oo 0 Mi IUiii EK N fiiii Uil j I TILBURG KULTUREELSENTRUM w - r „itraa®® 16^QO ^3.9° Peter Kolsteren, kiest kunstwerk van de week ffoffidtonsaldoor. FiLMHUiS Hem Sander i nken L v di a.Kennedy Fitzcarraldo Hollywood Follies Musical Fien VERSCHIL MOET ER ZIJN Antiekbeurs Rob de Nijs ook? Takkentoneel met een Comedia Delia Morte Nieuwe aankoop Dame Blanche Musk Baanlozencentrum Trio Ab Baars A De man met de camera Volkenkundig Museum C.VANIERSEL F olklore-ensemble «Opole» UM IwOt VI Burden of Dreams gO p»’0"' Ta90 we Donderdag 24 maart 1983 pagina 17 DE TILBURGSE KOERIER I 24 maart 1983 pagina 700 m2 SHOWROOM lecties bakken en azen v Heile Schoorstr. 78 J U BENT VAN HARTE WELKOM MD!!! heel jk is, ’N im ewscHor idres voor elver ALPHEN Hans van jrkomend isch rk (orvelseweg 173 el. 426387 >nd tot 9 uur. loton. SF Rt g vertoont woensdag handel en lijsten- ig rvissen *LICK Dus voor Manoumeubelen eerst vrijblijvend kijken bij de GROOTSTE en VOORDELIGSTE speciaalzaak maart 20.. Kultureel hitty Big Band, zingend zullen -:_als Op 24 maart om 20.30 uur te be de theaterzaal van het Kultu- in telen en p een heel andere manier «comedia della morte». straat 24 in Tilbi test, afkomstig n >r het orkesttyp kunsthandel-LijstenspecialisC Alleen Besterdring 46. telefoon 431386 enteerd door it gerenom- en een wer- Turks Specialiteit Restaurant 11.30 uur in de thea- el Sentrum Lydia Kennedy en Hein Sanderink sloten jn konservatorium-opleiding in Neder- Donderdag 31 i terzaal van het Donderdag luisteren in reel Sent ii ucl me- i gebruikt, en besteed ter plekke muzikaal Exclusieve schilder stukken en reprodukties en hèt adres voor alle soorten lijsten! 3AG VAN en 1 tot 8 uur na* tot en van 14- In een regie van Jeanne van Midde speelt theatergroep Takkentoneel op zon dag 27 maart om 20.30 uur in de Studiozaal de burleske «Wegens sterfgeval geslo ten» van Jan Wolkers. Het thema dood dat veelvuldig in de boeken van Jan Wolkers voorkomt wordt hier eens op een heel andere manier benaderd. Wolkers gaf het niet voor niets als ondertitel «c< "t&i1 Sacramentsparochie na- lisabethziekenhuis en de uit- Den Bosch en Eindhoven naar het oerwc- lijke wapenfeiten van Fitzcarraldo, van het nutteloze», zonder truuks doek te brengen. Fitzcarraldo is een operaliefhebber die vastbesloten is voor Enrico Carusa en Sara Bernhard een operagebouw neer te zetten in de Amazonejungle, opdat deze geliefde ar tiesten daar zouden kunnen optreden in een hij zonder succes n aan de Indianen g.g. 420345 telan die in het Volkenkun- tm opgesteld staat, is in 1982 Dr. E. Heins, die als et- met Ie ploeg acteurs de plankc» l vbards en Mick presenteren, .laus Kinski vol- Vorig seiz nummers uit werden. Pers i derink is als hoofdleraar ver- de konservatoria van Tilburg Lydia Kennedy is verbonden aan het konservatorium van het Muzieklyceum in Hil- ledy en Hein ■g 27 maart het Muziek Eve- iir in de foyer jrg-zaal. Zij spelen werken I. Pierre Petit, Catelnuovo- s gamelan heeft zich ontwikkeld ie bronskultuur, die reeds 3.000 voor Chr. de Indonesische eilan- bereikte. Uit onderzoek is geble- gamelan-instru- w bestonden. gedachtenwe- 1 verschijings- /ennatuurlijke macht. heeft de muziek ook .e kracht. Dit geldt spaalde hof- en tempel- Kom kijken bij Juwelier - Horloger 'fyebers ^Schouwburgring 27, Tilburg^ Meer dan 2000 banden. Verhuur alle systemen VIDEOFILMS en verkoop van lege videotapes tegen de LAAGSTE PRIJZEN Geen lidmaatschap. Geen borgsom. Ook overzetten van 8 mm films en dia’s op