KUNST )uyr Een ware en rare historie >este, jpste. 1 door paul vroom Sandro Botticelli De Lente - Een merkwaardig boek De goede dood IkaasbeMdca Donderdag 4 april 1985 - pagina 9 DE TILBURGSE KOERIER ig 4 april 1985-pagina8 i er PAASMENU 1985 Kiwi met roquefort Champignonsalade >or Heldere bouillon Célèstine ftge- id tapijt- Jtale n tegen mengen, raat 10 Goede dood, Goede Vrijdag, want: het gaat Pasen worden G. Witlox HET REUMAFONDS GEEFT NIEUWE KANSEN. LANDELIJKE COLLECTE II TOT 17 MAART DE WARE EN RARf HISTORIE VAN HET LETTERZETTEN EN VAN DE DAGBLADPERS Ingrediënten 250 grs. champignons 1 citroen, bakje veldsla 1 bosje radijs, 2 hardgekookte eieren, 1 uitje, olie, azijn, peperzout 15 dl. melk 50 gr. bloem zout, gehakte verse tuinkruiden DE EN. ?koesterd iekte en en e-eeuwer. Besterdring 155, Tilburg de auteur t ook het schilt leze rubriek 1 door Sandr ICHTEGALEN i van ’t leven vrijwel niets verwacht, 't Geluk is nu eenmaal niet te achterhalen. Wat geeft het? In de koude voorjaarsnacht zingen de onsterfelijke nachtegalen Onderstaande recepten zijn steeds voor 4 personen. Ingrediënten 4 flinke kiwi’s 125 gr. roquefort 1 dl. slagroom 4 takjes peterselie Borrelglaasje witte port Pel de bananen, rasp de schillen, het citroensap i in. 1 Geflambeerde Rum Bananen pers de citroenen en Leg de bananen in en wrijf ze met Haal ze vervolgens bruine suiker en laat ze er cuur in staan. i of het is Pasen, vroeger in het katholieke Paaszaterdag de berstensvolle snoeptrom- Kipfilet Surprise Geflambeerde Rum Bananen zijn op w vloeid is. reld van ren, was het om dit boek t DEN At Ik heb 'e spreker dialogeert als het ware de computer die, na goedkeuring Lu_ •Euthanasie», dat vreemde Griekse woord, betekent letterlijk •de goede dood». dgj. tGoed» en »dood», twee woorden die elkaar niet zogoed lijken te liggen. Als er iets zoor ons eens kwaad toelijkt is het wel de dood, van jezelf of van een ander. Alle leven heeft een drift om in leven te blijven, alles in de schepping kent de •struggle for live», een levensstrijd zelfs ten koste van een ander. De dood is en blijft een zwaar gebeuren, dat we niet in wollige woorden verpakken mogen. Hij mag niet gek of gezocht worden. Een les uit het evangelie: Jezus van Nazareth bestreed zie dood •De ware en rare historie van het let- paradijs i terzetten en van de dagbladpers». 220 ^nj^. blz., formaat 22x25 cm, gekoetst pa pier 150 gr.,200 illustraties kleur en zwart/wit. Onder linnen band met goudopdruk. Luxueuze, g fi de omslag. Met een woord vooraf a™ Herman Liebaers. Uitg: De Nieuwe Uitgeverij Vokaer N. V. te Brussel. Ingrediënten 1,5 liter krachtige bouillon naar uw eigen smaak Voor het garnituur: iteur van het tmerAch enkele malen JÉ 75). Over iar het itgeverij rschenen I. Ettlinger den. Door ’t Nationaal Ingrediënten 4 stevige bananen 1 citroen, bruine suiker 25 gram boter, 1 borrelglas rum 2 dl. slagroom, 1 pakje vanillesuiker citroensap door de b een half t Klop de slagroom met de vanillesui ker stijf en zet koel weg. Smelt de boter in de pan en bak daarin de bananen rondom. Verwarm de rum in een pollepel, steek aan en giet over de bananen. Dien de bananen liefst brandend op, gegarneerd met een ste vige roset slagroom. Ik had nog een klein staartje Sauter- newijn staan die hier wonderschoon bij smaakte... Vrolijk Pasen. Drukkers en uitgevers hebben zelden visitekaartjes, folders voor het eigen bedrijf. Het heet dat ze daarvoor geen tijd hebben. Er verschijnen dus weinig boeken over hun vak. Is er te weinig belangstelling of wil men lie ver dat er een waas