0 8 5* van rossmeisl rs In de auto is men veilig voor de bliksem Minder ruimte meer kans op oververhitting I Graeiz 1798, 1.998, E bïe) Graetz Graetz Boottochten vanuit de Piushaven f 10?5 Ruil NU uw oude KTV stereo kleuren-tv In met teletekst en kaas twee is. KTV met teletekst muziekhuis- tilburg out ’tRoéfiertje Grote inruilactie Olympiade aanbieding van tkoasbolldca 6P Itoruwfeest albijonsgsweest IkooseoMoka juli 1984-pagina 12 DE TILBURGSE KOERIER Donderdag 5 juli 1984 - pagina 13 HAARMODE Auto en vakantie: J65 io grote boereneieren Verse kuikenbouten 2 kilo KELDER HEUVELPOORT stan< koels 2.998,- 1.OOO,- Hoe schoon is U betaalt de zee 2.798,- 1.OOO,- U betaalt nig ris uitker Heuvel- 1D, JUL. V. STOLBERGSTRAAT 7, TILBURG-Tel. 013-363049 ■ragen auto- (Eurofocus) Eigen technische dienst Oude Kerkstraat 4 Graetz, Europa’s grootste kleuren tv-producent Type Excellenz, 67 cm 99 kanalen Adviesprijs Inruil KTV niet ouder dan 6 jaar Type Reichsgraf, 67 cm 99 kanalen Adviesprijs Inruil KTV niet ouder dan 6 jaar Heeft geen inruil of is uw oude KTV ouder dan 6 jaar, kom toch praten 'wat uw prijs wordt. van 1 de n tassen 3 modellen, o.a. badtas, shoptas g van enorme omvang tussen wol lussen een wolk en de aarde». Zo staat Verse kuikenschnitzels 500 gram Bij aankoop van 1 kilo Hol landse kaas naar keuze 500 gram nasi of bami GRATIS. (Zijstraat Bisschop Zwijzenstraat Tel. 013-363049 ver wa Beekse I aankomst Het Parleme "“«evens nsten zodat stretch ikens elke is matras, eu, rose en t, ekenstraat >ge Vucht, GEOPEND I Onze I herenkapsalon «TRENDS». U bent van harte welkom. gel al gerei koel spral roest de Besterdring 155, Tilburg reser- ulijke cjia- Ajam Pangang 500 gram die laag gietijzer van Vervuilde of aar eerst kan r Het vervang bij een auto u verbranc* en bij v< dan •ppakking 1 rw zo’n 30! ch wel om Ook Grieken! Gemeenschap is aan deze richtliji Molenboer 5014 EN Telefoon 013 Bij zo veil men e bliksf' iuto-sleutelaar, :en iets oudere 1 nauwlettend Sjon en Bettina. Op koopavond geopend. Indien gewenst op afspraak. i 9 u tot 20 u. tot 21 u. tot 20 u rge en n klep ien berekend van meer rodeme komen vernieuwen van waterslangen kunt u et aanschaffen van een nieuwe radia- die er door een garage ingezet, dan sternen wer- 5werkt, kop- losnaren izen wer- Besterdring 155, Tilburg bezitter het ar welijks 1 Amerik; jaar en derhoudt Amerika z koelbeurt permarkt 1 Eigen technische dienst met speciale vidiotechnici (dus geen lange reperatietijden door het transport van en naar het fabriek of importeur). edrijf «Belgische Buurt- r o becijferde via de zgn. AN AC-computeranalysetechniek proefondervindelijk dat met de koel beurt 2 complete revisies (a raison van 15.000 per stuk) op de gemiddelde levensduur van elke autobus kunnen worden uitgespaard. Vóór introductie van de koelbeurt verloren de bij het onderzoek betrokken bussen gemid deld elk 10 liter koelvloeistof per dag; na invoering van de koelbeurt werd dit verlies tot vrijwel nul gereduceerd. Stapspanning M:“' het sleutelwoord «stapspan- 1 toepassing. Als de bliksem bodem slaat, vloeit de energie het inslagpunt in alle richtingen -1- j--jngen .i steen Daarbij stroom ebt de eerste helft volgens Fris moment sprake ringen in de k< ie energiecrisis met Hurken Daarom het recept: wie onderweg in het veld door een onweer wordt ver rast, dient de voeten dicht tegen elkaar te plaatsen en te hurken, omdat de bliksem bij voorkeur hoge punten als doel kiest. Weg dus van alle alleen staande bomen als het dondert en blik semt. «Een bliksem is een natuurlijke vonkontlading ken met verschillende elektrische lading of tussen het omschreven in de moderne lexicons. Van grote omvang? Dat moet men relativerend bekijken, want de energiebalans van een bliksemschicht valt heel matig uit. Weliswaar ligt de stroomsterkte van een krachtige bliksemflits bij 100.000 ampère en