borit
3,95
5,95
ee
■sar
5,95
Lezing door
Alleen voor kinderen
Film
In theater het Heks
Kerstconcert
Kinderkino
SThDSSCHOUWUhG
Jazz in
december
Ipakket.
«Het
Richardson-
effect»
I Toneelgroep
Baal met
beste
jubüeu>»(ccs'
Het dagboek van
Roswitha Wiegmann Youpvan’tHek
Despuuwberg
tber 1984-pagina 12
Donderdag 6 december 1984 - pagina 13
DE TILBURGSE KOERIER
Bistro
Viscocktail
Kervel-aspergessoep
Hazepeper
Kerstijs
Koffie met bonbons
f97,50
Het i
doet,
Gemarine
pres
gen
Wij
Gelegen naast de Coca Cola fabrieken, afslag ’s Gravenmoer.
Vit-
laf 8
4 Bolsius
."“j" Stichting Dansproduktie en Studio’s Onaf- de problemen van haar huwelijks!
hankelijk Toneel met de grote produktie is de bron van Dora’s seksuele kt
alles «Mariënbad 1990», gebaseerd op de film vader stelt de heer K. in het gelijk
«L’année demière a Mariënbad» van Alain voorval als een «fantasie» van Dc
Resnais naar het boek van Alian Robbe schouwen.
Grillet. Concept en eindregie: Ton Lutge- Dora raakt verstrikt m een net
rink. Choreografie: Bianca van Dillen. Mu- leugens. De volwassenen zijn er t
ipel kaars
McKinsey van Gunniq en Jace v.d. Ven/Op heel de wereld zij alleen. Te zien op dinsdag
11 december 2030 uur. In: Atelier/Tbeater Het Heks, Lannerstraat 1.
dood, maar hervindt
l.
Op vrijdag 14 december 20.00 uur geeft
Karin van Hest een lezing, of zo u wilt een
openbare les, over de ontwikkelingen in
M
ig de voorraad strekt
1
ZOUAVENLAAN 77
werl
hooi
wel
voor het royale
i zelf
in se-
luerduif.
i om de
wensen
MODERN BEELDHOUWEN
(plastisch ruimtelijk vormgeven voor beginners)
o.i.v. Berend Peter, beeldhouwer te Veen
dinsdagavond 19.30-22.00 uur.
Op deze cursus is het mogelijk om:
BEELDEN/RELIEFS/OBJEKTEN
EN CONSTRUCTIES
te maken in: hout, metaal, steen, klei, karton, papier,
gips, kunststoffen en textiel.
KOM VRIJBLIJVEND VOOR INFORMATIE OF BEL: 013/68.43.33.
wo t/m. zo. vanaf 17.30 uur
GALLERY CLUB
Heuvelring 37 - Tilburg
en
rans,
be-
dui-
wint in
e jubi
imitatie
O
5121
ziet de schrijfster Hélè-
o van een «vrouwelijk»
de mannelijke dominantie in
optreden
op 11, 12,
*r aan-
lan: En daar
™rziene eindv
rink. Choreografie: Bianca v
ziek: Henk van der Meulen.
t concer
.15 uur hi uc
worden door
•s legt zich toe
et thema’s als
compo-
In verband met het c-4
van André van Duin op 1
13, 14 en 15 december
staande in de Stadsschouw
burg in Tilburg, bieden wij on
ze lezers en lezeressen een ex
clusief interview aan met deze
komiek.
Leest u alles over André van
Duin die misschien voor het
laatst in Tilburg komt met zijn
show.
L’Escargot
Kerstmenu 1984
Diverse vleesspecialiteiten
met palmharten
Heldere ossestaartsoep
glimlach
i er dit keer
orig seizoen 1
onderwerp e
en moderne
draait alles
nostalg1**'
loorkomt
Centrum voor Kunstzinnige vorming
Zouavenlaan 77, Tilburg. 013/684333
Café-restaurant-party centre
ontplooit diverse activiteiten. Gezellige cafébar waar u rustig
kunt vertoeven
Specialiteitenrestaurant party centre, ontmoetingsplaats voor
de zakenwereld met zakenlunches.
