ru
198
129
189
179
159
99
179
159
109
Jazz in april
1985
Frieda Pittoors maakt
in Farce Theater
extra voorstellingen
Jij was de slechte,
dan was ik de goeie
kunstmanifestatie 1985
«Huis Clos» van Sartre
van Hadewych een
eigentijds spektakel
in de paasvakantie
OPVOL
Vijf avonden Paul van Vliet
sterwijk
SThDSSCHOU&BÜHG
WÜI
Theatergroep
Kaktus/ Kweetniet
Lezing over
van de Stad der Vrouwen»
«Het boek
-
Cyclus Theater
Film/Mephisto
KUNST
TILBURG
Paasantiekbeurs
in de
schouwburg
Donderdag 4 april 1985 - pagina 21
DE TILBURGSE KOERIER
ipril 1985-pagina 20
de slechte, dan was ik de goeie
jeeld op 16 en 17 april in de sti
Hdbloemstraat 4, Da Moer Loon op Zand. Tel. 04245-236
te
Gelegen naast de Coca-Coia-fabriekan, afslag 's Gravenmoer.
1 of
■0 uur:
Ruud
beetje
Café-restaurant-party centre
PAASMENU
Lee oaufa «Oettce» gepocheerde eieren in korstdeegbakje.
gevuld met ducelles en asperges
Bisque de polseone kreefteboulllon met diverse vissoorten
Cockefettee .d'Egllso. piepkuiken gevuld met maïs, over
goten met sinaasappelsaus, diverse garnituren
Surprise de nol* walnotenijs met paassurprise
Cafe koffie met chocolade Reserveringen gewenst
4
«DE HEL, DAT ZIJN DE ANDE
REN.»
Til-
De grootste collectie
klokken vindt u bij:
Juwelier - Horloger
Schouwburgring 27, Tilburg
it: «Het zien van Mephisto
raonlijke, bijna intieme erva-
t een algemeen maatschappelijk pro-
alle punten briljant en geen minuut
opening
tur: een aantal be-
voerende kunste-
iddel van zang,
enz...
statie
U.SJ
Paul van Kemenade I
iponist van balletmuzi
i kleinere
Op donderdag 11 april treden in de theaterkelder aan de heren Frank Jongen (saxofo
nist) en Michael Vatcher (perkussionist) voor een konsert dat rond 22.15 uur een aanvang
zal nemen.
maric
schillende
chtomde *2°
en ku-
i te schaf-
Zondag 7 april 15.00 uur. Familievoorstel
ling voor iedereen vanaf 3 jaar in theater
't Heks, Lannerstraat
De Vlaamse actrice Frieda Pittoors speelt samen met Reinier Bulder op vrijdag 5 april
in de studio-zaal de veelbesproken voorstelling «Hadewych». Een zeer eigentijdse verta
ling van dit middeleeuwse fenomeen. Regie: Apostolos Panagopoulos. Toneelbeeld: Chris
Koolmees. Een produktie van de stichting Theaterunie.
Wie Paul van Vliet in zijn nieuwe one man show «Wat gaan we doen» aan het werk z
kan konstateren dat het speelplezier er vanaf straalt Dat is mede te danken aan het feit
pers en publiek zijn nieuwe programma vrijwel unaniem hebben ingedeeld bij het beste wat
hij tot nu toe heeft gekreeerd. Paul van Vliet is met zijn show «Wat gaan we doen» vijf avon
den te zien in de schouwburg-zaal, van dinsdag 9 tot en met zaterdag 13 april.
De show bestrijkt een breed skala van menselijke emoties, voert van uitbundige lachsalvo’s
naar diepe stiltes van ontroering. Nieuwe komische types als Haagse Benny en Olie Buile
worden op het toneel gezet Herkenbare liedjes, die ook een jong publiek aanspreken, met
een nieuwe muzikale sound zijn te beluisteren, afgewisseld met gekke verhalen en scènes, die
dikwijls op eigen ervaring berusten.
