I n iApwo w neiow u opening u 50 ■FiLMHUiSl^Ji ef TILBURG -■w-gssSg Hoofdstad Spiegeltheater: De Beemster voorbij und ihr Husar Henk Elsink Liesbeth List Folkconcert: Winterstadt Moeder bresser BRESSON Karpetten Storm over Azië Orgelconcert in Provinciehuis STAANDE S KLOKKEN «Mat» molenstraat1 Andy - Irvine Musical «Amerika Amerika» Concert Jimmy en Doug Raney hein en Jacques Aandewiel, coördinator, kiest Operette: kunstwerk van de week V i ktor i a marlies darT,eSe&coi^er^e ^^öShoX^ 1 Tilburg Big Band van 20 februari zal Andy worden begeleid Ja Brel en charles Aznavour beWeer- door Des Moore (gitaar) en Nollayg Casey den hetzelfde. «Ze begrijpt waarover ze (viool). Andy Irvine bespeelt tijdens zijn op- t> a]dus Aznavour. Ramses Shaffy zou treden de volgende instrumentenbouzouki. vanaf het begin van haar carrière an on. draailier, mandoline en mondharmomka. miskenbare invloed op haar blijven uitoefe- Verder beschikt hij over een mooie, unieke nen 0ok jn bet buitenland oogstte zij suc- zangstem. p!”“ -telgen tandag 18.00 tc tot dan ruari 1983 paginal? Donderdag 17 februari 1983 pagina 13 DE TILBURGSE KOERIER lebied van 88 rr „3 an uw: jopend bigba ressa: m erm n newow FITS Tilburg 4 IA EXCLUSIFF^ '4; 5TZAAL al r mosselen beschouwen. 'orst st. annaplein 16. tel. 430617 iet-zelver i voorraad maandi in de I straat 21 717 VD Tilburg 8 84 ngen ing k ding inistratie \MEN in: of en hout, met Stads 22*(M) de laatste 25-jarige jut )83 a.s. Verbetert de woonsfeer N UW DBUFFET ARBECUE VICE EF» wastafels, isetpotten i hiervan houtbewerking. 3l afgewerkt. telijk 1 lie ik kende i ij voorbij... I nu reeds telefonisch via h- enbosch een incert 1 I uur st i een gratis. ijn Gerard Ak- Het is vóór de 25 maart 198 werken om h ontsnappen, en zijn moede pionstr?,:“ geschot is het in de studio v.d. trg een voor het publiek elijke, openbare repetitie Band. A.s. zondag i Stadsschouwbur gratis toegankel van de Tilburg Big openbare repetitie ibileumviering op 6 De geschiedenis van deze opera vol be roemde melodieën speelt zich af in Siberië, Japan en Hongarije, na afloop van de eerste wereldoorlog. De Hongaarse ritmeester o-slaagt erin met zijn oppasser Janczy te ontsnappen. Ze komen in Tokio terecht, waar de Amerikaanse gezant Cun- light, die met de Hongaarse gravin Viktoria straat E 121618 EFSTRAAT 109 4 NJ TILBURG 013-364303 eenvblgens een tweetal leraren, waarvan laatste Hayden Causey, een jazzgitarist was. In 1944 ging hij werken bij het orkest van Jerry Wald. Aan de piano zat daar Al Haig, iemand, die Jimmy Raney later nog ettelijke keren zou tegenkomen. Korte tijd na zijn eerste job vertrok hij naar Chicago om er in diverse formaties te werken. Van groot ge wicht was daar zijn ontmoeting met Lennie Tristano en Lee Konitz. id: acces- he - bad- i toilet msons, i »r één dame en ders. Henk anders, dinsdag 22 t.m. d de Stadsschouwt 20.15 uur. Jacques Aandewiel smederij en constr vervaardigt op milk misch mee te b- _..a gehaald uit dat ;ekomen. Het is één en, met de mooiste iefde voor de Italiaanse ideale voedingsbodem Ni van d Rotte «AmeriL. door Jos Bokkinga. reografie van Ba "-ink werken aan ^anders, Caroline Kaan, Lucte ae Lange, »«jcbolli Simone Kleinsma en Anne- teOm ^o’s rta9eS Regie: Vsevolod Pudovkin; naar de roman van I. Novokshonov; USSR 1928 (85 min.). Donderdag 17 februari t.m. zater dag 19 februari. Iedere avond behalve zondag om 19.30 u. in de filmzaal van de Stadsschouwburg. Op voorspraak van Tiney Kahn werd hij opgenomen in de Tweede