nc 98 O Een Avondje met dag «St. Louis» G ijzen eixng. Monika van Paemel in literair café Tweede konsert in de Beethoven-cyclus Abdij concert Koningshoeven ff Met levende muziek o.l.v. Paul van Kemenade Grote-zaal-produktie Danshuis belooft diepgang 24,95 16,95 KLEURENFOTO’S Zaterdag start kaartverkoop Urbanus Theatercafé de Plaats OPEN FORUM Tilburg en de kunsten met «Drie in Line» Danscollectief «Villa Danthe» 59 cent IsfI Bomïiipf - I r m 13 juni 1985-pagina 12 Donderdag 13 juni 1985-pagina 13 DE TILBURGSE KOERIER Stichting J.H. Leopold organiseert... foto Ier lui ka va liters de Pascal Devoyon. De betekenis van dit bord is: Tel. 013-425197 Besterdring 151A - Tilburg den- Haibtoomstraat 4, Da Moar Loon op Zand. Tal. 04245-234 Gotogon naast da Coca-Cola-fabrieken, afslag i Gravenmoer. *ulac V.S.O.P. Rudie Kuul 0 HEBT U BREDE VOETEN? ken betn B Foto: Ernest Potters ken. :~s: Udlil UW CONTACTLENS- 1 CENTRUM II mag in het centrum alléén parkeren bij: TILBURG TILBURG DEN BOSCH speelt Ion, Weeli Harrr WE] TEL. 365316 TEL 673185 TEL. 218066 om je voor een gezond ken. ZONE Drie in Line De voorstelling «Drie in Line» bestaat uit drie choreografieën. De eerste is getiteld e jenever visat.-,. handig poteek krijgen 120.000 neente wilde lar genoegen «free-lance» behulp van "“nier goed -parkeermeters -parkeerautomaten -de parkeergarages op 4 mei Oost-Vlat onder de hoede van Ze zat op k< van het Heilig al stond k*— ven vast. dichten in het Nieuw Vlaams 1J schrift, daarna volgden haar officiële romandebuut Amazone met het blauwe voorhoofd (1971), de Confrontatie (1974) en Marguerite (1976). En dan is tot 1 visue dansers op i van de mus spontani- diepgang Monika v juni vanaf t literair -ld in i en gegeven. - seizoen les gegeven aan t gevorderden en vervolgens 2 2„„r een vastlig reografie: «Wipe wordt uitgevoerd door f en semi-professionele danser Verschillende niveau’s In «Alleen» werken dansers van jsitie onderwijzen verschillende ni\ dans- en bewe naar een vc het vergt met n AKTIE JUNI JULI BIJ INLEVERING VOL FILMROLLETJE GRATIS 13x18 cm VERGROTING! Ik kan niemand aanraden deze kunstnota te lezen. Het is al een kunst r te stellen hoe je hiermee en flexibel beleid kunt ma- Café-restaurant-party centre ontplooit diverse activiteiten. Gezellige cafébar waar u rustig kunt vertoeven. Specialiteitenrestaurant party centre, ontmoetingsplaats voor de zakenwereld met zakenlunches. WIJ KIEZEN VOOR KWALITEIT EN U? DAAROM HEBBEN WIJ EEN WERKDAG NODIG OM UW FOTO'S PERFECT AF TE WERKEN. U KRIJGT DAN TOP KWALITEIT, KLEURGARANTIE EN.... UW FOTO'^g^^, BLIJVEN LANGER GOED. ONZE PRIJS SLECHTS 9x9 of 9x13 cm WW aanlo- volko- uit St.-Annuplein I4 Tilburg Telefoon 3500I7 geboren i dorp in "“roeide Muziekcentrum de Voorste Stroom kerk-, kasteel- idag vindt in r_ats m de gro- erk van de Trappistenabdij O.L.V. Koningshoeven. Aan het concert rkten mee: het abdij-trio bestaande Nicole Haneveld, dwarsfluit, Pater dus, viool, en Nico Haneveld, zij spelen werken van Joseph Haydn en Cambini. Het koor van Paters Trappisten brengt Gregoriaans gezangen en de Elcerlic muziekgroep speelt werken van Thomas Crecquil- 1™, Orlando di Lasso en Thomas elkes. Ook organist Henk Glas en Harmonie Orkest Kaatsheuvel verle nen hun medewerking aan dit abdij concert, dat zondagmiddag om 16.00 uur begint. ^NVAN RIJJWIJ SCHOENEN Om het pand te isoleren lag er al een ^kamTan meentegarantie gegeven werd. Echter successen de gemeenteraad moest nog beslissen. Eigenlijk gaat het i> Hier is