i
19,-
?9,
89/
25,-
49/
•r'l
dütboovst
ch
es en
ns-
Mfs
Als je deze strandbal
opblaast wordt'ie
Naar beleid met ruimte
Voodoo Chops
=WAARDEBON=
OPEN FORUM
Tilburg en de kunsten
Orgelconcert in
Hilvarenbeek
Zaterdag 6 juli:
Frank Boeyen groep
trans
vanaarle
J ^9
HET FRAAISTE BEDTEXTIEL
VINDT U BIJ
UW SLAAPVOORLICHTER
in vele opzichten weer zeer aantrekkelijk
Bedrijfsabonnementen Schouwburg Tilburg
5 in vele opzichten weer zeer aantrekkelijk
Lieve Hemel
«Csardasfurstin» in natuurtheater
in Oisterwijk
DE TILBURGSE KOERIER
Donderdag 4 juli 1985-pagina 13
1985-pagina 12
il zal l
kome
s
Llchtgebonden selder Ij soep
zen.
om
Jctie
herbaken, K
Allereerst
AGFA
(vier gulden)
RG. Tel. 013-43 51 21
Jacques A. Stalpers
luw FOTOGRAAF
Topartiesten in Beekse Bergen
Halve bril
Halve prijs
GEMEENTELIJKE OVERDEKTE
ZWEMBADEN
sloten van
zwembad
Zie de Agfa Magic-Bal I
Een dolle strandbal met een klein balletje erin.
Nu gratis bij 2 schitterende Agfacolor kleurenfilms
De slaapvoorlichters voor
Midden* en West-Brabant
slaapwinkel
Schouwburgrlng 25, Tilburg
Tel. 422122
Maandags gesloten. Donderdag koopavond.
5.
Tijdelijk bij inlevering van onderstaande waardebon, f 4,-
korting op één dubbel pak Agfacolor XR kleurenfilms en na
tuurlijk de AGFA MAGIC-BAL kado
be
its»,
2.00
Broekhovenseweg 58,
tel. 43.37.14
djnen
van-
illeen
Korvelseweg 255,
tel. 42.33.56
In theater-café
«de Plaats»
1-ZO-
rrank
op in re-
samen. I
ven h. c
korting
prijzen
burg.
Duitse biefstuk met uiensaus
Malaga Ijs
Koffie
29.50
(uw chefkok Geert Seebregts)
korting op één dubbelpak AGFA XR films
zolang de voorraad strekt
voor
receptieve deelna-
In het kader van het artiesten-
merprogramma treedt de Fn
Boeyen groep zaterdag 6 juli
creatiepark Beekse Bergen.
Sinds haar oprichting in 1981 heeft
Dorpaatraat 5, Golrle,
tel. 34.21.71
wordt het expressieve
1 de vrije kunst waarbij
f lied of handeling heel di
gressie en aanduiding
5 gericht. Kunst zit oiv.«.,
ïtekent dat er in het kunst
en moet
die het
l>s vrije
<*r> ver-
e en
nnruKtt zijn:
keyboardist,
c Stefan Plaza
van Rooij - bassist
ektrische bas); Jero-
□OAUivniSt.
seizoen konden er weer vier aan-
series samengesteld worden. De
1 en C bestaan uit zeven voorstel-
-'■* ~ekozen moeten wor-
- __a echte keuzeserie,
neens vijf voorstellingen geko- menten zijn
worden, maar dan uit vijftien zoals «Veel s
leder jaar stelt Schouwburg Tilburg een aantal
ten. Deze abonnementen, die speciaal bedoeld
in en rond Tilburg, kenmerken zich door I
op de normale toegangsprijzen) en de -
zo laag liggen komt mede door een speciale
Het zwembad DRIEBURCHT is voor recreatief zwemmen ge
durende de periode van 15 t/m 20 juli en 29 juli t./m. 24
augustus geopend op
maandag t/m vrijdag van 07.00-21.30 uur en
zaterdag van 07.00-14.00 uur.
