10%-15%-20%
3
korting
op onze gehele collectie
I
r
si!
Rotterdam - ’s werelds best beveiligde haven
NAGELPROBLEMEN
I
Wat kost een schip vandaag de dag?
z
EEN GREEP UIT ONZE GRANDIOZE VAKANTIE-AANBIEDINGEN
RS
Zeescheepvaart onder controle
Amsterdam, ’s werelds
grootste cacaohaven
12,50H
Sb
DE TILBURGSE KOERIER
Donderdag 5 juli 1984 - pagina 27
5 juli 1984-pagina 26
4T
EN
b
Korvelseweg 102 - tel. 422446
idigt
vater
dsdiei
verkt
sstraat 25
ligheid, efficiency
comfort van de bei
van
loha-
ositie
raat 144A-146
anstr 52
anstr. 52
■w
den
teletekst
Grote
tering
1595,-
VIDEO-RECORDERS
TELETEKST K.T.V.S
D8130
VHS
1649,-
van 305,-, nu
Betamax
1395,-
799,-
1595,-
Nu compl. M
met hnvpn
lerken, o.a.
Panasonic,
Teletekst 1695,
499,-
219,-
1995,-
2995,-
>avond
nog
pel-Weelde -
□mt er langs
I
KLEUREN-TV’S
PHILIPS
- vi-
lerti-
AUDIO
RACK-SYSTEMEN
van 655,-
nu
PHILIPS STEREO
RADIO-RECORDER
met boxen
v.a.
PHILIPS MONO
RADIO-RECORDER
Type 7121
van 250,-, nu
briljant, gouden sieraden, horloges, klokken
Akal,
Saba,
LAAGSTE PRIJZEN - HOOGSTE INRUILWAARDE - BESTE SERVICE - VAKKUNDIGE VOORLICHTING
Onze apparaten worden onze EIGEN TECHNISCHE DIENST geïnstalleerd en begeleid door onze bekende SERVICE en NAZORG.
Bovendien kunnen wij u langere garanties verlenen tegen zeer gunstige condities.
Ijes
jters
irechten
es
ipes
■echten,
en ruime
Hoofdtelefoon
v.a.
jn boei wordt
niets ontgaat
n die zich uit
plaat
haver
Luchtvaart als voorbeeld
Het nieuwe systeem vereen voud'
ook een reeks handelingen die te wat
Panasonic,
56 cm
WERELDONTVANGERS
Radio Nederland
wereldomroep
Nu op uw vakar
v.a.
-74
sstraat 25
Schepen die niet of niet meer voldoen aan internationaal geldt
e worden i
<Haven Staat Controle»-overeer
-74
enstraat 52
anstr. 52
enstr. 52
jstraat 25
SS
raat144A-146
lende voorschrif-
iaangehouden.
eenkomst tussen
anstr.52
raat 144A-146
66 cm
16 kan.
v.a.
1295,-
nig f
is uiter
Philips, 66 cm
20 k.. afst.bed.
v^®,- 2149,-
Nu SUPER LAGE
VAKANTIEPRIJZEN
PHILIPS STEREO
RADIO-RECORDER
D8438
incl. boxen 2x8 watt
r' l*® ,-ji g
sstraat 25
sstraat 25
sstraat 25
enstraat 52
enstraat 52
enstraat 52
enstr. 52
i was er
als de
van de te bi
is cacaobonen mee-
el tij-
toen
soms
Noord 95
Noord 95
ïstraat 25
ïstraat 25
jstraat 25
sstraat 25
sstraat 25
sstraat 25
sstraat 25
sstraat 25
sstraat 25
sstraat 25
sstraat 25
sstraat 25
sstraat 25
sstraat 25
sstraat 25
sstraat 25
sstraat 25
sstraat 25
enstr. 52
enstr. 52
traat 144A-146
239,- ‘^l
Akal
Braun
Philips
Technic*
Schneider
-74
enstr. 52
xg,
[raat 144A-146
AMSTERDAM, ’S V
Per schip wordt jaarlijks zo’n
voerd. Verwerkt tot choc
-74
enstraat 52
sstraat 25
sstraat 25
lijk 1
aanleiding
trole»-over
zinken in
voor de
vanaf 5 juni t.e.m. 29 juni 1984
Inlichtingen hoofdbureau van politie
Horloge heren, merk Pontiac, zwarte band; gou-
en ring, glad, inscr. Tom 20-4-’73; sportas zwart,
v. Serge., Bedaard.; portefeuille, donkerbruin,
veel geld; girobetaalkaarten t.n.v. Gm. Dap.
