IS
I
^■fT^hüTsBI
ALLEEN VOOR
KINDEREN
'fyebers
KULTUREEL SENTRUM
STmSSCHOIMEJJRG
Grote
De Grootste Luxe na de kleuren-tv
Kruikenkonsert
Meatbail -
videozolder
w.'
mins
Goethes V ’st
,50
,50
ff
Twee dansvoorstellingen
voor een aardig prijsje
Lilian Timmers,
kleuterleidster, kiest
kunstwerk van de week
et
J*v,
menwereld een
zijn voorstelling
GROEIBRILJANT
uit eigen atelier
k J
Werktheater
met «Gebroed»
ORFEU NEGRO MESSIDOR
carnavalsshow in
Stadsschouwburg
Globe: het chemisch huwelijk
Schei<
Tü
S SiJX’Ursl?
Buster Keaton
de lokomotief
Filmstudio
Blijspel «3 in de pan»
f
jari 1983 pagina 14
DE TILBURGSE KOERIER
Donderdag 3 februari 1983 pagina 15
F
De Griekse geschiedenis uit de oudheid
verhaalde ons reeds van Orpheus en Eurydi-
THEATER, FILM EN ANDER NIEUWS
i
speaker
ef Jan Naayke
treden over hé
Ic
nars van
en» van
-
Keuze uit vele modellen
BAROMETERS
Juwelier - Horloger
steekt fel
I, alsof zeer
aan een ding
kheden
aio huis af-
i biedt mo-
i als buiten
I
d
ib-ê J
Schouwburgring 27, Tilburg
Heuvelhof - Heuvelstraat 103 - Tilburg - Telefoon 013- 424333
wee dansvoorstellingen in de theaterzaal van het
jrogramma in drie delen uitgevoerd door de Nieu-
Knoops begint om half negen. Daarna een so-
s Anthenea Baker. Deze twee voorstellingen
Donderdag 3 februari, theaterzaal.
20.30 u. Spelers: Frank en René Groothof
Schrijden. Stimulator: Michiel Berkel.
Muzikale begeleiding: Paul Prenen.
zal als li
meer opvrolijket
is de hele Raat
Leuwegaopers
Na afloop van de
>t carnavalsbal tot de
Die
trekking e
twee manr
ze met eer
daar vier manner
mee het aar
Laatste voorstelling in Tilburg
Franz Joseph Bogner speelt Faust, Me
phisto, Gretchen, Goethe. Eckermann, ve
le anderen en F.J. Bogner. Vrijdag 4 fe
bruari te 20.30 u. in de theaterzaal van het
Kultureel Sentrum.
Jz*aar een b
>eeft.
René
regionah
o.l.v. d'
show is er een
ie klok van drie
de week is een initiatief
uitleen. Wekelijks moti-
lezeres waarom een werk
speciale voor-
gelijkheden. Dat
eiend...»
is een bij uitstek intuïtief
es. Het zijn uitsluitend
.j _r publiek wil overbren-
onoernenen door muziek,
iicuia. In «Antigona
die haar beweg:-
iepe betekenis voor
enteert alle vrouwen op de we-
uitdrukking J---
opstand hiertegen env„
:estrijden van vrouwen voor een betere
'1. Anthenae Baker maakt hierbij ge
le van haar lichaam, diffuus licht, dia’s,
:hten en muziek van Leo Brower.
Wim Gijsen (Telegraaf): «Loodz»
Chemisch Huwelijk gered door perl
spelopvatting, die theatraal bij de tekst
sluit en een al even perfect decor, dat
cies de onderkoelde decadentie weergeef
waarbinnen het verhaal zich afspeelt».
een serie films over en door videokunste- idc°’X"da4;J febr,uaari 6 februa?'
