i u
1U
rl.i
■Pop in de Notedop
J
De boventonen van
Arnold Dreyblatt
49
99
129
159
1
149
139
210
159
129
259
375
199
159
119
139
59
139
95
238
199
sta 129
169
ix 159
199
CHÜUÜBURG
99
179
89
95
129
159
FiLMHim
'fyebers
VOÓruithlik
79
Ocrboni
L 198
is 398
«De Postiljons»
- wa
Donderdag 26 januari 1984 pagina 13
lari 1984 pagina 12
DE TILBURGSE KOERIER
!n
Performance door groep Gjalt Walstra
Voor nadere
r
Cherub Company uit Londen
ta
Jacque
irama
id
Konsert voor kinderen
Musical
-prijs.
de
t
im
Marie Brogtrop (kostuums),
(licht), Jef Haen (geluid) en
m (techniek).
de
>n
0/2/7-04-Oi
toe van
pack
Cappella sine
Nomine
Pauline Daniëls
met vier solo’s
gebakken
vroeg, vers
3zorgd
de beste
rland bakt
:EDAH-
,eids- en/of ft
ruimtegebre
Vistestival 1984
een keur van zeeverse visgerechten die wij
bijzonder aanbevelen.
Dagelijks een speciaal
VISMENU’
call
I Hony
l en keurig
Ler-
DAHde
berekent,
slijk omdat
Én omdat
sgelijk
pnstige
igen.
at met al
5
'gr
inge,
sche verhout
het eerste,
iting op
studio
si.
’ij-
voor de
i beel-
Tilburg
Er ligt een gratis Constant ringenmap
modellen!
O
CO^BTANT
Kom kijken bij
Juwelier - Horloger
Schouwburgring 27, Tilburg
liggende oct
te horen is. 1
met «Twelfth Night»
fabrikanten^!
>rek hebben. I
«The Great
Gatsby’s
Zondag 29 januari treden The Great
Gatsby’s op in cultureel centrum van Uden-
hout. Aanvang 16.00 uur. Zaal open om
15.00 uur.
Exclusieve verkoop voor
Tilburg en omstreken bij...
De dader heeft
het gedaan»
De Ameriks
jlatt zal
>.00 uur e
Brabants
Orkest
r humor er
locale uit zich in de prachtige
r» (wals-type) in het laatste deel,
alle abstraktie gerelativeerd wordt.
blok omvat enkele motetten
Schütz, o.a. Hodie Christus
Lofzang van Maria in een
het Deutsches Magnifi-
begeleid
musiéi.
Ireyblatt de
ïrste genera-
i heeft la
fs op een
PlaatS ;wcc
:omplexi-
r gebruikt
de anato-
1. Hij
daar-
L.P. Top Tien 23 januari ’84
1. Paul Young-No Parlez
2. Dolly Parton - Love album
3. Lionel Richie - Can’t slow down
4. Michael Jackson - Thriller
5. Robert Long - Dag kleine jongen
6. Stayin’ Alive - O.S.T.
7. UB 40 - Labour of Love
Spandau Ballet - True
Pretenders - Learning to i
and
teiten wordt
14.30 uur in d
spec»
Onder leiding van dirigent Ernest Bour Jler'
brengt Het Brabants Orkest op 7 februari ’79 V
een programma met werken van Felix Men- en spe
delssohn-Bartholdy. Soliste in «het» viool- «The
konsert in e is de uit Tokio afkomstige Vio- Met d
liste Mayumi Fujikawa. V£—
konsert
Nedly Elstak, winnaar van de Boy Edgar-
prijs 1983, en zijn Paradise Regained Or
chestra spelen op 4 februari om 22.00 uur in
de studio-zaal. Het jazz-orkest met voor de
ze gelegenheid een bezetting van negentien
mannen en vrouwen bestaat uit vier onge
bruikelijke secties: ritme, blazers, strijkers.
tor voor de en zangeressen; Het orkest heeft het aanzien
lu„ ais beel- en vaa^ de klank van een symfonie-orkest,
en als thema maar kleur, harmonie en ritmiek van de mu- Dreyt
riers onderling verwijzen duidelijk naar swingende in one
aanmelde. Daarom staat in de maand april
weer een muziekworkshop voor kinderen op
het programma. Daarnaast zullen er konser-
ten worden georganiseerd speciaal met het
doel om kinderen en jongeren vanaf 8 jaar
kennis te laten maken met verschillende
genres binnen de muziek, van jazz tot klas
siek, van gekomponeerde tot geïmproviseer
de muziek, en alles wat met geluid te maken
heeft.
