borit 3,95 5,95 ee ■sar 5,95 Lezing door Alleen voor kinderen Film In theater het Heks Kerstconcert Kinderkino SThDSSCHOUWUhG Jazz in december Ipakket. «Het Richardson- effect» I Toneelgroep Baal met beste jubüeu>»(ccs' Het dagboek van Roswitha Wiegmann Youpvan’tHek Despuuwberg tber 1984-pagina 12 Donderdag 6 december 1984 - pagina 13 DE TILBURGSE KOERIER Bistro Viscocktail Kervel-aspergessoep Hazepeper Kerstijs Koffie met bonbons f97,50 Het i doet, Gemarine pres gen Wij Gelegen naast de Coca Cola fabrieken, afslag ’s Gravenmoer. Vit- laf 8 4 Bolsius ."“j" Stichting Dansproduktie en Studio’s Onaf- de problemen van haar huwelijks! hankelijk Toneel met de grote produktie is de bron van Dora’s seksuele kt alles «Mariënbad 1990», gebaseerd op de film vader stelt de heer K. in het gelijk «L’année demière a Mariënbad» van Alain voorval als een «fantasie» van Dc Resnais naar het boek van Alian Robbe schouwen. Grillet. Concept en eindregie: Ton Lutge- Dora raakt verstrikt m een net rink. Choreografie: Bianca van Dillen. Mu- leugens. De volwassenen zijn er t ipel kaars McKinsey van Gunniq en Jace v.d. Ven/Op heel de wereld zij alleen. Te zien op dinsdag 11 december 2030 uur. In: Atelier/Tbeater Het Heks, Lannerstraat 1. dood, maar hervindt l. Op vrijdag 14 december 20.00 uur geeft Karin van Hest een lezing, of zo u wilt een openbare les, over de ontwikkelingen in M ig de voorraad strekt 1 ZOUAVENLAAN 77 werl hooi wel voor het royale i zelf in se- luerduif. i om de wensen MODERN BEELDHOUWEN (plastisch ruimtelijk vormgeven voor beginners) o.i.v. Berend Peter, beeldhouwer te Veen dinsdagavond 19.30-22.00 uur. Op deze cursus is het mogelijk om: BEELDEN/RELIEFS/OBJEKTEN EN CONSTRUCTIES te maken in: hout, metaal, steen, klei, karton, papier, gips, kunststoffen en textiel. KOM VRIJBLIJVEND VOOR INFORMATIE OF BEL: 013/68.43.33. wo t/m. zo. vanaf 17.30 uur GALLERY CLUB Heuvelring 37 - Tilburg en rans, be- dui- wint in e jubi imitatie O 5121 ziet de schrijfster Hélè- o van een «vrouwelijk» de mannelijke dominantie in optreden op 11, 12, *r aan- lan: En daar ™rziene eindv rink. Choreografie: Bianca v ziek: Henk van der Meulen. t concer .15 uur hi uc worden door •s legt zich toe et thema’s als compo- In verband met het c-4 van André van Duin op 1 13, 14 en 15 december staande in de Stadsschouw burg in Tilburg, bieden wij on ze lezers en lezeressen een ex clusief interview aan met deze komiek. Leest u alles over André van Duin die misschien voor het laatst in Tilburg komt met zijn show. L’Escargot Kerstmenu 1984 Diverse vleesspecialiteiten met palmharten Heldere ossestaartsoep glimlach i er dit keer orig seizoen 1 onderwerp e en moderne draait alles nostalg1**' loorkomt Centrum voor Kunstzinnige vorming Zouavenlaan 77, Tilburg. 013/684333 Café-restaurant-party centre ontplooit diverse activiteiten. Gezellige cafébar waar u rustig kunt vertoeven Specialiteitenrestaurant party centre, ontmoetingsplaats voor de zakenwereld met zakenlunches. Heibloamstrnt 4. De Boer/Loon op Zond. Tel. 04245-236 o wat, dromen van de grote we- jiechelen onder de lakens. Zoals van j Jt van Gunniq verwacht kan worden, staan de poëtische teksten een pro gramma vol vaart en komische intermezzo’s niet in de weg. De vroege samenwerking met Jace v.d. Ven (een groot deel van de ge dichten werd geschreven, terwijl al vast stond dat ze in deze produktie gebruikt zou den worden) heeft voor een evenwichtige voorstelling gezorgd, waarin de