1 D Zweefvliegen, een fijne sport rA '^ee| in» 2U3 STIL kapel van O.-L.-Vrouw ter Nood s Meubel Gallery Waalwijk Open dagen bij Jevel Vrijwilligers- centrale zoekt vrijwilligers voor: RU ilen >7 ode Grotestraat Tel. 0416040680 Leo v. lersel MEIELLEN InM LEDER *stof DE TILBURGSE KOERIER Donderdag 1 november 1984 - pagina 29 er 1984 - pagina 28 Grafisch bedrijf laat zich zien IN Solo Dames- onderblouses Blijvende gedachtenis aan de bevrijding: T,ONEEL 631760 ig ove BIJ AANKOOP VAN MIN. 500,- iaar de 357a iaar and irgs ïste :aak wol en katoen zonder, met korte en lange mouw cel-En- 3: op- illen. ils, aen, t. enz. bui Ne en ieden Provinciale w«g Tilburg - Waalwijk Binnenkomst Waalwijk over spoorlijn rochts 2da stoplicht links (Putstraat) Einde Putstraat links vor- van Bredaseweg 161 - Tilburg Tel. 013-420576 Besterdplein 3, Tilburg, Tel. 426584 In kwaliteit voordeliger dan wie en waar ook! iten Hubv 3-436010 STA lijk leefmilieu. 4. Ekologische win keldienst. ^NCRV-televisie: kont nen voor den bi /an de (bijvoor nieuwe paro- jgen. 1 vij enig in- .neteorolo- stukje lucht- n, mee te hei ning van eene straten van on- aan onze goede reeds een voor dit doel zullen rocedures vor- i het lesvliegen. ste lessen is Jan 30 minu- kom je nog I van «open relaties en mee en rde kan- it telefonisch ..jdens kantoor- zijn wij open I tot 5 uur. Vrij- 320. In onze fraaie showroom bent u dagelijks welkom van 9.30 tot 18.00 uur Vrijdag koopavond tot 21.OÖ uur. za. tot 17.00 uur. Maandagmorgen gesloten i stroomde na <?- - ider andere aan sieraden iwen was er de eerste jar iet bij. 1 over zweefvliegen en roefvlucht maken, dan com bij de bovenstaan- informatie: KNWL, i, p.a. Nationaal Zweef let, Apeldoomseweg 2„^, telefoon 085-514515. tructeurs. Start- en landingsprc 'm de hoofdmoot van 1 v tijdsduur van de eerst arom haast nooit meer da aan thermiekvliegen k t toe. Indien de weertoestand dermate slecht is dat er niet gevlogen kan wor den, zal de leerling in de meeste geval len theorie-onderricht krijgen. Dit houdt ondermeer in dat hij bl*j’ zicht zal moeten krijgen in me gie, vliegtuigkunde, een stukje tucnt- beV(^Kde recht en start- en landingsprocedures. de re Sinds in 1930 het zweefvliegen in Nederland een aanvang nam, is de ontwikke ling bepaald stormachtig verlopen. Al in 1932 ontstonden de eerste regionale clubs. Een ontwikkeling die zich tot op heden heeft doorgezet. Ons land kent nu urgerzweefvliegclubs en 11 militaire clubs, alle aangesloten bij de Koninklij Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart. Elitair Er zijn nog altijd mensen J“’ zweefvliegen alleen aan een «hogere I is voorbehouden. Dat is niet zo. Ne iedereen tegenwoordig kan gaan t zie je ook bij het zweefvliegen vogels van «.- lerlei pluimage rondlopen. Ook de financiële aspecten zijn van dien aard, dat iedereen kan gaan zweefvliegen. Maar daarover later meer. de leerling de mogelijkheid een vakan- sus te volgen. De cursus duurt 10 da gen en kost ƒ1.200,- all in. Terlet is zeven dagen per week open. Informatie Wil je meer weten c eventueel zelf een proef ben je van harte welkom de clubs. Algemene i afd. zweefvliegen, - vliegcentrum Terle 6816 SM Arnhem, t Op 2 en 3 november gaat Jevel Jan van Laarhoven b.v. door middel dagen» haar totale dienstenpakket onder de aandacht brengen van i vooral ook van het publiek in het algemeen. In Tilburg en de regio is Jevel Jan van Laarhoven b.v. al langer dan een eeuw een begrip, echter