iil Leegstaande woningen huizen om in te wonen 2.16 1.85 1.81 2.20 1.81 1.81 13.8D A, DENISSEN E ZIJN 3 29.450,- VERF-BEHANG 21.550,- Textielmuseum Tilburg heeft toekomst SALAMANDER SALAMANDER NINA RICCI Tilburg in fragmenten oktober 1983 pagina? Koerier Oplage 77.900 ex. c enomen, nemen wij een ons s iei, n tand. en het [Tri Mis* fa 21211 iUVi 1*1J. d j M Verzamelaars Vereniging Tilburg 1 ste-klas behang nog goedkoper KREMERS ALUMINIUM RAMEN EN DEUREN Tel. 42.60.42 Jules Verneweg 104. *•- VOLVO 240 VAN LOON-OTTEN Hasseltstraat 178 VOLVO BEHANG-VERFj iterdag 8okt De mogelijkheid tot het vorderen van leegstaande woningen werkt vooral preventief Kom kijken en vergelijken bij Tilburgs goedkoopste behangzaak. In 1985 van 600 naar 6.000 m2 expositieruimte! Donderdag 13 oktober 1983 27e jaargang nr. 1333 Hartelijk welkom Geen overjarig behang, maar uitsluitend 1ste keus en de laatste dessins. 34Q sedan de zou ver- van de e bekeken van oude vüdige hen iS It. Vanaf heden vindt u een uitgebreide collectie dit delt af fabriek aakt >n tocht e zomer zag tigers met <k ikking, midden en met 4 ver op de hierboven afget -: -heid van de robuust o. schoenen voor dames en heren BELsBudgets 013-433113 OBAM Tilburg bv Spoorlaan 175 BOUWMATERIALEN VAN DE VENNE VAN DER SLUIS NV •n een zer, DeTiW BEGRAFENISONDERNEMING Wilhelminapark 127 Tel 42.55.25 b.g.g. 43.33.70 Van Roosmalen bv Hoge Steenweg 85 - Loon op Zand Tel. 04166-2450 germ gebeurt c teiten, zoa niet nodij gebreid c tiel 2 Uitgave: De Tilburgse Koerier bv Dir. T de Beer-Douwes Oprichter: J.H.G. de Beer wij de begrafenis- rotestantse begrafenis- X Voor ik mijn kinderwagen kies ga ik naar baby-home j voor een deskundig advies Alleen Willem ll-straat 88-90 Cursussen Naast de ling, de wiss textielkui paar seum vangrijke in de bib nsien. Aanvankei Ivarenbeek, Esbeek, i Ie stoomtramlijnjc ig in het gebruik rechtstreekse verkoop e worden op maat gemaal dubbele dichting tegen vragen geen onderhoud Renoveer en isoleer voor eens en altijd stateu. Kivits v van de één van enkele of dubbele beglazing (10 j. gar.) eigen vakkundige montageteams ook in elke kleur leverbaar raadpleeg ons vrijblijvend bij u thuis Bij 'n overlijden in uw familie, zo wel ’s nachts als overdag, belt u eerst ons, wij nemen al de zor gen, betreffende de begrafenis of' eventueel crematie van u over 'fniegdvliü gaat \fangecmee EEZHKJES SS1""* KORVELSEWEG 60 TILBURG 'egelspecialisten Tilburg» goedkoop»!» Korvelseweg 55 TILBURG Telefoon 42 52 77 ffi^Mnstituut Besterdring 225-A 5014 HK Tilburg Vrijdag 14 oktober a.s. Gratis proefles jazzballet Bel voor meer informatie 013/43.14.07 Ae4r32iC24ne Het Nederlands Textielmuseum is nu nog gevestigd aan de Gasthuisring op nummer 23. Redactie-advertantie-afdeling en administratie: N.S. Plein 14-5014 DA Tilburg Tel. 013 430783-430898 Sluitingstermijn voor advertenties en redactie dinsdagavond 22.00 uur. Leegstaande woningen in tijden van woningnood zijn vooral voor woningzoe kenden een bron van vreugde, want misschien wordt zo’n huis hun huis. De vreug de kan snel omslaan in ergernis en onbegrip, als blijkt dat de huiseigenaar het huis om de één of andere reden niet wil verhuren en het onbewoond wil laten. Enkele jaren geleden heeft de gemeente Tilburg de Woonruimtewet 1947 opnieuw inge voerd. Hierdoor heeft de gemeente de mogelijkheid om particuliere woningen die lang durig leeg