11
impo
cvt
5
13«
gw
Utel595
i,
8,
1
ALLEEN VOOR
KINDEREN
Karin Hagelstein,
studente,
F. actOlga en de anderen
kiest kunstwerk
van de week
Het Nederlands Danstheater
kleurenteevee
FILMSTUDIO
BUSTER
Twintig vierkante meter Poppel
Frits Lambrechts
in programma
van
Poëzie Hardop
ROBIJN JONGE
2 STORMBOY
De grootste
luxe na de
C.V.TILBURG
KEUKENS B.V.
GOBLET
JONGE
JENEVER
Globe
Het Chemisch
BOKMA JONGE
JENEVER
Blijspel
«3 in de pan»
iUï’UHU
s
013-363080.
Nationaal Ballet van Senegal
Huwelijk
tnuari 1983 pagina 14
Donderdag 27 januari 1983 pagina 15
DE TILBURGSE KOERIER
Wie heeft ervaring in, of wil opgeleid worden tot:
5 februari. 20.15 uur. Schouw-
ig van i
I
ra
TILBURG: Schouwburgring 99 (in de Nulplus)
CONSTANT
THEATER. FILM EN ANDER NIEUWS
fels
'Pfant
KEUKENADVISEUR
VERKOPER
LEERLING
KEUKENADVISEUR
VERKOPER
Liter d
n 2, 9 en 23 februari, 16.00 uur
1 poort.
he en te-
likten,
niet a
JENEVER Liter
gespeeld
Bokma. De regie
i Paul Gallis ont-
geldig...
uit het I
met de i
iiwburf
te grijpen r
oramma, da
ivn Brecht,
lem van lep
ma werd s
□en en verschillen-
I eksposeerde even-
erie (’78 Jazz ’79,
Jorth-Sea jazz-festival
Zaterdag
burg-zaal
hor, aan
voorstel-
vullen en
Kunstwerk van de week is een initiatief van
de Tilburgse uitleen. Wekelijks motiveert
een lezer/lezeres waarom een werk uit de
Kunstuitleen zijn/haar speciale voorkeur
Spclaliteiten-
restaurant
presenteert exclusieve
gegrilde vleesspecialiteiten 1
Turkse raki en wijnen f
A Geopend vanaf 18 u. J
s Maandags gesloten X
Er ligt een Constant
ringenmap voor je klaar
met meer dan 200 modellen.
Gratis!
Juwelier - Horloger
'fyebers
k Schouwburgring 27, Tilburg
zijn taak om
sling tot ver-
tot en met
tijdens alle
BrsiVd
ing van Maurice Sonar Senghc
:1e wereld meer dan drieduizend vo
an de Afrikaanse kuituur te vervm
In plaats van de aangekondigde voorstelling
«En nu terzake» komt Frits Lambrechts op
vrijdag 28 januari om 20.30 uur in de Stu
diezaal met het poëzie-programma «En dan
komt de dag... zingen over duistere tijden».
Aan deze produktie van Poëzie Hardop
wordt meegewerkt door Mies de Heer.
Ernest Potters is voornamelijk reportage-foto-
graaf. Hij werkt voor allerlei tijdschriften, zoals
Muziekkrant Oor, Jazz-Nu, Hitkrant, Holland
Herald, Hopper-Zero Magazie
de landelijke dagbladen. Hij el
eens in de schouwburggaleri
1979) en o.a. op het North
(1981).
11 uitzien moet volde
™.appen in zich h__
unnen ontplooien en
jnnen verwerven.
len, 20.30 uur, in de Studio-zaal
ag 3 en vrijdag 4 februari de Til-
«De grootste luxe na de
met het nieuwe verrassende
er nogvlees».
ima «Sterker nog vlees»
d wederom de mens. Dit
•t het over zijn vleselijke aspek-
ils vlees, als massa, als hoeveel-
waarmee hij in soort en gewicht
et, zijn verbondenheid met de
uit op navrante wijze te besef-
De persoon naar wie wij uitzii
ciële en creatieve eigenschap
in dit moeilijke vak te kui-
zelfstandige positie te kun
«Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar
beeldhouwwerken. Vooral de beelden van
de Italiaanse schilder-beëldhouwer
Giacometti vind ik indrukwekkend. Lan
ge, ranke figuren die moeiteloos balance
ren op hun sokkel». Helaas, om redenen
van praktische en financiële aard is de
Kunstuitleen niet bepaald rijk aan beeld
houwwerken en plastieken.
