J
TER
en*
F Actde opdracht
24,95
Drie avonden
musical Pingping
Gerard Cox en
Rients Gratama
verrassende nieuwe kom-
LITERAIRE LEZING
RIE
Brabants Orkest met zes
werken van Tsjajkovsky
Volop dans in maart
STHDSSCHOUmnG
ww-dikfw sasw
Resultaat
van tweede
danssessie
Video-registratie
van Vals Bloed,
dansgroep Ruth
Meyer en
Stichting
Dansproduktie
[EN
HANS ACHTERHUIS
over
IVAN ILLICH
MAN/VROUW
Geslacht en sekse
binatie in «De grijze plaag»
DBfPlfjBOEKHANDEL
literatuur feminisme politiek
L’Escargot
Atelier/Theater
Het Heks
S Jazz in maart
Voorstelling
Stichting
Dansproduktie
verschoven
naar april
Koffiekonsert
art 1985-pagina 16
Donderdag 7 maart 1985 - pagina 17
DE TILBURGSE KOERIER
KIJK DAN OP PAG. 7
Theater en film in...
vaardi
>r tal
De SirkuL
WEEKMENU
LENTEMENU
Viscocktail
Theatergroep Carrousel.
Seth Gaaikema
Dinsdag 12 maart 20.15 uur in de theaterkelder van
de Stadsschouwburg/Kultureel Sentrum
COMMUNIE*
HOEDJES
Moeite met teren
Problemen met
rekenen, taal of lezen
en hebben ze op school
geen tijd om te helpen.
fijne sieraden
mode accessoires
Heuvelpoort 358
Tilburg - Tel. 365264
Vleespasteitje
Heldere tomatensoep
Kippeborst Matha-Hari
Coupe pino-colada
Koffie
27.50 p p.
Tilburg
26384
d^d’
op z
van
üjdoi
onze
op t
voor
die i
phide in
waaraan
tot veertig
j kaartver-
ilburg (013)
17 maart in
lien treedt zij
_b Oostbloklan-
itische rollen. Zij
e Opera in Wup-
Aan de musical «1
werkt door Joop
Klei, Hans van c
Tanneke Hartzuikei
Vrijdag 15 maart
20.45 uur
studio-zaal
iccsielijke mu-
vonden naar Til-
s schouwburg-
ingen van
gaderingen en
verdiepen m dans en
■ovisatie, maar er zijn
-U-J-daadwer-
l name
rhoudt
Iet Heks is te vinden in de Lanner-
straat in Tilburg, tel. 551171.
Takkentoneel
Deze Tilbv--
stukken:
in een r
gie van
in de sti
AS. ZONDAG 10 MAART MUZIEK
va Ib.üüuurmmv de Moerse Jazz-lVlen Tot dan
I Stadhuisplein 356 A, 5038 TH Tilburg Tel.013-435944
Halbtoamatraat 4, Da Mow Loon op Zand. Tel. 042<-23S
Gelegen naast de Coca-Cola-fafrieken, afslag's Gravenmoer
Het befaamde en suksesvoile trio Annie M.G. Schmidt, Harry Bannink en Paddy Stone
heeft weer een musical gemaakt en, zoals steeds, is ook «Pingping» weer een feestelijke mu
zikale komedie geworden van internationale allure. «Pingping» komt drie avoM'
burg, op dinsdag 12, woensdag 13 en donderdag 14 maart om 20.15 uur in de
zaal.
vorden. Bij
tlui-
Blstro
WEEKMENU
Modelvliegtuigen
Tentoonstelling van de Tilburgse model
vliegtuigclub in de studio-zaal en foyer op
zondag 17 maart vanaf 11.00 uur.