Schouwburgzaal op wo. 8,
11 februari.
Vrijetijdskleding
Bisschop Zwijsenstraat 64 B
(hoek Primus van Gilsstraat)
Tilburg.
Leuke kieren waar je snel bij moet zijn
“J Vijf jonge
fotografen
Ruim een jaar geleden presenteerde het
toenmalige Kultureel Sentrum in Tilburg
aan het Koningsplein vijf fotografen (uit
Nederland en Frankrijk), die tot de vaste
kern van Ger Fiolet behoren. Het werk van
deze vijf fotografen kon uitgewisseld wor
den met buitenlandse galeries, zodat Ger
et in de loop van 1983 in Amsterdam
The Great Gatsby’s» is een nieuwe groep
die zich bezighoudt met het maken van mo
derne popmuziek.
De grote verscheidenheid aan muzikale
interesse (o.a. Supremes, Iggi Pop, Philip
Glass, Costello) is er mede de oorzaak van
dat de muziek van «The Great CL:.
zich moeilijk laat omschrijven. Dat
ceert overigens niet dat het een ratjetc
stijlen is, integendeel.
In ieder geval presenteren The G.G.’s een
reeks frisse, eerlijke en inventieve popsongs:
een typisch geluid.
wMiuwii wieniging Apollo *77» orga-
ert weer een Accordeondag, die gestart
wordt met een koffiekórisert in de foyer
door Apollo ’77 o.l.v. Pieter van Gomperen
en «Het
Prijs 55,-
i informatie en/of reservering JJ
Restaurant
Oranjestraat 4, Tilburg-Centrum (tussen
Paleisring en Emmastraat)
Tel. 013-434512-674394
Donderdag rustdag.
beweg
yerscninenoe De konstruktie is een octaëder,
jazz tot klas- elkaar liggende vierkanten, die st
;eïmproviseer- achtvlak van driehoeken vormt
ilurd te maken draagt het schaduwgeven
daardoor en op verschilk
ren de loop
Deze produktie zal
door levende muziek,
Boudewijn Tarenskeen
akkordeoniste Miny -
ling wordt gesp—
Steen, Hlif Svavt
Speciale CJP-{
Blijspel «Koppen Dicht»
«Koppen Dicht» is een waanzinnig blijspel, geregisseerd door Willem Nijholt, met Rijk de
Gooyer, Frederik de Groot, Pieter Lutz, Marlies van Alcmaer, Dolf de Vries, Magreet
Heemskerk, Suze Broks, Michiel Kerbosch en Kees Terbrugge.
p vrijdag
ui uirigent Hein
erde pianiste In
in het 19de pia-
lozart.
Op afspraak
Zakenlunchas, J
receptie-,
groep*. en J
,“’”llle-<llners J
Een film die zich afspeelt ronc
in het 17de-eeuwse Engeland,
kenaar het slachtoffer wordt van
ivu» moordcomplot tegen de eigt
e woning.
Engeland, 1982, 108 min.
Ekspositie
Jan Dijker
In de ekspositieruimte van de Stads
schouwburg/Kultureel Sentrum vindt van
28 januari tot en met 28 februari een over
zichtstentoonstelling van het werk van Jan
Dijker plaats. Het is de eerste maal dat zo’n
overzicht te zien zal zijn in Midden-Bra-
bant, waar deze kunstenaar woont en werkt.
De ekspositie, die naast schilderijen en
gouaches ook foto’s van glaswanden, mo
zaïeken, wandschilderijen en gobelins gevat,
is mede georganiseerd t.g.v. de 70ste ver
jaardag van Jan Dijker.
podia, wa
ïmble «Accc
In het kader van de kinder- en jeugdaktivi-
t op woensdag 1 februari om
de foyer van de schouwburgzaal
id een speciaal voor kinderen samengesteld
konsert gegeven door de jazzmusici Ernst
en Reijseger en Alan Purves.
De kinder- en jeugdaktiviteiten vgn de
Stadsschouwburg/Kultureel Sentrum willen
een zo breed mogelijk beeld geven van de
podiumkunsten. Dus naast de vertrouwde
poppentheatervoorstellingen ook toneel,
dans, mime en muziek.
