lïiïi Ook in de vorige eeuw was het rustig in Tilburg O Flats worden opgekalefaterd Broeken MP Suwno mode NOG 3 DAGEN 19?5 29?5 49?5 55,- DENISSEN 10,- 15 jaar na de bouw bijna KP/z miljoen gulden voor opknappen VERF-BEHANG HTS NODACON al” bv s s s Archiefdienst geeft zesde jaarboek uit Tilburg in fragmenten I -W' Dell K©erier istus 1983 pagina 22 13.95 Oplage77.550 ex. leidingen i dcursussen talen) Tilur -12, 2-4, 7-9 uur ;sen) gratis. WAWWVWi tel tel of -jasje IORTING en colliers. idernisering. 3e Moer/Dongen. aratie of MIEN out, met en -tel.354717 cerij Vrijdag en zaterdag BEGRAFENISONDERNEMING NU ILBURG OP OP NuMtroat 26. hoek Koopvaardljitrooi KREMERS ALUMINIUM RAMEN EN DEUREN Tel. 42.60.42 Jules Verneweg 104. Nergens zo voordelig Katoenen broeken (Kinder) irkeer- DONDERDAG KOOPA VOND 5 halen 4 betalen TEN Vruchten krakelingen SEN EN ingdie dat z zegt :meen J. VAN LOON-OTTEN Hasseltstraat 178 V. Lieshout’s Bakkerijen Hoefstraat 151 - Rozenstraat 54 maanden jen, Utrecht, jm. Hasseltstraat 195a, Tilburg Tel. 013 425487 ^tenbreed^^ assortiment Tegels en Sanitair ook voor 'n smal k budget 04166-3192 W NIEUWE AUTOHUREN! BELiBudget: od4BIB OBAM Tilburg bv Spoorlaan 175 Spijker- en corduroy, broeken en ue met e e treinstelL jmegen-Ve, il de zor- rafenis of j over 1917, ook'd den de ren en ell feite alle ?ondsen en Wilhelminapark 127 Tel. 42.55.25 b.g.g. 43.33.70 betonreparaties jen tussen de be- vemieuwd wor- aansluitingen van met de dakranden worden, er zullen nieu- wor- ver- i de bovenste verdieping ie bewoners verlaagd De laatste kinder-winterbroeken Uitgave: De Tilburgse Koerier bv Dir. T. de Beer-Douwes Oprichter: J.H.G. de Beer ■C Tilburg nsstraat 39 3-42 41 28* 9 af fabriek aakt sn tocht igssecretaresse aresse eek) iwerking. werkt. Tevens verzorgen wij de begrafenis sen voor de protestantse begrafenis onderneming. Tel. 42.55.25, b.g.g. 43.33.70 kloof nog ve r streefde toenmalig X Voor ik mijn kinderwagen kies ga ik naar baby-home s voor een deskundig advies ^^Alleen Willem ll-straat 88-90 mill IR||| janu den die aan de beurt in de Puccinistra len daar rond jul laatste flat zal de zijn. De herstelwef daar rond juni beëindigd zijn. ►o«o»o»o»o«o»o o* 5 O<O<OAO<O<O<0 verschijnt In geheel Tilburg, Golrle, Biel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Olsterwljk, Moergestel en Hllvarenbeek Bij ’n overlijden in uw familie, zo wel s nachts als overdag, belt u eerst ons, wij nemen al de zor gen, betreffende de begra eventueel crematie van u Donderdag 18 augustus 1983 27e jaargang nr. 1325 inzorg en o behan- .v zoets eerst de oorza- toede in Tilburg in de ie achttiende eeuw. elnijverheid ing der Til- leid. De >rlog dsel- zoals dat ietwat eufemistisch uitgedrukt wordt de gemeente Tilburg nu, 15 jaar later, nog gepresenteerd kosten bijna lO'ó miljoen Ruime parke gelegenheid rechtstreekse verkoop af fabriek enkele of dubbele beglazing (10 j. gar.) worden op maat gemaakt eigen vakkundige montageteams dubbele dichting tegen tocht ook in elke kleur leverbaar vragen geen onderhoud raadpleeg ons vrijblijvend bij u thuis Renoveer en isoleer voor eens en altijd Uw koffie staat klaar! I Itgtbpeaalisten BOUWMATERIALEN VAN DE VENNE VAN DER SLUIS NV Tilburg - Prinsenhoeven 20 Tel. 013-431051 - 431052 9 vestigingen in Nederland Redactie-advedentie-afdeling en administratie. N.S. Plein 