Otf TING ddXUoovst FOTOKURSUS LENTEBAL in «De Postelse Hoeve» Tilburg Publiekstheater met KRO’s playbackshow met Henny Huisman Molières komedie Seth Gaaikema: Het Orakel II Atelier/Theater Volop dans in maart: Duvelhok Konsert Flairck met «Bal masqué STBDSSCHOUbJBURG DE BESTE MATRASSEN VINDT U BIJ UW SLAAPVOORLICHTER ■fl 'fyebers vrouw op oorlogspad» Jenny Arean: «Gescheiden «De ingebeelde zieke» Danssukses v. Opstal 11 11985-pagina 12 Donderdag 14 maart 1985 - pagina 13 DE TILBURGSE KOERIER Gelegen naast de Coca-Cola-tabrieken, atslag 's Gravenmoer. om 20.15 goed Brink pres< ook sical «De zoon THE FOURYO’S oktober Nacht van het boek Tineke Schouten Ellen Fisher Jazz in maart Resultaat van tweede danssessie Lezing/De verbeelding aan de macht Expositie/grafiekcollectie Werner Moonen juten ledikant lime maat: idem. aide met een aal zitkomfort. kleding is I van dessin heel ineerde telling. at een zeer npel drukt op slaapwinkel Sctiouwburgring 25, Tilburg tel. 422122 Maandags gesloten. Donderdags koopavond. Bert Koenderlnk 013-422399 /m lag A.s. zaterdag v.a. 21.30 organiseert de WOOLTOWN JAZZ BAND met zang van RIA DE BOER een groot Juwelier - Horloger Schouwburgling 27, Tilburg^ Expositie/ Iba-Belouba, she’s my baby» nu^rdag 28 Hein Öffe e week meer Toegang gratis niet is fungere kandid show1-1 Elektronische muziek Konsert door het elektronische ensemble Lünenburg o.l.v. Helmut W. Erdmann. Spe ciale CJP-prijs 2,50. iken iet meer weg enig rieur. bijvoorbeeld, ils eiken hoort van vorm. Vals Bloed met «Dagger of Charm inde kunstenaars als Armando, ie Ridder en Wim T. Schippers blij- in hun kunst in feite te beroepen losoof, namelijk Herbert Marcuse. e zal ingegaan worden op wat er overgebleven is van de verbeel- van de macht in de beeldende «Een vrolijk programma over leed». Dat is de korte omschrijving, die Jenny Arean zelf aan haar eerste solo-programma «Gescheiden vrouw op oorlogspad» geeft Een speciaal voor haar geschreven pro duktie, die op vrijdag 22 maart in de stu- dio-zaal meebeleefd kan worden. gendeel. De medische wetenschap zal hem met lauweren bekransen als hij er uit ach terdocht toe overgaat, maar liever zelf arts te worden. van de play- l Mixer test, j de voorrondes met mensen die en die i de weg i getim- kunnen in huis s het zo gecon- iten die back- zij hun 5» kon- De uiteindelijk meest gedupeerde is uiter aard Argan zelf, maar in dit tamelijk i~ nisch geschreven eindspel van Molière don wel zó, dat hij dit niet lijkt te merken. Inte- Zo zet Molière de mens én zijn wereld van alles overwoekerend eigenbelang te kijk, zonder veel hoop op verandering of verbetering overigens, maar wél met volledi ge uitbuiting van de parelende energie, die mensen voor het behoeden van dat eigenbe lang nog altijd paraat blijken te hebben. Café-restaurant-party centre ontplooit diverse activiteiten. Gezellige cafébar waar u rustig kunt vertoeven. Specialiteitenrestaurant party centre, ontmoetingsplaats voor de zakenwereld met zakenlunches. Heibloemstraat 4, De Moer/Loon op Zand Tel. 04245-236 «Bal masqué» is oorspronkelijk geschre ven en op het podium gezet door Flairck met dekor en dansers. De kompleet herzie- Volop dans in maart Uitgevoerd worden dne choregrafieën: «Psalmensymfonie» van Jiri Kylian, «Stam ping ground» van Jiri Kylian en een nieuw ballet van James Vincent. Woensdag 27 maart in de schouwburg