düXUoovst WOOLTOWN JAZZ BAND L This place doesn’t exist without you Drie stukken van Marguerite Duras Wit is in! Het huis van <Bernarda Alba Jr ï>- ï,- (9,- Voor de laatste keer in JBURG StlGWLWKI HET FRAAISTE BEDTEXTIEL VINDTU BIJ U W SL AAPvOORLICHTER «Verschoten Rood» in Farce Theater Tilburg: Globe met «Wolfson, de Talenstudent» l,50 kaasbolieke HcoosboNdM 1 si 1985-pagina 12 Donderdag 9 mei 1985 - pagina 13 DE TILBURGSE KOERIER H*iblo«nntra«t 4, D« Mo«r Loon op Zand. Tol. 04245-236 Gelegen naast de Coca-Cola-fabrieken. afslag 's Gravenmoer. trachten Zaterdag 11 mei a.s. 21.30 uur groot VOORJ AARSBAL met de 3 zangeres: Ria de Boer in de «Postelse Hoeve» Tilburg (T 50 maar liever niet. Ge is als n geopend donderdag, iag van twee tot zes Jazz in mei DRIJF 3-353566 imen-, kun- 4tó ENST a Lezing van Martin van Amerongen over Heinrich Heine Chileense volksmuziek Expositie in Carré Clipdagen in Zouavenlaan 77 De ook ii In het Duvelhok Ad Willemen/In alle staten rglas heidsglas De slaapvoorlichters voor Hidden- en West-Brabant trekkt eer i opni ren. 9 mei t./m. 12 juni 1985 Lowenstein/ De Beus/ Cornelissen/ Toscani i 1 tl.L K kl.L opus ïfinitieve 'Hemen i galerie Car straat 2a zaterdag juni Eli ui acrylschilderijer :nd van dinsdag to i 13.00 tot 18.1 de kostuums worden, evqp- ima mom amour», ontwor- Lesso Dekker. De vertaling is van Dramaturgie: Tom Blokdijk. r artistieke leiding van l twee toneelstukken uit et wereldberoemde fïlmscri): De Factorij met «Vuil» Optreden van de in België door Chilenen in ballingschap opgerichte volksmuziek- groep «Canto Libre» op zondag 19 mei om 14.30 uur in de studio-zaal. initiatief i -n werk. He eigen werk naar i, maar ook de zelf- waarborgt, worden .v overeind gehouden, nstenaars wil zich vast ken noch ten opzichte -pzichte van elkaar. Frits Lambrechts en Fred Florusse op de planken slaapwinkel Schouwburgrlng 25, Tilburg Tel. 422122 Maandags gesloten. Donderdag koopavond. dekor en c j «Hiroshir door Kes Brink. Dr 3ORDIJN «0340380420460 123 356 303 425 459 Ï54 393 430 471 508 184 426 468 511 554 116 461507 553599 132479526575621 Kt op maat gemaakt 70 dessins!' rland B.V. »n ratr 10. Dagelijks ags tot 13.00 uur Oost) Tiller, intooruren: 343180 De laatste lezing in dit seizoen georga niseerde serie van Stadsschouwburg/Kul- tureel Sentrum en de Vrije Boekhandel. wordt op dinsdag 14 mei in de studio-zaal verzorgd door Martin van Amerongen. Hij zal spreken over Heinrich Heine naar aanleiding van de verschijning van zijn nieuwe boek «Het matrassengraf I wijckst I vanaf 2 I dag 1 ju I verf- en I geopend I dag van Zuidelijke dag 10 mei schouwburg-z Up with people Muzikale show door de internationale or ganisatie «Up with people» op maandag 20 mei om 20.15 uur in de schouwburgzaal. Een wervelend programma waaraan zo’n 120 studenten uit diverse landen meewer ken. Kaartverkoop start 9 mei. innenstad. Op keer ook Morr Pamela Koevoets ie van De de Stich- I mei in de Pianist Ton Demmers zal op zondag 12 lei het koffiekonsert van de S.M.E.T. in c foyer van de schouwburgzaal verzor- -Ti. Op het programma staan werken van KV 511), Chopin r js 23 en Barcarolle Moussorgski (Tableaux d’une I geboren in Beverwijk zijn gymnasiumtijd studeren aan rdamsch Conservatorium bij Else r'-~r behaalde hij het B-diplo- solistendiploma met onderschei- volgde een meesterkursus aan The .