ïbr
Grandioze Nacht van
het Boek verwacht
1
Nederlands Danstheater
stadsschouwburg
Zaterdag 23 maart aanstaande
T
de schouwburg
Publiekstheater met Molière
OPENING
ANTIEK
BEURS
BAARLE-
'IS
NASSAU
komedie «De ingebeelde zieke»
«Dungeons Basements»
«Pak’em Stanzi» sensatie in Deze confrontatie tussen noorderling (Jan
1985-pagina 12
Donderdag 21 maart 1985- pagina 13
DE TILBURGSE KOERIER
Jenny Arean:
Jazz in maart
rersch
ie uitg
Tineke Schouten:
Beatrijs Ritsema.
A
met
vier I
Niko Langenhuysen.
VOLOP DANS IN MAART
ballet
IC*-
Gewoon een beetje anders
IE)
FRAKTIES
Een avondje met...
de camping
baar tot
voorraad
«Show
lale
ledingen
laats-
r> de
A.S. ZONDAG 24 MAART MUZIEK
v.a. 16.00 uur m.m.v. The Wooltown Jazzband
ING
■LD
G:
Landgoed Schaluinen
Zondag 24 maart
van 11-18 uur
(40 stands)
VIDEO p./i
of achtergrondmuzi
in Atelier/
t 1, Tilburg
r in Atelier/Thea-
1, Tilburg Noord,
«Gescheiden
sjow» pre-
vond boor-
ische conféren-
ol dèkor en be-
met
Onder
met Br
Wahz
neelgezels
"'■rking
Zo zet Molière de mens én zijn wereld
van alles overwoekerend eigenbelang te
kijk, zonder veel hoop op verandering of
verbetering overigens, maar wél met volledi
ge uitbuiting van de parelende energie,
mensen voor het behoeden van dat eigen
Het is een merkwaardig soort parodie op
relaties tussen mensen. Wie vindt wie aar
dig, wie heeft het voor het zeggen, wie is de
King of the Jungle Kulian koos voor deze
choreografie de muziek van de Mexicaanse
compinist Carlos Chévez.
merken. Inte- moetc
chap zal hem lijkt 0
lij er uit ach- na K
r zelf arts c
Café-restaurant-party centre
ontplooit diverse activiteiten. Gezellige cafébar waar
u rustig kunt vertoeven. Specialiteitenrestaurant
party centre, ontmoetingsplaats voor
de zakenwereld met zakenlunches.
van Heteren, Wikke Jongsma, Hugo Kool
schijn, John Kraaykamp en Frans Vorst-
Of-
ing houden
Irandt Cor-
Het Nederlandse Danstheater brengt op
woensdag 27 maart drie choreografieën in
de schouwburg-zaal«?2™
van Jiri Kylian op muziek vai
«Stamping Ground» van Jiri Kylian op
muziek van Carlos ChAvez en een nieuwe
choreografie van James Vincent op mu
ziek van Count Basie en Hawkins-
Thompson-Dash.
Hoofdstad Operette:
Die lustige Witwe
-- Claire Luckham
ojizj» een zeer origi-
zij de worsteling van
r zelfstandigheid
worstelwedstrijd
van het publiek.
UNIVERSELE
TILBURGSE FILMSTUDIO
A.s. vrijdag 22-03-'85 openen wij onze nieuwe film- en videostudio.
Ter gelegenheid van dit feit geven wij 10% korting op ai uw video-repor
tages (huwelijk, bruiloften feestavonden, enz.).
DEZE AANBIEDING GELDT t/m 29-03-85
Verder zetten wij ook FILM op VIDEO p/min. fl. 1,00
DIA’S op VIDEO p./stukfl. 0,35
Deze prijzen gelden incl. geluid of achtergrondmuziek.
Ons nieuw adres is:
UNIVERSELE TILBURGSE FILMSTUDIO
Tongerlose Hoefstraat 59u 5046 NE Tilburg
icht door binnen-
ndse
EN’.
Zaterdag 23 maart 20.30 uur i
Theater Het Heks, Lannerstraat
Noord, 013-551171.
