ïbr Grandioze Nacht van het Boek verwacht 1 Nederlands Danstheater stadsschouwburg Zaterdag 23 maart aanstaande T de schouwburg Publiekstheater met Molière OPENING ANTIEK BEURS BAARLE- 'IS NASSAU komedie «De ingebeelde zieke» «Dungeons Basements» «Pak’em Stanzi» sensatie in Deze confrontatie tussen noorderling (Jan 1985-pagina 12 Donderdag 21 maart 1985- pagina 13 DE TILBURGSE KOERIER Jenny Arean: Jazz in maart rersch ie uitg Tineke Schouten: Beatrijs Ritsema. A met vier I Niko Langenhuysen. VOLOP DANS IN MAART ballet IC*- Gewoon een beetje anders IE) FRAKTIES Een avondje met... de camping baar tot voorraad «Show lale ledingen laats- r> de A.S. ZONDAG 24 MAART MUZIEK v.a. 16.00 uur m.m.v. The Wooltown Jazzband ING ■LD G: Landgoed Schaluinen Zondag 24 maart van 11-18 uur (40 stands) VIDEO p./i of achtergrondmuzi in Atelier/ t 1, Tilburg r in Atelier/Thea- 1, Tilburg Noord, «Gescheiden sjow» pre- vond boor- ische conféren- ol dèkor en be- met Onder met Br Wahz neelgezels "'■rking Zo zet Molière de mens én zijn wereld van alles overwoekerend eigenbelang te kijk, zonder veel hoop op verandering of verbetering overigens, maar wél met volledi ge uitbuiting van de parelende energie, mensen voor het behoeden van dat eigen Het is een merkwaardig soort parodie op relaties tussen mensen. Wie vindt wie aar dig, wie heeft het voor het zeggen, wie is de King of the Jungle Kulian koos voor deze choreografie de muziek van de Mexicaanse compinist Carlos Chévez. merken. Inte- moetc chap zal hem lijkt 0 lij er uit ach- na K r zelf arts c Café-restaurant-party centre ontplooit diverse activiteiten. Gezellige cafébar waar u rustig kunt vertoeven. Specialiteitenrestaurant party centre, ontmoetingsplaats voor de zakenwereld met zakenlunches. van Heteren, Wikke Jongsma, Hugo Kool schijn, John Kraaykamp en Frans Vorst- Of- ing houden Irandt Cor- Het Nederlandse Danstheater brengt op woensdag 27 maart drie choreografieën in de schouwburg-zaal«?2™ van Jiri Kylian op muziek vai «Stamping Ground» van Jiri Kylian op muziek van Carlos ChAvez en een nieuwe choreografie van James Vincent op mu ziek van Count Basie en Hawkins- Thompson-Dash. Hoofdstad Operette: Die lustige Witwe -- Claire Luckham ojizj» een zeer origi- zij de worsteling van r zelfstandigheid worstelwedstrijd van het publiek. UNIVERSELE TILBURGSE FILMSTUDIO A.s. vrijdag 22-03-'85 openen wij onze nieuwe film- en videostudio. Ter gelegenheid van dit feit geven wij 10% korting op ai uw video-repor tages (huwelijk, bruiloften feestavonden, enz.). DEZE AANBIEDING GELDT t/m 29-03-85 Verder zetten wij ook FILM op VIDEO p/min. fl. 1,00 DIA’S op VIDEO p./stukfl. 0,35 Deze prijzen gelden incl. geluid of achtergrondmuziek. Ons nieuw adres is: UNIVERSELE TILBURGSE FILMSTUDIO Tongerlose Hoefstraat 59u 5046 NE Tilburg icht door binnen- ndse EN’. Zaterdag 23 maart 20.30 uur i Theater Het Heks, Lannerstraat Noord, 013-551171. 'ZtGsi'it 14 jaar In Tilburg 3 dagen feest j met een speciaal J menu Doe mee en bel nu Aan dit laatste grote blijspel van Molière is een bijzondere en beroemde anekdote verbon den: op 10 februari 1673 werd het stuk met Molière in de hoofdrol ten doop gehouden in het Parijse Palais Royal, waar het maar vier keer kan worden gespeeld. Op 17 februari im mers overlijdt Molière direkt na de voorstelling als gevolg van een beroerte, 51 jaar. Pu bliekstheater komt met deze proza-komedie in drie bedrijven op vrijdag 22 maart in de schouwburg-zaal. Vaalbeek Vokaal zal in twee uitvoe ringen experimenteren met moderne jazz, de menselijke stem én poëzietek sten van onder andere Jan Arends en Richard Murphy. Dit optreden is een première voor Brabant. De optredens vinden plaats in de schouwburgzaal. In de pauzefoyer zullen de aanwezi gen op gezette tijden kunnen luisteren naar uitvoeringen van salonorkest