„.k Piano School bij Claudio Arrau Rafael da Silva en behaalde de eerste ijs op het daaropvolgend concours. Na de verwerving van het solistendiplo- in Amsterdam studeerde Ton Demmers een jaar in Warschau bij Lydia Kozu- en, terug in Nederland bij Jan Wijn, ter rbereiding van de Prix d’Excellence die behaalde. i pelgrimage naar de duistere de Rue d’Amsterdam. Daar roemde dichter, geheel ver- v^ntinu voorzien van uiterlijk ellende. De Tilburgse g poseert gelijktijdig in Galerie Kokon c het Duvelhok tot en met 1 juni. Het bij zondere is, dat terwijl Kokon een over zicht van recent werk exposeert, er in het Duvelhok de ontwikkeling van twee of drie van deze prenten getoond wordt Het betreft de staten van de kleuretsen «Mar- war», «Cosmic Simsoc» en eventueel Who's afraid of red, blue and yellow». -*84*.*’ dat optimistischer dan de ander en dat is maar liever niet Besterdring 155, Tilburg de foyer van de scbouv gen. Óp het programma Mozart (Rondo 1 fu'1 (Ballade nr. 1 g k!.t opus 60) en F*- Exposition). Ton Demmers werd en ging na z:“ het Amsterdamse!) Krijgsman. Daar 1 ma en het solister j ge- ding. Hij v< 'deze New York en P-' ma i nog bek i voorbereidi hij in 19721 i vrouw tl bij de ande. manier van allerlei onuitge- zowel op persoon- k gebied, naar boven, twen, sex en hun vak r op afstotende wijze luissituatie bestrijden dood, terwijl op Jazz Matinee in de schouwburg met een anschap gewaar- aantrekkelijke programma voor jong en oud. Aanstaande donderdag 9 mei spelen Frits Lambrechts en Fred Florusse de voorstelling «Verschoten Rood» in het Farce Theater, Voltstraat 18 in Til- trg. De voorstelling begint om 2030 iir, de zaal is open vanaf 20.00 uur. Op donderdag 16 mei is er geen voorstelling in het Farce Theater in verband met Hemelvaart. Het eerstvolgende optreden zal zijn op donderdag 23 mei van de toneel groep «Ziedet» van het Baanlozensen- trum. iXg™ Tilburg big band Geven op zondag 19 mei in de foyer van ode schouwburg-zaal om 12.30 uur het tradi- tken, uitgegeven in 1984. tionele slotkonsert, waarmee het seizoen af- schilderijen, acryl op lin- gesloten wordt. Muzikale leiding: Jan Nooyens. Toegang gratis. Zelf een echte vide~“,:-J— wilt, kun je op 14 en 15 mei van Iv.w-u.w uur terecht op Zouavenlaan 77, tenminste als je tussen de acht en de twaalf jaar bent. Je kunt er dan decors maken, geluiden en bewegingen er bij verzinnen en dat allemaal Tllbu' samen mixen tot een echte videoclip. Rudi Konil Klumpkens. Liedeke Kruk, Jan de Waard Tilbuto__ en Ellen Rijk zullen deze dagen klaar staan eerder werk t om je overal bij te helpen. Als je meer wilt jn Nijmegen SjaLSfiS** noot, plannen komst ook in Amerika zijn nen. Er bestaan concrete p schilderijen te exposeren in een gaknv in New York. De kunstenaar zal bij Zero doeken in zeer zware lijsten op groot formaat tonen. Hij laat zich o.a. inspireren door Picabia, het surrealisme en het metafysische. De galerie is g-J J—J-~1 vrijdag en zaterdto uur. s toneel Globe komt op vrij- i nog een keer terug in de „-zaal met «Wolfson, de Talen student», geschreven en geregisseerd door Gerardjan Rijnders. «Wolfson» werd door de pers unaniem zeer goed ontvangen. Deze voorstelling betekent tevens bet af scheid van Geradjan Rijnders als artistiek leider bij Globe. «Wolfson, de Tajenstudent» werd door de pers unaniem zeer goed ontvangen. En kele grepen uit de reakties: «Het is een prachtige, schitterend gespeelde voorstelling in een sober dekor van Paul Gallis. Aanpij pend is niet het juiste woord, de opvoering doet een beroep op de verbeeldingskracht en de hersenen