r 1 20 rs 0 4 w JAN WINKELS KULTUREELSENTRUM Jozef van den Berg terug met: Gigantische aanbiedingen 69,- 15,- 15,- 49, 25^ 39,- 59,- Ï99,- Ballet van Ankara Dansproduktie met «Feuilleton», dansvoorstelling in afleveringen een van de week Fons Jansen - zullen we handhaven? Duet Drie films van FiLMHUiS Lawrence Weiner for one Prima della Rivoluzione tot in De Herkuls La Commare Musical Secca SWIJK Twintig vierkante meter Poppel Kunstwerk Nieuwe Scène met landelijke première van liedprogramma vanaf Mistero Buffo Het leven is te kort Jozef van den THE STING MODES P1ETKERXHÖF ALLES MOET WEG! THE STING MODES - 60,- C.VANIERSEL «De dans van de bultenaar» «Altered Suit» en «Amerika Amerika» «Plowmans lunch» Passage to the North» cTüüccr-uni 1M&ÏM THRHhG SCHALEN /BETALEN cam%i;So?60 Berg met jeugd voorstelling Donderdag 13 januari 1983 pagina 15 uc I ilouiujoc txUcriietn nuari 1983 pagina 14 .ZAAK Alle PASTELBROEKEN NU ROKKEN PRUIKENSPECIAALZAAK vanaf vanaf 75 NU IT vanaf Korvelplein 195, Tilburg Tel.: 013-631148 1344 NU CORDUROYBROEKEN w nilo wan 1 Ol NU NU Heuvelstraat 62, Tilburg F bijna MISTE!!! dig hebben. kte kleding. gekor V’ .63.37 Restaurant SNEL ECIALISEERD eld. i„ 63.37 die a 135,- 116t/mii52 135,- aten of kleuren voor vakkundig advies en nabehandelingen en hèt adres voor alle soorten lijsten! handel lijsten- tura - Ber- >ia Sana - Dinsdag 18 januari. 20.15 uur. Schouwburg-zaal ZEER ZEN 'Zfant Woensdag 19 januari. 14.30 uur. Studio-zaal dat in zonnebanken i voor de doe- vindt zater- plaats in de GEN I BONT) v W’ TRUIEN vele soorten een ntal Div. BROEKEN van 89.- Lage Ham Dongen tel. 01623-13645 OOR I g van de ni< Wegens enorme drukte rustig passen in de ochtenduren svorm - 75,- IN. erd in: ’fcunsthandel-Lijstenspecialist1 Alleen Besterdring 46. teleloon 431386 v. Gils (Schuttersfeld) van 129,- Alle KOSTUUMS o.a. v. Gils Alle BODYWARMERS o.a. pastel, imitatieleer, spijker borg JACKS JEANS spijkerbroeken. Kunstwerk van de week is een initiatief van de Tilburgse uitleen. Wekelijks motiveert een lezer/ lezeres waarom een werk uit de Kunstuitleen zijn/haar speciale voorkeur geniet. In dit programma de vraag: hoe zit het met de veranderbaarheid van de samenleving van jezelf, het huwelijk, de overheid, de ver- De musical «Amerika Amerika» van Jos Brink en Frank Sanders veroverde het afge lopen seizoen alle grote Nederlandse podia. Exclusieve schilder stukken en reprodukties performance van ice is een dialoog, egeling of een ant- d Luyken gestelde DAMESBROEKEN Tumn unnr o div. merken, o.a. Vanilia, Naf-Naf Wuu VUUl I tot leven. Na g I gewoon kado. kinderen zijn en zaterdag 22 In het wap Maintiendra leven de kans g juist vanzelf veranociu. i- was. Een kleine boom b oud mens blijft niet oud. alles apen van Nederland staat: «Je rai», ik zal handhaven. Wie het geeft, zal opmerken dat alles eranderd. Niets blijft zoals het blijft niet klein, een i blijft niet oud. Als je niks doet, is bezig te veranderen. Handhaven is dus een aktiviteit. Handhaven is een ingreep. Geen fanatieker aktievoerder dan de konser- houding oost-west, de defensie, noem maar op. In tegenstelling t krompen, het is een dertien tentoonstelling de voor België gestalte te geve wil opnemen. Ernest, die in h gemeente Tilburg i ten Tilburg. «Het 1 stenaars hier in Til Het Turkse folklore-ensemble «Ankara» werd in 1975 opgericht met als doel in het binnen- en buitenland de Turkse kunst en kuituur naderbij te brengen. De choreogra fen van het ensemble houden zich hierbij strikt aan de oude traditionele Turkse volks dansen, hun muziek en klederdracht. Op het repertoire van het ensemble staan volksdan sen uit de verschillende landstreken met al hun eigenaardigheden. Het folklore-ensem ble «Ankara» treedt regelmatig op in Tur kije, was in bijna alle Europese landen te gast en maakte toemees door Afrika, China en Japan. zat. gesloten Deze fascinerende voorstelling dag 22 januari om 20.15 uur schouwburg-zaal. •rzeienng. BTW HERTZ 'o Nel Ier;) hoek rmgb Haan Tilburg. 