rokende puinhoop worden? Shr T++++++++- «Waarom moest Nijmegen ©nesschoten 'n Unieke uitlaateinddemper vooreen uniek lage prijs ®oesschoten ruimt echt op 1 V-A-G ng e Adr. van de Ven Tilburg B.V. f ij lan van Havens zouden meer moeten samenwerken Werkcollectief Aquarius Tilburg ++WJ-++- tSNÏ j Uniek is: «Duizend burgers op slag gedood, één van de grootste blunders uit de Tweede Wereldoorlog», zegt Nijmeegs onderzoeker, tijdens een kruistocht op zoek naar de waarheid... i Uitlaateinddemper-aanbiedingen ind. montage. SëxïïK.* i A -raM r iinj jjr - Uniek is: Uniek is: Uniek is: de perfecte pasvorm van de gehele uitlaat. (Logisch, hij wordt immers speciaal en alleen voor Volkswagen en Audi gemaakt Donderdag 13 januari 1983 pagina 17 3E TILBURGSE KOERIER anuari 1983 pagina 16 HETE «KAT Havens zijn belangrijk 1 h een introductie-lezing transcendente meditatie door: Fred Bosman o’ o van de uitlaat Originele Onderdelen Nm ZEER VEEL KOOPJES ALLES EXTRA VOORDELIG I «iliim HOEFSTRAAT 145, TILBURG - TEL. 432163 Koopavonden geopend HÈ! nodig. voor al uw autoschades geluk bij een ongeluk ng n de leden dat de ;er aan jen aan de Gemeente Tilburg 1983. ijk voor de van de motor. p paraat den de twee keer gebogen en verlengde pijpconstructie, SI SPOTKOOPJES gedrevenheid :n tafel te krij- nemen we is dan ook van het K We doen [2 x30 Watt) olby, etc. Uniek is: de sterk warmte absorberende laag vi staalwol. dat groots Geme nee: Ger I I I I I I l I I I I «VERGISSING DOOR OMSTANDIGHEDEN» Brinkhuis, die toen 9 jaar jong was en het bombarde ment zelf in Enschede mee maakte: «Meer dan 800 men sen werden gedood en het cen trum van Nijmegen werd vrij wel volledig verwoest. Ook in Arhnem, waar bijna zestig do- AUTOSCHADEBEDRIJF PETER SOONS b.v. <FTY\} ROZENSTRAAT 80 JJA J TILBURG WX-Z TEL. 431147 Transcendente Meditatie, twee moeilijke woorden voor een zeer eenvoudige geestelij ke ontspanningstechniek. Zo eenvoudig dat zelfs kinderen de techniek kunnen beoefe nen. Maar eenvoud kenmerkt het Ware. En dat is wat de techniek in ons blootlegt: het Ware in onszelf, de Bron van het bestaan. Het is een moeiteloze techniek waardoor ze zich gunstig onderscheidt van concentratie- of contemplatietechnieken. T.M. maakt ge bruik van de natuurlijke aard van de geest om spontaan naar meer rustige, meer vredi ge, meer subtiele, meer gelukkige lagen voor zichzelf te willen gaan; daar waar een mens zichzelf Thuis voelt. Monteur van Wanten Uw V.A.G dealer voor Volkswagen Audi: Ringbaan Noord 65, Tilburg, Tel.: (0131-321411 W De vele natuurlijke havens die later het middelpunt werden van grote handeldrij vende en militaire rijken zijn één van de voornaamste factoren die aan de econo mische en industriële ontwikkeling van Europa ten grondslag liggen. Eeuwenlang waren de drukke havensteden in Europa het beginpunt voor verre ontdekkingsrei zen en handelsactiviteiten. Ook nu we in het tijdperk van snelle communicaties le ven, zijn deze havens van vitaal belang voor het concurrerende internationale han delsverkeer. I Polo, Derbyvan f 189,- nu voor 159,- Passat v.a. f255,- nu v.a. 215,- I Audi 50 van f 189,.. nu voor 159,- Audi 80 v.a. f277,- nu v.a. 239,- I Golf r I,.- n. 138,- Tramporter 315,- Ljetto van f260,- nu voor 229,- Transporter\^e^255,- Tuincentrum 1 l TEL. 013-421605 x durende twintig minuten, comfortabel zit tend met gesloten ogen. De diepe rust die we ervaren (dieper dan de diepste slaap, terwijl we toch helder en alert zijn) zorgt ervoor dat diepe vermoeidheden en spanningen die een gelukkig creatief be staan in de weg staan, worden opgeruimd, stukje voor stukje. De techniek is voor iedereen geschikt, ongeacht opleiding, ge loof, beroep, leeftijd, etc... Iedereen die kan denken, kan mediteren. In de introductie-lezing zullen de globale werking en de effecten op de verschillende gebieden van ons bestaan worden uitgelegd. Deze effecten zijn door uitgebreid weten schappelijk onderzoek geverifieerd. Tijd: vrijdag 14 januari om 20.00 uur. Toegang: vrijblijvend en gratis. Plaats: Centrum «De Nieuwe Schans 131, 5011 en Tilburg. 