1
dülboovst
Dansgroep Krisztina de Chatel
Jazz in maart
STHDSSCHOUmRG
10 jaar TeHaTex
Moller-Instituut
John
Lanting’s
Theater van
de Lach
Hoe versier
ik een stuk
Het Dansers Collectief met
twee nieuwe produkties
DE MOOISTE SLAAPKAMERS
VINDT U BIJ
UW SLAAPVOORLICHTER
Encyclopedie
Noord-Brabant
Harry, the life and death
of an Englishman»
De magnifieke opera
«Orlando» van Handel
Poëzie-Theater
«Anne, of Op heel de wereld
zij alleen»
Ijzersterke rol van Jasperina de Jong
in aangrijpend toneelstuk
«Bij gebrek aan bewijs»
ENCYCLOPEDIE VAN NOORD-BRABANT
BOEKHANDEL GIANOTTEN
1985-pagina 12
Donderdag 28 februari 1985 - pagina 13
HeUMownstraat 4, Da Mow Loon op Zand. TM. 04245-234
Gelegen naast de Coca-Cola-fabrieken. afslag 's Gravenmoer
Maandags gesloten. Donderdags koopavond.
We
John
r
Naam:.
Adres:.
Plaats:.
Postcode:.
Handtek
verschillen-
av.d. uitgavAT an daaruit voor*o«wsnde leveringsproWemeri
I
KENNISMAKINGSCURSUS
GRAFIEK
De slaapvoorlichtersvoor
Midden-en West-Brabant
besteltex. ENCYCLOPEDIE NOORD-BRABANT
compleet 4 dln. 296y-(u kunt per deel betalen: 74,-)
ik kom de boeken na bericht afhalen
wilt u de boeken zenden (porto wordt berekend)
van Jan L
Johan
mp, Guus
Ellen Vege
Het Dansers Collectief
senteert op donderdag
ZOUAVENLAAN 77
Centrum voor kunstzinnige vorming
Zouavenlaan 77, Tilburg. 013/684333
--VAN
t onge-
Werktijden: vrijdag 19.00-22.00 uur en zaterdag 9.30-12.00 uur, op de
zaterdagen 16 en 23 maart wordt doorgewerkt tot 15.30 uur.
Kosten: 100,00 - Docente: Thrèse Leijten
jong Engels toneelgezelschap, dat vooral be
teer begrijpelijke voorstellingen. Evenals vorig
7 maart v -*-
In deze cursus kunt u in de maand maart kennismaken met
de druktechnieken zoals hoogdruk, diepdruk en vlakdruk.
zalen en daarom
liefhebbers nog één
dinsdag 5 maart in de
«Bij gebrek aan bewijs» is een toneelstuk van de Amerikaanse schrijver William Mastrosi-
mone. Deze aangrijpende toneeiproduktie met een ijzersterke hoofdrol van Jasperina de
Jong zal op woensdag 6 maart in de schouwburg-zaal gespeeld worden.
uit tilburg pre-
7 maart in de
---ieuwe produkties:
«Hartstuk, (dans/choreografie Ricardo
Annemaet en Lilian Bruinsma) en «Tra
nendal, Tranendal, Tranendal» (dans/
choreografie Elsa van der Heyden en Jan
van Opstal). Een toneel-op-toneel-pro-
duktie.
Het programma «Anne, of Op heel de
wereld zij alleen» brengt de tekst van de
bundel integraal.
De makers situeren de teksten tn een
kostschoolachtige omgeving drie jongeren
op een slaapzaal die dralen om naar bed te
gaan. Zij prutsen nog wat, dromen van de
grote wereld en giechelen onder de lakens.
In de mise-en-scène bouwen zij letterlijk
hun droom op.
«Anne, of Op heel de wereld zij alleen» zit,
ondanks het feit dat er poëtische teksten ge
bruikt worden, vol vaart en komische inter
mezzo’s. Een groot deel van de gedichten
werd geschreven, terwijl al vaststond dat ze
in deze produktie gebruikt zouden worden.
Dat heeft bun toegankelijkheid en theatrale
mogelijkheden uiteraard goed gedaan.