toeganke lijkheid en theatrale mogelijkheden van de --1 komen. Kei uc- Voor de vijfde en laatste keer te zien in zelf. Tilburg, de meestbesproken Nederlandse Ze er toneelvoorstelling van de laatste jaren. Het haar i aangrijpende «Dagboek van Anne Frank» r- wordt in een bewerking van Mies Bouhuys gespeeld door o.a. Jeroen Krabbé (tevens regie) en Jip Wijngaarden. <En een fik kinde Vrijdag 7 december vindt er om 22.15 uur een optreden plaats van de pianist Albert Veenendaal. Albert Veenendaal volgde vijf jaar de opleiding Improviserend Musikus aan het Amsterdamse Conservatorium. Hij speelt in de formaties De Duo's, het Nikos Tsilojanis Kwintet en UIL (Utrechts Impro visatie Laboratorium). Donderdag 13 december om 22.15 uur in de Theaterkelder een sessie o.i.v. de Tilburg- se musikus Ben Boogaard. Het concert op vrijdag 14 december om 22.15 uur in de Theaterkelder zal verzorgd worden door saxofonist Ab Baars. Ab Baars 11 op de improvisatiemuziek met uicm uitgangspunt en zogenaamde instant c sing. Een zeer actief musikus binnen reld van de improvisatiemuziek. io-zaal met zijn nieuwe voorstelling «Verlopen en Verla ten». Een avond cynisch en bijtend cabaret, weinig voorspelbaar en hoog van temp^ Nog een beperkt aantal plaatsen verkrijg baar voor donderdag 20 en vrijdag 21 de cember. Het Kinderfilmhuis vertoont op woensdag 12 december om half drie de film «Het mirakel van Milaan». -r komen natuurlijk nog de idverschijnselen bij. schreef ook weer: «Zo ein- niet met een knal maar met hem r Op 19 november 1900 werd in l._ Duitsland Anna Seghers geboren. Anna Se- ghers, haar echte naam is Netty Reiling, groeide op in een burgerlijk joods gezin. Zij studeerde kunstgeschiedenis en promoveer de op een proefschrift over Rembrandt. In 1928 verscheen onder het pseudoniem Anna Seghers haar eerste boek: «Aufstand der Fi scher von St. Barbara». Voor dit boek werd zij geëerd met de Kleist-Preis en verwie.i daarmee bekendheid. Zij werd lid van de communistische partij en ze sloot zich aan Akademie. Ze publiceert regelmatig in de bij de socialistische schrijversbond. Groene Amsterdammer en ze heeft poëzie Na de machtsovername in 1933 van Hit- vertaald van Breytenbach van het Afri- ler behoorde zij bij de meest bedreigde kaans/Nederlands in het Duits. ershows vorig jas in. Er is al volgens it en het voor :n of Koffie met bonbons f 39,50 (uw chefkok Geen seeoregts) Wat is er gebeurd voordat Dora bij Freud lf-*J- in behandeling komt? Twee jaar terug no- gebr„ nden d*gde mevrouw K Dora uit te komen loge- aan r T tiid ren *n een P*aats aan het meer. De familie uitspr J K. is al jarenlang bevriend met de ouders zicht i van Dora. Als Dora bij hen logeert, is het gebruikelijk dat zij de slaapkamer deelt met mevrouw K. en dat de echtgenoot zijn slaapvertrek elders heeft. Tijdens een wan deling langs het meer spreekt de heer K. te genover de 16-jarige Dora de wens uit een dokter te «Op heel de wereld zij alleen» is een poë- prutsen nog w de vader zietheaterprogramma van de Tilburgse reld en giechel ctegeschie- theatermakers McKinsey van Gunniq in McKinsey samenwerking 4 J-- -J— - eigen stad ai»<- ce v.d. Ven. 2 «Kroniek van (eerste kerstdag gesl.) Ook deze week hebben wij weer T een heerlijk menu voor 2St- Vakkundig advies Nieuwe bontmantels op maat Modernisering en reparaties Uitgekiend voor elk budget Modern atelier Ruime parkeergelegenheid Dusschoten beleeft veel et theater. Hij komt aan en zegt«Ik vind met het publiek zo j een theatermens. _,xe klachten heb ik het theater een jaar moeten missen. Dat y viel me heel zwaar. Na dit seizoen zal ik daar iets minder moeite mee heb ben, omdat we nu veel meer voorstel lingen doen». Frans vindt J scènes het sterkst. «Ik - jaar met André en ik bewonder hem „e korte komische s en feeling voor impro Het is vaak moeilijk om iorp en niet zelf de slappe lach te krijgen. In Corrie, zijn serieuze werk vind ik hem ook wel B goed, maar voor mij is hij toch de ge boren komiek». 