i u 1U rl.i ■Pop in de Notedop J De boventonen van Arnold Dreyblatt 49 99 129 159 1 149 139 210 159 129 259 375 199 159 119 139 59 139 95 238 199 sta 129 169 ix 159 199 CHÜUÜBURG 99 179 89 95 129 159 FiLMHim 'fyebers VOÓruithlik 79 Ocrboni L 198 is 398 «De Postiljons» - wa Donderdag 26 januari 1984 pagina 13 lari 1984 pagina 12 DE TILBURGSE KOERIER !n Performance door groep Gjalt Walstra Voor nadere r Cherub Company uit Londen ta Jacque irama id Konsert voor kinderen Musical -prijs. de t im Marie Brogtrop (kostuums), (licht), Jef Haen (geluid) en m (techniek). de >n 0/2/7-04-Oi toe van pack Cappella sine Nomine Pauline Daniëls met vier solo’s gebakken vroeg, vers 3zorgd de beste rland bakt :EDAH- ,eids- en/of ft ruimtegebre Vistestival 1984 een keur van zeeverse visgerechten die wij bijzonder aanbevelen. Dagelijks een speciaal VISMENU’ call I Hony l en keurig Ler- DAHde berekent, slijk omdat Én omdat sgelijk pnstige igen. at met al 5 'gr inge, sche verhout het eerste, iting op studio si. ’ij- voor de i beel- Tilburg Er ligt een gratis Constant ringenmap modellen! O CO^BTANT Kom kijken bij Juwelier - Horloger Schouwburgring 27, Tilburg liggende oct te horen is. 1 met «Twelfth Night» fabrikanten^! >rek hebben. I «The Great Gatsby’s Zondag 29 januari treden The Great Gatsby’s op in cultureel centrum van Uden- hout. Aanvang 16.00 uur. Zaal open om 15.00 uur. Exclusieve verkoop voor Tilburg en omstreken bij... De dader heeft het gedaan» De Ameriks jlatt zal >.00 uur e Brabants Orkest r humor er locale uit zich in de prachtige r» (wals-type) in het laatste deel, alle abstraktie gerelativeerd wordt. blok omvat enkele motetten Schütz, o.a. Hodie Christus Lofzang van Maria in een het Deutsches Magnifi- begeleid musiéi. Ireyblatt de ïrste genera- i heeft la fs op een PlaatS ;wcc :omplexi- r gebruikt de anato- 1. Hij daar- L.P. Top Tien 23 januari ’84 1. Paul Young-No Parlez 2. Dolly Parton - Love album 3. Lionel Richie - Can’t slow down 4. Michael Jackson - Thriller 5. Robert Long - Dag kleine jongen 6. Stayin’ Alive - O.S.T. 7. UB 40 - Labour of Love Spandau Ballet - True Pretenders - Learning to i and teiten wordt 14.30 uur in d spec» Onder leiding van dirigent Ernest Bour Jler' brengt Het Brabants Orkest op 7 februari ’79 V een programma met werken van Felix Men- en spe delssohn-Bartholdy. Soliste in «het» viool- «The konsert in e is de uit Tokio afkomstige Vio- Met d liste Mayumi Fujikawa. V£— konsert Nedly Elstak, winnaar van de Boy Edgar- prijs 1983, en zijn Paradise Regained Or chestra spelen op 4 februari om 22.00 uur in de studio-zaal. Het jazz-orkest met voor de ze gelegenheid een bezetting van negentien mannen en vrouwen bestaat uit vier onge bruikelijke secties: ritme, blazers, strijkers. tor voor de en zangeressen; Het orkest heeft het aanzien lu„ ais beel- en vaa^ de klank van een symfonie-orkest, en als thema maar kleur, harmonie en ritmiek van de mu- Dreyt riers onderling verwijzen duidelijk naar swingende in one aanmelde. Daarom staat in de maand april weer een muziekworkshop voor kinderen op het programma. Daarnaast zullen er konser- ten worden georganiseerd speciaal met het doel om kinderen en jongeren vanaf 8 jaar kennis te laten maken met verschillende genres binnen de muziek, van jazz tot klas siek, van gekomponeerde tot geïmproviseer de muziek, en alles wat met geluid te maken heeft. Schouwburgzaal op wo. 8, 11 februari. Vrijetijdskleding Bisschop Zwijsenstraat 64 B (hoek Primus van