Tilburg en de kunst: een blik in de kaleidoscoop F 5 VIND DE VIJF VERSCHILLEN jnze b 1 r jl Jongeren- projekten »ek akers ns 'inl A.S. ZATERDAG, BANDENDAG BIJ OBAM ise en Wevo BELLAIR :ic, OBAM BANDENCENTER pnontagel 150.- 39.- ÏO/ÉS DE TILBURGSE KOERIER Donderdag 17 november 1983 pagina 9 Vervolg van blz. 1 i: en is dit ook kunst? het voor 299, 93,- 0 mtr. 1155/13 339, 105, Volvo. snten 3elen Ook kunst? De Muze ting iota i Stichting Musische Vorming De projekten van Ie m staan Wat ligt dan meer voor de hand, als Zie blz. 1 foto's: Fotex Flying Camera A genploeg s ringplaatse Hen van elkom. ikje en ian voor laar!! jereiken Bruinkanon maat 155/12 ings in >m waar ovember 1983 paginal i Brabant- let zo: de :rge- Geef een Kuur-Kado (t/m 31 december a.s) Totaalbruinen Dus zo dikwijls bruinen als u wil op de modernste apparatuur Nu 7 5fper mnd. Zonnehemels-zonnebanken Verhuur aan huis 10 dagen voor de be a rrsu m.u,' k.UUl UXK- b.kU&KK die zich r mee te ien. TUINMEUBELEN EN ZONNE-APPARATUUR Enschotsestraat 133 Tel. 422769 Tilburg h0r>o gen Tilbi ren. o.a. 1185/70-13 175/14 155/70-13 165/13 135,- 105,- cept-ki komt. Kultur sche 443- 365,- 129,- 114,- 422,- 369,- benadering v een boekhout overgoten met lusje». de SüJk -US1 van Miuutu verwijten de men de f< verminkt (financieel) politieke oog te behagen t pen». de raads- n de vol- ival, Sportie- iruimte voor uitvoe- en Vrij- rand- drie res- tie op c .meer het beleidsui worden 1 gen; dat leid». ontwikkeling, een weinig zelfs een nuchter aan- ;ring waar niemand /aar wel over gevallen P in de con- mtwikkeling De Stichting Musische Vorming Til burg formuleert het bij monde van haar direkteur Jan Doms wat bondi ger: «Dit wat we lezen in de concept- kunstnota is een puur technokratische van kunst udkundig sat Verbreed In 1862 deed Thorbecke in de t de kamer de volgende uitspraak kunstbeleid: het is geen de regering. De regering is g<*< laar van wetenschap en kur die tijd echter heeft de aktief getoond in het 1 :bied van de kunst i O:nwoordig spreekt toegepaste kunst, een Synagoge in de Wilier nabije toekomst gaat waarover we u bij deze bare tijd een artikel bek Kunst is ook de infr een stad, een wijk, den. Kunst is in ont\ twee- c over zaak van geen oorde- inst». Vanaf regering zich kunstbeleid. Het is ook verbreed, t men ook over onderdeel wat de :m II-straat in de belichten en binnen afzien- loven. frastruktuur van een buurt gewor- itwikkeling. voor o.a. Fiesta, Escort (vorig type), Honda Civic, Kadett. Escort (nieuw type), Audi 80, Datsun Cherry, Honda Civic, Mazda 323, Kadett, Extra breed, zelfde types auto's. Taunus, BMW 3-serie, Datsun Stanza, Ascona, Manta, diverse Toyota’s, VW Passat-Santana. Extra breed, zelfde types auto's. Granada, Mercedes, Opel Rekord, Peugeot 504, Renault 20-30. Spoorlaan 175, Tilburg, 013-350045 L-gratlsf J Steel Radiaal tubeless banden. Prijzen inklusief BTW. ïiwacht de ge- De Tilburgse Muziekschool De Tilburgse Muziekschool, in dit stuk nog niet eerder vernoemd, heeft als het ware deze woorden van wet houder Krosse aan voelen komen en in elk geval voorzien in de concept-kunst- nota. De school stelt namelijk dat kunstzinnige vorming eigenlijk nooit af is en zeker niet na het bereiken van een bepaalde technische vaardig en een artistieke ervaring. Scholing voor theoretische en artistieke bef vorming behoort evenzeer tot zinnige vorming. ziekschool stelt dat in kunstzinni tieke erve”- is. Een burgse de c (De konklusie, verwoord in het laatste stukje onder het kopje «Made in Taiwan» is geheel voor rekening van de redaktie). Voor opmerkingen houden wij ons aanbevolen. Verkoop vanaf 1.400.