1 -eeds ljiughing Stock is een uitstekend, j-
kend is geworden door uiterst komische en zeer begrij
jaar komt de groep in de studio-zaal. Op donderdag
Harry, the life and death
of an Englishman» gebracht.
«Anne, of Op heel de wereld zij alleen» is een poëzie-theaterprogramma van Mac Kin
sey en Van Gunniq in samenwerking met de Tilburgse dichter-journalist Jace van de Ven.
Deze produktie met veel muziek, beweging en mime en gebaseerd op de nieuwe gedichten
bundel «Kroniek van verlangen» van Jace van de Ven. Vrijdag 1 maart mee te maken in de
studio-zaal.
De bundel «Kroniek van verlangen» is
eind vorig jaar verschenen bij Gianotten in
Tilburg. Het hoekje bevat twintig berijmde
gedichten die samen de fantasieën vertellen
van de ik-figuur rond zijn eerste liefde.
ser.
«Hoe versier ik een stuk» wordt in een re
gie van Jan Butlin gespeeld door John Lan-
ting, Johan Sirag, Ellen Röhnnan, Cobi
Timp, Guus van der Made, Inge Ipenburg
en Ellen Veger.
Het stuk werd geschreven voor Philip
King en Falkland Cary en bewerkt door
John Lanting.
Razende passies m de veelzijdigste open van de late barok. Een magnifieke lofzang op de
edele waanzin. Een staalkaart van muzikale technieken. Een magnifieke cast De Neder
landse Open Stichting voert deze bijzondere open slechts tien keer uit Op zaterdag 2
maart kunt u erbij zijn om 20.00 uur in de schouwburg zaal. De muzikale leiding is toever
trouwd aan Nicholas Kraemer. Regie, decors en kostuums: Filippo Sanjust De belangrijk
ste rollen worden gezongen door Jard van Nes (Medoro), Djoke Winkler Prins (Dorinda)
en Pieter van den Berg (Zoroastro). Verder wordt meegewerkt door het Radio Kameror
kest.
Café-restaurant-party centre
ontplooit diverse activiteiten. Gezellige cafébar
waar u rustig kunt vertoeven.
Specialiteitenrestaurant party centre,
ontmoetingsplaats voor de zakenwereld met
zakenlunches.
Weer zo’n onverbiddelijke klucht van
John Lanting’s Theater van de Lach. Vo
rig seizoen al twee volle
speciaal voor de
keertje terug op
schouwburg-zaal.
Het publiek mag een kijkje nemen in het
kantoor van de Holbix Koekfabneken in de
buurt van Amsterdam. Op een dag wordt de
boekhouder Bloem verdacht van poging tot
aanranding. Dat betekent konstematie in
het bedrijf, maar niet de paniek, die je zou
verwachten. Vooral de dames beginnen zich
plotseling hevig te interesseren voor deze
sullige boekhouder, die gaandeweg het stuk
blijkt te veranderen in een sexy krachtpat-
Ivo de Wijs zorgde voor een prima verta
ling naar de Nederlandse situatie. Voor de
regie werd Jan Keja aangetrokken. De de
cors zijn van Jaap Binnerts en de kostuums
werden ontworpen door Yan Tax. Naast
Jasperina de Jong spelen verder Paul
Gieske, Marja Lieuwen en Ellis van den
Brink.
In «Gebrek aan bewijs» speelt zich een
situatie af waarover je gewoonlijk alleen in
de sensatiepers uitgebreid wordt geïnfor
meerd: aanranding, poging tot verkrach
ting. In een afgelegen huis wonen drie vrou
wen. Als één van hen alleen thuis is, wordt
er aangebeld. Het is een man, die een smoes
gebruikt om binnen te komen. Wanneer
hem dat gelukt is, verandert zijn houding
drastisch. Beklemmend, dreigend, vernede
rend. Hij neemt er de tijd voor en het wordt
een kat-en-muis-spel.
Door een toeval krijgt de vrouw een wa
pen in handen waarmee ze hem uitschakelt.