staan, te vorderen. Een besluit hierover wordt genomen door B W. Dit kan echter pas nadat eerst hierover advies is uitgebracht door de Vorderings- adviescommissie. Deze commissie is samengesteld uit 2 gemeenteraadsleden (de hh. W. Lemmens, CDA, en Evertse, PvdA)één namens verhuurders (J. van Tricht) en één algemeen lid (M. de Groot). Nadat het vorderingswerk geruime tijd had stilgelegen, heeft de Vorderingsadviescommissie in mei vorig jaar haar werk zaamheden weer hervat. Als de balans wordt opgemaakt van ruim 1 jaar vorderingswerk, dan kunnen en kele opvallende conclusies worden getrokken. Tilburg - Prinsenhoeven 20 Tel. 013-431051 - 431052 9 vestigingen in Nederland INTERNATIONALE MUNTENBEURS Zaterdag 15 oktober Strand-restaurant Recreatiepark Beekse Bergen Zaal open 9.00 tot 17.00 uur Inlichtingen tel. 013/432392 Entree 2.50 p.p. Kinderen tot 15 Jaar f 1,- Met de bus v.a. station lijn 42 en 43. - gang IC zvi ho r»zl inc en^" Gemeent elijke Woningdie nst. Deze laatste dienst moet de huur- berekenen en opgeven welke ur- igzoekenden in aanmerking °P r evorderd te worden. Als de- ,e” u i z1° s verzameld zijn, kan er een worden belegd van de ssie. Normaal i zal dit na 5 a 6 maanden het geval zijn. De eigenaar leegstaande woning krijgt de leid om in de vergadering van zijn bezwaren naar vo- ngen. De Vorderingsadvies- brengt vervolgens advies uit die tenslotte over de vor- veslissen. Folder gemeentegarantie Begin oktober heeft de gemeente een nieuwe gemeentelijke folder «Gemeentegarantie in Tilburg» uitge geven. De folder is verkrijgbaar in bet Gemeentelijk Informatiecentrum en is tevens aangeboden aan Tilburgse ma kelaars, woningbouwverenigingen en banken. Tevens verzorgen sen voor de prc“- onderneming. Tel. 42.55.25, b.g.g. 43.33.70 Van Roosmalen bv Hoge Steenweg 85 Loon op Zand Tel. 04166-2450 NIEUWE COLLECTIE LUNETTES PARIS mHOOGERS OPTIEK OOGMEET- KUNDIGEN KONTAKTLENS- SPECIALISTEN I BESTERDPLEIN 31 Bezoekers Aan de heer Snijders de vraag, of er veel Tilburgers in het museum komen. «Nee, in verhouding niet. We krijgen zo’n 40.000 bezoekers per jaar, die hoofdzakelijk van buiten Tilburg ko men. Soms komen ze zelfs van erg ver weg, zoals onlangs een man uit Brazi lië. Hij had daar over ons museum ge lezen. Maar de Tilburgers komen min der gemakkelijk. Nu is dat natuurlijk altijd zo. We kennen de musea in Frankrijk en Spanje vaak beter dan die bij ons in de buurt. Maar een andere oorzaak is misschien ook wel een lichte bitterheid van de Tilburger ten opzich- /an de textielindustrie. De entree- s zou overigens geen enkele rol eten spelen, wan die bedraagt slechts 1 gulden». Wat voor mensen komen er zoal? «Naast individuele bezoekers zijn er vooral veel groepen van scholen, zoals mode-opleidingen, en mensen die iets aan textiele werkvormen doen. Wij stemmen onze tentoonstellingen daar vaak op af». Er wordt overal op bezuinigd, dus ook op de musea in ons land. Veel mu sea moeten, wat betreft hun behuizing en hun portemonnee, een pas op de plaats maken of zelfs een stap terug doen. Zo is het niet met het Nederlands Textielmuseum in Tilburg. De betrok kenen zien namelijk met opgewonden spanning uit naar de verhuizing van de Gasthuisring na:»r het Mommers-com- v aan de Goirkestraat in 1985. Een optimistisch geluid dus. Onze verslag gever ging een kijkje nemen. :ting o /oner ningen bleken I o in de commiss niet voor vordering