- fout dat men iets kwalitatiefs t om een kwantitatief effekt te bereiken en/of om uit igmerken bepaalde groepen ten koste van andere groe- Een uiterst ons. Want hoe ui ik bestaande instelling'’ gesubsidieerd worder o te omdat zij er (nog steeds) niet in sla gen het hoofd zelfstandig boven het fi nanciële water te houden, als voor beeld moge gelden: de Stadsschouw burg! Wethouder Hans Krosse hier over: «Wij zijn natuurlijk gebonden aan de financiële mogelijkheden en die de concept-kunstnota onder :t volgende: «Voor ons moeten ritgangspunten geformuleerd vanuit artistieke ontwikkelin- dat is inherent aan een kunstbe- de Efteling). sl) links af. Deze weg seds rechtdoor blijven ht oversteken naar de Kunst is in ontwikkeling Het is met name het eerste aangrij pingspunt dat in de gemeentelijke con cept-kunstnota nauwelijks aan bod De Stichting Stadsschouwburg/ ireel Sentrum, de Stichting Musi- Vorming Tilburg, de Stichting Ennu en de vereniging van Midden Brabantse Kunstenaars gemeente deze omissie. Want, zo stellen zij, de een wat dui delijker dan de ander: op deze wijze wordt de kunst onthoofd. Kunst ,is in ontwikkeling en het is juist deze ont wikkeling die de gemeente in haar con- cept-nota over het hoofd ziet. Die ont wikkeling heeft alles te maken met de kunstbeoefenaar, veel minder met de amateuristische kunstbeoefenaar, maar veel meer met de professionele kunstbeoefenaar. Zo stelt de Stichting Stadsschouw burg/Kultureel Sentrum in haar reak- Kunst is in verrassende, doende konstater over zal vallen. Wi wordt is de manier waarop cept-kunstnota aan die on de ruimte geboden wordt. Sprekende voorbeelden van ontwik kelingen die de das omgedaan worden met het gevolg van mogelijk overlijden :n schilderij, een tekening, een muziekstuk, een gedicht, een beeldhouwwerk, een ets, een boek, een voorstelling, een performance, een gebouw, een abri, enzovoorts waarbij vermeld wordt «Made in Taiwan». De vereniging van Midden se Kunstenaars formuleert he Maar aan het fundament van deze amateuristische kunstbeoefening, te weten de kunst die vakmatig beoefend wordt, wordt in de nota veel te weinig aandacht besteed. Bij het lezen van de nota kwamen wij tot de ontdekking dat deze nauwelijks iets nieuws te bie den heeft». Een verslag of een nota? «Een verbrokkeld geheel is vastge legd», aldus wethouder Hans Krosse. Een verslag dus? Of een nota over kunstbeleid? In essentie raken we hier de kern van de nota «Uitgangspunten voor het kunstbeleid». Hooggespannen verwachtingen bij een aantal instellingen op het gebied van kunst, gewekt door de al jaren aangekondigde Kunstnota, bleken te hoog gespannen. Waar de verwachtin gen (terecht of onterecht) waren dat “hurg zich beleidsmatig zou profile- met alle hoera’s en ach en wee’s van dien, volgde een teleurgestelde konstatering van «déja-vu», van niets nieuws. Nieuwe initiatieven en experimen ten, zoals bijvoorbeeld van de Stich ting Ennu en de Stichting de Muze, waarvoor ook een stichting als de Mu sische Vorming Tilburg meer dan een normale belangstelling aan de dag leg de (zij het om uiteenlopende