dus sprake van eén initiatief, over politiek, m genomen door mensen die al jaren be- zig zijn met het maken en organiseren van muziek. Sterker nog, dit hele pro- P°^f*e PartJJ jekt wordt geëxploiteerd door de be- betrokkenheid als I volking zelf. Er is overleg geweest met 20 bb-Jfl men ac ambtenaren en wethouders en wat ge- ^én aflr iu’s samen. In zo’n heater moet je toe werken en i vliegwerk om „.schillende ni- °eval is er hard aan gewerkt om iedereen binnen z’n mogelijkheden optimaal te laten func tioneren. Communis opinio in de Til- burgse danswereld: veelbelovende voorstelling. Op dinsdag 18 juni speelt Het Brabants Orkest onder leiding van dirigent André Vandemoot het tweede konsert in de Beet hoven-cyclus. Solist is de jonge Franse pia nist Pascal Devoyon, die bij Het Brabants Orkest zijn debuut maakte. Hij profileerde zich al enkele jaren geleden als het grootste talent van zijn generatie en verwierf belang rijke prijzen op diverse konkoersen. Op het programma van dit tweede Beet- hoven-konsert in de cyclus staan drie wer ken: de ouverture «Egmont», opus 84, het pianokonsert no. 5 in Es opus 73 en de Symfonie no. 3 in Es opus 55 «Eroïca». De Beethovencyclus is dit jaar geheel ge wijd aan de zogenaamde «middenperiode» van de kompomst. Het was in deze tweede scheppingsfase dat Beethoven^ bekendste en meest geliefde werken ontstonden waar onder de Pastorale, Eroïca, de zevende sym fonie en de ouvertures Cariolan, Egmont en Fidelio. Beethovens tweede kreatieve fase vormt feitelijk het begin van de romantiek in de muziekgeschiedenis, waarin Beetho ven een nieuw konsept van het traditionele solo-konsert schiep in en een opener en ex pressiever vorm bedacht voor de symfonie. professionele dansers. sers; worden gerealiseerd Rosa voorstellingen voor zo rassenen en de organi- HEUVELPOORT 361 WESTERMARKT 18 HELFTHEUVELPASSAGE 238 Lang geleden kreeg de Vlaamse schrijfster Monika van Paemel de prijs voor het beste literaire debuut voor haar roman Amazone met het blauwe voorhoofd. Nu, bijna vijftien jaar later, na het verschijnen van haar laatste boek De Vermaledijde Vaders, lijkt ook het grote publiek rijp voor de er kenning van van Paemels literaire kwaliteiten. Wie is deze «Vlaamse heks r set een Monika van Paemel werd g op 4 mei 1945 in Poesele, een Oost-Vlaanderen waar ze op L hoede van haar groot -kostschool bij de nonnen DClj ?tuig Graf m Turnhout. Toen prozavanf 1 haar besluit om te gaan schnj- fwijfeij het ;t. Ze debuteerde met twee ge- J in het Nieuw Vlaams Tijd- daama volgden haar De eenacters De prostituée Bertha uit «Groetjes van Bertha» ligt in haar kamer, ziek, uitgeput, verward en overspannen. Ze wil alleen nog maar liggen, denken, dromen (over Charly, haar grote liefde?, over de dood?). Goldie, de hoerenmadam, denkt er anders over: er moet iets met Bertha gebeuren; als ze niet aan het werk kan, of als Charly, wie weet, geen geld kan sturen, moet ze naar een te huis voor daklozen of anders naar het zie kenhuis. Bertha reageert mokkend, wild met er pas geleden haar lijvige roman De Vermaledijde Vaders verschenen. De schrijfster wilde voor het berei ken van de «cruciale leeftijd» van veertig jaar iets groots presteren. Dat werd de Vermaledijde Vaders. Monika van Paemel betitelt de roman zonder veel omhaal als een meesterwerk. En de critici zijn het eigenlijk wel met haar eens: «een monumentale roman», «een geëngageerd en moedig boek», «een tijdsdocument». Van Paemel: «Als ik eraan denk, heb ik wel merkwaardige