1 Jfl Waarom een auto met dieselmotor een andere prijs heeft 1199 SHARP KOMPLETE WNTERINSPEKTIEBEURT gTcitoder auto s [70r___ De Nederlanders en de Nederlandse waren ff! Zeer speciale Hi-Fi-aanbieding 3 1 Combinatie VZ 3500 159,- 149,- 179,- 198,- 129,- Muziekhuis i Diesel-zuigers Benzine-zuigers 998,- 4 L t::::zzzzzz.-''\.;---r Typerend voor een diesel (b.v. de VW-dieselmotor van 1,6 L, 40 kW/54 pk) Donderdag 17 november 1983 pagina 11 DE TILBURGSE KOERIER ber 1983 pagina 10 Zuigerpen als bewijs epische cons ge e pers prote Waar Adviesprijs 1799 Onze prijs GEHELE DAG DOORLOPEND DEMONSTRATIE e in het centrum pavond ij mekken Versterkergedeelte 2 x 30 Watt RMS. Radio met LG - MG - FM (5x voorkeuze op FM) Microfoon Mixing en loudness schakeling). Incl. 3-Weg-Boxen 2 x 40 watt es - ruitenrei- »rven - aan bakken - ka- ettang 432391 'n greep uit onze collectie rood, grijs en zwart en handel fluks wat op de prijs». De technisch meer on derlegde autorijders zijn op dit punt al wat concreter. De meerprijs, zo hoort men dan, zou moeten worden betaald «vanwege de robuuste constructie» of, anders uitgedrukt «vanwege de lange levensduur». Bovenste Zuigerveer N.S. PLEIN Tel. 425165 nu we a met ssief siken miniset menten heeft utatie Voi beslist noodzake burg en omlig* Jul. v. Stolbergstraat 7 Tilburg 013/363049 i_en_reneMO OBAM WINTERBEURTCENTER Spoorlaan 175, Tilburg, 013-350045 Eigen technische dienst Oude Kerkstraat 9, Tel. 013/420986 s.roopte «Als Eibanc"’ Ik k J Zuiger bodem meLyer brand» ngsrui mte i een /uurtge- arafge- zoons. n onderver- sr of video per produktgroep. j agrarische produkten iere voedingsmiddelen, te mate aard, buiter 1KACHEL iet, super Bit (Ibbenburen) iet len r stro- adem- ïraan ontleent jzonder sarme t In het weeglijke stuiverveer Samen met lais zijn de ontste zinemotor. Koof wij elk de /allen waarbij ederlandse pi prodiiMi slechtr van de typische constructie- s uit hun cilinders ge- .tbaar gefotografeerd, dieselmotor van de Tangentiale platenspeler. Speelt aan weerszijden (zonder plaat omdraaien). Cassette-deck met Dolby en Metall schakeling en APSS-systeem (automatisch zoeksys teem). imentatie. Nederlanders iropese landen sn om de eigen Nederland t, dat an- jelen ne- Voor al uw avonden en feestjes hebben wij Ir Koude buffetten r Hors d’oeuvres Russische eieren L in verschillende prijsklassen Geopend di., wo, do., tot 02.00 uur Vrijdag en zaterdag tot 03.00 uur 9. De distributie Deze onderscheidt zich aanzienlijk van de in eerste instantie op soortgelij ke wijze werkende aandrijving van de IGRATIS totoren zijn van- >e werking in tal gebouwd. Veel ikant al zicht- ïn liggen ver saste van de motor /an blijft dus goed- Diesel- c wege hun van opzivi hiervan is baar, maar scholen in h en het l deels or Y A-W—rfécïtodérautó^ ijwielen en TV-toestellen en tech- ipparaten voor de huishouding. Nederlanders (percentages van hebben bij talrijke produkten >orkeur voor een bepaalde her- Links ziet u de diesëlzuiger, waarvan de verwantschap duidelijk te zien is aan de vlakke zuigerbodem. In verge lijking met de ruimere uitholling aan de bovenkant van de benzinezuiger is er voor het diesel-luchtmengsel bij de compressieslag slechts de betrekkelijk kleine uitsparing. Vandaar de bijzon der hoge compressie bij de diesel. Van wege de daaruit resulterende hoge druk zijn de hier voor de duidelijkheid naar buiten getrokken zuiger- of pis- tonpennen en de omgeving hiervan, het zogenaamde zuigerpen-oog ver sterkt, wat in vergelijking met de rech- terzuiger goed te zien is. 7. Het luchtfilterhuis terpomp en andere a| wordt gevormd door de vier aan- bij de diesel een zuigkanalen waarbij een opvallend de brandstofpor groot langwerpig mondstuk ontstaat, drijfweerstand h een volkomen van de benzinemotor af- bredi wijkende constructie. Hiers de dieselmotor een bijzt mingsgunstige en geluidsa haling. 