rokende puinhoop worden?
Shr
T++++++++-
«Waarom moest Nijmegen
©nesschoten
'n Unieke uitlaateinddemper
vooreen uniek lage prijs
®oesschoten ruimt echt op
1
V-A-G
ng
e
Adr. van de Ven Tilburg B.V.
f ij
lan
van
Havens zouden meer moeten samenwerken
Werkcollectief Aquarius Tilburg
++WJ-++-
tSNÏ
j
Uniek is:
«Duizend burgers op slag gedood, één van de grootste
blunders uit de Tweede Wereldoorlog», zegt Nijmeegs
onderzoeker, tijdens een kruistocht op zoek naar de waarheid...
i Uitlaateinddemper-aanbiedingen
ind. montage.
SëxïïK.* i
A -raM
r
iinj
jjr
-
Uniek is:
Uniek is:
Uniek is:
de perfecte pasvorm van
de gehele uitlaat.
(Logisch, hij wordt
immers speciaal en alleen
voor Volkswagen en Audi
gemaakt
Donderdag 13 januari 1983 pagina 17
3E TILBURGSE KOERIER
anuari 1983 pagina 16
HETE
«KAT
Havens zijn belangrijk
1
h
een introductie-lezing
transcendente meditatie door: Fred Bosman
o’
o
van de uitlaat
Originele Onderdelen
Nm
ZEER VEEL KOOPJES
ALLES EXTRA VOORDELIG
I
«iliim
HOEFSTRAAT 145, TILBURG - TEL. 432163
Koopavonden geopend
HÈ!
nodig.
voor al uw autoschades
geluk bij een ongeluk
ng
n de
leden
dat de
;er aan
jen aan de
Gemeente
Tilburg 1983.
ijk voor de
van de motor.
p paraat
den
de twee keer gebogen en
verlengde pijpconstructie,
SI
SPOTKOOPJES
gedrevenheid
:n tafel te krij-
nemen we
is dan ook
van het K
We doen
[2 x30 Watt)
olby, etc.
Uniek is:
de sterk warmte
absorberende laag vi
staalwol.
dat
groots
Geme
nee:
Ger
I I I I I I l I I I I
«VERGISSING DOOR
OMSTANDIGHEDEN»
Brinkhuis, die toen 9 jaar
jong was en het bombarde
ment zelf in Enschede mee
maakte: «Meer dan 800 men
sen werden gedood en het cen
trum van Nijmegen werd vrij
wel volledig verwoest. Ook in
Arhnem, waar bijna zestig do-
AUTOSCHADEBEDRIJF
PETER SOONS b.v.
<FTY\} ROZENSTRAAT 80
JJA J TILBURG
WX-Z TEL. 431147
Transcendente Meditatie, twee moeilijke
woorden voor een zeer eenvoudige geestelij
ke ontspanningstechniek. Zo eenvoudig dat
zelfs kinderen de techniek kunnen beoefe
nen. Maar eenvoud kenmerkt het Ware. En
dat is wat de techniek in ons blootlegt: het
Ware in onszelf, de Bron van het bestaan.
Het is een moeiteloze techniek waardoor ze
zich gunstig onderscheidt van concentratie-
of contemplatietechnieken. T.M. maakt ge
bruik van de natuurlijke aard van de geest
om spontaan naar meer rustige, meer vredi
ge, meer subtiele, meer gelukkige lagen voor
zichzelf te willen gaan; daar waar een mens
zichzelf Thuis voelt.
Monteur van Wanten
Uw V.A.G dealer voor Volkswagen Audi:
Ringbaan Noord 65, Tilburg, Tel.: (0131-321411 W
De vele natuurlijke havens die later het middelpunt werden van grote handeldrij
vende en militaire rijken zijn één van de voornaamste factoren die aan de econo
mische en industriële ontwikkeling van Europa ten grondslag liggen. Eeuwenlang
waren de drukke havensteden in Europa het beginpunt voor verre ontdekkingsrei
zen en handelsactiviteiten. Ook nu we in het tijdperk van snelle communicaties le
ven, zijn deze havens van vitaal belang voor het concurrerende internationale han
delsverkeer.
