urn b.v. SstÏÏ Die Andere Band in Farce Theater Theaterke de Schelleboom Atelier/theater het Heks Expositie glas Kleine Vulkaantjes worden groot 30 Berlijnse SI BDSSCHOUldBURG c^üwipi. s^kwwki Drie werken van Peter Schat Kinderkino dierenfilms Let op gewijzigde aanvangstijd Studio-zaal VINDT U BIJ UW SLAAPVOORLICHTER Lezing in de cyclus «De Verbeelding» The Serpanties in Jongerencentrum No. 90 Informatiebijeen komst projekt «Tekst Se Beweging lings- F Act met «Roof» Haaienplaneet «De jongen die teveel wist» Keramiek Carrousel: net zo lief als een aap Globe speelt ’carambole’ ’Schijn bedriegt’ met Ton Lutz en geheel eigen stempel te - f - ZffiKSSSX K“ d' Laatste keer globe met ’De redders’ Michele Anne de Mey en w-w W *1 1 De tragiek van de toegewijde kunstenaar’in Donderdag 31 januari 1985 - pagina 13 DE TILBURGSE KOERIER Kruikenconcert en lis Karnavalsshow met bal Jazz in februari ?ef jm b.v. v werk n Service k van harte uis kon toen ourg B.V. Zaterdag 2 februari 11.00 uur. Tilburg, sroficiat voor Zwart. dat onderwerp, Kruis fbileum Kruis lat rtrouwen Geschiedenis van de seksualiteit ints-en adviesbureau an van es kering zeker sen ruis de Kruis ificiat de Kruis oficiat Heibloem straat 4, De Moer Loon op Zand. Tel. 04245-236 Gelegen naast de Coca Cola-fabrieken, afslag 's Gravenmoer. Tjerk Risse- i en Louis ter nu al I Zondag 10 februari 15.00 uur. DE RELA TIE TK-BK met ger, i »iii ïmmastraat) *1 Tilburg tcessies. xtnkun- /egen van dere Mu- orkestle- ian weer aan- isver- a voort- Het aan- artiesten belin- i aan tkele mogelijk met an- tskop: nar genadeloos en starre emi nis ten 'Theatergroep ’Net zo lief t en begeleid i ’Net zo lief i lada, Thea I Burg. tegin van een r met vulkanis werd er Ze i, ke- r hun had ige- reper- dns op gen, boor Naast de zij de es-, alt- progra- zetting en 1 Het is v harmonie-c heid om goed op Aanva Alles wat hij nodig heeft, heeft hij bij zich in de doos: een oerwoudspie- gel, een vriend, een klein vulkaantje en zelfs een lampje voor de gezelligheid en om de landkaart te kunnen lezen. Plotseling valt het licht uit en lijkt dat het einde van de reis Of wel? De handeling lijkt zich buiten de tijd af te spelen, nabij de onderwereld Tantalus naar zijn druiventros reikt en phus zijn rotsblok de bergen oprolt. rabant Klari- Dona Söhn- Paul Hoogen- Zondag 3 februari 15.00 uur. Familiefilm voor iedereen vanaf 7 jaar. Entree 2,50. Dinsdag 5 februari 2030 uur. Maarten Balm, Ko van den E Bosma, samen Alex d’Electric nog een keertje terug in thea" met hun absurde voorstelling planeet». En dat betekent and< nieten van de wortels van het i [•LK De slaapvoorlichters voor B Midden- en West-Brabant slaapwinkel Schouwburgrlng 25, Tilburg Maandags gesloten. Donderdag koopavond. ►SE BK EN ■ep Carrousel komt twee avonden in de studio-zaal met de nieuwe produktie f een aap’, geschreven door Flip Broekmans, geregisseerd door Pieter Kramer I door Berend Boudewijn. Donderdag 7 en vrijdag 8 februari. 'een aap' wordt gespeeld door Beppie Melissen, Leny Breederveld, Thea Breederveld. René van’t Hof, Sjaan Oldenhave, Truusje Meijssen r/theater het Heks is er voortaan lilievoorstelling op zondag- week theater, de andere Mt twee films die over die- theati dijk De Goudvis en Crin hoos1 i komt de liefde tussen voren maar ook het te- hardheid van de mens el de liefde als de hard- iieren onderling te laar het is het begin van een mooie itervoorstelling met vulkanische hoogtepunten, bedoeld voor kinderen van 6 t./m. 12 jaar. Het theatertje van Sapperlipopet kunt u vinden in de