10. De vacuümpomp voor de rembekrachtiger is een typisch aan de diesel inherent aggregaat. Want de voor de remkracht noodzakelijke onderdruk wordt door de benzinemotor om zo te zeggen als afvalprodukt geleverd, namelijk als de smoorklep de aanzuigarbeid van de zuigers in het aanzuigkanaal min of meer bemoeilijkt. De diesel mag echter bij de verzorging van de aanzuiglucht geen hinder ondervinden, zodat geen v..derdruk kan ontstaan en deze dus extra moet worden geproduceerd. Vokswagen Golf, de andere uit de - qua cilinderinhoud ongeveer gelijke - benzinemotor, op basis waarvan de succesvolle dieselmotor is ontwikkeld. 8. Het brandstoflïlter en het oliefilter van de dieselmotor verrichten heel wat reinigingswerk. Want de gecom pliceerde inspuitpomp is allergisch voor zelfs de kleinste vuil- en water deeltjes. Ook de voor dieselolie typi sche roetachtige verbrandingsresten mogen in geen geval in de motorolie terechtkomen. In plaats van het kleine benzinefilter wordt de diesel daarom opgesierd door een in vergelijking geen reusachtig grote filterpot. Ook het olie- ondei filter wordt beduidend groter. - en benzinemotor mn verschillende v jzichten anders geb aan de buitenkt r tal van zaker het binnei bestaan hierva mbekend. 6. Het cilinderblok moet aangepast zijn aan de veran derde cilinderkop. Dus is ook het bo vendeel ervan ook versterkt. 2. Verstuivers en gloeibougies mét voorgloeirelais Deze behoren eveneens tot de voor de diesel specifieke componenten, die qua kosten opwegen tegen de vervallen carburateur en ontstekingsinstallatie. bijzonder de verstuivers met be te verstuivemaald en de ver zijn kostbare onderdelen, de gloeibougies en hun re- i ze duurder dan bijvoorbeeld tekingsinstallatie van een ben- 4. Nokkenas en kleppen moeten eveneens aangepast zijn aan het dieselproces. De geheel afwijkende openings- en sluitingstijden van de benzinemotor. Want voor de aandrij ving van de nokkenas, oliepomp, wa terpomp en andere aggregaten komt er bij de diesel een groot tandwiel voor de brandstofpomp bij. De hoge aan- J~jfweerstand hiervan vereist een ver wijding van alle tandwielen, een - uiteraard langere - versterkte tandriem met een sterk gewijzigde geleiding en een dienovereenkomstig vergrote be- schermplaat. Interpretatie Het aantal Nederlanders dat op het ogenblik, al dan niet vanuit crisisbesef, bewust zoveel mogelijk Nederlands koopt, lijkt heel gering. Hoogstens speelt de herkomst van waren als Ne derlands af en toe een rol bij aankoop van artikelen, waarbij het Nederlandse produkt kennelijk een gunstig «image» heeft (zoals bijvoorbeeld TV-toestel len). De voorkeuren weerspiegelen dan ook eerder marktverhoudingen en inningen dan nationa- nenten bij de consu lt Startmotor Een bijzonder sterke startmotor en een accu met grote capaciteit (vanwege het als gevolg van de compressie nood zakelijke hoge startvermogen), een grotere radiateur en tenslotte grote be meten ophangrubbers voor de motor zijn de laatste noemenswaardige ver schillen tussen diesel- en benzinemo tor. U begrijpt nu misschien, dat diesel en benzinemotoren, zelfs als het gaat om principieel identieke aandrijf- units, niet op hetzelfde prijsniveau kunnen liggen. Verlangt men boven dien nog overeenkomstige prestaties van beide motortypen, dan heeft de diesel als aanvullende oppepper meer cilinderinhoud of een turboaggregaat nodig, die beide geld kosten. Maar: wie sparen wil, moet investeren. Daar echter de diesel als meesterspaarder onverslaanbaar is, komen deze investe ringen zeker