1 dülboovst Dansgroep Krisztina de Chatel Jazz in maart STHDSSCHOUmRG 10 jaar TeHaTex Moller-Instituut John Lanting’s Theater van de Lach Hoe versier ik een stuk Het Dansers Collectief met twee nieuwe produkties DE MOOISTE SLAAPKAMERS VINDT U BIJ UW SLAAPVOORLICHTER Encyclopedie Noord-Brabant Harry, the life and death of an Englishman» De magnifieke opera «Orlando» van Handel Poëzie-Theater «Anne, of Op heel de wereld zij alleen» Ijzersterke rol van Jasperina de Jong in aangrijpend toneelstuk «Bij gebrek aan bewijs» ENCYCLOPEDIE VAN NOORD-BRABANT BOEKHANDEL GIANOTTEN 1985-pagina 12 Donderdag 28 februari 1985 - pagina 13 HeUMownstraat 4, Da Mow Loon op Zand. TM. 04245-234 Gelegen naast de Coca-Cola-fabrieken. afslag 's Gravenmoer Maandags gesloten. Donderdags koopavond. We John r Naam:. Adres:. Plaats:. Postcode:. Handtek verschillen- av.d. uitgavAT an daaruit voor*o«wsnde leveringsproWemeri I KENNISMAKINGSCURSUS GRAFIEK De slaapvoorlichtersvoor Midden-en West-Brabant besteltex. ENCYCLOPEDIE NOORD-BRABANT compleet 4 dln. 296y-(u kunt per deel betalen: 74,-) ik kom de boeken na bericht afhalen wilt u de boeken zenden (porto wordt berekend) van Jan L Johan mp, Guus Ellen Vege Het Dansers Collectief senteert op donderdag ZOUAVENLAAN 77 Centrum voor kunstzinnige vorming Zouavenlaan 77, Tilburg. 013/684333 --VAN t onge- Werktijden: vrijdag 19.00-22.00 uur en zaterdag 9.30-12.00 uur, op de zaterdagen 16 en 23 maart wordt doorgewerkt tot 15.30 uur. Kosten: 100,00 - Docente: Thrèse Leijten jong Engels toneelgezelschap, dat vooral be teer begrijpelijke voorstellingen. Evenals vorig 7 maart v -*- In deze cursus kunt u in de maand maart kennismaken met de druktechnieken zoals hoogdruk, diepdruk en vlakdruk. zalen en daarom liefhebbers nog één dinsdag 5 maart in de «Bij gebrek aan bewijs» is een toneelstuk van de Amerikaanse schrijver William Mastrosi- mone. Deze aangrijpende toneeiproduktie met een ijzersterke hoofdrol van Jasperina de Jong zal op woensdag 6 maart in de schouwburg-zaal gespeeld worden. uit tilburg pre- 7 maart in de ---ieuwe produkties: «Hartstuk, (dans/choreografie Ricardo Annemaet en Lilian Bruinsma) en «Tra nendal, Tranendal, Tranendal» (dans/ choreografie Elsa van der Heyden en Jan van Opstal). Een toneel-op-toneel-pro- duktie. Het programma «Anne, of Op heel de wereld zij alleen» brengt de tekst van de bundel integraal. De makers situeren de teksten tn een kostschoolachtige omgeving drie jongeren op een slaapzaal die dralen om naar bed te gaan. Zij prutsen nog wat, dromen van de grote wereld en giechelen onder de lakens. In de mise-en-scène bouwen zij letterlijk hun droom op. «Anne, of Op heel de wereld zij alleen» zit, ondanks het feit dat er poëtische teksten ge bruikt worden, vol vaart en komische inter mezzo’s. Een groot deel van de gedichten werd geschreven, terwijl al vaststond dat ze in deze produktie gebruikt zouden worden. Dat heeft bun toegankelijkheid en theatrale mogelijkheden uiteraard goed gedaan. 