!l .1 d^ l
O
Heuvelpoort
De vuilnisemmers
1 Openbare urinoirs
verdwijnen uit stadsbeeld
worden opgehaald
Franse dagen in
DENISSEN
Folklore
en
gemak
Uw kind kan al niet meer zwemmen
gaat de gymzaal nu ook dicht
Open dag
Koets- en
Wagenmuseum
Tilburg in Fragmenten
College wil
100 miljoen
blijven besteden
r\ALA
De
Koerier
iri 1983 pagina 28
J_
Oplage76.900 ex.
h
gen
tot
st die
Vuilnisemmers gaan
het veld ruimen
voor minicontainers
95
ct.
v.a.
KREMERS ALUMINIUM RAMEN EN DEUREN
Renoveer en isoleer voor eens en altijd
Tel. 42.60.41 - 42.60.42
Jules Verneweg 104.
Manifestatie
vanavond
op de Heuvel
l maart 1983
nr. 1303
Alle winkels hebben
Franse dagen allerlei
zie ook pag.
19t/m24.
week hebt kunnen
Deetman gaan be
kijken naar
n 450 m2
te vinden
drijven.
maar ook lichamelijk. Is
ïval, dan krijg je eenzij-
en, aan;
treinwagons v
B.A.,
«ladat
BEGRAFENISONDERNEMING
Wilhelminapark 127
Tel 42.55.25 b.g.g. 43.33.70
OprichterJ.G.H. de Beer
verschl]
Golrle, Riel, I
Berkell
Moergeet
In 1982 hebben bur
wethouders besloten de i
in Tilburg
len van hui:
irgemeester en
mini-container
in te voeren voor het opha-
tuishoudelijk afval.
Donderdag 3
27e jaargang
besloten niet te-
>nze stad af te bre-
eten verdwijnei
wel eens zo’n
Redactie-advertentie-afdeling en administratie
N.S. Plein 14-5014 DA Tilburg
Tel. 013 430783-430898
Sluitingstermijn voor advertenties
en redactie dinsdagavond 22.00 uur.
en knipo-
:n in de
i het kan
LAKVERF
Hoogglans of zijdemat
Kg-bus 8,
3 bus.19,95
BEHANG
O,95
BEHANGMARKT
Besterdring 79
MET EEN KRAPPERE BEURS WORDT
DE WERELD NIET KLEINER!
Dit is de leuze, v
RAPTIM u bewij
1983 een vakan
mogelijkheden behoort.
In 'het voorseizoen met vertrek
op 16 en 30 april heeft RAPTIM
wederom een grandioze
aanbieding ter opening van het
nieuwe vakantieseizoen.
Voor verdere bijzonderheden
zie pagina 18
Dit bedrag
iota van de Er
waarmee
vijst dat ook in
intie voor U tot de
wanneer je de
>t of ze wel eens
voorzienin-
stal negatief.
eens ge-
imerhand
ïrdwenen.
pro-
i zelf
is terug ti
inergiebedr
dragen,
op de nc
lijnt In geheel Tilburg,
I, Loon op Zand, Udenhout,
>1 Enechot, Olsterwljk,
•estel en Hltvarenbeek
op dan
bellen.
:t laatste wat een ge
ts zal doen. Uitzwe-
opmerkingen en aanvullingen,
zijn redacteurszetel aanwezig
lijk te
Bij 'n overlijden in uw familie, zo
wel 's nachts als overdag, belt u
eerst ons, wij nemen al de zor
gen, betreffende de begrafenis of
eventueel crematie van u over
tge-
be-
ge-
één
Hen
zijn:
jdens
genood-
taken. Zij
tg om dan de
struik op te
splein is een
ing te zien over de invoe-
gebruik van de mini-con-
LET U OOK WEER OP DE
DUBBELTJES?
Vandaag, donderdag 3 maart en
morgen en overmorgen staat Heu
velpoort in het teken van Frank
rijk. U vindt daar in deze Koerier
uitgebreide informatie over. Wij,
zuidelijke Nederlanders kennei)
Frankrijk als een land van wijn,
mode, kuituur, vakantie, lekker
eten, jeu de boules, auto’s, trei
nen, filosofen en film. Dit rijtje is
zeker niet volk
voor een groot
rakteri sering.
