UW OUDE BRIL
30e
IS 35;
de tfapa,
■SSS—
>0
w
5
kunst
-De Kolos
c
Klachten in de
textielbuurt blijven
M.-J
iSSlekezult
-49,-
Gemeente wil maatregelen nemen
Mieren over kieren
k1
I
.zolderte
ijk
99,-
Tilburg gehaktstad en
Tilburg Kompakt ’m
Achterstand belastingen
wordt aangepakt
Tilburg compact in beeld:
een keuze
39,95
Ikoasboltaka
MOLENWIJK
TANDPRCTHETIEK
HcoosboNdca
140,-
45,-
ffl -^5 a V
Donderdag 9 mei 1985 - pagina 7
DE TILBURGSE KOERIER
ei 1985-pagina 6
door paul vroorn_
IKlëïl
Menu van de week
Pastei van makreel
Kalfsborst van de hobbykok
Mousse au chocolat
3?*
Gc
Ml
IEUI
Tot volgende week, bij de asperges!
J
Ho r“T
Vervolg van blz. 1
Vervolg van blz. 1
!t goed!)
Vervolg van blz. 1
dig zijn.
:t zich te
80
550,-
Hart v. Brabantlaan 731Tilburg, 013-682358
TANDPROTHETISCH
tot 10 koppen
romanti-
loteen ge-
CHTIGE
:N KAST
I
chocolade,
11 slagroom.
PRIMA
combinaties, la-
gellager trapas,
mststof ketting-
veiligheidsslot.
zekering
tie
WACHT
6.00, ZA. 10.00 - 12.00 UUR
Joya een
1-1 zijn
i de schaduw
>1 gemaakt.
en
ieid zijn troef,
gruimte.
adviesprijs
Ingrediënten
800 gr kalfsborst, 25'.
spek, 2 uien, 1 koolr
tel, bosje selderij, 1 h
2 glazen droge witte
150 gr boter,-
per en zout.
Napeleon zijn, voor
ie voorgrond alle kan-
ek bezit een
ais: die
Stalin, of
atoomoorlog dat de we-
Jn hele I
Ingrediënten
3 eieren, 150 gr cl
60 gr suiker, 3 dl
Onderstaande recepten zijn steeds voor
4 personen.
Ingrediënten
1 flinke gerookte rnakrei
1 teentje knoflook, 125
2 eiwitten,
KUNSTGEBIT VERVAARDIGING
KORTE LEVERTIJD
ONDER VOLLEDIGE GARANTIE
BEHANDELING DOOR GEDIPLOMEERD
TANDPROTHETICUS
KUNSTGEBITREPARATI
KLAAR TERWIJL U WZ
MA. Vm VR. 9.00- 18.(
Nassaustraat 61 - Tilburg
Kruising Ringbaan-West Lage Witsiebaan
Telefoon 013-434268
Ma. t/m vrij, tussen 12.00-13.00 gesloten
CUISINE NORMAAL,
MIJN IDEAAL.
Dat restaurateurs een apart slag
medeburgers zijn hebt u wellicht zelf
al eens ervaren. Ik wil best kwijt dat
je en goede
:1 gepubli-
Joya te
nbare bi-
Kalfsborst op de manier van de
kalfsborst, 250 gr mager gerookt hobbykok.
l-jlraap, 1 grote wor-
liter water,
oge witte wijn,
r, 2 eieren, paneermeel, pe-
'Home-made',
CfSfh alleen bij
Besterdring 155, Tilburg
j te realiseren
este gevallen in
de woonka-
Besterdring 155, Tilburg
breimachines, les-
thuis. Tel. 013-
- 426356
na de vaststelling
mingsplan en de g
nota te laten schrijver
wordt gehouden met
binnenstadbewoners.
et Ijkwezen Oe
thermometer van
ist door het
>zen en vertoonde
van slechts
IjMT
t sproei en extra
3or persen.
j
Mousse au chocolat.