zaal. speelde Jenny de hoofdrol ii 3e zoon van Louis Davids». Voor de vierde keer organiseren Stads schouwburg/Kultureel Sentrum, stichting J.H. Leopold en Boekhandel Gianotten de Tilburgse «Nacht van het Boek» op zater dag 23 maart in de schouwburg-zaal en foyers vanaf 20.15 uur. Met o.a. Renate Dorrestein, Cees Bud- dingh, Ethel Portnoy, Johan Anthierens, Paul de Wispelaere, Marja Brouwers, Beat rijs Ritsma, Boudewijn Büch, Frans Boen ders, Het Werktheater (met c week-voorstelling «Somberman’s actie» naar het werk van Remco Campert), Niko Langenhuijsen en Vaalbleek Vokaal, Salon- orkest Capriccioso, een boekenmarkt, lite raire films en video-produkties. Aan dit laatste grote blijspel van Molière is een bijzondere en beroemde anekdote verbon den op 10 februari 1673 werd het stuk met Molière in de hoofdrol ten doop gehouden in het Parijse Palais Royal, waar het maar vier keer kan worden gespeeld. Op 17 februari im mers overlijdt Molière direkt na de voorstelling als gevolg van een beroerte, 51 jaar. Pu bliekstheater komt met deze proza-komedie in drie bedrijven op vrijdag 22 maart in de schouwburg-zaal. Twee avont Fisher met haai geons Basement dag 29 maart om 2 del 865.- De grootste collectie klokken vindt u bij: Sinds oktober 1983 speelt Seth Gaaikema, begeleid door Bob Zimmer man, Jan Blok en Hans Braber. met groot sukses voorstellingen van zijn nieuwe pro gramma «Het Orakel». Vanaf het begin van dit seizoen is Seth Gaaikema bezig met een tweede toernee van dit program ma, waarmee hij overigens vorig seizoen Tilburg niet aandeed. «Het Orakel II is op woensdag 20 maart mee te maken in de schouwburgzaal. De titel van het programma heeft Seth Gaaikema niet gewijzigd al heeft hij in de «Die lustige Witwe» Twee avonden in de schouwburg-zaal op zaterdag 30 maart en maandag 1 april. Een fonkelende operette van Franz Léhar in een regie van Alexande Pilcher. Met o.a. Marga 1 de Boer, Jacco van Renesse en Anita Heins. Kaartverkoop voor beide voorstellingen start za. 23 maart. «Dagger of Charm» is een zeer sterke produktie die Vals Bloed tot een gezelschap maakt dat een zeer waardevolle plaats in het huidige Nederlandse dansbestel inneemt». Dit schreef Ine Rietstap in NRC Handelsblad naar aanleiding van de tweede produktie van de ze dansgroep. De nieuwe produktie van Danstheater Vals Bloed is een vervolg op de laatste pro duktie «She said», waarin vier liefdesverha len van vier vrouwen centraal stonden. In waa een hechte eenheid toonden zij het publiek De hun verhalen waaruit een zoeken naar man- Kot nen en liefde bleek. (Do. 21 maart om 20.45 uur in de Studio-zaal). de Boeken- In deze nieuwe produktie zijn de mannen tan’s actie» in levende lijve aanwezig. Er zijn twee ver halen gebruikt als inspiratiebron, die onaf hankelijk van elkaar gebruikt worden. «Germany» is een verhaal van Heinrich Heine uit zijn Florentinische N ach te en «De drie musketiers» van Alexandre Du mas. In «Germany» gaan de mannen dood en in «De drie musketiers» sterven de vrou wen. De tegenstrijdigheid van deze twee verhalen wordt gebruikt als theatrale vorm. - «Dagger of Charm» wordt gedanst door loos cipat t.jn De groep Flairck zal op donderdag 21 maart in de schouwburg-zaal een konsert verzorgen, waarin onder andere de instru mentale opera «Bal masqué» uitgevoerd zal worden. ne muziek wordt wordt nu uitsluitend door de leden