Die groffe karakterschets vindt u
min of meer verfijnd terug in de
Nederlanders kenr
als een land van
lur, vakantie,
boules, auto’s
en film. Dit r
olledig maar geeft
>t deel toch een ka-
rechtstreekse verkoop af fabriek
worden op maat gemaakt
dubbele dichting tegen tocht
vragen geen onderhoud
Zie onze
heropeningsaanbiedingen
op pagina 8
Swwu>
mode.
Tevens verzorgen wij de begrafenis
sen voor de protestantse begrafenis
onderneming.
Tel. 42.55.25, b.g.g. 43.33.70
BEHANG
v.a. 95 ct.
1,95 2,95enz.
Meer dan 70 soorten
Goedkoper dan 7,-
Meer dan 100 soorten
Goedkoper dan 10,-
Meer dan 1200 soorten
Direct uit voorraad
J. VAN LOON-OTTEN
Hasseltstraat 178
enkele of dubbele beglazing (10 j. gar.)
eigen vakkundige montageteams
ook in kleur leverbaar
raadpleeg ons vrijblijvend bij u thuis
(die toch wel aan hun trekken ko
men).
Graag willen we de aandacht vesti
gen op een ludieke manifestatie van de
Academie voor lichamelijke opvoeding
vandaag op de Heuvel in Tilburg. Deze
is van: 15.00-17.00 u. en van 19.00-
21.00 u.
gelijk, dan zit er niets anders
gewoon bij particulieren aan te
Dit is echter wel het
zond denkend mens «u
ten dus...
Ongemerkt
Maar wees gerust: v
mensen op straat vraagt
gebruik maken van deze 1
gen, is het antwoord meestal
Velen hebben dan ook niet
merkt dat de urinoirs langzai
uit het stadsbeeld zijn ver
Men ziet dat dan ook niet als een
bleem en vindt het geen punt om
een alternatief te zoeken. Ook de da
mes hoeven zich nu niet meer achter
gesteld te voelen, omdat voor hen deze
voorzieningen altijd al hebben ontbro
ken.
Tot slot nog dit: een al wat oudere
man kwam met de gevatte opmerking,
dat men beter delude glasbakken had
kunnen handhaven of dat men de
«Hond in de goot»-posters maar wat
moet aanpassen aan de nu ontstane si
tuatie. Bvl
tijdens de
leuke en
Informatie
Alle toekomstige gebruikers van de
mini-container krijgen ongeveer twee
weken voor de invoering in hun buurt
een aankondiging met een toelichtende
folder. Ongeveer een week later krijgt
men nog een laatste instructie. Alleen
voor de eerste fase, die in maart start,
vallen aankondiging en instructie sa
men. lp het Gemeentelijke Informatie
centrum aan het Stadhuisf
tentoonstellii
ring en het
tainer.
In Heuvelpoort spreekt men ook Nederlands tijdens Franse dagen
niet op want in Heuvelpoort kunt
u vier nieuwe Franse auto’s be
wonderen. Verder kunt u een ech-
jeu de boules-baan bekijken en
uitvoerig laten informeren over
typisch Franse spel. Bij vol-
snde belangstelling kan dit zelfs
zet zijn tot de oprichting
Tilburgse Jeu de Boules-
dit niet het get
dig onderwijs.
-Verder is het ook belangrijk dat de
jeugd voorbereid wordt op de maat
schappij na hun schoolperiode. Dit
houdt in veel vrije tijd. De gymnas
tiek bereidt uw kind voor op
volle vrije tijdsbesteding door i
me kennismaking met v<
vormen van bewegen
verse sporten). Vant
Waarom gymnastiek in het onder
wijs?
Zoals u de vorige
lezen, wil minister 1
zuinigen op het onderwijs, met name op
de lichamelijke opvoeding.
Waar gaat het om: Deetman wil het
onderwijs in lichamelijke opvoeding af
schaffen voor de 5de klas H.A.V.O., 5
en 6 V.W.O. en het hele M.B.O. (Mid
delbaar Beroeps Onderwijs). Met dit
1 willen we duidelijk maken wat
lang is van gymnastiek in het on-
s, dit vatten we in 3 punten sa-
Tilburg staat aan de vooravond van
de invoering van minicontainers. In de
gehele Oude Stad-Tilburg binnen de
ringbanen en in enkele gedeelten daar
buiten worden binnen nu en anderhalf
jaar de vuilemmers vervangen door mi
nicontainers.