Heibloamstrnt 4. De Boer/Loon op Zond. Tel. 04245-236
o wat, dromen van de grote we-
jiechelen onder de lakens. Zoals van
j Jt van Gunniq verwacht kan
worden, staan de poëtische teksten een pro
gramma vol vaart en komische intermezzo’s
niet in de weg. De vroege samenwerking
met Jace v.d. Ven (een groot deel van de ge
dichten werd geschreven, terwijl al vast
stond dat ze in deze produktie gebruikt zou
den worden) heeft voor een evenwichtige
voorstelling gezorgd, waarin de toeganke
lijkheid en theatrale mogelijkheden van de
--1 komen. Kei uc-
Voor de vijfde en laatste keer te zien in zelf.
Tilburg, de meestbesproken Nederlandse Ze er
toneelvoorstelling van de laatste jaren. Het haar i
aangrijpende «Dagboek van Anne Frank» r-
wordt in een bewerking van Mies Bouhuys
gespeeld door o.a. Jeroen Krabbé (tevens
regie) en Jip Wijngaarden.
<En
een fik
kinde
Vrijdag 7 december vindt er om 22.15 uur
een optreden plaats van de pianist Albert
Veenendaal. Albert Veenendaal volgde vijf
jaar de opleiding Improviserend Musikus
aan het Amsterdamse Conservatorium. Hij
speelt in de formaties De Duo's, het Nikos
Tsilojanis Kwintet en UIL (Utrechts Impro
visatie Laboratorium).
Donderdag 13 december om 22.15 uur in
de Theaterkelder een sessie o.i.v. de Tilburg-
se musikus Ben Boogaard. Het concert op
vrijdag 14 december om 22.15 uur in de
Theaterkelder zal verzorgd worden door
saxofonist Ab Baars. Ab Baars 11
op de improvisatiemuziek met uicm
uitgangspunt en zogenaamde instant c
sing. Een zeer actief musikus binnen
reld van de improvisatiemuziek.
io-zaal met zijn
nieuwe voorstelling «Verlopen en Verla
ten». Een avond cynisch en bijtend cabaret,
weinig voorspelbaar en hoog van temp^
Nog een beperkt aantal plaatsen verkrijg
baar voor donderdag 20 en vrijdag 21 de
cember.
Het Kinderfilmhuis vertoont op woensdag
12 december om half drie de film «Het
mirakel van Milaan».
-r komen natuurlijk nog de
idverschijnselen bij.
schreef ook weer: «Zo ein-
niet met een knal maar met
hem r
Op 19 november 1900 werd in l._
Duitsland Anna Seghers geboren. Anna Se-
ghers, haar echte naam is Netty Reiling,
groeide op in een burgerlijk joods gezin. Zij
studeerde kunstgeschiedenis en promoveer
de op een proefschrift over Rembrandt. In
1928 verscheen onder het pseudoniem Anna
Seghers haar eerste boek: «Aufstand der Fi
scher von St. Barbara». Voor dit boek werd
zij geëerd met de Kleist-Preis en verwie.i
daarmee bekendheid. Zij werd lid van de
communistische partij en ze sloot zich aan Akademie. Ze publiceert regelmatig in de
bij de socialistische schrijversbond. Groene Amsterdammer en ze heeft poëzie
Na de machtsovername in 1933 van Hit- vertaald van Breytenbach van het Afri-
ler behoorde zij bij de meest bedreigde kaans/Nederlands in het Duits.
ershows vorig jas
in. Er is al volgens
it en het
voor
:n of
Koffie met bonbons f 39,50
(uw chefkok Geen seeoregts)
Wat is er gebeurd voordat Dora bij Freud lf-*J-
in behandeling komt? Twee jaar terug no- gebr„
nden d*gde mevrouw K Dora uit te komen loge- aan r
T tiid ren *n een P*aats aan het meer. De familie uitspr
J K. is al jarenlang bevriend met de ouders zicht i
van Dora. Als Dora bij hen logeert, is het
gebruikelijk dat zij de slaapkamer deelt met
mevrouw K. en dat de echtgenoot zijn
slaapvertrek elders heeft. Tijdens een wan
deling langs het meer spreekt de heer K. te
genover de 16-jarige Dora de wens uit een
dokter te «Op heel de wereld zij alleen» is een poë- prutsen nog w
de vader zietheaterprogramma van de Tilburgse reld en giechel
ctegeschie- theatermakers McKinsey van Gunniq in McKinsey
samenwerking 4 J-- -J— -
eigen stad ai»<-
ce v.d. Ven. 2
«Kroniek van
(eerste kerstdag gesl.)