562619. De commissie heeft een verslag uitge bracht waarin erop wordt gewezen wegtransport weliswaar het >tste deel van het vervoer in de aeenschap voor zijn rekening neemt, maar dat de havens in de Gemeenschap 1,5 miljard ton afhan delen en dat is niet gering vergeleken met de 930,7 miljoen ton die via het spoor gaat en de 658 miljoen ton over de binnenwateren. De commissie stelt dat, hoewel de Europese Com missie besloten heeft dat een, derge lijk programma op dit moment niet mogelijk of nodig is, veel havenauto riteiten graag een uitbreiding zouden zien van de samenwerking om hun concurrentiepositie in stand te hou den. OM DE BRIJ...» Een doofpot met geheimzin nigheid daar omheen verwacht Brinkhuis daarbij niet aan te treffen, maar dol enthousiast over het onderzoek van de Nij- megenaar blijken de meeste Amerikaanse autoriteiten waarmee hij de afgelopen ja- ren al te maken kreeg nou ook weer niet te zijn. «Ik heb steeds het idee dat ze als een kat om de hete brij heendraai- en als ik met mijn vragen kom. Dat ze de antwoorden wel we ten maar niet graag kwijt wil len. Ik voel me vaak de bedro gen echtgenoot: iedereen weet het al van zijn vrouw behalve hijzelf». Brinkhuis wil zo langzamer hand vaart achter zijn onder zoek. «Ik heb het idee dat er nog maar enkele hele essentië le vragen beantwoord moeten worden voordat ik het hele plaatje rond heb en aan mijn boek kan beginnen. Maar ik krijg wat mijn onderzoek be treft wel steeds meer haast. De mensen van toen worden steeds ouder, het aantal be trouwbare bronnen neemt zienderogen af». wagen en Audi loopt tot 30 de bevestigingsonderdelen. dagen richtte hij daartoe zelfs de stichting «22 ruari 1944» op, bedoeld om benodigde geld bijeen te waarmee hij zijn studie Itooien. «Honderden te- en brieven naar het and», zegt Brinkhuis, kosten van soms we- bezoeken aan mili- :hieven in Engeland, id en Amerika... Ik in m’n eentje allemaal -gen». ochtend Modernisering Als de Gemeenschap een actieve rol wil blijven spelen in de wereldhandel dan zullen de zo belangrijke havens moeten worden gemoderniseerd. De Lid-Staten van de Gemeenschap die beschikken over een aantal van de grootste en drukste havens ter we reld, zoals Rotterdam, Hamburg, Antwerpen, Londen en Marseille zul len ook de kleinere havens moeten steunen. Het verslag vraagt verder aandacht voor het feit dat er vele verschillen bestaan tussen de havens in de Gemeenschap die de concurrentiepo sitie verzwakken en die door een be tere harmonisatie en coördinatie zou den kunnen worden opgeheven. Deze verschillen vloeien enerzijds voort uit het feit dat veel havens autonoom zijn en anderzijds uit het feit dat de Lid-Staten er verschillende praktijken .op na houden. Deze ver schillen hebben bijvoorbeeld betrek king op de belasting, de sociale voor zieningen en de vervoerskosten. «EEN HOOP ONZIN» Volgens Brinkhuis is er, sinds de bevrijding, niet veel meer bekend geworden over het bombardement dat het geen er al direct na die tragi sche gebeurtenis duidelijk was: een vergissing door om standigheden. «Maar», zegt de Nijmeegse onderzoeker, «er is in de jaren daarna wel een hoop onzin over verteld. Zo zou het de Amerikanen bij voorbeeld wel degelijk te doen zijn geweest om Arnhem en Nijmegen, met name in ver band met de strategisch be langrijke Rijn- en Waalbrug gen». Meer aandacht De commissie is van mening EG in haar programma’s met dacht zou moeten bestede ontwikkeling van en de problematiek rond de havens bijvoorbeeld via het Regionale of Sociale Fonds, de Euro pese Investeringsbank en vanzelf sprekend in het vervoersbeleid van de Gemeenschap waar reikhalzend naar wordt uitgekeken. Er zou eveneens meer moeten wor den gedaan om het milieu te bescher men en de vervuiling tegen te gaan en om de arbeidsomstandigheden van de werknemers die in aantal afne men, te verbeteren in de nu groten deels geautomatiseerde havens die al tijd de toegangspoort tot Europa zul len zijn. febn het I krijgen kan volt lefoóntjes e buitenland» «en de k kenlange taire arcl Duitsland kan het ir nie,t meer opbrengen». De vroege ochtend van dinsdag 22 februari 1944. Drie divisies Amerikaanse bom menwerpers, in totaal meer dan 800 toestellen, stijgen op vanaf tientallen bases in Enge land voor hun aandeel in de operatie «Big Week», een ver nietigend bombardement van