14-5014 DA Tilburg Tel. 013 430783-430898 Sluitingstermijn voor advertenties en redactie dinsdagavond 22.00 uur. De eerste flat die aan de beurt komt, is die van de Mascagnistraat. Omstreeks -luari zal daar met de werkzaamhe- uvit gestart worden. De volgende flat J:- aan de beurt zal komen, is de flat raat. De reparaties zul- juli 1984 beginnen. De flat in de Perosistraat iffizaamheden zullen 1985 naar verwachting Veranderingen Er gaan nogal wat veranderd wor den aan de drie flatgebouwen. Het be treft vooral de buitenzijde van de flats waaraan gerepareerd zal gaan worden. Zo zal het buitengevelmetselwerk van de voor- en achtergevels volledig ver wijderd worden en vernieuwd worden. Er wordt dan tevens isolatie aange- In de jaren ’60 werd er nog volop gebouwd, in elk geval be duidend meer dan tegenwoordig. De kwaliteit van toen was echter niet van die mate om zich daarvoor op de borst te slaan. Integendeel, men zou zich eerder vol schaamte om draaien en schielijk een goed heenkomen zoeken. Tenmin ste, dat geldt voor 351 flats en de bouwers ervan aan de Mas cagni-, Puccini- en Perosistraat. Deze flats zijn gebouwd in de tijd van de zogenaamde «re- versatie in i, o.a. First Cert. s, Italiaans). irantwoordelij voor dat bouws leek niet goed Tilburg in Fragmenten is een serie van de Tilburgse Koerier in samenwerking met Ro nald Peeters van de gemeentelijke archiefdienst. Gedurende enige tijd zullen er in de Tilburg se Koerier wekelijks foto’s verschijnen waarop een gedeelte van een gebouw of straatsituatie staat afgebeeld uit het na-oorlogse stadsbeeld. Aan u, lezer, is vervolgens de opdracht uit te maken waar de afgebeelde fragmenten bijhoren. Onder de inzenders van de juiste oplossing wordt wekelijks een prijs verloot, die ter be schikking wordt gesteld door Boekhandel Gianotten. De prijs bestaat uit één van de vier door die boekhandel uitgegeven fotoboeken over Tilburg, te weten «Tilburg in beeld 1865-1945», «Tilburg in beeld 1945-1980», «Tilburg van boven» en «Ge waart maar arbeider». Uw oplos sing moet u uiterlijk op dinsdag 23 augustus a.s. voor 18.00 uuur deponeren bij de burelen van de Tilburgse Koerier. Op de enveloppe dient u duidelijk te vermelden «Tilburg in fragmen ten». Vaak reageren lezers telefonisch met waardevolle opmerkingen en aanvullingen. Omdat de auteur van de «fragmenten» niet altijd op zijn redacteurszetel aanwezig is, willen wij u vriendelijk verzoeken uw reacties uitsluitend schriftelijk te geven. De winnaar krijgt van ons bericht. Wij wensen u ook deze keer veel genoegen en succes met het thuisbrengen van onderstaand Tilburgs fragment. De winnaar van vorig week is A. Vos, Puccinistraat 16,5049 GR Tilburg. Brekel». Nu is de naam van den Brekel in Tilburg natuurlijk bekend genoeg: de herenmodezaak op de hoek Heu vel/Heuvelstraat en vroeger de apo theek, later drogisterij, in de Heuvel straat, maar en daar gaat het hier over, vooral het eertijds befaamde etablisse ment «Modem» aan de Heuvel, zo on geveer waar nu de zuidelijke rijbaan van de verlengde Spoorlaan loopt. «Modern» had een voortreffelijke keu ken en werd geëxploiteerd door «Lo- wieke» van den Brekel, de «held» van dit zeer onderhoudende verhaal. Met deze inhoud is ook deze zesde (vijfde) aflevering van de Lindeboom weer een werkje geworden dat elke rechtgeaarde Tilburgse in haar boe kenkast moet