ami
AA
Drie kv
wartier muziek voor tien piek
N
1
Maarten Altena Oktet
Nederlandse
Brabants orkest
Dansers collectief
met violist
Aaron Rosand
World Wide Video Festival
Brusselse theatergroep Radeis
met kolderieke «Echafaudages»
Gelders Orkest met Emmy Verhey
1ÏT
Rondje harten troef 1984 gepresenteerd
SThÜSSCHOIMURG
SANSUIDA-T5OO
HI-FI INSTALLATIE
Muziekhuis
\|/|\|/|\|/|X|/
«r-ni
[J—BinniEi
tHZlB
Opera Stichting
SANSUIDAT5OO
HI-FI INSTALLATIE
0
Donderdag 1 december 1983 pagina 19
DE TILBURGSE KOERIER
;ember 1983 pagina 18
r
6 oude ketel 72%
Gisteren, vandaag en nog
Ton v.d. Nouweland.
„ïllll I ll g
Troubadour Jo Hoogendoom.
ide
Tunc
cass
beht
Prins Kees 1 van Knollenvretersgat.
Foto: Paul Tas
aan het
tummers
nd verschil
tent
bruik
als
)0 m3
jmpschak.
vaakvlam F
CONSTANT
"GROEI" BRILJANT
SIERADEN
mèt certificaat
Jul. v. Stolbergstraat 7
Tilburg
013/363049
Ook groepsbezoek mogelijk
Gemeentelijk
Informatiecentrum
Stadhuisplein 132, Tilburg, tel. 35 85 75
Eigen technische dienst Oude Kerkstraat 9. Tel. 013/420986
«Plat
van h
>ep Br
Fragier ik.
an zevr-
De grootste keuze bij:
Juwelier - Horloger
Schouwburgring 27. Tilburg
Persua-
Reagar>
van Eduaiu j
de wat verwa
mee, maar
os vioolkor
burgzaal. Als so-
riolist Aaron Ro-
werken
n Saint-
voor viool en orkest»
.tasie voor viool e
van Sarasate en tot slot «Symfonie
inov.
hofka-
stukken
deren.
<*n volledig
/an Berkel-
Met bijpassende
platenspeler
DA-P500 FG-servo,
direct-drive,
dyn. element.
o aan r
jdekesgat,
ïrsgat, Pril
gat, Prins Johan 1 van
t en Prins Jan II van
Moergestel-
v.d.Meydenberg foto-ateller
Rootven 26
w
spelen.
s zullen ook za-
de luifel van
:r hun (hoog)
mg finitie
erd heid,
tot en met 11 decer
I van de videotap
het World Wid
-:~h niet zo snel op zijn speurtochten naar
„c grenzen van georganiseerd geluid laat lei
den door toonschalen, akkoordprogressies
en schema’s, maar door de konkrete moge
lijkheden van zijn instrument. Zo past hij
ktn^rh^ata dempers toe als hulpmiddelen
r juist harder te laten ket-
eerste Mtddenbra-
te koop. Voor een onge-
lamavalsschlagers in per-
ia-_ i.-u--,ersf.
Met bijpassend i
audiorack GX-T2,
dubbele rookglas
deuren, rookglas 1
bovendeksel en
zwenkwielen.(chroom).
De komplete vWt a
installatie voor
elijke bezetting - zonder
et bijvoorbeeld viool, fagot,
e blijkt daarvoor bijzonder
ƒ300,-
k. ƒ100,-
HR
J100,-
jaar 500,-
u II J
4 collega-
die al eer-
im Jan .de
111 december is lijkt zich niet te bekommeren om de uit-
itapes te zien uit spraak, die in de titel toevallig in het Ita-
ide Video Festi- liaans wordt geformuleerd: een kind met
een speen in de mond, waarvan de vragende
blik dan ook heel signikatief zeer kort in
In «The Ambassadors of Another Persua- bee]d ,s. De andere personen in dit werk
sion» van Richard Feist bezoekt Reagan schijnen zich er wel bewust van te zijn.
ruim vijfendertig jaar na de slag om Berlijn Vrouwen ervaren het leven in een grote
de «bezette stad», hetgeen hevige demon- stad a|s Berlijn totaal anders dan mannen.