weer naar u toe. Moto' Kontrole -onderbreierpuntet rï^Z-- - retwoenng V--- Herkomst Gebleken is dat Nederlanders slechts bij een beperkt aantal produk ten een relatief sterke voorkeur hebben voor buitenlandse herkomst. Dit zijn een aantal produkten op audio-visueel terrein (uitgezonderd TV-toestellen), foto- en filmapparatuur, schoenen en bovenkleding, parfums en personenau to’s. In veel gevallen gaat het daarbij om produkten, waarbij het Nederland se aanbod gering of afwezig is. Op het gebied van technische pro dukten gaat de voorkeur relatief sterk uit naar Japanse of Duitse waren. De voorkeur voor Nederlandse her komst wisselt sterk Deze is sterk bij en sommige and» bij rijwiel, nische apr Veel Nt 40-70 I geen voor komst. Ongeveer 40 van de Nederlanders geeft aan bij aankopen soms bewust te letten op Nederlandse herkomst. Iets meer dan de helft meent, dat Neder landse herkomst (vrij) gemakkelijk na te gaan is. Slechts heel weinig mensen kopen principieel zoveel mogelijk Ne derlandse waren. Ongeveer 60 van de Nederlanders meent dat onder de huidige omstan digheden een campagne voor het ko pen van Nederlandse waar wenselijk zou zijn. Verder hangt 54 van de Nederlanders een protectionistisch standpunt aan, óók als geconfronteerd wordt met de contra-argur Ongeveer 40 van de T meent, dat andere Eur1 méér maatregelen nemen industrie te beschemen dan doet, terwijl slechts 3 meent, dere landen minder maatregel men dan Nederland. 5. De zuigers zorgen niet alleen voor de uiterst ho- "e en daardoor tot ontbrandingstem- peratuur opgevoerde luchtcompressie, maar ze moeten ook de vaak stootsge wijze verbranding van het diesel-lucht mengsel probleemloos kunnen verwer ken. Behalve een (in vergelijking met zijn benzine collega) geheel gewijzigde vlakke bodem maakt de zware belas ting diverse versterkingen, bijv, een dikkere zuigerpen, een sterkere zuiger- wand en een zuigerveergroef van spe ciaal staal noodzakelijk. 1. Verdelerinspuitpomp Deze vervangt de carburateur en doet daarnaast ook nog één en ander, wat de benzinemotor op andere wijze afwikkelt. Hij transporteert de diesel olie vanuit de tank, perst de brandstof, verdeelt volgens de verbrandingsvolg- orde van de cilinders, naar de betref fende verstuiver en spuit de brandstof in de verbrandingsruimte (de wervel- kamer). Daarbij wordt de ingespoten hoe veelheid gedoseerd naargelang van de stand van het gaspedaal en wordt het inspuitmoment naargelang van het toerental vroeger of later ingesteld, het stationaire toerental constant gehou den en het maximumtoerental be grensd. Tenslotte zijn er nog startver- rijking en een «koudestartversneller». U ziet het, deze pomp is een univer seel genie, een meesterstukje van ver fijnde techniek, dat bestand moet zijn tegen zeer hoge belastingen. Dienten gevolge zijn het materiaal en de fabri cagemethode zo kostbaar, dat alleen al de brandstofpomp het grootste deel van de hogere prijs van de diesel op eist. kleppen hebben tot nieuwe nokvormen geleid, dus tot een nieuwe nokkenas. En langere kleppen zijn noodzakelijk om luchtinlaat en afvoer van uitlaat gassen voldoende te waarborgen. Maar, zij die dorsten naar kennis, zijn hierdoor niet zo erg bevredigd en inderdaad zijn deze antwoorden net zo vaag als onjuist. Want in de eerste plaats waren de dieselaangedreven personenauto’s al bijzonder duur in de tijd dat van een grote vraag nog hele maal geen sprake was en ten tweede zijn moderne benzinemotoren niet minder robuust en dus eveneens geze gend met een hoge levensverwachting. Neen, de hogere prijs van een diesel schuilt enkel en alleen in het speciale dieselproces. De methode om met goedkopere brandstof per inspuiting en zelfontbranding