hebben. Dit is dan ook mogelijk: voor 19,50 kunt u zich dit voortreffelijk verzorgde boek aan schaffen. Het is te koop in de studie zaal van de archiefdienst in het paleis- Raadhuis (toch al een bezoekje waard) en bij de plaatselijke boekhandels. Het lijkt wel een zogenaamd naïef schilderij: deze afbeelding van de textielfabriek van het Korvelplein. Voor 1830-1870 oefende Diepen hier zijn bedrijf uit. Daarna, tot 1971, was er de firma van Dooren en Dams gevestigd. Alleen het gebouw rechts, het voormalige kantoor-woonhuis, staat er nog. Het is in gebruik als eerstelijns ge zondheidscentrum. Het schilderij is in 1891 vervaardigd door Armand Diepen. niet alleen aan de hand van indeling en kwaliteit van gebouwen en machi nes, maar ook door een analyse van het produktieproces, de bedrijfsvoe ring en de verhouding tussen fabrikant en werknemers. Sociale onrust Weer een ander aspect van Tilburgs sociale geschiedenis wordt aangeroerd in het artikel van drs. Henk van Door- emalen: «Sociale onrust - aktie en vroege organisatievormen onder de ar beidende bevolking in Tilburg 1825- 1875». Een lange titel voor een nood gedwongen wat fragmentarisch geble ven opsomming van een betrekkelijk gering aantal relletjes en opstootjes en een nauwelijks noemenswaardige hoe veelheid pogingen om tot een vorm van arbeidersorganisatie te komen. Vakorganisaties waren op het eind van de behandelde periode voornamelijk nog gezelligheids- en scholingsclubs. Frappant is wel dat de hierboven vermelde installaties van een stoom machine bij Pieter van Dooren, het voortschrijden der beschaving dus, bij de grotendeels van van Dooren afhan kelijke Broekhovenaren veel protesten uitlokte. Tijdens het transport naar de fabriek probeerden een samenge stroomde menigte textielarbeiders, door het werpen van keien en andere zware voorwepen de stoommachine te beschadigen en daarmee de (ook toen al) dreigende teloorgang van hun werkgelegenheid te verhinderen. Monopoly De laatste bijdrage in dit zesde jaar boek «De Lindeboom» is van de hand van Dr. Ir. C. van den Brekel. Het draagt de tot de verbeelding sprekende titel «Monopoly op de Heuvel - of het veelbewogen leven van Louis van den ietwat voorbarig, omdat de zaak nog in de commissie volkshuisvesting en milieu moet komen en wel op deze dag 18 augustus. Daarna moet het één en ander nog besloten worden in de gemeenteraadsvergadering. Edoch, de gemeentelijke woningdienst antici peert reeds zoals men dat zou kunnen uitdrukken. Wel zegt voomoemde --Jat ajs de gemeenteraad anders lus geen of minder geld voor het opknappen van de flats over heeft, de bewoners zo spoedig mogelijk over dat besluit geïnformeerd zullen wor den. Klachten De klachten nieuw. Al vlak i ken bewoners l ningdier kages, t: buitengevel vooral op etc. Deze 1 terugkc gelden ger gemeen- ontvan- het gaat met te samen ven van de ge- »t wordt er van teenteraad ak- uitgaven. Dit is volutiebouw», zoal; en daarvan krijgt d eens een rekening dure guldens. Gelukkig hoeft Tilburg die rekening niet alleen te betalen, maar het blijft een wrange vrucht in deze financieel schrale tijden. Regeren is vooruitzien, is het gezegde, het zal in 1968 wel mistig geweest zijn. Ook dit jaar is «de Lindeboom» weer een bron van interessante wetens waardigheden omtrent het verleden onzer stad. Het jaarboek telt 158 pagi na’s en is