ami AA Drie kv wartier muziek voor tien piek N 1 Maarten Altena Oktet Nederlandse Brabants orkest Dansers collectief met violist Aaron Rosand World Wide Video Festival Brusselse theatergroep Radeis met kolderieke «Echafaudages» Gelders Orkest met Emmy Verhey 1ÏT Rondje harten troef 1984 gepresenteerd SThÜSSCHOIMURG SANSUIDA-T5OO HI-FI INSTALLATIE Muziekhuis \|/|\|/|\|/|X|/ «r-ni [J—BinniEi tHZlB Opera Stichting SANSUIDAT5OO HI-FI INSTALLATIE 0 Donderdag 1 december 1983 pagina 19 DE TILBURGSE KOERIER ;ember 1983 pagina 18 r 6 oude ketel 72% Gisteren, vandaag en nog Ton v.d. Nouweland. „ïllll I ll g Troubadour Jo Hoogendoom. ide Tunc cass beht Prins Kees 1 van Knollenvretersgat. Foto: Paul Tas aan het tummers nd verschil tent bruik als )0 m3 jmpschak. vaakvlam F CONSTANT "GROEI" BRILJANT SIERADEN mèt certificaat Jul. v. Stolbergstraat 7 Tilburg 013/363049 Ook groepsbezoek mogelijk Gemeentelijk Informatiecentrum Stadhuisplein 132, Tilburg, tel. 35 85 75 Eigen technische dienst Oude Kerkstraat 9. Tel. 013/420986 «Plat van h >ep Br Fragier ik. an zevr- De grootste keuze bij: Juwelier - Horloger Schouwburgring 27. Tilburg Persua- Reagar> van Eduaiu j de wat verwa mee, maar os vioolkor burgzaal. Als so- riolist Aaron Ro- werken n Saint- voor viool en orkest» .tasie voor viool e van Sarasate en tot slot «Symfonie inov. hofka- stukken deren. <*n volledig /an Berkel- Met bijpassende platenspeler DA-P500 FG-servo, direct-drive, dyn. element. o aan r jdekesgat, ïrsgat, Pril gat, Prins Johan 1 van t en Prins Jan II van Moergestel- v.d.Meydenberg foto-ateller Rootven 26 w spelen. s zullen ook za- de luifel van :r hun (hoog) mg finitie erd heid, tot en met 11 decer I van de videotap het World Wid -:~h niet zo snel op zijn speurtochten naar „c grenzen van georganiseerd geluid laat lei den door toonschalen, akkoordprogressies en schema’s, maar door de konkrete moge lijkheden van zijn instrument. Zo past hij ktn^rh^ata dempers toe als hulpmiddelen r juist harder te laten ket- eerste Mtddenbra- te koop. Voor een onge- lamavalsschlagers in per- ia-_ i.-u--,ersf. Met bijpassend i audiorack GX-T2, dubbele rookglas deuren, rookglas 1 bovendeksel en zwenkwielen.(chroom). De komplete vWt a installatie voor elijke bezetting - zonder et bijvoorbeeld viool, fagot, e blijkt daarvoor bijzonder ƒ300,- k. ƒ100,- HR J100,- jaar 500,- u II J 4 collega- die al eer- im Jan .de 111 december is lijkt zich niet te bekommeren om de uit- itapes te zien uit spraak, die in de titel toevallig in het Ita- ide Video Festi- liaans wordt geformuleerd: een kind met een speen in de mond, waarvan de vragende blik dan ook heel signikatief zeer kort in In «The Ambassadors of Another Persua- bee]d ,s. De andere personen in dit werk sion» van Richard Feist bezoekt Reagan schijnen zich er wel bewust van te zijn. ruim vijfendertig jaar na de slag om Berlijn Vrouwen ervaren het leven in een grote de «bezette stad», hetgeen hevige demon- stad a|s Berlijn totaal anders dan mannen. «tmtiAc mi oov/Jo ,,.n Daarover handelt de produktie, M/F van Kristen Johannsen. De stad, een «natuurlij- v-l. de man die daar zijn Tuner. Digitaal- afstemming. Quartz PLL. 6 FM en 6 AM voorkeuzestations. Versterker. Uitgangsvermogen 2 x 35 Watt, R.M.S. afzonderlijke hoog/laag- regeling, loudness. Cassettedeck. Tiptoets- bediening, Dolby, Metal. *n, zij ver- elpee voor- lavalsdocu- Met de voorstelling «Het verhaal dat niet verteld wordt» komt het Dansers Collectief op vrijdag 9 december naar de schouwburg zaal. In haar nieuwe produktie zoekt het Collectief de andere kant van het gelijk; in wat voor een pril, naïef stadium dit ook mag verkeren. De eerste helft van het konsert is geheel gewijd aan het Iberisch schiereiland. Het fggo oppa begint met Charbriers programmatische enige van zijn rapsodie «Espana», waarin de volksmuziek teerd voora| troep om weer Döl- twijfeld rijk) vertolken 1 De Hellevè- king, Hen u ’t fantasti- slager Dromedarisfabel lit liedje moet een geweest zijn want zo niet. Van 6 december l het tweede deel de selektie van 1 val. momenten in ons leven zijn niet :t te drukken. Door ze toch te -liezen veel onovertrefbare mo- mten hun glans. Het is gevaarlijk direkt je rliefdheid uit te spreken. In het schelle ze snel haar charme. Een .j uitleg wordt gevraagd, gewend j-js< pm tocb maar voor a|jes een g te geven. Daarmee slui- 1 een verborgen wereld en vaak tot de mens en zijn de «bezette stad», hetgeen hevige demon- stad a]s Berlijn totaal anders dan mannen, straties tot gevolg heeft. Reagan heeft zijn Daarover handelt de produktie, M/F van belangen, die lijnrecht tegenover die van de Kristen Johannsen. De stad, een «natuurlij- demonstranten staan, terwijl het belang van ke» omgeving voor de man, die daar zijn de t.v.-omroeper gelegen is m het met ver- bezigheden heeft, terwijl de vrouw zich er- liezen van zijn baan. In hetzelfde jaar wordt van vervreemd voelt en zich met zichzelf be er ook een aanslag gepleegd op het schilde- zighoudt. rij «Who’s afraid of Red, Yellow and Blue Een historisch feit is het dat Jean-Paul IV?» van Barnett Newman. Fragier jn Cahiers du Cinéma een analyse «Come Ti Arno» is de titel van de tape van zeven pagina’s over «Allan ’n Allan’s gemaakt door Marie André. Eén iemand Complaint» schreef. Een werkstuk van Nam June Paik et Shigeko Kubota over Joodse zonen en hun vaders, over Allan Ka- prow en zijn vader, over Jezus Christus en zijn Vader en over vele en vele zaken meer. Dan Reeves is de maker van «Amida». Hij koos voor deze tape materiaal dat niet relevant lijkt, maar dat toch zijn Zen-achti- ge visie op de essentie van Boeddha Amida weerspiegelt. In het Gemeentelijk Informatiecentrum Tentoonstellingen: Structuurplan Oude stad De tentoonstelling "Structuurplan Oude stad” laat zien wat er de ko mende 4 jaar gebeurt aan stads vernieuwing binnen de ringbanen. Voorbereiding en uitvoering van tal van maatregelen worden op de voet gevolgd. Begroting 1984-’87 Om dreigende begrotingstekorten te voorkomen zijn allerlei maatre gelen noodzakelijk. De tentoonstelling "Begroting 1984- ’87” maakt duidelijk waarom en met name waarop bezuinigd wordt. Openingstijden: maandag 13.00 -17.00 uur di. t/m vrij. 9.00-17.00 uur zaterdag 12.00 -16.00 uur I Sommige in woorden uit gebruiken verlie menten hur daglicht verliest duidelijke uitleg als de mens is, om I logische verklaring ten we ons af van e beperken we ons v< uiterlijke schijn. De opera «Idotneneo» van Wolfgang Amadeus Mozart wordt op vrijdag 2 decem ber gebracht door de Nederlandse Opera Stichting. Aan deze opera wordt meegewerkt door Het Nederlands Kamerorkest onder leiding van Kees Bakels en het Nederlands Operakoor. Solisten zijn o.a. Marvis Mar tin, Brenda Quilling, Jerry Hadley en Curtis Rayam. De regie is in handen van Filipo