I
n
iApwo w neiow
u
opening
u
50
■FiLMHUiSl^Ji
ef
TILBURG
-■w-gssSg
Hoofdstad
Spiegeltheater: De Beemster voorbij
und ihr Husar
Henk Elsink
Liesbeth List
Folkconcert:
Winterstadt
Moeder
bresser
BRESSON
Karpetten
Storm
over Azië
Orgelconcert in
Provinciehuis
STAANDE
S KLOKKEN
«Mat»
molenstraat1
Andy
- Irvine
Musical «Amerika
Amerika»
Concert Jimmy en
Doug Raney
hein en
Jacques Aandewiel,
coördinator, kiest
Operette: kunstwerk van de week
V i ktor i a
marlies
darT,eSe&coi^er^e
^^öShoX^
1
Tilburg Big Band
van 20 februari zal Andy worden begeleid Ja Brel en charles Aznavour beWeer-
door Des Moore (gitaar) en Nollayg Casey den hetzelfde. «Ze begrijpt waarover ze
(viool). Andy Irvine bespeelt tijdens zijn op- t> a]dus Aznavour. Ramses Shaffy zou
treden de volgende instrumentenbouzouki. vanaf het begin van haar carrière an on.
draailier, mandoline en mondharmomka. miskenbare invloed op haar blijven uitoefe-
Verder beschikt hij over een mooie, unieke nen 0ok jn bet buitenland oogstte zij suc-
zangstem.
p!”“
-telgen
tandag
18.00 tc
tot dan
ruari 1983 paginal?
Donderdag 17 februari 1983 pagina 13
DE TILBURGSE KOERIER
lebied van
88
rr „3
an uw:
jopend
bigba
ressa:
m
erm
n
newow
FITS
Tilburg
4
IA EXCLUSIFF^
'4;
5TZAAL
al
r mosselen
beschouwen.
'orst
st. annaplein 16. tel. 430617
iet-zelver
i voorraad
maandi
in de I
straat 21
717
VD Tilburg
8 84
ngen
ing
k
ding
inistratie
\MEN
in:
of en hout, met
Stads
22*(M)
de laatste
25-jarige jut
)83 a.s.
Verbetert de woonsfeer
N UW
DBUFFET
ARBECUE
VICE
EF»
wastafels,
isetpotten
i hiervan
houtbewerking.
3l afgewerkt.
telijk 1
lie ik kende i
ij voorbij... I
nu reeds
telefonisch via h-
enbosch een
incert 1
I uur st
i een
gratis.
ijn Gerard Ak-
Het is
vóór de 25
maart 198
werken om h
ontsnappen,
en zijn moede
pionstr?,:“
geschot
is het in de studio v.d.
trg een voor het publiek
elijke, openbare repetitie
Band.
A.s. zondag i
Stadsschouwbur
gratis toegankel
van de Tilburg Big
openbare repetitie
ibileumviering op 6
De geschiedenis van deze opera vol be
roemde melodieën speelt zich af in Siberië,
Japan en Hongarije, na afloop van de eerste
wereldoorlog. De Hongaarse ritmeester
o-slaagt erin met zijn oppasser
Janczy te ontsnappen. Ze komen in Tokio
terecht, waar de Amerikaanse gezant Cun-
light, die met de Hongaarse gravin Viktoria
straat E
121618
EFSTRAAT 109
4 NJ TILBURG
013-364303
eenvblgens een tweetal leraren, waarvan
laatste Hayden Causey, een jazzgitarist was.
In 1944 ging hij werken bij het orkest van
Jerry Wald. Aan de piano zat daar Al Haig,
iemand, die Jimmy Raney later nog ettelijke
keren zou tegenkomen. Korte tijd na zijn
eerste job vertrok hij naar Chicago om er in
diverse formaties te werken. Van groot ge
wicht was daar zijn ontmoeting met Lennie
Tristano en Lee Konitz.
id: acces-
he - bad-
i toilet
msons, i
»r één dame en
ders. Henk anders,
dinsdag 22 t.m. d
de Stadsschouwt
20.15 uur.
