iil
Leegstaande woningen
huizen om in te wonen
2.16
1.85
1.81
2.20
1.81
1.81
13.8D
A,
DENISSEN
E ZIJN
3
29.450,-
VERF-BEHANG
21.550,-
Textielmuseum Tilburg
heeft toekomst
SALAMANDER
SALAMANDER
NINA RICCI
Tilburg in fragmenten
oktober 1983 pagina?
Koerier
Oplage 77.900 ex.
c
enomen, nemen wij een ons
s
iei, n
tand.
en het
[Tri
Mis*
fa 21211 iUVi 1*1J. d j M
Verzamelaars Vereniging Tilburg
1 ste-klas behang nog goedkoper
KREMERS ALUMINIUM RAMEN EN DEUREN
Tel. 42.60.42
Jules Verneweg 104.
*•-
VOLVO
240
VAN LOON-OTTEN
Hasseltstraat 178
VOLVO
BEHANG-VERFj
iterdag 8okt
De mogelijkheid
tot het vorderen
van leegstaande
woningen
werkt vooral
preventief
Kom kijken en vergelijken
bij Tilburgs goedkoopste
behangzaak.
In 1985 van 600
naar 6.000 m2
expositieruimte!
Donderdag 13 oktober 1983
27e jaargang nr. 1333
Hartelijk
welkom
Geen overjarig behang, maar
uitsluitend 1ste keus en de laatste
dessins.
34Q
sedan
de
zou
ver-
van de e
bekeken
van oude
vüdige hen
iS
It.
Vanaf
heden
vindt u
een
uitgebreide collectie
dit
delt
af fabriek
aakt
>n tocht
e zomer zag
tigers met <k
ikking, midden
en met 4 ver
op de hierboven afget
-: -heid van de robuust o.
schoenen
voor
dames en
heren
BELsBudgets 013-433113
OBAM Tilburg bv Spoorlaan 175
BOUWMATERIALEN
VAN DE VENNE VAN DER SLUIS NV
•n een
zer,
DeTiW
BEGRAFENISONDERNEMING
Wilhelminapark 127
Tel 42.55.25 b.g.g. 43.33.70
Van Roosmalen bv
Hoge Steenweg 85 - Loon op Zand
Tel. 04166-2450
germ
gebeurt c
teiten, zoa
niet nodij
gebreid c
tiel 2
Uitgave: De Tilburgse Koerier bv
Dir. T de Beer-Douwes
Oprichter: J.H.G. de Beer
wij de begrafenis-
rotestantse begrafenis-
X Voor ik mijn kinderwagen kies
ga ik naar baby-home
j voor een deskundig advies
Alleen Willem ll-straat 88-90
Cursussen
Naast de
ling, de wiss
textielkui
paar
seum
vangrijke
in de bib
nsien. Aanvankei
Ivarenbeek, Esbeek, i
Ie stoomtramlijnjc
ig in het gebruik
rechtstreekse verkoop e
worden op maat gemaal
dubbele dichting tegen
vragen geen onderhoud
Renoveer en isoleer voor eens en altijd
stateu.
Kivits v
van de
één van
enkele of dubbele beglazing (10 j. gar.)
eigen vakkundige montageteams
ook in elke kleur leverbaar
raadpleeg ons vrijblijvend bij u thuis
Bij 'n overlijden in uw familie, zo
wel ’s nachts als overdag, belt u
eerst ons, wij nemen al de zor
gen, betreffende de begrafenis of'
eventueel crematie van u over
'fniegdvliü
gaat
\fangecmee
EEZHKJES
SS1""*
KORVELSEWEG 60
TILBURG
'egelspecialisten
Tilburg» goedkoop»!»
Korvelseweg 55 TILBURG
Telefoon 42 52 77
ffi^Mnstituut
Besterdring 225-A 5014 HK Tilburg
Vrijdag 14 oktober a.s.
Gratis proefles jazzballet
Bel voor meer informatie
013/43.14.07 Ae4r32iC24ne
Het Nederlands Textielmuseum is nu
nog gevestigd aan de Gasthuisring op
nummer 23.
