•0 ?5 >5 75 ?5 Toneelgroep Theater speelt Baal met muzikale produktie André van den Heuvel in Jazz in februari Installaties ks van Victor Notermans Brabants Orkest o.l.v. Koffiekonsert door het Raphael Kwartet HET NIET-FUNCTIONELE KLEDINGSTUK KENNISMAKINGSCURSUS GRAFIEK ZOUAVENLAAN 77 ZOUAVENLAAN 77 tjes 3,40 L’Escargot; - op Godot» «Egmond» van Goethe De Sirkul» speeltPlaza Hotel» «Dibboek» «Wachten «Zes uur Niet later» Exposities i de Ganzerik Het Speeltheater Hé, Amigo Expositie in the Coffee Club Ook Tilburg gaat iu het verweer Dansproject «Lijn voor lijn» Thomas Sanderiing 1,90 2,80 Brabantse middag in studio-zaal Donderdag 21 februari 1985 - pagina 9 DE TILBURGSE KOERIER iri 1985 - pagina 8 heldere venkelsoep Egmond» van Goethe. Dinsdag première in Studiozaal Heibloemstraat 4, De Moer Loon op Zand. Tel. 04245-236 Gelegen naast de Coca-Cola-tabrteken, afslag 's Gravenmoer. uur It do< worden gouaches Vier Brabantse steden litse >4, >l strekt. B p protesteren tegen provinciaal podiumbeleid zaal van van Kris Orkest, s onder- maar r sende mi Henk nyacsi Centrum voor kunstzinnige vorming Zouavenlaan 77, Tilburg. 013/684333 Centrum voor kunstzinnige vorming Zouavenlaan 77, Tilburg. 013/684333 n vanaf febr. co CO ir 5n 40/44. eeeeeeeeeeeeeeeee Bistro WEEKMENU cocktail Monica Onder leidir 28 febni»> uydn, het r 1 de Ri— dedeling doen sprek. Het is mat voorbijgegt jrdt besteed aa uur. Docente: J evenveel jken als de dan bent u «vond. ity enter. teen. Kleur In deze cursus kunt u in de maand maart kennismaken met verschillen de druktechnieken zoals hoogdruk, diepdruk en vlakdruk. start op 26 februari een korte cursus van zes gaan aan het funktionele van kleding en al- aan vormgevingsaspekten. Werktijden: dins- Jo Bollen. WIJ zijn weer open donderdag 21 fe Werktijden: vrijdag 19.00-22.00 uur en zaterdag 9.30-12.00 uur, op de zaterdagen 16 en 23 maart wordt doorgewerkt tot 15.30 uur. Kosten: 100,00 - Docente: Thrèse Leijten. ressen en dt ge- men vaarin de pr jit de bants i de studio- 'ieën: «Ritornel» n en «Drieluik» entrecote «Café de Paris» 4- warm appelgebak koffie door Mira 1 9 7 Kf) uit het Jiddi geheel nieuv (Uw chefkok Geert Seebregts) Open woensdag t./m. zondag vanaf 17.30 uur |Q Het koffiekonsert van de Stichting Mu ziek Evenementen Tilburg op zondag 24 fe bruari wordt verzorgd door het Raphael Kwartet. Op het programma staat o.a. het kwartet no. 2 van Bartók. In de serie «Textiel Anders» weken waarin wordt voorbijg leen aandacht wore" -- dag 19.30 - 22.00 ui Kosten: 50,00. t er in de studio- I bijzonder jazz- Moiré Music» Watts. Trevor (violen) de Mothie zoals Nana Zaterdag stelt de Egelantier dium open voor twee begir_r_: maties, om hun op deze wijze legenheid te stellen hun kun een groter publiek te tonen. Jump Dickie Jump bijt om 16.00 uur de spits af. Deze band bestaat uit 3 mannen, beïnvloedt door Gene Vin cent in zijn begintijd. Onder het mot to geen synthesizertroep, maar rocka billy trachten zij verfrissende muziek te maken. Om 21.2 haar repe van Van Clapton en Bij gebrek aan bewijs Toneelstuk van William Mastrosiomone. Drie vrouwen wonen in een afgelegen huis. Een vrouw wordt aangerand. Hoe reageren haar vriendinnen Een aangrijpend toneel stuk met Jasperina de Jong, Paul Grieske, Marja Lieuwen en Ellis van den Brink. Woensdag 6 maart in de schouwburg-zaal. inty paars denier. In vele Dinsdag 5 maart om 20.45 in met twee choreografie! Yoka van Brummelen isztina de ChStel. .30 presenteert B.B. Cage lertoire, dat