1
goed!
ER.'
9,95
3,95
KULTUREEL SENTRUM
Heusden
Video
Vier avonden Herman van Veen
F1LMHU1S
Filmhuis Klassiek:
34,95
Hongaar Vasary
bij Brabants
Orkest
DUGENA
Nautica T 200
io
Globe:
«Spoorloos»
«Un Chien
CVANIERSEL
Filmhuis Klassiek:
Das Kabinett des
Dr. Caligari»
Sater: «De Tafel» en
«De hordenloopster»
Leo Cuypers:
His Masters Noice
Openbare
repetitie
Tilburg Big Band
«De Hortensia»
Theaterunie
met «Mezcal»
Tien jaar kleiwerk
«Een Sneeuw»
Nationale Ballet
danst Balanchine
Figuratief Theater
Stift:
«Wie vermoordde
Richard Wagner»
Die Enfhührung aus dem Serail
Irezumi,
esprit
de tatouage
april 1983 pagina 16
Donderdag 21 april 1983 pagina 17
DE TILBURGSE KOERIER
4
april
>rit d<
pc?,
6 voor 999.
lotste manou
voor jonge en
modieuze
kleding
en hèt adres voor
alle soorten
lijsten!
Dus kom
Meubelen
't
'Zfant
Professioneel
waterdicht
Turks
Specialiteiten
Restaurant
ippelijk ge-
;er zijn, het
iï de droom.
tt,op
handel
en
lijsten-
geregisseerd door
wordt gespeeld door
leo de Groot, Moniek
sink en Babette Mulder.
2-zits bank
draaifauteuil
tafel 70x50
lectuurbak
manou hanglamp
plantentafel
Bij de allergrot
speciaalzaak.
-1i- neenschap
s van de
ten. ouder wor-
D.J. Jittastraat 16, Tilburg
*T\ 013-638186
1 Ac Achter de Westermarkt
april) wordt een
gesteld dat we ken-
i de Medea: hoever
haar bestaan wordt
taald naar
de media.
Voor STIFT is een theaterproduktie van
raadselachtigheid ontdaan. Tevens
ment er een logische opeenvolging van ge-
irtenissen te zijn welke ook voor het on-
int U
srste eten
md
Exclusieve
schilder
stukken
en reprodukties
Zangers, zangeressen, t
tertainers van alle niveaus en uit
au, muzikale richtingen met
begeleidingsgroep kunnen
presenteren aan het Tilburg
volledig i
als nooit
tig!»
«1 gaan l
j, maar
genoeg
kunsthandel-LijstenspecialisP
Alleen Besterdring 46. telefoon 431386
het lekker
van Nederar
k s Maandags
9eslote"
robuste uit-
pelbaar, wit
oog en laag
9el geplasti-
Nederlands
3% garantie
ven, Willaertplein 9
j Franz Leharplein)
Lijsterbesstraat 25
id, Margrietlaan 19
Orthensestraat 86
l, Veldhovenring 73 j
laltel.: 076-136527
:h pantalon met
portief karakter,
krijgbaar in wit,
ine of rafblauw.
/anaf ^0
Filmhuis Tilburg vertoont in de filmzaal
van de Stadsschouwburg van maandag 25
tot en met woensdag 27 april om 19.30 uur z.a..6v.v
de film «Das Kabinett des Dr. Caligari» en entertainers van
van de Duitse regisseur Robert Wiene. muzjkale richtir
(zwart-wit) - 48 minuten. «Das Kabinett begeleidingsgroep 1
des Dr. Caligari» is het klassieke voorbeeld presenteren aan h“
van de Duitse expressionistische cinema.
Deze merkwaardige film uit 1920 staat op
eenzame hoogte vergeleken bij andere films
die gemaakt zijn vanuit expressionistische
kunstopvattingen.