Gilsstraat) Tilburg. Leuke kieren waar je snel bij moet zijn “J Vijf jonge fotografen Ruim een jaar geleden presenteerde het toenmalige Kultureel Sentrum in Tilburg aan het Koningsplein vijf fotografen (uit Nederland en Frankrijk), die tot de vaste kern van Ger Fiolet behoren. Het werk van deze vijf fotografen kon uitgewisseld wor den met buitenlandse galeries, zodat Ger et in de loop van 1983 in Amsterdam The Great Gatsby’s» is een nieuwe groep die zich bezighoudt met het maken van mo derne popmuziek. De grote verscheidenheid aan muzikale interesse (o.a. Supremes, Iggi Pop, Philip Glass, Costello) is er mede de oorzaak van dat de muziek van «The Great CL:. zich moeilijk laat omschrijven. Dat ceert overigens niet dat het een ratjetc stijlen is, integendeel. In ieder geval presenteren The G.G.’s een reeks frisse, eerlijke en inventieve popsongs: een typisch geluid. wMiuwii wieniging Apollo *77» orga- ert weer een Accordeondag, die gestart wordt met een koffiekórisert in de foyer door Apollo ’77 o.l.v. Pieter van Gomperen en «Het Prijs 55,- i informatie en/of reservering JJ Restaurant Oranjestraat 4, Tilburg-Centrum (tussen Paleisring en Emmastraat) Tel. 013-434512-674394 Donderdag rustdag. beweg yerscninenoe De konstruktie is een octaëder, jazz tot klas- elkaar liggende vierkanten, die st ;eïmproviseer- achtvlak van driehoeken vormt ilurd te maken draagt het schaduwgeven daardoor en op verschilk ren de loop Deze produktie zal door levende muziek, Boudewijn Tarenskeen akkordeoniste Miny - ling wordt gesp— Steen, Hlif Svavt Speciale CJP-{ Blijspel «Koppen Dicht» «Koppen Dicht» is een waanzinnig blijspel, geregisseerd door Willem Nijholt, met Rijk de Gooyer, Frederik de Groot, Pieter Lutz, Marlies van Alcmaer, Dolf de Vries, Magreet Heemskerk, Suze Broks, Michiel Kerbosch en Kees Terbrugge. p vrijdag ui uirigent Hein erde pianiste In in het 19de pia- lozart. Op afspraak Zakenlunchas, J receptie-, groep*. en J ,“’”llle-<llners J Een film die zich afspeelt ronc in het 17de-eeuwse Engeland, kenaar het slachtoffer wordt van ivu» moordcomplot tegen de eigt e woning. Engeland, 1982, 108 min. Ekspositie Jan Dijker In de ekspositieruimte van de Stads schouwburg/Kultureel Sentrum vindt van 28 januari tot en met 28 februari een over zichtstentoonstelling van het werk van Jan Dijker plaats. Het is de eerste maal dat zo’n overzicht te zien zal zijn in Midden-Bra- bant, waar deze kunstenaar woont en werkt. De ekspositie, die naast schilderijen en gouaches ook foto’s van glaswanden, mo zaïeken, wandschilderijen en gobelins gevat, is mede georganiseerd t.g.v. de 70ste ver jaardag van Jan Dijker. podia, wa ïmble «Accc In het kader van de kinder- en jeugdaktivi- t op woensdag 1 februari om de foyer van de schouwburgzaal id een speciaal voor kinderen samengesteld konsert gegeven door de jazzmusici Ernst en Reijseger en Alan Purves. De kinder- en jeugdaktiviteiten vgn de Stadsschouwburg/Kultureel Sentrum willen een zo breed mogelijk beeld geven van de podiumkunsten. Dus naast de vertrouwde poppentheatervoorstellingen ook toneel, dans, mime en muziek. In de herfstvakantie was daarom een dans- en muziekworkshop georganiseerd waarvoor een groot aantal kinderen zich aseerd op de tradi- !g na kerstmis het tische wereldje uit die dagen. *erk k°n tonen van vlJf Jon6e buitenlandse rolten’Irgeïp^dLortwee aktri“s‘ en D^e tentoonstelling zal van 28 januari vier akteurs in een verrassend snel tempo, ‘ot envmet $maart ln Illbur8 ‘e zlenJzlJn ln maar toch zeer goed te volgen, ook als je het °e ekspositieruimte (begane grond) van verhaal niet kent. Een bóeiende voorstel- Stadsschouwburg/Kultureel Sentrum. Er ling, die overigens ook uitstekend geschikt ^„werk tentoongesteld worden van Tarja is voor studenten en scholieren. Ket unen (Finland 1951), Petter Antoms- Om 19.15 uur zal drs. G. van der Leen sen (Noorwegen, 1953), Heinz Magr Pancie- van het MoUerinstituut een toelichting op zra (?u,‘sl“d’ 194°?’ Bernard Faucon deze voorstelling verzorgen in de studio- (I7a"k"Jk' '950) en Pierre Mercier (Frank- zaal. nJ*t’ t“46). Aan «De dader heeft het gedaan» wordt meegewerkt door o.a. Conny Stuart (waar schijnlijk uw laatste kans om deze grote Ne derlandse artieste in een musical, bezig te zien en te horen), Piet Römer, Hans van der Woude, Ferd Hugas, Cilly Cartell, Medel de Boer en Jan-Willem Ruijter. De balletgroep staat onder leiding van choreograaf-regis- seur Paddy Stone. In verband met de te verwachten belang stelling zal de kaartverkoop voor alle vier de voorstellingen starten op zaterdag 28 janua ri om 11.00 uur. Te zien in de do. 9, vrijd. 10 en zat. Een avond goed Engelstalig toneel in de studio-zaal. Dat staat u te wachten op woensdag 1 februari, als daar de Cherub Company uit Londen op een verrassende wijze het toneelstuk «Twelfth Night» van Shakespeare speelt in een regie van An drew Vianevski. Een voorstelling, die op het Ixindense theaterpubliek veel indruk De uit Wenen afkomstige Ingrid Haebler verwierf een internationale reputatie, met name dank zij haar Mozart-interpretaties. Zij is professor aan het Mozarteum te Salz burg, waar zij zelf bij Paul Weingartner heeft gestudeerd. Ook Nikita Magaloff en Magueritte Long behoren tot haar leermees ters. Verschillende zeer belangrijke onder scheidingen vielen haar ten deel. Zij maak ten een groot aantal plaatsopnamen en ver wierf ook de Grand Prix du Disque. In haar loopbaan, die haar nu al enkele tientallen jaren langs alle belangrijke podia ter wereld voert, werkte zij met de meest vooraan staande orkesten en dirigenten ter wereld. Met de violist Henryk Szering heeft zij so nates van Mozart en Schnbert op de plaat gezet, terwijl zij ook alle pianokonserten van Mozart voor Philips registreerde. Het lijdt geen twijfel dat Ingrid Haebler tot de belangrijkste pianisten van deze eeuw gere kend moet worden, vooral waar het het kwetsbare oeuvre van Mozart betreft. Na de pauze volgt de derde symfonie van Anton Bruckner, waarvoor dirigent Hein Jordans een bijzondere- affiniteit koestert. Bruckner voltooide zijn derde symfonie in 1983. Het werk vertoont veel invloeden van Wagner, vooral van de Meistersinger-opera en de Tristan. Bruckners subtiele gevoel voor couleur locale uit zich in de «Landler» waarmee a Turks specialiteiten restaurant Vier avonden in de schouwburgzaal: de nieuwe musical van Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink. Het is inmiddels de zesde suksesvolle musical van dit roemrijke duo. Dit keer werd gekozen voor een thrillerach- tige opzet met veel spektakulaire scènes. «Profiel» is een programma dat bestaat uit vier solo’s, gemaakt door Hans van Ma nen, Tom Jansen, Helga Langen en Paulin» Daniëls, gedanst op donderdag 2 en vrijdag 3 februari in de studio-zaal door Pauline niëls. Al deze stukken zijn speciaal voor danseres gemaakt. Draughtman’s Contract De film «The Draughtman’s Contract» - - - van de Engelse regisseur Peter Greenaway, /nes, Magreet