r düitUoovst peprto KULTUREEL SENTRUM ÖC 30 TK Theater en film voor kinderen Jazz Band Origineel: de Oer- Wooltown ioi 'i 1111* 11 n Merktapijt Dansvoorstellingen Midnight Mail en Feuilleton deze maand voor een prikje FiLMHUïS 5. DE TILBURGSE KOERIER Donderdag 6 januari 1983 pagina 17 183 pagina 16 Globe: Het Chemisch Huwelijk luari om Korvelseweg 203, Tilburg 436401 X8 Romantische balletten G JEUGDMODE KLEURENTELEVISIE Gaétano De liefdesbriefeen scène uit Fe in kir IMS Korvelseweg 203, Tilburg 436401 II-straat A, n i uur slaapvoorlichters' de poor|[ Verbetert de woonsfeer st. annaplein 16, tel. 430617 OOI La signoria senza camelie Vierde orgelconcert in de Petrus en Pauluskerk Poppenspel en kindertoneel een tienvroin n afgewisseld r slaapwinkel Schouwburgring 25, Tilburg - tel 422122 KOFFIEFILTER kopen naar de SERVICE SHOP lopen STOFZUIGERBUIS kopen naar de SERVICE SHOP lopen i ten s in het secreta- 013- PHILIPS 66 cm TELETEKST 2.695,- af inrull KTV cnn n.o.d. 6 jaar OUU,- 9 januari treedt de groep iNO op in «Den Hemel» aan l,r<>seweg 20 in Hilvarenbeek, ‘.30 u. >nd is ’lijk. Verdeeld over theater- en theat men ook naamde i de veel meer mogelijkhede traditionele andere i* tussen de ir dat alles 2.095,- S TECHNISCH BUREAU ft JOOSEN BV M BENELUXLAAN 61 - TILBURG TELEFOON 013-670537 (OP KOOPAVOND GEOPEND) tie opnieuw te gaan repeteren en een nieuw orkest te gaan formeren met een totaa nieuwe sound en repertoirekeuze van zeèr oude stukken, voornamelijk Jelly Roll Morton. Korvelseweg 11" ^Parkeerplaats door ri^'XndenXuk^he" '"';n. Trots n ouders Gerrit Komrij Chemisch Hi Goethe’s ror (1809). Die r aantrekking sen, twee gelijkt ze en fi- ing te en de 1 jaren ren c Huysmans, piano; Thieu Scheepers, Jan Schepens, trompet; Domy van rot, sousafoon, en Sally Kox, trombo- en woensdag 12 jami i de schouwburg-zaal. .ikel. regisseur van t wekelijks een op de Public ;hte jazzliefhebbers - vooral - van een stuk jazzr aparte sound die met ïbracht, is er Zondag GAÉTAI de Tilburgst aanvang 21.2 «Het Chemisch Huwelijk» wordt gespeeld door Huib Rooijmans, Adriaan Ólree, Kees Hulst, Pierre Bokma en Joost I sen. De regie is van Gerardjan Rijnders, decor en kostuums worden verzorgd door Paul Dinsdag II 20.15 uur in Waarom de Slaapvoorlichter uw donsdekbed speciaaHpoyu maakt. behaaglijk warm, de ander juist prettig koel. Slapen is dus ’n persoonlijke zaak. En de beste manier om aan uw nachtrust te komen, is de manier die uw eigen lichaam zelf kiest. Normale dekbedden houden daar geen rekening mee. Voor u zijn ze te warm. Of misschien niet warm genoeg. Daarom maakt uw Slaapvoorlichter uw eigen donsdekbed speciaal voor u. Zoals u het ’t liefst wilt. Dank zij een sympathiek initiatief van de Stichting Musische Vorming, wordt het dansliefhebbers die in het bezit zijn van een CJP, deze maand heel makkelijk gemaakt om een tweetal zeer bijzondere voorstellin gen te zien. Zij genieten bovenop hun CJP- korting nog eens een extra reductie van f2,50. De moeite waard om even pijlsnel een CJP aan te schaffen bij het secreta riaat van de Stichting Musische Vorming, Willem II-straat 29a. bij Marie- nog eens twee te Wenen. In bovendien de Prijs Bij internationale Kiel en Bologna De Jazz Band Origineel met v.l.n.r.: Henk 1‘ trompet orkestleider; Piet Vriens, banjo; J Vugt, drums; Jack Stouten, klarinet; Cees Boot ne. Met een speciale machine vult hij die met echte, nversneden dons. Om u dat te garanderen, importeren de Slaapvoorlichters het zelf. Uw eigen persoonlijke