r
düitUoovst
peprto
KULTUREEL SENTRUM
ÖC
30
TK
Theater en film voor kinderen
Jazz Band
Origineel:
de Oer-
Wooltown
ioi 'i 1111* 11 n
Merktapijt
Dansvoorstellingen Midnight
Mail en Feuilleton deze maand
voor een prikje
FiLMHUïS
5.
DE TILBURGSE KOERIER
Donderdag 6 januari 1983 pagina 17
183 pagina 16
Globe: Het Chemisch Huwelijk
luari om
Korvelseweg 203, Tilburg 436401
X8
Romantische
balletten
G
JEUGDMODE
KLEURENTELEVISIE
Gaétano
De liefdesbriefeen scène uit Fe
in
kir
IMS
Korvelseweg 203, Tilburg 436401
II-straat
A,
n
i uur
slaapvoorlichters'
de poor|[
Verbetert de woonsfeer
st. annaplein 16, tel. 430617
OOI
La signoria
senza camelie
Vierde
orgelconcert
in de Petrus
en Pauluskerk
Poppenspel en
kindertoneel
een tienvroin
n afgewisseld r
slaapwinkel
Schouwburgring 25, Tilburg - tel 422122
KOFFIEFILTER kopen
naar de SERVICE SHOP lopen
STOFZUIGERBUIS kopen
naar de SERVICE SHOP lopen
i ten s
in het
secreta-
013-
PHILIPS 66 cm
TELETEKST 2.695,-
af inrull KTV cnn
n.o.d. 6 jaar OUU,-
9 januari treedt de groep
iNO op in «Den Hemel» aan
l,r<>seweg 20 in Hilvarenbeek,
‘.30 u.
>nd
is
’lijk.
Verdeeld over
theater- en
theat
men ook
naamde i
de veel meer
mogelijkhede
traditionele
andere i*
tussen de
ir dat alles
2.095,- S
TECHNISCH BUREAU ft
JOOSEN BV M
BENELUXLAAN 61 - TILBURG
TELEFOON 013-670537
(OP KOOPAVOND GEOPEND)
tie opnieuw te gaan repeteren en een
nieuw orkest te gaan formeren met een
totaa nieuwe sound en repertoirekeuze
van zeèr oude stukken, voornamelijk
Jelly Roll Morton.
Korvelseweg 11"
^Parkeerplaats door
ri^'XndenXuk^he"
'"';n. Trots
n ouders
Gerrit Komrij
Chemisch Hi
Goethe’s ror
(1809). Die r
aantrekking
sen, twee
gelijkt ze
en fi-
ing te
en de
1 jaren
ren c
Huysmans, piano; Thieu Scheepers,
Jan Schepens, trompet; Domy van
rot, sousafoon, en Sally Kox, trombo-
en woensdag 12 jami
i de schouwburg-zaal.
.ikel. regisseur van
t wekelijks een
op de Public
;hte jazzliefhebbers - vooral
- van een stuk jazzr
aparte sound die met
ïbracht, is er
Zondag
GAÉTAI
de Tilburgst
aanvang 21.2
«Het Chemisch Huwelijk» wordt gespeeld
door Huib Rooijmans, Adriaan Ólree,
Kees Hulst, Pierre Bokma en Joost I
sen.
De regie is van Gerardjan Rijnders, decor
en kostuums worden verzorgd door Paul
Dinsdag II
20.15 uur in
Waarom de Slaapvoorlichter
uw donsdekbed
speciaaHpoyu maakt.
behaaglijk warm, de
ander juist prettig
koel. Slapen is dus ’n
persoonlijke zaak. En
de beste manier om
aan uw nachtrust te
komen, is de manier
die uw eigen lichaam
zelf kiest. Normale
dekbedden houden
daar geen rekening
mee. Voor u zijn ze te
warm. Of misschien
niet warm genoeg.
Daarom maakt uw
Slaapvoorlichter uw
eigen donsdekbed
speciaal voor u. Zoals
u het ’t liefst wilt.
