r viel niet altijd op 25 december Natuurlijke kerstversieringen A 1 f f'*^^*T*^ gebeuren ft'i in plaats van heidens Kerkelijk hoogfeest kwam .-::ï j VAN DE OS EN DE EZEL r DE TILBURGSE KOERIER Woensdag 22 december 1982 pagina 19 982 pagina 18 Kerstmis vaak op bergen, die meestal drie niveaus omvatten, gesteld de b g is. D, ;n. verspreidt het zich via de missionaris; e kleine vroegen: hemel en aarde christenen: jkt dat het door de «hele» wereld om- fleu- voor gen van gebeurde aan de feestdi dom, gesyn beeld door Door deze Takken met bessen, en Eucalypti gezet, anders voorkomt /ergeten. hiermee emel de aarde, in de horizon. dat er nu Daarom op pad te groengelakt draad emend raad imen /ikkeldraad t lint shalen, mandjes zij niet prpfett Os en Isaias en hun dor zijn ze dan mine hebbers is in t t roos (Helleborus) te koop. zo’n plant langzaam worden aan een lage tempert het is en blijft een tuinplant. l ip. Alle levende materialen - behalve open bloemen - mogen worden be sproeid. Dit komt de natuurlijke n““- righeid ten goede. Dat geldt ook de kerstboom, met of zonder kluit. mistletoe, pepers tus moeten in water worden rs verdrogen ze voortijdig. langt i een heerlijk begin tijd om allerlei k kopen, want ror maal geen keus in een plastic? En op 'n dag had het jongetje het gevon den. Hij keek heel ver weg. Hij zag de horizon. De einder waar de hemel de aarde raakte. Daar kon je dus de klim naar de hemel beginnen. Daar raakte immers de hemel de aarde. En samen gingen ze op pad. Het jon getje met zijn zusje. Uren en uren liepen ze. Dagen lang. Maar de plek waar de hemel de aarde raakt, vonden ze niet. Doodvermoeid en teleurgesteld vielen zij ergens langs de weg in slaap. Toch raakt ergens de hemel d Niet op het snijpunt van d« hl Niet aan de einder. Het snijpunt het bruggehoofd het raakpunt van noemen wij r' - - Kerstmis. In Christus namelijk werden hemel en Goden mens tijd en eeuwigheid met elkaar verbon- Anderen daarentegen menen dat de datering van de wereldschepping en de ontvangenis op 25 maart met zich meebracht dat de geboorte van Jezus laatst werd op 25 december. En er meer interpretaties. Hoe dan iar men het wel over eens e zijn, is dat men het kerstfeest mag beschouwen als plaatsvervan- van het Romeinse feest der Satur- „c.a dat gevierd werd van 17 tot 20 december noch als plaatsvervanger van het Germaanse Joelfeest. Nogal wat plaatselijke gebruiken zouden daar anders gemakkelijk aanleiding toe kunnen geven. Kerstboom ge F Een van die gebruiken is de kerst- vj^dJ boom. In onze christelijke cultuur srstboom geassocieerd met an Jezus. Oo 1 ‘•’i mandjes, aan- terialen is, kamerazalea, i viooltje, cy- voorkeur in de Kerstkribbe De meest gekende traditie is ongetwij feld deze van het opstellen van kerst stal of kerstkril thuis. Kribben Gockerell definiër bouwde figuren een kunstig ontw landschap; mees,, grot of ruïne. Onderwerpen voor ma’s uit de kerstcyclus, nen met de openbaring aan Mar gevolgd van de tocht door de net zoeken naar een hert boorte van Jezus zelf, aan de herders en tenslotte de aan ding door de drie koningen en de ders. Het gebruik van kerstspel en kerst' be zijn meer dan waarschijnlijk staan uit de drang om h<_i letterden'-1 Hulpmiddelen kransmodel van g groengelakt bloer enkele kramm"" een klosje wik^v.. steekschuim kaarsenhouders watervast bakjes, scl kaarsen Bijmaterialen (levend) - van tevoren kopen veenmos (om in te planten) IJslands mos (vochtig) sparre-of dennegroen mostakken (Larix) Het kindje Jezus mag dan wel geboren zijn in het jaar nul, toch zijn we nog maar aan de 1.628ste viering van Kerstmis op 25 december toe. Het is inderdaad zo dat Kerstmis pas in 354 voor het eerst gevierd werd op deze datum, en dit te Rome. Daarvoor gebeurde dat op 6 januari, een tradi tie die nu nog in bepaalde landen zoals Armenië doorleeft. Een verklaring voor deze verschuiving van de datum ligt in het feit dat Kerstmis, zoals overigens zovele andere kerkelijke feesten, in de plaats kwam van een oorspronkelijk heidens gebeuren. Dit heeft tot gevolg gehad dat heel wat zogenaamde niet-christelijke gebruiken nog steeds een wezenlijke plaats innemen in het hele kerstgebeuren. Zoals de kerstboom bijvoorbeeld, zinne beeld van het nieuwe leven. 25 december Het feest van Kerstmis mag dan nog zo nauw verbonden zijn met de ge- mcc[ boorte van Jezus, zoals zovele andere kerkelijke feesten vervangt het dus in £jj'n feite een heidens feest. w6aa, Vanouds werd de verschijning van Je- schijnt te zijn, is d zus op aarde immers op zes januari njet mag béschouv (Epiphanie) gevierd. Volgens sommige ger va bronnen gebeurde de verplaatsing na]ja naar 25 december onder invloed van de Romeinse kalender. Op die dag vierden zij de «dies invicti solis» (de dag van de overwonnen zonnegod) en waar tegenover men Jezus als de «zon der gerechtigheid» en het «licht der wereld» stelde. aasfeest achter igzaarn maar zeker gekl ■De adventskrans Ker lat is potchrysanten, Kaaps hoog claam en begonia - bij in te kleuren wit of rood. Snijbloemen kunnen pas kort van te voren worden gekocht. Voor een tafel- stuk met witte chrysanten kan, de on dergrond wel vooraf worden gemaakt. Dat scheelt werk in de drukke dagen vlak voor de kerst. I lin8 Franciscus Tot diep in de 19de eeuw gold de heili ge Franciscus van Assisi als de «uit- van die gebruiken is de kerst- vinder* van de kerstkribbe. De overle- n. In onze christelijke cultuur vering wil dat hij in 1223 in het bos wordt de kerstboom geassocieerd met van Greccio een houten kribbe met de geboorte van Jezus. Oorspronkelijk voerdertrog bouwde en voor zijn kerst- werd echter de link gelegd naar de le- nachtpreek een levende os en ezel mee- vensboom en het rotsvast vertrouwen tracht. in de steeds weer ontluikende natuur. Zijn volgelingen vierden in de daarop- De betekenis van de kerstboom is dan volgende tijden het kerstfeest naar dit ook verwant met die van de meiboom, voorbeeld. Volgens de heilige Bona- De kerstboom vindt zijn oorsprong in ventura in zijn Franciscus-biografie Europa en het Midden-Oosten. In on- genas het stro uit de kribbe de dieren midden, dan zijn ze streken werd hij ingevoerd uit het en wendde besmettelijke ziekten (epi- hoge noorden omstreeks de 15de eeuw, demieën) af. Zelf maken Het zou echter nog tot ongeveer 1900 Deze voorstelling is foutief. Franciscus r- v duren vooraleer het een algemeen ge- is niet de uitvinder van de kerstkribbe. J “T”’ voora' in nonnenkloosters waarbij een kerstfeest ln kerken en kloosters °Pge‘ kan ze ook eens anders verwerken of gen van liederen gewiegd werd. Het De grote verdienste van Franciscus is LaaTsen^gr^p^ moeten hebben om te kunnen bran- lyptusblad óf kamerazalea- Het óórdeel van zulke llluslakJLCII ^allA, lezende