>urg; Tas dames t.n.v. A. Janssens, Tilburg;
temonnaie t.n.v. de Kort. Tilburg; bril chroom
>ruin etui; paspoort t.n.v. R. Sjmons, Tilburg;
sleepkabel, verbandtrommel, touw op rol; porte
monnaie zwart, kaart schouwburg en geld; kralen
halssnoer met lepeltjes en sterren; ketting, zilver
met medaillon, Maria Jezus; halsketting double,
met zilv. dobbelsteen; plaatje zilver, sterrenbeeld
vissen; bedel, zilver poesje; hanger, zilver roos-
vorm (Lourdes); ketting, goud met gouden foto-
ROTTERDAM VEILIGSTE HAVEN TER WERELD
iputers en het Verkeerscoördinatiecen-
Iterdam behalve ’s werelds grootste, te-
lip kost, zal
zijn dat de
miljard dollar (90
rederijen leenden
;n te laten bouwen.
>ke enorme bedragen
--’.ijk dat reders zich
>uu.vu wi wit soort iri-
commercieel nog wel te
Zesentwintig radarposten, een aantal comp"
ide trum (zie foto) gaan er voor zorgen dat Rotter
je(j vens ’s werelds veiligste haven wordt.
duidelijk. Nederland neemt ongev
tien procent van de totale «wereldv
maling» van cacaobonen voor zijn
kening. Andere belangrijke landen
deze sector zijn Brazilië, de Verenigde
Staten en West-Duitsland.
Nederland-
cacao-
i gaat de
ste twee
ons land
van de we
erbeeld met resp.
- voor een waar-
J.000.000,- Voor
n 1 mil-
uit cacao-
DRAAGBARE
KLEUREN-TV’S
Philips, 36 cm
van 1195,-, nu l
Philips, 42 cm QQO
van 1395,-, nu
Zwart-wit
31 cm, v.a.
Philips, 51 cm
12 k„ afst.bed.
Teletekst
WERELDS GROOTSTE CACAOHAVEN
.1 350.000 ton cacao in de Amsterdamse haven aange-
chocoladeprodukten werd er voor ongeveer 6 miljoen gulden
geëxporteerd.
,k een middel
helpt bij zwakke en splijtende nag
Over het middel, dat Nail Perfection h“
enthousiast. Uitgebreide onderzoeken iv
na gebruik van Nail Perfection, de nagels
verbetering vertoonden en na gemiddeld
hard waren en niet meer splijtten.
NAIL PERFECTION kost 14,95 en is ver
krijgbaar bij drogist en schoonheidssalon.
Bovendien heef
technologische
kennis in huis.
Want de Amsterdamse haven
héél vroeg bij. Niet zo vroeg
Spanjaarden - die aan het eind
15de eeuw reeds
brachten uit Mexico - maar al wel
dens de Tachtigjarige Oorlog,
buitgemaakte Spaanse schepen
met kleine hoeveelheden cacaobonen
waren beladen. De eerste échte com
merciële verscheping van 400 pond ca
caobonen naar Amsterdam dateert
van 1773. In het jaar 1815 werd voor
de eerste maal in Amsterdam door
Casparus van Houten cacao gemalen;
dertien jaar daarna kwam zijn zoon
Coenraad met de eerste cacaopoeder
op de markt.