Jacques Aandewiel
smederij en constr
vervaardigt op milk
misch mee te b-
_..a gehaald uit dat
;ekomen. Het is één
en, met de mooiste
iefde voor de Italiaanse
ideale voedingsbodem
Ni
van d
Rotte
«AmeriL.
door Jos
Bokkinga.
reografie van Ba
"-ink werken aan
^anders, Caroline Kaan, Lucte ae Lange,
»«jcbolli Simone Kleinsma en Anne-
teOm
^o’s
rta9eS
Regie: Vsevolod Pudovkin; naar de roman
van I. Novokshonov; USSR 1928 (85
min.). Donderdag 17 februari t.m. zater
dag 19 februari. Iedere avond behalve
zondag om 19.30 u. in de filmzaal van de
Stadsschouwburg.
Op voorspraak van Tiney Kahn werd hij
opgenomen in de Tweede Herd van Woody
Herman in 1948 en speelde o.a. met Stan
Getz en Al Haig. Via groepen van Ruddy de
Franco, Artie Shaw en Terry Gibbs kwam
hij opnieuw in een formatie van Stan Getz.
Het bleek een definitieve doorbraak te zijn.
In 1953 werkte hij in het Red Novo Trio, de
formatie, waarmee hij ook Nederland be
zocht. Hierna probeerde hij het weer bij een
grote formatie, het amusementsorkest van
Les Elgart. Via een overgangsstadium bij
Teddy Charles kwam hij terecht in een trio
met pianist Jimmy Lions. Tot 1960 hield hij
het daar uit.
De uit Ierland afkomstige Folkzanger An
dy Irvine is op zondagmiddag 20 februari
vanaf half drie te zien en (bovenal) te ho
ren in de Studio-zaal van de Stadsschouw-
De Hoofdstad Operette speelt de zeer be-
kan de operette «Viktoria und ihr Husar»
van Paul Abraham. Dat gaat gebeuren in
een regie van Alexander Pilcher. De cho
reografie is van Gerhard Senft en in de
hoofdrollen kunt u Jacco van Renesse,
Anita Heins, Nora Zoon, Antoni Wink,
Jan Handerson en Ton Hofman aan het
werk zien en horen. Vrijdag 25 en zater
dag 26 februari om 20.15 uur in de
schouwburgzaal. Kaartenverkoop start
vrijdag 18 februari.
Regie: Vsevolod Pudovkin; naar de roman
van Mazim Gorki; USSR 1926 (85 min.).
In de filmzaal van de Stadsschouwburg,
van maandag 21 t.m. woensdag 23 februa
ri, iedere avond om 19.30 uur, behalve op
zondag.
Na een jaar treffen de hoofdpersonen el
kaar weer in het Hongaarse dorp Dorosz-
ma. Viktoria is inmiddels van haar man ge
scheiden en Cunlight, die bemerkt heeft
hoeveel zijn vrouw van Koltay hield, orga
niseert zelf een vreugdevolle ontmoeting
tussen Koltay en Viktoria.
Bij de familie Vlassov heerst honger
thuis. Vader, een monteur, verdrinkt zijn
loon en tyraniseert zijn gezin. Hij werkt sa
men met politiespionnen en provocateurs.
Zijn zoon Pavel zit met vrienden in de ille
galiteit. Op zekere dag wordt Vlassov dood
thuisgebracht door collega’s. Hij werd in
een gevecht met stakers gedood. Het huis
wordt door de politie op wapens onder
zocht. In de mening Pavel daarmee te red
den, wijst zijn moeder de verborgen wapens.
Pavel wordt gearresteerd. Dan begint de
moeder met de vrienden van Pavel samen te
hem uit de gevangenis te laten
Eenmaal bevrijd sluiten Pavel
der zich aan bij een arbeidersde-
tratie en worden door militairen neer-
Spiegeltheater komt voor de eerste keer met een avondvullend stuk: De Beer
Het is geschreven door Marianne Fennema, die haar stuk baseerde op de w<
geltheater, dat er een stuk moest komen, dat «iets» te maken had i
je Deken. Donderdag 24 februari om 20.30 uur in de Studio-zaal.
De zowel artistieke als materieel schrale
jaren waren aangebroken. Liever dan met
een leven vol compromissen verdiende hij
zijn brood met niet-muzikale arbeid.