Sanjust die ook tekent voor de ontwerpen van dekor en kostuums. Met «Idomeneo» bevinden we ons bij de, op dat moment 26-jarige Mozart en beleven een der weinig door hem gekomponeerde opera’s over een klassiek thema, dat verbon den is met het door de Grieken zo bena drukte noodlot: Koning Idomeneo wordt door de góden gered tijdens een storm op zee en zal het eerste levende wezen, dat hij aan land tegenkomt zonder dralen aan de góden offeren: zijn eerste ontmoeting is met zijn eigen zoon Idamante. Dat gegeven is voldoende voor veel verwikkelingen en een dramatische klimaks. geen prijs behaald, d genoeg bevonden indje Harten Troef /ordt in de parkeergarage onder ■lingsplein. Als u besluit om op het tientje te besteden, kunt u kennismaken met de initiatief- i dit toch wel unieke gebeu- een wanordelijke wijze gevuld met een have- Radeis met haar eerste loze werkkledingskast een op een willekeu- luktie «Echafaudages» rige plaats opgetrokken steiger en een grau- s bestaat uit de vier kol- we schragentafel. Pat van Hemel- De vloer is bezaaid met alle mogelijke ap- t Pauwels. paratuur. Als plotseling het snorrende ge luid klinkt van een machine gebeuren er her en der onverklaarbare dingen. Een schaaf- machientje snuffelt de vloer af. Een kast- deurtje springt open. Een daarin hangend yverkjasje valt naar beneden. Een duimstok zich op als een gedresseerde slang. De dingen lijken de mens de baas te zijn, ma., wanneer zij deze met aandacht behandele (grommende machientjes koesteren spinnende huisdieren), herkrijgen de r i moment sen hun macht over de materialen. r de naar- Een bizarre wereld ontstaat waarin alles in al dan mogelijk is en het alledaagse ongewoon ekor is op wordt. Het Maarten A' opvallendste enser nen het provisatie. De ongebruikeli slagwerk maar met hobo en trombone geschikt. Vrijdag 9 december komt het achtkoppig Soms ,wordt eJ koMektief geïmproviseerd, gezelschap in de volgende bezetting naar maar \aker treden er blnnen h,et ensemble Tilburg: Maarten Altena (bas en cello), kleine kombmaties naar voren die al impro- Lindsay Cooper (fagot en sax), Maartie ten viserend, kundige en soms verbijsterende Hoorn (viool), Guus Janssen (piano), Maud aksenten weten te leggen. Alle acht musici Sauer (hobo en althobo), Paul Termoss (alt- “in meesters op hun instrumenten en weten sax), Kenny Wheeler (trompet en bugel) en zowel hun e>gen vaardigheid goed uit te Wolter Wierbos (trombone). Maarten Alte- doen k°men, als wel de eigenaardigheidjes 'na staat vooral als improvisator Europese van de muziek van Altena meesterlijk te be- stijl zijn mannetje: dat wil zeggen dat hij nadrukken. Wat u waarschijnlijk nog niet weet is dat één van deze 2000 langspeelplaten voorzien is van een speciaal kenmerk. 1C111 Hoe dat kenmerk eruit ziet en waar lag- 1 °P de P'aat te vinden is, weet vrijwel ke. niemand (ook ik niet), maar bij ’t be gin van het karnaval wordt dit bekend gemaakt. Degene die op dat moment i het bzit is van deze gemerkte L.P. verdient hiermee een reischeque van 500,-, beschikbaar gesteld door Thea ter- en Organisatieburo Bolsius te Til burg. Daarom: wees er vlug bij, er zijn voorlopig maar 2000 exemplaren in omloop. Altena Oktet is één van de zich sembles die musiceren bin- de gr randgebied tussen kompositie en im- den door schema’s, maa' heden van bijvoorbeeld dem; om een bassnaar maar vaki kleine kor viserend, “ksenten weten n