De chocolade schaven of fijn hakken
en op zacht vuur smelten tesamen met
de eidooiers en de suiker. Zodra dit
papje glad is vermengen met de ei
witten die u inmiddels zéér stijf hebt
geslagen. Doe dit mengen voorzichtig
en luchtig. Massa in coupe doen, goed
koelen en opdienen met een rosetje
slagroom.
Het Woonlastencomité merkt in dit
verband verder op dat voor hen daar
mee de kous niet af is. Het comité wil
dat er wel geïsoleerd wordt: «Wij hoe
ven toch niet verantwoordelijk gesteld
te worden voor de slechte bouw. De
aannemers kunnen ook niet meer ver
antwoordelijk gesteld worden want die
zijn inmiddels failliet. Maar wij beta
len, boeten ervoor met hoge stookkos-
nt na- ten en vochtplekken in huis. Wij vin-
isola- den dat onverteerbaar».
Spouwmuren
Het Woonlastencomité Textielbuurt
daarover. «We hebben lang moeten
wachten, de GWD nam alle tijd en dat
kostte ons stookgeld. Nu wordt van
ons verwacht dat we op zeer korte ter
mijn reageren. Het steekt ons dat er
eerst «langzaam-aan gedaan wordt»
door de GWD en dat wij nu nauwe
lijks de tijd krijgen om te reageren.
Nou moet het allemaal in sneltrein
vaart geregeld worden. Dat neemt
tuurlijk niet weg dat we geen isv>«-
tieglas willen».
Volgens het Woonlastencomité zou
het echter beter zijn als de GWD met
een totaal isolatieplan kwam. Het gaat
nu te versnipperd.
Een voorbeeld daarvan is het isole
ren van de spouwmuren. Enige tijd ge
leden werd bekend na een onderzoek
dat isoleren van de spouwmuren niet
mogelijk was. Er zou teveel rotzooi in
de spouw zitten zodat een volledige
isolatie niet mogelijk is.
ag van het bestem-
gemeente een nieuwe
rijven waarin rekening
t de wensen van de
Nog meer kritiek
Andere punten van kritiek hebben
betrekking op de centrale verwarming
en op de kosten die door de Stichting
Bewonersondersteuning gemaakt zijn
i.v.m. stookcursussen aan de bewo
ners. Wat het laatste betreft: die kos
ten wil de GWD niet betalen en de
Energiebedrijven evenmin. Het gaat
hierbij om een bedrag van 800,-. De
centrale verwarming blijft ook proble
men opleveren. Volgens de GWD wa
ren de geplaatste ketels die inmiddels
zo’n 6 jaar oud zijn, onderhoudsvrij.
De fabriek die de ketels maakt, ont
kent dat echter. Volgens de laatste
moeten de ketels op gezette tijden,
liefst ieder jaar worden schoonge
maakt. Het Woonlastencomité heeft
aan de GWD voorgesteld de ketels te
vervangen door energie-zuinige ketels
en ze op een andere plaats te hangen,
bij voorkeur in de bijkeuken en niet
meer in de keuken zoals nu het geval
is. Daarvoor is er namelijk een ont-
luchtingsgat gemaakt in de keuken
waardoor veel warmte verloren gaat.
Men dient zich daarbij
dat de keuken in de mees
open verbinding staat met
mer.
Tenslotte is men in de Textielburt
ook niet te spreken over hoe de wonin
gen aan de buitenkant opgeknapt zijn.
In sommige gevallen is met vier ver
schillende steensoorten gewerkt en le
vert beslist geen fraai resultaat op. In
het rapport «Mieren over kieren»
wordt dan ook het voorstel gedaan
twee vliegen in één klap te vangen.
