!l .1 d^ l O Heuvelpoort De vuilnisemmers 1 Openbare urinoirs verdwijnen uit stadsbeeld worden opgehaald Franse dagen in DENISSEN Folklore en gemak Uw kind kan al niet meer zwemmen gaat de gymzaal nu ook dicht Open dag Koets- en Wagenmuseum Tilburg in Fragmenten College wil 100 miljoen blijven besteden r\ALA De Koerier iri 1983 pagina 28 J_ Oplage76.900 ex. h gen tot st die Vuilnisemmers gaan het veld ruimen voor minicontainers 95 ct. v.a. KREMERS ALUMINIUM RAMEN EN DEUREN Renoveer en isoleer voor eens en altijd Tel. 42.60.41 - 42.60.42 Jules Verneweg 104. Manifestatie vanavond op de Heuvel l maart 1983 nr. 1303 Alle winkels hebben Franse dagen allerlei zie ook pag. 19t/m24. week hebt kunnen Deetman gaan be kijken naar n 450 m2 te vinden drijven. maar ook lichamelijk. Is ïval, dan krijg je eenzij- en, aan; treinwagons v B.A., «ladat BEGRAFENISONDERNEMING Wilhelminapark 127 Tel 42.55.25 b.g.g. 43.33.70 OprichterJ.G.H. de Beer verschl] Golrle, Riel, I Berkell Moergeet In 1982 hebben bur wethouders besloten de i in Tilburg len van hui: irgemeester en mini-container in te voeren voor het opha- tuishoudelijk afval. Donderdag 3 27e jaargang besloten niet te- >nze stad af te bre- eten verdwijnei wel eens zo’n Redactie-advertentie-afdeling en administratie N.S. Plein 14-5014 DA Tilburg Tel. 013 430783-430898 Sluitingstermijn voor advertenties en redactie dinsdagavond 22.00 uur. en knipo- :n in de i het kan LAKVERF Hoogglans of zijdemat Kg-bus 8, 3 bus.19,95 BEHANG O,95 BEHANGMARKT Besterdring 79 MET EEN KRAPPERE BEURS WORDT DE WERELD NIET KLEINER! Dit is de leuze, v RAPTIM u bewij 1983 een vakan mogelijkheden behoort. In 'het voorseizoen met vertrek op 16 en 30 april heeft RAPTIM wederom een grandioze aanbieding ter opening van het nieuwe vakantieseizoen. Voor verdere bijzonderheden zie pagina 18 Dit bedrag iota van de Er waarmee vijst dat ook in intie voor U tot de wanneer je de >t of ze wel eens voorzienin- stal negatief. eens ge- imerhand ïrdwenen. pro- i zelf is terug ti inergiebedr dragen, op de nc lijnt In geheel Tilburg, I, Loon op Zand, Udenhout, >1 Enechot, Olsterwljk, •estel en Hltvarenbeek op dan bellen. :t laatste wat een ge ts zal doen. Uitzwe- opmerkingen en aanvullingen, zijn redacteurszetel aanwezig lijk te Bij 'n overlijden in uw familie, zo wel 's nachts als overdag, belt u eerst ons, wij nemen al de zor gen, betreffende de begrafenis of eventueel crematie van u over tge- be- ge- één Hen zijn: jdens genood- taken. Zij tg om dan de struik op te splein is een ing te zien over de invoe- gebruik van de mini-con- LET U OOK WEER OP DE DUBBELTJES? Vandaag, donderdag 3 maart en morgen en overmorgen staat Heu velpoort in het teken van Frank rijk. U vindt daar in deze Koerier uitgebreide informatie over. Wij, zuidelijke Nederlanders kennei) Frankrijk als een land van wijn, mode, kuituur, vakantie, lekker eten, jeu de boules, auto’s, trei nen, filosofen en film. Dit rijtje is zeker niet volk voor een groot rakteri sering. Die groffe karakterschets vindt u min of meer verfijnd terug in de Nederlanders kenr als een land van lur, vakantie, boules, auto’s en film. Dit r olledig maar geeft >t deel toch een ka- rechtstreekse verkoop af fabriek worden op maat gemaakt dubbele dichting tegen tocht vragen geen onderhoud Zie onze heropeningsaanbiedingen op pagina 8 Swwu> mode. Tevens verzorgen wij de begrafenis sen voor de protestantse begrafenis onderneming. Tel. 42.55.25, b.g.g. 43.33.70 BEHANG v.a. 95 ct. 1,95 2,95enz. Meer dan 70 soorten Goedkoper dan 7,- Meer dan 100 soorten Goedkoper dan 10,- Meer dan 1200 soorten