1
Jfl
Waarom een auto met dieselmotor een andere prijs heeft
1199
SHARP
KOMPLETE WNTERINSPEKTIEBEURT
gTcitoder auto s
[70r___
De Nederlanders en de
Nederlandse waren
ff!
Zeer speciale Hi-Fi-aanbieding
3 1 Combinatie VZ 3500
159,-
149,-
179,-
198,-
129,-
Muziekhuis
i
Diesel-zuigers Benzine-zuigers
998,-
4
L
t::::zzzzzz.-''\.;---r
Typerend voor een diesel (b.v. de VW-dieselmotor van 1,6 L, 40 kW/54 pk)
Donderdag 17 november 1983 pagina 11
DE TILBURGSE KOERIER
ber 1983 pagina 10
Zuigerpen
als bewijs
epische cons
ge e
pers
prote
Waar
Adviesprijs 1799
Onze prijs
GEHELE DAG DOORLOPEND DEMONSTRATIE
e in het centrum
pavond
ij mekken
Versterkergedeelte 2 x 30 Watt RMS.
Radio met LG - MG - FM (5x voorkeuze op FM)
Microfoon Mixing en loudness schakeling).
Incl. 3-Weg-Boxen 2 x 40 watt
es - ruitenrei-
»rven - aan
bakken - ka-
ettang
432391
'n greep
uit onze
collectie
rood,
grijs
en zwart
en handel fluks wat op de prijs». De technisch meer on
derlegde autorijders zijn op dit punt al wat concreter. De
meerprijs, zo hoort men dan, zou moeten worden betaald
«vanwege de robuuste constructie» of, anders uitgedrukt
«vanwege de lange levensduur».
Bovenste
Zuigerveer
N.S. PLEIN
Tel. 425165
nu we
a met
ssief
siken miniset
menten
heeft
utatie Voi
beslist noodzake
burg en omlig*
Jul. v. Stolbergstraat 7
Tilburg
013/363049
i_en_reneMO
OBAM WINTERBEURTCENTER
Spoorlaan 175, Tilburg, 013-350045
Eigen technische dienst Oude Kerkstraat 9, Tel. 013/420986
s.roopte
«Als
Eibanc"’
Ik k
J
Zuiger bodem meLyer brand» ngsrui mte
i een
/uurtge-
arafge-
zoons.
n onderver-
sr of video
per produktgroep.
j agrarische produkten
iere voedingsmiddelen,
te mate
aard,
buiter
1KACHEL
iet, super
Bit (Ibbenburen)
iet
len
r stro-
adem-
ïraan ontleent
jzonder
sarme t
In het
weeglijke
stuiverveer
Samen met
lais zijn
de ontste
zinemotor.
Koof
wij elk
de
/allen waarbij
ederlandse pi
prodiiMi
slechtr
van de
typische constructie-
s uit hun cilinders ge-
.tbaar gefotografeerd,
dieselmotor van de
Tangentiale platenspeler. Speelt aan weerszijden (zonder plaat omdraaien).
Cassette-deck met Dolby en Metall schakeling en APSS-systeem (automatisch zoeksys
teem).
imentatie.
Nederlanders
iropese landen
sn om de eigen
Nederland
t, dat an-
jelen ne-
Voor al uw avonden en feestjes hebben wij
Ir Koude buffetten r
Hors d’oeuvres
Russische eieren L
in verschillende prijsklassen
Geopend di., wo, do., tot 02.00 uur
Vrijdag en zaterdag tot 03.00 uur
9. De distributie
Deze onderscheidt zich aanzienlijk
van de in eerste instantie op soortgelij
ke wijze werkende aandrijving van de
IGRATIS
totoren zijn van-
>e werking in tal
gebouwd. Veel
ikant al zicht-
ïn liggen ver
saste van de motor
/an blijft dus goed-
Diesel- c
wege hun
van opzivi
hiervan is
baar, maar
scholen in h
en het l
deels or
Y A-W—rfécïtodérautó^
ijwielen en TV-toestellen en tech-
ipparaten voor de huishouding.
Nederlanders (percentages van
hebben bij talrijke produkten
>orkeur voor een bepaalde her-
Links ziet u de diesëlzuiger, waarvan
de verwantschap duidelijk te zien is
aan de vlakke zuigerbodem. In verge
lijking met de ruimere uitholling aan
de bovenkant van de benzinezuiger is
er voor het diesel-luchtmengsel bij de
compressieslag slechts de betrekkelijk
kleine uitsparing. Vandaar de bijzon
der hoge compressie bij de diesel. Van
wege de daaruit resulterende hoge
druk zijn de hier voor de duidelijkheid
naar buiten getrokken zuiger- of pis-
tonpennen en de omgeving hiervan,
het zogenaamde zuigerpen-oog ver
sterkt, wat in vergelijking met de rech-
terzuiger goed te zien is.
