oo
0
Mi
IUiii
EK
N
fiiii
Uil
j I
TILBURG
KULTUREELSENTRUM
w
- r
„itraa®®
16^QO
^3.9°
Peter Kolsteren, kiest
kunstwerk van de week
ffoffidtonsaldoor.
FiLMHUiS
Hem Sander i nken L v di a.Kennedy
Fitzcarraldo
Hollywood
Follies
Musical Fien
VERSCHIL MOET ER ZIJN
Antiekbeurs
Rob de Nijs
ook?
Takkentoneel met
een Comedia
Delia Morte
Nieuwe aankoop
Dame
Blanche
Musk
Baanlozencentrum
Trio Ab Baars
A
De man
met de camera
Volkenkundig Museum
C.VANIERSEL
F olklore-ensemble
«Opole»
UM
IwOt
VI
Burden of Dreams
gO p»’0"'
Ta90
we
Donderdag 24 maart 1983 pagina 17
DE TILBURGSE KOERIER
I 24 maart 1983 pagina
700 m2
SHOWROOM
lecties
bakken
en
azen
v
Heile Schoorstr. 78
J
U BENT VAN HARTE WELKOM
MD!!!
heel
jk is,
’N
im ewscHor
idres voor
elver
ALPHEN
Hans van
jrkomend
isch
rk
(orvelseweg 173
el. 426387
>nd tot 9 uur.
loton.
SF
Rt
g vertoont
woensdag
handel
en
lijsten-
ig
rvissen
*LICK
Dus voor Manoumeubelen eerst
vrijblijvend kijken bij de
GROOTSTE en VOORDELIGSTE
speciaalzaak
maart 20..
Kultureel
hitty Big Band,
zingend zullen
-:_als Op
24 maart om 20.30 uur te be
de theaterzaal van het Kultu-
in
telen en
p een heel andere manier
«comedia della morte».
straat 24 in Tilbi
test, afkomstig n
>r het orkesttyp
kunsthandel-LijstenspecialisC
Alleen Besterdring 46. telefoon 431386
enteerd door
it gerenom-
en een wer-
Turks
Specialiteit
Restaurant
11.30 uur in de thea-
el Sentrum
Lydia Kennedy en Hein Sanderink sloten
jn konservatorium-opleiding in Neder-
Donderdag 31 i
terzaal van het
Donderdag
luisteren in
reel Sent
ii ucl me-
i gebruikt,
en besteed
ter plekke
muzikaal
Exclusieve
schilder
stukken
en reprodukties
en hèt adres voor
alle soorten
lijsten!
3AG VAN
en 1 tot 8 uur na*
tot en
van 14-
In een regie van Jeanne van Midde speelt theatergroep Takkentoneel op zon
dag 27 maart om 20.30 uur in de Studiozaal de burleske «Wegens sterfgeval geslo
ten» van Jan Wolkers.
Het thema dood dat veelvuldig in de boeken van Jan Wolkers voorkomt wordt
hier eens op een heel andere manier benaderd. Wolkers gaf het niet voor niets als
ondertitel «c<
"t&i1
Sacramentsparochie na-
lisabethziekenhuis en de uit-
Den Bosch en Eindhoven
naar het oerwc-
lijke wapenfeiten van Fitzcarraldo,
van het nutteloze», zonder truuks
doek te brengen.
Fitzcarraldo is een operaliefhebber die
vastbesloten is voor Enrico Carusa en Sara
Bernhard een operagebouw neer te zetten in
de Amazonejungle, opdat deze geliefde ar
tiesten daar zouden kunnen optreden in een
hij zonder succes
n aan de Indianen
g.g. 420345
telan die in het Volkenkun-
tm opgesteld staat, is in 1982
Dr. E. Heins, die als et-
met
Ie ploeg acteurs de plankc» l
vbards en Mick presenteren,
.laus Kinski vol- Vorig seiz
nummers uit
werden. Pers i
derink is als hoofdleraar ver-
de konservatoria van Tilburg
Lydia Kennedy is verbonden
aan het konservatorium van
het Muzieklyceum in Hil-
ledy en Hein
■g 27 maart het
Muziek Eve-
iir in de foyer
jrg-zaal. Zij spelen werken
I. Pierre Petit, Catelnuovo-
s gamelan heeft zich ontwikkeld
ie bronskultuur, die reeds 3.000
voor Chr. de Indonesische eilan-
bereikte. Uit onderzoek is geble-
gamelan-instru-
w bestonden.
gedachtenwe-
1 verschijings-
/ennatuurlijke macht.
heeft de muziek ook
.e kracht. Dit geldt
spaalde hof- en tempel-
Kom kijken bij
Juwelier - Horloger
'fyebers
^Schouwburgring 27, Tilburg^
Meer dan 2000 banden.