Fantastisch is ook de wijze waarop het
engagement van de scenarioschrijvers is ver
doezeld door de wijze waarop de regisseur
Wiene het hele verhaal plaatst in een raam
vertelling. Hans Janowitz en Carl Mayer
waren beiden overtuigde pacifisten die de
verschrikkingen van de eerste wereldoorlog
niet los konden zien van de macht die de
staat bezit over zijn onderhorigen. Zij sym
boliseerden hun opstand tegen de autoriteit
in een scenario, dat de ontmaskering behelst
van de sinistere magiër Caligari.
Tot 25 april. Videozolder. 14.00 uur en op
aanvraag.
Nam June Paik
retrospektief I
1. Global gr;:A •-
bute to John Cage, 1973 (30 min.,,
212, 1977 (30 min.); 4. You can’t lick
stamps in China, 1978 (30 min.).
26 april tot 2 mei. Videozolder. 14.00 uur
en op aanvraag.
Een nieuwe schitterende suite van Leo
Cuypers wordt op donderdagavond 21
april in de Studio-zaal gespeeld door Leo
Cuypers (piano), Vera Vingerhoeds (saxo
foons), Harry Miller (bas) en Martin van
Duynhoven (drums).
Na «De Zeeland Suite», «Master Mattox
Exercises», «Heavy Days are here again»
«Moord in de Cuyperspoort», brengt Lw
Cuypers een tweede lange kompositie voor
jazz-kwartet: «His Masters Noise».
In zijn vorige stukken stond zijn pianisti
sche bijdrage geheel ten dienste van de so
listische bijdragen van zijn mede-musici. In
deze nieuwe suite neemt Cuypers niet alle—
de verantwoordelijkheid voor de 1-
ties, maar ook een groot deel van d
mentale vrolijkheid voor zijn rekening.
en aan de
t door o.a.
)roog, Por-
Anita Me
ek.
Peter Liefhebber (Telegraaf): «Herman
van Veen weer helemaal zichzelf». «Van
Veens programma is in een groot aantal op
zichten buitengewoon aantrekkelijk en mag
nog steeds, of opnieuw gerangschikt worden
onder het beste dat het Nederlandse theater
te bieden heeft». «Uitbundige en veelzijdige
muzikaliteit, sublieme lichaamsbeheersing
als vanouds gedemonstreerd in onuitputte
lijke series loopjes, dansjes en bokkespron-
gen, prachtige zangkunst, een heel eigen ta
lent voor het maken van stemmige, dichter
lijke liedteksten, het vermogen om met
ogenschijnlijke kleinigheden, een enkel ge
baar, een duizendkoppig publiek in de ban
te houden».
Ruud Gortzak (Volkskrant): «Herman fascineerd
van Veen is weer helemaal terug». «Perfekt «wit als sr
en overrompelend. Dat is de nieuwe show dat die kv
van Herman van Veen, maar dat niet alleen.
Zijn programma met bedjes, pantomime,
surrealistische verhaaltjes, enkele grappen,
absurde invallen en voortreffelijke muziek is
ook irritant, bitter, vrolijk, uitgelaten, inge
togen, oorverdovend, verstild, flauw,
scherp, poëtisch en rauw».
Herman van Veen wordt begeleid door Erik
van der Wurff (toetsen), Nard R
(klarinet, sax, akkordeon) en Cees van
Laarse (contrabas en basgitaar).
De kaartverkoop is 18 april gestart.
«De Hortensia» zou als c
nen hebben «Het is makkelij
nier van leven te bedenken,
zoals je ’t bedacht had...»
Het stuk gaat over de ontmoeting tussen
de ontwerpster Lea met de architekt David.
Zij leeft met haar zoon en haar spaarzame
ontmoetingen en avontuurtjes en hij leeft in
zijn droomwereld die hij met haar wil gaan
delen. Een mens heeft illusies nodig, r.iaai
zijn de illusies van David garantie genoeg
voor de liefde die hij bij haar wekt.