reacties ge had. Je promoveert naar een buiten maats iemand, wat natuurlijk flauwe kul is, ofwel wordt er gezegd: hoe hééft Muziekcentrum de Voor en'de wilde Claus en met de boeken van Walter van Nivardt opgroeide ootouders. Thematiek Een belangrijke thematiek in het an Monika van Paemel is onge- .wijfeld het zoeken naar de eigen iden titeit als individu, als vrouw en als auteur. «Vrouw zijn zonder slachtoffer te worden», dat is het ideaal van de vrouwelijke hoofdfiguren in haar ro mans. Toch is de aanduiding «feminis tische literatuur» zeker te eng voor de boeken van van Paemel. Vooral in de Vermaledijde Vaders wordt dat duide lijk. Haar stelling luidt: leven is oor log. Stijl De stijl van Monika van Paemels proza kenmerkt zich door een sterk as sociatieve, organische en ritmische schrijfwijze, omdat ook het verleden «niet openwaaiert als een pauwestaart maar tot leven komt met stukken en brokken, schoksgewijze». De relatie tussen werk en leven is zeer nauw. Hetgeen het best wordt geïllustreerd met de openingszinnen uit De Venna- B-- ledijde Vaders: «Pamela werd geboren De redaktie neemt geen verantwoordelijkheid voor de inhoud van de bijdragen op 4 mei 1945 en stierf in het jaar 2000 van de genodigden en de ingezonden brieven. Ingezonden brieven zonder naam en en zoveel. De tijden veranderen, maar adres worden niet in behandeling genomen, alles wordt nog altijd neergeschreven tussen twee date. En veel meer blijft er niet over dan een naam en wat cijfe~ vlugvergeten maar nooit meer uit wissen. Geen enkel bestaan kan wor den overgedaan. Ook diegenen van wie men het spoor bijster is, zijn eenmaal geboren, ook diegenen die verdwenen, zijn eenmaal gestorven». De zevende bijdrage in de OPEN FORUM-serie «Tilburg en de kunsten» is van Niko Langenhuijsen, jazz-musicus en voorzitter van de Stichting Bevordering Muziekimprovisatie Tilburg. Wij gaven zijn artikel als kop mee «Kunst en poli tiek». Bij lezing van het ondersteunde betoog zal u duidelijk worden waarom. Wanneer u niet houdt van controversiële meningen adviseren wij u nu te stoppen met lezfen. En voor degenen die door lezen de waarheid heeft vele gezichten, mis schien is er dit één van. Volgende week kunt u een bijdrage verwachten van het Tilburgs Kultureel Overleg en de Tilburgse architekten komen op 27 juni aan bod. De rij wordt geslo ten op 4 juli met een bijdrage van prof. dr. J. Stalpers. Eerder waren aan het woord de Stichting Musische Vorming Tilburg, de Midden Brabantse Kunste naars, Stichting Theater Noorderiigt, de Stadsschouwburg Kultureel Sentrum, de Stichting Cinecitta en wethouder Hans Krosse. Instellingen, groepen of personen die willen reageren op het geschrevene, die hun mening over Tilburg en de kunsten niet onder stoelen of banken willen schui ven, worden van harte uitgenodigd zulks te doen door middel van een ingezonden brief. De brieven zullen zoveel mogelijk geplaatst worden naast de bijdragen van de genodigden. De provisatie en compositie onderwijzen verschillende niveau om van daaruit toe te werken naar een dans- en bewegingstheater moet je voorstelling in ’t Heks. Op 15, 16, 22 naar een voorstelling toe werken en en 23 juni verzorgt Bob Foltz lessen het vergt enig kust- en vliegwerk om voor zowel béginners als gevorderden, dat met mensen van verschillende ni- Nora ziet verder nog mogelijkheden veau’s te doen. In ieder gev voor het opzetten van een eigen klas- aan gewerkt om iedereen siek repertoire. mogelijkheden optim Daarnaast blijft Kathy Stinson