Drie belangrijke overwe
ben aan dit besluit ten
gen. Het gemiddelde
Nederland,
ceert in de regel i
ditionele vuilnis
Weliswaar wordt
keer per week lei
men vaak meer
of vindt men de op
te laag. De mini-cc
burg -
houd
mers. De
"limL
van de emr
Voor baby
vindt u bij BABY-HOME
alles wat uw hartje begeert. Een ver
antwoorde baby-uitzet, grappige mo
dieuze schoentjes, baby-kindermeu-
beltjes, de nieuwste kinder-wandel-
wagens, buggy’s, kinderstoelen, bo
xen en naast goedgekeurde auto
stoelen nu ook baby-kinderspeeltjes.
Ja, Inclusief, bij BABY-HOME
een vakkundige en vriendelijke
begeleiding.
Komt u gerust vrijblijvend k‘“-
al dat liefs op meer dan m-
bedrijfsruimte.
BABY-HOME
Alleen Willem ll-straat 88-90
TILBURG
Geleidelijke invoering
De invoering van de mini-container
vindt geleidelijk aan plaats. In maart
zijn de wijken Groenewoud, Fatima en
Berkdijk aan de beurt; verder de Zee
heldenstraat in de Trouwlaanbuurt,
Zorgvlied, het Bizetplantsoen en om
geving in Tilburg noord, de omgeving
van de Vijverlaan in ’t Zand, de Breda-
seweg en enkele zogenaamde buitenge
bieden als de Huub van Doorneweg,
Industrieterreinen Noord en Oost,
Moerenburg en Hazennest. Op alle
woonadressen wordt tevoren een aan
kondiging in de bus gestopt met een
folder over het gebruik van de mini
container. Tot uiterlijk acht dagen
vóór de komt van de mini-container
kan men schriftelijk bij de dienst reini
ging en vervoer melden er geen plaats
voor te hebben. Als iemand geen berg
ruimte voor de mini-container heeft of
winkels van Heuvelpoort en de di
verse standjes die Heuvelpoort tij
dens deze dagen binnen heeft ge
haald. Een Franse aankleding van
het gebouw en diverse aktiviteiten
verhogen de Franse sfeer.
Franse muziek, Franse produkten,
Franse hapjes, een Frans jeu de
boulesspel, Franse auto’s, een café
chantantu zult zich bij binnen
komst in Heuvelpoort waarlijk in
Frankrijk wanen.
voordelige aanbiedingen
gen met die aanbiedinger
richting van Frankrijk. En
wegingen heb-
grondslag gele-
huishouden in
en ook in Tilburg, produ-
1 meer afval dan de tra-
isemmer kan bergen,
it deze in Tilburg twee
leeggemaakt, toch heeft
r dan één emmer nodig
vphaalfrekwentie nog
w container, die in Til-
wordt ingevoerd, heeft een in-
van ongeveer zeven vuilnisem-
De gebruikers hebben minder
bergruimte nodig en kunnen zich het
getil van de emmers besparen: de mi
ni-container staat op wieltjes. De gro
tere inhoud van de mini-container be
tekent dat de gemeente het leegmaken
kan beperken tot één keer per week.
Hierdoor wordt een halt toegeroepen
aan de stijging van de ophaalkosten.
Tenslotte zullen de ophalers van de ge
meentelijke dienst reiniging en vervoer
blij zijn met de komst van de mini
container. Hun werk wordt er een stuk
lichter door.
een zin-
r een rui-
verschillende
jn (waaronder di-
nuit deze kennis
making kunnen de leerlingen dan zelf
keuzes maken voor hun vrije tijd.
- Ook houden de bezuinigingen in dat
de zwakkere leerlingen hierdoor min
der aan bod komen en minder aan
dacht krijgen en dus nog zwakker
worden. Want juist deze leerlingen
zullen minder snel naar een sportver
eniging gaan dan die goede leerlingen
Het fragment van vorige week in de Koerier was er weer zo eentje dat u niet kón
missen - dachten wij. En terechL want op een paar inzenders na, die schreven over
een losplaats aan de Fraterstraat, had elkeen het goed geraden: u ziet hierboven de
Spoorlaan in de zomer van 1954. Het fragment zelf toonde een zojuist met zo op
het eerste gezicht nogal hoogwaardige kolen (antraciet - volgens onze scheikunde
leraar gaven die absoluut niet af) geladen paardenkar. De kar staat compleet met
de haast al te edel ogende viervoetige trekkracht ervoor, op de weegbrug van van
Brunschot. De firma J.B. van Brunschot was, natuurlijk mede door de centrale lig
ging van haar bedrijf, een van de bekendste brandstoffenhandels der stad.