Direct uit voorraad J. VAN LOON-OTTEN Hasseltstraat 178 enkele of dubbele beglazing (10 j. gar.) eigen vakkundige montageteams ook in kleur leverbaar raadpleeg ons vrijblijvend bij u thuis (die toch wel aan hun trekken ko men). Graag willen we de aandacht vesti gen op een ludieke manifestatie van de Academie voor lichamelijke opvoeding vandaag op de Heuvel in Tilburg. Deze is van: 15.00-17.00 u. en van 19.00- 21.00 u. gelijk, dan zit er niets anders gewoon bij particulieren aan te Dit is echter wel het zond denkend mens «u ten dus... Ongemerkt Maar wees gerust: v mensen op straat vraagt gebruik maken van deze 1 gen, is het antwoord meestal Velen hebben dan ook niet merkt dat de urinoirs langzai uit het stadsbeeld zijn ver Men ziet dat dan ook niet als een bleem en vindt het geen punt om een alternatief te zoeken. Ook de da mes hoeven zich nu niet meer achter gesteld te voelen, omdat voor hen deze voorzieningen altijd al hebben ontbro ken. Tot slot nog dit: een al wat oudere man kwam met de gevatte opmerking, dat men beter delude glasbakken had kunnen handhaven of dat men de «Hond in de goot»-posters maar wat moet aanpassen aan de nu ontstane si tuatie. Bvl tijdens de leuke en Informatie Alle toekomstige gebruikers van de mini-container krijgen ongeveer twee weken voor de invoering in hun buurt een aankondiging met een toelichtende folder. Ongeveer een week later krijgt men nog een laatste instructie. Alleen voor de eerste fase, die in maart start, vallen aankondiging en instructie sa men. lp het Gemeentelijke Informatie centrum aan het Stadhuisf tentoonstellii ring en het tainer. In Heuvelpoort spreekt men ook Nederlands tijdens Franse dagen niet op want in Heuvelpoort kunt u vier nieuwe Franse auto’s be wonderen. Verder kunt u een ech- jeu de boules-baan bekijken en uitvoerig laten informeren over typisch Franse spel. Bij vol- snde belangstelling kan dit zelfs zet zijn tot de oprichting Tilburgse Jeu de Boules- dit niet het get dig onderwijs. -Verder is het ook belangrijk dat de jeugd voorbereid wordt op de maat schappij na hun schoolperiode. Dit houdt in veel vrije tijd. De gymnas tiek bereidt uw kind voor op volle vrije tijdsbesteding door i me kennismaking met v< vormen van bewegen verse sporten). Vant Waarom gymnastiek in het onder wijs? Zoals u de vorige lezen, wil minister 1 zuinigen op het onderwijs, met name op de lichamelijke opvoeding. Waar gaat het om: Deetman wil het onderwijs in lichamelijke opvoeding af schaffen voor de 5de klas H.A.V.O., 5 en 6 V.W.O. en het hele M.B.O. (Mid delbaar Beroeps Onderwijs). Met dit 1 willen we duidelijk maken wat lang is van gymnastiek in het on- s, dit vatten we in 3 punten sa- Tilburg staat aan de vooravond van de invoering van minicontainers. In de gehele Oude Stad-Tilburg binnen de ringbanen en in enkele gedeelten daar buiten worden binnen nu en anderhalf jaar de vuilemmers vervangen door mi nicontainers. Drie belangrijke overwe ben aan dit besluit ten gen. Het gemiddelde Nederland, ceert in de regel i ditionele vuilnis Weliswaar wordt keer per week lei men vaak meer of vindt men de op te laag. De mini-cc burg - houd mers. De "limL van de emr Voor baby vindt u bij BABY-HOME alles wat uw hartje begeert. Een ver antwoorde baby-uitzet, grappige mo dieuze schoentjes, baby-kindermeu- beltjes, de nieuwste kinder-wandel- wagens, buggy’s, kinderstoelen, bo xen en naast goedgekeurde auto stoelen nu ook baby-kinderspeeltjes. Ja, Inclusief, bij BABY-HOME een vakkundige en vriendelijke begeleiding. Komt u gerust vrijblijvend k‘“- al dat liefs op meer dan m- bedrijfsruimte. BABY-HOME