)k?
BOEK
EN
r
dituoovst
Van lap tot kostuum of vorm»
IKE
1'
DAN
VENTILATIE.
I TOURS
ttiofA,
reiien
HOME
FOTOKURSUS
ÏEIZEN
way
Farce Theater
De Fezelaer
int:
Danny Grossman
Dance Company
combinatie klassieke
John Lanting’s
Theater van de Lach
Theater
het Heks
door Corbetta
Ensemble
Hamlet door
theater La Luna
Aanbieding eerste
gesubsidieerde
film
Kultureel Kaffee
no:90
5TRA
izen
VB
DE MEESTE
DEKBEDDEN
BIEDEN MEER
TRANSPIRATIE
De Mexicaanse hond met
«De wet van luisman»
Jan Akkerman
in
het Kijkhuis we in vorige
len tot een t
Scènes/Sprookjes Koffiekonsert
di
antie
-
Kendrick Macey
Zakdoek
Lezing ,eriügom
kunstmanifestatie Rroep 71,6
discipline
met moderne benadering
op trombone
11984-pagina 18
Donderdag 29 maart 1984 - pagina 19
DE TILBURGSE KOERIER
ea
MMTEBU
r&co
Aanvang 20.00 uur
Toegar
>rijs 10,-
WTOüB
xuise Lijn
ll
n Rhine Line
Ittizsn
'elikaan
Obscene fabels
Nederlandse Operastichting
£KPR£S
1O
’izen
gebie
van
)urs
30 maart ’84
Stadsschouwburg
Kultureel Sentrum
IND
FION4L
DIA-
rAKANTIES
ïskundige
irs
i passend
»p al uw
reis- en
ïbied.
menwerking
de school
voorst
iroom
Inlichtingen: Bert Koenderink
Julianapark 26, 013/422399
NACHT VAN HET
In folksociëteit de Fezelaer, Oister-
wijksedreef 12 in Haaren treedt a.s. za
terdag om 20.30 uur de country music
Oldtime Cityslickers op.
daarom niet zo-
r laat u advise-
voor jazz
eerst als g
Ludwig Sekstet,
trombonist in de
ringen in versch
hem t
nist.
«Goeden Dag»
Marina Dees is de c
ter van de avond. De
t als choreo-
illetvereniging
«Clochards»,
begeleidt die
kanten. Alles bij
ig die laat zien
st en enthousias-
Voor zove
de muzikant
sers op
monse e
accordeon in «Tango
tig», Gérard Braun de
dans van Monique Sane
lies Knaven de harp in «1
op muziek
60er jaren.
ing, de sen-
Ludo Lockeveer. Ernst Bonis verzorgt
de klankregie, terwijl de algehele lei
ding berust bij Els Mulders.
van dansdocente
swingende uitsmij-
1. De Clique-reu
nionneemt het muzikale deel voor
zijn rekening, eveneens onder leiding
van Lauran van der Sanden.
imtd in u«
ling «De w
gramma, dl
vangen is,
van Warmerda
Warmere
Poll, Vi
Schi
Voorstelling van de Tilburgse Mu
ziekschool.
Stadsschouwburg 31 maart en 2 april
1984 om 19.30 u.
veel meer:
kei hout
op na als het gaat
vrouwen, kinderve:
landers ideeën c
trasteren met
jaar geleden,
spontaniteit
een blik gunt
de jeugd van
Elf dansen
Er kwamen elf dansen
op levende muziek van
docenten. De elektronis
van Peter Groenland staat
«Gate», Engels voor «poort». Samen
met choreografe Agaath Verspeten,
werkte hij dat gegeven muzikaal uit.
Hans Tuerlings, te gast
graaf, maakte voor de balk
Paso Mezzo het ballet «v
Lauran van der Sanden be
dans met enkele muzik;
elkaar een voorstelling
wat er met verve, inzet
me zoal bereikt kan worden.
De Vlaamse regisseur Jan Decort zou met
de groep Het Trojaanse paard «Oom
Wanja» brengen, maar brak het werk drie
weken voor de première af en maakte iets
anders: «Scènes/sprookjes». Deze to-
neel-op-toneel-produktie (acteurs en pu
bliek bevinden zich op het toneel) is te
zien op dinsdag 3 april om 20.15 uur in de
schouwburg-zaal.
