1
D
Zweefvliegen,
een fijne sport
rA '^ee|
in»
2U3
STIL
kapel van O.-L.-Vrouw ter Nood
s
Meubel Gallery Waalwijk
Open dagen bij Jevel
Vrijwilligers-
centrale
zoekt
vrijwilligers voor:
RU
ilen
>7
ode
Grotestraat
Tel. 0416040680
Leo v. lersel
MEIELLEN
InM
LEDER
*stof
DE TILBURGSE KOERIER
Donderdag 1 november 1984 - pagina 29
er 1984 - pagina 28
Grafisch bedrijf laat zich zien
IN
Solo
Dames-
onderblouses
Blijvende gedachtenis aan de bevrijding:
T,ONEEL
631760
ig ove
BIJ AANKOOP VAN MIN. 500,-
iaar de
357a
iaar
and
irgs
ïste
:aak
wol en katoen
zonder, met korte
en lange mouw
cel-En-
3: op-
illen.
ils,
aen,
t. enz.
bui
Ne
en
ieden
Provinciale w«g Tilburg - Waalwijk
Binnenkomst Waalwijk over
spoorlijn rochts
2da stoplicht links
(Putstraat)
Einde Putstraat links
vor-
van
Bredaseweg 161 - Tilburg
Tel. 013-420576
Besterdplein 3,
Tilburg, Tel. 426584
In kwaliteit voordeliger dan wie en waar ook!
iten
Hubv
3-436010
STA
lijk leefmilieu. 4. Ekologische win
keldienst. ^NCRV-televisie: kont
nen voor
den bi
/an de
(bijvoor
nieuwe paro-
jgen.
1 vij enig in-
.neteorolo-
stukje lucht-
n, mee te hei
ning van eene
straten van on-
aan onze goede
reeds een
voor dit doel zullen
rocedures vor-
i het lesvliegen.
ste lessen is
Jan 30 minu-
kom je nog
I van «open
relaties en
mee en
rde kan-
it telefonisch
..jdens kantoor-
zijn wij open
I tot 5 uur. Vrij-
320.
In onze fraaie showroom bent u dagelijks welkom van 9.30 tot 18.00 uur
Vrijdag koopavond tot 21.OÖ uur. za. tot 17.00 uur. Maandagmorgen gesloten
i stroomde na <?- -
ider andere aan sieraden
iwen was er de eerste jar
iet bij.
1 over zweefvliegen en
roefvlucht maken, dan
com bij de bovenstaan-
informatie: KNWL,
i, p.a. Nationaal Zweef
let, Apeldoomseweg 2„^,
telefoon 085-514515.
tructeurs.
Start- en landingsprc
'm de hoofdmoot van 1
v tijdsduur van de eerst
arom haast nooit meer da
aan thermiekvliegen k
t toe.
Indien de weertoestand dermate
slecht is dat er niet gevlogen kan wor
den, zal de leerling in de meeste geval
len theorie-onderricht krijgen. Dit
houdt ondermeer in dat hij
bl*j’ zicht zal moeten krijgen in me
gie, vliegtuigkunde, een stukje tucnt- beV(^Kde
recht en start- en landingsprocedures. de re
Sinds in 1930 het zweefvliegen in Nederland een aanvang nam, is de ontwikke
ling bepaald stormachtig verlopen. Al in 1932 ontstonden de eerste regionale
clubs.
Een ontwikkeling die zich tot op heden heeft doorgezet. Ons land kent nu
urgerzweefvliegclubs en 11 militaire clubs, alle aangesloten bij de Koninklij
Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart.
Elitair
Er zijn nog altijd mensen J“’
zweefvliegen alleen aan een «hogere I
is voorbehouden. Dat is niet zo. Ne
iedereen tegenwoordig kan gaan t
zie je ook bij het zweefvliegen vogels van «.-
lerlei pluimage rondlopen.
Ook de financiële aspecten zijn van dien
aard, dat iedereen kan gaan zweefvliegen.
Maar daarover later meer.
de leerling de mogelijkheid een vakan-
sus te volgen. De cursus duurt 10 da
gen en kost ƒ1.200,- all in. Terlet is zeven
dagen per week open.
Informatie
Wil je meer weten c
eventueel zelf een proef
ben je van harte welkom
de clubs. Algemene i
afd. zweefvliegen, -
vliegcentrum Terle
6816 SM Arnhem, t
Op 2 en 3 november gaat Jevel Jan van Laarhoven b.v. door middel
dagen» haar totale dienstenpakket onder de aandacht brengen van i
vooral ook van het publiek in het algemeen.