Studio Sylphide
De balletafdeling van Studio Sylph
Tilburg verzorgt een presentatie, wi
meer dan 300 leerlingen van vier t
jaar meewerken. Informatie en
koop: Goirkestraat 81 in Tilbi
435638. Zaterdag 16 en zondag E
de schouwburg-zaal.
donderdag 21 maart
20.45 uur
studio-zaal
woensdag 27 maart
20.15 uur
schouwburgzaal
donderdag 28 maart
vrijdag 29 maart
20.45 uur
studio-zaal
donderdag 7 t/m
woensdag 20 maart
video het kaffee
donderdag 21 maart
t/m woensd. 3 april
video het kaffee
maandag 1 t/m
woensdag 3 april
22.15 uur filmhuis
Plaza Hotel Suite 719
Vrijdag 8 maart 20.30 uur.
De Tüburgse amateurtheatergroep
De Sirkul speelt een blijspel van Netl
Simon onder regie van Frans Zonne
veld. De titel van het stuk slaat op de
plaats van handeling, een statig ouder
wets hotel. In dit hotel worden drie
scenes gesitueerd waarin de liefde
steeds de aanstichter blijkt te zijn voor
komisch-penibele situaties.
Toegangsbewijzen a 3,50 verkrijgbaar aan de kassa of re
serveren bij de Vrije Boekhandel.
Organisatie i.s.m. de Stadsschouwburg/Kultureel Sentrum.
Heldere dagsoep
Ossetong in witte wijnsaus
Dubbele lamskotelet met mintsaus
Coupe Safari
Koffie
39.50 pp-
(Uw cbef-kok Geert Seebregts)
Open woensdag t/m zondag
vanaf 17.30 uur
GALLERY CLUB
Heuvelring 37, Tilburg
Voor reserverir
feestavonden, verga
bistro.
013-430738-555899
programma zingt zij een recitatief
o uit «Piqué Dame» (Schoppen-
een arioso uit «lolante» en e be-
briefscéne uit «Jevgeni Onjégin». In
-Lfscène wordt Tatjana door haar ge-
iefde afgewezen.
Een suite uit
maica gestuurd om daar de opstand te lei
den van de slaven tegen de Britse kroon.
Door een stom toeval vervalt de opdracht,
aangezien Napoleon de macht grijpt en
Frankrijk derhalve geen republiek meer is.
Twee van hen vechten zich, ook zonder op
dracht, dood. De burger Debuisson pleegt
verraad. Hij kan niet langer de revolutie
prediken voor de klasse waartoe hij zelf niet
behoort. Zijn masker valt. Hij zegt tegen de
negerslaaf Sasportas en de boer Galloudec:
'-jw dood heet vrijheid Sasportas, mijn
uuvJ heet gelijkheid. Het was goed rijden
ze, toen ze nog paarden waren, de wind
1 morgen over onze slapen. Nu waait de
-J van gisteren. Een revolutie heeft geen
om haar doden te tellen. En wij hebben
ze tijd nu nodig om de zwarte revolutie
te doeken, die wij zo grondig hebben
arbereid in opdracht van een toekomst
j al weer verleden is, zoals andere tevo
ren.» En: «Ik wil mijn stuk van de wereld-
koek. Ik zal mijn stuk wegsnijden uit de
honger van de wereld. Jullie, jullie hebben
geen mes».
trendvolgers op afstand, overigens niks te
beroerd om zelf soms enig kopwerk te ver
richten. Rondziend in verwondering blijkt
«De grijze plaag» meer een plaag voor zich
zelf dan voor anderen
ger Sasportas: «De i
dlie kunnen niet st
illie alles om je heen.
waar voor de roes
Mleen achtergelaten weet
luisson waarom hij tijdelijk
Speciaal voor kinderen van ongeveer vier
‘at ongeveer tien jaar speelt Alda Loeffen
e studio-zaal
«Het Bees-
sociale element is gezocht m «krachtmeting,
wie is de sterkste? Zowel fysiek als mentaal.
