BB
mi
'fyebers
KULTUREEL SENTRUM
STHDSSCHnUhiBUHG
F l’ll
Jan Blaaser met een nieuwe show
The McCalmans in Trefsentrum
Moergestel
PubliekstheaterWinkeldochters
HOOT
FiLMHUiS
2 films van Wim Wenders
Falsche
Bewegung
TH Dj iDD
s 1UWTW
Schotse folkgroep
The McCalmans
JOEP STRAATMAN
Noordhoekring 19, Tilburg Telefoon 013/422584
JOEP STRAATMAN
CVANIERSEL
JOEP STRAATMAN
Eksposities
The State of Things
Der Stand der Dinge
i
35
,90
,50
4
Performance
door Marinus
Wie is bang voor
Guido Lauwaert?
«Fragmenten
uit de
geïllustreerde
muziek»
van Dijke
voorde
verloofde,
zorgen wij nf
voor de ring.
De Groep met
«Untitled»
Blijspel «Sukses
Brabants Orkest
verzorgt laatste
Koffiekonsert
Manet-
tentoonstelling
Het is teater zoals te verwachten
en te voorzien was
N
Ai
mei 1983 pagina 16
DE TILBURGSE KOERIER
Donderdag 5 mei 1983 pagina 17
ing niet
Schotse folk-band
LOO u.
voere:
ving.
m2
m2
m2
n kozijnen,
Xorvelseweg 243, Tilburg^
TEL
GALOWS
Tien jaar kleiwerk
uit het Keramisch
Werkcentrum Heusden
irde.
errassen.
in ee<
furt. I
dend
't
Zant
vi toe ge-
het toneel
lustreerde
OPHEFFINGSUITVERKOOP
PERZISCHE EN ANDERE OOSTERSE TAPIJTEN
KORTINGEN VAN 25% TOT 50%
OPHEFFINGSUITVERKOOP
PERZISCHE EN ANDERE OOSTERSE TAPIJTEN
KORTINGEN VAN 25% TOT 50%
JOEP STRAATMAN
Noordhoekring 19, Tilburg Telefoon 013/422584
OPHEFFINGSUITVERKOOP
PERZISCHE EN ANDERE OOSTERSE TAPIJTEN
KORTINGEN VAN 25% TOT 50%
Noordhoekring 19, Tilburg Telefoon 013/422584
handel
en
lijsten-
kunsthandel-Lijstenspecialist1
Alleen Besterdring 46. telefoon 431386
.Finn 1
Een
mans»
nieuv'»
OPHEFFINGSUITVERKOOP
PERZISCHE EN ANDERE OOSTERSE TAPIJTEN
KORTINGEN VAN 25% TOT 50%
Noordhoekring 19, Tilburg Telefoon 013/422584
„ts verwc
nanier var
ïm gestimuleerd om c
i speels woordgebruik
neter - de kleine no<
29b,
van 10.00
18.00 uur.
uur vanaf
T/m 21 mei
Kultureel Sentrum en
Schouwburggalerie
Noud van de Ven
monumentale collages
Sinds 1977 staat één
5riefka~- ---
meD?jke .Video.
.het ge-
bewegen hierin
1 naken v
Exclusieve
schilder
stukken
en reprodukties
en hèt adres voor
alle soorten
lijsten!
Zaterdag 7 mei organiseert de «Jer-
i Lee Lewis fanclub» naar aanleiding
in haar 2O-jarig bestaan een
meeting in hotel-café «De I
Stationsstraat 20,
j belangs
Lewis en rock
harte welkom.
ry
var
’n roll r
zool», f
Alle
ectie
45 stuk
irting.
lent - Durox
tegelsnijders
jnen - dakramen
wordt in een regie van
seld door Annet Nieu-
Brandsma, Rudi van
-r van Straelen op vrij
dag 6 mei in de schouwburgzaal.