Herd van Woody Herman in 1948 en speelde o.a. met Stan Getz en Al Haig. Via groepen van Ruddy de Franco, Artie Shaw en Terry Gibbs kwam hij opnieuw in een formatie van Stan Getz. Het bleek een definitieve doorbraak te zijn. In 1953 werkte hij in het Red Novo Trio, de formatie, waarmee hij ook Nederland be zocht. Hierna probeerde hij het weer bij een grote formatie, het amusementsorkest van Les Elgart. Via een overgangsstadium bij Teddy Charles kwam hij terecht in een trio met pianist Jimmy Lions. Tot 1960 hield hij het daar uit. De uit Ierland afkomstige Folkzanger An dy Irvine is op zondagmiddag 20 februari vanaf half drie te zien en (bovenal) te ho ren in de Studio-zaal van de Stadsschouw- De Hoofdstad Operette speelt de zeer be- kan de operette «Viktoria und ihr Husar» van Paul Abraham. Dat gaat gebeuren in een regie van Alexander Pilcher. De cho reografie is van Gerhard Senft en in de hoofdrollen kunt u Jacco van Renesse, Anita Heins, Nora Zoon, Antoni Wink, Jan Handerson en Ton Hofman aan het werk zien en horen. Vrijdag 25 en zater dag 26 februari om 20.15 uur in de schouwburgzaal. Kaartenverkoop start vrijdag 18 februari. Regie: Vsevolod Pudovkin; naar de roman van Mazim Gorki; USSR 1926 (85 min.). In de filmzaal van de Stadsschouwburg, van maandag 21 t.m. woensdag 23 februa ri, iedere avond om 19.30 uur, behalve op zondag. Na een jaar treffen de hoofdpersonen el kaar weer in het Hongaarse dorp Dorosz- ma. Viktoria is inmiddels van haar man ge scheiden en Cunlight, die bemerkt heeft hoeveel zijn vrouw van Koltay hield, orga niseert zelf een vreugdevolle ontmoeting tussen Koltay en Viktoria. Bij de familie Vlassov heerst honger thuis. Vader, een monteur, verdrinkt zijn loon en tyraniseert zijn gezin. Hij werkt sa men met politiespionnen en provocateurs. Zijn zoon Pavel zit met vrienden in de ille galiteit. Op zekere dag wordt Vlassov dood thuisgebracht door collega’s. Hij werd in een gevecht met stakers gedood. Het huis wordt door de politie op wapens onder zocht. In de mening Pavel daarmee te red den, wijst zijn moeder de verborgen wapens. Pavel wordt gearresteerd. Dan begint de moeder met de vrienden van Pavel samen te hem uit de gevangenis te laten Eenmaal bevrijd sluiten Pavel der zich aan bij een arbeidersde- tratie en worden door militairen neer- Spiegeltheater komt voor de eerste keer met een avondvullend stuk: De Beer Het is geschreven door Marianne Fennema, die haar stuk baseerde op de w< geltheater, dat er een stuk moest komen, dat «iets» te maken had i je Deken. Donderdag 24 februari om 20.30 uur in de Studio-zaal. De zowel artistieke als materieel schrale jaren waren aangebroken. Liever dan met een leven vol compromissen verdiende hij zijn brood met niet-muzikale arbeid. Aanvang van de happening niet zo als gewoonlijk om 12.30 u. doch om 11.30 uur, iue op de weti met Betje Wc team Andy Irvine richtte de groep Sweeney’s Man» op die lang geleden tijdens een optre den op het Cambridge Folkfestival als eer ste elektrische folkgroep een ware sensatie ontketende. Na twee hitsingels en een elpee stapte Andy Irvine uit de groep en trok al Henk Elsink heeft a zwervend door Oost-Europa. Hier leerde hij cessen op zijn naam si op een zeer speciale manier een bepaalde kjn(j pjet» ujt ]%g bouzouki-stijl, die hij af en toe nog gebruikt man> -■ tijdens zijn optredens. Eenmaal terug in Ier- «Bakema» en «De Bom» uit 1970, «De land werkte hij samen met Donal Lunny en Supporter» uit 1971, «De Lift» uit 1972 en V Liam O’Flunn