11 impo cvt 5 13« gw Utel595 i, 8, 1 ALLEEN VOOR KINDEREN Karin Hagelstein, studente, F. actOlga en de anderen kiest kunstwerk van de week Het Nederlands Danstheater kleurenteevee FILMSTUDIO BUSTER Twintig vierkante meter Poppel Frits Lambrechts in programma van Poëzie Hardop ROBIJN JONGE 2 STORMBOY De grootste luxe na de C.V.TILBURG KEUKENS B.V. GOBLET JONGE JENEVER Globe Het Chemisch BOKMA JONGE JENEVER Blijspel «3 in de pan» iUï’UHU s 013-363080. Nationaal Ballet van Senegal Huwelijk tnuari 1983 pagina 14 Donderdag 27 januari 1983 pagina 15 DE TILBURGSE KOERIER Wie heeft ervaring in, of wil opgeleid worden tot: 5 februari. 20.15 uur. Schouw- ig van i I ra TILBURG: Schouwburgring 99 (in de Nulplus) CONSTANT THEATER. FILM EN ANDER NIEUWS fels 'Pfant KEUKENADVISEUR VERKOPER LEERLING KEUKENADVISEUR VERKOPER Liter d n 2, 9 en 23 februari, 16.00 uur 1 poort. he en te- likten, niet a JENEVER Liter gespeeld Bokma. De regie i Paul Gallis ont- geldig... uit het I met de i iiwburf te grijpen r oramma, da ivn Brecht, lem van lep ma werd s □en en verschillen- I eksposeerde even- erie (’78 Jazz ’79, Jorth-Sea jazz-festival Zaterdag burg-zaal hor, aan voorstel- vullen en Kunstwerk van de week is een initiatief van de Tilburgse uitleen. Wekelijks motiveert een lezer/lezeres waarom een werk uit de Kunstuitleen zijn/haar speciale voorkeur Spclaliteiten- restaurant presenteert exclusieve gegrilde vleesspecialiteiten 1 Turkse raki en wijnen f A Geopend vanaf 18 u. J s Maandags gesloten X Er ligt een Constant ringenmap voor je klaar met meer dan 200 modellen. Gratis! Juwelier - Horloger 'fyebers k Schouwburgring 27, Tilburg zijn taak om sling tot ver- tot en met tijdens alle BrsiVd ing van Maurice Sonar Senghc :1e wereld meer dan drieduizend vo an de Afrikaanse kuituur te vervm In plaats van de aangekondigde voorstelling «En nu terzake» komt Frits Lambrechts op vrijdag 28 januari om 20.30 uur in de Stu diezaal met het poëzie-programma «En dan komt de dag... zingen over duistere tijden». Aan deze produktie van Poëzie Hardop wordt meegewerkt door Mies de Heer. Ernest Potters is voornamelijk reportage-foto- graaf. Hij werkt voor allerlei tijdschriften, zoals Muziekkrant Oor, Jazz-Nu, Hitkrant, Holland Herald, Hopper-Zero Magazie de landelijke dagbladen. Hij el eens in de schouwburggaleri 1979) en o.a. op het North (1981). 11 uitzien moet volde ™.appen in zich h__ unnen ontplooien en jnnen verwerven. len, 20.30 uur, in de Studio-zaal ag 3 en vrijdag 4 februari de Til- «De grootste luxe na de met het nieuwe verrassende er nogvlees». ima «Sterker nog vlees» d wederom de mens. Dit •t het over zijn vleselijke aspek- ils vlees, als massa, als hoeveel- waarmee hij in soort en gewicht et, zijn verbondenheid met de uit op navrante wijze te besef- De persoon naar wie wij uitzii ciële en creatieve eigenschap in dit moeilijke vak te kui- zelfstandige positie te kun «Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar beeldhouwwerken. Vooral de beelden van de Italiaanse schilder-beëldhouwer Giacometti vind ik indrukwekkend. Lan ge, ranke figuren die moeiteloos balance ren op hun sokkel». Helaas, om redenen van praktische en financiële aard is de Kunstuitleen niet bepaald rijk aan beeld houwwerken en plastieken. Alleen de titel «Jakow Bogolomow» is al uiterst aanvechtbaar. Niet de ingenieur Jakow. maar zijn vrouw Olga is de centrale figui dit. drama. Zij is dynamischer dan de and< zij denkt.na, verandert, ontwikkelt zich en dan ook alle reden om haar in de titel van het stuk meer recht te doen Olga en de anderen. En dus ook om het stuk vanuit haar perspektief te voltooien en niet zoals een Russische/Oost- duitse versie presteert haar uiteindelijk weer gewillig aan de zijde van haar man te