Donkere wolken boven Loonse en Drunense duinen IU i 4 Stille macht sntje Een kerstverhaaltje Op 25 december 1984 werd in Bhopa, in India een kind geboren dat door zijn ouders Jezus werd genoemd. Het kind werd twee maanden te vroeg geboren. De reden van die te vroeg was een vergiftiging v met methuliso enkele dagen Westkant natuurgebied bedreigd door Rijksweg 62 Donderdag 20 december 1984 - pagina 37 r 1984 - pagina 36 DE TILBURGSE KOERIER Willem KM KNIE ilub üst nsdags gesloten restaurant WER b.v. G. Witlox j iln 61 tn den Bogert I935 zaak Het i rel 15 rg 350806 leven adien n het straat 1 EN J-1344 i rond Besoj men de nc _o wel degelijl ieelte ten zuiden armhartig. s ergens het ijn, harstraat 113 1. 013-550395 t buurt. mtmoeten, zan hem uit. gecombineerd met onrust tot beter, ok na Kerstmis voortduren. roege geboorte ng van de moeder ,,"w..so<yanaat. Dat gif was daarvoor vrijgekomen uit een fabriek die bestrijdingsmiddelen maakt. Op 27 december stierf het kind, een dag erna de moeder. De inmiddels blind geworden vader kreeg een schadeloosstelling aangeboden van 2.000,-. Hij heeft die geweigerd. weg door rijk om op j met de i Den Bosch west- te brengen. der het toerisme of het bedrijfsleven verder te kort te doen, en is bovendien 24 miljoen gulden goedkoper dan het geplande stuk rijksweg. Blijde geluiden Uit recente uitlatingen kan opge- ,wg. maakt worden dat de Raad van State dit alternatief naast zich neer zal teg- gen. Dat met het doortrekken van Rijksweg 62 onherstelbare schade toe gebracht wordt aan een uniek natuur gebied lijkt daarbij van minder belang. «Zo zijn er wel altijd blijde geluiden in deze zandbergstilte, waar een aller wonderlijkste, uiterst klankgevoelige natuurakoestiek is», schreef Antoon Coolen in «Het Nieuwe Brabant» (1952), terwijl hij op één van zijn wan delingen door de duinen spelende kin deren gadesloeg. Of er in de jaren tachtig ook nog blijde geluiden te be luisteren zullen zijn in de Loonse en Drunense duinen blijft vooralsnog de vraag. jpen met meerdere rijks- '“'e ont- werkgebieden maar bijvoorbeeld een aan de verkeers- Efteling. Het is reente Waalwijk die het Tilburg vindt Rijksweg lippen staat. De oude aelijk recht door de wijk keersprogi -is dat een zijn. Rijks laar dat de verkeersto alles in het werk bewesten Waal se in de plannen >»"/'men is, zo snel De Branbantse Milieufe noodzakelijk, omdat de gebrui keersprognoses achterhaald Aswaterstaat veronders verkeerstoename van 70% tu en 1990, ofwel 1990, terwijl er de provinci van stilstan me. De na ties erkenne Knoop doorhakken oMinister Smit-Kroes van Verkeer en i Rijksweg 62. Be- Waterstaat duurde dit wachten te lang, jrden echter ge- December 1983 hakte ze samen met de *--* t:h.Commissaris van de Koningin, van Agt, de knoop door. Besloten werd dat de provincie de Maasroute aan het rijk vvvr zou doen in ruil voor de aanleg in plaats van in 1992. Daarmee kwam men tegemoet aan de wensen van de Kamers van Koophandel, gesteund door het stadsgewest Tilburg en de ge meenten Loon op Zand, (waartoe ook Kaatsheuvel behoort), Sprang-Capelle ginne en Waalwijk. Met name de industrie- fei ter terreinen in Tilburg waren via het be staande wegennet moeilijk bereikbaar, weê wat het bedrijfsleven jaarlijks op een verlies van 6,2 miljoen gulden kwam te staan. Even ten noorden van Tilburg ligt een schitterend natuurgebied; de Loonse en Drunense duinen. De ongerepte natuur