komen, bijvoorbeeld omdat er geen kandidaten te vinden waren. In drie gevallen is er, na advies van de com missie, daadwerkelijk een vorderings- besluit genomen door B W, zij het dat in één geval de vordering - na een procedure bij de Raad van State - moest worden teruggedraaid. Voor 4 woningen geldt dat op dit moment wel 'oiuc- een a,1v'es tot vorderen is uitgebracht, tdigd maar dat er nog geen besluit door B llende W is genomen. Daadwerkelijke vordering Uit de voormelde cijfers blijkt dat het slechts in incidentele gevallen tot daadwerkelijke vordering komt. In de praktijk blijkt dat eigenaren het zover s permanente tentoonstel- sseltentoonstellingen en de inst-exposities zijn er nog een ?r interessante dingen in het mu- im te doen. Zo kan men een om- ke schat aan informatie vinden ibliotheek van het museum aan de Goirkestraat. En bovendien ver zorgt het museum ook allerlei cursus sen in onder meer weven, kantklossen en breien. Het Nederlands Textielmu seum is dus beslist geen stoffige verza meling van oude spullen. Het is juist een levendige herinnering aan het ver leden. maar dat niet alleen! Het mu seum heeft zich ook tot doel gesteld, dit verleden deels tot het heden te ma ken. Alle tentoongestelde machines werken namelijk nog en worden gede monstreerd en gebruikt. Het museum leert geïnteresseerden zelfs de oude textielambachten weer aan, in de hoop dat die mensen dit doorgeven aan an deren. De cursussen zijn hierbij van groot belang. Misschien dat zo het vakmanschap van weleer niet verloren gaat aan computergestuurde machines. Nieuwbouw Het museum leeft en heeft toe komst. Belangrijk is daarbij de toe komstige nieuwe huisvesting. Men is reeds begonnen met de ingrijpende restauratie van de oude textielfabriek »an de Firma C. Mommers Co. aan de Goirkestraat. Daar moet het textiel museum in 1985 komen. Eén van de doelstellingen wordt dan, dat de mu- seumverzameling meer toegankelijk laakt wordt voor het publiek. Dat door middel van allerlei activi- zoals het binnen en buiten het museum organiseren van rondleidin gen, cursussen, wisseltentoonstellin gen, demonstraties en kunstexposities. Daarbij richt men zich niet alleen tot de bezoeker die komt vanwege studie of gerichte interesse, maar ook tot de zogenaamde «recreatieve bezoeker», die het museum binnnenloopt uit over wegingen van tijdverdrijf. Alles bij elkaar zijn er dus veel goe de redenen om nu én in de toekomst het Nederlands Textielmuseum in Til burg rgelmatig te bezoeken. En als u het nog niet wist, dan zult u beslist ontdekken, dat het museum zeker geen «stoffige boel is, met al die lapjes». (Theo van Drunen) n wordt dan, dat eling meer toegar rdt voor het publiel allerl verschijnt In geheel Tilburg, Golrle, Rlel, Loon op Zand, Udenhout, Bedeel Enschot, Olsterwljk, Moergestel en Hllvarenbeek le museumbezit. Het beste mooiste wordt tentoongesteld. Textielkunst Natuurlijk krijgt de gemiddelde bezoeker zelden of nooit een kijkje achter de schermen. Maar dat is ook lig. Het museum biedt een uit overzicht van wat er met tex- zoal mogelijk is. De permanente tentoonstelling op de begane grond be staat uit allerlei apparatuur uit de ge schiedenis van de textielindustrie: weefgetouwen, breimachines, naaima chines en allerlei voorbeelden van pro- dukten zijn er te vinden. De heer J.C. Snijders, van voorlichting en publici teit, vertelt er meer over: «Het