i 19,- ?9, 89/ 25,- 49/ •r'l dütboovst ch es en ns- Mfs Als je deze strandbal opblaast wordt'ie Naar beleid met ruimte Voodoo Chops =WAARDEBON= OPEN FORUM Tilburg en de kunsten Orgelconcert in Hilvarenbeek Zaterdag 6 juli: Frank Boeyen groep trans vanaarle J ^9 HET FRAAISTE BEDTEXTIEL VINDT U BIJ UW SLAAPVOORLICHTER in vele opzichten weer zeer aantrekkelijk Bedrijfsabonnementen Schouwburg Tilburg 5 in vele opzichten weer zeer aantrekkelijk Lieve Hemel «Csardasfurstin» in natuurtheater in Oisterwijk DE TILBURGSE KOERIER Donderdag 4 juli 1985-pagina 13 1985-pagina 12 il zal l kome s Llchtgebonden selder Ij soep zen. om Jctie herbaken, K Allereerst AGFA (vier gulden) RG. Tel. 013-43 51 21 Jacques A. Stalpers luw FOTOGRAAF Topartiesten in Beekse Bergen Halve bril Halve prijs GEMEENTELIJKE OVERDEKTE ZWEMBADEN sloten van zwembad Zie de Agfa Magic-Bal I Een dolle strandbal met een klein balletje erin. Nu gratis bij 2 schitterende Agfacolor kleurenfilms De slaapvoorlichters voor Midden* en West-Brabant slaapwinkel Schouwburgrlng 25, Tilburg Tel. 422122 Maandags gesloten. Donderdag koopavond. 5. Tijdelijk bij inlevering van onderstaande waardebon, f 4,- korting op één dubbel pak Agfacolor XR kleurenfilms en na tuurlijk de AGFA MAGIC-BAL kado be its», 2.00 Broekhovenseweg 58, tel. 43.37.14 djnen van- illeen Korvelseweg 255, tel. 42.33.56 In theater-café «de Plaats» 1-ZO- rrank op in re- samen. I ven h. c korting prijzen burg. Duitse biefstuk met uiensaus Malaga Ijs Koffie 29.50 (uw chefkok Geert Seebregts) korting op één dubbelpak AGFA XR films zolang de voorraad strekt voor receptieve deelna- In het kader van het artiesten- merprogramma treedt de Fn Boeyen groep zaterdag 6 juli creatiepark Beekse Bergen. Sinds haar oprichting in 1981 heeft Dorpaatraat 5, Golrle, tel. 34.21.71 wordt het expressieve 1 de vrije kunst waarbij f lied of handeling heel di gressie en aanduiding 5 gericht. Kunst zit oiv.«., ïtekent dat er in het kunst en moet die het l>s vrije <*r> ver- e en nnruKtt zijn: keyboardist, c Stefan Plaza van Rooij - bassist ektrische bas); Jero- □OAUivniSt. seizoen konden er weer vier aan- series samengesteld worden. De 1 en C bestaan uit zeven voorstel- -'■* ~ekozen moeten wor- - __a echte keuzeserie, neens vijf voorstellingen geko- menten zijn worden, maar dan uit vijftien zoals «Veel s leder jaar stelt Schouwburg Tilburg een aantal ten. Deze abonnementen, die speciaal bedoeld in en rond Tilburg, kenmerken zich door I op de normale toegangsprijzen) en de - zo laag liggen komt mede door een speciale Het zwembad DRIEBURCHT is voor recreatief zwemmen ge durende de periode van 15 t/m 20 juli en 29 juli t./m. 24 augustus geopend op maandag t/m vrijdag van 07.00-21.30 uur en zaterdag van 07.00-14.00 uur. Tijdens de kermisweek (22 t/m 27 Juli) is het zwembad gesloten. Het zwembad OOST is voor recreatief zwemmen gesl maandag 8 juli t/m zaterdag 24 augustus en het z WEST van zondag 15 juli t/m zondag 25 augustus. Financiering als zelfzorg van kenleven. ’SS de gemeenschap eemeS£uu, i,« 6. ioor 9- °P allerlei gebieden wordt er ge- wat het voor Tilburg als d en werkt en komen nieuwe initiatieven stad betekent dat hier een stad waar men op- Overal wordt gezocht naar finan- mk bloeiend kuns werken kan. ?