I Polo, Derbyvan f 189,- nu voor 159,- Passat v.a. f255,- nu v.a. 215,-
I Audi 50 van f 189,.. nu voor 159,- Audi 80 v.a. f277,- nu v.a. 239,-
I Golf r I,.- n. 138,- Tramporter 315,-
Ljetto van f260,- nu voor 229,- Transporter\^e^255,-
Tuincentrum 1
l TEL. 013-421605 x
durende twintig minuten, comfortabel zit
tend met gesloten ogen.
De diepe rust die we ervaren (dieper dan de
diepste slaap, terwijl we toch helder en alert
zijn) zorgt ervoor dat diepe vermoeidheden
en spanningen die een gelukkig creatief be
staan in de weg staan, worden opgeruimd,
stukje voor stukje. De techniek is voor
iedereen geschikt, ongeacht opleiding, ge
loof, beroep, leeftijd, etc... Iedereen die kan
denken, kan mediteren.
In de introductie-lezing zullen de globale
werking en de effecten op de verschillende
gebieden van ons bestaan worden uitgelegd.
Deze effecten zijn door uitgebreid weten
schappelijk onderzoek geverifieerd.
Tijd: vrijdag 14 januari om 20.00 uur.
Toegang: vrijblijvend en gratis.
Plaats: Centrum «De Nieuwe
Schans 131, 5011 en Tilburg.
562619.
De commissie heeft een verslag uitge
bracht waarin erop wordt gewezen
wegtransport weliswaar het
>tste deel van het vervoer in de
aeenschap voor zijn rekening
neemt, maar dat de havens in de
Gemeenschap 1,5 miljard ton afhan
delen en dat is niet gering vergeleken
met de 930,7 miljoen ton die via het
spoor gaat en de 658 miljoen ton over
de binnenwateren. De commissie
stelt dat, hoewel de Europese Com
missie besloten heeft dat een, derge
lijk programma op dit moment niet
mogelijk of nodig is, veel havenauto
riteiten graag een uitbreiding zouden
zien van de samenwerking om hun
concurrentiepositie in stand te hou
den.
OM DE
BRIJ...»
Een doofpot met geheimzin
nigheid daar omheen verwacht
Brinkhuis daarbij niet aan te
treffen, maar dol enthousiast
over het onderzoek van de Nij-
megenaar blijken de meeste
Amerikaanse autoriteiten
waarmee hij de afgelopen ja-
ren al te maken kreeg nou ook
weer niet te zijn. «Ik heb
steeds het idee dat ze als een
kat om de hete brij heendraai-
en als ik met mijn vragen kom.
Dat ze de antwoorden wel we
ten maar niet graag kwijt wil
len. Ik voel me vaak de bedro
gen echtgenoot: iedereen weet
het al van zijn vrouw behalve
hijzelf».
Brinkhuis wil zo langzamer
hand vaart achter zijn onder
zoek. «Ik heb het idee dat er
nog maar enkele hele essentië
le vragen beantwoord moeten
worden voordat ik het hele
plaatje rond heb en aan mijn
boek kan beginnen. Maar ik
krijg wat mijn onderzoek be
treft wel steeds meer haast. De
mensen van toen worden
steeds ouder, het aantal be
trouwbare bronnen neemt
zienderogen af».
wagen en Audi loopt tot 30
de bevestigingsonderdelen.
dagen richtte hij
daartoe zelfs de stichting «22
ruari 1944» op, bedoeld om
benodigde geld bijeen te
waarmee hij zijn studie
Itooien. «Honderden te-
en brieven naar het
and», zegt Brinkhuis,
kosten van soms we-
bezoeken aan mili-
:hieven in Engeland,
id en Amerika... Ik
in m’n eentje allemaal
-gen».
ochtend
Modernisering
Als de Gemeenschap een actieve rol
wil blijven spelen in de wereldhandel
dan zullen de zo belangrijke havens
moeten worden gemoderniseerd. De
Lid-Staten van de Gemeenschap die
beschikken over een aantal van de
grootste en drukste havens ter we
reld, zoals Rotterdam, Hamburg,
Antwerpen, Londen en Marseille zul
len ook de kleinere havens moeten
steunen.
