Otf
TING
ddXUoovst
FOTOKURSUS
LENTEBAL
in «De Postelse Hoeve»
Tilburg
Publiekstheater met
KRO’s playbackshow met Henny Huisman
Molières komedie
Seth Gaaikema: Het Orakel II
Atelier/Theater
Volop dans in maart:
Duvelhok
Konsert Flairck met «Bal masqué
STBDSSCHOUbJBURG
DE BESTE MATRASSEN
VINDT U BIJ
UW SLAAPVOORLICHTER
■fl
'fyebers
vrouw
op oorlogspad»
Jenny Arean:
«Gescheiden
«De ingebeelde zieke»
Danssukses
v. Opstal
11
11985-pagina 12
Donderdag 14 maart 1985 - pagina 13
DE TILBURGSE KOERIER
Gelegen naast de Coca-Cola-tabrieken, atslag 's Gravenmoer.
om 20.15
goed
Brink
pres<
ook
sical «De zoon
THE FOURYO’S
oktober
Nacht van het boek
Tineke Schouten
Ellen Fisher
Jazz in maart
Resultaat van
tweede danssessie
Lezing/De verbeelding
aan de macht
Expositie/grafiekcollectie
Werner Moonen
juten ledikant
lime maat:
idem.
aide met een
aal zitkomfort.
kleding is
I van dessin
heel
ineerde
telling.
at een zeer
npel drukt op
slaapwinkel
Sctiouwburgring 25, Tilburg
tel. 422122
Maandags gesloten. Donderdags koopavond.
Bert
Koenderlnk
013-422399
/m
lag
A.s. zaterdag v.a. 21.30
organiseert de
WOOLTOWN
JAZZ BAND
met zang van
RIA DE BOER
een groot
Juwelier - Horloger
Schouwburgling 27, Tilburg^
Expositie/ Iba-Belouba,
she’s my baby»
nu^rdag 28
Hein Öffe
e week meer
Toegang gratis
niet is
fungere
kandid
show1-1
Elektronische muziek
Konsert door het elektronische ensemble
Lünenburg o.l.v. Helmut W. Erdmann. Spe
ciale CJP-prijs 2,50.
iken
iet meer weg
enig
rieur.
bijvoorbeeld,
ils eiken hoort
van vorm.
Vals Bloed met «Dagger of Charm
inde kunstenaars als Armando,
ie Ridder en Wim T. Schippers blij-
in hun kunst in feite te beroepen
losoof, namelijk Herbert Marcuse.
e zal ingegaan worden op wat er
overgebleven is van de verbeel-
van de macht in de beeldende
«Een vrolijk programma over leed». Dat
is de korte omschrijving, die Jenny Arean
zelf aan haar eerste solo-programma
«Gescheiden vrouw op oorlogspad» geeft
Een speciaal voor haar geschreven pro
duktie, die op vrijdag 22 maart in de stu-
dio-zaal meebeleefd kan worden.
gendeel. De medische wetenschap zal hem
met lauweren bekransen als hij er uit ach
terdocht toe overgaat, maar liever zelf arts
te worden.
van de play-
l Mixer test,
j de voorrondes
met mensen die
en die
i de weg
i getim-
kunnen
in huis
s het zo
gecon-
iten die
back-
zij hun
5» kon-
De uiteindelijk meest gedupeerde is uiter
aard Argan zelf, maar in dit tamelijk i~
nisch geschreven eindspel van Molière don
wel zó, dat hij dit niet lijkt te merken. Inte-
Zo zet Molière de mens én zijn wereld
van alles overwoekerend eigenbelang te
kijk, zonder veel hoop op verandering of
verbetering overigens, maar wél met volledi
ge uitbuiting van de parelende energie, die
mensen voor het behoeden van dat eigenbe
lang nog altijd paraat blijken te hebben.
Café-restaurant-party centre
ontplooit diverse activiteiten. Gezellige cafébar
waar u rustig kunt vertoeven.
Specialiteitenrestaurant party centre,
ontmoetingsplaats voor de zakenwereld met
zakenlunches.