mee aan de Porsperous»-el- Johanna» uit 1973. De beste biografie over pee van Christie Moore. Via deze platenses- Henk Elsink heeft hij zelf gemaakt met het sie ontstond de legendarische groep Planx- theaterprogramma «Totenmetnu» waarin ty. Andy heeft met deze folkformatie drie (de titel zegt het al) hij zijn eigen loopbaan elpees opgenomen tot de groep in 1976 door in vogelvlucht de revue liet passeren. Daar- financieel wanbeleid en slecht management na gjng in 1977 «Theater Thuis» in premiè- tot een veel te vroeg en, volgens alle folkhef- re, gevolgd in 1979 door «De Henk Elsink hebbers, onverdiend einde kwam. Show», ook wel genoemd «De Witte Show» Vanaf 1979 maakt Andy Irvine weer deel omdat het in een schitterend wit decor en in uit van de heropgerichte Planxty. Daar deze witte kostuums werd gespeeld, groep slechts zelden op toernee gaat, heeft Liesbeth List weet zich door veelzijdig- hij zijn solocarrière niet laten vallen. Regel- heid vakkennis en persoonlijke motivering, verzekerd van een plaats in de galerij der de uiterst a rika» van e derdag 17, ri. Dan komt voor de laatste keer terug schouwburg. Het verhaal vs Imerika» speelt zich af aan 'lieuw Amsterdam, het trotsi an de Holland-Amerika-Lijn. kuiterdam naar New York in 1938. «Amerika Amerika» werd geschreven Brink, Frank Sanders en Henk De regie is van Jo Dua. De cho- 3arrie Stevens. Naast Jos de musical mee Frank Kaart. Lucie de Lange, Na de dood van zijn vader wil Bair de vossepels die hij heeft geërfd op de markt verkopen en raakt daar in conflict met de Engelsman Smith die de pels onder de prijs wil kopen. Ruzie breekt uit. De bezettings troepen slaan alarm. Bair weet te ontsnap pen naar de partizanen, maar raakt later toch in gevangenschap en wordt ter dood veroordeeld. Vlak voor de executie vinden de Engelsen in Bairs zakken een amulet, dat vreemdeling een document bevat waaruit blijkt dat Bair I zijn nieuwe afstammeling is van Dzjenghis Khan. De Engelsen willen hem nu als leider over de Mongolen, maar Bair is niet van plan hem te dienen en vlucht naar de partizanen. Hij wordt hun aanvoerder in de opstand van de Mongolen tegen hun kolonisators. Over Azië breekt een storm los. Regie en scenario: Bernhard Giger; Zwit serland 1981 (76 min.) zwart-wit. In de filmzaal van de Stadsschouwburg, van donderdag 17 t.m. woensdag 23 februari, iedere avond om 22.00 uur. behalve op zondag. Na Clemens Klopfenstein en Patricia Mo niz in oktober, kunt u deze maand op nieuw films van Zwitserse filmers zien, waaronder het debuut van Bernhard Giger «Winterstadt». Uw laatste kans om te komen kijken naar - 'literst amusante musical «Amerika Ame- m» van en met Jos Brink krijgt u op don vrijdag 18 en zaterdag 19 februa- t deze succesvolle produktie iatste keer terug in de Stads- g. Het verhaal van «Amerika ika» speelt zich af aan boord van de Amsterdam, het trotse vlaggeschip Holland-Amerika-Lijn. onderweg van Twee artiesten met ieder een eigen histo- een eigen genre en een eigen publiek, jr het eerst samen op het toneel. Een nieuwe wervelende show van liedjes en chansons, van conférences en sketches D j r voor één dame en één heer. Liesbeth an- wereldoorlog. De Hongaarse ritme «.s, «samen anders». Van Koltay, die door de Russen krijgsgevar donderdag 24 februari in is gemaakt, slaagt erin met zijn opp vburg, iedere avond om Janczy te ontsnappen. Ze komen in Tokio terecht, waar de Amerikaanse gezant Cun- light, die met de Hongaarse gravin Viktoria tk heeft al heel wat