mu seum werd al in 1954 opgericht en kreeg toen spoedig een nationaal ka rakter, waardoor het in 1958 tot Ne derlands Textielmuseum werd omge doopt. Er is nog een textielmuseum in Enschede, maar dat richt zich meer op de industrie, terwijl wij ook veel aan dacht aan de textielkunst besteden». Op de eerste verdieping zijn wisselten toonstellingen van allerlei kunstenaars, die iets met textiel doen, en bovendien worden er regelmatig exposities inge richt rond een bepaald thema. Zo’n thema is nu bijvoorbeeld de kleding- produktie in Nederland onder de titel «De schaar er in». Maar van 15 okto ber tot en met 13 november zal het thema «Schilderen op zijde» zijn. Zo is er elke keer iets nieuws te vinden in het museum. niet laten komen en nog tijdens de procedure zorgen voor bewoning, meestal door verhuur van de woning. Er is geen twijfel aan dat in veel geval len verhuur plaatsvindt onder druk van een dreigende vordering. Als voorbeeld kan worden genoemd een groot onroerend-goedhandelaar uit ’s-Gravenhage, die in Tilburg een groot aantal flatgebouwen in eigen dom heeft. Steeds wanneer een flatwo ning leeg komt, wordt geprobeerd tot verkoop van de flat over te gaan. Wan neer vordering van de woning dreigt, dan wordt afgezien van verkoop en wordt snel tot vrijwillige verhuur over gegaan. Een plezierige bijkomstigheid is, dat deze verhuur in de meeste geval len plaatsvindt aan urgent woningzoe kenden die door de gemeente als kan didaten waren genoemd. Het zal dui delijk zijn dat op deze wijze welhcht jarenlange leegstand (zoals in het ver leden) wordt voorkomen. Vorderingsprocedure Een vorderingsprocedure verloopt normaal gesproken als volgtna onge veer 2 maanden wordt door de compu ter een lijst geproduceerd van leeg staande woningen. Dit geschiedt door vergelijking van de woningkartotheek met de gegevens van Afd. Bevolking. De eigenaren van deze woningen wor den aangeschreven om -w leegstand te melden en tevens op te geven wat de reden van leegstand is. Eigenlijk zijn de eigenaren wettelijk verplicht om zelf de leegstand binnen 1 maand te melden, maar in de praktijk wordt de ze verplichting niet of nauwelijks nage komen. Nadat de meldingen van de eigena ren binnen zijn, wordt bekeken welke woningen in beginsel voor vordering in _jex aanmerking komen. Voor die wonin- o_tjn gen wordt een vorderingsprocedure in gang gezeter wordt verder informatie iwonnen bij de eigenaar, bij Bouw- Veertig man personeel Bij het betreden van de 19de-eeuwse teh ke Wonmgdienst. .J, ste dienst moet de huur- ^nkantenwoning aan de Gasthuisring 23 gaat er een wereld ««en voor de argeloze bezoeker. Had- i sommige mensen nog de indruk, dat een museum een dode verzameling van herinneringen is, die eens in de maand door een werkster wordt afge stoft, niets is minder waar. Zeker niet bij het Nederlands Textielmuseum in Tilburg. Natuurlijk: er is een suppoost en iemand die de spulletjes schoon maakt. Maar daarnaast loopt er nog zo’n 40 man personeel rond, verspreid over verschillende vestigingen. Zo be vinden zich de afdeling administratie en de bibliotheek van het museum op de Goirkestraat. Daartegenover is de educatieve dienst gevestigd in de voor malige kantoren van George Droge. En zéér indrukwekkend is de oude fa briekshal aan de Gasthuisring, num mer 7. Daar zijn, naast een grote op slagplaats, allerlei werkplaatsen voor onder andere