Aanvang van de happening niet zo
als gewoonlijk om 12.30 u. doch om
11.30 uur,
iue op de weti
met Betje Wc
team
Andy Irvine richtte de groep Sweeney’s
Man» op die lang geleden tijdens een optre
den op het Cambridge Folkfestival als eer
ste elektrische folkgroep een ware sensatie
ontketende. Na twee hitsingels en een elpee
stapte Andy Irvine uit de groep en trok al Henk Elsink heeft a
zwervend door Oost-Europa. Hier leerde hij cessen op zijn naam si
op een zeer speciale manier een bepaalde kjn(j pjet» ujt ]%g
bouzouki-stijl, die hij af en toe nog gebruikt man> -■
tijdens zijn optredens. Eenmaal terug in Ier- «Bakema» en «De Bom» uit 1970, «De
land werkte hij samen met Donal Lunny en Supporter» uit 1971, «De Lift» uit 1972 en V
Liam O’Flunn mee aan de Porsperous»-el- Johanna» uit 1973. De beste biografie over
pee van Christie Moore. Via deze platenses- Henk Elsink heeft hij zelf gemaakt met het
sie ontstond de legendarische groep Planx- theaterprogramma «Totenmetnu» waarin
ty. Andy heeft met deze folkformatie drie (de titel zegt het al) hij zijn eigen loopbaan
elpees opgenomen tot de groep in 1976 door in vogelvlucht de revue liet passeren. Daar-
financieel wanbeleid en slecht management na gjng in 1977 «Theater Thuis» in premiè-
tot een veel te vroeg en, volgens alle folkhef- re, gevolgd in 1979 door «De Henk Elsink
hebbers, onverdiend einde kwam. Show», ook wel genoemd «De Witte Show»
Vanaf 1979 maakt Andy Irvine weer deel omdat het in een schitterend wit decor en in
uit van de heropgerichte Planxty. Daar deze witte kostuums werd gespeeld,
groep slechts zelden op toernee gaat, heeft Liesbeth List weet zich door veelzijdig-
hij zijn solocarrière niet laten vallen. Regel- heid vakkennis en persoonlijke motivering,
verzekerd van een plaats in de galerij der
de uiterst a
rika» van e
derdag 17,
ri. Dan komt
voor de laatste keer terug
schouwburg. Het verhaal vs
Imerika» speelt zich af aan
'lieuw Amsterdam, het trotsi
an de Holland-Amerika-Lijn.
kuiterdam naar New York in 1938.
«Amerika Amerika» werd geschreven
Brink, Frank Sanders en Henk
De regie is van Jo Dua. De cho-
3arrie Stevens. Naast Jos
de musical mee Frank
Kaart. Lucie de Lange,
Na de dood van zijn vader wil Bair de
vossepels die hij heeft geërfd op de markt
verkopen en raakt daar in conflict met de
Engelsman Smith die de pels onder de prijs
wil kopen. Ruzie breekt uit. De bezettings
troepen slaan alarm. Bair weet te ontsnap
pen naar de partizanen, maar raakt later
toch in gevangenschap en wordt ter dood
veroordeeld. Vlak voor de executie vinden
de Engelsen in Bairs zakken een amulet, dat
vreemdeling een document bevat waaruit blijkt dat Bair
I zijn nieuwe afstammeling is van Dzjenghis Khan. De
Engelsen willen hem nu als leider over de
Mongolen, maar Bair is niet van plan hem
te dienen en vlucht naar de partizanen. Hij
wordt hun aanvoerder in de opstand van de
Mongolen tegen hun kolonisators. Over
Azië breekt een storm los.
Regie en scenario: Bernhard Giger; Zwit
serland 1981 (76 min.) zwart-wit. In de
filmzaal van de Stadsschouwburg, van
donderdag 17 t.m. woensdag 23 februari,
iedere avond om 22.00 uur. behalve op
zondag.
Na Clemens Klopfenstein en Patricia Mo
niz in oktober, kunt u deze maand op
nieuw films van Zwitserse filmers zien,
waaronder het debuut van Bernhard Giger
«Winterstadt».
Uw laatste kans om te komen kijken naar
- 'literst amusante musical «Amerika Ame-
m» van en met Jos Brink krijgt u op don
vrijdag 18 en zaterdag 19 februa-
t deze succesvolle produktie
iatste keer terug in de Stads-
g. Het verhaal van «Amerika
ika» speelt zich af aan boord van de
Amsterdam, het trotse vlaggeschip
Holland-Amerika-Lijn. onderweg van
Twee artiesten met ieder een eigen histo-
een eigen genre en een eigen publiek,
jr het eerst samen op het toneel. Een
nieuwe wervelende show van liedjes en
chansons, van conférences en sketches D j r
voor één dame en één heer. Liesbeth an- wereldoorlog. De Hongaarse ritme
«.s, «samen anders». Van Koltay, die door de Russen krijgsgevar
donderdag 24 februari in is gemaakt, slaagt erin met zijn opp
vburg, iedere avond om Janczy te ontsnappen. Ze komen in Tokio
terecht, waar de Amerikaanse gezant Cun-
light, die met de Hongaarse gravin Viktoria
tk heeft al heel wat theatersuc- is6getrouwd, een afscgeidsfeest organiseert.