013 637777 «Feuilleton» is het nieuwste programma ke van Dansproduktie en is ontwikkeld naar «■n idee van dansers/choreografen Pauli- "eppie Blankert, in samen- jgisseur Marien Jonge- ek van Harry de Wit is zc voorstelling geeomp -1--tfslf arllVA* nif Deze geweldige voorstelling is in de schouw burg mee te maken op maandag 24, dinsdag 25, woensdag 26 en donderdag 27 januari. AUTOVERHUUR speciaal weekendtanet ----B-„t grensplaatsje Poppel door Dré van den Booga__ (’52) en Emest Potters (’53), twee in Tilburg wonende free-lance fotografen. De tentoon stelling confronteert de toeschouwer met twee totaal verschillende visies op Poppel en zijn inwoners. Door de fotografen een werk van elkaar te laten kiezen, ontstaat een i beeld van het hoe en waarom van deze expositie. Trefzeker kiest Dré een foto van Emest met daarop een boerenstal, een weg, een paaltje in de bocht en veel lucht «Ik vind dit een gevoelige, subtiele plaat die sterk is door z’n eenvoud en strakke compositie». i Piet Kerkhof zegt: KINDERbroeken De zalen puilden uit. Ook in Tilburg. De musical, die geregisseerd is door Jo Dua, is dit seizoen nog een aantal avonden in de schouwburg te zien. Aan de voorstelling wordt naast Frank Sanders en Jos Brink meegewerkt door Caroline Kaart, Lucie de Lange, Mary Michon, Simone Kleinsma. Annelies Balhan, Barrie Stevens, Peter van Leeuwen, Roel Tijhof, Fred Butter en Adri Felderhof. Het orkest staat onder leiding van Henk Bokkinga. 1 MENU-FESTIVAL 1983 Gesterkt door ons succesvólle WILDMENU serveren wij in de maand JANUARI 7 gangen keuze menu van culinaire seizoen-primeurs prijs per couvert ƒ55,- Voor nadere informatie en/of reservering: Restaurant «Den Schout» Oranjestraat 4, Tilburg-Centrum (tussen Paleisring en Emmastraat). Tel. 013-434512-674394 In de schouwburgzaal speelde Jozef van den Berg op 30 oktober zijn nieuwste voorstelling «De dans van de Bultenaar». Deze voorstel ling komt op donderdag 20 en vrijdag 21 ja nuari nog twee keer terug in de studiezaal van de Stadsschouwburg. In deze nieuwe voorstelling gaat Jozef van den Berg uit van geheel andere karakters en figu ren, dan die welke in zijn laatste avondvoor stellingen «Samenkomst der poppen», «Mijn beste vriend» en «Moeke en de dwaas» een be langrijke rol hebben gespeeld. Beneden in een grote toren leeft, in gevangenschap, de bulte naar met als zijn angsten en verlangens. Boven Blauw, grijs, bordeau. Maten 11 U kunt de 2e broek kiezen uit andere mat KINDER produkties voor het voetlicht in 1979 «Lopen», in 1980 «Even» en in 1981-1982 «Kwintet». Josée Ruiter en Dolf,de Vries spelen op vrij dag 21 januari in de'schouwburg in een regie van Elise Hoomans het intrigerende toneel stuk «Duet for one» van Ton Kempinksi. Josée Ruiter speelt hierin een violiste van wereldfaam die getroffen wordt door multi ple sclerose, een ongeneeslijke ziekte die ver lammingsverschijnselen veroorzaakt. Zij zal nooit meer kunnen spelen. Op aandringen van haar man, een befaamd komponist, zoekt zij hulp. Wij zijn getuige van het aan grijpende gevecht dat zij levert met haar psychiater, tot zij tenslotte zelf een beslis sing neemt. Op Dré van den Boogaard heeft Poppel altijd al een enorme aantrekkingskracht gehad. Hij vertoeft er graag in de kroeg en in de friettent. Emest komt