VIDEOTHEEK HEUVELPOORT
VIDEO-OPBERGHOES KAD0
I
Nog 7 nachtjes slapen...
dan opent
Tot ziens in uw
VIDEOTHEEK HEUVELPOORT
Thea Vermeulen binnenkort
weer in concert
n
U heeft keuze uit 7.000 films
wn
beter
"jDofe ctt de ^^pteda/i
Muziek Kanten Winkel
4
29,-
organiseert tweede
groepenpresentatie
Gimbrere in de Heuvelstraat
is heropend
Donderdag 28 februari 1985 - pagina 11
DE TILBURGSE KOERIER
iri 1985-pagina 10
Project ’84
Suksessen voor Brabantse «prima donna»
III
oten).
IUFI-
id
Ie herop-
dirigent
dt door
(Ruud Geerts)
En zo werd het lint doorgeknipt bij modehuis Gimbrère, jl. dinsdag.
B784
OP VHS, BETA en VCC
Heuvelpoort 324
(ingang Piusplein)
TILBURG
iPPEN
Vanaf 7 maart ’s ochtends om 11 uur
kunt u zich GRATIS inschrijven en krijgt u bij inschrijving een imitatie-lederen
3, Umberto
'alentino en
l van 13.00 tot 22.00 uur
21.00 uur
overst_
nu duic
eerste
wens voor
vering van
uw
tderdeien,
>wel nieuw
s gebruikt
servicewagens
aring. Dat be-
én voorrijkos-
Wel even een dubbele legitimatie meenemen.
VIDEOTHEEK HEUVELPOORT IS DE VIDEOTHEEK VOOR VIDEOFILM-FANS DIE
VEEL FILMS VOOR WEINIG GELD WILLEN KIJKEN
op t
sen,
burg (t
gen tus
tel, inklapbaar
ilfschakelaar
a. 130 cm
n215W
hting
It. beige
iet elkaar
uari 1984
een ge
ïnde bas-
Afgelopen dinsdagmorgen om 10 u.
werd met enig ceremonieel vertoon het
vernieuwde mw
straat 41
een
en
Onze openingstijden zijn: maandag t.m. vrijdag
zaterdag en zondag van 12.00 tot
Plaatskaarten zijn reeds verkrij
3 het voorverkoopadres Fr. C
i, Bisschop Masiusstraat 41 te
(telefoon 013-431955) op werkda-
issen 18.00 en 20.00 uur.
intrekken van zanger Carlo
-Entance 5 en Terza Rima)
persoonlijke redenen op-
i Ruud van Hedel werd het
serieuzer. Het eerste op-
t tref in Udenhout werd
r dat was voomame-
de slechte geluidsin-
tweede in de Kunstkring
Ivan RebrofT
Ze was veel verder dan haar mede
leerlingen en had al met vrijwel ieder-
-j zoals met Marco Bak-
Re-
stge-
Tartine et ChocoL.,
vy en Daniel Hechter getuigen
ook het feit dat de baby- en kinderaf-
in oppervlakte zowat verdub-
is.
Op woensdag 6 maart organiseert
-lodehuis Gimbrère in de Stads-
Kultureel Sentrum een
ieshow, aanvang 20 uur.
Gimbrère hour1*-
elkom.
-p uw feestavond,
uv ‘reïncarnatie
maar toch, een prim;
iten, ondersteunt
achtergrondkoor
een breed scala
luddie Holly geschreven is Va
ok de Buddies vinden het tekst
muziekwe- De presei
dramatisch de de midt
gaat open
lyrische ontboezeming schreef
recensent van het Eindhovens Dag-
1 enige jaren geleden na een uitvoe- leerlingen en had al met vrijwel i
van de opera «La Forza del Desti- een gezongen. Zoals met Marco
als je de acht dikke plak- ker Caroline Kaart en met Ivan 1
Thea Vermeulen doorbla- broff de Pellikaanhal. Over laatst
k je al gauw dat deze recensie noemde populaire zanger zegt
met op zichzelf staat. De broodnuchter: «Het is regelrechte s
onze Brabantse sopraan satie wat die jongen uithaalt met zijn
-J door vele triomfen en stembereik van vier oktaven. Maar of
opgetogen reakties. Toch reageert zij >t artistiek allemaal wel veel om ’t lijf
zelf altijd vnj nuchter en wat laconiek heeft, betwijfel ik. Toch was ’t een
op zulke hoogdravende complimenten, ^rige show en La Renaissance heeft
Een bescheiden en hartelijke vrouw is er toen vee] eer mee ingelegd om de
ze gebleven en
bij de vele verenig
matig als soliste opt
sympathieke «Rus» naar Tilburg te
halen.»