J iazsStaan' T°a S ‘"J" 'aJe Viktoria is de vroegere geliefde van Koltav
.vt» uit 1968 met Tonny Huurde- st maar Cunf^t daar njets
Heuvelhof
Heuvelstraat 103
Tilburg
Telefoon
013-424333
Op maandag 21 februari aanstaande
vindt in de Bois-le-Duc zaal van het
provinciehuis in ’s-Hertoger
orgelconcert plaats. Het con
om 20.00 uur. Vanaf 19.;
voor de belangstellena,
koffie klaar. De ent
Optredende solisten
kerhuis
mezzo),
binnen- en buite
huis studeerde aan het Koninklijk
Conservatorium voor Muziek in Den
Haag. In 1962 stelde hij het Residentie
Bachorkest samen, dat momenteel, on
der zijn leiding, aan veel concerten
meewerkt. Sinds 1968 is hij als orga
nist verbonden aan de Haagse Kloos
terkerk. Akkerhuis is, sinds de oprich
ting in 1978, artistiek adviseur van de
Stichting Haags Bach Festival.
Sylvia Schlüter maakte in 1973 haar
debuut in Boedapest. Sindsdien volg
den vele concerten, radio- en tv-uitzen-
dingen in binnen- en buitenland. Zij
trad onder andere op met het Concert- en
gebouworkest, het Nederlands Kamer
orkest, het Residentieorkest, etc.
Het orgel, waarop wordt gespeeld, is
een kabinetorgel van de bekende or
gelbouwer Jan Jacob Vool en dateert
uit 1804. De stijl is Louis Seize, de af
werking is in mahoniehout. Het inmid-
;>kenin^'enU dels 179 jaar oude instrument is in
op afspraaK kan dat 1964 geheel gerestaureerd. Sinds 1980
werken 9 bespre** staat het orgel in de Bois-le-Duc zaal,
het nummer LH pe provincie Noord-Brabant heeft het
telefoonnumme orge] jn permanente bruikleen gekre-
I n 013/436640- gen van de Stichtjng Karei Bouman.
n neW’vave’zal zij Qp het prOgramma van maandag 21
februari staan werken van H. Schütz,
J.P. Sweelinck, C. Huijgens, G.F. Han
del, J. de Sousa Carvallo, A. de Klerk
en H.F. Micheelsen.
De band heeft dus een generale re
petitie, zoals gebruikelijk onder muzi
kale leiding van Nooyens. Wat voor de
band en jazz-liefhebbers erg inte-
■vssant is, is de aanwezigheid na een
succesvol verblijf in de U.S.A., van de
bassist Hein v.d. Geyn, Debbie Poryes
(piano).
is in het dagelijkse leven coördinator van de kleinschalige
uctiewerkplaats ’De Vuurvlam’. Dit opmerkelijke bedrijfje
ieuvriendelijke wijze werktuigen om de grond biologisch-dyna-
bewerken.
in"®9
In de Studio-zaal op woensdag 23 februari Gedeprimeerd keerde hij tenig naar]9^ heUwdCT^^rwk^lVOTn^ten^e de
riMenTrnmyHRlnll LnTou^ane^'S hÏÏhijTid^nde m£d herkregen nog een Stadsschouwburg tijdens het seizoen ’82-’83
worden begeleid door Jesper Lundgaard s de jazzscene in te duiken. Hij bleek weinig °P haar programma heeft staan. Nadat An-
James Elbert Raney werd geboren in derheid gewonnen met behoud van het ka- Guthrie had gnjsgedraaid, raakte hij be-
Louisville, Kentucky in 1927. Zijn vader rakter ervan vriend mel 2 andere oudgedienden in de
was een vooraanstaand journalist. Maar zijn folkwereldJack Elliot en Derrol Adams die
gitaarspelende moeder speelde een veel in- - hem definitief in het folknet wisten te strik-
spirerender rol bij de artistieke opvoeding
van de jonge Jimmy. Vanaf zijn tiende jaar Zjj
kreeg hij een gedegen opleiding bij achter-
eenvblgens een tweetal leraren, waarvan de
En dat zijn er nogal wat. Om er een paar te noemen. Daar hebben we de spit-
vork waarmee de grond omgewoeld kan worden, want bij gebruik van een spade
zou immers de natuurlijke bodemstructuur verstoord worden. De rolschoffel be
staat uit een wjel en twee handvaten met achter het wiel gleuven voor het aanbren
gen van de aanaarder, cultivator, ganzevoet of schoffel. De vorentrekker dient om
zaaigoed op gelijkmatige afstand te zaaien. En van de laatste is zelfs een lichtge
wicht ontworpen voor oudere mensen of licht lichamelijk gehandicapten. Behalve
deze wat aardse produkten verlaten ook waterbesparende douchekoppen, fruitper-
sen, zandslijpstenen en pottebakkersschijven de werkplaats aan de Piushaven.