bereiken de spanningen 10 tot 100 miljoen volt, maar de gehele tijdsduur van het bliksemgebeuren bedraagt slechts 0,00003 tot 0,00005 seconden. En daaruit laat zich een energie berekenen van slechts 3 tot 10 kilowattuur per bliksem. En al kan een onweer honderden, ja duizenden bliksemschichten teweegbrengen, de elektrische energiewaarde blijft toch - tegen de verwachting - bescheiden. Met de zomervakantie voor de boeg heeft het Europees Parlement de Lid staten van de Gemeenschap gevraagd toe te zien op de kwaliteit van het zee water en ervoor te zorgen dat toeristen sn in wat voor water ze zich bege ven. In het kader van Tilburg Zomer-Ak- tief staan er in de maand juli drie boot tochten vanuit de Piushaven op het pro gramma. Op dinsdag 10 juli start om 10.00 uur vanuit de Piushaven een ka notocht met begeleiding voor begin ners. De tocht gaat (langs de Beekse Ber gen) over de Reusel naar natuurgebied de Hondsberg en vervolgens naar hotel Bosrand in Oisterwijk. De tocht duurt de hele dag en kost 20,- per persoon. Vanuit Hotel Bosrand wordt men te ruggebracht naar de Piushaven. Reser vering is verplicht bij Van Avendonk in Oisterwijk, tel. 04242-82507. Toch opletten ■*:j een onweer is men dan nergens veilig als in een auto. Eén ding moet n echter bedenken: al verwondt de csém de inzittenden niet, er blijft toch een gevaarlijk moment, namelijk dat van de optische en akoestische uit werking van een inslag. Een verblin- dend witte bliksem en een korte harde '2 knal wijzen op een inslag en kunnen iemand in de auto een behoorlijke schrik aanjagen. Wordt de auto tijdens een rit getroffen, dan kan het als ge volg van die schrik tot ongelukken ko men. Daarom dient men bij hevig on weer voorzichtigheidshalve te stoppen en in de auto te blijven zitten. Rond negentig procent van alle do den door bliksem, zijn in het vrije veld zonder bescherming getroffen. Wat kan men echter doen, als men zich bui ten bevindt en er geen auto als be schermende ruimte in de buurt is? Beekse Bergen De tweede tocht is een avondtocht met een rondvaartboot naar de Beekse Bergen, op dinsdag 17 juli. Om 18.45 uur kan men in de Piushaven aan boord gaan. De boot vertrekt om 19.00 uur en komt op de Beekse Bergen aan om 19.45 uur. Daar volgt dan een rondvaart op het meer. Om 20.15 wordt gepauzeerd in het havencafé en om 20.45 vertrekt de boot weer naar Tilburg, aankomst 21.30 uur. Kosten zijn 5,- per persoon (reservering is niet nodig). Op woensdag 18 juli kan men met de boot vanuit de Piushaven naar de Bergen. Vertrek om 9.00 uur en nst 9.45 uur. Deze enkele reis kost 2,- per persoon. Naast de boottochten vindt er in de maand juli nog een andere Tilburg Zo- mer-Aktiefevenement in de Piushaven, namelijk een ski-jack demonstratie door surfschool Supersurf op vrijdag 6 juli. Deze demonstratie wordt gegeven tussen 20.00 uur en 22.00 uur. tegen als een laag gietijzer van 10 cen timeter dikte. Vervuilde of aangetaste systemen moeten eerst worden schoongemaakt en dat kan met het produkt Bar’s Nural, dat zich in het uitgebreidere koelbeurt-pakket be vindt. Door de inhoud van 1 blikje Nural in de radiateur te doen en daar tenminste 8 uur (aan één stuk of in verschillende etappes) mee rond te rij den, wordt zowel de roest als de ketel steen losgemaakt. Daarna kan het koelsysteem worden schoongespoeld, kan er verse vloeistof worden bijgevuld en kan er Bar’s Leaks worden toege voegd. uvi antwoord nog niet of nau- s kent. Dit in tegenstelling tot de ïrikaanse consument, die al sinds dag zelf zijn koelsysteem on- it en schoon maakt. Maar in zijn de ingrediënten voor zo’n t dan ook al lang in elke su ft te koop. Te voorkomen Ervaringen in de wereld van het openbaar vervoer, het touringcarbe- drijf en het beroepsgoederenvervoer hebben inmiddels aangetoond, dat die problemen eenvoudig en effectief kun nen worden voorkomen met de koel