Ook deze week hebben wij weer T
een heerlijk menu voor 2St-
Vakkundig advies
Nieuwe bontmantels op maat
Modernisering en reparaties
Uitgekiend voor elk budget
Modern atelier
Ruime parkeergelegenheid
Dusschoten beleeft veel
et theater. Hij komt aan
en zegt«Ik vind
met het publiek zo j
een theatermens.
_,xe klachten heb ik het
theater een jaar moeten missen. Dat y
viel me heel zwaar. Na dit seizoen zal
ik daar iets minder moeite mee heb
ben, omdat we nu veel meer voorstel
lingen doen».
Frans vindt J
scènes het sterkst. «Ik -
jaar met André en ik bewonder hem
„e korte komische s
en feeling voor impro
Het is vaak moeilijk om
iorp en niet zelf de slappe lach te krijgen. In
Corrie, zijn serieuze werk vind ik hem ook wel B
goed, maar voor mij is hij toch de ge
boren komiek».
3 André voegt zich bij het gesprek en «Por
me weten Ze vervolgt vertelt over de eenheid in zijn komi- Parijs,
ballet ziet er dit seizoen sche en serieuze werk «In deze show uitgeverij
heb ik daar een mooi liedje over. Het leende de
heet «Alleen» en zegt precies hoe ik
daarover denk. Ik voel me in feite pas
compleet wanneer zowel de komische
als de serieuze kant aan bod kan ko
men. Eén keuze tussen beide, wil ik
niet maken».
En dan even later «Voor iedere be-
-:-L id heb ik zo’n publiek. Voor mijn
,En toch spring ik
weer over de balk»
Donderdag 13 december om 4 uur in Ki
no-’t Heks en zaterdag 15 december om 2
uur in Kino-Binnenstad, Langestraat 13.
Voor kinderen van 8 tot 12 jaar.
i toch spring ik weer over de balk», is
lm over een jongetje van 10 jaar die
Jerverlamming heeft gehad en in een rol
stoel zit. Zijn vader is paardendressev
Adam wil niets liever dan een goed ruiter
worden. Maar dat lijkt onmogelijk. Toch
geeft Adam de moed niet op en met de hulp
van zijn vriendjes oefent hij veel. Zijn
ouders weten dit niet. En zo leert Adam
stiekem paardrijden en op een gegeven mo
ment is hij zover, dat hij zijn rolstoel ver
ruilt voor een paard en triomfantelijk naar
huis rijdt...
<Gat in de grens»
Donderdag 20 december
üno-’t Heks en zaterdag 2 de
iur in Kino-Binne
foor kinderen an 8
jrtret van Dora van Hélène» in
Cixons verscheen in 1976 bij
«des femmesCixous ont
stof van het stuk aan een pu-
blikatie van Sigmund Freud «Fragment
van de analyse van een geval van hyste
rie» uit 1905. Hierin beschrijft Freud
de analyse van zijn patiënte Ida Bauer,
die hij in zijn verslag «Dora» noemt.
Het toneelstuk werd voor het eerst op
gevoerd in februari 1976 in Parijs.
«Portret van Dora» zal op dinsdag
11 december in de Studio-zaal te zien
zijn als co-produktie van Toneelgroep
Sater en Theater Persona in een regie
I van Agaath Whitteman. Er wordt ge
nie daarom wel speeld door Josée Ruiter, Marie-Loui-
se Stheins, Bram van der Vlught, René
Frank, Femke Boersma en Roelant Ra-
dier-
Lezing in het Heks 20°jXitÏÏ
openbare les, over de ontwikkelingen in
Textielkunst Vanaf de renaissance tot in deze eeuw ge-
sinds 1945 Tz^
kunst. Wandtapijten (gobelins) lijken wat
hun voorstelling betreft op schilderijen die
opgebouwd zijn uit draden. Zelfs de vergul
de lijsten die om schilderijen zitten, werden
letterlijk nagebootst. Wandtapijten waren
dan ook geen zelfstandige kunstuiting maar
meer een vorm van toegepaste kunst. Na de
Tweede Wereldoorlog zien we een aantal
tendensen binnen de textielkunst die op
merkelijk genoemd mogen worden. Bij de
antieke gobelins volgde de wollen draad
slechts het ontwerp dat door een schilder
was gemaakt. Tegenwoordig wordt de draad 1
en ook andere flexibele materialen als dra-
ger gezien die allerlei beelden en associaties
kan oproepen. De materie waaraan textiel- j
kunst altijd zo gebonden leek, blijkt nu een
eigen expressief leven te gaan leiden.
