•0
?5
>5
75
?5
Toneelgroep Theater speelt
Baal met muzikale produktie
André van den Heuvel in
Jazz in februari
Installaties
ks
van Victor
Notermans
Brabants Orkest o.l.v.
Koffiekonsert
door
het Raphael
Kwartet
HET
NIET-FUNCTIONELE
KLEDINGSTUK
KENNISMAKINGSCURSUS
GRAFIEK
ZOUAVENLAAN 77
ZOUAVENLAAN 77
tjes
3,40
L’Escargot;
-
op Godot»
«Egmond» van Goethe
De Sirkul» speeltPlaza Hotel»
«Dibboek»
«Wachten
«Zes uur Niet later»
Exposities
i de Ganzerik
Het Speeltheater
Hé, Amigo Expositie in
the Coffee Club
Ook Tilburg
gaat iu
het verweer
Dansproject «Lijn voor lijn»
Thomas Sanderiing
1,90
2,80
Brabantse middag in studio-zaal
Donderdag 21 februari 1985 - pagina 9
DE TILBURGSE KOERIER
iri 1985 - pagina 8
heldere venkelsoep
Egmond» van Goethe.
Dinsdag première in Studiozaal
Heibloemstraat 4, De Moer Loon op Zand. Tel. 04245-236
Gelegen naast de Coca-Cola-tabrteken, afslag 's Gravenmoer.
uur
It do<
worden gouaches
Vier Brabantse
steden
litse
>4,
>l
strekt.
B
p
protesteren tegen
provinciaal
podiumbeleid
zaal
van
van Kris
Orkest,
s onder-
maar r
sende mi
Henk
nyacsi
Centrum voor kunstzinnige vorming
Zouavenlaan 77, Tilburg. 013/684333
Centrum voor kunstzinnige vorming
Zouavenlaan 77, Tilburg. 013/684333
n vanaf
febr.
co
CO
ir
5n 40/44.
eeeeeeeeeeeeeeeee
Bistro
WEEKMENU
cocktail Monica
Onder leidir
28 febni»>
uydn, het r
1 de Ri—
dedeling doen
sprek. Het is
mat
voorbijgegt
jrdt besteed aa
uur. Docente: J
evenveel
jken als de
dan bent u
«vond.
ity
enter.
teen. Kleur
In deze cursus kunt u in de maand maart kennismaken met verschillen
de druktechnieken zoals hoogdruk, diepdruk en vlakdruk.
start op 26 februari een korte cursus van zes
gaan aan het funktionele van kleding en al-
aan vormgevingsaspekten. Werktijden: dins-
Jo Bollen.
WIJ zijn weer open
donderdag 21 fe
Werktijden: vrijdag 19.00-22.00 uur en zaterdag 9.30-12.00 uur, op de
zaterdagen 16 en 23 maart wordt doorgewerkt tot 15.30 uur.
Kosten: 100,00 - Docente: Thrèse Leijten.
ressen en
dt ge- men
vaarin de pr
jit de bants
i de studio-
'ieën: «Ritornel»
n en «Drieluik»
entrecote «Café de Paris»
4-
warm appelgebak
koffie door Mira 1
9 7 Kf) uit het Jiddi
geheel nieuv
(Uw chefkok Geert Seebregts)
Open woensdag t./m. zondag vanaf 17.30 uur
|Q
Het koffiekonsert van de Stichting Mu
ziek Evenementen Tilburg op zondag 24 fe
bruari wordt verzorgd door het Raphael
Kwartet. Op het programma staat o.a. het
kwartet no. 2 van Bartók.
In de serie «Textiel Anders»
weken waarin wordt voorbijg
leen aandacht wore" --
dag 19.30 - 22.00 ui
Kosten: 50,00.
t er in de studio-
I bijzonder jazz-
Moiré Music»
Watts. Trevor (violen)
de Mothie
zoals Nana
Zaterdag stelt de Egelantier
dium open voor twee begir_r_:
maties, om hun op deze wijze
legenheid te stellen hun kun
een groter publiek te tonen.
Jump Dickie Jump bijt om 16.00
uur de spits af. Deze band bestaat uit 3
mannen, beïnvloedt door Gene Vin
cent in zijn begintijd. Onder het mot
to geen synthesizertroep, maar rocka
billy trachten zij verfrissende muziek
te maken.