U zult daar getuige van zijn in een even
geestige als speelse dialoog op woensdag 27
april in de Stadsschouwburg.
Deze ti
naar aanleiding van
van het Keramisch Werk
den - bestaat uit zeer t
misch werk, gemaakt door
5 van 23 kunstenaars, i
:len die in het Werkc»r
t sinds de ingebruikiu
binnen een duidelijk herkenbare gezins-
-truktuur: de geïdealiseerde vader, de moe-
n haar binnenwereld, door
en geminacht, en de
moeder in spé.
-«De horden
vader, met
loeder, «een
gezicht». Ze
a eenzaam-
De Tilburg Big Band, die vorige maand op
een fantastische wijze het 25-jarig jubileum
vierde, houdt op zondag 24 april weer een
openbare repetitie. Die repetitie vindt plaats
in de studio-zaal van de Stadsschouwburg
om 12.30 uur. De Tilburg Big Band repe
teert iedere week onder leiding van dirigent
Jan «Stanneke» Nooyens. Eenmaal per
maand wordt daarbij ook publiek toegeiaten.
De toegang is gratis.
De Tafel
«Als je geen tafel had... Als ik geen tafel
u ad dan zou ik mijn huis kwijt zijn»
-- A- - ->e vrou-
iik «De
te pro
vable»
ise aktrice Michèle
ouwen, allen full-ti-
i"'nend in een kleine
„,.d, vertellen over hun
'-1; de tafel als middel-
even.
2 gemaakt door Anna Ronk
:ninga in nauwe samenwer-
rae Petit. Met behulp van let-
loer, oi
ilplaats, een soort
- en op het dek, waar e
rust en sfeer van ontspanning i
sen.
«Een bier dan. Dat kan geen kwaad. Bier van Veen ditmaal gebr
is gezond, vol vitaminen. Maar tequila, tekstmateriaal. Het prog
-1 „i, Kolonies spinnen die menten uit het werk van
hoog kruipen, mie- ky, Lodeizen, Carmiggeli
en kleine hersenen. Ie-
Luc Lutz en Simone Rooskens spelen de
hoofdrollen in het nieuwe blijspel «De
Hortensia» van Yves Jamaique. De regie
is in handen van Lo van Hensbergen en
aan de voorstelling wordt verder meege
werkt door Nanny Cijs, Hans Cornelissen
en Carine Brouwer.
Spoorloos is een gemec..^..
voel. Spoorloos zijn is dertig
niet meer weten, het verlies
het aantasten van de ideale
den, the fifties en de film.
«Spoorloos» is tot stand gekomen r
aanleiding van de wens van een aantal i
teurs/aktrices om zelf een stuk te maken,
basis van improvisatie en muziek,
Iedereen heeft materiaal ingeleverd waar
mee hij of zij een speciale band voelde. Dat A
kon c— -J:“1"
ment,
verde
De Hongaarse pianist Tamas Vasary zal
op donderdag 28 april in de Stadsschouw
burg met het Brabants Orkest een program
ma verzorgen, waarbij hij als pianosolist en
dirigent optreedt.
Op het programma staan drie werken van
Mozart: «Pianokonsert no. 11 KV 413»,
Pianokonsert no. 22 KV 482» en «Piano
konsert no. 17 KV 453».
-1j verschil t van die
hij gelooft dat een tatouage al-
i volmaakt kunstwerk kan zijn
tot stand komt in liefde, niet in
er de huid gloeit van passie.
at volgt is een ongebruikelijk ritueel, een
vreemde mengeling van traditionele kunst,
fysieke pijn en sensualiteit.
kt onaer meer uit net reit aai twee van
vijf vakopleidingen voor keramisten ge
vestigd zijn in deze provincie: de Koninklij- f
ke Academie voor kunst en vormgeving in
Den Bosch en de academie voor beeldende
kunsten St.-Joost in Breda.
