1 goed! ER.' 9,95 3,95 KULTUREEL SENTRUM Heusden Video Vier avonden Herman van Veen F1LMHU1S Filmhuis Klassiek: 34,95 Hongaar Vasary bij Brabants Orkest DUGENA Nautica T 200 io Globe: «Spoorloos» «Un Chien CVANIERSEL Filmhuis Klassiek: Das Kabinett des Dr. Caligari» Sater: «De Tafel» en «De hordenloopster» Leo Cuypers: His Masters Noice Openbare repetitie Tilburg Big Band «De Hortensia» Theaterunie met «Mezcal» Tien jaar kleiwerk «Een Sneeuw» Nationale Ballet danst Balanchine Figuratief Theater Stift: «Wie vermoordde Richard Wagner» Die Enfhührung aus dem Serail Irezumi, esprit de tatouage april 1983 pagina 16 Donderdag 21 april 1983 pagina 17 DE TILBURGSE KOERIER 4 april >rit d< pc?, 6 voor 999. lotste manou voor jonge en modieuze kleding en hèt adres voor alle soorten lijsten! Dus kom Meubelen 't 'Zfant Professioneel waterdicht Turks Specialiteiten Restaurant ippelijk ge- ;er zijn, het iï de droom. tt,op handel en lijsten- geregisseerd door wordt gespeeld door leo de Groot, Moniek sink en Babette Mulder. 2-zits bank draaifauteuil tafel 70x50 lectuurbak manou hanglamp plantentafel Bij de allergrot speciaalzaak. -1i- neenschap s van de ten. ouder wor- D.J. Jittastraat 16, Tilburg *T\ 013-638186 1 Ac Achter de Westermarkt april) wordt een gesteld dat we ken- i de Medea: hoever haar bestaan wordt taald naar de media. Voor STIFT is een theaterproduktie van raadselachtigheid ontdaan. Tevens ment er een logische opeenvolging van ge- irtenissen te zijn welke ook voor het on- int U srste eten md Exclusieve schilder stukken en reprodukties Zangers, zangeressen, t tertainers van alle niveaus en uit au, muzikale richtingen met begeleidingsgroep kunnen presenteren aan het Tilburg volledig i als nooit tig!» «1 gaan l j, maar genoeg kunsthandel-LijstenspecialisP Alleen Besterdring 46. telefoon 431386 het lekker van Nederar k s Maandags 9eslote" robuste uit- pelbaar, wit oog en laag 9el geplasti- Nederlands 3% garantie ven, Willaertplein 9 j Franz Leharplein) Lijsterbesstraat 25 id, Margrietlaan 19 Orthensestraat 86 l, Veldhovenring 73 j laltel.: 076-136527 :h pantalon met portief karakter, krijgbaar in wit, ine of rafblauw. /anaf ^0 Filmhuis Tilburg vertoont in de filmzaal van de Stadsschouwburg van maandag 25 tot en met woensdag 27 april om 19.30 uur z.a..6v.v de film «Das Kabinett des Dr. Caligari» en entertainers van van de Duitse regisseur Robert Wiene. muzjkale richtir (zwart-wit) - 48 minuten. «Das Kabinett begeleidingsgroep 1 des Dr. Caligari» is het klassieke voorbeeld presenteren aan h“ van de Duitse expressionistische cinema. Deze merkwaardige film uit 1920 staat op eenzame hoogte vergeleken bij andere films die gemaakt zijn vanuit expressionistische kunstopvattingen. Fantastisch is ook de wijze waarop het engagement van de scenarioschrijvers is ver doezeld door de wijze waarop de regisseur Wiene het hele verhaal plaatst in een raam vertelling. Hans Janowitz en Carl Mayer waren beiden overtuigde pacifisten die de verschrikkingen van de eerste wereldoorlog niet los konden zien van de macht die de staat bezit over zijn onderhorigen. Zij sym boliseerden hun opstand tegen de autoriteit in een scenario, dat de ontmaskering behelst van de sinistere magiër Caligari. Tot 25 april. Videozolder. 14.00 uur en op aanvraag. Nam June Paik retrospektief I 1. Global gr;:A •- bute to John Cage, 1973 (30 min.,, 212, 1977 (30 min.); 4. You can’t lick stamps in China, 1978 (30 min.). 26 april tot 2 mei. Videozolder. 