Het verslag vraagt verder aandacht
voor het feit dat er vele verschillen
bestaan tussen de havens in de
Gemeenschap die de concurrentiepo
sitie verzwakken en die door een be
tere harmonisatie en coördinatie zou
den kunnen worden opgeheven.
Deze verschillen vloeien enerzijds
voort uit het feit dat veel havens
autonoom zijn en anderzijds uit het
feit dat de Lid-Staten er verschillende
praktijken .op na houden. Deze ver
schillen hebben bijvoorbeeld betrek
king op de belasting, de sociale voor
zieningen en de vervoerskosten.
«EEN HOOP ONZIN»
Volgens Brinkhuis is er,
sinds de bevrijding, niet veel
meer bekend geworden over
het bombardement dat het
geen er al direct na die tragi
sche gebeurtenis duidelijk
was: een vergissing door om
standigheden. «Maar», zegt de
Nijmeegse onderzoeker, «er is
in de jaren daarna wel een
hoop onzin over verteld. Zo
zou het de Amerikanen bij
voorbeeld wel degelijk te doen
zijn geweest om Arnhem en
Nijmegen, met name in ver
band met de strategisch be
langrijke Rijn- en Waalbrug
gen».
Meer aandacht
De commissie is van mening
EG in haar programma’s met
dacht zou moeten bestede
ontwikkeling van en de problematiek
rond de havens bijvoorbeeld via het
Regionale of Sociale Fonds, de Euro
pese Investeringsbank en vanzelf
sprekend in het vervoersbeleid van de
Gemeenschap waar reikhalzend naar
wordt uitgekeken.
Er zou eveneens meer moeten wor
den gedaan om het milieu te bescher
men en de vervuiling tegen te gaan en
om de arbeidsomstandigheden van
de werknemers die in aantal afne
men, te verbeteren in de nu groten
deels geautomatiseerde havens die al
tijd de toegangspoort tot Europa zul
len zijn.
febn
het I
krijgen
kan volt
lefoóntjes e
buitenland»
«en de k
kenlange
taire arcl
Duitsland
kan het ir
nie,t meer opbrengen».
De vroege ochtend van
dinsdag 22 februari 1944. Drie
divisies Amerikaanse bom
menwerpers, in totaal meer
dan 800 toestellen, stijgen op
vanaf tientallen bases in Enge
land voor hun aandeel in de
operatie «Big Week», een ver
nietigend bombardement van
Duitse vliegtuigindustrieën.
Vanwege slecht weer en laag
hangende bewolking wordt de
machtige vloot halverwege te
ruggeroepen. Een deel ont
vangt die boodschap, een an
der deel niet. In de verwarring
en Chaos die dan ontstaat, val
len duizenden bommen, ver
van het doelgebied, rond het
middaguur verwoestend neer
op Nijmegen, Arnhem en En
schede.
«Eén van de allergrootste
blunders uit de hele Tweede
Wereldoorlog. Meer dan dui
zend burgers op slag gedood en
een halve stad volledig in puin
door een afgrijselijke, dramati
sche vergissing. Het bombar
dement op Nijmegen was een
ramp van ongekende omvang,
onbegrijpelijk dus dat bijna
niemand daar zich na de oorlog
nog echt mee bezig heeft ge
houden. Maar ik zal tot op de
bodem trachten uit te zoeken
hoe deze verschrikkelijke fout,
die leidde tot een van de groot
ste rampen die ons land in de
Tweede Wereldoorlog heeft
getroffen, ooit kon worden ge
maakt».