van Flairck neergezet. Het libretto van dit stuk is gebaseerd op het gegeven van een gemaskerd bal met een aantal gasten, die zich voordoen als gewichtige persona ges. De muziek bestaat, naast een ouverture en een reprise, uit een aantal dansen of ak tes waarvan de volgorde in grote lijn chro nologisch is en waarin telkens één of rneer- Truus Bronkhorst, Patnce Kennedy, Helga Langen, Angela Linssen, Margie Smit, Dik Boutkan, Arnold Goores, Marien Jonge- ■vaard, Teun Luijendijk en Matthias Maat. Je muziek is van Harry de Wit. Tekst: Koos Dalstr. Licht: Paul de Vrees. Kos tuums: Can Eilers. Produktie: Michael Jas. Ine Rietstap (NRC Handelsblad): «Het gehele stuk lang is er op het allerlaatste mo ment na geen enkel lichamelijk kontakt tus sen de vijf mannen en de vijf vrouwen. Men blijft als groep bezig, ook al zijn er binnen die groep soms individuele aksenten. Het le vert een fascinerende en uiterst spannende theatervoorstelling op met felle dynamische bewegingsuitbarstingen. De vrouwen wor den ware feeksen die koel en onbewogen hun sterke benen als dolken hanteren en zij dwingen de mannen tot een haast machte- s weerwerk. Ritme speelt een zeer be langrijke rol in het stuk mede door de parti cipatie van musicus Harry de Wit, die door zijn aanwezigheid weer op grandioze wijze zijn kompositie tot een essentieel deel van de choreografie weet te maken». dere gasten naar voren treden. Enkele stuk ken uit Bal masqué «Derde Wals» be schrijft de karrière van een filmdiva, «Inter- ventis, voert een geleerde ten tonele, «Tan go» is de dans van een kolonel, «Les Ri ches» heeft alle aanwezige gasten tot onder werp, «Het Debat» is het relaas van een po- litikus en «Nocturne» is een uitbeelding van de slotfase van een feest. Naast deze instrumentale opera brengt Flairck nog een reeks van andere stukken. De laatste groepswisselingen gaven door de inbreng van contabas, harmonium, zang en saxofoon, ideale mogelijkheden om oudere stukken opnieuw te bewerken. Stukken als het Arabisch getinte «Arabesk», het op een Ierse traditional gebaseerde «Vlinder» en het reisverslag van Oost-Europa «Voorspel in Sofia» zijn daarmee weer als nieuw. Een stuk als «Circus», gebaseerd op geïmprovi seerde solo’s afgewisseld door een hoofdthe ma staat nog steeds - zij het in een sterk in gekorte versie - op het programma. Anders is ook dat dit seizoen meer plaats is inge ruimd voor solistisch gitaarwerk. Flairck bestaat uit Comee van der Kleij (fluiten, saxofoon, akkordeon, zang), Sylvia Houtzager (violen, harp), Ted de Jong (ta bla’s, sitar, marimba, hakkebord, zang), Erik Visser (6- en 12-snarige gitaren, bou- zouki, banjo, harmonium, zang) en Dirk van Gorp (contrabas, basgitaar, toetsen). De komposities zijn van de hand van Erik Visser en Dirk van Gorp. The Stuffed Puppet Theatre/ De Zeven Hoofdzonden De tweede avond dat U kunt genieten Centrum voor beeldende en audiovisuele van het opmerkelijke talent van Neville vanning, St.-Josephstraat 133, Tilburg. 