10%-15%-20% 3 korting op onze gehele collectie I r si! Rotterdam - ’s werelds best beveiligde haven NAGELPROBLEMEN I Wat kost een schip vandaag de dag? z EEN GREEP UIT ONZE GRANDIOZE VAKANTIE-AANBIEDINGEN RS Zeescheepvaart onder controle Amsterdam, ’s werelds grootste cacaohaven 12,50H Sb DE TILBURGSE KOERIER Donderdag 5 juli 1984 - pagina 27 5 juli 1984-pagina 26 4T EN b Korvelseweg 102 - tel. 422446 idigt vater dsdiei verkt sstraat 25 ligheid, efficiency comfort van de bei van loha- ositie raat 144A-146 anstr 52 anstr. 52 ■w den teletekst Grote tering 1595,- VIDEO-RECORDERS TELETEKST K.T.V.S D8130 VHS 1649,- van 305,-, nu Betamax 1395,- 799,- 1595,- Nu compl. M met hnvpn lerken, o.a. Panasonic, Teletekst 1695, 499,- 219,- 1995,- 2995,- >avond nog pel-Weelde - □mt er langs I KLEUREN-TV’S PHILIPS - vi- lerti- AUDIO RACK-SYSTEMEN van 655,- nu PHILIPS STEREO RADIO-RECORDER met boxen v.a. PHILIPS MONO RADIO-RECORDER Type 7121 van 250,-, nu briljant, gouden sieraden, horloges, klokken Akal, Saba, LAAGSTE PRIJZEN - HOOGSTE INRUILWAARDE - BESTE SERVICE - VAKKUNDIGE VOORLICHTING Onze apparaten worden onze EIGEN TECHNISCHE DIENST geïnstalleerd en begeleid door onze bekende SERVICE en NAZORG. Bovendien kunnen wij u langere garanties verlenen tegen zeer gunstige condities. Ijes jters irechten es ipes ■echten, en ruime Hoofdtelefoon v.a. jn boei wordt niets ontgaat n die zich uit plaat haver Luchtvaart als voorbeeld Het nieuwe systeem vereen voud' ook een reeks handelingen die te wat Panasonic, 56 cm WERELDONTVANGERS Radio Nederland wereldomroep Nu op uw vakar v.a. -74 sstraat 25 Schepen die niet of niet meer voldoen aan internationaal geldt e worden i <Haven Staat Controle»-overeer -74 enstraat 52 anstr. 52 enstr. 52 jstraat 25 SS raat144A-146 lende voorschrif- iaangehouden. eenkomst tussen anstr.52 raat 144A-146 66 cm 16 kan. v.a. 1295,- nig f is uiter Philips, 66 cm 20 k.. afst.bed. v^®,- 2149,- Nu SUPER LAGE VAKANTIEPRIJZEN PHILIPS STEREO RADIO-RECORDER D8438 incl. boxen 2x8 watt r' l*® ,-ji g sstraat 25 sstraat 25 sstraat 25 enstraat 52 enstraat 52 enstraat 52 enstr. 52 i was er als de van de te bi is cacaobonen mee- el tij- toen soms Noord 95 Noord 95 ïstraat 25 ïstraat 25 jstraat 25 sstraat 25 sstraat 25 sstraat 25 sstraat 25 sstraat 25 sstraat 25 sstraat 25 sstraat 25 sstraat 25 sstraat 25 sstraat 25 sstraat 25 sstraat 25 sstraat 25 sstraat 25 enstr. 52 enstr. 52 traat 144A-146 239,- ‘^l Akal Braun Philips Technic* Schneider -74 enstr. 52 xg, [raat 144A-146 AMSTERDAM, ’S V Per schip wordt jaarlijks zo’n voerd. Verwerkt tot choc -74 enstraat 52 sstraat 25 sstraat 25 lijk 1 aanleiding trole»-over zinken in voor de vanaf 5 juni t.e.m. 29 juni 1984 Inlichtingen hoofdbureau van politie Horloge heren, merk Pontiac, zwarte band; gou- en ring, glad, inscr. Tom 20-4-’73; sportas zwart, v. Serge., Bedaard.; portefeuille, donkerbruin, veel geld; girobetaalkaarten t.n.v. Gm. Dap. >urg; Tas dames t.n.v. A. Janssens, Tilburg; temonnaie t.n.v. de Kort. Tilburg; bril chroom >ruin etui; paspoort t.n.v. R. Sjmons, Tilburg; sleepkabel, verbandtrommel, touw op rol; porte monnaie zwart, kaart schouwburg en geld; kralen halssnoer met lepeltjes en sterren; ketting, zilver met medaillon, Maria Jezus; halsketting double, met zilv. dobbelsteen; plaatje zilver, sterrenbeeld vissen; bedel, zilver poesje; hanger, zilver roos- vorm (Lourdes); ketting, goud met gouden foto- ROTTERDAM VEILIGSTE HAVEN TER WERELD iputers en het Verkeerscoördinatiecen- Iterdam behalve ’s werelds