Alleen Willem ll-straat 88-90 TILBURG Geleidelijke invoering De invoering van de mini-container vindt geleidelijk aan plaats. In maart zijn de wijken Groenewoud, Fatima en Berkdijk aan de beurt; verder de Zee heldenstraat in de Trouwlaanbuurt, Zorgvlied, het Bizetplantsoen en om geving in Tilburg noord, de omgeving van de Vijverlaan in ’t Zand, de Breda- seweg en enkele zogenaamde buitenge bieden als de Huub van Doorneweg, Industrieterreinen Noord en Oost, Moerenburg en Hazennest. Op alle woonadressen wordt tevoren een aan kondiging in de bus gestopt met een folder over het gebruik van de mini container. Tot uiterlijk acht dagen vóór de komt van de mini-container kan men schriftelijk bij de dienst reini ging en vervoer melden er geen plaats voor te hebben. Als iemand geen berg ruimte voor de mini-container heeft of winkels van Heuvelpoort en de di verse standjes die Heuvelpoort tij dens deze dagen binnen heeft ge haald. Een Franse aankleding van het gebouw en diverse aktiviteiten verhogen de Franse sfeer. Franse muziek, Franse produkten, Franse hapjes, een Frans jeu de boulesspel, Franse auto’s, een café chantantu zult zich bij binnen komst in Heuvelpoort waarlijk in Frankrijk wanen. voordelige aanbiedingen gen met die aanbiedinger richting van Frankrijk. En wegingen heb- grondslag gele- huishouden in en ook in Tilburg, produ- 1 meer afval dan de tra- isemmer kan bergen, it deze in Tilburg twee leeggemaakt, toch heeft r dan één emmer nodig vphaalfrekwentie nog w container, die in Til- wordt ingevoerd, heeft een in- van ongeveer zeven vuilnisem- De gebruikers hebben minder bergruimte nodig en kunnen zich het getil van de emmers besparen: de mi ni-container staat op wieltjes. De gro tere inhoud van de mini-container be tekent dat de gemeente het leegmaken kan beperken tot één keer per week. Hierdoor wordt een halt toegeroepen aan de stijging van de ophaalkosten. Tenslotte zullen de ophalers van de ge meentelijke dienst reiniging en vervoer blij zijn met de komst van de mini container. Hun werk wordt er een stuk lichter door. een zin- r een rui- verschillende jn (waaronder di- nuit deze kennis making kunnen de leerlingen dan zelf keuzes maken voor hun vrije tijd. - Ook houden de bezuinigingen in dat de zwakkere leerlingen hierdoor min der aan bod komen en minder aan dacht krijgen en dus nog zwakker worden. Want juist deze leerlingen zullen minder snel naar een sportver eniging gaan dan die goede leerlingen Het fragment van vorige week in de Koerier was er weer zo eentje dat u niet kón missen - dachten wij. En terechL want op een paar inzenders na, die schreven over een losplaats aan de Fraterstraat, had elkeen het goed geraden: u ziet hierboven de Spoorlaan in de zomer van 1954. Het fragment zelf toonde een zojuist met zo op het eerste gezicht nogal hoogwaardige kolen (antraciet - volgens onze scheikunde leraar gaven die absoluut niet af) geladen paardenkar. De kar staat compleet met de haast al te edel ogende viervoetige trekkracht ervoor, op de weegbrug van van Brunschot. De firma J.B. van Brunschot was, natuurlijk mede door de centrale lig ging van haar bedrijf, een van de bekendste brandstoffenhandels der stad. De magazijnen lagen aan de Spoorlaan, zo ongeveer waar nu de laad- en los plaats van de P.T.T. is, aan de oostkant van het postkantoor. Die ligging was na tuurlijk uiterst voortreffelijk gekozen, aangezien vlak naast de deur de kolen vers uit de Limburgse mijnen met treinwagons vol werden afgeleverd. Zo bespaarde van Brunschot vele uren aan kostbare laad- en lostijd en transport tussen