Redactie-advertantie-afdeling en administratie:
N.S. Plein 14-5014 DA Tilburg
Tel. 013 430783-430898
Sluitingstermijn voor advertenties
en redactie dinsdagavond 22.00 uur.
Leegstaande woningen in tijden van woningnood zijn vooral voor woningzoe
kenden een bron van vreugde, want misschien wordt zo’n huis hun huis. De vreug
de kan snel omslaan in ergernis en onbegrip, als blijkt dat de huiseigenaar het huis
om de één of andere reden niet wil verhuren en het onbewoond wil laten. Enkele
jaren geleden heeft de gemeente Tilburg de Woonruimtewet 1947 opnieuw inge
voerd.
Hierdoor heeft de gemeente de mogelijkheid om particuliere woningen die lang
durig leeg staan, te vorderen. Een besluit hierover wordt genomen door B W.
Dit kan echter pas nadat eerst hierover advies is uitgebracht door de Vorderings-
adviescommissie. Deze commissie is samengesteld uit 2 gemeenteraadsleden (de
hh. W. Lemmens, CDA, en Evertse, PvdA)één namens verhuurders (J. van
Tricht) en één algemeen lid (M. de Groot). Nadat het vorderingswerk geruime tijd
had stilgelegen, heeft de Vorderingsadviescommissie in mei vorig jaar haar werk
zaamheden weer hervat.
Als de balans wordt opgemaakt van ruim 1 jaar vorderingswerk, dan kunnen en
kele opvallende conclusies worden getrokken.
Tilburg - Prinsenhoeven 20
Tel. 013-431051 - 431052
9 vestigingen in Nederland
INTERNATIONALE
MUNTENBEURS
Zaterdag 15 oktober
Strand-restaurant
Recreatiepark Beekse Bergen
Zaal open 9.00 tot 17.00 uur
Inlichtingen tel. 013/432392
Entree 2.50 p.p.
Kinderen tot 15 Jaar f 1,-
Met de bus v.a. station lijn 42 en 43.
- gang
IC zvi ho r»zl inc en^"
Gemeent elijke Woningdie nst.
Deze laatste dienst moet de huur-
berekenen en opgeven welke ur-
igzoekenden in aanmerking °P r
evorderd te worden. Als de- ,e”
u i z1°
s verzameld zijn, kan er een
worden belegd van de
ssie. Normaal
i zal dit na 5 a 6 maanden
het geval zijn. De eigenaar
leegstaande woning krijgt de
leid om in de vergadering van
zijn bezwaren naar vo-
ngen. De Vorderingsadvies-
brengt vervolgens advies uit
die tenslotte over de vor-
veslissen.
Folder
gemeentegarantie
Begin oktober heeft de gemeente een
nieuwe gemeentelijke folder
«Gemeentegarantie in Tilburg» uitge
geven. De folder is verkrijgbaar in bet
Gemeentelijk Informatiecentrum en is
tevens aangeboden aan Tilburgse ma
kelaars, woningbouwverenigingen en
banken.
Tevens verzorgen
sen voor de prc“-
onderneming.
Tel. 42.55.25, b.g.g. 43.33.70
Van Roosmalen bv
Hoge Steenweg 85
Loon op Zand
Tel. 04166-2450
NIEUWE COLLECTIE
LUNETTES
PARIS
mHOOGERS
OPTIEK
OOGMEET-
KUNDIGEN
KONTAKTLENS-
SPECIALISTEN
I BESTERDPLEIN 31
Bezoekers
Aan de heer Snijders de vraag, of er
veel Tilburgers in het museum komen.
«Nee, in verhouding niet. We krijgen
zo’n 40.000 bezoekers per jaar, die
hoofdzakelijk van buiten Tilburg ko
men. Soms komen ze zelfs van erg ver
weg, zoals onlangs een man uit Brazi
lië. Hij had daar over ons museum ge
lezen. Maar de Tilburgers komen min
der gemakkelijk. Nu is dat natuurlijk
altijd zo. We kennen de musea in
Frankrijk en Spanje vaak beter dan die
bij ons in de buurt. Maar een andere
oorzaak is misschien ook wel een lichte
bitterheid van de Tilburger ten opzich-
/an de textielindustrie. De entree-
s zou overigens geen enkele rol
eten spelen, wan die bedraagt
slechts 1 gulden».
