r >2 Iets 3EN nieuws ll k ORS IEL TJE OTT d! X X F F r V'" - IB er 1983 pagina 40 O® TiBirR©®fter 3 de trui coupon oorraad strekt. m) Ie voorraad U zij de vrede, nu en later. levering van chts 21 december trekt. «De aanbidding der Wijzen» van Fra Angelico en Filippo Lippi. 1453) inlevering en 17 ts roorraad strekt. P 25 december viert de christenheid de geboorte van sO ll Jezus, de vredebrenger. En ook velen die zich niet rekenen tot lidmaat van een kerk beleven deze dag als een symbool voor vrede in de wereld, een dag van bezinning en inkeer. Vrede - steeds machtelozer zijn wij getuigen van een schouwspel dat twee oude heren aan weerskanten van Europa opvoeren met het lot van de wereld als prooi en inzet. Onze kinderen dromen ’s nachts van de oorlog die aan alles wat wij zijn en wat wij aan schoonheid en kennis, aan beschaving bijeen gegaard hebben, een eind zal maken. Onze ouders en grootouders lopen mee in de grootste demonstratie voor vrede die dit land ooit gekend heeft. Wij zijn bang. Wij willen vrede. Maar ons lot ligt in de handen van mensen die niet eens weten waar Nederland ligt. En daarom zijn we meer dan ooit ook bezig met vrede, denken aan, hopen op, demonstreren voor vrede. Omdat die vrede, die we hier in Europa nu alweer zo lang kennen, ongekend lang voor ons continent, juist de laatste jaren wat uit het aandachtsveld van de machtigen der aarde dreigt weg te drijven. De grote machthebbers, in Amerika en Rusland, de wat kleinere in Duitsland, Frankrijk, Engeland, Japan en ook de kleinduimpjes van de macht, de bazen van Nederland - allemaal gedragen ze zich alsof oorlog niet meer zo’n dwaas en verbijsterend bedrijf is, allemaal geven ze steeds meer geld uit aan de voorbereidingen ten oorlog. Meer geld voor vernuftige wapensystemen, terwijl al die regeringen steeds minder geld hebben voor andere, veel wezenlijker zaken als onderwijs en welzijn. In de vroege middeleeuwen, toen de zuiver christelijke leer in heel West-Europa als leidraad gold, was oorlog voeren streng verboden. Niet dat het nooit gebeurde, maar koningen die ten strijde trokken wisten altijd dat ze fout zaten. Zij hoefden niet aan te komen met praatjes over buren die hen bedreigden of over volkeren die moesten worden bevrijd uit de klauwen van kapitaal of communisme. Dat die macht van dat christendom, die vredemacht, over de machtigen van onze wereld vaardig zal worden, is onze kerstwens aan de lezers van de Tilburgse Koerier. 50,- aan edlng sering van de Wanneer u de bovenstaande foto goed bekijkt, dan ziet u een beeld dat u misschien wel voor de eerste keer ziet, maar toch niet echt «nieuw» is. Een niet echt «nieuw» beeld samengesteld uit min of meer bekende delen: een paard, een koning, een kroon, een hand, een ster, een vinger die naar de ster wijst. Een paard of een afbeelding daarvan hebben we allemaal al wel vaker ge zien. Mochten we een koning nooit in levende lijve zijn tegengekomen; op plaatjes en foto's hebben we zo'n per soon toch wel ontmoet. Een kroon is evenmin nieuw en net zo oud is een hand die naar een ster wijst. Het zijn allemaal bekende onderde len maar toch staan ze voor iets. Of an ders gezegd: het zijn allemaal tekens en tekens betekenen iets. Een paard is een dier, een lastdier, een vervoermiddel, een vriend, een bondgenoot? Een koning is een man, een heerser, een leider, een koning dient wijs en bezonnen te zijn, recht vaardig, een koning beslist over leven een dood, een koning is machtig? Een kroon is een hoofddeksel, is waardig, duur, geeft de drager plechtstatigheid en waardigheid, zij is bestemd voor iemand, een kroon is versierd met edel stenen of bewerkt met inscripties. Een wijzende vinger is een ondubbelzinning teken: die kant op, daar is het te doen, hij is het. Een ster is een teken van le ven, een boodschap, een baken in de nacht, mysterieus, onbekend? Tekens betekenen meerdere dingen tegelijk. Meestal halen we de in de si tuatie passende betekenis er uit en be grijpen we wat er met het teken of de tekens bedoeld wordt. Nemen we een niet passende betekenis, dan begrijpen we elkaar niet en bedoelen we iets an ders. Wordt dit met de afbeelding bedoeld? Een koning hoog op zijn paard geze ten, stuurt zijn legers op weg naar de oorlog. Hij wijst zijn troepen op een ontploffende bom in de lucht. Hij ver kleurt van woede. Zijn helm licht op in het schijnsel van de ontploffende bom en de gedachte aan buit en gewin, aan bloed en dood doet hem genieten: hij is de koning, de enige! Nee, dat wordt er natuurlijk niet mee bedoeld. Maar toch, wij, de legers, het gewone voetvolk, we marcheren al dui zenden jaren op tegen de «vijand» die ons aangewezen wordt door op macht en bloed beluste «koningen». We laten ons leiden naar de slachtbank of naar, zoals «koningen» dat plegen te zeggen: het veld van eer. Een veld van eer dat niets is dan een slagveld. /liM" 'I

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1983 | | pagina 1