14.00 uur en op aanvraag. Een nieuwe schitterende suite van Leo Cuypers wordt op donderdagavond 21 april in de Studio-zaal gespeeld door Leo Cuypers (piano), Vera Vingerhoeds (saxo foons), Harry Miller (bas) en Martin van Duynhoven (drums). Na «De Zeeland Suite», «Master Mattox Exercises», «Heavy Days are here again» «Moord in de Cuyperspoort», brengt Lw Cuypers een tweede lange kompositie voor jazz-kwartet: «His Masters Noise». In zijn vorige stukken stond zijn pianisti sche bijdrage geheel ten dienste van de so listische bijdragen van zijn mede-musici. In deze nieuwe suite neemt Cuypers niet alle— de verantwoordelijkheid voor de 1- ties, maar ook een groot deel van d mentale vrolijkheid voor zijn rekening. en aan de t door o.a. )roog, Por- Anita Me ek. Peter Liefhebber (Telegraaf): «Herman van Veen weer helemaal zichzelf». «Van Veens programma is in een groot aantal op zichten buitengewoon aantrekkelijk en mag nog steeds, of opnieuw gerangschikt worden onder het beste dat het Nederlandse theater te bieden heeft». «Uitbundige en veelzijdige muzikaliteit, sublieme lichaamsbeheersing als vanouds gedemonstreerd in onuitputte lijke series loopjes, dansjes en bokkespron- gen, prachtige zangkunst, een heel eigen ta lent voor het maken van stemmige, dichter lijke liedteksten, het vermogen om met ogenschijnlijke kleinigheden, een enkel ge baar, een duizendkoppig publiek in de ban te houden». Ruud Gortzak (Volkskrant): «Herman fascineerd van Veen is weer helemaal terug». «Perfekt «wit als sr en overrompelend. Dat is de nieuwe show dat die kv van Herman van Veen, maar dat niet alleen. Zijn programma met bedjes, pantomime, surrealistische verhaaltjes, enkele grappen, absurde invallen en voortreffelijke muziek is ook irritant, bitter, vrolijk, uitgelaten, inge togen, oorverdovend, verstild, flauw, scherp, poëtisch en rauw». Herman van Veen wordt begeleid door Erik van der Wurff (toetsen), Nard R (klarinet, sax, akkordeon) en Cees van Laarse (contrabas en basgitaar). De kaartverkoop is 18 april gestart. «De Hortensia» zou als c nen hebben «Het is makkelij nier van leven te bedenken, zoals je ’t bedacht had...» Het stuk gaat over de ontmoeting tussen de ontwerpster Lea met de architekt David. Zij leeft met haar zoon en haar spaarzame ontmoetingen en avontuurtjes en hij leeft in zijn droomwereld die hij met haar wil gaan delen. Een mens heeft illusies nodig, r.iaai zijn de illusies van David garantie genoeg voor de liefde die hij bij haar wekt. U zult daar getuige van zijn in een even geestige als speelse dialoog op woensdag 27 april in de Stadsschouwburg. Deze ti naar aanleiding van van het Keramisch Werk den - bestaat uit zeer t misch werk, gemaakt door 5 van 23 kunstenaars, i :len die in het Werkc»r t sinds de ingebruikiu binnen een duidelijk herkenbare gezins- -truktuur: de geïdealiseerde vader, de moe- n haar binnenwereld, door en geminacht, en de moeder in spé. -«De horden vader, met loeder, «een gezicht». Ze a eenzaam- De Tilburg Big Band, die vorige maand op een fantastische wijze het 25-jarig jubileum vierde, houdt op zondag 24 april weer een openbare repetitie. Die repetitie vindt plaats in de studio-zaal van de Stadsschouwburg om 12.30 uur. De Tilburg Big Band repe teert iedere week onder leiding van dirigent Jan «Stanneke» Nooyens. Eenmaal per maand wordt daarbij ook publiek toegeiaten. De toegang is gratis. De Tafel «Als je geen tafel had... Als ik geen tafel u ad dan zou ik mijn huis kwijt zijn» -- A- - ->e vrou- iik «De te pro vable» ise aktrice Michèle ouwen, allen full-ti- i"'nend in een kleine „,.d, vertellen