11?°
99 99
6?s
6?5
2?5
1
ÜJF
39 99
13?5
11?5
1?5
11?5
1?5
carry TIVOLISTRAAT 8
K
IE
zeeuwse
mosselen
in azijn, Jampot
i?9
writsm
Gr** pak a 8 stuks
Panipg,
1?9jkorstloze
Leidse
kaas
2?5
8?5
IS
>ii
3 t^en Cótes du Rhine
Bodem
prijs
Kers-1
Vers
Bodem
prijs
Ue Voordeelslager
BRlilUEBOHEH
3/4 P»l'
je. Bodemprijs
SCHOENSMEER
mor elke schoen
Nooit meer poetsen
Oude Prijs
'haanse lekkernij
RAViOU 7
met i/eelidees I
aebbrb
Nederland wil bouw van bijzondere schepen
Demonstratie
J"
MÏCO
Bodemprijs
50?°
Cordon bleu
Hele kookworst 350 gr.
WH of bruin,
Bodemprijs
Schouderham
Shoarmavlees
Room paté
-
es
j
imps
Chocolademelk
fromage
des
Chaumes
mild belegen
kaas
üterihcon
AHes-Beiniger
Magere
runderlappen
Heerlijk gekruide
varkensrollade
Magere
borstlappen
SABRIM
Damesuerband
■L
wil
«El Salvador vrij»
nu
Mateemagere
paandePppen
Wow 13?°
mwriO?5
eer op.v
öaperd/epmes
wordee/
5^
SAper-RavioliJu
984 pagina 20
DE TILBURGSE KOERIER
Donderdag 12 januari 1984 pagina 21
«r
Export
Internationale samenwerking
el. 354154
'n tomatensaus
ijdag
Troef 1
T roef 2
Troef 3
met hechtstrip,
20 st.
Ikg
500 gram
100 gr.
Troef 2
kilo
kilo
1 kg
kilo
150 gr.
‘aurantbedrijP.
juni 1984 in 10
150 gr.
1OO gram
kilo
)14.
3 ijzersterke troeven voor maandag
RECLAME
KAASAFDELING
3 ijzersterke troeven voor dinsdag
Naast onze Vaste Lage Prijzen deze Extra Aanbiedingen
snde
en
agerij
)hen
Naast Brabants-Conservatorium
'Ingang Lancierstraat
Troef 1
3/4 Uterflacon
AZUN
rijfstak Hore-
o.a.Tilburg,
-1
I
I
I
I
3/8/36/02
telijk mogelijk.
14.
•1 Salv,
ïrika. 1
int om 12
ii Amsterda
voldoende
ding
ipleln 31
rdstad.
361
V//
de
met onderzc
gen door dt
Die studie wc
CMO-commi:
ten voor hen maakt.
Dat zou dus met een Nederlands
irodukt ook moeten gebeuren.
Vers vleesaanbiedingen
geldig t/m zaterdag 14 januari
MARIN in opdr
Koninklijke Marine een I
esteld met alle informatie
iepen en is het i
irdigd in een
die zich in
3?
terdam maken nog Steeds veel com
merciële sier met de «reclame» die de
Maasstad met de snelste patrouillebo- pr
39
2,98
1,98
4,98
7,98
O,"
tokworst
De meeste van dit soort schepen zijn
tot nu toe gebouwd op werven in de
Verenigde Staten en de Sovjetunie (hy
drofoils) en in Engeland en Frankrijk
(hovercrafts).
'i
Nederlandse werven die een markt
zien voor deze geavanceerde schepen,
maken volgens het MARIN de meeste
kans met de bouw van (semi)planeren-
de schepen; daar is ook veel vraag
naar.
Ook heeft het MARIN in opdracht
van de Koninklijke Marine een boek
samengesteld met alle informatie over
geavanceerde schepen en is het insti
tuut vertegenwoordigd in een interna^
tionale organisatie die zich in het ont
werpen van dit soort schepen verdiept.
De marine was zelf ook al begonnen
'"zoek, maar moest gedwon-
de bezuinigingen stoppen,
vordt dus in. feite door de
lissie overgenomen.
Voor het MARIN in Wageningen is
het onderzoek naar geavanceerde sche
pen niet nieuw. In samenwerking met
de Koninklijke Marine en de US Navy
(Verenigde Staten) is MARIN al gerui-
In de Nederlandse scheepsbouw zijn
luchtkussenboten, draagvleugelboten
(hydrofoils) en planerende schepen
nog vrijwel geheel nieuw.
me tijd bezig met een studie van semi-
planerende schepen.
Seriematige onderzoeken hebben in
middels een schat aan gegevens opge
leverd, onder meer over aspecten van
de zeegang, die t.z.t. bij de bouw van
de Nederlandse M-fregatten van pas
zullen komen.
Troef 3
Ma/se magere
paarde/^pert
fa/oran 13?°
VOOt -(Q95
Superd/epr/yes
roorcM
5^. 50?°
De bouw van snelle en geavanceerde schepen wordt in de nabije toekomst wel
licht een nieuw arbeidsterrein voor kleine werven in ons land. In het Verre Oosten
bijvoorbeeld is er behoefte aan planerende schepen (waarvan de voorsteven bij ho
ge snelheid uit het water komt), luchtkussenvaartuigen en draagvleugelboten.
Vanwege die kansen voor Nederlandse werven, is er afgelopen zomer een begin
gemaakt met een studie om zoveel mogelijk informatie over dit soort schepen bij
elkaar te brengen. Daartoe heeft de Stichting Coördinatie Maritiem Onderzoek
(CMO) de Commissie Geavanceerde Scheepstypen opgericht, waarin het Mari
tiem Research Instituut Nederland (MARIN) nauw samenwerkt met TNO, de af
deling scheepsbouw van de Technische Hogeschool in Delft en het Nationaal
Lucht- en Ruimtevaart Laboratorium (NLR).De deskundigen van deze vier instel
lingen worden geholpen door mensen van ongeveer tien kleine werven. Eerst wil
de commissie meer kennis verzamelen over de bijzondere schepen. Die informatie
wordt gebundeld en kan dan gebruikt worden door scheepswerven die geen eigen
researchafdeling hebben.
De Verenigde Staten en Rusland
hebben een grote thuismarkt voor hun
produkten, de Nederlandse scheeps-
bouwindustrie moet het hoofdzakelijk
van export hebben.
Daarom is het belangrijk dat Rijks
waterstaat (de overheid) tot een van de
eerste kopers van in ons land gebouw
de schepen van een geavanceerd, ont
werp behoort, zodat ze op die manier
de «showroom» van de werven wordt.
De Engelse bouwers van de lucht
kussenvaartuigen (hovercrafts) voor de
Gemeentelijke Havendienst van Rot-
Reagan wil meer geld voor El Sal-
y vador». Zo luidde de kop van een
kranteartikel op 2 jan. jl. Opnieuw
- 'r? gaat er weer zeer veel geld gestopt wor-
y den in de onderdrukking van het Sal-
vadoriaanse volk. Maar dit volk wil
vrijheid en strijdt daar al jaren voor.
Vanuit Nederland kan men hen in
deze strijd moreel steunen en daarom
organiseert het El Salvador-comité op
zaterdag 21 januari een demonstratie
onder het motto «El Salvador vrij»,
VS uit Midden-Amerika. Na de de
monstratie die begint om 12.30 uur op
het Beursplein in Amsterdam is er een
manifestatie. Bij voldoende belangstel
ling organiseert het Midden-Amerika-
comité Tilburg een busreis naar de de
monstratie/manifestatie. Opgeven
voor 16 jan. bij Anneke (350231).
Meimus