«tmtiAc mi oov/Jo ,,.n Daarover handelt de produktie, M/F van
Kristen Johannsen. De stad, een «natuurlij-
v-l. de man die daar zijn
Tuner. Digitaal-
afstemming.
Quartz PLL.
6 FM en 6 AM
voorkeuzestations.
Versterker.
Uitgangsvermogen
2 x 35 Watt, R.M.S.
afzonderlijke hoog/laag-
regeling, loudness.
Cassettedeck. Tiptoets-
bediening, Dolby, Metal.
*n, zij ver-
elpee voor-
lavalsdocu-
Met de voorstelling «Het verhaal dat niet
verteld wordt» komt het Dansers Collectief
op vrijdag 9 december naar de schouwburg
zaal. In haar nieuwe produktie zoekt het
Collectief de andere kant van het gelijk; in
wat voor een pril, naïef stadium dit ook mag
verkeren.
De eerste helft van het konsert is geheel
gewijd aan het Iberisch schiereiland. Het fggo oppa
begint met Charbriers programmatische enige van zijn
rapsodie «Espana», waarin de volksmuziek teerd voora|
troep om weer
Döl- twijfeld
rijk) vertolken 1
De Hellevè- king,
Hen u ’t fantasti- slager
Dromedarisfabel
lit liedje moet een
geweest zijn want zo
niet.
Van 6 december l
het tweede deel
de selektie van 1
val.
momenten in ons leven zijn niet
:t te drukken. Door ze toch te
-liezen veel onovertrefbare mo-
mten hun glans. Het is gevaarlijk direkt je
rliefdheid uit te spreken. In het schelle
ze snel haar charme. Een
.j uitleg wordt gevraagd, gewend
j-js< pm tocb maar voor a|jes een
g te geven. Daarmee slui-
1 een verborgen wereld en
vaak tot de mens en zijn
de «bezette stad», hetgeen hevige demon- stad a]s Berlijn totaal anders dan mannen,
straties tot gevolg heeft. Reagan heeft zijn Daarover handelt de produktie, M/F van
belangen, die lijnrecht tegenover die van de Kristen Johannsen. De stad, een «natuurlij-
demonstranten staan, terwijl het belang van ke» omgeving voor de man, die daar zijn
de t.v.-omroeper gelegen is m het met ver- bezigheden heeft, terwijl de vrouw zich er-
liezen van zijn baan. In hetzelfde jaar wordt van vervreemd voelt en zich met zichzelf be
er ook een aanslag gepleegd op het schilde- zighoudt.
rij «Who’s afraid of Red, Yellow and Blue Een historisch feit is het dat Jean-Paul
IV?» van Barnett Newman. Fragier jn Cahiers du Cinéma een analyse
«Come Ti Arno» is de titel van de tape van zeven pagina’s over «Allan ’n Allan’s
gemaakt door Marie André. Eén iemand Complaint» schreef. Een werkstuk van
Nam June Paik et Shigeko Kubota over
Joodse zonen en hun vaders, over Allan Ka-
prow en zijn vader, over Jezus Christus en
zijn Vader en over vele en vele zaken meer.
Dan Reeves is de maker van «Amida».
Hij koos voor deze tape materiaal dat niet
relevant lijkt, maar dat toch zijn Zen-achti-
ge visie op de essentie van Boeddha Amida
weerspiegelt.
In het Gemeentelijk Informatiecentrum
Tentoonstellingen:
Structuurplan Oude stad
De tentoonstelling "Structuurplan
Oude stad” laat zien wat er de ko
mende 4 jaar gebeurt aan stads
vernieuwing binnen de ringbanen.
Voorbereiding en uitvoering van tal
van maatregelen worden op de voet
gevolgd.
Begroting 1984-’87
Om dreigende begrotingstekorten
te voorkomen zijn allerlei maatre
gelen noodzakelijk.
De tentoonstelling "Begroting 1984-
’87” maakt duidelijk waarom en met
name waarop bezuinigd wordt.
Openingstijden:
maandag 13.00 -17.00 uur
di. t/m vrij. 9.00-17.00 uur
zaterdag 12.00 -16.00 uur
I Sommige
in woorden uit
gebruiken verlie
menten hur
daglicht verliest
duidelijke uitleg
als de mens is, om I
logische verklaring
ten we ons af van e
beperken we ons v<
uiterlijke schijn.