meesters cb i T1Vanaf heden verkrijgbaar bij Tilburg- van Alphen techn bur Korvelseweg 173 Clemens van Bracht Heuvelstraat 104 van Leest grammofoonplaten Heuvelstraat 111 Elekfronicahuis Peeters Molenstraat 142 Muziekhuis Rossmeisf Juliana van Stolbergstraat 7 va d Heuvelstraat J3 Oisterwijk- KlvItS radio ent v Dorpsstraat 26 Tuner, versterker en^ A j cassettedeck één behuizing voor slechts den won het Koni die plek meteen 1 nemers van ren. Vanzelfsprekend is daar een I .t om u een aanta] st deze plaat voor te sp Diezelfde Brackaliers z.u terdag 3 december onder Vroom en Dreesman weer standwerken vertonen. Ten overvloede misschien, meld dat u zich met deze elpi ziet van een Brabants Karna», ment in woord en muziek. Het Brabants Orkest zal op dinsdag 6 de- De verz*egen verhalen nu zijn het onder- cember onder leiding van Ernst Bour een werP va" de vierde produktie van het Dan- konsert geven in de schouwburgzaal. Als so- s?rs '-ollectief, een direkte tegenhanger van list is deze keer te gast de violist Aaron Ro- de. VO"?e Produk['e «Groeten uit Wupper- sand. Op het programma staan de werken ‘al‘- Die voorstelling toonde ons zo kon- «Havanaise voor viool en orkest» van Saint- p,61 Jk de onmacht van de mens om Saëns, «Chant d’Hiver voor viool en orkest» "et te hebben. Beelden van sadistische pes- van Ysaye, «Carmen Fantasie voor viool en te"Jen’, de rivaliteit tussen de seksen. La- orkest» van Sarasate en tot slot «Symfonie chen slaan, ekstreme situaties van het wre- no. 2» van Rachmaninov. de onbegrip. Gaf het Collectief voorheen altijd uiting van haar woede over het onrecht in mense lijke situaties in «Het verhaal dat niet ver- ardt» gaat het op zoek naar verbor- Iwillendheid, de stille wensen van het ividu. Uiteraard heeft dit zoeken naar tederheid konsekwenties voor de stijl van het Collec tief. Gehandhaafd is de struktuur van «Groeten uit Wuppertal»: een kontinue wisseling van beelden, zonder logisch ver- tie haal, zonder vaste personages. De sfeer is e. echter gewijzigd. Er is geen ruimte meer se voor dramatiek. Geen klap valt meer te ho rn ren. «Het verhaal dat niet verteld wordt» is intiem, introvert en lyrisch, Rust is een ka- :md was ooit de fantasie over the- talysator. Vanuit een spanning ontstaan t Bizets opera Carmen van Pablo de handelingen, kleine situaties. Soms verstild, Met zijn Iberisch karakter sluit dit soms met eén heftige uitbundigheid. n bij Saint Aldus een poging datgene te beschrijven ‘eld kan worden, wat voelbaar is beelden. Geen drome- ---1hos. De waarheid schuilt niet alleen in ons de- nitieve handelen, dé zichtbare werkelijk- :id, maar ook in onze gedachten, wensen schuchtere pogingen. Een appèl voor een cuwe optimisme. usië tot leven komt. Daarna is Emmy Verhey de soliste in de zogenaamde «Symphonie Espagnole» van Eduard Lalo. Dit vijfdelige werk kreeg de wat verwarren de aanduiding «symphonie» mee, maar er is meer sprake van een virtuoos vioolkonsert. Het werk ademt dezelfde leer als Chabriers 11 rapsodische schets van het Spaanse land; T twee Franse komponisten die Spanje ado- J reerden. Hierna wordt een vrij zelden gespeelde I serenade, feitelijk ook een Spaanse vorm, van Johannes Brahms uitgevoerd. In deze zesdelige suite in D, die de 27-jarige Brahms P t o/a papier zette, heeft de komponist F ijn meest elegante invallen geno- 11 het kurieuze menuet. eigenlijk ondenkbaar is. Imrpers, kar