In Tilburg en de regio is Jevel Jan van Laarhoven b.v. al langer dan een eeuw
een begrip, echter tot op heden wordt het beeld van het bedrijf, zoals het publiek
zich dat voorstelt, nog altijd beheerst door Kantoorboekhandel en Drukkerij. Het
is inderdaad destijds met een drukkerij, later aangevuld met een kantoorboekhan
del begonnen.
Iedereen moet, alvorens het luchtruim te
mogen kiezen, medisch goedgekeurd zijn.
Voor deze ietwat verzwaarde sportkeuring
kun je terecht bij de GG GD of bij een
i-de bujsarts De keuringsuitslag is in
O_1 twee jaar geldig. Indien de zweef
vlieger 40 jaar of ouder is, moet hij eens per
jaar gekeurd worden.
Kosten
Zoals eerder gezegd: zweefvliegen is geen
kostbare bezigheid. Afhankelijk van de fre
quentie waarmee gevlogen wordt stijgen of
dalen de kosten in het algemeen.
Een aantal vaste kosten komen jaarlijks
terug. De bijdrage voor de Koninklijke Ne
derlandse Vereniging voor Luchtvaart is
zo’n vaste post. De juniores betalen 110,-,
de seniores 130,- per jaar. Voor dit bedrag
ben je collectief verzekerd en ontvang je
vijfmaal per jaar het officiële orgaan van de
afdeling zweefvliegen, het blad «Thermiek».
De contributie die aan de zweef club be
taald wordt, varieert per club.
Clubs rond Tilburg
J--iTilbu-- - -=-
Synagoge
Er werd gezocht naar een stukje
grond en uiteindelijk kwam men te
recht bij een gebouwtje van de firma
Nooteboom, dat achteraf een voorma
lige synagoge bleek te zijn. Voor de
aanpassing van de synagoge - ruimte
die na 1871 weer als magazijn was ge
bruikt - werd onder architecten een
soort prijsvraag georganiseerd. De
plannen van Jos Schijvens kwamen
hierbij ,het best naar voren. De wanden
werden beschilderd door Frans Man
dos; de Tilburgse bevolking zorgde
voor een bloemenzee in de kapel en de
Tilburgse bloemisten versierden het
binnenpleintje. Een fraai vijftiende-
eeuws Mariabeeld werd geschonken
door John Swagemakers. En op 1 mei
1949 was het dan zover: de kapel werd
geopend. Eind 1950 werd de toenmali
ge pastoor van ’t Heike, H. van Dun,
benoemd tot rector van de kapel.
De voordelige exploitatiesaldi die
daarna ontstonden werden besteed
aan instellingen die toen van de grond
probeerden te komen (bijvoorbeeld
Katholieke Gezinszorg,
chies, wijkwerk).
Nieuwe kapel
In het begin van de jaren zestig ver-
L usde de kapel naar de huidige plaats.
_i. i..--jos »-
i-lood-ramen z
Door Kees Ma,,
sboek al-
orlog ge- lijk geen sprak
erd. Da- der is dat de ke
“en ere-
ieuwe
DEZE ÉÉNMALIGE VERKOOP VINDT PLAATS
Onderwijs: 1. Ned. taalles aan buiten
landse mannen/vrouwen in diverse buurt
huizen ’s morgens, ’s middags of ’s avonds.
2. Iemand die ’n taallesgroep wil koördine-
ren (vr.). 3. Bijles aan kinderen lagere
school, bijles Ekonomie aan meisjes HA-
VO-5, bijles Wiskunde aan jongen MAVO-
2. 4. Huiswerkbegeleiding brugklassers. 5.
Huiswerkbegeleiding 10-jarige Marokkaan
se jongen in Goirle.
Aktiegroepen/belangenverenigingen: 1.
Kaffee Karree: a) organiseren aktiviteiten,
klussen etc.; b) verbouwen (oude kapel),
programmeren (tejater, muziek, tentoonstel
lingen). 2. Amnesty International: werk-
groepsleden. 3. Werkgroep Natuurbehoud
en Milieubeheer: verbeteren van het stede
lijk leefmilieu. 4. Ekologische winkel: win-
keldienst. 5. NCRV-televisie: kontaktperso-
nen voor TV-aktiedag febr. ’85. 6. Fanfare
Eeuwigdurende Bijstand: iemand voor
’t bespelen v.d. kleine trom. 7. Bond Wets
Overtreders: iemand voor het spreekuur. 8.
