ru 198 129 189 179 159 99 179 159 109 Jazz in april 1985 Frieda Pittoors maakt in Farce Theater extra voorstellingen Jij was de slechte, dan was ik de goeie kunstmanifestatie 1985 «Huis Clos» van Sartre van Hadewych een eigentijds spektakel in de paasvakantie OPVOL Vijf avonden Paul van Vliet sterwijk SThDSSCHOU&BÜHG WÜI Theatergroep Kaktus/ Kweetniet Lezing over van de Stad der Vrouwen» «Het boek - Cyclus Theater Film/Mephisto KUNST TILBURG Paasantiekbeurs in de schouwburg Donderdag 4 april 1985 - pagina 21 DE TILBURGSE KOERIER ipril 1985-pagina 20 de slechte, dan was ik de goeie jeeld op 16 en 17 april in de sti Hdbloemstraat 4, Da Moer Loon op Zand. Tel. 04245-236 te Gelegen naast de Coca-Coia-fabriekan, afslag 's Gravenmoer. 1 of ■0 uur: Ruud beetje Café-restaurant-party centre PAASMENU Lee oaufa «Oettce» gepocheerde eieren in korstdeegbakje. gevuld met ducelles en asperges Bisque de polseone kreefteboulllon met diverse vissoorten Cockefettee .d'Egllso. piepkuiken gevuld met maïs, over goten met sinaasappelsaus, diverse garnituren Surprise de nol* walnotenijs met paassurprise Cafe koffie met chocolade Reserveringen gewenst 4 «DE HEL, DAT ZIJN DE ANDE REN.» Til- De grootste collectie klokken vindt u bij: Juwelier - Horloger Schouwburgring 27, Tilburg it: «Het zien van Mephisto raonlijke, bijna intieme erva- t een algemeen maatschappelijk pro- alle punten briljant en geen minuut opening tur: een aantal be- voerende kunste- iddel van zang, enz... statie U.SJ Paul van Kemenade I iponist van balletmuzi i kleinere Op donderdag 11 april treden in de theaterkelder aan de heren Frank Jongen (saxofo nist) en Michael Vatcher (perkussionist) voor een konsert dat rond 22.15 uur een aanvang zal nemen. maric schillende chtomde *2° en ku- i te schaf- Zondag 7 april 15.00 uur. Familievoorstel ling voor iedereen vanaf 3 jaar in theater 't Heks, Lannerstraat De Vlaamse actrice Frieda Pittoors speelt samen met Reinier Bulder op vrijdag 5 april in de studio-zaal de veelbesproken voorstelling «Hadewych». Een zeer eigentijdse verta ling van dit middeleeuwse fenomeen. Regie: Apostolos Panagopoulos. Toneelbeeld: Chris Koolmees. Een produktie van de stichting Theaterunie. Wie Paul van Vliet in zijn nieuwe one man show «Wat gaan we doen» aan het werk z kan konstateren dat het speelplezier er vanaf straalt Dat is mede te danken aan het feit pers en publiek zijn nieuwe programma vrijwel unaniem hebben ingedeeld bij het beste wat hij tot nu toe heeft gekreeerd. Paul van Vliet is met zijn show «Wat gaan we doen» vijf avon den te zien in de schouwburg-zaal, van dinsdag 9 tot en met zaterdag 13 april. De show bestrijkt een breed skala van menselijke emoties, voert van uitbundige lachsalvo’s naar diepe stiltes van ontroering. Nieuwe komische types als Haagse Benny en Olie Buile worden op het toneel gezet Herkenbare liedjes, die ook een jong publiek aanspreken, met een nieuwe muzikale sound zijn te beluisteren, afgewisseld met gekke verhalen en scènes, die dikwijls op eigen ervaring berusten. Aanstaande zaterdag 6 april begint de Tilburgse kunstmanifestatie, die geor ganiseerd wordt door de Stichting Midden Brabantse Kunstenaars, in samenwer king met de Stadsschouwburg/Kultureel Sentrum, de Stichting Musische Vor ming Tilburg, de Nieuwe Brabantse Kunststichting, galerie Zero, galerie Wing, Stichting Artikel de Rotary Club Tilburg Oost en het Tilburgs Instituut voor Aca demische Studies (TIAS). De kunstmanifestatie loopt tot 4 mei. In de week na Pasen is er van alles te doen in de schouwburg, je kunt komen kijken naar tekenfilms in het