Dank zij een sympathiek initiatief van de
Stichting Musische Vorming, wordt het
dansliefhebbers die in het bezit zijn van een
CJP, deze maand heel makkelijk gemaakt
om een tweetal zeer bijzondere voorstellin
gen te zien. Zij genieten bovenop hun CJP-
korting nog eens een extra reductie van
f2,50. De moeite waard om even pijlsnel
een CJP aan te schaffen bij het secreta
riaat van de Stichting Musische Vorming,
Willem II-straat 29a.
bij Marie-
nog eens twee
te Wenen. In
bovendien de Prijs
Bij internationale
Kiel en Bologna
De Jazz Band Origineel met v.l.n.r.: Henk 1‘
trompet orkestleider; Piet Vriens, banjo; J
Vugt, drums; Jack Stouten, klarinet; Cees Boot
ne.
Met een speciale
machine vult hij die
met echte,
nversneden dons.
Om u dat te
garanderen,
importeren de
Slaapvoorlichters het
zelf. Uw eigen
persoonlijke dekbed
voor uw eigen
persoonlijke
slaapkomfort.
Het kost u niets
maar natuurlijk
is ’t wel een stuk
beter. U zult er
jarenlang plezier van
hebben. Dat
garandeert de
Slaapvoorlichter u.
Watermill triangle
•- i 1983 20.30 uur in de
iireel Sentrum.
•mera: Edward
u> (inbeelden. - 1
tmenPa-
schilderij
sting t
i en twee vrouwen en ver-
chemisch proces. Komrij
mannen van en verdubbelt
ital potentiële verbindingen.
Twee films van James Scott
James Scott (1941) volgde een schildersop
leiding op de Slade School, maar was feite
lijk veel meer in film geïnteresseerd. In ln*n
maakte hij zijn eerste film, «The roei
horse», gevolgd door onder meer een op
merkelijke serie filmportretten van moderne
kunstenaars. Na «Adult Fun» werkte hij
onder meer samen in het «Berwick street
collective».
Kinderfilmhuis:
En toch spring ik
weer op de balk
Een Tsjechische film uit 1972 in kleur en
Nederlands ondertiteld van Karei Kachy-
na, naar de roman van de Australische
schrijver Allan Marshall. Woensdag 12 ja- zaaltje
nuari 14.00 uur inde filmzaal van de divers
Stadsschouwburg. Daarna is de film te zien
i de ateliers en Kino Hemelpoort. Voor
anderen vanaf 8 jaar.
De kleine Adam wil net als zijn vader paar
dentemmer worden. Zijn vader belooft hem
dat als hij eenmaal op de bovenste balk van
de omheining kan springen, hij hem rijden
zal leren. Voor het zover komt, raakt de jon
gen met kinderverlamming in het zieken
huis. Na een tijdje is hij weer zover hers
s, dat hij, op krukken weliswaar, naar huis
doorzettingsvermogen is bewon-
irdig en ook zijn plan paard te
jden heeft hij niet opgégeven, hoe-
Gaétano is een 7-mansformatie, die
bestaat uit (zie foto) van links naar
rechts staand: Michel: toetsen/zang;
Tony: solo/slaggitaar; Richard: solo/
slaggitaar/zang; R. Congero: percus-
sion/zang; (zittend) Maurits: lead-
zang/percussion: Robin: bas/zang en
Ronald: drums.
De muziek die deze formatie speelt,
bestaat uit nummers van Santana -
Massada en uit eigen werk.
Josef van den Berg gen: is he
Josef van den Berg behoort tot de top oplossing
van de Nederlandse poppenspelers, blijkt te z
Hij laat in zijn spel zien dat poppen
theater een visueel theatergenre bij uit
stek is, dat geïnspireerd door de beel-.
dende kunst en het theater, kan uit
groeien tot een door kind en volwasse
nen gerespekteerde kunstvorm. In
«Het geheim van de toren», woensdag
19 januari om 14.30 uur te zien in de
Studiozaal van de Stadsschouwburg,
beeldt Jozef van den Berg figuren uit,
zoals een koning die in een prachtige
toren woont met een heel klein ven
ster. Vanuit dat venster kijkt hij uit
over de wereld. Jozef van den Berg is
niet alleen geïnteresseerd in poppen,
maar ook in mensen, waardoor een
boeiend samenspel tussen pop en
«iuuuuv mens ontstaat. Dat bleek duidelijk uit
dat de zÖn v°rige produkties «Appeloog» en
Ier zich
'‘"’rft-
Ier als manipulator en
.’SXuXSX videozolder
woensdag 5 januari
av u.twcerzaal van het Kultureel
trum te zien. Heer Stuiterbal, de
produktie van poppenspeler
n der Mieden, belichtte het le-
?al», een vrolij-
-dwon-
tto van
- Alle ontwikkelingen ten spijt is het
1960 poppenspel steeds in het hokje van
ckin8 poppen-zijn-voor-kinderen-en-dus-is-
1 nn‘ poppenspel-kindertheater» gedouwd.