Aanstaande zaterdag 6 april begint de Tilburgse kunstmanifestatie, die geor
ganiseerd wordt door de Stichting Midden Brabantse Kunstenaars, in samenwer
king met de Stadsschouwburg/Kultureel Sentrum, de Stichting Musische Vor
ming Tilburg, de Nieuwe Brabantse Kunststichting, galerie Zero, galerie Wing,
Stichting Artikel de Rotary Club Tilburg Oost en het Tilburgs Instituut voor Aca
demische Studies (TIAS). De kunstmanifestatie loopt tot 4 mei.
In de week na Pasen is er van alles te doen in de schouwburg, je kunt komen kijken naar
tekenfilms in het Filmhuis en in de studio-zaal worden verschillende voorstellingen ge
speeld speciaal voor kinderen, allemaal 's middags om half drie.
_oj1 met Kaartverkoop: Hindemithstraat 12,
zijn nest ge- burg (551744) en twee dagen voor de v
paleis dicht stelling aan de schouwburg-kassa.
koning.
verliefd Globe: Wolfson,
■juj isai de talenstudent
nuc- II
i
20 april 1985: 10 uur:
ng en de vogel» in
De film is Neder-
v!tnaf 8 jaar bezighouc
Karei de Te zien oj
de Zes- en op z«<
een tiran over het ko- zaal.
i praatzieke vogel
jracht die zijn nesi
hoge paleis
i van de kc
koning is ve
op een heel lief herderinnetje, maar
verliefd op een schoorsteenveger,
schoorsteenveger en het herderinnetje
vluchten voor de koning naar de hoogste den
top van het paleis en de vogel helpt hen. de i
Gelukkig loopt alles na veel spannende seen
avonturen nog goed af.
Tenslotte speelt theatergroep Prisma
«Net niet nat» op donderdag 11 april in de
openingsfeest met performances, mu
ziek, video en poëzie. De opening van
de tentoonstelling in het gebouw van
het Nederlands Textielmuseum,
Gasthuisring 23, vindt plaats op zon
dag 14 april vanaf 15 uur. Verder vin
den er tijdens de manifestaties gratis
rondleidingen plaats en i
een «Avondje met...»
Zaterdag 6 r~“
rondgang: 12 u<
welkomstwoord
namens h
Drs. J.A.
Zuidelijk toneel Globe komt twee avon-
’n in de schouwburg-zaal met «Wolfson,
talenstudent», geschreven en geregis
seerd door Gerardjan Rijnders, op donder
dag 18 en vrijdag 19 april. Een man studeert
zeven talen. Een bittere noodzaak om zijn
allergie voor zijn moedertaal (het Engels) te
bestrijden. Werkelijkheid of theater? Alle
bei! met o.a. Huib Rooijmans, Gij de Lan
ge, Kees Hulst en Jentien de Boer.
Pompert en Nieman: «Ik»
Ton Pompert en Daniel Nieman spelen
«Ik», een produktie waarin zij aanschouwe
lijk de hersenpan van de Poolse schrijver
Witold Gombriwicz zullen Echten. Een
man, die de omschrijving «profiteur, schrij
ver, eksklusivist, latente homo, rokkenjager,
bankbediende, persivist, student rechten,
non-konformist» verdient. Donderdag 18
april in de studio-zaal».
Danserscollectief
Het danserscoUectief komt op vrijdag 19
april terug met de voorstelling die op 7
maart jl. in première ging: «Hartstuk» van
en door Lüian Bruinsma en Ricardo Ane-
maet en «Tranendal tranendal tranend
van en door Jan Van Opstal en Elsa
der Heyaen in de studio-zaal.
In dit glasheldere stuk, ’n perpu-
tuum mobile van verdriet, angst en
pijn, is gekozen voor ’n absolute kaal
slag: drie personages in ’n volstrekt
onbestemde ruimte (hier, daar, ergens)
worden met lege handen tegenover el
kaar gezet. Hun enige attributen zijn
hun verleden, hun verlangen, hun
angst en hun pijn. «Als paarden in de
draaimolen» zullen zij achter elkaar
aanzitten, zonder kans elkaar te grij
pen, maar ook zonder de mogelijkheid
zich voor elkaar te verbergen, (wvdv)
stuurt. «Bewijst eer aan meneer».