Deze dans is ook door improvisatie tot
stand gekomen. Er wordt gedanst door Het
ty van Beek, Claudia van Gooi, Jeroen Mul
der, Ad Schenkels, Ans van Rijswijk, Ineke
Nouweland en Mieke van Doom. De ge-
luidskompositie is van Paul le Blanc, even-
an.
strijker en strijkplank» is een
n<-"uwers in samenwerking
Bogaerts op muziek vn
Tilburgse toneelgroep brengt twee
«Met gesloten deuren» van Sartre
regie van Janine Vejtruba en «Bizarre
van Michel de Ghelderode in een re-
n Vojta Vejtruba. Zaterdag 16 maart
tudio-zaal.
Café-restaurant-party centre
ontplooit diverse activiteiten. Gezellige cafébar
waar u rustig kunt vertoeven.
Specialiteitenrestaurant party centre,
ontmoetingsplaats voor de zakenwereld met
zakenlunches.
Twee vrolijke heren op weg naar een on
bekommerde avond. Zij weten dat het leuk
wordt, want ze verzorgen hem zelf. Komi
sche samenspraken, welluidende liedjes,
zinnige beschouwingen, dolle verkleedpar
tijen en andere verrassende ingrediënten,
volgens een met vakmanschap en ervaring
uitgekiend recept.
ellende met jul-
grafie is van Ruth Meyer, Judith Hamer en lie is, jullie kunnen niet sterven. Daarom
Jepke Goudsmit. Produktie: Nederlands doden jullie alles om je heen. Voor jullie do-
Theater Instituut. Kleur. 35 minuten. de orde, waar voor de roes geen plaats is».
Van Stichting Dansproduktie worden Alleen achtergelaten weet de burger Du-
■"'’—j-tape vertoond: buisson waarom hij tijdelijk het masker van
i». «Profiel» be- de revolutie heeft gedragen: «Ik ben bang
door Pauline voor de schande op deze wereld gelukkig te
adelijk om uit «De
t beeldend karak-
e. aan bezielde para-
een ongekende dimensie toe
unst, die «De Opdracht» al-
stelt de theatennaker/regis-
itastische problemen.
Toneelgroep F Act speelt «De Opdracht»
van Heiner Müller op dinsdag 12 maart in
de studio-zaal in een regie van Mark Tim
mer. De vertaling is van Hans Bakx. Dekors
en kostuums werden ontworpen door Hans
in ’t Veld. Er wordt gespeeld door Marlies
Heuer, George van Houts, Ruurt de Maes-
schalck en Adriaan Olree.
«De Opdracht» handelt over de teloor
gang van een revolutionair élan, en daarmee
ook van de revolutie zelf. Het verhaal is
eenvoudig, en snel verteld: drie afgezanten
van de Franse revolutie (Debuisson,
Galloudec en Sasportas) worden naar Ja-
Er heeft zich in deze kabaretarme tijd eindelijk weer een nieuwe en vooral verrassende
kombinatie aangediend: Gerard Cox en Rients Gratama. Zij brengen samen het theaterpro
gramma «De grijze plaag». In de schouwburg-zaal te zien op zaterdag 9 maart. De teksten
zijn van Jan Boerstoel, Friso Wiegersma, Gerard Cox en Rients Gratama. Aan de toetsen zit
Bert Nicodem.
Playbackshow
Henny Huisman presenteert op maandag filmgek die alleen m.
18 maart in de schouwburgzaal KRO’s filmfoto’s spaart). Ze
Playbackshow, inclusief de sound mixer pornofilms om aan hê
t.v.-test. Deze play-back-show wordt geor- geld te komen. T
ganiseerd door het Tilburgse theaterbureau verliefd op haar
René Frijters. Geen schouwburg-reduksie- -7
mogelijkheden. J,
e J toneelopvoering
waarna film, tone
kaar gaan lopen
echte tragedie. Re
Maar liefst zes werken van Tsjajkovsky staan er op het programma van het konsert dat het
Brabants Orkest op vrijdag 8 maart onder leiding van dirigent Ernst Bour in de schouwburg- Theatergroep De Sirklll
zaal zal verzorgen. - - -
Als solisten werken aan dit konsert Rian de Waal (piano) en Bozena Kinasz (sopraan) mee.