De magazijnen lagen aan de Spoorlaan, zo ongeveer waar nu de laad- en los
plaats van de P.T.T. is, aan de oostkant van het postkantoor. Die ligging was na
tuurlijk uiterst voortreffelijk gekozen, aangezien vlak naast de deur de kolen vers
uit de Limburgse mijnen met treinwagons vol werden afgeleverd. Zo bespaarde van
Brunschot vele uren aan kostbare laad- en lostijd en transport tussen het goederen
emplacement en het eigen bedrijf. Niet altijd behoefden de kolen eerst naar de op
slagplaats van de handelaars te worden vervoerd: voor de grote afnemers kon de
koopwaar rechtstreeks en onverpakt vanaf de goederenlosplaats worden afgeleverd.
En daarbij nu waren de diensten van de hier afgebeelde weegbrug van eminent
belang. Dat zat zo: Stel, een bedrijf had drie ton nootjes vier nodig voor de CV-in-
stallatie. Dan werden eerst de vrachtauto of de paard/wagen combinatie ledig gewo
gen, vervolgens opgeladen en weer gewogen. De vrachtrijder ontving daarop een ge
waarmerkt bewijs waarop het gewicht van de last vermeld stond en kon dat zo aan
de klant tonen. Of de weegkosten erg hoog waren is ons niet bekend. Voor niets zal
het wel niet gegaan zijn - uiteindelijk bezat van Brunschot een schaars goed. Indien
wij ons goed herinneren was er alleen bij van Raak aan de Piushaven zo’n weegbrug
aan de openbare weg. Ook «Bartje» Mekes aan de Koopvaardijstraat had er een.
maar die lag op zijn binnenplaats: daar werden je oud-papier leveranties gewogen
(in oude kinderwagentjes, al dan niet met enige bakstenen verzwaard).
Goed, we dwalen 'n beetje af. De weegbrug werd dus door alle collega-koienhan-
delaren gebruikt en waarschijnlijk ook voor het wegen van andere vracht. De afge
beelde vrachtwagen was, voor een paardenwagen, van een betrekkelijk modem ty
pe, aangezien er in die tijd ook nog werd gereden met wagens op houten wielen die
voorzien waren van ijzeren banden, wat op de kasseienbestrating van die jaren flink
wat lawaai maakte.
De hierboven afgebeelde combinatie, inclusief het rank, bijna als een renpaard
ogende trekdier wordt door inzenders respectievelijk toegeschreven aan kolenboer
Paulissen (ook onze leverancier), van Poppel en van Casteren. Inderdaad, wij kun
nen ons herinneren dat niet alleen de «Ideinere» van Casteren uit de Nazareth-
straat, maar ook de Weduwe J. uit de Trouwiaan naast al haar Griekse helden van
de weg een of twee kolenwagens met paardentractie in de vaart had. Over de firma
van Brunschot tenslotte nog dit: natuurlijk stond men niet de hele dag in de rij voor
het wegen van vrachten en bovendien is een kolenkachel niet het soort zaak waar
voortdurend al het personeel op de thuisbasis is: het gebeurde dus nogal eens dat er
niemand was om het weegwerk te verrichten. Geen nood, in zo’n geval ging men
naar de overkant van de Spoorlaan. alwaar, in het huidige pand van de Bondspaar-
bank, zich de ruime beb-HJ'ivven de fa^tili.-. van Bruuvhct bevond; da?r wasjlan
altijd wel iemand aanw.’1 ^JJJ^rich bereid toonde de weegJienst te bewijzen.
De foto is itr,19>5^ ais we ons goed herinneren was toen juist de tijd
voorbij 'ls»aren voorzien van een wit bord aan de voorkant
met daarop in zwarte letn f«kst «Kolen contant» - een tekst die ontsproten
was aan de zucht tot «opscht/5n* bij de Tilburgse bevolking.
Wat zien wij verder nog or.7^<'e ochtendlijke foto? Links van de kolenkar strekt
zich het NS-goederenemplacement uit, met direct achter het hekwerk de zogeheten
«meubelberg», waar meubelwagens, kennis- en circuswagens werden geladen
gelost. Aan het laadperron zien we een gesloten Austin-vrachtauto van de B.B..
die toen, naast van Gend en Loos, vrachtdiensten in stad en regio verzorgde. Na<
de kolenwagons, in het midden van de foto zien we nog vaag een Ford en een Bed
ford vrachtauto, als we ons niet vergissen het wagenpark van van Bmnschot.
