nc
98
O
Een Avondje met
dag
«St. Louis»
G ijzen
eixng.
Monika van Paemel
in literair café
Tweede konsert
in de
Beethoven-cyclus
Abdij concert Koningshoeven
ff
Met levende muziek o.l.v. Paul van Kemenade
Grote-zaal-produktie Danshuis belooft diepgang
24,95
16,95
KLEURENFOTO’S
Zaterdag start
kaartverkoop Urbanus
Theatercafé
de Plaats
OPEN FORUM
Tilburg en de kunsten
met «Drie in Line»
Danscollectief «Villa Danthe»
59 cent IsfI
Bomïiipf
- I
r m
13 juni 1985-pagina 12
Donderdag 13 juni 1985-pagina 13
DE TILBURGSE KOERIER
Stichting J.H. Leopold organiseert...
foto
Ier
lui
ka va
liters
de
Pascal Devoyon.
De betekenis van dit bord is:
Tel. 013-425197
Besterdring 151A - Tilburg
den-
Haibtoomstraat 4, Da Moar Loon op Zand. Tal. 04245-234
Gotogon naast da Coca-Cola-fabrieken, afslag i Gravenmoer.
*ulac V.S.O.P.
Rudie Kuul
0
HEBT U
BREDE
VOETEN?
ken
betn
B
Foto: Ernest Potters ken.
:~s:
Udlil
UW CONTACTLENS-
1 CENTRUM
II mag in het centrum alléén
parkeren bij:
TILBURG
TILBURG
DEN BOSCH
speelt
Ion,
Weeli
Harrr
WE]
TEL. 365316
TEL 673185
TEL. 218066
om je voor
een gezond
ken.
ZONE
Drie in Line
De voorstelling «Drie in Line» bestaat
uit drie choreografieën. De eerste is getiteld
e jenever
visat.-,.
handig
poteek
krijgen
120.000
neente wilde
lar genoegen
«free-lance»
behulp van
"“nier goed
-parkeermeters
-parkeerautomaten
-de parkeergarages
op 4 mei
Oost-Vlat
onder de hoede van
Ze zat op k<
van het Heilig
al stond k*—
ven vast.
dichten in het Nieuw Vlaams 1J
schrift, daarna volgden haar officiële
romandebuut Amazone met het blauwe
voorhoofd (1971), de Confrontatie
(1974) en Marguerite (1976). En dan is
tot 1
visue
dansers op
i van de mus
spontani-
diepgang
Monika v
juni vanaf
t literair
-ld in i
en gegeven. -
seizoen les gegeven aan t
gevorderden en vervolgens
2 2„„r een vastlig
reografie: «Wipe
wordt uitgevoerd door f
en semi-professionele danser
Verschillende niveau’s
In «Alleen» werken dansers van
jsitie onderwijzen verschillende ni\
dans- en bewe
naar een vc
het vergt
met n
AKTIE JUNI JULI
BIJ INLEVERING
VOL FILMROLLETJE
GRATIS 13x18 cm
VERGROTING!
Ik kan niemand aanraden deze
kunstnota te lezen. Het is al een kunst
r te stellen hoe je hiermee
en flexibel beleid kunt ma-
Café-restaurant-party centre
ontplooit diverse activiteiten. Gezellige cafébar
waar u rustig kunt vertoeven.
Specialiteitenrestaurant party centre,
ontmoetingsplaats voor de zakenwereld met
zakenlunches.
WIJ KIEZEN VOOR KWALITEIT
EN U?
DAAROM HEBBEN WIJ EEN WERKDAG NODIG
OM UW FOTO'S PERFECT AF TE WERKEN.
U KRIJGT DAN TOP KWALITEIT,
KLEURGARANTIE EN.... UW FOTO'^g^^,
BLIJVEN LANGER GOED.
ONZE PRIJS SLECHTS
9x9 of 9x13 cm WW
aanlo-
volko-
uit
St.-Annuplein I4
Tilburg
Telefoon 3500I7
geboren
i dorp in
"“roeide
Muziekcentrum de Voorste Stroom
kerk-, kasteel-
idag vindt in
r_ats m de gro-
erk van de Trappistenabdij O.L.V.