bestaat uit werken 1 Morrisson, Joe Jackson, Eric Mink de Ville. Weer zo’n onverbiddelijke klucht van John Lanting’s Theater van de Lach: «Hoe versier ik een stuk». Al twee keer volle zalen en nu speciaal voor de liefhebbers nog één keer terug op dinsdag 5 maart in de schouwburg-zaal. Dansgroep Krisztina de Chatel Café-restaurant-party centre ontplooit diverse activiteiten. Gezellige cafébar waar u rustig kunt vertoeven. Specialiteitenrestaurant party centre, ontmoetingsplaats voor de zakenwereld met zakenlunches. Werk van de bekende kleurenfoto graaf Paul Nahon is te bezichtigen in the Coffee Club in het City Center in de Heuvelstraat. Van woensdag 20 februari tot zon dag 10 maart is hier tijdens de ope ningsuren van de Coffee Club het re sultaat te zien van de zgn. creatieve fo tografie, waarbij de gewoon waar neembare, bij voorkeur typisch heden daagse werkelijkheid op eigen wijze wordt geïnterpreteerd en onderge schikt gemaakt aan de bedoelingen van de fotograaf. ing van dirigent Thomas Sanderiing speelt Het Brabants Orkest op donder dag 28 februari in de schouwburg-zaal de volgende drie werken: de Symfonie no. 39 van Haydn, het Piano-konsert in a van Schumann en «Petroesjka» van Stravinsky. Als solist zal de Russische pianist Naum Grubert aan dit konsert meewerken. Om 19.30 uur is er de gebruikelijke mondelinge toelichting in het theaterkelder door drs. Jacques Maassen. In het kader van de opening van de ten toonstelling «Tien jaar Tehatex/Mollerin- stituut» op zaterdag 2 maart om 20.45 uur in de studio-zaal. Toegang gratis. Workshop Eindhoven Konsert door de Workshop Eindhoven o.l.v. Jacques Palinckx op zaterdag 2 maart om 22.00 uur. Tilburg Big Band Zondag 3 maart om 12.30 uur f dio-zaal met een openbare repet gang gratis. Terwi. r,-,» het een ka 1 heater van de Lach boeiend, voor theaterpr Zondag 24 februari 15.00 uur. Familie voorstelling voor iedereen vanaf 10 jaar in Theater Het Heks, Lannerstraat 1. Tot en met 26 februari zal in de tentoon stellingsruimte een aantal tekeningen en ob- jekten van Victor Notermans te zien zijn, die ook gebruikt zijn in de film «Works», die momenteel in het Filmhuis draait. Notermans maakte speelse installaties met geluid en beweging, opgebouwd uit al ledaagse voorwerpen en ogenschijnlijk waardeloze spullen. Deze elementen echter worden door Notermans samengevoegd tot een betekenisvolle, vaak literaire eenheid. de Theaterkel- om 22.15 cellist Huub <empen. Heuvelring 37 - Tilburg voor reserveringen van feestavonden, vergaderingen en bistro 013-430738 - 555899 roemde pianokonsert van Schumann, waar bij men Gruberts affiniteit met de roman tiek zal kunnen konstateren. Het konsert wordt geopend met een vroeg werk van Haydn, de 39ste Symfonie in g. Met twee zeer snelle delen, een menuet en een vriendelijk andante, heeft dit werk een voornamelijk diverterend karakter. Besloten wordt met één van de verschillende konsert- versies van «Petroesjka», het uit I9ll date rende ballet, dat Stravinsky componeerde voor de choreograaf Fokin. komt van de Hebreeuwse stam d-b-k, wat betekent kleven of plakken. De ziel van een gestorvene, die zich niet bij haar dood neerlegt, zich in het lichaam van een levende nestelt en door diens mond spreekt. Vanaf de zestiende eeuw huisden er vele dibboeks in zowel Sefardische als Asj- ken-Azische joden in Oost- en West-Euro- pa. De dibboeks waren veelal mannen, de gastlichamen vaak vrouwen. Dibboeks wer den met meer of minder sukses uitgedreven door rabbijnen