dekbed voor uw eigen persoonlijke slaapkomfort. Het kost u niets maar natuurlijk is ’t wel een stuk beter. U zult er jarenlang plezier van hebben. Dat garandeert de Slaapvoorlichter u. Watermill triangle •- i 1983 20.30 uur in de iireel Sentrum. •mera: Edward u> (inbeelden. - 1 tmenPa- schilderij sting t i en twee vrouwen en ver- chemisch proces. Komrij mannen van en verdubbelt ital potentiële verbindingen. Twee films van James Scott James Scott (1941) volgde een schildersop leiding op de Slade School, maar was feite lijk veel meer in film geïnteresseerd. In ln*n maakte hij zijn eerste film, «The roei horse», gevolgd door onder meer een op merkelijke serie filmportretten van moderne kunstenaars. Na «Adult Fun» werkte hij onder meer samen in het «Berwick street collective». Kinderfilmhuis: En toch spring ik weer op de balk Een Tsjechische film uit 1972 in kleur en Nederlands ondertiteld van Karei Kachy- na, naar de roman van de Australische schrijver Allan Marshall. Woensdag 12 ja- zaaltje nuari 14.00 uur inde filmzaal van de divers Stadsschouwburg. Daarna is de film te zien i de ateliers en Kino Hemelpoort. Voor anderen vanaf 8 jaar. De kleine Adam wil net als zijn vader paar dentemmer worden. Zijn vader belooft hem dat als hij eenmaal op de bovenste balk van de omheining kan springen, hij hem rijden zal leren. Voor het zover komt, raakt de jon gen met kinderverlamming in het zieken huis. Na een tijdje is hij weer zover hers s, dat hij, op krukken weliswaar, naar huis doorzettingsvermogen is bewon- irdig en ook zijn plan paard te jden heeft hij niet opgégeven, hoe- Gaétano is een 7-mansformatie, die bestaat uit (zie foto) van links naar rechts staand: Michel: toetsen/zang; Tony: solo/slaggitaar; Richard: solo/ slaggitaar/zang; R. Congero: percus- sion/zang; (zittend) Maurits: lead- zang/percussion: Robin: bas/zang en Ronald: drums. De muziek die deze formatie speelt, bestaat uit nummers van Santana - Massada en uit eigen werk. Josef van den Berg gen: is he Josef van den Berg behoort tot de top oplossing van de Nederlandse poppenspelers, blijkt te z Hij laat in zijn spel zien dat poppen theater een visueel theatergenre bij uit stek is, dat geïnspireerd door de beel-. dende kunst en het theater, kan uit groeien tot een door kind en volwasse nen gerespekteerde kunstvorm. In «Het geheim van de toren», woensdag 19 januari om 14.30 uur te zien in de Studiozaal van de Stadsschouwburg, beeldt Jozef van den Berg figuren uit, zoals een koning die in een prachtige toren woont met een heel klein ven ster. Vanuit dat venster kijkt hij uit over de wereld. Jozef van den Berg is niet alleen geïnteresseerd in poppen, maar ook in mensen, waardoor een boeiend samenspel tussen pop en «iuuuuv mens ontstaat. Dat bleek duidelijk uit dat de zÖn v°rige produkties «Appeloog» en Ier zich '‘"’rft- Ier als manipulator en .’SXuXSX videozolder woensdag 5 januari av u.twcerzaal van het Kultureel trum te zien. Heer Stuiterbal, de produktie van poppenspeler n der Mieden, belichtte het le- ?al», een vrolij- -dwon- tto van - Alle ontwikkelingen ten spijt is het 1960 poppenspel steeds in het hokje van ckin8 poppen-zijn-voor-kinderen-en-dus-is- 1 nn‘ poppenspel-kindertheater» gedouwd. De erkenning als eigen kunstvorm is tot op heden uitgebleven. Aan het ein de van de jaren vijftig en beginjaren zestig zijn de eerste stappen gezet om zich aan de traditionele poppenkast te ontworstelen. Er werd naar andere materialen en vormen gezocht. Naast betrekkelijk realistische