De Vuurvlam maakt deze produkten hoofdzakelijk op hand- en voetkracht, om
dat men niet afhankelijk wil zijn van energievoorzieningen. Er wordt naar eigen
ontwerp gewerkt, ideeën ontstaan bij de mensen zelf of naar aanleiding van tips en
aardige adviezen en dat allemaal zonder winstoogmerk. Allemaal leuk en aardig,
maar hoe houdt dit bedrijfje het hoofd boven water- in deze bizarre tijden? De
Vuurvlam is een stichting en startte aanvankelijk in het kader van de werkverrui-
mende maatregel. Sinds juli 1982 is het echter overgegaan in het Experiment Ar-
beidsplaatsing voor Jongeren (E.A.J.), wat wil zeggen dat het bedrijfje subsidie
van sociale zaken ontvangt, het experiment vier jaar gegarandeerd is en er zorg
voor moet dragen om daarna zelfstandig verder te gaan. Van dergelijke projekten
zijn er nu zeventig in het land. In De Vuurvlam werken nu vier mensen en Jacques
Aandewiel is, zoals eerder gezegd, coördinator, «maar», zegt hij bescheiden, «er
valt niet veel te coördineren, omdat het bedrijf heel democratisch van opzet is.
Geen baas-knechtverhouding, we dragen zelf verantwoordelijkheid. Ieder heeft ge
lijke rechten en gelijke plichten». Zijn coördinatorschap komt tot uitdrukking in
het ’papierwerk’ en de daarbij behorende vergaderingen. Hij is in Tilburg, maar
ook regionaal organisatorisch betrokken bij de E.A.J.-maatregel en daar gaat
uiteraard ook een hoop tijd in zitten. Als hij vrij is verdeelt Jacques zijn tijd tussen
vrouw en drie zonen en zijn grote hobby, de muziek. Hij speelt contrabas en
schrijft graag teksten en muziek. Jacques woont in de binnenstad, waar ook veel
beeldend kunstenaars wonen, en wordt tot zijn tevredenheid, bij tijd en wijle ge
confronteerd met hun werk. Tijdens de rondgang in de Kunstuitleen zegt hij niet
veel en kiest hij heel bedachtzaam het werk dat aan zijn enige criterium beant
woordde, nl. de voorstelling moet herkenbaar zijn.
Over ’Victor Emmanuel’ van Peter Bes zegt Jacques: «Dit is een werk waar je je
eigen verhaal bij kunt maken. Dat verhaal zal zich in Italië afspelen, want ik zie
figuren die waarschijnlijk de paus voorstellen. Het meest intrigerend vind ik de va
ge contouren van een vrouw naast de paus. Ik ben niet katholiek opgevoed, ik ben
niet anti-geloof, maar heb wel grote moeite met het instituut Kerk. Dit is een
kunstwerk waar ik wel eens een poosje naar wil kijken en over wil nadenken».