Dionysiusstraat 11 A te Tilburg. Voor inlichtingen en reserveringen: 013- 434627. In de theaterwerkplaats start een projekt «Tekst Beweging» o.l.v. José ten Hove. In dit intensieve theaterprojekt worden teksten gevisualiseerd door beweging en eventueel uitgebreid naar een beeldend-ruimtelijke vormgeving. Afzonderlijke, tijdens het werkproces ontstane stukjes, zullen uitein delijk tot een totaalkompositie verweven worden. Het projekt mondt uit in een pre sentatie eind maart. Er is plaats voor plus minus acht deelnemers (m./v.) in de maan den februari en maart zal er twee dagen per week, namelijk op donderdag en zaterdag, van 11.00-16.00 uur gewerkt worden. De kosten voor deelname aan dit projekt be dragen 200,00. Men kan zich aanmelden door te bellen naar 013-420400 (vragen naar S.' Margriet Schoenmakers). Bij overinschrij- ving zal op de informatie - c.q. oriënutiebij- rg~' Jj. eenkomst bekeken worden wie er definitief Jff ingeschreven kan worden. Graag gemakke- lijke kleding me nemen. n. De regelmaat van geometrische sfeer heeft iets uitdagend; er is een span- tt. Aan de rand van de vloerbedek- ning, maar niet met een agressieve geladen- zetels. De ruimte, leeg, leesbaar, heid. Eigenlijk is dat het gehele thema, het tot een zeker realisme. Twee jon- steeds weer ontmoeten van die twee vrou- twen ontmoeten elkaar in een wisse- wen. Zij kopiëren en stimuleren elkaar en en blijven toch zichzelf. En de manier waarop Michèle Anne de Mey dat choreografisch in e vorm heeft gezet is mateloos boeiend’. Lezing i.s.m. de Vrije Boekhandel door Herman Bergen op dinsdag 12 februari om 20.30 uur in de Theaterkelder. Hij spreekt over de driedelige serie «Geschiedenis van de seksualiteit» van Michel Focault. Kaartverkoop alleen aan de zaal. Aanvang van de voorstelling is om 20.30 uur. De zaal is open vanaf 20.00 uur. Café-restaurant-party centre ontplooit diverse activiteiten. Gezellige cafébar waar u rustig kunt vertoeven. Specialiteitenrestaurant party centre, ontmoetings- J plaats voor de zakenwereld met zakenlunches. Ir Balatum. tekeningen king twee zetels. De ruimte, leeg, leesbaar, nodigt uit tot een zeker realisme. Twee jon ge vrouwen ontmoeten elkaar in een wisse- ■lend spel van lichamen en bewegingen. Een choreografie tussen leitmotiv en variaties. Ine Rietstap in NRC Handelsblad: ’De J^^BfRestaurant Het Brabants Orkest komt op vrijdag 1 februari met een speciaal Peter Schat-pro- gramma in de schouwburg-zaal. Van deze bekende Nederlandse komponist worden gespeeld de Serenade voor strijkers uit 1984, het Vijfde Seizoen uit 1973 en de Symfonie nr. 2 uit 1983. Het orkest staat onder leiding van dirigent Emest Bour en als soliste zal de mezzo-sopraan Lucia Meeuwsen aantreden. ren aanmoedigend genoeg om als kwartet door te gaan. naam tc kunnen maken, verzonnen: «De Serpanties». ook begonnen met repeteren, daardoor wat kritischer naar a werk, wat weer tot gevolg 1 de helft van het repertoire schrapt werd wegens geconstateerd brek aan inhoud of mveau. Het r»p toire is kwantitatief weer enigszins op het oude peil. De muzikale bagage van The Ser panties bestaat uit 2 accordeons, 4 stemmen, een gitaar, soms een piano, blokfluit, kazoo, tamboerijn en andere rommel. Met die bagage bezingen zij het leven met de nadruk op de aspec ten liefde en drank. De vorm daarvan varieert van smartlap tot swing. pen te verduii r Alex d’Electrique/ JXJSh -1-^beknopte leiding zai uTtgebr tie tk-bk aan de orde komen in verdeeld in twee tijdvakken, te weter Bosch en Ed de oorlog, Art Déco Jugendstil A -ique, komen darnse School Bai theater het Heks Moderne Beweging - -":-g «De Haaien- Art Conceptual Ar planeet». En dat betekent anderhalf uur ge nieten van de wortels van het kwaad. In ve nijnige, humoristische en hysterische scenes zien wij Otto, de distrikstleider, wanhopig proberen orde op zaken te houden. Wan neer een elektriciteitscentrale wordt gesabo teerd breekt de pleuris uit. Otto raakt over zijn toeren. Bob, de boekhouder weet niet uit welke hoek de klap komt en Koch, een mijnwerker, ziet de bui hangen. Langzaam glijdt het distrikt de chaos in. De Haaien planeet is een anarcho-absurdistische gekte, een theatercomedy zoals die moet zijn: visu eel verrassend, hartverwarmend grappig en in de kadans van het leven zelf. In dende rende vaart langs de ravijnen van de zei vlekking, raast, over knetterende spanning. bogen, naar de toppen van de bevrijdende lach, Alex d’Electrique. Het centrum voor kunstzinnige vorming Zouavenlaan 77 heeft in samenwerking met het Kunsthistorisch Centrum Amsterdam drietal lezingen georganiseerd onder de lezing in deze cyclus waarin Ineke van Ginneke ingaat op de relatie tussen de Toe gepaste Kunst en de Beeldende Kunst. Op de eerste plaats zal zij proberen de begrip- verduidelijken; daarna behandelt zij ■“Jenis van het ontstaan van het tussen deze begrippen, van de uiicncn iui aan de twintigste eeuw. Na de v-i-inieiding zal uitgebreid de rela- ie komen in onze eeuw, jivakken, te weten: vóór log, Art Déco Jugendstil Amster- School Bauhaus De Stijl De ne Beweging en na de oorlog, Pop Art Conceptual Art Abstrakt Expressio nisme Artifort Memphis en de nieuwe Schilderkunst. Tenslotte zal zij dan nog het werk behandelen van jonge Nederlandse kunstenaars/ontwerpers. In atelier/ wekelijks een familievoorstelling middag; de ene week t' week film. Vandaag twee ren handelen, namelijk T' Blanc. In de films mens en dier naar v tcade- genovergestelde: de gege- tegen het dier. Zowel nvang heid zijn ook weer bij de di vinden. Theatergroep Carrousel speelt op woensdagmiddag 6 februari om half drie de span nende en leuke voorstelling «De jongen die teveel wist». Deze voorstelling zou eigenlijk al in de kerstvakantie doorgaan. «De jongen die teveel wist» gaat over een hotel waar de vreemdste dingen gebeuren t een politie-kommissaris, sjieke gasten, een kamermeisje dat heel dom is, een operazan- de zestigjarige hotelhoudster en haar slimme kleinzoontje Billy. Een vreemde man zoekt iets in het hotel. Wat hij zoekt, weten we niet, maar het is wel iets heel belangrijks. Wie hij is, blijft ook een raadsrel. De politie toont zich niet zo aktief, maar gelukkig weet de zesjarige Billy wel iets meer van de zaak af. Tenslotte zal blijken, dat de oude dame iedereen te slim af is. Iedereen vanaf 7 jaar kan komen kijken naar deze voorstelling in de studio-zaal. Voor de derde keer een sfeervol Kruiken concert m.m.v. het Brabants Orkest. Diver se solisten, het zigeunerorkest Patjas en een Hongaarse dansgroep. Het programma zal zich in een Hongaarse sfeer gaan voltrek ken. Na afloop van het concert gaat het feest verder in de studio-zaal en foyers, donderdag 14 februari. Kaartverkoop st 1 februari. Een dame uit Kerkrade heeft op een dag genoeg van haar spruitjesleven en besluit naar een onbewoond eiland te vertrekken. Dat idee valt in goede aarde bij vrienden en vriendinnen en al gauw zitten ze met acht man op een onbewoond eiland in de Stille Oceaan. ’Gezellig’, dacht de dame eerst nog, maar al gauw blijkt dat Kerkrade zich ge woon een paar duizend kilometer verplaatst heeft