'ZtGsi'it
14 jaar In Tilburg
3 dagen feest j
met een speciaal J
menu
Doe mee en bel nu
Aan dit laatste grote blijspel van Molière is een bijzondere en beroemde anekdote verbon
den: op 10 februari 1673 werd het stuk met Molière in de hoofdrol ten doop gehouden in
het Parijse Palais Royal, waar het maar vier keer kan worden gespeeld. Op 17 februari im
mers overlijdt Molière direkt na de voorstelling als gevolg van een beroerte, 51 jaar. Pu
bliekstheater komt met deze proza-komedie in drie bedrijven op vrijdag 22 maart in de
schouwburg-zaal.
Vaalbeek Vokaal zal in twee uitvoe
ringen experimenteren met moderne
jazz, de menselijke stem én poëzietek
sten van onder andere Jan Arends en
Richard Murphy. Dit optreden is een
première voor Brabant. De optredens
vinden plaats in de schouwburgzaal.
In de pauzefoyer zullen de aanwezi
gen op gezette tijden kunnen luisteren
naar uitvoeringen van salonorkest Ca-
priccioso en de cellist Huub Bogaers.
Aanstaande zaterdag 23 maart organiseert de Stichting J.H. Leopold in samen
werking met de Stadsschouwburg/Kultureel Sentrum. boekhandel Gianotten en
de Vrije Boekhandel wederom een Nacht van het Boek in het stadsschouwburg-
complex in Tilburg. De Nacht zal zich vooral concentreren in de schouwburgzaal,
maar ook in de pauzefoyer, in de Theaterkelder en in het Filmhuis zal er het nodi
ge te beleven zijn.
De organisatoren zijn er in geslaagd een zeer afwisselend en boeiend program
ma samen te stellen waardoor veel bezoekers ongetwijfeld aan hun trekken kun
nen komen. De nadruk ligt op het boek in zijn algemeenheid, op het geschrevene,
dat echter op verschillende wijzen voor het voetlicht zal worden gebracht Naast de
genietingen die uitgaan van het beluisteren van schrijvers en schrijfsters die voor
lezen uit eigen werk, zal men ook getuige kunnen zijn van toneel, een forumdis
cussie, een drietal films, lezingen en improvisaties op het gebied van moderne jazz
en menselijke stem.
Er zijn er maar weinig in de Nederlandse
theatergeschiedenis die een dergelijk visite
kaartje hebben afgegeven zoals Tineke
Schouten dat heeft gedaan in het afgelopen
seizoen. Bijna overal uitverkochte zalen,
maar wat veel belangrijker is: alom enthou
siaste reakties van het publiek en lovende
recensies van de pers. «Show met Tineke
Schouten erg suksesvol». «Tineke Schouten
ontpopt zich als rasartieste».
In haar nieuwe «wan woemen s;~
senteert Tineke Schouten een avonc
devol humor, liedjes en kornis*1-
ces. Dat alles in een smaakvol uc».vi
geleid door haar eigen kornbo.
Twee avonden in de schouwburg-zaal: de
Hoofdstad Operette met de fonkelende
operette «Die lustige Witwe» van Franz
Léhar op zaterdag 30 maart en maandag 1
april.
Zondag 24 maart 15.00 uur i
ter Het Heks, Lannerstraat 1
013-551171
Theatergroep Kwiebus met een familie-
tante voorstelling voor iedereen vanaf 6 jaar,
lering, waarin de vraag of je om debielen, mongo-
eden en verleden len, spasten of anderszins extreem bewegen-
eindigen in een de mensen mag lachen of niet, volkomen uit
-- wordt gehaald. Breed gesticu-
verstaanbaar pratend
-j.-motorisch gestoorde jon
gens, die opgetogen hun intrek nemen in
een vakantiehuisje. Dat geeft problemen
- met de buren. Maar waarom zou een schet-
naïviteit en terende televisie minder overlast geven dan
en het verle- hun drumband De eonie van de jongens,
die uiteindelijk nog niet ’o gek blijken, ver
oorzaakt een voortdurende reeks hilaritei-
ten. Niet door het goedkope effektbejag van
akteurs die debieltje spelen, maar door rol
len die op uitstekende observatie en inleving
zijn gebaseerd.