in zijn keuze - Mieke Pap, de vrouw van de kastelein voor een enorme duiventil - alles tegen waar hij zelf door was ge troffen in Poppel. Het kneuterige van de duivetil, «het sprookje van Koningin Fabiola in de Efteling», maar tegelijk het sterke van de compositie doordat alle lijnen bij elkaar komen. Dré over zijn serie portretten «Ik probeer de mensen in hun directe woon- en werkomge ving te plaatsen. De boer, de frietbakker, de postbode, cafégangers, het verenigingsleven, tesamen een doorsnee van het leven in Poppel. Ik heb daarom aspecten gefotografeerd, die voor de hand liggend zijn. Eén foto zegt weinig over Poppel. Je moet de foto’s echt als serie zien. Dré van den Boogaard is vooral werkzaam als reclame- en industriefotograaf. Hij heeft al zo’n 13 tentoonstellingen in Tilburg gehad, waaruit bleek dat hij zich als een vis in ’t wa ter voelt in het portretteren van mensen. Deze film van de Italiaanse regisseurs Ber nardo Bertolucci en Sergio Citti naar een verhaal van Pier Paolo Pasolini wordt door het Filmhuis Tilburg gedraaid in de filmzaal van de Stadsschouwburg op vrijdag 14 en za terdag 15 januari om 23.00 uur. De film in zwart-wit werd in 1962 in Italië gemaakt en duurt 100 minuten. Uitgangspunt van de film is de moord op e< hoertje in het park bij de Tiber. Via een aant jeugdige getuigen komt de politie op het spoor van een aantal lieden, die zich gedurende de la te avond van de misdaad in het park hebt opgehouden. Deze zes per-J“ J de politie ondervraagd eri van de zes zien we hoe ze die dag hebben doorgebracht en uitein delijk in het park belanden. Eén van hen blijkt tenslotte de dader te zijn. in de toren woont de koning. Door een heel klein venster kijkt hij uit over de wereld, vol van ideeën en gedachten over zichzelf. De dans van de bultenaar is het verhaal dat zich afspeelt tussen de twee, ogenschijnlijk van elkaar ge scheiden figuren, die toch samen in één toren wonen. I MENEER i de revers ieuwe lijn, of innemen van vernauwen van (orter of langer <en van zomen, 'erandering van il van de kraag, ing en al wat te n heeft met uw colbert. Bken verwijden, langer of korter ken. Omslagen, jwe ritssluiting, we zakken enz. Het nieuwste blijspel van de suksesvolle auteur André Roussin heet stukken van Roussin spelei in de hoofdrollen vertolkt doom. Aan de voorstellin Snoyink. Cécile heeft een ernstig auto-ongeluk gehad, dat ze tien jaar geleden niet zou hebben overleefd. De medische wetenschap staat vandaag de dag voor niets. Ze lappen iemand op en brengen hem weer geheel hersteld te zijn beseft Cécile dat het leven dat nu weer voor haar ligt extra is, Haar man Felix is een halfzachte postzegelverzamelaar waar de fut uit is. De twee J I volwassen en de deur uit. Zij hebben de zorg van Ma niet meer nodig. Wat doe je dan met deze extra blessuretijd? Immers, zonder enige passie is het leven te lang, maar met een passie is het leven te kort. Hebbeft en gunnen we ons nog de tijd om die liefde, die hartstocht, voor wat dan ook, in ons te ontdekken? Dit stuk, zegt Roussin, is er om U een handje te helpen. «Ik leg de mensen uit waarom ik ze wil fotograferen. Ik 1 overdreven, want dan straalt er iets uit de foto’s, nl. trots e o wanneer ze trots op zichzelf en hun werk zijn. Die eigenwaarde sterken». Als alles uit zichzelf verandert, wat zitten we dan toch te handhaven? Zoals altijd bij Fons Jansen: in nonsens verpakt en (op de vleugel en op elektronische instrumenten) begeleid door Frans Oudhoff of Wiebe Cnossen. Woensdag 19 en donderdag 20 januari om 20.15 uur in de schouwburg-zaal. «Plowmans lunch», de nieuwste film van Lawrence Weiner, werd opgenomen in