urn b.v.
SstÏÏ Die Andere Band in Farce Theater
Theaterke
de Schelleboom
Atelier/theater het Heks
Expositie
glas
Kleine Vulkaantjes worden groot
30 Berlijnse
SI BDSSCHOUldBURG c^üwipi. s^kwwki
Drie werken
van Peter Schat
Kinderkino
dierenfilms
Let op
gewijzigde
aanvangstijd
Studio-zaal
VINDT U BIJ
UW SLAAPVOORLICHTER
Lezing in de
cyclus
«De Verbeelding»
The Serpanties in
Jongerencentrum No. 90
Informatiebijeen
komst projekt
«Tekst
Se Beweging
lings-
F Act met «Roof»
Haaienplaneet
«De jongen die teveel wist» Keramiek
Carrousel: net zo lief als een aap
Globe speelt ’carambole’
’Schijn bedriegt’ met Ton Lutz en
geheel eigen stempel te - f -
ZffiKSSSX K“ d'
Laatste keer globe met
’De redders’
Michele Anne de Mey en
w-w W *1 1 De tragiek van de toegewijde kunstenaar’in
Donderdag 31 januari 1985 - pagina 13
DE TILBURGSE KOERIER
Kruikenconcert
en
lis
Karnavalsshow met bal
Jazz in februari
?ef
jm b.v.
v werk
n Service
k van harte
uis
kon toen
ourg B.V.
Zaterdag 2 februari 11.00 uur.
Tilburg,
sroficiat
voor
Zwart.
dat onderwerp,
Kruis
fbileum
Kruis
lat
rtrouwen
Geschiedenis van de
seksualiteit
ints-en
adviesbureau
an van es
kering
zeker
sen
ruis
de Kruis
ificiat
de Kruis
oficiat
Heibloem straat 4, De Moer Loon op Zand. Tel. 04245-236
Gelegen naast de Coca Cola-fabrieken, afslag 's Gravenmoer.
Tjerk Risse-
i en Louis ter
nu al I
Zondag 10 februari 15.00 uur. DE RELA
TIE TK-BK
met
ger, i
»iii
ïmmastraat)
*1 Tilburg
tcessies.
xtnkun-
/egen van
dere Mu-
orkestle-
ian weer aan-
isver-
a voort-
Het aan-
artiesten
belin-
i aan
tkele
mogelijk
met an-
tskop: nar
genadeloos
en starre
emi nis ten
'Theatergroep
’Net zo lief t
en begeleid i
’Net zo lief i
lada, Thea I
Burg.
tegin van een r
met vulkanis
werd er
Ze
i, ke-
r hun
had
ige-
reper-
dns op
gen,
boor
Naast de
zij de es-, alt-
progra-
zetting en 1
Het is v
harmonie-c
heid om
goed op
Aanva
Alles wat hij nodig heeft, heeft hij
bij zich in de doos: een oerwoudspie-
gel, een vriend, een klein vulkaantje en
zelfs een lampje voor de gezelligheid
en om de landkaart te kunnen lezen.
Plotseling valt het licht uit en lijkt dat
het einde van de reis
Of wel? De handeling lijkt zich buiten de
tijd af te spelen, nabij de onderwereld
Tantalus naar zijn druiventros reikt en
phus zijn rotsblok de bergen oprolt.
rabant Klari-
Dona Söhn-
Paul Hoogen-
Zondag 3 februari 15.00 uur. Familiefilm
voor iedereen vanaf 7 jaar. Entree 2,50.
Dinsdag 5 februari 2030 uur.
Maarten Balm, Ko van den E
Bosma, samen Alex d’Electric
nog een keertje terug in thea"
met hun absurde voorstelling
planeet». En dat betekent and<
nieten van de wortels van het i
[•LK De slaapvoorlichters voor
B Midden- en West-Brabant
slaapwinkel
Schouwburgrlng 25, Tilburg
Maandags gesloten. Donderdag koopavond.