hulst ^unnen worden gekocht en bovendien krifi mder duur. Voor de hef- denneappels Kamerplanten in een schaal ™7(k^^ KonheS (Eucalyptus’ Ruscus’ Kerststerren zijn zeer goed houdbare moet z0’n plant langzaam worden ge- pepers, dadeis. Eucalyptusknoppen kamerplanten en ze zijn niet duur, wend aan een lage temperatuur, want skimmia (bloemknopjes) Haal ze eens voorzichtig uit hun pot en het is en blijft een tuinplant. mistletoe (een bosje met een strik) plant ze in een schaal of mand. Com-. Hyacinten met bol (de knoppen Tijdig inkopen mogen nj„>. ginella). Drie kerststerren bij elkaar in Zodra het sinterklaasfeest achter de Planten voor schalen en i verschillende kleuren, met rode, roze rug 's komt men langzaam maar zeker gekleed met kerstmaterial en crèmekleurige schutbladeren, kun- in kerststemming. De adventskrans Kerstster, kerstroos, nen heel mooi staan. Eenzelfde feeste- hangt inmiddels in de kamer en dat is potchrysanten, Kaaps lijke combinatie maakt men van een een heerlijk begin. Het wordt dan hc :v Kaaps viooltje, een potchysant en een l,Jd om allerlei levend materiaal in te Imiwn want rond Kerstmis is er hele- ;s meer. Alles kan buiten iczak worden bewaard. Waar de hemel de aarde raakt Het is 'n heel oud verhaal. ik heb het vroeger gehoord toen ik nog kind was. Blijkbaar heb ik het altijd onthouden. ’n Moeder stierf. Ze liet twee kleine kinderen achter. De l kinderen vroegen: Waar is moeder nu «In de hemel», vertelden ze hen. «In de hemel Waar is de hemel», vroe- I gen de kinderen. «Daar boven», zeiden ze. Boven de wolken. De decemberfeestdagen kenmerken zich door gezellige huiselijkheid en dat wordt niet in het minst veroorzaakt door het versieren met levend materiaal. Kerstmis is ondenkbaar zonder het traditionele sparregroen en de hulst; de kleuren wit en rood zijn geliefd. Ze symboliseren dan ook eeuwig leven, vreugde en verwachting. Als men een beetje uitgekeken is op de simpele kerststukjes met een kaars in het midden, dan zijn er legio alternatieven. kerststukje bestaande Abies of denne- «veitchi» of «procera», dan kan men goed combi- ails neren met witte chrysanten of witte jnj_ (tros)anjers. Bloemen passen immers ;jdt uitstekend bij Kerstmis. Ook seringen, «amaryllis», Paperwhitenarcissen en witte tulpen kan men mooi schikken in een vaas met grijs Eucalyr takken van de bladverlieze die vol met rode bessen zit ter evenwel dat hij de beslissende stoot a t heeft gegeven aan een veralgemeende „gjet visualisering van het kerstgebeuren, ^oet( zodat het voor iedereen verstaanbaar den ±ï»nffn,ft ook het plaat- Wanneer de basis van een i kan men volgens Nina Universeel soorten «normandia», ‘ren als scémsch opge- Het eerste bericht van zo’n huiskribbe «Procera». dan kan r. of figurengroepen in dateert van 1567 toen de inventaris neren met w*tte c*lrys tworpen, illusionistisch werd opgemaakt van de Piccolomini- (tros)anjers. Bloemen ;stal een berg met stal, burcht m Amalfi (Italië). Die vermelu, o.a. dat Constanza Piccolomini di Ara- voor kribben zijn the- gona, hertogin van Amalfi, in het bezit ‘-'dus, die vaak begin- was van twee koffertjes, elk 116 krib- iria en bebeeldjes omvattend. Italië kan men bergen, overigens beschouwen als de bakermat i herberg, de ge- van de kerstkribbe die er vooral gesti- de verkondiging muleerd werd door de vele koninklijke islotte de aanbid- hoven. Het