Een reeks van internationale Jazzwork
shops en optredens werden inmiddels door
zijn aanwezigheid opgeluisterd.
lie informatie,
loekingen voor
treinvakanties
n vakantiewo-
EL KOMPAS
fe
Zwart-wit fotografie voor
beginners en gevorderden.
ver dat functioneel is, spelen
aten temidden van de dan-
het toneelAnne-Marie Si-
en Riet Smulders bespelen de
Twee-en twin-
ie gitaar in een
inders en Anne-
«Bolbloemen».
Theater Vitrage wil geen politiek-ac-
tiverend theater maken, wil niet bele
rend of prekend op de planken staan
en distantieert zich van clichés. Ze
proberen toeschouwers emotioneel te
raken. Die emoties moeten voor de
toeschouwer een aanleiding zijn tot
nadenken over de thema’s van het
stukverveling, nutteloosheid, een
zaamheid en vervreemding.
In plaats van zanger/gitarist Rob
Janssen zal op donderdag 29 maart de
Canadese zanger/entertainer Kendrick
Macey optreden in Café ’t Elfde
Gebod in Tilburg.
Onder artiestennaam Spacey Macey
heeft de Canadees zowel in zijn ge
boorteplaats Vancouver als in ons land
aardig wat bekendheid opgebouwd.
Dat komt waarschijnlijk omdat Ken
drick behalve muzikant ook clown is
en zijn publiek op een zeer humoristi
sche manier weet te onderhouden. Tij
dens zijn optredens praat hij zijn lied
jes aan elkaar op een wijze, die sommi
ge mensen de tranen over de wangen
doet rollen.
Muzikaal is hij bovendien zeer veel
zijdig, want zijn repertoire omvat zo
wel oude jazz-classics als cabaret- en
popaohtige songs.
Rob Janssen, die inmiddels in Til
burg een vaste kring fans heeft opge
bouwd, komt op 5 april weer in ’t Elf
de Gebod.
Op vrijdag 30 maart speel de Mexicaanse
Hond in de schouwburg-zaal de voorstel-
3e wet van Luisman». Aan dit pro-
dat door de pers zeer goed ont-
.j, wordt meegewerkt door Alex
'armerdam, Aat Ceelen, Marc van
erdam, Chris Bolczek, Thijs van der
Vincent van Wamerdam, Dicky
luttel en Reinier Tweebeeke.
Wederom een doldwaze klucht met o.a. John Lanting met de allesomvattende titel «Hoe
versier ik een stuk». Twee avonden te zien in Tilburg op vrijdag 6 en zaterdag 7 april om
20.15 uur in de schouwburg-zaal. Dit keer wordt de toeschouwer meegenomen naar het kan
toor van de Holbix Koekfabrieken in de buurt van Amsterdam.
A.s. zaterdag 31 maart om 21.00 u.
zal de komische folkband Zakdoek uit
België optreden in Tooten op de Heu
vel.
Het reperto
we zouden In
geestdriftige folkmuziek
zwaar met hedendaagse
kruid. Ambiance-muziek
nen beginnen te jet
Vlaamse boerenpolka’s,
squaredances en Zakdoek sf
aan elkaar zonder de algemene
het optreden te verstoren en dit
humor en feeststemming... dus Zak
doek.
De band is afkomstig uit Vilvoorde
in België. Een avond met Zakdoek is
een succesvolle avond.
lamlet gaat over «wat is» tegen-
schijnt». Werkelijkheid tegenover
- tegenover dood. Want ook
Hamlet, dood en zelfmoord,
monoloog «bestaan of niet bestaan»
srt Hamlet over de vraag waarom wij
i plegen. Het vermogen om te
loudt ons daarvan, conclu-
vrezen immers de dromen die
ip tot ons zullen komen.
een droom? Is deze voorstel-
i? Het lijkt een droom die
i de geest van Hamlets ver-
Geen enkele scene in de
ng heeft op een voorspelbare ma
il gekregen. De regie van Canci
heeft een in alle opzichten pessi-
:::dertoon, maar het knappe is
dat zij om die visie heen een humoristische
Hamlet heeft gebouwd, met menselijke ka
rakters, herkenbaar en compleet, al zijn de
omstandigheden dan ook extreem.