naars «Tuig», 1981 (80 min.); 8 februari t/m 13
Om de bezoekers van de videozolder wat februari “Sa“e- van °™d ,to* hou’
produkties op de
13.30 uur te zien in het Kultureel Sentrum. 20 februari «Romeo is breathing» i s.m. Ly-
Dat neemt niet weg dat het iedereen vrij d,a Scb°“le/n’1982 T? “‘k
staat om op aanvraag de programma’s bui- *e8’’.1982 <60 min>: 22 f^bruan ,/m 27 fe'
ja’de toe^ng^^vr^/'j06" te beZ,Cht,gen' °- -»" mW°-
Naast een vergelijking met de rationele che
mie vertoont het stuk ook parallellen met
het alchemistische proces. Daarin trachten
de alchemisten tot een «Chemisch Huwe
lijk» te komen, de perfecte synthese tussen
het mannelijke en het vrouwelijke. In sym
bolische vorm zien we dit in de entr’acte in
het stuk. In zijn meest simpele vorm is dit
meesterwerk van poëzie een symbolisch-ro-
mantisch liefdesverhaal, dat zich bezig
houdt met de kwestie van de zingeving van
ons bestaan. Kan liefde in zijn meest zuive
re vorm bestaan, of moeten we ons tevreden
stellen met de corruptie van het ideaal. Het
antwoord van Komrij geeft weinig hoop.
Twee avonden in
derdag 3 en
se formatie
kleurenteevee»
de programma
Het Brabants Orkest speelt onder leiding
van dirigent Jan Stulen een aangepast pro
gramma met beroemde melodieën zoals o.a.
de Wals uit Faustvan Goudod, de Sabel-
dans van Khatchaturian, «Rosen aus den
Süden» van Strauss, de Radetzkymai
Strauss en de Dans der Komedianter
Smetana.
Het concert wordt afgewisseld met optre
dens van de bekende cabaretier Paul van
Vliet. Hij zal nieuwe liedjes met een carna-
valesk karakter en enkele nieuwe aangepas-
te conférences verzorgen. Paul van Vliet
Z brengt zijn eigen combo mee, maar zal ook
begeleid worden door Het Brabants Orkest.
In het programma wordt bovendien plaats
ingeruimd voor een Tilburgs item, waarbij
de aanwezigen ingeschakeld zullen worden.
In de pauze zal Stadsprins Jan de Twidde
enkele ceremoniële activiteiten ontplooien.
Na het concert is er gelegenheid tot dansen,
drjnken, eten en gezellig samenzijn^ in de
versierde foyer en studiezaal. Daar wordt
de muziek verzorgd door het bekende show-
orkest van Bobby Setter en een aantal car-
navalsorkesten.
De organisatie van het Kruikenkonsert
vindt plaats onder auspiciën van de Carna-
valsstichting Tilburg in samenwerking met
Carnavalsvereniging De Flepsteppers.
len in de Studio-zaal op don
vrijdag 4 februari de Tilburg-
«De Grootste Luxe na de
met het nieuwe verrassen-
Sterker nog: vlees».
Westduitse clown/kabaretier/schrij-
-ranz Joseph Bogner neemt in de mi-
vereld een geheel eigen plaats in. In
v voorstellingen, waarin behalve bewe
ging ook de taal een grote rol speelt, gaat hij
een rechtstreekse konfrontatie aan met het
publiek en dwingt hij reakties van hen af.
Zijn zeer eigen benadering lokt omschrijvin
gen uit als «Publikums-Beschimpfung» en
«Anti-Theater». Zijn vindingrijkheid lijkt
geen grenzen te kennen. Zijn nieuwe pro
gramma «Goethes V’st» wordt in de Duitse
pers zijn beste tot nu toe genoemd, een
kunststuk. Bogner wordt omschreven als
systenïatische kapotmaker, maar wel
vriendelijke. Bogner gebruikt zijn tek-
i om een aanval te doen op de maat-
waarin opvoeders zich beroepen
en kuituur om de konfrontatie met
r-_.:-n van vandaag te ontwijken.'
een maatschappij die het toelaat dat
mg aan de repressie, Goethes uitspraken klakkeloos worden ge-
;n het triomfanteiijk bruikt. Hij heeft duidelijk geen vertrouwen
- - ~en «opvoedingsideaal» dat de levensgro-
.eugen verbreidt als zou een menswaardi-
opvoeding ook leiden tot menswaardig
Het laatste programma van de grootste
luxe ging voornamelijk over mensen in hun
moeizame onderlinge contacten en was ge
baseerd op veel goede, nederlandstalige mu
ziek. aaneengesmeed met theaterachtige
wendingen, grappen en monologen.