1 -eeds ljiughing Stock is een uitstekend, j- kend is geworden door uiterst komische en zeer begrij jaar komt de groep in de studio-zaal. Op donderdag Harry, the life and death of an Englishman» gebracht. «Anne, of Op heel de wereld zij alleen» is een poëzie-theaterprogramma van Mac Kin sey en Van Gunniq in samenwerking met de Tilburgse dichter-journalist Jace van de Ven. Deze produktie met veel muziek, beweging en mime en gebaseerd op de nieuwe gedichten bundel «Kroniek van verlangen» van Jace van de Ven. Vrijdag 1 maart mee te maken in de studio-zaal. De bundel «Kroniek van verlangen» is eind vorig jaar verschenen bij Gianotten in Tilburg. Het hoekje bevat twintig berijmde gedichten die samen de fantasieën vertellen van de ik-figuur rond zijn eerste liefde. ser. «Hoe versier ik een stuk» wordt in een re gie van Jan Butlin gespeeld door John Lan- ting, Johan Sirag, Ellen Röhnnan, Cobi Timp, Guus van der Made, Inge Ipenburg en Ellen Veger. Het stuk werd geschreven voor Philip King en Falkland Cary en bewerkt door John Lanting. Razende passies m de veelzijdigste open van de late barok. Een magnifieke lofzang op de edele waanzin. Een staalkaart van muzikale technieken. Een magnifieke cast De Neder landse Open Stichting voert deze bijzondere open slechts tien keer uit Op zaterdag 2 maart kunt u erbij zijn om 20.00 uur in de schouwburg zaal. De muzikale leiding is toever trouwd aan Nicholas Kraemer. Regie, decors en kostuums: Filippo Sanjust De belangrijk ste rollen worden gezongen door Jard van Nes (Medoro), Djoke Winkler Prins (Dorinda) en Pieter van den Berg (Zoroastro). Verder wordt meegewerkt door het Radio Kameror kest. Café-restaurant-party centre ontplooit diverse activiteiten. Gezellige cafébar waar u rustig kunt vertoeven. Specialiteitenrestaurant party centre, ontmoetingsplaats voor de zakenwereld met zakenlunches. Weer zo’n onverbiddelijke klucht van John Lanting’s Theater van de Lach. Vo rig seizoen al twee volle speciaal voor de keertje terug op schouwburg-zaal. Het publiek mag een kijkje nemen in het kantoor van de Holbix Koekfabneken in de buurt van Amsterdam. Op een dag wordt de boekhouder Bloem verdacht van poging tot aanranding. Dat betekent konstematie in het bedrijf, maar niet de paniek, die je zou verwachten. Vooral de dames beginnen zich plotseling hevig te interesseren voor deze sullige boekhouder, die gaandeweg het stuk blijkt te veranderen in een sexy krachtpat- Ivo de Wijs zorgde voor een prima verta ling naar de Nederlandse situatie. Voor de regie werd Jan Keja aangetrokken. De de cors zijn van Jaap Binnerts en de kostuums werden ontworpen door Yan Tax. Naast Jasperina de Jong spelen verder Paul Gieske, Marja Lieuwen en Ellis van den Brink. In «Gebrek aan bewijs» speelt zich een situatie af waarover je gewoonlijk alleen in de sensatiepers uitgebreid wordt geïnfor meerd: aanranding, poging tot verkrach ting. In een afgelegen huis wonen drie vrou wen. Als één van hen alleen thuis is, wordt er aangebeld. Het is een man, die een smoes gebruikt om binnen te komen. Wanneer hem dat gelukt is, verandert zijn houding drastisch. Beklemmend, dreigend, vernede rend. Hij neemt er de tijd voor en het wordt een kat-en-muis-spel. Door een toeval krijgt de vrouw een wa pen in handen waarmee ze hem uitschakelt. Nu zijn de rollen omgekeerd: zij is de kat, hij haar prooi. Wanneer haar twee vriendin nen successievelijk thuiskomen, reageren ze anders dan de vrouw verwachtte. Zij ki zijn kant. Hoe bewijs je je gelijk Hoe i win je het klassieke wantrouwen, het loof, de gedachte: «ze zal het wel uitgelokt hebben»? Een zeer spannende toneelavond, die men niet licht zal vergeten. Een voor stelling, die door de pers vrijwel unaniem laaiend enthousiast werd ontvangen. Een stuk met een hoge actualiteitswaarde