de lente en de zomer van 1982. De film ging enkele maanden geleden in première en stuitte op enkele vijandige reacties van filmcritici. De 28 minuten durende film werd gefinancierd door het toenmalige CRM en geproduceerd door Stichting De Appel. Peter Gordon componeerde de mu ziek én het camerawerk is van Jules van den Steenhoven. Vrijdag 14 januari 20.30 u. Filmzaal Kultureel Sentrum In «Plowmans lunch» worden de trossen losgegooid en komt een groepje mensen in volle zee terecht. Met veel elan kiezen ze het zeegat, maar omdat «they schlepp around the same baggage», komen ze halverwege de reis tot sombere conclusies. In reeksen korte dialogen (er is maar één zwijgende scène waar een joint wordt doorgegeven) doen ze verslag van hun veranderd gevoel. «Ik ben moe en vies en verveel me dood hier», zegt een donkerharige vrouw, «jij bent niet meer dezelfde persoon die me al die avonturen voorspiegelde». Het antwoord van haar vjriendin heeft de zoutloze wanhoop van de jij-bak. «Nou, ik vind jou anders ook niet cweeoe mm won nenoiuca m voh uc avontuur>. De impasse is veroor- de mtemaüonale filmkritiek op het de verschillende reisdoelen die Cannes en Charles Boost schreef er de passagiers eenmaal aan boord blijken te hebben. De wortels of de horizon, de oer- cultuur of verder bouwen, in een tent in het bos of in het laboratorium. De vraag rijst of Weiner met problematiek op ontwikkelin gen in kunst en politiek doelt. De film is simpel qua opbouw een reeks «intermen selijke relaties» in korte opeenvolgende scè nes. De structuur is niet visueel camerabe wegingen of belichting maken geen veran dering door en geven geen accenten. Het rit me van de film wordt door taal (cultuur) be paald. Ook in «Passage to the North» uit 1981 gaat het om een groepje mensen die weg willen eri door hun gezamenlijke plan aan elkaar gebakken zitten. De reis komt er niet van, maar tijdens de film wordt er voortdu rend gepraat over «de mensen in het noor den», hoe ze leven en hoe hun land er uit ziet. Intussen ontstaan beelden van mensen in spanning, op het punt van vertrek, ner veus giechelend. Waar het Lawrence om gaat, komt in eei met Michael Gibbs gaat er om een kur zelf eigenlijk, over i brengen... Het is misse! keer (m.b.t. «Plowmans t park bij de Tiber. Via een aantal dergelijke soort film ligen komt de politie op het spoor de allegor.- al lieden, die zich gedurende de ia- context plaatst, waarin - de misdaad in het park hebben kenheid van dien aard personen worden door eri van de zes die dag hebben doorgebracht er t park1 sproduktie turn, maar ën van Beppie Is. Essentieel is te waarop «Feuilleton» tot stand is amen. Elke aflevering (elke voorstelling) il in principe het produkt zijn van veran dering. Verandering door de tijd die er tus sen twee voorstellingen zit, door de afstand «an de ene plek naar de andere, door de ar- unitectuur van de theaterzaal, door de ver- ’■-'udingen tussen de dansers. Door dat alles wloed worden. De onderde- het programma vormen, ver- rhaal, wél is er een gemeen- "ondslag, nl. de idee «af- isgroep die in 1977 werd stand» in ruimte en in tijd. Het basismate- en collectief van dansers/ riaal voor deze voorstelling is ontstaan in ng tot geza- twee afleveringen, ’t Hoogt in Utrecht en ’t Dansers van Stuc in Leuven stelden theaterruimte ter be- ïn Dillen en schikking waar de groep na een week wer ken, het resultaat aan het publiek liet zien. De uiteindelijke versie ging begin december in de Toneelschuur Haarlem in première. incl 400 kmverzeker int autoverhuur (Auto West H v Brabantla, Jozef van den Berg is één van de bekendste poppenspelers van Nederland. Al jaren