en alle intriges en verwikkelingen van het stadje zich gewoon voortzetten. :1 en een biljart (gekaderd -r van losse elementen, lijn en beweging) tussen heden en geven drie dames een nabeschouwing van werkelijkheid en een kulturelë trip en beschrijven ’hoe het nage. Waar zijn z voelt als je er heel na aan toe bent om te be vatten wat er valt te bevatten wanneer er iets te bevatten valt’ (Tardieu). Valt dat ge- voel achteraf te beschrijven? ’Bijgedachten en zijdelingse blikken belemmeren de fanta- I sie bij het verbinden van de losse delen. I Mijn fout is dat ik het ondenkbare wil den ken in plaats van het stilzwijgend te vereren’ (Handke). De produktie «Carambole» door Globe kan gezien worden als een voortzetting van de dis- kussie over kunst zoals die op gang werd gebracht in «Kost», dat vorig seizoen door Globe gespeeld werd. Evenals in «Kost» wordt in «Carambole» kommentaar geleverd op het fe nomeen en instituut «Kunst». In «Kost» was dit een kommentaar in de meest letterlijke zin van het woord: twee heren diskussieerden over kunst en kunstkritiek tijdens de berei ding en nuttiging van een exquise maaltijd, die beeld stond voor «het kunstwerk». In «Ca rambole» is er eveneens sprake van een kommentaar op kunst en kunstbeleving, maar hier is het kommentaar meer beeldend. Associërend en spelend met «De sonate» van Jean Tar dieu is er een voorstelling ontstaan van een voorstelling na de voorstelling. et moderne toneel R<x>f Johll K f HUV 1^1101 D ;rde stuk van Orton en En- MkSin een Te'rtah’ng w Ne- Ton l’utz en John Kraaykamp spelen het voelsnip. Woensdag 6 fe- nieuwste toneelstuk van Thomas Bern- :houwburg-zaai als toneel- ^ard Schijn bednegfm een vertahng en van Publiekstheater ontwierp Tom Schenk dekor en kostuums. Dinsdag 5 fe- bruari in de schouwburg-zaal. Een variétéartiest en een toneelspeler. VBk. Karl en Robert, twee broers, even oud, ont- :ten elkaar dinsdags bij Karl en donder- K X "1. Deze visites kenmerken zich k W tele verloop. Het gesprek ver- patroon: ieders her- It j Jen en de zin en/of WHS ervan. lest die zijn beroep als eerlijk 'p"Q* omdat het verder niets van reert behalve de tot i ^oorbeeld werkte handeling, ai Afghaan- halve dat is wat h x,6, een bijzon- en dat geeft Karl ndememer en dan een ambacht* euthanasie is, kunstenaar. Heen v< mderir Om naam te kunnen make één zijn ken De Serpanties bestaan uit 4 jonge- eigen dames die momenteel in Utrecht rond- dat d hangen maar wier wortels in de Bra bantse bossen liggen: Teddie Steen, Rion Verbeme, Judith Schut en Joy de Jong. Het ontstaan van de groep is niet erg origineel: een uit de hand gelopen grap. Judith en Joy opereerden eens per jaar als accordeonduo onder de naam «Juut en Job». Bij hun optreden tijdens de vierde Oisterwijkse Straatar tiestendag werden zij vocaal bijgestaan door Teddie en Rion. De reacties wa- De dames worden heen en weer geslingerd *-ïn heden en verleden, proza en poëzie, ..gelijkheid en fantasie, persoon en perso nage. Waar zijn zij? Wie zijn zij? In de voor stelling? Na de voorstelling? Toeschouwers? Aktrices? Kritici? ’Carambole’: een sonate in vele delen voor drie aktrices. Een serie kunststoten Liesbeht Coops, Diane Lensink en Inget Loedeman, op de tafel gehouden door regis seur Kees Hulst. Vrijdag 1 februari om 20.15 uur in de stu dio-zaal. Met ingang van 1 februari beginnen de voorstellingen in de studio-zaal een kwartier later om 20.45 uur in plaats van 20.30 uur. Verder wordt de aparte studio-kassa opgeheven. Onze bezoekers zullen dus voortaan hun kaartjes voor