In de slot-act wordt Cees door zijn verloof
de neergeschoten, want: «Jij was de slechte,
dan was ik de goeie».
Dit is de korte inhoud van een produktie
waarin fantasieën op de werkelijkheid voor
uit lopen, om daarmee reeds commentaar te
geven op een toekomst die vaak veraf maar
soms angstaanjagend dichtbij Ujk te zijn.
Ideeën, door de regisseurs aangereikt,
werden al improviserend uitgewerkt en ljuIO
vormgegeven. Zang en beweging, theater en
beeldende kunst vloeien samen in vijftien hgt ks
scenes, waarin de toeschouwers van de ene ke vo
emotie naar de andere gevoerd worden, in
een sneUe afwisseling van in elkaar grijpen
de gebeurtenissen.
De regie is van Ans F!!~--
van Wissekerke en Peter
cor is van FeHx v. Breugel.
Het stuk wil een compositie zijn om naar
te kijken, om naar te luisteren en om te be
leven. De inhoud vormt slechts één dimen
sie. Iedere scène is er, los van de andere, om
beleefd en gezien te worden.
Waar IJ graag
«Jij was de slechte, dan was ik de goeie» beetje m
wordt gespeeld op 16 en 17 april in de stu- „en
diozaal van de Stadsschouwburg, aanvang
20.45 uur.
Reserveren raadzaam.
Vanavond om 20.30 u.speelt de
Goirlese Theatergroep Perspektief het
toneelstuk «Met gesloten deuren»
(Huis Clos) van Jean-Paul Sartre in
het Farce Theater. Het Farce Theater
bevindt zich in het Baanlozencentrum
Je Voltstraat 18 in Tilburg. De
s open vanaf 20.00 uur.
«Huis Clos», de hel van Jean-
*’*rtre, ontmoeten drie doden el-
laats en samenstelling van ’t ge-
p blijken ’t resultaat van ’n dui-
»vls plan om de mensen te laten lijden.
Dat lijden wordt niet veroorzaakt door
vuur en duivel: de hel wordt gemaakt
door de aanwezigheid van de anderen:
De kunstmanifestatie zal zich in de
volgende ruimtes afspelen: galerie
Bagger aan de St. Josephstraat 136. Er
zal daar werk te zien zijn van de kun
stenaars P. Bogaert en K. Reijnen. In
het Duvelhok kan men werk bezichti
gen van de kunstenaars N. Beckers, R.
Claessen, L. Creyghton, C. van Doom,
H. Fens en L. Kurk. Het Duvelhok is
gelegen aan de St. Josephstraat 133.
Bij de Stichting Musische Vorming
Tilburg kan men werk zien van L.
Hermans, A. van Nieuwelaar en A.
Wylcken. Het adres is Willem II straat
29a. In galerie Zero, Willem II straat
18, is werk te zien van A. Korsmit en J.
Verwiel. In het gebouw van TIAS, Sta
tionsstraat 19, exposeren T. Gravelijn,
A. Markus, F. van Oirschot en G. Stal-
lenberg. Aan de Gasthuisring 23 wor
den werken tentoongesteld van J. van
Breugel, M. van Dongen, E. Gabor,
W. van Groessen, M. Heijdenrijk, F.
Lampe, J. Neutkens, J. van de Plas, H.
Poncin, A. Prins, J. Verbeeck en E.F.
Vinken. In galerie Wing, Fabrieks-
straat 8 zal werk te zien zijn van L. van
Lith en C. van Oerle. Bij Stichting Ar
tikel, Wilhelminapark 38, exposeren
H. Kikstra en C. Vergouwen. In de
Stadsschouwburg tenslotte wordt werk
geëxposeerd van R.M. Filipowski, H.
Geraedts, J. van Groenendaal, H.