Gerard Cox
en Simone Rooskens
Simone Rooskens en Gerard Cox zijn op uur zijn
woensdag 11 april te' zien in het blijspel 22.00 ui
«Momentopnamen» van Bernard Slade. De
regie is in handen van Horst Mentzel.
toire is niet al te zwaar en
het willen omschrijven ais
sk, niet al te
s elementen ge
it waarbij de be-
jeukenskiffle,
i‘s, Amerikaanse
speelt ze
lijn van
ie lijn is
id en t*W -■
:rke- I
Het repertoire van de groep omvat
het gehele gebied van de oldtime coun
try music, van de wilde squaredance-
tunes tot de meest gevoelige ballade.
Old time country music is volksmuziek
uit de Amerikaanse bergstreken (Apa-
lachians, Ozarks) en vindt zijn oor
sprong in Ierland en Engeland.
Bekende namen uit deze muziek:
Charley Pool and the Norht Carolina
Ramblers, Gid Tanner and his Skillet
Lickers, en uit latere periode de New
Lost City Ramblers.
i buiten-
lerp con-
een paar den,
J—r z’n kuns
jkers
van
Danny Grossman Dance Company, opgericht in 1975, heeft inmiddels internationaal een
grote naam opgebouwd. In Canada, de Verenigde Staten, Engeland. Duitsland en Italië
vierde de groep letterlijk triomfen. De prachtige choreografieën, de meesterlijke techniek
van de dansers, en de levenslust en humor die van de balletten afstralen, dwongen overal
respect af. Danny Grossman combineert klassieke discipline met een moderne benadering
van de tot op het gevaarlijke af behandelde thema's als liefde, schuld, wanhoop en extase.
Na de pauze volgt «Endangered Species»
uit 1981. Dit nummer is gebaseerd
Goya’s prachtige tekeningen «De ramp
van de oorlog» en de anti-oorlogskunst van
het volgende num-
/an Judy Jarvis en
«De Mexicaanse Hond» is in
staan na het uiteenvallen van Hat
ter. Na «Broers» en 3
duktie «De wet van Luisman» de
voorstelling die deze groep uitbrengt,
nieuwe voorstelling is gebaseerd op ee
rie tekeningen van korte scenes gema
door Alex van Warmerdam. Met deze
ideeën als uitgangspunt zijn de scenes g
menlijk uitgewerkt. Er werd net zo lang
schaafd aan dialogen, muziek, beweging,
licht en geluid totdat alle acht leden van de
groep zich ermee konden verenigen.’
Een leraar staat voor de klas. Hij J:-
een zin: «Er loo
op straat». Een
't Is helaas niet alles dons, wat er
dekbed zit. En lang niet elke soort dons
is goed genoeg voor een kwaliteits-
dekbed. Vaak wordt een dekbed, ook
vanwege de kosten,gevuld met maar
een klein deel dons. De rest wordt
aangevuld met veren. Die houden de
warmte echter veel minder goed vast 1
en.ze missen de ventilerende en I
regulerende eigenschappen van dons
Uw Slaapvoorlichter helpt u wel te rusten.
slaapwinkel
Schouwburgring 25, Tilburg
tel. 422122
Ook de muziek van «Weven» is van
Peter Groenland.
Lauran van der Sanden schreef de
muziek van verschillende dansen, of
bewerkte reeds bestaande muziek voor
zijn saxofoon- en houtensemble. Een
trio met zangeres Remy Borgers be
speelt onder zijn leiding de dans.
Op donderdag 5 april speelt Theater
Vitrage het stuk «Een dwarrelende
kosmos, of zoiets» in Kultureel Kaffee
no90, Vloeiweg 90 in Oisterwijk. De
voorstelling begint om 21.00 u.
luzikaal l
kest o.l.v.
gie is in han-
De bronnen voor Scènes/sprookjes zijn
jeugdherinneringen, sprookjes en verliefd
heden. Op basis van associaties en improvi
satie maakt het Trojaanse Paard een voor
stelling die in hoofdzaak beeldend is. Scè
nes/sprookjes lijkt niet op een toneelstuk.