over hun '-1; de tafel als middel- even. 2 gemaakt door Anna Ronk :ninga in nauwe samenwer- rae Petit. Met behulp van let- loer, oi ilplaats, een soort - en op het dek, waar e rust en sfeer van ontspanning i sen. «Een bier dan. Dat kan geen kwaad. Bier van Veen ditmaal gebr is gezond, vol vitaminen. Maar tequila, tekstmateriaal. Het prog -1 „i, Kolonies spinnen die menten uit het werk van hoog kruipen, mie- ky, Lodeizen, Carmiggeli en kleine hersenen. Ie- Luc Lutz en Simone Rooskens spelen de hoofdrollen in het nieuwe blijspel «De Hortensia» van Yves Jamaique. De regie is in handen van Lo van Hensbergen en aan de voorstelling wordt verder meege werkt door Nanny Cijs, Hans Cornelissen en Carine Brouwer. Spoorloos is een gemec..^.. voel. Spoorloos zijn is dertig niet meer weten, het verlies het aantasten van de ideale den, the fifties en de film. «Spoorloos» is tot stand gekomen r aanleiding van de wens van een aantal i teurs/aktrices om zelf een stuk te maken, basis van improvisatie en muziek, Iedereen heeft materiaal ingeleverd waar mee hij of zij een speciale band voelde. Dat A kon c— -J:“1" ment, verde De Hongaarse pianist Tamas Vasary zal op donderdag 28 april in de Stadsschouw burg met het Brabants Orkest een program ma verzorgen, waarbij hij als pianosolist en dirigent optreedt. Op het programma staan drie werken van Mozart: «Pianokonsert no. 11 KV 413», Pianokonsert no. 22 KV 482» en «Piano konsert no. 17 KV 453». -1j verschil t van die hij gelooft dat een tatouage al- i volmaakt kunstwerk kan zijn tot stand komt in liefde, niet in er de huid gloeit van passie. at volgt is een ongebruikelijk ritueel, een vreemde mengeling van traditionele kunst, fysieke pijn en sensualiteit. kt onaer meer uit net reit aai twee van vijf vakopleidingen voor keramisten ge vestigd zijn in deze provincie: de Koninklij- f ke Academie voor kunst en vormgeving in Den Bosch en de academie voor beeldende kunsten St.-Joost in Breda. Waarschijnlijk mede hierdoor zijn ver houdingsgewijs de meeste keramisten in de ze provincie woonachtig: 103 aktieve kera misten in Brabant op 625 in geheel Neder land. Mede gezien de centrale plaats die het Keramisch Werkcentrum de afgelopen tien jaar gekregen heeft in Nederland kan een interessante kollektie getoond worden. De volgende keramisten (onder voorbe houd) zullen aan de ekspositie deelnemen: Evelyne Baarda, Nico Beckers, Joop Bee- kwilder, Joyce Bloem, Harry Boom, Noor Camstra, Paul Greenaway, Petra van Hees been, Nettv van de Heuve, Maria Hooft, ondertitel kun elijk om een ma- "i, maar te leven ...j of zij een speciale band voelde. Dat i een foto zijn, een gedicht, een tekstfrag- een kranteknipsel. Vanuit het ingele- materiaal zijn de spelers een stuk gaan maken, deels door improvisatie, deels door zelf teksten te schrijven. «Spoorloos» is dus geen play», met een kop en een staa er tussen in. Meer een kollage, een serie as sociaties, een kluwen gevoelens, jeugdhe~~ neringen, angsten en grappen, waarvan hopen dat u ze herkent. «Spoorloos» wordt J Theu Boermans en wordt gespeelu uwi Theu Boermans, Theo de Groot, Moniek Kramer, Diaan Lensink en Babette Mulder. Zij worden begeleid door de volgende musi ci: Bert Kortz (arrangementen en gitaar), Ad Wammes (synthesizer en piano), Kim Weerhoff (slgmwerk), Piet Hein Baelde pia no en synthesizer), Dékor en kostuums zijn van Hans in ’t Veld. «Spoorloos» wordt gespeeld op dinsdag 26 en woensdag 27 april in de stuaio-zaal. zien. tentoonstelling - die gemaakt is nleiding van het tienjarig