De opera «Idotneneo» van Wolfgang
Amadeus Mozart wordt op vrijdag 2 decem
ber gebracht door de Nederlandse Opera
Stichting. Aan deze opera wordt meegewerkt
door Het Nederlands Kamerorkest onder
leiding van Kees Bakels en het Nederlands
Operakoor. Solisten zijn o.a. Marvis Mar
tin, Brenda Quilling, Jerry Hadley en Curtis
Rayam. De regie is in handen van Filipo
Sanjust die ook tekent voor de ontwerpen
van dekor en kostuums.
Met «Idomeneo» bevinden we ons bij de,
op dat moment 26-jarige Mozart en beleven
een der weinig door hem gekomponeerde
opera’s over een klassiek thema, dat verbon
den is met het door de Grieken zo bena
drukte noodlot: Koning Idomeneo wordt
door de góden gered tijdens een storm op
zee en zal het eerste levende wezen, dat hij
aan land tegenkomt zonder dralen aan de
góden offeren: zijn eerste ontmoeting is met
zijn eigen zoon Idamante. Dat gegeven is
voldoende voor veel verwikkelingen en een
dramatische klimaks.
geen prijs behaald,
d genoeg bevonden
indje Harten Troef
/ordt in de parkeergarage onder
■lingsplein. Als u besluit om op
het tientje te besteden, kunt u
kennismaken met de initiatief-
i dit toch wel unieke gebeu-
een wanordelijke wijze gevuld met een have-
Radeis met haar eerste loze werkkledingskast een op een willekeu-
luktie «Echafaudages» rige plaats opgetrokken steiger en een grau-
s bestaat uit de vier kol- we schragentafel.
Pat van Hemel- De vloer is bezaaid met alle mogelijke ap-
t Pauwels. paratuur. Als plotseling het snorrende ge
luid klinkt van een machine gebeuren er her
en der onverklaarbare dingen. Een schaaf-
machientje snuffelt de vloer af. Een kast-
deurtje springt open. Een daarin hangend
yverkjasje valt naar beneden. Een duimstok
zich op als een gedresseerde slang. De
dingen lijken de mens de baas te zijn, ma.,
wanneer zij deze met aandacht behandele
(grommende machientjes koesteren
spinnende huisdieren), herkrijgen de r
i moment sen hun macht over de materialen.
r de naar- Een bizarre wereld ontstaat waarin alles
in al dan mogelijk is en het alledaagse ongewoon
ekor is op wordt.
Het Maarten A'
opvallendste enser
nen het
provisatie.
De ongebruikeli
slagwerk maar met
hobo en trombone
geschikt.
Vrijdag 9 december komt het achtkoppig Soms ,wordt eJ koMektief geïmproviseerd,
gezelschap in de volgende bezetting naar maar \aker treden er blnnen h,et ensemble
Tilburg: Maarten Altena (bas en cello), kleine kombmaties naar voren die al impro-
Lindsay Cooper (fagot en sax), Maartie ten viserend, kundige en soms verbijsterende
Hoorn (viool), Guus Janssen (piano), Maud aksenten weten te leggen. Alle acht musici
Sauer (hobo en althobo), Paul Termoss (alt- “in meesters op hun instrumenten en weten
sax), Kenny Wheeler (trompet en bugel) en zowel hun e>gen vaardigheid goed uit te
Wolter Wierbos (trombone). Maarten Alte- doen k°men, als wel de eigenaardigheidjes
'na staat vooral als improvisator Europese van de muziek van Altena meesterlijk te be-
stijl zijn mannetje: dat wil zeggen dat hij nadrukken.
Wat u waarschijnlijk nog niet weet is
dat één van deze 2000 langspeelplaten
voorzien is van een speciaal kenmerk.
1C111 Hoe dat kenmerk eruit ziet en waar
lag- 1 °P de P'aat te vinden is, weet vrijwel
ke. niemand (ook ik niet), maar bij ’t be
gin van het karnaval wordt dit bekend
gemaakt. Degene die op dat moment
i het bzit is van deze gemerkte L.P.
verdient hiermee een reischeque van
500,-, beschikbaar gesteld door Thea
ter- en Organisatieburo Bolsius te Til
burg. Daarom: wees er vlug bij, er zijn
voorlopig maar 2000 exemplaren in
omloop.