Het nieuwe programma «Sterker rr~
vlees» heeft als rode draad wederom
mens. Dit keer echter gaat het over zijn v'*
selijke aspect.-- -
sa. als hoeveel
m je het
maken.
-o---jv dat een
Amerika’s middag lang uitproberen in Kino.
i klein, gek Een film-maken is heel leuk. Er is altijd
r een is Bus- wel iets té doen wat jij leuk vindt. Je kan ac-
s er bijvoorbeeld een teren, voor de camera, of filmen, achter de
afgevuurd wordt hij camera. Maar de dekors moeten ook nog
ijn trein net een bocht gemaakt worden dus we hebben je hulp
li- hard nodig. Tot woensdag in Kino Heuvel-
poort om 14.00 uur. Alleen voor kinderen.
Donderdag 10 en vrijdag 11 februari twee dansvoorstelling
Kultureel Sentrum. «Osmose», een danspr
we Dansgroep onder leiding van Jacqueline k
lovoorstelling van de Mexicaanse danseres Anthenea Bi
kunt u zien voor het vriendelijke bedrag van negen gulden.
Een verhouding tussen broers kenmerkt
zich door twee tegengestelde begrippen: af
stoten en aantrekken. Frank en René
Groothof, leden van het Werktheater, heb
ben over dit thema een schitterend theater
stuk gemaakt met de toepasselijke titel
«Gebroed». Ruud Gortzak in de Volks
krant: «De lachspieren worden flink aan
het werk gezet in deze anderhalf uur duren
de voorstelling, waarin vooral met vertede
ring wordt teruggekeken naar een - kenne
lijk - zorgeloze jeugd.»
Antonie Mandos volgde in Tilburg zijn
opleiding (o.a. M.O. b-handvaardigheid),
waarbij het aksent van zijn bezigheden op
het plastische/keramische vlak lag. Sinds
1975 houdt hij zich echter hoofdzakelijk
bezig met tekenen en schilderen. Aanvan
kelijk maakte hij vaak gebruik van een
ondergrond met materie, hetgeen zijn
kleurgebruik en de manier waarop de verf
verwerkt werd sterk bepaalde. In later sta
dium werkt hij met geprepareerd papier
en gouache/akwarelverf.
Hij kiest voor sobere onderwerpen zo
als architektuurfragmenten (ramen, deu
ren, tegelvloeren etc.) met bijzondere be
langstelling voor de struktuur enan. Een
struktuur ontstaan door het gebruik, slij
tage. weersinvloeden etc., kortom: proces
sen die de dingen een eigen identiteit ge
ven.
Antonie vertoeft dan ook regelmatig op
vuilstortplaatsen, weliswaar zonder daar
direkt motieven aan te ontlenen, maar de
dingen die hij daar aantreft, onttrokken
aan hun normale omgeving en in niet voor
de hand liggende kombinaties, geven toch
richting aan zijn werk.
Antonie zegt zelf over het kunstwerk
van de week «Gemarkeerde tafel»: «Dit
werk is er één uit een serie van vijf over
hetzelfde onderwerp. Voor de meeste
mensen is een tafel op de eerste plaats een
funktioneel stabiel ding. Voor mij was het
vooral iets om te bekijken. Een in wezen
statisch onderwerp is weergegeven in wan-
kele toestand en op perspektivisch verre
van volmaakte wijze, zoals kinderen al te-
kend ruimtelijke objekten in het platte
vlak wringen. Ik heb gezocht naar span
ning tussen vlak en ruimte naar richtingen
die elkaar opvangen waardoor een dyna
misch evenwicht ontstaat. De helder witte
markering steekt fel af tegen een grauwe
ondergrond, alsof zeer recent iets is toe
gevoegd aan een ding vol sporen uit het
verleden.»
Kunstwerk van
van de Tilburgse
veert een lezer/lezeres waart
uit de Kunstuitleen zijn/haar
keur geniet.