en een produktie waarin Jasperina de Jong bewijst dat zij niet alleen een voortreffelijke cabare tière, maar ook een zeer goede actrice is. Trouw: «Fantastisch doorleefd spel van Paul Gieske en Jasperina de Jong.» Algemeen Dagblad: acteerprestatie van Jasperina de Jong die beloften inhoudt voor de toekomst.» Parool: «Jasperina de Jong geeft een na vrant beeld van de verscheurde gemoedstoe stand waarin ze terecht is gekomen. Marja Lieuwen en Ellis van den Brink spelen de va" B vriendinnen puntgaaf en Paul Gieske zet zijn misdadiger voluit neer in het mooie, sfeerbepalende decor van Jaap Binnerts.» TeHaTex is een samenvoeging van de afkortingen van Tekenen, Handvaardigheid en Tex tiele Werkvormen. Het is de benaming van een drietal secties in de moderne lerarenoplei ding; die secties die te zamen het gebied van de beeldende vorming bestrijken. In alle insti tuten voor lerarenopleiding wordt deze trits als een eenheid beschouwd De afdeling TeHaTex van het Mollen In- publiek toegankelijk. De vormgeving stituut bestaat tien jaar. Ter gelegenheid deze show is door studenten uitgewerkt van dit tweede lustrum wordt in de exposi- der leiding van gastdocent Vince van tieruimte van Stadsschouwburg/ Kultureel Geffen. De opdracht was: het ontwerpen Sentrum van 2 tot en met 31 maart een ten- van twee- (en drie-) dimensionale dessins, toonstelling ingericht van de afstudeerpro- die niet slechts een decoratieve waarde, tudenten die in 1985 maar door de veranderde karaktertrek van de stoffen tevens een eigen vormconsequen- tie hebben. De zelf ontwikkelde dessins zijn uitgewerkt in draagbare kleding. Inspiratie bron waren drie modieuze thema’s: «Car men» (dramatisch/theatraal), «Lost Hori zon» (primitief/uitbundig) en «Design» (fonneel/koel). Huilen bij het liedje «Ich bau dir ein Schloss». Tranen bij «Love Story». Reli gieuze extase bij een bedevaart. Is een van binnenuit groenverlichte kopie van een pië ta van Michelangelo nog Kunst? Is een mongooltje lachwekkend of schieten je de tranen toe. Is een blinde zielig? Fenomenen die de inspiratie zijn geweest voor «Tranen dal», het gebied waar oprechte emotie plaats maakt voor kitscherige aanstellerij. Wat voor de een aanvaardbaar is, is voor de ander al oneerlijk of goedkoop. Waar ligt de grens tussen vals sentiment en integriteit, “'■j maken gebruik van symbolen, gemeen plaatsen, religieuze teksten uit de Bijbel, liedjes (smartlappen) om emoties op een weegschaal te leggen. We onderzoeken de grenzen van het vermogen om gevoelens zo als verlangen naar geluk, liefde en erotiek weer te geven. We hanteren een beeld- -1 _;e laten 5^1^ ^en jie verhalen leven. Subjektieve beelden. «Tranendal, Tranendal, Tranendal» wordt gekenmerkt door een fragmentarische struktuur. Een opbouw van korte, snel op elkaar volgende beelden, steeds onderbro ken door een black-out. De beelden worden uitgebouwd tot langer durende intensere -- Schijnbaar oppervlakkige beel- ucu «rijgen hun betekenis en diepgang. Een '*'>g, het voorspel op wat komen gaat, vakantiefoto’s. Alleen de leukste momenten van het leven worden getoond niet het verhaal erachter. Het laatste gedeelte wordt niet meer onder broken. Dia’s eindigen in een film. Het to neelbeeld wordt van vol en veel geëlimi neerd tot de naaktheid. Ontdaan van franje ontstaat een sober en indringend eind. «Tranendal, Tranendal, Tranendal» wordt gedanst door Elsa