Waarschijnlijk mede hierdoor zijn ver
houdingsgewijs de meeste keramisten in de
ze provincie woonachtig: 103 aktieve kera
misten in Brabant op 625 in geheel Neder
land.
Mede gezien de centrale plaats die het
Keramisch Werkcentrum de afgelopen tien
jaar gekregen heeft in Nederland kan een
interessante kollektie getoond worden.
De volgende keramisten (onder voorbe
houd) zullen aan de ekspositie deelnemen:
Evelyne Baarda, Nico Beckers, Joop Bee-
kwilder, Joyce Bloem, Harry Boom, Noor
Camstra, Paul Greenaway, Petra van Hees
been, Nettv van de Heuve, Maria Hooft,
ondertitel kun
elijk om een ma-
"i, maar te leven
...j of zij een speciale band voelde. Dat
i een foto zijn, een gedicht, een tekstfrag-
een kranteknipsel. Vanuit het ingele-
materiaal zijn de spelers een stuk
gaan maken, deels door improvisatie, deels
door zelf teksten te schrijven.
«Spoorloos» is dus geen
play», met een kop en een staa
er tussen in. Meer een kollage, een serie as
sociaties, een kluwen gevoelens, jeugdhe~~
neringen, angsten en grappen, waarvan
hopen dat u ze herkent.
«Spoorloos» wordt J
Theu Boermans en wordt gespeelu uwi
Theu Boermans, Theo de Groot, Moniek
Kramer, Diaan Lensink en Babette Mulder.
Zij worden begeleid door de volgende musi
ci: Bert Kortz (arrangementen en gitaar),
Ad Wammes (synthesizer en piano), Kim
Weerhoff (slgmwerk), Piet Hein Baelde pia
no en synthesizer), Dékor en kostuums zijn
van Hans in ’t Veld.
«Spoorloos» wordt gespeeld op dinsdag
26 en woensdag 27 april in de stuaio-zaal.
zien.
tentoonstelling - die gemaakt is
nleiding van het tienjarig bestaan
veramisch Werkcentrum te Heus-
uiteenlopend kera-
een geselekteerde
die is gekozen uit
rkcentrum hebben ge-
rikname op 1 januari
ids die ingebruikname hebben onge-
120 kunstenaars uit binnen- en buiten
voor kortere of langere periode gebruik
akt van atelier en outillage en gebleken
eu we trend
mnenmode
Ook
n service i
de beste
Organisatoren Rob Bierings en Ro
nald Verstappen organiseren op 22 mei
in de zaal van de Koninklijke Harmo
nie een Tilburgs zangfestival waaraan
iedereen mee kan doen.
»n «well made
Vijfentwintig jaar na de dood van Mal
colm Lowry schreef Jan Ottenhof een
stuk over de man die zich met zijn roman
«Onder de vulkaan» (1947) onsterfelijk
maakte en die zijn zelfvernietiging door
drank rechtvaardigde met de woorden:
«Er is geen druppel mezcal die ik niet in
puur goud heb veranderd, geen borrel die
ik niet heb laten zingen».
Ottenhof heeft een uitgebreide studie ge
maakt van leven en werken van Malcolm
Lowry. «Mezcal» komt op vrijdag 22 april
in de studio-zaal.
Twee nieuwe produkties van toneelgroep dreigd, probeert ze haar gezin te redden. Dit
Sater met in beide voorstellingen een een- doet ze echter op zo’n manier dat haar man
trale plaats voor de vrouw, op donderdag meent echtscheiding te moeten aanvragen
21 en vrijdag 22 april in de theaterzaal. In en het kind opeist.
«De hordenloopster» (27 april) wordt een
probleem aan de orde f J
nen uit de mythe van
gaat een vrouw die in haar bestaan wordt had dan zóu ik mijn huis kwijt zijn».
bedreigd. -pot deze konklusie komt één van de «rr»
Het centrale thema van dit door Guus die/geïnterï*euJd
mensen Dram m ^trtce Mich;
der, almachtig in haar binnenwereld, door h Noord-Holland, vtrtellen over hu..