De tekst bijvoorbeeld bestaat uit voorgele
zen fragmenten van sprookjes of citaten
over liefde van o.a. Roland Barthes. Het is
geen sluitende voorstelling, zo is het ook
niet
De r
Dans en muziek zijn in de Tilburgse
Muziekschool niet los van elkaar te
denken. De voorstelling van vanavond
kwam dan ook in stand in hechte sa-
ing tussen beide «poten» van
ballet en muziek.
Léonie Thijssen als choreografe en
Frans van Grinsven met een slag-
werkensemble, gaan hun leerlingen
voor op een speurtocht, waarbij luiste
ren en bewegen op indringende manier
:n «tot stand» de hoofdnoot vormt. Het strijkersen-
leerlingen en semble onder leiding van Henk Stoop
üsche muziek *Pee^ he «Grtaar-concert» van Vival-
I staat voor de’ C,ar°1..fa^ko verantwoordelijk
voor de bijbehorende compositie voor
26 jonge dansers.
De Vlaamse acteur Jan Decleir is op
nieuw met het werk van de Italiaanse thea-
tergenie Dario Fo in de weer. Sinds decem
ber 1981 maakt Decleir furore met teksten
van Fo. «De tijger en andere verhalen» is in
België en Nederland erg goed ontvangen.
«De tijger» wordt opgevolgd door «Obsce
ne fabels», en is op zaterdag 7 april om
20.30 uur te zien in de studio-zaal.
Op een kwaaie dag (of misschien wel een
Vacuüm in Z:
qi I en dat betekent consternatie, die je zou ver-
(|(3 oDOCl wachten. In plaats dat nu iedereen zich met
afgrijzen van deze boosdoener afwendt, be-
Donderdagavond 29 maart organi- ginnen vooral de dames zich in ongewone
seert ’n Nieuwe Lente in de Spoel een mate voor bent te interesseren.
optreden van de groep Vacuüm. in de loop van het stuk zien we dit sulli-
Deze Gronings/Nieuwe Gijnse ge, nietsbetekenende mannetje een echte
groep maakt zeer frisse Nederlandsta- vent worden. Zo’n-kerel die links en rechts
lige punk. Omdat de groep hoogst- iedereen kan versieren. En nóg
waarschijnlijk ook een voorprogram- hij versiert alles... ook het stuk!.
ma meebrengt (Bloedbad zal de aan
vang van het eerste concert om 23.00
zijn, dus kom vroeg. Zaal open
jur.
Deze Haml
over «wat s„_,..
droom, leven t
daarover gaat E
De Company komt nu voor het eerst naar Na de pauze volgt «Endangered Species» In. de mon°looÊ
Nederland, en is op woensdag 4 april te zien uit 1981. Dit nummer is gebaseerd op mijmert Hamlet over
in de grote zaal van Stadsschouwburg/Kul- Goya’s prachtige tekeningen «De rampen geen zelfmoord plegen
tureel Sentrum. van de oorlog» en de anti-oorlogskunst van jrom?- *^erboud> o
Op het programma staan zes dansnum- Kathe Kollwitz en Georg Grosz. deert “J- We vrezen u
mers. Het eerste is «National Spirit» uit «Bella» is de titel van het volgende num- in onze doodsslaaj
1976. Op traditionele marsmuziek en volks- mer, een choreografie van Judy Jarvis en de dood e
liederen wordt een satire neergezet waarvan Danny Grossman. De muziek is van '*ng een droom?
de Amerikaanse patriotitstische muziek het Giacomo Puccini, en de dans is geïnspireerd afspeelt in i
mikpunt is. op de schilderijen van Marc Chagall. De moorde vader. G
Dan volgt «Triptych», eveneens uit 1976, choreografie dateert van 1977. voorstelling heeft
uitgevoerd door drie dansers wier persoon- Het laatste nummer is het uit drie delen “ier v°rm.