Nadien heeft Thea nog met grote
operasterren samengezongen, waaron
der Cristina Deutekom, Adriaan van
Limpt, Jan Derksen, Jozef Kolesinski
en Tom Haenen.
Tito Gobbi
aj Een heel aparte ervaring was voor
>t lijf Thea Vermeulen in 1981 haar partici-
i ple- Pat*e aan de «Opera Workshop» van
heeft de wereldberoemde bariton en zangpe-
E dagoog Tito Gobbi. Via een uitermate
Doorzettingsvermogen
Het sukses is natuurlijk niet vanzelf
gekomen. Daar is veel doorzettingsver
mogen en een gedegen opleiding aan
voorafgegaan. Begonnen is ’t allemaal
op het kerkkoor van Broekhoven. De
dirigent van dat koor had tevens de
leiding van een operettevereniging en
kon daar best ’n goede sopraan gebrui
ken. Later kwam de overstap naar de
opera, het genre dat nu duidelijk haar
voorkeur geniet. De eerste zanglessen
kreeg ze van Marietje Heijmans op het
Tilburgs Conservatorium. Lessen die
ze zelf moest bekostigen. In die tijd
werkte ze nog op het kantoor van de
N.C.B. Na het Tilburgs Conservato
rium is ze 5 jaar lang elke week een
dag op en neer naar Amsterdam ge
weest. Daarna werd ’t Maastricht,
maar daar heeft ze ’t niet zo lang vol
gehouden.
De solo-elpee «Een portret van
Thea Vermeulen-Peek», die onlangs in
de handel werd gebracht, is werkelijk *erkt de
een juweel geworden. Op deze plaat Wlnkel i?
staat o.a. de prachtige aria L’Altra Pen Ult
notte uit «Mefistofele» van Boito, de
opera waarin zij 15 jaar geleden onder hjkheid
Jan Jansen debuteerde. Sindsdien is zij ren> en
alle operakoren in Brabant
«raagde soliste en beheerst s"
-ru opera- en
«Thea Vermeulen-Peek is een prachtige sopraan. Met kop en schouders stak zij boven de andere solisten uit en met name
het bekende «La vergine degli angeli» was een artistiek hoogtepunt. Na een kort aarzelend begin droeg zij de voorstelling
volledig en haar verschijning op het podium betekende zowel belcanto op hoog niveau als een diepdoorieefde vertolking van
haar rol in het totaaltheater van zang en toneel. Met haar prachtige timbre, uiterst verfijnd in het hoge register en altijd vol
doende dragend om overal gehoord te worden, alsmede haar vermogen om boven bet koor en orkest een extra muzikaal ac
cent te leggen, was het een ontroerend genoegen op deze wijze de muziek van Verdi te horen vertolken.»
1984.
'Ia het aant
Itze (ex-E
et om
stappen van
allemaal wat s
treden in het
geen succes, maar
lijk te wijten aan c
stallatie. Het
echter wel.
Ze zijn op den duur eigen nummers
gaan schrijven en om de klankkleur te
verbeteren is gitarist Erjan van de
Laan de groep komen versterken. Er is
inmiddels een redelijk repertoire van
eigen nummers opgebouwd, ze gaan
t een demo opnemen en ze
teraard met hun optreden in
ierligt wat meer bekendheid te
n. Ze maken popmuziek en in
nige nummers zijn reggae-invloe-
te herkennen. Bezetting: Carlo
(zang), René Schoenmakers
Ton Abelen (basgitaar, tekst
dek), Erjan van de Laan (gitaar)
ié van den Berg (toetsen, tekst
operetterol- vraag
noodg
muzie
meen geswingd
einde zoek is».