bestaan veramisch Werkcentrum te Heus- uiteenlopend kera- een geselekteerde die is gekozen uit rkcentrum hebben ge- rikname op 1 januari ids die ingebruikname hebben onge- 120 kunstenaars uit binnen- en buiten voor kortere of langere periode gebruik akt van atelier en outillage en gebleken eu we trend mnenmode Ook n service i de beste Organisatoren Rob Bierings en Ro nald Verstappen organiseren op 22 mei in de zaal van de Koninklijke Harmo nie een Tilburgs zangfestival waaraan iedereen mee kan doen. »n «well made Vijfentwintig jaar na de dood van Mal colm Lowry schreef Jan Ottenhof een stuk over de man die zich met zijn roman «Onder de vulkaan» (1947) onsterfelijk maakte en die zijn zelfvernietiging door drank rechtvaardigde met de woorden: «Er is geen druppel mezcal die ik niet in puur goud heb veranderd, geen borrel die ik niet heb laten zingen». Ottenhof heeft een uitgebreide studie ge maakt van leven en werken van Malcolm Lowry. «Mezcal» komt op vrijdag 22 april in de studio-zaal. Twee nieuwe produkties van toneelgroep dreigd, probeert ze haar gezin te redden. Dit Sater met in beide voorstellingen een een- doet ze echter op zo’n manier dat haar man trale plaats voor de vrouw, op donderdag meent echtscheiding te moeten aanvragen 21 en vrijdag 22 april in de theaterzaal. In en het kind opeist. «De hordenloopster» (27 april) wordt een probleem aan de orde f J nen uit de mythe van gaat een vrouw die in haar bestaan wordt had dan zóu ik mijn huis kwijt zijn». bedreigd. -pot deze konklusie komt één van de «rr» Het centrale thema van dit door Guus die/geïnterï*euJd mensen Dram m ^trtce Mich; der, almachtig in haar binnenwereld, door h Noord-Holland, vtrtellen over hu.. Anna, de hoofdpersoon in «De horden- «De Tafel» is gemaakt door Anna Ronk loopster» is opgegroeid zonder vader, met en Djoeke Veeninga in nauwe samenwer- U|( flCl IxCrimi 1 SCll een schijnbaar onafhankelijke moeder, «een king met Yvonne Petit. Met behulp van let- krachtige vrouw met een hard gezicht». Ze terlijke fragmenten uit de interviews is een 1*11 Hl heeft uit haar jeugd het beeld van eenzaam- samenhangende tekst gemaakt van stukken IV Wil 11 111 II heid en een sterk verlangen naar geborgen- monoloog, dialoog, dromen en bekentenis- T -» heid meegenomen. sen. Het ineengevlochten verhaal van de t Op zoek naar haar vader belandt ze in verschillende vrouwen wordt vormgegeven Nederland waar ze «niets méér van wist dan dooreen aktrice, Yvonne Petit. In het Kulti dat de mensen meestal binnen bleven, dicht «Kijk, als een mens moe is leunt ie op de dag 14 april bij elkaar gekropen». Hier ontmoet ze de tafel. En als ik wat zit te prakkizeren, dan tentoonstelli invalide Anton met wie ze een gezin sticht, leun ik zo op de tafel. Lezen kan ik ook zo Hierin schept ze energiek en voortvarend al- op tafel. Maar als ik bekaf ben kan ik ook le voorwaarden voor de door haar zo ver- nog slapen zo met m’n kop op tafel. Dat is langde geborgenheid. Haar dochter Anne- gewoon zo. Je kan alles missen in je tent, lies kan ze geven wat ze zelf heeft gemist. maar nietje tafel». Wanneer Anton met ontslag wordt be- Ekstra CJP-korting: ƒ2,50. HEILE SCHOORSTRAAT 78, TILBURG-OOST Sacramentsparochie nabij oude Elisabeth ziekenhuis gerust eens vrijblijvend kijken bij Tivoli U bent van harte welkom. Tel. 423476 Herman van Veen komt van maandag 2 tot en met donderdag 5 mei met zijn nieuwe thea- «Dn Chien Andalou». Regie tershow iedere avond om 20.15 uur in de schouwburg-zaal. Deze show is de voortzetting nuel. De opzet van