timmerlieden, schilders, decorontwerpers, etc. Het museum zelf bevat dan ook slechts 5% van het tota- Ontduiken Jammer genoeg blijven nog steeds bij het vorderingswerk een aantal cate- snog gorieën leegstaande woningen buiten *8 te schot. Dit geldt bijvoorbeeld voor on- °'WI zelfstandige woningen bij het invoe ren van de vorderingsmogelijkheid is destijds door de gemeenteraad deze categorie uitgezonderd. Ook de leeg staande woningen die in het verleden een andere bestemming hebben gekre- gen, bijvoorbeeld als kantoor, blijven buiten schot. Daarnaast gebeurt het soms ook dat de vorderingsprocedure door de eigenaar wordt ontdoken door de leegstand te «camoufleren». Iedereen die langdurige leegstand van een woning in zijn omgeving con- e‘iteert, kan deze melden bij de heer J. «j.its van de afd. Woonruimte-zaken gemeente, tel. 328911, of bij de leden van de Vorderingsad viescommissie. Parbleukens, raakt ons daar de rubriek in heur nadagen nog tot enige omstreden heid, met oneense mensen en zo. Ach ach... Wiens wiek zouden wij deze week arge loos beschieten? De Vitesse wellicht? Wat geeft het, op de foto hierboven, door hoffotograaf van Beurden op een regen achtige nazomerdag in 1952 genomen, nemen wij een ons autobusminnend hartver warmend tafereeltje waar, toch altijd weer goed voor een minuut of vijf nostalgisch wegdromen. U ziet het, lieve lezeressen, hierboven is niet de westzijde van het Piusplein afge- beeld: daar schijnen, volgens een vrij groot aantal inzenders op het eind van de oor log ook overdekte bushaltes te zijn verrezen, om de burgerbevolking te vrijwaren van de gevolgen der vele luchtaanvallen op het station en directe omgeving. Nee, we zien hierboven wel degelijk de plaats, waar ook nu nog het in staat van reconstructie verkerende busstation zich bevindt. Alleen: wat voor een busstation! Op de plaats waar nu en al sinds vele jaren de instapperrons voor de interlokale autobussen zijn, bevond zich in de jaren vijftig nog een klein goederen- en rangeer- emplacement van de Nederlandse Spoorwegen. Dit werd weer begrensd door bet eerste perron, aan de zuidwestkant waarvan het Beis Lijntje zijn «kop» had. Daar achter, rechts op de foto net niet meer te zien, was er dan nog een kleine locomotie venremise, die later nog bijna vijf jaar lang dienst deed al noodstation van Tilburg. Dat was na de sloop van het oude station op 10 januari 1961 nodig geworden toen men begon met de uitvoering van het zogeheten hoogspoor-plan. Kort gezegd, hield t plan in dat het talud van de spoorbaan vanaf de Ringbaan Oost tot aan het wan- Ibos zou worden verhoogd. Dit dan vooral om de dagelijks voor veel vertraging zorgende overwegen te kunnen vervangen door ongelijkvloerse kruisingen, oftewel tunnels, waarvan er 4 zijn aangelegd. De bekroning van deze werkzaamheden werd gevormd door de bouw van het nieuwe station, dat op 16 november 1965 in gebruik werd genomen. Maar terug nu naar ons bus-«station». Zelfs in de zomer zag het er sombertjes en zeer provisorisch uit. Hadden de wachtende reizigers met de stadsbussen een heus, donkergroen geverfd wachthuisje tot hun beschikking, midden op het stations plein waar aan weerszijden de stadsdienst van lijn 1 tot en met 4 vertrok - de reizi gers die verder weg moesten dienden zich aanvankelijk op de hierboven afgebeelde trottoirs op te stellen zonder de beschermende aanwezigheid van de robuust ogende