plaatsen. De twijfels van Olga, de pogingen van een vrouw haar eigen weg te vinden, de illusies en desillusies van de anderen, de tragische gelijk vaak heel lachtwekkende konflikten, de e-problemen; het heeft alemaal nog niet aan Jigheid verloren. De thema’s van een stuk begin van deze eeuw in een voorstelling tijdgeest en het temperament van nu. Twee avonder op donderdag- burgse Formatie kleurenteevee» programma «Sterker Het nieuwe programn heeft als rode draad keer echter, gaat ten. De mens als heid materie, zich gedoemd weet, aarde dag in dag ui fen. Aan dit programma werken mee Herman Brand (zang, performance, teksten). Frank Gerritsen (gitaar, muziek, zang), Jan de Waard (piano, synthesizer, zang, muziek, dekor), Piet- jan Dusee (slagwerk), Theo Jansen (bas. zang), Bert van Beek (geluid), Joop, van Buul (licht) en Jan Bosten (eindregie). gende omschrijving geeft «Serie van fysieke, muzikale en emotionele spanningen en ont spanningen, gehaald uit deexistentionele wor tels van de gebruikte teksten. Over wachten op niets, teleurstellingen, macht, dieren, fokus en verlies van dramatische syntaxis. Visueel, een soort expressionisme, thematisch verbeeld - een film. Idee binnen, buiten. Veiligheid, kwetsbaarheid. Verlies van persoonlijkheid. Getallen betekenisloos. Kamer betekenis loos. Muurbetekenisloos. Ze zijn eenvoudig daar». De film «Stormboy» is het spannende ver haal van Mike. Hij woont met zijn vader in een natuurreservaat in Zuid-Australië. Mike heeft het daar wel naar zijn zin, maar is er ook vaak eenzaam. Deze eenzaamheid wordt doorbro ken door de komst van Bill,' die al vanaf zijn geboorte in het natuurreservaat woont. En dan is er nog Meneer Persival, een pelikaan. De film draait donderdag 27 januari in Atelier, Zouavenlaan 77, vrijdag 28 januari in Atelier, Wandelbos, zaterdag 29 januari in Kino Heu- velpoort en maandag 31 januari in Atelier ’t Heks. De voorstellingen in de Ateliers begin nen om 16.00 uur en de voorstelling in Kino om 14.00 uur. Hans Luiken (geb. 1947) ontving zijn op leiding aan de Academie voor Industriële Vormgeving in Eindhoven en de Stadsaca demie te Gent. Vanaf 1977 eksposeert hij zeer regelmatig. De Kunstuitleen heeft een groot aantal werken, meest linosne- des. van hem in huur. Hans Luiken speelt een spel met de werkelijkheid. Zijn ingre pen, zijn surrealistisch aandoende grapjes, staan of vallen met een al dan niet perfec te uitvoering. «Koe» is voor Hans Luiken eert werkstuk uit lang vervlogen tijden. «Ik woonde toen in België in Meerlese Dreef en die emaille bordjes die probeer de ik bij de Boerenbond los te krijgen in ruil voor nieuwe. Het moesten persé oude verroeste bordjes zijn met teksten erop. Wanneer je «Koe» tegen het licht houdt, mot je de tekst kunnen lezen. Ik fotogra feerde in die tijd veel koeien ik schilderde ze in een landschap, maar ook op een ta fel. Het landschap met zijn «bewoners» had toen mijn belangstelling, omdat ik buiten woonde. niet omdat ik een roman ticus ben. Die bruine lijst heb ik gemaakt van een hele grote lijst, de rest is in de ka chel verdwenen. Nuchter kominentaar van de kunstenaar, die nu «heel anders bezig is». doende commer- hebben om zich n om later een Woensdagen Kino Heuvelp Om te weten hoe iets precies werkt kan je het het beste zelf uitproberen. Ook met films is dat zo. Dat zelf proberen kan in de film studio van Kino Heuvelpoort. Een film ma ken is heel leuk en er is vast wel iets wat jij graag doet, acteren, filmen of dekors schil deren. Kom en doe mee Tot en met 6 februari eksposeren Dré van den Bogaard en Ernest Potters in de galerie van de Stadsschouwburg. De tentoonstel ling omvat een aantal foto's (samen twintig vierkante meter) die werden gemaakt in het Belgische