►SE BK
EN
■ep Carrousel komt twee avonden in de studio-zaal met de nieuwe produktie
f een aap’, geschreven door Flip Broekmans, geregisseerd door Pieter Kramer
I door Berend Boudewijn. Donderdag 7 en vrijdag 8 februari.
'een aap' wordt gespeeld door Beppie Melissen, Leny Breederveld,
Thea Breederveld. René van’t Hof, Sjaan Oldenhave, Truusje Meijssen
r/theater het Heks is er voortaan
lilievoorstelling op zondag-
week theater, de andere Mt
twee films die over die- theati
dijk De Goudvis en Crin hoos1
i komt de liefde tussen
voren maar ook het te-
hardheid van de mens
el de liefde als de hard-
iieren onderling te
laar het is het begin van een mooie
itervoorstelling met vulkanische
hoogtepunten, bedoeld voor kinderen
van 6 t./m. 12 jaar. Het theatertje van
Sapperlipopet kunt u vinden in de
Dionysiusstraat 11 A te Tilburg. Voor
inlichtingen en reserveringen: 013-
434627.
In de theaterwerkplaats start een projekt
«Tekst Beweging» o.l.v. José ten Hove. In
dit intensieve theaterprojekt worden teksten
gevisualiseerd door beweging en eventueel
uitgebreid naar een beeldend-ruimtelijke
vormgeving. Afzonderlijke, tijdens het
werkproces ontstane stukjes, zullen uitein
delijk tot een totaalkompositie verweven
worden. Het projekt mondt uit in een pre
sentatie eind maart. Er is plaats voor plus
minus acht deelnemers (m./v.) in de maan
den februari en maart zal er twee dagen per
week, namelijk op donderdag en zaterdag,
van 11.00-16.00 uur gewerkt worden. De
kosten voor deelname aan dit projekt be
dragen 200,00. Men kan zich aanmelden
door te bellen naar 013-420400 (vragen naar
S.' Margriet Schoenmakers). Bij overinschrij-
ving zal op de informatie - c.q. oriënutiebij-
rg~' Jj. eenkomst bekeken worden wie er definitief
Jff ingeschreven kan worden. Graag gemakke-
lijke kleding me nemen.
n. De regelmaat van geometrische sfeer heeft iets uitdagend; er is een span-
tt. Aan de rand van de vloerbedek- ning, maar niet met een agressieve geladen-
zetels. De ruimte, leeg, leesbaar, heid. Eigenlijk is dat het gehele thema, het
tot een zeker realisme. Twee jon- steeds weer ontmoeten van die twee vrou-
twen ontmoeten elkaar in een wisse- wen. Zij kopiëren en stimuleren elkaar en
en blijven toch zichzelf. En de manier waarop
Michèle Anne de Mey dat choreografisch in
e vorm heeft gezet is mateloos boeiend’.
Lezing i.s.m. de Vrije Boekhandel door
Herman Bergen op dinsdag 12 februari om
20.30 uur in de Theaterkelder. Hij spreekt
over de driedelige serie «Geschiedenis van
de seksualiteit» van Michel Focault.
Kaartverkoop alleen aan de zaal.
Aanvang van de voorstelling is om
20.30 uur. De zaal is open vanaf 20.00
uur.
Café-restaurant-party centre
ontplooit diverse activiteiten. Gezellige cafébar waar
u rustig kunt vertoeven.
Specialiteitenrestaurant party centre, ontmoetings- J
plaats voor de zakenwereld met zakenlunches. Ir
Balatum.
tekeningen
king twee zetels. De ruimte, leeg, leesbaar,
nodigt uit tot een zeker realisme. Twee jon
ge vrouwen ontmoeten elkaar in een wisse-
■lend spel van lichamen en bewegingen. Een
choreografie tussen leitmotiv en variaties.