Het gaat dus om een traditie van
eeuwen, die in stand kan worden ge
houden door Amsterdams vakman
schap en handelsgeest.
ligheid, efficiency van het schip en het
comfort van de bemanning.
Verantwoord
Een modem multi-purpose-schip
(een schip geschikt voor verschillende
soorten lading) is niet meer te vergelij
ken met een «Liberty», een vracht
schip van'vlak na de oorlog.
Wie weet wat een schip
misschien niet verbaasd z
banken vorig jaar 30
miljard gulden) aan
om nieuwe schepen
Als het om zulks
gaat, is het begrijpelijk dat ree
wel eens zorgen maken of dit i
vesteringen co----
verantwoorden zijn.
nng, zilver met klein knopje erop; medicijnen,
unukalm; portemonnaie, bruin met 2 sleutels; ma-
chetknopen, zilver, rosetmodel, oud zilver; ketting,
zilver met zilv. wasknijper; tasje, blauw, t.n.v.
Meijssens, Tilburg; koffer merk Samsonite, met
kleding; 2 luidsprekerboxen, merk Pioneer; brom-
cim; damestas donkerblauw, shag lolly s., groene
portemonnaie; kmderjack, wit en zacht geel, plas-
pillen, voedingscapsules; horloge, goudkl., zwart
merk, anker; bril heren, bruin gevlamd; wieldop
Toyota; trui, rood-groen, Jola-textiel, Waalwijk;
kels; tas leder, horloge, ketting, t.n.v. Prierns, Til
burg; halsketting, sterrenbeeld, ram; halsketting
met sterrenbeeld, stier; damestas, rood met naam
Monique, en sleutels; sportschoenen Adidas, plas-
tic-tas, W. van Erven; medicijnen (Sardil) 5 mg.;
ass syxasjSk’Sfic
ƒ25,-; bril, double, klein model; fietstassen en
boodschappenrek; portemonnaie bruin t.n.v. J.
Geerts, te Geel (B.); regenpak, groen, t.n.v. A.
Brants; etui stof, rood gestreept, met Duits geld;
wieldop plastic-alumimum kleur; kartonnen dozen
tron; verf, merk Rambo, kleur groen; tas, dames,
wit, portemonnaie, sleutelbos; armband, dames,
band zilver, naam Debby, Yessica; roeiboot; lede
ren kleding dames, in tas van Bree; kleding o.a.
Szi^ SdUer;kbtki
10-1957; portemonnaie, kléin model, 8 sleutels, en
geld; portemonnaie, blauw, met geld; schoudertas,
knip-portemonnaie, met 3 sleutels.
geen aangifte heeft gedaan.
Druk op de knop
De ononderbroken stroom van sig
nalen die de met automatische doel-
volgsystemen uitgeruste radarinstalla-
ties doorgeven aan computers, produ
ceren in het Havencoördinatiecentrum
met één druk op een knop alle gege
vens van schepen die de Nieuwe Wa-
terweg binnenkomen: hun positie, ger
snelheid, hoofdafmetingen en andere de
relevante bijzonderheden. Op deze
manier beschikken deradarwaarne-
mers, die verantwoordelijk zijn voor de
verkeersbegeleiding, voortdurend over
een gedetailleerd en betrouwbaar over
zicht van de zeeschepen die naar en
intie-adres M^H
109,-K
CAMPING-ANTENNE K
Met versterker, voor boot
en caravan, geschikt voor
alle zenders j 5 Q
STEREO-WALKMAN H
59,-
CAMPING-TELESCOOP BQ
ANTENNE-MASTEN
4 meter zj Q Mik
uitschuifbaar Os,-
NIEUWSTE PHILIPS
STEREO-AUTORADIO-
CASSETTERECORDER
X” 299,- M
TECHNISCH BUREAU JOOSEN BV/RADIO-TV
HENELUXLAAN 61 5042 WK TILBURG TELEFOON 013-6705C OP KOOPAVOND GEOPEND
kostte een schip in de grootte-klasse
van «Caurica» tussen de 20 en 25
miljoen.