grensdorpje Poppel. Drè van den Bogaard (’52) en Ernest Potters (’53) zijn twee in Tilburg woonachtige free-lan ce fotografen. Dré van den Bogaard is vooral werkzaam als reklame- en industriefotograaf. Hij heeft al zo’n dertien tentoonstellingen in Tilburg en regio gehad, o.a. in de Schouwburg- galerie («Tweelingen», 1980). Werk van hem is aangekocht door o.m. het ministerie van C.R.M.. de Gemeente Tilburg. Wagon Lits Cook en Mr. P.J.B. Rassers (privé-kollektie). Een nieuw stuk van Gorki in Nederland, met een nieuw einde. MetCaroline Beuk- man, Tatjana Brinkman, Hubert Fermin, Guus Hoes, Agaath Meulenbroek, Huub Scholten e.a. Regie en bewerking Antoine Uitdehaag. Dékor Peter de Kimpe. Dinsdag 1 februari in de Studio-zaal om 20.30 uur. In 1941 kwam het Gorki-archief te Moskou met een tot dan toe onbekend stuk op de prop pen dat Maxim Gorki (1868-1936) tijdens zijn leven niet had voltooid en zelfs geen titel had meegegeven. Men noemde het «Jakow Bogo- low» en uiteindelijk beleefde het pas in 8 zijn eerste uitvoering. Vervolgens werd nog een paar keer in de Sovjetunie en Oost- Duitsland geënsceneerd. Ter gelegenheid van die voorstellingen werd het onvoltooide stuk van een nieuw slot voorzien. De resultaten zijn het belangrijkst. Het gaat er niet pm katholieke journalisten af te leve ren. maar journalisten die stukjes kunnen schrijven. Ja. en stukjes schrijven moet je in de praktijk leren. Wat dat betreft zijn al die aspirant-journalisten, die gewapend met bandrecorder of blocnote en pen. bedrijven en instellingen belagen, een ware plaag voor de stad». Karin doet veel ervaring op bij de Ziekenomroep, waar zij een sociaal-cultu- reel programma verzorgt. In juni studeert Karin af en met het oog op de zieltogende arbeidsmarkt heeft zij zich laten inschrijven voor een studie theaterwetenschappen aan de Utrechtse universiteit. «Er is geen werk voor ons en dat verhaal datje met een dikke map onder de arm, met daarin al je schrijf sels. persberichten en (elexberichten. zelf verzekerd op sollicitatiegesprek kunt, kan je rustig vergeten. Daar komt bij dat ik na drie jaar studie heb ontdek dat de journalistiek niet mijn stiel is. Ik mis een theoretische ba sis en daar ga ik de komende jaren maar eens aan werken». Frits Lambrechts heeft de voorbereidingen voor het solo-programma «En nu terzake» op het laatste moment om artistieke redenen afge broken. In overleg met Lambrechts is door de schouw’burg-direktie besloten om daarom terug te grijpen naar een ander zeer suksesvol pro gramma, dat gebaseerd is op teksten van Ber tolt Brecht, Pablo Neruda, A. van Collem, Wil- lependaal en Lucebert. Dit program- 1 samengesteld door Huub Oosterhuis ■isseerd door Cox Habbema, Een pro- o met vrolijke, boze, bittere, mooie, op ruiende, droevige, berustende, slimme en hoop volle liederen over duistere tijden. Het Nationaal Ballet van Senegal maakt weer een toemee door Nederland^ Dit gezelschap dat bestaat uit veertig medewerkenden zal op zaterdag 29 januari in Tilburg een voorstelling verzor- Het Nationaal Ballet van Senegal begon in 1961, onder leidir een internationale toernee en gaf sindsdien over de gehele lingen. Zij zijn erin geslaagd de rol van woordvoerder var wel speciaal die van de Senegalese. Het optreden is samengesteld uit liederen, bewegingen en melodieën, welke voortkomen uit de herinnering van eeuwen ep laat het werkelijke gezicht van Senegal en Zwart Afrika zien. Het suk- ses dat thans genoten wordt is te danken aan de schoonheid van de rijke folklore, maar ook omdat iedereen zijn talenten eraan heeft toegevoegd. Karin noemt haar keuze «Koe» van Hans Luiken merkwaardig. «Ik hou helemaal niet van kleur en nu heb ik notabene iets waarin felgroen en blauw en boventoon voeren. Ook