ook doneren. Communis het komende seizoen nog verbonden burgse danswereld; aan het Danshuis met het idee een voorstelling, jazz-company op te zetten waarmee re- Het Danshuis, dat onder leiding staat van Nora van den Eeckhout, geeft op vrij- gelmatig voorstellingen kunnen wor- dagavond 14 juni om 20.15 uur haar jaarlijkse eindvoorstelling in de grote zaal van den gegeven. Zij heeft het afgelopen de Stadsschouwburg. Het programma omvat deze keer twee stukken: «Alleen», seizoen les gegeven aan beginners en dat wordt uitgevoerd door de voorstel)ingsgroep «Dans- en bewegingstheater» gevorderden en vervolgens mensen o.l.v. Nora en «Wipe Out», een aantel dansen geïnspireerd vanuit jazz o.l.v. de selecteerd door een vastliggende c Amerikaanse choreografe/jazz-danseres Kathy Sanson, die als gastdocente aan reografie: «Wip» het Danshuis verbonden is. «Wipe Out» wordt uitgevoerd door leerlingen van het wordt uitgevoerd Danshuis i.s.m. Amsterdamse leerlingen van Kathy Sanson. «Alleen» wordt muzi- en semi-profession kaal begeleid door vier leerlingen van het Brabants Leerorkest o.l.v. Paul van Ke menade en is vanuit improvisatie tot stand gekomen. Vrijdag 14 juni is inmiddels uitverkocht. Er is een tweede voorstelling gepland op dinsdag 18 juni om 20.30 uur. Graag re serveren bij het Heks 013-551171. In juni staat «Een Avondje met...» hele maal in het teken van «St. Louis». Vier een acters van Tennesse Williams en een scene uit zijn stuk «Tramlijn Begeerte» werden door een speciale produktiegroep van Ate lier/theater het Heks in deze stad gesi tueerd. Decor en muzikale omlijsting zullen niet alleen de stukken ondersteunen maar ook iets van de sfeer van de rosse wijk van St. Louis weergeven. Met veel enthousiasme werd door de spelersgroep bestaande uit Liesbeth de Boer, Liesbeth de Graaf, Jos Heijs, Jan Hooimeier, Patricia Janssen, Ellie de Kanter, Jan Radersma, Janhein van Stip hout en Marijke Verhagen aan de realisatie van dit project gewerkt. Assistentie bij het decorontwerp werd verleend door de stu dente scenografie José v.d. Schoot. Uitge zonderd de eenacter «Verbeurd verklaard», die door Liesbeth de Graaf en Jos Heijs zelfstandig werd ingestudeerd, voerden Rob Cassuto en Maurice Willems de regie. Wat normaliter een hamerstuk is wordt door enkele heren van «partij politieke aard» (ik maak geen gratis reclame voor een politieke partij) ver traagd met niets ter zake doende vra gen. Laat staan of ze iets van jazz- geïmproviseerde muziek uit Tilburg kennen of minstens fatsoenshalve (be roepshalve) advies van deskundigep hadden gevraagd. Kortom, over de hoofden van de belanghebbenden werd een zeer goedkoop politiek spel letje gespeeld, waar niemand iets aan heeft. Een voorbeeld van actuele onzorg vuldigheid is wel het uitgangspunten- beleid van de gemeente, ook wel «kunstnota» genoemd. Tilburg kent toch een behoorlijk aantal onderwijsinstellingen waar op het gebied van de «kunsten» zeer be kwame mensen werken. Ook kent Til burg zeer bekwame kunstenaars en kunstemakers uit de praktijk. En niet te vergeten de Tilburgse «kunstbemid- delaars». Hoe is het dan mogelijk dat juist voor Tilburg een kunstnota ge schreven wordt waar nauwelijks of geen gebruik wordt gemaakt van men sen die gewend zijn hierover na te den- Aangezien politiek denken en kunst zinnig denken zelden samengaan is de hun gemeente vergeten in te zien dat juist td en je amateuristische kunstbeoefening behoefte heeft aan kwalitatief goede voorbeelden. Het is een taak van de