Altena Oktet is één van de zich
sembles die musiceren bin- de gr
randgebied tussen kompositie en im- den door
schema’s, maa'
heden van
bijvoorbeeld dem;
om een bassnaar
maar vaki
kleine kor
viserend,
“ksenten weten
n meesters cb
i T1Vanaf heden verkrijgbaar bij
Tilburg-
van Alphen techn bur
Korvelseweg 173
Clemens van Bracht
Heuvelstraat 104
van Leest grammofoonplaten
Heuvelstraat 111
Elekfronicahuis Peeters
Molenstraat 142
Muziekhuis Rossmeisf
Juliana van Stolbergstraat 7
va d
Heuvelstraat J3
Oisterwijk-
KlvItS radio ent v
Dorpsstraat 26
Tuner, versterker en^ A j
cassettedeck
één behuizing
voor slechts
den won
het Koni
die plek
meteen 1
nemers van
ren.
Vanzelfsprekend is daar een I
.t om u een aanta] st
deze plaat voor te sp
Diezelfde Brackaliers z.u
terdag 3 december onder
Vroom en Dreesman weer
standwerken vertonen.
Ten overvloede misschien,
meld dat u zich met deze elpi
ziet van een Brabants Karna»,
ment in woord en muziek.
Het Brabants Orkest zal op dinsdag 6 de- De verz*egen verhalen nu zijn het onder-
cember onder leiding van Ernst Bour een werP va" de vierde produktie van het Dan-
konsert geven in de schouwburgzaal. Als so- s?rs '-ollectief, een direkte tegenhanger van
list is deze keer te gast de violist Aaron Ro- de. VO"?e Produk['e «Groeten uit Wupper-
sand. Op het programma staan de werken ‘al‘- Die voorstelling toonde ons zo kon-
«Havanaise voor viool en orkest» van Saint- p,61 Jk de onmacht van de mens om
Saëns, «Chant d’Hiver voor viool en orkest» "et te hebben. Beelden van sadistische pes-
van Ysaye, «Carmen Fantasie voor viool en te"Jen’, de rivaliteit tussen de seksen. La-
orkest» van Sarasate en tot slot «Symfonie chen slaan, ekstreme situaties van het wre-
no. 2» van Rachmaninov. de onbegrip.
Gaf het Collectief voorheen altijd uiting
van haar woede over het onrecht in mense
lijke situaties in «Het verhaal dat niet ver-
ardt» gaat het op zoek naar verbor-
Iwillendheid, de stille wensen van het
ividu.
Uiteraard heeft dit zoeken naar tederheid
konsekwenties voor de stijl van het Collec
tief. Gehandhaafd is de struktuur van
«Groeten uit Wuppertal»: een kontinue
wisseling van beelden, zonder logisch ver-
tie haal, zonder vaste personages. De sfeer is
e. echter gewijzigd. Er is geen ruimte meer
se voor dramatiek. Geen klap valt meer te ho
rn ren. «Het verhaal dat niet verteld wordt» is
intiem, introvert en lyrisch, Rust is een ka-
:md was ooit de fantasie over the- talysator. Vanuit een spanning ontstaan
t Bizets opera Carmen van Pablo de handelingen, kleine situaties. Soms verstild,
Met zijn Iberisch karakter sluit dit soms met eén heftige uitbundigheid.
n bij Saint Aldus een poging datgene te beschrijven
‘eld kan worden, wat voelbaar is
beelden. Geen drome-
---1hos.
De waarheid schuilt niet alleen in ons de-
nitieve handelen, dé zichtbare werkelijk-
:id, maar ook in onze gedachten, wensen
schuchtere pogingen. Een appèl voor een
cuwe optimisme.
usië tot leven komt. Daarna is
Emmy Verhey de soliste in de zogenaamde
«Symphonie Espagnole» van Eduard Lalo.
Dit vijfdelige werk kreeg de wat verwarren
de aanduiding «symphonie» mee, maar er is
meer sprake van een virtuoos vioolkonsert.
Het werk ademt dezelfde leer als Chabriers 11
rapsodische schets van het Spaanse land; T
twee Franse komponisten die Spanje ado- J
reerden.