Filmhuis Tilburg vertoont in de filmzaal
van de Stadsschouwburg van donderdag 3
tot en met woensdag 9 februari iedere
avond (behalve zondag) om 20.30 uur de
film «Messidor» in een regie en scenario
van de Zwitserse regisseur Alain Tanner.
De film werd gemaakt in 1979, in kleur en
duurt 121 minuten. jH
Hoewel het onderwerp in de vorm waarin ti
regisseur Marcel Camus zijn film gegoten een paar klei
heeft in de zeventiger jaren vobr weinig onderhoud l
mensen nog echt invoelbaar zal zijn kan hij Om zichzelf
als een klassieke film worden beschouwd <jje het s'—
waar steeds weer wordt gevraagd: het onbe- den nu do<ji
kende wat toch wordt herkend, de Brazi- stempeld -
liaanse levendige muziek versterkt dit 'r
nostalgiese gevoel in hoge mate en drukt op
de film het melancholiese stempel van het
herkenbare maar onbereikbare.
Traditiegetrouw organiseert het Til-
burgse Theaterburo René Frijters op
carnavalsvrijdag (11 februari) een
showavond in de Stadsschouwburg.
Tot 23.00 u. treedt een scala van ar
tiesten op in de grote zaal. Daarna ver
plaatst het feestgebeuren zich naar de
pauze-foyer, waar de carnavalspret tot
in de kleine uurtjes voortduurt.
Ook ditmaal heeft René Frijters
weer een aantal bekende Nederlandse
artiesten naar Tilburg weten te «lok
ken». Naast André Hazes, die met zijn
serie hits de zaal ongetwijfeld zal laten
zwijmelen, is ook Barry Hughes van de
partij. De populaire trainer van Spar
ta, die volgend seizoen FC Utrecht on
der zijn hoede krijgt, wil in zijn spaar
zame vrije uurtjes graag zijn hart «uit
storten» in een onvervalst ludiek stuk
je variété. Zijn «Kamerbreed tapijt»
heeft inmiddels al eenzelfde bekend
heid verworven als zijn wekelijkse
grappen en grollen rond het voetbal-
terrein.
Frankie Boy, die onlangs de hitpa
rade besteeg met «Oh Palomita», zal
Tilburg eveneens aandoen, evenals
bandparodist Rini van de Lee, die vo
rig jaar een grandioze hit scoorde met
«Varkens, geiten, boerenkool» en nu
opnieuw in de belangstelling staat met
«We doen het allemaal...». Het zang-
duo Marc Dave is eveneens van de
partij.
Vader Z
en «Ja. ja,
carnaval»)
geïntroduce
Belgische orkest
naast zijn verzorg
dingsgroep,
pertoire heef
Bij het uitbreken van de Amerikaanse
burgerloorlog is Johnny (Buster Keaton)
machinist van lokomotief The General (de
Generaal). Hij wil zich aanmelden als
daat. maar niemand wil hem hebben.
denken dat hij als machinist veel meer van
nut is. Maar het vriendinnetje van Johnny,
Annabelle, denkt dat hij te bang is om te
vechten en maakt het uit.
Dan worden Annabelle en de lokomotief
gestolen door de vijand. Dit is Johnny’s
laatste kans om te bewijzen dat hij geen laf
aard is.
Het verhaal van «De Lokomotief» is echt
gebeurd. In 1862, toen was de Amerikaanse
legerkamp aankwamen slaagde de beman- Hoe films in elkaar zitten dat kom
ning erin om met een geleende lokomotief best te Weten door er zelf een te
hun eigen.trein terug te krijgen. Woensdag 9 en 23 februari kan je
Buster Keaton was een van Amerika’s middag lang uitproberen in Kino.