7. Het luchtfilterhuis
terpomp en andere a|
wordt gevormd door de vier aan- bij de diesel een
zuigkanalen waarbij een opvallend de brandstofpor
groot langwerpig mondstuk ontstaat, drijfweerstand h
een volkomen van de benzinemotor af- bredi
wijkende constructie. Hiers
de dieselmotor een bijzt
mingsgunstige en geluidsa
haling.
10. De vacuümpomp voor
de rembekrachtiger
is een typisch aan de diesel inherent
aggregaat. Want de voor de remkracht
noodzakelijke onderdruk wordt door
de benzinemotor om zo te zeggen als
afvalprodukt geleverd, namelijk als de
smoorklep de aanzuigarbeid van de
zuigers in het aanzuigkanaal min of
meer bemoeilijkt. De diesel mag echter
bij de verzorging van de aanzuiglucht
geen hinder ondervinden, zodat geen
v..derdruk kan ontstaan en deze dus
extra moet worden geproduceerd.
Vokswagen Golf, de andere uit de -
qua cilinderinhoud ongeveer gelijke -
benzinemotor, op basis waarvan de
succesvolle dieselmotor is ontwikkeld.
8. Het brandstoflïlter en
het oliefilter
van de dieselmotor verrichten heel
wat reinigingswerk. Want de gecom
pliceerde inspuitpomp is allergisch
voor zelfs de kleinste vuil- en water
deeltjes. Ook de voor dieselolie typi
sche roetachtige verbrandingsresten
mogen in geen geval in de motorolie
terechtkomen. In plaats van het kleine
benzinefilter wordt de diesel daarom
opgesierd door een in vergelijking geen
reusachtig grote filterpot. Ook het olie- ondei
filter wordt beduidend groter.
- en benzinemotor
mn verschillende v
jzichten anders geb
aan de buitenkt
r tal van zaker
het binnei
bestaan hierva
mbekend.
6. Het cilinderblok
moet aangepast zijn aan de veran
derde cilinderkop. Dus is ook het bo
vendeel ervan ook versterkt.
2. Verstuivers en gloeibougies
mét voorgloeirelais
Deze behoren eveneens tot de voor
de diesel specifieke componenten, die
qua kosten opwegen tegen de vervallen
carburateur en ontstekingsinstallatie.
bijzonder de verstuivers met be
te verstuivemaald en de ver
zijn kostbare onderdelen,
de gloeibougies en hun re-
i ze duurder dan bijvoorbeeld
tekingsinstallatie van een ben-
4. Nokkenas en kleppen
moeten eveneens aangepast zijn aan
het dieselproces. De geheel afwijkende
openings- en sluitingstijden van de
benzinemotor. Want voor de aandrij
ving van de nokkenas, oliepomp, wa
terpomp en andere aggregaten komt er
bij de diesel een groot tandwiel voor
de brandstofpomp bij. De hoge aan-
J~jfweerstand hiervan vereist een ver
wijding van alle tandwielen, een -
uiteraard langere - versterkte tandriem
met een sterk gewijzigde geleiding en
een dienovereenkomstig vergrote be-
schermplaat.
Interpretatie
Het aantal Nederlanders dat op het
ogenblik, al dan niet vanuit crisisbesef,
bewust zoveel mogelijk Nederlands
koopt, lijkt heel gering. Hoogstens
speelt de herkomst van waren als Ne
derlands af en toe een rol bij aankoop
van artikelen, waarbij het Nederlandse
produkt kennelijk een gunstig «image»
heeft (zoals bijvoorbeeld TV-toestel
len). De voorkeuren weerspiegelen dan
ook eerder marktverhoudingen en
inningen dan nationa-
nenten bij de consu
lt Startmotor
Een bijzonder sterke startmotor en
een accu met grote capaciteit (vanwege
het als gevolg van de compressie nood
zakelijke hoge startvermogen), een
grotere radiateur en tenslotte grote be
meten ophangrubbers voor de motor
zijn de laatste noemenswaardige ver
schillen tussen diesel- en benzinemo
tor.