Ca- priccioso en de cellist Huub Bogaers. Aanstaande zaterdag 23 maart organiseert de Stichting J.H. Leopold in samen werking met de Stadsschouwburg/Kultureel Sentrum. boekhandel Gianotten en de Vrije Boekhandel wederom een Nacht van het Boek in het stadsschouwburg- complex in Tilburg. De Nacht zal zich vooral concentreren in de schouwburgzaal, maar ook in de pauzefoyer, in de Theaterkelder en in het Filmhuis zal er het nodi ge te beleven zijn. De organisatoren zijn er in geslaagd een zeer afwisselend en boeiend program ma samen te stellen waardoor veel bezoekers ongetwijfeld aan hun trekken kun nen komen. De nadruk ligt op het boek in zijn algemeenheid, op het geschrevene, dat echter op verschillende wijzen voor het voetlicht zal worden gebracht Naast de genietingen die uitgaan van het beluisteren van schrijvers en schrijfsters die voor lezen uit eigen werk, zal men ook getuige kunnen zijn van toneel, een forumdis cussie, een drietal films, lezingen en improvisaties op het gebied van moderne jazz en menselijke stem. Er zijn er maar weinig in de Nederlandse theatergeschiedenis die een dergelijk visite kaartje hebben afgegeven zoals Tineke Schouten dat heeft gedaan in het afgelopen seizoen. Bijna overal uitverkochte zalen, maar wat veel belangrijker is: alom enthou siaste reakties van het publiek en lovende recensies van de pers. «Show met Tineke Schouten erg suksesvol». «Tineke Schouten ontpopt zich als rasartieste». In haar nieuwe «wan woemen s;~ senteert Tineke Schouten een avonc devol humor, liedjes en kornis*1- ces. Dat alles in een smaakvol uc».vi geleid door haar eigen kornbo. Twee avonden in de schouwburg-zaal: de Hoofdstad Operette met de fonkelende operette «Die lustige Witwe» van Franz Léhar op zaterdag 30 maart en maandag 1 april. Zondag 24 maart 15.00 uur i ter Het Heks, Lannerstraat 1 013-551171 Theatergroep Kwiebus met een familie- tante voorstelling voor iedereen vanaf 6 jaar, lering, waarin de vraag of je om debielen, mongo- eden en verleden len, spasten of anderszins extreem bewegen- eindigen in een de mensen mag lachen of niet, volkomen uit -- wordt gehaald. Breed gesticu- verstaanbaar pratend -j.-motorisch gestoorde jon gens, die opgetogen hun intrek nemen in een vakantiehuisje. Dat geeft problemen - met de buren. Maar waarom zou een schet- naïviteit en terende televisie minder overlast geven dan en het verle- hun drumband De eonie van de jongens, die uiteindelijk nog niet ’o gek blijken, ver oorzaakt een voortdurende reeks hilaritei- ten. Niet door het goedkope effektbejag van akteurs die debieltje spelen, maar door rol len die op uitstekende observatie en inleving zijn gebaseerd. «Pak ’em Stanzi» is een zeer bijzondere en sensationele theaterproduktie van het Raam- theater uit België. Een wervelende kombinatie van musical, toneel en een komplete wor stelwedstrijd. Deze voorstelling vindt op vrijdag 29 maart plaats in de schouwburg-zaal. De voorstelling gaat zich afspelen in een echte boksring, die op het toneel opgebouwd wordt en waar een aantal tribunes omheen geplaatst zullen worden. Lezing In de Theaterkelder zal Cyrille rans tweemaal een lezing hou het werk van Hugo BrL s. Cyrille Offermans publiceert in chillende tijdschriften zoals Vrij .erland, Raster en De Groene Am- Jammer. Toegangskaarten zijn te koop aan assa van de Stadsschouwburg/ ireel Sentrum, bij boekhandel 1 otten in de Heuvelpoort en bij de durende Boekhandel aan het Stadhuis- wee js Na «Madia» heeft James Vincent een P,cl" TUb“r&D%Nacbt Van het tweede choreografie gemaakt voor het Ne- Boek stipt 20.15 u. beginnen en - - i naar een tot rond 4.00 u. s zondagsmorgens du- meelbeeld ren. Na 2.00 u. zullen de deuren van de het schouwburgcomplex gesloten wor de den zodat men, ook al heeft men :k van toegangsbewijs, niet meer binnen 1 De Nacht zal