van der Heyden en Jan van Opstal. Toen op 27 januari 1733 het premièrepu- bliek, in het Londense King’s Theatre, Han dels «Orlando» beloonde met een - zullen maar weinig aanwezigen zich I gerealiseerd welke verrassingen d: nist ze had voorgeschoteld. Het verhaal van «Orlando» kende iedereen in die tijd: sinds de late middeleeuwen was de onbeantwoor de, tot waanzin maar ten lange leste ook tot inkeer leidende liefde van Orlando Furiosa (Razende Roeland) door tal van auteurs (waaronder Ariosto) in alle talen verwoord en in alle toonaarden bezongen (Vivaldi, Graun, Puccini, Steffani, Scarlatti). Het nieuwe in Handels Orlando school echter niet alleen in het feit dat hij de ka rakters in dit drama individualiseerde, zo dat het niet langer karikaturen waren. De vernieuwing zat ’m in de eerste plaats in de ongekende (en later waarschijnlijk nooit meer herhaalde) mengeling van technieken. Niet eerder werden opera-musici geconfron teerd met zoveel uiteenlopende maatsoor ten. Handel beproefde het hele skala van toenmalige opera-compositorische stijlmid delen om de verschillende stadia van Orlan do’s wanhoop en waanzin reliëf en diepgang te verlenen, en bewees daarmee eens te meer zijn dramatisch genie. Hij bewees daarmee bovendien een on geëvenaarde dienst aan de traditie van de opera seria, waarvan de verschijningsvor men nadien altijd aan dit meesterwerk ge toetst konden worden. Tot op de dag van vandaag. van het Hartstuk van ritmische ge dans, muziek en slaapwinkel Schouwburgring 25, Tilburg tol. 422122 van Stadsschouwburg/ van 2 tot en met 31 maai toonstelling ingericht van de afstudeerpro jecten van vijfdejaarsstudenten die in 1985 afstuderen. Tien jaar TeHaTex is niet een terugblik, ook niet een vooruitzien, maar een moment in een ontwikkeling die voort durend nieuwe impulsen krijgt. Op de openingsdag van de tentoonstel ling, zaterdag 2 maart, worden er in de stu dio-zaal een drietal textielshows verzorgd door tweedejaarsstudenten van de afdeling Textiele Werkvormen. De derde show, om 20.30 uur, is voor het «Hartstuk» is gebaseerd op een tekst van de bekende toneelschrijver Heiner Muller. Het gemeenschappelijke aspekt van dans, tekst en muziek is ritme. Ritme in de bete kenis van artikulatie van tijd. Dans, tekst en muziek in tijdvormen. Tussen het zichtbare ritme van dans en het hoorbare ritme van muziek zijn vele relaties mogelijk, variërend tussen uitersten van letterlijke imitatie en absolute onafhankelijkheid. Als kunstvorm zijn dans en muziek altijd betekenisloos, in tegenstelling tot tekst. De dramaturgische interpretatie Dansers Collectief voor het Heiner Müller leunt op de meenschappelijkheid van tekst. «Hartstuk» Bruinsma p' van The t lywood, Brian Eno, wordt de nieuwe produktie Wij 1 Harry, the life and death of an English man» is een vrolijke show, geschreven door Patricia Hilton over Engeland en vooral grenzen van L over de Engelsen. Harry is een hele gewone als verlangen Engelsman. Met een groot aantal buitenge- weer te 8®”“ wone vrienden, vijanden, kollega’s en huis- spraak. *e dieren. Zijn leven is’een suksesstory. Hij over het lev< groeit op van een blozende baby tot een «Tranendal Boy George-achtige jongen en vervolgens gekenmerkt’ d tot de grote zakenman Harry Ramsden, de struktuur Een «fish and chips»-miljonair. Wat is zijn geheim Hoe komt een een voudige, brutale knaap uit Yorkshire te- nxht