U begrijpt nu misschien, dat diesel
en benzinemotoren, zelfs als het gaat
om principieel identieke aandrijf-
units, niet op hetzelfde prijsniveau
kunnen liggen. Verlangt men boven
dien nog overeenkomstige prestaties
van beide motortypen, dan heeft de
diesel als aanvullende oppepper meer
cilinderinhoud of een turboaggregaat
nodig, die beide geld kosten. Maar:
wie sparen wil, moet investeren. Daar
echter de diesel als meesterspaarder
onverslaanbaar is, komen deze investe
ringen zeker weer naar u toe.
Moto' Kontrole -onderbreierpuntet
rï^Z-- -
retwoenng
V---
Herkomst
Gebleken is dat Nederlanders
slechts bij een beperkt aantal produk
ten een relatief sterke voorkeur hebben
voor buitenlandse herkomst. Dit zijn
een aantal produkten op audio-visueel
terrein (uitgezonderd TV-toestellen),
foto- en filmapparatuur, schoenen en
bovenkleding, parfums en personenau
to’s. In veel gevallen gaat het daarbij
om produkten, waarbij het Nederland
se aanbod gering of afwezig is.
Op het gebied van technische pro
dukten gaat de voorkeur relatief sterk
uit naar Japanse of Duitse waren.
De voorkeur voor Nederlandse her
komst wisselt sterk
Deze is sterk bij
en sommige and»
bij rijwiel,
nische apr
Veel Nt
40-70 I
geen voor
komst.
Ongeveer 40 van de Nederlanders
geeft aan bij aankopen soms bewust te
letten op Nederlandse herkomst. Iets
meer dan de helft meent, dat Neder
landse herkomst (vrij) gemakkelijk na
te gaan is. Slechts heel weinig mensen
kopen principieel zoveel mogelijk Ne
derlandse waren.
Ongeveer 60 van de Nederlanders
meent dat onder de huidige omstan
digheden een campagne voor het ko
pen van Nederlandse waar wenselijk
zou zijn. Verder hangt 54 van de
Nederlanders een protectionistisch
standpunt aan, óók als geconfronteerd
wordt met de contra-argur
Ongeveer 40 van de T
meent, dat andere Eur1
méér maatregelen nemen
industrie te beschemen dan
doet, terwijl slechts 3 meent,
dere landen minder maatregel
men dan Nederland.
5. De zuigers
zorgen niet alleen voor de uiterst ho-
"e en daardoor tot ontbrandingstem-
peratuur opgevoerde luchtcompressie,
maar ze moeten ook de vaak stootsge
wijze verbranding van het diesel-lucht
mengsel probleemloos kunnen verwer
ken. Behalve een (in vergelijking met
zijn benzine collega) geheel gewijzigde
vlakke bodem maakt de zware belas
ting diverse versterkingen, bijv, een
dikkere zuigerpen, een sterkere zuiger-
wand en een zuigerveergroef van spe
ciaal staal noodzakelijk.
1. Verdelerinspuitpomp
Deze vervangt de carburateur en
doet daarnaast ook nog één en ander,
wat de benzinemotor op andere wijze
afwikkelt. Hij transporteert de diesel
olie vanuit de tank, perst de brandstof,
verdeelt volgens de verbrandingsvolg-
orde van de cilinders, naar de betref
fende verstuiver en spuit de brandstof
in de verbrandingsruimte (de wervel-
kamer).
Daarbij wordt de ingespoten hoe
veelheid gedoseerd naargelang van de
stand van het gaspedaal en wordt het
inspuitmoment naargelang van het
toerental vroeger of later ingesteld, het
stationaire toerental constant gehou
den en het maximumtoerental be
grensd. Tenslotte zijn er nog startver-
rijking en een «koudestartversneller».
U ziet het, deze pomp is een univer
seel genie, een meesterstukje van ver
fijnde techniek, dat bestand moet zijn
tegen zeer hoge belastingen. Dienten
gevolge zijn het materiaal en de fabri
cagemethode zo kostbaar, dat alleen al
de brandstofpomp het grootste deel
van de hogere prijs van de diesel op
eist.
kleppen hebben tot nieuwe nokvormen
geleid, dus tot een nieuwe nokkenas.
En langere kleppen zijn noodzakelijk
om luchtinlaat en afvoer van uitlaat
gassen voldoende te waarborgen.