Filmhuis en in de studio-zaal worden verschillende voorstellingen ge speeld speciaal voor kinderen, allemaal 's middags om half drie. _oj1 met Kaartverkoop: Hindemithstraat 12, zijn nest ge- burg (551744) en twee dagen voor de v paleis dicht stelling aan de schouwburg-kassa. koning. verliefd Globe: Wolfson, ■juj isai de talenstudent nuc- II i 20 april 1985: 10 uur: ng en de vogel» in De film is Neder- v!tnaf 8 jaar bezighouc Karei de Te zien oj de Zes- en op z«< een tiran over het ko- zaal. i praatzieke vogel jracht die zijn nesi hoge paleis i van de kc koning is ve op een heel lief herderinnetje, maar verliefd op een schoorsteenveger, schoorsteenveger en het herderinnetje vluchten voor de koning naar de hoogste den top van het paleis en de vogel helpt hen. de i Gelukkig loopt alles na veel spannende seen avonturen nog goed af. Tenslotte speelt theatergroep Prisma «Net niet nat» op donderdag 11 april in de openingsfeest met performances, mu ziek, video en poëzie. De opening van de tentoonstelling in het gebouw van het Nederlands Textielmuseum, Gasthuisring 23, vindt plaats op zon dag 14 april vanaf 15 uur. Verder vin den er tijdens de manifestaties gratis rondleidingen plaats en i een «Avondje met...» Zaterdag 6 r~“ rondgang: 12 u< welkomstwoord namens h Drs. J.A. Zuidelijk toneel Globe komt twee avon- ’n in de schouwburg-zaal met «Wolfson, talenstudent», geschreven en geregis seerd door Gerardjan Rijnders, op donder dag 18 en vrijdag 19 april. Een man studeert zeven talen. Een bittere noodzaak om zijn allergie voor zijn moedertaal (het Engels) te bestrijden. Werkelijkheid of theater? Alle bei! met o.a. Huib Rooijmans, Gij de Lan ge, Kees Hulst en Jentien de Boer. Pompert en Nieman: «Ik» Ton Pompert en Daniel Nieman spelen «Ik», een produktie waarin zij aanschouwe lijk de hersenpan van de Poolse schrijver Witold Gombriwicz zullen Echten. Een man, die de omschrijving «profiteur, schrij ver, eksklusivist, latente homo, rokkenjager, bankbediende, persivist, student rechten, non-konformist» verdient. Donderdag 18 april in de studio-zaal». Danserscollectief Het danserscoUectief komt op vrijdag 19 april terug met de voorstelling die op 7 maart jl. in première ging: «Hartstuk» van en door Lüian Bruinsma en Ricardo Ane- maet en «Tranendal tranendal tranend van en door Jan Van Opstal en Elsa der Heyaen in de studio-zaal. In dit glasheldere stuk, ’n perpu- tuum mobile van verdriet, angst en pijn, is gekozen voor ’n absolute kaal slag: drie personages in ’n volstrekt onbestemde ruimte (hier, daar, ergens) worden met lege handen tegenover el kaar gezet. Hun enige attributen zijn hun verleden, hun verlangen, hun angst en hun pijn. «Als paarden in de draaimolen» zullen zij achter elkaar aanzitten, zonder kans elkaar te grij pen, maar ook zonder de mogelijkheid zich voor elkaar te verbergen, (wvdv) stuurt. «Bewijst eer aan meneer». In de slot-act wordt Cees door zijn verloof de neergeschoten, want: «Jij was de slechte, dan was ik de goeie». Dit is de korte inhoud van een produktie waarin fantasieën op de werkelijkheid voor uit lopen, om daarmee reeds commentaar te geven op een toekomst die vaak veraf maar soms angstaanjagend dichtbij Ujk te zijn. Ideeën, door de regisseurs aangereikt, werden al improviserend uitgewerkt en ljuIO vormgegeven. Zang en beweging, theater en beeldende kunst vloeien samen in vijftien hgt ks scenes, waarin de toeschouwers van de ene ke vo emotie naar de andere gevoerd worden, in een sneUe afwisseling van in elkaar grijpen de gebeurtenissen. De regie is van Ans F!!