Hierna wordt een vrij zelden gespeelde I
serenade, feitelijk ook een Spaanse vorm,
van Johannes Brahms uitgevoerd. In deze
zesdelige suite in D, die de 27-jarige Brahms P
t o/a papier zette, heeft de komponist F
ijn meest elegante invallen geno-
11 het kurieuze menuet.
eigenlijk ondenkbaar is. Imrpers, kar
naval is gewoon jezelf zijn, je eigen
hart laten spreken. Dat moet zich vrij
kunnen uitzingen in z’n eigen liedjes
en dat zijn niet de vlakke fuifliedjes.
Welnu, dit alles sluit goed aan bij
mijn eigen filosofie die steekt achter
mijn liefde voor karnaval. Ik vind na
melijk, en dat is mijn visie op leven en
werken, dat men moet werken alsof
men het eeuwige leven heeft, maar dat
zal sterven. Vanuit die filosofie staat
karnaval voor mij niet in schril con
trast met het leven van alledag, maar
vormt veeleer de apotheose; het schit
terende slottoneel, het hoogtepunt van
361 andere dagen van het jaar.
Tenslotte zou ik nog willen zeggen
dat op de schouders van ons als prin
sen in de regio-Midden-Brabant in de
morele verplichting rust om samen
met de Stichtingen Openbaar Karna
val én de Karnavalverenigingen alles
in het werk te stellen dat Rondje Har
ten Troef 1984 voor niemand te zijner
tijd onbekend in de oren klinkt.
Ik denk hierbij aan het instuderen
van een aantal nummers door onze
hofkapellen».
Aaron Rosand is een bijzonder virtuoze
instrumentalist. Hij heeft zich toegelegd op R
vaak vergeten, romantisch repertoire. Hoe ^or
hoger de technische eisen, die aan de violist we|v
gesteld worden, hoe meer belangstelling Ro- individu
sand voor de kompositie vertoont. Hij
opent dit konsert met een Cubaanse dans,
de Havanaise, van Camille Saint-Saëns. Het k
was vooral vroeger een geliefd repertoire- ti<
stuk. Met de tropische warmte van de exoti-
sche dans uit Havana kontrasteert het lyri
sche «Chant d’Hiver» van de Belgische
komponist en vioolvirtuoos Eugène Ysaye.
Het werk toont een merkwaardige synthese
van romantiek, lyriek, virtuositeit en salon-
muziek.
Beroemd - --
ma’s uit P” r
Sarasate. Met zijn Iberisch karakter sluit dit
zeer romantisch stuk goed aan bij Saint-
Saëns «Havanaise». r
Na de pauze vervolgt Het Brabants Or- wa‘nlet verteld k“
-Vb.
Het werk wortelt in de romantische tradi
ties en dat is met de onderlinge satnenhan"
van de vier delen een hecht gekonstrueer„
stuk, vol lyriek, geschetst met een rijk, haast
impressionistische kleurenpalet.
Op woensdag 7 december komt de Brus-
sfelse theatergroep Radeis met haar eerste
avondvullende produktie «Echafauda
naar Tilburg. Radeis
derieke heren Jos de Pauw, I
rijck. Jan de Bruyne en Dirk
De theatergroep Radeis omschrijft zich
zelf als «visueel kartoontheater voor ieder
een die kan en wil lachen». Gesproken taal deurtje springt open,
komt amper aan bod bij de vier Belgen. De werkjasje valt naar b<
groep geeft een ironisch kommentaar op de nCht zich op als een g
wereld gepresenteerd met de welbekende i;;v.„ a»
Belgische bravoure en lichtvoetigheid.
«Echafaudages» betekent letterlijk stellin
gen. Plaats van handeling is het terrein van
een werf, waar de arbeiders geen moment
funktioneel werk verrichten, maar
geestige werkelijkheid onvluchten ii
niet dichterlijke fantasieën. Het dekor is op
van de L.P.
initiatief
"U me-
ie toe-
5 regio,
aanzet
5 onge-
het ware
lamelijk: de vervlak-
/el in de vorm van vol-
tlligheden dan wel in de
ofheden in de seksuele
mate wordt aangeboden
sn van buitenaf.
stimuleren deze liedjes
carnaval niets van doen
niet, ze hollen ’t ook
uit en versterken het imago van karna
val (uiteraard voor niet ingewijden) als
zijnde een soort plompe orgie waarin
u>ank en vrouwen de hoofdrol spelen.