Koningshoeven. Aan het concert
rkten mee: het abdij-trio bestaande
Nicole Haneveld, dwarsfluit, Pater
dus, viool, en Nico Haneveld,
zij spelen werken van Joseph
Haydn en Cambini. Het koor van
Paters Trappisten brengt Gregoriaans
gezangen en de Elcerlic muziekgroep
speelt werken van Thomas Crecquil-
1™, Orlando di Lasso en Thomas
elkes. Ook organist Henk Glas en
Harmonie Orkest Kaatsheuvel verle
nen hun medewerking aan dit abdij
concert, dat zondagmiddag om 16.00
uur begint.
^NVAN RIJJWIJ
SCHOENEN
Om het pand te isoleren lag er al een ^kamTan
meentegarantie gegeven werd. Echter successen
de gemeenteraad moest nog beslissen. Eigenlijk gaat het i>
Hier is dus sprake van eén initiatief, over politiek, m
genomen door mensen die al jaren be-
zig zijn met het maken en organiseren
van muziek. Sterker nog, dit hele pro- P°^f*e PartJJ
jekt wordt geëxploiteerd door de be- betrokkenheid als I
volking zelf. Er is overleg geweest met 20 bb-Jfl men ac
ambtenaren en wethouders en wat ge- ^én aflr
iu’s samen. In zo’n
heater moet je
toe werken en
i vliegwerk om
„.schillende ni-
°eval is er hard
aan gewerkt om iedereen binnen z’n
mogelijkheden optimaal te laten func
tioneren. Communis opinio in de Til-
burgse danswereld: veelbelovende
voorstelling.
Op dinsdag 18 juni speelt Het Brabants
Orkest onder leiding van dirigent André
Vandemoot het tweede konsert in de Beet
hoven-cyclus. Solist is de jonge Franse pia
nist Pascal Devoyon, die bij Het Brabants
Orkest zijn debuut maakte. Hij profileerde
zich al enkele jaren geleden als het grootste
talent van zijn generatie en verwierf belang
rijke prijzen op diverse konkoersen.
Op het programma van dit tweede Beet-
hoven-konsert in de cyclus staan drie wer
ken: de ouverture «Egmont», opus 84, het
pianokonsert no. 5 in Es opus 73 en de
Symfonie no. 3 in Es opus 55 «Eroïca».
De Beethovencyclus is dit jaar geheel ge
wijd aan de zogenaamde «middenperiode»
van de kompomst. Het was in deze tweede
scheppingsfase dat Beethoven^ bekendste
en meest geliefde werken ontstonden waar
onder de Pastorale, Eroïca, de zevende sym
fonie en de ouvertures Cariolan, Egmont en
Fidelio. Beethovens tweede kreatieve fase
vormt feitelijk het begin van de romantiek
in de muziekgeschiedenis, waarin Beetho
ven een nieuw konsept van het traditionele
solo-konsert schiep in en een opener en ex
pressiever vorm bedacht voor de symfonie.
professionele dansers. sers;
worden gerealiseerd Rosa
voorstellingen voor zo
rassenen en de organi-
HEUVELPOORT 361
WESTERMARKT 18
HELFTHEUVELPASSAGE 238
Lang geleden kreeg de Vlaamse
schrijfster Monika van Paemel de prijs
voor het beste literaire debuut voor
haar roman Amazone met het blauwe
voorhoofd. Nu, bijna vijftien jaar later,
na het verschijnen van haar laatste
boek De Vermaledijde Vaders, lijkt
ook het grote publiek rijp voor de er
kenning van van Paemels literaire
kwaliteiten. Wie is deze «Vlaamse
heks r
set
een
Monika van Paemel werd g
op 4 mei 1945 in Poesele, een
Oost-Vlaanderen waar ze op
L hoede van haar groot
-kostschool bij de nonnen DClj
?tuig Graf m Turnhout. Toen prozavanf
1 haar besluit om te gaan schnj- fwijfeij het
;t. Ze debuteerde met twee ge- J
in het Nieuw Vlaams Tijd-
daama volgden haar
De eenacters
De prostituée Bertha uit «Groetjes van
Bertha» ligt in haar kamer, ziek, uitgeput,
verward en overspannen. Ze wil alleen nog
maar liggen, denken, dromen (over Charly,
haar grote liefde?, over de dood?). Goldie,
de hoerenmadam, denkt er anders over: er
moet iets met Bertha gebeuren; als ze niet
aan het werk kan, of als Charly, wie weet,
geen geld kan sturen, moet ze naar een te
huis voor daklozen of anders naar het zie
kenhuis. Bertha reageert mokkend, wild met
er pas geleden haar lijvige roman De
Vermaledijde Vaders verschenen.