voorstellingen in de studio-zaal bij de hoofdkassa moeten halen. U hoeft dan niet meer via de hoofdhal naar buiten, maar kunt via het kaffee en de expositieruimte afda len naar de studio-zaal. Een bijko mend voordeel is dat u dan meteen even de ekspositie kunt bekijken. Joe Orton is maar 34 jaar oud geworden. I Zijn vriend en levensgezel Kenneth Halli-, well sloeg hem in 1967 de hersens in, om onmiddellijk daarna zelfmoord te plegen. Orton’s leven mag kort zijn geweest, niet temin heeft hij kans gezien om met klein oeuvre (niet meer dan vijf ton stukken) een g.l.J drukken op het moder (Loot) is het derde stuk geiser dan Engels. -o—r - - speelt het dan ook in een vertaling zo Ne derlands als poelsnip. Woensdag 6 fe bruari in de schouwburg-zaal als toneel- op-produktie. De regie is in handen van Lidwien Root haan. De vertaling is van Willem Jan Otten. Er wordt gespeeld door Marijke Beversluis, Peter Blok, Peer Mascini, Peter Sonneveld, Cor Witschge en Ian Pieters. De dékors en moet..- kostuums werden ontworpen door Benno dag bij Robert. Premsela en Joost Stemheim zorgde voor de door hun rituel dramaturgie. loopt volgens een vast pa In ’Roof zijn wij getuige van een dag uit het innering aan het verledei leven van mevrouw Mulder en wel de aller- zinloosheid ervan, laatste: zij ligt opgebaard, wat haar betreft De artiest die zijn beroep als eerlijk hand- gereed voor de begrafenis. Edoch, het wordt werk opvat omdat het verder niets sugge- i mevrouw Mulder niet gegund. Er komt van reerl behalve de tot in de perfektie uitge- alles tussen: een bankoverval bijvoorbeeld werkte handeling, terwijl de akteur allesbe- en het vermoeden van moord: een Afghaan- halve dat is wat hij voorgeeft te zijn, maar, i se windhond en een glazen oog; een bijzon- en da* geeft Karl toe, meer zou kunnen zijn I der vruchtbare begrafenisondernemer en dan een ambachtsman, namelijk een toneel- T een verpleegster die tegen euthanasie k, k™"*"’"”' maar nog meer tegen veiplegen; een recher- Alleen voor de Tasso van Robert kan hij be- cheur van de waterleiding waaraan de ge- wondering opbrengen vanwege de hulpe- middelde korrupte politieagent nog een loosheid ('plotseling had hij geen lucht’). voorbeeld kan nemen; en tenslotte vader en Mathilde, Karl’s levensgezellin, is nog niet zoon Mulder die er heel verschillende denk- zo lang geleden gestorven. Een leven lang beelden op na houden over moeder Mulder hebben zij als man en vrouw samengeleefd. en moeder Maria, over de verpleegster, de Mathilde, de mislukte pianiste omdat ze, al- pgDOUWCI1 rechercheur en het glazen oog. dus Karl, nooit is losgekomen van de tech- fe Maar: eind goed al goed. De politie grijpt nische kant van het spelen. De virtuoos met in, de schuldige wordt gegrepen, een nieuwe de borden, met als grootste succes Lyon, de a“de™e„ voor Bouwkunst, liefde komt tot bloei en mevrouw Mulder 'toen hij drieëntwintig borden de lucht in- yoltstraat 60 m Tilburg is er vanaf 22 krijgt een herkansing. kreeg, begrijpt niet wat het geweest kan zijn januari tot en met 8 februari een ten- 'Roof is een inktzwarte komedie. Zwart, dat Mathilde zich zo tot Robert voelde aan- toonstelling te bezichtigen over de ar- tnaar begrafenissen zijn zwart. Wreed, maar getrokken. Het ergert Karl, dat na Mathil- chitectuur in Berlijn vanaf 1900 tot nu. komedies zijn wreed. Orton hield van het le- des dood niet hij, maar Robert het week- De openingstijden zijn maandag t/m ven maar niet van de wereld waarin dat le- endhuisje van-haar heeft geërfd. vrijdag van 9 30 u tot 17 30 u De vraag blijft, wie lacht er dan om wie? Of >s daardoor een ontroerend toneelstuk over mie voor Houwkunst een lezing g draait alleen Orton zich om in zijn graf, la- twee oude mannen die een spel in een spel ven over dat onderwerp, aanvs chend? spelen. 