grootste komieken. Hij is net zo’n 1
mannetje als Charlie Chaplin, alleen
'ter nooit de klos. Als er bijvoorb—,J -
kanon op hem wordt
niet getroffen omdat zijn trein net een bocht
maakt. Als hij met een sabel staat te zwaai
en vliegt het ding uit elkaar. Buster houdt
Lilian Timmers, 30 jaar, heeft een zeer
druk leven. Ze staat nu al tien jaar voor de
klas, waarvan de laatste vijf als hoofd van
kleuterschool D'n Hazennest in Tilt
Noord. Hoofd zijn van een zgn. «3-kla
ge» kleuterschool betekent dat de admini
stratie, het deelnemen en leiden van
(ouder)bijeenkomsten, aktiviteiten zijn die
uitgeoefend dienen te worden na school
tijd. «Het is een fantastisch maar zwaar
onderschat vak», aldus Lilian. «Je bent de
hele dag met de kinderen bezig, want spe
ciale leerkrachten voor gymnastiek en mu
ziek zijn er niet. Het geeft enorm veel vol- we
doening om met kinderen van die leeftijd Ha' "’J
te werken, ze zijn spontaan en enthou- f„r,aa"
siast. Mijn instelling is dat ik kinderen
niet op een kinderachtige manier wil bena
deren, geen verkleinwoordjes gebruiken
en al die flauwekul. Gewoon eerlijk met ze
omgaan en er van uitgaan dat ze meer aan
kunnen dat je geneigd bent te denken.
Wanneer de sfeer op school niet ’je’ dat is
geweest, dan probeer ik daar over te pra
ten en het is wel’ eens voorgekomen dat
zo’n 5-jarige kleuter tegen me zei 'Ja,
maar Lilian, je had zelf ook geen goede
zin. Misschien ben je wel te laat naar bed
gegaan’. Dat is een heel eerlijke en rake
soort en gewicht zich gedoemd weet, zijn
verbondenheid met de aarde dag in dag uit
op navrante wijze te beseffen.
Het visuele gebeuren krijgt in vergelijking
met het vorige programma meer aandacht.
Er wordt uitdrukkelijk met decor gewerkt
en het theaterreglement wordt nader uitge
diept, ook al blijft de fraaie muziek het
hoofdaccent krijgen.
Aan dit programma werken mee: Her
man Brand (zang, performance, teksten);
Frank Gerritsen (gitaar, muziek, zang); Jan
nog: de Waard (piano, synthesizer, zang, muziek,
m de decor), Pietjan Dusee (slagwerk); Theo Jan-
eer echter gaat het over zijn vie- sen (bas, zang); Bert van Beek (geluid);
:ten. De mens als vlees, als mas- Joop van Buul (licht) en Jan Bosten (eindre-
eelheid matgrie, waarmee hij in gie)..
achspieren aan de gang te
showballet-groep Fiësta
levendig decor het geheel
vrolijken. Als speciale gas-
•iv isaad van Elf van De
rs aanwezig,
sht
Carnaval 1983 start in Tilburg met een ge
heel nieuw evenement dat plaats gaat vin
den in alle zalen van de Stadsschouwburg.
Een speciale commissie heeft de organisa
tie op zich genomen van het Kruikenkon
sert op donderdag 10 februari om 20.11
uur in de schouwburgzaal, waaraan mee
gewerkt wordt door Het Brabants Orkest
en Paul van Vliet.
Frijters heeft ook oog voor de krijger
tie artiesten. De Deurzakkers, Girls
de Tilburgse platenbaas Clemens nog
van Bracht, hebben met de «sound- ten
track» van André van Duins film «De
Boezemvriend», «Waar is de steek van
de keizer?», recht in de roos gescho- groot
ten. uur.
«Het Chemisch Huwelijk» wordt ge
speeld door Huib Rooijmans, Adriaan Ol-
ree. Kees Hulst, Pierre Bokma en Joost
Prinsen. De regie is van Gerardjan Rijnders
en Paul Gallis ontwierp decors en kos
tuums.
«3 in de pan» is de titel van een kluchtig blijspel, geschreven door André Roussin en ge
speeld door Joke Bruijs, Piet Bambergen, René van Vooren en Ami Breeveld. De regie is in
handen van Alexander Dore en het decor werd vervaardigd door Chiei de Mey.
Piet en Joke hebben in een nationale televisie-quiz de hoofdprijs gewonnen, eeh luxe
bootreis naar zonovergoten eilanden. Helaas lijdt deze ideale vakantie-cruise zowel letterlijk
als figuurlijk schipbreuk. De wonderlijke avonturen beginnen, nadat Piet, Joke en René ge
zamenlijk zijn aangespoeld op een onbekend tropisch eiland en zij een inboorling ontmoe
ten.