De schrijfster wilde voor het berei
ken van de «cruciale leeftijd» van
veertig jaar iets groots presteren. Dat
werd de Vermaledijde Vaders. Monika
van Paemel betitelt de roman zonder
veel omhaal als een meesterwerk. En
de critici zijn het eigenlijk wel met
haar eens: «een monumentale roman»,
«een geëngageerd en moedig boek»,
«een tijdsdocument».
Van Paemel: «Als ik eraan denk,
heb ik wel merkwaardige reacties ge
had. Je promoveert naar een buiten
maats iemand, wat natuurlijk flauwe
kul is, ofwel wordt er gezegd: hoe hééft Muziekcentrum de Voor
en'de wilde
Claus en met de boeken van Walter van Nivardt
opgroeide
ootouders. Thematiek
Een belangrijke thematiek in het
an Monika van Paemel is onge-
.wijfeld het zoeken naar de eigen iden
titeit als individu, als vrouw en als
auteur. «Vrouw zijn zonder slachtoffer
te worden», dat is het ideaal van de
vrouwelijke hoofdfiguren in haar ro
mans. Toch is de aanduiding «feminis
tische literatuur» zeker te eng voor de
boeken van van Paemel. Vooral in de
Vermaledijde Vaders wordt dat duide
lijk. Haar stelling luidt: leven is oor
log.
Stijl
De stijl van Monika van Paemels
proza kenmerkt zich door een sterk as
sociatieve, organische en ritmische
schrijfwijze, omdat ook het verleden
«niet openwaaiert als een pauwestaart
maar tot leven komt met stukken en
brokken, schoksgewijze». De relatie
tussen werk en leven is zeer nauw.
Hetgeen het best wordt geïllustreerd
met de openingszinnen uit De Venna- B--
ledijde Vaders: «Pamela werd geboren De redaktie neemt geen verantwoordelijkheid voor de inhoud van de bijdragen
op 4 mei 1945 en stierf in het jaar 2000 van de genodigden en de ingezonden brieven. Ingezonden brieven zonder naam en
en zoveel. De tijden veranderen, maar adres worden niet in behandeling genomen,
alles wordt nog altijd neergeschreven
tussen twee date. En veel meer blijft er
niet over dan een naam en wat cijfe~
vlugvergeten maar nooit meer uit
wissen. Geen enkel bestaan kan wor
den overgedaan. Ook diegenen van wie
men het spoor bijster is, zijn eenmaal
geboren, ook diegenen die verdwenen,
zijn eenmaal gestorven».
De zevende bijdrage in de OPEN FORUM-serie «Tilburg en de kunsten» is
van Niko Langenhuijsen, jazz-musicus en voorzitter van de Stichting Bevordering
Muziekimprovisatie Tilburg. Wij gaven zijn artikel als kop mee «Kunst en poli
tiek». Bij lezing van het ondersteunde betoog zal u duidelijk worden waarom.
Wanneer u niet houdt van controversiële meningen adviseren wij u nu te stoppen
met lezfen. En voor degenen die door lezen de waarheid heeft vele gezichten, mis
schien is er dit één van.
Volgende week kunt u een bijdrage verwachten van het Tilburgs Kultureel
Overleg en de Tilburgse architekten komen op 27 juni aan bod. De rij wordt geslo
ten op 4 juli met een bijdrage van prof. dr. J. Stalpers. Eerder waren aan het
woord de Stichting Musische Vorming Tilburg, de Midden Brabantse Kunste
naars, Stichting Theater Noorderiigt, de Stadsschouwburg Kultureel Sentrum,
de Stichting Cinecitta en wethouder Hans Krosse.
Instellingen, groepen of personen die willen reageren op het geschrevene, die
hun mening over Tilburg en de kunsten niet onder stoelen of banken willen schui
ven, worden van harte uitgenodigd zulks te doen door middel van een ingezonden
brief. De brieven zullen zoveel mogelijk geplaatst worden naast de bijdragen van
de genodigden.