van de toeschouwer. Eén keer zien is niet genoeg». (NRC Handels- blad) De^ Sedert 1983 bestaat er een nauw samen; werkingsverband tussen de beeldende kun stenaars Ernst Löwenstein, Hans Cornelis sen, Bep Toscani en Jan de Beus. Hun eer ste gezamenlijke projekt was de uitgave van viermaal acht zeefdrukken op briefkaartfor- oTilbliritS maat. Uitgangspunt was, vanaf de eerste ontmoeting al, het eigen initiatief in het Orkest naar buiten brengen van hun werk. Het zelf- I»w- .11 vertrouwen om met het eig Het Brabants Orkest verzorgt op zaterdag d “rv®n ,^en' 18 mei in de schouwburg-zaal <4n roman kntiek. d!e dekwaliteit v tisch symfonisch koorprogramma onder lei- oaartnj door de groep ding van dirigent André Vandemoot. Als peen van de vier kuns solisten werken mee: Marian Orin (so leggen op stijlafsprake. praan). Margareth Beunders (alt), Hein van zichzelf, noch ten opzichte va Meens (tenor) en Wout Oosterkamp (bas) Bewepng en groei zijn essentiële en verder het Brabant Koor, dat voorbereid len, v“ werkwijze, werd door Anries Clement. Op het pro In de ten oonstelhng die van 9 me gramma staan de volgende weken: «Les 2 Ju"‘‘e ls ln Stadsschouv Elfes» van Diepenbrock. de Rapsodie voor neemt de tweede in alt, mannenkoor en orkest van Brahms en «gen beheer uitgegeven grafiekmap een be de Mis in As van Schubert. Om 19.30 uur “B"*6 P‘T T; zest,en s,uks vindt in de theaterkelder een gratis toegan- s en “efdnikken, uitgegeven in 1984. kelijke mondelinge toelichting plaats op dit L,aarnaast zijn er s t konsert door drs Jac. Maassen nen en PaPler',e z,on' minder te verenigingen en hun samen werking staat op het spel. In een laat ste wanhoopspoging hun duo te red den, besluiten zij zich artistiek terug te Tken, teneinde hun kracht van wel- nieuw leven in te blazen en zich ^nnieuw aan het publiek te presente- jtii. Zou die poging falen, dan is de breuk van het eens zo idealistische en de burger moed gevende duo een feit. Fred Florusse en Frits Lambrechts spelen de strijd op leven en dood van twee artiesten, die wanhopig hun onmacht te aanvaarden. Regie: Mathieu Güthschnidt. trof zij de berc“d: lamd, vrijwel blind, kontinu opium en morfine tegen de pijn, «een uitgeteerd toonbeeld van geestelijk echter even fris als in zijn beste ja- Met zijn bezoekers konverseerde de ster vende, onder een trommelvuur van bon mots, over politiek en godsdienst, kuituur en filosofie. De beschrijving van Heines’ Matrassengraf laat zich dan ook lezen als een portret van de grote dichter en tegelijk als een portret van het geestelijk leven in Parijs in de tijd dat het nog de geestelijke hoofdstad van Europa was. Martin van Amerongen (tegenwoordig hoofdredakteur van de Groene) heeft in het verleden al aangetoond dat hij een groot Heine-kenner is (zie zijn essay bij de Neder landse uitgave van «De Harzeis»), jgke- Huub de Koning druk- bij Zero De Tilburgse kunstschilder Huub de Koning zal voor de eerste maal in Til burg actueel werk laten zien, bij galerie Zero, van 5 t./m. 30 mei a.s. De ope- Jeoclip maken. Als je dat n 15 mei van 10.00-15.00 nln« ls zondagmiddag 5 mei a.s. Daarmee neemt galerie Zero de «ge wone» draad weer op na de jaarlijkse >urgse kunstmanifestatie. Huub de ling genoot zijn opleiding aan de ilburgse Kunstakademie. Hij stelde :rder werk tentoon bij galerie Marzee ’en, de Annex in Amsterdam (Duitsland). De Koning Is zijn beroemde naamge-. i om in de nabije toe- i werk te to- plannen om n een galerie Toegang gratis. Geen