In de herfstvakantie was daarom een
dans- en muziekworkshop georganiseerd
waarvoor een groot aantal kinderen zich
aseerd op de tradi-
!g na kerstmis het
tische wereldje uit die dagen. *erk k°n tonen van vlJf Jon6e buitenlandse
rolten’Irgeïp^dLortwee aktri“s‘ en D^e tentoonstelling zal van 28 januari
vier akteurs in een verrassend snel tempo, ‘ot envmet $maart ln Illbur8 ‘e zlenJzlJn ln
maar toch zeer goed te volgen, ook als je het °e ekspositieruimte (begane grond) van
verhaal niet kent. Een bóeiende voorstel- Stadsschouwburg/Kultureel Sentrum. Er
ling, die overigens ook uitstekend geschikt ^„werk tentoongesteld worden van Tarja
is voor studenten en scholieren. Ket unen (Finland 1951), Petter Antoms-
Om 19.15 uur zal drs. G. van der Leen sen (Noorwegen, 1953), Heinz Magr Pancie-
van het MoUerinstituut een toelichting op zra (?u,‘sl“d’ 194°?’ Bernard Faucon
deze voorstelling verzorgen in de studio- (I7a"k"Jk' '950) en Pierre Mercier (Frank-
zaal. nJ*t’ t“46).
Aan «De dader heeft het gedaan» wordt
meegewerkt door o.a. Conny Stuart (waar
schijnlijk uw laatste kans om deze grote Ne
derlandse artieste in een musical, bezig te
zien en te horen), Piet Römer, Hans van der
Woude, Ferd Hugas, Cilly Cartell, Medel de
Boer en Jan-Willem Ruijter. De balletgroep
staat onder leiding van choreograaf-regis-
seur Paddy Stone.
In verband met de te verwachten belang
stelling zal de kaartverkoop voor alle vier de
voorstellingen starten op zaterdag 28 janua
ri om 11.00 uur.
Te zien in de
do. 9, vrijd. 10 en zat.
Een avond goed Engelstalig toneel in de
studio-zaal. Dat staat u te wachten op
woensdag 1 februari, als daar de Cherub
Company uit Londen op een verrassende
wijze het toneelstuk «Twelfth Night» van
Shakespeare speelt in een regie van An
drew Vianevski. Een voorstelling, die op
het Ixindense theaterpubliek veel indruk
De uit Wenen afkomstige Ingrid Haebler
verwierf een internationale reputatie, met
name dank zij haar Mozart-interpretaties.
Zij is professor aan het Mozarteum te Salz
burg, waar zij zelf bij Paul Weingartner
heeft gestudeerd. Ook Nikita Magaloff en
Magueritte Long behoren tot haar leermees
ters. Verschillende zeer belangrijke onder
scheidingen vielen haar ten deel. Zij maak
ten een groot aantal plaatsopnamen en ver
wierf ook de Grand Prix du Disque. In haar
loopbaan, die haar nu al enkele tientallen
jaren langs alle belangrijke podia ter wereld
voert, werkte zij met de meest vooraan
staande orkesten en dirigenten ter wereld.
Met de violist Henryk Szering heeft zij so
nates van Mozart en Schnbert op de plaat
gezet, terwijl zij ook alle pianokonserten
van Mozart voor Philips registreerde. Het
lijdt geen twijfel dat Ingrid Haebler tot de
belangrijkste pianisten van deze eeuw gere
kend moet worden, vooral waar het het
kwetsbare oeuvre van Mozart betreft.
Na de pauze volgt de derde symfonie van
Anton Bruckner, waarvoor dirigent Hein
Jordans een bijzondere- affiniteit koestert.
Bruckner voltooide zijn derde symfonie in
1983. Het werk vertoont veel invloeden van
Wagner, vooral van de Meistersinger-opera
en de Tristan.
Bruckners subtiele gevoel voor
couleur locale uit zich in de
«Landler»
waarmee a
Turks
specialiteiten
restaurant
Vier avonden in de schouwburgzaal: de
nieuwe musical van Annie M.G. Schmidt en
Harry Bannink. Het is inmiddels de zesde
suksesvolle musical van dit roemrijke duo.