Donderdag 3 en vrijdag 4 februari om 20.15 uur in de schouwburg-zaal.
Filmhuis Tilburg vertoont op vrijdag 4 en
zaterdag 5 februari om 22.30 uur in de
Filmzaal van de Stadsschouwburg de film
«Orfeu Negro» van de Frans-Braziliaanse
regisseur Marcel Camus. De film werd ge
maakt in 1958, in kleur en duurt 110 mi
nuten.
Dat laat naar bed gaan kan goed kloppen,
want naast haar full-time baan studeert Li
lian vier avonden in de week aan de Akade-
mie voor Beeldende Kunsten St.-Joost in
Breda. «Ik heb altijd naast mijn werk gestu
deerd, dat is geen opoffering, maar puur een
gevoel dat ik dat voor mijn persoonlijk ont
wikkeling nodig vind. Na vijf jaar lessen ge
volgd te hebben in atelier 't Duvelhok wilde
ik graag verder en tot mijn verbazing werd ik
aangenomen in Breda. Die kombinatie. wer
ken en studeren, gaat erg goed. Uit ervaring
heb ik geleerd dat je de dingen moet doen
die belangrijk zijn, maar dat je ook moet
kunnen delegeren en daar moet je niet neu
rotisch in zijn. Het gevoel onmisbaar te zijn,
is gelukkig verdwenen. De dingen die ik leer
op de akademie gebmik ik in mijn klas,
waardoor je iets meer kunt doen dan kinde
ren leren stempelen met een aardappel of lu
ciferdoosjes. Ik laat ze werken met houts
kool, takken, zand en potten verf. Ze leren
zo zelf ervaren wat de mogelijkheden zijn
van al die materialen. En wat er dan, heel
toevallig ontstaat, is vaak fantastisch. Ik
hoop in de toekomst op een duo-baan in het
onderwijs om de rest van mijn tijd te kunnen
besteden aan «de kunst».
roman toont de krachten van aan-
en afstoting tussen vier mensen,
men en twee vrouwen en vergelijkt
sn chemisch proces. Komrij maakt
innen van en verdubbelde daar-
antal potentiële verbindingen.
verhaalde ons reeds van Orpheus en Eurydi- «Messidor» vertelt het verhaal van twee
ce. In een modernere versie speelt deze ge- jonge vrouwen die elkaar bij toeval ontmoe-
schiedenis zich nu, in de film Orfeu Negro, ten. Ze gaan samen op weg en trekken door
af in de jaren vijftig in Brazilië. Het is het Zwitserland zonder enig bepaald doel en
verhaal van een liefdespassie tot in de dood, zonder hun familie te vertellen wat ze van
Orfeu Negro ontving een record aantal film- P>an zijn. Ze verdwijnen dus min of meer,
prijzen overal ter wereld. En als uitdaging aan zichzelf besluiten ze
hun doelloze reis voort te zetten nadat ze al
hun geld opgemaakt hebben. Ze krijgen bij
toeval een wapen in handen en ze begaan
-ar kleine misdaden om in hun levens-
1 te voorzien. Het wapen is ook
om zichzelf te verdedigen tegen de mensen
die het slecht met hen voor hebben. Ze wor
den nu door de overheid als terroristen be
stempeld - of als potentiële terroristen - in
een T.V.-spel gebaseerd op wederzijdse aan
klacht. Aan het eind van de film doden
een man die niets met hun vlucht te make
had.
Helemaal optimaal zal de videozolder
nooit worden, maar wat er met beperkte
middelen inmiddels tot stand is gekomen, is
bezoek dubbel en dwars waard. Een
scheidingswandje tussen «bar» en zolder
verleent de zolder een intiem en beschut ka
rakter wat het kijken naar niet altijd even
gemakkelijke tapes alleen maar ten goede
kan komen. Hinderlijke lichtreflexties wor
den bovendien tot een minimum geredu
ceerd, mede dank zij de donker gemaakte
wand achter de monitor.