tot op heden wordt het beeld van het bedrijf, zoals het publiek zich dat voorstelt, nog altijd beheerst door Kantoorboekhandel en Drukkerij. Het is inderdaad destijds met een drukkerij, later aangevuld met een kantoorboekhan del begonnen. Iedereen moet, alvorens het luchtruim te mogen kiezen, medisch goedgekeurd zijn. Voor deze ietwat verzwaarde sportkeuring kun je terecht bij de GG GD of bij een i-de bujsarts De keuringsuitslag is in O_1 twee jaar geldig. Indien de zweef vlieger 40 jaar of ouder is, moet hij eens per jaar gekeurd worden. Kosten Zoals eerder gezegd: zweefvliegen is geen kostbare bezigheid. Afhankelijk van de fre quentie waarmee gevlogen wordt stijgen of dalen de kosten in het algemeen. Een aantal vaste kosten komen jaarlijks terug. De bijdrage voor de Koninklijke Ne derlandse Vereniging voor Luchtvaart is zo’n vaste post. De juniores betalen 110,-, de seniores 130,- per jaar. Voor dit bedrag ben je collectief verzekerd en ontvang je vijfmaal per jaar het officiële orgaan van de afdeling zweefvliegen, het blad «Thermiek». De contributie die aan de zweef club be taald wordt, varieert per club. Clubs rond Tilburg J--iTilbu-- - -=- Synagoge Er werd gezocht naar een stukje grond en uiteindelijk kwam men te recht bij een gebouwtje van de firma Nooteboom, dat achteraf een voorma lige synagoge bleek te zijn. Voor de aanpassing van de synagoge - ruimte die na 1871 weer als magazijn was ge bruikt - werd onder architecten een soort prijsvraag georganiseerd. De plannen van Jos Schijvens kwamen hierbij ,het best naar voren. De wanden werden beschilderd door Frans Man dos; de Tilburgse bevolking zorgde voor een bloemenzee in de kapel en de Tilburgse bloemisten versierden het binnenpleintje. Een fraai vijftiende- eeuws Mariabeeld werd geschonken door John Swagemakers. En op 1 mei 1949 was het dan zover: de kapel werd geopend. Eind 1950 werd de toenmali ge pastoor van ’t Heike, H. van Dun, benoemd tot rector van de kapel. De voordelige exploitatiesaldi die daarna ontstonden werden besteed aan instellingen die toen van de grond probeerden te komen (bijvoorbeeld Katholieke Gezinszorg, chies, wijkwerk). Nieuwe kapel In het begin van de jaren zestig ver- L usde de kapel naar de huidige plaats. _i. i..--jos »- i-lood-ramen z Door Kees Ma,, sboek al- orlog ge- lijk geen sprak erd. Da- der is dat de ke “en ere- ieuwe DEZE ÉÉNMALIGE VERKOOP VINDT PLAATS Onderwijs: 1. Ned. taalles aan buiten landse mannen/vrouwen in diverse buurt huizen ’s morgens, ’s middags of ’s avonds. 2. Iemand die ’n taallesgroep wil koördine- ren (vr.). 3. Bijles aan kinderen lagere school, bijles Ekonomie aan meisjes HA- VO-5, bijles Wiskunde aan jongen MAVO- 2. 4. Huiswerkbegeleiding brugklassers. 5. Huiswerkbegeleiding 10-jarige Marokkaan se jongen in Goirle. Aktiegroepen/belangenverenigingen: 1. Kaffee Karree: a) organiseren aktiviteiten, klussen etc.; b) verbouwen (oude kapel), programmeren (tejater, muziek, tentoonstel lingen). 2. Amnesty International: werk- groepsleden. 3. Werkgroep Natuurbehoud en Milieubeheer: verbeteren van het stede lijk leefmilieu. 4. Ekologische winkel: win- keldienst. 5. NCRV-televisie: kontaktperso- nen voor TV-aktiedag febr. ’85. 6. Fanfare Eeuwigdurende Bijstand: iemand voor ’t bespelen v.d. kleine trom. 7. Bond Wets Overtreders: iemand voor het spreekuur. 8. Vredeswinkel: winkeldienst. 9. Baanlozen- sentrum: voor diverse werkgroepen/kursus- sen. 10. Muziekkantenwinkel: winkeldienst, organiseren groepenprestaties. 