Dit keer werd gekozen voor een thrillerach-
tige opzet met veel spektakulaire scènes.
«Profiel» is een programma dat bestaat
uit vier solo’s, gemaakt door Hans van Ma
nen, Tom Jansen, Helga Langen en Paulin»
Daniëls, gedanst op donderdag 2 en vrijdag 3
februari in de studio-zaal door Pauline
niëls. Al deze stukken zijn speciaal voor
danseres gemaakt.
Draughtman’s
Contract
De film «The Draughtman’s Contract»
- - - van de Engelse regisseur Peter Greenaway,
/nes, Magreet wordt van donderdag 26 januari tot en met
woensdag 1 februari om 19.30 uur (behalve
ijzondag) vertoond in het Filmhuis Tilburg,
e film was in september eerder in het
Brabants
orkest met
Ingrid Haebler
Het Brabants Orkest verzorgt op
27 januari in de schouwburg-zaal e<
gramma met werken van Mozart
Bruckner onder leiding van dirig
Jordans. De gerenommeer
grid Haebler is de soliste ii
nokonsert, KV 459, van M<
Als jij zorgt
voor de
partner,
zorgen wij
voorde ring.?
Het eerste konsert wordt uitgevoerd door
Ernst Reijseger op cello (akoestisch en ver
sterkt), euphonella, kalimba, bellen, toeters
en trommels, en Alan Purves op slagwerk,
bodhran, surdu, pijpen, kleppen en bellen.
Tirolerkapel de Postiljons, o.l.v. René van Bladel. geeft i.v.m. hun 30 jaar be-
staansfeest, a.s. zondag 29 jan. ’84, een feestconcert in café-rest. Het Wit Paardje,
Lijnsheike 8. Aanvang 11.30 u. Aan dit concert werkt mee de dansgroep «Les
Gardes».
De Cherub Company probeert met zo
weinig mogelijk middelen een aantrekkelij
ke produktie te maken. Er wordt gebruik
gemaakt van de eigen theaterruimte, het
Upstream Theatre in Zuid-Londen. Een
voudige maar effektieve dekors en rekwisie
ten, mooie kostuums en een goede belich
ting, een zeer inventieve regie, kreatieve ak
teurs en aktrices, nieuwe muziek en de oude
tekst van Shakespeare zorgen samen voor
een zeer bijzondere produktie.
«Twelfth Night» is gebaseerd r
tie dat op de twaalfde dag na k,
de bedienden was geoorloofd *-
te bespotten en voor één d w
te nemen. Regisseur Andrew
maakt in zijn regie heel handig gebruik van
matineevoorstellingen. Zij zijn dan op tournee door de provincie en het publiek volgt diver- ^het'Hete ee*^
fl se amusante veiwikkelingen in de coulissen en achter het toneel. kenaar het‘s|aUc^
Te zien in de Schouwburgzaal, op ma. 30 en dl. 31 jan. en op wo. I februari. nieus moordcom
ZKui de
Une chambre
en ville
Van donderdag 26 januari tot en met
woensdag 1 februari kunt u iedere avond
om 22.00 uur (behalve op zondag) de film
«Une chambre en ville» van Jacques Demy
gaan bekijken.
Voor de tweede keer na «Les parapluies
de Cherbourg» heeft Jacques Demy een ge
heel gezongen melodrama gemaakt. Geen
opera, geen musical, maar een gezongen
film hoewel het verschil tussen het een en
het ander niet zo gemakkelijk is te omschrij
ven. De muziek en de zang zijn absoluut
•niet begeleidend, maar wezenlijk in de film.
Zij zijn gelijk gesteld aan alle andere ele
menten (het aktereh, de beelden, de monta
ge, enz.) die samen het totaal aan emoties
en betekenissen uitmaken, die een filmerva
ring vormen. De muziek en zang geven er
een tempo, kleur en atmosfeer aan waar
door het melodramatische verhaal op een
krachtige manier wordt vormgegeven.
De Cappella sine Nomine is een in Breda
gevestigd vocaal ensemble; de leden zijn af
komstig uit diverse plaatsen in Brabant en
daarbuiten. Vanaf de oprichting wordt het
koor geleid door componist en dirigent
Daan Manneke.
Het concert van a.s. zondag is het tweede
dat deze groep in Tilburg verzorgt. Het is
opgebouwd rondom enkele centrale figuren
uit de Duitse en Engelse muziekgeschiede
nis.