De gestegen prijzen zijn niet alleen
het gevolg van inflatie en algemene
prijsstijging. De schepen van nü zijn
technisch ook veel ingewikkelder, om
dat er veel hogere eisen worden gesteld
aan zaken als ladingbehandeling, vei-
Sub-standard -schepen
Het gezamenlijk optreden is vooral
gericht tegen «sub-standard»-schepen;
schepen die niet voldoen aan de inter
nationaal aanvaarde normen. Men wil
in de eerste plaats de druk bevaren
Noordzee zo veilig en zo schoon moge-
houden. Tenslotte was de directe
■g om de «Haven Staat Con-
/ereenkomst aan te gaan het
1 1978 van de Amoco Cadiz»
voor ae Bretoense kust, waarbij
230.000 ton olie in zee vloeide.
In het algemeen betekent in de
:epvaart een «goedkope vlag» de
stratie van een schip in een land
belastingvoordelen. Vaak betekent
PORT. VIDEO-SETS
Blaupunkt: camera -
deo-recorder en tune
mer
van 7200,-
Nu
Saba-JVC
port, video
van 5327,-
Cacao en de Amsterdamse haven ho
ren bij elkaar, al heel lang. Nergens ter
wereld voeren schepen meer cacao aan
dan in Amsterdam en nergens ligt per
manent ook een grotere voorraad opge
slagen dan bij bedrijven in het Amster
damse havengebied. Cacao vormt één
van de bijzondere ladingsoorten waarin
de haven is gespecialiseerd.
1951 was IJmuiden zijn grote broer
Rotterdam vóór. Toen was het de e
haven in West-Europa die met uv-
p van radar zeeschepen tijdens mist
«naar binnen en naar buiten praatte».
belai
derla
door moeten
grootste deel van de cacac
vindt plaats tussen oktober
de hoofdoogst wordt immers
wanneer het bij ons winter is.
Amsterdam is de grootste cacac
ven - dat staat vast - aan die f
wordt niet getornd. Amsterdam,
>ijna bij de Zaanstreek waar ’s werelds
be- grootste concentratie aan cacaover-
werkende industrieën staat. Het één
heeft met het ander te maken, dat is
Export
Het grootste deel van de
se produktie van cacaobc
poeder en chocoladeprodu»
is weer over. Van de
lukten (halffabi
Uit statistieken blijkt echter wél dat
in de meeste gevallen verouderde
«sub-standaard»-schepen uit dat soort
landen bij rampen zijn betrokken.
Het akkoord van de 14 Europese
landen kan schepen, waarop ernstige
gebreken worden vastgelegd, dus ver
bieden de haven te verlaten, voordat
de nóodzakelijke reparaties zijn uitge
voerd.
Cacaohaven nummer één
Met een aanvoer uit merendeels
Westafrikaanse en Zuidamerikaanse
landen, die tamelijk constant is (tussen
de 300.000 en 350.000 ton per jaar), is
Amsterdam de eerste cacaohaven ter
wereld. Dat komt neer op zo’n twintig
procent van de jaarlijkse wereldpro-
duktie! De Amsterdamse haven is
daarom bereid te investeren in één van
zijn sterke pijlers. Geïnvesteerd wordt
in nieuwe los- en opslagfaciliteiten.
Cornelder’s Controle- en Veembedrijf
heeft in het westelijk havengebied een
moderne loods laten zetten die bijr~
30.000 ton kan bergen. Een ander U.
drijf in dezelfde omgeving dat geld
heeft gestopt in «cacaovemen» is b.v.
het óók een mogelijkheid voor reders,
die het met de voorschriften op het ge
bied van veiligheid, milieu en arbeids
zaken niet zo nauw nemen, een moge-
iid om «ongestoord» te werk te
gaan - een vorm van concurrentiever
valsing voor de wél bona-fide reders.