Alles wat vroeger open
grijpklaar lag is in zelfontwor
«Het was een hele opgave om André Hazes te contracteren. Alle
van André dit jaar zijn al volgeboekt. Ik ben blij dat ik hem als
mijn carnavalsshow kan laten optreden», toont de Limburgse
né Frijters zijn tevredenheid.
Lilians keuze «Gemarkeerde tafel» van
Antonie Mandos, beantwoordt aan de vage
contouren waaraan volgens haar opvattingen
u een kunstwerk moet voldoen: gemengde
Iburg techniek, abstrakt, uitgebalanceerde harmo-
lassi- nie in Hj*1’ v|ak en kleur. In «Gemarkeerde
tafel» werken de vlakken, kleuren en struk-
turen op elkaar in zonder met elkaar «te
vechten» en dat is de harmonie die Lilian
zoekt. Lilian was toen ze haar keuze maakte
er niet van op de hoogte dat het een werk
van Antonie Mandos betrof. Vijf jaar heeft
ze van hem les gehad in 't Duvelhok zonder
zijn eigen werk ooit te hebben gezien. Hoe
wel er vaak genoeg op aangedrongen werd,
uij er niet toe te bewegen werk van zich-
aan zijn leerlingen te tonen. Wat dat be
treft wilde hij het liefst zijn kunstenaars- en
leraarschap gescheiden houden.
het handvat in zijn hand en de rest treft een
vijandelijke scherpschutter. Het zijn altijd
de anderen die er van langs krijgen.
Buster Keaton heeft bijna heel zijn leven
toneel en film gespeeld. Toen hij klein was
trad hij met zijn ouders op.
Samen hadden ze een komisch acrobaten-
y- The General is te zien, vrijdag 4 februari
in Atelier't Wandelbos, zaterdag 5 februari al]°,
in Kino Heuvelpoort en maandag 7 februari v„r„,
3 in Atelier ‘t Heks. De voorstellingen in de een j
in Ki”
Alles wat vroeger open en bloot en
grijpklaar lag is in zelfontworpen en uitge
voerde opbergkasten verdwenen. Opge
ruimd staat netjes. Een ingenieus kastje her Osmose I
bergt ook de koptelefoons, die het mogelijk
maken om zonder geluidsoverlast te veroor-De Nieuwe Dansgroep bestaat uit een
zaken ook tijdens de theatervoorstellingen aantal jonge choreografen. De groepssa-
naar de video te kijken. Ook wanneer u ge- menstelling is steeds wisselend. «Osmose»
noeg heeft van de storende achtergrondge- wordl uitgevoerd door de dansers Jacqueli-
luiden van het altijd bezige Kultureel Sen- ne Knoops, Trude Cone, José Way en Mat- I
trum kunt u aan de dienstdoende suppoost «h'js wi>s- musicus Matthieu Keijzer en I
vragen de koptelefoons tevoorschijn te tove- de zangeres Corinne Rijks. De kompositie I
ren van de muziekband is van Particio Wang.