Vredeswinkel: winkeldienst. 9. Baanlozen-
sentrum: voor diverse werkgroepen/kursus-
sen. 10. Muziekkantenwinkel: winkeldienst,
organiseren groepenprestaties. 11. Vrou
wencentrum: telefoondienst. 12. COC: mee
draaien in werkgroepen en voorlichting over
homoseksualiteit. 13. Experimentele Werk
plaatsen: voorlichting over kleinschalig wer
ken op scholen. 14. Woonwinkel: voorlich
ting over energiebesparing. 15. Energiebu-
ro: aktievoeren tegen nieuwe kerncentrales.
16. Kinderwereldwinkel en voorlichting op
scholen over wereldwinkelwerk. 17. Vegeta
risch koken. 18. Voorlichting geven op
markten over ekologisch voedsel.
Biblotheek/adminstratief/bestuurlijk
werk: 1. Lyceum: meehelpen bieb. 2. Zelf
hulpgroep Medicijnverslaafden: penning
meester bestuur, administratieve ondersteu
ning. 3. Vrouwenkrant Brabant: type-werk
voor 2-wekelijkse krant. 4. Vrouwencen
trum: opzet dokumentatiecentrum over
vrouwenbeweging.
Bejaarden: 1Koken voor groepje bejaar
den in buurthuis wo.-mi.
Gehandikapten: 1Sportinstuif Goirle di-
av. lich. gehandikapten. 2. Hooge Veer: gas
touders) 32-jarige vrouw. 3. wandelen/
zwemmen met diepgestoorde of bedgroe-
Peuters: 1Peuterleiding op di- en vrij-mi.
2. Peuterleiding (jongen) op vrij-mo.
Jeugd- en jongerenwerk: 1. Break-dance
les geven op ma. (8-1610) aan 11-16 jr. 2.
Dansles aan 6 t/m 10 jr. en 11 t/m 15 jr. op
do-av. en ma-v. 3. Begeleiding kinderinstuif
op wo-mi/do-av. 4. Sport voor j+m op wo
rn:. 5. Kinderfilmmiddagen begeleiden/
voorbereiden. 6. Kindervakantiewerk voor
bereiden. 7. Leiding gidsen, welpen, bevers
za/wo. 8. Biljartklup begeleiden.
Diversen: 2. Boerderijwerk Berkel-En-
schot (jongen/man). 2. EMMAUS: op
knappen en verkoop tweedehands spullen.
3. Zonnewind: elektronicus/zelfst. kommer-
sieel medew. 4. Hulpcentrale: hand- en
spandiensten op afroep.
Oktober 1944. De geallieerden ruk
ken op, geruchten over verwoeste ste
den en dorpen doen de ronde; de ang
voor wat komen zal groeit. Op 21 okt
ber publiceert «Kerknieuws», een blad
dat verschijnt in de plaats van het ver
boden kerkblad «Rooms Leven»: «Wij
beloven vandaag plechtig, ieder voor
IRWIN BROEN
Foto 1Cockpit (foto J. Plaisier). Foto 2 (foto J. Plaisier) - Foto 3 Controlepa
nelen in een zweefvliegtuig zien er professioneel uit.
zich, om na de oorlog, zodra de om
standigheden dit toelaten.
igst pen aan de totstandkomir
<to- kapel aan een der hoofdst..
ze stad, toe te wijden
Moeder Maria, en stellen nu
bedrag vast, dat wij vggt dit d
beschikbaar stellen».
_„aand, zonder bijk
startgeld. Een grote club waar
een half jaar op de wachtlijst Si
aanmeldt.
Ongeveer dezelfde
vliegveld Eindhoven
Aeroclub.
Vliegveld «de Lint»
biedt onderdak a
«Meeuw». Een kleir
leden, waarvan “r 1
dat de leerling v
totaalbedrag van 3
>oven de 30 kering e.d.) betaal j
tee houden club kent geen wach._y_..
nodig Genoemde clubs zijn alleen in de week-
erkrij- ends en op feestdagen open. Het Nationaal
Zweefvliegcentrum op Terlet bij Arnhem
De ontwikkelingen waarmee deze ber a s- presenteren als de meest com-
detailhandelsactiviteiten gepaard gin- Plete en dynamische specialist op haar
gen noopten het bedrijf in de jaren zes- gebied van Zuid-Nederland.
tig het terrein van de complete kan-
toorinstallaties te betreden. Dit bete-
kende o.a. zelf importeren.