«Pak ’em Stanzi» is een zeer bijzondere en sensationele theaterproduktie van het Raam-
theater uit België. Een wervelende kombinatie van musical, toneel en een komplete wor
stelwedstrijd. Deze voorstelling vindt op vrijdag 29 maart plaats in de schouwburg-zaal. De
voorstelling gaat zich afspelen in een echte boksring, die op het toneel opgebouwd wordt
en waar een aantal tribunes omheen geplaatst zullen worden.
Lezing
In de Theaterkelder zal Cyrille
rans tweemaal een lezing hou
het werk van Hugo BrL
s. Cyrille Offermans publiceert in
chillende tijdschriften zoals Vrij
.erland, Raster en De Groene Am-
Jammer.
Toegangskaarten zijn te koop aan
assa van de Stadsschouwburg/
ireel Sentrum, bij boekhandel 1
otten in de Heuvelpoort en bij de durende
Boekhandel aan het Stadhuis- wee js
Na «Madia» heeft James Vincent een P,cl" TUb“r&D%Nacbt Van het
tweede choreografie gemaakt voor het Ne- Boek stipt 20.15 u. beginnen en
- - i naar een tot rond 4.00 u. s zondagsmorgens du-
meelbeeld ren. Na 2.00 u. zullen de deuren van
de het schouwburgcomplex gesloten wor
de den zodat men, ook al heeft men
:k van toegangsbewijs, niet meer binnen 1
De Nacht zal afgesloten worden i
een optreden van de muziekgroep Lm-
sa D’Amsterdam in de pauzefoyer.
Helbloemstraat 4, De Moer/Loon op Zand. Tel. 04245-236
Gelegen naast de Coca-Colafabrieken, afslag 's Gravenmoer
ibe-
pen kijkt
«De ingebeelde zieke» van Molière wordt het snR]
gespeeld in een regie van Fritz Marquardt.
Toneel beeld: Henning Schalier. Vertaling:
Gerrit Komrij. Dramaturgie: Guus Rekers.
Met o.a. Catharine ten Bruggencate, Petra
Laseur, Annet Nieuwenhuyzen, Hans Croi-
set (als Argan), Porgy Franssen, Alexander
In
toont
belle
zijn,
van V,
Veel liefhebbers van de balletten van Ky- 24 00 u z:
lian zullen verrast opkijken van zijn choreo-
«Psalmensymfonie» grafie «Stamping Ground». Dit ballet is een J,
iziek van Stravinsky, rechtstreeks gevolg van de «danssafari», die “er- *n de
Kylian in 1980 naar Australië maakte. Hij
bestudeerde daar het leven van de oor
spronkelijke bewoners, de aborigines. In
1981 leverde dat al het ballet «Nomaden»
op. Ook in «Stamping Ground» zijn het de
zelfde primitieve, rituele dansen, de dierlijke
«Ter ere van God» schreef Igor Stravins- bewegingen en de verbondenheid met de
ky bij zijn in 1930 gecomponeerde Psalmen- natuur, die Kylian in een choreogragie ver-
symfonie. Een religieus werk op psalmtek- werkt heeft. «Stamping Ground» is een
sten, dat bijna meteen een vaste plaats plaats waar mensen graag komen omdat ze
kreeg in het «klasseike» muziekrepertoire, zich er prettig voelen. Daar ontstaan specia-
Vrijwel hetzelfde is te zeggen van Jiri Ky- ie relaties onderling,
lians ballet op deze muziek, dat eveneens
onmiskenbare religieuze elementen bevat en
niet meer weg valt te denken uit het reper
toire van het Nederlands Danstheater. Het
werd in vele landen over de hele wereld
door de televisie uitgezonden en oogstte in
binnen- en buitenland enorme successen.
