VIDEOTHEEK HEUVELPOORT VIDEO-OPBERGHOES KAD0 I Nog 7 nachtjes slapen... dan opent Tot ziens in uw VIDEOTHEEK HEUVELPOORT Thea Vermeulen binnenkort weer in concert n U heeft keuze uit 7.000 films wn beter "jDofe ctt de ^^pteda/i Muziek Kanten Winkel 4 29,- organiseert tweede groepenpresentatie Gimbrere in de Heuvelstraat is heropend Donderdag 28 februari 1985 - pagina 11 DE TILBURGSE KOERIER iri 1985-pagina 10 Project ’84 Suksessen voor Brabantse «prima donna» III oten). IUFI- id Ie herop- dirigent dt door (Ruud Geerts) En zo werd het lint doorgeknipt bij modehuis Gimbrère, jl. dinsdag. B784 OP VHS, BETA en VCC Heuvelpoort 324 (ingang Piusplein) TILBURG iPPEN Vanaf 7 maart ’s ochtends om 11 uur kunt u zich GRATIS inschrijven en krijgt u bij inschrijving een imitatie-lederen 3, Umberto 'alentino en l van 13.00 tot 22.00 uur 21.00 uur overst_ nu duic eerste wens voor vering van uw tderdeien, >wel nieuw s gebruikt servicewagens aring. Dat be- én voorrijkos- Wel even een dubbele legitimatie meenemen. VIDEOTHEEK HEUVELPOORT IS DE VIDEOTHEEK VOOR VIDEOFILM-FANS DIE VEEL FILMS VOOR WEINIG GELD WILLEN KIJKEN op t sen, burg (t gen tus tel, inklapbaar ilfschakelaar a. 130 cm n215W hting It. beige iet elkaar uari 1984 een ge ïnde bas- Afgelopen dinsdagmorgen om 10 u. werd met enig ceremonieel vertoon het vernieuwde mw straat 41 een en Onze openingstijden zijn: maandag t.m. vrijdag zaterdag en zondag van 12.00 tot Plaatskaarten zijn reeds verkrij 3 het voorverkoopadres Fr. C i, Bisschop Masiusstraat 41 te (telefoon 013-431955) op werkda- issen 18.00 en 20.00 uur. intrekken van zanger Carlo -Entance 5 en Terza Rima) persoonlijke redenen op- i Ruud van Hedel werd het serieuzer. Het eerste op- t tref in Udenhout werd r dat was voomame- de slechte geluidsin- tweede in de Kunstkring Ivan RebrofT Ze was veel verder dan haar mede leerlingen en had al met vrijwel ieder- -j zoals met Marco Bak- Re- stge- Tartine et ChocoL., vy en Daniel Hechter getuigen ook het feit dat de baby- en kinderaf- in oppervlakte zowat verdub- is. Op woensdag 6 maart organiseert -lodehuis Gimbrère in de Stads- Kultureel Sentrum een ieshow, aanvang 20 uur. Gimbrère hour1*- elkom. -p uw feestavond, uv ‘reïncarnatie maar toch, een prim; iten, ondersteunt achtergrondkoor een breed scala luddie Holly geschreven is Va ok de Buddies vinden het tekst muziekwe- De presei dramatisch de de midt gaat open lyrische ontboezeming schreef recensent van het Eindhovens Dag- 1 enige jaren geleden na een uitvoe- leerlingen en had al met vrijwel i van de opera «La Forza del Desti- een gezongen. Zoals met Marco als je de acht dikke plak- ker Caroline Kaart en met Ivan 1 Thea Vermeulen doorbla- broff de Pellikaanhal. Over laatst k je al gauw dat deze recensie noemde populaire zanger zegt met op zichzelf staat. De broodnuchter: «Het is regelrechte s onze Brabantse sopraan satie wat die jongen uithaalt met zijn -J door vele triomfen en stembereik van vier oktaven. Maar of opgetogen reakties. Toch reageert zij >t artistiek allemaal wel veel om ’t lijf zelf altijd vnj nuchter en wat laconiek heeft, betwijfel ik. Toch was ’t een op zulke hoogdravende complimenten, ^rige show en La Renaissance heeft Een bescheiden en hartelijke vrouw is er toen vee] eer mee ingelegd om de ze gebleven en bij de vele verenig matig als soliste opt sympathieke «Rus» naar Tilburg te halen.» Nadien heeft Thea nog met grote operasterren samengezongen, waaron der Cristina Deutekom, Adriaan van Limpt, Jan Derksen, Jozef Kolesinski en Tom Haenen. Tito Gobbi aj Een heel aparte ervaring was voor >t lijf Thea Vermeulen in 1981 haar partici- i ple- Pat*e aan de «Opera Workshop» van heeft de wereldberoemde bariton en zangpe- E dagoog Tito Gobbi. Via een uitermate Doorzettingsvermogen Het sukses is natuurlijk niet vanzelf gekomen. Daar is veel doorzettingsver mogen en een gedegen opleiding aan voorafgegaan. Begonnen is ’t allemaal op het kerkkoor van Broekhoven. De dirigent van dat koor had tevens de leiding van een operettevereniging en kon daar best ’n goede sopraan gebrui