Men zou namelijk een buitenisolatie
op de kopgevels aan kunnen brengen
die dan meteen de lelijk opgekalefater
de muren aan het gezicht ontrekt. Of
de GWD daar oren naar heeft is nog
maar de vraag. Wethouder van Hassel
en raadslid Miet van Pyenbroek gaven
tijdens een commissievergadering er
blijk van daar wel verder op in te wil
len gaan.
c m enger
kaliber
met het werk van
de zeer uiteenlopen
pen die hij behande a
likte» staatsieportretten van vorstelijke per
sonen tot reeksen als «Los desastres de la
guerra», de verschrikkingen van de oorlog,
die in hun consequente weergave van de
gruwelijke werkelijkheid nooit geëvenaard
Goya’s loopbaan vertoont ook die twee
kanten: na zijn leertijd in Zaragoza en in
Italië krijgt de jonge Aragonees snel een
F: Over Francisco de Goya is veel
ceerd, ook in het Nederlands. Toe!
gl momenteel in onze taal niets over Gc
|l koop. U zult hiervoor dus naar opent
II bliotheek of antiquariaat moeten.
K Een vrij willekeurige keuze uit de litera-
Het standaardwerk is José Gudiol, Goya,
9 4 delen, Barcelona, 1971om het bezit hier-
I van te genieten dient u wel ruim 400 gulden
neer te tellen. In de voortreffelijke reeks
I «Kunst urn 1800» van Hamburger Kunst-
I halle en Prestel Verlag verscheen Goya-das
Zeitalter der Revolutionen - 1789-1930, on-
P der redactie van W. Hofmann. (1980). Een
leuke inleiding verscheen in de Parool/Life
serie, van de hand van R. Schickel, De we
reld van Goya (Amsterdam, 1969) (uitver
kocht).
Ut- Verder: Xavier de Salas, Goya. (Londen,
1979), G.A. Williams, Goya and the impos-
I sible revolution (Harmondsworth, 1976,
19792), en de tentoonstellingscatalogus van
het Haagse Mauritshuis, Goya, uit 1970.
Enrique Granados (1867-1916), met Ma
nuel de Falla en Izaak Albéniz beschouwd
als de belangrijkste Spaanse componisten,
toondichtte zijn Goyescas op thema’s die
door Goya behandeld werden. Deze aan
trekkelijke werkjes van de jong gestorven
componist (hij stierf door verdrinking: na
dat het schip waarmee hij naar de V.S. reis
de door de Duitsers was getorpedeerd. Aan
vankelijk uit het water opgevist zag zijn
vrouw nog in zee spartelen, dook haar na
om haar te redden en verdronk alsnog) zijn
verkrijgbaar op een dubbele LP.
Als grootste Spaanse dichter uit de ne
gentiende eeuw geldt Gustavo Adolfo Béc-
quer (1836-1870), hartstochtelijk i
cus als Goya. Van hem hier tot sic
dicht:
Volverón las oscuras golondrinas
en tu balcón sus nidos a colgar,
y otra vez con el ala a sus cristales
jugando llamaran,
pero aquellas que el vuelo refrenaban
tu hermosuray mi dicha al contemplar,
aquellas que aprendieron nuestros nombres...
ésas... ino volverón!
Volverón las tupidas madreselvas
de tu jardin las tapias a escalar,
y otra vez al la tarde, aün mós hermosas,
sus flores se abrirón,
pero aquellas cuajadas de rocio,
ru e cuyas gotas mirabamos temblar
y caer, como lógrimas de dia...
ésas... ino volverón!..
Volverón del amor en tus oidos
las palabras ardientes a sonar;
tu corazón, de su profundo sueno
tal vez despertara;
pero mudoy absortoy de rodillas,
como se adora a Dios ante su altar,
comoyo te he querido... desenganate:
iasi no te querran
Onze poging tot vertaling volgt volgende
Francisco José de Goyay Lucientes werd op 30 maart 1746 geboren te Fuendetodos, een dorpje bij Zaragoza in het kale,
troosteloze landschap van Aragon, Noordoost-Spanje. Hij stierf op 16 april 1828 in Bordeaux.