Klein Hofmeyer, J. van de Ven, R. van
de Ven, Dominic, B. Verkuyten, J.
Spit, N. de Wit, D. Fransen, R. Riet
bergen, J. Karremans en S. Gielen.
Programma
«Kunst in Tilburg 1985» wordt op
zaterdag 6 april ingeleid met een rond
gang langs de verschillende tentoon
stellingsruimtes. ’s Avonds van 21 tot
07 uur is er in Stadsschouwburg een
Dinsdag 9 april 2030 uur in ’t theater 't
Heks. lannerstraat.
Mephisto is een schitterende film van 1st
vin Szabó naar het gelijknamige boek van
Klaus Mann. Klaus Maria Brandauer speelt
de rol van de Duitse acteur Hendrik Höf-
gen, die alles over heeft voor succes op de
planken, collaboreert met de nazi’s en het in 1<uluo
zijn vak tot de hoogste toppen brengt. Zijn kunne
glansrol is die van Mephisto, de centrale fi- vijfde
guur uit Goethes Faust. Hij karakterisseert tjen(jt
deze duivel echter niet als het oorspronkeUj- ninkrijk. Allee
ke Boze Beginsel van de wereldgeschiedenis een kleurrijke
maar als een «bloedzuivere» Germaan. De- y-J -
ze rol bezorgt hem het applaus van een van
de hoogste nazi-autoriteiten, e_
Goering-figuur. Deze neemt hem
scheming» en langzaam maar zeker conf<
meert de acteur zich meer en meer aan
nazi-ideologie.
De Volkskrant
is een heel persoor
ring van i--
ces. Op a_.
te lang».
Stichting de Muze
De Tilburgse Stichting de Muze komt
twee avonden in de studio-zaal op dinsdag
16 en woensdag 17 april om 20.45 uur met
de eerste voorstellingen van de nieuwe pro
duktie «Jij was de slechte, dan was ik de
goeie».
Boems: The Pajama Game
De Brabantse operette- en musicalspelers
met de Nederlandse première van de Broad-
way-topper «The Pajama Game», een musi
cal van Richard Adler en Jerry Ross. De
verwikkelingen binnen een fabriek, die zich
nudt met de produktie van pyjama’s.
n op woensdag 17 en zaterdag 20 april
zaterdag 11 mei in de schouwburg-
Meneer Kaktus en Kweetniet zijn door
hun wekehjkse optredens in het t.v.-pro-
gramma «Tineke» inmiddels nationale be
roemdheden geworden. Kweetniet leende
zijn naam aan een theatervoorstelling voor
iedereen vanaf 3 jaar.
Op een ochtend wordt meneer Kaktus
wakker. Hij stapt uit bed, poetst zijn tanden
en gaat in bad. Als hij met een grote borstel
zijn rug wast, merkt meneer Kaktus dat hij
niet alleen is. In een grote zak, alsof het een
kadootje is, zit Kweetniet.
Kweetniet weet niets en doet alles fout.
Meneer Kaktus probeert Kweetniet
helpen, maar dat is moeüijk!
IN
(Bubblin’ Toorop: gitaar en zang; Wil-
co Djordi: viool; Jean-Pierre Girand:
accordeon) en de J.P. Band. 22 uur:
Theaterkelder: muziek: Huub Bo-
gaers: cello; Aart Lockhorst: basklari
net; Maijolein Kempen: fluit. 23.15
uur: Theaterkelder: muziek: Het Wer
ken Trio (Jan Wirken, Bert Palinckx,
Sjoerd Rolsrna).
12, 13 en 14 april 1985: ekspositie
Stichting Kater Collectie.
Zaterdag 13 april 1985: 10 uur:
rondleiding: een rondleiding langs alle
kunst van Kunst in Tilburg 1985.
Start: Stichting Musische Vorming
Vorming, Willem II straat 29a. Aan
melden: tel. 013-420400.
