Vakantie begint
bij de BOVAG-garage
*rs
Moderne koplamptechniek
zorgt voor nog beter licht
Garage Brink
OPRUIMING
showroom.modeTlen
BELLAI
I
ICUS
Rij verantwoord Rust tijdig
Lelie
VEERT UW CITROEN NOG NET ALS VROEGER
V
Homofoculaire reflector
Een goed afgestelde
motor is ’n schonere
BLOEIENDE
ROZEN
IN POT
Citroën
«t»
TUINMEUBELEN
f rr^te
Pas op voor buitenlandse
«grapjes»
motor
Zure regen de auto-
industrie doet er wat tegen
Donderdag 11 juli 1985 - pagina 19
DE TILBURGSE KOERIER
luli 1985-pagina 18
\VDE
v\
i
576173
zijn:
31
53
Belangrijke boodschap voor Citroen DS-, CX-, GS (A)- of BX-rijders
traat 19
v/v
10
I
lE
e*t
Gazelle
jaler.
Het hydraulische veersysteem van Citroën is ongeëvenaard. Ook qua onderhoudsgemak. Want Citroën-
veerbollen kunnen nu binnen een half uur weer op druk gebracht worden. Op de auto, dus zonder
tijdrovende demontage. Klaar terwijl u wacht. Voorkom onnodige slijtage en ontdek veercomfort als vanouds.
Bel vandaag voor een afspraak.
Kinderen horen op de achterbank, ook tijdens de vakantiereis. Als ze onderweg
spelletjes doen, vliegt de tijd voorbij.
tilbury "*Sw^<42 67 55
itopp«9oorw$ 227
wud verte
;22t‘ook v
Christus
iverheid c
Jan
ter u
Lovensestraat 10 - 5014 DS Tilburg
Tel. 013-425655 (b.g.g. 013-332729)
Op het terrein van APS, Auto Beauty Centre
;rt
iateui
is.
al
en
i ont-
grote
eterde
grote ver
in intussen
iwt gehele
Andere oplos-
/ellicht nog gun-
het milieu liggen
1 VOldlwiwiv uv.n
licht vooral een
rijdte van het
n grote lichtsterkte een be
ing van het voor-,
van de weg.
nger mee-
le kracht-
kijf dat
;n hoge-
tanken i
meter in de
dienden 2
ken snel
Vakantie vieren hoort tot de aange naamste dingen des levens. Een gedegen
voorbereiding is hierbij het halve werk.
cialist
Gazelle
/vd.
garantie
iij de
nplete
ik krijgt
gebreide
traatv.„„,
ïrichter op het rij-
dat belang-
r het waarnemen var
ïring. Weer andere
jmamelijk naar L
met hun «verblindii
1 de grens
Dit scheve beeld bleek
enquete, waarbij
mdervraagden de
van auto’s als
rogen
molCS,
die
bij het
/erdf
Onderhoud is behoud
Het aloude gezegde «Onderhoud is
behoud» geldt natuurlijk juist voor
auto’s waarvan tijdens de vakantie im
mense inspanningen worden gevergd.
Vaak worden deze auto’s het hele jaar
door alleen voor woon/werkverkeer
gebruikt of voor een paar langere af
standen in de weekends. Vergeet bo
vendien niet dat de auto’s in Neder
land altijd slechts op vrij vlakke wegen
op zeeniveau rijden. Als met die voer
tuigen door de Alpen of Pyreneeën
wordt gekruist, moeten ze enorme
hoogte-, temperatuur- en drukverschil
len overbruggen. Niet zelden staan
Nederlandse auto’s dan ook in de ber-
ÓS
ZO
Enschotsestr. 133, tel. 422769
goed». Uw auto verbruikt meer brand
stof, uw zenuwen raken gespannen en
u gaat uw nervositeit afreagèren op ver ^an vreem^e yerkeersbor-
Rijd partner en/- of kinderen En wees eer- tegenkm zoals dit Finse bord
achter- ujk, dat kan nooit de bedoeling zijn waarsckuwi voor overstekende
van een leuke vakantie. elanden.