naval is gewoon jezelf zijn, je eigen hart laten spreken. Dat moet zich vrij kunnen uitzingen in z’n eigen liedjes en dat zijn niet de vlakke fuifliedjes. Welnu, dit alles sluit goed aan bij mijn eigen filosofie die steekt achter mijn liefde voor karnaval. Ik vind na melijk, en dat is mijn visie op leven en werken, dat men moet werken alsof men het eeuwige leven heeft, maar dat zal sterven. Vanuit die filosofie staat karnaval voor mij niet in schril con trast met het leven van alledag, maar vormt veeleer de apotheose; het schit terende slottoneel, het hoogtepunt van 361 andere dagen van het jaar. Tenslotte zou ik nog willen zeggen dat op de schouders van ons als prin sen in de regio-Midden-Brabant in de morele verplichting rust om samen met de Stichtingen Openbaar Karna val én de Karnavalverenigingen alles in het werk te stellen dat Rondje Har ten Troef 1984 voor niemand te zijner tijd onbekend in de oren klinkt. Ik denk hierbij aan het instuderen van een aantal nummers door onze hofkapellen». Aaron Rosand is een bijzonder virtuoze instrumentalist. Hij heeft zich toegelegd op R vaak vergeten, romantisch repertoire. Hoe ^or hoger de technische eisen, die aan de violist we|v gesteld worden, hoe meer belangstelling Ro- individu sand voor de kompositie vertoont. Hij opent dit konsert met een Cubaanse dans, de Havanaise, van Camille Saint-Saëns. Het k was vooral vroeger een geliefd repertoire- ti< stuk. Met de tropische warmte van de exoti- sche dans uit Havana kontrasteert het lyri sche «Chant d’Hiver» van de Belgische komponist en vioolvirtuoos Eugène Ysaye. Het werk toont een merkwaardige synthese van romantiek, lyriek, virtuositeit en salon- muziek. Beroemd - -- ma’s uit P” r Sarasate. Met zijn Iberisch karakter sluit dit zeer romantisch stuk goed aan bij Saint- Saëns «Havanaise». r Na de pauze vervolgt Het Brabants Or- wa‘nlet verteld k“ -Vb. Het werk wortelt in de romantische tradi ties en dat is met de onderlinge satnenhan" van de vier delen een hecht gekonstrueer„ stuk, vol lyriek, geschetst met een rijk, haast impressionistische kleurenpalet. Op woensdag 7 december komt de Brus- sfelse theatergroep Radeis met haar eerste avondvullende produktie «Echafauda naar Tilburg. Radeis derieke heren Jos de Pauw, I rijck. Jan de Bruyne en Dirk De theatergroep Radeis omschrijft zich zelf als «visueel kartoontheater voor ieder een die kan en wil lachen». Gesproken taal deurtje springt open, komt amper aan bod bij de vier Belgen. De werkjasje valt naar b< groep geeft een ironisch kommentaar op de nCht zich op als een g wereld gepresenteerd met de welbekende i;;v.„ a» Belgische bravoure en lichtvoetigheid. «Echafaudages» betekent letterlijk stellin gen. Plaats van handeling is het terrein van een werf, waar de arbeiders geen moment funktioneel werk verrichten, maar geestige werkelijkheid onvluchten ii niet dichterlijke fantasieën. Het dekor is op van de L.P. initiatief "U me- ie toe- 5 regio, aanzet 5 onge- het ware lamelijk: de vervlak- /el in de vorm van vol- tlligheden dan wel in de ofheden in de seksuele mate wordt aangeboden sn van buitenaf. stimuleren deze liedjes carnaval niets van doen niet, ze hollen ’t ook uit en versterken het imago van karna val (uiteraard voor niet ingewijden) als zijnde een soort plompe orgie waarin u>ank en vrouwen de hoofdrol spelen. Di» imago staat lijnrecht tegenover de ware aard van het