Zaterdag 13 april 1985: 20.30 uur:
Atelier/theater ’t Heks, Lannerstraat
1: «Een avondje met...» Cees van
Eden en Anke Luining.
Zondag 14 april:
Gasthuisring 23.15 uv
kende Tilburgse uitvouvUUv
naars geven door middel van
dans, performance, declamatie, enz...
hun reaktie/vertolking/interpreUuv
van het geëksposeerde werk.
Donderdag 18 april: 20.30 uur:
Gasthuisring 23: lezing door Frank
Reminders.
Zaterdag
rondleiding.
Vrijdag 3 mei 1985: Stadsschouw
burg: slotmanifestatie.
ifestaties gratis
is er in ’t Heks
over verzamelen.
i april 1985: kulturele
uur: Stadsschouwburg:
d door J. Karremans
namens MKB; openingswoord door
Drs. J.A.J. Krosse, wethouder van
Culturele Zaken van de gemeente Til
burg; lezing door Ruud Snel: «Zijn
wie niet allen een beetje bananen?»
Performance door Sybille Gielen. 13
uur: Bagger, expositieruimte van de
MBK, St. Josephstraat 136; jazz, Trio
Piet van Zundert. 13.30 uur: Het Du
velhok, St. Josephstraat 133, openings-
borrel; 14.00 uur: Stichting Musische
Vorming, Willem II straat 29a: lezing
door de Tilburgse architect ir. F.M.
Coumans BNA. 14.30 uur: Galerie Ze
ro, Willem II straat 18. 15.00 uur:
Tias, Stationsstraat 19. 15.30 uur:
Galerie Wing, Fabriekstraat 8: mu
ziek: Wil Offermans. 16.30 uur: Stich
ting Artikel, Wilhelminapark 38: mu
ziek. 20.30 uur: Hoofdhal. 24 uur: Vi-
deovertoning: «The Luminous Ima
ge», «La Plein de Vide», «Festival
Fools», «David Hockney». 21.00 ui
Schouwburg-zaal: lezing door
Snel: «Zijn wij niet allen een
bananen?» 21.15 uur: 23.15 uur: Hans
Stevens Jacques Palinck, Dirk
Bruinsma, Erik van de Hout, Arie van
Rangelrooy, Roy van der Put: perfor
mance: «Opkomsten en ondergan
gen». 22 uur tot 02 uur: Pauzefoyer:
feest met Het Bubblin’ Toorop Trio
Frieda Pittoors over Hadewych: «Hade- de heks te maken te krijgen. Al haar Eefde
wych, mystieke dichteres uit de dertiende gaat naar god, in een zo zelfkastijdend le-
eeuw, heeft sinds jaren een bijzondere aan- ven. Een toneelvoorstelling aan de hand van
trekkingskracht op mij uitgeoefend. Zij teksten, uitspraken van deze vrouw en haar
werd door haar tijdgenoten «een leylick glo- tijdgenoten. Uitspraken en Uteratuur van
rieus wijf» genoemd. De mystieke ervaring nu, al improviserend, associërend, zou een
wordt bij Hadewych zowel emotioneel tipje van de sluier kunnen opbchten over
doorstaan als rationeel doorzien en vandaar het leven van vrouwen, zevenhonderd jaar
dat in haar mystiek «minne» en «rede» sa- geleden. Hun hunker naar liefde, hun oor-
mengaan. Hadewych vindt in zichzelf een deel over de zin van het leven, hun opvattin-
spontane drang en hunker naar de üefde- gen over genot, seksuaUteit en warmte. Zijn
eenheid met Hem in wie haar eigerüijke be- die te vergehjken met die van de twintigste
staan Egt. Ze vindt alleen de pijndoende ge- eeuw?»
waarwording van de menseEjke kleinheid.
De enige brug die de kloof tussen God en
de mens overwelft is de mijne, de Eefde.