Di» imago staat lijnrecht tegenover de
ware aard van het karnaval.
Het Regionaal kamavalslied is dus
een voorwaarde dacht ik, zonder welke
de viering van het ware kamavalsfeest
Na drie weken Filosoferen nu de feiten: yanaf vandaag is de
bantse kamavalselpee op vele plaatsen in en om Tilburg r
hoord lage prijs (10 gulden) koopt u dertien regionale kt
fekte uitvoering, met tekstvel én kans op vijfhonderd gulden korting op uw eerst
volgende uitstapje.
Achter zo’n aanbod moet haast wel een of ander goed doel schuil gaan. En ja
hoor, bij de aanschaf van dit regionale produkt wordt u mede verantwoordelijk
voor het ontstaan van onze eigen Midden-Brabantse muziektraditie.
Brackaliers, dertien karnavalverenigingen en dit weekblad vinden de tijd rijp om
ons karnaval naast een eigen gezicht ook een eigen geluid te geven.
Karnaval 1984 klinkt anders, ’t klinkt Brabants!
In het kader van de uitwisseling tussen de van Andalus
verschillende symphonie-orkesten, geeft het Emmy Verhe
Gelders Orkest uit Amhem op zaterdag 3 c-
december een konsert in de schouwburgzaal
te Tilburg. Het ensemble uit Amhem wordt
geleid door de jonge dirigent Gerard Os
kamp. Op het programma staan werken van
de komponisten Chabrier («Espana»), Lalo
(«Symphonie Espagnole voor viool en or
kest») en Brahms («Serenade in D»). Solis
te bij het Gelders Orkest is de violiste Emmy
Verhey.
van de Goirlese troubadour Jo Hoo
gendoom stuurde presentator Pierre
van Ostade de avond in de richting
van het naderende Sinterklaasfeest.
Op de tonen van «Das Rheinlandma-
del», steevat bezongen op de tekst van
«Zie ginds komt de stoomboot» trad
het Spaanse duo binnen om de platen pej aanwezig o
te overhandigen aan resp. Prins Wil- van deze piaat
lem I van Döllekesgat, Prins Henk II
vn Ballefruttersgat, Prins Kees I van
Knollevretersgat, Prins Johan
Pierewaaiersgat
Kruikenstad.
In navolging van zijn t
hoogwaardigheidsbekleders,
der gesproken hadden, nar
Twidde het woord.
St.-Nicolaas liet ’t daarna voor ge
zien. Hij had naar eigen zeggen elders
nog plichten te vervullen die nacht. Op
het moment dat de blaaskapellen hem
uitgeleide deden, vond ook uw verslaf
gever de tijd rijp om huiswaarts te kv-
ren. Het zal daar nog wel een dolle
boel geworden zijn maar ook mijn 8er
schrijfmachine was weer eens aan be- in
weging toe, vandaar...
Tot zover de dag van gisteren. Van
dag echter is Rondje Harten Troef
1984 officieel in de handel. Benevens
bij de elders op deze pagina genoemde
middenstanders is de plaat te koop op
de klottermarkt die vanavond gehou-
Tuner Digitaal-afstemming. Quartz PLL.
6 FM en 6 AM voorkeuzestations.
Versterker. Uitgangsvermogen 2 x 35 Watt, R.M.S.
afzonderlijke hoog/laag-regehng, loudness.
Cassettedeck. Tiptoetsbedienmg, Dolby, Metal.
iner, versterker en
issettedeck in één
shuizing,
Hoe klinkt ’t op papier
Rondje Harten Troef 1984 bestaat,
dat weet u zo langzamerhand, uit der
tien oorspronkelijk Middenbrabantse
liedjes. De inhoud ziet er kórt samen
gevat ongeveer zo uit.
Op kant één, nummer één hoort u
«Zeg me waor dé goatje zit». Het eer
ste Tilhurgse kamavalslied dat ooit op
de plaat verscheen. Het stamt uit 1965
en zal derhalve in de oren van veel lo
kale veertigers niet onbekend klinken.
De zangpartij komt voor rekening van
De Bierpompen, hetgeen de hitkansen
van dit nummer alleen maar doet toe
nemen.