lijkheden geaccentueerd worden door de ex- bestaande «Nobody’s Business’ uit 1981. Gerardts heeft
pressionistische muziek van Darius Mil- Ragtime muziek van Jelly Roll Morton en mistische onde
haud. de song 't’Aint nobody’s business if I do»
«Curious Schools of Theatrical Dancing» van blueszanger Joe Turner creëren de sfeer
is gebaseerd op een 17de-eeuws manuscript voor dit stuk.
met de titel: «Nieuwe en eigenaardige scho- De dansers van de Danny Grossman
len voor theaterdans». Dance Company zijn: Trish Armstrong,
«Higher» uit 1975 is een dans op muziek France Bruyère, Randy Glynn, Danny
van Ray Charles uit de 50er en 60er jaren. Grossman, pamela Grundy, Susan Maper-
Een hymne aan de zelfbeheersing, de sen- son, Judith Miller, Gregg Parks, Bohdan
sualiteit, de humor, de atletiek. Romaniw en Stanley Taylor.
De volgende activiteit die in het
Farce Theater van het Baanlozencen-
trum in Tilburg georganiseerd wordt
«o donderdag 29 maart a.s. is het
i van de film Pinkel. De spoelen
wuiuvii om 20.30 uur in beweging ge
zet. De zaal is open vanaf 20.00 uur.
Korte inhoud
Na een aantal middellange
de afgelopen jaren heeft de
dammer Dick Rijneke samen met
dred van Leeuwaarden een film
(bijna) speelfilmlengte geregisseer
Pinkel. Twee jaar geleden bloeide de
Rotterdamse punkscene, voordat in
andere steden dit tijdverschijnsel ook
toesloeg. De Rotterdamse punkscene
kende een zeer politieke tak,
linkse ideeën op na hield en deze via
groepen als de Rondo’s en Tandstic-
korshocks ook naar buiten br
ie leden van de laatste j
nu twee ji
werkt als
tarmee begint
jroker
Christine Deutekom speelt de vrouwelij
ke hoofdrol in de opera «I Puritani, van
Vincenzo Bellini door de Nederlandse Ope
ra Stichting. Te zien op dinsdag 10 april om
20.00 uur in de schouwburg-zaal. Naast
Christien Deutekom werken o.a. de vol
gende solisten mee: Pieter van den Berg,
David Pittman-Jennings en Vittorio Terra
nova. De opera wordt muzikaal onder
steund door het omroeporkest o.l.v. Kees
Bakels en het Operakoor. De regie
den van Andrei Serban.
omhoog. Hij vraagt de leraar waarom er
eigenlijk altijd sprake moet zijn van een on
beduidende man. Er volgt een discussie
waaraan ook door de andere leerlingen
wordt deelgenomen. De discussie verzand
maar keert later in volle hevigheid terug als
er een nieuwe leerling arriveert. Het lijkt
een flauw verhaal, maar in deze voorstelling
werkt het uiterst komisch. «De wet van
Luisman» zit boordevol absurde momenten
- -1 1980 ont- en onvoorspelbare gebeurtenissen. In ver-
llen van Hauser Orka- rassende dialogen en vaak voortreffelijke vi-
«Gramet» is, suele vondsten komen allerlei zaken aan de
Op zaterdag 31 maart om 11.00 u., zal in
galerie Kokon de derde lezing plaatsvinden
die in het kader van de kunstmanifestatie
georganiseerd zijn. Onder de titel «Het sub
jectieve in de moderne kunst», zal Toon de
Vries op luchtige wijze ingaan op dit pro
bleem. Aan de orde zullen komen, vragen
als «Wat is subjectief en wat is objectief
en «Hoe kijken we naar de werkelijkheid er
hoe geven we de fictie een schijn van wer'
lijkheid Aan de hand van het fenomeen
van het perspectief, zal hij op deze vragen
ingaan. Vervolgens komen een aantal voor
beelden aan de orde uit verschillende stro
mingen in de geschiedenis van de moderne
kunst om tenslotte te eindigen met de recen
te ontwikkelingen in de kunst.
Toon de Vries studeerde kunstgeschiede
nis aan de Rijksuniversiteit te Groningen en
aan de universiteit van Amsterdam. Hij spe
cialiseerde zich in de kunstgeschiedenis van
de twintigste eeuw. Hij schreef kunstkritie
ken voor het Nieuwsblad van het Noorden
en verleende zijn medewerking aan diverse
tentoonstellingen.