van geheimzin nigheid rond het vak blijft hangen? Books are different» is een veel ge hoorde en gedeeltelijk verkeerde kreet Des te vreugdevoller is het dan wan neer er toch een goed vakboek of in formerend werk verschijnt over het realiseren van gedrukte boodschap pen. Een tijdje geleden verscheen aanvan kelijk in het Frans en daarna in Ne derlandse vertaling het fraaie boek van Pierre Margraff: De ware en rare historie van het letterzetten en van de dagbladpers. Een boek voor lief hebbers en specialisten, voor leken en voor «gevorderden». Door zijn fraaie uitvoering en de royale illu- strering is het tevens een ideaal ge schenkboek voor iemand, die in het vak zit of als relatiegeschenk van mensen van het vak aan hun klanten en V.LP.’s. uiteraard diens zoon Filippino Lippi, wiens werk overeenkomsten vertoont met dat van Botticelli) - maar tegen het einde van de vijftiende eeuw liep die waardering terug - ook vanwege póli tiek-godsdienstige gebeurtenissen in Florence. Bij zijn dood in 1510 was Botticelli praktisch een vergeten man. Zijn werk kwam eeuwenlang niet aan de orde en wat wij nu vaak beschouwen als kenmerkende schilderijen uit de lente van de Nieuwe Tijd bleef bijna drie en een halve eeuw onopgemerkt, totdat omstreeks 1850 de zogenoemde Prerafaëlieten, een groep schilders en schrijvers in Engeland, onder meer teruggrepen naar het schilderen van vóór Raffael en zo ook Sandro Botticelli herontdekten. Het schilderij «La Primavera» is een paneel van 203 centimeter hoog en 314 cm breed en hangt nu in het Uffizi- Museum te Florence. Oorspronkelijk werd het vervaardigd, waarschijnlijk in 1477, voor de villa van een neefje der Medici-familie. U moet zich dus voorsteUen dat de figuren op het paneel vrijwel levensgroot zijn weergegeven. Centraal op de schildering, iets rechts van het midden, staat Venus, de godin van de liefde en ook van de lente. Boven haar zweeft de geblinddoekte Amor met zijn liefdespijl en -boog in de aanslag. De manier waarop Venus is weergegeven, doet veronderstellen dat Voor wie het weder nog steeds te koud vindt voor de tijd des jaars, besluiten wij als troost, met een gedicht van J.C. Bloem: MET REUMA ZAKT DE GROND ONDER JE VOETEN VANDAAN. UW HULP KAN DAT VOORKOMEN. Ruim 300.000 patiënt op de been te houden. Door lijden aan deze vaak véél te geven. Dan zorgt ’i' 300.000 Reumafonds dat reu- >el hebben mapatiënten weer vaste grond onder jE hun voeten voelen. Kiwi met Roquefort Laat de roquefort met de room zacht jes in een steelpannetje smelten. Maak af op smaak en dikte met de port zodat een romig sausje ontstaat. Schil onderwijl de kiwi’s en snij ze in dunne plakjes. Leg de gesneden Kiwi, zoveel moge lijk in de vorm gehouden, ietsje uitge waaierd op een klein voorverwarmo bordje. Giet hierover de warme roquefort, versier met takje peterselie en dien direct op. ’n Miniscuul glaasje witte port hier bij smaakt voortreffelijk. Guus van Etten is directeur Reclamebureau Lenting en Etten. Zijn werk brengt me» mee dat hij vaak, soms r per week aanschuift in restaurants van diverse pluimage. Voor ’n een voudige snelle lunchhap of ’n uitge breid diner. Door die veelvuldige kennismaking met het restaurantbe drijf ontwikkelde Guus van Etten een meer dan normale liefde voor het culinaire gedeelte van het leven. Al meer dan 10 jaar is hij enthousi ast amateurkok, een hobby die maandelijks gestalte krijgt via de Cuisine Culinaire in Maasbree. Met ingang van deze week verzorgt Guus van Etten in onze krant weke lijks de kookrubriek onder motto ’’Cuisine Normaal, mijn