De criteria voor goed licht bij de auto kunner.,
van de leek, niet zo duidelijk worden aangeduid of met getalswaarden worden as
gegeven als bijvoorbeeld bij de acceleratie of het brandstofverbruik mogeiijk
Ook in het tijdperk van de moderne halogeentechniek is de lichtkwaliteit nog
tijd een kwestie van koplampconstructie, die beslissend is voor lichtcapaciteit
lichtverdeling. Hier worden namelijk al belangrijke verschillen zichtbaar.
Tuincentrum 1
l TEL. 013-421605 a? -
'VERAS1’
Ook voor het vakantierijgedrag
geldt: «Haastige spoed is zelden
gen letterlijk en figuurlijk «uit te puf
fen» met een kokende motor. Vooral
als er ook nog een volbepakte caravan
moet worden voortgetrokken. Een va-
kantiecontrolebeurt kan dergelijke risi
co’s tot een minimum beperken. Een
bezoek aan de BOVAG-vakman is dan
ook geen overbodige luxe.
Onderlinge samenhang
Auto-techniek is e“"
samenspel van allerk
cetten, waarbij het één niet of nauwe
lijks functioneert zonder het ander.
Daarbij komt dat eventuele manke
menten aan het ene onderdeel slijtage
aan een ander onderdeel kunnen ver
oorzaken of versnellen. Zo leiden
slechte schokdempers tot extra ban-
denslijtage, kunnen versleten remvoe- zwaar
ringen of remblokken beschadigingen we
aan remtrommels of remschijven ver- stej(j
oorzaken, terwijl versleten stuurkogels kunne
eveneens een extra aanslag op de ban
den plegen. Daarnaast is bewezen dat
een automotor, die in goede conditie
verkeert met op tijd ververste motor
olie vernieuwde bougies en contact
punten, zuiniger loopt of langs
gaat dan een verwaarloosde j
bron. Bovendien staat buiten 1
een goed onderhouden auto eer
iet echte grote werk is een be
de vakman noodzakelijk. Hij
kan als geen ander beoordelen hoe de
vitale onderdelen ervoor staan. Tijdig
ingrijpen voorkomt dat u in het bui
tenland met panne komt te staan.Hier-
bij moet u bedenken dat een reparatie
in Nederland gewoonlijk goedkoper
uitvalt, dan wanneer u in het buiten
land moet worden weggesleept en het
mankement door een bekwame(?) bui
tenlandse monteur moet laten herstel
len. En bij de BOVAG-vakmen krijgt
u altijd automatisch drie maanden ga
rantie op uitgevoerde reparaties, ’n
Rustgevende, plezierige bijkomstig-
heid Korte-termijnpolitiek
Veel autobezitters beseffen niet dat
het uitstellen van onderhoudsbeurten
korte-termijnpolitiek is. Zeker wie met
zijn volbeladen auto op vakantie gaat
en daarbij uren achtereen met snelhe
den die vaak hoger liggen dan in Ne
derland naar het vakantieparadijs
plankt, mag alleen van een auto die in
goede staat van onderhoud verkeert
verwachten dat de eindstreep onge
schonden wordt gehaald. Iedere auto
heeft gewoon op tijd zijn servicebeur-
ten nodig. Immers, een kett:~*
slechts zo sterk als de zwakste scha
Door regelmatige controle kan i
onverhoopt ongerechtigheden ont<
ken en verhelpen.