Peter Bes is een kunstenaar die zich al 17 jaar met de etskunst bezighoudt. Hij
kreeg zijn opleiding aan de Rijksacademie in Amsterdam in schilderen en teke
nen. Geen opleiding in grafiek dus. Door zelfstudie en het experiment heeft hij
zich deze techniek meester gemaakt. Peter Bes vertelde over zijn 'Rome-serie',
waartoe 'Victor Emmanuel' behoort: «Op terugreis van een expositie in Joego
slavië was ik met collega's in Rome blijven steken. De vlucht naar Amsterdam
kon niet doorgaan en midden in de nacht werden wij per taxi naar een hotel ver
voerd. Nachtelijk Rome maakte op mij enorme indruk. Al die beelden en gebou
wen, die ik kende van foto’s, platen en de films van Fellini en Bertolucci flitsten
aan mij voorbij... Eenmaal in mijn hotelkamer heb ik nog geprobeerd om een
aantal foto’s te nemen, maar de enige geslaagde foto was die van een blote voet
op een tegelvloer, die ik zag door een geopende hotelkamerdeur. Dat hotel, ge
naamd Sorrento, was ook bijzonder vervreemdend met z’n spiegels en donkere
ruimten. Naar dat hotel heb ik de serie etsen genoemd die zijn voortgekomen uit
dat 12 uur durende verblijf in Rome. Maanden heb ik inspiratie gehaald uit dat
nachtelijke avontuur. Rome is regelmatig in mijn werk teruggen
van de meest interessante en fascinerende steden die ik ker
stadsgezichten, pleinen en straten. Ik heb een grote voorlit
film en de Italiaanse filmmuziek van Nino Rosta. Een i
voor mijn vaak droomachtige, irreële prenten.
Van het Victor Emmanuel-monument heb ik twee prenten gemaakt waan an de
voorgrond verschillend is. waarmee ik het voorbijgaande, en ook het dynamische
van de stad wilde uitdrukken. De figuren op de ets, de kardinaal en de dame,
hebben te maken met de atmosfeer in Rome en mijn associaties, zoals het Vati-
caan, maar tegelijkertijd het mondaine Rome».
Tien jaar geleden is de'man die zich
lts. Het concert begint Charlie noemt, op weg van Amsterdam naar
9.30 uur staat er het zuiden, in een rustieke stad (Bernl blij-
iden een kopje ven hangen. De rust die de stad hem bood,
itree is gratis W **ad **9 destijds nodig. Langzamerhand is
is (orgel) en Sylv.n Sehin er (all- „ij i, «rf, -
Samen treden ze veel op in jn de bar; de bar die evenwel
n- en buitenland. Gerard Akker- thuis werd.
Wat er door zijn hoofd gaat, wat er in
hem en met hem gebeurt, bespreekt hij niet
met anderen. Hij voert alleen gesprekken
met zichzelf, die hij op de band opneemt.
Dag in dag uit loopt hij van zijn huis - een
ruimte die nooit werd ingericht - naar de
bar en omgekeerd. Hij drinkt vaak te veel.
En hij is alleen, zijn vrienden maakt hij het
niet makkelijk om met hem om te gaan, de
vrouwen maakt hij dat meestal onmogelijk.
Op een dag komt een jonge vrouw, Lena, in
de bar. Ook zij is een vreemdeling, maar
slechts op doorreis. Charlie en Lena komen
toevallig met elkaar in contact. Zij zijn ech-
>-r niet voor elkaar geschapen. Het ont-
reekt hem aan de kracht zich in te spannen
en aan zijn verlangen toe te geven, met haar
weg te gaan misschien. Zij wil zijn eenzaam
heid niet delen. Wat overblijft is een korte
liefde en een onaangenaam afscheid. En wat
vertwijfeling.
amster voorbij. Betje Wolff en Aagje Deken waren twee
ens van Spie- achttiende eeuwse schrijfsters, in leven en
Volff en Aag- werk verbonden. Hun beroemdste boek ver
scheen precies tweehonderd jaar geleden:
De Historie van Mejuffrouw Sara Burger
hart. Wie zich verdiept in het leven en werk
van Wolff en Deken, ontmoet twee bijzon
dere, charmante, eigenzinnige dames, die
een literair oeuvre hebben achtergelaten, dat
voor een groot deel nu nog heel levendig en
t leesbaar is. Hoe kijken we nu aan tegen een
j i oer-Hollands boek van twee eeuwen terug.
Bi Het stuk van Marianne Fennema, een
stuk uit 1982, stelt zichzelf en het publiek de -
vraag, of we «verder» zijn dan in 1782, en Brir
||L wat dat dan betekent. Als «De Beemster San-
Ilri voorbij» is, waar zijn we dan nu in terecht Mary Mich<
Ig gekomen De regie is in handen van Anne- H«s Balhan.
lij marie Heyligers in samenwerking met Mies
ij de Heer. Spelers zijn: Jan van Eijndthoven,
I|f Marijke Frijlink, Els Jansen, Janine Veeren.
II Wendela de Vos.