redenen) kunnen aan de Kunstnota geen zeker heid en reden tot voortbestaan ontle den. Maar ook de stichting Musische Vorming Tilburg, de beeldende kun stenaars, verenigd in de Midden Bra bantse Kunstenaars Vereniging en de Stichting Stadsschouwburg/Kultureel Sentrum, om er enkele te noemen, hebben op verschillende gronden fikse kritiek op de Kunstnota. zijn de Stichting de Muze en de Stich ting Ennu; stichting voor de kunst. Het verhaal van Stichting de Muze mag als bekend worden verondersteld. Maar toch: de Muze houdt (of hield?) zich bezig met dramatische/theatrale expressie in cursusverband. Daarnaast biedt (bood?) de Muze cursussen aan die samen het gehele theatrale veld zo veel mogelijk bestrijken. Tenslotte biedt (bood?) de Muze ruimte aan experimentele groepen. Mag en kan de Stichting de Muze door blijven gaan met haar aktiviteiten? Nee, vond wet houder Krosse en de gemeenteraad stemde tegen een verdere subsidiever lening aan de stichting. Inhoudelijke argumenten kwamen echter nauwelijks op tafel; het draaide om de centen. En als er een «inhoudelijk» argument ge hanteerd werd dan was dat wel dat Stichting de Muze hetzelfde zou doen als de Stichting Musische Vorming Tilburg dat onder meer doet. Maar blijkbaar voorziet (voorzag?) de Stich ting de Muze in een behoefte gezien het grote aantal meldingen voor de cursussen. Daarbij komt dat de Stich ting de Muze goedkoper kan werken dan de Stichting Musische Vorming op dit gebied. Meer vernieuwingen dus in de Stadsschouwburg en het Kultureel Sentrum? «De unilokatie van de Stadsschouwburg en het Kultureel Sentrum is al een vernieuwing. In dat gebouw vindt een integratie plaats van kunstvormen. Meer mensen worden met meer verschillende kunstvormen gekonfronteerd», aldus Hans Krosse. In het verlengde hiervan merkt Krosse verder op dat in het verleden de aanbodkant in de kunst teveel gesti- gebit muleerd is en te weinig rekening is ge- teger houden met de vraagkant. «Het aan- - bod heeft in het verleden de vraag be paald, dat is fout en dat moet bijge steld worden». Om de kritieken wat te struktureren maken we gebruik van de aangrij pingspunten voor een kunstbeleid zo als dat door de Stichting Stadsschouw burg/Kultureel Sentrum in haar reak- tie op de concept-nota «Uitgangspun ten voor het kunstbeleid» van 25 augustus 1983 werden gepresenteerd. Die aangrijpingspunten worden ook door de Stichting de Muze onderschre ven zoals in haar reaktie «Theater in Tilburg» te lezen valt. Het gaat om vier aangrijpingspun ten. Een kunstbeleid zou zich moeten richten op het scheppende proces en het produkt ervan; een kunstbeleid zou zich ook moeten richten op de distribu tie, de spreiding en de conservering van kunstprodukten; een kunstbeleid zou aandacht moeten hebben voor de pre sentatie en de uitvoering van kunstpro dukten en tenslotte zou een kunstbe leid aandacht moeten hebben voor vorming, begeleiding en informatiever schaffing in zake kunst. (Richten op en aandacht hebben voor hebben dezelf de waarde). Uitgangspunten kunstbeleid De 16 projekten waarover c commissie gaat praten, zijn gende. Cultureel jeugdfestival, 1 ve recreatie overdag, oefenrui.. popmuziek, Buurtwerkplaats, ring van de nota Werkloosheid willigerswerk, Stedelijk platform groepjongeren, Lekenbouw, tauratieprojekten Bokhamerstraat 13 en 51 en Rugdijk 5, Regionaal oplei dingscentrum