videotape. Een videofilm van de beste kwaliteit huur je bij: 25,- 4 gangen lentemenu VIDEOTHEEK velff Korvelseweg 85 - Tilburg Tel. 013/366131 De bruisende show «Hollywood Follies» wordt op maandag 28 maart gepreser Hans van Wiligenburg en dinsdag 29 maart door Hans van der Togt. Achttien meerde Amerikaanse musicalartiesten begeleid door een swingend orkest, brenger «tiende cocktail van beroemde melodieën uit musicals, die ooit verfilmd werden. Dr. Zjivago, Love Story, Gone with the wind, Mary Poppons, Chitty Chitty I The Graduate, Grease. Wie kent ze niet, deze bekende musicals. Dansend en zingt de Amerikaanse musicalartiesten de bekendste nummers uit onder andere deze musicals op J- -Manken brengen. Jians van Willigenburg en Hans van der Togt zullen dit programma i, aaneen praten en van de nodige toelichtingen voorzien. :izoen speelde dit gezelschap het programma «Follies on Broadway», waarin s, de beste Amerikaanse musicals, die ooit op Broadway te zien waren, gebracht i en publiek toonden zich zeër enthousiast. mensen die bereid zijn figurantenrol len op zich te nemen. Want op een kerkhof liggen natuurlijk «stapels» do lken te den begraven die allemaal bij de we tting deropstanding weer aan een nieuw le- nog ven willen beginnen. Jeanne van Mid- «laar de is met de groep op zoek geweest naar rake typeringen en komische si tuaties. Het stuk summier aat maar ander fantasie de v De game dig Museur gekocht door geeft de types maar 1 in, wat enerzijds moelijk is, ïrzijds ruimte biedt om je vrije loop te laten. Het resultaat zal zeker op de lach spieren werken. Tilburg-Oost in de bij OUDE Eli: valsweg naar I Voor de derde keer organiseert Het An- tiekgilde i.s.m. de Stadsschouwburg fen grote Antiekbeurs. Dit keer wordt het een speciale Paasbeurs op zaterdag 2, zondag 3 en maandag 4 april in de Studio-zaal en alle foyers van de schouwburg. Na de eerste twee beurzen kwamen er van vele zijden zeer positieve reakties. Men was verheugd over de hoge kwaliteit van de artikelen op de beurs, niet alleen van het goede antiek, maar ook van de diverse co- riosa. Ook tijdens deze Paasbeurs wordt er in het schouwburgkompleks weer een grote variatie gebracht van Hollandse, Duitse, Engelse en Franse meubels. Niet alleen kas ten, maar ook bureaus, tafels en stoelen. Daarnaast zal er een enorme hoeveelheid kleine artikelen te zien en verkrijgbaar zijn: klokken, brons, koperwerk, sieraden, pop pen, tin, porselein, aardewerk, kristal, glas en allerlei curiosa. -plaatse!.,. en heeft zeker de gemaakt in ep is genoemd Me, welke weer De uit de jaar den ken dat verschillende gal menten al in de 8e eeuw u Volgens de Javaanse j reld is de gamelan een vorm van een bove In deze opvatting h een heilbrengende vooral voor bef komposities. De gamelan wordt zowel bij-rituele als bij sociale gebeurtenissen bespeeld: b.v. bij het verwelkomen van gasten of ter begeleiding van het wajangpoppen- spel en van dansopvoeringen. De ra diostations zenden dagelijks gamelan- muziek uit. nomusikoloog verbonden is aan de Universiteit van Amsterdam. De gamelan is speciaal voor het mu seum gemaakt. Het orkest bestaat uit een aantal slaginstrumenten zoals gong, metalo- foons en trommen en daarnaast een viooltje, een bamboe fluit en een citer. Het museum heeft deze aankoop kunnen realiseren door een aanzienlij ke subsidie uit het fonds Museale Aan kopen van het Provinciaal Bestuur en van het Prins Bernhard Fonds. Deze gamelan is als een belangrijke aan winst voor het