Er hoeft maar één klein technisch
dingetje mis te zijn en daar sta je dan
op een bergpas in regen of brandende
zon, in kilometers omtrek geen garage
te bekennen. Want als een auto
strandt, gebeurt dat altijd op ongele
gen momenten, op een verlaten plek,
of op tijdstippen, dat ieder weldenken
de monteur zich nog ’ns lekker om
draait. Dan zijn de poppen pas goed
aan het dansen. Terwijl de rekening,
die u na reparatie gepresenteerd krijgt
nog eens een flinke hap uit het vakan-
tiebudget neemt. Prettige vakantie? Op
deze manier dus niet!
en, althans vanuit het gezichtspunt hoorlijk lichtvolume beschikbaar is.
of met getalswaarden worden aan- De centraal geplaatste reflector met
kleine brandpuntsafstand vervult
daarbij de functie van het verlichten
van het voor-, midden- en zijvlak, ter
wijl de reflector met grote brandpunts
afstand de verlichting van het verder
gelegen rijbaanvlak verzorgt. Deze
taakverdeling tussen twee reflectoren
met verschillende brandpuntsafstand
en met bovengenoemde afstelling zorgt
voor een brede lichtstrooiing in het
voorvlak, zonder dat de reikwijdte
.gatief wordt beïnvloed.
W egmarkeringen
De bestuurder heeft zodoende
nut van beter zichtbare wegmarke
gen. Als een tweede kwauteitsw
geldt de subtiele overgang van gr<
licht naar dimlicht. Zo wordt het n
selijk oog bij zijn aanpassingsrea
niet overbelast. Het bekende «zw;
gat» bij het wisselen van groot- r
dimlicht treedt helemaal niet op. V<
waarde voor een prettig verlichting!
voel is over het algemeen een zo br
mogelijk verlicht deel van het gezic
veld, dat behoorlijk helder en gel
matig is verlicht.
Een ander criterium is de zich
stand, die wordt bereikt wanneer -
licht in de verte wordt gestraald en
vlak voor de auto donker blijft. De
"~roculaire reflector verschaft wat
zichtbereik en lichtverdeling betreft,
bijna ideale waarden.
Een bloem met een boeiend verleden. De
geschiedenis van de lelie gaat ook ver terug.
Reeds vele jaren voor Christus was de
bloem het symbool van zuiverheid en ook in
de middeleeuwen was het woord lelie syno
niem met maagdelijkheid en kuisheid.
In de middeleeuwse schilderkunst en in
de heraldiek heeft de lelie altijd een belang
rijke rol gespeeld. De Fransen kozen de lelie
zelfs in hun wapen.
Aan het eind van de vorige eeuw diende
de plant als grondstof voor bepaalde medi
cijnen.
Het produkt lelie is uit de Nederlandse
sierteelt niet meer weg.te denken.
Aan het eind van de zestiger jaren
wikkelde de leliecultuur zich op g
schaal. Dankzij kruisingswerk en verbet
kweekmethoden ontstond er een gTZ>'
scheidenheid in vorm en kleur en in
zijn wij zo gelukkig, dat we lelies het
jaar door kunnen kopen. Een «topper»
werd in de loop der jaren de oranjekleurige
«Enchantment». Hij werd vooral populair
door zijn vurige, zonnige kleur.
De «Enchantment» behoort tot de z.g.
Midcenturykruisingen, welke groep lelies
een aantrekkelijk aantal variëteiten omvat.
Zo zijn er de gele «Connecticut King» en
«Sunray», de rode «Prominence» en «Fire
Cracker», de oranje «Harmony», de witte
«Sterling Star» en «Mont Blanc» en de
rood/geel gevlamde «Festival».
Populaire z.g. Oriëntalkruisingen zijn de
roze/rood met wit gespikkelde «Star
Gazer» en «Journey’s End».
Let er op dat altijd met een scherp mes
een schuin stukje van de stengel wordt afge
sneden, voordat de bloem in de vaas wordt
gezet. Het toevoegen van snijbloemenvoed-
sel verlengt het «vaasleven» van de lelie.
Tal van kc
lijkmatig het
bundelen het licht ger
baangedeelte rechtsvoor,
rijk is voor
baanmarkering.
hun licht voorr
gaan zodoende i
punt» tot aan
geoorloofd.