013- Tranter. In tegenstelling tot Studies in Fan- tasy bestaat De Zeven Hoofdzonden niet uit losse acts, maar vormt dramatisch één geheel. Bovendien is de poppenkast hele maal verdwenen en het mime-aandeel ver groot. De Zeven Hoofdzonden is gebaseerd op een deel van het legendarische Faust- verhaal, namelijk dat deel waarin Faust en Mephisto door de duivel gedwongen wor- den de zeven hoofdzonden te tonen. Hoog- !Rra. moed, Hebzucht, Jalouzie, Woede, Vraat- a Al- zucht. Luiheid en Wellust worden door de vermenging van hun aardse en duivelse oor sprong tot wanstaltige karakters. Het laatste uur van Faust is geslagen. Machteloos is hij getuige van zijn eigen creaties, gezeten te midden van zijn vrienden... het publiek. KANDIDATEN De kandidaten voor de Tilburgse show zijn al uitgeselecteerd. Wie in de toekomst mee wil doen aan de KRO- Playbackshows die overal in het land worden georganiseerd, kan zich schrif telijk aanmelden bij de KRO. THE FOURYO’S Als speciale gasten zullen die avond optreden de play-back Fouryo’s met het zeer bekende nummer van enkele jaren geleden: «Zeg niet nee». De play-back Fouryo’s bestaat uit vier rgers te weten: Mary Boekema, Ivia Burcksens, Theo van de Broek William van Dijk. Zij waren dins- 112 maart j.l. op de televisie te zien in de KRO play-backshow. De play-back Fouryo’s zijn alle vier lid van de musicalvereniging BOeMS uit Tilburg. De playbackshow begint uur. Toegangsprijs 10,- 15,- p.p. Reserveren kunt u dagelijks aan de kassa van de stadsschouwburg van 11.00-16.00 uur. Tel. 013-432220 en op de avond van de voorstelling van 19.00 tot 20.30 uur. 2 maart t/m 2 april. Toegang gratis. De Tilburgse graficus Werner Moonen exposeert in de publieksruimte van het Du- velhoek een keuze uit zijn privécollectie g fiek. Er is onder andere werk te zien van phons Freymuth, Anton Heyboer, Jan Cre mer en Guillaume Le Roy. De openingstijden zijn van maandag t/r vrijdag van 14.00 - 22.00 uur en zaterda van 10.00 - 13.00 uur. ster Liefhebber (De Telegraaf): «Seth :,---a blinkt uit als woordkunstenaar». vonnino wrakel staat borg voor enkele uren ge- 422473' -'"ke, vindingrijke en soepel gepresen- De teksten zijn van Robert Long, Dimitri Frenkel Frank en Ischa Meijer en verder wordt een keuze gemaakt uit het werk van o.a. Dario Fo, Gerrit Krol, Judith Herzberg en Jacques Brel. Een en ander is op muziek gqzet door Robert Long, Martin van Dijk en Henk van der Meulen. De regie is in handen van Paul Vermeulen Windsant. Jen ny Arean wordt op de piano begeleid door Martin van Dijk. «Gescheiden vrouw op oorlogspad» is aanstekelijk en dynamisch. Jenny Arean zal - zingend en verhalend een aantal stevige en Jéröme- persoonlijke noten kraken. Noten die be- op in de twee f trekking hebben op onder meer jeugd en tie, songs en 1 volwassenheid, verweer tegen cynisme, een- speelde ze in Fr zaamheid en verhoudingen. Vanaf 1981 1 Op haar zeventiende begonnen bij Wim produkties Kan, snel al hoofdrollen in televiö.v-muo,- cals («Er valt een ster» en «Vadertje Lang been»). Daarna toneel bij Ensemble en Globe. Zij was één van de dochters van kW.8 De slaapvoorllchters voor g Midden- en Wost-Brabant Op vrijdag 15 maart is in de studio-zaal 1 Voor de eerste keer in de schouwburg- het resultaat te zien van een tweede dans zaal op donderdag 28 maartTineke sessie, die de afgelopen maanden door Schouten met haar gloednieuwe «Wan wo- Stadsschouwburg/Kultureel Sentrum mo- men sjow» boordevol humor, bedjes en ko- gelijk gemaakt werd, rnische konférences. Er zijn in Tilburg en omgeving heel wat |L mensen, die zich aktief verdiepen in dans en W met name in dansimprovisatie, maar er zijn M slechts weinig mogelijkheden om daadwer- kelijk een projekt uit te voeren. Met name HK de organisatorische