poppen kwa- -gebruiksvoorwerpen en zoge- objecten in zwang, vanwege "5r symbolische en beeldende J den. Daar komt bij traditionele onzichtbare vertelk steeds meer op de voorgrond begeef De poppenspeler als manipulator e ul u(_ belangrijkste pop van zijn eigen litións penkast. Een goed ksuele ontwikkeling was i lijnsel in de theaterzaal fde en in deze stem- Sentr ie film de opvatting nieuwe produktie van xotische alchemie is Otto van der Mieden b< ven van «Heer Stuiterb; ke klant die het liefst wat ongedv gen door het leven wil gaan. Otto der Mieden zoekt allerminst de anoni miteit van de «klassieke» poppenspe- Loneó'p'auï Ier. Hij laat af en toe een zwart gor- New York», dijntje voor zijn gezicht zakken om de a;» i,;; aandacht niet al te zeer op zijn eigen tatstrekken te laten vallen maar nog wat voor? gen over te houder die door hem tot leven gewe vertonen een welbewuste heid. Het zijn stuiterballen in ten, maar allemaal volgens hetzelfde patroon gemaakt, waarvan het pruil- lipje wel het belangrijkste kenmerk is. In de maand januari een stevig videopro gramma, waarin de aandacht wordt geves tigd op beeldende kunsttapes van «Art New York», een videomagazine dat 8 keer per jaar verschijnt en zich richt op musea, on derwijsinstellingen en videotheken. Het tijd schrift becommentarieert tentoonstellingen van recente beeldende kunst in New York. Nummer 13 van dit magazine gaat over de performance-art van Sam Hsiek, Robert Longo. Paul Tschinkel, regisseur van «Art Y;.k j, maakt wekelijks een muziekta- pe die hij uitzendt op de Public Access-ka- op zijn eigen bel van zijn stad. vallen maar In de tape «New York music New York» zijn eigen scheppin- optredens van de Swinging Madisons, mo- en. De stuiterballen, dleuze vetkuiven' en Pulsallama, vrolijke leven gewekt worden ketelnluzlek van een tienvrouws-band. De 6 optredens worden afgewisseld met korte Uï- eenvormig- terviews. Deze twee tapes zijn t.m. 16 janua- vele ma- rj Op aanvraag te zien op de videozolder van het Kultureel Sentrum, die voorzien is van zes koptelefoons,‘die op uw verzoek door de suppoost tevoorschijn worden getoverd. PHILIPS TELETEKST mi. 2095. Love’s onearten presentation w zeer Groot-Brittanni '1966 Woensdag 12 januari 20.30 uur in de film zaal van het Kultureel Sentrum. Love’s presentation is de eerste uit een serie van vier kunstfilms van James Scott. De centrale figuur is de kunstenaar David Hockney, die bezig is met het etsen van il lustraties op homoseksuele thema’s voor de luxe uitgave van de gedichten van de Griekse schrijver Cavafy door Editions Alecto. Het boek presenteert homoseks liefde als een niet opmerkelijker verschijnsel dan heteroseksuele liefde en in deze stem- Origi- ming ontmystificeert de f:,“ - Spades, dat etsen een soort exotische Break- voor ingewijden. Chance, history, art Groot-Brittannië, 1980. De film bestaat uit vijf op interviews met de performar Ann Bean en John McKeon rische Stuart Brisley, met c Donagh, de grafisch ontwerper van de S Pistols, Jamie Reid, en met de beeldhouv Jimmy Boyle, die in Glasgow een levens" ge gevangenisstraf uitzit vanw*~- Wat begon als een film over werd in plaats daarvan een subtil zoek naar de doordringende invk van op de huidige kunstpraktijk. 