Het eerste
van Heinrich
natus est en de
evangelische versie, h
cat. De Engelse traditie wordt vertegen
woordigd door werken van Weelkes, By rd
en Purcell (o.a. de Evening Hymn).
De organist Tijn van Eijk speelt een aan
tal koraalbewerkingen van Walther, Buxte
hude en J.S. Bach, koralen die door het koor
in vierstemmige zetting gebracht zullen
worden.
De instrumentalisten verzorgen behalve
de continuopartijen nog een tweetal inter
mezzi; een sinfonia van Pergolesi voor c<
trabas en continuo en een sonate van de I
jS: gelse componist H. Eccles voor cello
continuo.
Ma
rine
183 .tr
Da- voorstelling
deze Caars, Jack
roline
ke va"
«Portrait» is een choreografie van Hans de sclira
van Manen op muziek van Eric Satie. Via (déke'
een draagbare volgspot laat Van Manen het
portret uitlichten van een vrouw «die lijkt te
zijn gebeeldhouwd uit marmer of graniet,
een schijnbaar robuuste en sterke persooi
lijkheid die dikwijls als een t__7
trots en zelfverzekerd rondloopt of posess
inneemt» (luuk Utrecht in De Volkskrant).
«Wat'is op vakantie gaan? Een zomers ri- een Haarlemse tandarts. In dit dagboek een
tueel van mensen, die zich als robotten (la- zeer zakelijk verslag, waarin enig spoor van
ten) verplaatsen van de ene plek naar de emotie ontbreekt, zodat de reisverslagen
andere. Dit antwoord lijkt beeldend kun- niet meer geven dan gort-droge opsommin
stenaar, performer en filmer Gjalt Walstra gen van schepen en treinen, weerberichten,
te willen geven in de theaterperformance: bezochte bezienswaardigheden en ontmoe-
studie 1 de reis». tingen.
De manier hoe de groep dit gegeven ver-
ileiding van deze reproduktie Studie 1 werkt heeft, levert een zeer konfronterende
reis», die op vrijdag 27 januari in de manier van «theater» op. Het is alles of
udio-zaal gespeeld wordt, is een gevonden niets en is te zien vrijdag 27 januari, studio-
isdagboek over de periode 1923-1955 van zaal 20 30 uur
deN^Herv’
straat) de sin
Daan 1!'
De kapel werd opgericht 30 dec. 1953, voornamelijk uit PTT-Harmonie-leden (“r8el>’
en als Boeren-kapel optredend bij St.-Nikolaasfeesten en carnavalsdagen. In
1969 werd overgestapt op de Baijerische muziek en werd de kapel in Tirolerkle- v’
ding gestoken. Bij deelname aan kapel-concoursen eindigde de Kapel op de 1ste
en 2de plaats. R.v. Bladel was oprichter en is nu 30 jaar muzikaal leider. On
danks verloop van leden in die jaren, is de kapel nog een homogene groep van 15
jonge en oudere muzikanten.
zondag 29 januari zingen en spelen in
Herv. Pauluskerk Cappella (Heuvel-
de sine Nomine onder leiding van
Manneke samen met Tijn van Eijk
Monique Bartels (Cello) en Anneke
nstijn (contrabas). Het programma om
vat voornamelijk werken van Duitse en En
gelse renaissance- en barokcomponisten.
toon liggende octaaf, slechts het octaaf
zelf te horen is. Dit is de tweede toon
m a ük i *n bet "JM® van 16. In het daar weer
boven liggende octaaf komt er een
toon bij, nl. de reine kwint (derde
toon), terwijl ook opniejiw het octaaf
te onderscheiden is. In het derde daar
weer boven liggende octaaf komt er
weer een bij, want hier hoor je niet al
leen de kwint en het octaaf zelf, maar
tevens de kleine septiem, en deze
vormt de zevende toon in het rijtje van
16. In het vierde daar boven liggende
octaaf tenslotte komen bij de reeds ge-
e hij een noem<je tonen ook nog de grote secon-
ie juiste de (negencje toon), de reine kwart (elf-
-j in de de
toon), de kleine sext (dertiende
toon) en de grote septiem (vijftiende
toon). Het rijtje sluit af met de zestien
de toon, die precies vier octaven hoger
ligt als de geproduceerde toon. Als de
ze een frequentie van bijv. 128 trillin
gen heeft, zal de twaalfde boventoon
een frequentie hebben van 12 x 1.28
1.536 trillingen. De verhouding tussen
de grondtoon en boventonen wordt
dus door de rangcijfers der bovento
nen aangegeven.