In de lezing zal na een kort historisch
overzicht aan de hand van dia’s nader inge- l|
gaan worden op de textielkunst uit Oost-
Europa. de Verenigde Staten en Japan.
Atelier/Theater Het Heks, Lannerstraat
1, Tilburg-Noord. 013-551171
Fons Korremans
De man die allee van bont weet.
Fatimastraat 91, tel. 013/353947,
b.g.g. 341107, Tilburg
Geopend van 9.00 -17.30 uur. 's
Maandags gesloten
publiek. In een
feestelijk thea-
ipgezet. Met de vaste
Hans Otjes en een impo-
vtevens, krijgt het publiek
laatste theatershow van
Een extra reden om
André «Frans en Corrie zijn naast
collega’s ook goede vrienden van me.
We kennen elkaar door en door. Dat
moet ook wel, want in de shows wordt
veel geïmproviseerd. Je moet elkaar
precies aapvoelen, anders gaat de vaart
er uit. Zonder improviseren heb ik
geen lol in het theaterwerk. Soms dwa- serieus
len we wel eens een heel eind van onze Frans van T K
tekst af. Dan wordt het een uitdaging plezier aan het
om de scène weer in het oude spoor te ons tafeltje zitten en
krijgen. Het publiek weet dat enorm te dat directe contact
waarderen. Schieten we verder nog on- fijn. Ik ben echt
verwacht in de lach, dan is het hek he- Door lichamelijke
lemaal van de dam». theater een jaar
Naast André, Corrie en Fra
speelt Hans Otjes eveneens- een
langrijke rol in de revue. Hans is c
delijk een aanwinst in het geheel. e--
André: «Hans voelt ons goed aan Frans vindt André in de komische CoTrü* GT1 f I zxy*
en hij krijgt regelmatig een open doek- scènes het sterkst. «Ik werk zo’n 14 Vil Ilvdlvl 1 VI
je van het publiek. Zijn inbreng bij de jaar met André en ik bewonder hem
komische scènes is uitstekend». Het vooral in de korte komische scènes. CTïrklon zz Vflïl I 101*51'»
ballet ziet er dit jaar weer beter uit dan Zijn timing en feeling voor improvisa- Kj|-rVlVll UlllVl v 44.11 VZVF114-"
vorig jaar. André draait zijn hoofd ver- tie is uniek. Het is vaak moeilijk om
o s naar Corrie van Gorp en niet zelf de sli
roept«Een vraag voor jou,
Over het ballet».
Corrie voegt zich in het gesprek met
een plagerig«Ja, Dré. Wat wil die
meneer van me weten?» --
fantastisch uit. De choreograaf Barrie
Stevens heeft er veel werk van ge
maakt. En dan moet ik de fraaie kos
tuums van de Engelse Lqlu Philips en
j. j- horman
irote klasse»,
show veel dans-
be-
s zo- zigheid heb ik zo’n publiek. Voor mijn
igen. rustige platen, mijn komische liedjes,
nt de mijn films, mijn televisiewerk, mijn ra
dioprogramma en in het theater breng
ik een mengeling van dat alles. Mis
schien dat de mensen
zo graag in het theater zien. Ik ben zelf
het meeste Verknocht aan de radio.
Radio is het laatste wat ik zou laten
schieten».
Toekomst
André heeft dit seizoen z’n handen
vol aan het theatergebeuren. Veel
voor andere dingen is er niet. Ar
vertelt ons «In de middag om een uur
of vier gaat de bus en voordat je thuis
bent, is het al in de nacht. Hoewel het
in de bus altijd heel gezellig is, zie ik
toch wel op tegen dat vele reizen. Er
blijft geen tijd over voor andere din
gen».
Na deze revue zal André naar alle
waarschijnlijkheid het theater verlaten.
Televisie, radio en een speelfilm met
meneer en mevrouw de Bok staan op
het programma.