uitnodiging ontvangen? Bel dan nu 013-674631 of 64255-2193 Jarré, Jan van Bever- in Tilburg, exposeren 4 mei tot en met zater- en Piet Hermans olie- uhilderijen. De galerie is ig tot en met zater- 1.00 uur. Bemarda Alba, de 60-jarige moeder van vijf dochters staat in de streek waar zij woont in hoog aanzien. Haar macht over haar vijf dochters en haar 80-jarige moeder dt bereikt een hoogtepunt na de dood van haar man. Bemarda voelt zich geroepen als ma triarch over de reputatie van haar gezin te waken. Ze weet dat ze voortdurend door haar ondergeschikten in de gaten gehouden wordt. De 60-jarige dienstbode Poncia helpt met toewijding het huis «onbesmet» te hou den. Bemarda’s angst voor wat de mensen zullen denken komt tot uiting op elk niveau, vieze voetafdrukken op de vloer wekken evenzeer afschuw op als de bedreiging van de seksuele reinlieid van haar dochters. Het leven in huis bestaat voor de dochters uit het wachten op een ekonomische gunstige en een sociaal akseptabele huwelijkspartner. Adela, de jongste dochter, is de enige die durft rebelleren. Gedreven door de liefde voor de man die eigenlijk voor haar oudere zus bestemd is, onttrekt ze zich aan de gel dende moraal. Adela geeft haar maagdelijk heid op en bedrijft de liefde met haar min- naar. Jaloers als ze zijn dat ze niet zelf, net Koffiekonsert Ton te schakelen. Niet alleen geeft de moeder de j-x onderdrukkende moraal door aan haar UdllIIlCrS dochters, maar werpen haar dochters en zij zich op als de verdedigers van deze moraal. Als Adela wordt gesuggereerd dat haar ge liefde dood is, pleegt ze zelfmoord. De rebel is uitgeschakeld, de heersende ideologie on aangetast. «Mijn dochter is als maagd gestorven Geen woord hierover aan niemand. Zij i» maagd gestorven En ik wil geen tranen I De dood moet men recht in de ogen zien. StilteStil, heb ik gezegd. Je kunt huilen als je alleen bent. Wij zullen verdrinken in een zee van rouw. Adela, de jongste dochter van Bemarda Alba, is als maagd gestorven. Hebben jullie mij ge hoord Stilte heb ik gezegd. Stilte. Met deze woorden van Bemarda eindigt het stuk. Café-restaurant-party centre ontplooit diverse activiteiten. Gezellige cafébar waar u rustig kunt vertoeven. Specialiteitenrestaurant party centre, ontmoetingsplaats voor de zakenwereld met zakenlunches. «Le Square» is het tweede toneelstuk van Vrijdag 17 mei speelt De Salon Hiroshi- Marguerite Duras. Het verscheen eerst, in ma mon amour», naar het skript dat Ma- 1955, als roman-in-dialoogvorm en werd in guerite Duras schreef voor de bekende ftl 1957 tot een toneelstuk omgewerkt. De van Alain Resnais. Franse titel is onvertaald gebleven, omdat «Fascinerend video-toneel». «Hiroshima een Nederlands equivalent ontbreekt. Een is bijzondere entree van De Salon». «Hiros- square» is een typisch Frans parkje op een hitna mon amour overtuigt». «Video-expe- plein, met een hek eromheen, zoals wij dat riment De Salon boeiend». Enkele krante niet kennen. In dit stuk houdt Duras, in te- koppen na het uitbrengen van de produktie genstelling tot het merendeel van haar werk, «Hiroshima mon amour» door de nieuwe zich bezig met «de minste van de minsten». theatergroep De Salon in samenwerking In «Le Square» wordt de ontmoeting be- met de Stichting Mickery workshop. schreven tussen een wat oudere man en een en samen beleven zij een kortstondige jong meisje. Zij zoekt hartstochtelijk weg te liefdesgeschiedenis, een avontuur van één komen uit een ongemakkelijk