Volkenkundig Museum te beschouwen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat men o.a. gamelans op verschillen de plaatsen tegenkomt, niet alleen in het theater en in de tempel, maar ook in het conservatorium of in huizen van particulieren. Filmhuis Tilburg vertoont van donderdag 24 tot en met woensdag 26 maart om 22.00 uur (behalve op zondag) in de film zaal van de Stadsschouwburg de film «Fitzcarraldo» van de Duitse regisseur Werner Herzog. Op 25 maart begint deze film om 19.30 uur in verband met de «Nacht van het Boek». De dokumentaire over de film «Burden of Dreams» is te zien op donderdag 24 en zaterdag 26 maart om 19.30 uur. Filmhuis Tilburg vertoont op donderdag 24 en zaterdag 26 maart om 19.30 uur in de filmzaal van de Stadsschouwburg de dokumentaire «Burden of Dreams» (Nachtmerrie in de jungle), die Les Blank in 1982 in samenwerking met Maureen Gosling maakte over de film «Fitzcarral- do» van Wemer Herzog. Deze dokumen taire duurt 90 minuten. Nog tot en met zaterdag 26 maart kunt U Jagger lieten he iedere avond om 20.15 uur de geweldige bracht het schier onr Nederlandse musical «Fien», gebaseerd op naar het oerwoud va het leven van de legendarische kabaretière, lijke wapenfeiten van revuester, toneelspeelster en filmaktrice van het nutteloze», zor Fien de la Mar, meemaken. In de hoofdrol ziet U Jasperina de Jong. Verder wordt aan deze grootsopgezette produktie meegewerkt door o.a. Gerard fox, Willy van Heesvëlde, Rients Gratama, Loeki Knol, Reina Boe- de Amazonejungle, opdat deze lens, Ruut Weissman en Doris Baaten. tiesten daar zouden kunnen optr Het script van «Fien» is geschreven door opera van Verdi. Het ontbreekt Ivo de Wijs en Eric Herfst. Joop Stokker- aan geld al eerder heeft hij zoi mans komponeerde de muziek, die uitge- geprobeerd ijs te verkopen aan de li voerd wordt door een orkest o.l.v. Dirk en het volk van de rubberplantages. Stuer. De regie is in handen van Eric Herfst. Het Volkenkundig Museum. Kloosterstraat 24 in Tilburg, is onlangs in het bezit gekomen van een authentiek gamelan orkest, afkomstig uit Java. Een gamelan is de algemene naam voor het orkesttype op Java en Bali, waarop de traditionele muziek wordt gespeeld. Dit orkest bestaat voor het merendeel uit slaginstrumenten, die samengesteld zijn uit bronzen toetsen of gongs, gemonteerd op een houten onderstel. De instrumenten worden onderverdeeld in verschillende groepen. Iedere groep heeft in de kompositie zijn eigen funktie. Filmhuis Tilburg vertoont van maandag 28 tot en met woensdag 30 maart om 19.30 uur in de filmzaal van de Stads schouwburg de film «De man met de ka mera» van de Russische regisseur Dziga Vertov. Dame Blanche verbeeldt de menselijke hang naar het geluk, een verwachtingspa troon waarbij veel dingen geïdealiseerd wor den en waarvan de uitkomst vaak als een zeepbal uiteen spat. Het vertelt van mensen, die zichzelf en hun medemens menen te moeten manipuleren naar het standaard-ge- luksbeeld zoals dat door de reklame en de ontspanningslektuur wordt opgedrongen. In fragmenten krijgt dit thema een helde re vormgeving, bijvoorbeeld syanneer het gaat over een in eerste instantie zelfbewuste vrouw in avondtoilet die zich eerst lang zaam voortbeweegt en dan door de sneller wordende beweging steeds meer balonnen van onder haar japon verliest en daardoor ook zichzelf verliest. In korte scènes, waarin veel gedanst wordt - opvallend voor bewe gingstheater Penta - wordt de onechtheid van idealen getoond: de gemaakte feest