Om 1930 uur vindt er de gebruikelijke mondelinge toelichting op dit konsert plaats in de
theaterkelder, dit keer door Hans Kerkhoff. Op het programma staan: de ouverture De Woj-
wode. Arioso uit «lolnte». Recitatief en arioso uit «Schoppenvrouw», de suite uit «Het
Sneeuwmeisje», de briefscène uit «Jevgeni Onjégin» en het Pianokonsert no. 1.
De jonge Nederlandse pianist Rian de
Waal, prijswinnaar op het belangrijke Brus
selse Concours Reine Elisabeth 1983, speelt
het bijzonder geliefde eerste pianokonsert
van de grote Russische romantikus Tsjaj
kovsky. Het overige deel van het program
ma is gewijd aan werken die in het Westen
nauwelijks bekendheid kregen. Tsjajkovsky
liet een groot oeuvre na dat (onder meer
door taalproblemen) in Rusland veel ge
speeld wordt maar buiten die landsgrenzen
niet heeft weten door te dringen.
De belangstelling voor Tsjajkovsky is de
laatste jaren enorm gestegen. Onder meer
door de herwaardering van de romantiek,
maar ook door tal van voorheen onbekende
biografische details, die op het werk van de
ze tweeslachtige kunstenaar een nieuw licht
hebben doen schijnen.
Het Brabants Orkest brengt de ouverture
«De Wojwode» (de schildwacht), het enige
resterende deel van een theaterproduktie en
voorts aria’s uit drie verschillende opera’s.
Hierbij is de t__
na Kinasz de solist'
Zij is een van
ressen van r*—
niteit m*1
gon na m
te hebt-
7 de
Op donderdag 14 maart vindt in de Thea-
-- terkelder een konsert plaats op saxen door
een speciaal Vera Vingerhoeds en Sean Bergin. Aanvang:
door Bianca 22.15 uur
--r Vera Vingerhoeds is al vanaf 1975 aktief
e in de wereld van de hedendaagse muziek en
muziektheater en vanf 1978 ook in de wereld
Iheid van en improvisatiemuziek. Op dit mo-
la ment werkt zij veel samen met Leo Cuypers,
San Bergin, Martin van Duynhoven. Arnold
Dooyeweerd en Maurice Horsthuis. Sinds
1979 is Vera ook aktief als komponiste o.a.
voor toneelgroep Baal en dansgroep Nan
Romijn. Zij verzorgt workshops door het he
le land, en vanaf 1983 heeft zij een eigen
septet, waarvoor zij zelf komposities maakt
Sean Bergin is een saxofonist van lers-
Afrikaanse afkomst die ai geruime tijd in
Nederland woont Hij is een zeer enthou
siaste workshopieider. Hij zit of zat in zo’n
beetje alle bekende groepen die zich met
jazz en improvisatiemuziek bezighouden of
hielden: J.C. Tans and his Rockets, Instant
Composers Pool, de Springband. enz. enz.
Donderdag 21 maart vindt er in de Thea
terkelder opnieuw een sessie plaats met me
dewerking van Lisette Eibers.
Een in principe «open» sessie; er ligt een
basisprogramma klaar dat naast geïmprovi- X"
seerde muziek en jazz ook andere muziek
stijlen aan de orde laat komen. Dus niet al
leen jazz-musici en makers van geïmprovi
seerde muziek, maar ook andere muzikanten
kunnen zich via Lisette Eibers (tel. 013-
jrstelling van Stichting Dans- 352678) opgeven voor deelname aan de ses-
s die op vrijdag 8 maart in de sies-
oigaat we- -
'danseres
Dat bete-
helemaal
mt hij staat
De exacte
lu de Kultuurkrant
lag- en weekbmuvu «u«-
Een
hotel
--euren met
politiekommissaris, sjieke gasten,
dom kamermeisje, een operazan
ger, de zestigjarige hotelhoudster en
haar slimme kleinzoontje Billy. Een
vreemde man zoekt iets in het hotel.