~-- van Wissekerke en Peter cor is van FeHx v. Breugel. Het stuk wil een compositie zijn om naar te kijken, om naar te luisteren en om te be leven. De inhoud vormt slechts één dimen sie. Iedere scène is er, los van de andere, om beleefd en gezien te worden. Waar IJ graag «Jij was de slechte, dan was ik de goeie» beetje m wordt gespeeld op 16 en 17 april in de stu- „en diozaal van de Stadsschouwburg, aanvang 20.45 uur. Reserveren raadzaam. Vanavond om 20.30 u.speelt de Goirlese Theatergroep Perspektief het toneelstuk «Met gesloten deuren» (Huis Clos) van Jean-Paul Sartre in het Farce Theater. Het Farce Theater bevindt zich in het Baanlozencentrum Je Voltstraat 18 in Tilburg. De s open vanaf 20.00 uur. «Huis Clos», de hel van Jean- *’*rtre, ontmoeten drie doden el- laats en samenstelling van ’t ge- p blijken ’t resultaat van ’n dui- »vls plan om de mensen te laten lijden. Dat lijden wordt niet veroorzaakt door vuur en duivel: de hel wordt gemaakt door de aanwezigheid van de anderen: De kunstmanifestatie zal zich in de volgende ruimtes afspelen: galerie Bagger aan de St. Josephstraat 136. Er zal daar werk te zien zijn van de kun stenaars P. Bogaert en K. Reijnen. In het Duvelhok kan men werk bezichti gen van de kunstenaars N. Beckers, R. Claessen, L. Creyghton, C. van Doom, H. Fens en L. Kurk. Het Duvelhok is gelegen aan de St. Josephstraat 133. Bij de Stichting Musische Vorming Tilburg kan men werk zien van L. Hermans, A. van Nieuwelaar en A. Wylcken. Het adres is Willem II straat 29a. In galerie Zero, Willem II straat 18, is werk te zien van A. Korsmit en J. Verwiel. In het gebouw van TIAS, Sta tionsstraat 19, exposeren T. Gravelijn, A. Markus, F. van Oirschot en G. Stal- lenberg. Aan de Gasthuisring 23 wor den werken tentoongesteld van J. van Breugel, M. van Dongen, E. Gabor, W. van Groessen, M. Heijdenrijk, F. Lampe, J. Neutkens, J. van de Plas, H. Poncin, A. Prins, J. Verbeeck en E.F. Vinken. In galerie Wing, Fabrieks- straat 8 zal werk te zien zijn van L. van Lith en C. van Oerle. Bij Stichting Ar tikel, Wilhelminapark 38, exposeren H. Kikstra en C. Vergouwen. In de Stadsschouwburg tenslotte wordt werk geëxposeerd van R.M. Filipowski, H. Geraedts, J. van Groenendaal, H. Klein Hofmeyer, J. van de Ven, R. van de Ven, Dominic, B. Verkuyten, J. Spit, N. de Wit, D. Fransen, R. Riet bergen, J. Karremans en S. Gielen. Programma «Kunst in Tilburg 1985» wordt op zaterdag 6 april ingeleid met een rond gang langs de verschillende tentoon stellingsruimtes. ’s Avonds van 21 tot 07 uur is er in Stadsschouwburg een Dinsdag 9 april 2030 uur in ’t theater 't Heks. lannerstraat. Mephisto is een schitterende film van 1st vin Szabó naar het gelijknamige boek van Klaus Mann. Klaus Maria Brandauer speelt de rol van de Duitse acteur Hendrik Höf- gen, die alles over heeft voor succes op de planken, collaboreert met de nazi’s en het in 1<uluo zijn vak tot de hoogste toppen brengt. Zijn kunne glansrol is die van Mephisto, de centrale fi- vijfde guur uit Goethes Faust. Hij karakterisseert tjen(jt deze duivel echter niet als het oorspronkeUj- ninkrijk. Allee ke Boze Beginsel van de wereldgeschiedenis een kleurrijke maar als een «bloedzuivere» Germaan. De- y-J - ze rol bezorgt hem het applaus van een van de hoogste nazi-autoriteiten, e_ Goering-figuur. Deze neemt hem scheming» en langzaam maar zeker conf< meert de acteur zich meer en meer aan nazi-ideologie. De Volkskrant is een heel persoor ring van i-- ces. Op a_. te lang». Stichting de Muze De Tilburgse Stichting de Muze komt twee avonden in de studio-zaal op dinsdag 16 en woensdag 17 april om 20.45 uur met de eerste voorstellingen van de nieuwe pro duktie «Jij was de slechte, dan was ik de goeie». Boems: The Pajama Game De Brabantse operette- en musicalspelers met de Nederlandse première van de Broad- way-topper «The Pajama Game», een musi cal van Richard Adler en Jerry Ross. De verwikkelingen binnen een fabriek, die zich nudt met de produktie van pyjama’s. n op woensdag 17 en zaterdag 20 april zaterdag 11 mei in de schouwburg- Meneer Kaktus en Kweetniet zijn door hun wekehjkse optredens in het t.v.