'd dat zich bezighoudt met de kwestie van de Olree, zingeving van ons bestaan. Kan liefde in Prin- zijn meest zuivere vorm bestaan, of moeten we ons tevreden stellen met de corruptie van het ideaal. Het antwoord van Komrij geeft weinig hoop. Donderdag 20, vrijdag 21 en zaterdag 22 ja nuari is de beurt aan Stichting Dansproduk- tie uit Amsterdam met het dansprogramma «Feuilleton», een gedurfd en fascinerend n programma in afleveringen naar een idee van dansers/choreografen Beppie Blankert i- en Pauline Daniels met muziek van Harry de Wit. Elke aflevering van «Feuilleton» zal het produkt zijn van verandering door de tijd die er tussen twee voorstellingen zit, Donderdag 6, vrijdag 7 en zaterdag 8 janua- door de afstand van één plek tot de vol- ri om 20.30 u. in de theaterzaal van het Kul- gende, doordat de spanning tussen een zaal tureel Sentrum, Midnight Mail by Amy en de buitenwereld telkens een andere is, Gale, met als ondertitel «It’s a dance scan- doordat ook de verhoudingen tussen de dal». Een theaterstuk over moderne dans, dansers niet dezelfde blijven, door Amerika, jeugdherinneringen en levenswij- zal de dans beïnvloed worden. i schreef voor Globe «Het luwelijk», gebaseerd op aman Verwahlverwandschaften roman toont de krachten van ing en afstoting tussen vier men- mannen en twee vrouwen o met een chemisch proces. maakt daar vier mannen van en v~' daarmee het aantal potentiële verbin. Naast een vergelijking met de rationele che mie vertoont het stuk pararellen met het al chemistische proces. Daarin trachtten de al chemisten tot een «chemisch huwelijk» te komen, de perfecte synthese tussen het mannelijke en het vrouwelijke. In zijn meest simpele vorm is dit meesterwerk van poëzie een symbolisch-romantisch liefdesverhaal, Wanneer je als kind (en ouder) op de hoogte wil blijven van wat er op het gebied van theater en film allemaal gebeurt in Tilburg, dan zou het wel eens kunnen zijn, dat het «leven» na school er druk bezet uit gaat zien. Zo langzaamaan heeft Til burg heel aan een «uitgaansmogelijkheden» te bieden. Naast instellingen als de Stadsschouwburg en het Kultureel Sentrum zijn er de laatste jaren meer plekken in de stad bijgekomen zoals poppentheater Sapperlipopet met z’n eigen theater- i*je jn de Dionysiusstraat; de ateliers van de Stichting Musische Vorming in „.verse wijken in de stad en de in november 1982 geopende kinderkino in de Heu- velpoort. Vrijdag 7 januari 20.15 uur Schouwburg- Dit seizoen geeft het dansechtpaar Alexandra Radius - Han Ebbelaar een aantal balletavonden, waarin zij de pas-de- deux dansen uit het Romantische Klassie ke Balletrepertoire: Les Sylphides, Esma- ralda, Zwanenmeer, Sleeping Beautv en Giselle. Het zal nauwelijks nodig zijn het paar Ra dius/Ebbelaar te introduceren. Zij dansen meer dan twintig jaar samen, een feit dat in 1979 werd gevierd met een internationaal balletgala in de Amsterdamse Stadsschouw burg, met een ballet dat Rudi van Dantzig speciaal voor hen maakte: «Voorbijge gaan», en met een boek over hun gezamen lijke carrière. Hun carrière begon in 1959 bij het Neder lands Dans Theater, waaraan zij negen jaar verbonden bleven, en waar Hans van Ma nen een twintigtal balletten voor hen maak te. Na een intermezzo van twee jaar bij het American Ballet Theatre te New York, keerden zij terug naar Nederland en naar het Nationale Ballet, waar zij de hoofdrol len dansten in tal van balletten van de Ne derlandse choreografen Rudi van Dantzig, Toer van Schayk en Hans van Manen. De pas-de-deux zullen worden afgewisseld met piano-intermezzi door de concertpianiste Regina Albrink, terwijl de acteur Gerard Heystee de verbindende teksten spreekt en de balletten toelicht. video opgenomen ~ance kunstenaars Mn en de legenda- gelat de schilderes Rit3 ook