Tijdens de kermisweek (22 t/m 27 Juli) is het zwembad gesloten.
Het zwembad OOST is voor recreatief zwemmen gesl
maandag 8 juli t/m zaterdag 24 augustus en het z
WEST van zondag 15 juli t/m zondag 25 augustus.
Financiering als zelfzorg van kenleven.
’SS de gemeenschap eemeS£uu, i,« 6.
ioor 9- °P allerlei gebieden wordt er ge- wat het voor Tilburg als
d en werkt en komen nieuwe initiatieven stad betekent dat hier
een stad waar men op- Overal wordt gezocht naar finan- mk bloeiend kuns
werken kan. ?ële middelen. Voor de meeste instel- De politici dienen
’go van Tilb
n opgebouwc
nog helen:
enkele kunstvorm
ti muziek,
lm en vi- voor
en ambach- rekt
is, architectuur kunstom
Beekman werd in 1949 te
aan
Til-
be-
dmuziek,
ie, met de
De leden van het jazz-kwartet zijl
Paulus Potters - pianist, k:
componist en arrangeur; St<
- drummer; Marc van Rooi
(akoustische en elektrische
me Pellemans - altsaxofonis
juli a.s. wordt door
p het 18de-eeuwse or-
erk te Hilvarenbeek
even in de concer-
ibantse Or-
Lieve Hemel, Holstraat 4 in Hilva-
nbeek, heeft zondag 7 juli de pri
meur van een optreden van hardrock
band Hardware uit Bladel. Hardware
brengt enkel eigen nummers en be
schikt tevens over een lichtshow met
rookeffekten. All ingrediënten voor
een prima hardrockmiddagje zijn aan
wezig. Aanvang: 15.30 u.
Op zondag 7 j“'
Bram Beekman op h
gel in de Petrusker
een orgelconcert gegev
tenreeks van de Middenbrat
gelkring.
Bram
Vlissingen geboren. Hij studeerde
het Brabants Conservatorium te
*■- V!' :h. In 1972
j, naast de akte school
zijn solistendiploma cum laude
aantekening improvisatie.
Hij studeerde verder bij Anton Heil-
- in Wenen. In 1975 behaalde hij de
ence. Hij was prijswin-
naar vow c,r^ejconcoursen jn BfUggC
keld tot een
•rr^wpen in Nederland. De
t erjaardagsfeest» werd i
«•n daverend succes.
Mooi» mocht even de sfeer proeven in
de turbulente hitparadewereld. Defini-
-p de hitparadeladders
fen groep met lied-
t Antwoord» en
««wwcui. In hits als «1.000.000
sterren», «Kontakt» en «Crime Pas-
sionel» is de karakteristieke Boeyen -
.d goed te beluisteren. Op dit mo-
t is de Nijmeegse formatie een van nen deze muziek te bespeuren
-pulairste live-acts. Een bewijs dat der de persoonlijke identiteit
rank Boeyen groep niet onderdoet ’ffn
de trends en de in mini-speelfilms
melodieën van over
ren 8
de de begaafde
uit een uiten
door oud;
aanvoelen
Gogh, Picass
zijn mensen i
begrijpt,
veel --
help
een goed beleid.
iar daarnaast dient er telkens
plaats te zijn voor de kunst die
breder begrepen en aanvaard
-s om V0Qr
sionel»
sound g
ment is
de popi
de Fr an
voor de trends en di
verpakte populaire
zee.
Om een groot aantal bezoekers van
deze happening te laten genieten
wordt een speciaal podium in de open
lucht geplaatst. Het optreden van de
Frank Boeyen groep begint om 14 uur
en is bij de toegangsprijs tot het re
creatiepark inbegrepen. (Abonnemen
ten geldig)
Voodoo Chops is te zien en te 1
luisteren in theater-café «De Plaat
Piusplein 61 in Tilburg, aanvang 22.
u.