De automobilist die slechts zelden
nadenkt over de details van de
lampconstructie, verlangt heel gewoon zorgt,
naast een voldoende lichtvolume voor iajre
het grote licht vooral een zo groot mo- maar <je
gelijke reikwijdte van het dimlicht en digheden met F
ook naast een grote lichtsterkte een be-1 ien reflectoren 1
hoorlijke verlichting van het voor-, afgeremd, totdat
midden- en zijvlak van de weg. bestendige
kunststoffen
in de koplamp
tuur van zo’n 1(
verdragen.
ce Reflectoren
De nieuwe koplampunits in de Audi
200 zijn voorzien van een reflector,
waarbij twee paraboloïden met ver
schillende brandpuntsafstand zo zijn
samengebouwd, dat enerzijds een
ot dimlichtbereik (ca. 130 m) gerea-
erd wordt en anderzijds een be-
Om een bijdrage aan de ver
mindering van de zure regen te
kunnen leveren, hoeft u niet te
wachten tot u over een auto met
een katalysator beschikt en de
benzinepomp op de hoek lood
vrije benzine verkoopt. U kunt
nu direkt al uw steentje bijdra
gen. Regelmatig onderhoud en
een betere afstelling van uw hui
dige auto heeft namelijk al scho
nere uitlaatgassen tot gevolg. En
dit is een kleine moeite, die toch
veel effekt sorteert. Óverigens
staat de techniek in de autowe
reld niet stil, zodat een nu ge
kochte auto ook zonder katalysa
tor al weer ’n stuk schoner is dan
een oudere.
Veel Nederlanders hebben de gewoonte om met «de blik op oneindig en het ver
stand op nul» in één ruk door te karren naar de vakantie-oorden. Hiermee nemen
ze onverantwoorde risico’s. Laat het 24-uurs racen maar aan professionals als
Lammers en consorten over. Uw vakantie begint al zodra u de huisdeur achtt
afsluit.
maatregelen te verleiden, dan
grootschalige industrieën de
wacht aan te zeggen. Hoe dan
ook: aan de 10 procent zure re
gen. die van auto’s afkomstig is,
wordt tenminste wat gedaan. En
dat is meer dan de veroorzakers
van de andere 90 procent van die
zure regen op dit moment kun
nen zeggen. Pas als de grote ver-
zuurders even voortvarend de
strijd aanbinden met het feno
meen zure regen als de auto-in-
dustrie thans doet, kan dit veel
omvattende milieuprobleem
worden opgelost.
De autowereld neemt hierbij het
voortouw. Alle autoproducenten
investeren kapitalen in research
om de beste oplossingen te vin
den. De veelbesproken drieweg
katalysator en de invoering van
loodvrije benzine vormen de
eerste bewijzen dat het de auto
branche menens is met de zorg
voor ons milieu. 1
singen met een we
stiger effect op 1
in het verschiet.
En als de andere vervuilers van
de lucht de mens incluis niet
goed oppassen dan is straks de
schoonste lucht, die we kunnen
inademen de lucht die uit de uit
laat van de auto komt!
Een paar zaken kunt u reeds thuis
checken: zijn de auto- en caravanpa-
pieren in orde, zit er een NL-sticker op
de achterkant (ook op de caravan),
zijn krik, gevarendriehoek, reserve
band, gereedschap, reservesleutels
aanwezig, terwijl u zaken als verlich-
voertuig prima in orde is. En dat kunt ünë en bandenspanning natuurlijk al-
u die smoesjesmakers gerust duidelijk tijd al in de gaten houdt.
maken. Voor het echte grote werk is een be-
In dit verband nog een tip houd bij zoek aan
het tanken in het buitenland altijd de kan als gi
1 de gaten. Sommige pompbe-
zetten de meter na het voltan-
1 weer op nul en roepen dan
met een onschuldig gezicht dat u voor
pakweg 80 gulden heeft getankt, ter-
argeloze wijl er misschien maar voor 40 of 50
men dat gulden is bijgetankt. Wees attent op
pr ocpA dit soort «grapjes».