ruimschoots van illustraties voorzien. De 7 bijdragen die het bevat behandelen elementen uit de Tilburgse geschiedenis van de veertiende tot en met de twintigste eeuw. De artikelen zijn naar chronologische volgorde ge rangschikt en dus begint het jaarboek met een bijdrage van stadsarcheoloog Henk Stoepker onder de titel «Een hutje op de heide - verslag van een op graving aan de Reitse Hoevenstraat te Tilburg». Het artikel geeft een goed beeld van de werkwijze der Tilburgse gemeente-archeologen, evenals dat het geval was in het verslag over de afgelo pen jaren van die gemeentelijke ar cheologische dienst wat vorige week op deze plaats uitvoerig is besproken. 22 mannen Een paar eeuwen voorwaarts in de tijd gaat vervolgens C.J. Weijters, de hoogbejaarde nestor der Tilburgse ge- schiedbeoefenaren, in een doorwrocht artikel getiteld «Het college der 22 mannen in Tilburg». Dit college heeft bestaan van 1602 tot 1688. Het was een soort adviesraad van het dorpsbe stuur met een belangrijke stem in fi nanciële zaken. Het getal 22 duidt op een specifiek Tilburgse situatie: elk der elf herdtgangen of gehuchten waaruit Tilburg destijds was samengesteld (Goirke, Veldhoven, Korvel, Broekho ven, etc.) leverde 2 leden voor dit col lege van 22 mannen. Men zou, een grove vergelijking makend, dat college een soort zeventiende eeuwse gemeen teraad kunnen noemen. Men kan zich de opluchting van drossaart en schepe nen van Tilburg voorstellen, toen in 1688 het instituut der 22-mannen na allerlei strubbelingen weer van het «in- spraaktoneel» verdween. Oud-redacteur J.A.J. Bex van «De Lindeboom» reconstrueert aan hand van een toevallig aangetroff grafsteen van de Tongerlose monnik Adriaan Geerincx een interessant stukje kerkelijke geschiedenis van onze stad. j over de flats zijn niet na de bouw ervan trok- bij de gemeentelijke wo- enst aan de bel. We noemen lek- beschadigde metselwerk op de sl, doorbuigende plafonds, de bovenste verdiepingen, klachten bleven regelmatig tomen en werden verholpen met ?ie?S,U 1 uit het onderhoudsfonds van de -ïmeentelijke woningfonds. Afdoende maatregelen werden echter niet getrof fen, omdat die dienst daar geen geld voor had. Onlangs is men bij de gemeente toch tot de conclusie gekomen dat de klachten te maken hebben met structu rele bouwfouten. De gemeente praat in dit verband over bouw- of systeemfou- ten. Die fouten hebben te maken met het gekozen bouwsysteem en dat was in ’68 een systeem dat snel en goed koop was revolutiebouw. Verantwoordelijk Wie was er nou verantwoordelijk voor die fouten, voor dat bouwsysteem 'W dat naar later bleek niet goed geweest was? Was dat nou de bouwheer, de bouwmeester, de uitvoerder? Vragen die, gezien de opknapkosten, zeer ur gent waren. Uitvoerders bleken failliet en veel touwtrekkerij hield de zaak al leen maar op. Uiteindelijk heeft de ge meente dan besloten tot daadwerkelij ke actie over te gaan. Ze weet-^ich daarbij gesteund door het rijk. Het «ijk wil immers gaan bijdragen in dé op knapkosten voor een bedrag van 4.224.000,-. Het resterende bed 6.212.124,-, zal de gemeente op n ten brengen. Daarvan komt een drag van 2.400.000,- uit de pot niet voorzienbare extra onderhou kosten woningwetwoningen. Zegt de gemeente ja Onlangs hebben de bewoners van de betrokken flats bericht van de telijke woningdienst Tilburg gen. Voor alle duidelijkheid