Nu zijn de rollen omgekeerd: zij is de kat,
hij haar prooi. Wanneer haar twee vriendin
nen successievelijk thuiskomen, reageren ze
anders dan de vrouw verwachtte. Zij ki
zijn kant. Hoe bewijs je je gelijk Hoe i
win je het klassieke wantrouwen, het
loof, de gedachte: «ze zal het wel uitgelokt
hebben»? Een zeer spannende toneelavond,
die men niet licht zal vergeten. Een voor
stelling, die door de pers vrijwel unaniem
laaiend enthousiast werd ontvangen. Een
stuk met een hoge actualiteitswaarde en een
produktie waarin Jasperina de Jong bewijst
dat zij niet alleen een voortreffelijke cabare
tière, maar ook een zeer goede actrice is.
Trouw: «Fantastisch doorleefd spel van
Paul Gieske en Jasperina de Jong.»
Algemeen Dagblad: acteerprestatie
van Jasperina de Jong die beloften inhoudt
voor de toekomst.»
Parool: «Jasperina de Jong geeft een na
vrant beeld van de verscheurde gemoedstoe
stand waarin ze terecht is gekomen. Marja
Lieuwen en Ellis van den Brink spelen de va" B
vriendinnen puntgaaf en Paul Gieske zet
zijn misdadiger voluit neer in het mooie,
sfeerbepalende decor van Jaap Binnerts.»
TeHaTex is een samenvoeging van de afkortingen van Tekenen, Handvaardigheid en Tex
tiele Werkvormen. Het is de benaming van een drietal secties in de moderne lerarenoplei
ding; die secties die te zamen het gebied van de beeldende vorming bestrijken. In alle insti
tuten voor lerarenopleiding wordt deze trits als een eenheid beschouwd
De afdeling TeHaTex van het Mollen In- publiek toegankelijk. De vormgeving
stituut bestaat tien jaar. Ter gelegenheid deze show is door studenten uitgewerkt
van dit tweede lustrum wordt in de exposi- der leiding van gastdocent Vince van
tieruimte van Stadsschouwburg/ Kultureel Geffen. De opdracht was: het ontwerpen
Sentrum van 2 tot en met 31 maart een ten- van twee- (en drie-) dimensionale dessins,
toonstelling ingericht van de afstudeerpro- die niet slechts een decoratieve waarde,
tudenten die in 1985 maar door de veranderde karaktertrek van
de stoffen tevens een eigen vormconsequen-
tie hebben. De zelf ontwikkelde dessins zijn
uitgewerkt in draagbare kleding. Inspiratie
bron waren drie modieuze thema’s: «Car
men» (dramatisch/theatraal), «Lost Hori
zon» (primitief/uitbundig) en «Design»
(fonneel/koel).
Huilen bij het liedje «Ich bau dir ein
Schloss». Tranen bij «Love Story». Reli
gieuze extase bij een bedevaart. Is een van
binnenuit groenverlichte kopie van een pië
ta van Michelangelo nog Kunst? Is een
mongooltje lachwekkend of schieten je de
tranen toe. Is een blinde zielig? Fenomenen
die de inspiratie zijn geweest voor «Tranen
dal», het gebied waar oprechte emotie
plaats maakt voor kitscherige aanstellerij.
Wat voor de een aanvaardbaar is, is voor de
ander al oneerlijk of goedkoop. Waar ligt de
grens tussen vals sentiment en integriteit,
“'■j maken gebruik van symbolen, gemeen
plaatsen, religieuze teksten uit de Bijbel,
liedjes (smartlappen) om emoties op een
weegschaal te leggen. We onderzoeken de
grenzen van het vermogen om gevoelens zo
als verlangen naar geluk, liefde en erotiek
weer te geven. We hanteren een beeld-
-1 _;e laten 5^1^ ^en jie verhalen
leven. Subjektieve beelden.
«Tranendal, Tranendal, Tranendal» wordt
gekenmerkt door een fragmentarische
struktuur. Een opbouw van korte, snel op
elkaar volgende beelden, steeds onderbro
ken door een black-out. De beelden worden
uitgebouwd tot langer durende intensere
-- Schijnbaar oppervlakkige beel-
ucu «rijgen hun betekenis en diepgang. Een
'*'>g, het voorspel op wat komen gaat,
vakantiefoto’s.
Alleen de leukste momenten van het leven
worden getoond niet het verhaal erachter.