Sinds 1973 importeert Jevel kan- J U j
weef- to°rmeubelen en apparatuur uit Skan-
203 dinavië, Spanje, Frankrijk en diverse
andere landen. Naarmate deze aktivi
teiten groter en steviger werden, ver-
"Ij wierf Jevel Jan van Laarhoven b.v. ex
il clusieve importrechten voor de Bene-
I lux en in diverse gevallen voor geheel
West-Europa. Een voortvarende ex-
POrt was hiervan bet logisch gevolg.
U' De ontwikkelingen in deze branche
J' zetten zich nog altijd voort.
Jevel groeide en ontwikkelde
T is thans een hoog gepsecialiseerc
I, toorinstallateur, in de ruimste beteke-
J nis van het woord, met activiteiten in
geheel West-Europa.
Het grafisch bedrijf van Jevel heeft
zich ontwikkeld tot een modem uitge
rust grafisch produktie-apparaat met
een flexibel aan te wenden drukcapaci-
teit, waaronder drie meer-kleuren per
sen en boekdrukpersen.
Tekstverwerking (fotografisch)
de overige werkzaamheden geschie
uiteraard ook geheel in eigen huis.
Ook de binderij is een belangrijk
onderdeel van het grafisch bedrijf.
Brocheerwerk op grote schaal is één
van de mogelijkheden van de binderij,
terwijl het «bibliotheek- en schoolbe-
stendig» maken van boeken eveneens
tot de specialiteiten behoort.
De steeds meegroeiende afdeling gens
sneldruk, boekhandel, kantoorboek- verhc
en machinehandel en de microcompu
ter, completeren het totale diensten
pakket. Jevel zal zich op 2 en 3 novem-
Hebt u in deze opsomming niks wat u aan
trekt kunnen vinden, kom dan eens langs. Er
zijn nog diverse mogelijkheden die hier niet
vermeld staan en die kunnen nu net voor u
aantrekkelijk zijn.
U kunt bij ons terecht
(434572) de gehele week tijde
uren; voor bemiddelingen
maandag t/m vrijdag van 1
willigerscentrale. SpoorlaanI
Het geld
binnen, ond
juwelen. Bouw--
echter nog niet bij.
In 1947 werd het
comité omgezet in deo
van O.L. Vrouw ter Nood» en
kwam een college van regenten.
Opleiding
i die denken dat De ee^g fase van de training is
°8eNet zoals °P ger*cht de leerling de elementaire
tennissen, aspecten van het vliegen bij te bren-
>els van al- gen- De instructie daartoe wordt gege
ven in tweepersoons lesvliegtuigen
door bevoegde instr
Start- en landir
men de hoofdmoot
Charme ?e t j
daaror
Wat is er nu zo leuk aan zweefvliegen? ten.
Nu, het kunnen vliegen heeft de mens altijd
al geïntrigeerd. Dat zal iedereen wel bekend m
zijn. Zweefvliegen is, in tegenstelling tot
motorvliegtuigen, een kwestie van eenheid
met de elementen. Je bent daarboven moe
derziel alleen in je cockpit, voor een groot
deel afhankelijk van thermiek (stijgwinden)
om zo lang mogelijk boven te kunnen F,::
De totale rust, afgezien van het fluiten
de handelingen in de cockpit een automatis
me zijn geworden en je het ‘zweefvliegen
vanuit een ander gezichtspunt gaat bekij- Na ongeveer 30 A 40 starts (men rekent
ken, gaat de spanning van het lesvliegeji niet in vlieguren) zal de gemiddelde leerling
over in de fijne gewaarwording te kunnen «solo» zijn. Hij krijgt een solo-aantekening
vliegen als een vogel. Veel recreatievliegers op z’n papieren en wordt geacht zijn vluch-
beschouwen hun sport dan ook als een idea- ten nu geheel zelfstandig - zonder instruc-
le manier om de dagelijkse beslommeringen teur - uit te voeren,
even te kunnen vergeten. Toestemming voor solo-vluchten krijgt de
leerling alleen als hij in meerdere lesvluch
ten bewezen heeft alle onderdelen onder de
knie te hebben; helemaal geen fouten meer
te maken. Veiligheid voor alles
Brevetten
In Nederland krijgt de leerling op het
moment dat hij solo is zijn aantekening
voor het A-brevet. Deze aantekening is ech
ter officieus en wordt alleen nog uitgegeven
ten behoeve van de leerling zelf. De brevet