bestaan als nacht. kindermeisje bij een gehate familie. Hij Een banale geschiedenis, een geschiedenis daarentegen heeft afgezien van elke poging zoals die elke dag duizend keer plaatsvindt, tot verandering. De omstandigheden waaronder zij elkaar le- Wat gebeurt er tijdens deze ontmoeting? ren kennen worden niet duidelijk gemaakt. Hoe werken de behoefte aan stilstand en de Want daar gaat het niet om: overal in de zucht naar verandering op elkaar in Is er wereld ontmoeten mensen elkaar. Belang- overeenstemming mogelijk Een relatie rijk is alleen, wat er uit deze dagelijkse ont- De regie is in handen van Annemarie Prins, moetingen voorvloeit. Er wordt gespeeld door Lineke Rijxman en Ton Kuyl. In de produktie «Hiroshima mom amour» staat het beeld centraal en in deze produktie speelt het geluid een belang rijke rol. De voorstelling wordt geregisseerd door Annemarie Prins, lid van de artistieke lei ding van De Salon, die hierbij óók haar er varing als regisseuse van luisterspelen be- Le Square wordt gespeeld door Lineke Rijxman, verbonden aan het RO T Ton Kuyl, free lance-akteur, die al ter Terzijde met Annemarie Prins «Het als bij In een regie van Agaath Witteman zal op dinsdag 14 mei in de schouwburg-zaal het be- Pen do1 roemde toneelstuk «Het huis van Bemarda Alba» van Federico Garcia Lorca uitgevoerd N1C worden. Een produktie van Agaath Witteman en Toneelgroep Sater in samenwerking met Theater Persona, Stichting Lorca en een aantal schouwburgdirekties. De voorstelling wordt gespeeld door Ellen Vogel, Loudi Nijhof, Elise Hoomans, Helen van Meurs, Celia Nufaar, Celia van de Boogert, Antoinette Jelgersma, Myranda Jongeling, Marie Louise Stheins en Inger de Vrede. hem zo fascineert. In zijn toneelstukken en regies laat Rijnders zich al jaren zien als een intellektueel die zich extreem bewust is van de schade die mensen elkaar toe kunnen brengen, die de samenleving aan individuen toebrengt. Pessimisme en cynisme bleken vaak de enige, ontmoedigende uitkomsten. Wolfson is de vleesgeworden levensangst: het bewustzijn dat iedere handeling kwade gevolgen kan hebben. Maar Wolfson is niet cynisch: hij ontwikkelt moeizaam een sys teem om zijn eigen abnormaliteit met de wereld in het gerede te brengen. De gevoel de dreiging van de wereld om hem heen zet hij om in een «gestoorde kreativiteit». Als ik mij niet vergis is «Wolfson» de laatste produktie van Rijnders bij Globe, de aanzet tot een nieuwe fase in theatrale vormgeving. Niet alleen voor Rijnders zelf. Zowel zijn tekst als zijn regie bevatten mogelijke oplos singen voor de vormenkrisis bij jonge thea termakers». Volkskrant schrijft o.a.: «Wie het van Gerardjan Rijnders kent kan zich stellen waarom de figuur van Wolfsom Matthias Maat en I spelen «Vuil», een ko-produktie Factorij in samenwerking met ting Bam. Te zien op vrijdag 10 i et RO Theater en studio-zaal. r, die al bij Thea- «Vuil» is een blauwdruk van mensen, die iê Prins heeft ge- ondanks de benauwdheid van het patroon t en maatschappelijk terreur, toch een ant woord zoeken naar de uitkomst van hun verzorgde toekomst. De voorstelling geeft een indringende kijk in het konformistische denken dat op sprin gen staat. Het konflikt tussen de twee per sonen uit zich door het voortdurend ont kennen van eikaars waarden. De een doet dat optimistischer dan de ander. De Salon, bet nieuwe theatergezelschap onder artistieke leiding van Annemarie Prins, I Edwin de Vries en Henk van der Meulen, brengt twee