Alleen de titel «Jakow Bogolomow» is al
uiterst aanvechtbaar. Niet de ingenieur Jakow.
maar zijn vrouw Olga is de centrale figui
dit. drama. Zij is dynamischer dan de and<
zij denkt.na, verandert, ontwikkelt zich en
dan ook alle reden om haar in de titel van het
stuk meer recht te doen Olga en de anderen.
En dus ook om het stuk vanuit haar perspektief
te voltooien en niet zoals een Russische/Oost-
duitse versie presteert haar uiteindelijk weer
gewillig aan de zijde van haar man te plaatsen.
De twijfels van Olga, de pogingen van een
vrouw haar eigen weg te vinden, de illusies en
desillusies van de anderen, de tragische
gelijk vaak heel lachtwekkende konflikten, de
e-problemen; het heeft alemaal nog niet aan
Jigheid verloren. De thema’s van een stuk
begin van deze eeuw in een voorstelling
tijdgeest en het temperament van nu.
Twee avonder
op donderdag-
burgse Formatie
kleurenteevee»
programma «Sterker
Het nieuwe programn
heeft als rode draad
keer echter, gaat
ten. De mens als
heid materie,
zich gedoemd weet,
aarde dag in dag ui
fen.
Aan dit programma werken mee Herman
Brand (zang, performance, teksten). Frank
Gerritsen (gitaar, muziek, zang), Jan de Waard
(piano, synthesizer, zang, muziek, dekor), Piet-
jan Dusee (slagwerk), Theo Jansen (bas. zang),
Bert van Beek (geluid), Joop, van Buul (licht)
en Jan Bosten (eindregie).
gende omschrijving geeft «Serie van fysieke,
muzikale en emotionele spanningen en ont
spanningen, gehaald uit deexistentionele wor
tels van de gebruikte teksten. Over wachten op
niets, teleurstellingen, macht, dieren, fokus en
verlies van dramatische syntaxis. Visueel, een
soort expressionisme, thematisch verbeeld -
een film. Idee binnen, buiten. Veiligheid,
kwetsbaarheid. Verlies van persoonlijkheid.
Getallen betekenisloos. Kamer betekenis
loos. Muurbetekenisloos. Ze zijn eenvoudig
daar».
De film «Stormboy» is het spannende ver
haal van Mike. Hij woont met zijn vader in een
natuurreservaat in Zuid-Australië. Mike heeft
het daar wel naar zijn zin, maar is er ook vaak
eenzaam. Deze eenzaamheid wordt doorbro
ken door de komst van Bill,' die al vanaf zijn
geboorte in het natuurreservaat woont. En dan
is er nog Meneer Persival, een pelikaan. De
film draait donderdag 27 januari in Atelier,
Zouavenlaan 77, vrijdag 28 januari in Atelier,
Wandelbos, zaterdag 29 januari in Kino Heu-
velpoort en maandag 31 januari in Atelier ’t
Heks. De voorstellingen in de Ateliers begin
nen om 16.00 uur en de voorstelling in Kino
om 14.00 uur.
Hans Luiken (geb. 1947) ontving zijn op
leiding aan de Academie voor Industriële
Vormgeving in Eindhoven en de Stadsaca
demie te Gent. Vanaf 1977 eksposeert hij
zeer regelmatig. De Kunstuitleen heeft
een groot aantal werken, meest linosne-
des. van hem in huur. Hans Luiken speelt
een spel met de werkelijkheid. Zijn ingre
pen, zijn surrealistisch aandoende grapjes,
staan of vallen met een al dan niet perfec
te uitvoering. «Koe» is voor Hans Luiken
eert werkstuk uit lang vervlogen tijden.
«Ik woonde toen in België in Meerlese
Dreef en die emaille bordjes die probeer
de ik bij de Boerenbond los te krijgen in
ruil voor nieuwe. Het moesten persé oude
verroeste bordjes zijn met teksten erop.
Wanneer je «Koe» tegen het licht houdt,
mot je de tekst kunnen lezen. Ik fotogra
feerde in die tijd veel koeien ik schilderde
ze in een landschap, maar ook op een ta
fel. Het landschap met zijn «bewoners»
had toen mijn belangstelling, omdat ik
buiten woonde. niet omdat ik een roman
ticus ben. Die bruine lijst heb ik gemaakt
van een hele grote lijst, de rest is in de ka
chel verdwenen. Nuchter kominentaar van
de kunstenaar, die nu «heel anders bezig
is».
doende commer-
hebben om zich
n om later een
Woensdagen
Kino Heuvelp
Om te weten hoe iets precies werkt kan je
het het beste zelf uitproberen. Ook met films
is dat zo. Dat zelf proberen kan in de film
studio van Kino Heuvelpoort. Een film ma
ken is heel leuk en er is vast wel iets wat jij
graag doet, acteren, filmen of dekors schil
deren. Kom en doe mee
Tot en met 6 februari eksposeren Dré van
den Bogaard en Ernest Potters in de galerie
van de Stadsschouwburg. De tentoonstel
ling omvat een aantal foto's (samen twintig
vierkante meter) die werden gemaakt in het
Belgische grensdorpje Poppel.