ten B C D, E en F worden wél officieel uit- jn de omgeving van Tiiburg kun je
gereikt. Voor het behalen van die brevetten uit drie zweefvliegclubs binnen een straal
wordt een takenhjst afgewerkt waarbij van dertig kilometer. Allereerst de Gilzer
iedere taak door een instructeur gesigneerd Luchtvaartclub «Illustrious» op vliegbasis
w<?dt, Gilze-Rijen, qua ligging het dichtst bij Til-
Na het behalen van deze brevetten be- burg Bi; deze club betaal je r57)_ per
staat de mogelijkheid het zgn zweefvhegbe- maa6ndj zonder bijkomende kosten zoals
wijs te verkrijgen, door een theoretisch exa- startgeid. Een dub waar je ongeveer
men te maken. Houders van een zweefvlieg- een half jaar de wachtlijst staat als je je
bewijs kunnen geheel zelfstandig zowel na- aanmeldt. j j W T j W T 1
Met zweefvliegtuigen kun je niet jong ge- AVTh:g?eld «de Lint» bij Turnhout (België)
noeg beginnen. Vanaf je veertiende levens- biedt onderdak aan de zweefvliegclub
jaar is het ai toegestaan je bezig te houden «Meeuw». Een kleine, gezellige club. De 45
met deze dynamische sport. Bij minderjarig- leden, waarvan er 15 actief vliegen, maken
heid heb je dan wel toestemming van je dat de leerling vaak omhoog kan. Buiten het
ouders of voogd nodig. totaalbedrag van 350,- (contributie, verze-
Oudere aspirant-zwevers, zo boven de 30 kering e.d.) betaal je 7,50 per start. Deze
jaar, moeten er wel rekening mee houden club kent geen wachtlijst,
dat zij doorgaans wat meer lessen «i..k. .iu.
hebben om de solo-aantekening te ver
gen.
2: HULPVERLENERS
Ouderen in het verkeer lopen ver
houdingsgewijs een grotere kans om
bij een ongeval betrokken te raken dan
andere leeftijdsgroepen, en de gevol
gen van een ongeval zijn voor hen
meestal groter. Brigadier Mouwen van
de politie-ongevallendienst: «Over de
periode 1977 tot juli 1984 is in de stad
Tilburg 35 van de dodelijke slacht
offers ouder dan 55 jaar». Ter vergelij
king: het aandeel in de bevolking van
deze leeftijdsgroep is 20 Er zijn vol-
-—.s de h. Mouwen een aantal risico-
w.hogende factoren aan te wijzen: (a)
onbekendheid bij ouderen met het
drukke verkeer, en met nieuwere ver
keersregels,; (b) onvoldoende rekening
houden met ouderen door de andere
verkeersdeelnemers (ook al is dat wet
telijk een verplichting); (c) het is voor
ouderen vaak moeilijk om toe te geven
dat hun lichaam trager wordt, en om
de auto of fiets aan de kant te zetten;
(d) het verkeer is zo veel intensiever en
sneller geworden dat er veel meer ge
vaarlijke situaties zijn dan vroeger.
Brigadier Mouwen meent dat het ver
keer vooral de laatste 25 jaar kwalita
tief en kwantitatief zo snel veranderd
is, dat de meeste verkeersveiligheids-
maatregelen achter de feiten aan He
pen. Er is de laatste paar jaar echter
een verzadiging aan het optreden, zo-
dat er adekwater op de situatie inge-
zij moest zich speeld kan worden. Zo zijn in de afge-
penbare activi- lopen periode bijvoorbeeld alle krui
singen van de Ringbanen beveiligd
Jan met verkeersbchten, en is de succesvol-
met fietsroute aangeleg. Er kunnen vol-
in Ant- gens de brigadier nog verschillende an
dere dingen gedaan worden om de ver
keersveiligheid voor ouderen te vergro
ten. Eerst en vooral moet er een menta-
doehng overgebracht worden waarin men
tad ge- rekening houdt met elkaar en elkaar de
abuurs ruimte geeft. Dat gaat vooral op voor
het snellere verkeer ten opzichte van
het langzamere. Want voetgangers en
fietsers zijn kwetsbaar, een ongeval
loopt voor hen veel vaker dodelijk af.
de pubhcatie Verder zouden er verkeerscursussen
en voor ouderen kunnen komen, om de
jaren theoretische kennis op peil te houden.