Het gaat er mij in de eerste plaats niet zo
zeer om een «scone» voorstelhng te maken
over Hadewych, of het werk van Hadewych
dichter bij het pubEek te brengen. Het gaat
er mij om het pubEek deelgenoot te laten
worden van mijn nieuwsgierigheid, mijn be
grip en onbegrip, mijn onbegrip haar te vol
gen. In haar werk, visioenen, brieven en ge
dichten, straalt deze vrouw zo’n verzengde
warmte uit dat je bang bent met een ijskou-
Frank Jongen speelde tot 1978 in de Vrije
Harmonie en vervolgens twee jaar in de Volt
Big Band. Met het saxofoonkwartet «De
Vier Winden» behaalde hij in 1980 de pers
prijs op NOS Jazz Festival in De Meervaart
in Amsterdam.
Voorts speelde hij met «De groepo de
aantrekkende spieren» tijdens het Hollandse
Nieuwe-festival in bet BIM-huis. Dit seizoen
Op dinsdag 9 april speelt poppenspeelster
EUa Snoep «Groeistuipen» in de studio-
zaal. Een grappig kindertheaterstuk met
ionetten voor kinderen vanaf 10 jaar.
jroeistuipen» gaat over ‘een meisje, Josje,
t groot te worden. Ze heeft zich
teruggetrokken in haar eigen we-
ze zich kan overgeven aan haar
i fantasieën. De muizen onder
»n neergeschoten geheimzinnige
.4 gefantaseerde zusje Josien zijn
'fdfiguren. Een bultige dwerg is
rrobeert Josje in zijn ban te krij
gen. Ook Josjes moeder wil de macht over
haar dochter en zij wil bovendien Josien. De
dwerg speelt moeder en dochter tegen el
kaar uit. Zijn levensmotto luidt: voor wat
hoort wat: Wanneer hij Josje helpt door
haar zo klein te toveren dat ze de muizen in
hun hol kan helpen, wil hij dat Josje iets te
rug doet. De enige oplossing voor Josje is
groot worden, de verderfebjke dwerg aan
zijn eigen draden op te hangen en over te la
ten aan de zorg van haar moeder.
Dinsdag 9 en woensdag 10 april wordt in
filmhuis de tekenfilm «Pinocchio» ver-
1. ZZ__ Is voor kinderen vanaf 8.
jaar en gemaakt door I wan I vanof-Vano uit
Rusland. Hij is Nederlands ondertiteld.,
het verhaal nog? Een meubel-
o zijn buurman een onhandelaar
kje hout. De oude man snijdt een pop uit
stuk hout, en wonderiijk genoeg, de pop
leeft. Het bhjkt een nogal ondeugend
nieuwsgierig ventje. Er is ook een geheime
deur in het spel. Wie die deur passeert
wordt artiest in een poppentheater en aan
gezien Pinocchio nogal nieuwsgierig is,
vormt dit tevens het begin van een reeks
avonturen waarin naast Pinocchio nog een
aantal andere figuren een rol spelen.
«Keetje en de Babakazoos» is een program
ma voor kinderen van 6 tot 12 jaar, dat op
woensdagmiddag in de studio-zaal gespeeld
wordt door Cees Brandt. Keetje baba is be
toverd door Tovkazoo, de blinde tovenaar.
Keetje is zó betoverd dat hij niet meer kan
spelen en als je niet kunt spelen kun je ook
niet dansen. Tovkazoo haat kinderen en ze
ker Keetje baba want die brengt de kinde
ren aan het lachen. Als aUe kinderen naar
het theater komen kunnen ze Keetje baba
helpen om de betoveringen te verbreken».