abri’s die u hier ziet. Denkend aan het woord abri zien we voor ons geestesoog speciaal ten behoeve van wachtende busreizigers ontworpen schuilplekjes verrijzen, maar de «huisjes» hierboven waren puur functioneel van ontwerp, zonder enige architectonische pre tentie en met gebruikmaking van solide materialen zoals afgedankte spoorrails, ij zeren golfplaten en bakstenen. Alleen de achterwand bood de kleumende reiziger enige beschutting. Voor- en zijkanten waren slechts afgezet met door twee latten met elkaar verbonden paaltjes. Elke «abri» had een «ingang» aan de achterzijde, terwijl men zich aan de voorzijde achter de eerstaangekomene mocht opstellen, in afwachting voor de opening in de abri-afrastering te komen staan. De bussen par keerden gewoon op de stoep, dat mocht kennelijk en het hoorde in elk geval bij het morsige image dat dit gedeelte der stad in die tijd bood. Nee. laten we eerlijk zijn, mevrouw, het enige leuke op deze foto dat zijn zoals zo vaak de auto en de bussen. De auto daar kunnen we natuurlijk kort over zijn. Het is een Morris Minor. Deze schattige autootjes, ontworpen door Alec Issigonis die la ter ook de nog immer operationele Mini verwekte, werden door het Engelse Nuf field concern vervaardigd van 1949 tot, indien we ons niet vergissen, 1972. De Tilburgse Morris-dealer was garage Uijtdewilligen aan de Heuvel, die hier ook het Tsjechische merk Skoda vertegenwoordigde. De bussen: op de voorgrond ziet u een Scania-Vabis van 135 p.k. met één pubiieksingang, een dubbele harmoni- cadeur vlak achter het voorwiel aan de rechterkant. De bus op de achtergrond is waarschijnlijk een Crossley. De in Nederland rijdende autobussen werden in die tijd vaak gebouwd door car- rosseriebedrijven als Verheul en Kromhout, die ook het ontwerp voor hun rekening namen. Voor de produktie, die vlak na de oorlog op volle toeren plaatsvond, werden ook de Fokker-fabrieken ingeschakeld. De onderstellen waren meestal afkomstig van Scania, Crossley, Wolseley en Beynes. De BBA reed o.a. op de interlokale lij nen vanuit Tilburg ook met Chaussons. De BBA: Brabantse Buurtspoorwegen en Autodiensten. Aanvankelijk onderhield de maatschappij dus tramlijnen, waarvan Tilburg er vier bezat, naar Waalwijk, via Dongen naar Oosterhout, een naar Oirschot en. naast het Beis Lijntje, een stoom- trammetje naar Turnhout dat reed via Goirle, Hilvarenbeek, Esbeek, dwars door de bossen naar Poppel en zo langs Weelde naar Turnhout. In het begin van de jaren dertig werden alle stoomtramlijnjes in de buurt van Til burg helaas opgebeven: ze waren te onhandig in het gebruik en te duur in exploita tie. Met de autbus kon je letterlijk alle kanten uit, zonder te zijn gebonden aan de vaste route van de rails. Pas na de oorlog, in 1947, kreeg Tilburg zijn eigen stadsdienst die werd gereden met tien Ford-schoolbussen, in de jaren vijftig vervangen door de bekende tram bussen van hetzelfde merk. Daama ving het tijdperk aan van de Volvo’s en de Dafs, dat tot op heden voortduurt. Tilburg in fragmenten is een serie van de Tilburgse Koerier in samenwerking i Ronald Peeters van de gemeentelijke archiefdienst. Gedurende enige tijd zullet in de Tilburgse Koerier wekelijkse foto’s verschijnen waarop een gedeelte van e< gebouw of straatsituatie staat afgebeeld uit het na-oorlogse stadsbeeld. Aan u, leze is vervolgens de opdracht uit te maken waar de afgebeelde fragmenten