Maar, zij die dorsten naar kennis,
zijn hierdoor niet zo erg bevredigd en
inderdaad zijn deze antwoorden net zo
vaag als onjuist. Want in de eerste
plaats waren de dieselaangedreven
personenauto’s al bijzonder duur in de
tijd dat van een grote vraag nog hele
maal geen sprake was en ten tweede
zijn moderne benzinemotoren niet
minder robuust en dus eveneens geze
gend met een hoge levensverwachting.
Neen, de hogere prijs van een diesel
schuilt enkel en alleen in het speciale
dieselproces. De methode om met
goedkopere brandstof per inspuiting
en zelfontbranding zuinig te rijden,
kost nu eenmaal geld. Zuinigheid moet
worden gekocht, zoals met alle econo
mische technologieën het geval is.
eerder
marketinginspan
listische sentime
ment.
In andere gevallen waarbij de voor
keur voor Nederlandse produkten
sterk is (agrarische produkten bijv.)
wordt de consument slechts in beperk -
geconfronteerd met een naar
kwaliteit en prijs vergelijkbaar
inlands aanbod. Waar dat aanbod
aanwezig is, neemt de voorkeur voor
Nederlandse herkomst ook af (appelen
bijv.).
Dit alles betekent nog niet, dat het
gevaar van groeiende nationalistisch
economisch sentimenten in de crisispe
riode geheel afwezig is. Een meerder
heid van de bevolking meent, dat een
campagne voor Nederlandse waar
wenselijk zou zijn, en ook bij confron
tatie met anti-protectionistische argu
menten wint de protectionistische ar
gumentatie het. Waarbij ook het be
sef «Andere landen doen het toch
ook» in belangrijke mate aanwezig is.
Zoals ieder nationalisme is ook het
economisch nationalisme («koopt Ne
derlandse waar, dan helpen wij el
kaar») in de eerste plaats een emotio
neel bepaald standpunt. Het anti-pro-
tectionistische argument is daarente
gen veeleer rationeel.
3. De cilinderkop
Waarin gloeibougies en verstuivers
zijn aangebracht, moet voor dat doel
andere en nog extra boringen krijgen
en bovendien nog een typisch diesél-
element herbergen: de per cilinder
aanwezige wervelkamer voor de inten
sieve vermenging van de ingespoten
dieselbrandstof met de aangezogen
lucht. Wervelkamer en verstuiver ver
eisen een intensieve koeling - een ge
wijzigde koelvloeistofmantel is het ge
volg. Tenslotte moest nog het onderste
deel van de cilinderkop worden ver
sterkt om de hoge compressie- en ver-
brandingsdruk zonder protesten te
kunnen opvangen. Hiertoe behoort
vanzelfsprekend een speciale, belang
rijk sterkere cilinderkoppakking.
Niet zichtbaar daarentegen is de
speciale zuigerveergroef voor de bo
venste zuigerveer. Een dergelijke voor
ziening is bij de zuiger van de benzine
motor overbodig.
Hier heeft men
voor de diesel zo t
wijze twee zuigers i
licht en goed zicht!
De ene komt uit de die
Twee bijzonderheden
Het zijn vooral twee typische bijzon
derheden, die van invloed zijn op con
structie en produktie van de dieselmo
tor:
a) de brandstofinspuiting, die de
carburateur vervangt en door de
uiterst schrale dosering per cilinder op
beslissende wijze bijdraagt tot het lage
verbruik. Met inspuitpomp, verstui
vers en een aangepast leidingnet vormt
de installatie een zwaarbelast systeem,
dat een speciale produktietechniek
vereist.
b) de zelfontbranding door com-
pressiehitte, waardoor weliswaar de
elektrische ontstekingsinstallatie over
bodig is, maar die wel een extreem ho
ge compressie vereist. Terwijl tegen
woordig bij benzinemotoren compres-
sieverhoudingen van 8 tot 10:1 gebrui
kelijk zijn, comprimeert de dieselmo
tor de aangezogen luchthoeveelheid tot
op 1/20ste tot 1/23ste van zijn oor
spronkelijke volume. Dit rigoureuze
proces veroorzaakt een compressie- en
verbrandingsdruk - afhankelijk van
het toerental soms tweemaal zo hoog -
die alleen door versterking van bepaal
de motorcomponenten kan worden
opgevangen. Dit heeft bij de diesel ge
leid tot zijn reputatie van robuustheid,
die echter ook beslist noodzakelijk is
vanwege het vele zware werk dat moet
worden verzet. Bovendien zijn er nog
tal van door het principe bepaalde
kostbare veranderingen in vergelijking
met de benzinemotor om maar te zwij
gen van de speciale voorzieningen voor
de geluidsdemping in de carrosserie
van een auto met dieselmotor.