Voor een juiste meningsvorming
is het daarom goed de feiten nog
eens op een rijtje te zetten. Zo’n
90 pet. van de zure regen is af
komstig van industriële uitworp,
afvalstoffen van centrales en van
de ammoniak, die in mest zit. Het
wegverkeer is voor de overige 10
pet. verantwoordelijk.
Maar terwijl men in autoland de
mouwen opstroopt om de
schadelijke uitlaatgassen te ver
minderen, blijven de grote ver-
zuurders met de armen over el
kaar zitten. Nu is het natuurlijk
ook makkelijker de individuele
automobilist tot het nemen van
Iedereen heeft tegenwoordig de mond vol over «zure regen». Vooral het weg
verkeer krijgt de schuld van dit verschijnsel, terwijl de auto's hooguit 11,5 procent
van alle zure regen-ellende veroorzaken. Hoewel het wegverkeer dus slechts een
bescheiden boosdoener is, levert de auto-industrie wel de grootste inspanningen
om de zure regen te verminderen. De katalysator en de loodvrije benzine, waar
mee we allemaal te maken krijgen, zijn stuk voor stuk stappen op weg naar een
tting is nog schonere io
Schakel. Alle aandacht voor auto’s, zure
men regen, loodvrije benzine en kata-
tdek- lysatoren werken echter het mis
verstand in de hand dat de auto
de belangrijkste bron van de zure
regen is. Dit sch
uit een recente f
66 pct. van de or
uitlaatgassen van auto’s
hoofdoorzaak van de zure rege
noemden. Elektriciteitscentrale
industrie en landbouwmest,
een veel grotere rol spelen bij
ontstaan van zure regen, werden
aanmerkelijk minder genoemd.
Dimlicht
Deze eisen ten aanzien van het dim
licht zijn terecht, omdat dit bij de hui
dige verkeersdichtheid het eigenlijke
rijlicht (ook in de stad) is geworden.
De voortgaande ontwikkeling van
de personenauto’s op grond van de
aërodynamische inzichten, met een al
lesoverheersende zorg voor de cw-
waarde, dwingt intussen tot de con-
structie van lage koplampen met een groot
zo klein mogelijke inbouwdiepte. Daar liseer
koplampen verlichten ge- tegenover staat de eis van de lichttech-
ït hele straatvlak. Andere nici ten aanzien van koplampen met
p het rij- een optimale lichtopbrengst. Om te-
belang- genstrijdige voorwaarden als deze te mofoci
m de rij- kunnen vervullen is, een zogenaamde zichtbe
werpen homofoculaire reflector ontwikkeld,
links en tot een voor serieproduktie geschikt
mgs' produkt dat bijvoorbeeld achter de
van wat is grote rechthoekige koplampglazen van
de Audi 200 wordt toegepast en deze
snelle wagen hiermee buitengewoon
van de kop- goede verlichtingseigenschappen be-
heel gewoon zorgt. De kennis rond het homofocu-
voor lajre principe is weliswaar niet nieuw,
iar de produktietechnische omstan-
betrekking tot de meta-
n hebben de toepassing
-at er geschi.
en praktisch
1 op de markt waren die de
npen optredende tempera-
160 tot 170° C kunnen
re inruilwaarde biedt dan een wagen
waarnaar men zelden of nooit omkijkt. 1
Allemaal niet te versmaden voordelen,
die pleiten voor het goed verzorgen I
van uw trouwe vierwieler.
Dan praten we nog niet eens over de
speciale voorzieningen, die nodig zijn
voor een lange zomerse vakantietrip. j
Bij een urenlange rit op een regenach- i
tige Autobahn zijn goede ruitewissers
onmisbaar en alleen banden met vol-
doende profiel kunnen het regenwater
snel afvoeren. In de hitte of op grote
hoogte krijgt het koelsysteem van de
motor het extra zwaar te verduren.