Wat voor mensen komen er zoal?
«Naast individuele bezoekers zijn er
vooral veel groepen van scholen, zoals
mode-opleidingen, en mensen die iets
aan textiele werkvormen doen. Wij
stemmen onze tentoonstellingen daar
vaak op af».
Er wordt overal op bezuinigd, dus
ook op de musea in ons land. Veel mu
sea moeten, wat betreft hun behuizing
en hun portemonnee, een pas op de
plaats maken of zelfs een stap terug
doen. Zo is het niet met het Nederlands
Textielmuseum in Tilburg. De betrok
kenen zien namelijk met opgewonden
spanning uit naar de verhuizing van de
Gasthuisring na:»r het Mommers-com-
v aan de Goirkestraat in 1985. Een
optimistisch geluid dus. Onze verslag
gever ging een kijkje nemen.
:ting o
/oner
ningen bleken I
o in de commiss
niet voor vordering
komen, bijvoorbeeld omdat er geen
kandidaten te vinden waren. In drie
gevallen is er, na advies van de com
missie, daadwerkelijk een vorderings-
besluit genomen door B W, zij het
dat in één geval de vordering - na een
procedure bij de Raad van State -
moest worden teruggedraaid. Voor 4
woningen geldt dat op dit moment wel
'oiuc- een a,1v'es tot vorderen is uitgebracht,
tdigd maar dat er nog geen besluit door B
llende W is genomen.
Daadwerkelijke vordering
Uit de voormelde cijfers blijkt dat
het slechts in incidentele gevallen tot
daadwerkelijke vordering komt. In de
praktijk blijkt dat eigenaren het zover
s permanente tentoonstel-
sseltentoonstellingen en de
inst-exposities zijn er nog een
?r interessante dingen in het mu-
im te doen. Zo kan men een om-
ke schat aan informatie vinden
ibliotheek van het museum aan
de Goirkestraat. En bovendien ver
zorgt het museum ook allerlei cursus
sen in onder meer weven, kantklossen
en breien. Het Nederlands Textielmu
seum is dus beslist geen stoffige verza
meling van oude spullen. Het is juist
een levendige herinnering aan het ver
leden. maar dat niet alleen! Het mu
seum heeft zich ook tot doel gesteld,
dit verleden deels tot het heden te ma
ken. Alle tentoongestelde machines
werken namelijk nog en worden gede
monstreerd en gebruikt. Het museum
leert geïnteresseerden zelfs de oude
textielambachten weer aan, in de hoop
dat die mensen dit doorgeven aan an
deren. De cursussen zijn hierbij van
groot belang. Misschien dat zo het
vakmanschap van weleer niet verloren
gaat aan computergestuurde machines.
Nieuwbouw
Het museum leeft en heeft toe
komst. Belangrijk is daarbij de toe
komstige nieuwe huisvesting. Men is
reeds begonnen met de ingrijpende
restauratie van de oude textielfabriek
»an de Firma C. Mommers Co. aan
de Goirkestraat. Daar moet het textiel
museum in 1985 komen. Eén van de
doelstellingen wordt dan, dat de mu-
seumverzameling meer toegankelijk
laakt wordt voor het publiek. Dat
door middel van allerlei activi-
zoals het binnen en buiten het
museum organiseren van rondleidin
gen, cursussen, wisseltentoonstellin
gen, demonstraties en kunstexposities.
Daarbij richt men zich niet alleen tot
de bezoeker die komt vanwege studie
of gerichte interesse, maar ook tot de
zogenaamde «recreatieve bezoeker»,
die het museum binnnenloopt uit over
wegingen van tijdverdrijf.
Alles bij elkaar zijn er dus veel goe
de redenen om nu én in de toekomst
het Nederlands Textielmuseum in Til
burg rgelmatig te bezoeken. En als u
het nog niet wist, dan zult u beslist
ontdekken, dat het museum zeker geen
«stoffige boel is, met al die lapjes».
