0 4 1 Hheuvelpcort rénWJ s IN DE NIEUWE CITROEN BX WORDT EEN PROEFRIT EEN ONTDEKKINGSREIS. rvw Franse auto’s techniek voorop Ml I ente (riWE B.v. Tilburg Frankrijk, een impressive De Franse film in beeld Tilburg CITROEN* Bio-Schoon- heidscentrum Heuvelpoort iKEN- IDS Uw officiële Citroën-agent voor totaal Citroën-rijden r Bertens y^Z;l Van der Boom, Goirkestraat 25, Tel. 013-364011. Donderdag 3 maart 1983 j. ’agina 23 DE TILBURGSE KOERIER irt 1983 pagina 22 Tevens gevestigc rui •.i Coupe de ie n Braak. van Claude Miller met in de hoofdrollen Michel Ser- HEUVELPOORT 1 z>i lette dat jonlijkheid e met ikoop van leeft ”acte de sdit Franse de Franse cinema terèn, moet de in- verder vanuit ien iets min- In het j geheel Gall vrijdag 4 g 8 maart. »n •raak! 3 In Cinema Heuvelpoort 5, op zaterdag-, zondag- en woensdagmiddag aanvang 15.00 uur. Kinderfilm Asterix Le Gaulois HEUVEI^OOFT iLif- inseng, néva- herapie) van Carole Franck, nen hebben alle te maken met idsbehandelingen. gekarakterio. «Nouvelle 1 representant rning wrr de Chat men met Louis M; Franja er Geminiweg 39 - Tilburg - Telefoon: 013-423030 Tevens gevestigd: Europaweg 15 Oosterhout en: Provincialeweg 102 Oostemd. lispelend, vra- eruit. Waarom nota bene, ik ril de al voelbare Kortgeleden heeft Heuvelpoort er een aanwinst bijgekregen. Voor alles op het gebied van cosmetica, huid- en haarverzorging is Bio-schoonheidscen- trum Heuvelpoort «le demier cri». Tijdens de franse dagen heeft het Schoonheidscentrum een aantal inte ressante aanbiedingen en demonstra ties voor u. Demonstraties Op donderdag 3 maart om 19.30 uur en vrijdag 4 maart om 15.00 uur wordt in het Schoonheidscentrum voorlich ting gegeven en informatie door iemand van het franse huis Carole Franck Paris over huid- en schoon- heidsverzorging. Enkele termen die zullen vallen ting Phytobiologique au Gir Masque Maya, de methode Réjuné tion (celtherapie) van Carole Frar Deze terme schoonheid Voor alle huidtypes heeft Carole Franck de meest geavanceerde midde len in huis en Bio-Schoonheidscen- trum volgt die ontwikkelingen op de voet. U bent daar dus verzekerd van het beste van het beste. Op zaterdag 5 maart heeft Bio-Schoonheidscentrum vanaf 12 uur gratis make-up adviezen van de jrsprong bleef lar, want tot aan de orlog bleef de Franse jstrie toonaangevend in 1 ook buiten de gren- werd voorgeschr De Franse film kent een rijke ge schiedenis die in tijd teruggaat tot het jaar 1895. Het was de Franse fotofa- brikant Louis Lumière die op 28 de cember van dat jaar in het Grand Café te Parijs de eerste openbare filmvoor stelling in Europa organiseerde. Uit die beginjaren van de Franse film da teren ook de nieuwe van Georges Me lies en Charles Pathé. De firma Pathé veroverde tussen 1903 en 1909 het ab solute filmmonopolie in zowel Europa als de Verenigde Staten. Het succes was voornamelijk te danken aan de massaproduktie van korte, goedekope vervolgfilms. Nadat Société Gaumont in 1910 de leidende positie van Pathé had overgenomen, bereikte de interna tionale overheersing van de Franse film in 1914 naar het hoogtepunt toen 90% van alle films die over de hele we reld vertoond werden uit Frankrijk af komstig waren. Met het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog en het steeds populairder worden van de Ameri kaanse films verloor Frankrijk al snel zijn leidende positie op de internatio nale filmmarkt. Pas rond 1927, bleek de Franse filmindustrie zich met de opkomst van de geluidfilm enigszins van haar teruggang te herstellen. We weten het: in een speciale bijlage als deze moet alles wat er over Frank rijk wordt geschreven lovend van aard en stijl zijn, en dat maakt de schrijver wel eens wat kriegel. Niettemin, schrijvend over Franse automobielen, valt het zwaar de superlatieven uit de kolommen te weren. Frankrijk is immers de moeder van de automobiel. Niet bij wijze van ondergeschoven import-produkt, zoals de beroemde cuisine frantjaise, die eigenlijk cugina italiana zou