het goederen emplacement en het eigen bedrijf. Niet altijd behoefden de kolen eerst naar de op slagplaats van de handelaars te worden vervoerd: voor de grote afnemers kon de koopwaar rechtstreeks en onverpakt vanaf de goederenlosplaats worden afgeleverd. En daarbij nu waren de diensten van de hier afgebeelde weegbrug van eminent belang. Dat zat zo: Stel, een bedrijf had drie ton nootjes vier nodig voor de CV-in- stallatie. Dan werden eerst de vrachtauto of de paard/wagen combinatie ledig gewo gen, vervolgens opgeladen en weer gewogen. De vrachtrijder ontving daarop een ge waarmerkt bewijs waarop het gewicht van de last vermeld stond en kon dat zo aan de klant tonen. Of de weegkosten erg hoog waren is ons niet bekend. Voor niets zal het wel niet gegaan zijn - uiteindelijk bezat van Brunschot een schaars goed. Indien wij ons goed herinneren was er alleen bij van Raak aan de Piushaven zo’n weegbrug aan de openbare weg. Ook «Bartje» Mekes aan de Koopvaardijstraat had er een. maar die lag op zijn binnenplaats: daar werden je oud-papier leveranties gewogen (in oude kinderwagentjes, al dan niet met enige bakstenen verzwaard). Goed, we dwalen 'n beetje af. De weegbrug werd dus door alle collega-koienhan- delaren gebruikt en waarschijnlijk ook voor het wegen van andere vracht. De afge beelde vrachtwagen was, voor een paardenwagen, van een betrekkelijk modem ty pe, aangezien er in die tijd ook nog werd gereden met wagens op houten wielen die voorzien waren van ijzeren banden, wat op de kasseienbestrating van die jaren flink wat lawaai maakte. De hierboven afgebeelde combinatie, inclusief het rank, bijna als een renpaard ogende trekdier wordt door inzenders respectievelijk toegeschreven aan kolenboer Paulissen (ook onze leverancier), van Poppel en van Casteren. Inderdaad, wij kun nen ons herinneren dat niet alleen de «Ideinere» van Casteren uit de Nazareth- straat, maar ook de Weduwe J. uit de Trouwiaan naast al haar Griekse helden van de weg een of twee kolenwagens met paardentractie in de vaart had. Over de firma van Brunschot tenslotte nog dit: natuurlijk stond men niet de hele dag in de rij voor het wegen van vrachten en bovendien is een kolenkachel niet het soort zaak waar voortdurend al het personeel op de thuisbasis is: het gebeurde dus nogal eens dat er niemand was om het weegwerk te verrichten. Geen nood, in zo’n geval ging men naar de overkant van de Spoorlaan. alwaar, in het huidige pand van de Bondspaar- bank, zich de ruime beb-HJ'ivven de fa^tili.-. van Bruuvhct bevond; da?r wasjlan altijd wel iemand aanw.’1 ^JJJ^rich bereid toonde de weegJienst te bewijzen. De foto is itr,19>5^ ais we ons goed herinneren was toen juist de tijd voorbij 'ls»aren voorzien van een wit bord aan de voorkant met daarop in zwarte letn f«kst «Kolen contant» - een tekst die ontsproten was aan de zucht tot «opscht/5n* bij de Tilburgse bevolking. Wat zien wij verder nog or.7^<'e ochtendlijke foto? Links van de kolenkar strekt zich het NS-goederenemplacement uit, met direct achter het hekwerk de zogeheten «meubelberg», waar meubelwagens, kennis- en circuswagens werden geladen gelost. Aan het laadperron zien we een gesloten Austin-vrachtauto van de B.B.. die toen, naast van Gend en Loos, vrachtdiensten in stad en regio verzorgde. Na< de kolenwagons, in het midden van de foto zien we nog vaag een Ford en een Bed ford vrachtauto, als we ons niet vergissen het wagenpark van van Bmnschot. De Spoorlaan had in die dagen nog kasseien, met daartussen in asfalt gegoten, om een gladder wegdek te krijgen. Over de Spoorlaan heen zijn nog de bekende