11. Vrou wencentrum: telefoondienst. 12. COC: mee draaien in werkgroepen en voorlichting over homoseksualiteit. 13. Experimentele Werk plaatsen: voorlichting over kleinschalig wer ken op scholen. 14. Woonwinkel: voorlich ting over energiebesparing. 15. Energiebu- ro: aktievoeren tegen nieuwe kerncentrales. 16. Kinderwereldwinkel en voorlichting op scholen over wereldwinkelwerk. 17. Vegeta risch koken. 18. Voorlichting geven op markten over ekologisch voedsel. Biblotheek/adminstratief/bestuurlijk werk: 1. Lyceum: meehelpen bieb. 2. Zelf hulpgroep Medicijnverslaafden: penning meester bestuur, administratieve ondersteu ning. 3. Vrouwenkrant Brabant: type-werk voor 2-wekelijkse krant. 4. Vrouwencen trum: opzet dokumentatiecentrum over vrouwenbeweging. Bejaarden: 1Koken voor groepje bejaar den in buurthuis wo.-mi. Gehandikapten: 1Sportinstuif Goirle di- av. lich. gehandikapten. 2. Hooge Veer: gas touders) 32-jarige vrouw. 3. wandelen/ zwemmen met diepgestoorde of bedgroe- Peuters: 1Peuterleiding op di- en vrij-mi. 2. Peuterleiding (jongen) op vrij-mo. Jeugd- en jongerenwerk: 1. Break-dance les geven op ma. (8-1610) aan 11-16 jr. 2. Dansles aan 6 t/m 10 jr. en 11 t/m 15 jr. op do-av. en ma-v. 3. Begeleiding kinderinstuif op wo-mi/do-av. 4. Sport voor j+m op wo rn:. 5. Kinderfilmmiddagen begeleiden/ voorbereiden. 6. Kindervakantiewerk voor bereiden. 7. Leiding gidsen, welpen, bevers za/wo. 8. Biljartklup begeleiden. Diversen: 2. Boerderijwerk Berkel-En- schot (jongen/man). 2. EMMAUS: op knappen en verkoop tweedehands spullen. 3. Zonnewind: elektronicus/zelfst. kommer- sieel medew. 4. Hulpcentrale: hand- en spandiensten op afroep. Oktober 1944. De geallieerden ruk ken op, geruchten over verwoeste ste den en dorpen doen de ronde; de ang voor wat komen zal groeit. Op 21 okt ber publiceert «Kerknieuws», een blad dat verschijnt in de plaats van het ver boden kerkblad «Rooms Leven»: «Wij beloven vandaag plechtig, ieder voor IRWIN BROEN Foto 1Cockpit (foto J. Plaisier). Foto 2 (foto J. Plaisier) - Foto 3 Controlepa nelen in een zweefvliegtuig zien er professioneel uit. zich, om na de oorlog, zodra de om standigheden dit toelaten. igst pen aan de totstandkomir <to- kapel aan een der hoofdst.. ze stad, toe te wijden Moeder Maria, en stellen nu bedrag vast, dat wij vggt dit d beschikbaar stellen». _„aand, zonder bijk startgeld. Een grote club waar een half jaar op de wachtlijst Si aanmeldt. Ongeveer dezelfde vliegveld Eindhoven Aeroclub. Vliegveld «de Lint» biedt onderdak a «Meeuw». Een kleir leden, waarvan “r 1 dat de leerling v totaalbedrag van 3 >oven de 30 kering e.d.) betaal j tee houden club kent geen wach._y_.. nodig Genoemde clubs zijn alleen in de week- erkrij- ends en op feestdagen open. Het Nationaal Zweefvliegcentrum op Terlet bij Arnhem De ontwikkelingen waarmee deze ber a s- presenteren als de meest com- detailhandelsactiviteiten gepaard gin- Plete en dynamische specialist op haar gen noopten het bedrijf in de jaren zes- gebied van Zuid-Nederland. tig het terrein van de complete kan- toorinstallaties te betreden. Dit bete- kende o.a. zelf importeren. Sinds 1973 importeert Jevel kan- J U j weef- to°rmeubelen en apparatuur uit Skan- 203 dinavië, Spanje, Frankrijk en diverse andere landen. Naarmate deze aktivi teiten groter en steviger werden, ver- "Ij wierf Jevel Jan van Laarhoven b.v. ex il clusieve importrechten voor de Bene- I lux en