beurt. Zo. bespaarde het Rotterdams openbaar vervoer R.E.T. over 1983 op 200 autobussen in totaal 17.000 liter anti-vries in vergelijking met het jaar daarvoor. Het staatsbedrij spoorwegen» ANAC-co spanning ringvormig weg, maar op twintig tot zestig meter afstand van het inslagpunt nog schadelijke span ningen vertonen. Staat men nu met ge spreide benen in het wegebbende spanningsveld, dan heerst er tussen de linker- en rechtervoet een betrekkelijk groot spanningsverschil. En deze «stapspanning» kan een dodelijke uit werking hebben. Dat is overigens ook de reden voor de vaak grote verliezen bij blikseminslagen onder vee op de weide. Hier is l ning» van in de vanuit weg, ongeveer zoals de golfbewegin iruk ugt bij een in het water geworpen st “ch ringvormig voortplanten. Daa biedt de bodem de vloeiende stm een zekere weerstand. Daarom e Onderzoek -- onafhankelijke onderzoeksinstituut Omdat koos Technischer Ueberwachungs Verein Rheinland e.V (TüV) het produkt zeer uitgebreid in de koelsystemen en mo toren van 2,0 liter BMW’s en 2,0 liter Daimler Benz-Diesels. Slangen van die koelsyst den met scheermessen bew pakkingen werden met pianc lek getrokken, thermostaathuizi den met tangen gekraakt, motorblok ken werden met lasapparaten overver hit en daarna in koud water gedom peld tot zij scheurden. De resultaten worden door TüV op een aailtal onderdelen «eindrucksvoll» genoemd. Slechts zeer extreme b jverden niet verholpen, n vallen ging het dan ook eigenlijk al thuis hoorde In zijn TüV het p’ preventi vens in staat lekkages te Op basis van zijn TüV zich tot een totaalbedrag van miljoen D.-mark garant voor scha die mogelijkerwijs als aanwijsbaar ge volg van Bar’s Leaks zou kunnen op treden: 5 miljoen is daarvan gereser veerd voor gevallen van persoonlij' schade, 5 miljoen voor zakelijke scha de en 5 miljoen voor vermogensscha de. Het spreekt bijna van zelf, dat een instituut als TüV dergelijke garanties niet afgeeft als er daadwerkelijk ook maar enig risico bestaat dat vroeg of laat tot uitkering moet worden overge gaan. Angst en onwetendheid Verkennend onderzoek, in opdracht van Frisol in ons land uitgevoerd, laat zien dat zelfs onder ervaren doe-het- zelvers een bijna heilig ontzag leeft voor het koelsysteem. Men durft er niet of nauwelijks aan te komen. Van één ding lijkt de consument goed door drongen: als er iets echt fout gaat met de koeling, dan heeft dat grote gevol gen. De Voorzorg Met deze vorm van preventief on derhoud kan de gemiddelde autobezit ter tijdens de komende vakantie een hoop onnodige ergernis en schade voorkomen. Hij mag daarbij in het achterhoofd houden dat Bar’s Leaks zich al als standaard-toevoeging be vindt in het koelsysteem van 95 van alle Amerikaanse auto’s. Deze vorm van preventie is in Europa al overge nomen door Jaguar, in Nederland door Suzuki-motoren en in België door Volvo-trucks, alsmede door tientallen bedrijven in de sector van het open baar vervoer, het beroepsgoederenver voer en het touringcarvervoer. Enkele vooraanstaande Duitse automobielfa- brikanten overwegen op basis van het TüV-rapport Bar’s Leaks standaard toe te voegen aan het koelsysteem van hun nieuwe uit te brengen modellen. Toch kan dit gebeuren ernstige ge- daarbij is immers alles open, ook voor volgen hebben. Niet alleen omdat door de weg, die de bliksemenergie neemt, blikseminslag huizen, bomen en hele Een gesloten cabriolet en een tractor bossen in brand kunnen worden gesto- met cabine bieden echter wel voldoen- ken, maar er zijn ook altijd weer doden de bescherming. door de bliksem te betreuren. Bij een limousine of caravan is het van belang, dat geen geïsoleerde elek- r araday trische geleider door het omhulsel naar Nauwelijks één van hen zat echter in binnen loopt. Zo’n geleider kan ook de een gesloten auto; men kan bijna zeg- auto-antenne zijn, die men dus bij een gen geeneen. Een