de film was van de zeer suksesvolle serie voorstellingen, die Herman van Veen in het begin van dit sei- op het heftige en intellectuele F zoen in Theater Carré bracht Hieronder gedeeltes uit recensies, die over de Carré-voor- zijds en de avant-garï; stellingen geschreven werden. De makers van de film w Henk van Gelder (NRC Handelsblad): gen. Op zulke momenten toont Van Veen |jjke gezapigheid van de to« «Muzikantenpret in een hechte theater- zich een ideaal interpretator; hij stelt zich ken en daarbij tegelijkertijd show». «Meer dan voorheen maakt Herman volledig in dienst van de tekst, artikuleert surrealistische overtuiging, van Veen ditmaal gebruik van bestaand ah nooit tevoren en zingt nog altijd prach- igramma bevat frag menten uit het werk van Campert, Tuchols- ky, Lodeizen, Carmiggelt en één van de al lermooiste bedjes die Guus Vleugel ooit schreef: De man die zelfmoord wilde ple- «Die Entführung aus dem Serail» speelt in Tunis of Algiers in de achttiende eeuw. Konstanze is met haar Engels kamermeisje Blondchen en Pedrillo tijdens een plezier vaart op de Middellandse Zee door zee rovers ontvoerd en doorverkocht aan Bassa Het Selim, een Renegaat (Christen, die tot de Is- en Gsuuu lam is bekeerd). De Bassa is op slag verliefd lot wat h geworden op de mooie Europese, die zijn blijkt echter liefde echter afwijst, terwijl zijn haremop- mens te zijn, zichter Osmin tevergeefs zijn begerige ogen ---- op haar kamermeisje laat vallen. Enorme collectie manou meubelen, ook wit en naturel en natuurlijk HEEL VOORDELIG Inschrijving hiervoor moet geschieden voor eind april. Voor deelname is het noodzakelijk dat men, indien voorhan den bandopnames, foto’s, persoonlijke gegevens en gegevens over het genre dat bezongen wordt opstuurt naar Oude Markt 20, t.a.v. Ram in Tilburg. Telefonisch aanmelden is ook mogelijk 020-865796. Uit alle binnengekomen reacties wordt dan een definitief programma samengesteld. Nadere informatie volgt. landse Opera Stichting komt Intussen is Belmonte, een jonge Spaanse -7 met de beroemde opera «Die edelman en verloofde van Konstanze, dank dem Serail» van Wolf- zij een brief van Pedrillo er in geslaagd de Mozart op zaterdag 23 plaats te vinden, waar zijn geliefde zich be- wburg-zaal. vindt, en is met een schip tot dicht bij het era wordt uitgevoerd in een regie landgoed van de Bassa genaderd. Belmonte, Boüws, en er wordt aan meege- aan land gezet door schipper Klaas, verkent “ot Radio Kamerorkest en het het terrein teneinde een plan te smeden iu» Kamerkoor. De muzikale lei- Konstanze en haar metgezellen te bevrijden. 1 handen van Dennis Rusell Da- zjjn eerste ontmoeting met haremopzich- Jisten zijn o.a. Gabrielle Fuchs, ter Osmin is weinig bemoedigend. Pedrillo la Myers, Howard Crook en Willard smeedt een ontvoeringsplan samen met Bel monte. Pedrillo vermengt een slaapdrank in een fles wijn waarmee hij Osmin dronken voert. De kust is nu vrij voor de geliefden om elkaar ongestoord te ontmoeten. Helaas ontwaakt Osmin te snel uit zijn roes en worden de vluchtelingen gepakt. Het ziet er slecht uit voor de liefdesparen, en Osmin laat geen twijfel bestaan over het l wat hun te wachten staat. De Bassa jkt echter in wezen een grootmoedig "jn. Hij geeft de gevangenen hu., vrijheid terug: edelmoedigheid boven wraak verkiezend. Jtureel Sentrum is van donder- 11 tot en met zaterdag 21 mei de Jling «Tien jaar Kleiwerk» te «Een Sneeuw» is een indrukwekkend to neelstuk van de jonge Nederlandse schrij ver Willem Jan Otten, dat op vrijdag 29 april in de