om drie flatgebouwen 351 flats. In dat schrijve! meentelijke woningdienst uitgegaan dat de geme koord zal gaan met de ui Onderhoudsplan flatwoningen Stokhasselt Voor onderhoudsplan 351 flat woningen Stokhasselt aanvraag om financiële steun uit fonds bouw- en systeemfouten, doorge zonden naar Hoofd Ing. Direc teur, ontvangt Tilburg 1.424.000,-. Contact opnemen met HID over eerder gedane toe zegging dat gemeente 2,8 mil joen aan financiële steun zou krij gen. Voorstel aan raad op 5-9-1983 krediet te voteren van ƒ3.812.124,- voor onderhoud van betreffende complex. Onrendabel bedrag van ca. 2.400.000.- dek ken uit reserve niet voorzienbare extra onderhoudskosten woning wetwoningen. Op 18-8-1983 in commissie volkshuisvesting en mi lieu... Bewoners schriftelijk en mondeling informeren (bijeen komsten op 31 augustus en 1 sep tember). Informatie De bewoners zullen door de ge meentelijke woningdienst nader geïn formeerd worden en wel op 31 augus tus en op 1 september van dit jaar. De avonden worden gehouden in het wijk centrum de IJpelaar. De avonden be ginnen om 20.15 i\. Op die avond zul len vertegenwoordigers van de aanne mer ook aanwezig zijn. Alle reparaties zullen huurprijsverhoging gaan inhou den. bracht tussen de buitenlaag en de bin- nenlaag van die gevels. Verder worden er v - uitgevoerd, de kitvoege tonelementen zullen v den, de onderlinge de betonelementen zullen hersteld we kinderkamerramen geplaatst den en loszittend stukwerk zal nieuwd worden. Tenslotte zullen plafonds van de in overleg met de worden. Ongemak De reparaties zullen voor de bewo ners het nodige ongemak opleveren, geluidsoverlast bijvoorbeeld zal onver mijdelijk zijn. Vooral het verwijderen van het gevelmetselwerk zal nogal wat lawaai gaan opleveren. Planning Naar verwachting zal aan iedere flat ongeveer 6 maanden gewerkt worden. Enige tijd geleden verscheen, alweer voor het zesde opeenvolgende jaar, «De Lindeboom». Het is de titel van de Tilburgse jaarboeken, bun dels met artikelen over aspecten van Tilburgs geschiedenis. Het jaarboek wordt uitgegeven door de Archiefdienst van de gemeente Tilburg en staat onder redactie van medewerkers van deze dienst, te weten Arajan van Loon, Ronald Peeters, drs. Gerard Steijns en drs. Henk Stoepker. Armenzorg In een lang artikel «Armenzor armoede in Tilburg voor 1800» uv delt drs. Fons Plevo- ken van de armoede in Ti zeventiende en de achttienc Ook toen al was de textieh de belangrijkste broodwinning burgers, zij het als huisnijverhe lage lonen leidden in tijden van oorlog en daaruit voortvloeiende voedsel schaarste en hoge voedselprijzen tot een snelle verpaupering van de volks massa. Hiertoe droegen de in zo’n si tuatie passende besmettelijke ziekten uiteraard bij. In het vervolg van het ar tikel schetst Plevoets hoe langzamer hand een soort liefdadigheidsorganisa- tie of armenzorg vorm krijgt. Van oudsher werd deze charitas beoefend door de katholieke kerk. In de loop van de zeventiende eeuw vindt er bin nen deze «Tafels van de Heilige Geest» een toenemende secularisatie plaats: (welgestelde) burgers gaan de plaatsen der geestelijken innemen bij de «armenraad». Vervolgens zien we, zoals in die tijd overal in West-Europa op vrijwel elk gebied - een steeds om- vangrijker wordende overheidsbe moeienis met de armenzorg: die zou tenslotte, in de tweede helft van