gemeente als ze de amateuristische kunstbeoefening serieus neemt voor- al-eerst aandacht te schenken aan de kwaliteit die er in Tilburg is. In tegenstelling tot de kunstnota is de konceptversie over de podiumkun sten in Tilburg al een vooruitgang, om dat daarin in ieder geval gesproken wordt over een overlegsituatie met een aantal kulturele instellingen en ge dacht wordt over een reorganisatie van de kulturele raad. Over het algemeen valt me op dat de Tilburgse politiek eerder «verdedigend achteraf» en formalisties is, i.p.v. on dernemend. Men is te veel met de bui- „e_ tenkant van Tilburg bezig of daar waar hter politieke successen te behalen zijn. :n Eigenlijk gaat het in Tilburg niet zo- ’’tivk, maar veel meer over van politici. Hun betrokkenheid als lid van een "olitieke partij is vaak groter dan de 12 s bestuurder. ilijft men achter de feiten Hs het kulturele klimaat .uvu «niiankelijk van de initiatieven de bevolking. Tilburg is «toeziend voogd» van zijn eigen stad. Niko Langenhuijsen voorzitter S.B.M. De Stichting Bevordering Muziek- fers, improvisatie is officieel opgericht in it te oktober 1979. Aan deze Stichting is ge koppeld de Belangenvereniging Mu ziekimprovisatie Tilburg. De initiatiefnemers van de S.B.M. zijn eigenlijk al aktief vanaf 1973 (kon- serten en workshops werden toen al georganiseerd). Aangezien in de loop der jaren al vaak genoeg historische overzichten gegeven zijn, variërend van sen van de Tilburgse musici het imago dat Tilburg heeft de belangrijkste steden van de jazz- géïrnpr ziek, wil ik me beperken tot «aktuele- re» gebeurtenissen. Wat altijd aktueel gebleven is, is de zelfgenoegzame regentenhouding van de gemeente. Een uitzondering hierop «Kunst» meei zijn een paar ambtenaren en de visie «kunst». Kor van wethouder Krosse in de vorige af- ^ek mikt liei levering Er wordt nu tenminste aan- even waar de verantwoordelijkhe- uvu en taken van de gemeente kunnen liggen. Maar over het algemeen geno men is het denken over kuituur door politici meestal bepaald door I eigen inhoudelijke ondeskundighek hun partijpolitieke overwegingen krij gen vaak een hogere prioriteit dan het besef dat kulturele ontwikkelingen niet altijd afhankelijk mogen zijn van poli tieke beslissingen. Een recent voorbeeld is wel het ge meenteraadsbesluit eind april jl. voor een gemeentegarantie van 90.000 voor de verbouwing van het nieuwe n ge- Paradox (podium voor muziekimpro- cho- visatie). Voor de kijkers thuis is het Out». Het stuk handig te weten dat de S.B.M. een hy- professionele- poteek van 140.000 heeft kunnen nsers. krijgen en dat 175 mensen voor borg staan om ƒ90.000 te kunnen lenen bij een bank. Zo kon de S.B.M. het pand aankopen zonder één cent subsidie. Aanstaande zaterdag, 15 juni, start aan de kassa van de schouwburg de kaart verkoop voor de laatste twee voorstellingen van het seizoen. Niemand minder dan Urbanus zelf zal op woensdag 26 en donderdag 27 juni het theaterseizoen afsluiten met nog eens twee voorstellingen in de schouwburg-zaal. Dat Urbanus in Tilburg en omstreken geliefd is, is gebleken in november toen vier van zijn voorstellingen voor een nog nooit vertoonde stormloop op de kassa leidden. Gelukkig konden er toen nog eens twee extra voorstellingen in januari in gelast worden, maar ook die waren in een mum van tijd uitverkocht Daarom komt Urbanus nog twee keer terug in de schouwburg-zaal. Houders van couponboekjes en abonnementen (waarin de voorstellilng van Urbanus niet voorkomt) kunnen al vóór 15 