3 André voegt zich bij het gesprek en «Por me weten Ze vervolgt vertelt over de eenheid in zijn komi- Parijs, ballet ziet er dit seizoen sche en serieuze werk «In deze show uitgeverij heb ik daar een mooi liedje over. Het leende de heet «Alleen» en zegt precies hoe ik daarover denk. Ik voel me in feite pas compleet wanneer zowel de komische als de serieuze kant aan bod kan ko men. Eén keuze tussen beide, wil ik niet maken». En dan even later «Voor iedere be- -:-L id heb ik zo’n publiek. Voor mijn ,En toch spring ik weer over de balk» Donderdag 13 december om 4 uur in Ki no-’t Heks en zaterdag 15 december om 2 uur in Kino-Binnenstad, Langestraat 13. Voor kinderen van 8 tot 12 jaar. i toch spring ik weer over de balk», is lm over een jongetje van 10 jaar die Jerverlamming heeft gehad en in een rol stoel zit. Zijn vader is paardendressev Adam wil niets liever dan een goed ruiter worden. Maar dat lijkt onmogelijk. Toch geeft Adam de moed niet op en met de hulp van zijn vriendjes oefent hij veel. Zijn ouders weten dit niet. En zo leert Adam stiekem paardrijden en op een gegeven mo ment is hij zover, dat hij zijn rolstoel ver ruilt voor een paard en triomfantelijk naar huis rijdt... <Gat in de grens» Donderdag 20 december üno-’t Heks en zaterdag 2 de iur in Kino-Binne foor kinderen an 8 jrtret van Dora van Hélène» in Cixons verscheen in 1976 bij «des femmesCixous ont stof van het stuk aan een pu- blikatie van Sigmund Freud «Fragment van de analyse van een geval van hyste rie» uit 1905. Hierin beschrijft Freud de analyse van zijn patiënte Ida Bauer, die hij in zijn verslag «Dora» noemt. Het toneelstuk werd voor het eerst op gevoerd in februari 1976 in Parijs. «Portret van Dora» zal op dinsdag 11 december in de Studio-zaal te zien zijn als co-produktie van Toneelgroep Sater en Theater Persona in een regie I van Agaath Whitteman. Er wordt ge nie daarom wel speeld door Josée Ruiter, Marie-Loui- se Stheins, Bram van der Vlught, René Frank, Femke Boersma en Roelant Ra- dier- Lezing in het Heks 20°jXitÏÏ openbare les, over de ontwikkelingen in Textielkunst Vanaf de renaissance tot in deze eeuw ge- sinds 1945 Tz^ kunst. Wandtapijten (gobelins) lijken wat hun voorstelling betreft op schilderijen die opgebouwd zijn uit draden. Zelfs de vergul de lijsten die om schilderijen zitten, werden letterlijk nagebootst. Wandtapijten waren dan ook geen zelfstandige kunstuiting maar meer een vorm van toegepaste kunst. Na de Tweede Wereldoorlog zien we een aantal tendensen binnen de textielkunst die op merkelijk genoemd mogen worden. Bij de antieke gobelins volgde de wollen draad slechts het ontwerp dat door een schilder was gemaakt. Tegenwoordig wordt de draad 1 en ook andere flexibele materialen als dra- ger gezien die allerlei beelden en associaties kan oproepen. De materie waaraan textiel- j kunst altijd zo gebonden leek, blijkt nu een eigen expressief leven te gaan leiden. In de lezing zal na een kort historisch overzicht aan de hand van dia’s nader inge- l| gaan worden op de textielkunst uit Oost- Europa. de Verenigde Staten en Japan. Atelier/Theater Het Heks, Lannerstraat 1, Tilburg-Noord. 