Nummer twee heet «Ouwe trouwe
lindeboom» en wordt gepresenteerd
door het dweil- en looporkest «De Bis
te Bend(e)».
Nummertje drie wordt gezongen
door karnaval vereniging «De Steunzo
len» en is bedoeld als ode aan twee
rasechte karnavalvierders uit onze lekesraopers (uit
stad. Toine van Vrede en Franz Ross- deze karnavalsror
meisl zullen dank zij «M’ri hundje bét gers uit Goirle ve
nie as g’m aait» nog lang in onze her- sche verhaal «I
innering voort blijven. De scl
De «Kanarie-aria», uitgevoerd door delii
de «Knollenvreters» uit Berkel-En- gek
schot, is helemaal nieuw en evenals
«Kruikinneke» door de Stoethaaspels
zeker de moeite van ’t beluisteren
waard.
Het liedje daartussenin «Platte
Proat», was vorig jaar winnaar van het
blèrconcours van Radio Omroep Bra
bant. De tekst van het liedje sluit heel
mooi aan bij de doelstelling van deze
langspeler. «Ge zèèget wert» door de
Görkese Turken heeft op het Blèr- en
leuterconcoursw
maar werd toch goed
orti kant één van Ror
te besluiten.
Het door de Fénpruuvers gezongen
«O, m’n kleine Azalea» genoot des
tijds landelijke bekendheid,
dat ’t de eerste «track» van kant twee
in beslag neemt.
«Rij jij, drink ik» ofwel «Döpkes in halen
oew oren» siert plaats twee en is een
eigen produktie van Leeuwegoapers en
Laaileuters uit 1979. De Laaileuters
bezingen hierin de keerzijde van de
vrouwenemancipatie (hoewel?).
«Dés krèk wék wó» was ’t karna-
valsmotto van vorig jaar. Dit liedje
was goed voor de 3de prijs in ’t blèr en
leuterconcours en worul M
legenheid gezongen door De 1
plekkers.
Uit ’t concours van Radio Omr
Brabant stamt «Wie ze was». De L_.
lekesraopers (uit Oisterwijk) vertolken karnaval
deze kamavalsromance. De Hellevè- king, die ons
vertellen u ’t fantasti- slagen onbenul
av..v verhaal «D’n Dromedarisfabel», vorm van grof
De schrijver van dit liedje moet een sfeer in mime n
ïrium nabij geweest zijn want zo in produkter
gek verzin je ze niet. Niet alleen
die met het ka..
Als uitsmijter trakteren de Frut- hebben het feest
schuppers u op een medley in wals-
tempo van 3 liedjes, waarvan «Körvel
m’n körvel» het meest opmerkelijk is. zijni
Dit lied uit 1954 werd gecomponeerd drar...
ter gelegenheid van het 100-jarig be- Dit inw
staan van de parochie Körvel. Het feit
dat dit liedje nu eens perfekt op de
plaat staat zal veel (oud) korvelbewo-
ners goed doen.
Kees I aan ’t woord
In ’t Knollevretersgat kun je om een
boodschap komen. De plaatselijke
hoogwaardigheidsbekleder Prins Kees
vandaar d’n Irste maakte zijn huiswerk dermate
grondig dat er voor schrijver dezes
geen (stilistische) eer meer aan te be-
viel. Eenmaal thuis achter het
schrijfmachine leek ’t mij dan ook on- Gisteren, vandaag en nog
gepast om ook maar iets aan deze maanden |ater_
kernachtige uitspraken te veranderen.
Vandaar dat u hieronder een volledig ^en overstaan van een bomvolle
citaat aantreft van Kees I van Berkel- zaa' in "et *Boerke Mutsaerts com-
Enschot plex» presenteerden De Brackaliers
WaSn‘,krr^a’ «De totstandkoming van de L.P. gisterenavond de eerste exemplaren
J J krdJ Rondje Harten Troef 1984 op initiatief van «Rondje Harten Troef 1984»
ïpnjsin t bier en yan Brackaliers is naar mijn me. Na enkele «live-uitvoenngen» van
yrdt voor deze ge- njng yan wezenlijk be|ang voor de toe. de opgenomen liedjes en een optreden
unne komst van het karnaval in onze n
Zij vormt een eerste krachtige s
irstand te bieden aan de
grote bedreiging van
tlslied. Namelijk: de
ófwe’J