Goya is een van de drie belangrijkste schilders die Spanje tot aan de twintigste eeuw heeft voortgebracht. De anderen, El
Greco, (een Griek die eigenlijk Domenikos Theotokopoulos heette) en Diego Velazquez, leefden in de zestiende en in de zeven
tiende eeuw, Spanjes Gouden Era, die voorafging aan - en feitelijk mede werd tenietgedaan door - ons eigen tijdperk van groot
ste bloei. Pas in de twintigste eeuw zou Spanje, met genieën als Picasso, Miró en Dali, een wat substantiëlere bijdrage aan de
westerse schilderkunst gaan leveren.
Snijd de kalfsborst in grote stukken.
Flink aanbraden samen met het spek,
50 gr boter en de grof gesneden
uien. Afblussen met water en witte
wijn. Nu alle groenten erbij, grof ge
sneden en op laag vuur ca. 2 uur laten
koken. Vlees uit het vocht nemen en af
laten koelen. Vervolgens ieder stuk
vlees bestrooien met peper en zout,
door het losgeklopt ei halen en pane
ren. Goudbruin bakken in de hete bo
ter. U kunt de groente er apart bij ser
veren. Direkt uit het vocht, samen met
het spek in voorgewarmd oven
schaaltje opdienen.
ik voor de echte vakfanaten groot
respekt heb. Gastheer zijn en tegelij-
kertijd de commercie niet uit het oog -j
verliezen. Kreatief bezig zijn zonder
in flauwekul te vervallen.
Vaak werken onder spanning terwijl
je gasten daarvan niets mogen
merken. Ik zei het al; een apart slag.
Met markante uitspraken soms, zoals
onderstaande die ik optekende van
Hugh Jans, bekend restaurateur.
’’Eet je goed bij hem? Nou, het kan
er best mee door, als de soep net zo
warm zou zijn als de wijn, de wijn
net zo oud als de gans en de gans
even vet als hij!” En deze tot slot:
”Op een goede dag dronk een varken
i alkohol en het stierf. Moraal: geef
geen alkohol aan varkens”.
Voor wat betreft de ogb kan dat in
twee jaar. De aanslagen over 1984
krijgt men in Tilburg deze maand in de
bus, die over 1985 zal men rond 1
maart 1986 ontvangen. Het rentever
lies op de ogb wordt daarmee over één
jaar met bijna 5 ton teruggebracht.
Daarbij wordt uitgegaan van een op
brengst van 28 miljoen. De aansla
gen over 1986 gaan nog datzelfde jaar
de deur uit (december). De beperking
van het renteverlies ten opzichte van
1984 bedraagt dan ruim 1,4 miljoen.
Over 1987 valt nu nog niets met zeker
heid te zeggen. In elk geval zouden
vanaf dat jaar alle noodzakelijke geau
tomatiseerde systemen in werking zijn.
Ook de aanslagen rioolrecht kunnen
dit jaar (aanslag 1985) al eerder de
deur uit. Het gevolg daarvan zal een
beperking van het renteverlies bij een
opbrengst van 8 miljoen met ruim
1 ton betekenen. Dit verlies wordt
de komende twee jaar nog minder tot Kritiek
1 Indien'alle ^maatregelen getroffen “X^nisie
met 1,6 miljoen, in 1
joen.
De v-
men op
in een i
GESPECIALISEERD IN
OORDIJNEN - TAPIJTEN
TAFELKLEDEN
MEUBELSTOFFEN
MEUBELSTOFFERINO...
Het schilderij De Kolos, wat u hierbij ziet
afgebeeld, is waarschijnlijk vervaardigd tus
sen 1808 en 1812, het is 116 cm hoog en 105
cm breed en hangt in het Museo del Prado
in Madrid, waar zeer veel werk van de ge
niale «dove» te vinden is.
Het is niet de enige kolos die Goya in
zijn werk heeft uitgebeeld en evenmin de
meest vreesaanjagende: dat is zonder twijfel
Satumus die zijn zoon verslindt.
De Kolos wordt vrij algemeen be
schouwd als een alter ego van Napoleon,
die in deze jaren op minder aangename wij
ze zijn invloed op het Iberisch schiereiland
Pastei van makreel.