de twintigste eeuw uitmonden in de ver zorgingsstaat zoals wij die nu kennen. Industriële archeologie Een ander thema van hetzelfde on derwerp behandelt de sociaal-histori- cus drs. Ton Wagemakers: «Een mo derne textielfabriek omstreeks 1830 - een industrieel -archeologische recon structie». Die moderne textielfabriek was het bekende bedrijf van Pieter van Dooren, aan de Hilvarenbeekseweg, opgericht in 1825 en onder veel terech te verontwaardiging in 1975 afgebro ken. Als eerste in Tilburg plaatste Pie- «L>e ter van Dooren in 1828 een stoomma- de chine in zijn bedrijf - overigens een ffen Jaar 'aler a' gevolgd door de gebroe- mik ders Diepen, toen nog aan het Korvel- plein gevestigd. Nauwkeurig beschrijft Wagemakers het moderne van Pieter van Dooren», Begrijpelijkerwijs zijn velen van ons het inmiddels vergeten, maar tochTilburg heeft zijn opkomst en groei te danken gehad aan de industrie. In de eerste plaats natuurlijk de tex tielindustrie maar daarnaast zijn er ook altijd andere sectoren van bedrijvigheid in onze stad geweest. Sectoren die lang op de achtergrond zijn gebleven en als minder belangrijk werden afgedaan. Desondanks leverde de grootste tak van industrie naast de textiel, de metaalsektor, ook aan het begin van deze eeuw al de twee grootste bedrijven van Tilburg, bedrijven die, nu de textielindustrie alweer lang geleden volstrekt roemloos ten onder is gegaan, op de dag van vandaag nog steeds de twee grootste bedrijven van Tilburg vormen. Bedrijven, zeggen we er nadrukkelijk bij, want de grootste werkgever van Tilburg is de gemeente, wij met zijn allen dus. Maar daarna komen dan toch de Volt, die sinds een jaar of drie Philips-Tilburg heet, met bijna tweeduizend mensen op de loonlijst en vervolgens het be drijf waarvan u hierboven'een deel van de zuidgevel zietden Atteljee, ofwel de Hoofdwerk plaats Tilburg der Nederlandse Spoorwegen. Bij dit bedrijf, onze «overbuurman», werken momenteel ongeveer 750 mensen, waarmee men weer terug is op het aantal van 80 jaar geleden. Wanneer de Hoofdwerkplaats precies is opgericht schijnt moeilijk te achterhalen te zijn. Ofschoon in de zestiger jaren der vorige eeuw het begrip «archief» al eeuwen bekend was, blijkt ook uit recente wetenschappelijke publikaties onzekerheid omtrent de stichtingsdatum het moet 1868 dan wel 1869 zijn geweest. In elk geval werd Tilburg in genoemde jaren, tussen 1860 en 1870, van een stad met alleen zandwegen als verbinding naar de buitenwereld tot een centraal gelegen plaats met maar liefst vier spoorlijnen naar evenzovele windstreken. In 1863 kwam de eerste railverbinding met de buitenwereld tot stand, de spoorlijn vanuit Breda, ter wijl in 1865 de lijn Tilburg-Boxtel-Eindhoven !-Venlo gereed was. In 1866 volgde de aanslui ting Tilburg-Den Bosch terwijl in 1867 tenslotte een heuse internationale spoorwegverbin ding tot stand kwam de lijn Tilburg-Turnhout-Leuven-Brussel, oftewel het Belslijntje. Mede door de centrale ligging van Tilburg in het zuiden, werd hier al snel een onder- houdswerkplaats van een der spoorwegmaatschappijen, de Maatschappij tot exploitatie van Staatsspoorwegen gevestigd. Na de fusie van de grote landelijke spoorwegondernemingen en de betrekkelijk snel daarop volgende overname door de staat der Nederlanden kregen de mensen die op d’n atteljee werkten een vrij forse statusverhoginghoewel