Toen het anderhalf jaar geleden in New
York werd uitgevoerd, kwam Rudolf Nure-
jev tweemaal kijken, gefascineerd als hij was tweede choreografie gemaakt voor 1
door Kylians zeer eigen, uiterst vloeiende derlands Danstheater, waarbij hij n;
bewegingstaal. Het ballet vertelt geen ver- eenheid van dans, muziek en tone
haal maar ademt een diep-religieuze sfeer in gestreefd heeft. Hij wil de essentie van
een bijzonder toneelbeeld van William stijl vatten, die vooral door de keuze van
Katz. Het achterdoek bestaat uit Perzische muziek gemarkeerd wordt (jazz-muziek
tapijten, die aan het slot bijdragen aan het Count Basie en Hawkins-Thompson-T
verpletterende effect, als de dansers heel in een arrangement van Herman Schoon-
langzaam op de maat van de wegstervende derwalt). Decor en kostuums zijn ontwer-
muziek het achtertoneel in lopen. pen door John Seward.
In maart het derde «Avondje met...»,
deze keer een uitgebreid theaterprogram
ma rond het thema «De Camping». De
formule van «Een avondje met...» is in
middels zeer succesvol gebleken. Hoe kan
het ook anders, want deze formule is ge
baseerd op een kwaliteitsprogramma van
uitzonderlijke lengte in een entourage
met palmen, gezellige zitjes, life muziek
en de cocktail van de maand. De vorige
avonden stonden in het teken van de
film, deze keer is het theater aan de
beurteen campingdrama van theater
groep Kaktus, een fragment uit «Jochem
in Benidorm» gespeeld door Pietjan Du-
see, Herman Brand en Jan de Waard en
bovendien nog een aantal acts, die voor
de nodige verrassingen zullen zorgen. Al
les bij elkaar weer een programma waar
naar uitgezien kan worden.
«Mensen vliegen niet, Thomas» is de titel
van een heel spannend kijk- en luisterspel
met allerlei technieken, maskers, film en
objecten voor kinderen vanaf 8 jaar, dat
op woensdag 27 maart om half drie in de
studiezaal gespeeld wordt door theater-
stichting De Verbeelding.
Elke scène uit het leven van Stanzi, zoals
haar eerste levensjaren, haar schooljaren, de
eerste werkkring, verliefdheid, huwelijk en
teleurstellingen, haar suksessen en nederla
gen worden gespeeld in de termen van de
catch. Een «struggle for life» in de ring.
Het Raamtheater wil met deze voorstel
ling naast het toneelpubliek van jong en
oud, ook een nieuw publiek aantrekken: de
sportliefhebbers, die in hun krant steeds
eerst de sportpagina openslaan en de kul-
tuurpagina doorgaans overslaan. Juist in dit
toneelstuk worden sport en toneel een een
heid. Het is de bedoeling dat een groot aan
tal sportliefhebbers (boksscholen, enz.) uit
genodigd worden en dat juist rond de catch-
ring de ware sportliefhebber een plaatsje
gaat krijgen.
Het Raamtheater heeft maar liefst zes
maanden gerepeteerd voor deze voorstel
ling. De akteurs werden getraind en gecoa-
ched door één van de meest ervaren cat
chers van Europa: Al Bastian, viermaal
Europees kampioen. De muziek en songs
werden gekomponeerd door Jan Leyers. De
kostuums en dekors zijn ontworpen door
Bob Verhelst en de regie is in handen van
Walter Tillemans.
«Pak ’em Stanzi» wordt gespeeld door
Eric Kerremans, Roger van Kerpel, Katrien
Devos, John Willaert, A’leen Cooreman en
Ann Nelissen. De voorstelling vindt plaats
in het kader van het Belgisch-Nederlands
Cultureel Accoord.
Snobisme en Literatuur
Dit is het thema wat centraal zal
staan in de forumdiscussie in de
schouwburgzaal, zo rond de klok van
23.30 u. Onder leiding van Frans
Boenders zullen Boudewijn Büch, Jo
han Anthierens, Beatrijs Ritsema en
Karei Soudij met elkaar praten over
Snobisme en Literatuur. Het zal echter
niet alleen bij praten blijven, afgaande
op de bijzondere voorbereidingen van
enkele forumleden.