tijdens openbare uitbannin gen met rituelen waarbij kaarsen, rams hoorns en gebedsdoeken werden gebruikt. Bij deze gelegenheden zat de publieke tribu ne vol. Soms verheten dibboeks het lichaam door een gaatje in de linker kleine teen. «Dibboek» is een tekst van An-Ski, pseu doniem van S.S. Rappaport. An-Ski werd geboren in 1863 in Witebsk en stierf in 1920 in Warschau. Hij was etnoloog, folklorist en dichter. In een regie van Rense Royaards van het Werktheater brengt Het Speeltheater een voorstelling, die zich afspeelt in en rond het huis van Don José. Een huis omringd door tropische vruchten, hoge bergen, veel mu ziek en daarboven een grote wanne zon. Een huis en een familie in het hartje van Columbia, waar de mensen elkaar de won derlijkste verhalen vertellen. Zoals het ver haal van de Madre Monte, de moeder van de bergen. De bergen zijn gevaarlijk, er zijn ravijnen, verlaten mijnschachten en er ver dwijnen soms zomaar mensen. het nieuwe gezel- i bewerking onder- dynamische struk- niek wordt ondc «Lijn voor lijn» is de titel van een grote dansproduktie in een choreografie van Kim van de Boon met 32 dansers, muzikanten en figuranten. Op muziek van Nedley Elstak, temidden van een dekor van Jan Kramer en in kostuums van Els Otten. «Lijn voor lijn, is een produktie van de Dienst Stadsschouwburg/De Oosterpoort Groningen in samenwerking met Stichting Arena, Noordnederlandse Dansgroep en De Voorziening. «Lijn voor lijn» is op dinsdag 26 februari te zien in de schouwburg-zaal. Een eerste samenwerking tussen Kim van der Boon en de Noordnederlandse Dans groep was «Bezeten», een choreografie van Kim van der Boon, waarin onder andere NND-danseres Greetje ter Harkel danste. Daarna volgde het grote project Jules Veme van De Voorziening en de dienst Stads- van de danseressen. «Lijn schouwburg/De Oosterpoort, waarbij de meer dan een belangwek choreografie van Kim van der Boon door choreografie. Het is een p onder andere dansers van de Noordneder- - landse Dansgroep werd uitgevoerd. De meest recente, zich naar buiten profi- samenwerking, vindt plaats in het iject «Lijn voor lijn», waarin de eer- loemde organisaties hun krachten «Wachten op Godot» van de bekende Ierse schrijver Samuel Beckett, beleefde zijn eerste opvoering in 1953 in Parijs en werd daama al snel over de hele wereld met veel sukses gespeeld. Toneelgroep De Appel komt er donderdag 28 februari mee in de studio-zaal. «Wachten op Godot» wordt dan in een regie van Hugo Maerten gespeeld door Aus Greidanus, Henk Ba- tenburgh, Robert Prager en Henk Votel. - De nu. zijn er lerende s t eerste dansproje.. r der genoemde org hebben gebundeld. Voor «Lijn voor lijn» heeft Kim van der Boon zich omringd met acht strijdlustige vrouwen, die voortdurend de konfrontatie aangaan met zestien mannen. De mannen fungeren wisselend als barrière en als (Het nieuwe gezelschap) Theater komt op zaterdag 23 februari in de schouwburg-zaal met een uiterst dynamische bewerking van het toneelstuk «Egmond» van Goethe. Hein Woudenberg als de dynamische en eerzucht" taktikus Willem van Oranje, Huib Broos als als Margaretha van Parma. Dit zijn slechts enkele rollen van ons bekende historische figuren, die aantreden «Plaza Hotel», van Neil Simon (geb. 1927), is een stuk uit 1968. Het is een komedie die opzettelijk geen al te v blijvend niemandalletje wil zijn, maar, integendeel, sterk wortelt in de alle daagse realiteit. De tragiek wordt verpakt in heel doorzichtige humor, er valt veel te la chen in de