islan- iwege moord, r surrealisme, subtiel onder voeden er- Grote ontwikkeling Het kindertoneel in Nederland is de laatste jaren enorm ontwikkeld en zo als alles wat uitbundig groeit en bloeit is de kwaliteit vaak wisselend van aard. Gelukkig zijn er nog genoeg to neelgroepen die op een originele wijze de - laten we hopen niet alledaagse - problematiek op een behoorlijk tot zeer goed niveau weten te tillen. Een aantal van die opmerkelijke parels van het kindertoneel waren vorig jaar in het Kultureel Sentrum te zien. De voorstelling «Het orkest» bijvoorbeeld van de Kampense groep Lijn 9 en on langs de voorstelling «Kippevel» van de Maastrichtse groep «Sirkel». Het is jammer dat zo weinig kinderen de gang naar het Kultureel Sentrum maken. De toegangsprijs, slechts 3,50 is daarbij zeker een drempel, maar zou eigenlijk geen rol mogen spe len. Het is te hopen dat de verhuizing van het Kultureel Sentrum naar de Stadsschouwburg een toename van het jeugdige publiek betekent, want mis schien is de oude vertrouwde schouw burg voor de ouders - die toch in hoge mate het kulturele «uitgaansleven» van hun kinderen bepalen - een iets makkelijker te nemen kulturele «hin derpaal». Adressen Stadsschouwbur Bouwmeestérpl Het Kultureel ningsplein 1,0 Stichting Mus riaat, Kindertoneel Poppenspel in januari, kindertoneel in februari met een produktie van de Utrechtse groep De Bruine Boon op woensdag 23 februari om 14.00 uur in de theaterzaal van het Kultureel Sen trum. «Voor meer kleur» is de titel van hun voorstelling, die behalve een aan genaam verhaaltje, ook een boel edu- katiefs in zich heeft. In de voorstelling zie je dat je van de primaire kleuren rood, geel en blauw andere kleuren kunt maken. Er wordt ingegaan op het gebruik van kleuren, door kunstenaars en in het dagelijks leven. In de voor stelling wordt het maken van een schil derij getoond. Er is voortdurend spra ke van een visuele verandering in de- kor en kostuums, maar ook in menin- at'n' Is het een vergissing of juist een g dat de schilder kunstschilder blijkt te zijn? Is poppenspel een kin derachtige uitvlucht of een bruikbare theatervorm? Is de rare zangeres alleen maar raar of heeft ze net iets meer te vertellen dan een gewone mevrouw. De Bruine Boon gaat er bij het maken van kindertheater van uit dat tiet leren stellen van vragen voorafgaat aan het vinden van eigen kreatieve antwoor den. Een simpele, zij het in de uitwer king niet altijd eenvoudige basis voor het maken van kindertoneel. «Moeke en de dwaas». Hij weet per- fekt emoties te bespelen waardoor er opmerkelijk direkt vanuit de zaal ge reageerd wordt. Zijn kracht schuilt in het feit dat hij als theatermaker zijn publiek als zelfstandig denkend en ge lijkwaardig medespeler erkent en tege lijk weet mee te slepen in een span nend avontuur. Ook «Het geheim van de toren» belooft zo’n spannend avon tuur te worden. - twee afleveringen zal het theater- en filmgebeuren voor kin deren in Tilburg uit de doeken worden "daan. Deze week leest u alles over leater voor kinderen, volgende week i de film aan de beurt. I zult verbaasd staan over wat er alle maal op die gebieden voor kinderen te doen is. Misschien zult u zelf tot de conclusie komen dat het aanbod van passief «kijkgenot» op de T.V. eigen lijk maar magertjes is en het leuker is als kinderen zelf mee kunnen doen en het allemaal in het echt kunnen mee- Zeldzaam Het zeldzame is dat bovengenoemde orkestleden nu allemaal wéér in nieuwe orkest musiceren, m.u.v. Damhuis, wiens plaats is