rompslomp, weerhoudt k mensen ervan zo’n uitvoering op te zetten. S 'f' Daarom is vorig jaar hete idee ontstaan om W t in navolging van de bekende jazz-sessies 'X Pak ’em Stanziook dansimprovisatie-projekten te organise- X ren. In mei 1984 was een eerste resultaat Zeer bijzondere en sensationele theater- van zo’n danssessie te zien in de studio-zaal. X produktie van het Raamteater uit België. Jn oktober werd in de Kultuurkrant een Een wervelende kombinatie van toneel, mu- nieuwe oproep geplaatst. Stadsschouwburg/ sikal en een kompiete worstelwedstrijd, die Kultureel Sentrum stelde wederom de stu- zich afspeelt in een echte boksnng op het dio-zaal beschikbaar en in de afgelopen toneel. Geschreven door Claire Luchham. maanden zijn er acht projekten ontstaan, Regie Walter Tillmans. die op 15 maart gepresenteerd worden. Bij BBL Het leven van Stanzi wordt u gepresen- verschillende projekten is duidelijk aanslui- |M| teerd in de vorm van een catch-wedstnjd m ting gezocht bij andere kunstdisciplines. vele rondes. Vrijdag 29 maart in de schouw burg-zaal. inden in de studio-zaalEllen haar nieuwe produktie «Dun- nts». Donderdag 28 en vrij- 120.45 uur. Dansschool v. Opstal uit de Koe straat heeft zondag jl. op de landelijke wedstrijd Zuidamerikaanse dansen, -p -- goede resultaten behaald. Wil van Bitter Lemon. In de lezingencyclus «De Verbeelding» Roessel en Petra Mommes, die voor --> met Ischa Meijer in vier die werd georganiseerd door het centrum dansschool van Opstal Eindhoven ï^oS^^aa^ m telev,s,e-mUS1 deel 2» en «Holiday in Ice». In het vorige dam, houdt op zondag 17 maart Hans Wes- en promoveerden daarbij nay de eer- seizoen speelde Jenny de hoofdrol in de mu- seis een voordracht over «De Verbeelding Ste klasse amateurs. Een uitstekende aan de Macht». prestatie, want de amateurs in deze «De verbeelding aan de macht» was een klasse verkeren op een semi-prof ni- veelgehoorde kreet in de jaren zestig, maar veau. hoe zit het daar nu mee in 1985 Na een inleiding over de zin en onzin van wat oude en nieuwe filosofen gezegd heb- rw-r» ben over de verbeelding (Hume, Ryle, Sar- A IClier1 11631 CF tre) wordt nagegaan wat de verbeelding voor rol speelde in de beeldende (straat) Llpf l-lplzc kunst van de roerige jaren zestig in Neder- '“d- Lannerstraat I, Tilburg-Noord. 013-551171. Beeldende kunstenaars als Armando. Willem def ken zich i op een file Tenslotte anno 1985 c ding en Zondag 17 maart 15.00 uur. de lezingencyclus Op maandag 18 maart a.s. organi seert René Frijters in de Stadsschouw burg de KRO playbackshow. Presentatie: Henny Huisman. Deze playbackshow geldt als voor ronde voor de TV-uitzending. BEROEMD Gevraagd naar het succes van het playbacken, zegt Henny Huisman: «De hoofdrolspelers van het program ma zijn gewone mensen die het ontzet tend leuk vinden om voor het publiek in de zaal drie minuten lang aandacht I iav.K^ te krijgen als een echte artiest tijdens een concert of op de televisie. Ze zijn <5^^* eventjes «beroemd» Degenen die het e> WUuai] hele gebeuren zien als een gemtje, heb- dagavond ben er meestal het meeste plezier in. ®i(>n in Daar komt bij dat het meedoen aan de show niet alleen leuk is voor de kandi daten maar voor vaak een groot deel van hun familie: een oom versiert de instrumenten, moeder naait de cos- tuums, een bevriende balletlerares stu deert danspassen in. Er is dus een hele