flitsende dialogen, maar de aan de orde zijnde problematiek is te «Het provinciaal beleid fietst door de gemeentelijke beleidsplannen heen. Het gevolg is dat de beleidsplannen el kaar niet overlappen. Je zou kunnen zeggen dat de provincie de grote ste denproblematiek veel te weinig be licht», aldus wethouder Krosse van Tilburg. André van den Heuvel zegt er zelf over «Een sterk stuk met een mannelijke vitali teit, vol humor en spitsvondigheden, steeds andere wendingen nemend dan veronder steld. Spannend. Een stuk waar twee ak- teurs hun artistieke mogelijkheden v kunnen laten zien. Een stuk voor spel En wat wil het publiek nog meer rTilburg zal volgens de provinciale t podiumbeleid in plannen 1,5 miljoen gulden moeten in- gen vier grote Bra- leveren, Eindhoven zelfs 3 miljoen, □t aantekenen. Het Breda een half miljoen en Den Bosch burg, Den Bosch, daarentegen krijgt er ongeveer ander- 1. In het kort komt halve ton bij. RpoinïlOr^ in Krosse «Er is sprake van een pro- UC8I,,,IC1 5 1,1 vinciaal hap-snap beleid. Er worden rl’r* Eop|*)ntipr plots nieuwe terreinen ontdekt zoals u til lilt! pop mime en experimentele muziek en Zaterdag stelt de Egelantier het po- die krijgen veel aandacht en geld. Za- dium 6 voor tWee beginnende for- ken die bij ons in beleidsplannen al matjes,^ hun op deze ^,ze in de ge- een plaats hebben». legenheid te stellen hun kunnen aan De vier betrokken wethouders heb- ben een brief naar de provincie ge stuurd waarin zij van hun onvrede me- ig doen en vragen om een ge- Het is overigens niet alleen .„aar ach en wee bij de wethouders. «Wij zijn zeer goed te spreken over de financiële ruggesteun inzake de operavoorstellingen. En daar is de sa menspraak er wel, dus het kan ook goed», aldus een optimistische wet houder Krosse. De Sirkul is een amateurtoneelvereniging uit Tilburg die nu zes jaar bestaat. Sinds augustus 1984 is de groep bezig dit stuk onder regie van Frans Zonneveld te studeren en 26 februari is de première in de Studiozaal van de Stadsschouw- uurg in Tilburg. De tweede keer wordt gespeeld in theater ’t Heks op 8 maart. Het decor is gemaakt door Jack Senders. let wekelijkse konsert in zal op donderdag 28 februari uur verzorgd worden door de c Bogaers en fluitiste Marjolein Kt r Huub Bogaers’ muzikale voorgeschiedenis is als volgt- hij speelde in «Tritonus» (met o.a. Jacques Palinckx), het Ad Peynenburg en de Big Bamboozle. Hij studeerde o.a. bij Ineke Merkelbach en A.C. Zijderveld. Mar- jolein Kempen verleent aan dit konsert haar i ont- medewerking in verband met de uitvoering loiré van enkele komposities voor fluit en cello. rnelodi- i. schrijnend om zo maar weggelachen te s een worden. vrij- Simon laat in een statig ouderwets hotel drie keer een komisch-penibele situatie ontstaan waarin de liefde de ondeugende aanstichter is. Doordat het drie verschillende si tuaties zijn, geeft het veel leden van de groep de kans te laten zien wat ze als speler in huis hebben. Als de toeschouwer met plezier naar het stuk zal kijkt Sirkul er aan gewerkt heeft, dt verzekerd van een aangename avonc Op 23 februari beginnen in Galerie de Ganzerik, de Lind 41 in Oisterwijk, 2 nieuwe exposities. Van Hans Truijen tentoongesteld. ee ak- Deze kunstenaar loopt al enige tijd derf mee 'n de art‘st*e^e wereld. In 1955 Pe ers- voltooide hij zijn opleiding aan de Jan van Eijckacademie in Maastricht, in 1957 verwierf hij de Koninklijke Sub sidie voor vrije schilderkunst en kreeg hij zijn eerste opdrachten voor monu mentale