Welke kunsten
verdienen steun?
4. In enkele meer algemene beschou
wingen zijn de gebieden genoemd die
in net beleid aandacht vereLv.. v«.
daarin vindt men duidelijke overeen
stemming (Doms, Kr-r‘
Verbaken). Die gebie
zijn:
- de kunstproduktie
(kunstenaarsbeleid)
- de kunstpresentatie
(podiumbeleid)
i kunstdeelname
iblieksbeleid, zowel
als voor
-de
(put
aktieve a
me).
uitgescl
beelden
deo, lil,
telijke
en zo verder.’
6. Een -
den blijft onuitput.
in wezen een levensverscl
zit overal. Waar leven is,
levensvormen en produkte
ouds geeft de mens dat
de Frank Boeyen groep zich ontwik
keld tot een van de standvastigste
groepen in Nederland. De eerste single opnie
«Verjaardagsfeest» werd niet meteen kwark. -
een daverend succes. De opvojger «Zo Chops» op te richten. Het is zijn
Mooi» mocht even de sfeer proeven in doeling om met dit vaste kwartet
de turbulente hitparadewereld. Defini- repertoire te spek
tief houvast op de hitparadeladders de helft uit eigen s
Bistro kreeg de Frank Boeyen
L’Escargot
Geopend woensdag t/m zondag
vanaf 17.30 uur
MosMlcocktall
met meloen en perzik
Ook dit!
trekkelijke series sameng
series A, B en C bestaan
lingen waaruit er vijf gek<
den. De serie D is een
waarbij evene""c
zen moeten v
I Leesbril let je
Echt montuur
glazen
M HOOGERS
OPTIEK
OOGMEET-
KUNDIGEN
KONTAKTLENS
I—f-| SPECIALISTEN
I I BESTERDPLEIN 31
functionele vorm, maar ook al zal het dan met moeite weer op
noodzaak de vorm ex- gang komen. Maar basis daarvoor is
aanduiding het feit dat kunst goodwill heeft eikdus
„wr het leven goodwill geeft. De mogelijkheden tot
r de nutti- sponsoring blijken bijvoorbeeld uit het
j:* feit dat Philips en Bayer naast een
voetbalclub ook een orkest, een kultu-
reelcentrum en een bibliotheek finan
cieren. Of uit het al lang gegeven feit
rborg voor elk flesje bier een
topt in een cultuurfonds. Dat
zij, gelukkig, niet uit pure belan-
•sheid.
laar zolang de zelfzorg nog
el moeizaam op gang geraakt
t, dat dient nadrukkelijk ge-
taak van de overheid om een
lig kunstgebeuren optimaal
te geven en stimulerend te blij-
:ral waar uit de samenleving ini-
igebrek mag niet
>t het afschrikken van initiatie-
bevoogding, tot standardise-
het kunstaanbod. Het bestaan
m kamermuziekgroepen is be
ter dan van een enkele groep, hoe ide
aal die ook is. Veel leven is beter dan
weinig leven. En kunst bedrijven is een
manier van leven, niet een gestandar-
iiseerde produktie van kopspijkers. Bij
die geldgebrek dient de overheid de
heidsstaat te vermijden (Langen-
jsen, Van Gerven, Doms, Cinecitta,
Dat er geldgebrek is en
dat de vraag naar overheidsgelden ver
achter blijft bij het aanbod, dat komt
duidelijk uit elke beschouwing naar
voren.
zeer aantrekkelijke bedrijfsabonnementen
zijn voor de werkne(e)m(st)ers van bedrij-
twee zaken de prijzen zijn zeer laag (tot 35%
voorstellingen zijn zeer aantrekkelijk. Dat die
subsidie-regeling van de gemeente Til-
dat Tub-
cent stoj
doen z.”
ling van geloosh^
jveral. 12. Ma
maar heel
blijft het,
zegd, de t.
veelzijdig
kansen tc o
ven overal waar
tiatieven komen. Geldj
leiden tot'
st vooral uit eigen ven, tot
it in het dagelijks ring van 1
is in kleding, be- van zeven
feestvieren, huisin-
jke.
i docent hoofdvak orgel en im-
yjjs provisatie is hij verbonden aan het
al. Brabants Conservatorium in Tilburg.