vreugde. de valse romantie. het drogbeeld van het huwelijk. Wat overblijft zijn gefrus treerde sexuele gevoelens, agressie en wan lijks wi en als beeldend kunstenaar rodukten van agressivu rc» T*«t burger' 1 kaak gesteld. De twee mensen die op het kunstwerk van de week staan afgebeeld zijn Calisto en Ce lestina; twee figuren uit een vijftiende eeuw- se Spaanse (tragi)komedie. Calisto is een jonge edelman, verliefd op Melibea. Zïj wijst hem af, maar met behulp van een oude koppelaarster (Celestina) gaat ze toch nog van Calisto houden. Celestina wordt ver- hem erg. hij bezoekt veel tentoonstellingen moord na een ruzie over haar beloning. Ca en dat is dan zijn «probleem» als hij in de listo ontmaagt Melibea en bij zijn vertrek kunstuitleen rondloopt. In musea hangen valt hij van de tuinmuur en sterft. Melibea meestal de beste werken, volgens Peter, en pleegt zelfmoord. hij ontkomt er niet aan de werken die hij in «La Celestina» is in Spanje een soort- de kunstuitleen vindt, daarmee te vergelij- naam geworden voor oude koppelaarster. ken... Kunstwerk van de week is een initiatief van Maar, of Peter nu in een museum loopt of de Tilburgse uitleen. Wekelijks motiveert een werken in de kunstuitleen bekijkt, voorkeur lezer/lezers waarom een werk uit de Kunst- heeft hij wél. uitleen zijn/haar speciale voorkeur geniet. Een goed kunstwerk moet voor hem orde uitademen en tegelijkertijd verwarring scheppen. De orde moet de kunstenaar er in gelegd hebben, terwijl Peter de verwarring bij de beschouwer opgewekt Wil zien; het kunstwerk moet prikkels geven en je de vraag laten stellen «wat is et aan de hand». Dat gaat voor Peter niet alleen op voor een kunstwerk; hij vergelijkt deze stelling met de produktie van het Danserskollektief «groeten uit Wuppertal», een voorstelling waarin mensen heel vervelend en gemeen tegen elkaar doen, hetgeen in het dagelijks leven bij menigeen afschuw zou wekken, maar nu, op het toneel gebracht, zit de hele zaal te lachen. Dat geeft Peter de prikkel over dingen na te denken. Hetzelfde gevoel roept Freek de Jonge bij hem op. Het kunstwerk van de week wordt «Calis- to en Celestine» van Lucebert; een werk en j ook een kunstenaar waarop het Voorgaande 8 verhaal goed van toepassing is. De direkte I prikkel om dit werk te kiezen is voor Peter J het feit dat Lucebert op dit moment bij hem i aktueel is, naar aanleiding van het laatste programma van Koot en Bie. waarin een ge- X. dicht van Lucebert overal zanikt bag- De gitaristen Lydia Kenne' Sanderink verzorgen op zondag koffiekonsert van de Stichting 1 nementen Tilburg om 12.30 uur van de Schouwburg-zaal. Zij van o.a. De Falla, Tedesco en Granados. Voor het eerst in zijn karrière gaf Rob de Nijs met zijn eigen band vorig jaar een serie konserten in Nederland en België; van drie shows werden audio- en visuele opnamen gemaakt die samen het live-projekt «Springlevend» opleverden: een live dub- bel-elpee èn een videokassette. Tevens werd daarmee op kreatieve en energieke wijze het 20-jarig artiestenjubileum van Rob de Nijs gevierd. De overweldigende publieke belangstel ling voor de konserten en de zeer lovende kritieken hebben ervoor gezorgd dat Rob de Nijs nu een nieuwe toernee gaat maken, die hem op woensdag 6 april naar Tilburg leidt. De kaartverkoop start woensdag 30 maart om 1L00 uur. Het Ab Baars Trio speelt hedendaagse geïmproviseerde muziek. Als uitgangspunt voor de improvisaties zuilen voor het me rendeel eigen komposities worden Daarnaast zal ook aandacht