt tenminste wat gedaan. En dat is meer dan de veroorzakers van de andere 90 procent van die zure regen op dit moment kun nen zeggen. Pas als de grote ver- zuurders even voortvarend de strijd aanbinden met het feno meen zure regen als de auto-in- dustrie thans doet, kan dit veel omvattende milieuprobleem worden opgelost. De autowereld neemt hierbij het voortouw. Alle autoproducenten investeren kapitalen in research om de beste oplossingen te vin den. De veelbesproken drieweg katalysator en de invoering van loodvrije benzine vormen de eerste bewijzen dat het de auto branche menens is met de zorg voor ons milieu. 1 singen met een we stiger effect op 1 in het verschiet. En als de andere vervuilers van de lucht de mens incluis niet goed oppassen dan is straks de schoonste lucht, die we kunnen inademen de lucht die uit de uit laat van de auto komt! Een paar zaken kunt u reeds thuis checken: zijn de auto- en caravanpa- pieren in orde, zit er een NL-sticker op de achterkant (ook op de caravan), zijn krik, gevarendriehoek, reserve band, gereedschap, reservesleutels aanwezig, terwijl u zaken als verlich- voertuig prima in orde is. En dat kunt ünë en bandenspanning natuurlijk al- u die smoesjesmakers gerust duidelijk tijd al in de gaten houdt. maken. Voor het echte grote werk is een be- In dit verband nog een tip houd bij zoek aan het tanken in het buitenland altijd de kan als gi 1 de gaten. Sommige pompbe- zetten de meter na het voltan- 1 weer op nul en roepen dan met een onschuldig gezicht dat u voor pakweg 80 gulden heeft getankt, ter- argeloze wijl er misschien maar voor 40 of 50 men dat gulden is bijgetankt. Wees attent op pr ocpA dit soort «grapjes». Voor een juiste meningsvorming is het daarom goed de feiten nog eens op een rijtje te zetten. Zo’n 90 pet. van de zure regen is af komstig van industriële uitworp, afvalstoffen van centrales en van de ammoniak, die in mest zit. Het wegverkeer is voor de overige 10 pet. verantwoordelijk. Maar terwijl men in autoland de mouwen opstroopt om de schadelijke uitlaatgassen te ver minderen, blijven de grote ver- zuurders met de armen over el kaar zitten. Nu is het natuurlijk ook makkelijker de individuele automobilist tot het nemen van Iedereen heeft tegenwoordig de mond vol over «zure regen». Vooral het weg verkeer krijgt de schuld van dit verschijnsel, terwijl de auto's hooguit 11,5 procent van alle zure regen-ellende veroorzaken. Hoewel het wegverkeer dus slechts een bescheiden boosdoener is, levert de auto-industrie wel de grootste inspanningen om de zure regen te verminderen. De katalysator en de loodvrije benzine, waar mee we allemaal te maken krijgen, zijn stuk voor stuk stappen op weg naar een tting is nog schonere io Schakel. Alle aandacht voor auto’s, zure men regen, loodvrije benzine en kata- tdek- lysatoren werken echter het mis verstand in de hand dat de auto de belangrijkste bron van de zure regen is. Dit sch uit een recente f 66 pct. van de or uitlaatgassen van auto’s hoofdoorzaak van de zure rege noemden. Elektriciteitscentrale industrie en landbouwmest, een veel grotere rol spelen bij ontstaan van zure regen, werden aanmerkelijk minder genoemd. Dimlicht Deze eisen ten aanzien van het dim licht zijn terecht, omdat dit bij de hui dige verkeersdichtheid het eigenlijke rijlicht (ook in de stad) is geworden. De voortgaande ontwikkeling van de personenauto’s op grond van de aërodynamische inzichten, met een al lesoverheersende zorg voor de cw- waarde, dwingt intussen tot de con- structie van lage koplampen met een groot zo klein mogelijke inbouwdiepte. Daar liseer koplampen verlichten ge- tegenover staat de eis van de lichttech- ït hele straatvlak. Andere nici ten aanzien van koplampen met p het rij- een optimale lichtopbrengst. Om te- belang- genstrijdige voorwaarden als deze te mofoci m de rij- kunnen vervullen is, een zogenaamde zichtbe werpen homofoculaire reflector ontwikkeld, links en tot een voor serieproduktie geschikt mgs' produkt dat bijvoorbeeld achter de van wat is grote rechthoekige koplampglazen van de Audi 200 wordt toegepast en deze snelle wagen hiermee buitengewoon van de kop- goede verlichtingseigenschappen be- heel gewoon zorgt. De kennis rond het homofocu- voor lajre principe is weliswaar niet nieuw, iar de produktietechnische omstan- betrekking tot de meta- n hebben de toepassing -at er geschi. en praktisch 1 op de markt waren die de npen optredende tempera- 160 tot 170° C kunnen re inruilwaarde biedt dan een wagen waarnaar men zelden of nooit omkijkt. 