De i-.au
de overige ruimtes van
.oplex plaatsvindt. Op t
staat voor de klas. Hij dicteert gangsbewijs ontvangen zij een redu
loopt een onbeduidende man 50% op de normale toegangsprijs
:en leerling steekt zijn vinger Nacht (tien gulden).
Boe-geroep en gefluit tegenover wam
langdurig applaus. De intepretatie
Shakespeare's Hamlet door theater
Luna roept nogal tegenstrijdige em<
op. Maar vrijwel iedereen is er van c
tuigd dat regisseuse Canci Geraedts e
groep die voor een deel uit amateurs be
staat een interessante produktie tot stand
gebracht hebben. U kunt zelf komen oor
delen op donderdag 5 april om 20.15 uur
in de schouwburgzaal.
Film MAX HAVELAAR.
Op donderdag 29 maart om 20.00 u.
draait in Theater het Heks «Max Have-
laar», een film van Fons Rademakers naar
het beroemde boek van Multatuli. Multatu-
li, ofwel Eduard Douwes Dekker, schreef
dit boek in 1859 als een aanklacht tegen
machtsmisbruik en exploitatie in het voor
malig Nederlands-Indië. De film, die Fons
Rademakers in 1976 naar dit boek maakte,
werd zowel door pers als publiek enthou
siast ontvangen. Het was dan ook een schit
terende film geworden, met prachtig came
rawerk van Jan de Bont en een voortreffe
lijk scenario van Gerard Soeteman. Ook de
indrukwekkende acteursprestatie van Peter
Faber, die de rol van Max Havelaar speelt,
stempelt deze film tot één van de beste die
Nederland ooit heeft voortgebracht.
OPTREDEN «GROOTSTE LUXE»
GAAT NIET DOOR.
De onder voorbehoud aangekondigde
try-out van «De Grootste Luxe Na De
Kleuren-TV», met hun nieuwe opera «Je
ziet het ook bij kippen», gaat niet door. De
ze try-out, die geprogrammeerd stond op 31
maart, wordt wegens diverse redenen uitge
steld en zal waarschijnlijk pas in september
voor het eerst te zien zijn.
Het Corbetta-ensemblePeter Pieters
(barokgitaar). Guido Huisens (blokfluit,
traverso) en Piet Strijckers (viola da gam
ba), speelt op zondag 1 april om 12.30 u.
in de pauze-foyer van de stadsschouwburg
tijdens het maandelijkse koffiekonsert van
de S.M.E.T.
De bekende gitarist Jan Akkerman
treedt op donderdagavond 29 maart,
vanavond dus, op in het Kijkhuis. Het
optreden begint om 22.30 uur.
Rode draad
Het dans- en muziekfeest dat u gaat
zien, beweegt zich rond het centrale
thema «Van lap tot kostuum of
vorm». Dansen doe je meestal op mu
ziek. En zolang de mens al danst, zo
lang heeft hij zich gehuld in speciale
kledij. Of dat nu een ruige lap is, dan
wel een geraffineerd kostuum of alles
wat daartussen zit. Dat gegeven is de
rode draad, waarm'ee dansers en muzi
kanten hun kunsten hebben gespon
nen.