13.30 u. Op zondag 3 februari speelt Ad van lersel, vaste poppenspeler van Sapper- lipopet, het solospel «Kleine Vul kaantjes worden groot», aanvang 3 uur. Vroeger droomde mijnheer Pladak- Plathoed in de klerenkast onder de zoldertrap. Verre dromen aan een ta feltje tussen opzij geschoven overjas sen, zomerjurken en schoenen met ho ge hakken. Maar hij wilde verder dro men, en nu reist hij veilig, maar een beetje verkreukeld, in een doos op wieltjes de hele wereld rond, van stop- kontakt naar stopkontakt. De jaarlijkse show van theaterbureau Re né Frijters m.m.v. Koos Alberts, De Deur- zakkers, Jochem van Gelder, Rossa Nova, j Dutch Boys, Kleinte Pils en de Sonny Boys. Na afloop groot bal in de foyer van de 11 door i-schouwburg-zaal. lobe-pro- altijd in- Allereerst muzikale conc~ Noodgedwongen begeven de toor stenaars zich op de grillige we"»* de «lichte muziek». Die Andé.v ziek en Aanpak zijn voor de c J den zelf soms onwennig, dj aiding tot dolle escapades, mis tanden of ruzies. Het publiek is vc arend de lachende derde. assingsvermogen van de wx vrxxk_A.v>xv Anvil lï-vuiische strubbel Op weg naar Ameland sen- Sommigen gaan zich te buiten a dol enthousiasme, maar voor enk waar De Tilburgse saxofonist.en basklarinettist Deej 2 is een komisch kijk- en anderen van hen blijkt het onmc a”- swmgprop»™. d.t Oeh .fspeeh u zij» om dd. u prUtuer» leiden Deze sessies vinden plaats op don- tussen klassiek geschoolde musici, dere muziek dan klassieke, derdag 7 en donderdag 21 februari vanaf Hun jarenlange carrière bij symfo- 22.15 uur. nieorkesten, kamerkoren en strijken- Op 7 februari zal er een «open» sessie sembles is plots beëindigd. De wegbe- plaatsvinden. Op 21 februari is er in principe zuinigde artiesten gaan op zoek naar ook weer een «open» sessie, maar bij vol- bestaansmogelijkheden buiten hun tra- doende belangstelling zal er dan een pro- ditionele werkterrein, wél binnen op m“ormden.8e,mprov,see mUZ'e muzie*' Er moet ^gramma ko- Daarom is het goed dat belangstellenden ™ei]’tdatbr«ed mogelijk pu- kontakt opnemen met Jerome Pelle- bliek bereikt. Wat IS daar zoal voor no- (013)35.26.78. dig? Op donderdag 31 januari speelt Die Andere Band haar voorstelling in het Farce Theater van het Baanlozencen- trum, Voltstraat 18 in Tilburg. De titel van de voorstelling is «Op weg naar Ameland», deel 2. Zondag 3 februari a.s. vindt in thea terke de Schelleboom te Oisterwijk een optreden plaats van het Brabant Kl netkwartet, bestaande uit Dona °»n, Marcel Hendriks, Paul Hc >m en Jan Chomocki. gewone klarinet bespelen t- en basklarinet, zodat het ramma zeer afwisselend is van be- i klankkleur. voor vele amateurblazers in ^-orkesten een unieke gelegen- i te komen luisteren naar dit zo j elkaar ingespeelde ensemble, zang 12.30 uur. Vist estival Een speciale presentatie van voortreffelijke visgerechten Dagelijks een grandioos vismenu (7 gangen) ManuprIJi f 59,- Ook voor uw lunch. Voor nadere informatie en/of reservering: Restaurant «Den Schout» Oranjestraat 4 (tussen Paleisring en En... Tel. 013-434512-674394' (donderdag rustdag) Nog één keer terug in de schouwburg-zaal op donderdag 7 februari, het speciaal Gerrit Komrij voor Globe geschreven toneelstuk 'De Redders’. Zoals vaak bij Globe dukties door sommigen verguisd, door andere geprezen maar voor de kijker toch teressant Het motto dat Gerrit Komrij aan zijn nieuwe stuk heeft meegegeven, gebruikte hij eerder als inleiding bij een bundel door hem uitgekozen gedichten uit de Romantiek: ’Wat is, in de tweede helft van de twintigste eeuw, onze kuituur anders dan een verzame ling fragmenten, losse flarden die uit alle macht een schijn van samenhang proberen op te houden?’