°erookte makreel, 4 sjalotjes, Ontdoe de makreel van vel en ontgraat
.25 gr boter, zorgvuldig. In de mixer de boter glad
•n, peper, zout, 1 eetl. gehakte kloppen. Hieraan alle ingrediënten met
e, citroensap, worchester sauce, uitzondering van de eiwitten toevoegen
en op smaak brengen.
De eiwitten stijfkloppen en voorzichtig
door de massa spatelen. In de koelkast
ca. 1 uur laten opstijven. Nu bebotert
u een flink stuk aluminium folie en
spreidt hierop de paté uit om er vervol
gens een flinke rol van te maken met
een doorsnede van ca. 5 cm.
Opnieuw in de koeling om flink op te
stijven. Uit de folie in flinke plakken
snijden en serveren op gekoelde
dessertbordjes. Wijnadvies? ’n Pittige
Muscadet sur lie.
vestigde. De houding van Goya tegenover
de Franse Revolutie en tegenover Napoleon
als bestaardzoon daarvan was, evenals die
van veel Spaanse kunstenaars en intellec
tuelen in die tijd, nogal ambivalent: ener
zijds was hij francofiel, aanhanger van de
ideeën der verlichting en daarom ook van
de Franse Revolutie, en geen vriend van het
in regeerkracht en prestige diep gezonken
Spaanse koningshuis (van Bourbon, dus
verwant aan de geguillotineerde Lodewij1'
XVI). Van de andere kant maakte de biuic
manier, waarop Napoleon in 1808 in Spanje
de zaken naar zijn hand meende te kunnen
zetten, in iedere Spanjaard en ook in Goya
de te verwachten golf «reactionair» natio
nalisme los die snel uitmondde in een fel
anti-Franse houding.
De Kolos zou dus
wie de menisten op de voorgror
ten uitvluchten - maar het doel
visionaire kracht die van alle tijden
Kolos kan evengoed Hitler zijn, of S
het monster van de atoomoorlc- iz
reld bedreigt.
Ook na de nederlaag van Napoleon en de
daaropvolgende restauratie van het onwaar
dige Spaanse koningshuis bleef Goya de
hofschilder, die in deze functie o.m. talloze
portretten vervaardigde van Ferdinand VII,
de «slechtste Spaanse koning aller tijden»
(en dat wil wat zeggen!) Na verloop van ja-
ren ontstond er toch een verwijdering tus-
sen de monarch en zijn hofschilder; Goya
I vestigde zich in Bordeaux waar hij op 82-ja-
I rige leeftijd stierf, overweldigd door geluk
bij het bezoek van zijn lieflijke kleinzoon.
Niet dat Goyas bijdrage daaraan zo ge
ring is geweest; integendeel, «de dove» zo
als de meester na 1799 werd genoemd, toen
hij als gevolg van een beroerte o.a. zijn ge
hoor had verloren, heeft een zeer groot aan
tal schilderijen en vele honderden etsen en
tekeningen vervaardigd, een oeuvre dat gro
te invloed heeft gehad op schilders, schrij
vers en componisten uit later tijd.
Uit later tijd - want hoewel Goya ee
groot kunstenaar was die het werk van
Spaanse tijdgenoten volledig in d
stelde, heeft hij toch geen school
Goya was eën «loner».
Naar de tijd gerekend waarin Goya leef
de zou je hem achtereenvolgens een adept
van de verlichting en een vertegenwoordiger
van de Romantiek kunnen noemen. Maar
het valt te bezien of Goya zo gemakkelijk
onder te brengen is: dat lukt bij kunstenaars
van zijn kaliber zelden. Wie kennis maakt
et het werk van Goya verbaast zich over
ende stijlen en onderwer-
idelt: van schijnbaar «ge-
'retten van vorstelijke per-
Inhalen
Alle maatregelen, die burgemeester
en wethouders voor ogen staan, moe
ten op korte termijn voor herstel van
de opgelopen achterstanden zorgen.