wordt van donderdag 26 januari tot en met woensdag 1 februari om 19.30 uur (behalve ijzondag) vertoond in het Filmhuis Tilburg, e film was in september eerder in het Brabants orkest met Ingrid Haebler Het Brabants Orkest verzorgt op 27 januari in de schouwburg-zaal e< gramma met werken van Mozart Bruckner onder leiding van dirig Jordans. De gerenommeer grid Haebler is de soliste ii nokonsert, KV 459, van M< Als jij zorgt voor de partner, zorgen wij voorde ring.? Het eerste konsert wordt uitgevoerd door Ernst Reijseger op cello (akoestisch en ver sterkt), euphonella, kalimba, bellen, toeters en trommels, en Alan Purves op slagwerk, bodhran, surdu, pijpen, kleppen en bellen. Tirolerkapel de Postiljons, o.l.v. René van Bladel. geeft i.v.m. hun 30 jaar be- staansfeest, a.s. zondag 29 jan. ’84, een feestconcert in café-rest. Het Wit Paardje, Lijnsheike 8. Aanvang 11.30 u. Aan dit concert werkt mee de dansgroep «Les Gardes». De Cherub Company probeert met zo weinig mogelijk middelen een aantrekkelij ke produktie te maken. Er wordt gebruik gemaakt van de eigen theaterruimte, het Upstream Theatre in Zuid-Londen. Een voudige maar effektieve dekors en rekwisie ten, mooie kostuums en een goede belich ting, een zeer inventieve regie, kreatieve ak teurs en aktrices, nieuwe muziek en de oude tekst van Shakespeare zorgen samen voor een zeer bijzondere produktie. «Twelfth Night» is gebaseerd r tie dat op de twaalfde dag na k, de bedienden was geoorloofd *- te bespotten en voor één d w te nemen. Regisseur Andrew maakt in zijn regie heel handig gebruik van matineevoorstellingen. Zij zijn dan op tournee door de provincie en het publiek volgt diver- ^het'Hete ee*^ fl se amusante veiwikkelingen in de coulissen en achter het toneel. kenaar het‘s|aUc^ Te zien in de Schouwburgzaal, op ma. 30 en dl. 31 jan. en op wo. I februari. nieus moordcom ZKui de Une chambre en ville Van donderdag 26 januari tot en met woensdag 1 februari kunt u iedere avond om 22.00 uur (behalve op zondag) de film «Une chambre en ville» van Jacques Demy gaan bekijken. Voor de tweede keer na «Les parapluies de Cherbourg» heeft Jacques Demy een ge heel gezongen melodrama gemaakt. Geen opera, geen musical, maar een gezongen film hoewel het verschil tussen het een en het ander niet zo gemakkelijk is te omschrij ven. De muziek en de zang zijn absoluut •niet begeleidend, maar wezenlijk in de film. Zij zijn gelijk gesteld aan alle andere ele menten (het aktereh, de beelden, de monta ge, enz.) die samen het totaal aan emoties en betekenissen uitmaken, die een filmerva ring vormen. De muziek en zang geven er een tempo, kleur en atmosfeer aan waar door het melodramatische verhaal op een krachtige manier wordt vormgegeven. De Cappella sine Nomine is een in Breda gevestigd vocaal ensemble; de leden zijn af komstig uit diverse plaatsen in Brabant en daarbuiten. Vanaf de oprichting wordt het koor geleid door componist en dirigent Daan Manneke. Het concert van a.s. zondag is het tweede dat deze groep in Tilburg verzorgt. Het is opgebouwd rondom enkele centrale figuren uit de Duitse en Engelse muziekgeschiede nis. Het eerste van Heinrich natus est en de evangelische versie, h cat. De Engelse traditie wordt vertegen woordigd door werken van Weelkes, By rd en Purcell (o.a. de Evening Hymn). De organist Tijn van Eijk speelt een aan tal koraalbewerkingen van Walther, Buxte hude en J.S. Bach, koralen die door het koor in vierstemmige zetting gebracht zullen