Om 21.2
haar repe
van Van
Clapton en
Bij gebrek aan bewijs
Toneelstuk van William Mastrosiomone.
Drie vrouwen wonen in een afgelegen huis.
Een vrouw wordt aangerand. Hoe reageren
haar vriendinnen Een aangrijpend toneel
stuk met Jasperina de Jong, Paul Grieske,
Marja Lieuwen en Ellis van den Brink.
Woensdag 6 maart in de schouwburg-zaal.
inty paars
denier. In vele
Dinsdag 5 maart om 20.45 in
met twee choreografie!
Yoka van Brummelen
isztina de ChStel.
.30 presenteert B.B. Cage
lertoire, dat bestaat uit werken
1 Morrisson, Joe Jackson, Eric
Mink de Ville.
Weer zo’n onverbiddelijke klucht van
John Lanting’s Theater van de Lach: «Hoe
versier ik een stuk». Al twee keer volle zalen
en nu speciaal voor de liefhebbers nog één
keer terug op dinsdag 5 maart in de
schouwburg-zaal.
Dansgroep Krisztina
de Chatel
Café-restaurant-party centre
ontplooit diverse activiteiten. Gezellige cafébar
waar u rustig kunt vertoeven.
Specialiteitenrestaurant party centre,
ontmoetingsplaats voor de zakenwereld met
zakenlunches.
Werk van de bekende kleurenfoto
graaf Paul Nahon is te bezichtigen in
the Coffee Club in het City Center in
de Heuvelstraat.
Van woensdag 20 februari tot zon
dag 10 maart is hier tijdens de ope
ningsuren van de Coffee Club het re
sultaat te zien van de zgn. creatieve fo
tografie, waarbij de gewoon waar
neembare, bij voorkeur typisch heden
daagse werkelijkheid op eigen wijze
wordt geïnterpreteerd en onderge
schikt gemaakt aan de bedoelingen
van de fotograaf.
ing van dirigent Thomas Sanderiing speelt Het Brabants Orkest op donder
dag 28 februari in de schouwburg-zaal de volgende drie werken: de Symfonie no. 39 van
Haydn, het Piano-konsert in a van Schumann en «Petroesjka» van Stravinsky. Als solist
zal de Russische pianist Naum Grubert aan dit konsert meewerken. Om 19.30 uur is er de
gebruikelijke mondelinge toelichting in het theaterkelder door drs. Jacques Maassen.
In het kader van de opening van de ten
toonstelling «Tien jaar Tehatex/Mollerin-
stituut» op zaterdag 2 maart om 20.45 uur
in de studio-zaal. Toegang gratis.
Workshop Eindhoven
Konsert door de Workshop Eindhoven
o.l.v. Jacques Palinckx op zaterdag 2 maart
om 22.00 uur.
Tilburg Big Band
Zondag 3 maart om 12.30 uur f
dio-zaal met een openbare repet
gang gratis. Terwi.
r,-,» het een ka
1 heater van de Lach boeiend,
voor theaterpr
Zondag 24 februari 15.00 uur. Familie
voorstelling voor iedereen vanaf 10 jaar in
Theater Het Heks, Lannerstraat 1.
Tot en met 26 februari zal in de tentoon
stellingsruimte een aantal tekeningen en ob-
jekten van Victor Notermans te zien zijn,
die ook gebruikt zijn in de film «Works»,
die momenteel in het Filmhuis draait.
Notermans maakte speelse installaties
met geluid en beweging, opgebouwd uit al
ledaagse voorwerpen en ogenschijnlijk
waardeloze spullen. Deze elementen echter
worden door Notermans samengevoegd tot
een betekenisvolle, vaak literaire eenheid.
de Theaterkel-
om 22.15
cellist Huub
<empen.
Heuvelring 37 - Tilburg
voor reserveringen van feestavonden,
vergaderingen en bistro
013-430738 - 555899
roemde pianokonsert van Schumann, waar
bij men Gruberts affiniteit met de roman
tiek zal kunnen konstateren.
Het konsert wordt geopend met een vroeg
werk van Haydn, de 39ste Symfonie in g.
Met twee zeer snelle delen, een menuet en
een vriendelijk andante, heeft dit werk een
voornamelijk diverterend karakter. Besloten
wordt met één van de verschillende konsert-
versies van «Petroesjka», het uit I9ll date
rende ballet, dat Stravinsky componeerde
voor de choreograaf Fokin.
komt van de Hebreeuwse
stam d-b-k, wat betekent kleven of plakken.