Anna, de hoofdpersoon in «De horden- «De Tafel» is gemaakt door Anna Ronk
loopster» is opgegroeid zonder vader, met en Djoeke Veeninga in nauwe samenwer- U|( flCl IxCrimi 1 SCll
een schijnbaar onafhankelijke moeder, «een king met Yvonne Petit. Met behulp van let-
krachtige vrouw met een hard gezicht». Ze terlijke fragmenten uit de interviews is een 1*11 Hl
heeft uit haar jeugd het beeld van eenzaam- samenhangende tekst gemaakt van stukken IV Wil 11 111 II
heid en een sterk verlangen naar geborgen- monoloog, dialoog, dromen en bekentenis- T -»
heid meegenomen. sen. Het ineengevlochten verhaal van de t
Op zoek naar haar vader belandt ze in verschillende vrouwen wordt vormgegeven
Nederland waar ze «niets méér van wist dan dooreen aktrice, Yvonne Petit. In het Kulti
dat de mensen meestal binnen bleven, dicht «Kijk, als een mens moe is leunt ie op de dag 14 april
bij elkaar gekropen». Hier ontmoet ze de tafel. En als ik wat zit te prakkizeren, dan tentoonstelli
invalide Anton met wie ze een gezin sticht, leun ik zo op de tafel. Lezen kan ik ook zo
Hierin schept ze energiek en voortvarend al- op tafel. Maar als ik bekaf ben kan ik ook
le voorwaarden voor de door haar zo ver- nog slapen zo met m’n kop op tafel. Dat is
langde geborgenheid. Haar dochter Anne- gewoon zo. Je kan alles missen in je tent,
lies kan ze geven wat ze zelf heeft gemist. maar nietje tafel».
Wanneer Anton met ontslag wordt be- Ekstra CJP-korting: ƒ2,50.
HEILE SCHOORSTRAAT 78, TILBURG-OOST
Sacramentsparochie nabij oude Elisabeth ziekenhuis
gerust eens vrijblijvend kijken bij Tivoli
U bent van harte welkom. Tel. 423476
Herman van Veen komt van maandag 2 tot en met donderdag 5 mei met zijn nieuwe thea- «Dn Chien Andalou». Regie
tershow iedere avond om 20.15 uur in de schouwburg-zaal. Deze show is de voortzetting nuel. De opzet van de film was
van de zeer suksesvolle serie voorstellingen, die Herman van Veen in het begin van dit sei- op het heftige en intellectuele F
zoen in Theater Carré bracht Hieronder gedeeltes uit recensies, die over de Carré-voor- zijds en de avant-garï;
stellingen geschreven werden.
De makers van de film w
Henk van Gelder (NRC Handelsblad): gen. Op zulke momenten toont Van Veen |jjke gezapigheid van de to«
«Muzikantenpret in een hechte theater- zich een ideaal interpretator; hij stelt zich ken en daarbij tegelijkertijd
show». «Meer dan voorheen maakt Herman volledig in dienst van de tekst, artikuleert surrealistische overtuiging,
van Veen ditmaal gebruik van bestaand ah nooit tevoren en zingt nog altijd prach-
igramma bevat frag
menten uit het werk van Campert, Tuchols-
ky, Lodeizen, Carmiggelt en één van de al
lermooiste bedjes die Guus Vleugel ooit
schreef: De man die zelfmoord wilde ple-
«Die Entführung aus dem Serail» speelt
in Tunis of Algiers in de achttiende eeuw.