kunstwerken. Van 1976-1978 voorzag hij het zaal kerkje van Oud-Lemiere van oncon ventionele wandschilderingen. Ook de expositie van een aantal kunstenaars uit Berlijn gaat 23 februa ri van start. Het betreft hier werken op papier, en beelden, die een afspi vormen van de hedendaagse kunst. Beide exposities zijn toegankelijk van woensdag t.m. zondag tussen 13.30 uur en 17.30 uur. en hoort u het Nederlands Theater Geen sfeermuziek, maar muziek als deel van de handeling. Gees Linnebank tekent samen met dra maturg Marcel Otten voor de bewerking, terwijl de laatste ook de vertaling voor zijn rekening nam. De muziek werd gekompo- lw. neerd door Burkhardt Söll. i van Regisseur Gees Linnebank over «Eg- chten, mond» «De Egmond zoals wij die spelen is geen historisch drama. We geven een beeld van wat zich zou kunnen hebben afge- °’'“eld om daarmee iets te zeggen over ons- bants over onze huidige wereld. In Goethes seriet tekst heb ik een uitlaatklep gevonden voor mijn vragen, gedachten en gevoelens, die worden opgeroepen door wat ik elke dag in de krant lees en op het nieuws zie. Hoe zij de burger gebruiken en hoe de burger zich laat gebruiken. Maar vooral laten wij zien dat een machthebber een mens is. Als ik een pobtikus zie praten, oorlog voeren, dan stel ik me hem altijd in z’n nakie, als mensen kind voor. Met het opwindende J Zaterdag 23 februari vindt er in de studio- De bezetting is als volgt: Trevor Watts, zaal om 22.15 uur een heel bijzonder jazz- Lol Coxhill, Keith Beal en Simon Picard konsert plaats door de groep «Moiré Music» (saxen), Peter Knight en Steve Dunachie onder leiding van Trevor Watts. Trevor (violen), Veryan Weston (piano), Emest Watts heeft in het volwassen worden van de Mothie (bas), Liam Genockey (drums) en Engelse jazz- en improvisatiemuziek, zoals Nana Tsiboe (marimba, Afrikaanse percus- die vanaf de jaren zestig plaatsvond, van sie). meet af aan een belangrijke rol gespeeld. Sa- Ht men met drummer John Stevens vormde hij der z het Spontaneous Music Ensemble (SME), en later de groep Amalgan. Kenmerkend voor deze muziek was, dat de improvisaties (en de gekomponeerde elementen voor zover daarvan sprake was) een sterk ritmisch ka rakter hadden, of beter gezegd: vanuit ritmi sche motieven werden opgebouwd. We vin den de dominante rol van het ritme en het proces dat vandaaruit melodieën worden c~* wikkeld ook weer terug in de groep «Mc Music». Het ritme heeft trouwens in deze bezetting op zich al een belangrijke melodi sche functie door de marimba van Nana Tsi boe. Bas en slagwerk moeten zorgen voor het noodzakelijk gezicht vanwege het ont breken van lage koperinstrumenten. Watts heeft met de saxofoon- en strijkerssektie on getwijfeld een originele bezetting gekreëerd, waarmee verrassende klankkombinaties mo gelijk zijn. Blues, ballads en Afrikaanse gezangen worden afgewisseld met stukken «vrije» im provisatie. Soms duiken er passages op die doen denken aan een Caraïbische steelband. Even later kan blijken dat een en ander is getransformeerd naar een op volle kracht spelend doedelzakorkest. Om drie uur ’s nachts verschijnt op een vrij ongebruikelijkje wijze een jongeman in de kamer van Gus. Ondanks het vele kabaal en de rotzooi schijnt het Gus niet te impo neren. Hij heeft in zijn leven blijkbaar nogal wat meegemaakt. Op zijn sokken en in zijn pyjama gedraagt hij zich als een heer en is bovendien zeer spraakzaam. De jongeman, in smoking, blijkt het tegendeel en heeft vreselijk de pest in over wat er is gebeurd. Hij