grootste, te- lip kost, zal zijn dat de miljard dollar (90 rederijen leenden ;n te laten bouwen. >ke enorme bedragen --’.ijk dat reders zich >uu.vu wi wit soort iri- commercieel nog wel te Zesentwintig radarposten, een aantal comp" ide trum (zie foto) gaan er voor zorgen dat Rotter je(j vens ’s werelds veiligste haven wordt. duidelijk. Nederland neemt ongev tien procent van de totale «wereldv maling» van cacaobonen voor zijn kening. Andere belangrijke landen deze sector zijn Brazilië, de Verenigde Staten en West-Duitsland. Nederland- cacao- i gaat de ste twee ons land van de we erbeeld met resp. - voor een waar- J.000.000,- Voor n 1 mil- uit cacao- DRAAGBARE KLEUREN-TV’S Philips, 36 cm van 1195,-, nu l Philips, 42 cm QQO van 1395,-, nu Zwart-wit 31 cm, v.a. Philips, 51 cm 12 k„ afst.bed. Teletekst WERELDS GROOTSTE CACAOHAVEN .1 350.000 ton cacao in de Amsterdamse haven aange- chocoladeprodukten werd er voor ongeveer 6 miljoen gulden geëxporteerd. ,k een middel helpt bij zwakke en splijtende nag Over het middel, dat Nail Perfection h“ enthousiast. Uitgebreide onderzoeken iv na gebruik van Nail Perfection, de nagels verbetering vertoonden en na gemiddeld hard waren en niet meer splijtten. NAIL PERFECTION kost 14,95 en is ver krijgbaar bij drogist en schoonheidssalon. Bovendien heef technologische kennis in huis. Want de Amsterdamse haven héél vroeg bij. Niet zo vroeg Spanjaarden - die aan het eind 15de eeuw reeds brachten uit Mexico - maar al wel dens de Tachtigjarige Oorlog, buitgemaakte Spaanse schepen met kleine hoeveelheden cacaobonen waren beladen. De eerste échte com merciële verscheping van 400 pond ca caobonen naar Amsterdam dateert van 1773. In het jaar 1815 werd voor de eerste maal in Amsterdam door Casparus van Houten cacao gemalen; dertien jaar daarna kwam zijn zoon Coenraad met de eerste cacaopoeder op de markt. Het gaat dus om een traditie van eeuwen, die in stand kan worden ge houden door Amsterdams vakman schap en handelsgeest. ligheid, efficiency van het schip en het comfort van de bemanning. Verantwoord Een modem multi-purpose-schip (een schip geschikt voor verschillende soorten lading) is niet meer te vergelij ken met een «Liberty», een vracht schip van'vlak na de oorlog. Wie weet wat een schip misschien niet verbaasd z banken vorig jaar 30 miljard gulden) aan om nieuwe schepen Als het om zulks gaat, is het begrijpelijk dat ree wel eens zorgen maken of dit i vesteringen co---- verantwoorden zijn. nng, zilver met klein knopje erop; medicijnen, unukalm; portemonnaie, bruin met 2 sleutels; ma- chetknopen, zilver, rosetmodel, oud zilver; ketting, zilver met zilv. wasknijper; tasje, blauw, t.n.v. Meijssens, Tilburg; koffer merk Samsonite, met kleding; 2 luidsprekerboxen, merk Pioneer; brom- cim; damestas donkerblauw, shag lolly s., groene portemonnaie; kmderjack, wit en zacht geel, plas- pillen, voedingscapsules; horloge, goudkl., zwart merk, anker; bril heren, bruin gevlamd; wieldop Toyota; trui, rood-groen, Jola-textiel, Waalwijk; kels; tas leder, horloge, ketting, t.n.v. Prierns, Til burg; halsketting, sterrenbeeld, ram; halsketting met sterrenbeeld, stier; damestas, rood met naam Monique, en sleutels; sportschoenen Adidas, plas- tic-tas, W. van Erven; medicijnen (Sardil) 5 mg.; ass syxasjSk’Sfic ƒ25,-; bril, double, klein model; fietstassen en boodschappenrek; portemonnaie bruin t.n.v. J. Geerts, te Geel (B.); regenpak, groen, t.n.v. A. Brants; etui stof, rood gestreept, met Duits geld; wieldop plastic-alumimum kleur; kartonnen