Konstanze is met haar Engels kamermeisje
Blondchen en Pedrillo tijdens een plezier
vaart op de Middellandse Zee door zee
rovers ontvoerd en doorverkocht aan Bassa Het
Selim, een Renegaat (Christen, die tot de Is- en Gsuuu
lam is bekeerd). De Bassa is op slag verliefd lot wat h
geworden op de mooie Europese, die zijn blijkt echter
liefde echter afwijst, terwijl zijn haremop- mens te zijn,
zichter Osmin tevergeefs zijn begerige ogen ----
op haar kamermeisje laat vallen.
Enorme collectie manou
meubelen, ook wit en naturel
en natuurlijk
HEEL VOORDELIG
Inschrijving hiervoor moet geschieden
voor eind april. Voor deelname is het
noodzakelijk dat men, indien voorhan
den bandopnames, foto’s, persoonlijke
gegevens en gegevens over het genre
dat bezongen wordt opstuurt naar
Oude Markt 20, t.a.v. Ram in Tilburg.
Telefonisch aanmelden is ook mogelijk
020-865796.
Uit alle binnengekomen reacties
wordt dan een definitief programma
samengesteld. Nadere informatie
volgt.
landse Opera Stichting komt Intussen is Belmonte, een jonge Spaanse
-7 met de beroemde opera «Die edelman en verloofde van Konstanze, dank
dem Serail» van Wolf- zij een brief van Pedrillo er in geslaagd de
Mozart op zaterdag 23 plaats te vinden, waar zijn geliefde zich be-
wburg-zaal. vindt, en is met een schip tot dicht bij het
era wordt uitgevoerd in een regie landgoed van de Bassa genaderd. Belmonte,
Boüws, en er wordt aan meege- aan land gezet door schipper Klaas, verkent
“ot Radio Kamerorkest en het het terrein teneinde een plan te smeden
iu» Kamerkoor. De muzikale lei- Konstanze en haar metgezellen te bevrijden.
1 handen van Dennis Rusell Da- zjjn eerste ontmoeting met haremopzich-
Jisten zijn o.a. Gabrielle Fuchs, ter Osmin is weinig bemoedigend. Pedrillo
la Myers, Howard Crook en Willard smeedt een ontvoeringsplan samen met Bel
monte. Pedrillo vermengt een slaapdrank in
een fles wijn waarmee hij Osmin dronken
voert. De kust is nu vrij voor de geliefden
om elkaar ongestoord te ontmoeten.
Helaas ontwaakt Osmin te snel uit zijn
roes en worden de vluchtelingen gepakt.
Het ziet er slecht uit voor de liefdesparen,
en Osmin laat geen twijfel bestaan over het
l wat hun te wachten staat. De Bassa
jkt echter in wezen een grootmoedig
"jn. Hij geeft de gevangenen hu.,
vrijheid terug: edelmoedigheid boven wraak
verkiezend.
Jtureel Sentrum is van donder-
11 tot en met zaterdag 21 mei de
Jling «Tien jaar Kleiwerk» te
«Een Sneeuw» is een indrukwekkend to
neelstuk van de jonge Nederlandse schrij
ver Willem Jan Otten, dat op vrijdag 29
april in de Stadsschouwburg gespeeld
wordt door Toneelgroep Theater. De re
gie is in handen van Ton Lutz
voorstelling wordt meegewerkt
Eric van der Donk. Bernhard Dr
gy Franssen, Elise Hoomans, Ani
nist, Bea Meulman en Do van Stel
Het toneelstuk gaat over Nederlanders en
hun geschiedenis: fascinerende karakters in
>a««a hun strijd met de werkeüjkheid. In «Een
>edig Sneeuw» schetst Willem Jan Otten een fa-
hun milie, waarvan het bestaan in en door de re
cente geschiedenis niet onaanzienlijk be
schadigd is.
Het Nationale Ballet zal op dinsdag 26
april een speciaal Balanchine-programma
verzorgen in de Stadsschouwburg. Uitge
voerd worden de balletten «Serenade»
(Balanchine Tsjaikofski), «Le Tombeau
de Coupering» (Balanchine/Ravel) en
«The four temperaments» (Balanchine/
Hindemith). De voorstelling wordt bege
leid door het Nederlands Balletorkest
o.l.v. dirigent Adam Gatehouse.