afgesloten worden i een optreden van de muziekgroep Lm- sa D’Amsterdam in de pauzefoyer. Helbloemstraat 4, De Moer/Loon op Zand. Tel. 04245-236 Gelegen naast de Coca-Colafabrieken, afslag 's Gravenmoer ibe- pen kijkt «De ingebeelde zieke» van Molière wordt het snR] gespeeld in een regie van Fritz Marquardt. Toneel beeld: Henning Schalier. Vertaling: Gerrit Komrij. Dramaturgie: Guus Rekers. Met o.a. Catharine ten Bruggencate, Petra Laseur, Annet Nieuwenhuyzen, Hans Croi- set (als Argan), Porgy Franssen, Alexander In toont belle zijn, van V, Veel liefhebbers van de balletten van Ky- 24 00 u z: lian zullen verrast opkijken van zijn choreo- «Psalmensymfonie» grafie «Stamping Ground». Dit ballet is een J, iziek van Stravinsky, rechtstreeks gevolg van de «danssafari», die “er- *n de Kylian in 1980 naar Australië maakte. Hij bestudeerde daar het leven van de oor spronkelijke bewoners, de aborigines. In 1981 leverde dat al het ballet «Nomaden» op. Ook in «Stamping Ground» zijn het de zelfde primitieve, rituele dansen, de dierlijke «Ter ere van God» schreef Igor Stravins- bewegingen en de verbondenheid met de ky bij zijn in 1930 gecomponeerde Psalmen- natuur, die Kylian in een choreogragie ver- symfonie. Een religieus werk op psalmtek- werkt heeft. «Stamping Ground» is een sten, dat bijna meteen een vaste plaats plaats waar mensen graag komen omdat ze kreeg in het «klasseike» muziekrepertoire, zich er prettig voelen. Daar ontstaan specia- Vrijwel hetzelfde is te zeggen van Jiri Ky- ie relaties onderling, lians ballet op deze muziek, dat eveneens onmiskenbare religieuze elementen bevat en niet meer weg valt te denken uit het reper toire van het Nederlands Danstheater. Het werd in vele landen over de hele wereld door de televisie uitgezonden en oogstte in binnen- en buitenland enorme successen. Toen het anderhalf jaar geleden in New York werd uitgevoerd, kwam Rudolf Nure- jev tweemaal kijken, gefascineerd als hij was tweede choreografie gemaakt voor 1 door Kylians zeer eigen, uiterst vloeiende derlands Danstheater, waarbij hij n; bewegingstaal. Het ballet vertelt geen ver- eenheid van dans, muziek en tone haal maar ademt een diep-religieuze sfeer in gestreefd heeft. Hij wil de essentie van een bijzonder toneelbeeld van William stijl vatten, die vooral door de keuze van Katz. Het achterdoek bestaat uit Perzische muziek gemarkeerd wordt (jazz-muziek tapijten, die aan het slot bijdragen aan het Count Basie en Hawkins-Thompson-T verpletterende effect, als de dansers heel in een arrangement van Herman Schoon- langzaam op de maat van de wegstervende derwalt). Decor en kostuums zijn ontwer- muziek het achtertoneel in lopen. pen door John Seward. In maart het derde «Avondje met...», deze keer een uitgebreid theaterprogram ma rond het thema «De Camping». De formule van «Een avondje met...» is in middels zeer succesvol gebleken. Hoe kan het ook anders, want deze formule is ge baseerd op een kwaliteitsprogramma van uitzonderlijke lengte in een entourage met palmen, gezellige zitjes, life muziek en de cocktail van de maand. De vorige avonden stonden in het teken van de film, deze keer is het theater aan de beurteen campingdrama van theater groep Kaktus, een fragment uit «Jochem in Benidorm» gespeeld door Pietjan Du- see, Herman Brand en Jan de Waard en bovendien nog een aantal acts, die voor de nodige verrassingen zullen zorgen. Al les bij elkaar weer een programma waar naar uitgezien kan worden. «Mensen vliegen niet, Thomas» is de titel van een heel spannend kijk- en luisterspel met allerlei technieken, maskers, film en objecten voor kinderen vanaf 8 jaar, dat op woensdag 27 maart om half drie in de studiezaal gespeeld wordt door theater- stichting De Verbeelding. Elke scène uit het leven van Stanzi, zoals haar eerste levensjaren, haar schooljaren, de