Ellen Fisher:
«Dungeons Basements» is de nieuwste krijgt een bizarre fantasiewereld tot leven te
produktie van Ellen Fisher, waarmee zij brengen. In bijna al haar voorstellingen fi-
op donderdag 28 en vrijdag 29 maart in de gureren allerlei poppen en poppetjes, die zij
studio-zaal komt op magische wijze leven inblaast. In haar
dansen en bewegingsidioom is haar voor-
Ellen Fisher is een danseresperfonner uit liefde voor oosterse dansen terug te vinden.
New York, die na een aantal jaren met o.a. «Dungeons Basements» is een solo van
Meredith Monk gewerkt te hebben, nu veel- een uur, die het karakter heeft van een mul-
al solo’s maakt. De afgelopen drie jaar zijn ti-media show, door het overdadig gebruik
vier programma’s van haar in Nederland te Van film- en diaprojectie. De voorstelling
zien geweestFigurines, Spectre Nymf, Li- handelt over het gevecht tussen goed en
ving Set en Amedia. Zij heeft hiermee haar kwaad en ademt de sfeer van de dood. Ook
naam gevestigd als een zeer eigenzinnige hier weer veel bizarre en ritueel-achtige
danseres, die met een enorme dosis energie dansen, de manipulaties met de poppetjes
en intensiteit, korte maar indringende voor- doen denken aan hekserij en voodoo-hande-
stellingen maakt, waarbij ze het voor elkaar lingen.
Muziek en literatuur
Ook op deze Nacht van het Boek zal
Niko Langenhuijsen, moderne jazzmu
sicus, niet ontbreken. Zeer bijzonder
zal zijn het optreden van Vaalbeek Vo
kaal, dat naast Niko Langenhuijsen De Enëelse schrijfster Cis
bestaat uit Paul van Kemenade, Hans m<? <Bak ’em.Stan^’
Sp„13 Toon de Gouw, Willen, Küh-
ne. Peter Mmgaars, Frans van
Gnnsven en de zangeressen Stemt van in een catchring temidden
der Eug, Miriam Snoek en Karin
Stelck. -
De ingebeelde zieke, die in dit stuk de
naam Argan draagt, is uiteraard beklagens-
waardig om zijn volstrekte afhankehjkheid
van medici en medicijnen, maar hij is zo
'"k nog onverdragelijker. Zijn voort-
bezorgdheid om het eigen wel e
wee is immers zo totaal en allesomvattena,
dat daarbuiten nog maar nauwelijks levens-
ruimte overschiet. Wanneer vrienden over
de vloer willen komen, dan moeten het art
sen zijn, wil de dochter trouwen, dan met
wor. een arts. Dat die artsen deze vette koe op
een hun beurt uitmelken, spreekt wel vanzelf, en
dat degenen die de dupe dreigen te worden
kan' in sluwheid groeien tegen de verdrukking
met in, mag ook bekend worden verondersteld.
Sal-
De uiteindelijk meest gedupeerde is uit
aard Argan zelf, maar in dit tamelijk
- nisch geschreven eindspel van Molière dt
wel zó, dat hij dit niet lijkt te merken. Int
gendeel. De medische wetenscl r
met lauweren bekransen als hij er
gH terdocht toe overgaat, maar liever
■M te worden.
Het vermaarde operette-gezelschap be
staat dit seizoen veertig jaar en heeft daarom
speciaal gekozen voor «Die lustige Witwe»,
een prachtig voorbeeld immers van de «gou
den periode» van de Weense operette. Niet
alleen heeft deze operette een verhaal met
veel humor maar bovenal melodieën waarvan
de een nog mooier is dan de ander.
De Hoofdstad Operette gaat deze be
roemde operette spelen in een regie van
Alexander Pilcher en een choreografie van
Gerhard Sneft. De muzikale leiding is in
handen van Martin Malzer. Als solisten
werken mee: Antoni Wink, Cermaine Com-
pier, Jan Handerson, Marga de Boer, Ton
Hofman (of Aad Jans), Johan van de Zalm,
Jacco van Renesse, Henk Boelhouwers, Lily
Loerkens, Anita Heins en Nora Zoon.