Ger Thijs werd in 1948 in Ubach gebo
ren. Hij debuteerde in 1970 als regisseur bij
Theater met «Jacques de fatalist», gevolgd
door de regie van zijn eerste eigen stuk «Pa-
j °-a-
Öom Wanja» van
van Ger Thijs, en
Kwekeling» door
180 in een regie van
elf jaar muzil
evolutie door;
vondsten zijn
gaan spelen.
De samenwerking met de theatergroep
Radeis International (bekend in Tilburg
van «Ik wist niet dat Engeland zo moot
was») heeft hen hierin sterk gestimuleerd
(de composities «Groucho wegens ziekte»
en «Radeis International»).
De hele voorgeschiedenis heeft ertoe ge
leid dat De Nieuwe Snaar nu op he
komt met «Fragmenten uit de geïllu
muziek», op vrijdag 13 mei.
De Snaar bestaat uit: Jan De Smet
(aacordeon, zang), Kris De Smet (hobo en
zang), Geert Vermeulen (viool, cello en
zang), Benny Op De Beeck en Peter Ver
monden (techniek).
Een hotel, ver van de bewoonde wereld
aan de Portugese kust. Het toeristenseizoen
is voorbij. Het hotel is leeg buiten een Ame-
rikaans/Europees filmteam. Het hotel dient
als decor voor een science-fiction film. The
Survivors, een remake van Allan Dwan’s
«The most dangerous man alive». Het werk
aan de film wordt onderbroken omdat er
geen geld meer is. Gordon, de producent, is
na de start van de film naar Los Angelos ge
vlogen en zal een paar dagen later weer ‘.z
rugkomen met geld en nieuw filmmateriaal.
Maar hij komt niet opdagen. Dan besluit de
regisseur zelf naar Lo-
om Gordon te zoeken ui un viaovu ui «u
Van donderdag 5 tot en met woensdag
18 mei vertoont het Filmhuis Tilburg
iedere avond om 22.00 uur (behalve op
zondag) in de filmzaal van de Stads
schouwburg de film «The State of
Things» (Der Stand der Dinge).
en dezelfde prent-
zijn werk. Vele tienduizenden kaarten wer-
den versneden en op symetrische wijze op
nieuw gerangschikt tot er monumentale col
lages - die vaak hele wanden beslaan - ont
stonden.
maatschappij door te Echten. Het zijn geen
lijks een wereldhervormende denkbeelden, integen-
Met dit deel.Hoewel
Zonder zijn oude reputatie als moppen
tapper geweld aan te doen, brengt Blaaser
ook enkele nostalgische nummers, waarin
hij in eenvoudige, trefzekere woorden, de
e verschillen blootlegt tussen de ver-
spillingsmaatschappij van nu en de armoede
uit zijn jeugdjaren.
Maar vooral kreëert Jan een sfeer van ge
zellig samenzijn.
In de lange reeks folk-konserten die
de schouwburg dit seizoen op haar
gramma heeft, is het op zondagmiddag 8
mei de beurt aan The McCalmans. Om
14.30 uur verschijnen zij op het podium
van de studio-zaal.
The McCalmans bedie-:*u-
tamelijk sober instrumenta..»...,
lijk in dienst staat van hun-r'*
liedjes die op hun repertoire staar.,
‘'"ofdzakelijk uit de boeken, welk* J-
ter van de groep, lan McCa'
Niemand waarschijnlijk. Als je de beteke
nis in verband brengt met angst. Maar als je
bang eerder gaat bekijken als wrevel, onge
mak, walg, haat, wanbegrip, plaatsingsge-
brek, onnavolgbaarheid, verwarrend, be
vreemdend zal het zowat raak zijn.
De produktie vertrekt van Edward Al
bee’s «Wie is bang voor Virginia Woolf?»,
maar is, groeiend, bevolkt met eigen tussen
teksten, aangepast aan theater en publiek,
laat een eenzame acteur zien waar niemand
mee wil spelen, door velen aangemoedjgd
maar door dezelfden gemeden. Hij staat - al
spelend - te wachten op zijn medespelers,
die niet komen nooit zuuen komen en dat
alten en dat is naar jn het ga(jer van de «Gevaarlijk weet hij in wezen maar al te goed. Ergens is
Jan Fabre s bijna Entertainment» presenteert De Groep de hij zelfs blij en voelt zich maar best als een-
liteit m het rmxen theaternerformance «Untitled» op vrijdag 6 zame.