ële middelen. Voor de meeste instel- De politici dienen ’go van Tilb n opgebouwc nog helen: enkele kunstvorm ti muziek, lm en vi- voor en ambach- rekt is, architectuur kunstom Beekman werd in 1949 te aan Til- be- dmuziek, ie, met de De leden van het jazz-kwartet zijl Paulus Potters - pianist, k: componist en arrangeur; St< - drummer; Marc van Rooi (akoustische en elektrische me Pellemans - altsaxofonis juli a.s. wordt door p het 18de-eeuwse or- erk te Hilvarenbeek even in de concer- ibantse Or- Lieve Hemel, Holstraat 4 in Hilva- nbeek, heeft zondag 7 juli de pri meur van een optreden van hardrock band Hardware uit Bladel. Hardware brengt enkel eigen nummers en be schikt tevens over een lichtshow met rookeffekten. All ingrediënten voor een prima hardrockmiddagje zijn aan wezig. Aanvang: 15.30 u. Op zondag 7 j“' Bram Beekman op h gel in de Petrusker een orgelconcert gegev tenreeks van de Middenbrat gelkring. Bram Vlissingen geboren. Hij studeerde het Brabants Conservatorium te *■- V!' :h. In 1972 j, naast de akte school zijn solistendiploma cum laude aantekening improvisatie. Hij studeerde verder bij Anton Heil- - in Wenen. In 1975 behaalde hij de ence. Hij was prijswin- naar vow c,r^ejconcoursen jn BfUggC keld tot een •rr^wpen in Nederland. De t erjaardagsfeest» werd i «•n daverend succes. Mooi» mocht even de sfeer proeven in de turbulente hitparadewereld. Defini- -p de hitparadeladders fen groep met lied- t Antwoord» en ««wwcui. In hits als «1.000.000 sterren», «Kontakt» en «Crime Pas- sionel» is de karakteristieke Boeyen - .d goed te beluisteren. Op dit mo- t is de Nijmeegse formatie een van nen deze muziek te bespeuren -pulairste live-acts. Een bewijs dat der de persoonlijke identiteit rank Boeyen groep niet onderdoet ’ffn de trends en de in mini-speelfilms melodieën van over ren 8 de de begaafde uit een uiten door oud; aanvoelen Gogh, Picass zijn mensen i begrijpt, veel -- help een goed beleid. iar daarnaast dient er telkens plaats te zijn voor de kunst die breder begrepen en aanvaard -s om V0Qr sionel» sound g ment is de popi de Fr an voor de trends en di verpakte populaire zee. Om een groot aantal bezoekers van deze happening te laten genieten wordt een speciaal podium in de open lucht geplaatst. Het optreden van de Frank Boeyen groep begint om 14 uur en is bij de toegangsprijs tot het re creatiepark inbegrepen. (Abonnemen ten geldig) Voodoo Chops is te zien en te 1 luisteren in theater-café «De Plaat Piusplein 61 in Tilburg, aanvang 22. u. Welke kunsten verdienen steun? 4. In enkele meer algemene beschou wingen zijn de gebieden genoemd die in net beleid aandacht vereLv.. v«. daarin vindt men duidelijke overeen stemming (Doms, Kr-r‘ Verbaken). Die gebie zijn: - de kunstproduktie (kunstenaarsbeleid) - de kunstpresentatie (podiumbeleid) i kunstdeelname iblieksbeleid, zowel als voor -de (put aktieve a me). uitgescl beelden deo, lil, telijke en zo verder.’ 6. Een - den blijft onuitput. in wezen een levensverscl zit overal. Waar leven is, levensvormen en produkte ouds geeft de mens dat de Frank Boeyen groep zich ontwik keld tot een van de standvastigste groepen in Nederland. De eerste single opnie «Verjaardagsfeest» werd niet meteen kwark. - een daverend succes. De opvojger «Zo Chops» op te richten. Het is zijn Mooi» mocht even de sfeer proeven in doeling om met dit vaste kwartet de turbulente hitparadewereld. Defini- repertoire te spek tief houvast op de hitparadeladders de helft uit eigen s Bistro kreeg de Frank Boeyen L’Escargot Geopend woensdag t/m zondag vanaf 17.30 uur MosMlcocktall met meloen en perzik Ook dit! trekkelijke series sameng series A, B en C bestaan lingen waaruit er vijf gek< den. De serie D is een waarbij evene""c zen moeten v I Leesbril let je Echt montuur glazen M HOOGERS OPTIEK OOGMEET- KUNDIGEN