dozen tron; verf, merk Rambo, kleur groen; tas, dames, wit, portemonnaie, sleutelbos; armband, dames, band zilver, naam Debby, Yessica; roeiboot; lede ren kleding dames, in tas van Bree; kleding o.a. Szi^ SdUer;kbtki 10-1957; portemonnaie, kléin model, 8 sleutels, en geld; portemonnaie, blauw, met geld; schoudertas, knip-portemonnaie, met 3 sleutels. geen aangifte heeft gedaan. Druk op de knop De ononderbroken stroom van sig nalen die de met automatische doel- volgsystemen uitgeruste radarinstalla- ties doorgeven aan computers, produ ceren in het Havencoördinatiecentrum met één druk op een knop alle gege vens van schepen die de Nieuwe Wa- terweg binnenkomen: hun positie, ger snelheid, hoofdafmetingen en andere de relevante bijzonderheden. Op deze manier beschikken deradarwaarne- mers, die verantwoordelijk zijn voor de verkeersbegeleiding, voortdurend over een gedetailleerd en betrouwbaar over zicht van de zeeschepen die naar en intie-adres M^H 109,-K CAMPING-ANTENNE K Met versterker, voor boot en caravan, geschikt voor alle zenders j 5 Q STEREO-WALKMAN H 59,- CAMPING-TELESCOOP BQ ANTENNE-MASTEN 4 meter zj Q Mik uitschuifbaar Os,- NIEUWSTE PHILIPS STEREO-AUTORADIO- CASSETTERECORDER X” 299,- M TECHNISCH BUREAU JOOSEN BV/RADIO-TV HENELUXLAAN 61 5042 WK TILBURG TELEFOON 013-6705C OP KOOPAVOND GEOPEND kostte een schip in de grootte-klasse van «Caurica» tussen de 20 en 25 miljoen. De gestegen prijzen zijn niet alleen het gevolg van inflatie en algemene prijsstijging. De schepen van nü zijn technisch ook veel ingewikkelder, om dat er veel hogere eisen worden gesteld aan zaken als ladingbehandeling, vei- Sub-standard -schepen Het gezamenlijk optreden is vooral gericht tegen «sub-standard»-schepen; schepen die niet voldoen aan de inter nationaal aanvaarde normen. Men wil in de eerste plaats de druk bevaren Noordzee zo veilig en zo schoon moge- houden. Tenslotte was de directe ■g om de «Haven Staat Con- /ereenkomst aan te gaan het 1 1978 van de Amoco Cadiz» voor ae Bretoense kust, waarbij 230.000 ton olie in zee vloeide. In het algemeen betekent in de :epvaart een «goedkope vlag» de stratie van een schip in een land belastingvoordelen. Vaak betekent PORT. VIDEO-SETS Blaupunkt: camera - deo-recorder en tune mer van 7200,- Nu Saba-JVC port, video van 5327,- Cacao en de Amsterdamse haven ho ren bij elkaar, al heel lang. Nergens ter wereld voeren schepen meer cacao aan dan in Amsterdam en nergens ligt per manent ook een grotere voorraad opge slagen dan bij bedrijven in het Amster damse havengebied. Cacao vormt één van de bijzondere ladingsoorten waarin de haven is gespecialiseerd. 1951 was IJmuiden zijn grote broer Rotterdam vóór. Toen was het de e haven in West-Europa die met uv- p van radar zeeschepen tijdens mist «naar binnen en naar buiten praatte». belai derla door moeten grootste deel van de cacac vindt plaats tussen oktober de hoofdoogst wordt immers wanneer het bij ons winter is. Amsterdam is de grootste cacac ven - dat staat vast - aan die f wordt niet getornd. Amsterdam, >ijna bij de Zaanstreek waar ’s werelds be- grootste concentratie aan cacaover- werkende industrieën staat. Het één heeft met het ander te maken, dat is Export Het grootste deel van de se produktie van cacaobc poeder en chocoladeprodu» is weer over. Van de lukten (halffabi Uit statistieken blijkt echter wél dat in de meeste gevallen verouderde «sub-standaard»-schepen uit dat soort landen bij rampen zijn betrokken. Het akkoord van de 14 Europese landen kan schepen, waarop ernstige