De erkenning als eigen kunstvorm is
tot op heden uitgebleven. Aan het ein
de van de jaren vijftig en beginjaren
zestig zijn de eerste stappen gezet om
zich aan de traditionele poppenkast te
ontworstelen. Er werd naar andere
materialen en vormen gezocht. Naast
betrekkelijk realistische poppen kwa-
-gebruiksvoorwerpen en zoge-
objecten in zwang, vanwege
"5r symbolische en beeldende
J den. Daar komt bij
traditionele onzichtbare vertelk
steeds meer op de voorgrond begeef
De poppenspeler als manipulator e
ul u(_ belangrijkste pop van zijn eigen
litións penkast. Een goed
ksuele ontwikkeling was i
lijnsel in de theaterzaal
fde en in deze stem- Sentr
ie film de opvatting nieuwe produktie van
xotische alchemie is Otto van der Mieden b<
ven van «Heer Stuiterb;
ke klant die het liefst wat ongedv
gen door het leven wil gaan. Otto
der Mieden zoekt allerminst de anoni
miteit van de «klassieke» poppenspe- Loneó'p'auï
Ier. Hij laat af en toe een zwart gor- New York»,
dijntje voor zijn gezicht zakken om de a;» i,;;
aandacht niet al te zeer op zijn eigen
tatstrekken te laten vallen maar
nog wat voor?
gen over te houder
die door hem tot leven gewe
vertonen een welbewuste
heid. Het zijn stuiterballen in
ten, maar allemaal volgens hetzelfde
patroon gemaakt, waarvan het pruil-
lipje wel het belangrijkste kenmerk is.
In de maand januari een stevig videopro
gramma, waarin de aandacht wordt geves
tigd op beeldende kunsttapes van «Art New
York», een videomagazine dat 8 keer per
jaar verschijnt en zich richt op musea, on
derwijsinstellingen en videotheken. Het tijd
schrift becommentarieert tentoonstellingen
van recente beeldende kunst in New York.
Nummer 13 van dit magazine gaat over de
performance-art van Sam Hsiek, Robert
Longo. Paul Tschinkel, regisseur van «Art
Y;.k j, maakt wekelijks een muziekta-
pe die hij uitzendt op de Public Access-ka-
op zijn eigen bel van zijn stad.
vallen maar In de tape «New York music New York»
zijn eigen scheppin- optredens van de Swinging Madisons, mo-
en. De stuiterballen, dleuze vetkuiven' en Pulsallama, vrolijke
leven gewekt worden ketelnluzlek van een tienvrouws-band. De
6 optredens worden afgewisseld met korte Uï-
eenvormig- terviews. Deze twee tapes zijn t.m. 16 janua-
vele ma- rj Op aanvraag te zien op de videozolder van
het Kultureel Sentrum, die voorzien is van
zes koptelefoons,‘die op uw verzoek door de
suppoost tevoorschijn worden getoverd.
PHILIPS
TELETEKST
mi. 2095.
Love’s
onearten presentation
w zeer
Groot-Brittanni '1966
Woensdag 12 januari 20.30 uur in de film
zaal van het Kultureel Sentrum.
Love’s presentation is de eerste uit een serie
van vier kunstfilms van James Scott. De
centrale figuur is de kunstenaar David
Hockney, die bezig is met het etsen van il
lustraties op homoseksuele thema’s voor de
luxe uitgave van de gedichten van de
Griekse schrijver Cavafy door Editions
Alecto. Het boek presenteert homoseks
liefde als een niet opmerkelijker verschijnsel
dan heteroseksuele liefde en in deze stem-
Origi- ming ontmystificeert de f:,“ -
Spades, dat etsen een soort exotische
Break- voor ingewijden.
Chance,
history, art
Groot-Brittannië, 1980.
De film bestaat uit vijf op
interviews met de performar
Ann Bean en John McKeon
rische Stuart Brisley, met c
Donagh, de grafisch ontwerper van de S
Pistols, Jamie Reid, en met de beeldhouv
Jimmy Boyle, die in Glasgow een levens"
ge gevangenisstraf uitzit vanw*~-
Wat begon als een film over
werd in plaats daarvan een subtil
zoek naar de doordringende invk
van op de huidige kunstpraktijk.