Nu is een containerschip relatief
groot en zeker niet het goedkoopste ty
pe schip, maar ook een in verhouding
kleine tanker, zoals de moderne
20.000-tons smeerolie-tanker «Cauri
ca» van Shell Tankers, moest bij de
bouw 2 jaar geleden het lieve som-
iirect metje van 70 mi Ijoen opbrengen. En
ositie dt is voldoende om heel Nederland een
week lang te laten telefoneren!
Zelfs een moderne coaster van 2.500
ton met eigen laadmasten en koelvoor-
ingen kost toch al gauw 25 mil-
i om te laten bouwen; genoeg om
bejaarden van Nederland een gra-
dagje Artis, inclusief maaltijd, aan
leden.
De overeenkomst stelt de scheep
vaartinspecties in deze 14 landen óók
in staat, om op te treden tegen slechte
sociale toestanden voor de bemannin
gen, zoals slechte leef- en werkomstan
digheden. In de kranten zijn geregeld
berichten te lezen over schepen die om
deze redenen worden aangehouden.
Voor de reders in de «traditionele»
maritieme landen, zoals Nederland,
heeft de overeenkomst inzake «Haven
Staat Controle» als extra positief ef
fect, dat een stuk concurrentieverval
sing ermee wordt uitgebannen. Want
veiligheid is niet alleen noodzakelijk;
veiligheid kost ook veel geld
4795,-
mini-compact
ieo-set, compleet
Nu 4.295,-
Philips-set, geheel com
pleet, met camera, tas en
accu
-'in 4590,-
Dank zij een hypermodern verkeersbegeleidend systeem (VBS) dat zo’n 230
miljoen gulden heeft gekost, wordt Rotterdam behalve 's werelds grootste tevens ’s
werelds best beveiligde haven. In 1985 wordt het unieke systeem, waarvan het ont
werp alleen al een groep technici, economen en nautische specialisten vijf jaar
heeft beziggehouden, in gebruik genomen.
De resultaten zijn spectaculair. Zelfs een losgeslagen boei wordt op de radar
schermen in de «verkeerscentrale» zichtbaar! Letterlijk niets ontgaat aan de veer
tig kilometer lange keten van 26 onbemande radarposten die zich uitstrekt van de
«oliegeul» in de Noordzee voor Hoek van Holland tot een plaats drie kilometer
bovenstrooms van de Van Brienenoordbrug, inclusief de havenbekkens op de
Maasvlakte, in Europoort en Botlek en een deel van de Oude Maas.
(beloodsing, sleepboothulp) en aan de
wal (het waarschuwen van cargadoors,
douane, enz.) aan de komst van zee
schepen voorafgaat. Ook de controle
van schepen die gevaarlijke stoffen aan
boord hebben, wordt gemakkelijker en
meer doeltreffend, doordat de radar ze
niet uit het oog verliest terwijl tevoren
bekend is welke lading ze aan boord
hebben.
De luchtvaart kent al vele jaren de
begeleiding van vliegtuigen door ver
keersleiders op de grond. Volgens een
daarmee te vergelijken systeem krijgt
de scheepvaart op de Nieuwe Water
weg binnenkort dus ook te maken met
radarwaamemers aan de wal. Zij vol
gen de schepen van het ogenblik af dat
zij de haven naderen tot het afmeren
aan een kade en omgekeerd en voor
zien de loods op de brug van informa
tie over de te volgen koers en het ande
re scheepvaartverkeer in de buurt.
Volstrekt nieuw is dit overigens niet.
Rotterdam werkt al sinds 1956 met ze
ven walradarstations die, hoewel niet
ontworpen voor verkeersbegeleiding,
in de dagelijkse praktijk wel als zoda-
functioneren. Het nieuwe systeem
iraard veel moderner en bevat al
le mogelijkheden voor een efficiënte
begeleiding. Daarnaast garandeert het
dag en nacht en onder alle weersom
standigheden optimale veiligheid, me
de omdat het bij dreigend gevaar auto
matisch alarm geeft!