013-551171 Fons Korremans De man die allee van bont weet. Fatimastraat 91, tel. 013/353947, b.g.g. 341107, Tilburg Geopend van 9.00 -17.30 uur. 's Maandags gesloten publiek. In een feestelijk thea- ipgezet. Met de vaste Hans Otjes en een impo- vtevens, krijgt het publiek laatste theatershow van Een extra reden om André «Frans en Corrie zijn naast collega’s ook goede vrienden van me. We kennen elkaar door en door. Dat moet ook wel, want in de shows wordt veel geïmproviseerd. Je moet elkaar precies aapvoelen, anders gaat de vaart er uit. Zonder improviseren heb ik geen lol in het theaterwerk. Soms dwa- serieus len we wel eens een heel eind van onze Frans van T K tekst af. Dan wordt het een uitdaging plezier aan het om de scène weer in het oude spoor te ons tafeltje zitten en krijgen. Het publiek weet dat enorm te dat directe contact waarderen. Schieten we verder nog on- fijn. Ik ben echt verwacht in de lach, dan is het hek he- Door lichamelijke lemaal van de dam». theater een jaar Naast André, Corrie en Fra speelt Hans Otjes eveneens- een langrijke rol in de revue. Hans is c delijk een aanwinst in het geheel. e-- André: «Hans voelt ons goed aan Frans vindt André in de komische CoTrü* GT1 f I zxy* en hij krijgt regelmatig een open doek- scènes het sterkst. «Ik werk zo’n 14 Vil Ilvdlvl 1 VI je van het publiek. Zijn inbreng bij de jaar met André en ik bewonder hem komische scènes is uitstekend». Het vooral in de korte komische scènes. CTïrklon zz Vflïl I 101*51'» ballet ziet er dit jaar weer beter uit dan Zijn timing en feeling voor improvisa- Kj|-rVlVll UlllVl v 44.11 VZVF114-" vorig jaar. André draait zijn hoofd ver- tie is uniek. Het is vaak moeilijk om o s naar Corrie van Gorp en niet zelf de sli roept«Een vraag voor jou, Over het ballet». Corrie voegt zich in het gesprek met een plagerig«Ja, Dré. Wat wil die meneer van me weten?» -- fantastisch uit. De choreograaf Barrie Stevens heeft er veel werk van ge maakt. En dan moet ik de fraaie kos tuums van de Engelse Lqlu Philips en j. j- horman irote klasse», show veel dans- be- s zo- zigheid heb ik zo’n publiek. Voor mijn igen. rustige platen, mijn komische liedjes, nt de mijn films, mijn televisiewerk, mijn ra dioprogramma en in het theater breng ik een mengeling van dat alles. Mis schien dat de mensen zo graag in het theater zien. Ik ben zelf het meeste Verknocht aan de radio. Radio is het laatste wat ik zou laten schieten». Toekomst André heeft dit seizoen z’n handen vol aan het theatergebeuren. Veel voor andere dingen is er niet. Ar vertelt ons «In de middag om een uur of vier gaat de bus en voordat je thuis bent, is het al in de nacht. Hoewel het in de bus altijd heel gezellig is, zie ik toch wel op tegen dat vele reizen. Er blijft geen tijd over voor andere din gen». Na deze revue zal André naar alle waarschijnlijkheid het theater verlaten. Televisie, radio en een speelfilm met meneer en mevrouw de Bok staan op het programma. André «Zoals het er nu voorstaat, is dit de laatste revue. In de toekomst IVianenDaö hoop ik nog wel wat op kleinere basis in het theater te doen. Maar dat is nog j.T'*ee av°nden in de, schouwburg-zaal; theaterhefde. Ik hoop daarmee dat ik r, - het theaterpubliek nog één keer a kan laten zien». Het mirakel van Milaan is een sprookje en gaat