De groepen die uiteindelijk op zul
len treden zijn: Ledge, de Buddies,
Project ’84, Punto Y Raya en Impulse.
Van de bands die reageerden op de
roep in de krant waren er
buiten de regio, te weten Royal Luxua-
ry uit Hilversum en Fruzth uit Best,
beide vielen er echter buiten daar men
domweg het territorium diende af te
~ien. Het doel van het presentatie-
■ing testival is, evenals bij het vorige, niet
dit minder bekende bands een goed po-
Hngericht dium, een uitstekende zaal en een uit-
5-jarig be- gebreide geluidsinstallatie aan te bie-
i de herop- de°;
t Van de groepenpresentatie wordt
door Geert van Kempen een opname
gemaakt en tussendoor treedt een
rijgbaar dansgroep op o.l.v. Betty de Vroe. De
Cruijs- gastheren van de middag en avond zijn
*- Til- de heren MacKinsey en Van Gunniq
met een vorm van humoristisch theater
waar niemand omheen kan.
Punto y Raya
Laurens (quatro, gitaar, zang), Kees
jtaar, quatro, zang) en Fried (bando-
rL,ig) maken al jaren sa-
men muziek, maar in 1983 groeide die
samenwerking uit tot het opzetten van
een acoestisch repertoire, gebaseerd op
de Latijnsamenkaanse muziek uit
Laurens’ thuisland Venezuela. De
groep is inmiddels uitgebreid met een
vierde man, Albert (percussie), evenals
het instrumentarium, dat is verrijkt
met een contrabas, een tres en een syn
thesizer. Voor 1985 is gekozen voor
een bredere opzet met - hoewel nog
steeds voornamelijk Latijnsamerikaan-
se) minder stijlgebonden muziek.
De vele melomanen uit Tilburg en
omgeving staat weer een genoeglijke Ledge
avond te wachten Ledge is ontstaan ergens in augustus
Project ’84 is ontstaan vanuit een
initiatief van René van den Berg en
Ruud van Hedel. Zij zitten op Havo-
Durendeal in Oisterwijk. Ze zagen de
vervangende lessen voor Godsdienst
en Maatschappelijleer niet zo zitten en
richtten met drie andere leerlingen een
zogenaamde schoolband op in septem
ber
Na*
Scholt
en het
5 «Een
-Peek», dk
uv uoumvi «liJ gebracht, i
J’ J-Maar niet alleen voor dameskleding een juweel geworden. Op
ot is modehuis Gimbrère het juiste staat o.a. de prachtige
doorgeknipt voor de deur van het adres ook op het gebied van baby- en notte ujt «Mefistofele» i
lieuwde modehuis Gimbrère in de kinderkleding heeft het een kwalitatief opera waarin141
Heuvelstraat 41 in Tilburg. Het mode- gedegen en ruim assortiment te bie- jan Jansen c
huis heeft een grondige verbouwing den. Van dat laatste mogen de merken bij vrijwel alle
achter de rug en is daar zeer flatteus Tartine et Chocolat, Petit Bateau, Oili- veelgevraagc
uitgekomen. vy en Daniel Hechter getuigen maar maar Uefst 45 c
Modehuis Gimbrère dat al bestaat ook het feit dat de baby- en kinderaf- ien i
vanaf 1839 behoeft eigenlijk geen na- deling in oppervlakte zowat verdub-
dere introductie. Het modehuis is al ja- beid is.