zuinig te rijden, kost nu eenmaal geld. Zuinigheid moet worden gekocht, zoals met alle econo mische technologieën het geval is. eerder marketinginspan listische sentime ment. In andere gevallen waarbij de voor keur voor Nederlandse produkten sterk is (agrarische produkten bijv.) wordt de consument slechts in beperk - geconfronteerd met een naar kwaliteit en prijs vergelijkbaar inlands aanbod. Waar dat aanbod aanwezig is, neemt de voorkeur voor Nederlandse herkomst ook af (appelen bijv.). Dit alles betekent nog niet, dat het gevaar van groeiende nationalistisch economisch sentimenten in de crisispe riode geheel afwezig is. Een meerder heid van de bevolking meent, dat een campagne voor Nederlandse waar wenselijk zou zijn, en ook bij confron tatie met anti-protectionistische argu menten wint de protectionistische ar gumentatie het. Waarbij ook het be sef «Andere landen doen het toch ook» in belangrijke mate aanwezig is. Zoals ieder nationalisme is ook het economisch nationalisme («koopt Ne derlandse waar, dan helpen wij el kaar») in de eerste plaats een emotio neel bepaald standpunt. Het anti-pro- tectionistische argument is daarente gen veeleer rationeel. 3. De cilinderkop Waarin gloeibougies en verstuivers zijn aangebracht, moet voor dat doel andere en nog extra boringen krijgen en bovendien nog een typisch diesél- element herbergen: de per cilinder aanwezige wervelkamer voor de inten sieve vermenging van de ingespoten dieselbrandstof met de aangezogen lucht. Wervelkamer en verstuiver ver eisen een intensieve koeling - een ge wijzigde koelvloeistofmantel is het ge volg. Tenslotte moest nog het onderste deel van de cilinderkop worden ver sterkt om de hoge compressie- en ver- brandingsdruk zonder protesten te kunnen opvangen. Hiertoe behoort vanzelfsprekend een speciale, belang rijk sterkere cilinderkoppakking. Niet zichtbaar daarentegen is de speciale zuigerveergroef voor de bo venste zuigerveer. Een dergelijke voor ziening is bij de zuiger van de benzine motor overbodig. Hier heeft men voor de diesel zo t wijze twee zuigers i licht en goed zicht! De ene komt uit de die Twee bijzonderheden Het zijn vooral twee typische bijzon derheden, die van invloed zijn op con structie en produktie van de dieselmo tor: a) de brandstofinspuiting, die de carburateur vervangt en door de uiterst schrale dosering per cilinder op beslissende wijze bijdraagt tot het lage verbruik. Met inspuitpomp, verstui vers en een aangepast leidingnet vormt de installatie een zwaarbelast systeem, dat een speciale produktietechniek vereist. b) de zelfontbranding door com- pressiehitte, waardoor weliswaar de elektrische ontstekingsinstallatie over bodig is, maar die wel een extreem ho ge compressie vereist. Terwijl tegen woordig bij benzinemotoren compres- sieverhoudingen van 8 tot 10:1 gebrui kelijk zijn, comprimeert de dieselmo tor de aangezogen luchthoeveelheid tot op 1/20ste tot 1/23ste van zijn oor spronkelijke volume. Dit rigoureuze proces veroorzaakt een compressie- en verbrandingsdruk - afhankelijk van het toerental soms tweemaal zo hoog - die alleen door versterking van bepaal de motorcomponenten kan worden opgevangen. Dit heeft bij de diesel ge leid tot zijn reputatie van robuustheid, die echter ook beslist noodzakelijk is vanwege het vele zware werk dat moet worden verzet. Bovendien zijn er nog tal van door het principe bepaalde kostbare veranderingen in vergelijking met de benzinemotor om maar te zwij gen van de speciale voorzieningen voor de geluidsdemping in de carrosserie van een auto met dieselmotor. Bij de Golf diesel van Volkswagen kan men de zaak tot in de details be studeren. Want deze meestgebouwde personenauto stamt rechtstreeks af