(Theo van Drunen)
n wordt dan, dat
eling meer toegar
rdt voor het publiel
allerl
verschijnt In geheel Tilburg,
Golrle, Rlel, Loon op Zand, Udenhout,
Bedeel Enschot, Olsterwljk,
Moergestel en Hllvarenbeek
le museumbezit. Het beste
mooiste wordt tentoongesteld.
Textielkunst
Natuurlijk krijgt de gemiddelde
bezoeker zelden of nooit een kijkje
achter de schermen. Maar dat is ook
lig. Het museum biedt een uit
overzicht van wat er met tex-
zoal mogelijk is. De permanente
tentoonstelling op de begane grond be
staat uit allerlei apparatuur uit de ge
schiedenis van de textielindustrie:
weefgetouwen, breimachines, naaima
chines en allerlei voorbeelden van pro-
dukten zijn er te vinden. De heer J.C.
Snijders, van voorlichting en publici
teit, vertelt er meer over: «Het mu
seum werd al in 1954 opgericht en
kreeg toen spoedig een nationaal ka
rakter, waardoor het in 1958 tot Ne
derlands Textielmuseum werd omge
doopt. Er is nog een textielmuseum in
Enschede, maar dat richt zich meer op
de industrie, terwijl wij ook veel aan
dacht aan de textielkunst besteden».
Op de eerste verdieping zijn wisselten
toonstellingen van allerlei kunstenaars,
die iets met textiel doen, en bovendien
worden er regelmatig exposities inge
richt rond een bepaald thema. Zo’n
thema is nu bijvoorbeeld de kleding-
produktie in Nederland onder de titel
«De schaar er in». Maar van 15 okto
ber tot en met 13 november zal het
thema «Schilderen op zijde» zijn. Zo is
er elke keer iets nieuws te vinden in
het museum.
niet laten komen en nog tijdens de
procedure zorgen voor bewoning,
meestal door verhuur van de woning.
Er is geen twijfel aan dat in veel geval
len verhuur plaatsvindt onder druk
van een dreigende vordering.
Als voorbeeld kan worden genoemd
een groot onroerend-goedhandelaar
uit ’s-Gravenhage, die in Tilburg een
groot aantal flatgebouwen in eigen
dom heeft. Steeds wanneer een flatwo
ning leeg komt, wordt geprobeerd tot
verkoop van de flat over te gaan. Wan
neer vordering van de woning dreigt,
dan wordt afgezien van verkoop en
wordt snel tot vrijwillige verhuur over
gegaan. Een plezierige bijkomstigheid
is, dat deze verhuur in de meeste geval
len plaatsvindt aan urgent woningzoe
kenden die door de gemeente als kan
didaten waren genoemd. Het zal dui
delijk zijn dat op deze wijze welhcht
jarenlange leegstand (zoals in het ver
leden) wordt voorkomen.
Vorderingsprocedure
Een vorderingsprocedure verloopt
normaal gesproken als volgtna onge
veer 2 maanden wordt door de compu
ter een lijst geproduceerd van leeg
staande woningen. Dit geschiedt door
vergelijking van de woningkartotheek
met de gegevens van Afd. Bevolking.
De eigenaren van deze woningen wor
den aangeschreven om -w leegstand te
melden en tevens op te geven wat de
reden van leegstand is. Eigenlijk zijn
de eigenaren wettelijk verplicht om
zelf de leegstand binnen 1 maand te
melden, maar in de praktijk wordt de
ze verplichting niet of nauwelijks nage
komen.
Nadat de meldingen van de eigena
ren binnen zijn, wordt bekeken welke
woningen in beginsel voor vordering in _jex
aanmerking komen. Voor die wonin- o_tjn
gen wordt een vorderingsprocedure in
gang gezeter wordt verder informatie
iwonnen bij de eigenaar, bij Bouw- Veertig man personeel
Bij het betreden van de 19de-eeuwse
teh ke Wonmgdienst. .J,
ste dienst moet de huur- ^nkantenwoning aan de
Gasthuisring 23 gaat er een wereld
««en voor de argeloze bezoeker. Had-
i sommige mensen nog de indruk,
dat een museum een dode verzameling
van herinneringen is, die eens in de
maand door een werkster wordt afge
stoft, niets is minder waar. Zeker niet
bij het Nederlands Textielmuseum in
Tilburg. Natuurlijk: er is een suppoost
en iemand die de spulletjes schoon
maakt. Maar daarnaast loopt er nog
zo’n 40 man personeel rond, verspreid
over verschillende vestigingen. Zo be
vinden zich de afdeling administratie
en de bibliotheek van het museum op
de Goirkestraat. Daartegenover is de
educatieve dienst gevestigd in de voor
malige kantoren van George Droge.