De ziel van een gestorvene, die zich niet bij
haar dood neerlegt, zich in het lichaam van
een levende nestelt en door diens mond
spreekt. Vanaf de zestiende eeuw huisden er
vele dibboeks in zowel Sefardische als Asj-
ken-Azische joden in Oost- en West-Euro-
pa. De dibboeks waren veelal mannen, de
gastlichamen vaak vrouwen. Dibboeks wer
den met meer of minder sukses uitgedreven
door rabbijnen tijdens openbare uitbannin
gen met rituelen waarbij kaarsen, rams
hoorns en gebedsdoeken werden gebruikt.
Bij deze gelegenheden zat de publieke tribu
ne vol. Soms verheten dibboeks het lichaam
door een gaatje in de linker kleine teen.
«Dibboek» is een tekst van An-Ski, pseu
doniem van S.S. Rappaport. An-Ski werd
geboren in 1863 in Witebsk en stierf in 1920
in Warschau. Hij was etnoloog, folklorist en
dichter.
In een regie van Rense Royaards van het
Werktheater brengt Het Speeltheater een
voorstelling, die zich afspeelt in en rond het
huis van Don José. Een huis omringd door
tropische vruchten, hoge bergen, veel mu
ziek en daarboven een grote wanne zon.
Een huis en een familie in het hartje van
Columbia, waar de mensen elkaar de won
derlijkste verhalen vertellen. Zoals het ver
haal van de Madre Monte, de moeder van
de bergen. De bergen zijn gevaarlijk, er zijn
ravijnen, verlaten mijnschachten en er ver
dwijnen soms zomaar mensen.
het nieuwe gezel-
i bewerking onder-
dynamische struk-
niek wordt ondc
«Lijn voor lijn» is de titel van een grote dansproduktie in een choreografie van Kim van de
Boon met 32 dansers, muzikanten en figuranten. Op muziek van Nedley Elstak, temidden van
een dekor van Jan Kramer en in kostuums van Els Otten. «Lijn voor lijn, is een produktie
van de Dienst Stadsschouwburg/De Oosterpoort Groningen in samenwerking met Stichting
Arena, Noordnederlandse Dansgroep en De Voorziening. «Lijn voor lijn» is op dinsdag 26
februari te zien in de schouwburg-zaal.
Een eerste samenwerking tussen Kim van
der Boon en de Noordnederlandse Dans
groep was «Bezeten», een choreografie van
Kim van der Boon, waarin onder andere
NND-danseres Greetje ter Harkel danste.
Daarna volgde het grote project Jules Veme
van De Voorziening en de dienst Stads- van de danseressen. «Lijn
schouwburg/De Oosterpoort, waarbij de meer dan een belangwek
choreografie van Kim van der Boon door choreografie. Het is een p
onder andere dansers van de Noordneder- -
landse Dansgroep werd uitgevoerd.
De meest recente, zich naar buiten profi-
samenwerking, vindt plaats in het
iject «Lijn voor lijn», waarin de eer-
loemde organisaties hun krachten
«Wachten op Godot» van de bekende
Ierse schrijver Samuel Beckett, beleefde
zijn eerste opvoering in 1953 in Parijs en
werd daama al snel over de hele wereld
met veel sukses gespeeld. Toneelgroep De
Appel komt er donderdag 28 februari mee
in de studio-zaal. «Wachten op Godot»
wordt dan in een regie van Hugo Maerten
gespeeld door Aus Greidanus, Henk Ba-
tenburgh, Robert Prager en Henk Votel. -
De nu.
zijn er lerende s
t eerste dansproje.. r
der genoemde org
hebben gebundeld.
Voor «Lijn voor lijn» heeft Kim van der
Boon zich omringd met acht strijdlustige
vrouwen, die voortdurend de konfrontatie
aangaan met zestien mannen. De mannen
fungeren wisselend als barrière en als
(Het nieuwe gezelschap) Theater komt op zaterdag 23 februari in de schouwburg-zaal met
een uiterst dynamische bewerking van het toneelstuk «Egmond» van Goethe. Hein
Woudenberg als de dynamische en eerzucht"
taktikus Willem van Oranje, Huib Broos als
als Margaretha van Parma. Dit zijn slechts enkele
rollen van ons bekende historische figuren, die aantreden
«Plaza Hotel», van Neil Simon (geb.