achterban met een optreden bezig». SOUND MIXER TEST Een nieuw onderdeel backshow is de Sound Henny daarover: «Bij kwamen we in contact 1 een goede zangstem hebben daarmee soms ook al eens aan naar de showbusiness hadden merd. Via die Soundmixer test 1 zij opnieuw laten horen wat ze hebben. Aan de andere kant is dat we tijdens de voorrondes fronteerd werden met kandidat tijdens de repetities van hun playbac nummer er achter kwamen, dat zij ht favoriete artiest ook best «live» den vertolken. Op donderdag 21 maart vindt in de Thea- terkelder opnieuw een «open» sessie plaats m.m.v. Lisette Eibers. Lisette Eibers, die ook aktief is binnen de Tilburgse wereld van de geïmproviseerde muziek, speelt alt-saxofoon. Haar sessies zijn in principe open, maar er ligt een basis- pogramma klaar dat naast geïmproviseerde muziek en jazz ook ander muziekstijlen aan de orde laat komen. Dus niet alleen jazz musici en makers van geïmproviseerde mu ziek, maar ook andere muzikanten kunnen zich via Lisette Eibers (tel. 013-352678) op geven voor deelname aan de sessies. Het laatste jazzkonsert in maart wordt gegeven op donderdag 28 maart in de Thea- terkelder door Hein Offermans en Jan Nij- dam. Volgende week meer informatie over dit konsert. GEEN TALENTENJACHT De populaire presentator tekent hierbij aan dat het ook bij deze test de bedoeling is, dat niet alleen de stem maar de hele «act» een vergelijking' met die van de echte artiest moet kun nen doorstaan. Daarnaast stelt hij na drukkelijk, dat de Sound Mixer test s opgezet om als talentenjacht te ren. Wat niet wil zeggen, dat de .widaten bij voorbaat nooit in de iwbiz terecht kunnen komen. «De ingebeelde ziekte» van Molière: wordt gespeeld in een regie van Fritz Mar quardt. Toneel beeld: Henning Schalier.. Vertaling: Gerrit Komrij. Dramaturgie: Guus Rekers. Met o.a. Catharine ten Brug- cy- gencate, Petra Laseur, Armet Nieuwenhuy- dan zen, Hans Croiset (als Argan), Porgy Frans- sen, Alexander van Heteren, Wikke Jongs- ma, Hugo Koolschijn, John Kraaykamp en Frans Vorstman. oiuaukelijkheid maar hij is zo Zijn voort- 16 maart t/m 6 april. Toegang gratis. Zaterdag 16 maart 16.00 uur c Doms, directeur van Vorming Tilburg, de fototentoc «Iba-belouba, she’s my baby» die d titel meekreeg 30 gebouwen in 391 Deze tentoonstelling behandelt de ar tectuur in Berlijn van 1900 tot 1985. De zomermaanden totaal nieuwe politieke kon- toonstelling is opgebouwd uit 6 hoofd férences en liedjes geschreven. ken, die een overzicht geven van de o volgende stijlperioden m de Berlij— Men zou «Het Orakel» een lichtvoetige crisical kunnen noemen. Op muziek van de vorige krisis, uw vrolijke aandacht voor de ze. Op de licht tinten van Noel Coward sol deerde Seth Gaaikema teksten van 1984. Kabaret op vaudeville klanken. Krisis op musicalmelodieën. Naast de brille van Co ward’s muziek de meer eigentijdse, soms ook op pop-muziek geïnspireerde komposi ties van Seth en Bob Zimmerman. uvOfdstuk uvoiaai u> -(jjt je betreffende dt ingeleid met een tekst wa rijkste problemen en het a □gramma van <f" Tevje in «Anatevka», stond naast conny Stuart in «En nu naar bed» van Annie M.G. Schmidt, speelde met André van Duin rg 1 in «Het meisje met de blauwe hoed». Zij AiQll/1 V6H maakte platen (o.a. het beroemde duet «Vluchten kan rniet meer» met Frans Hal- Centrum voor kunstzinnig vorming sema), Ron Touber regisseerde haar solo- Zouavenlaan 77, Tilburg. 