Wat hij zoekt weten we niet en wie hij
is blijft ook een raadsel. Billy weet
blijkbaar wat meer van de zaak af.
- Cox en Gratama omschrijven hun nieuwe
programma als volgt: «Waarin twee man
nen een poging doen een zaal met bekom
merde mensen tot een avond onbekommer
de pret aan te zetten. Beiden allerminst uit
het lood geslagen door boedelscheidingen,
post-natale depressies en een nakende mid-
life-krisis is Rients Gratama inmiddels al
weer 53 jaar, toch al twee jaar meer dan
Willem de Zwijger ooit gehaald heeft, ter
wijl Gerard Cox het met zijn 45 jaar al weer
10 jaar langer uitzingt dan Mozart inder
tijd.»
in een wereld van snel wisselende mode
verschijnselen zijn zij twee argwanende
Pavel Steidl werd in 1961 in Praag gebo-
ren. Hij studeerde daar aan het Conservato-
rium bij Milan Zelenka en Amost Sédlik,
bij wie hij in 1983 afstudeerde. In 1980 won l
hij een belangrijk Tjechisch Nationaal Con-
cours, waarop vele recitals in het land volg- i
den. In 1982 behaalde hij de eerste prijs op
het Internationale Gitaarconcours in Parijs, i
het «Concours d’Interprétation», wat geor-
ganiseerd wordt door de Franse radio.
udsmit. Produktie: N
stituut. Kleur. 35 minut
_2-l_g Dansproduktie
drie produkties op video-ta
«Profiel», «Gift» en «San».
staat uit vier solo’s gedanst door Pauline vr
Daniëls. «Portrait» is een choreografie van zijn».
Hans van Manen op muziek van Erik Satie. Het blijkt zeer verleide!
«O.a Sonia» werd samengesteld en geregis- Opdracht» te citeren. Het
seerd door Tom Janssen naar een «1st van ter van Muller’s taal, rijk at
Kurt Köhler. «Gotspe» is een choreografie doksen, voegt een ongeken
van Helga Langen met filmmateriaal van aan de toneelkunst, die «D
Hans Menke en muziek van Michel Mul- lereerst is. Dat stelt de the
ders. «13» is een eigen choreografie van seur voor fantastische probl
Pauline Daniëls op muziek van Harry d
Wit. Produktie: Nederlands Theater Inst
tuut. Kleur. 60 minuten.
Een tweede registratie van Sticht
Dansproduktie bevat de choreografie^^
«Gift» en «San». De laatste choreografie is
overigens op dinsdag 5 maart «live» te zien
in de studio-zaal. «Gift» is e"’* 1
voor en met Angela Linssen c
van Dillen gemaakt stuk, geïnspireerd door
de gezamenlijk gekozen muziek van George
Antheil. De wispelturige dynamiek in die
muziek bepaalt de hoge koördinatiesnelheid
die van de danseres geëist wordt. «San»
een oorspronkelijk in 1977 voor haar i_
gemaakte solo van Bianca van Dillen, die
nu opnieuw uitgevoerd wordt door Anne-
marie Blom m.m.v. Karin Post. De registra
tie van «Gift» en «San» is een produktie
van het Nederlands Theater Instituut in
kleur en duurt 20 minuten.
leiner Müller behoort tot de belangrijk-
Duitstalige toneelschrijvers van dit mo
ment Behalve toneelstukken, sinds de jaren
’50 zo’n dertig in getal, schrijft hij ook ge
dichten en prozateksten. In de laatste tien
jaar is een toenemende invloed merkbaar
van de profeet van het «Theater van de
Wreedheid».
van reverences en het verto-
v.s. In de finale komt het tot
lelting tussen beide groepen,
wordt gedanst door Truus
rst, Helga Langen, Patrice kennedy
luk tie: Nederlands Theater Insti-
53 min. Op donderdag 21
mt «Vals Bloed» met de nieuwe
«Dagger of Charm» in de studio-
tot ongeveer tien jaar speelt Al
op woensdag 13 maart in de
haar nieuwe kindervoorstelling
tekind».