KONTAKTLENS I—f-| SPECIALISTEN I I BESTERDPLEIN 31 functionele vorm, maar ook al zal het dan met moeite weer op noodzaak de vorm ex- gang komen. Maar basis daarvoor is aanduiding het feit dat kunst goodwill heeft eikdus „wr het leven goodwill geeft. De mogelijkheden tot r de nutti- sponsoring blijken bijvoorbeeld uit het j:* feit dat Philips en Bayer naast een voetbalclub ook een orkest, een kultu- reelcentrum en een bibliotheek finan cieren. Of uit het al lang gegeven feit rborg voor elk flesje bier een topt in een cultuurfonds. Dat zij, gelukkig, niet uit pure belan- •sheid. laar zolang de zelfzorg nog el moeizaam op gang geraakt t, dat dient nadrukkelijk ge- taak van de overheid om een lig kunstgebeuren optimaal te geven en stimulerend te blij- :ral waar uit de samenleving ini- igebrek mag niet >t het afschrikken van initiatie- bevoogding, tot standardise- het kunstaanbod. Het bestaan m kamermuziekgroepen is be ter dan van een enkele groep, hoe ide aal die ook is. Veel leven is beter dan weinig leven. En kunst bedrijven is een manier van leven, niet een gestandar- iiseerde produktie van kopspijkers. Bij die geldgebrek dient de overheid de heidsstaat te vermijden (Langen- jsen, Van Gerven, Doms, Cinecitta, Dat er geldgebrek is en dat de vraag naar overheidsgelden ver achter blijft bij het aanbod, dat komt duidelijk uit elke beschouwing naar voren. zeer aantrekkelijke bedrijfsabonnementen zijn voor de werkne(e)m(st)ers van bedrij- twee zaken de prijzen zijn zeer laag (tot 35% voorstellingen zijn zeer aantrekkelijk. Dat die subsidie-regeling van de gemeente Til- dat Tub- cent stoj doen z.” ling van geloosh^ jveral. 12. Ma maar heel blijft het, zegd, de t. veelzijdig kansen tc o ven overal waar tiatieven komen. Geldj leiden tot' st vooral uit eigen ven, tot it in het dagelijks ring van 1 is in kleding, be- van zeven feestvieren, huisin- jke. i docent hoofdvak orgel en im- yjjs provisatie is hij verbonden aan het al. Brabants Conservatorium in Tilburg. Het programma omvat werken van I.S. Bach, G. Böhm, D. Buxtehude, 7.J. Larranaga, J.G. Walther en D. Zi- Zoals gewoonlijk begint het con- ty Janssen), «U spreekt met uw moorde naar» (met o.a. Kees Brusse), «Top Girls» (met o.a. Pleuni Touw), «Stepping Out» (met o.a. Hans van Wilhgenburg), «Leoca- dia» (met o.a. Mary Dresselhuys), het Thea ter van de Lach met «Een trouwring mag niet knellen», «Nacht Moeder» (met o.a. Linda van Dyck), «Het Hemelbed» (met Sjoukje Hooymaayer en Manfred de Graaf), de beroemde Lindsay Kemp Company uit Londen, «Jan Rap en z’n Maat», «Pak ’em Stanzi» door het Raamteater, Cyrano de Bergerac» door Toneelgroep Theater, «In Hofland staat een huis» door Nooy’s Volks theater en «Naar ’t u lijkt» door het Pu- bliekstheater. De Hoofdstad Operette komt met «Der Graf von Luxemburg» van Franz Lehar. Er is een nieuw muzikaal program ma met Conny Stuart en Louis van Dijk, een grote show rond Willem Nijholt, folklo re uit Brazilië (Brasil Tropical met een ge heel nieuw programma) en de beroemde Franse mime-kunstenaar Marcel Marceau. Verder nieuwe kabaretprogramma’s van Youp van ’t Hek, Martine Bijl, Robert Paul, Henk Elsink, Jasperina de Jong en Jenny Arean. Tenslotte bestaat de mogelijkheid (of kunnen we schrijven de noodzakelijk heid) om in alle vier de series de Tilburgse Revue «Kannen en Kruiken» op te nemen, die speciaal ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van Schouwburg Tilburg geprodu ceerd wordt. THE GALLERY 40. Geopend van dinsdag t/m Q zondag vanaf 20.00 