bouwnijverheid, Leerlin- genploeg stratenmakers, praktijkerva- igplaatsen, doorstromingsprojekten, positieve discriminatie jongeren bij ex terne werving, en een «jeugdfabriek» (waarin jongeren voor bepaalde tijd het teveel aan werk van de Dienst So ciale Werkvoorziening overnemen). De projekten bieden een breed pak ket aan activiteiten op het gebied van stadsvernieuwing, cultuur, sociaal cul tureel werk, volkshuisvesting, scholing, enz. De gemeente wil, als het aan B W ligt jaarlijks 436.500,- voor het jongerenplan beschikbaar stellen. Dat is echter te weinig om alle pro- jekten doorgang te laten vinden. Daar om zal er gekozen moeten worden en enkele projecten zullen af moeten val len. Die keuze wordt gemaakt door het college van B W. «Made in Taiwan» Daarmee dient iedereen voor kunst interesseert of er maken heeft, rekening te houde Kunst is in ontwikkeling. Een verbrokkeld geheel vastleggen is de weergave van een momentopname. Uitgangspunten voor een kunstbeleid vastleggen is vooruitzien, anticiperen, gemotiveerde keuzes durven te maken op grond van ideeën over kuituur en kunst, niet op grond van financiën en politieke haalbaarheid. Want daar wordt, niet alleen op het -ebied van de kunst, alles toe herleid: inciën en politieke haalbaarheid. Als kunst daaraan ondergeschikt ge maakt wordt gaan we gekonfronteerd worden met een puur arm kunstkli- maat waarin het woord bezieling, drijfveer in de kunst, als een kanker zwel behandeld wordt. De Stichting Musische Vorming Til burg aan het woord: «Het is niet een kunstnota, maar een nota «amateuris tische kunstbeoefening in edukatief verband». «De nota gaat nauwelijks in op de professionele kunst». De diverse galeries in Tilburg hebben zo ook hun opvattingen over de plaats van de pro fessionele kunstbeoefenaar in de kunst. Galerie Kokon over de kunst nota: «Kunst is meer dan een sociale noodzaak, de beroeps moeten de ruim te kunnen krijgen om hun aktiviteiten te blijven doen en om zich te ontwik kelen: er moet tenslotte kwaliteit blij ven. Kunst mag niet te makkelijk zijn. De gemeente Tilburg moet oppassen dat ze de plaatselijke professionele kunstenaars niet vertrapt. Zoals het er nu naar uitziet gaat het merendeel van het geld naar de amateuristische kunstbeoefening en de professionele kunstbeoefenaar blijft 'met lege handen achter, zeker als de gemeente de kunst uitleen blijft stimuleren. Aan dat laat ste zouden grenzen gesteld moeten worden, bijvoorbeeld inkomensgren zen». Stichting Ennu De Stichting Ennu, stichting voor kunst is ook zo’n voorbeeld van initia tieven die niet gehonoreerd worden. De Stichting Ennu is een multidiscipli naire kunstorganisatie die zich als hoofdtaak stelt de service-verlening aan de professionele kunstbeoefenaar: het uitgangspunt daarbij is de bevor dering van het experiment. Een initiatief dat in brede kring ge waardeerd wordt en zelfs door het col- zijn niet ruim. Maar toch: initiatieven als van de Stichting Noorderligt, de Synagoge, het Carré komen van de grond, al dan niet met gemeentesubsi- die». In zijn toespraak bij de opening van de Stadsschouwburg/Kultureel Sentrum op 10 september van dit jaar noemde Krosse daar nog o.m. de Stichting Ennu bij. Verder is de wet houder van mening dat de Stads schouwburg en het Kultureel Sentrum zich soepeler op moeten stellen t.a;v. vernieuwingen «want met een leegloop is niemand