Bij de Golf diesel van Volkswagen
kan men de zaak tot in de details be
studeren. Want deze meestgebouwde
personenauto stamt rechtstreeks af
van de niet minder bekende 1,6 liter
benzinemotor van de Golf. Beide mo
toren worden tegenwoordig om zo te
zeggen naast elkaar gebouwd en gele
verd. De hieronder genoemde compo
nenten ontbreken dus bij de tegenhan
ger van de benzinemotor of verschillen
qua constructie (de nummering wordt
in de afbeelding herhaald):
>opt Nederlandse waar, dan helpen
Ikaar - dat was de slogan bij een in
dertiger jaren gevoerde campagne
die er op gericht was de consumenten
«Nederlands» te laten kopen.
Het is begrijpelijk, dat zelfs in een
tijd waarin het besef van de onderlinge
afhankelijkheid der naties groter is dan
in de dertiger jaren, allerlei neigingen
tot economisch nationalisme en protec
tionisme weer de kop op steken, n
opnieuw geconfronteerd worden
een ernstige crisis.
We zien dat in omringende landen
enige tijd geleden werd in Engeland
actie gevoerd onder de slogan «Buy
British». In de Bondsrepubliek consta
teerde het Emnid-instituut een opmer
kelijke stijging in «economisch natio
nalisme». In 1966 antwoordde 29
van alle Duitsers «ja» op een vraag die
luidde «Moet men als Duitser vooral
Duitse waren kopen, of doet het er niet
toe waar de produkten vandaan ko
men, als zij maar goed en voordelig
zijn». In 1983 blijkt dit percentage te
zijn aangegroeid tot 54. (Context 454).
Ook een onlangs gerapporteerde
studie van Schölzel laat zien, dat
«zwart-rood-goud» weer een belang
rijk verkoopargument aan hét worden
is in de Bondsrepubliek.
In Nederland wordt weinig «actie»
gevoerd voor «Nederlands kopen»,
ook al wordt er wel enige promotione
le druk op de Nederlanders uitgeoe
fend om de vakantie in eigen land
door te brengen.
Het leek de Nederlandse Stichting
voor Statistiek (N.S.S.) van belang
eens te peilen wat de mening van Ne
derlanders is over het kopen van Ne
derlandse waar. Bestaan er neigingen
om zoveel mogelijk «Nederlands» te
kopen Vindt men dat zulk gedrag ge
stimuleerd zou moeten worden? Be
seft men de gevaren van het econo
misch protectionisme
Bedacht moet worden, dat anders
dan in omringende landen, talrijke
produkten niet of nauwelijks meer in
ons land worden vervaardigd. Verder
is natuurlijk een land als Nederland
met zijn handels- en export-economie
in een zeer ongunstige positie, als pro
tectionisme in de omringende landefï
werkelijk een factor van betekenis
wordt. Het Duitse onderzoek wijst uit,
dat de gevaren van - door de industrie
gesteunde - campagnes die inspelen
op nationalistische sentimenten, wel
degelijk aanwezig zijn. Preferentie
voor zwart-rood-goud is mobiliseer-
baar.
Hoe het met rood-wit-blauw is ge
steld, laat het NSS-onderzoek zien.
Bij de interpretatie van de resultaten
is het van belang te weten, dat éérst
werd gevraagd naar voorkeuren voor
herkomst bij éen aantal produkten, en
dat daarna pas werd ingegaan op het
economisch nationalisme.
Staat men op het standpunt dat eco
nomisch protectionisme voor Neder
land een gevaarlijke zaak is, die uitein
delijk meer na- dan voordelen voor de
economie zou hebben, dan lijkt het
verstandig de bevolking geregeld te
confronteren met de tegenargumenten.
Gebeurt dat iii onvoldoende mate, dan
zouden de nu nog min of meer latent
aanwezige nationalistisch economische
sentimenten ongetwijfeld een politieke
vertaling gaan vinden, al dan niet ge
steund door sectoren van het bedrijfs
leven waar het moeilijk gaat.
Wil men het Nederlandse produkt
ondersteunen, dan zal dat vooral die
nen te gebeuren via adequate marke
ting door de ondernemers. De verschil
len in voorkeur voor het Nederlandse
produkt weerspiegelen immers heel
duidelijk marktposities en marketing
inspanningen. Men vergelijke bijvoor
beeld het opmerkelijke verschil in
voorkeur bij kleurentelevisies en bij vi
deorecorders.