het typische Hollandse landschap trekt me niet. Het heeft dan ook alles met die koe tei maken. Ik vind koeien heerlijke beesten. Wanneer ik een huisdier mocht kiezen dan zou ik een koe nemen. Je kan het melancho lisch noemen, maar die koe doet me denken aan het leven op de boerderij in Eefde. Ik ben daar praktisch tussen de koeien opge groeid. Bij ons kom je eerst de koeien in deel tegen, dan stap je pas de keuken bin nen. Het zijn rustgevende beesten die helaas gedwongen worden (de eisen des tijds) om een tragisch bestaan te leiden, volkomen vreemd aan hun eigenlijke leefmilieu. Ook deze koe voelt zich niet gelukkig in dat landschap. waar zij allang niet meer thuis hoort. Misschien dat de kunstenaar hetzelf de heeft willen uitdrukken door de roest vlekken in het emaille onbedekt te laten. Als vegetariër ben ik geneigd te denken dat die roestvlekken en die meewarige blik in de ogen van de koe alles te maken hebben met het lot van die beesten. Een stil protest mis schien». Karin Hagelstein (20 jaar) kwam drie jaar geleden in Tilburg aan om te studeren aan de gloednieuwe Academie voor de Journa listiek. «Ik was toen ook al aangenomen bij de Frederik Muller Academie in Amster dam en had zelfs al een kamer kunnen be machtigen. Ik wist echt niet welke opleiding ik moest kiezen, vond ze allebei even leuk. Ik heb toen een luciferdoosje opgegooid en Tilburg kwam drie keer boven te liggen». Karin heeft geen moment spijt gehad van deze door het toeval bepaalde keuze. «De stad Tilburg is weliswaar niet geweldig, maar de mensen zijn aardig, gemoedelijk én een tikkeltje bekrompen. Ik heb daar per soonlijk geen moeite mee. ik pas me snel aan. Ik heb me op school ook nooit een bui tenbeentje gevoeld, ondanks het feit dat ik tot de minderheid van niet-katholieken be hoor. Trouwens, ik heb nooit iets gemerkt van een expliciet rooms-katholiek stempel. Woensdag 2. donderdag 3 en vrijdag 4 fe bruari. 20.15 uur. Schouwburgzaal. «3 in de pan» is de titel van een kluchtig blij spel, geschreven door André Roussin en ge speeld door Joke Bruijs, Piet Bambergen. René van Vooren en Arni Breeveld. De regie is in handen van Alexander Dore en het dekor werd vervaardigd door Chiel de Mey. Piet en Joke hebben in een nationale televisie- quiz de hoofdprijs gewonnen, een luxe bootreis naar zonovergoten eilanden. Helaas lijdt deze ideale vakantie-cruise zowel letterlijk ais fi guurlijk schipbreuk. De wonderlijke avonturen beginnen, nadat Piet, Joke en René gezamen lijk zijn aangespoeld op een onbekend tropisch eiland en zij een inboorling ontmoeten. Nu zijn we bezig met allerlei cameratechnie ken. Die hoefje niet perse met een echte came ra te leren. Ook met het maken van tekeningen en stripverhalen kan je een boel leren. Als je al les zelf tekent begrijp je veel gemakkelijker wat die totaalbeelden en close-ups nu precies zijn. Maar genoeg «gepraat», kom de volgende keer zelf maar kijken. Voor 5,- ben je lid van Kino Heuvelpoort voor een heel seizoen. We zijn iedere woens dag- en zaterdagmiddag open. Met je lidmaat schap kan je ook gratis naar alle ateliers van de «Stichting Musische Vorming». Woensdag 2 februari 14.00 uur Stadsschouw burg De Lokomotief (The General) Buster Keaton is de machinist van de loko motief The General. Bij het uitbreken van de Amerikaanse Burgeroorlog wil de machinist zich aanmelden als soldaat, maar men wil hem niet hebben, als machinist kan hij betere dien sten bewijzen. Maar zijn vriendin denkt dat hij te bang is om te vechten en maakt het uit. Dan steelt de vijand de lokomotief en de vriendin De machinist krijgt dan toch nog de kans een held te worden. De galerie is geopend van dinsdag zaterdag van 11.00 tot 16.00 uur en aktiviteiten in de schouwburgzaal. Dré van