Stadsschouwburg gespeeld wordt door Toneelgroep Theater. De re gie is in handen van Ton Lutz voorstelling wordt meegewerkt Eric van der Donk. Bernhard Dr gy Franssen, Elise Hoomans, Ani nist, Bea Meulman en Do van Stel Het toneelstuk gaat over Nederlanders en hun geschiedenis: fascinerende karakters in >a««a hun strijd met de werkeüjkheid. In «Een >edig Sneeuw» schetst Willem Jan Otten een fa- hun milie, waarvan het bestaan in en door de re cente geschiedenis niet onaanzienlijk be schadigd is. Het Nationale Ballet zal op dinsdag 26 april een speciaal Balanchine-programma verzorgen in de Stadsschouwburg. Uitge voerd worden de balletten «Serenade» (Balanchine Tsjaikofski), «Le Tombeau de Coupering» (Balanchine/Ravel) en «The four temperaments» (Balanchine/ Hindemith). De voorstelling wordt bege leid door het Nederlands Balletorkest o.l.v. dirigent Adam Gatehouse. «Serenade» was het eerste ballet dat George Balanchine maakte in de Verenigde Staten (1934). «Serenbade» is een ballet dat romantisch is als een dans in de maneschijn, boordevol lyrische stemmingsbeelden. Een verhaalloos ballet over liefde: in de bewegingsthema’s komen allereerst romantische gegevens als zoeken, wachten, verlangen, vinden en ver liezen tot uitdrukking. Met zijn «Le Tombeau de Couperin» huldigt Ravel de grote Franse barokkompo- nist Francois Couperin. Balanchine brengt in zijn ballet een eerbewijs aan enkele van de pre-klassieke dansvormen waarmee de edellieden zich vermaakten ten tijde van Renaissance en Barok en waaruit het akade- mische (klassieke) ballet onder Lodewijk XIV ontstaan is. «The four temperaments» behoort tot een reeks balletten, waarin Balanchine dui delijk als balletvemieuwer uit de verf komt. «Ik vrees» zei hij, «dat iemand het opeen Nam June raik dag logisch kan vinden om mijn linker been retrospektief II enmö»n^l.r™an.i..<n.«1.n. IS g w" min.); 8. Allen ’n Allen’s complaint, 1982 1 groove, 1973 (30 min.); 2. A tri- (30 min.); 9. A tribute to Nam June Paik, n Cage, 1973 (30 min.); 3. Suite 1982 (28 min.). John Sanbom and Kit Fitz- /on _:_s. i:_i. gera]d Vanaf begin april zal een uitgebreide bro chure te verkrijgen zijn bij het sekretariaat van het Kultureel Sentrum. De Nederlandse Opera Stichting komt Int naar Tilburg met de beroemde opera «Die edelman Entfiihrung aus dem Serail» van Wolf- zij een bt gang Amadeus Mozart op zaterdag 23 plaats t~ april in de schouwburg-zaal. vindt, Deze oper J van Jan Bouws, werkt door Het K Nederlands Kaïr ding is in vies. Solis Pamela 5.1 White. “j, «dat iemand inden om mijn •m af te laten zetten». dt bepaald door hen die _,Jc achten. is, wordt bepaald door de tijd. Een veroordeling is afhankelijk van de com munis opinio. De willekeur op basis waarvan mensen denken en handelen en de verstrekkende consequenties die dat hebben kan, is uit gangspunt voor deze theaterproduktie die op donderdag 28 en vrijdag 29 april in de theaterzaal gespeeld wordt. Vanuit Stefan Themerson’s «Wooff Wooff or who killed Richard Wagner» (1951) maken Hans Tuer- lings, Patrizia Tuerlings, Piet Rogie en Ciel Werts van het Figuratief Theater «STIFT» duidelijk dat de uitspraken over de werke lijkheid en de werkelijkheid zelf bepaald worden door het gezichtspunt van waaruit die werkelijkheid beschouwd wordt. Een filmische werkelijkheid wordt ver- andalou» en L Age d Or» SÜT'het theater’muziek en dans Filmhuis Tilburg vertoont van donderdag macht van het verlangen, naar voren laten elke^raadselachtighëic 21 tot en met zaterdag 23 april om 1930 komen. dient er