1927), is een stuk uit 1968. Het is een
komedie die opzettelijk geen al te v
blijvend niemandalletje wil zijn, maar,
integendeel, sterk wortelt in de alle
daagse realiteit.
De tragiek wordt verpakt in heel
doorzichtige humor, er valt veel te la
chen in de flitsende dialogen, maar de
aan de orde zijnde problematiek is te
«Het provinciaal beleid fietst door
de gemeentelijke beleidsplannen heen.
Het gevolg is dat de beleidsplannen el
kaar niet overlappen. Je zou kunnen
zeggen dat de provincie de grote ste
denproblematiek veel te weinig be
licht», aldus wethouder Krosse van
Tilburg.
André van den Heuvel zegt er zelf over
«Een sterk stuk met een mannelijke vitali
teit, vol humor en spitsvondigheden, steeds
andere wendingen nemend dan veronder
steld. Spannend. Een stuk waar twee ak-
teurs hun artistieke mogelijkheden v
kunnen laten zien. Een stuk voor spel
En wat wil het publiek nog meer
rTilburg zal volgens de provinciale
t podiumbeleid in plannen 1,5 miljoen gulden moeten in-
gen vier grote Bra- leveren, Eindhoven zelfs 3 miljoen,
□t aantekenen. Het Breda een half miljoen en Den Bosch
burg, Den Bosch, daarentegen krijgt er ongeveer ander-
1. In het kort komt halve ton bij. RpoinïlOr^ in
Krosse «Er is sprake van een pro- UC8I,,,IC1 5 1,1
vinciaal hap-snap beleid. Er worden rl’r* Eop|*)ntipr
plots nieuwe terreinen ontdekt zoals u til lilt!
pop mime en experimentele muziek en Zaterdag stelt de Egelantier het po-
die krijgen veel aandacht en geld. Za- dium 6 voor tWee beginnende for-
ken die bij ons in beleidsplannen al matjes,^ hun op deze ^,ze in de ge-
een plaats hebben». legenheid te stellen hun kunnen aan
De vier betrokken wethouders heb-
ben een brief naar de provincie ge
stuurd waarin zij van hun onvrede me-
ig doen en vragen om een ge-
Het is overigens niet alleen
.„aar ach en wee bij de wethouders.
«Wij zijn zeer goed te spreken over
de financiële ruggesteun inzake de
operavoorstellingen. En daar is de sa
menspraak er wel, dus het kan ook
goed», aldus een optimistische wet
houder Krosse.
De Sirkul is een amateurtoneelvereniging uit Tilburg die nu zes jaar bestaat.
Sinds augustus 1984 is de groep bezig dit stuk onder regie van Frans Zonneveld
te studeren en 26 februari is de première in de Studiozaal van de Stadsschouw-
uurg in Tilburg. De tweede keer wordt gespeeld in theater ’t Heks op 8 maart. Het
decor is gemaakt door Jack Senders.
let wekelijkse konsert in
zal op donderdag 28 februari
uur verzorgd worden door de c
Bogaers en fluitiste Marjolein Kt r
Huub Bogaers’ muzikale voorgeschiedenis
is als volgt- hij speelde in «Tritonus» (met
o.a. Jacques Palinckx), het Ad Peynenburg
en de Big Bamboozle. Hij studeerde o.a. bij
Ineke Merkelbach en A.C. Zijderveld. Mar-
jolein Kempen verleent aan dit konsert haar
i ont- medewerking in verband met de uitvoering
loiré van enkele komposities voor fluit en cello.
rnelodi-
i. schrijnend om zo maar weggelachen te
s een worden.
vrij- Simon laat in een statig ouderwets
hotel drie keer een komisch-penibele
situatie ontstaan waarin de liefde de
ondeugende aanstichter is.
Doordat het drie verschillende si
tuaties zijn, geeft het veel leden van de
groep de kans te laten zien wat ze als
speler in huis hebben.
Als de toeschouwer met
plezier naar het stuk zal kijkt
Sirkul er aan gewerkt heeft, dt
verzekerd van een aangename avonc
Op 23 februari beginnen in Galerie
de Ganzerik, de Lind 41 in Oisterwijk,
2 nieuwe exposities.