van de niet minder bekende 1,6 liter benzinemotor van de Golf. Beide mo toren worden tegenwoordig om zo te zeggen naast elkaar gebouwd en gele verd. De hieronder genoemde compo nenten ontbreken dus bij de tegenhan ger van de benzinemotor of verschillen qua constructie (de nummering wordt in de afbeelding herhaald): >opt Nederlandse waar, dan helpen Ikaar - dat was de slogan bij een in dertiger jaren gevoerde campagne die er op gericht was de consumenten «Nederlands» te laten kopen. Het is begrijpelijk, dat zelfs in een tijd waarin het besef van de onderlinge afhankelijkheid der naties groter is dan in de dertiger jaren, allerlei neigingen tot economisch nationalisme en protec tionisme weer de kop op steken, n opnieuw geconfronteerd worden een ernstige crisis. We zien dat in omringende landen enige tijd geleden werd in Engeland actie gevoerd onder de slogan «Buy British». In de Bondsrepubliek consta teerde het Emnid-instituut een opmer kelijke stijging in «economisch natio nalisme». In 1966 antwoordde 29 van alle Duitsers «ja» op een vraag die luidde «Moet men als Duitser vooral Duitse waren kopen, of doet het er niet toe waar de produkten vandaan ko men, als zij maar goed en voordelig zijn». In 1983 blijkt dit percentage te zijn aangegroeid tot 54. (Context 454). Ook een onlangs gerapporteerde studie van Schölzel laat zien, dat «zwart-rood-goud» weer een belang rijk verkoopargument aan hét worden is in de Bondsrepubliek. In Nederland wordt weinig «actie» gevoerd voor «Nederlands kopen», ook al wordt er wel enige promotione le druk op de Nederlanders uitgeoe fend om de vakantie in eigen land door te brengen. Het leek de Nederlandse Stichting voor Statistiek (N.S.S.) van belang eens te peilen wat de mening van Ne derlanders is over het kopen van Ne derlandse waar. Bestaan er neigingen om zoveel mogelijk «Nederlands» te kopen Vindt men dat zulk gedrag ge stimuleerd zou moeten worden? Be seft men de gevaren van het econo misch protectionisme Bedacht moet worden, dat anders dan in omringende landen, talrijke produkten niet of nauwelijks meer in ons land worden vervaardigd. Verder is natuurlijk een land als Nederland met zijn handels- en export-economie in een zeer ongunstige positie, als pro tectionisme in de omringende landefï werkelijk een factor van betekenis wordt. Het Duitse onderzoek wijst uit, dat de gevaren van - door de industrie gesteunde - campagnes die inspelen op nationalistische sentimenten, wel degelijk aanwezig zijn. Preferentie voor zwart-rood-goud is mobiliseer- baar. Hoe het met rood-wit-blauw is ge steld, laat het NSS-onderzoek zien. Bij de interpretatie van de resultaten is het van belang te weten, dat éérst werd gevraagd naar voorkeuren voor herkomst bij éen aantal produkten, en dat daarna pas werd ingegaan op het economisch nationalisme. Staat men op het standpunt dat eco nomisch protectionisme voor Neder land een gevaarlijke zaak is, die uitein delijk meer na- dan voordelen voor de economie zou hebben, dan lijkt het verstandig de bevolking geregeld te confronteren met de tegenargumenten. Gebeurt dat iii onvoldoende mate, dan zouden de nu nog min of meer latent aanwezige nationalistisch economische sentimenten ongetwijfeld een politieke vertaling gaan vinden, al dan niet ge steund door sectoren van het bedrijfs leven waar het moeilijk gaat. Wil men het Nederlandse produkt ondersteunen, dan zal dat vooral die nen te gebeuren via adequate marke ting door de ondernemers. De verschil len in voorkeur voor het Nederlandse produkt weerspiegelen immers heel duidelijk marktposities en marketing inspanningen. Men vergelijke bijvoor beeld het opmerkelijke verschil in voorkeur bij kleurentelevisies en bij