Verhuur alle systemen
VIDEOFILMS
en verkoop van
lege videotapes tegen de
LAAGSTE PRIJZEN
Geen lidmaatschap.
Geen borgsom.
Ook overzetten van
8 mm films en
dia’s op videotape.
Een videofilm van de beste
kwaliteit huur je bij:
25,-
4 gangen lentemenu
VIDEOTHEEK
velff
Korvelseweg 85 - Tilburg
Tel. 013/366131
De bruisende show «Hollywood Follies» wordt op maandag 28 maart gepreser
Hans van Wiligenburg en dinsdag 29 maart door Hans van der Togt. Achttien
meerde Amerikaanse musicalartiesten begeleid door een swingend orkest, brenger
«tiende cocktail van beroemde melodieën uit musicals, die ooit verfilmd werden.
Dr. Zjivago, Love Story, Gone with the wind, Mary Poppons, Chitty Chitty I
The Graduate, Grease. Wie kent ze niet, deze bekende musicals. Dansend en zingt
de Amerikaanse musicalartiesten de bekendste nummers uit onder andere deze musicals op
J- -Manken brengen. Jians van Willigenburg en Hans van der Togt zullen dit programma
i, aaneen praten en van de nodige toelichtingen voorzien.
:izoen speelde dit gezelschap het programma «Follies on Broadway», waarin s,
de beste Amerikaanse musicals, die ooit op Broadway te zien waren, gebracht
i en publiek toonden zich zeër enthousiast.
mensen die bereid zijn figurantenrol
len op zich te nemen. Want op een
kerkhof liggen natuurlijk «stapels» do
lken te den begraven die allemaal bij de we
tting deropstanding weer aan een nieuw le-
nog ven willen beginnen. Jeanne van Mid-
«laar de is met de groep op zoek geweest
naar rake typeringen en komische si
tuaties.
Het stuk
summier aat
maar ander
fantasie de v
De game
dig Museur
gekocht door
geeft de types maar 1
in, wat enerzijds moelijk is,
ïrzijds ruimte biedt om je
vrije loop te laten.
Het resultaat zal zeker op de lach
spieren werken.
Tilburg-Oost in de
bij OUDE Eli:
valsweg naar
I Voor de derde keer organiseert Het An-
tiekgilde i.s.m. de Stadsschouwburg fen
grote Antiekbeurs. Dit keer wordt het een
speciale Paasbeurs op zaterdag 2, zondag 3
en maandag 4 april in de Studio-zaal en alle
foyers van de schouwburg.
Na de eerste twee beurzen kwamen er
van vele zijden zeer positieve reakties. Men
was verheugd over de hoge kwaliteit van de
artikelen op de beurs, niet alleen van het
goede antiek, maar ook van de diverse co-
riosa. Ook tijdens deze Paasbeurs wordt er
in het schouwburgkompleks weer een grote
variatie gebracht van Hollandse, Duitse,
Engelse en Franse meubels. Niet alleen kas
ten, maar ook bureaus, tafels en stoelen.
Daarnaast zal er een enorme hoeveelheid
kleine artikelen te zien en verkrijgbaar zijn:
klokken, brons, koperwerk, sieraden, pop
pen, tin, porselein, aardewerk, kristal, glas
en allerlei curiosa.
-plaatse!.,.
en heeft zeker de
gemaakt in
ep is genoemd
Me, welke weer
De
uit de
jaar
den
ken dat verschillende gal
menten al in de 8e eeuw u
Volgens de Javaanse j
reld is de gamelan een
vorm van een bove
In deze opvatting h
een heilbrengende
vooral voor bef
komposities.
De gamelan wordt zowel bij-rituele
als bij sociale gebeurtenissen bespeeld:
b.v. bij het verwelkomen van gasten of
ter begeleiding van het wajangpoppen-
spel en van dansopvoeringen. De ra
diostations zenden dagelijks gamelan-
muziek uit.
nomusikoloog verbonden is aan de
Universiteit van Amsterdam.