karnaval. Het Regionaal kamavalslied is dus een voorwaarde dacht ik, zonder welke de viering van het ware kamavalsfeest Na drie weken Filosoferen nu de feiten: yanaf vandaag is de bantse kamavalselpee op vele plaatsen in en om Tilburg r hoord lage prijs (10 gulden) koopt u dertien regionale kt fekte uitvoering, met tekstvel én kans op vijfhonderd gulden korting op uw eerst volgende uitstapje. Achter zo’n aanbod moet haast wel een of ander goed doel schuil gaan. En ja hoor, bij de aanschaf van dit regionale produkt wordt u mede verantwoordelijk voor het ontstaan van onze eigen Midden-Brabantse muziektraditie. Brackaliers, dertien karnavalverenigingen en dit weekblad vinden de tijd rijp om ons karnaval naast een eigen gezicht ook een eigen geluid te geven. Karnaval 1984 klinkt anders, ’t klinkt Brabants! In het kader van de uitwisseling tussen de van Andalus verschillende symphonie-orkesten, geeft het Emmy Verhe Gelders Orkest uit Amhem op zaterdag 3 c- december een konsert in de schouwburgzaal te Tilburg. Het ensemble uit Amhem wordt geleid door de jonge dirigent Gerard Os kamp. Op het programma staan werken van de komponisten Chabrier («Espana»), Lalo («Symphonie Espagnole voor viool en or kest») en Brahms («Serenade in D»). Solis te bij het Gelders Orkest is de violiste Emmy Verhey. van de Goirlese troubadour Jo Hoo gendoom stuurde presentator Pierre van Ostade de avond in de richting van het naderende Sinterklaasfeest. Op de tonen van «Das Rheinlandma- del», steevat bezongen op de tekst van «Zie ginds komt de stoomboot» trad het Spaanse duo binnen om de platen pej aanwezig o te overhandigen aan resp. Prins Wil- van deze piaat lem I van Döllekesgat, Prins Henk II vn Ballefruttersgat, Prins Kees I van Knollevretersgat, Prins Johan Pierewaaiersgat Kruikenstad. In navolging van zijn t hoogwaardigheidsbekleders, der gesproken hadden, nar Twidde het woord. St.-Nicolaas liet ’t daarna voor ge zien. Hij had naar eigen zeggen elders nog plichten te vervullen die nacht. Op het moment dat de blaaskapellen hem uitgeleide deden, vond ook uw verslaf gever de tijd rijp om huiswaarts te kv- ren. Het zal daar nog wel een dolle boel geworden zijn maar ook mijn 8er schrijfmachine was weer eens aan be- in weging toe, vandaar... Tot zover de dag van gisteren. Van dag echter is Rondje Harten Troef 1984 officieel in de handel. Benevens bij de elders op deze pagina genoemde middenstanders is de plaat te koop op de klottermarkt die vanavond gehou- Tuner Digitaal-afstemming. Quartz PLL. 6 FM en 6 AM voorkeuzestations. Versterker. Uitgangsvermogen 2 x 35 Watt, R.M.S. afzonderlijke hoog/laag-regehng, loudness. Cassettedeck. Tiptoetsbedienmg, Dolby, Metal. iner, versterker en issettedeck in één shuizing, Hoe klinkt ’t op papier Rondje Harten Troef 1984 bestaat, dat weet u zo langzamerhand, uit der tien oorspronkelijk Middenbrabantse liedjes. De inhoud ziet er kórt samen gevat ongeveer zo uit. Op kant één, nummer één hoort u «Zeg me waor dé goatje zit». Het eer ste Tilhurgse kamavalslied dat ooit op de plaat verscheen. Het stamt uit 1965 en zal derhalve in de oren van veel lo kale veertigers niet onbekend klinken. De zangpartij komt voor rekening van De Bierpompen, hetgeen de hitkansen van dit nummer alleen maar doet toe nemen. Nummer twee heet «Ouwe trouwe lindeboom» en wordt gepresenteerd door het dweil- en looporkest «De Bis te Bend(e)». Nummertje