theatersuc- is6getrouwd, een afscgeidsfeest organiseert. J iazsStaan' T°a S ‘"J" 'aJe Viktoria is de vroegere geliefde van Koltav .vt» uit 1968 met Tonny Huurde- st maar Cunf^t daar njets Heuvelhof Heuvelstraat 103 Tilburg Telefoon 013-424333 Op maandag 21 februari aanstaande vindt in de Bois-le-Duc zaal van het provinciehuis in ’s-Hertoger orgelconcert plaats. Het con om 20.00 uur. Vanaf 19.; voor de belangstellena, koffie klaar. De ent Optredende solisten kerhuis mezzo), binnen- en buite huis studeerde aan het Koninklijk Conservatorium voor Muziek in Den Haag. In 1962 stelde hij het Residentie Bachorkest samen, dat momenteel, on der zijn leiding, aan veel concerten meewerkt. Sinds 1968 is hij als orga nist verbonden aan de Haagse Kloos terkerk. Akkerhuis is, sinds de oprich ting in 1978, artistiek adviseur van de Stichting Haags Bach Festival. Sylvia Schlüter maakte in 1973 haar debuut in Boedapest. Sindsdien volg den vele concerten, radio- en tv-uitzen- dingen in binnen- en buitenland. Zij trad onder andere op met het Concert- en gebouworkest, het Nederlands Kamer orkest, het Residentieorkest, etc. Het orgel, waarop wordt gespeeld, is een kabinetorgel van de bekende or gelbouwer Jan Jacob Vool en dateert uit 1804. De stijl is Louis Seize, de af werking is in mahoniehout. Het inmid- ;>kenin^'enU dels 179 jaar oude instrument is in op afspraaK kan dat 1964 geheel gerestaureerd. Sinds 1980 werken 9 bespre** staat het orgel in de Bois-le-Duc zaal, het nummer LH pe provincie Noord-Brabant heeft het telefoonnumme orge] jn permanente bruikleen gekre- I n 013/436640- gen van de Stichtjng Karei Bouman. n neW’vave’zal zij Qp het prOgramma van maandag 21 februari staan werken van H. Schütz, J.P. Sweelinck, C. Huijgens, G.F. Han del, J. de Sousa Carvallo, A. de Klerk en H.F. Micheelsen. De band heeft dus een generale re petitie, zoals gebruikelijk onder muzi kale leiding van Nooyens. Wat voor de band en jazz-liefhebbers erg inte- ■vssant is, is de aanwezigheid na een succesvol verblijf in de U.S.A., van de bassist Hein v.d. Geyn, Debbie Poryes (piano). is in het dagelijkse leven coördinator van de kleinschalige uctiewerkplaats ’De Vuurvlam’. Dit opmerkelijke bedrijfje ieuvriendelijke wijze werktuigen om de grond biologisch-dyna- bewerken. in"®9 In de Studio-zaal op woensdag 23 februari Gedeprimeerd keerde hij tenig naar]9^ heUwdCT^^rwk^lVOTn^ten^e de riMenTrnmyHRlnll LnTou^ane^'S hÏÏhijTid^nde m£d herkregen nog een Stadsschouwburg tijdens het seizoen ’82-’83 worden begeleid door Jesper Lundgaard s de jazzscene in te duiken. Hij bleek weinig °P haar programma heeft staan. Nadat An- James Elbert Raney werd geboren in derheid gewonnen met behoud van het ka- Guthrie had gnjsgedraaid, raakte hij be- Louisville, Kentucky in 1927. Zijn vader rakter ervan vriend mel 2 andere oudgedienden in de was een vooraanstaand journalist. Maar zijn folkwereldJack Elliot en Derrol Adams die gitaarspelende moeder speelde een veel in- - hem definitief in het folknet wisten te strik- spirerender rol bij de artistieke opvoeding van de jonge Jimmy. Vanaf zijn tiende jaar Zjj kreeg hij een gedegen opleiding bij achter- eenvblgens een tweetal leraren, waarvan de En dat zijn er nogal wat. Om er een paar te noemen. Daar hebben we de spit- vork waarmee de grond omgewoeld kan worden, want bij gebruik van een spade zou immers de natuurlijke bodemstructuur verstoord worden. De rolschoffel be staat uit een wjel en twee handvaten met achter het wiel gleuven voor het aanbren gen