gebreken worden vastgelegd, dus ver bieden de haven te verlaten, voordat de nóodzakelijke reparaties zijn uitge voerd. Cacaohaven nummer één Met een aanvoer uit merendeels Westafrikaanse en Zuidamerikaanse landen, die tamelijk constant is (tussen de 300.000 en 350.000 ton per jaar), is Amsterdam de eerste cacaohaven ter wereld. Dat komt neer op zo’n twintig procent van de jaarlijkse wereldpro- duktie! De Amsterdamse haven is daarom bereid te investeren in één van zijn sterke pijlers. Geïnvesteerd wordt in nieuwe los- en opslagfaciliteiten. Cornelder’s Controle- en Veembedrijf heeft in het westelijk havengebied een moderne loods laten zetten die bijr~ 30.000 ton kan bergen. Een ander U. drijf in dezelfde omgeving dat geld heeft gestopt in «cacaovemen» is b.v. het óók een mogelijkheid voor reders, die het met de voorschriften op het ge bied van veiligheid, milieu en arbeids zaken niet zo nauw nemen, een moge- iid om «ongestoord» te werk te gaan - een vorm van concurrentiever valsing voor de wél bona-fide reders. Nu is een containerschip relatief groot en zeker niet het goedkoopste ty pe schip, maar ook een in verhouding kleine tanker, zoals de moderne 20.000-tons smeerolie-tanker «Cauri ca» van Shell Tankers, moest bij de bouw 2 jaar geleden het lieve som- iirect metje van 70 mi Ijoen opbrengen. En ositie dt is voldoende om heel Nederland een week lang te laten telefoneren! Zelfs een moderne coaster van 2.500 ton met eigen laadmasten en koelvoor- ingen kost toch al gauw 25 mil- i om te laten bouwen; genoeg om bejaarden van Nederland een gra- dagje Artis, inclusief maaltijd, aan leden. De overeenkomst stelt de scheep vaartinspecties in deze 14 landen óók in staat, om op te treden tegen slechte sociale toestanden voor de bemannin gen, zoals slechte leef- en werkomstan digheden. In de kranten zijn geregeld berichten te lezen over schepen die om deze redenen worden aangehouden. Voor de reders in de «traditionele» maritieme landen, zoals Nederland, heeft de overeenkomst inzake «Haven Staat Controle» als extra positief ef fect, dat een stuk concurrentieverval sing ermee wordt uitgebannen. Want veiligheid is niet alleen noodzakelijk; veiligheid kost ook veel geld 4795,- mini-compact ieo-set, compleet Nu 4.295,- Philips-set, geheel com pleet, met camera, tas en accu -'in 4590,- Dank zij een hypermodern verkeersbegeleidend systeem (VBS) dat zo’n 230 miljoen gulden heeft gekost, wordt Rotterdam behalve 's werelds grootste tevens ’s werelds best beveiligde haven. In 1985 wordt het unieke systeem, waarvan het ont werp alleen al een groep technici, economen en nautische specialisten vijf jaar heeft beziggehouden, in gebruik genomen. De resultaten zijn spectaculair. Zelfs een losgeslagen boei wordt op de radar schermen in de «verkeerscentrale» zichtbaar! Letterlijk niets ontgaat aan de veer tig kilometer lange keten van 26 onbemande radarposten die zich uitstrekt van de «oliegeul» in de Noordzee voor Hoek van Holland tot een plaats drie kilometer bovenstrooms van de Van Brienenoordbrug, inclusief de havenbekkens op de Maasvlakte, in Europoort en Botlek en een deel van de Oude Maas. (beloodsing, sleepboothulp) en aan de wal (het waarschuwen van cargadoors, douane, enz.) aan de komst van zee schepen voorafgaat. Ook de controle van schepen die gevaarlijke stoffen aan boord hebben, wordt gemakkelijker en meer doeltreffend, doordat de radar ze niet uit het oog verliest terwijl tevoren bekend is welke lading ze aan boord hebben. De luchtvaart kent al vele jaren de