op de direkteurszetel van een enorm mo’menten. «fish and chtps»-bednjf Welke rol speel- den krijgen den zijn grootmoeder, zijn hond Spot, de prophet ^'^fop' wat poes de hamster, zijn parkietje en zijn ^als ree| ks van dia’s of vi goudvis hierin En wie is die mysterieuze nachtelijke bezoeker Het antwoord op de- Alleen de leukste moment ze en andere vragen over het leven in Enge- worden getoond niet het land krijgt u in «Harry, the life and death of an Englishman». Een bonte mengeling van toneel, liedjes, dans, grappen en grollen in de geheel eigen stijl van Leeds Laughing Stock. De eerste voorstelling om 19.00 uur is uit verkocht. Voor de voorstelling van 21.15 uur zijn nog een beperkt aantal plaatsen verkrijgbaar. wordt gedanst door Lilian ia en Ricardo Anemaet op muziek Art of Noise, Frankie goes to HoL c"o, Mecano en Klaus No- In 1985 en 1986 zal de Encyclopedie van Noord-Brabant verschijnen, het belangrijkste standaardwerk dat ooit over Noord-Brabant werd uitgegeven, met medewerking van de Provincie Noord-Brabant. Deskundigen op velerlei gebied geven aan deze uitgave hun medewerking, evenals talloze provinciale instellingen en gemeenten. In de alfabetische behandeling van de vele facetten van Noord- Brabant wordt bijzondere aandacht besteed aan de bevolking, geschiedenis, dialecten, kunst en cultuur, politiek, kerkelijk leven, sport, landbouw en industrie, flora en fauna, volkskunde, recreatie enz. De encyclopedie staat onder redactie van de auteur-histori- cus Anton van Oirschot en de neerlandicus drs. A. C. Jansen. Het geheel wordt een zeer omvangrijk werk met in totaal circa 2.000 pagina’s in vier grote delen (formaat 17,2 x 25 cm) met meer dan 2.000 foto’s (in kleur en zwart-wit), illustraties, grafieken en kaarten. Gebonden in luxe banden met zgn. bladgoud bestempeld, en vierkleuren stofomslagen. De intekenprijs is - om een zo groot mogelijke oplage te bereiken - laag gehouden: compleet in vier delen slechts 296,-. Het eerste deel verschijnt in april 1985, het tweede najaar ’85, het derde en vierde deel in de loop van ’86. Redactieraad: J Akerboom, directeur Brabantse Monumentenfederatie en Brabantse Monumentenwacht, J. Bruens, voorzitter direc torium Brabantse VW-directeuren, mr. T. Frenken, directeur Culturele Raad Noord-Brabant, drs. W. Knippenberg, historicus, P. von Meyenfeldt, (v.m.) directeur Brabantse Milieufederatie, Jan Naaykens, auteur, dr. L. Pirenne, rijksarchivaris Noord-Brabant, drs. J. Reys, directeur Stadsschouwburg Eindhoven, Louis Toebosch, componist, oud-directeur Brabants Conservatorium, Carole Vos, auteur. Voorwoord: Mr. A.A.M. van Agt, Commissaris der Koningin. N.B. - Zij die reeds hebben ingetekend (toen nog 3-delig) krijgen van ons schriftelijk bericht. Reserveer nu uw exemplaar door onderstaande bon in enveloppe zónder postzegel te sturen aan: ANTWOORDNUMMER 145 5000 WB TILBURG Zaterdag 2 maart vindt in de studiozaal een presentatie plaats van de workshop die Jacques Palinckx bet afgelopen half jaar in Eindhoven heeft gegeven. I Deze workshop was een «open workshop» E wat betekent dat er geen restricties gesteld I zijn aan instrument (muziek (beheersing. I groepsgrootte en groepssamenstelling. Dat p resulteerde in een groep van 18 mensen met een diverse achtergrond en met verschfl- len in niveau. De instrumentatie is als volgt drums, bas, gitaar, piano, klarinet, trombone I (en