Heibloemstraat 4, De Moer/Loon op Zand
Tel. 04245-236
«Bal masqué» is oorspronkelijk geschre
ven en op het podium gezet door Flairck
met dekor en dansers. De kompleet herzie-
Volop dans in maart
Uitgevoerd worden dne choregrafieën:
«Psalmensymfonie» van Jiri Kylian, «Stam
ping ground» van Jiri Kylian en een nieuw
ballet van James Vincent.
Woensdag 27 maart in de schouwburg
zaal.
speelde Jenny de hoofdrol ii
3e zoon van Louis Davids».
Voor de vierde keer organiseren Stads
schouwburg/Kultureel Sentrum, stichting
J.H. Leopold en Boekhandel Gianotten de
Tilburgse «Nacht van het Boek» op zater
dag 23 maart in de schouwburg-zaal en
foyers vanaf 20.15 uur.
Met o.a. Renate Dorrestein, Cees Bud-
dingh, Ethel Portnoy, Johan Anthierens,
Paul de Wispelaere, Marja Brouwers, Beat
rijs Ritsma, Boudewijn Büch, Frans Boen
ders, Het Werktheater (met c
week-voorstelling «Somberman’s actie»
naar het werk van Remco Campert), Niko
Langenhuijsen en Vaalbleek Vokaal, Salon-
orkest Capriccioso, een boekenmarkt, lite
raire films en video-produkties.
Aan dit laatste grote blijspel van Molière is een bijzondere en beroemde anekdote verbon
den op 10 februari 1673 werd het stuk met Molière in de hoofdrol ten doop gehouden in
het Parijse Palais Royal, waar het maar vier keer kan worden gespeeld. Op 17 februari im
mers overlijdt Molière direkt na de voorstelling als gevolg van een beroerte, 51 jaar. Pu
bliekstheater komt met deze proza-komedie in drie bedrijven op vrijdag 22 maart in de
schouwburg-zaal.
Twee avont
Fisher met haai
geons Basement
dag 29 maart om 2
del 865.-
De grootste collectie
klokken vindt u bij:
Sinds oktober 1983 speelt Seth
Gaaikema, begeleid door Bob Zimmer
man, Jan Blok en Hans Braber. met groot
sukses voorstellingen van zijn nieuwe pro
gramma «Het Orakel». Vanaf het begin
van dit seizoen is Seth Gaaikema bezig
met een tweede toernee van dit program
ma, waarmee hij overigens vorig seizoen
Tilburg niet aandeed. «Het Orakel II is
op woensdag 20 maart mee te maken in de
schouwburgzaal.
De titel van het programma heeft Seth
Gaaikema niet gewijzigd al heeft hij in de
«Die lustige Witwe»
Twee avonden in de schouwburg-zaal op
zaterdag 30 maart en maandag 1 april. Een
fonkelende operette van Franz Léhar in een
regie van Alexande Pilcher. Met o.a. Marga
1 de Boer, Jacco van Renesse en Anita Heins.
Kaartverkoop voor beide voorstellingen
start za. 23 maart.
«Dagger of Charm» is een zeer sterke produktie die Vals Bloed tot een gezelschap maakt
dat een zeer waardevolle plaats in het huidige Nederlandse dansbestel inneemt». Dit
schreef Ine Rietstap in NRC Handelsblad naar aanleiding van de tweede produktie van de
ze dansgroep.
De nieuwe produktie van Danstheater
Vals Bloed is een vervolg op de laatste pro
duktie «She said», waarin vier liefdesverha
len van vier vrouwen centraal stonden. In waa
een hechte eenheid toonden zij het publiek De
hun verhalen waaruit een zoeken naar man- Kot
nen en liefde bleek. (Do. 21 maart om 20.45
uur in de Studio-zaal).
de Boeken- In deze nieuwe produktie zijn de mannen
tan’s actie» in levende lijve aanwezig. Er zijn twee ver
halen gebruikt als inspiratiebron, die onaf
hankelijk van elkaar gebruikt worden.