ren bekend om de modieuze en elegan- C~
te dameskleding
aanstaande merkc
noemen u namen
Cacharel, Louis
Ginochetti, Com
van het jaar 1983, toen Erik Gommers,
Margareth de Smit en Bart Dekkers
besloten eens uit te proberen hoe hun,
-iri-=._ acoestische gitaar, zang-
lo/slaggitaar me* -
o„zouden combineren. In janua*
strenge selectieprocedure konden maal echter staat de «swingende, vonden ze, na lang zoeken, e
slechts 25 kandidaten uit 24 landen tot dansbare» muziek centraal, hoewel dit schikte drummer en een passent
de «maestro» worden toegelaten. Niet- natuurlijk een zeer rekbaar begrip is. sist en Ledge was wat het nu is.
temin mocht zij met nog 7 andere leer- Het heeft de organisatie dan ook De band speelt - op een enkele uit- .<=e un“
lingen meedoen aan het grote slotcon- een behoorlijke berg werk gekost om zondering na - alleen covers, dat is
eert in Florence. Dit concert is later de uiteindelijk gekozen bands te vin- min of meer ontstaan uit de practische N°pe".
door de Franse radio uitgezonden. den. Bij de keuze is men uitgegaan van overweging dat er geen goede song- e'
De laatste iaren studeert Thea in twee criteria: in de eerste plaats de schrijvers m de band zitten. Maar de
Wmjpertal bij de Poolse sopraan Boze- *raag of band festival wel no- Jerk v“Jden u
na^^enogooitaburgmet
oreraV«Halkae» k° vcrtolkte m de worëden het genre <swingend en jasje gestopt, waardoor de muzikanten
Pe dansbaar». Bij de eerste vraag is men hun ei wel kwijt kunnen.
uitgegaan van de doelstellingen. In het De bandleden hebben een erg goed
kader van deze groepenpresentaties onderling contact: «Problemen en toe-
“-erkt de Stichting Muziek Kanten standen worden -
•"V“i •- eerste instantie voor groe- nier uitgepraat-,
Iburg en omstreken die nog «het is bovendien l
ak (of helemaal niet) de moge- kaar alleen op repet
I hebben gehad zich te presente- ook echte vrienden v
op basis daarvan is een aantal
groepen selecteerd. Gezien het sterk
subjectieve karakter van de tweede
vraag is men voor beantwoording
igedwongen «maar uitgegaan v»**
iekvonnen waarop over net a' -
-- J wordt, daar anders
luziek Kanten Win-
i navolging van de Margaret
presentatie van «wa- besloten i-
i vorig jaar, op zon- respectievelijk a
tweede groepenpre- kunsten en sok
zouden combineren. In
vonden ze, na 1o
schikte drummer en e<*n
sist en Ledge was wat
De band speelt - op
zondering na - alleen cove
min of meer ontstaan uit de
overweg
schrijvers
nummers (werk van onder andere Lin
da Ronstadt, Pat Benatar en Kiki Dee)
worden vaak in een compleet ander
jasje gestopt, waardoor de muzikanten
hun ei wel kwijt kunnen.
De bandleden hebben een erg goed
onderling contact: «Problemen en toe
standen worden op een heel goede ma-
••i»»~'«-«at», legt Margareth uit,
i niet zo, dat we el-
ook merkbaar op het podium: een re- la’ Percuss,.e’
actie die we vaak van het publiek te
horen krijgen is dat ze kunnen zien dat
rding we plezier hebben in het spelen met el-
1 van kaar».
afge‘ Een eigenschap van de band die ze
rs het ook in de toekomst vast willen houden
is integriteit; ze staan dan wel op een
podium, maar niet boven het publiek.
De kloof tussen publiek en band moet
zo klein mogelijk blijven. Overigens
rden op de op- WOrdt de bas gespeeld door Peter Cor-
r ook twee van nelissen en Timo van de Vliet neemt
Royal Luxua- het slagwerk voor zijn rekening. Mas-
•uzth uit Best, cotte van de band is de hond Polleke,
die er regelmatig met de show vandoor
gaat.