En zéér indrukwekkend is de oude fa
briekshal aan de Gasthuisring, num
mer 7. Daar zijn, naast een grote op
slagplaats, allerlei werkplaatsen voor
onder andere timmerlieden, schilders,
decorontwerpers, etc. Het museum zelf
bevat dan ook slechts 5% van het tota-
Ontduiken
Jammer genoeg blijven nog steeds
bij het vorderingswerk een aantal cate-
snog gorieën leegstaande woningen buiten
*8 te schot. Dit geldt bijvoorbeeld voor on-
°'WI zelfstandige woningen bij het invoe
ren van de vorderingsmogelijkheid is
destijds door de gemeenteraad deze
categorie uitgezonderd. Ook de leeg
staande woningen die in het verleden
een andere bestemming hebben gekre-
gen, bijvoorbeeld als kantoor, blijven
buiten schot. Daarnaast gebeurt het
soms ook dat de vorderingsprocedure
door de eigenaar wordt ontdoken door
de leegstand te «camoufleren».
Iedereen die langdurige leegstand
van een woning in zijn omgeving con-
e‘iteert, kan deze melden bij de heer J.
«j.its van de afd. Woonruimte-zaken
gemeente, tel. 328911, of bij
de leden van de Vorderingsad
viescommissie.
Parbleukens, raakt ons daar de rubriek in heur nadagen nog tot enige omstreden
heid, met oneense mensen en zo. Ach ach... Wiens wiek zouden wij deze week arge
loos beschieten? De Vitesse wellicht?
Wat geeft het, op de foto hierboven, door hoffotograaf van Beurden op een regen
achtige nazomerdag in 1952 genomen, nemen wij een ons autobusminnend hartver
warmend tafereeltje waar, toch altijd weer goed voor een minuut of vijf nostalgisch
wegdromen.
U ziet het, lieve lezeressen, hierboven is niet de westzijde van het Piusplein afge-
beeld: daar schijnen, volgens een vrij groot aantal inzenders op het eind van de oor
log ook overdekte bushaltes te zijn verrezen, om de burgerbevolking te vrijwaren
van de gevolgen der vele luchtaanvallen op het station en directe omgeving.
Nee, we zien hierboven wel degelijk de plaats, waar ook nu nog het in staat van
reconstructie verkerende busstation zich bevindt. Alleen: wat voor een busstation!
Op de plaats waar nu en al sinds vele jaren de instapperrons voor de interlokale
autobussen zijn, bevond zich in de jaren vijftig nog een klein goederen- en rangeer-
emplacement van de Nederlandse Spoorwegen. Dit werd weer begrensd door bet
eerste perron, aan de zuidwestkant waarvan het Beis Lijntje zijn «kop» had. Daar
achter, rechts op de foto net niet meer te zien, was er dan nog een kleine locomotie
venremise, die later nog bijna vijf jaar lang dienst deed al noodstation van Tilburg.
Dat was na de sloop van het oude station op 10 januari 1961 nodig geworden toen
men begon met de uitvoering van het zogeheten hoogspoor-plan. Kort gezegd, hield
t plan in dat het talud van de spoorbaan vanaf de Ringbaan Oost tot aan het wan-
Ibos zou worden verhoogd. Dit dan vooral om de dagelijks voor veel vertraging
zorgende overwegen te kunnen vervangen door ongelijkvloerse kruisingen, oftewel
tunnels, waarvan er 4 zijn aangelegd. De bekroning van deze werkzaamheden werd
gevormd door de bouw van het nieuwe station, dat op 16 november 1965 in gebruik
werd genomen.