moeten heten, ofschoon ook in het schetsboek van de Italiaan Michelangelo Buonarroti al ontwerpen voor mecha nisch voortbewogen voertuigen en zelfs vliegtuigen figureren. En hoewel de aller mooiste Franse auto's, de allermooiste auto's die er overhoofd ooit zijn gebouwd, de naam dragen van de Italiaan Ettore Bugatti. Geschiedenis Wij zullen, terwille van de plaats- limte, met zevenmijlslaarzen door de Franse automobielgeschiedenis benen. Een van de kenmerken van onze masculine maatschappij is de gericht heid op oorlogvoeren. Hieraan wordt heel wat energie besteed en al sinds mensenheugenis worden de eminentste uitvindingen gedaan door militairen in werkelijke dienst. Zo iemand was ook de Franse artillerie-officier Nicholas- Joseph Cugnot, die ruim tweehonderd jaar geleden, in 1769 een stroomtractor construeerde en er mee door de straten van Parijs reed. Het ook in die tijder politieke bestaan van di ministers was er de oorzaal uitvinding niet verder worden. De volgende eeuw gaf e groot aantal experimenten te zien r allerlei stoommobielen, wier prali sche bruikbaarheid geen redenen juichen gaf (al reden er in Engelan tot voor kort nog stoom-vrachtauto’s Toch was de ai Grieks autos bewegend) van de vorige woon popu. Heren weg' automobilis voor de ho hiervan, bar Dion richtte Paul Meys bielclub o France. Na de Tweede Wereldoorlog De eerste grote Franse film van na de Tweede Wereldoorlog was onge twijfeld «Les Enfants du Paradis» van Jean Cocteau (1945). In de jaren daar opvolgend trad er een aantal filmregis seurs op de voorgrond die zich in kwa litatief opzicht duidelijk onderscheid den van de rest, zonder dat er sprake was van een karakteristieke stroming of richting. Het werk van Robert Bres son, Henri-Georges Clauzot (Quai des Orfèvres), René Clement (La Bataille du Rail), Jacques Tati (Jour de Fête), André Cayatte (Nous sommes tous des assassins) en Max Ophüls (La Ronde) vormde vanuit artistiek oogpunt het beste van wat de Franse film in de ja ren '40 en '50 produceerde. «Nouvelle Vague» In 1959-1960 beleefde film een totale omwentelii eriseerd zou won Vague». De t iten van deze nieuv waren: Francois Truffau' l.abrol en Jean-Luc Godt met minderbekende regis' falie, Jacques Demy m Agnès Varda t _r jaar 50 voor Christus wordt allië door de Romeinen bezet en veldheren zoals Vercingetorix moe ten zich onderwerpen aan de grote Caesar. Een klein dorpje weet echter de Romeinen te weerstaan. In dit dorp je wonen onze helden Asterix en Obe lix, Asterix is de kleine krijgsman en Obelix de bevrijder van Menhir, dan zijn er ook nog Panoramix de druïde, Abraracourcix de aanvoerder en Assu- rancetourix, de dichter met de stem waarvoor de wilde zwijnen vluchten. en men biedt u een gratis maquillage (make-up) met cosmetica aan van het franse huis Carole Franck Paris. Te vens introduceert Bio-Schoonheids centrum een nieuw parfum- en geuri- dee van Jean Pacome in vijf nuances, Eau Secrète, Flore, Casoreva, Astrag- han en Psychose. Als u besluit ’n fla con te kopen dan krijgt u gratis een klein boekje met dertig geurstrips waarmee u allerlei leuke dingen kunt doen. Nee, laten we eerlijk blijven: de eer ste mechanische wagen van bruikbare grootte werd gebouwd door een Frans man, evenzo de eerste vierwielige ben- zine-motorwagen zonder de kenmer ken van een paardenwagen. In Frankrijk vond de auto vorm, hier stond ook de wieg auto-industrie. Deze voor- nog lang merkbaar Tweede Wereldoorl automobielindus de wereld, terwijl ook buiten de gren zen de automode werd voorgeschreven door Franse carrosserie-bouwers. De oorlog bracht voor Frankrijk ook in dit opzicht, en in negatieve zin, de grote ommekeer die ertoe heeft ge leid dat er van de tientallen destijds bloeiende beroemde merken op dit ogenblik nog slechts twee auto-con- cerns over zijn: het staatsbedrijf Re nault en de familie-vennootschap Peu geot, waartoe behalve dit merk ook Ci troën en Talbot behoren. Impressionisten en avant-gardisten van 1910 