De Spoorlaan had in die dagen nog kasseien, met daartussen in asfalt gegoten,
om een gladder wegdek te krijgen. Over de Spoorlaan heen zijn nog de bekende
straatlampen uit die tijd gespannen en vanaf het station komt een Wolseley-autobus
van de Zuid-Ooster (voorheen Vitesse) aangereden.
Aan personenauto's zien we het bekende grut uit de jaren vijftig: een Opeltje, twee
kevers en een Fiat millecento. Toch wel opvallend is de Amerikaanse Kaiser-Frazer
uit 1947, in een tijd dat de Amerikaanse auto’s al vrijwel van de Europese markt
verdrongen waren.
Tilburg in fragmenten is een serie van de Tilburgse Koerier in samenwerking met
Ronald Peeters van de gemeentelijke archiefdienst. Gedurende enige tijd zullen er
in de Tilburgse Koerier wekelijks foto’s verschijnen waarop een gedeelte van een
gebouw of straatsituatie staat afgebeeld uit het na-oorlogse stadsbeeld. Aan u, lezer,
is vervolgens de opdracht, uit te maken waar de afgebeelde fragmenten bijhoren.
Onder de inzenders van de juiste oplossing wordt wekelijks een prijs verloot, die
ter beschikking wordt gesteld door Boekhandel Gianotten. De prijs bestaat uit één
van de vier door Boekhandel Gianotten uitgegeven fotoboeken over Tilburg, te we
ten «Tilburg in Beeld 1865-1945», «Tilburg in beeld 1945-1980», «Tilburg van bo
ven» en «Ge waart maar arbeider». Uw oplossing moet u uiterlijk op dinsdag 8
maan, vóór 18.00 uur deponeren bij de burelen van de Tilburgse Koerier. Op de
enveloppe dient u duidelijk te vermelden «Tilburg in fragmenten».
De winnaar krijgt van ons bericht. Over de uitslag wordt geen correspondentie
gevoerd. Wij wensen u ook deze keer veel genoegen en succes met het thuisbrengen
van onderstaand Tilburgs fragment.
De winnaar van vorige week is C.A. van Asten. Hart van Brabantlaan 683. 5038
LK Tilburg. Deze heeft van ons bericht ontvangen.
Vaak reageren lezers telefonisch met waardevolle o;
Omdat de auteur van de «Fragmenten» niet altijd op z
is, willen wij u nogmaals vriendelijk verzoeken, uw reacties uitsluitend schrifteli
geven.
ven het perron op, waarbij ze dan bo
vendien nog het risico lopen hun bus
te missen. Dat doet natuurlijk vrijwel
niemand, wat weer tot gevolg heeft dat
men zélf wel een plekje uitkiest. Ook
voor de chauffeurs valt er nu een be
langrijke voorziening weg. Ook hen is
immers niets menselijks vreemd. De
gemeente is echter voor deze argumen
ten niet door de knieën gegaan en
heeft besloten dat ook hier geen plaats
meer is voor een urinoir. Misschien
kan bij de herindeling van het bussta
tion, die binnenkort een aanvang zal
nemen, toch nog eens bekeken worden
of er op dit punt helemaal niets te or
ganiseren valt.
Uitzweten
Welke mogelijkheden blijven er
eigenlijk voor die mensen, die er abso
luut niets voor voelen om gewoon
langs de openbare weg hun plas te ple-
,gën? Ze kunnen hun toevlucht zoeken
in openbare gebouwen of grootwinkel
bedrijven, waar meestal wel een open
baar toilet te vinden is. Is dat niet mo-
Het college houdt vast aan het be
sluit over de jaren 1983 t/m 1986 100
miljoen (25 miljoen per jaar) te beste
den aan stadsvernieuwing. Teneinde te
voorkomen dat er dit jaar een vertra
ging in de uitvoering ontstaat is beslo
ten om vooruitlopend op de verdere be
sluitvorming Publieke Werken te
machtigen om met de voorbereidingen
te starten van een aantal stadsvemieu-
wingsprojecten waarover duidelijke
overeenstemming bestaat.
Alhoewel het in het voornemen van
het college van burgemeester en wet
houders lag om op 1 maart een besluit
te nemen over de tweede en derde fase
bijstelling SOS heeft de aard van de
gerezen financiële problemen geleid
tot een wijziging van het tijdschema.