De gamelan is speciaal voor het mu
seum gemaakt.
Het orkest bestaat uit een aantal
slaginstrumenten zoals gong, metalo-
foons en trommen en daarnaast een
viooltje, een bamboe fluit en een citer.
Het museum heeft deze aankoop
kunnen realiseren door een aanzienlij
ke subsidie uit het fonds Museale Aan
kopen van het Provinciaal Bestuur en
van het Prins Bernhard Fonds. Deze
gamelan is als een belangrijke aan
winst voor het Volkenkundig Museum
te beschouwen.
Het is dan ook niet verwonderlijk
dat men o.a. gamelans op verschillen
de plaatsen tegenkomt, niet alleen in
het theater en in de tempel, maar ook
in het conservatorium of in huizen van
particulieren.
Filmhuis Tilburg vertoont van donderdag
24 tot en met woensdag 26 maart om
22.00 uur (behalve op zondag) in de film
zaal van de Stadsschouwburg de film
«Fitzcarraldo» van de Duitse regisseur
Werner Herzog. Op 25 maart begint deze
film om 19.30 uur in verband met de
«Nacht van het Boek». De dokumentaire
over de film «Burden of Dreams» is te
zien op donderdag 24 en zaterdag 26
maart om 19.30 uur.
Filmhuis Tilburg vertoont op donderdag
24 en zaterdag 26 maart om 19.30 uur in
de filmzaal van de Stadsschouwburg de
dokumentaire «Burden of Dreams»
(Nachtmerrie in de jungle), die Les Blank
in 1982 in samenwerking met Maureen
Gosling maakte over de film «Fitzcarral-
do» van Wemer Herzog. Deze dokumen
taire duurt 90 minuten.
Nog tot en met zaterdag 26 maart kunt U Jagger lieten he
iedere avond om 20.15 uur de geweldige bracht het schier onr
Nederlandse musical «Fien», gebaseerd op naar het oerwoud va
het leven van de legendarische kabaretière, lijke wapenfeiten van
revuester, toneelspeelster en filmaktrice van het nutteloze», zor
Fien de la Mar, meemaken. In de hoofdrol
ziet U Jasperina de Jong. Verder wordt aan
deze grootsopgezette produktie meegewerkt
door o.a. Gerard fox, Willy van Heesvëlde,
Rients Gratama, Loeki Knol, Reina Boe- de Amazonejungle, opdat deze
lens, Ruut Weissman en Doris Baaten. tiesten daar zouden kunnen optr
Het script van «Fien» is geschreven door opera van Verdi. Het ontbreekt
Ivo de Wijs en Eric Herfst. Joop Stokker- aan geld al eerder heeft hij zoi
mans komponeerde de muziek, die uitge- geprobeerd ijs te verkopen aan de li
voerd wordt door een orkest o.l.v. Dirk en het volk van de rubberplantages.
Stuer. De regie is in handen van Eric Herfst.
Het Volkenkundig Museum. Kloosterstraat 24 in Tilburg, is onlangs in het bezit
gekomen van een authentiek gamelan orkest, afkomstig uit Java.
Een gamelan is de algemene naam voor het orkesttype op Java en Bali, waarop
de traditionele muziek wordt gespeeld. Dit orkest bestaat voor het merendeel uit
slaginstrumenten, die samengesteld zijn uit bronzen toetsen of gongs, gemonteerd
op een houten onderstel. De instrumenten worden onderverdeeld in verschillende
groepen.
Iedere groep heeft in de kompositie zijn eigen funktie.
Filmhuis Tilburg vertoont van maandag
28 tot en met woensdag 30 maart om
19.30 uur in de filmzaal van de Stads
schouwburg de film «De man met de ka
mera» van de Russische regisseur Dziga
Vertov.
Dame Blanche verbeeldt de menselijke
hang naar het geluk, een verwachtingspa
troon waarbij veel dingen geïdealiseerd wor
den en waarvan de uitkomst vaak als een
zeepbal uiteen spat. Het vertelt van mensen,
die zichzelf en hun medemens menen te
moeten manipuleren naar het standaard-ge-
luksbeeld zoals dat door de reklame en de
ontspanningslektuur wordt opgedrongen.