ideaal”. Geen ingewikkelde kostbare menu’s maar praktische smakelijke gerech- ten, zoveel mogelijk gericht op het seizoen. Deze week starten we welis- waar ’n tikkeltje uitgebreid, maar dat mag met Pasen... Ingrediënten 600 gr. kipfilets, 1 rode, 1 groene en 1 gele paprika, 1 komkommer, 2 uien, 1 teentje knoflook, zout, peper, paprikapoeder, thijm, oregano, 1 eetlepel bloem, boter en wat olie, 1 glas witte wijn, 1 glas cognac, schee: je room. «En ziehier, nu dicteert de menselij ke stem de teksten aan de computer, die een en al oor is en in de houding gaat staan! Voor zijn microfoon en te genover de video van een robot van net type ’Voice Recognition’ (stem- herkenning) spreekt de redacteur eerst de codes uit die het programma van de computer zuUen inschakelen. Daarna dicteert hij de tekst van zijn artikel die onmiddemjk op het scherm verschijnt, zichzelf automatisch corri geert, zichzelf in de bladvorm schikt en zich uitvult volgens lettergrepen. Op bevel van de spreekstem verschijnen op het gekozen moment en de gekozen plek de cursieve, Romeinse of vette let ters. De met c Champignonsalade Zet ’n flesje droge witte wijn koud. Pers de citroen uit en vermeng het sap met wat olie, azijn en een fijnge snipperd uitje. Breng op smaak met wat peper en zout. Snijd de schoongewassen champig nons in dunne plakjes en vermeng ze met de citroendressing. Was de veldsla en schik deze in nest- vorm op ’n klein bordje. Strooi hiero ver de aangemaakte champignons. Versier met partjes hardgekookte ei en plakjes radijs. Nu de witte wijn uit de koeling want die smaakt hier prima bij! vertenties is op explosieve wijze toegenomen en nog minder dan anders kunnen wij ons weerhouden passerende leden van het andere geslacht na te loeren. Amper ook is de lente begonnen en begint de natuur weer te ontluiken Tilburg een der hoogtepunten van het jaar - zeker voor de jeugd die op 1 meltjes na veertig dagen vasten in luttele uren tijds placht te verzwelgen. De lente - tijd om ook in de Koerier iets nieuws te beginnen, een rubriek over beeldende kunst waarvoor we de orginele naam •Kunst» hebben bedacht - dank u voor het welverdiende compliment. Het ligt in de bedoeling in deze rubriek elke week een schilderij kort te bespreken en daarbij ook aandacht te schenken aan de maker van het kunstwerk en aan de tijdsomstandigheden waaronder het ontstond Zo vaak dit mogelijk is, zal het besproken schilderij op de gepaste wijze, namelijk in kleur, worden afgebeeld; om dit kostbare procédé zeer vaak te doen toepassen, dient u zich echter massaal tot de directie te wenden. De lente borrelt, bruist, sist en woelwatert officieel sinds veertien dagen in de natuur en binnen ons - maar voor ons gevoel is ze eigenlijk al begonnen op de dag na de Elfstedentocht. Het betekent dat u deze weken voornamelijk doorbrengt, luisterend behalve naar de Matthaiispassion, live of via de televisie en de Messiah - naar voorjaarsmelo- dieën: vooral La Primavera uit Vivaldi’s Le quattro stagioni is zo’n muzikale belichaming van de lente, maar ook Le sacre du printemps, van Strawinsky, de Frühlingssymphonie van Schumann en Les quatre saisons van Milhaud brengen ons in de juiste stemming, terwijl u intussen zit te lezen in Gorters Mei, in het Lente-eiland van Slauerhojf of Wedekinds Frühlins Erwachen aanschouwend verschrikt constateert dat u de verkeerde voorstelling bijwoont. De liefhebbers tenslotte kunnen wij Sonic Seasonings van de hedendaagse componist Walter Carlos zeer aanbevelen. Voorzichtig raken we nu, rond Pasen, nog één gedachte