Het laatste gedeelte wordt niet meer onder
broken. Dia’s eindigen in een film. Het to
neelbeeld wordt van vol en veel geëlimi
neerd tot de naaktheid. Ontdaan van franje
ontstaat een sober en indringend eind.
«Tranendal, Tranendal, Tranendal» wordt
gedanst door Elsa van der Heyden en Jan
van Opstal.
Toen op 27 januari 1733 het premièrepu-
bliek, in het Londense King’s Theatre, Han
dels «Orlando» beloonde met een -
zullen maar weinig aanwezigen zich I
gerealiseerd welke verrassingen d:
nist ze had voorgeschoteld. Het verhaal van
«Orlando» kende iedereen in die tijd: sinds
de late middeleeuwen was de onbeantwoor
de, tot waanzin maar ten lange leste ook tot
inkeer leidende liefde van Orlando Furiosa
(Razende Roeland) door tal van auteurs
(waaronder Ariosto) in alle talen verwoord
en in alle toonaarden bezongen (Vivaldi,
Graun, Puccini, Steffani, Scarlatti).
Het nieuwe in Handels Orlando school
echter niet alleen in het feit dat hij de ka
rakters in dit drama individualiseerde, zo
dat het niet langer karikaturen waren. De
vernieuwing zat ’m in de eerste plaats in de
ongekende (en later waarschijnlijk nooit
meer herhaalde) mengeling van technieken.
Niet eerder werden opera-musici geconfron
teerd met zoveel uiteenlopende maatsoor
ten.
Handel beproefde het hele skala van
toenmalige opera-compositorische stijlmid
delen om de verschillende stadia van Orlan
do’s wanhoop en waanzin reliëf en diepgang
te verlenen, en bewees daarmee eens te meer
zijn dramatisch genie.
Hij bewees daarmee bovendien een on
geëvenaarde dienst aan de traditie van de
opera seria, waarvan de verschijningsvor
men nadien altijd aan dit meesterwerk ge
toetst konden worden. Tot op de dag van
vandaag.
van het
Hartstuk van
ritmische ge
dans, muziek en
slaapwinkel
Schouwburgring 25, Tilburg
tol. 422122
van Stadsschouwburg/
van 2 tot en met 31 maai
toonstelling ingericht van de afstudeerpro
jecten van vijfdejaarsstudenten die in 1985
afstuderen. Tien jaar TeHaTex is niet een
terugblik, ook niet een vooruitzien, maar
een moment in een ontwikkeling die voort
durend nieuwe impulsen krijgt.
Op de openingsdag van de tentoonstel
ling, zaterdag 2 maart, worden er in de stu
dio-zaal een drietal textielshows verzorgd
door tweedejaarsstudenten van de afdeling
Textiele Werkvormen.
De derde show, om 20.30 uur, is voor het
«Hartstuk» is gebaseerd op een tekst van
de bekende toneelschrijver Heiner Muller.
Het gemeenschappelijke aspekt van dans,
tekst en muziek is ritme. Ritme in de bete
kenis van artikulatie van tijd. Dans, tekst en
muziek in tijdvormen. Tussen het zichtbare
ritme van dans en het hoorbare ritme van
muziek zijn vele relaties mogelijk, variërend
tussen uitersten van letterlijke imitatie en
absolute onafhankelijkheid. Als kunstvorm
zijn dans en muziek altijd betekenisloos, in
tegenstelling tot tekst.
De dramaturgische interpretatie
Dansers Collectief voor het
Heiner Müller leunt op de
meenschappelijkheid van
tekst.
«Hartstuk»
Bruinsma p'
van The t
lywood, Brian Eno,
wordt de nieuwe produktie Wij 1
Harry, the life and death of an English
man» is een vrolijke show, geschreven door
Patricia Hilton over Engeland en vooral grenzen van L
over de Engelsen. Harry is een hele gewone als verlangen
Engelsman. Met een groot aantal buitenge- weer te 8®”“
wone vrienden, vijanden, kollega’s en huis- spraak. *e
dieren. Zijn leven is’een suksesstory. Hij over het lev<
groeit op van een blozende baby tot een «Tranendal
Boy George-achtige jongen en vervolgens gekenmerkt’ d
tot de grote zakenman Harry Ramsden, de struktuur Een
«fish and chips»-miljonair.