De behandeling in de gemeenteraad
vindt - zoals vorige week reeds beslo
ten - plaats op 11 april. Daaraan voor
afgaand buigt de commissie Ruimtelij
ke Ordening, Openbare Werken en
Stadsvernieuwing zich over de plannen
op 1 april. De definitieve besluitvor
ming in het college zal op 22 maart af
gerond worden. In overleg met de
commissie RO/OW/S zal een nieuwe
datum vastgesteld worden voor de
hoorzitting voor belangenorganisaties
op wijk- en buurtniveau.
In de vergadering van de commissie
RO/WO/S op 4 maart a.s. zal van een
en ander mededeling worden gedaan.
Uitzondering
Een uitzondering moet ongetwijfeld
gemaakt worden voor het urinoir bij
het busstation aan de Spoorlaan. Hier
wachten dagelijks enkele duizenden
mensen op de bus van hun gading.
Daarom zou je deze plek dezelfde sta
tus moeten toekennen als openbare ge
bouwen en dan kun je niet om elemen
taire sanitaire voorzieningen heen.
te
u i
dat
doer --
de aanzet zijn tot de oprichting
van een Tilburgse Jeu de Boules
club.
Een Frans straatje met lekkere
wijn en kaas om de fontein in de
Heuvelpoort kunt u op uw gemak
eens doorslenderen, proevend en
genietend. En nog veel meer, sla
er deze Koerier maar eens op na.
En vergeet u een ding niet als u in
Heuvelpoort bent deze dagen.
Doe mee aan de wedstrijd. In deze
krant vindt u daarover uitgebreide
informatie maar we vertellen u nu
alvast dat er prachtige prijzen te
winnen zijn zoals een verblijf van
enkele dagen in de Franse licht
stad Parijs. Aan de wedstrijd kan
iedereen meedoen, doen dus
Omwonenden en ook de B.B.A. heb
ben dan ook aangedrongen op hand
having van het openbare urinoir al
daar. Zij stellen zich op het standpunt
dat je niet van de busreizigers kunt
verwachten dat ze gebruik maken van
de toiletten op het station. Ze moeten
daarvoor namelijk helemaal naar bo-
kan maken, mag hij de vuilnisemmer
blijven gebruiken. De dienst reiniging
en vervoer verleent dan ontheffing van
het gebruik van de mini-container.
Krijgt men geen ontheffing, dan is be
roep mogelijk bij het college van bur
gemeester en wethouders.
Begin juni van dit jaar komen de
mini-containers in de Jan Truijenlaan
en omgeving, in de wijken Broekhoe-
ven en Stuivesant, in de verzetshelden-
buurt en dichtersbuurt van Korvel en
de Hasselt. Fase drie van de invoering
is voorzien in oktober of november
van dit jaar. Het is dan de beurt aan de
omgeving van de Generaal Smutslaan,
de schilderwijk in Korvel, de
Gasthuisstraat, de omgeving van het
Rozenplein in Besterd en het St.-Pie-
tersplein en omgeving.
Burgemeester en wethouders van Tilburg hebben onlangs
rug te komen op hun eerder genomen besluit om de urinoirs in or
ken. Dat betekent dat ook die bij het autobusstation zal moeten verdwijnen.
Ook u hebt - als u een jnede-man bent - waarschijnlijk wel eens zo’n moment
meegemaakt dat plotseling de nood aan de man kwam en er niet te ontkomen viel
aan een sanitaire stop. Vroeger bestond dan de kans dat u in de nabijheid een uri
noir (in de volksmond «pisbak») aantrof.
Toen ik laatst vanaf het station over
de Besterdring naar huis liep, dacht ik
op het Besterdplein van de daar aan
wezige toiletgefegenheid (achter het
transformatorhuisje) gebruik te ma
ken. Toen ik deze daar niet meer aan
trof, dacht ik aanvankelijk dat die wel
het slachtoffer zou zijn geworden van
de recente herindeling van het plein.
Nu is echter bekend geworden dat ze
allemaal moeten verdwijnen.