gesloten auto vormt naderend onweer dient in te schuiven, namelijk een kooi van Faraday, ge noemd naar de Engelse fysicus en che micus Michael Faraday, die ongeveer 150 jaar geleden iets heeft uitgevon den, dat de inzittenden van gesloten automobielen als in Abrahams schoot doet zitten. Namelijk dat een omhulsel van plaatstaal of een gevlochten metaal weliswaar door de bliksem kan worden getroffen, maar dat de stromen dan ge heel langs de buitenkant naar de aarde wegvloeien en niets ervan het omhulsel binnendringt. Dat geldt ook voor cara vans, die met metaal zijn bekleed. De banden isoleren weliswaar een voertuig, maar een inslaande bliksem zoekt zijn uitweg ook via die banden, die dan meestal verbranden. Daarom dienen bij losgekoppelde caravans de steunen zowel een goed contact met het metaal van het huis als met de grond te maken. Bovendien wordt aanbevolen voor eventueel onweer een uitzetdak dicht te doen, alle luiken en ramen te sluiten en buiten de 220-volt- kabel los te trekken, zodat de in de wa gen geïnstalleerde apparaten niet kun nen worden beschadigd. Gesloten omhulsel Gesloten omhulsel. De nadr op «gesloten». Bij open cabriolets, tractoren en motorrijwielen functio neert de zaak natuurlijk niet, want :me beschadigingen pen, maar in die ge- i ook om auto’s die il lang op de schroothoop weter ien. eindoordeel karakteriseert ln„ .et produkt als een uitstekend In 1975 keurde de Raad uvan. nunis: tief onderhoudsmiddel, dat te- ters een communautaire richtlijn goed at is om de meest gangbare waa"n kwaliteitsnormen werden vast dichten. geled voor zwemwater. In een op 24 s van zijn onderzoek stelde ™el goedgekeurde resolutie wijst het J a j5 Europese Parlement de Lid-Staten er- lade °P dat ze noS een jaar de djd hebben om zich naar deze richtlijn te schikken. In de richtlijn worden met name grenswaarden bepaald voor de voor naamste giftige stoffen, bacteriën, koolwaterstoffen, chemische vervuilen de stoffen, reinigingsmiddelen, on kruidverdelgers en bepaalde metalen. De Lid-Staten hebben tot eind 1985 de tijd gekregen om ht zuiveren. Het Europees vindt het nu tijd om na te voor staat de Europese kus vinden en Lid-Staten die i het werk hebben gesl schoon te maken tot Koelprobleem zomervakantieprobleem Het aantal koelproblemen schiet vooral op warme dagen in de zomerva kantie nogal drastisch omhoog, vooral in files en na lang stapvoets rijden. De voller dan normaal beladen auto, vaak nog met een caravan erachter, heeft het dan zwaar te verduren. Het verschil tussen buitentempera tuur en de temperatuur van de koel vloeistof is dan minder groot dan op koelere dagen, door het stilstaan van de auto ontbreekt de koeling waar de wind tijdens het rijden voor zorgt, de draaiende motor blijft warmte produ ceren, het telkens weer optrekken vreet energie (wat goed te merken is aan het brandstofverbruik) en door dat alles loopt de warmte stevig omhoog. Als gevolg daarvan stijgt de druk in het koelsysteem en neemt de kans op het ontstaan van lekkages toe. In ex treme gevallen schiet de druk in de koeling over zijn kritische grens, wordt er water en koelvloeistof uit het sys teem geperst en - omdat er minder overblijft om voor de koeling te zorgen - schiet de in gang gezette spiraal door in de richting van een kokende en daardoor vastlopende motor. lun zwemwater te s Parlement 5 gaan in wat isten zich be- nog niets in isteld om hun water A de orde te roepen. tland dat als laatste tot de ip is toegetreden, zal zich ulijn moeten houden. tent wil dat wanneer alle eenmaal verzameld zijn, toe- op de hoogte gebracht worden ze weten waar ze aan toe ijn. Verder stellen de Parlementsleden voor een symbool te hanteren dat aan- sft dat een strand voldoet aan de Europese normen. Tevens zouden in verschillende talen waarschuwingen moeten worden opgehangen wanneer baden in zee wordt afgeraden. Koelbeurt