Het programma omvat werken van
I.S. Bach, G. Böhm, D. Buxtehude,
7.J. Larranaga, J.G. Walther en D. Zi-
Zoals gewoonlijk begint het con-
ty Janssen), «U spreekt met uw moorde
naar» (met o.a. Kees Brusse), «Top Girls»
(met o.a. Pleuni Touw), «Stepping Out»
(met o.a. Hans van Wilhgenburg), «Leoca-
dia» (met o.a. Mary Dresselhuys), het Thea
ter van de Lach met «Een trouwring mag
niet knellen», «Nacht Moeder» (met o.a.
Linda van Dyck), «Het Hemelbed» (met
Sjoukje Hooymaayer en Manfred de Graaf),
de beroemde Lindsay Kemp Company uit
Londen, «Jan Rap en z’n Maat», «Pak ’em
Stanzi» door het Raamteater, Cyrano de
Bergerac» door Toneelgroep Theater, «In
Hofland staat een huis» door Nooy’s Volks
theater en «Naar ’t u lijkt» door het Pu-
bliekstheater. De Hoofdstad Operette komt
met «Der Graf von Luxemburg» van Franz
Lehar. Er is een nieuw muzikaal program
ma met Conny Stuart en Louis van Dijk,
een grote show rond Willem Nijholt, folklo
re uit Brazilië (Brasil Tropical met een ge
heel nieuw programma) en de beroemde
Franse mime-kunstenaar Marcel Marceau.
Verder nieuwe kabaretprogramma’s van
Youp van ’t Hek, Martine Bijl, Robert Paul,
Henk Elsink, Jasperina de Jong en Jenny
Arean. Tenslotte bestaat de mogelijkheid
(of kunnen we schrijven de noodzakelijk
heid) om in alle vier de series de Tilburgse
Revue «Kannen en Kruiken» op te nemen,
die speciaal ter gelegenheid van het 25-jarig
bestaan van Schouwburg Tilburg geprodu
ceerd wordt.
THE GALLERY 40.
Geopend van dinsdag t/m Q
zondag vanaf 20.00 uur.
Heuvelring 37,
Tilburg
Voor reserveringen van feestavonden, J
vergaderingen en bistro X
013/430738-555899 X
Nadat op 25 april de redaktie van de
Tilburgse Koerier een eerste bijdrage
gaf, zijn er uit de kring van 10 kunst-
makende en kunstpresenterende instel
lingen van deze stad kritische beschou
wing neergeschreven over het kunstbe
leid dat in deze stad gevoerd wordt en
gevoerd zou moeten worden. Ik moet
nu, zo onparijdig mogelijk, een afron
dend beeld en oordeel geven. Dat
moet geen korte samenvatting zijn,
maar een aanduiding van hoofcLaatu
om van daaruit aanwijzingen te vinden
voor een omvattend kunstbeleid.
Uiteraard blijft dat, met alle waar-
de-oordelen die dat vraagt, een subjec
tief verhaal. In laatste instantie is het
een beschouwing vanuit eigen overtui
gingen over dat wat op kunC J
aan een stad, de 1
stenaars toekomt.
Behalve de 10 bijdragen op uitnodi
ging heb ik nog 3 andere teksten uit de
Koerier serieus bekeken: het inleiden
de artikel van de redaktie, die visie van
Herman Verbaken uit de kring van de
stichting Artikel en het redaktioneel
kommentaar bij de juist verschene
concept-nota Podiumkunsten van c
gemeente Tilburg.
