11?° 99 99 6?s 6?5 2?5 1 ÜJF 39 99 13?5 11?5 1?5 11?5 1?5 carry TIVOLISTRAAT 8 K IE zeeuwse mosselen in azijn, Jampot i?9 writsm Gr** pak a 8 stuks Panipg, 1?9jkorstloze Leidse kaas 2?5 8?5 IS >ii 3 t^en Cótes du Rhine Bodem prijs Kers-1 Vers Bodem prijs Ue Voordeelslager BRlilUEBOHEH 3/4 P»l' je. Bodemprijs SCHOENSMEER mor elke schoen Nooit meer poetsen Oude Prijs 'haanse lekkernij RAViOU 7 met i/eelidees I aebbrb Nederland wil bouw van bijzondere schepen Demonstratie J" MÏCO Bodemprijs 50?° Cordon bleu Hele kookworst 350 gr. WH of bruin, Bodemprijs Schouderham Shoarmavlees Room paté - es j imps Chocolademelk fromage des Chaumes mild belegen kaas üterihcon AHes-Beiniger Magere runderlappen Heerlijk gekruide varkensrollade Magere borstlappen SABRIM Damesuerband ■L wil «El Salvador vrij» nu Mateemagere paandePppen Wow 13?° mwriO?5 eer op.v öaperd/epmes wordee/ 5^ SAper-RavioliJu 984 pagina 20 DE TILBURGSE KOERIER Donderdag 12 januari 1984 pagina 21 «r Export Internationale samenwerking el. 354154 'n tomatensaus ijdag Troef 1 T roef 2 Troef 3 met hechtstrip, 20 st. Ikg 500 gram 100 gr. Troef 2 kilo kilo 1 kg kilo 150 gr. ‘aurantbedrijP. juni 1984 in 10 150 gr. 1OO gram kilo )14. 3 ijzersterke troeven voor maandag RECLAME KAASAFDELING 3 ijzersterke troeven voor dinsdag Naast onze Vaste Lage Prijzen deze Extra Aanbiedingen snde en agerij )hen Naast Brabants-Conservatorium 'Ingang Lancierstraat Troef 1 3/4 Uterflacon AZUN rijfstak Hore- o.a.Tilburg, -1 I I I I 3/8/36/02 telijk mogelijk. 14. •1 Salv, ïrika. 1 int om 12 ii Amsterda voldoende ding ipleln 31 rdstad. 361 V// de met onderzc gen door dt Die studie wc CMO-commi: ten voor hen maakt. Dat zou dus met een Nederlands irodukt ook moeten gebeuren. Vers vleesaanbiedingen geldig t/m zaterdag 14 januari MARIN in opdr Koninklijke Marine een I esteld met alle informatie iepen en is het i irdigd in een die zich in 3? terdam maken nog Steeds veel com merciële sier met de «reclame» die de Maasstad met de snelste patrouillebo- pr 39 2,98 1,98 4,98 7,98 O," tokworst De meeste van dit soort schepen zijn tot nu toe gebouwd op werven in de Verenigde Staten en de Sovjetunie (hy drofoils) en in Engeland en Frankrijk (hovercrafts). 'i Nederlandse werven die een markt zien voor deze geavanceerde schepen, maken volgens het MARIN de meeste kans met de bouw van (semi)planeren- de schepen; daar is ook veel vraag naar. Ook heeft het MARIN in opdracht van de Koninklijke Marine een boek samengesteld met alle informatie over geavanceerde schepen en is het insti tuut vertegenwoordigd in een interna^ tionale organisatie die zich in het ont werpen van dit soort schepen verdiept. De marine was zelf ook al begonnen '"zoek, maar moest gedwon- de bezuinigingen stoppen, vordt dus in. feite door de lissie overgenomen. Voor het MARIN in Wageningen is het onderzoek naar geavanceerde sche pen niet nieuw. In samenwerking met de Koninklijke Marine en de US Navy (Verenigde Staten) is MARIN al gerui- In de Nederlandse scheepsbouw zijn luchtkussenboten, draagvleugelboten (hydrofoils) en planerende schepen nog vrijwel geheel nieuw. me tijd bezig met een studie van semi- planerende schepen. Seriematige onderzoeken hebben in middels een schat aan gegevens opge leverd, onder meer over aspecten van de zeegang, die t.z.t. bij de bouw van de Nederlandse M-fregatten van pas zullen komen. Troef 3 Ma/se magere paarde/^pert fa/oran 13?° VOOt -(Q95 Superd/epr/yes roorcM 5^. 50?° De bouw van snelle en geavanceerde schepen wordt in de nabije toekomst wel licht een nieuw arbeidsterrein voor kleine werven in ons land. In het Verre Oosten bijvoorbeeld is er behoefte aan planerende schepen (waarvan de voorsteven bij ho ge snelheid uit het water komt), luchtkussenvaartuigen en draagvleugelboten. Vanwege die kansen voor Nederlandse werven, is er afgelopen zomer een begin gemaakt met een studie om zoveel mogelijk informatie over dit soort schepen bij elkaar te brengen. Daartoe heeft de Stichting Coördinatie Maritiem Onderzoek (CMO) de Commissie Geavanceerde Scheepstypen opgericht, waarin het Mari tiem Research Instituut Nederland (MARIN) nauw samenwerkt met TNO, de af deling scheepsbouw van de Technische Hogeschool in Delft en het Nationaal Lucht- en Ruimtevaart Laboratorium (NLR).De deskundigen van deze vier instel lingen worden geholpen door mensen van ongeveer tien kleine werven. Eerst wil de commissie meer kennis verzamelen over de bijzondere schepen. Die informatie wordt gebundeld en kan dan gebruikt worden door scheepswerven die geen eigen researchafdeling hebben. De Verenigde Staten en Rusland hebben een grote thuismarkt voor hun produkten, de Nederlandse scheeps- bouwindustrie moet het hoofdzakelijk van export hebben. Daarom is het belangrijk dat Rijks waterstaat (de overheid) tot een van de eerste kopers van in ons land gebouw de schepen van een geavanceerd, ont werp behoort, zodat ze op die manier de «showroom» van de werven wordt. De Engelse bouwers van de lucht kussenvaartuigen (hovercrafts) voor de Gemeentelijke Havendienst van Rot- Reagan wil meer geld voor El Sal- y vador». Zo luidde de kop van een kranteartikel op 2 jan. jl. Opnieuw - 'r? gaat er weer zeer veel geld gestopt wor- y den in de onderdrukking van het Sal- vadoriaanse volk. Maar dit volk wil vrijheid en strijdt daar al jaren voor. Vanuit Nederland kan men hen in deze strijd moreel steunen en daarom organiseert het El Salvador-comité op zaterdag 21 januari een demonstratie onder het motto «El Salvador vrij», VS uit Midden-Amerika. Na de de monstratie die begint om 12.30 uur op het Beursplein in Amsterdam is er een manifestatie. Bij voldoende belangstel ling organiseert het Midden-Amerika- comité Tilburg een busreis naar de de monstratie/manifestatie. Opgeven voor 16 jan. bij Anneke (350231). Meimus

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1984 | | pagina 21