en de stilte die daar nog te vinden zijn, nodigen als het ware uit tot lange wandelingen. Donkere wolken pakken zich echter boven de duinen samen. De snelweg die door de westkant van het gebied gepland is, zal deze omgeving beduidend minder idyllisch maken, met ingang van 1985. heden ten werd vervolgens besloten de w te trekken tot voorbij Waalwijl J--e manier een aansluiting „laasroute (van 1 waarts) tot stand 1 Afkalving In de bestemmingsplannen voor de snijdt deze even ten oosten de bestaande provinciale 8h Loon °P Zand-Waalwijk dwars m j V?11 het westelijke gedeelte van de Loonse en Drunense Duinen heen. 30 ha na- *s tuurgebied gaan daardoor verloren, een gebied dat dank zij zijn gevarieer de begroeiing een rijke vogelstand kent en bovendien een buffer vormt tegen ,„_e, de toeristische druk van de Efteling en Weg de omliggende campings. Dat betke- sluiti kent een niet geringe afkalving van dit toekomstige nationale park. Voor de natuurbeschermingsorganisaties was dit een onverteerbare zaak. Zij zijn dan ook bij de Kroon in beroep ge gaan tegen de bestemmingsplannen. De Kroon, dat wil in dit geval zeggen de verantwoordelijke minister, wordt daarbij geadviseerd door de Raad van State. Het advies over de gewraakte rijksweg laat echter nog steeds op zich wachten. Er gaat een Kind geboren worden. Wie of wat is er weerlozer dan een kind Geen eigen kracht, geen eigen weg het wordt gevoed, het wordt geleid. Geen groter tegenstelling met macht dan in zo’n pas begonnen menselijk wezentje. - •Stille nacht» zingen wij, •heilige nacht». Een kind maakt gevoelig en weekhartig, we scheppen er een romantische sfeer omheen. Warm en hartelijk, licht in het donker, knus en gezellig zo lekker vrijblijvend, betrokken om mezelf en op de onzen, wij onder elkaar... - We kunnen beter zingen over •Stille macht», want in dit Kind zit een geladenheid geborgen. Er zal zich eens een macht uit losmaken, stil, zonder geluid, zonder ophef, hij roept niet schreeuwend over de straat, hij breekt niemand en niets, zelfs geen geknakt riet, hij dooft niets, zelfs geen smeulende pit. Hij doet niets geweldigs of geweldadigs, hij doodt niet, hij geneest, hij straft, hij vergeeft, barmhartig. - En toch dwingt hij ons ergens heen, waar we niet zo graag zijn, een zachte dwang van zijn gezindheid grijpt ons aan, sleept ons mee, naar bekering naar een revolutie in je eigen bestaan. De zachte krachten zullen overwinnen», dit woord van Henriette Roland-Holst wordt in dit Kind, man geworden, volledig waar. Hij zal je voeren waarheen je niet wilt. Naar hem luisteren, zelfs kijken alleen maar kan al gevaarlijk zijn. Hij biologeert je, var J J of het moet het gew Hoe gewelddadig verpletterend» is een tekst, die ik me ergens van herinner. Wat een zegen voor een mens, als hij zich afgeeft met deze •stille macht». Heil voor hem en anderen om hem heen. -Als je niet gegrepen wilt worden door dit Kind, blijf dan uit zijn i Als je heil wilt or lever je aar. De vrede, g zal dan ooi Rijksweg 62 Een kwarteeuw geleden, toen men over de toename van het autoverkeer nog de wildste verwachtingen koester de, kwamen plannen voor een Rijks weg 62 op tafel. De weg zou van Utrecht, via Gorinchem, Waalwijk, ten westen van Tilburg naar een onbeken de Belgische bestemming voeren. Rond 1970 kreeg men meer oog voor het milieu en de natuur en werd de as- faltering van Nederland op een laag pitje gezet. Deze