Omdat er veel gezegd moet worden,
schrijf ik niet een gesloten tekst, maar
een aantal punten, bijeengezet naar
onderwerp.
De naam Voodoo Chops, die al ge-
III ruime tijd bestaat, duidt op de magi-
111 sche betekenis der muziek en haar ex
tatisch karakter. Deze ogenschijnlijk'
vreemde woordcombinatie gaat terug
naar het oer-principe, zoals de Vood-
oo-cultus met bezwerende werking en
toverkracht. Het woord «chops» kan
onder meer het volgende betekenen -
namelijk vertaald vanuit het New
Yorks slang- «lippen». Verder kan het
ook betrekking hebben op de muziek
en als uitdrukking gebruikt worden
voor een muzikant die over vaardighe
den, (skills of chops) op zijn instru
ment beschikt, grote muzikale uitdruk
kingskracht beschikt en geraffineerd
omspringt met het spelen van melodi
sche lijnen, licks en nffs.
Na vanaf augustus 1984 niet meer
met een groep in de openbaarheid te
hebben opgetreden, kreeg pianist/
componist Paulus Potters in april ’85
-ieuw het verlangen om een jazz-
ojrortet onder de naam «Voodoo
op te richten. Het is zijn be
deling om met dit vaste kwartet een
repertoire te spelen waarvan ongeveer
de helft uit eigen stukken en de andere
helft uit standards en jazz-composities
bestaat, die hopelijk regelmatig te zien
en te beluisteren zal zijn.
Zowel traditionele als moderne im
provisatorische elementen zullen bin
nen deze muziek te bespeuren zijn zon-
j-«x. te verhe_
rdag 6 en zondag 7 ji
het voetlicht. Dekor
.jjise natuurtheater aan
Gemullenhoekenweg.
«Die Csérdisfürstin» van Emmerich 6 ju-
Kilmin (1882-1953). Het Oisterwijkse 14.00 uur.
Natuurheater biedt zitplaatsen aan wijzen in d
twaalfhonderd belangstellenden (het t“”““‘
theater is het oudste van Nederland en C
bestaat in 1986 50 jaar.
----De operette «Die CsirdAsfürstin» in
presentatie, oefening en training, drie bedrijven werd door het gezel- yyj
hier kan de gemeenschap, min- schap al eens eerder voor het voetlicht XTBlUrOCK lil
Zang, dans en spel spelen ook tij
dens de uitvoeringen een grote rol. De L’r
solisten zijn Wijme Schellekens, Berry renbeek,
Reynen, Friedy van Rooijen, Bep van -
Groendaal, John Hoepelman, Leon
Hoepehnan; choreografe is Marie-
Louise Ysenbrant. Voor de muzikale
begeleiding zorgt het Antwerps bege-
leidingsensemble dat onder leiding
staat van de Oisterwijkse dirigent
De stichting operette Oisterwijk Wick van Peer. Frans van Dun tekent
treedt op zaterdag 6 en zondag 7 juli voor de regie.
a.s. weer voor het voetlicht. Dekor is
het Oisterwijkse natuurtheater aan de L>8fta
r~L-«„u—- jye optredens beginnen op zaterdag
z juli om 20.30 uur en zondag 7 juli om
Inlichtingen over entreebe-
...jde voorverkoop bij het sekre-
tariaat van de stichting operette
Oisterwijk Mevr. J. Leijs, 04242-15386.