vooral) alt-, sopraan- en tenorsaxen. S De muziek is in zoverre «open* dat er I niet vanuit een bepaalde muzieksoort of een I specifiek soort improviseren is gedacht: jazz, klassiek en pop passeren eerder ter- loops de revue dan dat ze als «zaligmakend Centraal staat bet muziek maken, of dat nu gecomponeerd of gthnpunijLiid is, van noten of van grafiek, naar eigen inzicht of op teken van de dirigent gespeeld wordt, of er begeleid of gesoleerd wordt, enzovoort Als handkiding zijn composities van Jac ques Palinckx gebruikt. Jacques speelt ojl in de Big Bamboozle. Palinckx Palinckx. Tritons en het Prisma Orkest gitaar en schrijft voor de eerste twee groepen muziek. De sessies die op donderdag 7 en donder dag 21 maart vanaf 22,15 uur in de theater kelder zullen plaatsvinden met medewerking van Lisette Eibers, zijn in principe weer Tisètte Eibers, die ook actief is binnen de Tilburgse wereld van de geïmproviseerde muziek, speelt alt-saxofoon. Haar sessies zijn, zoals gezegd, in principe open, maar er ligt een basisprogramma klaar dat naast geïmproviseerde muziek en jazz ook andere muziekstijlen aan de orde laat komen. Dm niet alleen jazz musici en makers van geïm proviseerde muziek, maar ook andere muzi kanten kunnen zich via Lisette Eibers (tri. 015-352678) opgeven voor deelname aan de dio-zaal met de volgende twee choreogra- zeer overtuigend geprofileerd. In het strak- fieën: «Ritornel» van Yoka van Brumme- ke, vierkantige ruimtepatroon van het begin len en «Drieluik» van Krisztina de CMtel. worden de steeds herhaalde loop- en draai- bewegingen onverwacht onderbroken door Krisztina de Chatel is onlangs enkele flitsende hand- en onderarmbewegingen en maanden met studieverlof in New York ge- abrupt bevroren poses. De muziek is van weest om daar lessen te volgen, theaters te Wanrer van Es. bezoeken en vooral om kontakten te leggen met tal van prominenten uit de danswereld. Ondertussen werkten de danseressen van de dansgroep van De Chatel door met Yoka van Brummelen aan de choreografie «Ritor- UJ», een poëtisch dansstuk. In «Ritornel» wordt geen tekst gebruikt, de muziek benadrukt de tegenstelling: veraf - dichterbij, hartstocht - afstandelijkheid. De muziek is een kollage van o.a. Brian Eno, Harald Budd en Vangelis. «Ritornel» wordt gedanst door Jerry Boeye, Marijke Huy- bregts, Josje Neuman, Robert Salden en Li lian Vos. Het aardige van deze choreografie is dat je de dansers van deze groep nu eens op een geheel andere wijze aan het werk kunt zien, dan in de choreografieën van De Chatel zelf. Na de pauze wordt «Drieluik» gedanst, dat bestaat uit drie indrukwekkende solo’s, die Krisztina de Chatel maakte cx> de persoon lijke kwaliteiten van Marijke Huybregts, Li lian Vos en Josje Neuman Marijke Huybregts danst een op de Indiase muziek geënte solo op muziek van Keiko N osaka. Vanuit een verstilde pose groeien de sierlijke steeds heviger wordende hand- -en armbewegingen uit tot een kompositie i ovatie, die kracht en onderkoelde trots uitstraalt. hebben Een solo als een smeulend vuur, waaruit de cornpo- soms felle, grillig wervende vlammen op- vwrhaal van schieten. Totaal anders is de dans van Lilian Vos op muziek van Bela Bartók. Speels, clownesk soms met uitschietende, langüjnige benen en poses waarbij het lichaam lijkt te bestaan uit losse onderdelen.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1985 | | pagina 13