In fragmenten krijgt dit thema een helde
re vormgeving, bijvoorbeeld syanneer het
gaat over een in eerste instantie zelfbewuste
vrouw in avondtoilet die zich eerst lang
zaam voortbeweegt en dan door de sneller
wordende beweging steeds meer balonnen
van onder haar japon verliest en daardoor
ook zichzelf verliest. In korte scènes, waarin
veel gedanst wordt - opvallend voor bewe
gingstheater Penta - wordt de onechtheid
van idealen getoond: de gemaakte feest
vreugde. de valse romantie. het drogbeeld
van het huwelijk. Wat overblijft zijn gefrus
treerde sexuele gevoelens, agressie en wan
lijks wi
en als beeldend kunstenaar
rodukten van agressivu
rc» T*«t burger' 1
kaak gesteld.
De twee mensen die op het kunstwerk van
de week staan afgebeeld zijn Calisto en Ce
lestina; twee figuren uit een vijftiende eeuw-
se Spaanse (tragi)komedie. Calisto is een
jonge edelman, verliefd op Melibea.
Zïj wijst hem af, maar met behulp van een
oude koppelaarster (Celestina) gaat ze toch
nog van Calisto houden. Celestina wordt ver-
hem erg. hij bezoekt veel tentoonstellingen moord na een ruzie over haar beloning. Ca
en dat is dan zijn «probleem» als hij in de listo ontmaagt Melibea en bij zijn vertrek
kunstuitleen rondloopt. In musea hangen valt hij van de tuinmuur en sterft. Melibea
meestal de beste werken, volgens Peter, en pleegt zelfmoord.
hij ontkomt er niet aan de werken die hij in «La Celestina» is in Spanje een soort-
de kunstuitleen vindt, daarmee te vergelij- naam geworden voor oude koppelaarster.
ken... Kunstwerk van de week is een initiatief van
Maar, of Peter nu in een museum loopt of de Tilburgse uitleen. Wekelijks motiveert een
werken in de kunstuitleen bekijkt, voorkeur lezer/lezers waarom een werk uit de Kunst-
heeft hij wél. uitleen zijn/haar speciale voorkeur geniet.
Een goed kunstwerk moet voor hem orde
uitademen en tegelijkertijd verwarring
scheppen. De orde moet de kunstenaar er in
gelegd hebben, terwijl Peter de verwarring
bij de beschouwer opgewekt Wil zien; het
kunstwerk moet prikkels geven en je de
vraag laten stellen «wat is et aan de hand».
Dat gaat voor Peter niet alleen op voor
een kunstwerk; hij vergelijkt deze stelling
met de produktie van het Danserskollektief
«groeten uit Wuppertal», een voorstelling
waarin mensen heel vervelend en gemeen
tegen elkaar doen, hetgeen in het dagelijks
leven bij menigeen afschuw zou wekken,
maar nu, op het toneel gebracht, zit de hele
zaal te lachen. Dat geeft Peter de prikkel
over dingen na te denken.
Hetzelfde gevoel roept Freek de Jonge bij
hem op.
Het kunstwerk van de week wordt «Calis-
to en Celestine» van Lucebert; een werk en j
ook een kunstenaar waarop het Voorgaande 8
verhaal goed van toepassing is. De direkte I
prikkel om dit werk te kiezen is voor Peter J
het feit dat Lucebert op dit moment bij hem i
aktueel is, naar aanleiding van het laatste
programma van Koot en Bie. waarin een ge- X.
dicht van Lucebert overal zanikt bag-
De gitaristen Lydia Kenne'
Sanderink verzorgen op zondag
koffiekonsert van de Stichting 1
nementen Tilburg om 12.30 uur
van de Schouwburg-zaal. Zij
van o.a. De Falla,
Tedesco en Granados.
Voor het eerst in zijn karrière gaf Rob de
Nijs met zijn eigen band vorig jaar een serie
konserten in Nederland en België; van drie
shows werden audio- en visuele opnamen
gemaakt die samen het live-projekt
«Springlevend» opleverden: een live dub-
bel-elpee èn een videokassette. Tevens werd
daarmee op kreatieve en energieke wijze het
20-jarig artiestenjubileum van Rob de Nijs
gevierd.
De overweldigende publieke belangstel
ling voor de konserten en de zeer lovende
kritieken hebben ervoor gezorgd dat Rob de
Nijs nu een nieuwe toernee gaat maken, die
hem op woensdag 6 april naar Tilburg leidt.