9. Op allerlei gebieden wor
werkt en komen nieuwe L
op. Overal wordt gezocht naar f
ciële middelen. Voor de meeste 1
Iburg behoeft lingen betekent dit blijkbaar een on-
uu6vuvu»d te worden middellijke vraag aan de overheid. Dat
it er nog helemaal niet is. Het >s °°k helemaal te begrijpen, want de
ide uit te gaan van de kostba- overheid heeft vanaf de zestiger jaren
fsprekendheid dat de kunst °°k de hele zorg voor burgers, incluis
zel/s jjj deze de zor8 voor kunst en kunstenaars,
naar zich toe getrokken, duizend belof
ten gedaan en hoge belastingen geïnd
om alles te realiseren. Met de econo-
«au mische krisis is gebleken dat hierover
ts om wat anders gedacht moet worden,
itatie 1°- mensen muziek willen ma
ken, nieuwe beeldende kunst willen
presenteren, willen dansen en een pu- ëen beperi
bliek zoeken dan dient de overheid jn kunst
daar uiteraard ruimte voor te laten. Zij uiterst
dient een klimaat te maken waarin d. v
eigen initiatieven in eigen kring opti-
mistisch ondernomen kunnen worden.
igen zijn de gebieden genoemd jdie De gemeenschap moet een levende
net beleid aandacht vereisen en blijven.
irin vindt men duidelijke overeen- Maar het behoeft niet vanzelfspre- e
Karremans, Krosse, kend te zijn dat de overheid als eerste fond
ie gebieden van aandacht de gehele financiering op zich neemt.
j-j ?te zorgen dat er
tieringswegen te
ring moet een
betrokken kun-
van de ruime-
i de overheid
voorstellingen (drie kabaretprogramma’s,
zes toneelstukken en zes diverse voorstellin
gen). Alle informatie over deze aantrekkelijke
Een greep uit de voorstellingen oie dit abonnementen kunt u krijgen bij Schouw-
seizoen in de verschillende bedrijfsabonne- burg Tilburg 013-362033. Op verzoek zen-
’«n opgenomen toneelprodukties den wij u ook gaarne de speciale uitgebreide
succes, mevrouw» (met o.a. Kit- bedrijfsabonnementenfolder toe.
We zijn aan het slot gekomen van de OPEN FORUM serie «Tilburg en de kunsten». De laatste, hieronderstaande
bijdrage is van prof. dr. J. Stalpers. Op een heldere wijze zet hij de vorige bijdragen op een rijtje. Daarnaast en tus
sendoor, hij erkent dat ruiterlijk, ontkomt hij er niet aan zijn eigen visie op het een en ander te geven. Het resultaat is
in elk geval dat er een zeer leesbaar stuk uit zijn handen is gekomen met interessante zienswijzen.
Eerder hebt u bijdragen kunnen lezen van de Stichting Musische Vorming Tilburg, de Midden Brabantse Kunste
naars, Stichting Teater Noorderligt, de Stadsschouwburg/Kultureel Sentrum, Stichting Cinecitta, wethouder Hans
Krosse, Niko Langenhuijsen van de Stichting Bevordering Muziekimprovisatie Tilburg, Jos van Gerven namens het
Tilburgs Kultureel Overleg en de Kring Midden Brabant van de Bond van Nederlandse Architekten.
Wat kan de overheid doen?
13. Wat kan de overheid nu tóch
doen om een bloeiend geheel tot leven
te brengen en nog nieuwe initiatieven
kans te geven?
Ik plaats hier een aantal suggesties
bijeen, die voor een deel direkt uit de
beschouwingen komen of die daarop
aansluiten.
De overheid kan:
a. zelfzorg bevorderen: hulpverlenen
bij het zoeken naar deelneniersgelden,
commerciële of half commerciële ex
ploitatie, op geldverzameling gerichte
akties, sponsoring door bedrijfs- en za-
1lieven.
u. u. politieke kring en binnen het
‘’“"’““"tebestuur het besef bijbrengen
Is leef- en werk-
.av/ een uitzonder-
istleven aanwezig is.