gebaat». Als alles loopt zoals de gemeente het gepland heeft dan wordt er op 1 decem ber in de raadscommissie sociale en culturele zaken gepraat over een aantal jongerenprojekten die in 1984 moeten gaan draaien. Het gaat om 16 van die projekten en de bedoeling ervan is dat jongeren zich verder kunnen scholen en arbeidservaring op kunnen doen. de centen inderdaad een belangrijke rol spelen (en dat doen ze!), dan een nieuw initiatief in de vorm van de Stichting de Muze van gemeentewege financieel te ondersteunen? Nee! roept de Stichting Musische Vorming Tilburg, dat is ons geld. Maar laten we wel zijn: het gaat om kunst en vernieuwingen in de kunst. Daarbij behoren evengoed vernieuwin gen op het gebied van de kunstzinnige vorming en wanneer duidelijk is dat een bestaande instelling een aspekt laat liggen, dan is er niets op tegen dat dat aspekt door een nieuwkomer inge vuld gaat worden. Kunst is niet op de eerste plaats een kwestie van verwor venheden, het is vooral een kwestie van ontwikkelingen en vernieuwingen. lege van B&W beaamd wordt maar wat niet leidt tot een financieel onder steunende beaming. Want wat blijkt? De Stichting Ennu wordt door de gemeente anders gezien dan dat de Stichting zichzelf ziet, gebc Daarbij kan niet ontkend worden dat kuns ie gemeente-ogen last hebben van een zeslagen bril. Want zou een bril niet beslagen ra ken van de hete wasem van termen als (houdt u vast!) expliciteren van doel stellingen, evaluaties, beleidsuitgangs punten, het te verwachten effekt, pres tatiegegevens, procesgegevens, afzon derlijke basiseenheden, prestatie-een- heden, begin- en eindsituatie, de rela tieve waarde van de karakteristieken. Met dit soort termen ver1o_ meente de efficiency te bevorderen. Helaas: aan vernieuwingen worden slechts weinig regels gespendeerd. Een citaat over vernieuwingen in de kunst uit de concept-kunstnota: «Een start subsidie uit het Cultuurfonds zal mo gelijk moeten zijn om vernieuwingen in Tilburg van de grond te krijgen. Als het gezelschap na een vooraf vastge- een stelde periode van bijvoorbeeld drie en c„. o. o jaar afhankelijk blijft van subsidie zal voor theoretische en artistieke begrips- dat door andere overheden moeten vorming behoort evenzeer tot kunst- worden versterkt». zinnige vorming. De Tilburgse Mu- ziekschool stelt dat er geen plafond is De Stadsschouwburg jn kunstzinnige vorming en dat artis- E" uiterst willekeurig getal en een tieke ervaring op elk niveau denkbaar willekeurige benadering dunkt is. Een citaat uit de reaktie van de Til- e zit het dan met tal van burgse Muziekschool van 17 juli 1983 rgen die al jarenlang op de concept-kunstnota: «In een glij- gebi< den door de gemeen- dende schaal van ontwikkeling is elk finar at zij er (nog steeds) niet in sla- gekozen punt willekeurig: voor geen hoofd zelfstandig boven het fi- enkel punt is een eigen-aardige reden - ---- houden, als voor- te bedenken. Elk gekozen punt is worden met een puur Stadsschouw- voorts ook wille-keurig, omdat men maat waarin het woor om een vreemd-aardige reden (bijvoor- drijfveer in de kunst, al beeld een financiële of een politieke) zwel behandeld wordt, een punt wil kiezen. Maar dan begaat Het wachten is op eer een muziekstu 11 juwwerk, een r ling, een perfi t abri, enzovc igheid holinp W 4

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1983 | | pagina 9