aan. Voorzichtig», want dit geloof is zo kwetsbaar in de rationele storm van onze dagen: de gedachte aan een leven, dat geen beslissend sterven kent. Verre van ons het fanatisme, waarmee soldaten van Iran en Irak de dood ingaan, zingend omdat het -J’ s hen wacht. Het mag een tasten, zoeken zijn, een niet begrijpend geloof, een len, een afgaan op de trouw van de God van ons leven, die zijn maaksel nooit in de steek laat, ook niet over de dood heen. Gods eeuwig leven en eeuwige vrede staan voor mensen open, sinds Jezus van Nazareth zijn geest beval in de handen van zijn Vader, het leven uitging en het weer betrad Leven zonder sterven zou onzinnig "geplastifiseer- zVn’ zeSSen ve^e schrijvers van onze dagen. Sterven zonder leven zou een gat zijn, de ■>ravooraf door zinneloosheid zelve. door zijn meester de definitieve tek sten overmaakt aan de dienstwillige en ijverige fotozetmachine, die ze ter stond belicht. En morgen zuUen de fo- tozetmachines op hun beurt voorbijge streefd zijn door de ’beeldzetmachines’ welke niet enkel de karakters maar te vens de foto’s en lijntekeningen recht streeks zuUen belichten op film, papier en wat later op de offsetplaat.» In een vlot geschreven en rijk geïl lustreerd boek, dat borrelt van de hu mor en daarom ook zo aangenaam om te lezen is, beschrijft Pierre Margraff de geschiedenis - zoals hij het zelf noemt de ware en rare historie - van het letterzetten en van de dagbladpers. Een ware schat aan historische gege vens geeft ons een duidelijk beeld van wat er zich van in de oudheid tot op de huidige dag op dit domein heeft afge- De lente - La Primavera in het Italiaans - heet ook het schilderij, waarmee we deze rubriek starten. Het is vervaardigd door Sandro di Marino Filipepi, die algemeen bekend staat onder de bijnaam Botticelli: dat is Italiaans voor «tonnetje» en werd door vader Mariano Filipepi eigenlijk gebruikt voor het ronde broertje van Sandro, maar al snel had de bijnaam de plaats van de familienaam ingenomen. Botticelli werd in 1445 geboren te Florence en stierf daar in 1510. Hij was een tijdgenoot van Leonardo da Vinci, die zeven jaar na Botticelli werd geboren en maakte ook Michelangelo en Raffael mee. Op grond van de tijd waarin hij leefde, zijn we geneigd Botticelli een renaissance-schilder te noemen. Renaissance of wedergeboorte is de periode tussen circa 1400 en 1550 waarin - met name in Italië - op vrijwel elk gebied van wetenschap, kunst, politiek, religie en krijgskunde zich de omslag voltrok van de Europese middeleeuwen naar de Nieuwe Tijd, de tijd waarin we ook nu nog leven. De omstandigheden die tot die renaissance in die tijd en op die plaatsen leidden, zullen hier in de toekomst nog aan de orde komen. In Italië beleefde de renaissance vooral haar hoogtepunten in de gebieden ten noorden van Rome: in Umbrië, Toscane, Venetië en Müaan, maar ook in Rome zelf. Het Toscaanse Florence of Firenze was een der belangrijkste centra van wetenschap en kunst van de toen bekende wereld. Dat kwam niet in het laatst door Florentijnse machthebbers, de leden van de familie de Medici, die zelf zeer actief de beoefening van kunst en wetenschap in hun welvarende stad staat bevorderden. Door de tijd waarin hij leefde, bestempelen wij Botticelli welhaast automatisch tot een renaissance kunstenaar. Toch ligt dat niet voor de hand; zijn manier van schilderen doet eerder aan de late gotiek denken dan aan de renaissance terwijl zijn onderwerpen en de manier waarop hij zijn figuranten in het vlak neerzette, zijn wijze van compositie, evenmin «modem» waren, ook