in diverse gevallen voor geheel West-Europa. Een voortvarende ex- POrt was hiervan bet logisch gevolg. U' De ontwikkelingen in deze branche J' zetten zich nog altijd voort. Jevel groeide en ontwikkelde T is thans een hoog gepsecialiseerc I, toorinstallateur, in de ruimste beteke- J nis van het woord, met activiteiten in geheel West-Europa. Het grafisch bedrijf van Jevel heeft zich ontwikkeld tot een modem uitge rust grafisch produktie-apparaat met een flexibel aan te wenden drukcapaci- teit, waaronder drie meer-kleuren per sen en boekdrukpersen. Tekstverwerking (fotografisch) de overige werkzaamheden geschie uiteraard ook geheel in eigen huis. Ook de binderij is een belangrijk onderdeel van het grafisch bedrijf. Brocheerwerk op grote schaal is één van de mogelijkheden van de binderij, terwijl het «bibliotheek- en schoolbe- stendig» maken van boeken eveneens tot de specialiteiten behoort. De steeds meegroeiende afdeling gens sneldruk, boekhandel, kantoorboek- verhc en machinehandel en de microcompu ter, completeren het totale diensten pakket. Jevel zal zich op 2 en 3 novem- Hebt u in deze opsomming niks wat u aan trekt kunnen vinden, kom dan eens langs. Er zijn nog diverse mogelijkheden die hier niet vermeld staan en die kunnen nu net voor u aantrekkelijk zijn. U kunt bij ons terecht (434572) de gehele week tijde uren; voor bemiddelingen maandag t/m vrijdag van 1 willigerscentrale. SpoorlaanI Het geld binnen, ond juwelen. Bouw-- echter nog niet bij. In 1947 werd het comité omgezet in deo van O.L. Vrouw ter Nood» en kwam een college van regenten. Opleiding i die denken dat De ee^g fase van de training is °8eNet zoals °P ger*cht de leerling de elementaire tennissen, aspecten van het vliegen bij te bren- >els van al- gen- De instructie daartoe wordt gege ven in tweepersoons lesvliegtuigen door bevoegde instr Start- en landir men de hoofdmoot Charme ?e t j daaror Wat is er nu zo leuk aan zweefvliegen? ten. Nu, het kunnen vliegen heeft de mens altijd al geïntrigeerd. Dat zal iedereen wel bekend m zijn. Zweefvliegen is, in tegenstelling tot motorvliegtuigen, een kwestie van eenheid met de elementen. Je bent daarboven moe derziel alleen in je cockpit, voor een groot deel afhankelijk van thermiek (stijgwinden) om zo lang mogelijk boven te kunnen F,:: De totale rust, afgezien van het fluiten de handelingen in de cockpit een automatis me zijn geworden en je het ‘zweefvliegen vanuit een ander gezichtspunt gaat bekij- Na ongeveer 30 A 40 starts (men rekent ken, gaat de spanning van het lesvliegeji niet in vlieguren) zal de gemiddelde leerling over in de fijne gewaarwording te kunnen «solo» zijn. Hij krijgt een solo-aantekening vliegen als een vogel. Veel recreatievliegers op z’n papieren en wordt geacht zijn vluch- beschouwen hun sport dan ook als een idea- ten nu geheel zelfstandig - zonder instruc- le manier om de dagelijkse beslommeringen teur - uit te voeren, even te kunnen vergeten. Toestemming voor solo-vluchten krijgt de leerling alleen als hij in meerdere lesvluch ten bewezen heeft alle onderdelen onder de knie te hebben; helemaal geen fouten meer te maken. Veiligheid voor alles Brevetten In Nederland krijgt de leerling op het moment dat hij solo is zijn aantekening voor het A-brevet. Deze aantekening is ech ter officieus en wordt alleen nog uitgegeven ten behoeve van de leerling zelf. De brevet ten B C D, E en F worden wél officieel uit- jn de omgeving van Tiiburg kun je gereikt. Voor