trekt een revolver en knevelt Gus. De twee mannen zijn gedoemd de reste rende drie uur met elkaar door te brengen. Ieder op hun beurt worden ze beledigend, verzoenen zij zich weer met elkaar, schep pen ze op over van alles en nog wat en min- achten ze elkaar. Een generatie-konflikt Neen 1 En naarmate de wijzer van de klok dich- ter bij de zes komt, weten we meer van Gus als mens, die aan een kursus Engels was be gonnen en van Marco die van een beter le ven droomt. Op de punt van de stoel gezeten, weten we één minuut voor het einde nog niet hoe het afloopt. Wat we wel gezien hebben, is dat ieder mens droomt van een beetje geluk in zijn leven, maar we hebben ook gezien dat de manier om dat geluk te verkrijgen, besloten ligt in jezelf. De uitgehuwelijkte bruid Lea die door de huwelijksinzegening plotseling met de stem van haar geliefde Chanan begint te spreken, waarna een oude wijze probeert de «dibboek» uit te bannen. Dat is in het kort het verhaal van «Dibboek». Een verhaal dat zich afspeelt in een chassidische gemeenschap in het Oost-Europa van de tweede helft van de 19de eeuw. Baal speelt «Dibboek» op maandag 25 februari in de schouwburg-zaal. Voor Baals voorstelling werd het stuk jRafalowicz en Judith Herzberg disch vertaald en bewerkt tot een geheel nieuwe versie, die in de repetitie-pe- riode nog talloze wijzigingen onderging. Een muziektheaterproduktie met muziek tn Jeff Hamburg en een lichtontwerp van .vei nier Tweebeeke. De regie is van Leonard crank. Er wordt gespeeld en gezongen door __?kking, Mare Drost, uua vjwuiau uorgeius, Theo de Groot, i.udy de Jong, Sjef van Leunen, Evert van Meulen, Elja Pelgrom, Jack Vecht en Si- toneelstuk «Egmond» van Goethe. Helmert itige Graaf van Egmond, Gees Linnebank als de als de messcherpe veldheer Alva, Bea Meulman lts enkele van de vele akteurs en aktrices in de-- die aantreden in «Egmond» van Goethe. - i i® Verhalen en muziek, verteld en gezongen in het Brabantse dialect, zijn zondag 24 februari Q om 14.30 uur in de studio-zaal te beluisteren. Aan deze Brabantse middag wordt meege- werkt door de Oirschotse schrijver en verhaaltjesverzamelaar Willem Iven, de Bergeykse I GALLERY CLUB I - hedjesverzamelaar Hame Franken en de Oostbrabantse volksmuziekgroep lit Muziek. RetiL k.. Heuvelring 37 TilburgFrank. Er wordt gespeeld üe schrijver-verteller Willem Iven luister- een mengelmoes van lollige en ondeugende voor reserveringen van feestavonden, Ernst Boreel, Judith Brok de altijd goed naar wat de Brabanders el- verhaaltjes en sfeervolle Brabantse volks- vergaderingen en bistro Mouna Goeman Borgeiu kaar vertelden om eens te lachen en het sa- muziek op authentieke instrumenten ge- 013.430738- 555899 Trudy men gezellig te hebben. Honderden van de- speeld zoals viool, doedelzak, kontrabas, -»TrTT~M> der Meulen, E ze vertelsels schreef hij op in de taal van zijn rommelpot, trom, fluit, vlier, akkordeon, w v mone Veder moeder, de zachte spreektaal van de Bra- draailier, strijkpsalter en natuurlijk met M t H «Dibboek. tse Peel. Willem Iven maakte ook veel zang. - serieus werk: boeken en artikelen over tui nen en tuinieren, zijn boek «Lind dé is de sgonste plats» (over Leende), «Mensen in de Peel», «Miet» (over het Brabantse or kest), «Orskot Ochotochot» (over zijn woonplaats Oirschot), en verder veel ge dichten en een toneelstuk voor Amnesty In- demational. Iven is vooral bekend als ver teller van Brabantse verhaaltjes, o.a. bij Omroep Brabant. november vond in de studio-zaal middag