Impulse
De groep Impulse heet pas sinds de
cember 1984 zo. Daarvoor opereerden
n** “j onder de naam Mako BB. Impulse
ue nuuuies bestaat uit Susan Maes (zang), Harry
Nostalgie alom op uw feestavond. Maes (gitaar, zang), Jan-Hein Biekens
Niet helemaal de reïncarnatie van (bas), Come Biekens (gitaar) en Frank
Buddie Holly, maar toch, een prima Maas (drums). Ze komen uit Tilburg
show. Vijf muzikanten, ondersteund en hebben twee jaar ervaring op de
door het lieftallige achtergrondkoor bühne. Hun muziek is het beste te om-
the Crickettès, brengen een breed scala schrijven als swingende funk/rock en
van door Buddie Holly geschreven is van henzelf, evenals de Engelstalige
nummers. Ook de Buddies vinden het teksten.
een groot verlies voor de muziekwe- De presentatie vindt plaats geduren-
reld, dat Buddie Holly zo dramatisch de de middag en de avond. De zaal
om het leven gekomen is. Al vele ma- gaat open om 15.00 uur en de eerste
len is Buddie Holly geïmiteerd, doch groep speelt om 16.00 uur. En nu maar
op een zo spontane en ludieke wijze als hopen dat het inderdaad «swingend en
die van de Buddies is niet vaak ver- dansbaar» is.
toond.
Deze lyrische
de recens
blad r-';
ring van dé opera
no». Maar als je de acht
boeken van Thea Venneuk
dert, merk je al gauw dat de
bepaald niet op zichzelf staat. De
loopbaan van onze Brabantse sopraan
kenmerkt zich door vele triomfen en
-• -= 3 Toch reageert zij
iter en wat laconiek
’dravende complimenten,
n en hartelijke vrouw is
zo wordt ’t ook ervaren
“"igingen waar ze regel-
optreedt.
Concert
Ook in Tilburg is Thea Vermeulen
binnenkort weer te horen en wel op
een concert op vrijdag 15 maart a.s. in
de stadsschouwburg. Samen met de te
nor René Dijkstra, de bariton Ton de
Bont, het Tilburgs Mannenkoor La
Renaissance en Het Brabants Orkest,
zal zij dan met o.a. populaire opera-
fragmenten uit «Aida» en «La Forza
del Destino» haar talrijke bewonde- bakenen.
raars ongetwijfeld weer in vervoering festival -
brengen. De muzikale leiding van dit mindv*
feestelijke concert, dat wordt ingericht dium, een
ter gelegenheid van het 15-
staan van La Renaissance na
richting, is in handen van
Henk van Doom.
«Koperen soliste»
Met name bij het Tilburgs Mannen
koor La Renaissance is ze al bijna 1214
jaar de vaste soliste en wordt ze door
de mannen bijna op handen gedragen.
De meeste leden van dat koor kent ze
ondertussen persoonlijk en met haar
man Jan zal ze op geen feest of uit-
stapje ontbreken. Daar staat tegenover
dat de mannen nog nooit tevergeefs
een beroep op haar deden als er bij ge
legenheid van een bruiloft of jubileum
een «Ave Maria» in de kerk moest ge
zongen worden. Deze welhaast fami
liaire band met La Renaissance is ty
perend voor de eenvoud van de geta
lenteerde sopraan Thea Vermeulen-
Peek.
i is al
elega
t van de meest voor- modehuis
een en ontwerpers. Wij schouwburg K
als Pierre Balmain, prachtige modeo
Féraud, Umberto Enne... bij Gimbrère houdt men
jmplice, Valentino en open huis tot en met 9 maart. U bent
daar van harte welkom.
De Stichting Mn
kei organiseert, in
eerste, geslaagde pr«
ve» groepen in juni
dag 3 maart een tweede groepenpre
sentatie in theater Noorderligt. Dit
maal echter staat de «swingende,
dansbare» muziek centraal, hoewel dit
natuurlijk een zeer rekbaar begrip is.
Het heeft de organisatie dan ook
een behoorlijke berg werk gekost om
de uiteindelijk gekozen bands te vin
den. Bij de keuze is men uitgegaan van
twee criteria: in de eerste plaats de
vraag of ’n band zo’n festivaJ wel no-
heeft,
ït geluid van
vorden in het genri
Bij de eerst
van de d<