-pro- gramma «Tineke» inmiddels nationale be roemdheden geworden. Kweetniet leende zijn naam aan een theatervoorstelling voor iedereen vanaf 3 jaar. Op een ochtend wordt meneer Kaktus wakker. Hij stapt uit bed, poetst zijn tanden en gaat in bad. Als hij met een grote borstel zijn rug wast, merkt meneer Kaktus dat hij niet alleen is. In een grote zak, alsof het een kadootje is, zit Kweetniet. Kweetniet weet niets en doet alles fout. Meneer Kaktus probeert Kweetniet helpen, maar dat is moeüijk! IN (Bubblin’ Toorop: gitaar en zang; Wil- co Djordi: viool; Jean-Pierre Girand: accordeon) en de J.P. Band. 22 uur: Theaterkelder: muziek: Huub Bo- gaers: cello; Aart Lockhorst: basklari net; Maijolein Kempen: fluit. 23.15 uur: Theaterkelder: muziek: Het Wer ken Trio (Jan Wirken, Bert Palinckx, Sjoerd Rolsrna). 12, 13 en 14 april 1985: ekspositie Stichting Kater Collectie. Zaterdag 13 april 1985: 10 uur: rondleiding: een rondleiding langs alle kunst van Kunst in Tilburg 1985. Start: Stichting Musische Vorming Vorming, Willem II straat 29a. Aan melden: tel. 013-420400. Zaterdag 13 april 1985: 20.30 uur: Atelier/theater ’t Heks, Lannerstraat 1: «Een avondje met...» Cees van Eden en Anke Luining. Zondag 14 april: Gasthuisring 23.15 uv kende Tilburgse uitvouvUUv naars geven door middel van dans, performance, declamatie, enz... hun reaktie/vertolking/interpreUuv van het geëksposeerde werk. Donderdag 18 april: 20.30 uur: Gasthuisring 23: lezing door Frank Reminders. Zaterdag rondleiding. Vrijdag 3 mei 1985: Stadsschouw burg: slotmanifestatie. ifestaties gratis is er in ’t Heks over verzamelen. i april 1985: kulturele uur: Stadsschouwburg: d door J. Karremans namens MKB; openingswoord door Drs. J.A.J. Krosse, wethouder van Culturele Zaken van de gemeente Til burg; lezing door Ruud Snel: «Zijn wie niet allen een beetje bananen?» Performance door Sybille Gielen. 13 uur: Bagger, expositieruimte van de MBK, St. Josephstraat 136; jazz, Trio Piet van Zundert. 13.30 uur: Het Du velhok, St. Josephstraat 133, openings- borrel; 14.00 uur: Stichting Musische Vorming, Willem II straat 29a: lezing door de Tilburgse architect ir. F.M. Coumans BNA. 14.30 uur: Galerie Ze ro, Willem II straat 18. 15.00 uur: Tias, Stationsstraat 19. 15.30 uur: Galerie Wing, Fabriekstraat 8: mu ziek: Wil Offermans. 16.30 uur: Stich ting Artikel, Wilhelminapark 38: mu ziek. 20.30 uur: Hoofdhal. 24 uur: Vi- deovertoning: «The Luminous Ima ge», «La Plein de Vide», «Festival Fools», «David Hockney». 21.00 ui Schouwburg-zaal: lezing door Snel: «Zijn wij niet allen een bananen?» 21.15 uur: 23.15 uur: Hans Stevens Jacques Palinck, Dirk Bruinsma, Erik van de Hout, Arie van Rangelrooy, Roy van der Put: perfor mance: «Opkomsten en ondergan gen». 