Taxaties
Ook de taxatiewerkzaamheden voor
de ogb vergen vele uren van de belas-
tingmedewerkers van de gemeente.
Met name de driejaarlijkse herwaarde-
ringsronde van het onroerend goed
heeft hier een groot aandeel in. Hier
aan moeten (eens in de drie jaar) tien
mensen 18 maanden werken. Voor het
«taxatieprobleem» geven burgemees
ter en wethouders nu nog geen oplos
sing. Daar is gedegen onderzoek voor
nodig dat eind dit jaar klaar kan zijn.
De op stapel staande herwaardering
van het onroerend goed met als peilda
tum 1 januari 1985 kan hierdoor niet
plaatsvinden. Het college stelt de raad
daarom voor de nu geldende heffings
grondslag ogb van 1 januari 1981 ook
toe te passen voor het belastingjaar
1986. Tenslotte willen burgemeester en
wethouders de nodige personele maat
regelen treffen. Er moet de nodige op
leiding, vorming en training komen;
onder andere voor vakkennis op het
terrein van automatisering. Er moet
ook personeel bij, tijdelijk met uit
zendkrachten, maar ook structureel.
-'Niet weggooien dus maar meteen naar'Ks^. I
Briljant Brillen tegenover de schouwburg, fl i!
Bij aan koop van een «toch al voordelige»ll II
-Briljant Bril krijgt u vette inruilpremies! T'
-Ongeacht de staat van de oude bril.
-Premie:
-10,— (bij aankoop montuur glazen tot 100,—)M
-25,— (bij aankoop montuur glazen van f 100,— tot f 200,—)
-f35,— (bijaankoopmontuurglazenbovendef200,-)
Aanbieding geldt
tot 28 mei 1985.
goede naam in de kringen waarom het in
Spanje draaide: de hofkringen. In het jaar
van de Franse Revolutie - 1789, Goya was
toen 43 jaar - werd hij door koning Karei
IV van Spanje tot hofschilder verheven.
Intussen was Goya - in 1775 - getrouwd
met de zuster van zijn leermeester, Josefa
Bayeu, die hem volgens de overlevering 24
kinderen baarde - waarvan er uiteindelijk
slechts één in leven zou blijven. Van zijn
privé-leven is verder met name bekend ge
worden zijn vurige relatie tot de hertogin
van Alba, van wie hij twee prachtige por
tretten schilderde.
Wie overigens de doeken bekijkt die
Goya als hofschilder vervaardigde, verbaast
zich erover dat de koninklijke opdrachtge
vers zo goed te spreken waren over de ma
nier waarop de meester hen protretteerde.
Op het schilderij Karel IV met zijn familie
vervaardigd in 1800-1801, zien we niets an
ders dan een gezelschap weerzinwekkende,
door inteelt getekende dégénérés.
Wanneer je jezelf, als opdrachtgever, op
zo’n doek herkent en toch nog gevleid rea
geert en de schilder fêteert, moet je ofwel
buitengewoon ijdel zijn ofwel beschikt de
schilder over paranormale gaven om een
dergelijke picturale vernedering met pluim
strijkerijen of anderszins tot een verheerlij
king om te buigen.
Goya leefde op het breukvlak van Ver
lichting en Romantiek en dat is in zijn werk
te merken. Maar meer nog dan die «twee
slachtigheid» valt in zijn werk het moderne
ervan op. De onderwerpen, de uitvoering:
surrealisme, symbolisme, expressionisme -
van al die stromingen lijkt Goya in elk geval
een der peetvaders. Hij heeft ook veel in
vloed gehad, schreven we, maar weinig na
volgers. Een rechtstreekse navolger, wat be
treft onderwerpen en compositie was
Edouard Manet: diens Olympia was geïn
spireerd op de Naakte Maja van Goya, De
terechtstelling van Maximiliaan van Mexico
op De Derde Mei en Het Balkon op Maja’s
op een Balkon. Maar Manet hield van voor
beelden, zoals we eerder zagen.