Maar terug nu naar ons bus-«station». Zelfs in de zomer zag het er sombertjes
en zeer provisorisch uit. Hadden de wachtende reizigers met de stadsbussen een
heus, donkergroen geverfd wachthuisje tot hun beschikking, midden op het stations
plein waar aan weerszijden de stadsdienst van lijn 1 tot en met 4 vertrok - de reizi
gers die verder weg moesten dienden zich aanvankelijk op de hierboven afgebeelde
trottoirs op te stellen zonder de beschermende aanwezigheid van de robuust ogende
abri’s die u hier ziet.
Denkend aan het woord abri zien we voor ons geestesoog speciaal ten behoeve
van wachtende busreizigers ontworpen schuilplekjes verrijzen, maar de «huisjes»
hierboven waren puur functioneel van ontwerp, zonder enige architectonische pre
tentie en met gebruikmaking van solide materialen zoals afgedankte spoorrails, ij
zeren golfplaten en bakstenen. Alleen de achterwand bood de kleumende reiziger
enige beschutting. Voor- en zijkanten waren slechts afgezet met door twee latten
met elkaar verbonden paaltjes. Elke «abri» had een «ingang» aan de achterzijde,
terwijl men zich aan de voorzijde achter de eerstaangekomene mocht opstellen, in
afwachting voor de opening in de abri-afrastering te komen staan. De bussen par
keerden gewoon op de stoep, dat mocht kennelijk en het hoorde in elk geval bij het
morsige image dat dit gedeelte der stad in die tijd bood.
Nee. laten we eerlijk zijn, mevrouw, het enige leuke op deze foto dat zijn zoals zo
vaak de auto en de bussen. De auto daar kunnen we natuurlijk kort over zijn. Het is
een Morris Minor. Deze schattige autootjes, ontworpen door Alec Issigonis die la
ter ook de nog immer operationele Mini verwekte, werden door het Engelse Nuf
field concern vervaardigd van 1949 tot, indien we ons niet vergissen, 1972.
De Tilburgse Morris-dealer was garage Uijtdewilligen aan de Heuvel, die hier
ook het Tsjechische merk Skoda vertegenwoordigde. De bussen: op de voorgrond
ziet u een Scania-Vabis van 135 p.k. met één pubiieksingang, een dubbele harmoni-
cadeur vlak achter het voorwiel aan de rechterkant. De bus op de achtergrond is
waarschijnlijk een Crossley.
De in Nederland rijdende autobussen werden in die tijd vaak gebouwd door car-
rosseriebedrijven als Verheul en Kromhout, die ook het ontwerp voor hun rekening
namen. Voor de produktie, die vlak na de oorlog op volle toeren plaatsvond, werden
ook de Fokker-fabrieken ingeschakeld. De onderstellen waren meestal afkomstig
van Scania, Crossley, Wolseley en Beynes. De BBA reed o.a. op de interlokale lij
nen vanuit Tilburg ook met Chaussons.
De BBA: Brabantse Buurtspoorwegen en Autodiensten. Aanvankelijk onderhield
de maatschappij dus tramlijnen, waarvan Tilburg er vier bezat, naar Waalwijk, via
Dongen naar Oosterhout, een naar Oirschot en. naast het Beis Lijntje, een stoom-
trammetje naar Turnhout dat reed via Goirle, Hilvarenbeek, Esbeek, dwars door de
bossen naar Poppel en zo langs Weelde naar Turnhout.
In het begin van de jaren dertig werden alle stoomtramlijnjes in de buurt van Til
burg helaas opgebeven: ze waren te onhandig in het gebruik en te duur in exploita
tie. Met de autbus kon je letterlijk alle kanten uit, zonder te zijn gebonden aan de
vaste route van de rails.
Pas na de oorlog, in 1947, kreeg Tilburg zijn eigen stadsdienst die werd gereden
met tien Ford-schoolbussen, in de jaren vijftig vervangen door de bekende tram
bussen van hetzelfde merk. Daama ving het tijdperk aan van de Volvo’s en de Dafs,
dat tot op heden voortduurt.
Tilburg in fragmenten is een serie van de Tilburgse Koerier in samenwerking i
Ronald Peeters van de gemeentelijke archiefdienst. Gedurende enige tijd zullet
in de Tilburgse Koerier wekelijkse foto’s verschijnen waarop een gedeelte van e<
gebouw of straatsituatie staat afgebeeld uit het na-oorlogse stadsbeeld. Aan u, leze
is vervolgens de opdracht uit te maken waar de afgebeelde fragmenten bijhoren.