politici dienen wakker te worden
voor het feit dat het geven van meer
presentie en uitstraling geen marginale
weldaad moet zijn maar een daad is
van politiek realisme. --
c. toekennen van een hogere priori- burg bij Louis Toeboscl
teit van de kunst op het budget van de haalde hij, naast de akte
gemeente. Een verschuiving van mid-
delen is verantwoord en nodig. Daar
bij dient doorslag te geven dat een le
vende en gewaardeerde kunst een zeer ler. in Wenen. I
grote bijdrage is voor de leefbaarheid Pf*x d’Exceller
van de stad terwijl die relatief (ook naar van orgelconcourser
naar verhoging van het budget) maar (1973) en Bologna (1975).
rkt bedrag vraagt. Investering Naast vele concerten in West-Euro-
is financieel en menselijk Pa en voor de Nederlandse radio-om-
st rendabel. roep verzorgde hij diverse plaatopna-
vi. voortzetting van subsidies, zonder men-
verdere afbraak, voor die reeds eerder Als
gesubsidieerde instellingen die bewijs
geven blijvend goed te werken, met ai- —77--
le continuïeit en vernieuwing van dien.
het behoeft met vanzelfspre- e. een verruiming van het Cultuur- J S. -
zijn dat de overheid als eerste fonds. Om drie redenen. Allereerst om P J-. L:-
«e gehele financiering op zich neemt, de veelzijdigheid van aanbod en aktie P°b- Zoals gewoonlijl
Wel dient de overheid te zorgen dat er te vergroten, vervolgens om de initia- eert om 16.00 uur.
werkelijk andere financieringswegen te tiefnemers kans te geven zelf onderne-
vinden zijn. Financiering moet een mend te zijn en in eigen kring leven te
zaak zijn van de direct betrokken kim- brengen, en tenslotte om de concur-
stenaars en hun publiek, van de ruime- rentie erin te houden.
re gemeenschap en van de overheid
(Verbaken, Krosse). Accommodaties:
Allereerst moet gedacht worden aan onderdak en podium
eigen geld, aan deelnemersbijdragen, r
Daarbij is geen enkele kunstvorm aan commerciële exploitatie, aan mid- Aansluitend op het voorafgaande,
:hakeld. Het gaat om muziek, delen van belangstellende derden, maa[ vooral ook op de algemeen uitge-
Jende kunst, theater, film en vi- vooral van hen die een direkt of indi- sProken vraag naar werkelijk bruikba-
literatuur, industriële en ambach- rekt belang kunnen hebben in de f accommodaties, het volgende. Tot
telijke vormgeving, dans, architectuur kunstondememingen. Men kan den- de kunstzorg van de overheid behoort
en zo verder. ken aan giften uit meelevende groepen 2?k de zorg voor onderdak en podium,
opsomming van kunstgebie- en zeker ook aan sponsoring door za- overheid kan gelden geven, garan-
onuitputteujk, want kunst is ken- en bedrijfsleven. !ies’ zelfkooP bevorderen. Maar ook
-?hijnsel. Kunst 11. In de verzorgingssamenleving is !uer zou men wat ruimer mogen den
is, verschijnen dit beginsel van zelfzorg en onderlinge ken-, lees dat voor theater en
«,ten. En van- zorg al te sterk op de achtergrond ge- *Puziek de Schouwburg en het Noor-
laraan niet alleen raakt, maar het verdient aktivering, derligtgebouw en wellicht nog een
middelgroot podium beschikbaar die-
- nen te zijn, dan denk ik dat dit zeer be
langrijk is, maar tekort doet aan de ve
le andere mogelijkheden die de stad
heeft en deels ook reeds geeft. Er zijn
andere, reeds gebruikte podia, die
waarschijnlijk meer systematisch in
het beleid betrokken kunnen worden
en daarmee blijvend een besparing op
investeringen en exploitatie betekenen,
zoals de Hasseltse kapel, het Hervorm
de kerkje nabij de Oude Markt, de
aula en andere ruimten van de Hoge
school, kerkgebouwen, de hoorzaal
van het Conservatorium en de Muziek
school, en zo voort.