straatlampen uit die tijd gespannen en vanaf het station komt een Wolseley-autobus van de Zuid-Ooster (voorheen Vitesse) aangereden. Aan personenauto's zien we het bekende grut uit de jaren vijftig: een Opeltje, twee kevers en een Fiat millecento. Toch wel opvallend is de Amerikaanse Kaiser-Frazer uit 1947, in een tijd dat de Amerikaanse auto’s al vrijwel van de Europese markt verdrongen waren. Tilburg in fragmenten is een serie van de Tilburgse Koerier in samenwerking met Ronald Peeters van de gemeentelijke archiefdienst. Gedurende enige tijd zullen er in de Tilburgse Koerier wekelijks foto’s verschijnen waarop een gedeelte van een gebouw of straatsituatie staat afgebeeld uit het na-oorlogse stadsbeeld. Aan u, lezer, is vervolgens de opdracht, uit te maken waar de afgebeelde fragmenten bijhoren. Onder de inzenders van de juiste oplossing wordt wekelijks een prijs verloot, die ter beschikking wordt gesteld door Boekhandel Gianotten. De prijs bestaat uit één van de vier door Boekhandel Gianotten uitgegeven fotoboeken over Tilburg, te we ten «Tilburg in Beeld 1865-1945», «Tilburg in beeld 1945-1980», «Tilburg van bo ven» en «Ge waart maar arbeider». Uw oplossing moet u uiterlijk op dinsdag 8 maan, vóór 18.00 uur deponeren bij de burelen van de Tilburgse Koerier. Op de enveloppe dient u duidelijk te vermelden «Tilburg in fragmenten». De winnaar krijgt van ons bericht. Over de uitslag wordt geen correspondentie gevoerd. Wij wensen u ook deze keer veel genoegen en succes met het thuisbrengen van onderstaand Tilburgs fragment. De winnaar van vorige week is C.A. van Asten. Hart van Brabantlaan 683. 5038 LK Tilburg. Deze heeft van ons bericht ontvangen. Vaak reageren lezers telefonisch met waardevolle o; Omdat de auteur van de «Fragmenten» niet altijd op z is, willen wij u nogmaals vriendelijk verzoeken, uw reacties uitsluitend schrifteli geven. ven het perron op, waarbij ze dan bo vendien nog het risico lopen hun bus te missen. Dat doet natuurlijk vrijwel niemand, wat weer tot gevolg heeft dat men zélf wel een plekje uitkiest. Ook voor de chauffeurs valt er nu een be langrijke voorziening weg. Ook hen is immers niets menselijks vreemd. De gemeente is echter voor deze argumen ten niet door de knieën gegaan en heeft besloten dat ook hier geen plaats meer is voor een urinoir. Misschien kan bij de herindeling van het bussta tion, die binnenkort een aanvang zal nemen, toch nog eens bekeken worden of er op dit punt helemaal niets te or ganiseren valt. Uitzweten Welke mogelijkheden blijven er eigenlijk voor die mensen, die er abso luut niets voor voelen om gewoon langs de openbare weg hun plas te ple- ,gën? Ze kunnen hun toevlucht zoeken in openbare gebouwen of grootwinkel bedrijven, waar meestal wel een open baar toilet te vinden is. Is dat niet mo- Het college houdt vast aan het be sluit over de jaren 1983 t/m 1986 100 miljoen (25 miljoen per jaar) te beste den aan stadsvernieuwing. Teneinde te voorkomen dat er dit jaar een vertra ging in de uitvoering ontstaat is beslo ten om vooruitlopend op de verdere be sluitvorming Publieke Werken te machtigen om met de voorbereidingen te starten van een aantal stadsvemieu- wingsprojecten waarover duidelijke overeenstemming bestaat. Alhoewel het in het voornemen van het college van burgemeester en wet houders lag om op 1 maart een besluit te nemen over de tweede en derde fase bijstelling SOS heeft de aard van de gerezen financiële problemen geleid tot een wijziging van het tijdschema. De behandeling in de gemeenteraad vindt - zoals vorige week reeds beslo ten - plaats op 11 