En mocht er toch wat gebeuren, zorg
oorspronkeüjke ^an identificatie-papieren
Stichting «Gilde ,blJ u hebt’ zoduat en buren snel’
er Ier gewaarschuwd kunnen worden,
vooral ouderen willen dat nog wel eens
vergeten.
Iemand anders die regelmatig te ma
ken krijgt met de gevaren die ouderen
in het verkeer lopen, is Ad van Bekho
ven. Hij is hoofd van de ambulance
dienst van de Gemeenschappelijke
Gezondheidsdienst Midden-Brabant
(de GGD is sinds 1 januari regionaal
geworden). Hij vertelt dat ouderen die
een ongeval hebben gehad, een veel
langer genezingsproces nodig hebben
dan jongeren: vooral been- en heup-
breuken met een lange nasleep komen
nogal eens voor, imers de botten wor
den brozer naarmate de leeftijd
dert. Gevraagd naar de invloed
het medicijngebruik op het verkeersge
drag antwoordt de h. van Bekhoven:
«Het is wel zo dat ouderen (te) veel
zelf dokteren en medicijnen vaak on-
critisch gebruiken. Maar een verband
tussen verkeersgedrag en het soort me
dicijnen waar het bij hen vaak om gaat
(zoals harttabletten, vochtafdrijvers en
benauwdheidstabletten) is er niet».
Wel de rijvaardigheid sterk beïnvloe
dend zijn semesta en temesta, maar die
worden juist het meest door een jonge
re groep geslikt.
Een klacht van zowel brigadier
Mouwen als de h. van Bekhoven is de
lichamelijke keuring voor het rijbewijs
voor automobilisten boven de zestig.
Volgens de wet moet die keuring door
j_w„ een onafhankelijke arts gedaan wor-
huisde de kapel naar de huidige plaats, den, maar het schijnt voor te komen
Ook hiervoor maakte Jos Schijvens de dat artsen in groepspraktijken bij hun
ontwerpen. De glas-in-lood-ramen zijn collega een stempel halen, en zelf de
van Daan Wildschut. Door Kees Man- keuring van hun eigen patiënt doen,
dos werden in een herdenkingsboek al- Van onafhankelijkheid is dan natuur-
le namen van de 314 in de oorlog ge- bjk ëeen sprake meer. Maar vervelen-
vallen Tilburgers gecalhgrafeerd. Da- der is dat de keuring nogal eens opper
gelijks wordt van dit boek, dat een ere- vlakkig gebeurt, terwijl het ook het be-
plaats in de kapel heeft, een nieuwe lang en de veiligheid van de ouderen
bladzijde opgeslagen. dient als die keuring wat grondiger ge-
De nieuwe kapel werd op 7 juni daan wordt. Het zou daarom aan te
1964 door Mgr. Bekkers ingezegend, bevelen zijn de keuringen door de
Nog steeds vindt er elke dag om 12.15 GGD-bedrijfsartsen te laten uitvoeren,
uur een eucharistieviering in de kapel er zou dan ook een betere controle op
plaats, waarvoor de belangstelling de de keuringen mogehjk zijn.
laatste jaren weer groeit. (R.W,M. Goossens)
De ondertekenaars waren mevrouw
L. Mannaerts-Pessers, A. Janssens
Emzn, rector drs. F. van Miert en J.
Bergmans. Behalve deze personen had
ook mevrouw J. van de Mortel-Hou-
ben deel aan de totstandkoming van
de kapel, maar haar naam mocht niet
gepubliceerd worden; zij
onthouden van elke openL«uv
teit.
Fok Janssens had het er met
Bergmans al in 1942 over gehad,
de Mariakapel aan «De Meir»
werpen in zijn achterhoofd.
Zonder voorwaarden
Oorspronkelijk was het de bedc~’"
een kapel te bouwen «als de sta o
spaard bleef». Maar deken Nabuurs
vond dat ze «zo maar» moesten belo
ven een kapel te bouwen, zonder die
conditie. En dat gebeurde.
_GRÓ«ST^*T P'
MEUBEL GALLERY PUTSYflAM"
G.
•T 21 UUR
BIJ