'd dat zich bezighoudt met de kwestie van de
Olree, zingeving van ons bestaan. Kan liefde in
Prin- zijn meest zuivere vorm bestaan, of moeten
we ons tevreden stellen met de corruptie
van het ideaal. Het antwoord van Komrij
geeft weinig hoop.
Donderdag 20, vrijdag 21 en zaterdag 22 ja
nuari is de beurt aan Stichting Dansproduk-
tie uit Amsterdam met het dansprogramma
«Feuilleton», een gedurfd en fascinerend
n programma in afleveringen naar een idee
van dansers/choreografen Beppie Blankert
i- en Pauline Daniels met muziek van Harry
de Wit. Elke aflevering van «Feuilleton» zal
het produkt zijn van verandering door de
tijd die er tussen twee voorstellingen zit,
Donderdag 6, vrijdag 7 en zaterdag 8 janua- door de afstand van één plek tot de vol-
ri om 20.30 u. in de theaterzaal van het Kul- gende, doordat de spanning tussen een zaal
tureel Sentrum, Midnight Mail by Amy en de buitenwereld telkens een andere is,
Gale, met als ondertitel «It’s a dance scan- doordat ook de verhoudingen tussen de
dal». Een theaterstuk over moderne dans, dansers niet dezelfde blijven, door
Amerika, jeugdherinneringen en levenswij- zal de dans beïnvloed worden.
i schreef voor Globe «Het
luwelijk», gebaseerd op
aman Verwahlverwandschaften
roman toont de krachten van
ing en afstoting tussen vier men-
mannen en twee vrouwen
o met een chemisch proces.
maakt daar vier mannen van en v~'
daarmee het aantal potentiële verbin.
Naast een vergelijking met de rationele che
mie vertoont het stuk pararellen met het al
chemistische proces. Daarin trachtten de al
chemisten tot een «chemisch huwelijk» te
komen, de perfecte synthese tussen het
mannelijke en het vrouwelijke. In zijn meest
simpele vorm is dit meesterwerk van poëzie
een symbolisch-romantisch liefdesverhaal,
Wanneer je als kind (en ouder) op de hoogte wil blijven van wat er op het gebied
van theater en film allemaal gebeurt in Tilburg, dan zou het wel eens kunnen zijn,
dat het «leven» na school er druk bezet uit gaat zien. Zo langzaamaan heeft Til
burg heel aan een «uitgaansmogelijkheden» te bieden. Naast instellingen als de
Stadsschouwburg en het Kultureel Sentrum zijn er de laatste jaren meer plekken
in de stad bijgekomen zoals poppentheater Sapperlipopet met z’n eigen theater-
i*je jn de Dionysiusstraat; de ateliers van de Stichting Musische Vorming in
„.verse wijken in de stad en de in november 1982 geopende kinderkino in de Heu-
velpoort.
Vrijdag 7 januari 20.15 uur Schouwburg-
Dit seizoen geeft het dansechtpaar
Alexandra Radius - Han Ebbelaar een
aantal balletavonden, waarin zij de pas-de-
deux dansen uit het Romantische Klassie
ke Balletrepertoire: Les Sylphides, Esma-
ralda, Zwanenmeer, Sleeping Beautv en
Giselle.
Het zal nauwelijks nodig zijn het paar Ra
dius/Ebbelaar te introduceren. Zij dansen
meer dan twintig jaar samen, een feit dat in
1979 werd gevierd met een internationaal
balletgala in de Amsterdamse Stadsschouw
burg, met een ballet dat Rudi van Dantzig
speciaal voor hen maakte: «Voorbijge
gaan», en met een boek over hun gezamen
lijke carrière.