Van Hans Truijen
tentoongesteld.
ee ak- Deze kunstenaar loopt al enige tijd
derf mee 'n de art‘st*e^e wereld. In 1955
Pe ers- voltooide hij zijn opleiding aan de Jan
van Eijckacademie in Maastricht, in
1957 verwierf hij de Koninklijke Sub
sidie voor vrije schilderkunst en kreeg
hij zijn eerste opdrachten voor monu
mentale kunstwerken.
Van 1976-1978 voorzag hij het zaal
kerkje van Oud-Lemiere van oncon
ventionele wandschilderingen.
Ook de expositie van een aantal
kunstenaars uit Berlijn gaat 23 februa
ri van start. Het betreft hier werken op
papier, en beelden, die een afspi
vormen van de hedendaagse
kunst.
Beide exposities zijn toegankelijk
van woensdag t.m. zondag tussen
13.30 uur en 17.30 uur.
en hoort u het Nederlands Theater
Geen sfeermuziek, maar muziek als
deel van de handeling.
Gees Linnebank tekent samen met dra
maturg Marcel Otten voor de bewerking,
terwijl de laatste ook de vertaling voor zijn
rekening nam. De muziek werd gekompo-
lw. neerd door Burkhardt Söll.
i van Regisseur Gees Linnebank over «Eg-
chten, mond» «De Egmond zoals wij die spelen
is geen historisch drama. We geven een
beeld van wat zich zou kunnen hebben afge-
°’'“eld om daarmee iets te zeggen over ons- bants
over onze huidige wereld. In Goethes seriet
tekst heb ik een uitlaatklep gevonden voor
mijn vragen, gedachten en gevoelens, die
worden opgeroepen door wat ik elke dag in
de krant lees en op het nieuws zie. Hoe zij
de burger gebruiken en hoe de burger zich
laat gebruiken. Maar vooral laten wij zien
dat een machthebber een mens is. Als ik een
pobtikus zie praten, oorlog voeren, dan stel
ik me hem altijd in z’n nakie, als mensen
kind voor. Met het opwindende J
Zaterdag 23 februari vindt er in de studio- De bezetting is als volgt: Trevor Watts,
zaal om 22.15 uur een heel bijzonder jazz- Lol Coxhill, Keith Beal en Simon Picard
konsert plaats door de groep «Moiré Music» (saxen), Peter Knight en Steve Dunachie
onder leiding van Trevor Watts. Trevor (violen), Veryan Weston (piano), Emest
Watts heeft in het volwassen worden van de Mothie (bas), Liam Genockey (drums) en
Engelse jazz- en improvisatiemuziek, zoals Nana Tsiboe (marimba, Afrikaanse percus-
die vanaf de jaren zestig plaatsvond, van sie).
meet af aan een belangrijke rol gespeeld. Sa- Ht
men met drummer John Stevens vormde hij der z
het Spontaneous Music Ensemble (SME),
en later de groep Amalgan. Kenmerkend
voor deze muziek was, dat de improvisaties
(en de gekomponeerde elementen voor zover
daarvan sprake was) een sterk ritmisch ka
rakter hadden, of beter gezegd: vanuit ritmi
sche motieven werden opgebouwd. We vin
den de dominante rol van het ritme en het
proces dat vandaaruit melodieën worden c~*
wikkeld ook weer terug in de groep «Mc
Music». Het ritme heeft trouwens in deze
bezetting op zich al een belangrijke melodi
sche functie door de marimba van Nana Tsi
boe. Bas en slagwerk moeten zorgen voor
het noodzakelijk gezicht vanwege het ont
breken van lage koperinstrumenten. Watts
heeft met de saxofoon- en strijkerssektie on
getwijfeld een originele bezetting gekreëerd,
waarmee verrassende klankkombinaties mo
gelijk zijn.
Blues, ballads en Afrikaanse gezangen
worden afgewisseld met stukken «vrije» im
provisatie. Soms duiken er passages op die
doen denken aan een Caraïbische steelband.
Even later kan blijken dat een en ander is
getransformeerd naar een op volle kracht
spelend doedelzakorkest.