Vastberadenheid bij de 47-
jarige Nijmegenaar Alfons
Brinkhuis, die nu al jarenlang
intensief en vrijwel onafgebro
ken speurt naar wat er op 22
februari 1944, de dag dat
Amerikaanse bommenwerpers
plotseling en om tot nu toe on
verklaarbare redenen hun ver
nietigende last afwierpen bo
ven Oost-Nederland, werkelijk
mis ging.
Dezer
Brinkhuis wuift die redene
ring echter weg. «Ik weiger te
geloven dat ze bruggen in puin
willen gooiden die ze een paar
maanden later keihard nodig
hebben», zegt hij. Ook het ar
gument dat de Amerikanen
het voorzien hadden op kerk
torens in Nijmegen en Arn
hem, die dienst zouden doen
als belangrijke Duitse uitkijk
posten, wijst hij als een fa
beltje van de hand.
«Pure onzin», zegt Brink
huis. «Neen, dat er een grote
dramatische vergissing in het
spel was staat voor mij wel
vast. Een enorme Amerikaan
se blunder, waaraan de Ameri
kanen liever niet meer worden
herinnerd. Maar dat ben ik
wel van plan, al was het alleen
maar uit mijn
om precies bover
gen wat er die 22ste februari
1944 exact gebeurd is. Boven
dien ben ik het wel verplicht
tegenover de mensen die mij
tot nu toe zo enorm met mijn
onderzoek hebben geholpen».
«GEEN VIJF
KILOMETER HOOG!»
Wat Brinkhuis met zijn stu
die doet, is meer dan het histo
risch verantwoord te boek stel
len van oorzaak en trieste ge
volgen van een grote vergis
sing. «Ik ga door met mijn on
derzoek tot ik duidelijk kan
maken waarom in de rappor
ten van sommige teruggekeer
de vliegers niet eens over het
bombardement van de drie
steden wordt gesproken, ik ga
door tot ik weet waarom de
Amerikanen ook nu nog kei
hard blijven stellen dat ze op 5
km boven Nijmegen vlogen,
terwijl tenminste 70 betrouw
bare ooggetuigen me inmid
dels hebben verteld te durven
zwerven dat vliegtuigen on
minder dan 1 km over de staff
joegen».
«Ik wil duidelijk kunnen
maken», gaat Brinkhuis ver
der, «waarom de Amerikanen
in hun rapporten geen melding
maakten van het gebruik van
brandbommen, terwijl ik er
zelf honderden heb zien val
len, alleen al in Enschede. Om
kort te gaan: ik schrijf mijn
boek als ik het antwoord heb
op de vraag waarom er hele
maal niets klopt van de rap
porten uit die tijd».
De Europese havens moeten zich
daarom aanpassen aan de snelle mo
dernisering en de concurrentie voor
de handel. De vervoerscommissie van
het Europees Parlement heeft er bij
de Commissie op aangedrongen dat
deze nauwkeurig gaat onderzoeken of
het nodig is een gemeenschappelijk
beleid op te stellen met betrekking
tot de havens.
den vielen, was de schade
groot. En in Enschede stierven
veertig burgers door het bom
bardement, dat in de officiële
Amerikaanse rapporten als
«een vergissing door omstan
digheden» werd afgedaan.
Wat die omstandigheden pre
cies waren en hoe die vergis
sing dan wel kon worden ge
maakt is nooit hun grootste
zorg geweest. Verklaarbaar in
een situatie waarin door oor
logsgeweld dagelijks bijna
tienduizenden mensen sterven,
maar desondanks geen zaak
om zomaar even te vergeten of
als onbelangrijk incident» aan
de kant te schuiven».
Deze harmonieuze, groeibevorderende stilte
we mee in de activiteit. De techniek
x>k voor praktische mensen die meer
leven willen genieten.
ïn de techniek tweemaal per dag ge-
irs
>n