over Toto,’ een vondeling die door een vriendelijke oude dame wordt opge voed. Als de oude dame sterft, moet Toto het voortaan uitzoeken. Hij komt terecht bij een groep armen dip aan de rand van Mi laan in primitieve hutten wonen. Als daar eur en opeens olie wordt gevonden, moeten alle ruiter hutbewoners weg. De politie komt eraan te pas om ze met traangas te verjagen. Maar dan verschijnt de oude dame de hemel, en die geeft Toto een wondere Deze duif helpt Toto en de armen politie te verdrijven, en vervult de van de arme mensen. Als de duif door enge len weggenomen wordt, is het weer even mis, maar de oude dame slaagt erin hem weer terug te bezorgen. Hij zorgt er dan voor dat Toto en de armen op bezemstelen om 4 uur in naar een ander land kunnen vliegen, dag 2 december om 2 Een film van de Italiaanse filmmaker 1 menstad, Langestraat 13. toria de Sica uit 1950 voor kinderen vana 8 tot 12 jaar. jaar. Rood baarsfilet met wltte-wljnsaus Hazerug met wildsaus ^TaaSme' Kerstijs rieuze liedjes mag ik graag horen». ft André van Duin heeft het gesprek even verlaten en mist Corries compli- menten. «André heeft me veel geleerd. <4 is een uniek talent. Alles wat hij «oet, slaat aan. Of het nu gaat om ko- rnische platen, serieuze liedjes, radio- W werk, film, theater of televisieshows en ’Si presenteren. Zo’n veelzijdig talent krij- we nooit meer. Het is wel jammer dat ik hem het dansen niet kan bij- brengen», lacht een vrolijke Corrie van »L Gorp, die in deze jubileumrevue een spectaculaire imitatie van Michael 'fft Jackson laat zien. jra André van Duin viert zijn twintigjarig artiestenjubileum met het wervelende «Jubileum-Revue» brengt de veelzijdige komiek een terprogramma dat voor deze gelegenheid extra groots is oj feestgangers Frans van Dusschoten, Corrie van Gorp, 1' sant ballet onder choreografische leiding van Barrie St een prachtige show voorgeschoteld. Dat dit wellicht de It André van Duin is, vertelt hij ons in een exclusief interview, het feestje van de komiek te bezoeken. f’ Toneelgroep Baal is sinds geruime tijd weer eens in Tilburg te zien. Op woensdag 12 de- Man: Welnee. We hebben nog het Ri- cember wordt in de studio-zaal de voorstelling ««Het Richardson-effect» gespeeld. Deze chardson-effect. produktie is een vertaling van het hoorspel «Biospharenklange» uit 1977 van Wolfgang II- Elke waarneming heeft de betekenis die desmeier en wordt gespeeld door Elsje de Wijn en Han Römer, die tevens voor de regie een individu eraan toekent. Een dode vogel zorgde. Het decorontwerp is van Alex van Warmerdam. kan een levensgrote voorbode worden van Man: Het allerlaatste einde stel ik me zo Man: Eliot. Niet slecht, vind ik. Ik geloof de ondergang van de wereld. Dit «duiden», voor, dat duizenden grote zwarte vogels in alleen niet in een knal, noch in een zucht. ^an gebeurtenissen kan uitgroeien tot een zwermen uit de lucht komen vallen. Vrouw: Volgens jou voltrekt het einde dagvullmg. Dat is het geval bij het echtpaar Vrouw: Je stelt je het eind steeds anders zich volkomen geruisloos. in de voorstelling «het Richardson-effect». Man: Het zal bestaan uit de som van al deze fantasieën. Vrouw: Dat wordt een apocalyptisch ein- king met de eveneens uit onze afkomstige dichter/journalist Ja- Zijn nieuwe gedichtenbundel n Verlangen» vormde de basis «vu. uvtc p.oduktie vol muziek, beweging en mime. In deze bundel die vorige maand stond dat ze in deze produktie gebruikt zou- bij uitgeverij Gianotten in Tilburg