vi deorecorders. De wel eens gehoorde veronderstel ling, dat Nederlanders bij veel produk ten op grond van prestige- of andere overwegingen een grote voorkeur zou den hebben voor «het buitenland» vindt in dit onderzoek weinig steun. Auto’s met dieselmotoren zijn duurder dan vergelijkba re modellen met benzinemotoren. Dat is algemeen be kend en wordt door de meesten als vanzelfsprekend geac cepteerd. Vraagt men waarom, dan zijn de meeste men sen snel klaar met hun antwoord. «Kwestie van vraag en aanbod». «Iedereen wil een diesel, dus gooien fabrikant Dagje-van-alles 10.00 uur. Ik'kwam naar buiten met een paar schoenen, die hard aan winterbeurt toe waren, toen een buut note mij tegemoetliep met een paar stroopte schuiten van een'van de zooi U toch die kant uitmoet, nd?* knikte en bekeek zorgelijk de pa tiënten: «dat wordt een dure verpleging mevrouw*. Ze antwoordde met een lange klacht: «Er is een trapveldje in de buurt en hij heeft voetbalschoenen, maar nee, dat ge lei moet in voor- en achtertuin, tegen de ruiten van de buren». «Schupt Uw man er nooit eens onder», onderbrak ik onge controleerd. «Welnee», klonk het moe deloos, «die is ordelozer dan de rest, geen haar wijzer». 12.00 uur. Even een nieuwe pot chry santen zetten op het graf van een on langs omgekomen jonge vriend. De vori ge pot bleek spoorloos 'verplaatst’. Laten we die vriendelijke betiteling maar even aanhouden, dan steekt het minder. Iets dieper graven en de aarde aanduwen, dichter bij de goede vriend. Misschien helpt het. 14.00 uur. Ellef-ellef. Voorschot car naval. Kwekfestijn. Liedjesconcours. In de hoosbui van hoempamuziek, bierlucht en confetti en omhooggestuwd door een hossende, uitgelaten massa met knik kende knieën de bühne op om de smalle kansen te verdedigen. Deelnemen is be- langrijker dan winnen. Maar even goed de heerlijke opwinding en opluchting als alles eruitgeperst is en de zaal waarde rend ‘reageert. Stevige handdrukken, kusjes, een dreunende schouderklop. Het hoort er allemaal bij. Het was alsof we ineens in een fontein van vrolijkheid en vriendschap gekieperd wérden, een schuimbad, verstuivend water uit onver moede bronnen van warme, humorrijke uitingskracht. Het was alsof we ineens met een lichtgewicht hart in een nieuw vel staken en moeiteloos met anderen ronddreven, doken en plonsden. Op zul ke kriebelende, sentimentele gedachten komt men door ervaringen, die niet meer als natuurlijk en vanzelfsprekend te boek staan. 20.00 uur. Bek-af een eettentje opzoe ken terwijl een koude wind ontnuchte rend om je oren spoelt. Het uitgesleten pad dwars door een gemeentelijk plant soentje volgend, zag ik opeens de ron ding van een voetbal tussen de gekort wiekte struiken. Ondanks het schaarse lantaarnlicht wis en zeker een gaaf exemplaar. Meenemen, dacht ik, voor de wildeman uit de buurt en over enige tijd met een ’Spaanse’ brief in zijn hope lijk nog gerepareerde schoen laten stop pen: uitsluitend bedoeld voor goed ge bruik... heb niet het hart in je donder... 23.00 uur. «Ik leg die bal zolang op zolder», zeg ik tegen mijn vrouw. «Goed», antwoordt ze, «maar als je daar toch komt, kijk dan eens om je heen waar de kerstspullen liggen... en de lampions voor Driekoningen». Typisch vrouwelijk: bij nacht en ontij, op de gekste momenten in een griezelig verre toekomst duiken. Laat mij nu maar eerst eens de wandeling door 1983 afmaken. Door licht en donker. Dan zien wij wel verder. K. Eiband Nokkenas en kleppen Luchtfilterhuis 2 3 2 Gloeibougies Cilinderkop met wervelkamers Verdeler inspuitpomp Hier niet zichtbaar: Vacuümpomp Radiateur Startmotor en (6) Zuigers en cilinderblok

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1983 | | pagina 11