André «Zoals het er nu voorstaat,
is dit de laatste revue. In de toekomst IVianenDaö
hoop ik nog wel wat op kleinere basis
in het theater te doen. Maar dat is nog j.T'*ee av°nden in de, schouwburg-zaal;
theaterhefde. Ik hoop daarmee dat ik r, -
het theaterpubliek nog één keer a
kan laten zien».
Het mirakel van Milaan is een sprookje
en gaat over Toto,’ een vondeling die door
een vriendelijke oude dame wordt opge
voed. Als de oude dame sterft, moet Toto
het voortaan uitzoeken. Hij komt terecht bij
een groep armen dip aan de rand van Mi
laan in primitieve hutten wonen. Als daar
eur en opeens olie wordt gevonden, moeten alle
ruiter hutbewoners weg. De politie komt eraan te
pas om ze met traangas te verjagen.
Maar dan verschijnt de oude dame
de hemel, en die geeft Toto een wondere
Deze duif helpt Toto en de armen
politie te verdrijven, en vervult de
van de arme mensen. Als de duif door enge
len weggenomen wordt, is het weer even
mis, maar de oude dame slaagt erin hem
weer terug te bezorgen. Hij zorgt er dan
voor dat Toto en de armen op bezemstelen
om 4 uur in naar een ander land kunnen vliegen,
dag 2 december om 2 Een film van de Italiaanse filmmaker 1
menstad, Langestraat 13. toria de Sica uit 1950 voor kinderen vana
8 tot 12 jaar. jaar.
Rood baarsfilet met
wltte-wljnsaus
Hazerug met wildsaus
^TaaSme'
Kerstijs
rieuze liedjes mag ik graag horen». ft
André van Duin heeft het gesprek
even verlaten en mist Corries compli-
menten. «André heeft me veel geleerd. <4
is een uniek talent. Alles wat hij
«oet, slaat aan. Of het nu gaat om ko-
rnische platen, serieuze liedjes, radio- W
werk, film, theater of televisieshows en ’Si
presenteren. Zo’n veelzijdig talent krij-
we nooit meer. Het is wel jammer
dat ik hem het dansen niet kan bij-
brengen», lacht een vrolijke Corrie van »L
Gorp, die in deze jubileumrevue een
spectaculaire imitatie van Michael 'fft
Jackson laat zien. jra
André van Duin viert zijn twintigjarig artiestenjubileum met het
wervelende «Jubileum-Revue» brengt de veelzijdige komiek een
terprogramma dat voor deze gelegenheid extra groots is oj
feestgangers Frans van Dusschoten, Corrie van Gorp, 1'
sant ballet onder choreografische leiding van Barrie St
een prachtige show voorgeschoteld. Dat dit wellicht de It
André van Duin is, vertelt hij ons in een exclusief interview,
het feestje van de komiek te bezoeken.
f’ Toneelgroep Baal is sinds geruime tijd weer eens in Tilburg te zien. Op woensdag 12 de- Man: Welnee. We hebben nog het Ri-
cember wordt in de studio-zaal de voorstelling ««Het Richardson-effect» gespeeld. Deze chardson-effect.
produktie is een vertaling van het hoorspel «Biospharenklange» uit 1977 van Wolfgang II- Elke waarneming heeft de betekenis die
desmeier en wordt gespeeld door Elsje de Wijn en Han Römer, die tevens voor de regie een individu eraan toekent. Een dode vogel
zorgde. Het decorontwerp is van Alex van Warmerdam. kan een levensgrote voorbode worden van
Man: Het allerlaatste einde stel ik me zo Man: Eliot. Niet slecht, vind ik. Ik geloof de ondergang van de wereld. Dit «duiden»,
voor, dat duizenden grote zwarte vogels in alleen niet in een knal, noch in een zucht. ^an gebeurtenissen kan uitgroeien tot een
zwermen uit de lucht komen vallen. Vrouw: Volgens jou voltrekt het einde dagvullmg. Dat is het geval bij het echtpaar
Vrouw: Je stelt je het eind steeds anders zich volkomen geruisloos. in de voorstelling «het Richardson-effect».
Man: Het zal bestaan uit de som van al
deze fantasieën.