drie wordt gezongen door karnaval vereniging «De Steunzo len» en is bedoeld als ode aan twee rasechte karnavalvierders uit onze lekesraopers (uit stad. Toine van Vrede en Franz Ross- deze karnavalsror meisl zullen dank zij «M’ri hundje bét gers uit Goirle ve nie as g’m aait» nog lang in onze her- sche verhaal «I innering voort blijven. De scl De «Kanarie-aria», uitgevoerd door delii de «Knollenvreters» uit Berkel-En- gek schot, is helemaal nieuw en evenals «Kruikinneke» door de Stoethaaspels zeker de moeite van ’t beluisteren waard. Het liedje daartussenin «Platte Proat», was vorig jaar winnaar van het blèrconcours van Radio Omroep Bra bant. De tekst van het liedje sluit heel mooi aan bij de doelstelling van deze langspeler. «Ge zèèget wert» door de Görkese Turken heeft op het Blèr- en leuterconcoursw maar werd toch goed orti kant één van Ror te besluiten. Het door de Fénpruuvers gezongen «O, m’n kleine Azalea» genoot des tijds landelijke bekendheid, dat ’t de eerste «track» van kant twee in beslag neemt. «Rij jij, drink ik» ofwel «Döpkes in halen oew oren» siert plaats twee en is een eigen produktie van Leeuwegoapers en Laaileuters uit 1979. De Laaileuters bezingen hierin de keerzijde van de vrouwenemancipatie (hoewel?). «Dés krèk wék wó» was ’t karna- valsmotto van vorig jaar. Dit liedje was goed voor de 3de prijs in ’t blèr en leuterconcours en worul M legenheid gezongen door De 1 plekkers. Uit ’t concours van Radio Omr Brabant stamt «Wie ze was». De L_. lekesraopers (uit Oisterwijk) vertolken karnaval deze kamavalsromance. De Hellevè- king, die ons vertellen u ’t fantasti- slagen onbenul av..v verhaal «D’n Dromedarisfabel», vorm van grof De schrijver van dit liedje moet een sfeer in mime n ïrium nabij geweest zijn want zo in produkter gek verzin je ze niet. Niet alleen die met het ka.. Als uitsmijter trakteren de Frut- hebben het feest schuppers u op een medley in wals- tempo van 3 liedjes, waarvan «Körvel m’n körvel» het meest opmerkelijk is. zijni Dit lied uit 1954 werd gecomponeerd drar... ter gelegenheid van het 100-jarig be- Dit inw staan van de parochie Körvel. Het feit dat dit liedje nu eens perfekt op de plaat staat zal veel (oud) korvelbewo- ners goed doen. Kees I aan ’t woord In ’t Knollevretersgat kun je om een boodschap komen. De plaatselijke hoogwaardigheidsbekleder Prins Kees vandaar d’n Irste maakte zijn huiswerk dermate grondig dat er voor schrijver dezes geen (stilistische) eer meer aan te be- viel. Eenmaal thuis achter het schrijfmachine leek ’t mij dan ook on- Gisteren, vandaag en nog gepast om ook maar iets aan deze maanden |ater_ kernachtige uitspraken te veranderen. Vandaar dat u hieronder een volledig ^en overstaan van een bomvolle citaat aantreft van Kees I van Berkel- zaa' in "et *Boerke Mutsaerts com- Enschot plex» presenteerden De Brackaliers WaSn‘,krr^a’ «De totstandkoming van de L.P. gisterenavond de eerste exemplaren J J krdJ Rondje Harten Troef 1984 op initiatief van «Rondje Harten Troef 1984» ïpnjsin t bier en yan Brackaliers is naar mijn me. Na enkele «live-uitvoenngen» van yrdt voor deze ge- njng yan wezenlijk be|ang voor de toe. de opgenomen liedjes en een optreden unne komst van het karnaval in onze n Zij vormt een eerste krachtige s irstand te bieden aan de grote bedreiging van tlslied. Namelijk: de ófwe’J

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1983 | | pagina 19