Hun carrière begon in 1959 bij het Neder
lands Dans Theater, waaraan zij negen jaar
verbonden bleven, en waar Hans van Ma
nen een twintigtal balletten voor hen maak
te. Na een intermezzo van twee jaar bij het
American Ballet Theatre te New York,
keerden zij terug naar Nederland en naar
het Nationale Ballet, waar zij de hoofdrol
len dansten in tal van balletten van de Ne
derlandse choreografen Rudi van Dantzig,
Toer van Schayk en Hans van Manen. De
pas-de-deux zullen worden afgewisseld met
piano-intermezzi door de concertpianiste
Regina Albrink, terwijl de acteur Gerard
Heystee de verbindende teksten spreekt en
de balletten toelicht.
video opgenomen
~ance kunstenaars
Mn en de legenda- gelat
de schilderes Rit3 ook
islan-
iwege moord,
r surrealisme,
subtiel onder
voeden er-
Grote ontwikkeling
Het kindertoneel in Nederland is de
laatste jaren enorm ontwikkeld en zo
als alles wat uitbundig groeit en bloeit
is de kwaliteit vaak wisselend van
aard. Gelukkig zijn er nog genoeg to
neelgroepen die op een originele wijze
de - laten we hopen niet alledaagse -
problematiek op een behoorlijk tot
zeer goed niveau weten te tillen. Een
aantal van die opmerkelijke parels van
het kindertoneel waren vorig jaar in
het Kultureel Sentrum te zien. De
voorstelling «Het orkest» bijvoorbeeld
van de Kampense groep Lijn 9 en on
langs de voorstelling «Kippevel» van
de Maastrichtse groep «Sirkel».
Het is jammer dat zo weinig kinderen
de gang naar het Kultureel Sentrum
maken. De toegangsprijs, slechts
3,50 is daarbij zeker een drempel,
maar zou eigenlijk geen rol mogen spe
len. Het is te hopen dat de verhuizing
van het Kultureel Sentrum naar de
Stadsschouwburg een toename van het
jeugdige publiek betekent, want mis
schien is de oude vertrouwde schouw
burg voor de ouders - die toch in hoge
mate het kulturele «uitgaansleven»
van hun kinderen bepalen - een iets
makkelijker te nemen kulturele «hin
derpaal».
Adressen
Stadsschouwbur
Bouwmeestérpl
Het Kultureel
ningsplein 1,0
Stichting Mus
riaat,
Kindertoneel
Poppenspel in januari, kindertoneel in
februari met een produktie van de
Utrechtse groep De Bruine Boon op
woensdag 23 februari om 14.00 uur in
de theaterzaal van het Kultureel Sen
trum. «Voor meer kleur» is de titel van
hun voorstelling, die behalve een aan
genaam verhaaltje, ook een boel edu-
katiefs in zich heeft. In de voorstelling
zie je dat je van de primaire kleuren
rood, geel en blauw andere kleuren
kunt maken. Er wordt ingegaan op het
gebruik van kleuren, door kunstenaars
en in het dagelijks leven. In de voor
stelling wordt het maken van een schil
derij getoond. Er is voortdurend spra
ke van een visuele verandering in de-
kor en kostuums, maar ook in menin-
at'n' Is het een vergissing of juist een
g dat de schilder kunstschilder
blijkt te zijn? Is poppenspel een kin
derachtige uitvlucht of een bruikbare
theatervorm? Is de rare zangeres alleen
maar raar of heeft ze net iets meer te
vertellen dan een gewone mevrouw.
De Bruine Boon gaat er bij het maken
van kindertheater van uit dat tiet leren
stellen van vragen voorafgaat aan het
vinden van eigen kreatieve antwoor
den. Een simpele, zij het in de uitwer
king niet altijd eenvoudige basis voor
het maken van kindertoneel.
«Moeke en de dwaas». Hij weet per-
fekt emoties te bespelen waardoor er
opmerkelijk direkt vanuit de zaal ge
reageerd wordt. Zijn kracht schuilt in
het feit dat hij als theatermaker zijn
publiek als zelfstandig denkend en ge
lijkwaardig medespeler erkent en tege
lijk weet mee te slepen in een span
nend avontuur. Ook «Het geheim van
de toren» belooft zo’n spannend avon
tuur te worden.
- twee afleveringen zal
het theater- en filmgebeuren voor kin
deren in Tilburg uit de doeken worden
"daan. Deze week leest u alles over
leater voor kinderen, volgende week
i de film aan de beurt.
I zult verbaasd staan over wat er alle
maal op die gebieden voor kinderen te
doen is. Misschien zult u zelf tot de
conclusie komen dat het aanbod van
passief «kijkgenot» op de T.V. eigen
lijk maar magertjes is en het leuker is
als kinderen zelf mee kunnen doen en
het allemaal in het echt kunnen mee-
Zeldzaam
Het zeldzame is dat bovengenoemde
orkestleden nu allemaal wéér in
nieuwe orkest musiceren, m.u.v.