april. Daaraan voor afgaand buigt de commissie Ruimtelij ke Ordening, Openbare Werken en Stadsvernieuwing zich over de plannen op 1 april. De definitieve besluitvor ming in het college zal op 22 maart af gerond worden. In overleg met de commissie RO/OW/S zal een nieuwe datum vastgesteld worden voor de hoorzitting voor belangenorganisaties op wijk- en buurtniveau. In de vergadering van de commissie RO/WO/S op 4 maart a.s. zal van een en ander mededeling worden gedaan. Uitzondering Een uitzondering moet ongetwijfeld gemaakt worden voor het urinoir bij het busstation aan de Spoorlaan. Hier wachten dagelijks enkele duizenden mensen op de bus van hun gading. Daarom zou je deze plek dezelfde sta tus moeten toekennen als openbare ge bouwen en dan kun je niet om elemen taire sanitaire voorzieningen heen. te u i dat doer -- de aanzet zijn tot de oprichting van een Tilburgse Jeu de Boules club. Een Frans straatje met lekkere wijn en kaas om de fontein in de Heuvelpoort kunt u op uw gemak eens doorslenderen, proevend en genietend. En nog veel meer, sla er deze Koerier maar eens op na. En vergeet u een ding niet als u in Heuvelpoort bent deze dagen. Doe mee aan de wedstrijd. In deze krant vindt u daarover uitgebreide informatie maar we vertellen u nu alvast dat er prachtige prijzen te winnen zijn zoals een verblijf van enkele dagen in de Franse licht stad Parijs. Aan de wedstrijd kan iedereen meedoen, doen dus Omwonenden en ook de B.B.A. heb ben dan ook aangedrongen op hand having van het openbare urinoir al daar. Zij stellen zich op het standpunt dat je niet van de busreizigers kunt verwachten dat ze gebruik maken van de toiletten op het station. Ze moeten daarvoor namelijk helemaal naar bo- kan maken, mag hij de vuilnisemmer blijven gebruiken. De dienst reiniging en vervoer verleent dan ontheffing van het gebruik van de mini-container. Krijgt men geen ontheffing, dan is be roep mogelijk bij het college van bur gemeester en wethouders. Begin juni van dit jaar komen de mini-containers in de Jan Truijenlaan en omgeving, in de wijken Broekhoe- ven en Stuivesant, in de verzetshelden- buurt en dichtersbuurt van Korvel en de Hasselt. Fase drie van de invoering is voorzien in oktober of november van dit jaar. Het is dan de beurt aan de omgeving van de Generaal Smutslaan, de schilderwijk in Korvel, de Gasthuisstraat, de omgeving van het Rozenplein in Besterd en het St.-Pie- tersplein en omgeving. Burgemeester en wethouders van Tilburg hebben onlangs rug te komen op hun eerder genomen besluit om de urinoirs in or ken. Dat betekent dat ook die bij het autobusstation zal moeten verdwijnen. Ook u hebt - als u een jnede-man bent - waarschijnlijk wel eens zo’n moment meegemaakt dat plotseling de nood aan de man kwam en er niet te ontkomen viel aan een sanitaire stop. Vroeger bestond dan de kans dat u in de nabijheid een uri noir (in de volksmond «pisbak») aantrof. Toen ik laatst vanaf het station over de Besterdring naar huis liep, dacht ik op het Besterdplein van de daar aan wezige toiletgefegenheid (achter het transformatorhuisje) gebruik te ma ken. Toen ik deze daar niet meer aan trof, dacht ik aanvankelijk dat die wel het slachtoffer zou zijn geworden van de recente herindeling van het plein. Nu is echter bekend geworden dat ze allemaal moeten verdwijnen. Schönste stad De betonnen toevluchtsoorden vormden natuurlijk ook niet bepaald een positieve bijdrage tot het laaazkht van de «schönste stad». Daar had ech ter wel wat aan verbeterd kunnen wor den, ware het niet dat ook de gemeente "Tilburg steeds meer op de kleintjes moet gaan