Om drie uur ’s nachts verschijnt op een
vrij ongebruikelijkje wijze een jongeman in
de kamer van Gus. Ondanks het vele kabaal
en de rotzooi schijnt het Gus niet te impo
neren. Hij heeft in zijn leven blijkbaar nogal
wat meegemaakt. Op zijn sokken en in zijn
pyjama gedraagt hij zich als een heer en is
bovendien zeer spraakzaam. De jongeman,
in smoking, blijkt het tegendeel en heeft
vreselijk de pest in over wat er is gebeurd.
Hij trekt een revolver en knevelt Gus.
De twee mannen zijn gedoemd de reste
rende drie uur met elkaar door te brengen.
Ieder op hun beurt worden ze beledigend,
verzoenen zij zich weer met elkaar, schep
pen ze op over van alles en nog wat en min-
achten ze elkaar. Een generatie-konflikt
Neen 1
En naarmate de wijzer van de klok dich-
ter bij de zes komt, weten we meer van Gus
als mens, die aan een kursus Engels was be
gonnen en van Marco die van een beter le
ven droomt.
Op de punt van de stoel gezeten, weten
we één minuut voor het einde nog niet hoe
het afloopt. Wat we wel gezien hebben, is
dat ieder mens droomt van een beetje geluk
in zijn leven, maar we hebben ook gezien
dat de manier om dat geluk te verkrijgen,
besloten ligt in jezelf.
De uitgehuwelijkte bruid Lea die door de huwelijksinzegening plotseling met de stem
van haar geliefde Chanan begint te spreken, waarna een oude wijze probeert de «dibboek»
uit te bannen. Dat is in het kort het verhaal van «Dibboek». Een verhaal dat zich afspeelt
in een chassidische gemeenschap in het Oost-Europa van de tweede helft van de 19de
eeuw. Baal speelt «Dibboek» op maandag 25 februari in de schouwburg-zaal.
Voor Baals voorstelling werd het stuk
jRafalowicz en Judith Herzberg
disch vertaald en bewerkt tot een
geheel nieuwe versie, die in de repetitie-pe-
riode nog talloze wijzigingen onderging.
Een muziektheaterproduktie met muziek
tn Jeff Hamburg en een lichtontwerp van
.vei nier Tweebeeke. De regie is van Leonard
crank. Er wordt gespeeld en gezongen door
__?kking, Mare Drost,
uua vjwuiau uorgeius, Theo de Groot,
i.udy de Jong, Sjef van Leunen, Evert van
Meulen, Elja Pelgrom, Jack Vecht en Si-
toneelstuk «Egmond» van Goethe. Helmert
itige Graaf van Egmond, Gees Linnebank als de
als de messcherpe veldheer Alva, Bea Meulman
lts enkele van de vele akteurs en aktrices in de--
die aantreden in «Egmond» van Goethe. - i i®
Verhalen en muziek, verteld en gezongen in het Brabantse dialect, zijn zondag 24 februari Q
om 14.30 uur in de studio-zaal te beluisteren. Aan deze Brabantse middag wordt meege-
werkt door de Oirschotse schrijver en verhaaltjesverzamelaar Willem Iven, de Bergeykse I GALLERY CLUB I -
hedjesverzamelaar Hame Franken en de Oostbrabantse volksmuziekgroep lit Muziek. RetiL
k.. Heuvelring 37 TilburgFrank. Er wordt gespeeld
üe schrijver-verteller Willem Iven luister- een mengelmoes van lollige en ondeugende voor reserveringen van feestavonden, Ernst Boreel, Judith Brok
de altijd goed naar wat de Brabanders el- verhaaltjes en sfeervolle Brabantse volks- vergaderingen en bistro Mouna Goeman Borgeiu
kaar vertelden om eens te lachen en het sa- muziek op authentieke instrumenten ge- 013.430738- 555899 Trudy
men gezellig te hebben. Honderden van de- speeld zoals viool, doedelzak, kontrabas, -»TrTT~M> der Meulen, E
ze vertelsels schreef hij op in de taal van zijn rommelpot, trom, fluit, vlier, akkordeon, w v mone Veder
moeder, de zachte spreektaal van de Bra- draailier, strijkpsalter en natuurlijk met M t H «Dibboek.
tse Peel. Willem Iven maakte ook veel zang. -
serieus werk: boeken en artikelen over tui
nen en tuinieren, zijn boek «Lind dé is de
sgonste plats» (over Leende), «Mensen in
de Peel», «Miet» (over het Brabantse or
kest), «Orskot Ochotochot» (over zijn
woonplaats Oirschot), en verder veel ge
dichten en een toneelstuk voor Amnesty In-
demational. Iven is vooral bekend als ver
teller van Brabantse verhaaltjes, o.a. bij
Omroep Brabant.