uur. Heuvelring 37, Tilburg Voor reserveringen van feestavonden, J vergaderingen en bistro X 013/430738-555899 X Nadat op 25 april de redaktie van de Tilburgse Koerier een eerste bijdrage gaf, zijn er uit de kring van 10 kunst- makende en kunstpresenterende instel lingen van deze stad kritische beschou wing neergeschreven over het kunstbe leid dat in deze stad gevoerd wordt en gevoerd zou moeten worden. Ik moet nu, zo onparijdig mogelijk, een afron dend beeld en oordeel geven. Dat moet geen korte samenvatting zijn, maar een aanduiding van hoofcLaatu om van daaruit aanwijzingen te vinden voor een omvattend kunstbeleid. Uiteraard blijft dat, met alle waar- de-oordelen die dat vraagt, een subjec tief verhaal. In laatste instantie is het een beschouwing vanuit eigen overtui gingen over dat wat op kunC J aan een stad, de 1 stenaars toekomt. Behalve de 10 bijdragen op uitnodi ging heb ik nog 3 andere teksten uit de Koerier serieus bekeken: het inleiden de artikel van de redaktie, die visie van Herman Verbaken uit de kring van de stichting Artikel en het redaktioneel kommentaar bij de juist verschene concept-nota Podiumkunsten van c gemeente Tilburg. Omdat er veel gezegd moet worden, schrijf ik niet een gesloten tekst, maar een aantal punten, bijeengezet naar onderwerp. De naam Voodoo Chops, die al ge- III ruime tijd bestaat, duidt op de magi- 111 sche betekenis der muziek en haar ex tatisch karakter. Deze ogenschijnlijk' vreemde woordcombinatie gaat terug naar het oer-principe, zoals de Vood- oo-cultus met bezwerende werking en toverkracht. Het woord «chops» kan onder meer het volgende betekenen - namelijk vertaald vanuit het New Yorks slang- «lippen». Verder kan het ook betrekking hebben op de muziek en als uitdrukking gebruikt worden voor een muzikant die over vaardighe den, (skills of chops) op zijn instru ment beschikt, grote muzikale uitdruk kingskracht beschikt en geraffineerd omspringt met het spelen van melodi sche lijnen, licks en nffs. Na vanaf augustus 1984 niet meer met een groep in de openbaarheid te hebben opgetreden, kreeg pianist/ componist Paulus Potters in april ’85 -ieuw het verlangen om een jazz- ojrortet onder de naam «Voodoo op te richten. Het is zijn be deling om met dit vaste kwartet een repertoire te spelen waarvan ongeveer de helft uit eigen stukken en de andere helft uit standards en jazz-composities bestaat, die hopelijk regelmatig te zien en te beluisteren zal zijn. Zowel traditionele als moderne im provisatorische elementen zullen bin nen deze muziek te bespeuren zijn zon- j-«x. te verhe_ rdag 6 en zondag 7 ji het voetlicht. Dekor .jjise natuurtheater aan Gemullenhoekenweg. «Die Csérdisfürstin» van Emmerich 6 ju- Kilmin (1882-1953). Het Oisterwijkse 14.00 uur. Natuurheater biedt zitplaatsen aan wijzen in d twaalfhonderd belangstellenden (het t“”““‘ theater is het oudste van Nederland en C bestaat in 1986 50 jaar. ----De operette «Die CsirdAsfürstin» in presentatie, oefening en training, drie bedrijven werd door het gezel- yyj hier kan de gemeenschap, min- schap al eens eerder voor het voetlicht XTBlUrOCK lil Zang, dans en spel spelen ook tij dens de uitvoeringen een grote rol. De L’r solisten zijn Wijme Schellekens, Berry renbeek, Reynen, Friedy van Rooijen, Bep van - Groendaal, John Hoepelman, Leon Hoepehnan; choreografe is Marie- Louise Ysenbrant. Voor de muzikale begeleiding zorgt het Antwerps bege- leidingsensemble dat onder leiding staat van de Oisterwijkse dirigent De stichting operette Oisterwijk Wick van Peer. Frans van Dun tekent treedt op zaterdag 6 en zondag 7 juli voor de regie. a.s. weer voor het voetlicht. Dekor is het Oisterwijkse natuurtheater aan de L>8fta r~L-«„u—- jye optredens beginnen op zaterdag z juli om 20.30 uur en zondag 7 juli om Inlichtingen over entreebe- ...jde voorverkoop bij het sekre- tariaat van de stichting operette Oisterwijk Mevr. J. Leijs, 04242-15386. 