Donderdag 11 en vrijdag 12 april wordt
de tekenfilm «De koning ;n
het Filmhuis gedraaid, f
lands gesproken en kinderen vanaf 8
kunnen komen kijken. Koning
Vijfde de Derde de Achtste
tiende reageert als een tiran over
«inVrtjv Aijeen een praatziel
een kleurrijke verenprachi u
bouwd heeft in het torenhc
,an een van bij de geheime vertrekken
een soort durft hem te pesten. De kc
:m in «be- Op een heel Eef herderinneti
kerconfor- veriiefd op een
1 de schoorsteenveger
voor de kor
het paleis
Vatcher, geboren in Californië,
1982 naar Europa. In korte tijd
zich een vooraanstaande positie te
en in de wereld van de geïmprovi- ae
k. En niet zonder reden. Mi- zaal IS O
is één van de meest intentieve In
lerkussionisten van de laatste Paul Sart
kaar. Plat.
zelschap blijken
veis plan om de mensen te laten
lijden wordt
en duivel: c
Cees, zoon uit een gegoed middenstand-
gezin, sluit zich aan bij zijn makkers aan het
front. De oorlog is begonnen. Mensen wor
den uit hun huizen gesleurd en spelende
kleuters worden vertrapt door soldatenlaar
zen. De beer is los.
Soldaten verworden tot overgedisciph-
neerde en wellustige machtsmonsters en
zelfs de kleuters perverteren in spelletjes die
griezetig veel lijken op de werkeEjkheid om
hen heen.
De kadaverdiscipline eist ook in eigen ge
lederen zijn slachtoffers. Een soldaat die de
regels niet al te nauw nam, wordt terechtge
steld.
In het hiernamaals komen soldaten,
slachtoffers, vrouwen en kinderen weer bij
een en is het God zelf die de hiërarchie be-
Stadsschouwburg/Kultureel Sentrum en de, Recht en Rechtvaardigheid. Ze zijn ge-
de Vrije Boekhandel organiseren op dins- komen om Christine te helpen een onneem-
dag 9 april de weer maandelijkse literaire bare vestingstad te bouwen, waar vrouwen
lezing. Tine Ponfoort en Corry Hogen- veihg zullen zijn voor alle boosaardige spot
toorn spreken over «Het Boek van de en schimpscheuten van mannen.
Stad der Vrouwen» van Christine de Pi- De drie gekroonde dochters van God zul-
san (1365-1430). Tine Ponfoort vertaalde len met hun argumenten de bouwstenen
het uit het Middel-Frans en schreef het aandragen voor de Stad der Vrouwen, een
voorwoord. metafoor voor het boek dat Christine moet
Het boek van de Stad der Vrouwen is het schrijven. Maar voordat de fundamenten
eerste boek waarin een vrouw het voor de van de stad kunnen worden opgetrokken,
vrouwen opneemt. Bovendien was de moet eerst het puin van aUe aantijgingen te-
schrijfster de eerste vrouw die van haar pen gen vrouwen in het werk van al die wijsgeri-
leefde. Terwijl deze Christine zich mismoe- ge heren worden opgeruimd.
dig afvraagt hoe het komt dat zoveel geleer- Het Boek van de Stad der Vrouwen, is
de mannen zich laatdunkend over vrouwen niet alleen een fascinerend en revolutionair
z'®t’ uitlaten, valt ze in slaap. PlotseEng valt er tijdsdokument, maar tegeEjk een opmerke-
6611 bchtstraal in haar schoot en er verschij- lijk aktueel wej-k, dat na vijf eeuwen nog
nen drie gekroonde vrouwen voor haar: Re- niets aan zeggingskracht heeft ingeboet.
Gefascineerd door de teksten van Hade
wych gaat Frieda Pittoors een zeer persoon-
Ejke konfrontatie aan met deze dertiende-
eeuwse gedachten en visioenen. Aan de
hand van Hadewychs werk zoekt zij naar
overeenkomsten en verschillen tussen toen
en nu. Hadewych had alleen de extatische
Eefde, de «minne», als wapen om haar vrij
heid te bereiken. Wat kan de rol zijn van
«genot» in het proces van zelfverwerkehng?
Dat is één van de vragen die Frieda Pittoors
zichzelf stelt in deze voorstelling.