november vond in de studio-zaal
middag plaats met Rolf Janssen,
Doedelier en Jo Hoogendoom en bleek dat
de de provincie Brabant niet alleen rijk is
aan overgeleverde verhaaltjes, maar ook aan
traditionele bedjes. Pionier in het optekenen
van die liedjes is Harrie Franken. Als uit
voerend artiest is hij in onze kontreien mis
schien altijd (ten onrechte) in de schaduw
blijven staan van bijvoorbeeld Gerard van
Maasakkers en Dommelvolk. Toch zijn het
juist deze artiesten die dikwijls bij Harrie
Franken te rade zijn gegaan om hun reper
toire te vernieuwen. Franken houdt zich en
kele dagen per week bezig met het opsporen
van oude, dikwijls bijna in vergetelheid ge
raakte Brabantse bedjes.
Tijdens deze Brabantse dag zuben Wibem
Iven en Ut Muziek elkaar voortdurend af
wisselen op het podium. Dat zal leiden tot
De provincie is met een plan geko
men betreffende het podiumbeleid in
provincie waartegen vier grote Bra-
u<...tse steden protest aantekenen.
zijn de steden Tilbv--
Breda en Eindhoven, m «vi »ui
het protest hierop neer dat de vier ste
den de provincie verwijten geld voor
podiumkunsten bij die steden weg te
halen en dat te verspreiden over de
provincie terwijl die vier grote steden
juist als broedplaatsen van de podium
kunsten fungeren. In totaal zal er vol
gens het provinciaal plan vijf miljoen
gulden bij de grote steden weggehaald
worden.
In 1981 vormden vier solostrijkers uit I
verschillende orkesten van de NOS een I
kwartet onder de naam van de grote Ita- 1
baanse beeldhouwer en architekt Raphael. j
Onafhankebjk van elkaar hadden zij al ge- 1
ruime tijd allerlei vormen van kamermuziek
beoefend en zich onderscheiden bij sobs-
tisch optreden. Sinds hun debuut in het
Concertgebouw in Amsterdam spelen zij re
gelmatig in binnen- en buitenland. In april
1983 verkreeg dit kwartet niet minder dan
vier onderscheidingen tijdens het Interna
tionale Strijkkwartetten Festival van de
European Broadcasting Union in Cambrid
ge. Inmiddels is het Raphael Kwartet uitge
nodigd voor konserten in West-Duitsland,
Italië, Joegoslavië, Canada, de Verenigde
Staten en Nieuw-Zeeland.
Het Raphael Kwartet bestaat uit Ronald
Hoogeveen (violino), Rami Koch (violino),
Lambooy (violoncello) en Zoltan Be-
i (viola). 4
Dirigent Thomas Sanderiing is de zoon
van de legendarische Kurt Sanderiing, die
in Leningrad en Oost-Duitsland furore,
maakte. Thomas Sanderiing vestigde zich
kort geleden in West-Duitsland. Hij werd
dit jaar benoemd tot artistiek adviseur van
het Amsterdams Philharmonisch Orkest.
Thomas Sanderiings loopbaan bjkt meer en
meer op die van zijn vader.
Solist Naum Grubert (33) maakte al snel
naam in zijn geboorteland USSR. De inter-
iii nationale doorbraak kwam in de jaren ze-
Aline Ol OD OC hele ventig, na het winnen van de eerste prijs op
,,e één van de belangrijkste pianoconcoursen
Wereld /li lllleen ter wereld: Het Tsjajkovsky-concours in
J Moskou. Sinds 1983 woont dit fenomenale
Poëzie-theater door Mac Kinsey en Van Russische pianotalent in Nederland. Hij L
Gunniq i.s.m. Jace van de Ven op vrijdag 1 één van de meest gevraagde pianisten van
maart om 20.45 in de studio-zaal. Een pro- zijn generatie ter wereld. Hij speelt het be-
duktie met muziek, beweging en mime ge- 1
baseerd op de bundel «Kroniek van verlan-
gens» van Jace van de Ven. AChltMl
Opera Orlando
Zaterdag 2 maart om 20.00 uur in de
schouwburg-zaal wordt de opera «Orlan
do», de veelzijdigste opera uit de late barok
gespeeld. De Nederlandse Operastichting
speelt «Orlando» van Handel in een regie
van Fibppo Sanjust met in de hoofdrol Jard
van Nes. Muzikale leiding: Nicholas Krae
mer. M.m.v. het Radio Kamerorkest.