9. Op allerlei gebieden wor werkt en komen nieuwe L op. Overal wordt gezocht naar f ciële middelen. Voor de meeste 1 Iburg behoeft lingen betekent dit blijkbaar een on- uu6vuvu»d te worden middellijke vraag aan de overheid. Dat it er nog helemaal niet is. Het >s °°k helemaal te begrijpen, want de ide uit te gaan van de kostba- overheid heeft vanaf de zestiger jaren fsprekendheid dat de kunst °°k de hele zorg voor burgers, incluis zel/s jjj deze de zor8 voor kunst en kunstenaars, naar zich toe getrokken, duizend belof ten gedaan en hoge belastingen geïnd om alles te realiseren. Met de econo- «au mische krisis is gebleken dat hierover ts om wat anders gedacht moet worden, itatie 1°- mensen muziek willen ma ken, nieuwe beeldende kunst willen presenteren, willen dansen en een pu- ëen beperi bliek zoeken dan dient de overheid jn kunst daar uiteraard ruimte voor te laten. Zij uiterst dient een klimaat te maken waarin d. v eigen initiatieven in eigen kring opti- mistisch ondernomen kunnen worden. igen zijn de gebieden genoemd jdie De gemeenschap moet een levende net beleid aandacht vereisen en blijven. irin vindt men duidelijke overeen- Maar het behoeft niet vanzelfspre- e Karremans, Krosse, kend te zijn dat de overheid als eerste fond ie gebieden van aandacht de gehele financiering op zich neemt. j-j ?te zorgen dat er tieringswegen te ring moet een betrokken kun- van de ruime- i de overheid voorstellingen (drie kabaretprogramma’s, zes toneelstukken en zes diverse voorstellin gen). Alle informatie over deze aantrekkelijke Een greep uit de voorstellingen oie dit abonnementen kunt u krijgen bij Schouw- seizoen in de verschillende bedrijfsabonne- burg Tilburg 013-362033. Op verzoek zen- ’«n opgenomen toneelprodukties den wij u ook gaarne de speciale uitgebreide succes, mevrouw» (met o.a. Kit- bedrijfsabonnementenfolder toe. We zijn aan het slot gekomen van de OPEN FORUM serie «Tilburg en de kunsten». De laatste, hieronderstaande bijdrage is van prof. dr. J. Stalpers. Op een heldere wijze zet hij de vorige bijdragen op een rijtje. Daarnaast en tus sendoor, hij erkent dat ruiterlijk, ontkomt hij er niet aan zijn eigen visie op het een en ander te geven. Het resultaat is in elk geval dat er een zeer leesbaar stuk uit zijn handen is gekomen met interessante zienswijzen. Eerder hebt u bijdragen kunnen lezen van de Stichting Musische Vorming Tilburg, de Midden Brabantse Kunste naars, Stichting Teater Noorderligt, de Stadsschouwburg/Kultureel Sentrum, Stichting Cinecitta, wethouder Hans Krosse, Niko Langenhuijsen van de Stichting Bevordering Muziekimprovisatie Tilburg, Jos van Gerven namens het Tilburgs Kultureel Overleg en de Kring Midden Brabant van de Bond van Nederlandse Architekten. Wat kan de overheid doen? 13. Wat kan de overheid nu tóch doen om een bloeiend geheel tot leven te brengen en nog nieuwe initiatieven kans te geven? Ik plaats hier een aantal suggesties bijeen, die voor een deel direkt uit de beschouwingen komen of die daarop aansluiten. De overheid kan: a. zelfzorg bevorderen: hulpverlenen bij het zoeken naar deelneniersgelden, commerciële of half commerciële ex ploitatie, op geldverzameling