begeleiding van vliegtuigen door ver keersleiders op de grond. Volgens een daarmee te vergelijken systeem krijgt de scheepvaart op de Nieuwe Water weg binnenkort dus ook te maken met radarwaamemers aan de wal. Zij vol gen de schepen van het ogenblik af dat zij de haven naderen tot het afmeren aan een kade en omgekeerd en voor zien de loods op de brug van informa tie over de te volgen koers en het ande re scheepvaartverkeer in de buurt. Volstrekt nieuw is dit overigens niet. Rotterdam werkt al sinds 1956 met ze ven walradarstations die, hoewel niet ontworpen voor verkeersbegeleiding, in de dagelijkse praktijk wel als zoda- functioneren. Het nieuwe systeem iraard veel moderner en bevat al le mogelijkheden voor een efficiënte begeleiding. Daarnaast garandeert het dag en nacht en onder alle weersom standigheden optimale veiligheid, me de omdat het bij dreigend gevaar auto matisch alarm geeft! Besluit in 1976 genomen De vervanging van de verouder walradar tussen Hoek van Holland Rotterdam is het resultaat van een sa menwerkingsovereenkomst tussen rijksoverheid en gemeente. Zij besloten daartoe in 1976, omdat ingrijpenc veranderingen op maritiem gebit (meer en grotere schepen, nieuwe ha vencomplexen, duwvaart) dringend om nieuwe navigatie-hulpmiddelen vroegen. Sindsdien is er vrijwel onaf gebroken gewerkt om aan de i de toekomstige gebruikers te voldoen. Pogingen om de «goedkope vlag»- landen via overleg zo ver te krijgen dat ze zich aan de regels van de internatio nale verdragen houden, hebben slechts in beperkte mate succes. De samen werking van de 14 Europese landen moet daarom worden gezien als een eerste stap, om de reders van de «sub standard «-schepen te dwingen, de vei ligheidsregels in acht te nemen. Koopvaardijschepen zijn tegenwoordig peperduur. Ondanks een zware concur rentie tussen de scheepswerven in de wereld - aangevoerd door de Koreaanse wer ven - waarbij men er niet voor terugdeinst een beetje water in zijn «prijswijn» te doen, kost een schip vandaag de dag een fortuin! Neem bijvoorbeeld een modem containerschip dat 2.700 containers kan meene men. Zo’n schip is de «Nedlloyd Hoorn» die bij de bouw in 1978 de somma van 208 miljoen (208.000.000 gulden) kostte. Dat bedrag is genoeg om vier- vijfduizend Nederlandse gezinnen een jaar lang van te laten rondkomen! Vervuiling Sinds kort wordt ook bezien of sche- V pen voldoen aan de eisen van het zoge- 5? heten «Marpol» (Marine Pollution)- Verdrag. Een gecomputeriseerd infor- lijkhei matiesysteem is in gebruik genomen waarmee de 14 aangesloten landen ge gevens over controles van schepen gaan uitwisselen. Op deze manier kunnen hopelijk ook schepen die zich - al dan niet met eer. opzet - aan oliemorsingen of andere t be- vervuilingen van de zee hebben schul dig gemaakt, wanneer zij in een haven in één van de 14 landen komen, duch tig aan de tand worden gevoeld. In de meeste gevallen Het is overigens zeker niet zo, dat alle «goedkope vlag»-schepen onveilig zijn. Men zou dan bijna van een ramp zalige situatie kunnen spreken, want ongeveer een kwart van de wereld- koopvaardij is geregistreerd in een land met een voor rederijen aantrekke lijk fiscaal klimaat. IJmuiden Ook de haven van IJmuiden heeft ste h; eisen van eind vorig jaar een verkeersbegelei- hulp 'J - dend systeem in gebruik genomen. In De duurste De duurste schepen zijn ongetwij feld de schepen voor het vervoer van vloeibaar gas; zo’n L.N.G.