van de aanaarder, cultivator, ganzevoet of schoffel. De vorentrekker dient om zaaigoed op gelijkmatige afstand te zaaien. En van de laatste is zelfs een lichtge wicht ontworpen voor oudere mensen of licht lichamelijk gehandicapten. Behalve deze wat aardse produkten verlaten ook waterbesparende douchekoppen, fruitper- sen, zandslijpstenen en pottebakkersschijven de werkplaats aan de Piushaven. De Vuurvlam maakt deze produkten hoofdzakelijk op hand- en voetkracht, om dat men niet afhankelijk wil zijn van energievoorzieningen. Er wordt naar eigen ontwerp gewerkt, ideeën ontstaan bij de mensen zelf of naar aanleiding van tips en aardige adviezen en dat allemaal zonder winstoogmerk. Allemaal leuk en aardig, maar hoe houdt dit bedrijfje het hoofd boven water- in deze bizarre tijden? De Vuurvlam is een stichting en startte aanvankelijk in het kader van de werkverrui- mende maatregel. Sinds juli 1982 is het echter overgegaan in het Experiment Ar- beidsplaatsing voor Jongeren (E.A.J.), wat wil zeggen dat het bedrijfje subsidie van sociale zaken ontvangt, het experiment vier jaar gegarandeerd is en er zorg voor moet dragen om daarna zelfstandig verder te gaan. Van dergelijke projekten zijn er nu zeventig in het land. In De Vuurvlam werken nu vier mensen en Jacques Aandewiel is, zoals eerder gezegd, coördinator, «maar», zegt hij bescheiden, «er valt niet veel te coördineren, omdat het bedrijf heel democratisch van opzet is. Geen baas-knechtverhouding, we dragen zelf verantwoordelijkheid. Ieder heeft ge lijke rechten en gelijke plichten». Zijn coördinatorschap komt tot uitdrukking in het ’papierwerk’ en de daarbij behorende vergaderingen. Hij is in Tilburg, maar ook regionaal organisatorisch betrokken bij de E.A.J.-maatregel en daar gaat uiteraard ook een hoop tijd in zitten. Als hij vrij is verdeelt Jacques zijn tijd tussen vrouw en drie zonen en zijn grote hobby, de muziek. Hij speelt contrabas en schrijft graag teksten en muziek. Jacques woont in de binnenstad, waar ook veel beeldend kunstenaars wonen, en wordt tot zijn tevredenheid, bij tijd en wijle ge confronteerd met hun werk. Tijdens de rondgang in de Kunstuitleen zegt hij niet veel en kiest hij heel bedachtzaam het werk dat aan zijn enige criterium beant woordde, nl. de voorstelling moet herkenbaar zijn. Over ’Victor Emmanuel’ van Peter Bes zegt Jacques: «Dit is een werk waar je je eigen verhaal bij kunt maken. Dat verhaal zal zich in Italië afspelen, want ik zie figuren die waarschijnlijk de paus voorstellen. Het meest intrigerend vind ik de va ge contouren van een vrouw naast de paus. Ik ben niet katholiek opgevoed, ik ben niet anti-geloof, maar heb wel grote moeite met het instituut Kerk. Dit is een kunstwerk waar ik wel eens een poosje naar wil kijken en over wil nadenken». Peter Bes is een kunstenaar die zich al 17 jaar met de etskunst bezighoudt. Hij kreeg zijn opleiding aan de Rijksacademie in Amsterdam in schilderen en teke nen. Geen opleiding in grafiek dus. Door zelfstudie en het experiment heeft hij zich deze techniek meester gemaakt. Peter Bes vertelde over zijn 'Rome-serie', waartoe 'Victor Emmanuel' behoort: «Op terugreis van een expositie in Joego slavië was ik met collega's in Rome blijven steken. De vlucht naar Amsterdam kon niet doorgaan en midden in de nacht werden wij per taxi naar een hotel ver voerd. Nachtelijk Rome maakte op mij enorme indruk. Al die beelden en gebou wen, die ik kende van foto’s, platen en de films van Fellini en Bertolucci flitsten aan