Duitse vliegtuigindustrieën. Vanwege slecht weer en laag hangende bewolking wordt de machtige vloot halverwege te ruggeroepen. Een deel ont vangt die boodschap, een an der deel niet. In de verwarring en Chaos die dan ontstaat, val len duizenden bommen, ver van het doelgebied, rond het middaguur verwoestend neer op Nijmegen, Arnhem en En schede. «Eén van de allergrootste blunders uit de hele Tweede Wereldoorlog. Meer dan dui zend burgers op slag gedood en een halve stad volledig in puin door een afgrijselijke, dramati sche vergissing. Het bombar dement op Nijmegen was een ramp van ongekende omvang, onbegrijpelijk dus dat bijna niemand daar zich na de oorlog nog echt mee bezig heeft ge houden. Maar ik zal tot op de bodem trachten uit te zoeken hoe deze verschrikkelijke fout, die leidde tot een van de groot ste rampen die ons land in de Tweede Wereldoorlog heeft getroffen, ooit kon worden ge maakt». Vastberadenheid bij de 47- jarige Nijmegenaar Alfons Brinkhuis, die nu al jarenlang intensief en vrijwel onafgebro ken speurt naar wat er op 22 februari 1944, de dag dat Amerikaanse bommenwerpers plotseling en om tot nu toe on verklaarbare redenen hun ver nietigende last afwierpen bo ven Oost-Nederland, werkelijk mis ging. Dezer Brinkhuis wuift die redene ring echter weg. «Ik weiger te geloven dat ze bruggen in puin willen gooiden die ze een paar maanden later keihard nodig hebben», zegt hij. Ook het ar gument dat de Amerikanen het voorzien hadden op kerk torens in Nijmegen en Arn hem, die dienst zouden doen als belangrijke Duitse uitkijk posten, wijst hij als een fa beltje van de hand. «Pure onzin», zegt Brink huis. «Neen, dat er een grote dramatische vergissing in het spel was staat voor mij wel vast. Een enorme Amerikaan se blunder, waaraan de Ameri kanen liever niet meer worden herinnerd. Maar dat ben ik wel van plan, al was het alleen maar uit mijn om precies bover gen wat er die 22ste februari 1944 exact gebeurd is. Boven dien ben ik het wel verplicht tegenover de mensen die mij tot nu toe zo enorm met mijn onderzoek hebben geholpen». «GEEN VIJF KILOMETER HOOG!» Wat Brinkhuis met zijn stu die doet, is meer dan het histo risch verantwoord te boek stel len van oorzaak en trieste ge volgen van een grote vergis sing. «Ik ga door met mijn on derzoek tot ik duidelijk kan maken waarom in de rappor ten van sommige teruggekeer de vliegers niet eens over het bombardement van de drie steden wordt gesproken, ik ga door tot ik weet waarom de Amerikanen ook nu nog kei hard blijven stellen dat ze op 5 km boven Nijmegen vlogen, terwijl tenminste 70 betrouw bare ooggetuigen me inmid dels hebben verteld te durven zwerven dat vliegtuigen on minder dan 1 km over de staff joegen». «Ik wil duidelijk kunnen maken», gaat Brinkhuis ver der, «waarom de Amerikanen in hun rapporten geen melding maakten van het gebruik van brandbommen, terwijl ik er zelf honderden heb zien val len, alleen al in Enschede. Om kort te gaan: ik schrijf mijn boek als ik het antwoord heb op de vraag waarom er hele maal niets klopt van de rap porten uit die tijd». De Europese havens moeten zich daarom aanpassen aan de snelle mo dernisering en de concurrentie voor de handel. De vervoerscommissie van het Europees Parlement heeft er bij de Commissie op aangedrongen dat deze nauwkeurig gaat onderzoeken of het nodig is een gemeenschappelijk beleid op te stellen met betrekking tot de havens. den vielen, was de schade groot. En in Enschede stierven veertig burgers door het bom bardement, dat in de officiële Amerikaanse rapporten als «een vergissing door omstan digheden» werd afgedaan. Wat die omstandigheden pre cies waren en hoe die vergis sing dan wel kon worden ge maakt is nooit hun grootste zorg geweest. Verklaarbaar in een situatie waarin door oor logsgeweld dagelijks bijna tienduizenden mensen sterven, maar desondanks geen zaak om zomaar even te vergeten of als onbelangrijk incident» aan de kant te schuiven». Deze harmonieuze, groeibevorderende stilte we mee in de activiteit. De techniek x>k voor praktische mensen die meer leven willen genieten. ïn de techniek tweemaal per dag ge- irs >n

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1983 | | pagina 17