geleden trok hij met een karretje, waarop hij een kast en poppen vervoerde, door het land om ov voorstellingen te geven. Later deed hij da een grote theatertent. Toch is Jozef van den Berg geen echte poppen speler, want hij speelt zelf ook alsof hij een pop is. Hij beeldt figuren uit, zoals een koning. Die koning speelt een heel belangrijke rol in zijn nieuwe kindervoorstelling. Hij woont in een prachtige toren met een heel klein venster, waaruit hij kan rondkijken over de wereld. On der in die toren zit ook nog een deur. Wie daar woont en wat daarmee gebeurt, kun je zien op woensdag 19 januari, als Jozef van den Berg in de Studio-zaal een speciale jeugdvoorstelling verzorgt. De titel van dit programma is «Het geheim van de toren». Voor iedereen vanaf 4 De landelijke première van het >’k gaf kontent mijnen eersten kreet op dees draaiende planeet...» door het Kollektief Internationale Nieuwe Scène vindt op donderdag 13 Janua ri plaats in de Stadsschouwburg Tilburg. Dit programma wil een overzicht geven van het werk van de Nieuwe Scène vanaf Mistero Buffo tot aan De Herkuls. Voor Emest Potters was het fotograferen in Poppel een zwerftocht waarbij hij van de ene verbazing in de andere viel. «Voor deze tentoonstelling heb ik bewust geen mensen wille- vastleggen, terwijl ik doorgaans altijd mensen aan het werk fotografeer. Ik heb vooral c manier waarop de Vlaming z’n stempel drukt op z’n privé-eigendommen willen vastleggen, vandaar die serie brievenbussen, geen stijve groene plastic bussen, maar stuk voor stuk ju weeltjes die heel veel zeggen over de eigenaars. Hetzelfde geldt voor de eigenzinnig gebouw de huizen, de Mariabeelden op de meest onverwachte plaatsen, de grafzerken». «Het leven is te kort». De elen zich vaak af in het familiegebeuren. Zo ook in zijn jongste stuk, waar- kt worden door Kitty Jansen, André van den Heuvel en Georgette Hagen- ling wordt verder meegewerkt door Tatiana Radier, Cees Heyne en Liz Spciallteiten- restaurant presenteert exclusieve gegrilde vleesspecialiteiten i Turkse raki en wijnen A A Geopend vanaf 18 u. g 's Maandags gesloten g me Weiner in al z’n films een interview dat hij had tot uitdrukking «Het mstmatige laag, het werk - een verhaal heen aan te misschien wel de laatste (m.b.t. «Plowmans lunch») dat ik een ijke soort film maak, me bedien van srie waarmee je een werk in een rin de mate van betrok- vou uicu <u»d is, dat men zich door de combinatie van amateurs en vakmensen niet vereenzelvigt met de personages, je zit feitelijk naar ze te kijken op bijna dezelfdei manier als waarop je naar een plaat luis- Film in een regie en naar een scenario van de Italiaanse cineast Bernardo Bertolucci uit 1963-64. Deze film in zwart-wit duurt 115 minuten en wordt door het Filmhuis Tilburg vertoont in de filmzaal van de Stadsschouwburg van don derdag 13 tot en met woensdag 19 januari, laat ze heel bewust poseren, bijna iedere avond (behalve zondag) om 20.30 uur. en eigenwaarde. Mensen zijn mooi Me.* “J11 tweede fiIm won Bertolucci in 1964 de waarde wil ik door mijn foto’s ver- PnJs ™n een jaar later over in De Groene Amsterdam- tot Emest, is Dré weg van België. «De mensen zijn vriendelijk, niet zo be- mer: na „La Commara Secca”, zijn debuut, een fijn land». En niet zonder pathos zegt hij «Ik hou van België». Na komt Bernardo Bertolucci verrassend virtuoos ~"ingen in Tilburg, houdt Dré het voor gezien. Hij is van plan om zijn lief- voor de dag met «Prima della Rivoluzione --ven in een fotoboek waarin hij naast foto’s, verhalen over België („De jaren voor de revolutie”), waarin een tref- •wo., het exposeren in Tilburg niet onderdoet voor Dré, vindt