«Germany» is een verhaal van Heinrich
Heine uit zijn Florentinische N ach te en
«De drie musketiers» van Alexandre Du
mas. In «Germany» gaan de mannen dood
en in «De drie musketiers» sterven de vrou
wen. De tegenstrijdigheid van deze twee
verhalen wordt gebruikt als theatrale vorm. -
«Dagger of Charm» wordt gedanst door loos
cipat
t.jn
De groep Flairck zal op donderdag 21
maart in de schouwburg-zaal een konsert
verzorgen, waarin onder andere de instru
mentale opera «Bal masqué» uitgevoerd
zal worden.
ne muziek wordt wordt nu uitsluitend door
de leden van Flairck neergezet. Het libretto
van dit stuk is gebaseerd op het gegeven van
een gemaskerd bal met een aantal gasten,
die zich voordoen als gewichtige persona
ges. De muziek bestaat, naast een ouverture
en een reprise, uit een aantal dansen of ak
tes waarvan de volgorde in grote lijn chro
nologisch is en waarin telkens één of rneer-
Truus Bronkhorst, Patnce Kennedy, Helga
Langen, Angela Linssen, Margie Smit, Dik
Boutkan, Arnold Goores, Marien Jonge-
■vaard, Teun Luijendijk en Matthias Maat.
Je muziek is van Harry de Wit. Tekst:
Koos Dalstr. Licht: Paul de Vrees. Kos
tuums: Can Eilers. Produktie: Michael Jas.
Ine Rietstap (NRC Handelsblad): «Het
gehele stuk lang is er op het allerlaatste mo
ment na geen enkel lichamelijk kontakt tus
sen de vijf mannen en de vijf vrouwen. Men
blijft als groep bezig, ook al zijn er binnen
die groep soms individuele aksenten. Het le
vert een fascinerende en uiterst spannende
theatervoorstelling op met felle dynamische
bewegingsuitbarstingen. De vrouwen wor
den ware feeksen die koel en onbewogen
hun sterke benen als dolken hanteren en zij
dwingen de mannen tot een haast machte-
s weerwerk. Ritme speelt een zeer be
langrijke rol in het stuk mede door de parti
cipatie van musicus Harry de Wit, die door
zijn aanwezigheid weer op grandioze wijze
zijn kompositie tot een essentieel deel van
de choreografie weet te maken».
dere gasten naar voren treden. Enkele stuk
ken uit Bal masqué «Derde Wals» be
schrijft de karrière van een filmdiva, «Inter-
ventis, voert een geleerde ten tonele, «Tan
go» is de dans van een kolonel, «Les Ri
ches» heeft alle aanwezige gasten tot onder
werp, «Het Debat» is het relaas van een po-
litikus en «Nocturne» is een uitbeelding van
de slotfase van een feest.
Naast deze instrumentale opera brengt
Flairck nog een reeks van andere stukken.
De laatste groepswisselingen gaven door de
inbreng van contabas, harmonium, zang en
saxofoon, ideale mogelijkheden om oudere
stukken opnieuw te bewerken. Stukken als
het Arabisch getinte «Arabesk», het op een
Ierse traditional gebaseerde «Vlinder» en
het reisverslag van Oost-Europa «Voorspel
in Sofia» zijn daarmee weer als nieuw. Een
stuk als «Circus», gebaseerd op geïmprovi
seerde solo’s afgewisseld door een hoofdthe
ma staat nog steeds - zij het in een sterk in
gekorte versie - op het programma. Anders
is ook dat dit seizoen meer plaats is inge
ruimd voor solistisch gitaarwerk.
Flairck bestaat uit Comee van der Kleij
(fluiten, saxofoon, akkordeon, zang), Sylvia
Houtzager (violen, harp), Ted de Jong (ta
bla’s, sitar, marimba, hakkebord, zang),
Erik Visser (6- en 12-snarige gitaren, bou-
zouki, banjo, harmonium, zang) en Dirk
van Gorp (contrabas, basgitaar, toetsen).
De komposities zijn van de hand van Erik
Visser en Dirk van Gorp.
The Stuffed Puppet Theatre/
De Zeven Hoofdzonden
De tweede avond dat U kunt genieten
Centrum voor beeldende en audiovisuele van het opmerkelijke talent van Neville
vanning, St.-Josephstraat 133, Tilburg. 013- Tranter. In tegenstelling tot Studies in Fan-
tasy bestaat De Zeven Hoofdzonden niet
uit losse acts, maar vormt dramatisch één
geheel. Bovendien is de poppenkast hele
maal verdwenen en het mime-aandeel ver
groot. De Zeven Hoofdzonden is gebaseerd
op een deel van het legendarische Faust-
verhaal, namelijk dat deel waarin Faust en
Mephisto door de duivel gedwongen wor-
den de zeven hoofdzonden te tonen. Hoog-
!Rra. moed, Hebzucht, Jalouzie, Woede, Vraat-
a Al- zucht. Luiheid en Wellust worden door de
vermenging van hun aardse en duivelse oor
sprong tot wanstaltige karakters. Het laatste
uur van Faust is geslagen. Machteloos is hij
getuige van zijn eigen creaties, gezeten te
midden van zijn vrienden... het publiek.