2030 uur in de theaterzaal. Een Maar nu wil hij laten zien wat zeven jaar
nmerspiel in twaalf scènes en inter- Nederland hem bijgebracht heeft: een rust
fan de tekst van Oey Tjeng Sit op het speelvlak, beheersing van stem en be-
eetbaar zijn knikkers ook vergif- weging, onderdrukking van tijd en ruimte.
Tjeng Sit is beeldend kunstenaar Zaterdag 14 mei. Theaterzaal.
ird om zijn etalages in zijn apoteek
nsterdamse Prinsengracht. -
«De Nieuwe Snaar» uit Belgie, is reeds
~ikaal actief en heeft een hele
orgemaakt. Humor en teatrale
jn een steeds belangrijkere rol
De liedjes in hun repertoire, waarbij
zij een selektie kunnen maken uit zo’n
400 ingestudeerde nummers, komen
hoofdzakelijk uit de boeken, die lan
opzoekt. De nummers worden op de
band gezet en op die manier worden
de arrangementen gemaakt.
Nick Keir, die onlangs tot het trio is
toegetreden heeft enkele jaren deel uit-
«Rock ’n roll»
Bij deze schilderperformance van d
delburgse kunstenaar Marinus van
speelt, behalve het schilderen, ook h
bruik van de ruimte, het zich
eenn grote rol. Door gebruik te ma
allerlei beeldend materiaal en door
lende zintuigen te prikkelen, probeert
Dijke een totale sfeer te creëren, die
weerslag heeft op zijn bezig zijn.
Als van Dijke bijvoorbeeld enkele klan
ken op de piano produceert, heeft dit in
vloed op de sfeer. Deze sfeer heeft weer in-
t, wat weer tot uiting komt
3 e maakt, behalve van Roelo
gebruik van primaire min.).
die dicht bij de natuur V'~~
lut en bladeren. Daar- schreef voornamelijk
imte nadrukkelijk een «Tristan en Isolde», «Pa
vezig die van Dijke als die tesamen «De Ring
vormen de belangrijkste
ke noemt zijn perfor- wig II van Beieren kon
indkruipen op moeder theater bouwen in Bayt
-Jitingen,
ui.
20.30 uur in de thea-
ienen zich van een
ntarium, wat duide-
hun samenzang. De
■■'oire staan, komen
hoofdzakelijk uit de boeken, welke de op-
richter van de groep, lan McCalman op
zoekt.
The McCalmans brachten intussen al een
stuk of twaalf elpees op de platenmarkt.
Ook zijn ze al lang geen onbekenden meer
voor radio en tv en hebben ze ontelbare
toernees door talrijke landen achter de rug.
Samenstelling van de groep lan McCal
man (gitaar, wierdolin), Derek Moffat (gi
taar, mandoline en bodhran) en Nick Keir
1 (tenor-banjo, mandoline, gitaar, dwars- en
blokfluit, wierdolin en mondharmonika).
De tentoons
geselecteerde
centrale f-'--*;
de film van Ruiz en “met Henri Alekan. En tram de afgelopen
dat herinnerde me aan mijn eigen films van Nederland kan eei
lang geleden Alice of lm Lauf der Zeit. De collectie getoond v
dient film van Ruiz werd gedraaid in een rustige Bij de tentoons
The vriendelijke sfeer, er was niemand die de catalogus verschene
’s schreeuwde, er was geen druk. Op dat mo-
lc ment voelde ik dat ik iets moest vertellen
r over datgene wat ik had meegemaakt, iets
.s dat te maken had met het Amerikaanse pro-
>s ge- duktiesysteem en met de Europese film.
er te- Daarbij kwam de zin om een land te
riaal. kennen, Portugal, iets onbekends
opdagen. Dan besluit de twaalftal personen...».