niet in zijn eigen tijd. Hoewel Leonardo da Vinei amper zeven jaar jonger was dan Botticelli, noemt men hem een typisch zestiende-eeuws kunstenaar er Botticelli een echte vijftiende- Wel was Botticelli tijdens het grootste gedeelte van zijn loopbaan een gevierd schüder (hij had het vak geleerd bij Fra Filippo Lippi en kende Toch zullen we zo nu en dan het sterven recht in de ogen moeten kijken om het niet- goede van de dood om te smeden tot een zekere goedheid en vrede. Je manier van leven kan je manier van sterven worden. Ons omgaan met het sterven van een ander kan voor hem de angel uit de dood trekken, een open hartelijke liefde, die alles geeft, irouwe aanwezigheid en oprechte zorg, een aanreiken van verlichting en bemoediging een begripvol meegaan door de pijn en de angst heen, ze doen wonderen om de dood tot vrede te maken. Het gelaat van een dode kan een e vrede uitstralen. De vrijdag waarop Een van ons stierf, noemen we om zelfs Goede Vrijdag». En we kunnen dan ook uit de brede waaier van lovende recensies, die in de nederlandstalige en franstalige pers verschenen, uit ganser harte onder schrijven wat mevrouw Lucienne Lv- cas-Schepmans in «Het Rijk c Vrouw» aanhaalde: «Al wie zich voor het geschreven woord interesseert, vindt in dit boek over de geschiedenis van het letterzetten en van de dagblad pers een bron van gegevens die zo fa scinerend verwerkt en zo bijzonder goed gefllustreerd zijn, dat men er al tijd opnieuw zal naar teruggrijpen. Een uitzonderlijk boek, vol charme, humor en poëzie, geschreven in een krachtige stijl en met een technische juistheid waarop de auteur terecht tier kan zijn.» Inderdaad, Pierre Margraff mag fier ongelofelijke zijn op wat uit zijn vloeiende pen ge- dje vretje zelf En voor ons, die tot deze we- het boek en drukpers beho- t een verrijkende belevenis te kunnen lezen. Reuma. Ruim 300.000 Nederlanders lijden aan deze vaak zeer pijnlijke ziekte. Ruim 300.000 mensen die soms het gevoelK - dat de grond onder hun voeten wegzakt. En leven met twijfels; kom ik in een rolstoel terecht? U kunt helpen een reuma- Het Nation Heldere bouillon Célèstine Roer van de gezeefde bloem, de melk, het ei en ’n beetje zout een glad flens jesbeslag. Bak er op een zacht vuur 2 flensjes van. Voor het flensje in de pan gestold is, de fijngehakte tuin kruiden er overheen strooien (peterse lie, bieslook en kervel). Snij de flensjes in dunne slierten. Maak de bouillon goed heet, verdeel de flenzen sliertjes over de voorver warmde koppen en giet er de bouillon overheen. Strooi de overgebleven gehakte tuin kruiden eveneens over de bouillon. Kipfilets Surprise Paprika’s schoonmaken en in blokjes snijden van ca. 1,5 cm. Water aan de kook brengen en de blokjes 2 minu ten pocheren. In zeef uit laten lekken. De kipfilets in grove blokjes snijden ieut- (groot satéformaat), bestrooien met de kruiden en de paprikapoeder, aanbra den in hete boter met ’n scheutje olie tesamen met grof gesnipperde uien en teentje knoflook. Als de blokjes kip flink bruin zijn het braadvet ver wijderen (b.v. in zeef laten uitlekken). De blokjes kip nu terug in hete braadpan, bestuiven met bloem, af blussen met witte wijn, 1 glas cognac en room. Deze massa aan de kook brengen. Inmiddels de komkommer in kleine blokjes snijden (zaad verwij deren) en tesamen met de paprika- blokjes luchtig door de kipmassa mengen, 5 minuten goed doorwar men. Van het vuur afin vuurvaste schotel en direct opdienen. Hierbij rijst serveren. Een stevig glas rode wijn is hierbij op z’n plaats. Probeert u eens een