KANDIDATEN
De kandidaten voor de Tilburgse
show zijn al uitgeselecteerd. Wie in de
toekomst mee wil doen aan de KRO-
Playbackshows die overal in het land
worden georganiseerd, kan zich schrif
telijk aanmelden bij de KRO.
THE FOURYO’S
Als speciale gasten zullen die avond
optreden de play-back Fouryo’s met
het zeer bekende nummer van enkele
jaren geleden: «Zeg niet nee». De
play-back Fouryo’s bestaat uit vier
rgers te weten: Mary Boekema,
Ivia Burcksens, Theo van de Broek
William van Dijk. Zij waren dins-
112 maart j.l. op de televisie
te zien in de KRO play-backshow. De
play-back Fouryo’s zijn alle vier lid
van de musicalvereniging BOeMS uit
Tilburg.
De playbackshow begint
uur. Toegangsprijs 10,- 15,- p.p.
Reserveren kunt u dagelijks aan de
kassa van de stadsschouwburg van
11.00-16.00 uur. Tel. 013-432220 en op
de avond van de voorstelling van 19.00
tot 20.30 uur.
2 maart t/m 2 april. Toegang gratis.
De Tilburgse graficus Werner Moonen
exposeert in de publieksruimte van het Du-
velhoek een keuze uit zijn privécollectie g
fiek. Er is onder andere werk te zien van
phons Freymuth, Anton Heyboer, Jan Cre
mer en Guillaume Le Roy.
De openingstijden zijn van maandag t/r
vrijdag van 14.00 - 22.00 uur en zaterda
van 10.00 - 13.00 uur.
ster Liefhebber (De Telegraaf): «Seth
:,---a blinkt uit als woordkunstenaar». vonnino
wrakel staat borg voor enkele uren ge- 422473'
-'"ke, vindingrijke en soepel gepresen-
De teksten zijn van Robert Long, Dimitri
Frenkel Frank en Ischa Meijer en verder
wordt een keuze gemaakt uit het werk van
o.a. Dario Fo, Gerrit Krol, Judith Herzberg
en Jacques Brel. Een en ander is op muziek
gqzet door Robert Long, Martin van Dijk
en Henk van der Meulen. De regie is in
handen van Paul Vermeulen Windsant. Jen
ny Arean wordt op de piano begeleid door
Martin van Dijk.
«Gescheiden vrouw op oorlogspad» is
aanstekelijk en dynamisch. Jenny Arean zal -
zingend en verhalend een aantal stevige en Jéröme-
persoonlijke noten kraken. Noten die be- op in de twee f
trekking hebben op onder meer jeugd en tie, songs en 1
volwassenheid, verweer tegen cynisme, een- speelde ze in Fr
zaamheid en verhoudingen. Vanaf 1981 1
Op haar zeventiende begonnen bij Wim produkties
Kan, snel al hoofdrollen in televiö.v-muo,-
cals («Er valt een ster» en «Vadertje Lang
been»). Daarna toneel bij Ensemble en
Globe. Zij was één van de dochters van
kW.8 De slaapvoorllchters voor
g Midden- en Wost-Brabant
Op vrijdag 15 maart is in de studio-zaal 1
Voor de eerste keer in de schouwburg- het resultaat te zien van een tweede dans
zaal op donderdag 28 maartTineke sessie, die de afgelopen maanden door
Schouten met haar gloednieuwe «Wan wo- Stadsschouwburg/Kultureel Sentrum mo-
men sjow» boordevol humor, bedjes en ko- gelijk gemaakt werd,
rnische konférences.