Besluit in 1976 genomen
De vervanging van de verouder
walradar tussen Hoek van Holland
Rotterdam is het resultaat van een sa
menwerkingsovereenkomst tussen
rijksoverheid en gemeente. Zij besloten
daartoe in 1976, omdat ingrijpenc
veranderingen op maritiem gebit
(meer en grotere schepen, nieuwe ha
vencomplexen, duwvaart) dringend
om nieuwe navigatie-hulpmiddelen
vroegen. Sindsdien is er vrijwel onaf
gebroken gewerkt om aan de i
de toekomstige gebruikers te voldoen.
Pogingen om de «goedkope vlag»-
landen via overleg zo ver te krijgen dat
ze zich aan de regels van de internatio
nale verdragen houden, hebben slechts
in beperkte mate succes. De samen
werking van de 14 Europese landen
moet daarom worden gezien als een
eerste stap, om de reders van de «sub
standard «-schepen te dwingen, de vei
ligheidsregels in acht te nemen.
Koopvaardijschepen zijn tegenwoordig peperduur. Ondanks een zware concur
rentie tussen de scheepswerven in de wereld - aangevoerd door de Koreaanse wer
ven - waarbij men er niet voor terugdeinst een beetje water in zijn «prijswijn» te
doen, kost een schip vandaag de dag een fortuin!
Neem bijvoorbeeld een modem containerschip dat 2.700 containers kan meene
men. Zo’n schip is de «Nedlloyd Hoorn» die bij de bouw in 1978 de somma van
208 miljoen (208.000.000 gulden) kostte.
Dat bedrag is genoeg om vier- vijfduizend Nederlandse gezinnen een jaar lang
van te laten rondkomen!
Vervuiling
Sinds kort wordt ook bezien of sche-
V pen voldoen aan de eisen van het zoge-
5? heten «Marpol» (Marine Pollution)-
Verdrag. Een gecomputeriseerd infor- lijkhei
matiesysteem is in gebruik genomen
waarmee de 14 aangesloten landen ge
gevens over controles van schepen
gaan uitwisselen.
Op deze manier kunnen hopelijk
ook schepen die zich - al dan niet met
eer. opzet - aan oliemorsingen of andere
t be- vervuilingen van de zee hebben schul
dig gemaakt, wanneer zij in een haven
in één van de 14 landen komen, duch
tig aan de tand worden gevoeld.
In de meeste gevallen
Het is overigens zeker niet zo, dat
alle «goedkope vlag»-schepen onveilig
zijn. Men zou dan bijna van een ramp
zalige situatie kunnen spreken, want
ongeveer een kwart van de wereld-
koopvaardij is geregistreerd in een
land met een voor rederijen aantrekke
lijk fiscaal klimaat.
IJmuiden
Ook de haven van IJmuiden heeft ste h;
eisen van eind vorig jaar een verkeersbegelei- hulp
'J - dend systeem in gebruik genomen. In
De duurste
De duurste schepen zijn ongetwij
feld de schepen voor het vervoer van
vloeibaar gas; zo’n L.N.G.-schip
(L.N.G. is de afkorting voor liquified
natural gas) dat zo’n 125.000 kubieke
meter vloeibaar aardgas met een tem-
peratuur van min 160° C kan vervoe- I
ren, kost momenteel circa 350 mil-
joen. Dat is ruim voldoende om alle 1
woningen van Amsterdam een hele 5
winter te verwarmen!
Hoewel door de jongste scheeps-
bouwcrisis de prijzen behoorlijk onder 1
druk staan, zijn schepen nü vele malen
duurder dan vijf jaar geleden. Toen S
1595,. S’ "00
Div. mt
Sony, F
2 „ifTi x 5 ten, lopen in de havens van 14 Europese landen de kans te
Dat is mogelijk op grond van de «Haven Staat Control)
die 14 Europese landen om zeeschepen te inspecteren.