worden. De instrumentalisten verzorgen behalve de continuopartijen nog een tweetal inter mezzi; een sinfonia van Pergolesi voor c< trabas en continuo en een sonate van de I jS: gelse componist H. Eccles voor cello continuo. Ma rine 183 .tr Da- voorstelling deze Caars, Jack roline ke va" «Portrait» is een choreografie van Hans de sclira van Manen op muziek van Eric Satie. Via (déke' een draagbare volgspot laat Van Manen het portret uitlichten van een vrouw «die lijkt te zijn gebeeldhouwd uit marmer of graniet, een schijnbaar robuuste en sterke persooi lijkheid die dikwijls als een t__7 trots en zelfverzekerd rondloopt of posess inneemt» (luuk Utrecht in De Volkskrant). «Wat'is op vakantie gaan? Een zomers ri- een Haarlemse tandarts. In dit dagboek een tueel van mensen, die zich als robotten (la- zeer zakelijk verslag, waarin enig spoor van ten) verplaatsen van de ene plek naar de emotie ontbreekt, zodat de reisverslagen andere. Dit antwoord lijkt beeldend kun- niet meer geven dan gort-droge opsommin stenaar, performer en filmer Gjalt Walstra gen van schepen en treinen, weerberichten, te willen geven in de theaterperformance: bezochte bezienswaardigheden en ontmoe- studie 1 de reis». tingen. De manier hoe de groep dit gegeven ver- ileiding van deze reproduktie Studie 1 werkt heeft, levert een zeer konfronterende reis», die op vrijdag 27 januari in de manier van «theater» op. Het is alles of udio-zaal gespeeld wordt, is een gevonden niets en is te zien vrijdag 27 januari, studio- isdagboek over de periode 1923-1955 van zaal 20 30 uur deN^Herv’ straat) de sin Daan 1!' De kapel werd opgericht 30 dec. 1953, voornamelijk uit PTT-Harmonie-leden (“r8el>’ en als Boeren-kapel optredend bij St.-Nikolaasfeesten en carnavalsdagen. In 1969 werd overgestapt op de Baijerische muziek en werd de kapel in Tirolerkle- v’ ding gestoken. Bij deelname aan kapel-concoursen eindigde de Kapel op de 1ste en 2de plaats. R.v. Bladel was oprichter en is nu 30 jaar muzikaal leider. On danks verloop van leden in die jaren, is de kapel nog een homogene groep van 15 jonge en oudere muzikanten. zondag 29 januari zingen en spelen in Herv. Pauluskerk Cappella (Heuvel- de sine Nomine onder leiding van Manneke samen met Tijn van Eijk Monique Bartels (Cello) en Anneke nstijn (contrabas). Het programma om vat voornamelijk werken van Duitse en En gelse renaissance- en barokcomponisten. toon liggende octaaf, slechts het octaaf zelf te horen is. Dit is de tweede toon m a ük i *n bet "JM® van 16. In het daar weer boven liggende octaaf komt er een toon bij, nl. de reine kwint (derde toon), terwijl ook opniejiw het octaaf te onderscheiden is. In het derde daar weer boven liggende octaaf komt er weer een bij, want hier hoor je niet al leen de kwint en het octaaf zelf, maar tevens de kleine septiem, en deze vormt de zevende toon in het rijtje van 16. In het vierde daar boven liggende octaaf tenslotte komen bij de reeds ge- e hij een noem<je tonen ook nog de grote secon- ie juiste de (negencje toon), de reine kwart (elf- -j in de de toon), de kleine sext (dertiende toon) en de grote septiem (vijftiende toon). Het rijtje sluit af met de zestien de toon, die precies vier octaven hoger ligt als de geproduceerde toon. Als de ze een frequentie van bijv. 128 trillin gen heeft, zal de twaalfde boventoon een frequentie hebben van 12 x 1.28 1.536 trillingen. De verhouding tussen de grondtoon en boventonen wordt dus door de rangcijfers der bovento nen