herbeziening leidde tot het schrappen van f’ paalde gedeelten werden echter ge handhaafd. Zo werd het stuk Tilburg- Loon op Zand begin de jaren zeventig ten westen van de Stokhasselt aange- de pr legd. Tilburg-Noord kreeg daarmee over Zijn de natuurgebieden dage al dun gezaaid, stiltegebieden be ginnen langzaam aan zeldzaam te wor- deze den. Ook in Brabant is het motorla- Maas waai van verre of nabije verkeerswegen en boerenbedrijvigheid niet van de lucht. Zelfs één van Branbants be- w roemdste natuurreservaten, de Loonse rj;jcswe„ en Drunense duinen ontkomt daar niet v'n aan. Het gebied omvat in zijn geheel T 2.200 ha, waarvan 1.800 in het l van de Vereniging tot Behoud van tuurmonumenten in Nederland. He een uniek reservaat met een grote na tuurwaarde. Niet voor niets staat het op de nominatie tot natuurmonument uitgeroepen te worden. Evenals «De Hoge Veluwe» zou het dan de status hebben van nationaal park. njk om tot een versnelde aanleg van ae rijksweg te komen, de Raad van State voor het blok plaatsen. Haar uitspraak wordt niet afgewacht. Door reeds in 1985 met de aanleg van de weg te be ginnen stelt men haar voor voldongen .„.en, zodat een evenwichtige afwe ging onmogelijk wordt. Niet dat deze 'organisaties geen oog hebben voor problemen rond Besoyen. Ook in deze kring ziet men de nood- van een omleiding wel degelijk in. ,.v. is echter het gedeelte ten zuiden Besoyen van Waalwijk dat het voornaamste De betrokken gemeenten hopen met struikelblok vormt. De door de west- de aanleg van Rijksweg 62 meerdere flank van de Loonse en Drunense Dui- vliegen in één klap te slaan. De rijks- nen geplande vierbaansweg brengt na- -moet niet alleen een betere ont- melijk een aanzienlijke aantasting van suiting van woon- en werkgebieden milieu en landschap met zich mee. mogelijk maken, maar bijvoorbeeld ook een einde maken aan de verkeers- Alternatief opstoppingen rond de Efteling. Het is De Branbantse Milieufederatie uit vooral de gemeente Waalwijk die het Tilburg vindt Rijksweg 62 met langer water aan de lippen staat. De oude noodzakelijk, omdat de gebruikte ver- weg loopt namelijk recht door de wijk keersprognoses achterhaald zouden Besoyen. Voor de bewoners is dat een zijn. Rijkswaterstaat veronderstelt een onhoudbare toestand. Vandaar dat de verkeerstoename van 70% tussen 1975 gemeente Waalwijk alles in het werk en 1990, ofwel 30% tussen 1980 en stelt om de omleiding bewesten Waal- 1990, terwijl er op het merendeel van wijk/Besoyen zoals die in de plannen de provinciale wegen juist sprake is voor de rijksweg opgenomen is, zo snel van stilstand en soms zelfs van afna- mogelijk van de grond te krijgen. Door me. De natuurbeschermingsorganisa- middel van een zogenaamde artikel 19- ties erkennenk>verigens wel dat de ver- procedure is ze ondertussen in het be- keerssituatie op de huidige weg slecht zit gekomen van de daarvoor benodig- is. Aanleg van een nieuwe weg kan de bouwvergunningen. daarin verbetering brengen. Verbete ring en capaciteitsverhoging van de be- Struikelblok staande weg verdienen echter de voor- De natuurbeschermingsorganisaties keur. Deze alternatieve oplossing laat wijzen er op hun beurt op dat deze po- het natuurgebied immers intact, zon- j e voeren iem luisteren, -'ijk zijl mgt je zonder geweld ?weld van de liefde zijn. kan liefde zijn, N atuurmonument

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1984 | | pagina 37