ken. Later kwam de overstap naar de opera, het genre dat nu duidelijk haar voorkeur geniet. De eerste zanglessen kreeg ze van Marietje Heijmans op het Tilburgs Conservatorium. Lessen die ze zelf moest bekostigen. In die tijd werkte ze nog op het kantoor van de N.C.B. Na het Tilburgs Conservato rium is ze 5 jaar lang elke week een dag op en neer naar Amsterdam ge weest. Daarna werd ’t Maastricht, maar daar heeft ze ’t niet zo lang vol gehouden. De solo-elpee «Een portret van Thea Vermeulen-Peek», die onlangs in de handel werd gebracht, is werkelijk *erkt de een juweel geworden. Op deze plaat Wlnkel i? staat o.a. de prachtige aria L’Altra Pen Ult notte uit «Mefistofele» van Boito, de opera waarin zij 15 jaar geleden onder hjkheid Jan Jansen debuteerde. Sindsdien is zij ren> en alle operakoren in Brabant «raagde soliste en beheerst s" -ru opera- en «Thea Vermeulen-Peek is een prachtige sopraan. Met kop en schouders stak zij boven de andere solisten uit en met name het bekende «La vergine degli angeli» was een artistiek hoogtepunt. Na een kort aarzelend begin droeg zij de voorstelling volledig en haar verschijning op het podium betekende zowel belcanto op hoog niveau als een diepdoorieefde vertolking van haar rol in het totaaltheater van zang en toneel. Met haar prachtige timbre, uiterst verfijnd in het hoge register en altijd vol doende dragend om overal gehoord te worden, alsmede haar vermogen om boven bet koor en orkest een extra muzikaal ac cent te leggen, was het een ontroerend genoegen op deze wijze de muziek van Verdi te horen vertolken.» 1984. 'Ia het aant Itze (ex-E et om stappen van allemaal wat s treden in het geen succes, maar lijk te wijten aan c stallatie. Het echter wel. Ze zijn op den duur eigen nummers gaan schrijven en om de klankkleur te verbeteren is gitarist Erjan van de Laan de groep komen versterken. Er is inmiddels een redelijk repertoire van eigen nummers opgebouwd, ze gaan t een demo opnemen en ze teraard met hun optreden in ierligt wat meer bekendheid te n. Ze maken popmuziek en in nige nummers zijn reggae-invloe- te herkennen. Bezetting: Carlo (zang), René Schoenmakers Ton Abelen (basgitaar, tekst dek), Erjan van de Laan (gitaar) ié van den Berg (toetsen, tekst operetterol- vraag noodg muzie meen geswingd einde zoek is». De groepen die uiteindelijk op zul len treden zijn: Ledge, de Buddies, Project ’84, Punto Y Raya en Impulse. Van de bands die reageerden op de roep in de krant waren er buiten de regio, te weten Royal Luxua- ry uit Hilversum en Fruzth uit Best, beide vielen er echter buiten daar men domweg het territorium diende af te ~ien. Het doel van het presentatie- ■ing testival is, evenals bij het vorige, niet dit minder bekende bands een goed po- Hngericht dium, een uitstekende zaal en een uit- 5-jarig be- gebreide geluidsinstallatie aan te bie- i de herop- de°; t Van de groepenpresentatie wordt door Geert van Kempen een opname gemaakt en tussendoor treedt een rijgbaar dansgroep op o.l.v. Betty de Vroe. De Cruijs- gastheren van de middag en avond zijn *- Til- de heren MacKinsey en Van Gunniq met een vorm van humoristisch theater waar niemand omheen kan. Punto y Raya Laurens (quatro, gitaar, zang), Kees jtaar, quatro, zang) en Fried (bando- rL,ig) maken al jaren sa- men muziek, maar in 1983 groeide die samenwerking uit tot het opzetten van een acoestisch repertoire, gebaseerd op de Latijnsamenkaanse muziek uit Laurens’ thuisland Venezuela. De groep is inmiddels uitgebreid met een vierde man, Albert (percussie), evenals het instrumentarium, dat is verrijkt met een contrabas, een tres en een syn thesizer. Voor 1985 is gekozen voor een bredere opzet met - hoewel nog steeds voornamelijk Latijnsamerikaan- se) minder stijlgebonden muziek. De vele melomanen uit Tilburg en omgeving staat weer een genoeglijke Ledge avond te wachten Ledge is ontstaan ergens in augustus Project ’84 is ontstaan vanuit een initiatief van René van den Berg en Ruud van Hedel. Zij zitten op Havo- Durendeal in Oisterwijk. Ze zagen de vervangende lessen voor Godsdienst en