plaats met Rolf Janssen, Doedelier en Jo Hoogendoom en bleek dat de de provincie Brabant niet alleen rijk is aan overgeleverde verhaaltjes, maar ook aan traditionele bedjes. Pionier in het optekenen van die liedjes is Harrie Franken. Als uit voerend artiest is hij in onze kontreien mis schien altijd (ten onrechte) in de schaduw blijven staan van bijvoorbeeld Gerard van Maasakkers en Dommelvolk. Toch zijn het juist deze artiesten die dikwijls bij Harrie Franken te rade zijn gegaan om hun reper toire te vernieuwen. Franken houdt zich en kele dagen per week bezig met het opsporen van oude, dikwijls bijna in vergetelheid ge raakte Brabantse bedjes. Tijdens deze Brabantse dag zuben Wibem Iven en Ut Muziek elkaar voortdurend af wisselen op het podium. Dat zal leiden tot De provincie is met een plan geko men betreffende het podiumbeleid in provincie waartegen vier grote Bra- u<...tse steden protest aantekenen. zijn de steden Tilbv-- Breda en Eindhoven, m «vi »ui het protest hierop neer dat de vier ste den de provincie verwijten geld voor podiumkunsten bij die steden weg te halen en dat te verspreiden over de provincie terwijl die vier grote steden juist als broedplaatsen van de podium kunsten fungeren. In totaal zal er vol gens het provinciaal plan vijf miljoen gulden bij de grote steden weggehaald worden. In 1981 vormden vier solostrijkers uit I verschillende orkesten van de NOS een I kwartet onder de naam van de grote Ita- 1 baanse beeldhouwer en architekt Raphael. j Onafhankebjk van elkaar hadden zij al ge- 1 ruime tijd allerlei vormen van kamermuziek beoefend en zich onderscheiden bij sobs- tisch optreden. Sinds hun debuut in het Concertgebouw in Amsterdam spelen zij re gelmatig in binnen- en buitenland. In april 1983 verkreeg dit kwartet niet minder dan vier onderscheidingen tijdens het Interna tionale Strijkkwartetten Festival van de European Broadcasting Union in Cambrid ge. Inmiddels is het Raphael Kwartet uitge nodigd voor konserten in West-Duitsland, Italië, Joegoslavië, Canada, de Verenigde Staten en Nieuw-Zeeland. Het Raphael Kwartet bestaat uit Ronald Hoogeveen (violino), Rami Koch (violino), Lambooy (violoncello) en Zoltan Be- i (viola). 4 Dirigent Thomas Sanderiing is de zoon van de legendarische Kurt Sanderiing, die in Leningrad en Oost-Duitsland furore, maakte. Thomas Sanderiing vestigde zich kort geleden in West-Duitsland. Hij werd dit jaar benoemd tot artistiek adviseur van het Amsterdams Philharmonisch Orkest. Thomas Sanderiings loopbaan bjkt meer en meer op die van zijn vader. Solist Naum Grubert (33) maakte al snel naam in zijn geboorteland USSR. De inter- iii nationale doorbraak kwam in de jaren ze- Aline Ol OD OC hele ventig, na het winnen van de eerste prijs op ,,e één van de belangrijkste pianoconcoursen Wereld /li lllleen ter wereld: Het Tsjajkovsky-concours in J Moskou. Sinds 1983 woont dit fenomenale Poëzie-theater door Mac Kinsey en Van Russische pianotalent in Nederland. Hij L Gunniq i.s.m. Jace van de Ven op vrijdag 1 één van de meest gevraagde pianisten van maart om 20.45 in de studio-zaal. Een pro- zijn generatie ter wereld. Hij speelt het be- duktie met muziek, beweging en mime ge- 1 baseerd op de bundel «Kroniek van verlan- gens» van Jace van de Ven. AChltMl Opera Orlando Zaterdag 2 maart om 20.00 uur in de schouwburg-zaal wordt de opera «Orlan do», de veelzijdigste opera uit de late barok gespeeld. De Nederlandse Operastichting speelt «Orlando» van Handel in een regie van Fibppo Sanjust