tot 1930 waren het vooral de trouwe impressionisten en avant- gardisten die met hun films de nodige indruk maakten. Onder hen bevonden Haarverzorging Gedurende deze franse dagen geeft de afdeling haarverzorging ook acte de présence. Óp vrijdag 4 maart kunt u uw kapsel voor het bedrag van 65,- in een schitterende Coupe Soleil om laten toveren. U dient daarvoor wel heel snel een afspraak te maken. Deze aanbieding geldt ook voor dinsdag 8 maart. Dus zorg dat u er snel bij bent, het beeld van de Franse cinema in de jaren zestig. Maar zij niet alleen. Ook de vertegenwoordigers van de zoge naamde intellectualistische school (Eric Röhmer, Jean Eustache Jacques Rivette) droegen hun steentje bij. Ver der hadden de ontwikkelingen in mei 1968 tot gevolg dat een aantal regis seurs, waaronder Costa Gavras, Chris Marker, René Allio, Yves Boisset en Marin Karmitz zich met name ging toeleggen op het maken van politieke films. Een vierde en laatste stroming in de Franse film van de jaren 60 en 70 was de zogenaamde «Rive Gauche». Tot deze stroming behoorde het werk van regisseurs als Alain Resnais, Alain Robbe-Grillet, Marguerite Duras e.a. Commercieel Om het beeld van enigszins te complete deling in vier hoofdstromingen aangevuld worden met films die artistiek oogpunt misschien iets der waren maar vanuit commercieel oogpunt juist meer geld opbrachten. Het betreft met name de films van Jean-Pierre Melville (Cercle rouge, le Samouraï), Claude Sautet (Les choses de la vie), Claude Lelouch (Un homme et une femme en recentelijk Les uns et les au tres), Roger Vadim, Bertrand Blier (Les Valseuses) en Jacques Tati. Franse films die het altijd goed hebben gedaan en het nog steeds goed doen zijn die waarin bekende acteurs of ac trices verschijnen. Namen als Jean- Paul Belmondo, Alain Delon, Catheri ne Deneuve, Simone Signoret, Yves Montand, Gérard Depardieu en Mi chel Piccoli staan meestal garant voor goede recettes. Impasse Heel wat regisseurs die in de jaren ’60 en ’70 met filmen begonnen, vor men nu de pijlers van de Franse film industrie. Mensen als Truffaut, Cha brol, de Broca, Molinaro, Röhmer le veren met de regelmaat van de klok films af zonder dat er sprake is van Grand Prix In de jaren die daarop volgden, groeide de Franse auto-industrie in di versiteit maar ook naar kwaliteit en produktie uit tot de belangrijkste ter wereld, waarbij een grote stimulans uitging van de in 1906 ingesu.uv Grand Prix de l’Automobile Club de France. Belangrijke automerken, die al in de vorige eeuw ontstonden, waren o.a. Panhard, tot 1965 bouwer van vooruitststrevende automobielen, zo wel technisch als qua uiterlijk, Peu geot, het bedrijf dat al sinds de Franse revolutie «in de grootmetaal zat» en tot nu toe de langste adem heeft ge toond. Als grootste bedrijf van Frank rijk en in rangorde derde grootste pro ducent ter wereld (na General Motors en Ford en vóór Toyota) heeft Peugeot een buitengewoon respectabele traditie van «wonderen op wielen». Een ander oudje is Renault, die tot 1902 de Dion-motoren gebruikte en daarna overging op eigen binnenwerk. Louis Renault, de bekendste van de drie ge broeders en na 1909 de enig overgeble vene van hen, verwierf o.a. bekendheid nieuwe, frisse, briljante ideeën. In te genstelling tot bijv, de Nedelandse film van de laatste jaren, verkeert de Franse film momenteel in een duidelij ke impasse. Hoewel men films maakt die goed zijn opgenomen en goed zijn geschreven en waarin bovendien goed wordt geacteerd, blijven hét meestal films die niets nieuws toevoegen aan hetgeen men al tientallen malen eerder heeft gezien. Slechts een enkeling zoals Alain Comeau, Laurent Heinemann, Maurice Pialat, Juliet Bertho, Bertrand Tavernier en Claude Miller lukt het af en toe boven de grijze middelmaat uit te komen. Desondanks valt het zonder meer te betreuren dat Cinema Heuvel poort in het kader van een Frans weekend in haar filmkeuze niet verder is kunnen komen dan het vertonen van Asterix le Gaulois». Het