ver- den worden) heeft voor een evenwichtige scheen, worden in twintig berijmde gedich- voorstelling gezorgd, waarin de toeganke- ten de fantasieën van de ik-figuur rondom lijkheid en theatrale mogelijkheden van de eerste liefde vervat. De tekst van de poëzie optimaal tot uiting komen. Het de- idel wordt in «Op heel de wereld zij al- corontwerp is van Mario Vermazer en en i» integraal ten tonele gevoerd, gesi- werd door hemzelf en Frans Pullens uitge- tueerd in een kostschoolachtige omgeving, voerd. Het licht wordt gedaan door Paul le Di ie jongeren, net voordat ze gaan slapen, Blanc. André van Duin brengt dit seizoen zijn zevende theatershow op de bühne. Tot nu toe trok hij volle zalen met deze door Joop van den Ende geproduceer de shows. In het jubileumjaar is er nog een schepje bovenop gedaan en kan het publiek genieten van de beste re vues met André in de hoofdrol. Met een glimlach vertelt André «We hebben er dit keer veel werk van gemaakt. Vorig seizoen hadden we de televisie als onderwerp en werkten we met strakke en moderne decors. In de ze show draait alles om het reizen en viert de nostalgische sfeer hoogtij. Daardoor komt de hele revue wat war mer over. Ik vind het zelf de beste re vue die we tot nu toe gemaakt hebben. In het jubileumjaar grijpen we niet te rug op oude successen, maar brengen we een hele nieuwe show. Misschien is dit wel mijn laatste theaterrevue. We willen het publiek nog één keer vuur werk laten zien». Het stoppen van de theater zal vele fans aan het hart gaan zo weinig theateramusement publiek steekt het enthousiasme vnnT Andrés revues niet onder stoelen banken. Het is niet voor niets dat An dré van Duin de door het publiek toe gekende Televizier Ring in ontvangst mocht nemen. André over het eventueel stoppen van zijn revues «De kosten vliegen de pan uit. Een revue is heel kostbaar en o wordt praktisch onbetaalbaar. Het pu- de decorontwerpen van bliek moet nu al een aardig bedrag Adam niet vergeten. Grote kl neertellen. Nog hogere entreeprijzen Corrie laat in deze sl kunnen we niet vragen. Driedimensio- werk zien. De veelzijdige Corrie I naai amusement wordt straks zeld- hoort tot de weinige artiesten die zaam», aldus André over de toekomst wel kunnen acteren, dansen en zing van zijn theatershows. Haar klassieke dansopleiding vormt basis van haar succesvolle carrière. Vrienden Van André van Duin heeft ze veel ge- André van Duin werkt in zijn revues leerd op komisch gebied. André de laatste jaren met een vaste ploeg, schrijft eveneens het camavalsrepertoi- De gouden driehoek met Frans van re voor Corrie. Dusschoten en Corrie van Gorp speelt Corrie over André: «Ik ben daarin een hoofdrol. nogal gek van zijn stem. Vooral zijl netwerk van j. leugens. De volwassenen zijn er bij gebaat de zaak in de doofpot te stoppen. Dora’s va der heeft namelijk een verhouding met me vrouw K. Dit stelt de heer K. in de gelegen heid om de dochter het hof te maken. Na het voorval verbreekt Dora de omgang met de familie K. en eist van haar vader hetzelf- Het Brabants Orkest geeft o.i.v. dirigent de. Nadat Dora met zelfmoord gedreigd Roelof van Driesten een kerstconcert heeft en tijdens een ruzie met haar vader m.m.v. Anne de Vries (hobo), diverse zang- flauwvalt, haalt deze haar over de d-14*- solisten en het koor van het Brabants Con- raadplegen. In een brief licht c_ - servatorium. Werken van o.a. Bizet, Albino- Freud in over haar levens- en ziektegeschie ni, Boyce, Bach en een