Textielshow
Niet zomaar een blijspel, waarvan er dertien in een dozijn gaan, maar een origineel ver
haal over de ontmoeting tussen een oude en een jonge man in de verlatenheid van een
boerderijtje op het Franse platteland. Dat is «Zes uur Niet later» van de Franse schrijver
Marc Perrier. Dit spannende blijspel wordt op woensdag 27 februari in de schouwburg-zaal
gespeeld door André van den Heuvel en Alexander van Heteren in een regie van Lo van
Hensbergen.
Goethe voert Egmond ten tonele als een
held gebefd door zijn soldaten, de burgerij
en het gewone volk. Maar ook Egmond als
minnaar en pobtikus ten tijde van de Beel
denstorm. Volksheld, symbool van vechter
voor recht en vrijheid, waarachter een on
stuimig, maar ook weifelend en zelfzuchtig
mens schubt. Als pobtikus mist hij het in
zicht van zijn medestander Willem
Oranje, Egmond laveert tussen rech
plichten, eigenbelang en populariteit. Dit
kan hij staande houden onder het bewind
van landvoogdes Margaretha van Parma speel
maar dan speelt Phibps II zijn hoogste troef zelf,
uit. Hij stuurt een bezettingsleger onder tekst
aanvoering van Alva, de ijzeren hertog. Als
Egmond in dat pobtieke steekspel uiteinde-
lijk de zwaarste tol moet betalen, zwijgt het
volk, dat hem tot dan op handen heeft ge
dragen.
Deze «Egmond» van
schap Theater heeft een
gaan die voor een uiterst - --
tuur zorgt. Deze dynamiek wordt onder- kind voor. Met het opwindende speelgoed v
steund door de aanwezigheid van een orkest van de geschiedenis in handen. Speelgoed ongjaar nov
van tien man op het toneel. In het dekor ziet dat mensenlevens tot abstrakties maakt»... 3
is sprake van een pro-
y beleid. Er worden
reinen ontdekt zoals
lerimentele muziek en
acht en
yeleidspk
formaties en nieuwe situaties komen voort
uit het dekor, dat door de danseressen
mannen in beweging zelf intensief wordt
bruikt. De barrières en de situaties wa
deze voorkomen, zijn ontstaan vanuit
eigen ervaringen van Kim van der Boon
van de danseressen. «Lijn -
een
A.eme
state-
i van der E
i voor bjn» is e
ekkende moder
persoonbjk
ment van negen vrouwen.
en
gespeeld door n
tenburgh, Rober
Meer dan over welk stuk dan ook z
studies verschenen over wat op het eeioiv
gezicht niet meer is dan een verhaal in twee
bedrijven over twee mannen, Vladimir en
Estragon, die zichzelf bezighouden met ge
sprekken die schommelen tussen hoop en
wanhoop terwijl zij... wachten op Godot. In
elk bedrijf ontmoeten ze een man, die Pozzó
heet, vergezeld van zijn slaaf Lucky. In elk fungeren wisselend als barrière en als rugge-
bedrijf komt een jongen met nieuws van steun. Het gevecht tegen de belemmeringen
Godot. Wat is het geheim van dit stuk dat is nooit uitgevochten. Dat eindeloze ge-
zoveel toeschouwers, wetenschappers en to- vecht, die eindeloze herhabng, komt ook tot
r in de stu- neelgezelschappen «aan het werk» heeft ge- uiting in de behandebng van het dans- en
stitie. Toe- zet muziekmateriaal. Dezelfde thema’s keren
vijl Beckett het schreef in de hoop dat terug, worden belemmerd in hun ontwikke-
i kant en klare speeltekst zou worden, ling door dezelfde of weer nieuwe barrières.
1, begrijpelijk en financieel haalbaar Het dekor speelt hierin een rol, het vormt
iterproducenten. een soort doos van Pandora: steeds nieuwe
«Lijn voor bjn» heeft
ich omringd met acht
c, die voortdurend de
stien j-