«Het Beestekind» is een fantastische ver
telling over eenzaamheid en verlangens,
over kinderlijke fantasieën en veranderin
gen. Van beest naar vogelmens. Van huis
naar ruimteschip.
Een zielig beestekind woont met haar pri
mitieve moeder in een eigenaardig spiraal
vormig gebouw. Niet hier, niet nu, in een
bos, in de bergen. Het beestekind zorgt voor
het eten van haar moeder en moet dus vo
gels vangen. Dat zou ze moeten doen, maar
ze oudt teveel van vogels. Net als haar va
der, die een lange reis heeft ondernomen
-- naar de zuidpool. Zal het beestekind ook
van Hin- weg durven te gaan, de ruimte in?
ithesizers), Alda Loeffen maakt theater voor kinde
ren vanaf vier jaar, waarin poppen, dingen,
een duif en zijzelf meespelen. Haar stijl is
spannend en speels, ontroerend en grappig,
straattheaterachtig en poëtisch.
«Het Beestekind» begint om half drie
’s middags.
jweland e1
■u.dskomposit
als het lichtplan.
«Stuk voor strijker
solo van Maria Brom
met de cellist Huub B
G.B. Pergolesi.
«De reiziger» is een solo van Hftty van
Beek, die gedanst wordt op muziek van
Toksida Moon.
«Solo voor de mens, televisie en tl-lamp»
is een solo van Ans de Beer op muziek kvan
John Cale.
Seth Gaaikema met zijn nieuwe program-
ma «Het orakel II» in de schouwburg-zaal ’jj
op woensdag 20 maart m.m.v. zijn musici
Bob Zimmerman, Jan Blok en Hans Braber. slraa
Op vrijdag 15 maart is in de studio-zaal
het resultaat te zien van een tweede dansses-
sie, die de afgelopen maanden door Stads
schouwburg/Kultureel Sentrum mogelijk ge
maakt werd.
Er zijn in Tilburg en omgeving heel
mensen, die zich aktief verdiepen m dan
met name in dansünprovisatie,
slechts weing mogelijkheden om
kelijk een projekt uit te voeren. Met i
de organisatorische rompslomp, weert
mensen ervan zo’n uitvoering op te zetten.
Daarom is vorig jaar het idee ontstaan om
in navolging van de bekende jazz-sessies
ook dansunprovisatie-projekten te organise-
re. In mei 1984 was een eerste resultaat van
zo’n danssessie te zien in de studio-zaal. In
oktober werd in de Kultuurkrant een nieu
we oproep geplaatst. Stadsschouwburg/
Kultureel Sentrum stelde wederom de stu
dio-zaal beschikbaar en in de afgelopen
maanden zijn er negen projekten ontstaan,
die op 15 maart gepresenteerd worden. Bij
verschillende projekten is duidelijk aanslui
ting gezocht bij andere kunstdisciplines.
In de studio-zaal zullen de volgende stuk
ken te zien zijn:
«Een solo voor twee» van Kristel van de
Sanden. De verbeelding van een dilemma:
twee vrouwen worden beheerst door de keu
ze voor dezelfde man in hun leven. Dansers:
Leonne Vilé, Ad Schenkels en Annemie
Crebolder. Muziek: Rob Janssen.