Kan er, met goodwill en steun van
het gemeeritebesstuur, niet verder ge
zocht worden naar zalen en ruimten
voor presentatie, oefening en trainii
Ook hier kan de gemeer._„„r,
stens toch in de huidige krappe perio
de, bijdragen. Er liggen mogelijkheden
bij grote bedrijven, onderwijsinstellin
gen, kerken, openluchtplaatsen. Deze
beschikbaar stellen is een vorm van
zelfzorg en onderlinge zorg die de
kunst alleen maar dichter zal brengen
bij de vele mensen en groepen die sa
men de talentvolle stad Tilburg ma
ken.
Zomer-menu-festijn
Naast onze la carte gerechten, een
keuze uit
3 culinaire MENU’S
die u zeker zullen bevallen.
Couvertprijs:
45,-, 62,50, 89,00
Voor nadere informatie en/of
reservering:
Restaurant.
«Den Schout»
Oranjestraat 4, Tilburg-centrum
(tussen Paleisring en Emmastraat)
Tel. 013-434512-674394
Donderdags rustdag.
srwijl die relatief (ook
van het budget) maar
drag vraagt. Investering
lancieel en menselijk
Het levendige
kunstleven
1. Het is duide,;;' J
Tilburg reeds een lange perkx
toenemende groei, bloei en k\
meemaakt. Er zijn, gemeten naar na-
tionale en ook internationale stan-
daard, bijzonder boeiende produkties vrnnK, nrpspr
op zeer uiteenlopende aebieden: disco, NaaSt het Preser
pop, jazz, instrumentale en vokale mu
ziek, zowel klassiek als modem, nieu
we komposities,
klinkt, zingt -
bij de kunsten»,
van een breed
zijn die de kwaliteit van het le-
1 aeze stad voor iedereen verho
gen en tegelijk naar buiten Tilburne
imago als een bijzonder leefbare si
vestigen. De industriestad wordt, dc
ook onderwijsstad en muziek-stad
kunst-stad te zijn,
goed leven en werk
3. Het imago
niet moeizaam O{
uit iets wat
is voldoend
re vanzelfsprek^.,
hier in alle hoeken bloeit,
ekonomisch moeilijke tijd.
Politici behoeven niet te fantaseren
over het imago van de stad, het is vol
doende te kijken naar de realiteit van
een bloeiend kunstleven dat slechts
erkenning en passende presentaiw
vraagt.
een nuttige en
hij gevoelt de
pressief te laten zijn en vol a;
van betekenis. Dwars door
heen is er overal die zorg voor de nut
ge én de passende vorm: in de stoel die
gemaakt wordt, de kom waaruit ge
dronken wordt, het huis waarin ge
woond wordt.
Heel bijzonder v
ig zijn, nog gevonden in
fdzaken een beeld of
vinden rekt op expr
betekenis is g
7. Dit bek
beleid aandacht en steun gegeven moet
worden aan alle kunstvariaties die
leven oproept. Dat omvat dus v
wat op kunstgebied kunst, nieuwe kunststromen en
bevolking en de kun- nieuwende kunstenaars, vreemde
schokkende kunst en daarnaast even
zeer iedere vorm van toegepaste kunst,
van traditionele kunst vooral i~*
omgeving, van kunst
leven, die te vinden
wegen, omgang,
richten en dergelijl
Een belangrijke bron van kunst is
'Je kunstenaar die werkt van-
uiterst oorspronkelijke visie en dis»»1
r oude manieren van kijken en atv
heenbreekt. Mensen als van eenhe
sso, Francis Bacon. Het huijsc„,
die men maar langzaam Karremans).
maar bij wie de tijdgenoten dat de vraag
:1 te ontdekken hebben. De mensen
Jpen om te ontdekken is deel van
:n goed
lelijk dat de kunst in weera^_
±±Tl?,eS Naast net presenteren van «confronta-
tiekunst’ 1S er nodig voor het
mnzi werk van kunstenaars die inspiratie
teiten zijn die de ki
ven in