Rioja. Voortreffelijk. over het gewaad van Primavera-Flora heenslingeren tot over de bodem, wordt eveneens Lente of Flora genoemd en ook wel, soms, Chloris, een nimf die, alweer, tot symbool dient voor de lente. De wat grauwe, fladderende figuur uiterst rechts is Zephyrus, de (god van de) westenwind en een voorbode van de lente. Zephyrus blaast het meisje voor hem aanminnig toe en verricht hiermee het enige «sociaal contact» dat de schildering toont; alle andere figuren bevinden zich op het paneel als het ware zonder zich om de andere te bekommeren. Voor wie zich verder wil verdiepen in persoon en werk van Sandro Botticelli en zijn tijd, is er weinig informatie in het Nederlands te koop. Wel zijn er in vroeger jaren belangrijke werken ook in het Nederlands verschenen. Klassiek en na 125 jaar nog steeds niet geëvenaard is het standaardwerk over de renaissance van Jakob Burckhardt, De cultuur der Renaissance in Italië, ooit in de Prisma-reeks verschenen alsmede, in groot formaat, bij De Haan. Wie een moderne visie op de kunst van de renaissance wil lezen, zal in het Engels verder moeten. Zeer leesbaar is Michael Levey, Early Renaissance (19794), verschenen als Pelican Book, evenals het niet meer verkrijgbare vervolg High Renaissance (1975) Botticelli is nog wel verkrijgbaar bij de Londense kunstuitgeverij Thames and Hudson verscl Botticelli van L.D. en H.S. (1976), terwijl vooral ook om kwaliteit van de reprodukties onvolprezen zijn de SKIRA-uitgaven, vaak zowel in het Frans, als in het Duits en het Engels uitgebracht. (Voor tips omtrent verkrijgbare SKIRA- deeltjes houdt uw verslaggever zich van harte aanbevolen). Onder de titel Botticelli verscheen in de SKIRA- reeks een monografie door G.C. Argan (Genève, 1957). speeld en hij aarzelt niet om ook in een autentieke science-fiction stijl de toe- komst te schetsen. Wat de werkelijk- heid ons op dit gebied voorbehoudt blijft natuurlijk een raadsel. De grote verdienste van d schuilt er volgens ons in dat hij er op een schitterende manier in geslaagd is om deze stof, die voor leken wellicht saai en dor zou kunnen lijken, een ziel in te blazen en het aldus toegankelijk te maken voor iedereen, zodat wij het warm kunnen aanbevelen. zij zwanger is; deze manier van schilderen van vrouwenfiguren was in de late middeleeuwen echter gebruikelijk (en vormt weer een argument tegen het bestempelen van Botticelli tot «typisch» renaissance kunstenaar). Evenals de andere figuren in «La Primavera» lijkt Venus eerder over het grastapijt te zweven dan dat zij eroverheen schrijdt. Kenmerkend voor de stijl van BotticeUi zijn naast de langgerekte figuren ook de lichte gewaden waarin de personages gekleed gaan alsmede het gebruik van tere tinten die afsteken tegen het donkergroen van de weide en van de sinaasappelbomen op de achtergrond. Op één na hebben aUe figuren direct te maken met de lente. Alleen Mercurius, de god van onder meer kooplieden en dieven, links op de schüdering, is slechts zijdelings met de lente in verband te brengen: als godheid over de meimaand. Astrologie was populair in het Florence van die dagen. Ook was Mercurius de leider van de drie Gratiën, die tussen Mercurius en Venus een lentedansje uitvoeren. De Gratiën vormen het onafscheidelijk gevolg van liefdes- en lentegodin Venus. Rechts van Venus zien wij allereerst de verzinnebeelding van de Lente ofwel Flora, de naamgeefster van het schilderij. Het meisje naast haar, uit wier mond de bloemen opbloeien die zich vervolgens

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1985 | | pagina 9