Ine Rietstap in NRC Handelsblad: ’De
J^^BfRestaurant
Het Brabants Orkest komt op vrijdag 1
februari met een speciaal Peter Schat-pro-
gramma in de schouwburg-zaal. Van deze
bekende Nederlandse komponist worden
gespeeld de Serenade voor strijkers uit 1984,
het Vijfde Seizoen uit 1973 en de Symfonie
nr. 2 uit 1983. Het orkest staat onder leiding
van dirigent Emest Bour en als soliste zal de
mezzo-sopraan Lucia Meeuwsen aantreden.
ren aanmoedigend genoeg om als
kwartet door te gaan.
naam tc kunnen maken,
verzonnen: «De Serpanties».
ook begonnen met repeteren,
daardoor wat kritischer naar
a werk, wat weer tot gevolg 1
de helft van het repertoire
schrapt werd wegens geconstateerd
brek aan inhoud of mveau. Het r»p
toire is kwantitatief weer enigszins op
het oude peil.
De muzikale bagage van The Ser
panties bestaat uit 2 accordeons, 4
stemmen, een gitaar, soms een piano,
blokfluit, kazoo, tamboerijn en andere
rommel. Met die bagage bezingen zij
het leven met de nadruk op de aspec
ten liefde en drank. De vorm daarvan
varieert van smartlap tot swing.
pen te verduii
r Alex d’Electrique/ JXJSh
-1-^beknopte leiding zai uTtgebr
tie tk-bk aan de orde komen in
verdeeld in twee tijdvakken, te weter
Bosch en Ed de oorlog, Art Déco Jugendstil A
-ique, komen darnse School Bai
theater het Heks Moderne Beweging
- -":-g «De Haaien- Art Conceptual Ar
planeet». En dat betekent anderhalf uur ge
nieten van de wortels van het kwaad. In ve
nijnige, humoristische en hysterische scenes
zien wij Otto, de distrikstleider, wanhopig
proberen orde op zaken te houden. Wan
neer een elektriciteitscentrale wordt gesabo
teerd breekt de pleuris uit. Otto raakt over
zijn toeren. Bob, de boekhouder weet niet
uit welke hoek de klap komt en Koch, een
mijnwerker, ziet de bui hangen. Langzaam
glijdt het distrikt de chaos in. De Haaien
planeet is een anarcho-absurdistische gekte,
een theatercomedy zoals die moet zijn: visu
eel verrassend, hartverwarmend grappig en
in de kadans van het leven zelf. In dende
rende vaart langs de ravijnen van de zei
vlekking, raast, over knetterende spanning.
bogen, naar de toppen van de bevrijdende
lach, Alex d’Electrique.
Het centrum voor kunstzinnige vorming
Zouavenlaan 77 heeft in samenwerking met
het Kunsthistorisch Centrum Amsterdam
drietal lezingen georganiseerd onder de
lezing in deze cyclus waarin Ineke van
Ginneke ingaat op de relatie tussen de Toe
gepaste Kunst en de Beeldende Kunst. Op
de eerste plaats zal zij proberen de begrip-
verduidelijken; daarna behandelt zij
■“Jenis van het ontstaan van het
tussen deze begrippen, van de
uiicncn iui aan de twintigste eeuw. Na de
v-i-inieiding zal uitgebreid de rela-
ie komen in onze eeuw,
jivakken, te weten: vóór
log, Art Déco Jugendstil Amster-
School Bauhaus De Stijl De
ne Beweging en na de oorlog, Pop
Art Conceptual Art Abstrakt Expressio
nisme Artifort Memphis en de nieuwe
Schilderkunst. Tenslotte zal zij dan nog het
werk behandelen van jonge Nederlandse
kunstenaars/ontwerpers.
In atelier/
wekelijks een familievoorstelling
middag; de ene week t'
week film. Vandaag twee
ren handelen, namelijk T'
Blanc. In de films
mens en dier naar v
tcade- genovergestelde: de
gege- tegen het dier. Zowel
nvang heid zijn ook weer bij de di
vinden.