ingenomen door Cees Boot op sousafoon. Bij het 25-jarig bestaan van de Wool town Jazz Band werd er een optreden door deze «historische» Wooltown ge- Donderdag 13 januari geven en het enthousiasme was toen zo filmzaal van het Kultun groot dat men besloot met deze forma- Reê'e- geluid, montage en came - mieuw te gaan repeteren en een Luyken. Een kleurenfilm van D' 83.» formeren „«een Artiesten uit New York, Rotterdar rijs. Ondergrond hiervoor is een 4 van 27 meter lang en twee meter hoog waar- op de 22 kunstenaars staan afgebeeld. Elke Oude Stukken kunstenaar doet een performance van 4 mi- Jazz Band Origineel heeft nu een vijf- nuten. De performance is een dialoog, een blazers-bezetting die nodig is om de vergelijking, een afspiegeling of een a"<- Besehre,», .„.^„„.er, re kunnen ^,3^^ spelen zoals gezegd van Jelly Roll -r e Morton, maar ook van Duke Ellington en Gershwin. De stijl die nu gebracht wordt door Jazz Band Origineel is dus niet van dien aard dat men hoort dat "er weer een nieuw Dixielandorkest is opgericht zoals er al zo vele zijn. De stukken die nu gespeeld worden, zijn praktisch allemaal van tussen 1920- 1930 met als oudste een werk uit 1914. Alles zit véél geraffineerder in elkaar - met prachtige melodische akkoorden - vernunftige breaks - mooie tweestem mige fraseringen voor de twee trom petten - aangevuld en gedragen door dikwijls derde en vierstemmige- en door resp. clarinet-trombc sousafoon en ondersteund door zeer wisselende akkoordenschema’s via banjo en piano en ritmisch begeleid door de drums. Film van de Italiaanse regisseur Michelan gelo Antonioni uit 1952/58. Deze film in zwart-wit, die 105 minuten duurt, wordt door het Filmhuis Tilburg op vrijdag 7 en zaterdag 8 januari om 23.00 uur vertoond f in de filmzaal van de Stadsschouwburg, f MM Regie: Michelangelo Antonioni. Een ambitieuze actrice probeert door met W een rijke man te trouwen hogerop te komen. Maar haar succes wordt de ondergang van haar persoonlijkheid en gevoelens. Nieuwe relaties kan ze niet meer aanknopen. Er gaapt een diepe kloof tussen haar afkomst en de wereld waarin ze moeten leven. T I L B U R Deserto Rosso In de filmzaal van de Stadsschouwburg vertoont hel Filmhuis Tilburg van donder dag 6 tot en met woensdag 12 januari iedere avond (behalve zondag) om 20.30 uur de film «Deserto rosso-» van de Ita liaanse regisseur Michelangelo Antonioni uit 1964. De film duurt 120 minuten en is in kleur opgenomen. In deze eerste kleurenfilm van Antonioni staat een vrouw centraal die beheerst wordt door verveling en angst. Haar man, een elektrotechnisch ingenieur, zoekt de oor zaak van haar angsten in een auto-ongeluk dat ze eens heeft gehad. Hij ziet niet dat haar angsten worden veroorzaakt dooi de omgeving waarin ze leeft, het isolement waarin ze verkeert. Het vierde orgelconcert in de Petrus en Pauluskerk op maandagavond 10 ja nuari, zal verzorgd worden door Elly Kooiman. Zij stond reeds vorig seizoen geprogrammeerd, maar moest toen we gens ziekte verstek laten gaan. Elly Kooiman studeerde aan het Am sterdams Conservatorium bij Piet Kee en behaalde het einddiploma orgel met onderscheiding in 1969. Daarna stu deerde zij Franse muziek bij Marie- Claire Alain en daarna jaren bij Anton Heiler 1972 behaalde zij b< van Uitnemendheid, orgelwedstrijden te behaalde zij resp. een tweede en een eerste prijs. Zij concerteerde in vele landen van Europa. Van 1955 tot 1977 studeerde zij clavecimbel bij Gustac Leonhard. Zij is momenteel aan het Nederlands Instituut voor