Maatschappelijleer niet zo zitten en richtten met drie andere leerlingen een zogenaamde schoolband op in septem ber Na* Scholt en het 5 «Een -Peek», dk uv uoumvi «liJ gebracht, i J’ J-Maar niet alleen voor dameskleding een juweel geworden. Op ot is modehuis Gimbrère het juiste staat o.a. de prachtige doorgeknipt voor de deur van het adres ook op het gebied van baby- en notte ujt «Mefistofele» i lieuwde modehuis Gimbrère in de kinderkleding heeft het een kwalitatief opera waarin141 Heuvelstraat 41 in Tilburg. Het mode- gedegen en ruim assortiment te bie- jan Jansen c huis heeft een grondige verbouwing den. Van dat laatste mogen de merken bij vrijwel alle achter de rug en is daar zeer flatteus Tartine et Chocolat, Petit Bateau, Oili- veelgevraagc uitgekomen. vy en Daniel Hechter getuigen maar maar Uefst 45 c Modehuis Gimbrère dat al bestaat ook het feit dat de baby- en kinderaf- ien i vanaf 1839 behoeft eigenlijk geen na- deling in oppervlakte zowat verdub- dere introductie. Het modehuis is al ja- beid is. ren bekend om de modieuze en elegan- C~ te dameskleding aanstaande merkc noemen u namen Cacharel, Louis Ginochetti, Com van het jaar 1983, toen Erik Gommers, Margareth de Smit en Bart Dekkers besloten eens uit te proberen hoe hun, -iri-=._ acoestische gitaar, zang- lo/slaggitaar me* - o„zouden combineren. In janua* strenge selectieprocedure konden maal echter staat de «swingende, vonden ze, na lang zoeken, e slechts 25 kandidaten uit 24 landen tot dansbare» muziek centraal, hoewel dit schikte drummer en een passent de «maestro» worden toegelaten. Niet- natuurlijk een zeer rekbaar begrip is. sist en Ledge was wat het nu is. temin mocht zij met nog 7 andere leer- Het heeft de organisatie dan ook De band speelt - op een enkele uit- .<=e un“ lingen meedoen aan het grote slotcon- een behoorlijke berg werk gekost om zondering na - alleen covers, dat is eert in Florence. Dit concert is later de uiteindelijk gekozen bands te vin- min of meer ontstaan uit de practische N°pe". door de Franse radio uitgezonden. den. Bij de keuze is men uitgegaan van overweging dat er geen goede song- e' De laatste iaren studeert Thea in twee criteria: in de eerste plaats de schrijvers m de band zitten. Maar de Wmjpertal bij de Poolse sopraan Boze- *raag of band festival wel no- Jerk v“Jden u na^^enogooitaburgmet oreraV«Halkae» k° vcrtolkte m de worëden het genre <swingend en jasje gestopt, waardoor de muzikanten Pe dansbaar». Bij de eerste vraag is men hun ei wel kwijt kunnen. uitgegaan van de doelstellingen. In het De bandleden hebben een erg goed kader van deze groepenpresentaties onderling contact: «Problemen en toe- “-erkt de Stichting Muziek Kanten standen worden - •"V“i •- eerste instantie voor groe- nier uitgepraat-, Iburg en omstreken die nog «het is bovendien l ak (of helemaal niet) de moge- kaar alleen op repet I hebben gehad zich te presente- ook echte vrienden v op basis daarvan is een aantal groepen selecteerd. Gezien het sterk subjectieve karakter van de tweede vraag is men voor beantwoording igedwongen «maar uitgegaan v»** iekvonnen waarop over net a' - -- J wordt, daar anders luziek Kanten Win- i navolging van de Margaret presentatie van «wa- besloten i- i vorig jaar, op zon- respectievelijk a tweede groepenpre- kunsten en sok zouden combineren. In vonden ze, na 1o schikte drummer en e<*n sist en Ledge was wat De band speelt - op zondering na - alleen cove min of meer ontstaan uit de overweg schrijvers nummers (werk van onder andere Lin da Ronstadt, Pat Benatar en Kiki Dee) worden vaak in een compleet ander jasje gestopt, waardoor de muzikanten hun ei wel kwijt kunnen. De bandleden hebben een erg goed onderling contact: «Problemen en toe standen worden op een heel goede ma- ••i»»~'«-«at», legt Margareth uit, i niet zo, dat we el- ook merkbaar op het podium: een re- la’ Percuss,.e’ actie die we vaak van het publiek te horen krijgen is dat ze kunnen zien dat rding we plezier hebben in het spelen met el- 1 van kaar». afge‘ Een eigenschap van de band die ze rs het ook in de toekomst vast