Wie zaterdag aanwezig is bij dit bij
zondere concert, zal bij oppervlakkig
luisteren de muziek waarschijnlijk wei
nig variabel vinden. Dit komt mede
j - r, door het spelen in één, of hoogstens
dood spoor dreigt te lopen: in p aats twee ^£0^ waardoor overigens
-n zich te verdiepen in de complexi- een sterke ontstaat dat6het
I van de muzikale structuur gebruikt hjer om oosterse muziek gaat. Maar bij
hij een mimma^-jasje om in de anato- geconcentreerd luisteren kan iedereen
mie van eén enkele toon te duiken Hij deze boventonen horen en Dreyblatt
verdiept zich in het geluid zelf en daar- creëert er subtiele m4 die
mee in een wereld van fascinerende de luisteraar meevoeren naar een nieu-
boventoonstructuren. we wereld en hem doen ve ten dat
Voor geïnteresseerden in deze bo- hj; jn de studiozaal zit.
ventonen (ook wel bij-tonen, partiaal- (Ruud Geerts)
tonen, natuurtonen of flageoletten ge
noemd) volgt hieronder een beknopt
overzicht.
Boventonen
nen, die op na z
geproduceerde
menklinken, dw. uv
te onderscheiden rj
voortgezette mathei
ding
gronc
rond een landhuis
1, waarin een te
rn een inge-
igenaar van
caanse musicus Arnold
Dreyblatt zal op zaterdag 28 januari
om 22.00 uur een concert verzorgen in i
de studiozaal van de schouwburg.
- fblatt neemt een belangrijke plaats
Aderde jonge generatie post-mini-
mal componisten. Hij heeft een unieke
1 1,0 4 opvatting van compositie en spel ont-
Accoraeonaag ö4 wikkeld, die voornamelijk is gericht op
k en beJTaah Accordeonvereniging «Apollri’77» orga- het werken met de zogenaamde boven-
ldere manie- niseert weer een Accordeondag, die gestart tonen.
•”ordt met een koffiekórisert in de foyer Oorspronkelijk zat hij in de visuele
>or Apollq ’77 o.l.v. Pieter van Gomperen kunsten. Hij maakte films en werkte
1 «Het Driemanschap» met video. Langzamerhand begon hij
Na afloop van het koffiekonsert wordt de steeds meer geïnteresseerd te raken in
Accordeondag voortgezet met een non- muziek en diï ontwikkelde zich tot een
a‘ specifieke interesse in het geluid van
j» traditionele, akoestische instrumenten.
Hij ging akoestiek studeren en begon
te werken met deze instrumenten. Een
conservatoriumopleiding heeft hij niet
en hij is zelfs bete? thuis in de Chinese
rw-< muzieknotatie dan in het conventione-
I orenspelers le notatiesysteem hier. Hij begon met
Theatergroep Torenspelers uit Tilburg bet geven van solo-concerten in en
speelt op maandag 6 februari in de studio- rond New York op een omf' J*
zaal nog een keer de kleine zaalprpduktie akoestische bas (hij zette e
«De Hypochonders» van Botho Strauss in pianosnaren op). Hij had nooit bas-
een regie van Henk Wouters. Aan deze lessen gehad maar koos dit instrument
^rstelling worth meegewerkt «door Na^ry vanwege de lange snaarlengte, die gun- f
5^nTKoCmnganTonXnNiLwburgmMarij- stlS was v<*or het produceren van bo-
e van de Vrande en Jet Weetering^. Achter ventonen. Dit was de start voor het
schermen zijn verder actief Jan de Waard ombouwen van allerlei instrumenten,
lékor), Anne-Marie Brogtrop (kostuums), zoals een tweede bas, waar hij een lan-
Willem Bertens (licht), Jef Haen (geluid) en gere nek opzette om nog langere sna-
Marijke Verjagen (techniek). ren te kunnen spannen en een minita-
tuurpiano, waar hij het vilt en de dem-
pers vanaf haalde. Ook bouwde v
orgel met vijftig pijpen in de
stemming. De laatste tijd is hij
weer met een «hurdy gurdy» (draai-
en met koperinstrumenten. Eind