ze fabrieksarbei ders waren konden ze zich tevens ambtenaren noemen. Dat verstevigde niet alleen het gevoel van eigenwaarde der atteljee-mensen maar vooral ook, veel belangrijker, hun rechtspositie als werknemer. Waar de gemiddelde textielarbeider betrekkelijk rechteloos was, met huid en haar overgeleverd aan de textielbaron, wiens «lijfeigene» hij bijna was en die hem naar wille keur kon ge- en verbieden - bij de mannen van het spoor lag dat even anders. (De arbeiders in de andere metaalbedrijven namen wat hun sociale- en rechtspositie betreft zo’n beetje een tussenstatus in ze waren beter af dan de textielarbeiders maar konden zich minder veroolo- ven dat de N.S.-werkers). De mannen van het spoor hadden zich op vrij grote schaal georga niseerd binnen de neutrale vakvereniging het N.V.V. Terwijl het de textielarbeiders op straffe van onmiddellijk ontslag verboden was zich zelfs bij de werkgeversvriendelijke katholieke vakbond aan te sluiten. Het is ook allemaal te verklaren op de hoofdwerkplaats had men voornamelijk ge schoolde vakmensen nodig en die waren in Tilburg niet voorhanden. Zodoende bestond het grootste deel der werkplaatsarbeiders uit «import» van boven de Moerdijk. En bovenmoerdij kers lieten zich ook toen al niet zo makkelijk de kaas van het brood eten als wij brave Bra banders, waarbij de Tilburgers dan nog als extra volgzaam gelden. Voeg daarbij dat de meeste spoormannen niet katholiek waren en de sociale kloof tussen nieuwkomers en inboorlingen ligt in al zijn breedte voor ons. Later, na 1900 werd die kloof nog verwijd door de oprichting van de woningbouwvereni ging «Ontwikkeling» die ernaar streefde een eigen wijkje voor de Atteljee-werkers op te zet ten. Door tegenwerking van het toenmalige gemeentebestuur mislukten deze plannen groten deels maar toch heeft de wijk tussen Koestraat (nu N.S.-Plein), Zuid-Oosterstraat en En- schotsestraat lang de naam «Rooie buurt» gedragen, door de vele spoormensen die er woon den, o.a. in de 50 gerealiseerde huizen van «ontwikkeling». Zoals gezegd is de hoofdwerkplaats altijd een belangrijke factor in de werkgelegenheid voor Tilburg geweest. Vrij kort na de oprichting, omstreeks 1870, werkten er al 300 man. De grootste personeelssterkte werd bereikt tijdens de Eerste Wereldoorlog, in de jaren 1915- toen er zo’n 1600 mensen bij den Atteljee in dienst waren. Een naorlogs dieptepunt d omstreks 1970 bereik, er werkten doen nog maar 650 arbeiders aan het N.S.-plein. Is de aratie van treinrijtuigen maar zeer kort in het takenpakket van de hoofdwerkplaats geble- de reparatie van locomotieven heeft er altijd toe behoordeerst de stoomlocs en later de diesels, de diesel-electrische en de met electromotoren uitgeruste locs. Overigens wor- zogenaamde dieselelectrische treinstellen, zoals die in ons land op de meeste enkel- vakken rijden (Betuwelijn, Nijmegen-Venlo e.d.) in hun geheel, dus inclusief de rijtuig- gerepareerd. Daar men elk mankement aan de NS-locomotieven moet kunnen repare- n elk versleten onderdeel moet kunnen vervangen, heeft men op de hoofdwerkplaats in aue faciliteiten en materialen om complete locomotieven te bouwen. Kortom, wat let Piusplein 54 Tilburg DE NIEUWE KOLLEKTIE nu nog met extra ag. oe- be- an is-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Tilburg - De Tilburgse Koerier | 1983 | | pagina 1