Los Angelos te vliegen (Uit een gesprek met Chantal Akerman,
:en en uit te vissen of de Skrien 124, feb. 1983).
Er ligt een gratis Constant ringenmap voor u
klaar met meer dan 200 modellen!
Juwelier-Horloger
Schouwburgring 27, Tilburg
film al dan niet afgemaakt kan worden.
«De ontstaansgeschiedenis van mijn film
loopt parallel met die van jou («Toute une
nuit» van Chantal Akerman, red.). Voor het
eerst in drie jaar kwam ik in Europa. Toe
vallig ging ik via Lissabon en toevallig
kwam ik in aanraking met die filmcrew, met
de film van Ruiz en met Henri Alekan. En
het kader van de serie Cr zeri:":
Entertainment» presenteert De Groep de
theaterperformance «Untitled» op vrijdag 6
mei om 2030 uur in de theaterzaal. Een
soort Kammerspi
pretatie van de
«Behalve eetb;
tig». Oey Tjer
en vermaar
aan de Amsterdamse Prinsengracm.
«Untitled» werd een voorstelling die be
gon als een komische avond tussen de
schuifdeuren, maar uitgroeide tot een merk
waardige voorstelling waarin de regels van
het theater-spel met voeten worden getre
den. Spelers van verschillende pluimage to
nen U vol onverschrokken zelfspot iets van
hun eigenaardigheden. Zij brengen een
voorstelling die, vol van bizarre humor,
geordende chaos, lelijke schoonheid, vat
baar bleek voor een uitwerking, met dien
verstande dat de essentiële ingrediënten van
de theaterperformance gehandhaafd blijven
zoals licht, decor, choreografie, enz.
Aan «Untitled» wordt meegewerkt door
Trees Presser, Susan Sunduk, Rinke
Rooyens, Robert Malasch (tevens regie),
Frank Wydenbosch en Mona Monte. De
muziek is van Rob van Sintmaartensdijk en
het haar is van Alexander.
Ekstra CJP-korting 2,50.
Het videoprogramma zal in de maand mei
van gewijd zijn aan muziekregistraties of pro-
chil- gramma's over muziek. In juni zal een ge
deelte van het programma bestaan uit Japan
se videotapes die gedeeltelijk in het kader
van het Holland Festival 1983 naar Neder
land zijn gekomen.
T/m zondag 15 mei ’s middags om 14.00
uur en verder op aanvraag.
Over een Duitse Familie.
Ad ’s-Gravesande, Cherry Duins, Jos
Roelofs, Jan Blokker VPRO, 1980 (145
min.). Documentaire over vier generaties
Wagner. Richard Wagner (1813-1883)
schreef voornamelijk opera’s, waarvan
-Tieton .r, tcam». - Parsifalen de vier
ng des Nibelungen»
te zijn. Dankzij Lud
wig II van Beieren kon wagner zijn eigen
theater bouwen in Bayreuth. Sinds 1876
worden daar jaarlijks de zgn. Bayreuther
Festspiele gehouden die tot op heden nog
altijd geleid worden door een lid van de
Wagner-dynastie.
Als een jong akteursechtpaar aan het
begin van een toneelkarrière staat en
vastbesloten is om het grote sukses bin
nen te halen, vallen er harde klappen te
inkasseren en moeten ze door een hoop
narigheid. Norman Beim, de schrijver
van «Sukses» laat met humor zien hoe
het leven van een toneelechtpaar thuis
toch iets anders is dan het publiek ooit
kon vermoeden. Deze voorstelling kunt u
voor het laatst zien in de stadsschouw
burg op 12 mei.
let echtpaar Gina (Linda van Dyck) en
(Willem Nijholt) Clark liegt en vecht
om de bovenste sport van de New Yorkse
showbusiness-ladder te bereiken en daar te
stralen als sterren. Ze doen dat ieder op hun
eigen manier, wat tot heftige konfrontties
leidt. De dialogen zijn boeiend, de situaties
leiden steeds tot verrassende hoogtepunten.