Nu nog een regelmatig komend publiek, «Osmose», een uur durende choreografie I
want met de trek is het maar droef gesteld. vai> Jacqueline Knoops is opgebouwd uit I
Koot Bie en Festival of Fools-tapes trek- dr'e delen, die bestaan uit soli, een duet en I
ken gelukkig wel een behoorlijk publiek, een kwartet. Elk onderdeel is op zijn manier I
maar de wat «moeilijke» tapes blijven naar gebaseerd op de wisselwerking van twee te- I
onze smaak toch te weinig bekeken. Video gengestelde bewegingsthema’s. De ene keer
is niet puur amusement, dat bewijst de <ioordringen tegenstellingen elkaar en gaan I
Haagse videogroep Meatbail met produk- ln elkaar op, de andere keer volgt er een he-
ties over de wijken, stadsvernieuwing, werk- v*ge konfrontatie. De muziek werd speciaal J
sheid, WAO-problematiek, vormings- voor dd programma gekomponeerd. Jac-
k en «derde» wereld, kunst en vormge- queline Knoops studeerde moderne dans
g en algemeen maatschappelijke onder- aan de Theaterschool in Amsterdam (studio
srpen. Meatball timmert al 10 jaar aan de Pauline de Groot). Ze was als danseres en
:g in het nog onontgonnen videoland. In choreografe werkzaam binnen Dansgroep
videofilms van Meatball zit een subtiel Pauline de Groot en oriënteerde zich daar-
verweven politieke boodschap. «Tuig» was J>a °P de Humphry/Limon-stijl. Jacqueline
i film over criminaliteit en klasse-justitie, Knoops over «Osmose»; «Bij de realisering
«Van oerwoud tot houten vloer» ging het van het programma ben ik uitgegaan van
over de zgn. «foetoe-boys», ontwikkelde een Constant doorgaand proces van beïn-
Surinaamse «loopjongens» die aan de kant vloeding; doorgetrokken naar de muziek (li-
van de rijke buitenlander blijven staan en ve muziek en bandopnamen samen) en het
niet aan de zijde van het eigen volk, in «Een dekor (dat een veranderd speelvlak vormt),
plaats onder de zon» wordt een portret «<•-
schetst van e
ondewijzersgezir
kort na de mili
1979. In «Ik
werkloosheid en
in de documenta
gers en inwoners»
in de Meatba
mensen c
uit oude
thing» produc
Zelden waren de Nederlandse recensen
ten zo unaniem enthousiast over een to-
neelproduktie, dan na afloop van de pre
mière van «Het Chemisch Huwelijk»
door Zuidelijk Toneel Globe. «Een moei
lijk stuk, maar schitterend op de planken
gebracht». Zo zou je de recensies samen
kunnen vatten. Globe speelt deze voor
stelling nog één keer in Tilburg op zater
dag 5 februari. Gerrit Komrij schreef
«Het Chemisch Huwelijk», gebaseerd op
Goethes roman «Die Wahlverwandschaf-
Abraham («In het Zuiden»
a, ik voel het al, het is weer
hoeft nauwelijks te worden
:eerd, evenmin trouwens het
t De Sonny Boys, dat
rgende taak als begelei-
ook zelf een uitgebreid re-
rft opgebouwd.
choreograf
»uvuE> Pauline de
j» was na °P de 1
ustitie, Knoops ov
van b“* p- o o
een konstant doorgaand proces van beïn- scala van expressieve mogel
vloeding; doorgetrokken naar de muziek (li- maakt haar optreden zo boeie
ve muziek en bandopnamen samen) en het Anthenea Baker is een bij j
dekór (dat een veranderd speelvlak vormt). werkende danseres. Het zijn uitsluitend een
de zon» wordt een portret ge- emoties die zij op het publiek wil overbren- een vo.._. ov
een Surinaams-Hindoestaans De energie staat voor het gevoel dat'ik wil gen. Emoties opgeroepen door muziek, een sten om een aanval te doen op de
ezin in Paramaribo, vóór en doorgeven.» gedicht, een thema. In «Antigona» is het de schappij, waarin opvoeders zich ber
militaire coup in'Suriname in A vrouwenstrijd die haar bewegingen stuurt op kunst en kul;- - -
ben even weg» gaat het om Allllgona en van een diepe betekenis voorziet. «Anti- de problemen
I en sociaal isolement. Net als Voor de oudere Kultureel Sentrum-gan- gona» representeert alle vrouwen op de we- een maatschaf
entaire «Scheveningen, indrin- gers is Anthenea Baker geen onbekende. In reld en geeft uitdrukking aan de repressie, Goethes uitspr
ners» worden de meeste rollen 1978 schreef Jan Naaykens naar aanleiding de opstand hier
.va.ball-produkties gespeeld door de van een optreden over haar: «Anthenea Ba- meestrij
over wie het gaat. Vaak Hagenezen ker laat zien dat de uitdrukkingskracht van wereld,
e volkswijken. Met «Romeo is brea- het menselijk lichaam bijna onbeperkt is. bruik vi
jceerde Meatbail de eerste van Zij althans beschikt over een onuitputtelijk gedichte
kt. Hij I
in een «opvoedingsi
te leugen verbreidt t
De Tilburgse postbesteller Peter van
>n weet met ziin tonnraot-act onee-
optredens
iale gast in
esario Re-