Vrouw: Dat wordt een apocalyptisch ein-
king met de eveneens uit onze
afkomstige dichter/journalist Ja-
Zijn nieuwe gedichtenbundel
n Verlangen» vormde de basis
«vu. uvtc p.oduktie vol muziek, beweging
en mime. In deze bundel die vorige maand stond dat ze in deze produktie gebruikt zou-
bij uitgeverij Gianotten in Tilburg ver- den worden) heeft voor een evenwichtige
scheen, worden in twintig berijmde gedich- voorstelling gezorgd, waarin de toeganke-
ten de fantasieën van de ik-figuur rondom lijkheid en theatrale mogelijkheden van de
eerste liefde vervat. De tekst van de poëzie optimaal tot uiting komen. Het de-
idel wordt in «Op heel de wereld zij al- corontwerp is van Mario Vermazer en en
i» integraal ten tonele gevoerd, gesi- werd door hemzelf en Frans Pullens uitge-
tueerd in een kostschoolachtige omgeving, voerd. Het licht wordt gedaan door Paul le
Di ie jongeren, net voordat ze gaan slapen, Blanc.
André van Duin brengt dit seizoen
zijn zevende theatershow op de bühne.
Tot nu toe trok hij volle zalen met deze
door Joop van den Ende geproduceer
de shows. In het jubileumjaar is er nog
een schepje bovenop gedaan en kan
het publiek genieten van de beste re
vues met André in de hoofdrol.
Met een glimlach vertelt André
«We hebben er dit keer veel werk van
gemaakt. Vorig seizoen hadden we de
televisie als onderwerp en werkten we
met strakke en moderne decors. In de
ze show draait alles om het reizen en
viert de nostalgische sfeer hoogtij.
Daardoor komt de hele revue wat war
mer over. Ik vind het zelf de beste re
vue die we tot nu toe gemaakt hebben.
In het jubileumjaar grijpen we niet te
rug op oude successen, maar brengen
we een hele nieuwe show. Misschien is
dit wel mijn laatste theaterrevue. We
willen het publiek nog één keer vuur
werk laten zien».
Het stoppen van de theater
zal vele fans aan het hart gaan
zo weinig theateramusement
publiek steekt het enthousiasme vnnT
Andrés revues niet onder stoelen
banken. Het is niet voor niets dat An
dré van Duin de door het publiek toe
gekende Televizier Ring in ontvangst
mocht nemen.
André over het eventueel stoppen
van zijn revues «De kosten vliegen de
pan uit. Een revue is heel kostbaar en o
wordt praktisch onbetaalbaar. Het pu- de decorontwerpen van
bliek moet nu al een aardig bedrag Adam niet vergeten. Grote kl
neertellen. Nog hogere entreeprijzen Corrie laat in deze sl
kunnen we niet vragen. Driedimensio- werk zien. De veelzijdige Corrie I
naai amusement wordt straks zeld- hoort tot de weinige artiesten die
zaam», aldus André over de toekomst wel kunnen acteren, dansen en zing
van zijn theatershows. Haar klassieke dansopleiding vormt
basis van haar succesvolle carrière.
Vrienden Van André van Duin heeft ze veel ge-
André van Duin werkt in zijn revues leerd op komisch gebied. André
de laatste jaren met een vaste ploeg, schrijft eveneens het camavalsrepertoi-
De gouden driehoek met Frans van re voor Corrie.
Dusschoten en Corrie van Gorp speelt Corrie over André: «Ik ben
daarin een hoofdrol. nogal gek van zijn stem. Vooral zijl
netwerk van
j. leugens. De volwassenen zijn er bij gebaat
de zaak in de doofpot te stoppen. Dora’s va
der heeft namelijk een verhouding met me
vrouw K. Dit stelt de heer K. in de gelegen
heid om de dochter het hof te maken. Na
het voorval verbreekt Dora de omgang met
de familie K. en eist van haar vader hetzelf-
Het Brabants Orkest geeft o.i.v. dirigent de. Nadat Dora met zelfmoord gedreigd
Roelof van Driesten een kerstconcert heeft en tijdens een ruzie met haar vader
m.m.v. Anne de Vries (hobo), diverse zang- flauwvalt, haalt deze haar over de d-14*-
solisten en het koor van het Brabants Con- raadplegen. In een brief licht c_ -
servatorium. Werken van o.a. Bizet, Albino- Freud in over haar levens- en ziektegeschie
ni, Boyce, Bach en een serie sfeervolle kerst- denis. De opdracht aan Freud luidt: «Pro-
liederen. Een concert voor het hele gezin. beert u haar nu tot rede te brengen».