Een fantastische blackcomedy.
Peter liefhebber (De Telegraaf)«Suk
ses» is een suksesvoorstelling van de eerste
orde, die ik zonder de geringste tegenzin
L- binnen een week voor de tweede keer zou
^d»
IcCaZns Om «Sukses’ wodt geregisseerd door Jo Dua.
Het Brabants Orkest zal onder leiding
van dirigent André Vandemoot de reeks
Koffiekonserten van de Stichting Mu
ziek Evenementen Tilburg op zondag 15
mei om 12.30 uur afsluiten. Aan dit kon-
sert in de schouwburgzaal wordt meege
werkt door de cellist Roland Kieft. Op
het programma staan de Symfonie no. 29
in A KV 201 van Mozart, het Cellokon-
sert no. 1 in a van Saint Saëns en de sui
te no. 2 L’Arlésienne van Bizet. Dirigent
Vandemoot zal het programma monde
ling toelichten. Er is geen kinderkresj
aanwezig.
Het is zo langzamerhand een traditie
geworden, dat Jan Blaaser jaarlijks ee-
nieuw programma presenteert. Met dit
nieuwe programma simpelweg getiteld
«Jan Blaaser» komt Jan vrijdag 13 en
zaterdag 14 mei in de schouwburgzaal.
Jan Blaaser heeft zich bij het publiek een *“j in e
vaste plaats verworven door zijn onnadruk- en°rme
kelijke manier van optreden. Dit sukses spilhngs
heeft hem gestimuleerd om door te gaan
met een speels woordgebruik - op één vier
kante meter - de kleine noden van onze
Van 10 t/m 12 juni 1983 organiseren
de Stichting Musische Vorming Til
burg en de Nieuwe Brabantse Kunst
Stichting een busreis naar Parijs, met
voornaamste doel de Manet-tentoon-
stelling, die daar momenteel in het
Grand Palais te zien is, te bezoeken.
Deze tentoonstelling is een uniek ge
beuren meer dan 200 werken (schil
derijen, tekeningen en litho’s) van
Edouard Manet worden er gepresen
teerd. Bij het afhalen van de kaarten
zal - behalve algemene informatie over
Parijs - een lijst klaar liggen van de be
langrijkste andere tentoonstellingen
van moderne kunst die tijdens boven
genoemd weekend in Parijs plaatsvin
den.
De kaart
betaling,
griet Schc
sche Vormii
Tilburg op 1
- 13.00 uur
Vertrek op 1
het centraal
zal op 12 jui„
uur daar terug zijn.
Turks
Specialiteiten
Restaurant
Het beste kado
voor Moeder?
’n Speciaal
k Moederdagmenu
's Maanda9s A
- uit binnen- en buitenland present op
■eiding de ruilbeurs met allerlei spullen die
i rock met muziek uit de 50-er en 60-er jaren
- Leren te maken hebben zoals platen, boeken,
■»»Uaat 20, Rijen (N.-B.). foto’s, posters, buttons, kleding enz.
^stellenden-in Jerry Lee Het geheel zal muzikaal worden op-
k ’n roll muziek zijn van geluisterd door de populaire Waal-
wijkse rock ’n roll formatie «De Sha-
kin Arrows», een van de toonaange-
rock’nroll groepen van ons
De deuren van «De Leren Zool»
gaan al ’s morgens om 11 uur open.
Dan zijn er nooit eerder in Nederland
vertoonde video opnamen te zien van
de «Killer», de bijnaam van Jerry Lee
Lewis (maar hij heeft in heel z’n leven «Rock
nog geen vlieg doodgeslagen hoor!) Hearts»
’s Middags zijn vele standhouders in «De L
kin*
vende
land.
Zowel liefhebbers van rock als van
country muziek kunnen ’s avonds aan
hun trekken komen, wanneer de groep
Explosion en de Shakin
bezit nemen van het podium
Leren Zool».