-schip (L.N.G. is de afkorting voor liquified natural gas) dat zo’n 125.000 kubieke meter vloeibaar aardgas met een tem- peratuur van min 160° C kan vervoe- I ren, kost momenteel circa 350 mil- joen. Dat is ruim voldoende om alle 1 woningen van Amsterdam een hele 5 winter te verwarmen! Hoewel door de jongste scheeps- bouwcrisis de prijzen behoorlijk onder 1 druk staan, zijn schepen nü vele malen duurder dan vijf jaar geleden. Toen S 1595,. S’ "00 Div. mt Sony, F 2 „ifTi x 5 ten, lopen in de havens van 14 Europese landen de kans te Dat is mogelijk op grond van de «Haven Staat Control) die 14 Europese landen om zeeschepen te inspecteren. BBfcX'Sinds deze overeenkomst in de zomer van 1982 in werking is getreden, zijn 12.000 schepen uit 110 landen gecontroleerd, met als resultaat dat 1.000 schepen werden aangehouden in verband met ernstige gebreken. Ze mochten pas weer naar zee, nadat afdoende voorzieningen waren getroffen. v^9152-kan 1495,. Sony-Wega, 66 cm 20 k afst.bed. van 2395,- de Internationale Controle Maat schappij (in een loods van 7.500 m2, met een ruimte van 12.000 ton). De verwachting is dat de kor jaren steeds meer cacao in cont zal worden diensten - ook langs enkele pingen uitgevo cacao die in containers was is ook de vers cacao op z.g. vloeren). Voldoende opslagruimte en moder ne verschepingsvormen: ze zijn van lang voor de cacaofabrieken (in Ne- rland en Duitsland) die het hele jaar kunnen werken. Het de cacao-aanvoer en maart; geplukt, Wilt u volledig over dit produkt geïnformeerd worden, of vrijblijvend documentatie ontvangen, belt u dan met Marjan de Vries. Tel. 020-952362 59.000 en 61.000 de van ruim 1983 was dit Zv jard, waarvaan boter en 1 /4 uit De uitvoer van (voornamelijk naar v 100.200 ton ter 600.000.000,-. ^dicht- Twee-eenheid Amsterdam is dé aanvoerhaven van cacao en in de Zaanstreek en het Gooi staat de verwerkende industrie. Om maar eens enkele grote namen te noe men: Cacaofabriek De Zaan als groot ste, verder Bensdorp, Berisford, Gerkens en Wessanen. Het heeft dir^* te maken met de uitstekende posit— die Nederland inneemt tussen de pro ducerende en consumerende landen. :ft ons land vanouds veel i en markt-technische zienir joen i alle F u tis dagje bieder van zee varen en van de tientallen bin nenvaartschepen - van sleepbootjes tot grote duwconvooien - die zich daartussen bevinden. Bovendien verschaffen de compu ters hen op elk gewenst ogenblik een volledig beeld van de «verkeerssitua- tie-over-een-kwartier». Vooral hier door kan het radarpersoneel snel rea- :ren in die gevallen waarin, ondanks e aanwijzingen, schepen eikaars vaar weg dreigen te kruisen. lp) en n carj >mst Ook de c epen die gevaarlijke stof rebben, wordt gemakkel eltreffend, doordat de i t oog verliest terwijl welke Van Heröme Cosmetics uit Duivendrecht komt het be richt dat er nu toch eindelijk een middel is gevonden dat echt helpt bij zwakke en splijtende nagels. heet, is men zeer n toonden aan dat ils al na 8 dagen >ld 3 weken echt ddel, Uitgt iting neer imende aangevoerd. Diverse lijn- >ok Nedlloyd - hebben on- geslaagde proefversche- voerd met «opgezakte» speciale geventileerde se produktie van cacaoboter, geladen. Zeer geslaagd poeder en chocoladeprodukten rscheping van «opgezakt» grens weer over. Van de eerst bolsters (container-laad- produkten (halffabrikaten) is oi zelfs de grootste exporteur reld. In 1982 bijvoor' v00 ton n 960.C zelfs meer dan 3/4 bestond t cacaopoeder. chocoladeprodukten ar EEG-landen) was waarde 1695,- Philips stereo 66 cm, afst. bed van 2395,- 1

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1984 | | pagina 27