Het idee «Van lap tot kostuum of
vorm», in aanzet afkomstig van ballet-
docente Carol Sakko, is uitgewerkt in
nauwe samenwerking met vormgever
Vrijdag 30 maart a.s. zal de heer
J.A.J. Krosse, wethouder sociale en
culturele zaken, namens het college
van burgemeester ’en wethouders de
nieuwe film «Ru van Rossem» van de
heer J.Th. Beekmans in ontvangst ne
men in het gemeentelijk Informatie
centrum. Dit is de eerste film die door
de gemeente Tilburg is gesubsidieerd,
films in In de film ziet men Ru van Rossem,
Rotter- een van Nederlands meest vooraan-
MiJ. staande grafici en woonachtig in Til-
van burg, bezig met etsen de totale ont-
;r(jstaansgeschiedenis van een ets wordt
getoond. Een zeer bijzondere menge
ling van technieken geven zijn bladen
een diepdruk-vlaktechniek, uniek in de
wereld van de etskunst. Niet meer al-
die er leen gedacht vanuit de lijn, krijgt kleur
een gelijkwaardige plaats hij bena-
l dert het veld met een picturale bedoe-
iracht. Een l>ng zoals men dat in de etskunst niet
groep was gewend is. Toch blijft de techniek on-
jaar later. Pin- dergeschikt aan zijn verbeelding van
ls behanger en de wereld, een wereld waarin de mens
it de film. Pin- in zijp strijd om het bestaan centraal
staat. De film besteedt tevens aan-
cht aan de persoon van de etser
verzameling van uitspraken,
inspiratiebronnen, kleurinvloe-
erk- en zienswijze enz. door de
-zelf verwoord, geven een
iter de etser, hoe
hij reageert op zijn omringende wereld
en hoe hij die zichtbaar maakt.
Dit ensemble is in 1977 opgericht met als
doel de basso-continuo-praktijken uit de
17de en 18de eeuw op barokgitaar toe te
passen. Dit zou een alternatief zijn voor de
klassiek geworden clavecimbelrealisaties.
Het weinig gehoorde timbre van de barokgi
taar versmelt uitstekend met de blokfluit en
-o’--de gamba. Het ensemble is genoemd naar
t bedoeld. je Italiaanse gitarist Corbetta, die vooral
regisseur Jan Decorte zegt het volgende succes oogstte aan de Franse en Engelse ho
over het stuk: «Voor het eerst maken we Ven.
een voorstelling die op zich staat, die over Het programma ziet er als volgt uitSonate
zichzelf vertelt, en met een voorstelling die in G opus 5 van Corelli, Fantasi van Tele- ?P
tegen iets gekeerd is, met de daarin begre- mann. Sonate in C opus 1 van Barsanti, Ca- draaien
pen agressiviteit. Door die agressiviteit zijn narios van Sanz, Jacaras van De Sancta worden
voorstellingen wel eens verval- Cruz, Sonate van Di Lucca en Dialogue
.w. tot een soort zwartgalligheid, die dan La Tatillonne van Marais,
ons handelsmerk werd. Deze voorstelling
zal niet zwartgallig zijn, maar opgewekt om-
dige tijd leven». prettige leven Zonrad BaUGF
Konrad «Conny» Bauer, geboren in 1943,
ontwikkelde zich in de zeventiger jaren tot
de meest uitgesproken moderne jazz-trom-
bonist van de D.D.R. Zijn werk als voortref
felijk solist en leider van verschillende groe
pen heeft hem de laatste tijd steeds meer in
het middelpunt van de internationale belang-
stelling gebracht. Op vrijdag 30 maart treedt
Bauer op in de theaterkelder om 22.00 uur. korshocks ook n.
Konrad Bauer studeerde tussen 1964 en van de leden vat
1968 aan de «Hochschule fur Musik Carl Pinkel. We zijn r
Mana von Weber» in Dresden, waar hij zich ]<el js getrouwd, werkt als behanger en
t begon te interesseren. Hij’ werkte is vader Daarmee begint de film. Pin-
&^Tan^^n kei houdt er uitgesproken opvattingen staa
de Modem Soul Band. Erva- °P na als het ëaat om zaken als werk’ daCt
rhillende ensembles maakten vrouwen, kinderverzorging en buiten- een
tot een technisch zeer begaafd trombo- landers ideeën die nogal scherp con- tdeeen, t
--zijn ideeën van een paar den, wet
Een film die door z’n kunstenaar zelf verwoor
it en contrasten de kijkers beeld van de mens acht
int in de binnenwereld
ui de tachtiger jaren.
op m
ie Roi
ont-
)rka-
e derde
Deze
eeiaakt Nacht van het Boek
2Voor de bezoekers van de voorstelling
geza- van De Mexicaanse Hond bestaat de moge-
ng ge- lijkheid om na afloop van het programma
eging, De Nacht van het Boek te bezoeken, die in
rige ruimtes van het schouwburgcom-
vertoon an huh toe-
’■‘Muctie van
s van De
I