Theatergroep Carrousel speelt op woensdagmiddag 6 februari om half drie de span
nende en leuke voorstelling «De jongen die teveel wist».
Deze voorstelling zou eigenlijk al in de kerstvakantie
doorgaan.
«De jongen die teveel wist» gaat over een hotel waar de vreemdste dingen gebeuren
t een politie-kommissaris, sjieke gasten, een kamermeisje dat heel dom is, een operazan-
de zestigjarige hotelhoudster en haar slimme kleinzoontje Billy.
Een vreemde man zoekt iets in het hotel. Wat hij zoekt, weten we niet, maar het is wel
iets heel belangrijks. Wie hij is, blijft ook een raadsrel. De politie toont zich niet zo aktief,
maar gelukkig weet de zesjarige Billy wel iets meer van de zaak af. Tenslotte zal blijken, dat
de oude dame iedereen te slim af is.
Iedereen vanaf 7 jaar kan komen kijken naar deze voorstelling in de studio-zaal.
Voor de derde keer een sfeervol Kruiken
concert m.m.v. het Brabants Orkest. Diver
se solisten, het zigeunerorkest Patjas en een
Hongaarse dansgroep. Het programma zal
zich in een Hongaarse sfeer gaan voltrek
ken. Na afloop van het concert gaat het
feest verder in de studio-zaal en foyers,
donderdag 14 februari. Kaartverkoop st
1 februari.
Een dame uit Kerkrade heeft op een dag
genoeg van haar spruitjesleven en besluit
naar een onbewoond eiland te vertrekken.
Dat idee valt in goede aarde bij vrienden en
vriendinnen en al gauw zitten ze met acht
man op een onbewoond eiland in de Stille
Oceaan. ’Gezellig’, dacht de dame eerst nog,
maar al gauw blijkt dat Kerkrade zich ge
woon een paar duizend kilometer verplaatst
heeft en alle intriges en verwikkelingen van
het stadje zich gewoon voortzetten.
:1 en een biljart (gekaderd
-r van losse elementen, lijn en beweging) tussen heden en
geven drie dames een nabeschouwing van werkelijkheid en
een kulturelë trip en beschrijven ’hoe het nage. Waar zijn z
voelt als je er heel na aan toe bent om te be
vatten wat er valt te bevatten wanneer er
iets te bevatten valt’ (Tardieu). Valt dat ge-
voel achteraf te beschrijven? ’Bijgedachten
en zijdelingse blikken belemmeren de fanta-
I sie bij het verbinden van de losse delen.
I Mijn fout is dat ik het ondenkbare wil den
ken in plaats van het stilzwijgend te vereren’
(Handke).
De produktie «Carambole» door Globe kan gezien worden als een voortzetting van de dis-
kussie over kunst zoals die op gang werd gebracht in «Kost», dat vorig seizoen door Globe
gespeeld werd. Evenals in «Kost» wordt in «Carambole» kommentaar geleverd op het fe
nomeen en instituut «Kunst». In «Kost» was dit een kommentaar in de meest letterlijke
zin van het woord: twee heren diskussieerden over kunst en kunstkritiek tijdens de berei
ding en nuttiging van een exquise maaltijd, die beeld stond voor «het kunstwerk». In «Ca
rambole» is er eveneens sprake van een kommentaar op kunst en kunstbeleving, maar hier
is het kommentaar meer beeldend. Associërend en spelend met «De sonate» van Jean Tar
dieu is er een voorstelling ontstaan van een voorstelling na de voorstelling.
et moderne toneel R<x>f Johll K f HUV 1^1101 D
;rde stuk van Orton en En-
MkSin een Te'rtah’ng w Ne- Ton l’utz en John Kraaykamp spelen het
voelsnip. Woensdag 6 fe- nieuwste toneelstuk van Thomas Bern-
:houwburg-zaai als toneel- ^ard Schijn bednegfm een vertahng en
van Publiekstheater ontwierp Tom
Schenk dekor en kostuums. Dinsdag 5 fe-
bruari in de schouwburg-zaal.