Kerkmuziek te Utrecht als orgeldocent verbonden. Het interessante programma vermeldt de namen van de Italiaan Frescobaldi, de Duitsers Bruhns en J.S. Bach en van een van haar leermeesters, de Oos tenrijker Heiller. Het concert begint om kwart over acht. Toen Thieu Scheepens zo’n 27 jaar geleden de nog steeds populaire Wooltown Jazz Band oprichtte, had hij zeker niet kunnen vermoe den dat hij op dit moment weer zijn trompet bespeelt en leider is van de Jazz Band Origineel. We gaan terug naar 1955; Thieu Scheepens kreeg het idee om een Dixielandorkest op te richten en zocht contact met Piet Vriens - nu nog steeds de leider van de Wool town Jazz Band - en van Jan Sche pens (niet zijn broer; slechts met twee e’s in zijn achternaam) en de eerste 3 orkestleden waren gevon den -• resp. twee trompetten en banjo. Daarna volgden nog Henk Huijsmans op piano, Fer Damhuis op bas, Jack Stouten op clarinet, Sally Kox op trombone, en Domy down, Buffalo Blue< van Vught op drums. Zo’n 30 stukken z” °‘*ctudeerd in het j De herkenning PEf. Een zéér geraffin een chromatische vijfstemmig gevolgd door een 16 maten apparte, maar werkelijk schitterende melodie. Voor de ecl luisteraars - van een stuk jazzmuziek met een aparte sound die met verve wordt gebracht, is er 9 januari a.s. om 16.00 uur een concert in café-herberg Den Hemel te Hilvarenbeek. Gratis toegang. urg Tilburg, Louis ilein 1,013-362033. 1Sentrum Tilburg, Ko- 013-436756. ig Musische Vorming, naai, Willem II-straat 29a, 434732/424093. Poppentheater Sapperlipopet, Diony siusstraat 1 la, 013-434427. Schoorvoetend volgen steeds meer buurtcentra met een speciaal program ma voor de jeugd. Een tot tevreden heid stemmende ontwikkeling die ech ter niet altijd parallel loopt met een rsteki 6rote publieke belangstelling. Dat is dat hij,” op krukken weliswaar, naar huis jarnmeT want kunstvormen als pop- kan. Zijn doorzettingsvermogen is bewon- perispel, kindertoneel en kinderfilm derenswaardig en ook zijn plan paard te verdienen het niet om letterlijk e kunnen rijden heeft hij niet opgegeven, hoe- guurlijk het kind van de rekenir wel één been volledig verlamd blijft. Na eni- zijn. Het Kultureel Sentrum er ge weken keiharde training (in ’t geheim) en Stadsschouwburg proberen al f =J" '"‘I een konseqnen. beleid ie voeren om j. voorbij. volwassenen - dat een stimulerende feedback kan geven aan theater- en filmmakers. De stimulerende initiatie ven van de overheid zijn in deze te ver waarlozen, tragisch genoeg. Het is daarom belangrijk dat de kinderen de weg weten te vinden naar de podia. Wijkkranten, de Tilburgse Koerier, de jna van het Kultureel t gratis maandblad van de Tilburgse kulturele instellingen - informeren belangstellenden over week- en maandprogramma’s van di verse instellingen. Dit artikeltje wil wat meer achtergrondinformatie geven ant en tevens een aantal aktiviteiten in ja- nuari en februari extra belichten. Eigen arrangementen Thieu Scheepens schrijft alle arrange menten zelf via originele pianopartijen en maakt verder het complete stuk af QXe, door zijn eigen nieuwe ideeën uit eigen A1"®t gedachtengang-improvisatie. We noemen hier een kleine keuze uit het repertoire van Jazz Band Orif: neel: Booga Boo, Queen of Sp Dead Man Blues, Chicago, Brea*- Tlues, Wolverine Blues, zijn gerepeteerd en in- ‘t laatste anderhalf iïïingsmelodie heet "ineerd stukje met -jge jntro> 1 tellende wn, B Zo’n 30 gestu jaar. vijf 16 ieze AL

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1983 | | pagina 17