«Serenade» was het eerste ballet dat
George Balanchine maakte in de Verenigde
Staten (1934).
«Serenbade» is een ballet dat romantisch
is als een dans in de maneschijn, boordevol
lyrische stemmingsbeelden. Een verhaalloos
ballet over liefde: in de bewegingsthema’s
komen allereerst romantische gegevens als
zoeken, wachten, verlangen, vinden en ver
liezen tot uitdrukking.
Met zijn «Le Tombeau de Couperin»
huldigt Ravel de grote Franse barokkompo-
nist Francois Couperin. Balanchine brengt
in zijn ballet een eerbewijs aan enkele van
de pre-klassieke dansvormen waarmee de
edellieden zich vermaakten ten tijde van
Renaissance en Barok en waaruit het akade-
mische (klassieke) ballet onder Lodewijk
XIV ontstaan is.
«The four temperaments» behoort tot
een reeks balletten, waarin Balanchine dui
delijk als balletvemieuwer uit de verf komt.
«Ik vrees» zei hij, «dat iemand het opeen
Nam June raik dag logisch kan vinden om mijn linker been
retrospektief II enmö»n^l.r™an.i..<n.«1.n.
IS g w"
min.); 8. Allen ’n Allen’s complaint, 1982
1 groove, 1973 (30 min.); 2. A tri- (30 min.); 9. A tribute to Nam June Paik,
n Cage, 1973 (30 min.); 3. Suite 1982 (28 min.). John Sanbom and Kit Fitz-
/on _:_s. i:_i. gera]d
Vanaf begin april zal een uitgebreide bro
chure te verkrijgen zijn bij het sekretariaat
van het Kultureel Sentrum.
De Nederlandse Opera Stichting komt Int
naar Tilburg met de beroemde opera «Die edelman
Entfiihrung aus dem Serail» van Wolf- zij een bt
gang Amadeus Mozart op zaterdag 23 plaats t~
april in de schouwburg-zaal. vindt,
Deze oper J
van Jan Bouws,
werkt door Het K
Nederlands Kaïr
ding is in
vies. Solis
Pamela 5.1
White.
“j, «dat iemand
inden om mijn
•m af te laten zetten».
dt bepaald door hen die
_,Jc achten.
is, wordt bepaald door de tijd.
Een veroordeling is afhankelijk van de com
munis opinio.
De willekeur op basis waarvan mensen
denken en handelen en de verstrekkende
consequenties die dat hebben kan, is uit
gangspunt voor deze theaterproduktie die
op donderdag 28 en vrijdag 29 april in de
theaterzaal gespeeld wordt. Vanuit Stefan
Themerson’s «Wooff Wooff or who killed
Richard Wagner» (1951) maken Hans Tuer-
lings, Patrizia Tuerlings, Piet Rogie en Ciel
Werts van het Figuratief Theater «STIFT»
duidelijk dat de uitspraken over de werke
lijkheid en de werkelijkheid zelf bepaald
worden door het gezichtspunt van waaruit
die werkelijkheid beschouwd wordt.
Een filmische werkelijkheid wordt ver-
andalou» en L Age d Or» SÜT'het theater’muziek en dans
Filmhuis Tilburg vertoont van donderdag macht van het verlangen, naar voren laten elke^raadselachtighëic
21 tot en met zaterdag 23 april om 1930 komen. dient er een logische c,-D.