. Hier spreekt Komrij’s persona: de chroni- quer van de ondergang der westerse kui tuur. Hij heeft vele persona’s, sommige zelfs voorzien van een Januskop: nar van het denkend deel der natie; genadeloos vervol- van ger van domheid, pretentie en starre ideolo- eborg gie; ondichterlijk dichter; feministen-hater; regis- profeet van de homoseksuele superioriteit. Allemaal staan ze uiteindelijk ten dienste van de kunstenaar die de kunst de maat van alle dagen acht. Die kunst is: een tomeloze chaos beteugelen door hem superieur vorm te geven. Komrij’s virtuoze beheersing van yv a y f k 1W taal’en stijlmiddelen stelt hem in staat een rjY €1F10 I—I 111 I rVl Q n ƒ1 de tweede helft van de twintigste eeuw’ is MlllllttllU dat hij in een klimaat van kulturele barbarij leeft, een kuituur van flarden en fragmen- dansen ’Balatum’ In ’De Redders’ zwerven die flarden en fragmenten over het toneel. Dertien stuks, Met haar eerste choreografie «Balatum» komt Michèle Anne de Mey, bekend door haar waarvoor Komrij ditmaal niet put uit de samenwerking met Anne Teresa de Keersmaeker, op vrijdag 8 februari in de schouwburg- schat aan vergeten literatuur die voor hem zaal. Michèle Anne de Mey dans «Balatum» samen met Roxane Huilmand. De muziek is een open boek is. Wij hadden geen Komrij van Thierry de Mey. nodig om deze dertien voor ons bij elkaar te - sprokkelen, elke gezinsencyclopedie vol- 1- staat. De dertien flarden zijn clichés. Wij x- hoeven van hen geen ontwikkeling te ver- et wachten. Aan het slot van het stuk, wanneer 1- het toneel bezaaid ligt met lijken als in de slotscène van Hamlet, is geen van hen tot een nieuw of frappant inzicht gekomen. De clichés hebben zich zelf slechts uitgeput. L_ Ook is er geen tijd op het toneel verlopen. A In het Jongerencentrum No. 90, t Vloeiweg 90 is Oisterwijk, treedt op donderdag 7 februari de damesgroep V op ^ang 21.00 uur. Bij een borrel spel van losse elei geven drie dames een kulturele je er I J mS.C.-.-- leiding tot dolle escap standen of ruzies. Het put durend de lachende aerc passingsvermogen van verwikkelt hen in komisr gen. Sommigen gaa dol enthousiasme, anderen van hen *m zich te ...«ziek dan klassieke. Die Andere Muziek bestaat uit chanson, funk, smartlap, rock and roll, evergreen, la- tin, ballade, disco, enz. Alles wordt overgoten met lachwekkende taferelen. van ontwerp tot objekt In atelier/theater het Heks exposeren van 4 februari t./m. 15 maart vier keramisten die als advocaat aan het atelier verbonden zijn zeer uiteenlopende aspekten van kera mische kunst. Willemien Hendrikx, Ellen Rijk, Jos Verwiel en Duncan Wylie laten zowel het ontwerpproces als het uiteinde- lijke produkt zien om zo een beeld te geven ee'n dnëtaiïeringën georgaiüsêerd onde van de mogelijkheden en onmogelijkheden titel «De Verbeelding». Vandaag de tw van dit bloeiende, bewerkelijke, sensueel lezing in deze cyclus waarin Ineke smeuïge, maar ook zo vaak lastige, aardse - - materiaal KLEI. __..trum voor 1 :nlaan 77 heeft insthistorisch De grootste collectie vindt U bij Juwelier - Horloger 'i^eben Schouwburgring 27, Tilburg

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1985 | | pagina 13