juni plaatsen reserveren. Per couponboekje twee plaatsen en per abonnement één plaats. De normale kaartverkoop aan de kassa vindt plaats op zaterdag 15 juni vanaf 11.00 uur. Vanaf 9.00 uur worden volgnummers uitgereikt. Per persoon één volg nummer. Per volgnummer maximaal 4 kaartjes, vanaf 11.00 uur volgens tijdsche ma te verkrijgen aan de kassa. allerlei waandenkbeelden. Lena, een collega van Bertha, blijft er nogal onverschillig on- Ook in «Lady Spiritus» wordt het geld voor de kost en de drank verdient met pros titutie. Deze «Lady» maakt dit bestaan draaglijk door te dromen, te geloven, dat ze een voorname dame is, die geld overge maakt krijgt van haar rubberplantage in Brazilië. De huisbaas, die tevergeefs langs komt voor de huur, wreekt zich door het kwetsbare droomweefsel van de «Lady» aan stukken te scheuren. Een aan lager wal geraakte schrijver, een specialist in illusies, neemt het echter voor haar op. («Is het haar schuld dat ze de wrede werkelijkheid moet compenseren met een beetje Godgegeven verbeeldingskracht?») In «Moonie’s jongen huilt niet» is Moony een jonge fabrieksarbeider, tien maanden getrouwd met Jane en evenlang vader van een zoon. Moonie’s droom is in de natuur te leven en als bosarbeider de bijl te zwaaien. In de fabriek is hij een buitenbeentje en staat hij bekend als zonderling. In het stuk komt het 's nachts in hun benauwde woon- De c; kamer met drogende luiers en overalls tot gC( op 1 een crisis tussen Moony en Jane. Moony be- tjes an{ sluit er uiteindelijk toch tussenuit te trek- snaimin ken, maar het loopt anders. «Verbeurd verklaard» identificeert het alleen achtergebleven is in naar uiteengevallen familie zich geheel met haar oudere je, dat cadeau’s kreeg van haar Het lijkt wel of de geme bezuinigen en daarom maar heeft genomen met een medewerk(st)er, die met behv'- een paar boeken een op papie> i de sukses- u‘lziend verhaal heeft gemaakt. i tot en met Het taalgebruik doet dan ook heeft als een van fcen aan ^erlei vage verhalen a op het gebied kunst die je moest lezen op peda >roviseerde mu- sche academies, konservatoria, et de vijftig- en zestiger jaren, over het «beleven» en «verbeelden». Als het aan de gemeente ligt wordt «kunst» meer welzijn en welzijn wordt 2 jrtom nivellering. De poli tiek mikt liever op een algemeen ge middelde en gebruikt daarvoor de amateuristische kunstbeoefening in deze nota. De schrijfster Monika van Paemel zal woensdag 19 juni vanaf 20.30 u. te gast zijn bij het literair café van de Stichting J.H. Leopold in café du Com merce aan het Stadhuisplein in Tilburg. Deze laatste literaire café-avond van het seizoen wordt door de voornoemde stichting wederom georganiseerd in sa menwerking met boekhandel Gianot- ten. Op vrijdag 14 juni treedt in theater café de Plaats op het Piusplein in Til burg het gitaarduo Nardis op. Het duo brengt easy-listening-muziek. Dit op treden is in het kader van de musische kroegentocht, aanvang 22 u. Op zondag 16 juni is er in de Plaats een gitaarconcert van Rob Eijsermans. Rob is eindexamenkandidaat aan het conservatorium. Hij speelt zondag gegev stukken van F. Sor, J.S. Bach en J. den e Dowland. Aanvang 20.30 u. Op donderdag 20 juni 20.30 uur in Ate- «La Anoranza» en is een balletstuk voor lier/Theater het Heks een produktie te vier danseressen en één danser. Een lied van zien van een nieuw danscollectief. Laurie Anderson, «I wanted you», vormde de inspiratiebron voor een dans- en bewe- den Bosch is een pro- gingsspel, waarin het verlangen