De wel eens gehoorde veronderstel
ling, dat Nederlanders bij veel produk
ten op grond van prestige- of andere
overwegingen een grote voorkeur zou
den hebben voor «het buitenland»
vindt in dit onderzoek weinig steun.
Auto’s met dieselmotoren zijn duurder dan vergelijkba
re modellen met benzinemotoren. Dat is algemeen be
kend en wordt door de meesten als vanzelfsprekend geac
cepteerd. Vraagt men waarom, dan zijn de meeste men
sen snel klaar met hun antwoord. «Kwestie van vraag en
aanbod». «Iedereen wil een diesel, dus gooien fabrikant
Dagje-van-alles
10.00 uur. Ik'kwam naar buiten met
een paar schoenen, die hard aan
winterbeurt toe waren, toen een buut
note mij tegemoetliep met een paar
stroopte schuiten van een'van de zooi
U toch die kant uitmoet,
nd?*
knikte en bekeek zorgelijk de pa
tiënten: «dat wordt een dure verpleging
mevrouw*.
Ze antwoordde met een lange klacht:
«Er is een trapveldje in de buurt en hij
heeft voetbalschoenen, maar nee, dat ge
lei moet in voor- en achtertuin, tegen de
ruiten van de buren». «Schupt Uw man
er nooit eens onder», onderbrak ik onge
controleerd. «Welnee», klonk het moe
deloos, «die is ordelozer dan de rest,
geen haar wijzer».
12.00 uur. Even een nieuwe pot chry
santen zetten op het graf van een on
langs omgekomen jonge vriend. De vori
ge pot bleek spoorloos 'verplaatst’. Laten
we die vriendelijke betiteling maar even
aanhouden, dan steekt het minder. Iets
dieper graven en de aarde aanduwen,
dichter bij de goede vriend. Misschien
helpt het.
14.00 uur. Ellef-ellef. Voorschot car
naval. Kwekfestijn. Liedjesconcours. In
de hoosbui van hoempamuziek, bierlucht
en confetti en omhooggestuwd door een
hossende, uitgelaten massa met knik
kende knieën de bühne op om de smalle
kansen te verdedigen. Deelnemen is be-
langrijker dan winnen. Maar even goed
de heerlijke opwinding en opluchting als
alles eruitgeperst is en de zaal waarde
rend ‘reageert. Stevige handdrukken,
kusjes, een dreunende schouderklop. Het
hoort er allemaal bij. Het was alsof we
ineens in een fontein van vrolijkheid en
vriendschap gekieperd wérden, een
schuimbad, verstuivend water uit onver
moede bronnen van warme, humorrijke
uitingskracht. Het was alsof we ineens
met een lichtgewicht hart in een nieuw
vel staken en moeiteloos met anderen
ronddreven, doken en plonsden. Op zul
ke kriebelende, sentimentele gedachten
komt men door ervaringen, die niet meer
als natuurlijk en vanzelfsprekend te
boek staan.
20.00 uur. Bek-af een eettentje opzoe
ken terwijl een koude wind ontnuchte
rend om je oren spoelt. Het uitgesleten
pad dwars door een gemeentelijk plant
soentje volgend, zag ik opeens de ron
ding van een voetbal tussen de gekort
wiekte struiken. Ondanks het schaarse
lantaarnlicht wis en zeker een gaaf
exemplaar. Meenemen, dacht ik, voor
de wildeman uit de buurt en over enige
tijd met een ’Spaanse’ brief in zijn hope
lijk nog gerepareerde schoen laten stop
pen: uitsluitend bedoeld voor goed ge
bruik... heb niet het hart in je donder...
23.00 uur. «Ik leg die bal zolang op
zolder», zeg ik tegen mijn vrouw.
«Goed», antwoordt ze, «maar als je
daar toch komt, kijk dan eens om je
heen waar de kerstspullen liggen... en de
lampions voor Driekoningen».
Typisch vrouwelijk: bij nacht en ontij,
op de gekste momenten in een griezelig
verre toekomst duiken. Laat mij nu
maar eerst eens de wandeling door 1983
afmaken. Door licht en donker. Dan
zien wij wel verder. K. Eiband
Nokkenas en kleppen
Luchtfilterhuis
2
3
2
Gloeibougies
Cilinderkop met
wervelkamers
Verdeler
inspuitpomp
Hier niet zichtbaar:
Vacuümpomp
Radiateur
Startmotor
en (6)
Zuigers en cilinderblok