mij voorbij... Eenmaal in mijn hotelkamer heb ik nog geprobeerd om een aantal foto’s te nemen, maar de enige geslaagde foto was die van een blote voet op een tegelvloer, die ik zag door een geopende hotelkamerdeur. Dat hotel, ge naamd Sorrento, was ook bijzonder vervreemdend met z’n spiegels en donkere ruimten. Naar dat hotel heb ik de serie etsen genoemd die zijn voortgekomen uit dat 12 uur durende verblijf in Rome. Maanden heb ik inspiratie gehaald uit dat nachtelijke avontuur. Rome is regelmatig in mijn werk teruggen van de meest interessante en fascinerende steden die ik ker stadsgezichten, pleinen en straten. Ik heb een grote voorlit film en de Italiaanse filmmuziek van Nino Rosta. Een i voor mijn vaak droomachtige, irreële prenten. Van het Victor Emmanuel-monument heb ik twee prenten gemaakt waan an de voorgrond verschillend is. waarmee ik het voorbijgaande, en ook het dynamische van de stad wilde uitdrukken. De figuren op de ets, de kardinaal en de dame, hebben te maken met de atmosfeer in Rome en mijn associaties, zoals het Vati- caan, maar tegelijkertijd het mondaine Rome». Tien jaar geleden is de'man die zich lts. Het concert begint Charlie noemt, op weg van Amsterdam naar 9.30 uur staat er het zuiden, in een rustieke stad (Bernl blij- iden een kopje ven hangen. De rust die de stad hem bood, itree is gratis W **ad **9 destijds nodig. Langzamerhand is is (orgel) en Sylv.n Sehin er (all- „ij i, «rf, - Samen treden ze veel op in jn de bar; de bar die evenwel n- en buitenland. Gerard Akker- thuis werd. Wat er door zijn hoofd gaat, wat er in hem en met hem gebeurt, bespreekt hij niet met anderen. Hij voert alleen gesprekken met zichzelf, die hij op de band opneemt. Dag in dag uit loopt hij van zijn huis - een ruimte die nooit werd ingericht - naar de bar en omgekeerd. Hij drinkt vaak te veel. En hij is alleen, zijn vrienden maakt hij het niet makkelijk om met hem om te gaan, de vrouwen maakt hij dat meestal onmogelijk. Op een dag komt een jonge vrouw, Lena, in de bar. Ook zij is een vreemdeling, maar slechts op doorreis. Charlie en Lena komen toevallig met elkaar in contact. Zij zijn ech- >-r niet voor elkaar geschapen. Het ont- reekt hem aan de kracht zich in te spannen en aan zijn verlangen toe te geven, met haar weg te gaan misschien. Zij wil zijn eenzaam heid niet delen. Wat overblijft is een korte liefde en een onaangenaam afscheid. En wat vertwijfeling. amster voorbij. Betje Wolff en Aagje Deken waren twee ens van Spie- achttiende eeuwse schrijfsters, in leven en Volff en Aag- werk verbonden. Hun beroemdste boek ver scheen precies tweehonderd jaar geleden: De Historie van Mejuffrouw Sara Burger hart. Wie zich verdiept in het leven en werk van Wolff en Deken, ontmoet twee bijzon dere, charmante, eigenzinnige dames, die een literair oeuvre hebben achtergelaten, dat voor een groot deel nu nog heel levendig en t leesbaar is. Hoe kijken we nu aan tegen een j i oer-Hollands boek van twee eeuwen terug. Bi Het stuk van Marianne Fennema, een stuk uit 1982, stelt zichzelf en het publiek de - vraag, of we «verder» zijn dan in 1782, en Brir ||L wat dat dan betekent. Als «De Beemster San- Ilri voorbij» is, waar zijn we dan nu in terecht Mary Mich< Ig gekomen De regie is in handen van Anne- H«s Balhan. lij marie Heyligers in samenwerking met Mies ij de Heer. Spelers zijn: Jan van Eijndthoven, I|f Marijke Frijlink, Els Jansen, Janine Veeren. II Wendela de Vos.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1983 | | pagina 13