met in de hoofdrol Jard van Nes. Muzikale leiding: Nicholas Krae mer. M.m.v. het Radio Kamerorkest. Textielshow Niet zomaar een blijspel, waarvan er dertien in een dozijn gaan, maar een origineel ver haal over de ontmoeting tussen een oude en een jonge man in de verlatenheid van een boerderijtje op het Franse platteland. Dat is «Zes uur Niet later» van de Franse schrijver Marc Perrier. Dit spannende blijspel wordt op woensdag 27 februari in de schouwburg-zaal gespeeld door André van den Heuvel en Alexander van Heteren in een regie van Lo van Hensbergen. Goethe voert Egmond ten tonele als een held gebefd door zijn soldaten, de burgerij en het gewone volk. Maar ook Egmond als minnaar en pobtikus ten tijde van de Beel denstorm. Volksheld, symbool van vechter voor recht en vrijheid, waarachter een on stuimig, maar ook weifelend en zelfzuchtig mens schubt. Als pobtikus mist hij het in zicht van zijn medestander Willem Oranje, Egmond laveert tussen rech plichten, eigenbelang en populariteit. Dit kan hij staande houden onder het bewind van landvoogdes Margaretha van Parma speel maar dan speelt Phibps II zijn hoogste troef zelf, uit. Hij stuurt een bezettingsleger onder tekst aanvoering van Alva, de ijzeren hertog. Als Egmond in dat pobtieke steekspel uiteinde- lijk de zwaarste tol moet betalen, zwijgt het volk, dat hem tot dan op handen heeft ge dragen. Deze «Egmond» van schap Theater heeft een gaan die voor een uiterst - -- tuur zorgt. Deze dynamiek wordt onder- kind voor. Met het opwindende speelgoed v steund door de aanwezigheid van een orkest van de geschiedenis in handen. Speelgoed ongjaar nov van tien man op het toneel. In het dekor ziet dat mensenlevens tot abstrakties maakt»... 3 is sprake van een pro- y beleid. Er worden reinen ontdekt zoals lerimentele muziek en acht en yeleidspk formaties en nieuwe situaties komen voort uit het dekor, dat door de danseressen mannen in beweging zelf intensief wordt bruikt. De barrières en de situaties wa deze voorkomen, zijn ontstaan vanuit eigen ervaringen van Kim van der Boon van de danseressen. «Lijn - een A.eme state- i van der E i voor bjn» is e ekkende moder persoonbjk ment van negen vrouwen. en gespeeld door n tenburgh, Rober Meer dan over welk stuk dan ook z studies verschenen over wat op het eeioiv gezicht niet meer is dan een verhaal in twee bedrijven over twee mannen, Vladimir en Estragon, die zichzelf bezighouden met ge sprekken die schommelen tussen hoop en wanhoop terwijl zij... wachten op Godot. In elk bedrijf ontmoeten ze een man, die Pozzó heet, vergezeld van zijn slaaf Lucky. In elk fungeren wisselend als barrière en als rugge- bedrijf komt een jongen met nieuws van steun. Het gevecht tegen de belemmeringen Godot. Wat is het geheim van dit stuk dat is nooit uitgevochten. Dat eindeloze ge- zoveel toeschouwers, wetenschappers en to- vecht, die eindeloze herhabng, komt ook tot r in de stu- neelgezelschappen «aan het werk» heeft ge- uiting in de behandebng van het dans- en stitie. Toe- zet muziekmateriaal. Dezelfde thema’s keren vijl Beckett het schreef in de hoop dat terug, worden belemmerd in hun ontwikke- i kant en klare speeltekst zou worden, ling door dezelfde of weer nieuwe barrières. 1, begrijpelijk en financieel haalbaar Het dekor speelt hierin een rol, het vormt iterproducenten. een soort doos van Pandora: steeds nieuwe «Lijn voor bjn» heeft ich omringd met acht c, die voortdurend de stien j-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1985 | | pagina 9