013-684333 shows voor de VPRO. Ze speelde Noel Co ward, Brecht, Shakespeare, Brendan Behan. In 1975 en 1976 trad ze naast Robert Long, Jéröme Reehuis en Dimitri Frenkel Frank ice produkties van «Scherts, sa- ander snoepgoed». Daarna u Frenkel Franks Bitt samen met Ischa «En God zag leven speelde Vanaf 1 Jukt The Stuffed Pupped Theatre/ Studies in Fantasy Poppentheater voor volwassenen Uit zonderlijk Misschien niet, maar wel als de Australische poppenspeler Neville Tranter voor de kast staat. Temidden van zijn pop pen speelt hij zijn meestal tekstloze acts en doordat het zuivere poppenspel gekombi- neerd wordt met mime onstaat er tussen pop en mens een subtiel samenspel, waar- roo o- door het af en toe lijkt alsof hun rollen zijn laart 16.00 uur opent Jan omgedraaid. Niet alleen de speelwijze van van de Stichting Musische NeviUe Tranter is uniek, ook de poppen en g, de fototentoonstelling maskers zijn dat. Het zijn stuk voor stuk op- ^de onder- merkelijke kunstwerkjes, ontworpen en ge- kaderS. maakt door Neville zelf. J- archi- j. we ten- orozzfdstuk- een overzicht geven van de opeen volgende stijlperioden in de Berlijnse archi tectuur. Elk hoofdstuk bestaat ui 5 foto’s van bouwwerken uit de betreffende periode en wordt ingeleid met een tekst waarin de belangrijkste problemen en het architec- tuurprogranuna van die periode worden ge schetst. Elke tekst wodt beëindigd met een bouta de die reageert tegen de gangbare waarde ring van de bouwstijl uit die periode. De tentoonstelling werd gemaakt door de architecten Ludo Hermans en Guy Steen- Piet Koster (Het vrije volk): «Seth put Gaaikema boordevol grappen. «Dit ook In samenwerking met deze architecten or- muzikaal zeer swingende programma in een ganiseert de stichting Musische Vorming plezierig zwartwit dekor van Greg Lawson Tilb van 31 mei t/m 4 juni een 5-daagse kreeg bij het mgaan van de pauze al een archltectuurrels naar Berlijn. Deze reis is ferm applaus. Dan weet u genoeg». een herhaling van de zeer succesvolle reis Jaap Koopmans (Rotterdams Nieuws- die het vorf seizoen plaatsvond. inSchrij- blad): «Wat Wim Kan kon kan Seth nu voor deze reis is Hjk tot ook». «Uitsluitend dankzij een waarschijn- 15 april Voor meer ^0^,^ ^„0^ Ujk toch langzaam maar zeker gegroeide kunt U bellen naar 013-420400. theaterpersoonlijkheid die zijn pubhek zo zeer weet te boeien, dat men zich na afloop van de show enigszins radeloos afvraagt hoe vaak dezelfde show nog gezien moet worden om alles wat er is gebeurd te kunnen bevat ten». Peter Li Gaaikema «Het Oraki noeglijke, vindingrij teerde kleinkunst». De ingebeelde zieke, die in dit stuk de naam Argan draagt, is uiteraard beklagens- waardig om zijn volstrekte afhanke'"1'1—;J van medici en medicijnen, ma: mogelijk nog onverdrageliiker. - durende bezorgdheid om het eigen wel en wee is immers zo totaal en allesomvattend, dat daarbuiten nog maar nauwelijks levens- ruimte overschiet. Wanneer vrienden over de vloer willen komen, dan moeten het art sen zijn, wil de dochter trouwen, dan met een arts. Dat die artsen deze vette koe op hun beurt uitmelken, spreekt wel vanzelf, en dat degenen die de dupe dreigen te worden in sluwheid groeien tegen de verdrukking in, mag ook bekend worden verondersteld. Ik. 7 6 5-^|l

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1985 | | pagina 13