eerste werkkring, verliefdheid, huwelijk en teleurstellingen, haar suksessen en nederla gen worden gespeeld in de termen van de catch. Een «struggle for life» in de ring. Het Raamtheater wil met deze voorstel ling naast het toneelpubliek van jong en oud, ook een nieuw publiek aantrekken: de sportliefhebbers, die in hun krant steeds eerst de sportpagina openslaan en de kul- tuurpagina doorgaans overslaan. Juist in dit toneelstuk worden sport en toneel een een heid. Het is de bedoeling dat een groot aan tal sportliefhebbers (boksscholen, enz.) uit genodigd worden en dat juist rond de catch- ring de ware sportliefhebber een plaatsje gaat krijgen. Het Raamtheater heeft maar liefst zes maanden gerepeteerd voor deze voorstel ling. De akteurs werden getraind en gecoa- ched door één van de meest ervaren cat chers van Europa: Al Bastian, viermaal Europees kampioen. De muziek en songs werden gekomponeerd door Jan Leyers. De kostuums en dekors zijn ontworpen door Bob Verhelst en de regie is in handen van Walter Tillemans. «Pak ’em Stanzi» wordt gespeeld door Eric Kerremans, Roger van Kerpel, Katrien Devos, John Willaert, A’leen Cooreman en Ann Nelissen. De voorstelling vindt plaats in het kader van het Belgisch-Nederlands Cultureel Accoord. Snobisme en Literatuur Dit is het thema wat centraal zal staan in de forumdiscussie in de schouwburgzaal, zo rond de klok van 23.30 u. Onder leiding van Frans Boenders zullen Boudewijn Büch, Jo han Anthierens, Beatrijs Ritsema en Karei Soudij met elkaar praten over Snobisme en Literatuur. Het zal echter niet alleen bij praten blijven, afgaande op de bijzondere voorbereidingen van enkele forumleden. Ellen Fisher: «Dungeons Basements» is de nieuwste krijgt een bizarre fantasiewereld tot leven te produktie van Ellen Fisher, waarmee zij brengen. In bijna al haar voorstellingen fi- op donderdag 28 en vrijdag 29 maart in de gureren allerlei poppen en poppetjes, die zij studio-zaal komt op magische wijze leven inblaast. In haar dansen en bewegingsidioom is haar voor- Ellen Fisher is een danseresperfonner uit liefde voor oosterse dansen terug te vinden. New York, die na een aantal jaren met o.a. «Dungeons Basements» is een solo van Meredith Monk gewerkt te hebben, nu veel- een uur, die het karakter heeft van een mul- al solo’s maakt. De afgelopen drie jaar zijn ti-media show, door het overdadig gebruik vier programma’s van haar in Nederland te Van film- en diaprojectie. De voorstelling zien geweestFigurines, Spectre Nymf, Li- handelt over het gevecht tussen goed en ving Set en Amedia. Zij heeft hiermee haar kwaad en ademt de sfeer van de dood. Ook naam gevestigd als een zeer eigenzinnige hier weer veel bizarre en ritueel-achtige danseres, die met een enorme dosis energie dansen, de manipulaties met de poppetjes en intensiteit, korte maar indringende voor- doen denken aan hekserij en voodoo-hande- stellingen maakt, waarbij ze het voor elkaar lingen. Muziek en literatuur Ook op deze Nacht van het Boek zal Niko Langenhuijsen, moderne jazzmu sicus, niet ontbreken. Zeer bijzonder zal zijn het optreden van Vaalbeek Vo kaal, dat naast Niko Langenhuijsen De Enëelse schrijfster Cis bestaat uit Paul van Kemenade, Hans m<? <Bak ’em.Stan^’ Sp„13 Toon de Gouw, Willen, Küh- ne. Peter Mmgaars, Frans van Gnnsven en de zangeressen Stemt van in een catchring temidden der Eug, Miriam Snoek en Karin Stelck. - De ingebeelde zieke, die in dit stuk de naam Argan draagt, is uiteraard beklagens- waardig om zijn volstrekte afhankehjkheid van medici en medicijnen, maar hij is zo '"k nog onverdragelijker. Zijn voort- bezorgdheid om het eigen wel e wee is immers zo totaal en allesomvattena, dat daarbuiten nog maar nauwelijks levens- ruimte overschiet. Wanneer vrienden over de vloer willen komen, dan moeten het art sen zijn, wil de dochter