Er zijn in Tilburg en omgeving heel wat |L
mensen, die zich aktief verdiepen in dans en W
met name in dansimprovisatie, maar er zijn M
slechts weinig mogelijkheden om daadwer-
kelijk een projekt uit te voeren. Met name HK
de organisatorische rompslomp, weerhoudt k
mensen ervan zo’n uitvoering op te zetten. S 'f'
Daarom is vorig jaar hete idee ontstaan om W t
in navolging van de bekende jazz-sessies 'X
Pak ’em Stanziook dansimprovisatie-projekten te organise- X
ren. In mei 1984 was een eerste resultaat
Zeer bijzondere en sensationele theater- van zo’n danssessie te zien in de studio-zaal. X
produktie van het Raamteater uit België. Jn oktober werd in de Kultuurkrant een
Een wervelende kombinatie van toneel, mu- nieuwe oproep geplaatst. Stadsschouwburg/
sikal en een kompiete worstelwedstrijd, die Kultureel Sentrum stelde wederom de stu-
zich afspeelt in een echte boksnng op het dio-zaal beschikbaar en in de afgelopen
toneel. Geschreven door Claire Luchham. maanden zijn er acht projekten ontstaan,
Regie Walter Tillmans. die op 15 maart gepresenteerd worden. Bij BBL
Het leven van Stanzi wordt u gepresen- verschillende projekten is duidelijk aanslui- |M|
teerd in de vorm van een catch-wedstnjd m ting gezocht bij andere kunstdisciplines.
vele rondes. Vrijdag 29 maart in de schouw
burg-zaal.
inden in de studio-zaalEllen
haar nieuwe produktie «Dun-
nts». Donderdag 28 en vrij-
120.45 uur.
Dansschool v. Opstal uit de Koe
straat heeft zondag jl. op de landelijke
wedstrijd Zuidamerikaanse dansen,
-p -- goede resultaten behaald. Wil van
Bitter Lemon. In de lezingencyclus «De Verbeelding» Roessel en Petra Mommes, die voor
--> met Ischa Meijer in vier die werd georganiseerd door het centrum dansschool van Opstal Eindhoven
ï^oS^^aa^
m telev,s,e-mUS1 deel 2» en «Holiday in Ice». In het vorige dam, houdt op zondag 17 maart Hans Wes- en promoveerden daarbij nay de eer-
seizoen speelde Jenny de hoofdrol in de mu- seis een voordracht over «De Verbeelding Ste klasse amateurs. Een uitstekende
aan de Macht». prestatie, want de amateurs in deze
«De verbeelding aan de macht» was een klasse verkeren op een semi-prof ni-
veelgehoorde kreet in de jaren zestig, maar veau.
hoe zit het daar nu mee in 1985
Na een inleiding over de zin en onzin van
wat oude en nieuwe filosofen gezegd heb- rw-r»
ben over de verbeelding (Hume, Ryle, Sar- A IClier1 11631 CF
tre) wordt nagegaan wat de verbeelding
voor rol speelde in de beeldende (straat) Llpf l-lplzc
kunst van de roerige jaren zestig in Neder-
'“d- Lannerstraat I, Tilburg-Noord. 013-551171.
Beeldende kunstenaars als Armando.
Willem def
ken zich i
op een file
Tenslotte
anno 1985 c
ding en
Zondag 17 maart 15.00 uur.
de lezingencyclus
Op maandag 18 maart a.s. organi
seert René Frijters in de Stadsschouw
burg de KRO playbackshow.
Presentatie: Henny Huisman.
Deze playbackshow geldt als voor
ronde voor de TV-uitzending.
BEROEMD
Gevraagd naar het succes van het
playbacken, zegt Henny Huisman:
«De hoofdrolspelers van het program
ma zijn gewone mensen die het ontzet
tend leuk vinden om voor het publiek
in de zaal drie minuten lang aandacht I iav.K^
te krijgen als een echte artiest tijdens
een concert of op de televisie. Ze zijn <5^^*
eventjes «beroemd» Degenen die het e> WUuai]
hele gebeuren zien als een gemtje, heb- dagavond
ben er meestal het meeste plezier in. ®i(>n in
Daar komt bij dat het meedoen aan de
show niet alleen leuk is voor de kandi
daten maar voor vaak een groot deel
van hun familie: een oom versiert de
instrumenten, moeder naait de cos-
tuums, een bevriende balletlerares stu
deert danspassen in. Er is dus een hele
achterban met een optreden bezig».