Kaartverkoop voor beide voorstellingen
start op zaterdag 23 maart om 11.00 uur.
Film en literatuur
i het Filmhuis zullen drie films ver-
id worden. Om 20.15 u. zal «La
et la béte» van Cocteau te zien
Om 22.00 u. wordt «Woyzeck»
Wemer Herzog gedraaid en om
zal «Fontain: Effi Briest» te
van Rainer Werner Fassbin-
e videotheek zullen diverse vi-
deo-opnames te zien zijn van schrijvers
en schrijfsters in beeld.
Toneel en literatuur
De Nacht zal om 20.15 u. beginnen
een uitvoering van Werktheater.
regie van Shireen Strooker en
kam Vermeulen en Edward B.
als muzikale leiders zal het to-
Ischap Werktheater een be
werking op de planken brengen van
het boekenweekgeschenk 1985 van dit
jaar: «Somberman’s actie» van Remco
Campert. In de schouwburgzaal zullen
daarna voorlezen uit eigen werk: Han-
ny Michaelis (ooit getrouwd met
Gerard Reve), Ethel Portnoy, Annie
van den Oever, Paul de Wispelaere, A.
Moonen, Bas Keijne en Remco Cam
pert. In de Nacht van het Boek van
1984 was Remco Campert ook van de
partij.
Normaal nodigen de organisa
toren een schrijver of schrijfster niet
tweemaal achter elkaar uit maar van
wege het feit dat Remco Campert dit
jaar het boekenweekgeschenk heeft ge
schreven, heeft men gemeend hierop
een terechte uitzondering te mogen
maken.
Wan
Woemen
Sjow
Tineke Schouten komt met haar gloed
nieuwe «Wan woemen sjow» naar Til
burg. Dit eerste optreden in Tilburg van
deze zo suksesvolle artieste gaat plar
vinden op donderdag 28 maart in
schouwburg-zaal.
Het laatste jazzconcert in maart wordt op
donderdag 28 maart in de theaterkelder ver
zorgd door de bassisten Hein Offermans en
Jan Nijdam.
Deze twee in Amsterdam woonachtige
bassisten, beiden nog studerend aan het
Sweelinck Conservatorium in Amsterdam,
hebben eind vorig jaar het plan opgevat om
naast activiteiten in andere groepen ook als
basduo op te treden. Nijdam en Offermans
zijn van mening dat met zo’n basduo een op
timale situatie ontstaat om alle kiankmoge-
lijkheden van de contrabas tot zijn/haar
recht te laten komen. Centraal staat mate
riaal, enz.) waarbij hier en daar ook geschre
ven thematisch materiaal wordt gebruikt
Nijdam speelt o.a. in de Binnenstebuiten-
band en Offermans o.a. in Ensemble XIII,
Nijdam/Leeuwaarden) en zuiderling (Hein
Offermans/Valkenswaard), beiden in de
Amsterdamse «melting-pot» verzeild ge
raakt, kan zo nu en dan aardig wat bassis-
tisch vuurwerk opleveren.
vrouw op
oorlogspad»
«Een vrolijk programma over leed». Dat
is de korte omschrijving, die Jenny Arean
zelf aan haar eerste solo-progranuna
«Gescheiden vrouw op oorlogspad» geeft
Een speciaal voor haar geschreven pro
duktie, die op vrijdag 22 maart in de stu
dio-zaal meebeleefd kan worden.
De teksten zijn van Robert Long, Dimitri
Frenkel Frank en Ischa Meijer en verder
wordt een keuze gemaakt uit het werk van
HM o.a. Dario Fo, Gerrit Krol, Judith Herzberg
|!M en Jacques Brel. Een en ander is op muziek.
gezet door Robert Long, Martin van Dijk
en Henk van der Meulen. De regie is in
|q| handen van Paul Vermeulen Windsant. Jen-
|M ny Arean wordt op de piano begeleid door
RH Martin van Dijk.