aangegeven. Wie zaterdag aanwezig is bij dit bij zondere concert, zal bij oppervlakkig luisteren de muziek waarschijnlijk wei nig variabel vinden. Dit komt mede j - r, door het spelen in één, of hoogstens dood spoor dreigt te lopen: in p aats twee ^£0^ waardoor overigens -n zich te verdiepen in de complexi- een sterke ontstaat dat6het I van de muzikale structuur gebruikt hjer om oosterse muziek gaat. Maar bij hij een mimma^-jasje om in de anato- geconcentreerd luisteren kan iedereen mie van eén enkele toon te duiken Hij deze boventonen horen en Dreyblatt verdiept zich in het geluid zelf en daar- creëert er subtiele m4 die mee in een wereld van fascinerende de luisteraar meevoeren naar een nieu- boventoonstructuren. we wereld en hem doen ve ten dat Voor geïnteresseerden in deze bo- hj; jn de studiozaal zit. ventonen (ook wel bij-tonen, partiaal- (Ruud Geerts) tonen, natuurtonen of flageoletten ge noemd) volgt hieronder een beknopt overzicht. Boventonen nen, die op na z geproduceerde menklinken, dw. uv te onderscheiden rj voortgezette mathei ding gronc rond een landhuis 1, waarin een te rn een inge- igenaar van caanse musicus Arnold Dreyblatt zal op zaterdag 28 januari om 22.00 uur een concert verzorgen in i de studiozaal van de schouwburg. - fblatt neemt een belangrijke plaats Aderde jonge generatie post-mini- mal componisten. Hij heeft een unieke 1 1,0 4 opvatting van compositie en spel ont- Accoraeonaag ö4 wikkeld, die voornamelijk is gericht op k en beJTaah Accordeonvereniging «Apollri’77» orga- het werken met de zogenaamde boven- ldere manie- niseert weer een Accordeondag, die gestart tonen. •”ordt met een koffiekórisert in de foyer Oorspronkelijk zat hij in de visuele >or Apollq ’77 o.l.v. Pieter van Gomperen kunsten. Hij maakte films en werkte 1 «Het Driemanschap» met video. Langzamerhand begon hij Na afloop van het koffiekonsert wordt de steeds meer geïnteresseerd te raken in Accordeondag voortgezet met een non- muziek en diï ontwikkelde zich tot een a‘ specifieke interesse in het geluid van j» traditionele, akoestische instrumenten. Hij ging akoestiek studeren en begon te werken met deze instrumenten. Een conservatoriumopleiding heeft hij niet en hij is zelfs bete? thuis in de Chinese rw-< muzieknotatie dan in het conventione- I orenspelers le notatiesysteem hier. Hij begon met Theatergroep Torenspelers uit Tilburg bet geven van solo-concerten in en speelt op maandag 6 februari in de studio- rond New York op een omf' J* zaal nog een keer de kleine zaalprpduktie akoestische bas (hij zette e «De Hypochonders» van Botho Strauss in pianosnaren op). Hij had nooit bas- een regie van Henk Wouters. Aan deze lessen gehad maar koos dit instrument ^rstelling worth meegewerkt «door Na^ry vanwege de lange snaarlengte, die gun- f 5^nTKoCmnganTonXnNiLwburgmMarij- stlS was v<*or het produceren van bo- e van de Vrande en Jet Weetering^. Achter ventonen. Dit was de start voor het schermen zijn verder actief Jan de Waard ombouwen van allerlei instrumenten, lékor), Anne-Marie Brogtrop (kostuums), zoals een tweede bas, waar hij een lan- Willem Bertens (licht), Jef Haen (geluid) en gere nek opzette om nog langere sna- Marijke Verjagen (techniek). ren te kunnen spannen en een minita- tuurpiano, waar hij het vilt en de dem- pers vanaf haalde. Ook bouwde v orgel met vijftig pijpen in de stemming. De laatste tijd is hij weer met een «hurdy gurdy» (draai- en met koperinstrumenten. Eind vormde hij met deze instrumenten