22 uur tot 02 uur: Pauzefoyer: feest met Het Bubblin’ Toorop Trio Frieda Pittoors over Hadewych: «Hade- de heks te maken te krijgen. Al haar Eefde wych, mystieke dichteres uit de dertiende gaat naar god, in een zo zelfkastijdend le- eeuw, heeft sinds jaren een bijzondere aan- ven. Een toneelvoorstelling aan de hand van trekkingskracht op mij uitgeoefend. Zij teksten, uitspraken van deze vrouw en haar werd door haar tijdgenoten «een leylick glo- tijdgenoten. Uitspraken en Uteratuur van rieus wijf» genoemd. De mystieke ervaring nu, al improviserend, associërend, zou een wordt bij Hadewych zowel emotioneel tipje van de sluier kunnen opbchten over doorstaan als rationeel doorzien en vandaar het leven van vrouwen, zevenhonderd jaar dat in haar mystiek «minne» en «rede» sa- geleden. Hun hunker naar liefde, hun oor- mengaan. Hadewych vindt in zichzelf een deel over de zin van het leven, hun opvattin- spontane drang en hunker naar de üefde- gen over genot, seksuaUteit en warmte. Zijn eenheid met Hem in wie haar eigerüijke be- die te vergehjken met die van de twintigste staan Egt. Ze vindt alleen de pijndoende ge- eeuw?» waarwording van de menseEjke kleinheid. De enige brug die de kloof tussen God en de mens overwelft is de mijne, de Eefde. Het gaat er mij in de eerste plaats niet zo zeer om een «scone» voorstelhng te maken over Hadewych, of het werk van Hadewych dichter bij het pubEek te brengen. Het gaat er mij om het pubEek deelgenoot te laten worden van mijn nieuwsgierigheid, mijn be grip en onbegrip, mijn onbegrip haar te vol gen. In haar werk, visioenen, brieven en ge dichten, straalt deze vrouw zo’n verzengde warmte uit dat je bang bent met een ijskou- Frank Jongen speelde tot 1978 in de Vrije Harmonie en vervolgens twee jaar in de Volt Big Band. Met het saxofoonkwartet «De Vier Winden» behaalde hij in 1980 de pers prijs op NOS Jazz Festival in De Meervaart in Amsterdam. Voorts speelde hij met «De groepo de aantrekkende spieren» tijdens het Hollandse Nieuwe-festival in bet BIM-huis. Dit seizoen Op dinsdag 9 april speelt poppenspeelster EUa Snoep «Groeistuipen» in de studio- zaal. Een grappig kindertheaterstuk met ionetten voor kinderen vanaf 10 jaar. jroeistuipen» gaat over ‘een meisje, Josje, t groot te worden. Ze heeft zich teruggetrokken in haar eigen we- ze zich kan overgeven aan haar i fantasieën. De muizen onder »n neergeschoten geheimzinnige .4 gefantaseerde zusje Josien zijn 'fdfiguren. Een bultige dwerg is rrobeert Josje in zijn ban te krij gen. Ook Josjes moeder wil de macht over haar dochter en zij wil bovendien Josien. De dwerg speelt moeder en dochter tegen el kaar uit. Zijn levensmotto luidt: voor wat hoort wat: Wanneer hij Josje helpt door haar zo klein te toveren dat ze de muizen in hun hol kan helpen, wil hij dat Josje iets te rug doet. De enige oplossing voor Josje is groot worden, de verderfebjke dwerg aan zijn eigen draden op te hangen en over te la ten aan de zorg van haar moeder. Dinsdag 9 en woensdag 10 april wordt in filmhuis de tekenfilm «Pinocchio» ver- 1. ZZ__ Is voor kinderen vanaf 8. jaar en gemaakt door I wan I vanof-Vano uit Rusland. Hij is Nederlands ondertiteld., het verhaal nog? Een meubel- o zijn buurman een onhandelaar kje hout. De oude man snijdt een pop uit stuk hout, en wonderiijk genoeg, de pop leeft. Het bhjkt een nogal ondeugend nieuwsgierig ventje. Er is ook een geheime deur in het spel. Wie die deur passeert wordt artiest in een poppentheater en aan gezien Pinocchio nogal nieuwsgierig is, vormt dit tevens het begin van een reeks avonturen waarin naast Pinocchio nog een aantal andere figuren een rol spelen. «Keetje en de Babakazoos» is een program ma voor kinderen van 6 tot 12 jaar, dat op woensdagmiddag in de studio-zaal gespeeld wordt door Cees Brandt. Keetje baba is be toverd door Tovkazoo, de blinde tovenaar. Keetje is zó betoverd dat hij niet meer kan spelen en als je niet kunt spelen kun je ook niet