gerichte akties, sponsoring door bedrijfs- en za- 1lieven. u. u. politieke kring en binnen het ‘’“"’““"tebestuur het besef bijbrengen Is leef- en werk- .av/ een uitzonder- istleven aanwezig is. politici dienen wakker te worden voor het feit dat het geven van meer presentie en uitstraling geen marginale weldaad moet zijn maar een daad is van politiek realisme. -- c. toekennen van een hogere priori- burg bij Louis Toeboscl teit van de kunst op het budget van de haalde hij, naast de akte gemeente. Een verschuiving van mid- delen is verantwoord en nodig. Daar bij dient doorslag te geven dat een le vende en gewaardeerde kunst een zeer ler. in Wenen. I grote bijdrage is voor de leefbaarheid Pf*x d’Exceller van de stad terwijl die relatief (ook naar van orgelconcourser naar verhoging van het budget) maar (1973) en Bologna (1975). rkt bedrag vraagt. Investering Naast vele concerten in West-Euro- is financieel en menselijk Pa en voor de Nederlandse radio-om- st rendabel. roep verzorgde hij diverse plaatopna- vi. voortzetting van subsidies, zonder men- verdere afbraak, voor die reeds eerder Als gesubsidieerde instellingen die bewijs geven blijvend goed te werken, met ai- —77-- le continuïeit en vernieuwing van dien. het behoeft met vanzelfspre- e. een verruiming van het Cultuur- J S. - zijn dat de overheid als eerste fonds. Om drie redenen. Allereerst om P J-. L:- «e gehele financiering op zich neemt, de veelzijdigheid van aanbod en aktie P°b- Zoals gewoonlijl Wel dient de overheid te zorgen dat er te vergroten, vervolgens om de initia- eert om 16.00 uur. werkelijk andere financieringswegen te tiefnemers kans te geven zelf onderne- vinden zijn. Financiering moet een mend te zijn en in eigen kring leven te zaak zijn van de direct betrokken kim- brengen, en tenslotte om de concur- stenaars en hun publiek, van de ruime- rentie erin te houden. re gemeenschap en van de overheid (Verbaken, Krosse). Accommodaties: Allereerst moet gedacht worden aan onderdak en podium eigen geld, aan deelnemersbijdragen, r Daarbij is geen enkele kunstvorm aan commerciële exploitatie, aan mid- Aansluitend op het voorafgaande, :hakeld. Het gaat om muziek, delen van belangstellende derden, maa[ vooral ook op de algemeen uitge- Jende kunst, theater, film en vi- vooral van hen die een direkt of indi- sProken vraag naar werkelijk bruikba- literatuur, industriële en ambach- rekt belang kunnen hebben in de f accommodaties, het volgende. Tot telijke vormgeving, dans, architectuur kunstondememingen. Men kan den- de kunstzorg van de overheid behoort en zo verder. ken aan giften uit meelevende groepen 2?k de zorg voor onderdak en podium, opsomming van kunstgebie- en zeker ook aan sponsoring door za- overheid kan gelden geven, garan- onuitputteujk, want kunst is ken- en bedrijfsleven. !ies’ zelfkooP bevorderen. Maar ook -?hijnsel. Kunst 11. In de verzorgingssamenleving is !uer zou men wat ruimer mogen den is, verschijnen dit beginsel van zelfzorg en onderlinge ken-, lees dat voor theater en «,ten. En van- zorg al te sterk op de achtergrond ge- *Puziek de Schouwburg en het Noor- laraan niet alleen raakt, maar het verdient aktivering, derligtgebouw en wellicht nog een middelgroot podium beschikbaar die- - nen te zijn, dan denk ik dat dit zeer be langrijk is, maar tekort doet aan de ve le andere mogelijkheden die de stad heeft en deels ook reeds geeft. Er zijn andere, reeds gebruikte podia, die waarschijnlijk meer systematisch in het beleid betrokken kunnen worden en daarmee blijvend een besparing