worder aan z.g.n. instant composing, het «verzinnen» en verwerken van i materiaal. Op vrijdag 25 en zaterdag 26 maart is in de theaterzaal van het Kultureel Sentrum de nieuwste produktie van het Rotterdamse Pentatheater te zien. «Dame Blanche» - het luxe sluitstuk van een diner, schitterend wit dat toch gedoemd is om te smelten. Uit voerenden: Wies Bloemen, Tjitske Broers- ina. Henk Knaap. Hennie Konings. Matthias Mohr en Maria Wille. Aanvang 20.30 uur. Het Nederlandstalige repertoire is voornamelijk geschreven door Kees Korbijn, en handelt over de Nederlan ders en hun wetgeving. Bekende num mers zijn «Stem op mij», «De W.W.», «We zijn zo lui» en «De kinderbijslag wet». Het orkest bestaat uit: Toon de Speciaal gemaakt Soep, saxofoon; Lange Bart, banjo en zang; Vlugge Kees, slagwerk en zang en Cor met de Handjes, accordeon en zang. Aanvang 20.30 u. pet^- Julyen Hamilton en Matthieu Keyser schreven ons: «We zijn geïnteresseerd in de ontwikkeling van mogelijkheden - binnen voorstellingen - die bestaan tussen muziek en dans. Niet alleen als verscheidene kunstvor men, maar ook met het oog op de musicus en danser als mensen di’e samen een ruimte, een verhaal en een theatraal arrangement delen. Op dit moment is ons resultaat «Musk». In november 1982 ging «Musk» in het Shaffy-theater in première en werd door pu bliek en pers zeer goed ontvangen. Ine Rietstap (NRC Handelsblad): «Musk werd voor mij een uur van puur genot, door de onpretentieuze manier van presenteren, door de inventie, de energie en de vitaliteit en niet te vergeten door het grote vakman- J schap». Eva van Schaik (Trouw): «Hun sa- S mengaan in één performance geeft aan hun onderzoek naar de relatie tussen muziek en dans en hoe die samenhang aanschouwelijk te maken is. een grote kracht. Het is een ge- not om hen bezig te zien en hun boeiende onderzoek te volgen». Het Asociale Orkest verzorgt op donderdagavond 24 maart in het Baan lozencentrum, Voltstraat 18 te Tilburg, een gegarandeerd gezellige dansavond. Deze 4-rnans formatie is bekend ge raakt door o.a. regelmatig op te treden in VARA’S «Hoe bestaat het». Peter Kolsteren studeert fotografie in Den ger...») Haag en is in zijn vrije tijd heel regelmatig hem al te vinden in de theaterzaal van het Kultu- nieen 1 reel Sentrum. Bovendien slaat hij geen werk tentoonstelling over en is hij al jarenlang «verv deelnemer van de Kunstuitleen. Alles bij geen elkaar redenen genoeg om hem uit te no- 1 digen «het kunstwerk van de week» aan te wijzen. Het ensemble «iOpole» werd ruim 25 jaar geleden door één van de plaatselijke vak bonden opgericht en heeft zeker de laatste 2 decennia grote furore gemaakt in binnen- en buitenland. De groep is genoemd naar de Poolse provincie Opóle, welke weer de stad Opóle als hoofdstad heeft. Alhoewel «Opole» al jaren in West- Europa is opgetreden, en tal van internatio- nale folkloristische festivals heeft gewon- nen. kwam de groep pas in 1978 naar Ne derland voor een korte toernee. De reakties toen en de hietop volgende jaren waren ook in Nederland overweldigend, zodat besloten werd dit ensemble ook dit seizoen naar Ne derland te laten komen. Wemer Herzog nodigde Les Blank uit om hem bij het maken van Fitzcarraldo te vol gen. Zo ontstond de dokumentaire «Burden of Dreams», een boeiend verslag van een zeer uitzonderlijke filmproduktie, tevens een onthullend portret van een bezeten filmregisseur. Blank laat het avontuur zelf zijn gang gaan en zo krijgt de dokumentaire een eigen spanning. «Als