SOUND MIXER TEST
Een nieuw onderdeel
backshow is de Sound
Henny daarover: «Bij
kwamen we in contact 1
een goede zangstem hebben
daarmee soms ook al eens aan
naar de showbusiness hadden
merd. Via die Soundmixer test 1
zij opnieuw laten horen wat ze
hebben. Aan de andere kant is
dat we tijdens de voorrondes
fronteerd werden met kandidat
tijdens de repetities van hun playbac
nummer er achter kwamen, dat zij ht
favoriete artiest ook best «live»
den vertolken.
Op donderdag 21 maart vindt in de Thea-
terkelder opnieuw een «open» sessie plaats
m.m.v. Lisette Eibers.
Lisette Eibers, die ook aktief is binnen de
Tilburgse wereld van de geïmproviseerde
muziek, speelt alt-saxofoon. Haar sessies
zijn in principe open, maar er ligt een basis-
pogramma klaar dat naast geïmproviseerde
muziek en jazz ook ander muziekstijlen aan
de orde laat komen. Dus niet alleen jazz
musici en makers van geïmproviseerde mu
ziek, maar ook andere muzikanten kunnen
zich via Lisette Eibers (tel. 013-352678) op
geven voor deelname aan de sessies.
Het laatste jazzkonsert in maart wordt
gegeven op donderdag 28 maart in de Thea-
terkelder door Hein Offermans en Jan Nij-
dam. Volgende week meer informatie over
dit konsert.
GEEN TALENTENJACHT
De populaire presentator tekent
hierbij aan dat het ook bij deze test de
bedoeling is, dat niet alleen de stem
maar de hele «act» een vergelijking'
met die van de echte artiest moet kun
nen doorstaan. Daarnaast stelt hij na
drukkelijk, dat de Sound Mixer test
s opgezet om als talentenjacht te
ren. Wat niet wil zeggen, dat de
.widaten bij voorbaat nooit in de
iwbiz terecht kunnen komen.
«De ingebeelde ziekte» van Molière:
wordt gespeeld in een regie van Fritz Mar
quardt. Toneel beeld: Henning Schalier..
Vertaling: Gerrit Komrij. Dramaturgie:
Guus Rekers. Met o.a. Catharine ten Brug-
cy- gencate, Petra Laseur, Armet Nieuwenhuy-
dan zen, Hans Croiset (als Argan), Porgy Frans-
sen, Alexander van Heteren, Wikke Jongs-
ma, Hugo Koolschijn, John Kraaykamp en
Frans Vorstman.
oiuaukelijkheid
maar hij is zo
Zijn voort-
16 maart t/m 6 april. Toegang gratis.
Zaterdag 16 maart 16.00 uur c
Doms, directeur van
Vorming Tilburg, de fototentoc
«Iba-belouba, she’s my baby» die d
titel meekreeg 30 gebouwen in 391
Deze tentoonstelling behandelt de ar
tectuur in Berlijn van 1900 tot 1985. De
zomermaanden totaal nieuwe politieke kon- toonstelling is opgebouwd uit 6 hoofd
férences en liedjes geschreven. ken, die een overzicht geven van de o
volgende stijlperioden m de Berlij—
Men zou «Het Orakel» een lichtvoetige
crisical kunnen noemen. Op muziek van de
vorige krisis, uw vrolijke aandacht voor de
ze. Op de licht tinten van Noel Coward sol
deerde Seth Gaaikema teksten van 1984.
Kabaret op vaudeville klanken. Krisis op
musicalmelodieën. Naast de brille van Co
ward’s muziek de meer eigentijdse, soms
ook op pop-muziek geïnspireerde komposi
ties van Seth en Bob Zimmerman.
uvOfdstuk uvoiaai u>
-(jjt je betreffende
dt ingeleid met een tekst wa
rijkste problemen en het a
□gramma van <f"
Tevje in «Anatevka», stond naast conny
Stuart in «En nu naar bed» van Annie
M.G. Schmidt, speelde met André van Duin rg 1
in «Het meisje met de blauwe hoed». Zij AiQll/1 V6H
maakte platen (o.a. het beroemde duet
«Vluchten kan rniet meer» met Frans Hal- Centrum voor kunstzinnig vorming
sema), Ron Touber regisseerde haar solo- Zouavenlaan 77, Tilburg. 013-684333
shows voor de VPRO. Ze speelde Noel Co
ward, Brecht, Shakespeare, Brendan Behan.