kiezen van één of meerdere recente filmproduk- ties zou de Franse filmcultuur die in feite teruggaat tot het ontstaan van de filmgeschiedenis, meer eer hebben aangedaan. Wat te denken van bij voorbeeld Garde vue, de schitteren de, nieuwe film van Claude Miller of Coup de Torchon, de laatste film van Bertrand Tavernier met Philippe Noi ret in de hoofdrol. Regelmatig valt mijn oog nog op <ie zuidkust van Frankrijk als ik de weei r- kaart van het KNMI op de teevee zie Vanuit mijn stoel, met een warme ka chel naast me en een kop koffie in mijn hand vergelijk ik dan de Neder landse temperaturen met die van zui delijk 'Frankrijk. Eerlijk gezegd doet het me soms genoegen als het daar ook slecht weer is, zo in deze wintertijd. Maar nu zie ik me er weer zitten, in een stralende zon, genietend van een koel, helder glas bier, na een lange warme dag. Een vage geur van knof- look en Gaulloises sluipt door de lucht, de terrasjes zijn nog niet vol. Een Franse hond snuffelt langs me heen en ik denk aan mijn hond, in Ne derland, in een kennel. Ik vervloek het menselijk onvermogen om greep te hebben op opwellende gedachten. iMerde, ik vraag niet om de gedachte a.an mijn hond, ik wil genieten, ont- sp annen, de Fransen Frans zien zijn; ik wil wat binnendringen in een ander volik met andere gewoontes en een an der leefpatroon, een volk met een an dere geschiedenis. De gedachte aan mijn hond maakt me echter tot wat ik ben: i -en buitenstaander, een buiten- lander. Alléz’, besluit ik, ik stap op mijn fiets (ee n Peugeot, jawel!). Ik trap op mijn gen nak richting camping. Onder weg koop ik wat stokbrood, beleg, to maten en een fles vin de table; mijn avondeten. Die camping: nou niet zo’n geschikte p 'laats om de Fransen te le ren kennen. Integendeel, ik leer de Ne derlanders s -teeds beter kennen en ik moet daaraan toevoegen: tot mijn P /n Frankrijl k heb ik niet zo’n behoef te aan die d< verdringende stem van Pelleboer, aan al die opgewondenheid over een regent luitje, aan mensen die zonodig in de va kantie meteen na aan komst, God bete 're het, de auto gaan staan wassen. Ik i heb kortom, als ik in Frankrijk ben nie 't zo’n behoefte aan Nederlanders, excu \sez-moi. Twee dagen ben ik daar nu op die camping. Ik ken de naaste buren van naam, Nederlandse namen, de Tele graaf hoef ik ’s ochtt 'nds niet te lezen want ik kan meeluiste ren als Jan tegen Riet vertelt wat er gist eren allemaal in Nederland gebeurd is Ook van de ANWB-oproepen via d< alarmcentrale hoek ik me niet op de ho ogte te stellen, mijn buren doen dat vooi mij. Ik slaap die nacht in ot o de klanken van «en we gaan nog nie n aar huis», ’s Ochtends óm 7.00 u. bel i k n iet mijn fietsbel de camping adieu e n p «edaleer het binnenland in. De route, s d( eparte- mentales liggen er verlaten b'ij -n het Rhóne-dal zorgt ervoor dat ikr7-waar bepakt en beladen, niet teveel hc >ef te klimmen met mijn fiets. Het wordt een dag vol zon. Die dag, die speciale dag flitst in een tel door mijn hoofd, zittend vc ior de teevee, kijkend naar het weerov er- zicht. Bewolking, regen, lagedrukg ge bied; Zuid-Frankrijk, Nice, onb e- wolkt, 15 graden Celcius. In een land met meer zon, hoger e temperaturen, daar moet je een ande. r mens zijn bedenk ik. Ook de taal maakt je anders, het ritme verandert je, dat kan niet ahders. Mijn hond staat kwi gend voor me. Hij wil erui juist nu door de regen van de gedachte en vochtigheid. Viens alors», sputter ik nog na. Buiten in de regen, lopend langs het kanaal, in het donker, verlang ik naar mijn warme bed. Meer nog dan naar de Franse zon. Voor deze ene keer neem ik een p-las echte Franse cognac mee naar bed, prosit la France, je re- toume. de Franse ling die later irden als de belangrijkste nieuwe stro- aut, Clau- odard. Sa- jisseurs als 'emy, Georges Garde a vue, de nieuwe fdm i bepaalden zij rault (l.) en Lino Ventura (r.). met zijn Marne-taxi’s in 1914. In de Tweede Wereldoorlog gedroeg hij zich echter met minder