De
provisatie en compositie onderwijzen verschillende niveau
om van daaruit toe te werken naar een dans- en bewegingstheater moet je
voorstelling in ’t Heks. Op 15, 16, 22 naar een voorstelling toe werken en
en 23 juni verzorgt Bob Foltz lessen het vergt enig kust- en vliegwerk om
voor zowel béginners als gevorderden, dat met mensen van verschillende ni-
Nora ziet verder nog mogelijkheden veau’s te doen. In ieder gev
voor het opzetten van een eigen klas- aan gewerkt om iedereen
siek repertoire. mogelijkheden optim
Daarnaast blijft Kathy Stinson ook doneren. Communis
het komende seizoen nog verbonden burgse danswereld;
aan het Danshuis met het idee een voorstelling,
jazz-company op te zetten waarmee re-
Het Danshuis, dat onder leiding staat van Nora van den Eeckhout, geeft op vrij- gelmatig voorstellingen kunnen wor-
dagavond 14 juni om 20.15 uur haar jaarlijkse eindvoorstelling in de grote zaal van den gegeven. Zij heeft het afgelopen
de Stadsschouwburg. Het programma omvat deze keer twee stukken: «Alleen», seizoen les gegeven aan beginners en
dat wordt uitgevoerd door de voorstel)ingsgroep «Dans- en bewegingstheater» gevorderden en vervolgens mensen
o.l.v. Nora en «Wipe Out», een aantel dansen geïnspireerd vanuit jazz o.l.v. de selecteerd door een vastliggende c
Amerikaanse choreografe/jazz-danseres Kathy Sanson, die als gastdocente aan reografie: «Wip»
het Danshuis verbonden is. «Wipe Out» wordt uitgevoerd door leerlingen van het wordt uitgevoerd
Danshuis i.s.m. Amsterdamse leerlingen van Kathy Sanson. «Alleen» wordt muzi- en semi-profession
kaal begeleid door vier leerlingen van het Brabants Leerorkest o.l.v. Paul van Ke
menade en is vanuit improvisatie tot stand gekomen.
Vrijdag 14 juni is inmiddels uitverkocht.
Er is een tweede voorstelling gepland op
dinsdag 18 juni om 20.30 uur. Graag re
serveren bij het Heks 013-551171.
In juni staat «Een Avondje met...» hele
maal in het teken van «St. Louis». Vier een
acters van Tennesse Williams en een scene
uit zijn stuk «Tramlijn Begeerte» werden
door een speciale produktiegroep van Ate
lier/theater het Heks in deze stad gesi
tueerd. Decor en muzikale omlijsting zullen
niet alleen de stukken ondersteunen maar
ook iets van de sfeer van de rosse wijk van
St. Louis weergeven. Met veel enthousiasme
werd door de spelersgroep bestaande uit
Liesbeth de Boer, Liesbeth de Graaf, Jos
Heijs, Jan Hooimeier, Patricia Janssen, Ellie
de Kanter, Jan Radersma, Janhein van Stip
hout en Marijke Verhagen aan de realisatie
van dit project gewerkt. Assistentie bij het
decorontwerp werd verleend door de stu
dente scenografie José v.d. Schoot. Uitge
zonderd de eenacter «Verbeurd verklaard»,
die door Liesbeth de Graaf en Jos Heijs
zelfstandig werd ingestudeerd, voerden Rob
Cassuto en Maurice Willems de regie.
Wat normaliter een hamerstuk is
wordt door enkele heren van «partij
politieke aard» (ik maak geen gratis
reclame voor een politieke partij) ver
traagd met niets ter zake doende vra
gen. Laat staan of ze iets van jazz-
geïmproviseerde muziek uit Tilburg
kennen of minstens fatsoenshalve (be
roepshalve) advies van deskundigep
hadden gevraagd. Kortom, over de
hoofden van de belanghebbenden
werd een zeer goedkoop politiek spel
letje gespeeld, waar niemand iets aan
heeft.
Een voorbeeld van actuele onzorg
vuldigheid is wel het uitgangspunten-
beleid van de gemeente, ook wel
«kunstnota» genoemd.