1 Allemaal niet te versmaden voordelen, die pleiten voor het goed verzorgen I van uw trouwe vierwieler. Dan praten we nog niet eens over de speciale voorzieningen, die nodig zijn voor een lange zomerse vakantietrip. j Bij een urenlange rit op een regenach- i tige Autobahn zijn goede ruitewissers onmisbaar en alleen banden met vol- doende profiel kunnen het regenwater snel afvoeren. In de hitte of op grote hoogte krijgt het koelsysteem van de motor het extra zwaar te verduren. Daarom controleert de BOVAG-vak man ook de radiateurwerking en de i uEiuuMiK staat waafm slangen en V-snaren van i het koelsysteem verkeren. Voorkomen bergafwaarts gaat en plotseling moet remmen, wil natuurlijk wel graag over een paar uitstekende ho-houwers kun nen beschikken. Op dit punt laat het garagebedrijf niets aan een toeval over. Dat spreekt vanzelf. Ook de schok dempers worden tijdens de rit met een zwaar beladen auto over soms slechte ’en voortdurend op de proef ge- I. Alleen als ze helemaal oké zijn, kunnen ze hun taak aan en zorgen on der alle omstandigheden voor een comfortabele tocht. Wie alle voorgaande adviezen goed in acht neemt, is al een heel eind op weg naar een geslaagde vakantie. En bedenk dat een compleet geslaagde va kantie begint met een snelle afspraak met het BOVAG-garagebedrijf. Ga uitgerust op pad. Eerst goed sla- I pen en fris vertrekken is veel beter dan I midden in de nacht op pad gaan en I «we zien wel hoever we komen». I nooit langer dan circa twee uur ac..,— I een. Stop dan minstens een kwartier. I Stap uit de auto, doe wat gymnastische I oefeningen. Ja, lekker is dat, even de I benen strekken. Eet iets, niet te zwaar, I want anders gaat u soezebollen. Drink iets fris, natuurlijk geen alcohol. Pleeg de hoognodige sanitaire handelingen. En, wissel van bestuurder, als dat kan. Kortom, neem ruim de tijd voor de heen- en terugreis. Geniet ook onder weg van het landschap waar u door heen rijdt, zonder het als een streep aan u te laten voorbij trekken. Veel ongelukken met Nederlandse vakantiegangers gebeuren na 500 tot 750 kilometer van huis. Dan slaat blijkbaar de vermoeidheid toe. Het re actievermogen loopt terug. Wie dan toch nog stug blijft doorsturen, vraagt om moeilijkheden. Sterker nog, hij/zij wordt een gevaar op de weg voor zich zelf en de medeweggebruikers. Komt de vermoeidheid opzetten, dan zo snel mogelijk stoppen, de frisse lucht in, ge zicht en handen even lekker verfrissen. Dan bekijken of verder rijden verant woord is. Heus, u geniet zo veel meer als u kalm en met overleg rijdt. Trou wens, bij de eerstvolgende file moet iedereen toch weer op elkaar wach ten... Verreweg de meeste Nederlandse vakantiegangers rijden per eigen auto naar hun vakantiebestemming. Omdat veel van die voertuigen dikwijls alleen voor woonwerkverkeer worden gebruikt en ook niet altijd meer van de allerjongste jaargangen zijn, is een uitgebreide vakantie-onderhoudsbeurt een eerste vereiste voor een zo zorgeloos mogelijke vakantie. Zoals een wielrenner niet ongetraind aan de Tour de France begint, zo dient ook de conditie van de auto picobello te zijn om lange vakantietrajecten probleemloos te kunnen overbruggen. Vast en zeker kent u de verhalen van Nederlandse automobilisten, die door 'de toepassing een «snelle» buitenlandse pompbe- :hikte warmte- diende aan nieuwe ruitewissers werden vormvaste geholpen, terwijl de «oude» zelden wa ren gebruikt of er werd olie ververst omdat men bij het oliepeilen «motors- lijpsel» ontdekte (je reinste flauwekul). Wees er op voorbereid dat men in het buitenland hier en daar best een trucje wil uithalen met al te a---1 vakantiegangers. Niet omdat men leuk vindt, maar gewoon om er goed beter van te worden. Als uw auto vóór de vakantie een grote servicebeurt heeft gehad, hoeft u helemaal geen waarde te hechten aan al die gladde praatjes. Dan weet u zeker dat uw

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1985 | | pagina 19