wordt ge- :hap en een onderdeel grepen als een complex van emoties, samen- i met zoeken en vinden, ontwijken, a en verdwijnen. Een plotselinge deren muzikale omgang naar muziek van Stjde idans Council geeft het geheel een verrassende wending. Choreografie: Margit Beckx. Dan- „j: Leonne Vilé, Piet Fiers, Ilona Janssen, Rosanne van Raay en Esther Silooy. Het tweede en is een c' luziek van S zamie: In het centrum van Tilburg geldt met ingang van 17 juni 1985 de PARKEERVERBODZONE opzet is, in vergelijking met vori- p kleinere zalen gerichte produk- iders. Vorig jaar was een directe spanningsboog nodig tussen pulbiek en dansers, en daarvoor leende de klei- In «Verbeurd verklaard» identificeert het nere studiozaal zich uitstekend. Zo’n meisje Willie, die alleen achtergebleven is in te zaaj.produktie werkt echter vaak Sïï: overleden zusje, dat cadeau’s kreeg van haar soms vanaf een afstand moet bekijken «vrienden». om de artistieke waarde een kans te setter» b\ï;» Is Blanche met haar ontduiking van werkelijk- de samenwerking met jazz-musici en heid en waarheid ten gunste van de illusie de totstandkoming op basis van im provisatie. De structuur van deze dans is vergelijkbaar met de opbouw van een stuk jazz-muziek: een vastliggend thema, ruimte voor solistische impro visaties en terugkeer naar het thema. De VEistliggende bewegingen van het «thema» zijn aangedragen door de dansers zelf, waarbij Nora’s - bewust gekozen - rol beperkt bleef structureren/regiseren. Dé o- - creatieve reacties van de «Villa Danthe» uit den Bosch is een pro- gingsspel, waarin het verlangen wordt ge- solistische improvisatie’s fessioneel dansgezelschap en een onderdeel grepen als een complex van emoties, samen- staan in dit geval borg voor van de Stichting «Dans in Theater en Edu- hangend met zoeken en vinden, ontwijken, teit en beloven een zekere catie». Deze onlangs opgenchte stichting verleiden en verdwijnen. Een plotselinge aan het geheel, stelt zich een tweeledig doel: het bevorderen muzikale omgang naar muziek van Style e van de kennis en de beoefening van de dans Council geeft het geheel een verrassende Gastdocenten in al haar vormen en het bevorderen van de wendine. Choreografie: Margit Beckx. Dan- werkgelegenheid voor professionele dansers, sers: Lomne Vilé Piet Fiers; Ilona Janssen, Belangrijk is de eigenheid van Deze doelstellingen worden gerealiseerd Rosanne van Raay en Esther Silooy. Ken t.o.v. andere scholen. Motivatie, door het maken van voorstellingen voor zo- betrokkenheid en stimulatie van de wel kinderen als volwassenen en de organi- Het tweede stuk heet Serra in Dubbio» creativiteit draagt het Danshuis hoog satie van openbare lessen en workshops. De en is een choreografie van Esther^Sdooy op haaf vaandel Nora de toekomst kindervoorstelling >s in een zeer ver gevor- van het Danshuis als een dansstudio- bUjl, s.s.d.cen.e,.ui- is helemaal klaar en nu dus te zien in het beginnen de verwikkelingen, die uiteindelijk nodigen voor de verzorging van dans- Heks leiden tot bewustwording en solidariteit bij weekenden en cursussen. Zo waren in de vrouwen. het verleden o.m. Louis Gonzales, Hans Tuerlings en Ricardo Anemaet Het laatste stuk «Jump Suite» is een ge- (de laatste deel uitmakend van het Til- zamenlijke choreografie, een stuk vuurwerk burgs Dansers Kollektief) en komt in dat voor zich zelf «springt». eerste week van juli de Amerikaan- se docente Molly Lynn techniek, im-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1985 | | pagina 13