uur in de filmzaal van de Stadsschouw- «L Age d’Or». Regie en montage: Luis beurtemssen te zijn welke ook voor het on-
burg in de serie «Filmhuis Klassiek» de Bunuel. «L’Age d’Or» had een vervolg op geoefend oog van de onbevangen kijker dui-
films «Un Chien Andalou» en «L’Age «Un Chien Andalou» moeten worden, maar delijk is. Slechts de samenstelling van de ge-
d’Or» van de Franse regisseur Luis Bu- werd een film zonder Dali. Dat diens naam beurtenissen de plaats die zij krijgen bin-
nuel uit respektievelijk 1928 (17 min.) en toch bij de credits staat, is te danken aan de nen de totale kompositie, bepaalt de artis-
1930 (60 min.). vriendelijkheid van Bunuel. Slechts één tieke unicjteit. Elke uitdrukking van emotie
grap - die van de heer die met een steen op wordt van de gebruikelijke opgelegde thea-
het hoofd wandelt - is van Dab afkomstig. tra]e lading ontdaan
J je: Luis Bu- Deze zegt er in zijn dagboek over: «Volgens Duidelijk zal zijn dat het kernwoord in de
_s een aanval mijn idee zou de film het geweld van de bef- naam «Figuratief» staat voor helder en on
intellectuele Parijs ener- de moeten weergeven, uitgebeeld met be- dubbelzinnig in beeld brengen van het uit-
irde film anderzijds. hulp van de pracht van het Katholicisme, gekristalliseerde.
Toen Bunuel de film voltooid had, was ik
•>- wilden de geeste- vreselijk teleurgesteld. De film gaf niet meer -
toeschouwers bre- dan een karikatuur van mijn ideeën; het
J de voornaamste Katholicisme werd er op een direkte manier /^nPlFlSll Vfll
ig, namelijk de en zonder enige poëzie in aangevallen».
in Tilburg
troubadours
:aus u..
of zonder
zich dan
irgs publiek.
Filmhuis Tilburg vertoont nog tot en met
woensdag 27 april om 22.00 uur de film
«Irezumi, esprit de tatouage» van de Ja
panse regisseur Yoichi Takabayashi.
Japan. 1982 (109 min.).
Irezumi is het verhaal van de liefde tussen
een oudere man, Fujieda, en zijn minares,
Akane, en de tatouage-kunst. De man is ge
fascineerd door de kwaliteit van haar huid:
sneeuw en zacht als zijde» en meent
u.v kwaliteit verhoogd wordt door een
tatouage. Akane stemt vrijwillig, uit liefde,
toe. Fujieda introduceert haar bij Kyogoro,
de zeer bekwame maar excentrieke meester-
tatouëerder.
Zijn manier van werken
van anderen: hij gelooft dat
_r, rleen dén een v~'-1
man van Veen wordt begeleid door Erik wanneer het tc
der Wurff (toetsen), Nard Reijnders pijn. Wanneer
Ca.c „on det Wat Volgt is
:n basgitaar
is 18 april
Het ziet er naar uit dat «Mezcal» een
unieke theaterbelevenis gaat worden. De
fantastische spelersgroep zal daar deels
voor staan. Zo spelen mee: Jan De-
cleir, Geert de Jong, Wilbert Gieske, Hidde
Maas, Harry van Rijthoven, Yvonne Pela-
sula en Ferry Kaljee. De artistieke leiding is
in handen van Wim Meeuwissen.
De voorstelling speelt zich letterlijk af op
drie nivo’s:
- in de buik van een schip, op de stook-
vloer, waar de hitte en de duisternis visioe
nen van de hel oproepen;
-re again» en - op de tussenvloer, onder het dek, dat een
brengt Leo schuilplaats, een soort voorgeborchte is;
kompositie voor - en op het dek, waar een paradijselijke
Noise»rust en sfeer van ontspanning en vrede heer-
ken stond zijn pianis
ten dienste van de s
niet alleen mezcal, ah mezcal...
komposi- langs je ruggegraat omhc
de instru- rennesten tussen je grote e
ning. Je hebt geen idee».
Schouwburgring 27, Tilburg
Edelstaal, waterdicht tot 200 m diep.
Schroefkroon met mineraalglas
Kom kijken bij