den Bogaard laat portretten zien van mensen in hun direkte omgeving, terwijl Emest Potters bewust foto’s heeft gemaakt waarop géén mensen voorkomen. Zelden waren de Nederlandse recensenten zo unaniem enthousiast over een toneelproduktie, dan na afloop van de première van «Het Che misch Huwelijk» door Zuidelijk Toneel Globe. «Een moeilijk stuk, maar schitterend op de planken gebracht». Zo zou je de recensies sa men kunnen vatten. Globe speelt deze voor stelling nog één keer in Tilburg op zaterdag 5 februari. Gerrit Komrij schreef «Het Chemisch Huwe lijk», gebaseerd op Goethes roman «Die Wahl- verwandschaften». Die roman toont de krach ten van aantrekking en afstoting tussen vier mensen, twee mannen en twee vrouwen en ver gelijkt ze met een chemisch proces. «Het Chemisch Huwelijk» wordt g._ door Huib Rooijmans, Adriaan Ohee, Prinsen, Kees Hulst en Pierre f is van Gerardjan Rijnders en wierp dekor en kostuums. «ALLEEN VOOR KINDEREN», dat is de nieuwe rubriek van de Tilburgse Koerier voor, de naam zegt het al, kinderen. Voort aan kan je in je eigen hoekje lezen wat er al lemaal te doen is in Tilburg. En dat is mis schien wel veel meer dan je denkt. Theater, film, alles daarover lees je voortaan in «Al leen voor kinderen». Voor alle kinderen die nog nooit iets van Ki no' Heuvelpoort gehoord hebben vanaf no vember vorig jaar hebben we in Tilburg ook een kinderfilmhuis. Nu kunnen alle kinderen van ongeveer 8 tot 12 jaar een hele middag be zig zijn met film. Dat is niet alleen kijken maar ook verhalen schrijven, tekenen en zelf films maken. Iedere maand zijn we met andere din gen bezig en zo valt er een heleboel te doen en te leren. Weet jij wat een animatiefilm is? Nee Toch zie je er iedere week wel een op TV. TT jp a T1 AA IX T Nou, animatiefilm is een moeilijk woord voor IX lL/\ I IX een film die beeldje voor beeldje is opgenomen. Als je al die beeldjes achter elkaar plakt en snel afdraait dan lijkt het net alsof het echt be weegt. En zo maken ze een poppen- of een te kenfilm. De persoon naar wie wij uitzien moet voor alles een uit stekend verkoper en soepel kontaktpersoon zijn. Grotendeels vanuit de showroom wordt het zijn via indelingsschets, kleuradvies en maatverdeli. koopresultaten te komen. Dit heeft iets met techniek, veel met goede smaak en voor alles met omgangsvaardigheid te maken. iet moment dat hij slagvaardig is en denkt In ons be te passen wordt hij geheel zelfstandig. Het Nederlands Danstheater verzorgt op dinsdag I februari in de schouwburg-zaal een programma met baletten van Jiri Ky- lian, William Forsythe en Nils Christe. Uit gevoerd worden «Soldatenmis» in een cho reografie van Jiri Kylian op muziek van Bo- huslav Martinu, «Time Cycle» van William Forsythe op muziek van Lucas Foss en het nieuwé ballet Cinque Tempi» van Nils Christe op muziek van Gareth Walters. Martinu schreef zijp Soldatenmis in 1939, het jaar van de grote politieke spanningen in Euro pa en van de Duitse inval in Martinu’s geboor teland Tsjechoslowakije. De mis grijpt terug naar een gebeurtenis uit de Eerste Wereldoor log de afschuwelijke slachtpartij onder een groep Tsjechische soldaten, die nog maar net in dienst waren en direkt na aankomst op het slagveld afgeslacht werden. Kylian heeft er een zeer aangrijpend ballet van gemaakt met een geheel mannelijke cast. In een leger kun je de ene soldaat niet van een andere onderscheiden. In dit ballet probeert Kylian te laten zieri, dat een soldaat ook een individu is. Dit meester werk van Kylian ging in 1980 tijdens het Hol land Festival in première. «Time is een erg kryptisch ballet. «Pro- te begrijpen, maar kijk ernaar» taf Billy Forsythe, die zelf de vol-'

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1983 | | pagina 15