Damhuis, wiens plaats is ingenomen
door Cees Boot op sousafoon.
Bij het 25-jarig bestaan van de Wool
town Jazz Band werd er een optreden
door deze «historische» Wooltown ge- Donderdag 13 januari
geven en het enthousiasme was toen zo filmzaal van het Kultun
groot dat men besloot met deze forma- Reê'e- geluid, montage en came
- mieuw te gaan repeteren en een Luyken. Een kleurenfilm van D'
83.» formeren „«een
Artiesten uit New York, Rotterdar
rijs. Ondergrond hiervoor is een 4
van 27 meter lang en twee meter hoog waar-
op de 22 kunstenaars staan afgebeeld. Elke
Oude Stukken kunstenaar doet een performance van 4 mi-
Jazz Band Origineel heeft nu een vijf- nuten. De performance is een dialoog, een
blazers-bezetting die nodig is om de vergelijking, een afspiegeling of een a"<-
Besehre,», .„.^„„.er, re kunnen ^,3^^
spelen zoals gezegd van Jelly Roll -r e
Morton, maar ook van Duke Ellington
en Gershwin. De stijl die nu gebracht
wordt door Jazz Band Origineel is dus
niet van dien aard dat men hoort dat
"er weer een nieuw Dixielandorkest is
opgericht zoals er al zo vele zijn. De
stukken die nu gespeeld worden, zijn
praktisch allemaal van tussen 1920-
1930 met als oudste een werk uit 1914.
Alles zit véél geraffineerder in elkaar -
met prachtige melodische akkoorden -
vernunftige breaks - mooie tweestem
mige fraseringen voor de twee trom
petten - aangevuld en gedragen door
dikwijls derde en vierstemmige-
en door resp. clarinet-trombc
sousafoon en ondersteund door zeer
wisselende akkoordenschema’s via
banjo en piano en ritmisch begeleid
door de drums.
Film van de Italiaanse regisseur Michelan
gelo Antonioni uit 1952/58. Deze film in
zwart-wit, die 105 minuten duurt, wordt
door het Filmhuis Tilburg op vrijdag 7 en
zaterdag 8 januari om 23.00 uur vertoond f
in de filmzaal van de Stadsschouwburg, f MM
Regie: Michelangelo Antonioni.
Een ambitieuze actrice probeert door met W
een rijke man te trouwen hogerop te komen.
Maar haar succes wordt de ondergang van
haar persoonlijkheid en gevoelens. Nieuwe
relaties kan ze niet meer aanknopen. Er
gaapt een diepe kloof tussen haar afkomst
en de wereld waarin ze moeten leven.
T I L B U R
Deserto Rosso
In de filmzaal van de Stadsschouwburg
vertoont hel Filmhuis Tilburg van donder
dag 6 tot en met woensdag 12 januari
iedere avond (behalve zondag) om 20.30
uur de film «Deserto rosso-» van de Ita
liaanse regisseur Michelangelo Antonioni
uit 1964.
De film duurt 120 minuten en is in kleur
opgenomen.
In deze eerste kleurenfilm van Antonioni
staat een vrouw centraal die beheerst wordt
door verveling en angst. Haar man, een
elektrotechnisch ingenieur, zoekt de oor
zaak van haar angsten in een auto-ongeluk
dat ze eens heeft gehad. Hij ziet niet dat
haar angsten worden veroorzaakt dooi de
omgeving waarin ze leeft, het isolement
waarin ze verkeert.
Het vierde orgelconcert in de Petrus en
Pauluskerk op maandagavond 10 ja
nuari, zal verzorgd worden door Elly
Kooiman. Zij stond reeds vorig seizoen
geprogrammeerd, maar moest toen we
gens ziekte verstek laten gaan.
Elly Kooiman studeerde aan het Am
sterdams Conservatorium bij Piet Kee
en behaalde het einddiploma orgel met
onderscheiding in 1969. Daarna stu
deerde zij Franse muziek bij Marie-
Claire Alain en daarna
jaren bij Anton Heiler
1972 behaalde zij b<
van Uitnemendheid,
orgelwedstrijden te
behaalde zij resp. een tweede en een
eerste prijs. Zij concerteerde in vele
landen van Europa. Van 1955 tot 1977
studeerde zij clavecimbel bij Gustac
Leonhard. Zij is momenteel aan het
Nederlands Instituut voor Kerkmuziek
te Utrecht als orgeldocent verbonden.