Drè van den Bogaard (’52) en Ernest Potters
(’53) zijn twee in Tilburg woonachtige free-lan
ce fotografen. Dré van den Bogaard is vooral
werkzaam als reklame- en industriefotograaf.
Hij heeft al zo’n dertien tentoonstellingen in
Tilburg en regio gehad, o.a. in de Schouwburg-
galerie («Tweelingen», 1980). Werk van hem is
aangekocht door o.m. het ministerie van
C.R.M.. de Gemeente Tilburg. Wagon Lits
Cook en Mr. P.J.B. Rassers (privé-kollektie).
Een nieuw stuk van Gorki in Nederland,
met een nieuw einde. MetCaroline Beuk-
man, Tatjana Brinkman, Hubert Fermin,
Guus Hoes, Agaath Meulenbroek, Huub
Scholten e.a. Regie en bewerking Antoine
Uitdehaag. Dékor Peter de Kimpe.
Dinsdag 1 februari in de Studio-zaal om
20.30 uur.
In 1941 kwam het Gorki-archief te Moskou
met een tot dan toe onbekend stuk op de prop
pen dat Maxim Gorki (1868-1936) tijdens zijn
leven niet had voltooid en zelfs geen titel had
meegegeven. Men noemde het «Jakow Bogo-
low» en uiteindelijk beleefde het pas in
8 zijn eerste uitvoering. Vervolgens werd
nog een paar keer in de Sovjetunie en Oost-
Duitsland geënsceneerd. Ter gelegenheid van
die voorstellingen werd het onvoltooide stuk
van een nieuw slot voorzien.
De resultaten zijn het belangrijkst. Het gaat
er niet pm katholieke journalisten af te leve
ren. maar journalisten die stukjes kunnen
schrijven. Ja. en stukjes schrijven moet je in
de praktijk leren. Wat dat betreft zijn al die
aspirant-journalisten, die gewapend met
bandrecorder of blocnote en pen. bedrijven
en instellingen belagen, een ware plaag voor
de stad». Karin doet veel ervaring op bij de
Ziekenomroep, waar zij een sociaal-cultu-
reel programma verzorgt. In juni studeert
Karin af en met het oog op de zieltogende
arbeidsmarkt heeft zij zich laten inschrijven
voor een studie theaterwetenschappen aan
de Utrechtse universiteit. «Er is geen werk
voor ons en dat verhaal datje met een dikke
map onder de arm, met daarin al je schrijf
sels. persberichten en (elexberichten. zelf
verzekerd op sollicitatiegesprek kunt, kan je
rustig vergeten. Daar komt bij dat ik na drie
jaar studie heb ontdek dat de journalistiek
niet mijn stiel is. Ik mis een theoretische ba
sis en daar ga ik de komende jaren maar
eens aan werken».
Frits Lambrechts heeft de voorbereidingen
voor het solo-programma «En nu terzake» op
het laatste moment om artistieke redenen afge
broken. In overleg met Lambrechts is door de
schouw’burg-direktie besloten om daarom terug
te grijpen naar een ander zeer suksesvol pro
gramma, dat gebaseerd is op teksten van Ber
tolt Brecht, Pablo Neruda, A. van Collem, Wil-
lependaal en Lucebert. Dit program-
1 samengesteld door Huub Oosterhuis
■isseerd door Cox Habbema, Een pro-
o met vrolijke, boze, bittere, mooie, op
ruiende, droevige, berustende, slimme en hoop
volle liederen over duistere tijden.
Het Nationaal Ballet van Senegal maakt weer een toemee door Nederland^ Dit gezelschap dat
bestaat uit veertig medewerkenden zal op zaterdag 29 januari in Tilburg een voorstelling verzor-
Het Nationaal Ballet van Senegal begon in 1961, onder leidir
een internationale toernee en gaf sindsdien over de gehele
lingen. Zij zijn erin geslaagd de rol van woordvoerder var
wel speciaal die van de Senegalese.
Het optreden is samengesteld uit liederen, bewegingen en melodieën, welke voortkomen uit de
herinnering van eeuwen ep laat het werkelijke gezicht van Senegal en Zwart Afrika zien. Het suk-
ses dat thans genoten wordt is te danken aan de schoonheid van de rijke folklore, maar ook omdat
iedereen zijn talenten eraan heeft toegevoegd.