vormde hij met deze instrumenten
speciaal hiervoor getrainde musici
«e Orchestra of Excited Strings»,
konsert in e is de uit Tokio afkomstige Vio- Met dit orkest bracht hij in de lente
liste Mayumi Fujikawa. van ’82 de prachtige plaat «Nodal Ex-
citation» uit. Nu is hij voor de eerste
keer in Europa voor een serie concer
ten in Frankrijk, Nederland en Oost-
H’n Europa, waarbij hij telkens begeleid
f*4*! VU tl II zal worden door Europese n
In zekere zin pakt Dr
I draad weer op, waar de eer
Zondagmiddag 29 januari om 16.00 tie mimmal-componisten hem 1
uur speelt in d’n Egelantier Belqikal. ten liggen en misschien zelfs
Belqikal werd opgericht in 1983 en be- dood spoor dreigt te lopen: ii
staat uit Luk Mishalle, saxofoons, van zich te verdiepen in de cc
bombarde en perkussie; Hassan Erraji, teit van de muzikale structuur j
luit, viool en perkussie; en Jean De- hij een minimal-jasje om in de
möy, fender-bas en perkussie. Zij put- mie van één enkele toon te duiken. Hij
ten zowel uit Turkse, Noord- en Cen- verdiept zich in het geluid zelf en daar-
traalafrikaanse volksmuziek als uit mee in een wereld van fascinerende
nieuwe muziek en jazz. Toch is dit
geen volksmuziek, geen jazz, geen rock
of pop te noemen maar een geheel
nieuwe universele muziek. Een muziek
die rekening houdt met de situatie dat
er in alle westerse steden een veelheid
aan kuituren bestaat, Westerse, Boventonen zijn zeer bepaalde to-
Noordafrikaanse, Surinaamse enz. De- nen, die op natuurlijke wijze met een
ze kuituren kunnen zich van elkaar af- geproduceerde (grond-)toon sa-
sluiten, ze kunnen elkaar haten maar menklinken, door het oor afzonderlijk
va„ ook met elkaar leven. En om dit laatste te onderscheiden zijn en die in een
Gatsby’s» te realiseren is muziek een goed mid- voortgezette mathematische verhou-
Dat impli- del. ding tot elkaar staan. Inclusief de
- De muziek van Bel^ikal is soms rus- grondtoon zijn er 16 boventonen en de
tig, maar vaak ook dansbaar, soms blij onderlinge, voortgezette mathemati- 8.
maar vaker nog droevig. Net zoals het sche verhouding komt er op neer, dat 9.
leven dus. het eerste, boven de geproduceerde 10. John Lennon - Milk
«Onderwerp» een
kompositie van 3
«Schaduw» was het uitgangspunt van de
theaterproduktie «Onderwerp een kompo
sitie van 3». Een samenwerkingsprojekt
van het Instituut voor Theateronderzoek
en de Toneelschuur Haarlem. De produk
tie is op zaterdag 28 januari om 20.30 uur
als toneel-op-toneel-produktie in de
schouwburg-zaal te zien.
Schaduw als uitgangspunt van een
duktie: lopende schaduw als motc
egingskompositie, schaduw
1 element in de ruimte e.
x>r de relaties tussen de spele.»
i de hen omringende ruimte en objecten.
De konstruktie is een octaëder, drie door
r liaopnrlp viorlrontan zt!» Samen een
vormen. Deze
lak van driehoeken
jt het schaduwgevende vlak
uudoor en op verschillende andv, v ««uut-
ren de loop van de voorstelling.
rv-,--1 worden ondersteund r --r-
gekomponeerd door en *Het Driemanschap».
i en gespeeld door de Na afloop van het koffiekonsert wordt de
y Dekkers. De voorstel- Accordeondag voortgezet met een non-
jespeeld door Jeanette van stop-programma op twee podia, waaraan
ivarsdöttir en Bart Siebrecht. o a- meewerken het Ensemble «Accordea-
na» uit Helmond, de groep «Accordeola»
uit Waalwijk, de balletgroep van de Mu
ziekschool Midden-Langstraat, het A- en B-
accordeon-ensemble uit Eindhoven en de
volksdansgroep «Sjabberak» uit Weert.