bijhoren. Onder de inzenders van de juiste oplossing wordt wekelijks een prijs verlook die ter beschikking wordt gesteld door Boekhandel Gianotten. De prijs bestaat uit één van de vier door die boekhandel uitgegeven fotoboeken over Tilburg, te weten «Til burg in beeld 1865-1945», «tilburg in beeld 1945-1980». «Tilburg van boven» en «Ge waart maar arbeider». Uw oplossing moet u uiterlijk op dinsdag 18 oktober a.s. voor 18.00 uur deponeren bij de burelen van de Tilburgse Koerier. Op de enveloppe dient u duidelijk te vermelden «Tilburg in fragmenten». Vaak reageren lezers telefonisch met waardevolle opmerkingen en aanvullingen. Omdat de auteur van de «fragmenten» niet altijd op zijn redactiezetel aanwezig is, willen wij u vriendelijk verzoeken uw reacties uitsluitend schriftelijk te geven. De winnaar krijgt van ons bericht. Wij wensen u ook deze keer veel genoegen en succes met het thuisbrengen van onderstaand Tilburgs fragment. De winnaar van vorige week is de heer. N. Foudrier, Burg. Damsstraat 43, 5037 NP Tilburg. Op de eerste plaats blijkt dat het zover aantal leegstaande woningen waarvoor een vorderingsprocedure is gestart, be- Zoals gezegd, komt het in de meeste paald niet gering is op ambtelijk ni- gevallen met zover. Van de 69 wornn- veau zijn 173 vorderingsprocedures 8en waaromtrent aan de commissie voorbereid. Van deze 173 woningen advies was gevraagd, bleken er 57 tij- zijn er 69 aan de Vorderingsadvies- dens de hoorzitting of zeer kort daama commissie voorgelegd voor advies. De alsnog een bewoner te hebben gevon- overige woningen bleken niet in aan- den. Vier woningen bleken tijdens de merking te komen voor vordering, óf behandeling in de commissie alsno- omdat ze alsnog een bewoner kregen, niet voor vordenng in aanmerking öf omdat vordering op formele gron- komen’ bijvoorbeeld omdat er den niet mogelijk bleek, bijvoorbeeld omdat er sprake was van een onzelf standige woning, zoals bijvoorbeeld winkelwoningen of etages. Ook voor de 69 woningen die voor advies aan de Vorderingsadviescom missie werden voorgelegd, geldt dat het overgrote deel na korte termijn weer bewoond werd, zodat de vorde ringsprocedure kon worden beëinc En dat is dan de tweede opvallens conclusie de vorderingsbevoegdheid is eigenlijk vooral een preventief mid del, het voorkomt langdurige leeg stand. Keibandjes De trouwe lezer van de Koerier zal ongetwijfeld wel eens een Keibandje _rijs gelezen hebben. Die Keibandjes zijn „ent woninp aardige, vlot lezende verhaaltjes die komen ingev soms spelen in de omgeving van Til- ze gegevens burg en de randgemeenten en zich vergadering worden bel somtijds in andere omgevingen laten si- Vorderingsadviescommiss tueren- gesproken zal dit na 5 i In elk geval zal menig Tilburger bij leegstand het geval lezing van de Keibandjes wat gaan ver- van de leegstaande zitten in zijn lekkere leesstoel wanneer gelegenheiM hem of haar een bekende omgeving de commissie wordt voorgeschoteld. ren te breng De auteur van de Keibandjes, de COmmissie b.t heer Piet Verschoof, heeft nu, je zou aan b W, d haast kunnen zeggen: als logisch ver- dering moet bt volg op zijn publikaties in de Tilburgse Koerier, een aantal van zijn Keibandjes laten bundelen. Het resultaat is een heuse bundel Keibandjes die in boek handel Gianotten in de Hemelpoort te koop is.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1983 | | pagina 1