het behalen van die brevetten uit drie zweefvliegclubs binnen een straal wordt een takenhjst afgewerkt waarbij van dertig kilometer. Allereerst de Gilzer iedere taak door een instructeur gesigneerd Luchtvaartclub «Illustrious» op vliegbasis w<?dt, Gilze-Rijen, qua ligging het dichtst bij Til- Na het behalen van deze brevetten be- burg Bi; deze club betaal je r57)_ per staat de mogelijkheid het zgn zweefvhegbe- maa6ndj zonder bijkomende kosten zoals wijs te verkrijgen, door een theoretisch exa- startgeid. Een dub waar je ongeveer men te maken. Houders van een zweefvlieg- een half jaar de wachtlijst staat als je je bewijs kunnen geheel zelfstandig zowel na- aanmeldt. j j W T j W T 1 Met zweefvliegtuigen kun je niet jong ge- AVTh:g?eld «de Lint» bij Turnhout (België) noeg beginnen. Vanaf je veertiende levens- biedt onderdak aan de zweefvliegclub jaar is het ai toegestaan je bezig te houden «Meeuw». Een kleine, gezellige club. De 45 met deze dynamische sport. Bij minderjarig- leden, waarvan er 15 actief vliegen, maken heid heb je dan wel toestemming van je dat de leerling vaak omhoog kan. Buiten het ouders of voogd nodig. totaalbedrag van 350,- (contributie, verze- Oudere aspirant-zwevers, zo boven de 30 kering e.d.) betaal je 7,50 per start. Deze jaar, moeten er wel rekening mee houden club kent geen wachtlijst, dat zij doorgaans wat meer lessen «i..k. .iu. hebben om de solo-aantekening te ver gen. 2: HULPVERLENERS Ouderen in het verkeer lopen ver houdingsgewijs een grotere kans om bij een ongeval betrokken te raken dan andere leeftijdsgroepen, en de gevol gen van een ongeval zijn voor hen meestal groter. Brigadier Mouwen van de politie-ongevallendienst: «Over de periode 1977 tot juli 1984 is in de stad Tilburg 35 van de dodelijke slacht offers ouder dan 55 jaar». Ter vergelij king: het aandeel in de bevolking van deze leeftijdsgroep is 20 Er zijn vol- -—.s de h. Mouwen een aantal risico- w.hogende factoren aan te wijzen: (a) onbekendheid bij ouderen met het drukke verkeer, en met nieuwere ver keersregels,; (b) onvoldoende rekening houden met ouderen door de andere verkeersdeelnemers (ook al is dat wet telijk een verplichting); (c) het is voor ouderen vaak moeilijk om toe te geven dat hun lichaam trager wordt, en om de auto of fiets aan de kant te zetten; (d) het verkeer is zo veel intensiever en sneller geworden dat er veel meer ge vaarlijke situaties zijn dan vroeger. Brigadier Mouwen meent dat het ver keer vooral de laatste 25 jaar kwalita tief en kwantitatief zo snel veranderd is, dat de meeste verkeersveiligheids- maatregelen achter de feiten aan He pen. Er is de laatste paar jaar echter een verzadiging aan het optreden, zo- dat er adekwater op de situatie inge- zij moest zich speeld kan worden. Zo zijn in de afge- penbare activi- lopen periode bijvoorbeeld alle krui singen van de Ringbanen beveiligd Jan met verkeersbchten, en is de succesvol- met fietsroute aangeleg. Er kunnen vol- in Ant- gens de brigadier nog verschillende an dere dingen gedaan worden om de ver keersveiligheid voor ouderen te vergro ten. Eerst en vooral moet er een menta- doehng overgebracht worden waarin men tad ge- rekening houdt met elkaar en elkaar de abuurs ruimte geeft. Dat gaat vooral op voor het snellere verkeer ten opzichte van het langzamere. Want voetgangers en fietsers zijn kwetsbaar, een ongeval loopt voor hen veel vaker dodelijk af. de pubhcatie Verder zouden er verkeerscursussen en