Van Gogh, Redon, Ensor en ook Cézan
ne hebben eveneens duidelijk de invloed
van Goya ondergaan.
Op zijn beurt is Goya weer beïnvloed
door zijn grote landgenoot Velazques, maar
ook door Rembrandt en door hun beider
lichtend en duister voorbeeld Caravaggio.
Dat «Rembrandteske» valt duidelijk te her
kennen in het hier afgedrukte Zelfportret
dat Goya in 1815 vervaardigde, toen hij 69
jaar oud was en al zo’n vijftien jaar door
doofheid deels van de wereld rondom hem
afgesloten. Juist die doofheid heeft mis
schien de innerlijke wereld in Goya tot le
ven gewekt waarvan het werk uit de laatste
dertig jaar van zijn leven zo duidelijk ge
tuigt.
ningsplan is tot op de
ig nog steeds niet vast
er allerlei inspraakpro-
entevernes met r?a hebben. De werk-
5 wn hAnArkino g^P W>1 dus eerst zien wat het resul-
1087 r 7i m;i taat van die inspraak is voordat er ver-
198/ j z,i mu- der gehandeld kan worden. Het geeft
eringvan ddeearaadesC°om- wi** het bestemmingsplan nog niet is
missie financiën/personeel/planning. vasy^eer de werkgroep
op het feit dat de bewoners maar zeer
mondjesmaat iets te zeggen hebben in
de plannen van B W via zogenaam
de hoorzittingen, een vorm van in
spraak waar de gemeente alle kanten
mee uit kan.
Kritiek is er ook op het feit dat afge
weken wordt van het Volkshuisves
tingsplan. Daarin wordt gekozen voor
3/4 laagbouw en 1/4 hoogbouw. In de
nota «Tilburg compact in beeld een
keuze» wordt dat precies omgedraaid
1/4 laagbouw en 3/4 hoogbouw.
De werkgroep mist in de nota van B
W een analyse van de problematiek,
van de knelpunten. De werkgroep mist
ook een aanduiding van wat er eigen
lijk wel als positief in de binnenstad
aangemerkt kan worden. Bijvoorbeeld
dat er heel wat mensen graag wonen,
dat er op een goede manier gebouwd is
op het voormalige Jurgensterrein, dat
de Wingerdhoek er is gekomen, dat de
Tuinstraat er op vooruit gegaan is.
Daarnaast wordt er in de nota van B
W nauwelijks over groenvoorzieningen
gesproken die hard nodig zijn.
De werkgroep verzet zich tegen het
idee dat het centrum van Tilburg geen
imago of een slecht imago zou hebben.
Er is van alles te doen, mensen wonen
er graag, het is er gezellig.
Grootschalig
Algemeen spitst de kritiek zich erop
toe dat er in de nota van B W veel te
grootschalig wordt gedacht en er geen
aandacht is voor kleinere zaken zoals
wonen, de bewoners, de inspraak. «Er
wordt meer aan de beleggers gedacht
dan aan de bewoners», zo luidt het. En
daarnaastmen voelt zich op een on
aangename wijze overvallen door de
nota van B W.
Zo vraagt de werkgroep zich af
waarom er een stadskantoor nodig is,
wat voor soort woningen de nota voor
staat, waarom er niet meer cultuur
naar het centrum van de stad gehaald
wordt en onderwijs, waarom er zo wei
nig aandacht voor groen is, waarom er
kantoren gebouwd moeten worden ter
wijl er nog genoeg leegstaan, waarom
de parkeerproblemen niet opgelost
worden, waarom bepaalde gedeeltes in
de stad niet auto-vnj gemaakt kunnen
worden, en zo kan er nog doorgegaan
worden.
Op 14 mei aanstaande zijn de leden
van de commissie Ruimtelijke Orde
ning, Openbare Werken en Stadsver
nieuwing uitgenodigd door de werk
groep «Tilburg Kompakt ’m» in het
buurthuis Binnenstad om over de nota
en de tegennota te praten.
eten
18 n
ieprot
wethe