II De tweede, uitgebreidere koelbeurt ïldt voor koelsystemen in auto’s, die I meer dan 50.000 kilometer hebben “reden of ouder zijn dan 2 jaar. In die oelsystemen is meestal niet alleen gege prake van vervuiling, maar hebben riste oest, ketelsteen en cavitatie al een ieel van hun schadelijk werk gedaan. Ketelsteen en roest bemoeilijken de circulatie van koelvloeistof en koelwa- ter, maar belemmeren ook de afdracht |ee van warmte, zowel van de kachel als ur' van het motorblok. Dat laatste werkt oververhitting en verbranding kleppen, zuigers en pakkingen in hand. Ter illustratie: een laagje van 1!6 mm ketelsteen houdt evenveel warmte Onder meer de energiecrisis uit de “t van de jaren ’70 heeft er isol toe geleid dat er op dit "ke is v4n toenemende sto- iv koeling van auto’s. Sinds wil de consument auto’s met minimale luchtweerstand, omdat die minder brandstof gebrui ken. Als gevolg daarvan werd de motor kap verder verlaagd, werd de (kleinere) radiateur beklemd, verminderde de koelkracht, moesten er allerlei kunst- £95 grepen worden bedacht om het koel- Q, vermogen toch op het noodzakelijke peil te houden, maar steeg het aantal klachten over het koelsysteem en de daarmee samenhangende reparatiekos ten. Ook het toenemend gebruik van aluminium onder de motorkap en bij werkingen van koelvloeistof hebben de kwetsbaarheid van het koelsysteem ergroot. Een probleem dat vooral in /arme zomermaanden van zich doet spreken. ingen van een verbrande koppakking kost in een gemiddelde garag uit de middenklasse al gauw zo’n 300 tot 500 gulden. Als er een andt, wordt voor het repareren toch wel om en nabij de 700 guide j verbrande zuigers lopen de garagekosten al snel naar een bedrag 1500 gulden. Voor he:t vervangen van een thermostaathuis moet een m< garage toch ook wel minstens 100 gulden rekenen om zelf uit de kosten te I en er nog wat aan over te houden. Voor het vi op een zelfde bedrag aan kosten rekenen. Het teur vergt tussen de 60 en 80 gulden; wordt d komt er tenminste nog zo’n 300 gulden bij. Allemaal kosten die volgens Frisol Energie BV in Dordrecht gevolg kunnen zijn van een slecht werkend waterkoelsysteem, waarvan het grootste deel kan worden voorkomen als de Europese consument het voorbeeld van zijn Amerikaanse colle ga’s volgt en overstapt op de koelbeurt, zoals die op dit moment door Frisol in ons land wordt geïntroduceerd. jhtstraat 43 Tilburg 368573 Koelbeurt I Er zijn twee soorten koelbeurten: een eenvoudige en een meer uitgebrei de. De eenvoudige kan worden toege past in het schone koelsysteem van el ke nieuwe auto en in nog niet ernstig vervuilde of aangetaste koelsystemen. Dat laatste betekent in de praktijk, dat de eenvoudige koelbeurt kan wor den verricht in auto’s, die minder dan 50.000 kilometer hebben gereden en minder dan 2 jaar oud zijn. In dat geval kan worden volstaan met het simpel toevoegen van 1 blikje Bar’s Leaks aan de inhoud van de ra diateur. Daarmee worden de meest voorkomende lekkages aan radiateur, koppakkingen, waterpomp en ther mostaathuis, maar ook eventuele haar- scheuren en poreuze plekken in het motorblok, de cylinderwand en de ka chel gedicht. Hetzelfde produkt zorgt er tevens een jaar lang voor dat nieuw optredende lekkages op het moment van ontstaan worden gedicht en gaat de vorming van roest, ketelsteen en ca vitatie tegen. Tenslotte zorgt het voor smering van de waterpomp. gemiddelde av' vooral de bezitter van eer auto, houdt daarom wel het peil van zijn koelwater en koel vloeistof in de gaten. In veel gevallen wordt dan een toenemend verlies aan water en vloeistof geconstateerd, een teken dat er sprake is van toenemende lekkage. Waar dat lek zit, hoe je het effectief kunt dichten en hoe je dat proces kunt stoppen en voorkomen, dat zijn vr waarop de gemiddelde Europese

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1984 | | pagina 13