Een variétéartiest en een toneelspeler. VBk.
Karl en Robert, twee broers, even oud, ont-
:ten elkaar dinsdags bij Karl en donder- K X
"1. Deze visites kenmerken zich k W
tele verloop. Het gesprek ver-
patroon: ieders her- It j
Jen en de zin en/of WHS
ervan.
lest die zijn beroep als eerlijk
'p"Q* omdat het verder niets
van reert behalve de tot i
^oorbeeld werkte handeling,
ai Afghaan- halve dat is wat h
x,6, een bijzon- en dat geeft Karl
ndememer en dan een ambacht*
euthanasie is, kunstenaar.
Heen v<
mderir
Om naam te kunnen make
één
zijn
ken
De Serpanties bestaan uit 4 jonge- eigen
dames die momenteel in Utrecht rond- dat d
hangen maar wier wortels in de Bra
bantse bossen liggen: Teddie Steen,
Rion Verbeme, Judith Schut en Joy de
Jong.
Het ontstaan van de groep is niet
erg origineel: een uit de hand gelopen
grap. Judith en Joy opereerden eens
per jaar als accordeonduo onder de
naam «Juut en Job». Bij hun optreden
tijdens de vierde Oisterwijkse Straatar
tiestendag werden zij vocaal bijgestaan
door Teddie en Rion. De reacties wa-
De dames worden heen en weer geslingerd
*-ïn heden en verleden, proza en poëzie,
..gelijkheid en fantasie, persoon en perso
nage. Waar zijn zij? Wie zijn zij? In de voor
stelling? Na de voorstelling? Toeschouwers?
Aktrices? Kritici?
’Carambole’: een sonate in vele delen voor
drie aktrices. Een serie kunststoten
Liesbeht Coops, Diane Lensink en Inget
Loedeman, op de tafel gehouden door regis
seur Kees Hulst.
Vrijdag 1 februari om 20.15 uur in de stu
dio-zaal.
Met ingang van 1 februari beginnen
de voorstellingen in de studio-zaal een
kwartier later om 20.45 uur in plaats
van 20.30 uur.
Verder wordt de aparte studio-kassa
opgeheven.
Onze bezoekers zullen dus voortaan
hun kaartjes voor voorstellingen in de
studio-zaal bij de hoofdkassa moeten
halen. U hoeft dan niet meer via de
hoofdhal naar buiten, maar kunt via
het kaffee en de expositieruimte afda
len naar de studio-zaal. Een bijko
mend voordeel is dat u dan meteen
even de ekspositie kunt bekijken.
Joe Orton is maar 34 jaar oud geworden.
I Zijn vriend en levensgezel Kenneth Halli-,
well sloeg hem in 1967 de hersens in, om
onmiddellijk daarna zelfmoord te plegen.
Orton’s leven mag kort zijn geweest, niet
temin heeft hij kans gezien om met
klein oeuvre (niet meer dan vijf ton
stukken) een g.l.J
drukken op het moder
(Loot) is het derde stuk
geiser dan Engels. -o—r - -
speelt het dan ook in een vertaling zo Ne
derlands als poelsnip. Woensdag 6 fe
bruari in de schouwburg-zaal als toneel-
op-produktie.
De regie is in handen van Lidwien Root
haan. De vertaling is van Willem Jan Otten.
Er wordt gespeeld door Marijke Beversluis,
Peter Blok, Peer Mascini, Peter Sonneveld,
Cor Witschge en Ian Pieters. De dékors en moet..-
kostuums werden ontworpen door Benno dag bij Robert.