dansen. Tovkazoo haat kinderen en ze ker Keetje baba want die brengt de kinde ren aan het lachen. Als aUe kinderen naar het theater komen kunnen ze Keetje baba helpen om de betoveringen te verbreken». Donderdag 11 en vrijdag 12 april wordt de tekenfilm «De koning ;n het Filmhuis gedraaid, f lands gesproken en kinderen vanaf 8 kunnen komen kijken. Koning Vijfde de Derde de Achtste tiende reageert als een tiran over «inVrtjv Aijeen een praatziel een kleurrijke verenprachi u bouwd heeft in het torenhc ,an een van bij de geheime vertrekken een soort durft hem te pesten. De kc :m in «be- Op een heel Eef herderinneti kerconfor- veriiefd op een 1 de schoorsteenveger voor de kor het paleis Vatcher, geboren in Californië, 1982 naar Europa. In korte tijd zich een vooraanstaande positie te en in de wereld van de geïmprovi- ae k. En niet zonder reden. Mi- zaal IS O is één van de meest intentieve In lerkussionisten van de laatste Paul Sart kaar. Plat. zelschap blijken veis plan om de mensen te laten lijden wordt en duivel: c Cees, zoon uit een gegoed middenstand- gezin, sluit zich aan bij zijn makkers aan het front. De oorlog is begonnen. Mensen wor den uit hun huizen gesleurd en spelende kleuters worden vertrapt door soldatenlaar zen. De beer is los. Soldaten verworden tot overgedisciph- neerde en wellustige machtsmonsters en zelfs de kleuters perverteren in spelletjes die griezetig veel lijken op de werkeEjkheid om hen heen. De kadaverdiscipline eist ook in eigen ge lederen zijn slachtoffers. Een soldaat die de regels niet al te nauw nam, wordt terechtge steld. In het hiernamaals komen soldaten, slachtoffers, vrouwen en kinderen weer bij een en is het God zelf die de hiërarchie be- Stadsschouwburg/Kultureel Sentrum en de, Recht en Rechtvaardigheid. Ze zijn ge- de Vrije Boekhandel organiseren op dins- komen om Christine te helpen een onneem- dag 9 april de weer maandelijkse literaire bare vestingstad te bouwen, waar vrouwen lezing. Tine Ponfoort en Corry Hogen- veihg zullen zijn voor alle boosaardige spot toorn spreken over «Het Boek van de en schimpscheuten van mannen. Stad der Vrouwen» van Christine de Pi- De drie gekroonde dochters van God zul- san (1365-1430). Tine Ponfoort vertaalde len met hun argumenten de bouwstenen het uit het Middel-Frans en schreef het aandragen voor de Stad der Vrouwen, een voorwoord. metafoor voor het boek dat Christine moet Het boek van de Stad der Vrouwen is het schrijven. Maar voordat de fundamenten eerste boek waarin een vrouw het voor de van de stad kunnen worden opgetrokken, vrouwen opneemt. Bovendien was de moet eerst het puin van aUe aantijgingen te- schrijfster de eerste vrouw die van haar pen gen vrouwen in het werk van al die wijsgeri- leefde. Terwijl deze Christine zich mismoe- ge heren worden opgeruimd. dig afvraagt hoe het komt dat zoveel geleer- Het Boek van de Stad der Vrouwen, is de mannen zich laatdunkend over vrouwen niet alleen een fascinerend en revolutionair z'®t’ uitlaten, valt ze in slaap. PlotseEng valt er tijdsdokument, maar tegeEjk een opmerke- 6611 bchtstraal in haar schoot en er verschij- lijk aktueel wej-k, dat na vijf eeuwen nog nen drie gekroonde vrouwen voor haar: Re- niets aan zeggingskracht heeft ingeboet. Gefascineerd door de teksten van Hade wych gaat Frieda Pittoors een zeer persoon- Ejke konfrontatie aan met deze dertiende- eeuwse gedachten en visioenen. Aan de hand van Hadewychs werk zoekt zij naar overeenkomsten en verschillen tussen toen en nu. Hadewych had alleen de extatische Eefde, de «minne», als wapen om haar vrij heid te bereiken. Wat kan de rol zijn