Karin noemt haar keuze «Koe» van Hans
Luiken merkwaardig. «Ik hou helemaal niet
van kleur en nu heb ik notabene iets waarin
felgroen en blauw en boventoon voeren.
Ook het typische Hollandse landschap trekt
me niet. Het heeft dan ook alles met die koe
tei maken. Ik vind koeien heerlijke beesten.
Wanneer ik een huisdier mocht kiezen dan
zou ik een koe nemen. Je kan het melancho
lisch noemen, maar die koe doet me denken
aan het leven op de boerderij in Eefde. Ik
ben daar praktisch tussen de koeien opge
groeid. Bij ons kom je eerst de koeien in
deel tegen, dan stap je pas de keuken bin
nen. Het zijn rustgevende beesten die helaas
gedwongen worden (de eisen des tijds) om
een tragisch bestaan te leiden, volkomen
vreemd aan hun eigenlijke leefmilieu. Ook
deze koe voelt zich niet gelukkig in dat
landschap. waar zij allang niet meer thuis
hoort. Misschien dat de kunstenaar hetzelf
de heeft willen uitdrukken door de roest
vlekken in het emaille onbedekt te laten.
Als vegetariër ben ik geneigd te denken dat
die roestvlekken en die meewarige blik in de
ogen van de koe alles te maken hebben met
het lot van die beesten. Een stil protest mis
schien».
Karin Hagelstein (20 jaar) kwam drie jaar
geleden in Tilburg aan om te studeren aan
de gloednieuwe Academie voor de Journa
listiek. «Ik was toen ook al aangenomen bij
de Frederik Muller Academie in Amster
dam en had zelfs al een kamer kunnen be
machtigen. Ik wist echt niet welke opleiding
ik moest kiezen, vond ze allebei even leuk.
Ik heb toen een luciferdoosje opgegooid en
Tilburg kwam drie keer boven te liggen».
Karin heeft geen moment spijt gehad van
deze door het toeval bepaalde keuze. «De
stad Tilburg is weliswaar niet geweldig,
maar de mensen zijn aardig, gemoedelijk én
een tikkeltje bekrompen. Ik heb daar per
soonlijk geen moeite mee. ik pas me snel
aan. Ik heb me op school ook nooit een bui
tenbeentje gevoeld, ondanks het feit dat ik
tot de minderheid van niet-katholieken be
hoor. Trouwens, ik heb nooit iets gemerkt
van een expliciet rooms-katholiek stempel.
Woensdag 2. donderdag 3 en vrijdag 4 fe
bruari. 20.15 uur. Schouwburgzaal.
«3 in de pan» is de titel van een kluchtig blij
spel, geschreven door André Roussin en ge
speeld door Joke Bruijs, Piet Bambergen. René
van Vooren en Arni Breeveld. De regie is in
handen van Alexander Dore en het dekor werd
vervaardigd door Chiel de Mey.
Piet en Joke hebben in een nationale televisie-
quiz de hoofdprijs gewonnen, een luxe bootreis
naar zonovergoten eilanden. Helaas lijdt deze
ideale vakantie-cruise zowel letterlijk ais fi
guurlijk schipbreuk. De wonderlijke avonturen
beginnen, nadat Piet, Joke en René gezamen
lijk zijn aangespoeld op een onbekend tropisch
eiland en zij een inboorling ontmoeten.
Nu zijn we bezig met allerlei cameratechnie
ken. Die hoefje niet perse met een echte came
ra te leren. Ook met het maken van tekeningen
en stripverhalen kan je een boel leren. Als je al
les zelf tekent begrijp je veel gemakkelijker wat
die totaalbeelden en close-ups nu precies zijn.
Maar genoeg «gepraat», kom de volgende keer
zelf maar kijken.
Voor 5,- ben je lid van Kino Heuvelpoort
voor een heel seizoen. We zijn iedere woens
dag- en zaterdagmiddag open. Met je lidmaat
schap kan je ook gratis naar alle ateliers van de
«Stichting Musische Vorming».
Woensdag 2 februari 14.00 uur Stadsschouw
burg De Lokomotief (The General)
Buster Keaton is de machinist van de loko
motief The General. Bij het uitbreken van de
Amerikaanse Burgeroorlog wil de machinist
zich aanmelden als soldaat, maar men wil hem
niet hebben, als machinist kan hij betere dien
sten bewijzen. Maar zijn vriendin denkt dat hij
te bang is om te vechten en maakt het uit. Dan
steelt de vijand de lokomotief en de vriendin
De machinist krijgt dan toch nog de kans
een held te worden.