willen houden is integriteit; ze staan dan wel op een podium, maar niet boven het publiek. De kloof tussen publiek en band moet zo klein mogelijk blijven. Overigens rden op de op- WOrdt de bas gespeeld door Peter Cor- r ook twee van nelissen en Timo van de Vliet neemt Royal Luxua- het slagwerk voor zijn rekening. Mas- •uzth uit Best, cotte van de band is de hond Polleke, die er regelmatig met de show vandoor gaat. Impulse De groep Impulse heet pas sinds de cember 1984 zo. Daarvoor opereerden n** “j onder de naam Mako BB. Impulse ue nuuuies bestaat uit Susan Maes (zang), Harry Nostalgie alom op uw feestavond. Maes (gitaar, zang), Jan-Hein Biekens Niet helemaal de reïncarnatie van (bas), Come Biekens (gitaar) en Frank Buddie Holly, maar toch, een prima Maas (drums). Ze komen uit Tilburg show. Vijf muzikanten, ondersteund en hebben twee jaar ervaring op de door het lieftallige achtergrondkoor bühne. Hun muziek is het beste te om- the Crickettès, brengen een breed scala schrijven als swingende funk/rock en van door Buddie Holly geschreven is van henzelf, evenals de Engelstalige nummers. Ook de Buddies vinden het teksten. een groot verlies voor de muziekwe- De presentatie vindt plaats geduren- reld, dat Buddie Holly zo dramatisch de de middag en de avond. De zaal om het leven gekomen is. Al vele ma- gaat open om 15.00 uur en de eerste len is Buddie Holly geïmiteerd, doch groep speelt om 16.00 uur. En nu maar op een zo spontane en ludieke wijze als hopen dat het inderdaad «swingend en die van de Buddies is niet vaak ver- dansbaar» is. toond. Deze lyrische de recens blad r-'; ring van dé opera no». Maar als je de acht boeken van Thea Venneuk dert, merk je al gauw dat de bepaald niet op zichzelf staat. De loopbaan van onze Brabantse sopraan kenmerkt zich door vele triomfen en -• -= 3 Toch reageert zij iter en wat laconiek ’dravende complimenten, n en hartelijke vrouw is zo wordt ’t ook ervaren “"igingen waar ze regel- optreedt. Concert Ook in Tilburg is Thea Vermeulen binnenkort weer te horen en wel op een concert op vrijdag 15 maart a.s. in de stadsschouwburg. Samen met de te nor René Dijkstra, de bariton Ton de Bont, het Tilburgs Mannenkoor La Renaissance en Het Brabants Orkest, zal zij dan met o.a. populaire opera- fragmenten uit «Aida» en «La Forza del Destino» haar talrijke bewonde- bakenen. raars ongetwijfeld weer in vervoering festival - brengen. De muzikale leiding van dit mindv* feestelijke concert, dat wordt ingericht dium, een ter gelegenheid van het 15- staan van La Renaissance na richting, is in handen van Henk van Doom. «Koperen soliste» Met name bij het Tilburgs Mannen koor La Renaissance is ze al bijna 1214 jaar de vaste soliste en wordt ze door de mannen bijna op handen gedragen. De meeste leden van dat koor kent ze ondertussen persoonlijk en met haar man Jan zal ze op geen feest of uit- stapje ontbreken. Daar staat tegenover dat de mannen nog nooit tevergeefs een beroep op haar deden als er bij ge legenheid van een bruiloft of jubileum een «Ave Maria» in de kerk moest ge zongen worden. Deze welhaast fami liaire band met La Renaissance is ty perend voor de eenvoud van de geta lenteerde sopraan Thea Vermeulen- Peek. i is al elega t van de meest voor- modehuis een en ontwerpers. Wij schouwburg K als Pierre Balmain, prachtige modeo Féraud, Umberto Enne... bij Gimbrère houdt men jmplice, Valentino en open huis tot en met 9 maart. U bent daar van harte welkom. De Stichting Mn kei organiseert, in eerste, geslaagde pr« ve» groepen in juni dag 3 maart een tweede groepenpre sentatie in theater Noorderligt. Dit maal echter staat de «swingende, dansbare» muziek centraal, hoewel dit natuurlijk een zeer rekbaar begrip is. Het heeft de organisatie dan ook een behoorlijke berg werk gekost om de uiteindelijk gekozen bands te vin den. Bij de keuze is men uitgegaan van twee criteria: in de eerste plaats de vraag of ’n band zo’n festivaJ wel no- heeft, ït geluid van vorden in het genri Bij de eerst van de d<

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1985 | | pagina 11