De kaartverkoop start woensdag 30
maart om 1L00 uur.
Het Ab Baars Trio speelt hedendaagse
geïmproviseerde muziek. Als uitgangspunt
voor de improvisaties zuilen voor het me
rendeel eigen komposities worden
Daarnaast zal ook aandacht worder
aan z.g.n. instant composing, het
«verzinnen» en verwerken van i
materiaal.
Op vrijdag 25 en zaterdag 26 maart is in
de theaterzaal van het Kultureel Sentrum de
nieuwste produktie van het Rotterdamse
Pentatheater te zien. «Dame Blanche» - het
luxe sluitstuk van een diner, schitterend wit
dat toch gedoemd is om te smelten. Uit
voerenden: Wies Bloemen, Tjitske Broers-
ina. Henk Knaap. Hennie Konings. Matthias
Mohr en Maria Wille. Aanvang 20.30 uur.
Het Nederlandstalige repertoire is
voornamelijk geschreven door Kees
Korbijn, en handelt over de Nederlan
ders en hun wetgeving. Bekende num
mers zijn «Stem op mij», «De W.W.»,
«We zijn zo lui» en «De kinderbijslag
wet». Het orkest bestaat uit: Toon de Speciaal gemaakt
Soep, saxofoon; Lange Bart, banjo en
zang; Vlugge Kees, slagwerk en zang
en Cor met de Handjes, accordeon en
zang. Aanvang 20.30 u.
pet^-
Julyen Hamilton en Matthieu Keyser
schreven ons: «We zijn geïnteresseerd in de
ontwikkeling van mogelijkheden - binnen
voorstellingen - die bestaan tussen muziek
en dans.
Niet alleen als verscheidene kunstvor
men, maar ook met het oog op de musicus
en danser als mensen di’e samen een ruimte,
een verhaal en een theatraal arrangement
delen. Op dit moment is ons resultaat
«Musk».
In november 1982 ging «Musk» in het
Shaffy-theater in première en werd door pu
bliek en pers zeer goed ontvangen.
Ine Rietstap (NRC Handelsblad): «Musk
werd voor mij een uur van puur genot, door
de onpretentieuze manier van presenteren,
door de inventie, de energie en de vitaliteit
en niet te vergeten door het grote vakman-
J schap». Eva van Schaik (Trouw): «Hun sa-
S mengaan in één performance geeft aan hun
onderzoek naar de relatie tussen muziek en
dans en hoe die samenhang aanschouwelijk
te maken is. een grote kracht. Het is een ge-
not om hen bezig te zien en hun boeiende
onderzoek te volgen».
Het Asociale Orkest verzorgt op
donderdagavond 24 maart in het Baan
lozencentrum, Voltstraat 18 te Tilburg,
een gegarandeerd gezellige dansavond.
Deze 4-rnans formatie is bekend ge
raakt door o.a. regelmatig op te treden
in VARA’S «Hoe bestaat het».
Peter Kolsteren studeert fotografie in Den ger...»)
Haag en is in zijn vrije tijd heel regelmatig hem al
te vinden in de theaterzaal van het Kultu- nieen 1
reel Sentrum. Bovendien slaat hij geen werk
tentoonstelling over en is hij al jarenlang «verv
deelnemer van de Kunstuitleen. Alles bij geen
elkaar redenen genoeg om hem uit te no- 1
digen «het kunstwerk van de week» aan te
wijzen.
Het ensemble «iOpole» werd ruim 25 jaar
geleden door één van de plaatselijke vak
bonden opgericht en heeft zeker de laatste 2
decennia grote furore gemaakt in binnen-
en buitenland. De groep is genoemd naar de
Poolse provincie Opóle, welke weer de stad
Opóle als hoofdstad heeft.
Alhoewel «Opole» al jaren in West-
Europa is opgetreden, en tal van internatio-
nale folkloristische festivals heeft gewon-
nen. kwam de groep pas in 1978 naar Ne
derland voor een korte toernee. De reakties
toen en de hietop volgende jaren waren ook
in Nederland overweldigend, zodat besloten
werd dit ensemble ook dit seizoen naar Ne
derland te laten komen.
Wemer Herzog nodigde Les Blank uit om
hem bij het maken van Fitzcarraldo te vol
gen. Zo ontstond de dokumentaire «Burden
of Dreams», een boeiend verslag van een
zeer uitzonderlijke filmproduktie, tevens
een onthullend portret van een bezeten
filmregisseur. Blank laat het avontuur zelf
zijn gang gaan en zo krijgt de dokumentaire
een eigen spanning.