serie sfeervolle kerst- denis. De opdracht aan Freud luidt: «Pro- liederen. Een concert voor het hele gezin. beert u haar nu tot rede te brengen». In de behandelkamer van de psychiater vöert Dora een strijd om haar eigenwaarde. a 17 1 Wanneer je aanknopingspunten uit het ver- F Ï*HI1K leden, waar je tot dan toe je waarde aan ontleende, achter je laat, sterft er iets in je- ten ut Dit proces voltrekt zich ook in Dora. zijn c: ervaart haar eigen dood, maar hervindt bundel haar oorspronkelijke zelf. leen» In Dora’s hysterie ziet de schrijfster Hélé- tueen ne Cixous de uiting van een «vrouwelijk» Drie protest tegen J- onze cultuur. liefdesverhouding met haar te beginnen en Kin< gebruikt de woorden: «Je weet dat ik niets uur (1 mijn vrouw heb». Dora laat hem niej Vooi 'preken, geeft hem een klap in het ge zicht en rent weg. Als ze daarna thuis komt, trekt zij zich terug op haar kamer. Ze wordt gewekt door de heer K., die zegt iets te ko men halen. De volgende dag heeft iemand de sleutel ontvreemd. Dora koestert een sterke verdenking jegens K. Wanneer haar vader (de heer B.) die daar ook verblijft, aankondigt te vertrekken, besluit Dora met i mee te gaan. e vertelt haar moeder later wat bij het meer is voorgevallen en verzwijgt dan dat de heer K. haar al eerder, toen ze 14 was, met seksuele avances heeft overrompeld. De va der roept de heer K. ter verantwoording. De heer K. ontkent het voorval en maakt Dora verdacht door haar vader te vertellen dat zijn dochter «verboden» boeken leest. Deze informatie kan alleen afkomstig zijn van mevrouw K. met wie Dora vertrouwelijk Mevrouw K. bespreekt met Dora i-u.lr huwelijksleven. kennis, ijk door filmpje over de drie kinderen die naar een C5 de drie kinderen mee naar de geheime Twee avonden in de studio-zaal met zijn A schuilplaats. Die schuilplaats staat helemaal nieuwe voorstelling «Verlopen en Verla- OV^l* SE H 1 S V°' met ^’n®en die de verzame'd ten». Een avond cynisch en bijtend cabaret, sten gehouden. Waarom dat gebeurt, is nog Nog een beperkt aantal plaatsen verkrijg- De Stadsschouwburg/Kultureel Sentrum groep: ze was immers joxlse, communiste Hoewd'n^et iedereen van de groep het organiseert in samenwerking met de Vrije en intellectueel Begin 1933 vluchtte zij dan leuk vindt dat de drie in de schuilplaats zijn. Boekhandel op dinsdag 11 december om ook uit Duitsland weg en via Marseille m ze toch blijven om te sl 20.30 u. in de Theaterkelder een lezing kwam zij in 1941 tn Mexico terecht. In 947 je mecwerj(en aan de fil^ of heb je vooral de nadruk op de socialistische ie- - v“ PaVs1t> waan" st,err®n a‘s VaJesJia G£‘’ verzet en haar ballingschap in Latijns-Ame- «De Sprong» SsSïSSr «De Sprong» is een tragi-komedie van Ier Fi- Roswitha Wiegmann werd in 1949 gebo- Larry Fineberg, die gespeeld wordt door werd ren in de DDR, studeerde germanistiek en Mary Dresselhuys, Ramses Shaffy, Jules I7n|LpnnPPrf rwierf WOont sinds 1974 in Nederland. Ze is als Hamel, Steye van Brandenberg en Magali UlBLUllLCl l docente verbonden aan de Frederik Muller de Frémery. De regie is in handen van Henk Akademie. Ze publiceert regelmatig in de van Ulsen. Het folkconcert op.zondagmiddagléi de- Deze uitstekende voorstelling is te zien in cember m de studiozaal wordt veraorgd de schouwburg-zaal op donderdag 6 en vrij- door Belgische formatie 1 Express Céjun dag 7 december. onder leiding van Knstof Steenhaut.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1984 | | pagina 13