Premsela en Joost Stemheim zorgde voor de door hun rituel
dramaturgie. loopt volgens een vast pa
In ’Roof zijn wij getuige van een dag uit het innering aan het verledei
leven van mevrouw Mulder en wel de aller- zinloosheid ervan,
laatste: zij ligt opgebaard, wat haar betreft De artiest die zijn beroep als eerlijk hand-
gereed voor de begrafenis. Edoch, het wordt werk opvat omdat het verder niets sugge- i
mevrouw Mulder niet gegund. Er komt van reerl behalve de tot in de perfektie uitge-
alles tussen: een bankoverval bijvoorbeeld werkte handeling, terwijl de akteur allesbe-
en het vermoeden van moord: een Afghaan- halve dat is wat hij voorgeeft te zijn, maar, i
se windhond en een glazen oog; een bijzon- en da* geeft Karl toe, meer zou kunnen zijn I
der vruchtbare begrafenisondernemer en dan een ambachtsman, namelijk een toneel- T
een verpleegster die tegen euthanasie k, k™"*"’"”'
maar nog meer tegen veiplegen; een recher- Alleen voor de Tasso van Robert kan hij be-
cheur van de waterleiding waaraan de ge- wondering opbrengen vanwege de hulpe-
middelde korrupte politieagent nog een loosheid ('plotseling had hij geen lucht’).
voorbeeld kan nemen; en tenslotte vader en Mathilde, Karl’s levensgezellin, is nog niet
zoon Mulder die er heel verschillende denk- zo lang geleden gestorven. Een leven lang
beelden op na houden over moeder Mulder hebben zij als man en vrouw samengeleefd.
en moeder Maria, over de verpleegster, de Mathilde, de mislukte pianiste omdat ze, al- pgDOUWCI1
rechercheur en het glazen oog. dus Karl, nooit is losgekomen van de tech- fe
Maar: eind goed al goed. De politie grijpt nische kant van het spelen. De virtuoos met
in, de schuldige wordt gegrepen, een nieuwe de borden, met als grootste succes Lyon, de a“de™e„ voor Bouwkunst,
liefde komt tot bloei en mevrouw Mulder 'toen hij drieëntwintig borden de lucht in- yoltstraat 60 m Tilburg is er vanaf 22
krijgt een herkansing. kreeg, begrijpt niet wat het geweest kan zijn januari tot en met 8 februari een ten-
'Roof is een inktzwarte komedie. Zwart, dat Mathilde zich zo tot Robert voelde aan- toonstelling te bezichtigen over de ar-
tnaar begrafenissen zijn zwart. Wreed, maar getrokken. Het ergert Karl, dat na Mathil- chitectuur in Berlijn vanaf 1900 tot nu.
komedies zijn wreed. Orton hield van het le- des dood niet hij, maar Robert het week- De openingstijden zijn maandag t/m
ven maar niet van de wereld waarin dat le- endhuisje van-haar heeft geërfd. vrijdag van 9 30 u tot 17 30 u
De vraag blijft, wie lacht er dan om wie? Of >s daardoor een ontroerend toneelstuk over mie voor Houwkunst een lezing g
draait alleen Orton zich om in zijn graf, la- twee oude mannen die een spel in een spel ven over dat onderwerp, aanvs
chend? spelen. 13.30 u.
Op zondag 3 februari speelt Ad van
lersel, vaste poppenspeler van Sapper-
lipopet, het solospel «Kleine Vul
kaantjes worden groot», aanvang 3 uur.
Vroeger droomde mijnheer Pladak-
Plathoed in de klerenkast onder de
zoldertrap. Verre dromen aan een ta
feltje tussen opzij geschoven overjas
sen, zomerjurken en schoenen met ho
ge hakken. Maar hij wilde verder dro
men, en nu reist hij veilig, maar een
beetje verkreukeld, in een doos op
wieltjes de hele wereld rond, van stop-
kontakt naar stopkontakt.