ik dit projekt niet had afgemaakt zou ik een man zijn zonder dromen en dat wil ik niet» zegt Wemer Herzog over «Fitz carraldo», zijn meest verbijsterende filma- vontuur tot nu toe, dat in 1982 in Cannes de regieprijs kréég. Voor «Fitzcarraldo» trok Herzog znn crew en een wisselende ploeg act (Jack Nicholson, Jason Rob Jagger lieten het afweten, Klaus Kinski vol- ónmogelijke) voor een jaar van Peru om de ongeloof- Fitzcarraldo, «de held op het land af met het einddiploma solospel met onderscheiding en de «Prix d’Excellence». Zij vervolgden hun studie bij Alexandre La- goya in Parijs. Na solistisch optreden (o.a. in het Concertgebouw Amsterdam en Dili- gentia Den Haag) en diverse radio-opna- men besloten zij zich te specialiseren in het repertoire voor twee gitaren. Dat repertoire bevat werken vanaf de renaissance tot he- Hein Sands bonden aan c en Arnhem. I als docente a Arnhem en aan versum. Openingstijden: maandag met vrijdag van 10-12 uur en 17 uur. Zondag van 14-17 uur. Het stuk is een parodie op de weder- I opstanding. Zowel voor de regisseuse als voor de groep was het een uitda ging om een comedie op de plan! zetten. Zeker met zo’n grote bezett waarvan de helft van de spelers nog weinig of geen ervaring hebben. Maar het Takkentoneel bestaat uit een vijf tiental enthousiaste mensen die voor geen kleintje vervaard zijn. In hun kielzog zijn er dan nog een aantal «De man met de kamera», het bekendste werk van Vertov is een film zonder toelich tende tussentitels, zonder scenario. De hoofdpersoon is Vertov’s broer Mikhail Kaufman, uiterst opvallend aanwezig in een geruit overhemd en een omgekeerde storm hoed. Men wilde de machj> en tevens de schoonheid van het filmbeeld aantonen, zonder de invloed van toneel en literatuur. Daartoe maakte Vertov samen met zijn ka- meramensen een tocht door Odessa, waarbij zij alles filmden wat ze maar tegen kwa men de mensen, het strandleven, gebou wen, interieurs, machines en vervoermidde len. Door een handige en knappe montage liet Vertov zien welk een groot expressie medium film is. De opeenvolging van beel den geeft een steeds intensiever ritme dat tot slot in een razend tempo gedeelten van opnamen voorbij laat flitsen. pet^w werd voorgelezen. Dat gedicht had I aan het denken gezet over het feno- i Lucebert. Wat Peter opvalt in het van Lucebert is dat hij mensen altijd vervelend» tegen elkaar laat doen en dat is i wonder als je daar de uitspraak van Lu- zelf tegenover zet: «Als ik iets vrese- il uitbeelden, laat 'ik de ene mens de ontmoeten». Dat doet hij als dichter beeldend kunstenaar; zijn uitingen :r. c~cc3iviteit en hoon, al erlijk en passief is wordt aan de Als abonnee van de kunstuitleen kiest hij zijn pro bijna altijd een fotokunstwerk uit. Omdat les wat hij zélf fotografie studeert is hij in staat het werk op technische kwaliteiten e.d. te bekij ken. maar dat is voor Peter Kolsteren niet genoeg; hij leent foto’s om- ze aan een «aan de muur-test» te onderwerpen. Peter heeft zichzelf voor «het kunstwerk van de week» de opdracht gegeven, nu eens géén foto te kiezen, om het zich moeilijker te maken. Overige kunstuitingen boeien hem erg. hij bezoekt veel tentoonstellingen en dat is dan zijn «probleem» als hij in de kunstuitleen rondloopt. In musea hangen valt hij meestal de beste werken, volgens Peter, en pleegt z, hij ontkomt er niet aan de werken die hij in «La 1 istuitleen vindt, daarmee te ver V

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1983 | | pagina 17