letten. Neem daarbij nog eens de kosten van het uit hygiëne- oogpunt noodzakelijke onderhoud, dan is het duidelijk waarom de ge meente tot dit besluit is gekomen. Bovendien werd er toch al niet veel gebruik meer gemaakt van de urinoirs. Dit heeft natuurlijk alles te maken met de veranderde mentaliteit van de men sen: vrijwel niemand gaat heden ten dage nog lopen zoeken naar een toilet, net zo goed als er van de overal aanj brachte papieremmers ook niet paald intensief gebruik wordt rfteiakt. Er is waarschijnlijk maar groepering voor wie het verdwijne van de urinoirs echt een gemis zal zijl de bejaarden. Zij willen zich tij&vi hun wandeling nog wel eens - zaakt zien er gebruik van te m; schrikken er nog van teruj dichtsbijzijnde boom of i zoeken. Huishoudelijk afval Het is de bedoeling dat men de mi ni-container straks alleen gebruikt voor huishoudelijk afval. Dus geen schadelijke stoffen als kwikbatterijen, bestrijdingsmiddelen en afgewerkte olie. De dienst Reiniging en Vervoer kan vertellen waar men met dit soort stoffen naar toe kan. Gebruikers moe ten ook proberen de container niet te zwaar te maken door er puin of bij voorbeeld graszoden in te doen. Is de container zwaarder dan vijftig kilo, dan kan hij niet meer worden leegge maakt. Om kwijtraken van de mini container te voorkomen wordt men verzocht op het deksel met plakcijfers of in witte verf het huisnummer aan te geven. Bij normale slijtage wordt de container gratis vervangen. Bij diefstal of misbruik móet de gebruiker drie kwart van de aanschafkosten betalen, ongeveer 75,-. Het tarief voor de mi ni-container gaat 9?! per maand be- HEUVELPOORT De laatste maanden doen ge ruchten de ronde dat Ome Cor zijn unieke Koets- en Wagenmu seum «Te Hooi en Te Gras» zou moeten sluiten. Dat zou dan ge beuren vanwege de 7.000 gulden huur die de gemeente hem wil la ten betalen. Om tegen dit dreigend verlies van een stukje lokale folklore de publieke opinie te mobiliseren houdt Ome Cor a.s. zaterdag, een week nadat hij het driejarig be staan van zijn ongesubsidieerd museumpje vierde, een open dag. Ome Cor is er overigens heilig van overtuigd dat de zevendui zend gulden die nodig zijn om «Te Hooi en Te Gras» open te houden, via deze en andere steun- acties bijeengebracht zullen wor den. Hij zegt dan ook «We blij ven gewoon open, zonder manke ren!» •Trouwens er is al ruim 2.000,- binnen, benevens diver se toezeggingen. Dus als u Ome Cor zijn museum wilt steunen, stort dan uw gift op Rabo-bank- rekening nr. 171256549 t.n.v. Ome Cor Penders onder vermel ding van «Gift koetsmuseum» Giro van de bank: 1088813. Tot ziens aanstaande zaterdag in het museum, Langestraat 104. artikel het bela derwijs, men. - Het huidige onderwijs is verdeeld in leervakken (wiskunde, geschiedenis. Engels, etc.) en vakken als gymnas tiek, handvaardigheid, tekenen etc. Heel belangrijk voor jonge mensen is dat ze zich niet alleen verstandelijk Door een geleidelijke invoering van de mini-container bestaat er de moge lijkheid voor gebruikers en gemeente dit jaar al de nodige ervaringen op te doen. Die ervaringen kunnen van pas komen, wanneer volgend jaar de twee laatste fases van de invoering voor de deur staan. In mei 1984 komt de mini- 1 container in Armhoef, de omgeving van het voormalige Elisabeth-zieken- huis, Trouwiaan, St.-Anna, Theresia en Jac. van Oudenhovenstraat en om geving. Tenslotte zijn in het najaar van ’84 de laatste vijf buurten aan de beurt: Tivoli, Bomenbuurt, Centrum, resterende gedeelten van Besterd en Groeseind.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1983 | | pagina 1