Onder de inzenders van de juiste oplossing wordt wekelijks een prijs verlook die
ter beschikking wordt gesteld door Boekhandel Gianotten. De prijs bestaat uit één
van de vier door die boekhandel uitgegeven fotoboeken over Tilburg, te weten «Til
burg in beeld 1865-1945», «tilburg in beeld 1945-1980». «Tilburg van boven» en
«Ge waart maar arbeider». Uw oplossing moet u uiterlijk op dinsdag 18 oktober a.s.
voor 18.00 uur deponeren bij de burelen van de Tilburgse Koerier. Op de enveloppe
dient u duidelijk te vermelden «Tilburg in fragmenten».
Vaak reageren lezers telefonisch met waardevolle opmerkingen en aanvullingen.
Omdat de auteur van de «fragmenten» niet altijd op zijn redactiezetel aanwezig is,
willen wij u vriendelijk verzoeken uw reacties uitsluitend schriftelijk te geven.
De winnaar krijgt van ons bericht. Wij wensen u ook deze keer veel genoegen en
succes met het thuisbrengen van onderstaand Tilburgs fragment.
De winnaar van vorige week is de heer. N. Foudrier, Burg. Damsstraat 43, 5037
NP Tilburg.
Op de eerste plaats blijkt dat het zover
aantal leegstaande woningen waarvoor
een vorderingsprocedure is gestart, be- Zoals gezegd, komt het in de meeste
paald niet gering is op ambtelijk ni- gevallen met zover. Van de 69 wornn-
veau zijn 173 vorderingsprocedures 8en waaromtrent aan de commissie
voorbereid. Van deze 173 woningen advies was gevraagd, bleken er 57 tij-
zijn er 69 aan de Vorderingsadvies- dens de hoorzitting of zeer kort daama
commissie voorgelegd voor advies. De alsnog een bewoner te hebben gevon-
overige woningen bleken niet in aan- den. Vier woningen bleken tijdens de
merking te komen voor vordering, óf behandeling in de commissie alsno-
omdat ze alsnog een bewoner kregen, niet voor vordenng in aanmerking
öf omdat vordering op formele gron- komen’ bijvoorbeeld omdat er
den niet mogelijk bleek, bijvoorbeeld
omdat er sprake was van een onzelf
standige woning, zoals bijvoorbeeld
winkelwoningen of etages.
Ook voor de 69 woningen die voor
advies aan de Vorderingsadviescom
missie werden voorgelegd, geldt dat
het overgrote deel na korte termijn
weer bewoond werd, zodat de vorde
ringsprocedure kon worden beëinc
En dat is dan de tweede opvallens
conclusie de vorderingsbevoegdheid
is eigenlijk vooral een preventief mid
del, het voorkomt langdurige leeg
stand.
Keibandjes
De trouwe lezer van de Koerier zal
ongetwijfeld wel eens een Keibandje _rijs
gelezen hebben. Die Keibandjes zijn „ent woninp
aardige, vlot lezende verhaaltjes die komen ingev
soms spelen in de omgeving van Til- ze gegevens
burg en de randgemeenten en zich vergadering worden bel
somtijds in andere omgevingen laten si- Vorderingsadviescommiss
tueren- gesproken zal dit na 5 i
In elk geval zal menig Tilburger bij leegstand het geval
lezing van de Keibandjes wat gaan ver- van de leegstaande
zitten in zijn lekkere leesstoel wanneer gelegenheiM
hem of haar een bekende omgeving de commissie
wordt voorgeschoteld. ren te breng
De auteur van de Keibandjes, de COmmissie b.t
heer Piet Verschoof, heeft nu, je zou aan b W, d
haast kunnen zeggen: als logisch ver- dering moet bt
volg op zijn publikaties in de Tilburgse
Koerier, een aantal van zijn Keibandjes
laten bundelen. Het resultaat is een
heuse bundel Keibandjes die in boek
handel Gianotten in de Hemelpoort te
koop is.