«Winkeldochters», geschreven door afspelen op een avond en de daarop vol-
Ger Thijs, speelt in het milieu van kleine gende ochtend. In die tijdsspanne komen
ambtenaren, onderwijzers, middenstan- wij een heleboel te weten over drie onopval-
ders, de zwevende, klassenloze tussen- lende mensen, die ieder op hun manier hou-
laag. Mensen die hun afkomst verlooche- vast zoeken omdat ze al hun zekerheden
nen en in een isolement raken door hun zijn kwijtgeraakt.
ambitie om verder te komen.
«Winkeldochters» w
In zijn nieuwe stuk heeft Ger Thijs een Peter de Baan gespeel
welhaast perfekte vorm gevonden voor zijn wenhuyzen, Marjon B
verlangen naar een zorgvuldig realisme. Het Vlaenderen en Arthur
leven van een vader, een moeder en een der- dag 6 mei in de schouw
tigjarige dochter, die nog steeds thuis
woont, wordt geschetst tegen de achter- r
grond van een inflatoire maatschappij. De 1- - o
ekonomische onzekerheid en de duistere door de regie van zijn eerste eigen stuk
toekomst vinden hun weerslag in de kon- rafarce». Vervolgens regisseerde hij
flikten in een kleinburgerlijk gezin. De titel «Ballingen» van Joyce, «Oom Wanja»
zegt het al, winkeldochters zijn de artikelen Tsjechow, «Het Publiek» van Ger Thij
die in een winkel blijven liggen, omdat ze in 1978 schreef hij «De
niet verkocht worden, niet gewilde en verge- Globe uitgebracht in 198(
ten produkten. Ger Thijs laat het stuk zich Gerardjan Rijnders.
Op zaterdag 7 mei vindt er om 21.30
uur in het Trefsentrum in Moergestel
een optreden plaats van het Schotse
folk-trio «The McCalmans»
rten?SS hrinM?re Dit Schotse is genoemd naar de
worden afgehaald bij Mar- oprichter van de Ian McCalman.
WmimS,,Uh“L 29bi ”d“ 2 l"k" "i” D'rek M°""
16 en 17 mei a.s. van 10.00 en Nlck Ke,r
en van 14.00 - 18.00 uur. The McClalmans bestaan al vanaf
10 juni om 8.00 uur vanaf 1964. Op het podium verschijnen ze al-
1 station in Tilburg. De bus tijd in dezelfde volgorde. Ook aan hun gemaakt van de
uni tussen 22.00 en 23.00 tamelijk sobere instrumentarium, dat «Finn MacCuil».
duidelijk in dienst staat van hun sa- Een optreden van «The McCal-
menzang, veranderde nagenoeg niets. mans» bestaat uit een mengeling van
nieuwe nummers, oude favorieten, hu
moristische presentatie en af en toe
een «Barbershop-song». Deze Barber-
shop-songs werden vroeger gezongen
in de Amerikaanse kapperszaken,
waarbij een aantal kappers tijdens hun
knip- en scheerwerkzaamheden op een
rij stonden. Een begon met zingen,
waarna al spoedig de tweede, de derde
enz. zijn collega bijviel.
«Het is teater zoals te verwachten en te voorzien was», een produktie van de Belgische Deze acht uur lange voorstelling toont in
kunstenaar Jan Fabre, is geen toneelstuk of kabret, geen performance, geen live-installatie een groot aantal quasi onafhankelijke en
en nog minder dansteater of pantomime. Meer dan dit alles; een verrassend goed uitgebalan- uitwisselbare akts herkenbare feiten, hande-
ceerde synthese van een aantal teatrale werkvormen, uitgevoerd door een aantal jonge ak- lingen en voorvallen uit het dagelijkse leven.