voor ouderen kunnen komen, om de jaren theoretische kennis op peil te houden. En mocht er toch wat gebeuren, zorg oorspronkeüjke ^an identificatie-papieren Stichting «Gilde ,blJ u hebt’ zoduat en buren snel’ er Ier gewaarschuwd kunnen worden, vooral ouderen willen dat nog wel eens vergeten. Iemand anders die regelmatig te ma ken krijgt met de gevaren die ouderen in het verkeer lopen, is Ad van Bekho ven. Hij is hoofd van de ambulance dienst van de Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Midden-Brabant (de GGD is sinds 1 januari regionaal geworden). Hij vertelt dat ouderen die een ongeval hebben gehad, een veel langer genezingsproces nodig hebben dan jongeren: vooral been- en heup- breuken met een lange nasleep komen nogal eens voor, imers de botten wor den brozer naarmate de leeftijd dert. Gevraagd naar de invloed het medicijngebruik op het verkeersge drag antwoordt de h. van Bekhoven: «Het is wel zo dat ouderen (te) veel zelf dokteren en medicijnen vaak on- critisch gebruiken. Maar een verband tussen verkeersgedrag en het soort me dicijnen waar het bij hen vaak om gaat (zoals harttabletten, vochtafdrijvers en benauwdheidstabletten) is er niet». Wel de rijvaardigheid sterk beïnvloe dend zijn semesta en temesta, maar die worden juist het meest door een jonge re groep geslikt. Een klacht van zowel brigadier Mouwen als de h. van Bekhoven is de lichamelijke keuring voor het rijbewijs voor automobilisten boven de zestig. Volgens de wet moet die keuring door j_w„ een onafhankelijke arts gedaan wor- huisde de kapel naar de huidige plaats, den, maar het schijnt voor te komen Ook hiervoor maakte Jos Schijvens de dat artsen in groepspraktijken bij hun ontwerpen. De glas-in-lood-ramen zijn collega een stempel halen, en zelf de van Daan Wildschut. Door Kees Man- keuring van hun eigen patiënt doen, dos werden in een herdenkingsboek al- Van onafhankelijkheid is dan natuur- le namen van de 314 in de oorlog ge- bjk ëeen sprake meer. Maar vervelen- vallen Tilburgers gecalhgrafeerd. Da- der is dat de keuring nogal eens opper gelijks wordt van dit boek, dat een ere- vlakkig gebeurt, terwijl het ook het be- plaats in de kapel heeft, een nieuwe lang en de veiligheid van de ouderen bladzijde opgeslagen. dient als die keuring wat grondiger ge- De nieuwe kapel werd op 7 juni daan wordt. Het zou daarom aan te 1964 door Mgr. Bekkers ingezegend, bevelen zijn de keuringen door de Nog steeds vindt er elke dag om 12.15 GGD-bedrijfsartsen te laten uitvoeren, uur een eucharistieviering in de kapel er zou dan ook een betere controle op plaats, waarvoor de belangstelling de de keuringen mogehjk zijn. laatste jaren weer groeit. (R.W,M. Goossens) De ondertekenaars waren mevrouw L. Mannaerts-Pessers, A. Janssens Emzn, rector drs. F. van Miert en J. Bergmans. Behalve deze personen had ook mevrouw J. van de Mortel-Hou- ben deel aan de totstandkoming van de kapel, maar haar naam mocht niet gepubliceerd worden; zij onthouden van elke openL«uv teit. Fok Janssens had het er met Bergmans al in 1942 over gehad, de Mariakapel aan «De Meir» werpen in zijn achterhoofd. Zonder voorwaarden Oorspronkelijk was het de bedc~’" een kapel te bouwen «als de sta o spaard bleef». Maar deken Nabuurs vond dat ze «zo maar» moesten belo ven een kapel te bouwen, zonder die conditie. En dat gebeurde. _GRÓ«ST^*T P' MEUBEL GALLERY PUTSYflAM" G. •T 21 UUR BIJ

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1984 | | pagina 29