In 1975 en 1976 trad ze naast Robert Long,
Jéröme Reehuis en Dimitri Frenkel Frank
ice produkties van «Scherts, sa-
ander snoepgoed». Daarna
u Frenkel Franks Bitt
samen met Ischa
«En God zag
leven
speelde
Vanaf 1
Jukt
The Stuffed Pupped Theatre/
Studies in Fantasy
Poppentheater voor volwassenen Uit
zonderlijk Misschien niet, maar wel als de
Australische poppenspeler Neville Tranter
voor de kast staat. Temidden van zijn pop
pen speelt hij zijn meestal tekstloze acts en
doordat het zuivere poppenspel gekombi-
neerd wordt met mime onstaat er tussen
pop en mens een subtiel samenspel, waar-
roo o- door het af en toe lijkt alsof hun rollen zijn
laart 16.00 uur opent Jan omgedraaid. Niet alleen de speelwijze van
van de Stichting Musische NeviUe Tranter is uniek, ook de poppen en
g, de fototentoonstelling maskers zijn dat. Het zijn stuk voor stuk op-
^de onder- merkelijke kunstwerkjes, ontworpen en ge-
kaderS. maakt door Neville zelf.
J- archi-
j. we ten-
orozzfdstuk-
een overzicht geven van de opeen
volgende stijlperioden in de Berlijnse archi
tectuur. Elk hoofdstuk bestaat ui 5 foto’s
van bouwwerken uit de betreffende periode
en wordt ingeleid met een tekst waarin de
belangrijkste problemen en het architec-
tuurprogranuna van die periode worden ge
schetst.
Elke tekst wodt beëindigd met een bouta
de die reageert tegen de gangbare waarde
ring van de bouwstijl uit die periode.
De tentoonstelling werd gemaakt door de
architecten Ludo Hermans en Guy Steen-
Piet Koster (Het vrije volk): «Seth put
Gaaikema boordevol grappen. «Dit ook In samenwerking met deze architecten or-
muzikaal zeer swingende programma in een ganiseert de stichting Musische Vorming
plezierig zwartwit dekor van Greg Lawson Tilb van 31 mei t/m 4 juni een 5-daagse
kreeg bij het mgaan van de pauze al een archltectuurrels naar Berlijn. Deze reis is
ferm applaus. Dan weet u genoeg». een herhaling van de zeer succesvolle reis
Jaap Koopmans (Rotterdams Nieuws- die het vorf seizoen plaatsvond. inSchrij-
blad): «Wat Wim Kan kon kan Seth nu voor deze reis is Hjk tot
ook». «Uitsluitend dankzij een waarschijn- 15 april Voor meer ^0^,^ ^„0^
Ujk toch langzaam maar zeker gegroeide kunt U bellen naar 013-420400.
theaterpersoonlijkheid die zijn pubhek zo
zeer weet te boeien, dat men zich na afloop
van de show enigszins radeloos afvraagt hoe
vaak dezelfde show nog gezien moet worden
om alles wat er is gebeurd te kunnen bevat
ten».
Peter Li
Gaaikema
«Het Oraki
noeglijke, vindingrij
teerde kleinkunst».
De ingebeelde zieke, die in dit stuk de
naam Argan draagt, is uiteraard beklagens-
waardig om zijn volstrekte afhanke'"1'1—;J
van medici en medicijnen, ma:
mogelijk nog onverdrageliiker. -
durende bezorgdheid om het eigen wel en
wee is immers zo totaal en allesomvattend,
dat daarbuiten nog maar nauwelijks levens-
ruimte overschiet. Wanneer vrienden over
de vloer willen komen, dan moeten het art
sen zijn, wil de dochter trouwen, dan met
een arts. Dat die artsen deze vette koe op
hun beurt uitmelken, spreekt wel vanzelf, en
dat degenen die de dupe dreigen te worden
in sluwheid groeien tegen de verdrukking
in, mag ook bekend worden verondersteld.
Ik. 7 6 5-^|l