Ook dit jaar vindt in het schouwburg-
kompleks weer een grote Paasant-’-'-
plaats. In de studio-zaal en de versch
foyers kunt u drie dagen lang terecht om ae weieer[
enorme verscheidenheid aan antiek en ku-
seerd wordt door het Het Antiekgilde in sa-
menwerking met Stadsschouwburg/Kuitu- h o
Antiek is de mode. Voor velen van ons is
«snuffelen» op een antiekbeurs een favorie
te bezigheid. Soms zijn we op zoek naar een
bepaald voorwerp, vaker nog kijken we zo
maar wat rond in de hoop iets moois te ont
dekken. Waarom? Er zijn daarvoor een aan
tal redenen te bedenken. De meest belang-
■“ce daarvan is misschien de schoonheid,
karakter en het vakmanschap van antie
ke voorwerpen als tegengewicht tegen de
koele zakelijkheid van onze moderne leef-
Rijswijk, Ilse Egter koopt of bezit van eigen bodem, be- S’jlï
r Van Meel. Het de- houdt daarmee een stukje waardevol verte- Kennen ujhJ i
deStijlvoUe meubelen maar ook kleingoed ^h^^oS
als poppen gewichten en lampen, sieraden,
aardewerk.kristallen tin ztjn te vinden op lecft bujkt
deze antiekbeurs. Veel antiquairs, die gespe- L..
ciahseerd zijn op een bepaald gebied, geven
arQog informatie over alles wat maar een
dtje met antiek te maken heeft. Zij nodi-
1 u samen met de direktie van Stads-
avüouwburg/Kultureel Sentrum uit om een
bezoek te brengen aan de Paasantiekbeurs.
maakte hij met «De zes winden» een toer-
nee door Nederland samen met o.a. John
Tchicai en Gilius van Bergeijk.
Michael -
kwamk in
wist hij zie
verwerven
seerde muziek,
chad Vatcher fc
slagwerkers/perkussionisten van
tijd. Op onnavolgbare wijze ziet hij kans rit
me en geluidjes te maken. Hij maakt hierbij
gebruik van trommels, cymbals, blikken, toe
ters, fluitjes, bellen en allerlei gebruiksvoor
werpen.
Nico Langenhuijsen, bekend als bassist,
als muziekdocent en als leider van het
Gemeentereinigingsorkest Vaalbleek, speelt
vrijdag 12 april in de studio-zaal. Dit keer zit
hij achter de piano en Iddt vanaf die plek
zijn Kwintet Een nieuwe formatie met als
bijzonderheid de twee trompettisten Toon de
Gouw en Bert Joris. Ernst Glerum is de bas
sist en Joop van Erven zit achter de drums..
Toon de Gouw speelt vanaf de oprichting
in de groep Vaalbleek. Daarnaast treedt hij
regelmatig op met de groep Manteca en de
Instant Composers Pool van Misch Mengel
berg. In mei '84 werkte hij mee aan het Her
bie Nichols Project van de I.C.P. Hij speelde
met Langenhuijsen op diens l.p. «Hympo, en
is tevens te horen op Paul van Kemmenade’s
l.p. «Call» in bet blazersseptetstuk «Chip».
Bert Joris (België) studeerde viool, kon-
trabas. piano en trompet. Hij speelt in het
B.R.T. Jazzorkest van Etienne Verschueren.
Voor dit orkest komponeert en arrangeert
hij ook. Regelmatig wordt hij uitgenodigd in
vooraanstaande europese big-bands zoals
de E.B.U. bigband, bet omroeporkest van ra
dio Hamburg en de big-band van Claus Veis.
Met o.a. Tony Bauwens, Michel
John Ruocco speelt hij dikwijls in
bezettingen.
Ernst Glerum speelde met het A.T.O.,
Nedley Elstak en Theo lavevendie en is re
gelmatig te horen met de groep J.C. Tans
Rockets. Samen met Maurice Horsthuis en
Ernst Reijseger speelt hij in een strijktrio.
Joop van Ervan speelde in de Boventoon
en met Theo Loevendie en Willem van Ma
nen. Met Loek Dikker maakte hij toemees
in Polen, Canada, U.S.A. en Zweden. Hijk
speelt in bet Paul van Kemenade Kwintet en
is tevens komponist van balletmuziek.