Wat is zijn geheim Hoe komt een een
voudige, brutale knaap uit Yorkshire te-
nxht op de direkteurszetel van een enorm mo’menten.
«fish and chtps»-bednjf Welke rol speel- den krijgen
den zijn grootmoeder, zijn hond Spot, de prophet ^'^fop' wat
poes de hamster, zijn parkietje en zijn ^als ree|
ks van dia’s of vi
goudvis hierin En wie is die mysterieuze
nachtelijke bezoeker Het antwoord op de- Alleen de leukste moment
ze en andere vragen over het leven in Enge- worden getoond niet het
land krijgt u in «Harry, the life and death of
an Englishman». Een bonte mengeling van
toneel, liedjes, dans, grappen en grollen in
de geheel eigen stijl van Leeds Laughing
Stock.
De eerste voorstelling om 19.00 uur is uit
verkocht. Voor de voorstelling van 21.15
uur zijn nog een beperkt aantal plaatsen
verkrijgbaar.
wordt gedanst door Lilian
ia en Ricardo Anemaet op muziek
Art of Noise, Frankie goes to HoL
c"o, Mecano en Klaus No-
In 1985 en 1986 zal de Encyclopedie van Noord-Brabant verschijnen, het belangrijkste standaardwerk dat ooit over Noord-Brabant
werd uitgegeven, met medewerking van de Provincie Noord-Brabant. Deskundigen op velerlei gebied geven aan deze uitgave hun
medewerking, evenals talloze provinciale instellingen en gemeenten. In de alfabetische behandeling van de vele facetten van Noord-
Brabant wordt bijzondere aandacht besteed aan de bevolking, geschiedenis, dialecten, kunst en cultuur, politiek, kerkelijk leven,
sport, landbouw en industrie, flora en fauna, volkskunde, recreatie enz. De encyclopedie staat onder redactie van de auteur-histori-
cus Anton van Oirschot en de neerlandicus drs. A. C. Jansen.
Het geheel wordt een zeer omvangrijk werk met in totaal circa 2.000 pagina’s in vier grote delen (formaat 17,2 x 25 cm) met meer
dan 2.000 foto’s (in kleur en zwart-wit), illustraties, grafieken en kaarten. Gebonden in luxe banden met zgn. bladgoud bestempeld,
en vierkleuren stofomslagen.
De intekenprijs is - om een zo groot mogelijke oplage te bereiken - laag gehouden: compleet in vier delen slechts 296,-.
Het eerste deel verschijnt in april 1985, het tweede najaar ’85, het derde en vierde deel in de loop van ’86.
Redactieraad: J Akerboom, directeur Brabantse Monumentenfederatie en Brabantse Monumentenwacht, J. Bruens, voorzitter direc
torium Brabantse VW-directeuren, mr. T. Frenken, directeur Culturele Raad Noord-Brabant, drs. W. Knippenberg, historicus, P. von
Meyenfeldt, (v.m.) directeur Brabantse Milieufederatie, Jan Naaykens, auteur, dr. L. Pirenne, rijksarchivaris Noord-Brabant, drs. J.
Reys, directeur Stadsschouwburg Eindhoven, Louis Toebosch, componist, oud-directeur Brabants Conservatorium, Carole Vos,
auteur.
Voorwoord: Mr. A.A.M. van Agt, Commissaris der Koningin.
N.B. - Zij die reeds hebben ingetekend (toen nog 3-delig) krijgen van ons schriftelijk bericht.
Reserveer nu uw exemplaar door onderstaande bon in enveloppe zónder postzegel te sturen aan:
ANTWOORDNUMMER 145 5000 WB TILBURG
Zaterdag 2 maart vindt in de studiozaal
een presentatie plaats van de workshop
die Jacques Palinckx bet afgelopen half
jaar in Eindhoven heeft gegeven.
I Deze workshop was een «open workshop»
E wat betekent dat er geen restricties gesteld
I zijn aan instrument (muziek (beheersing.