Daarom controleert de BOVAG-vak
man ook de radiateurwerking en de i
uEiuuMiK staat waafm slangen en V-snaren van i
het koelsysteem verkeren. Voorkomen
bergafwaarts gaat en plotseling moet
remmen, wil natuurlijk wel graag over
een paar uitstekende ho-houwers kun
nen beschikken. Op dit punt laat het
garagebedrijf niets aan een toeval over.
Dat spreekt vanzelf. Ook de schok
dempers worden tijdens de rit met een
zwaar beladen auto over soms slechte
’en voortdurend op de proef ge-
I. Alleen als ze helemaal oké zijn,
kunnen ze hun taak aan en zorgen on
der alle omstandigheden voor een
comfortabele tocht.
Wie alle voorgaande adviezen goed
in acht neemt, is al een heel eind op
weg naar een geslaagde vakantie. En
bedenk dat een compleet geslaagde va
kantie begint met een snelle afspraak
met het BOVAG-garagebedrijf.
Ga uitgerust op pad. Eerst goed sla-
I pen en fris vertrekken is veel beter dan
I midden in de nacht op pad gaan en
I «we zien wel hoever we komen».
I nooit langer dan circa twee uur ac..,—
I een. Stop dan minstens een kwartier.
I Stap uit de auto, doe wat gymnastische
I oefeningen. Ja, lekker is dat, even de
I benen strekken. Eet iets, niet te zwaar,
I want anders gaat u soezebollen. Drink
iets fris, natuurlijk geen alcohol. Pleeg
de hoognodige sanitaire handelingen.
En, wissel van bestuurder, als dat kan.
Kortom, neem ruim de tijd voor de
heen- en terugreis. Geniet ook onder
weg van het landschap waar u door
heen rijdt, zonder het als een streep
aan u te laten voorbij trekken.
Veel ongelukken met Nederlandse
vakantiegangers gebeuren na 500 tot
750 kilometer van huis. Dan slaat
blijkbaar de vermoeidheid toe. Het re
actievermogen loopt terug. Wie dan
toch nog stug blijft doorsturen, vraagt
om moeilijkheden. Sterker nog, hij/zij
wordt een gevaar op de weg voor zich
zelf en de medeweggebruikers. Komt
de vermoeidheid opzetten, dan zo snel
mogelijk stoppen, de frisse lucht in, ge
zicht en handen even lekker verfrissen.
Dan bekijken of verder rijden verant
woord is. Heus, u geniet zo veel meer
als u kalm en met overleg rijdt. Trou
wens, bij de eerstvolgende file moet
iedereen toch weer op elkaar wach
ten...
Verreweg de meeste Nederlandse vakantiegangers rijden per eigen auto naar
hun vakantiebestemming. Omdat veel van die voertuigen dikwijls alleen voor
woonwerkverkeer worden gebruikt en ook niet altijd meer van de allerjongste
jaargangen zijn, is een uitgebreide vakantie-onderhoudsbeurt een eerste vereiste
voor een zo zorgeloos mogelijke vakantie. Zoals een wielrenner niet ongetraind
aan de Tour de France begint, zo dient ook de conditie van de auto picobello te
zijn om lange vakantietrajecten probleemloos te kunnen overbruggen.
Vast en zeker kent u de verhalen van
Nederlandse automobilisten, die door
'de toepassing een «snelle» buitenlandse pompbe-
:hikte warmte- diende aan nieuwe ruitewissers werden
vormvaste geholpen, terwijl de «oude» zelden wa
ren gebruikt of er werd olie ververst
omdat men bij het oliepeilen «motors-
lijpsel» ontdekte (je reinste flauwekul).
Wees er op voorbereid dat men in
het buitenland hier en daar best een
trucje wil uithalen met al te a---1
vakantiegangers. Niet omdat men
leuk vindt, maar gewoon om er goed
beter van te worden. Als uw auto vóór
de vakantie een grote servicebeurt
heeft gehad, hoeft u helemaal geen
waarde te hechten aan al die gladde
praatjes. Dan weet u zeker dat uw