De jaarlijkse show van theaterbureau Re
né Frijters m.m.v. Koos Alberts, De Deur-
zakkers, Jochem van Gelder, Rossa Nova,
j Dutch Boys, Kleinte Pils en de Sonny Boys.
Na afloop groot bal in de foyer van de
11 door i-schouwburg-zaal.
lobe-pro-
altijd in-
Allereerst muzikale conc~
Noodgedwongen begeven de toor
stenaars zich op de grillige we"»*
de «lichte muziek». Die Andé.v
ziek en Aanpak zijn voor de c J
den zelf soms onwennig, dj
aiding tot dolle escapades, mis
tanden of ruzies. Het publiek is vc
arend de lachende derde.
assingsvermogen van de
wx vrxxk_A.v>xv Anvil lï-vuiische strubbel
Op weg naar Ameland sen- Sommigen gaan zich te buiten a
dol enthousiasme, maar voor enk
waar De Tilburgse saxofonist.en basklarinettist Deej 2 is een komisch kijk- en anderen van hen blijkt het onmc
a”- swmgprop»™. d.t Oeh .fspeeh u zij» om dd. u prUtuer»
leiden Deze sessies vinden plaats op don- tussen klassiek geschoolde musici, dere muziek dan klassieke,
derdag 7 en donderdag 21 februari vanaf Hun jarenlange carrière bij symfo-
22.15 uur. nieorkesten, kamerkoren en strijken-
Op 7 februari zal er een «open» sessie sembles is plots beëindigd. De wegbe-
plaatsvinden. Op 21 februari is er in principe zuinigde artiesten gaan op zoek naar
ook weer een «open» sessie, maar bij vol- bestaansmogelijkheden buiten hun tra-
doende belangstelling zal er dan een pro- ditionele werkterrein, wél binnen op
m“ormden.8e,mprov,see mUZ'e muzie*' Er moet ^gramma ko-
Daarom is het goed dat belangstellenden ™ei]’tdatbr«ed mogelijk pu-
kontakt opnemen met Jerome Pelle- bliek bereikt. Wat IS daar zoal voor no-
(013)35.26.78. dig?
Op donderdag 31 januari speelt Die
Andere Band haar voorstelling in het
Farce Theater van het Baanlozencen-
trum, Voltstraat 18 in Tilburg. De titel
van de voorstelling is «Op weg naar
Ameland», deel 2.
Zondag 3 februari a.s. vindt in thea
terke de Schelleboom te Oisterwijk een
optreden plaats van het Brabant Kl
netkwartet, bestaande uit Dona
°»n, Marcel Hendriks, Paul Hc
>m en Jan Chomocki.
gewone klarinet bespelen
t- en basklarinet, zodat het
ramma zeer afwisselend is van be-
i klankkleur.
voor vele amateurblazers in
^-orkesten een unieke gelegen-
i te komen luisteren naar dit zo
j elkaar ingespeelde ensemble,
zang 12.30 uur.
Vist estival
Een speciale presentatie van
voortreffelijke visgerechten
Dagelijks een grandioos
vismenu (7 gangen)
ManuprIJi f 59,-
Ook voor uw lunch.
Voor nadere informatie
en/of reservering:
Restaurant
«Den Schout»
Oranjestraat 4
(tussen Paleisring en En...
Tel. 013-434512-674394'
(donderdag rustdag)
Nog één keer terug in de schouwburg-zaal op donderdag 7 februari, het speciaal
Gerrit Komrij voor Globe geschreven toneelstuk 'De Redders’. Zoals vaak bij Globe
dukties door sommigen verguisd, door andere geprezen maar voor de kijker toch
teressant
Het motto dat Gerrit Komrij aan zijn
nieuwe stuk heeft meegegeven, gebruikte hij
eerder als inleiding bij een bundel door hem
uitgekozen gedichten uit de Romantiek:
’Wat is, in de tweede helft van de twintigste
eeuw, onze kuituur anders dan een verzame
ling fragmenten, losse flarden die uit alle
macht een schijn van samenhang proberen
op te houden?’.