Tilburg kent toch een behoorlijk
aantal onderwijsinstellingen waar op
het gebied van de «kunsten» zeer be
kwame mensen werken. Ook kent Til
burg zeer bekwame kunstenaars en
kunstemakers uit de praktijk. En niet
te vergeten de Tilburgse «kunstbemid-
delaars». Hoe is het dan mogelijk dat
juist voor Tilburg een kunstnota ge
schreven wordt waar nauwelijks of
geen gebruik wordt gemaakt van men
sen die gewend zijn hierover na te den-
Aangezien politiek denken en kunst
zinnig denken zelden samengaan is de
hun gemeente vergeten in te zien dat juist
td en je amateuristische kunstbeoefening
behoefte heeft aan kwalitatief goede
voorbeelden. Het is een taak van de
gemeente als ze de amateuristische
kunstbeoefening serieus neemt voor-
al-eerst aandacht te schenken aan de
kwaliteit die er in Tilburg is.
In tegenstelling tot de kunstnota is
de konceptversie over de podiumkun
sten in Tilburg al een vooruitgang, om
dat daarin in ieder geval gesproken
wordt over een overlegsituatie met een
aantal kulturele instellingen en ge
dacht wordt over een reorganisatie van
de kulturele raad.
Over het algemeen valt me op dat de
Tilburgse politiek eerder «verdedigend
achteraf» en formalisties is, i.p.v. on
dernemend. Men is te veel met de bui-
„e_ tenkant van Tilburg bezig of daar waar
hter politieke successen te behalen zijn.
:n Eigenlijk gaat het in Tilburg niet zo-
’’tivk, maar veel meer over
van politici.
Hun betrokkenheid als lid van een
"olitieke partij is vaak groter dan de
12 s bestuurder.
ilijft men achter de feiten
Hs het kulturele klimaat
.uvu «niiankelijk van de initiatieven
de bevolking. Tilburg is «toeziend
voogd» van zijn eigen stad.
Niko Langenhuijsen
voorzitter S.B.M.
De Stichting Bevordering Muziek-
fers, improvisatie is officieel opgericht in
it te oktober 1979. Aan deze Stichting is ge
koppeld de Belangenvereniging Mu
ziekimprovisatie Tilburg.
De initiatiefnemers van de S.B.M.
zijn eigenlijk al aktief vanaf 1973 (kon-
serten en workshops werden toen al
georganiseerd).
Aangezien in de loop der jaren al
vaak genoeg historische overzichten
gegeven zijn, variërend van
sen van de Tilburgse musici
het imago dat Tilburg heeft
de belangrijkste steden
van de jazz- géïrnpr
ziek, wil ik me beperken tot «aktuele-
re» gebeurtenissen.
Wat altijd aktueel gebleven is, is de
zelfgenoegzame regentenhouding van
de gemeente. Een uitzondering hierop «Kunst» meei
zijn een paar ambtenaren en de visie «kunst». Kor
van wethouder Krosse in de vorige af- ^ek mikt liei
levering Er wordt nu tenminste aan-
even waar de verantwoordelijkhe-
uvu en taken van de gemeente kunnen
liggen. Maar over het algemeen geno
men is het denken over kuituur door
politici meestal bepaald door I
eigen inhoudelijke ondeskundighek
hun partijpolitieke overwegingen krij
gen vaak een hogere prioriteit dan het
besef dat kulturele ontwikkelingen niet
altijd afhankelijk mogen zijn van poli
tieke beslissingen.
Een recent voorbeeld is wel het ge
meenteraadsbesluit eind april jl. voor
een gemeentegarantie van 90.000
voor de verbouwing van het nieuwe
n ge- Paradox (podium voor muziekimpro-
cho- visatie). Voor de kijkers thuis is het
Out». Het stuk handig te weten dat de S.B.M. een hy-
professionele- poteek van 140.000 heeft kunnen
nsers. krijgen en dat 175 mensen voor
borg staan om ƒ90.000 te
kunnen lenen bij een bank. Zo kon de
S.B.M. het pand aankopen zonder één
cent subsidie.
Aanstaande zaterdag, 15 juni, start aan de kassa van de schouwburg de kaart
verkoop voor de laatste twee voorstellingen van het seizoen. Niemand minder dan
Urbanus zelf zal op woensdag 26 en donderdag 27 juni het theaterseizoen afsluiten
met nog eens twee voorstellingen in de schouwburg-zaal.