De galerie is geopend van dinsdag
zaterdag van 11.00 tot 16.00 uur en
aktiviteiten in de schouwburgzaal.
Dré van den Bogaard laat portretten zien van
mensen in hun direkte omgeving, terwijl Emest
Potters bewust foto’s heeft gemaakt waarop
géén mensen voorkomen.
Zelden waren de Nederlandse recensenten zo
unaniem enthousiast over een toneelproduktie,
dan na afloop van de première van «Het Che
misch Huwelijk» door Zuidelijk Toneel Globe.
«Een moeilijk stuk, maar schitterend op de
planken gebracht». Zo zou je de recensies sa
men kunnen vatten. Globe speelt deze voor
stelling nog één keer in Tilburg op zaterdag 5
februari.
Gerrit Komrij schreef «Het Chemisch Huwe
lijk», gebaseerd op Goethes roman «Die Wahl-
verwandschaften». Die roman toont de krach
ten van aantrekking en afstoting tussen vier
mensen, twee mannen en twee vrouwen en ver
gelijkt ze met een chemisch proces.
«Het Chemisch Huwelijk» wordt g._
door Huib Rooijmans, Adriaan Ohee,
Prinsen, Kees Hulst en Pierre f
is van Gerardjan Rijnders en
wierp dekor en kostuums.
«ALLEEN VOOR KINDEREN», dat is de
nieuwe rubriek van de Tilburgse Koerier
voor, de naam zegt het al, kinderen. Voort
aan kan je in je eigen hoekje lezen wat er al
lemaal te doen is in Tilburg. En dat is mis
schien wel veel meer dan je denkt. Theater,
film, alles daarover lees je voortaan in «Al
leen voor kinderen».
Voor alle kinderen die nog nooit iets van Ki
no' Heuvelpoort gehoord hebben vanaf no
vember vorig jaar hebben we in Tilburg ook
een kinderfilmhuis. Nu kunnen alle kinderen
van ongeveer 8 tot 12 jaar een hele middag be
zig zijn met film. Dat is niet alleen kijken maar
ook verhalen schrijven, tekenen en zelf films
maken. Iedere maand zijn we met andere din
gen bezig en zo valt er een heleboel te doen en
te leren. Weet jij wat een animatiefilm is?
Nee Toch zie je er iedere week wel een op TV. TT jp a T1 AA IX T
Nou, animatiefilm is een moeilijk woord voor IX lL/\ I IX
een film die beeldje voor beeldje is opgenomen.
Als je al die beeldjes achter elkaar plakt en snel
afdraait dan lijkt het net alsof het echt be
weegt. En zo maken ze een poppen- of een te
kenfilm.
De persoon naar wie wij uitzien moet voor alles een uit
stekend verkoper en soepel kontaktpersoon zijn.
Grotendeels vanuit de showroom wordt het zijn
via indelingsschets, kleuradvies en maatverdeli.
koopresultaten te komen.
Dit heeft iets met techniek, veel met goede smaak en voor
alles met omgangsvaardigheid te maken.
iet moment dat hij slagvaardig is en denkt In ons be
te passen wordt hij geheel zelfstandig.
Het Nederlands Danstheater verzorgt op
dinsdag I februari in de schouwburg-zaal
een programma met baletten van Jiri Ky-
lian, William Forsythe en Nils Christe. Uit
gevoerd worden «Soldatenmis» in een cho
reografie van Jiri Kylian op muziek van Bo-
huslav Martinu, «Time Cycle» van William
Forsythe op muziek van Lucas Foss en het
nieuwé ballet Cinque Tempi» van Nils
Christe op muziek van Gareth Walters.
Martinu schreef zijp Soldatenmis in 1939, het
jaar van de grote politieke spanningen in Euro
pa en van de Duitse inval in Martinu’s geboor
teland Tsjechoslowakije. De mis grijpt terug
naar een gebeurtenis uit de Eerste Wereldoor
log de afschuwelijke slachtpartij onder een
groep Tsjechische soldaten, die nog maar net in
dienst waren en direkt na aankomst op het
slagveld afgeslacht werden. Kylian heeft er een
zeer aangrijpend ballet van gemaakt met een
geheel mannelijke cast. In een leger kun je de
ene soldaat niet van een andere onderscheiden.
In dit ballet probeert Kylian te laten zieri, dat
een soldaat ook een individu is. Dit meester
werk van Kylian ging in 1980 tijdens het Hol
land Festival in première.
«Time is een erg kryptisch ballet. «Pro-
te begrijpen, maar kijk ernaar»
taf Billy Forsythe, die zelf de vol-'