Hier spreekt Komrij’s persona: de chroni-
quer van de ondergang der westerse kui
tuur. Hij heeft vele persona’s, sommige zelfs
voorzien van een Januskop: nar van het
denkend deel der natie; genadeloos vervol-
van ger van domheid, pretentie en starre ideolo-
eborg gie; ondichterlijk dichter; feministen-hater;
regis- profeet van de homoseksuele superioriteit.
Allemaal staan ze uiteindelijk ten dienste
van de kunstenaar die de kunst de maat van
alle dagen acht. Die kunst is: een tomeloze
chaos beteugelen door hem superieur vorm
te geven. Komrij’s virtuoze beheersing van
yv a y f k 1W taal’en stijlmiddelen stelt hem in staat een
rjY €1F10 I—I 111 I rVl Q n ƒ1 de tweede helft van de twintigste eeuw’ is
MlllllttllU dat hij in een klimaat van kulturele barbarij
leeft, een kuituur van flarden en fragmen-
dansen ’Balatum’ In ’De Redders’ zwerven die flarden en
fragmenten over het toneel. Dertien stuks,
Met haar eerste choreografie «Balatum» komt Michèle Anne de Mey, bekend door haar waarvoor Komrij ditmaal niet put uit de
samenwerking met Anne Teresa de Keersmaeker, op vrijdag 8 februari in de schouwburg- schat aan vergeten literatuur die voor hem
zaal. Michèle Anne de Mey dans «Balatum» samen met Roxane Huilmand. De muziek is een open boek is. Wij hadden geen Komrij
van Thierry de Mey. nodig om deze dertien voor ons bij elkaar te -
sprokkelen, elke gezinsencyclopedie vol-
1- staat. De dertien flarden zijn clichés. Wij
x- hoeven van hen geen ontwikkeling te ver-
et wachten. Aan het slot van het stuk, wanneer
1- het toneel bezaaid ligt met lijken als in de
slotscène van Hamlet, is geen van hen tot
een nieuw of frappant inzicht gekomen. De
clichés hebben zich zelf slechts uitgeput. L_
Ook is er geen tijd op het toneel verlopen.
A In het Jongerencentrum No. 90,
t Vloeiweg 90 is Oisterwijk, treedt op
donderdag 7 februari de damesgroep
V op ^ang 21.00
uur.
Bij een borrel
spel van losse elei
geven drie dames
een kulturele
je er I
J mS.C.-.--
leiding tot dolle escap
standen of ruzies. Het put
durend de lachende aerc
passingsvermogen van
verwikkelt hen in komisr
gen. Sommigen gaa
dol enthousiasme,
anderen van hen
*m zich te
...«ziek dan klassieke. Die Andere
Muziek bestaat uit chanson, funk,
smartlap, rock and roll, evergreen, la-
tin, ballade, disco, enz. Alles wordt
overgoten met lachwekkende taferelen.
van ontwerp tot objekt
In atelier/theater het Heks exposeren van
4 februari t./m. 15 maart vier keramisten
die als advocaat aan het atelier verbonden
zijn zeer uiteenlopende aspekten van kera
mische kunst. Willemien Hendrikx, Ellen
Rijk, Jos Verwiel en Duncan Wylie laten
zowel het ontwerpproces als het uiteinde-
lijke produkt zien om zo een beeld te geven ee'n dnëtaiïeringën georgaiüsêerd onde
van de mogelijkheden en onmogelijkheden titel «De Verbeelding». Vandaag de tw
van dit bloeiende, bewerkelijke, sensueel lezing in deze cyclus waarin Ineke
smeuïge, maar ook zo vaak lastige, aardse - -
materiaal KLEI.
__..trum voor 1
:nlaan 77 heeft
insthistorisch
De grootste collectie
vindt U bij
Juwelier - Horloger
'i^eben
Schouwburgring 27, Tilburg