BBfcX'Sinds deze overeenkomst in de zomer van 1982 in werking is getreden, zijn
12.000 schepen uit 110 landen gecontroleerd, met als resultaat dat 1.000 schepen
werden aangehouden in verband met ernstige gebreken. Ze mochten pas weer
naar zee, nadat afdoende voorzieningen waren getroffen.
v^9152-kan 1495,.
Sony-Wega, 66 cm
20 k afst.bed.
van 2395,-
de Internationale Controle Maat
schappij (in een loods van 7.500 m2,
met een ruimte van 12.000 ton).
De verwachting is dat de kor
jaren steeds meer cacao in cont
zal worden
diensten - ook
langs enkele
pingen uitgevo
cacao die in
containers was
is ook de vers
cacao op z.g.
vloeren).
Voldoende opslagruimte en moder
ne verschepingsvormen: ze zijn van
lang voor de cacaofabrieken (in Ne-
rland en Duitsland) die het hele jaar
kunnen werken. Het
de cacao-aanvoer
en maart;
geplukt,
Wilt u volledig over dit produkt geïnformeerd worden,
of vrijblijvend documentatie ontvangen, belt u dan met
Marjan de Vries.
Tel. 020-952362
59.000 en 61.000
de van ruim
1983 was dit Zv
jard, waarvaan
boter en 1 /4 uit
De uitvoer van
(voornamelijk naar v
100.200 ton ter
600.000.000,-.
^dicht- Twee-eenheid
Amsterdam is dé aanvoerhaven van
cacao en in de Zaanstreek en het Gooi
staat de verwerkende industrie. Om
maar eens enkele grote namen te noe
men: Cacaofabriek De Zaan als groot
ste, verder Bensdorp, Berisford,
Gerkens en Wessanen. Het heeft dir^*
te maken met de uitstekende posit—
die Nederland inneemt tussen de pro
ducerende en consumerende landen.
:ft ons land vanouds veel
i en markt-technische zienir
joen i
alle F u
tis dagje
bieder
van zee varen en van de tientallen bin
nenvaartschepen - van sleepbootjes
tot grote duwconvooien - die zich
daartussen bevinden.
Bovendien verschaffen de compu
ters hen op elk gewenst ogenblik een
volledig beeld van de «verkeerssitua-
tie-over-een-kwartier». Vooral hier
door kan het radarpersoneel snel rea-
:ren in die gevallen waarin, ondanks
e aanwijzingen, schepen eikaars vaar
weg dreigen te kruisen.
lp) en
n carj
>mst
Ook de c
epen die gevaarlijke stof
rebben, wordt gemakkel
eltreffend, doordat de i
t oog verliest terwijl
welke
Van Heröme Cosmetics uit Duivendrecht komt het be
richt dat er nu toch eindelijk een middel is gevonden
dat echt helpt bij zwakke en splijtende nagels.
heet, is men zeer
n toonden aan dat
ils al na 8 dagen
>ld 3 weken echt
ddel,
Uitgt
iting
neer
imende
aangevoerd. Diverse lijn-
>ok Nedlloyd - hebben on-
geslaagde proefversche-
voerd met «opgezakte»
speciale geventileerde se produktie van cacaoboter,
geladen. Zeer geslaagd poeder en chocoladeprodukten
rscheping van «opgezakt» grens weer over. Van de eerst
bolsters (container-laad- produkten (halffabrikaten) is oi
zelfs de grootste exporteur
reld. In 1982 bijvoor'
v00 ton
n 960.C
zelfs meer dan
3/4 bestond
t cacaopoeder.
chocoladeprodukten
ar EEG-landen) was
waarde
1695,-
Philips stereo
66 cm, afst. bed
van 2395,- 1