■'-"J «Gescheiden vrouw op oorlogspad» is
fa, aanstekelijk en dynamisch. Jenny Arean zal
zingend en verhalend een aantal stevige en
Persoonhjke noten kraken. Noten die be-
trekking hebben op onder meer jeugd en
volwassenheid, verweer tegen cynisme, een-
bjMl zaamheid en verhoudingen.
3,50 gulden
3,00 gulden
2,70 gulden
2,40 gulden
en Theatergroep Kaktus
Leve tante Ans
Thomas van de Hoog is een eenzame jon
gen die onbereikbaar voor zijn ouders, hoog
op een kast in zijn kamer zit na te denken
over zijn leven. Hij heeft één grote wens:
vliegen. Hoe graag zou hij niet zijn armen
uitsïaan om weg te vliegen uit dit krankzin-
nige leven dat niemand met hem deelt. Hoe
mooi zou het zijn om voor altijd verlost te
worden van zijn ruzieënde ouders, de sadis
tische juffrouw Molenaar en zijn treiterende
klasgenoten. Helaas, mensen vliegen niet
Thomas. Maar zou iemand het wel eens
écht geprobeerd hebben?
En dan, toevallig, tijdens een bezoek aan
zijn oma, krijgt hij de sleutel tot het geheim
in zijn handen. Bij het maken van deze
voorstelling hebben de spelers Guido Po-
peyus en Marsje Richards zich vooral toege
legd op de beeldcompositie, dat wil zeggen
dat ze er vooral op gelet hebben dat deze
voorstelling er heel mooi uitziet. Samen met
beeldende kunstenaars, timmerlieden en
filmstudenten zijn decor, muziek, tekst en
film tot een prachtig geheel samengesmeed,
waarbinnen het verhaal van Thomas zich
af speelt.
ferms
over
stius.
versch
Neder
sterds
To<„
de kasss
Kulturw
Gianott“
Vrije
plein
Boek zal
tot rond
ren. Na 2.00
het schouwbu
den zodat men, ook
-Ljwjjs njgj
afgesloten t
zan de muzie
én
eige
De hoofdmoot van dit «Avondje met...»
is de voorstelling van theatergroep Kaktus
«Leve tante Ans». Een produktie geschre
ven door Peter Jan Rens, die ook een van de
hoofdrollen voor zijn rekening neemt. «Le
ve tante Ans, is een diep Hollands drama W
dat zich afspeelt op de camping van Castri-
Andries Mok, en een vrou«riivuus
door de hooggehakte Peter Jan Rens, als de
bewoners van een bungalowtent elkaar ont-
_-jten. Een romantische vakantieliefde
lijkt op te bloeien, maar dan blijkt dat Ma
ria een traumatische herinnering aan deze
camping heeft overgehouden. Twintig jaar
geleden vergreep haar vader zich op deze
zelfde camping aan haar beeldschone tante
Ans. Langzaam, herinnering na herinnering,
wordt de spanning tussen heden en verleden
i verandering of opgebouwd om tenslotte te eindigen in een --
vei u^tenng overigens, maar wel met voiledi- even 0^^;^ a]s dramatisch hoogtepunt de taboesfeer wordt gi
g- uitbuiting van de parelende energie, die waarfn Maria Macho ontmant> bi; van lerend en nauwelijks
mensen voor het behoeden van dat eigenbe- kinderspel lijkt het, zo verbaasd en onbegre- verschijnen er drie mo
lang nog altijd paraat blijken te hebben. pen kijkt Maria naar haar bebloede handen.
voorstelling ontleent zijn kracht aan
het spel van Peter Jan Rens voortdurend
balanceert hij op de grens van 11
waakzaamheid, van weerzin tegen
den en hartstocht om alles opnieuw te bele
ven en het onrecht dat Maria is aangedaan
te vergelden. «Leve tante Ans» is een zeer
bijzondere voorstelling, waarin ook schitte
rende muzikale vondsten zijn verwerkt.