toneelstukken uit van de Frpnse ci- de neaste en schrijfster Marguerite Duras. Naast het wereldberoemde filmscript Hiroshima dre mon amour» (waarvan de bewerking op vrijdag 17 mei in de studio-zaal te zien is) wordt op zaterdag 11 mei «Le Square» gespeeld. Midden in het revolutiejaar 1848 bezocht Heine voor het laatst het Parijse Louvre. Hij zonk, door een geheimzinnige ziekte over mand, aan de voeten van de Venus van Mi lo neer en «weende zo heftig dat het een steen zou erbarmen». De godin keek mede levend maar tegelijkertijd troosteloos op hem neer, als wilde zij zeggen: «Zie je dan niet dat ik geen armen heb en dus niet hel- plen kan». Het was het begin van een sterfbed dat acht legendarische jaren zou duren. De ge hele Franse en Duitse intelligentsia van die e grootste collectie in moderne klokken vindt u bij: Schouwburgring 27, Tilburg Om te komen tot de definitieve prenten, ondergaat het werk van Willemen een lang ontwikkelingsproces. Voor een ets gebruikt hij .meerdere platen die soms door en d worden geëtst of geperforeerd, waaromj, een combinatie van hoogdruk en diepdruk, ontstaat. In de staten is ook het zoeken naar kleuren en kleurcombinaties goed te volgen. Frappant is ook de ontwikkeling van de ene prent naar de andere, de centrale verticaal en het parallellogram zijn steeds terug rende vormen, die in het ene werk uitdruk- Verschoten Rood Het theaetrprogramma van en door Fred Florusse en Frits Lambrechts. Dora van der Groen en Esgo Heil spelen «Verschoten Rood» gaat over twee Je hoofdrollen in theaterstuk «Moord- mannen, die al tien jaar lang een caba- iroom. op zaterdag 18 mei, naar het werk retduo vormen, lief en leed met elkaar van Marguerite Duras. «Moorddroom» is delen en de overgang (of liever gezegd: gebaseerd op het boek «La maladie de la het afglijden) hebben meegemaakt van mort LM.D.» van Yann Andrea. Daarin be- politiserend cabaret naar bloedeloos nptdatMar- h tk ht bekende film ten prooi vah na het van de r0_ Aan het begin van het stuk is het man «La maladie de Ia mort». ene lid van het duo door zijn vrouw uit huis gesmeten. Hij trekt bij de ander in. Door die gedwongen samenleven komen sproken konflikten, 1 lijk als op artistiek g' (Vaderschap, vrouw passeren dan weer de revue). In de thui= ze elkaar op leven en c het toneel hun vakmanschap gewt borgd dient te blijven. Die twee uiter sten, privéleven en werk, vallen steeds Jazz Meeting Tilburg op 20, 21 en 22 september Jazz Meeting Tilburg vindt dit jaar plaats op vrijdag 20, zaterdag 21 en zondag 22 sep tember. Het programma van dit festival, dat voor de twaalfde keer gaat plaatsvinden, zal grotendeels gelijk zijn aan de opzet van de afgelopen jaren. Jazz Meeting Tilburg krijgt er echter één belangrijk nieuw onderdeel bij en dat is de medewerking aan de Philip Mor ris Dixieland Award ’85. Vrijdagavond vindt weer de Dixietocht plaats in een aantal horeca-bedrijven in de binnenstad. Op vrijdagavond vindt voor de eerste keer ook een voorronde plaats voor de Philip Morris Dixieland Award '85. Op zes plaatsen in ons land vinden regionale voor ronden plaats voor amateur - dixielandorkes- ten. De finale heeft op 29 september in De Flint in Amersfoort plaats en daar zal beslist worden welk orkest met de titel beste ama teur Dixielandorkest van Nederland zal gaan strijken. De hoofdprijs bestaat uit een reis naar het bekende Festival van Montreux en een opname dooj het TROS-radioprogram- ma Sesjun. Zaterdagmiddag in de