Gereduceerd tot hun essentie leggen ze hun
diepere betekenis bloot - ze tonen de onder
liggende agressie, de vicieuze cirkel en de
chaos, de perversie van iedere natuurlijke
impuls, de indoktrinatie en verstarring van
ideeën en de masochistische tot psychose
voerende vervreemding in onze samenle
ving. De struktuur van de voorstelling is
hiervan een weerspiegeling: de akts refere
ren naar elkaar, herdefiniëren elkaar, of
staan in schril kontrast. Er is uiteraard geen
verhaal: chaos als systeem gebruikt (lees:
het systeem als chaos getoond) - het begin
is het einde. De toeschouwer kan de ruimte
trouwens verlaten en betreden wanneer hij
wil.
De produktie is als totaalkreatie moeilijk
onder een noemer te vatten"en dat is haar
onmiskenbare kracht: JT
provocerende orgiginaliteit in het mixen
van themata en teatrale werkvormen. Voor
de toeschouwer goed doorheeft dat hij hier
toch weer met het oude identificatieteater te
maken heeft, wordt hij geconfronteerd met
«real actions», met een echt tijdsverloop en
echte konsekwenties: «Het is teater zoals te
verwachten en te voorzien was».
Aan deze voorstelling wordt meegewerkt
door Jan Fabre (concept, decor, lichtont
werp en regie) de spelers Els Deceukelier,
Erik Raevens, Dominique Knit, Philippe
van Swefelt, Pol Vervoort, Rena Vets, Mare
van Overmeir en Danny Kenis, Marx van
Runxt en Jan fabre (choreografie), Greet
Huybrechts (logopedie), Pol Engels (kos
tuums) Guy Drieghe-D (muziek), Bruno
Aertssen (film), Jeroen Heuvel (techniek) en
Luc Thibau (fotografie).
Toegangsprijs: 10,-. Reserveren ge
wenst.
Van donderdag 5 tot en met woensdag
11 mei vertoont het Filmhuis Tilburg in
de filmzaal van de Stadsschouwburg
iedere avond om 19.30 uur (behalve op
zondag) de film «Falsche Bewegung».
De jonge Wilhelm Meister (gespeeld door
Rüdiger Vogler) wil schrijver worden, maar
hij interesseert zich eigenlijk niet voor de
mensen, en hij vraagt zich af hoe hij dan
ooit zal kunnen schrijven. Hij gaat van huis
weg om de wereld te leren kennen. Onder
weg ontmoet hij een oude man met een na-
zi-verleden, diens jonge, mooie metgezellin
Mignon, de actrice Thérèse en de dichter
Bernhard Landau. Met zijn vijven trekken
ze verder door Duitsland, pratend over de
eenzaamheid en de natuur, over dromen,
over de angst in Duitsland. Ze maken de
zelfmoord mee van een industrieel die ze
onderweg hebben ontmoet, waardoor de
charme van de reis verdwijnt. De dichter
verlaat hen, Thérèse neemt de oude man,
Mignon en Wilhelm mee naar hun woning
in een moderne hoogbouwwijk in Frank-
Het lukt Wilhelm te gaan schrijven,
tijdens een boottochtje wordt hij woe-
op de oude man en beseft dat hij al
leen verder moet trekken, zodat hij zich din
gen kan herinneren, en herinneringen zetten
hem tot schrijven aan.
rigen te
een totale sfeer te
lag heeft op zijn bezig
van Dijke bijv
p de piano pn
nstelling bestaat uit werk van 23
-z kunstenaars. Mede door de
plaats die het Keramisch Werkcen- V1(JCU uc 51ccl l
afgelopen tien jaar gekregen heeft in vloed Marinus
- -- een mteressante keramische in j^g-zijn, enz.
1 worden. Marinus van Dijke
nstelhng is een geillustreer- bijVOorbeeld klank,
Ilen’ voorwerpen, tekens die
liggen, zoals klei, hout
naast is er in de ruin”
grote lap linnen aanwezif
werkterrein gebruikt.
Marinus van Dijker
mance «een soort rondkruipen op rr
aarde», waarbij telkens menselijke uit
stukjes cultuur ontstaan.
Zaterdag 7 mei om 2C.3C uur in de
terzaal. Toegang gratis.
mei. Aan van g i /.uw uur.