Dat Urbanus in Tilburg en omstreken geliefd is, is gebleken in november toen
vier van zijn voorstellingen voor een nog nooit vertoonde stormloop op de kassa
leidden. Gelukkig konden er toen nog eens twee extra voorstellingen in januari in
gelast worden, maar ook die waren in een mum van tijd uitverkocht
Daarom komt Urbanus nog twee keer terug in de schouwburg-zaal. Houders
van couponboekjes en abonnementen (waarin de voorstellilng van Urbanus niet
voorkomt) kunnen al vóór 15 juni plaatsen reserveren. Per couponboekje twee
plaatsen en per abonnement één plaats.
De normale kaartverkoop aan de kassa vindt plaats op zaterdag 15 juni vanaf
11.00 uur. Vanaf 9.00 uur worden volgnummers uitgereikt. Per persoon één volg
nummer. Per volgnummer maximaal 4 kaartjes, vanaf 11.00 uur volgens tijdsche
ma te verkrijgen aan de kassa.
allerlei waandenkbeelden. Lena, een collega
van Bertha, blijft er nogal onverschillig on-
Ook in «Lady Spiritus» wordt het geld
voor de kost en de drank verdient met pros
titutie. Deze «Lady» maakt dit bestaan
draaglijk door te dromen, te geloven, dat ze
een voorname dame is, die geld overge
maakt krijgt van haar rubberplantage in
Brazilië. De huisbaas, die tevergeefs langs
komt voor de huur, wreekt zich door het
kwetsbare droomweefsel van de «Lady»
aan stukken te scheuren. Een aan lager wal
geraakte schrijver, een specialist in illusies,
neemt het echter voor haar op. («Is het haar
schuld dat ze de wrede werkelijkheid moet
compenseren met een beetje Godgegeven
verbeeldingskracht?»)
In «Moonie’s jongen huilt niet» is Moony
een jonge fabrieksarbeider, tien maanden
getrouwd met Jane en evenlang vader van
een zoon. Moonie’s droom is in de natuur te
leven en als bosarbeider de bijl te zwaaien.
In de fabriek is hij een buitenbeentje en
staat hij bekend als zonderling. In het stuk
komt het 's nachts in hun benauwde woon- De c;
kamer met drogende luiers en overalls tot gC( op 1
een crisis tussen Moony en Jane. Moony be- tjes an{
sluit er uiteindelijk toch tussenuit te trek- snaimin
ken, maar het loopt anders.
«Verbeurd verklaard» identificeert het
alleen achtergebleven is in
naar uiteengevallen familie
zich geheel met haar oudere
je, dat cadeau’s kreeg van haar
Het lijkt wel of de geme
bezuinigen en daarom maar
heeft genomen met een
medewerk(st)er, die met behv'-
een paar boeken een op papie>
i de sukses- u‘lziend verhaal heeft gemaakt.
i tot en met Het taalgebruik doet dan ook
heeft als een van fcen aan ^erlei vage verhalen
a op het gebied kunst die je moest lezen op peda
>roviseerde mu- sche academies, konservatoria, et
de vijftig- en zestiger jaren, over het
«beleven» en «verbeelden».
Als het aan de gemeente ligt wordt
«kunst» meer welzijn en welzijn wordt
2 jrtom nivellering. De poli
tiek mikt liever op een algemeen ge
middelde en gebruikt daarvoor de
amateuristische kunstbeoefening in
deze nota.
De schrijfster Monika van Paemel
zal woensdag 19 juni vanaf 20.30 u. te
gast zijn bij het literair café van de
Stichting J.H. Leopold in café du Com
merce aan het Stadhuisplein in Tilburg.
Deze laatste literaire café-avond van
het seizoen wordt door de voornoemde
stichting wederom georganiseerd in sa
menwerking met boekhandel Gianot-
ten.
Op vrijdag 14 juni treedt in theater
café de Plaats op het Piusplein in Til
burg het gitaarduo Nardis op. Het duo
brengt easy-listening-muziek. Dit op
treden is in het kader van de musische
kroegentocht, aanvang 22 u.
Op zondag 16 juni is er in de Plaats
een gitaarconcert van Rob Eijsermans.
Rob is eindexamenkandidaat aan het
conservatorium. Hij speelt zondag gegev
stukken van F. Sor, J.S. Bach en J. den e
Dowland. Aanvang 20.30 u.