trouwen, dan met wor. een arts. Dat die artsen deze vette koe op een hun beurt uitmelken, spreekt wel vanzelf, en dat degenen die de dupe dreigen te worden kan' in sluwheid groeien tegen de verdrukking met in, mag ook bekend worden verondersteld. Sal- De uiteindelijk meest gedupeerde is uit aard Argan zelf, maar in dit tamelijk - nisch geschreven eindspel van Molière dt wel zó, dat hij dit niet lijkt te merken. Int gendeel. De medische wetenscl r met lauweren bekransen als hij er gH terdocht toe overgaat, maar liever ■M te worden. Het vermaarde operette-gezelschap be staat dit seizoen veertig jaar en heeft daarom speciaal gekozen voor «Die lustige Witwe», een prachtig voorbeeld immers van de «gou den periode» van de Weense operette. Niet alleen heeft deze operette een verhaal met veel humor maar bovenal melodieën waarvan de een nog mooier is dan de ander. De Hoofdstad Operette gaat deze be roemde operette spelen in een regie van Alexander Pilcher en een choreografie van Gerhard Sneft. De muzikale leiding is in handen van Martin Malzer. Als solisten werken mee: Antoni Wink, Cermaine Com- pier, Jan Handerson, Marga de Boer, Ton Hofman (of Aad Jans), Johan van de Zalm, Jacco van Renesse, Henk Boelhouwers, Lily Loerkens, Anita Heins en Nora Zoon. Kaartverkoop voor beide voorstellingen start op zaterdag 23 maart om 11.00 uur. Film en literatuur i het Filmhuis zullen drie films ver- id worden. Om 20.15 u. zal «La et la béte» van Cocteau te zien Om 22.00 u. wordt «Woyzeck» Wemer Herzog gedraaid en om zal «Fontain: Effi Briest» te van Rainer Werner Fassbin- e videotheek zullen diverse vi- deo-opnames te zien zijn van schrijvers en schrijfsters in beeld. Toneel en literatuur De Nacht zal om 20.15 u. beginnen een uitvoering van Werktheater. regie van Shireen Strooker en kam Vermeulen en Edward B. als muzikale leiders zal het to- Ischap Werktheater een be werking op de planken brengen van het boekenweekgeschenk 1985 van dit jaar: «Somberman’s actie» van Remco Campert. In de schouwburgzaal zullen daarna voorlezen uit eigen werk: Han- ny Michaelis (ooit getrouwd met Gerard Reve), Ethel Portnoy, Annie van den Oever, Paul de Wispelaere, A. Moonen, Bas Keijne en Remco Cam pert. In de Nacht van het Boek van 1984 was Remco Campert ook van de partij. Normaal nodigen de organisa toren een schrijver of schrijfster niet tweemaal achter elkaar uit maar van wege het feit dat Remco Campert dit jaar het boekenweekgeschenk heeft ge schreven, heeft men gemeend hierop een terechte uitzondering te mogen maken. Wan Woemen Sjow Tineke Schouten komt met haar gloed nieuwe «Wan woemen sjow» naar Til burg. Dit eerste optreden in Tilburg van deze zo suksesvolle artieste gaat plar vinden op donderdag 28 maart in schouwburg-zaal. Het laatste jazzconcert in maart wordt op donderdag 28 maart in de theaterkelder ver zorgd door de bassisten Hein Offermans en Jan Nijdam. Deze twee in Amsterdam woonachtige bassisten, beiden nog studerend aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam, hebben eind vorig jaar het plan opgevat om naast activiteiten in andere groepen ook als basduo op te treden. Nijdam en Offermans zijn van mening dat met zo’n basduo een op timale situatie ontstaat om alle kiankmoge- lijkheden van de contrabas tot zijn/haar recht te laten komen. Centraal staat mate riaal, enz.) waarbij hier en daar ook geschre ven thematisch materiaal wordt gebruikt Nijdam speelt o.a. in de Binnenstebuiten- band en Offermans o.a. in Ensemble XIII, Nijdam/Leeuwaarden) en zuiderling (Hein Offermans/Valkenswaard), beiden in de Amsterdamse «melting-pot» verzeild ge raakt, kan zo nu en dan aardig wat bassis- tisch vuurwerk opleveren. vrouw op oorlogspad» «Een vrolijk programma over leed». Dat is de korte omschrijving, die Jenny Arean zelf aan haar eerste solo-progranuna «Gescheiden vrouw op oorlogspad» geeft Een speciaal voor haar geschreven pro duktie, die op vrijdag 22 maart in de stu dio-zaal meebeleefd kan worden. De teksten zijn van Robert Long, Dimitri Frenkel Frank en Ischa Meijer en verder wordt een keuze gemaakt uit het werk van HM o.a. Dario Fo, Gerrit Krol, Judith Herzberg |!M en Jacques Brel. Een en ander is op muziek. gezet door Robert Long, Martin van Dijk en Henk van der Meulen. De regie is in |q| handen van Paul Vermeulen Windsant. Jen- |M ny Arean wordt op de piano begeleid door RH Martin van Dijk. ■'-"J «Gescheiden vrouw op oorlogspad» is fa, aanstekelijk en dynamisch. Jenny Arean zal zingend en verhalend een aantal stevige en Persoonhjke noten kraken. Noten die be- trekking hebben op onder meer jeugd en volwassenheid, verweer tegen cynisme, een- bjMl zaamheid en verhoudingen. 3,50 gulden 3,00 gulden 2,70 gulden 2,40 gulden en Theatergroep Kaktus Leve tante Ans Thomas van de Hoog is een eenzame jon gen die onbereikbaar voor zijn ouders, hoog op een kast in zijn kamer zit na te denken over zijn leven. Hij heeft één grote wens: vliegen. Hoe graag zou hij niet zijn armen uitsïaan om weg te vliegen uit dit krankzin- nige leven dat niemand met hem deelt. Hoe mooi zou het zijn om voor altijd verlost te worden van zijn ruzieënde ouders, de sadis tische juffrouw Molenaar en zijn treiterende klasgenoten. Helaas, mensen vliegen niet Thomas. Maar zou iemand het wel eens écht geprobeerd hebben? En dan, toevallig, tijdens een bezoek aan zijn oma, krijgt hij de sleutel tot het geheim in zijn handen. Bij het maken van deze voorstelling hebben de spelers Guido Po- peyus en Marsje Richards zich vooral toege legd op de beeldcompositie, dat wil zeggen dat ze er vooral op gelet hebben dat deze voorstelling er heel mooi uitziet. Samen met beeldende kunstenaars, timmerlieden en filmstudenten zijn decor, muziek, tekst en film tot een prachtig geheel samengesmeed, waarbinnen het verhaal van Thomas zich af speelt. ferms over stius. versch Neder sterds To<„ de kasss Kulturw Gianott“ Vrije plein Boek zal tot rond ren. Na 2.00 het schouwbu den zodat men, ook -Ljwjjs njgj afgesloten t zan de muzie én eige De hoofdmoot van dit «Avondje met...» is de voorstelling van theatergroep Kaktus «Leve tante Ans». Een produktie geschre ven door Peter Jan Rens, die ook een van de hoofdrollen voor zijn rekening neemt. «Le ve tante Ans, is een diep Hollands drama W dat zich afspeelt op de camping van Castri- Andries Mok, en een vrou«riivuus door de hooggehakte Peter Jan Rens, als de bewoners van een bungalowtent elkaar ont- _-jten. Een romantische vakantieliefde lijkt op te bloeien, maar dan blijkt dat Ma ria een traumatische herinnering aan deze camping heeft overgehouden. Twintig jaar geleden vergreep haar vader zich op deze zelfde camping aan haar beeldschone tante Ans. Langzaam, herinnering na herinnering, wordt de spanning tussen heden en verleden i verandering of opgebouwd om tenslotte te eindigen in een -- vei u^tenng overigens, maar wel met voiledi- even 0^^;^ a]s dramatisch hoogtepunt de taboesfeer wordt gi g- uitbuiting van de parelende energie, die waarfn Maria Macho ontmant> bi; van lerend en nauwelijks mensen voor het behoeden van dat eigenbe- kinderspel lijkt het, zo verbaasd en onbegre- verschijnen er drie mo lang nog altijd paraat blijken te hebben. pen kijkt Maria naar haar bebloede handen. voorstelling ontleent zijn kracht aan het spel van Peter Jan Rens voortdurend balanceert hij op de grens van 11 waakzaamheid, van weerzin tegen den en hartstocht om alles opnieuw te bele ven en het onrecht dat Maria is aangedaan te vergelden. «Leve tante Ans» is een zeer bijzondere voorstelling, waarin ook schitte rende muzikale vondsten zijn verwerkt.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1985 | | pagina 13