speciaal hiervoor getrainde musici «e Orchestra of Excited Strings», konsert in e is de uit Tokio afkomstige Vio- Met dit orkest bracht hij in de lente liste Mayumi Fujikawa. van ’82 de prachtige plaat «Nodal Ex- citation» uit. Nu is hij voor de eerste keer in Europa voor een serie concer ten in Frankrijk, Nederland en Oost- H’n Europa, waarbij hij telkens begeleid f*4*! VU tl II zal worden door Europese n In zekere zin pakt Dr I draad weer op, waar de eer Zondagmiddag 29 januari om 16.00 tie mimmal-componisten hem 1 uur speelt in d’n Egelantier Belqikal. ten liggen en misschien zelfs Belqikal werd opgericht in 1983 en be- dood spoor dreigt te lopen: ii staat uit Luk Mishalle, saxofoons, van zich te verdiepen in de cc bombarde en perkussie; Hassan Erraji, teit van de muzikale structuur j luit, viool en perkussie; en Jean De- hij een minimal-jasje om in de möy, fender-bas en perkussie. Zij put- mie van één enkele toon te duiken. Hij ten zowel uit Turkse, Noord- en Cen- verdiept zich in het geluid zelf en daar- traalafrikaanse volksmuziek als uit mee in een wereld van fascinerende nieuwe muziek en jazz. Toch is dit geen volksmuziek, geen jazz, geen rock of pop te noemen maar een geheel nieuwe universele muziek. Een muziek die rekening houdt met de situatie dat er in alle westerse steden een veelheid aan kuituren bestaat, Westerse, Boventonen zijn zeer bepaalde to- Noordafrikaanse, Surinaamse enz. De- nen, die op natuurlijke wijze met een ze kuituren kunnen zich van elkaar af- geproduceerde (grond-)toon sa- sluiten, ze kunnen elkaar haten maar menklinken, door het oor afzonderlijk va„ ook met elkaar leven. En om dit laatste te onderscheiden zijn en die in een Gatsby’s» te realiseren is muziek een goed mid- voortgezette mathematische verhou- Dat impli- del. ding tot elkaar staan. Inclusief de - De muziek van Bel^ikal is soms rus- grondtoon zijn er 16 boventonen en de tig, maar vaak ook dansbaar, soms blij onderlinge, voortgezette mathemati- 8. maar vaker nog droevig. Net zoals het sche verhouding komt er op neer, dat 9. leven dus. het eerste, boven de geproduceerde 10. John Lennon - Milk «Onderwerp» een kompositie van 3 «Schaduw» was het uitgangspunt van de theaterproduktie «Onderwerp een kompo sitie van 3». Een samenwerkingsprojekt van het Instituut voor Theateronderzoek en de Toneelschuur Haarlem. De produk tie is op zaterdag 28 januari om 20.30 uur als toneel-op-toneel-produktie in de schouwburg-zaal te zien. Schaduw als uitgangspunt van een duktie: lopende schaduw als motc egingskompositie, schaduw 1 element in de ruimte e. x>r de relaties tussen de spele.» i de hen omringende ruimte en objecten. De konstruktie is een octaëder, drie door r liaopnrlp viorlrontan zt!» Samen een vormen. Deze lak van driehoeken jt het schaduwgevende vlak uudoor en op verschillende andv, v ««uut- ren de loop van de voorstelling. rv-,--1 worden ondersteund r --r- gekomponeerd door en *Het Driemanschap». i en gespeeld door de Na afloop van het koffiekonsert wordt de y Dekkers. De voorstel- Accordeondag voortgezet met een non- jespeeld door Jeanette van stop-programma op twee podia, waaraan ivarsdöttir en Bart Siebrecht. o a- meewerken het Ensemble «Accordea- na» uit Helmond, de groep «Accordeola» uit Waalwijk, de balletgroep van de Mu ziekschool Midden-Langstraat, het A- en B- accordeon-ensemble uit Eindhoven en de volksdansgroep «Sjabberak» uit Weert.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1984 | | pagina 13