In de behandelkamer van de psychiater
vöert Dora een strijd om haar eigenwaarde.
a 17 1 Wanneer je aanknopingspunten uit het ver-
F Ï*HI1K leden, waar je tot dan toe je waarde aan
ontleende, achter je laat, sterft er iets in je- ten ut
Dit proces voltrekt zich ook in Dora. zijn c:
ervaart haar eigen dood, maar hervindt bundel
haar oorspronkelijke zelf. leen»
In Dora’s hysterie ziet de schrijfster Hélé- tueen
ne Cixous de uiting van een «vrouwelijk» Drie
protest tegen J-
onze cultuur.
liefdesverhouding met haar te beginnen en Kin<
gebruikt de woorden: «Je weet dat ik niets uur
(1 mijn vrouw heb». Dora laat hem niej Vooi
'preken, geeft hem een klap in het ge
zicht en rent weg. Als ze daarna thuis komt,
trekt zij zich terug op haar kamer. Ze wordt
gewekt door de heer K., die zegt iets te ko
men halen. De volgende dag heeft iemand
de sleutel ontvreemd. Dora koestert een
sterke verdenking jegens K. Wanneer haar
vader (de heer B.) die daar ook verblijft,
aankondigt te vertrekken, besluit Dora met
i mee te gaan.
e vertelt haar moeder later wat bij het
meer is voorgevallen en verzwijgt dan dat de
heer K. haar al eerder, toen ze 14 was, met
seksuele avances heeft overrompeld. De va
der roept de heer K. ter verantwoording. De
heer K. ontkent het voorval en maakt Dora
verdacht door haar vader te vertellen dat
zijn dochter «verboden» boeken leest. Deze
informatie kan alleen afkomstig zijn van
mevrouw K. met wie Dora vertrouwelijk
Mevrouw K. bespreekt met Dora
i-u.lr huwelijksleven.
kennis,
ijk door
filmpje over de drie kinderen die naar een
C5 de drie kinderen mee naar de geheime Twee avonden in de studio-zaal met zijn
A schuilplaats. Die schuilplaats staat helemaal nieuwe voorstelling «Verlopen en Verla-
OV^l* SE H 1 S V°' met ^’n®en die de verzame'd ten». Een avond cynisch en bijtend cabaret,
sten gehouden. Waarom dat gebeurt, is nog Nog een beperkt aantal plaatsen verkrijg-
De Stadsschouwburg/Kultureel Sentrum groep: ze was immers joxlse, communiste Hoewd'n^et iedereen van de groep het
organiseert in samenwerking met de Vrije en intellectueel Begin 1933 vluchtte zij dan leuk vindt dat de drie in de schuilplaats zijn.
Boekhandel op dinsdag 11 december om ook uit Duitsland weg en via Marseille m ze toch blijven om te sl
20.30 u. in de Theaterkelder een lezing kwam zij in 1941 tn Mexico terecht. In 947 je mecwerj(en aan de fil^ of heb je
vooral de nadruk op de socialistische ie- - v“ PaVs1t> waan" st,err®n a‘s VaJesJia G£‘’
verzet en haar ballingschap in Latijns-Ame- «De Sprong» SsSïSSr
«De Sprong» is een tragi-komedie van
Ier Fi- Roswitha Wiegmann werd in 1949 gebo- Larry Fineberg, die gespeeld wordt door
werd ren in de DDR, studeerde germanistiek en Mary Dresselhuys, Ramses Shaffy, Jules I7n|LpnnPPrf
rwierf WOont sinds 1974 in Nederland. Ze is als Hamel, Steye van Brandenberg en Magali UlBLUllLCl l
docente verbonden aan de Frederik Muller de Frémery. De regie is in handen van Henk
Akademie. Ze publiceert regelmatig in de van Ulsen. Het folkconcert op.zondagmiddagléi de-
Deze uitstekende voorstelling is te zien in cember m de studiozaal wordt veraorgd
de schouwburg-zaal op donderdag 6 en vrij- door Belgische formatie 1 Express Céjun
dag 7 december. onder leiding van Knstof Steenhaut.