Het interessante programma vermeldt
de namen van de Italiaan Frescobaldi,
de Duitsers Bruhns en J.S. Bach en
van een van haar leermeesters, de Oos
tenrijker Heiller.
Het concert begint om kwart over
acht.
Toen Thieu Scheepens zo’n 27 jaar
geleden de nog steeds populaire
Wooltown Jazz Band oprichtte,
had hij zeker niet kunnen vermoe
den dat hij op dit moment weer zijn
trompet bespeelt en leider is van de
Jazz Band Origineel.
We gaan terug naar 1955; Thieu
Scheepens kreeg het idee om een
Dixielandorkest op te richten en
zocht contact met Piet Vriens - nu
nog steeds de leider van de Wool
town Jazz Band - en van Jan Sche
pens (niet zijn broer; slechts met
twee e’s in zijn achternaam) en de
eerste 3 orkestleden waren gevon
den -• resp. twee trompetten en
banjo. Daarna volgden nog Henk
Huijsmans op piano, Fer Damhuis
op bas, Jack Stouten op clarinet,
Sally Kox op trombone, en Domy down, Buffalo Blue<
van Vught op drums. Zo’n 30 stukken z”
°‘*ctudeerd in het
j De herkenning
PEf. Een zéér geraffin
een chromatische vijfstemmig
gevolgd door een 16 maten
apparte, maar werkelijk schitterende
melodie.
Voor de ecl
luisteraars - van een stuk jazzmuziek
met een aparte sound die met verve
wordt gebracht, is er 9 januari a.s. om
16.00 uur een concert in café-herberg
Den Hemel te Hilvarenbeek. Gratis
toegang.
urg Tilburg, Louis
ilein 1,013-362033.
1Sentrum Tilburg, Ko-
013-436756.
ig Musische Vorming,
naai, Willem II-straat 29a,
434732/424093.
Poppentheater Sapperlipopet, Diony
siusstraat 1 la, 013-434427.
Schoorvoetend volgen steeds meer
buurtcentra met een speciaal program
ma voor de jeugd. Een tot tevreden
heid stemmende ontwikkeling die ech
ter niet altijd parallel loopt met een
rsteki 6rote publieke belangstelling. Dat is
dat hij,” op krukken weliswaar, naar huis jarnmeT want kunstvormen als pop-
kan. Zijn doorzettingsvermogen is bewon- perispel, kindertoneel en kinderfilm
derenswaardig en ook zijn plan paard te verdienen het niet om letterlijk e
kunnen rijden heeft hij niet opgegeven, hoe- guurlijk het kind van de rekenir
wel één been volledig verlamd blijft. Na eni- zijn. Het Kultureel Sentrum er
ge weken keiharde training (in ’t geheim) en Stadsschouwburg proberen al
f =J" '"‘I een konseqnen. beleid ie voeren om
j.
voorbij. volwassenen - dat een stimulerende
feedback kan geven aan theater- en
filmmakers. De stimulerende initiatie
ven van de overheid zijn in deze te ver
waarlozen, tragisch genoeg. Het is
daarom belangrijk dat de kinderen de
weg weten te vinden naar de podia.
Wijkkranten, de Tilburgse Koerier, de
jna van het Kultureel
t gratis maandblad van
de Tilburgse kulturele instellingen -
informeren belangstellenden over
week- en maandprogramma’s van di
verse instellingen. Dit artikeltje wil
wat meer achtergrondinformatie geven
ant en tevens een aantal aktiviteiten in ja-
nuari en februari extra belichten.
Eigen arrangementen
Thieu Scheepens schrijft alle arrange
menten zelf via originele pianopartijen
en maakt verder het complete stuk af QXe,
door zijn eigen nieuwe ideeën uit eigen A1"®t
gedachtengang-improvisatie.
We noemen hier een kleine keuze uit
het repertoire van Jazz Band Orif:
neel: Booga Boo, Queen of Sp
Dead Man Blues, Chicago, Brea*-
Tlues, Wolverine Blues,
zijn gerepeteerd en in-
‘t laatste anderhalf
iïïingsmelodie heet
"ineerd stukje met
-jge jntro>
1 tellende
wn, B
Zo’n 30
gestu
jaar.
vijf
16
ieze
AL