op investeringen en exploitatie betekenen, zoals de Hasseltse kapel, het Hervorm de kerkje nabij de Oude Markt, de aula en andere ruimten van de Hoge school, kerkgebouwen, de hoorzaal van het Conservatorium en de Muziek school, en zo voort. Kan er, met goodwill en steun van het gemeeritebesstuur, niet verder ge zocht worden naar zalen en ruimten voor presentatie, oefening en trainii Ook hier kan de gemeer._„„r, stens toch in de huidige krappe perio de, bijdragen. Er liggen mogelijkheden bij grote bedrijven, onderwijsinstellin gen, kerken, openluchtplaatsen. Deze beschikbaar stellen is een vorm van zelfzorg en onderlinge zorg die de kunst alleen maar dichter zal brengen bij de vele mensen en groepen die sa men de talentvolle stad Tilburg ma ken. Zomer-menu-festijn Naast onze la carte gerechten, een keuze uit 3 culinaire MENU’S die u zeker zullen bevallen. Couvertprijs: 45,-, 62,50, 89,00 Voor nadere informatie en/of reservering: Restaurant. «Den Schout» Oranjestraat 4, Tilburg-centrum (tussen Paleisring en Emmastraat) Tel. 013-434512-674394 Donderdags rustdag. srwijl die relatief (ook van het budget) maar drag vraagt. Investering lancieel en menselijk Het levendige kunstleven 1. Het is duide,;;' J Tilburg reeds een lange perkx toenemende groei, bloei en k\ meemaakt. Er zijn, gemeten naar na- tionale en ook internationale stan- daard, bijzonder boeiende produkties vrnnK, nrpspr op zeer uiteenlopende aebieden: disco, NaaSt het Preser pop, jazz, instrumentale en vokale mu ziek, zowel klassiek als modem, nieu we komposities, klinkt, zingt - bij de kunsten», van een breed zijn die de kwaliteit van het le- 1 aeze stad voor iedereen verho gen en tegelijk naar buiten Tilburne imago als een bijzonder leefbare si vestigen. De industriestad wordt, dc ook onderwijsstad en muziek-stad kunst-stad te zijn, goed leven en werk 3. Het imago niet moeizaam O{ uit iets wat is voldoend re vanzelfsprek^., hier in alle hoeken bloeit, ekonomisch moeilijke tijd. Politici behoeven niet te fantaseren over het imago van de stad, het is vol doende te kijken naar de realiteit van een bloeiend kunstleven dat slechts erkenning en passende presentaiw vraagt. een nuttige en hij gevoelt de pressief te laten zijn en vol a; van betekenis. Dwars door heen is er overal die zorg voor de nut ge én de passende vorm: in de stoel die gemaakt wordt, de kom waaruit ge dronken wordt, het huis waarin ge woond wordt. Heel bijzonder v ig zijn, nog gevonden in fdzaken een beeld of vinden rekt op expr betekenis is g 7. Dit bek beleid aandacht en steun gegeven moet worden aan alle kunstvariaties die leven oproept. Dat omvat dus v wat op kunstgebied kunst, nieuwe kunststromen en bevolking en de kun- nieuwende kunstenaars, vreemde schokkende kunst en daarnaast even zeer iedere vorm van toegepaste kunst, van traditionele kunst vooral i~* omgeving, van kunst leven, die te vinden wegen, omgang, richten en dergelijl Een belangrijke bron van kunst is 'Je kunstenaar die werkt van- uiterst oorspronkelijke visie en dis»»1 r oude manieren van kijken en atv heenbreekt. Mensen als van eenhe sso, Francis Bacon. Het huijsc„, die men maar langzaam Karremans). maar bij wie de tijdgenoten dat de vraag :1 te ontdekken hebben. De mensen Jpen om te ontdekken is deel van :n goed lelijk dat de kunst in weera^_ ±±Tl?,eS Naast net presenteren van «confronta- tiekunst’ 1S er nodig voor het mnzi werk van kunstenaars die inspiratie teiten zijn die de ki ven in

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1985 | | pagina 13