«Gevecht tegen het rubber» is een solo
van Jeroen Mulder. Het vertrouwen is de
kracht waar het leven het steeds weer van
moet hebben. Niets kan dit vertrouwen ver
vangen. Het is de eerste en eigenlijk enige
deugd, want alle andere zijn er slechts de
ontplooiing van. Het is een interpretatie van
en met muziek van David Byme. Een solo
van Johan Swaagman.
«Kloppend verwacht Ylinx». Ylinx is de
roes die ontstaat door val of draai. Op een
onderzoekende wijze is het thema «schijn
bare ruimtelijkheid» uitgediept. Daarbij is
vooral gelet op het kompositorische. Deze
dans op muziek van Hans Poort is ontstaan
met medewerking van Jeffien van de Bij,
Anette Kieft, Marianne Bezems en Wilna
Touwen.
De schijnbare eentonigheid en de kracht
in de muziek van Motel Bokassa is het uit
gangspunt geweest voor de bewegingen in
net stuk «Zonder titel» van Ans de Beer.
Deze dans kwam tot stand door middel van
improvisatie en werd later in een vaste
struktuur gezet. Er wordt gedanst door Ans
van Rijswijk, Mieke van Doom, Hetty van
Beek, Jeroen Mulder, Wilna Touwen, Carl
Röhder, Claudia van Gooi, Ineke Nouwe
land, Johan Swaagman en Catherine van
Stiphout op het stuk «Lupara» van Motel
Bokassa.
«Arbeit» van Ans de Beer is geïnspireerd
door de bewegingen van landbouwwerk-
zaamheden: ploegen, zaaien, maaien, hak
ken, zwaar lichamelijk werk met de intentie
van zwoegen, ploeteren, sjouwen enz. Het
Resultaat Danssessie
Negen projekten, die samen het resultaat vormen van een
door Stadsschouwburg/Kultureel Sentrum georganiseerde
dansimprovisatie-sessie.
Dansgroep Vals Bloed
Met «dagger of charm, met o.a. Truus Bronkhorst, Patrice
Kennedy, Helga Langen en Angela Linssen.
Nederlands Danstheater
Met «Stamping ground» van Jiri Kylian, «Psalmensymfo
nie» van Jin Kylian en een nieuw ballet van James Vincent.
Ellen Fischer
Met haar solo-programma «Dungeons basements». Een
gevecht tussen het goed en kwaad met gebruik van film- en
dia-projectie.
Dansprodukties op video
Registraties van vijf produkties van dansgroep Vals Bloed,
dansgroep Ruth Meyer en Stichting Dansproduktie.
Video-tapes Pina Bausch
Drie video-produkties over de werkwijze van Pina Bausch en
het Tanztheater Wuppertal.
Film over Pina Bausch
Film uit 1983 van de bekende Belgische cineaste Chantal
Akerman. Kleur. 57 minuten.
Cyclus Film en Theater
L’important c’est d’aimer
Dinsdag 12 maart 20.30 uur.
Een geweldige rol van Romy
Schneider als een derderangs-actrice
met een impotente echtgenoot (een
filmgek die alleen maar films ziet en
moet optreden in
an haar gerief en haar
Een fotograaf wordt
z naar en verschaft de finan-
laar te laten optreden in een
-van Richard III,
™neel en leven door el-
i en eindigen in een
--legie: Andrzej Zaluws-
Het ballet bestaat uit Ellen Peters, Monique
Spijker, Annete Vis, Jay Borg, Joost Hes en
René Terhorst. Met orkest Peter
tum (toetsen), Alan Evans (synt-
Ton Rosen (gitaren), Janny Wessing (sax,
J-varsfluit) en René Roosen (slagwerk). De
.-ple en choreografie is van Paddy Stone, de
muziek van Harry Bannink en de dekors en
tuums werden ontworpen door Jan Beu-
tener.
De musical «Pingping» is zeer goed ont
vangen door de Nederlandse theaterpers.