van «genot» in het proces van zelfverwerkehng? Dat is één van de vragen die Frieda Pittoors zichzelf stelt in deze voorstelling. Ook dit jaar vindt in het schouwburg- kompleks weer een grote Paasant-’-'- plaats. In de studio-zaal en de versch foyers kunt u drie dagen lang terecht om ae weieer[ enorme verscheidenheid aan antiek en ku- seerd wordt door het Het Antiekgilde in sa- menwerking met Stadsschouwburg/Kuitu- h o Antiek is de mode. Voor velen van ons is «snuffelen» op een antiekbeurs een favorie te bezigheid. Soms zijn we op zoek naar een bepaald voorwerp, vaker nog kijken we zo maar wat rond in de hoop iets moois te ont dekken. Waarom? Er zijn daarvoor een aan tal redenen te bedenken. De meest belang- ■“ce daarvan is misschien de schoonheid, karakter en het vakmanschap van antie ke voorwerpen als tegengewicht tegen de koele zakelijkheid van onze moderne leef- Rijswijk, Ilse Egter koopt of bezit van eigen bodem, be- S’jlï r Van Meel. Het de- houdt daarmee een stukje waardevol verte- Kennen ujhJ i deStijlvoUe meubelen maar ook kleingoed ^h^^oS als poppen gewichten en lampen, sieraden, aardewerk.kristallen tin ztjn te vinden op lecft bujkt deze antiekbeurs. Veel antiquairs, die gespe- L.. ciahseerd zijn op een bepaald gebied, geven arQog informatie over alles wat maar een dtje met antiek te maken heeft. Zij nodi- 1 u samen met de direktie van Stads- avüouwburg/Kultureel Sentrum uit om een bezoek te brengen aan de Paasantiekbeurs. maakte hij met «De zes winden» een toer- nee door Nederland samen met o.a. John Tchicai en Gilius van Bergeijk. Michael - kwamk in wist hij zie verwerven seerde muziek, chad Vatcher fc slagwerkers/perkussionisten van tijd. Op onnavolgbare wijze ziet hij kans rit me en geluidjes te maken. Hij maakt hierbij gebruik van trommels, cymbals, blikken, toe ters, fluitjes, bellen en allerlei gebruiksvoor werpen. Nico Langenhuijsen, bekend als bassist, als muziekdocent en als leider van het Gemeentereinigingsorkest Vaalbleek, speelt vrijdag 12 april in de studio-zaal. Dit keer zit hij achter de piano en Iddt vanaf die plek zijn Kwintet Een nieuwe formatie met als bijzonderheid de twee trompettisten Toon de Gouw en Bert Joris. Ernst Glerum is de bas sist en Joop van Erven zit achter de drums.. Toon de Gouw speelt vanaf de oprichting in de groep Vaalbleek. Daarnaast treedt hij regelmatig op met de groep Manteca en de Instant Composers Pool van Misch Mengel berg. In mei '84 werkte hij mee aan het Her bie Nichols Project van de I.C.P. Hij speelde met Langenhuijsen op diens l.p. «Hympo, en is tevens te horen op Paul van Kemmenade’s l.p. «Call» in bet blazersseptetstuk «Chip». Bert Joris (België) studeerde viool, kon- trabas. piano en trompet. Hij speelt in het B.R.T. Jazzorkest van Etienne Verschueren. Voor dit orkest komponeert en arrangeert hij ook. Regelmatig wordt hij uitgenodigd in vooraanstaande europese big-bands zoals de E.B.U. bigband, bet omroeporkest van ra dio Hamburg en de big-band van Claus Veis. Met o.a. Tony Bauwens, Michel John Ruocco speelt hij dikwijls in bezettingen. Ernst Glerum speelde met het A.T.O., Nedley Elstak en Theo lavevendie en is re gelmatig te horen met de groep J.C. Tans Rockets. Samen met Maurice Horsthuis en Ernst Reijseger speelt hij in een strijktrio. Joop van Ervan speelde in de Boventoon en met Theo Loevendie en Willem van Ma nen. Met Loek Dikker maakte hij toemees in Polen, Canada, U.S.A. en Zweden. Hijk speelt in bet Paul van Kemenade Kwintet en is tevens komponist van balletmuziek.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1985 | | pagina 21