Op donderdag 20 juni 20.30 uur in Ate- «La Anoranza» en is een balletstuk voor
lier/Theater het Heks een produktie te vier danseressen en één danser. Een lied van
zien van een nieuw danscollectief. Laurie Anderson, «I wanted you», vormde
de inspiratiebron voor een dans- en bewe-
den Bosch is een pro- gingsspel, waarin het verlangen wordt ge-
:hap en een onderdeel grepen als een complex van emoties, samen-
i met zoeken en vinden, ontwijken,
a en verdwijnen. Een plotselinge
deren muzikale omgang naar muziek van Stjde
idans Council geeft het geheel een verrassende
wending. Choreografie: Margit Beckx. Dan-
„j: Leonne Vilé, Piet Fiers, Ilona Janssen,
Rosanne van Raay en Esther Silooy.
Het tweede
en is een c'
luziek van S
zamie:
In het centrum van Tilburg
geldt met ingang van
17 juni 1985 de
PARKEERVERBODZONE
opzet is, in vergelijking met vori-
p kleinere zalen gerichte produk-
iders. Vorig jaar was een directe
spanningsboog nodig tussen pulbiek
en dansers, en daarvoor leende de klei-
In «Verbeurd verklaard» identificeert het nere studiozaal zich uitstekend. Zo’n
meisje Willie, die alleen achtergebleven is in te zaaj.produktie werkt echter vaak
Sïï:
overleden zusje, dat cadeau’s kreeg van haar soms vanaf een afstand moet bekijken
«vrienden». om de artistieke waarde een kans te
setter» b\ï;» Is
Blanche met haar ontduiking van werkelijk- de samenwerking met jazz-musici en
heid en waarheid ten gunste van de illusie de totstandkoming op basis van im
provisatie. De structuur van deze dans
is vergelijkbaar met de opbouw van
een stuk jazz-muziek: een vastliggend
thema, ruimte voor solistische impro
visaties en terugkeer naar het thema.
De VEistliggende bewegingen van het
«thema» zijn aangedragen door de
dansers zelf, waarbij Nora’s - bewust
gekozen - rol beperkt bleef
structureren/regiseren. Dé
o- - creatieve reacties van de
«Villa Danthe» uit den Bosch is een pro- gingsspel, waarin het verlangen wordt ge- solistische improvisatie’s
fessioneel dansgezelschap en een onderdeel grepen als een complex van emoties, samen- staan in dit geval borg voor
van de Stichting «Dans in Theater en Edu- hangend met zoeken en vinden, ontwijken, teit en beloven een zekere
catie». Deze onlangs opgenchte stichting verleiden en verdwijnen. Een plotselinge aan het geheel,
stelt zich een tweeledig doel: het bevorderen muzikale omgang naar muziek van Style e
van de kennis en de beoefening van de dans Council geeft het geheel een verrassende Gastdocenten
in al haar vormen en het bevorderen van de wendine. Choreografie: Margit Beckx. Dan-
werkgelegenheid voor professionele dansers, sers: Lomne Vilé Piet Fiers; Ilona Janssen, Belangrijk is de eigenheid van
Deze doelstellingen worden gerealiseerd Rosanne van Raay en Esther Silooy. Ken t.o.v. andere scholen. Motivatie,
door het maken van voorstellingen voor zo- betrokkenheid en stimulatie van de
wel kinderen als volwassenen en de organi- Het tweede stuk heet Serra in Dubbio» creativiteit draagt het Danshuis hoog
satie van openbare lessen en workshops. De en is een choreografie van Esther^Sdooy op haaf vaandel Nora de toekomst
kindervoorstelling >s in een zeer ver gevor- van het Danshuis als een dansstudio-
bUjl, s.s.d.cen.e,.ui-
is helemaal klaar en nu dus te zien in het beginnen de verwikkelingen, die uiteindelijk nodigen voor de verzorging van dans-
Heks leiden tot bewustwording en solidariteit bij weekenden en cursussen. Zo waren in
de vrouwen. het verleden o.m. Louis Gonzales,
Hans Tuerlings en Ricardo Anemaet
Het laatste stuk «Jump Suite» is een ge- (de laatste deel uitmakend van het Til-
zamenlijke choreografie, een stuk vuurwerk burgs Dansers Kollektief) en komt in
dat voor zich zelf «springt». eerste week van juli de Amerikaan-
se docente Molly Lynn techniek, im-