«Als ik dit projekt niet had afgemaakt
zou ik een man zijn zonder dromen en dat
wil ik niet» zegt Wemer Herzog over «Fitz
carraldo», zijn meest verbijsterende filma-
vontuur tot nu toe, dat in 1982 in Cannes de
regieprijs kréég.
Voor «Fitzcarraldo» trok Herzog
znn crew en een wisselende ploeg act
(Jack Nicholson, Jason Rob
Jagger lieten het afweten, Klaus Kinski vol-
ónmogelijke) voor een jaar
van Peru om de ongeloof-
Fitzcarraldo, «de held
op het
land af met het einddiploma solospel met
onderscheiding en de «Prix d’Excellence».
Zij vervolgden hun studie bij Alexandre La-
goya in Parijs. Na solistisch optreden (o.a.
in het Concertgebouw Amsterdam en Dili-
gentia Den Haag) en diverse radio-opna-
men besloten zij zich te specialiseren in het
repertoire voor twee gitaren. Dat repertoire
bevat werken vanaf de renaissance tot he-
Hein Sands
bonden aan c
en Arnhem. I
als docente a
Arnhem en aan
versum.
Openingstijden: maandag
met vrijdag van 10-12 uur en
17 uur. Zondag van 14-17 uur.
Het stuk is een parodie op de weder-
I opstanding. Zowel voor de regisseuse
als voor de groep was het een uitda
ging om een comedie op de plan!
zetten. Zeker met zo’n grote bezett
waarvan de helft van de spelers nog
weinig of geen ervaring hebben. Maar
het Takkentoneel bestaat uit een vijf
tiental enthousiaste mensen die voor
geen kleintje vervaard zijn. In hun
kielzog zijn er dan nog een aantal
«De man met de kamera», het bekendste
werk van Vertov is een film zonder toelich
tende tussentitels, zonder scenario. De
hoofdpersoon is Vertov’s broer Mikhail
Kaufman, uiterst opvallend aanwezig in een
geruit overhemd en een omgekeerde storm
hoed. Men wilde de machj> en tevens de
schoonheid van het filmbeeld aantonen,
zonder de invloed van toneel en literatuur.
Daartoe maakte Vertov samen met zijn ka-
meramensen een tocht door Odessa, waarbij
zij alles filmden wat ze maar tegen kwa
men de mensen, het strandleven, gebou
wen, interieurs, machines en vervoermidde
len. Door een handige en knappe montage
liet Vertov zien welk een groot expressie
medium film is. De opeenvolging van beel
den geeft een steeds intensiever ritme dat
tot slot in een razend tempo gedeelten van
opnamen voorbij laat flitsen.
pet^w
werd voorgelezen. Dat gedicht had
I aan het denken gezet over het feno-
i Lucebert. Wat Peter opvalt in het
van Lucebert is dat hij mensen altijd
vervelend» tegen elkaar laat doen en dat is
i wonder als je daar de uitspraak van Lu-
zelf tegenover zet: «Als ik iets vrese-
il uitbeelden, laat 'ik de ene mens de
ontmoeten». Dat doet hij als dichter
beeldend kunstenaar; zijn uitingen
:r. c~cc3iviteit en hoon, al
erlijk en passief is wordt aan de
Als abonnee van de kunstuitleen kiest hij zijn pro
bijna altijd een fotokunstwerk uit. Omdat les wat
hij zélf fotografie studeert is hij in staat het
werk op technische kwaliteiten e.d. te bekij
ken. maar dat is voor Peter Kolsteren niet
genoeg; hij leent foto’s om- ze aan een «aan
de muur-test» te onderwerpen.
Peter heeft zichzelf voor «het kunstwerk
van de week» de opdracht gegeven, nu eens
géén foto te kiezen, om het zich moeilijker
te maken. Overige kunstuitingen boeien
hem erg. hij bezoekt veel tentoonstellingen
en dat is dan zijn «probleem» als hij in de
kunstuitleen rondloopt. In musea hangen valt hij
meestal de beste werken, volgens Peter, en pleegt z,
hij ontkomt er niet aan de werken die hij in «La 1
istuitleen vindt, daarmee te ver
V