dat de fend beeld wordt gegeven van het verraad aan zich maar es sterk moet maken om Tilburgse fotografen te promoten bui- eigen jeugd dat iedere volwassene vroeg of laat Kultureel Sentrum, of liever een kunststichting, zou de belangen van kun- gedwongen wordt te plegen. Dit tragische rij- ilburg moeten behartigen. Dat is tot nu toe nauwelijks gebeurd». pingsproces waarin één voot één kort tevoren nog geldende idealen opgeofferd worden aan «Twintig vierkante meter Poppel» is tot en met 6 februari in de Schouwburggalerie, Stads- de Praktlsche werkelijkheid, verlapt voor de schouwburg, Tilburg, te bezichtigen van dinsdag t.m. zaterdag van 11.00 tot 16.00 u. en tij- man Berto,ucci s fllm- Fabnzzio, m dens alle activiteiten in de schouwburg-zaal. enkele maanden wat mCT^^^^te"«Tvrin^eXAJme WiltCrillill triangle kante meter) werden gemaakt in het grensplaatsje Poppel door Dré van den Boogaard -- - Filmhuis Tilburg vertoont «Watermill en zijn triangle» van Edward Luyken (regie, ge- i aardig luid, montage en camera). Met o.a. Billy -- Bang, Paul Basard. J. Garence en Alain Durand. Een kleurenfilm van 88 minuten. Donderdag 13 januari 20.30 u. Filmzaal Kultureel Sentrum De vlakverdeling met zo’n groot wit vlak boven is erg gewaagd. De foto zegt veel over Er- Deze fllm wil de artistieke en spirituele ver- nests visie op Poppelniet opvallend, eigenlijk nietszeggend, het onderscheidt zich in niets bondenheid van 22 kunstenaars uitbeelden, van een ander Belgisch of Nederlands dorp. Poppel is voor hem niet meer dan die ene straat Artiesten uit New York. Rotterdam en Pa- met een café en een friettent. Een dorp waar je snel even sigaretten koopt en dan weer snel "J5- Ondergrond hiervoor is een schilderij verder met de auto, richting Parijs. In Nederland is zo’n weg. die slordig overgaat in de van 27 meler ,an8 en twee meter n°°8- berm, bijna niet meer mogelijk. Alles moet hier recht en netjes zijn. Dat is wat ik waardeer waaroP de 22 kunstenaars staan afgebeeld. in België en in deze plaat, die nonchalance». Elke kunstenaar doet een p 4 minuten. De performance ene een vergelijking, een afspiegelu Hen woord op de door Edward Luj de personage op het doek. ,en> De 22 artiesten vertegenwoordigen zeven sectoren, namelijk de dans, het toneel, de vi deo, de film, het schilderen, het schrijven en de muziek. sproduktie een idee van (Urjxr ne Daniels en Beppie uianKen, in samen werking met regisseur Marien Jonge- Het nieuwe programma van Dansj: waard. De muziek van Harry de Wit is is dit keer geen collectief werkstu speciaal voor deze voorstelling gecompo- een voorstelling naar ideeër neerd en wordt door hemzelf «live» uitge- Blankert en Pauline Daniëls. voerd. Gast-dansersHelga Langen, Ar- de wijze waarop «Feuilleton: nold Goores en Wil Tiggelman. Tech- gekomen. Elke aflevering (elk, niekPaul de VreestekstRob de zal - Graafkostuums Marieke van den Dol- dermg. «ciauucn der geluid Robert Bosch. Extra CJP-re- sen twee voorstellingen 2 ductie. van de ene plek naar de chitectuur van de theate Donderdag 20, vrijdag 21 en zaterdag 22 houdingen tussen de xJ— jan. 20.30 u. zal de dans beïnvl Theaterzaal. *en die samen het tellen geen verh«< Stichting Dansproduktie uit Amsterdam is schappelijke gror een moderne dansgroep die in 1977 werd stand» in ruimte i opgericht door een collectief van dansers/ choreografen met de bedoeling menlijke produkties te komen. I het eerste uur zijn Bianca' van Dillen en Pauline Daniëls. In 1980 voegde danseres Beppie Blankert zich bij .Dansproduktie. Vanaf 1979 treedt de groep met opmerkelii-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1983 | | pagina 15