Heuvelstraat de tra ditionele Streetparade en ’s avonds de Jazz Meeting Tilburg in alle zalen van de schouw burg. Daar zal een uitgebreid internationaal jazz-programma met diverse stijlen gepre senteerd worden. Zondagmorgen vindt in de kerk van Het Heike de jazzmis plaats en daama de Stella De Rotterdamse bassist/komponist Ed de Vos geeft op vrijdag 10 mei in de studio- zaal een konsert met zijn groep het Prisma Orkest. Het programma zal om ongeveer 22.30 uur beginnen. Bezoekers van de drie aktiviteiten die eerder op de avond in het schouwburgkompleks plaatsvinden (Globe in de schouwburg-zaal, De Factorij in de studio-zaal én de Leopoldavond in de thea terkelder), betalen slechts ƒ2,50 voor dit konsert. Het Prisma Orkest zal in de volgende be zetting optreden: Peter van Bergen (tenor saxofoon), Péter Haex (tuba), Bo van de Graf (alt- en sopraansaxofoon), Jacques Pa- linckx (gitaar), Ed de Vos (kontrabas) en Fred van Duynhoven (slagwerk). Vrijdag 17 mei vindt in de theaterkelder weer een sessie plaats o.l.v. Jeroen van Vliet. »u cu.a<u. Belangstellenden kunnen kontakt opnemen onderde- met Jeroen: Lange Nieuwstraat 229a. Van 9 tot en met 19 mei is de ekspositie- ruimte garderobefoyer de plaats waar Joke van Kerkwijk en Paul van de Vliet hun idee zichtbaar proberen te maken dat alles wat je ziet bestaat door middel van jezelf. «This place doesn’t exist without you», heet het projekt: «Deze ruimte bestaat niet zonder Van de Vliet en van Kerkwijk hebben in Tilburg al eerder een projekt gedaan. In 1982 heten zij zich als kunstwerken uit de kunstuitleen verhuren. Kranten en tijd schriften stonden er bol van In dat projekt was het de kunstenaars erom te doen, vra gen op te roepen over de gewone dagelijkse bezigheden als kunstwerken. In andere pro- jekten ging het hen vooral om het op een andere manier ervaren van ruimtes. De poster, met daarop een foto van de le ge ekspositieruimte, precies zoals die er tien dagen lang bij ligt, vormt een onderdeel van het projekt. Doordat die poster overal ver spreid hangt, krijgt de ruimte nog eens iéts extra onwerkelijks. Wanneer in een ruimte bijvoorbeeld een tentoonstelling van schilderijen opgehangen wordt, zullen veel mensen er toch nog langs lopen zonder erbij na te denken, zonder er bij stil te staan. Bij «This place...» is niets te zien, of eigenlijk is er datgene te zien wat de toeschouwer maar wil zien, en daardoor word je gedwongen om na te denken over kunst, over de werkelijkheid, over plaats en ruimte, enzovoort. En dat is precies Paul van de Vliet en Joke van Kerkwijk hun projekt willen bereiken. nst o 1. Er Iderijt JewY. graficus Ad Willemen ex- kelijker aanwezig zijn dan in het andere en dig in Galerie Kokon en in deze evolutie is ook in de staten terug te <>t en met 1 juni. Het bij- vinden. au «z-i-ATOr_ Ad Willemen, die zo ’n veertigtal exposi- iii net ties in binnen- en buitenland op zijn naam heeft staan en wiens werk vertegenwoordigd is in diverse belangrijke kunstcollecties, is als grafiekdocent werkzaam op het Duvel hok en vond juist daarom het Duvelhok de uitgelezen plaats om geïnteresseerden een kijkje in zijn «keuken» te gunnen. Een kijk je in de «keuken» van een integer kunste naar, die dwars tegen de recessie in, kiest ruikt voor kwaliteit en zeldzaamheid en daarom door zijn arbeidsintensieve prenten slechts in een rdoor oplage van 6 a 10 exemplaren drukt. terwij werk

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1985 | | pagina 13