Enkele krantenkoppen: «Pingping loopt op
al «Pingping» wordt meege- rolletjes», «Internationale allure bij Ping-
p Doderer, Genie van der ping van Annie M.G. Schmidt», «Fantasti-
i der Woude, Ferd Hugas, sche Pingping in Carré» en «Pingping een
liker en Jan Willem Ruyter. ideale musical».
Het verhaal is eenvoudig, maar weer fan
tastisch uitgewerkt tot in alle details door
Annie M.G. Schmidt. Joop Doderer, die
door een eenvoudige uitvinding schatrijk is
geworden, wil al zijn geld weggeven, zéér te
gen de zin van zijn mondaine echtgenote dwars
Gerrie van der Klei. Vanuit de hemel wordt regie i
één en ander nauwlettend gevolgd en twee muzi
engelen (Hans van der Woude en Ferd Hu- kosti
gas) gaan op aarde op onderzoek uit. Zij
doen dat in allerlei verschillende gedaanten
en hoedanigheden vermomd.
Wilt u meer weten
bel dan
M Annettes ROVERS
tel. 362123
of studiecentrum
tel. 369044
In de video-ruimte van 7 tot en met 20
maart videoregistraties te zien van danspro
dukties van de groepen «Vals Bloed», de
Dansgroep Ruth Meyer en Stichting Dans
produktie.
«She said» is de titel van een kollektieve
choreografie van de groep «Vals Bloed».
Een als een hechte eenheid groeperende
groep van vier danseressen g*“* 1
rrontatie aan met het publiek
weging en mimiek. Dar-
groep van figuranten
door het maken vs
nen van kunstjes,
een samensmeltir
«She said»
Bronkhorst T
e.a. Produ«u
tuut. Kleur,
maart komt
produktie «L
zaal.
Dansgroep Ruth Meyer ging in de cho
reografie «Kinflicks» uit van een environ
ment ontworpen door Roy Jongeling
(beeldhouwer) en Ruth M-T'* -
«ompï^'rtd^opmerkeiij- Theatergroep Carrousel De
programma dat geleid wordt jongen die teveel wist
door Ernest Bour, die bekend staat om zijn J
grote ervaring met de gekompliceerde parti- Zondag 10 maart 15.00 uur.
turen van deze eeuw. Carrousel met een familievoorstel-
ling voor iedereen vanaf 7 jaar.
spannend programma over een 1
waar vreemde dingen gebet
een
Vocalisten Concours. Sindsdie
veelvuldig op in Europa en de
den in voornamelijk dramati
is nu eerste sopraan van de
pertal.
In dit p
en arioso
vrouw),
-r- roemde U..
uit drie verschillende opera’s. deze briefs
bekende Poolse sopraan Boze- liefde afeei
--,;ste.
de meestgevraagde zange-
deze tijd met een bijzondere affi-
met de romantici. Haar karrière be-
a in 1964 in Den Bosch de eerste prijs
□ben gewonnen op het International
qjwodei
ide deel
De voorstelling *’*f L*!
produktie JL _r p
studio-zaal zou plaatsvinden, g'
gens ziekte van choreografe/di
Bianca van Dillen niet door. Dï
kent niet dat de voorstelling e
niet meer te zien zal zijn, want hij staat firkAF' OlfdFlcf x
alweer voor april gepland. De exacte UUUI S
datum kunt u t.z.t. in de Kultuurkrant PqvöI Qfzxirll
ee Tilburg en de dag-en weekbladen vin- rdlClölClUl X
Meyer. De choreo- 'den. A
1 Het koffiekonsert van de S.M.E.T. zal op X
zondag 10 maart verzorgd worden door de Q
gitarist Pavel Steidl. Het konsert vindt R
plaats in de foyer van de schouwburg-zaal O
en begint om 1230 uur. Op het program- R
ma staan werken van Bach, Dowland. Ma- Q
durra, Voitisek en Villa Lobos.