een logische c,-D. uur in de filmzaal van de Stadsschouw- «L Age d’Or». Regie en montage: Luis beurtemssen te zijn welke ook voor het on- burg in de serie «Filmhuis Klassiek» de Bunuel. «L’Age d’Or» had een vervolg op geoefend oog van de onbevangen kijker dui- films «Un Chien Andalou» en «L’Age «Un Chien Andalou» moeten worden, maar delijk is. Slechts de samenstelling van de ge- d’Or» van de Franse regisseur Luis Bu- werd een film zonder Dali. Dat diens naam beurtenissen de plaats die zij krijgen bin- nuel uit respektievelijk 1928 (17 min.) en toch bij de credits staat, is te danken aan de nen de totale kompositie, bepaalt de artis- 1930 (60 min.). vriendelijkheid van Bunuel. Slechts één tieke unicjteit. Elke uitdrukking van emotie grap - die van de heer die met een steen op wordt van de gebruikelijke opgelegde thea- het hoofd wandelt - is van Dab afkomstig. tra]e lading ontdaan J je: Luis Bu- Deze zegt er in zijn dagboek over: «Volgens Duidelijk zal zijn dat het kernwoord in de _s een aanval mijn idee zou de film het geweld van de bef- naam «Figuratief» staat voor helder en on intellectuele Parijs ener- de moeten weergeven, uitgebeeld met be- dubbelzinnig in beeld brengen van het uit- irde film anderzijds. hulp van de pracht van het Katholicisme, gekristalliseerde. Toen Bunuel de film voltooid had, was ik •>- wilden de geeste- vreselijk teleurgesteld. De film gaf niet meer - toeschouwers bre- dan een karikatuur van mijn ideeën; het J de voornaamste Katholicisme werd er op een direkte manier /^nPlFlSll Vfll ig, namelijk de en zonder enige poëzie in aangevallen». in Tilburg troubadours :aus u.. of zonder zich dan irgs publiek. Filmhuis Tilburg vertoont nog tot en met woensdag 27 april om 22.00 uur de film «Irezumi, esprit de tatouage» van de Ja panse regisseur Yoichi Takabayashi. Japan. 1982 (109 min.). Irezumi is het verhaal van de liefde tussen een oudere man, Fujieda, en zijn minares, Akane, en de tatouage-kunst. De man is ge fascineerd door de kwaliteit van haar huid: sneeuw en zacht als zijde» en meent u.v kwaliteit verhoogd wordt door een tatouage. Akane stemt vrijwillig, uit liefde, toe. Fujieda introduceert haar bij Kyogoro, de zeer bekwame maar excentrieke meester- tatouëerder. Zijn manier van werken van anderen: hij gelooft dat _r, rleen dén een v~'-1 man van Veen wordt begeleid door Erik wanneer het tc der Wurff (toetsen), Nard Reijnders pijn. Wanneer Ca.c „on det Wat Volgt is :n basgitaar is 18 april Het ziet er naar uit dat «Mezcal» een unieke theaterbelevenis gaat worden. De fantastische spelersgroep zal daar deels voor staan. Zo spelen mee: Jan De- cleir, Geert de Jong, Wilbert Gieske, Hidde Maas, Harry van Rijthoven, Yvonne Pela- sula en Ferry Kaljee. De artistieke leiding is in handen van Wim Meeuwissen. De voorstelling speelt zich letterlijk af op drie nivo’s: - in de buik van een schip, op de stook- vloer, waar de hitte en de duisternis visioe nen van de hel oproepen; -re again» en - op de tussenvloer, onder het dek, dat een brengt Leo schuilplaats, een soort voorgeborchte is; kompositie voor - en op het dek, waar een paradijselijke Noise»rust en sfeer van ontspanning en vrede heer- ken stond zijn pianis ten dienste van de s niet alleen mezcal, ah mezcal... komposi- langs je ruggegraat omhc de instru- rennesten tussen je grote e ning. Je hebt geen idee». Schouwburgring 27, Tilburg Edelstaal, waterdicht tot 200 m diep. Schroefkroon met mineraalglas Kom kijken bij

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1983 | | pagina 17