Schönste stad
De betonnen toevluchtsoorden
vormden natuurlijk ook niet bepaald
een positieve bijdrage tot het laaazkht
van de «schönste stad». Daar had ech
ter wel wat aan verbeterd kunnen wor
den, ware het niet dat ook de gemeente
"Tilburg steeds meer op de kleintjes
moet gaan letten. Neem daarbij nog
eens de kosten van het uit hygiëne-
oogpunt noodzakelijke onderhoud,
dan is het duidelijk waarom de ge
meente tot dit besluit is gekomen.
Bovendien werd er toch al niet veel
gebruik meer gemaakt van de urinoirs.
Dit heeft natuurlijk alles te maken met
de veranderde mentaliteit van de men
sen: vrijwel niemand gaat heden ten
dage nog lopen zoeken naar een toilet,
net zo goed als er van de overal aanj
brachte papieremmers ook niet
paald intensief gebruik wordt
rfteiakt. Er is waarschijnlijk maar
groepering voor wie het verdwijne
van de urinoirs echt een gemis zal zijl
de bejaarden. Zij willen zich tij&vi
hun wandeling nog wel eens -
zaakt zien er gebruik van te m;
schrikken er nog van teruj
dichtsbijzijnde boom of i
zoeken.
Huishoudelijk afval
Het is de bedoeling dat men de mi
ni-container straks alleen gebruikt
voor huishoudelijk afval. Dus geen
schadelijke stoffen als kwikbatterijen,
bestrijdingsmiddelen en afgewerkte
olie. De dienst Reiniging en Vervoer
kan vertellen waar men met dit soort
stoffen naar toe kan. Gebruikers moe
ten ook proberen de container niet te
zwaar te maken door er puin of bij
voorbeeld graszoden in te doen. Is de
container zwaarder dan vijftig kilo,
dan kan hij niet meer worden leegge
maakt. Om kwijtraken van de mini
container te voorkomen wordt men
verzocht op het deksel met plakcijfers
of in witte verf het huisnummer aan te
geven. Bij normale slijtage wordt de
container gratis vervangen. Bij diefstal
of misbruik móet de gebruiker drie
kwart van de aanschafkosten betalen,
ongeveer 75,-. Het tarief voor de mi
ni-container gaat 9?! per maand be-
HEUVELPOORT
De laatste maanden doen ge
ruchten de ronde dat Ome Cor
zijn unieke Koets- en Wagenmu
seum «Te Hooi en Te Gras» zou
moeten sluiten. Dat zou dan ge
beuren vanwege de 7.000 gulden
huur die de gemeente hem wil la
ten betalen.
Om tegen dit dreigend verlies
van een stukje lokale folklore de
publieke opinie te mobiliseren
houdt Ome Cor a.s. zaterdag, een
week nadat hij het driejarig be
staan van zijn ongesubsidieerd
museumpje vierde, een open dag.
Ome Cor is er overigens heilig
van overtuigd dat de zevendui
zend gulden die nodig zijn om
«Te Hooi en Te Gras» open te
houden, via deze en andere steun-
acties bijeengebracht zullen wor
den. Hij zegt dan ook «We blij
ven gewoon open, zonder manke
ren!»
•Trouwens er is al ruim
2.000,- binnen, benevens diver
se toezeggingen. Dus als u Ome
Cor zijn museum wilt steunen,
stort dan uw gift op Rabo-bank-
rekening nr. 171256549 t.n.v.
Ome Cor Penders onder vermel
ding van «Gift koetsmuseum»
Giro van de bank: 1088813.
Tot ziens aanstaande zaterdag
in het museum, Langestraat 104.
artikel
het bela
derwijs,
men.
- Het huidige onderwijs is verdeeld in
leervakken (wiskunde, geschiedenis.
Engels, etc.) en vakken als gymnas
tiek, handvaardigheid, tekenen etc.
Heel belangrijk voor jonge mensen is
dat ze zich niet alleen verstandelijk
Door een geleidelijke invoering van
de mini-container bestaat er de moge
lijkheid voor gebruikers en gemeente
dit jaar al de nodige ervaringen op te
doen. Die ervaringen kunnen van pas
komen, wanneer volgend jaar de twee
laatste fases van de invoering voor de
deur staan. In mei 1984 komt de mini- 1
container in Armhoef, de omgeving
van het voormalige Elisabeth-zieken-
huis, Trouwiaan, St.-Anna, Theresia
en Jac. van Oudenhovenstraat en om
geving. Tenslotte zijn in het najaar van
’84 de laatste vijf buurten aan de
beurt: Tivoli, Bomenbuurt, Centrum,
resterende gedeelten van Besterd en
Groeseind.