I groepsgrootte en groepssamenstelling. Dat
p resulteerde in een groep van 18 mensen
met een diverse achtergrond en met verschfl-
len in niveau. De instrumentatie is als volgt
drums, bas, gitaar, piano, klarinet, trombone
I (en vooral) alt-, sopraan- en tenorsaxen.
S De muziek is in zoverre «open* dat er
I niet vanuit een bepaalde muzieksoort of een
I specifiek soort improviseren is gedacht:
jazz, klassiek en pop passeren eerder ter-
loops de revue dan dat ze als «zaligmakend
Centraal staat bet muziek maken, of dat
nu gecomponeerd of gthnpunijLiid is, van
noten of van grafiek, naar eigen inzicht of op
teken van de dirigent gespeeld wordt, of er
begeleid of gesoleerd wordt, enzovoort
Als handkiding zijn composities van Jac
ques Palinckx gebruikt. Jacques speelt ojl
in de Big Bamboozle. Palinckx Palinckx.
Tritons en het Prisma Orkest gitaar en
schrijft voor de eerste twee groepen muziek.
De sessies die op donderdag 7 en donder
dag 21 maart vanaf 22,15 uur in de theater
kelder zullen plaatsvinden met medewerking
van Lisette Eibers, zijn in principe weer
Tisètte Eibers, die ook actief is binnen de
Tilburgse wereld van de geïmproviseerde
muziek, speelt alt-saxofoon. Haar sessies
zijn, zoals gezegd, in principe open, maar er
ligt een basisprogramma klaar dat naast
geïmproviseerde muziek en jazz ook andere
muziekstijlen aan de orde laat komen. Dm
niet alleen jazz musici en makers van geïm
proviseerde muziek, maar ook andere muzi
kanten kunnen zich via Lisette Eibers (tri.
015-352678) opgeven voor deelname aan de
dio-zaal met de volgende twee choreogra- zeer overtuigend geprofileerd. In het strak-
fieën: «Ritornel» van Yoka van Brumme- ke, vierkantige ruimtepatroon van het begin
len en «Drieluik» van Krisztina de CMtel. worden de steeds herhaalde loop- en draai-
bewegingen onverwacht onderbroken door
Krisztina de Chatel is onlangs enkele flitsende hand- en onderarmbewegingen en
maanden met studieverlof in New York ge- abrupt bevroren poses. De muziek is van
weest om daar lessen te volgen, theaters te Wanrer van Es.
bezoeken en vooral om kontakten te leggen
met tal van prominenten uit de danswereld.
Ondertussen werkten de danseressen van de
dansgroep van De Chatel door met Yoka
van Brummelen aan de choreografie «Ritor-
UJ», een poëtisch dansstuk.
In «Ritornel» wordt geen tekst gebruikt, de
muziek benadrukt de tegenstelling: veraf -
dichterbij, hartstocht - afstandelijkheid. De
muziek is een kollage van o.a. Brian Eno,
Harald Budd en Vangelis. «Ritornel» wordt
gedanst door Jerry Boeye, Marijke Huy-
bregts, Josje Neuman, Robert Salden en Li
lian Vos. Het aardige van deze choreografie
is dat je de dansers van deze groep nu eens
op een geheel andere wijze aan het werk
kunt zien, dan in de choreografieën van De
Chatel zelf.
Na de pauze wordt «Drieluik» gedanst, dat
bestaat uit drie indrukwekkende solo’s, die
Krisztina de Chatel maakte cx> de persoon
lijke kwaliteiten van Marijke Huybregts, Li
lian Vos en Josje Neuman
Marijke Huybregts danst een op de Indiase
muziek geënte solo op muziek van Keiko
N osaka. Vanuit een verstilde pose groeien
de sierlijke steeds heviger wordende hand-
-en armbewegingen uit tot een kompositie
i ovatie, die kracht en onderkoelde trots uitstraalt.
hebben Een solo als een smeulend vuur, waaruit
de cornpo- soms felle, grillig wervende vlammen op-
vwrhaal van schieten.
Totaal anders is de dans van Lilian Vos op
muziek van Bela Bartók. Speels, clownesk
soms met uitschietende, langüjnige benen
en poses waarbij het lichaam lijkt te bestaan
uit losse onderdelen.