vaderlandsliefde hetgeen ertoe leidde dat zijn bedrijf na de oorlog werd genationaliseerd, waar mee het meteen het grootste bedrijf van het land werd en bleef tot aan de samensmelting van de overgebleven concurrentie in het Peugeot-concem. De Dion noemden wij als construc teur. Hij maakte onder meer naam met een achteras-constructie, die nu, ne gentig jaar later, in moderne auto’s nog steeds als aanbelenswaardige eigenschap wordt geprezen. Tweede leven Een sinds kort, na het vertrek van Chrysler uit de Europese auto-indus trie, weer tot leven gewekt merk is het bij Peugeot ondergebrachte Talbot, waaraan ook nog de namen verbonden zijn van Fiat, Ford de France, Simca, Lago en Darracq. Auto’s waarover de bewonderaars wel nooit uitgepraat zullen raken, zijn de scheppingen van Ettore Bugatti. Adembenemend van schoonheid, ma ken ze de liefhebber sprakeloos van bewondering, adoratie bijna niet al leen voor de schitterende vormen die de Bugatti’s van buiten vertoonden, maar vooral toch ook van het inte rieur: de lieflijke eenvoud van het dashboard en de weergaloze techni sche hoogstandjes die onder de motor kap te zien waren. Hoogtepunten Een automerk dat in zijn bestaan ook veel technischse hoogtepunten heeft gepaard aan financiële diepte punten, is Citroën, dat sedert een aan tal jaren eveneens een zelfstandig onderdeel vormt van het Peugeot-con- cern. Van de technisch en uiterlijk aantrekkelijke Citroën-modellen noe men we de C6, Rosalie, van 1932 en natuurlijk de baanbrekende 7A, ook wel «Traction avant» (voorwielaan- drijving) genoemd. Deze mooie auto, zeer gewild als klassieker, werd met enkele wijzigingen tot 1957 gemaakt. Toen was zijn opvolger al ’n jaar op de markt, de alweer revolutionaire ID/ DS, waarvan de produktie in 1975 werd gestaakt omdat de fabriek moest worden afgebroken en kennelijk ner- .ilans, gens anders meer kon worden her stelde bouwd. Natuurlijk mogen we in deze rij de Eend niet vergeten, het dappere en nog steeds zeer populaire tweecylin- dertje dat sinds 1948 in produktie is. Ook de wat sjiekere modellen van nu, de GS, de zeer fraaie CX en de splin ternieuwe BX vallen op door hun eigengereide vormgeving, de grote ma te van comfort en de leuke technische snufjes die erin zijn verwerkt. Voor alle overgebleven Franse auto’s geldt dat zij bijzonder goed meekomen in de moordende afvalrace met de concurrentie; dat is niet in de laatste plaats te danken aan de op de toekomst gerichte blik van de Franse ingenieurs; niet voor niets kwamen op de RAI vorige maand zowel Citroën, Peugeot en Renault met een goed uit- ge- gewerkt toekomstmodel op de kijk er ;ble- af: geen enkel land doet dat de Fran sen na. zich namen als Louis Delluc, Alberto Cavalcanti, Jean Vigo, René Clair en niet te vergeten Louis Bunuel. Hoewel de opkomst van de geluids film gepaard ging met de hernieuwde bloei van de Franse filmindustrie, kwamen de meeste grote filmondeme- mingen rond 1935 toch weer in finan ciële moeilijkheden door een steeds verder dalend aantal bioscoopbezoe kers. Daardoor kregen de zogenaamde onafhankelijke filmers weer meer kans. Regisseurs als Jacques Feyder (La Kermesse Héroïque), Marcel Camé (Quai des Brunnes) en Jean Renoir (La Régie du Jeu) onwikkelde in de jaren voor de Tweede Wereldoorlog een heel eigen stijf van filmen die gekarakteri seerd kon worden als «poëtisch realis tisch» d.w.z. realistische verhalen met een duidelijk pessimistische onder toon. 'en wisselvallige de geldgevende ik van dat de ontwikkeld kon e eeuw gaf een lenten te zien met akti- tot 'md stoom-vrachtauto’s). le automobiel (van het zelf en Latijn möbilis in de negentiger jaren vorige eeuw al een buitenge- 'nulaire verschijning op alle ’s vegen, én uiteraard vormde 'lisme een prettig tijdverdrijf hogere klassen. Twee leden uaron van Zuylen en graaf de atten, samen met de journalist yan in 1895 de eerste automo- op, de Automobile Club de

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1983 | | pagina 23