gebruik om kerstkribben i óe her- ook in de huiskamer te plaatsen waait van Italië naar onze streken over via ïrstkrib- hd zuiden van Duitsland. We schrij- zijn meer dan waarschijnlijk ont- ven dan a' e’nd '^de eeuw en het zijn tan uit de drang om het kerstgebeu- vooral de kloostergemeenschappen die ren (voor ongeletterden) aanschouwe- z*ch bezighouden met het maken van lijk voor te stellen en moet, zoals Ru- de beeldjes. dolf Berliner schrijft, «bij de gelovige Rond het midden van de 18de eeuw is het gevoel doen ontstaan dat hij het het gebruik dan zowat algemeen en domein van de heilige geschiedenis be- verspreidt het zich over de hele wereld treedt en hem uitnodigen tot medita- v>a de missionarissen en de kooplie- Btj de opstelling van een kerstkribbe heeft iedere figuur zijn plaats, iedere plaats zijn betekenis. Kerstkribben worden opgesteld. Naar aloude kristeliike traditie wordt daarmee de hele wereld voorgt voor wie zich door de geboorte van Kristus de redding openbaarde. In deze redding wordt op de allereerste plaats gedeeld door de natuur even als door de wilde dieren en huisdieren. In tweede instantie is dat het joden dom, gesymboliseerd door de herders, en tenslotte ook de heidenen, uitge- de Drie Koningen. drieledige opbouw wordt het idee verduidelijkt menswording van Kristus in de wereld gekomen heil de vat. Ook de weg die over de berghelling naar de kribbe leidt, heeft zijn symboli sche betekenis van «de weg naar de redding». 1 Die kribbe is ofwel een hol, een ruïne of een stal. Alle drie de mogelijkheden 8 zijn gebruikelijk en gebaseerd op literaire of in de traditie gegronde voor- stellingen. Het berghol herinnert aan de ongelukkige zoektocht door Jozef en Maria naar een herberg in de stad. De ruïne als het om een tempelruïne F gaat, is een herinnering aan de slechtgeleide synagoge of de vernielde tem pel van Jeruzalem. Is het daarentegen een burchtruïne dan gaat het om de vervallen toren van David. De stal tenslotte vindt zijn oorsprong in de litera tuur en meer bepaald in het evangelie van Lukas. Amper weg te denken uit onze kerstkribben zijn de os en de ezel. Toch heeft men deze dieren door de eeuwen heen, omwille van een slecht begrepen bij- belgetrouwheid, steeds uit de kribbe willen bannen. Het is inderdaad zo dat zij niet in de bijbel voorkomen maar voortspruiten uit interpretaties door de ten en voor het eerst verwoord door Lukas in zijn dertiende predeking. w erf ezel zijn allegorische figuren die, naar de woorden van de profeten Habakuk, ofwel de domme schepsels symboliseren die ondanks omheid in het kindje in de kribbe hun Schepper herkennen, ofwel de joden en de heidenen die samen hun verlosser in de kribbe aanbidden. Boodschappenlijstje Het maken van een lijstje vo materialen worden v< i is het heel handig om l te gaan. Enkele suggesties: jende tijden het kerstfeest voorbeeld. Volgens de heilige ventura in zijn Franciscus-biograf "“nas het stro uit de kribbe de diere v.i wendde besmettelijke ziekten r demieën) af. Deze voorstelling is foutief. Franciscus is niet de uitvinder van de kerstkribbe. Voor zover men heeft kunnen m werd reeds in de 8ste eeuw een 1 met het 1 andere fij kerstfeest steld. De grote verdienste van Franciscus is evenwel dat hij de beslissen iiwi’t gegeven aan een veral visualisering van het ïtvo* rstgebeuren, /erstaanbaar F I r’. jWjy Oh f 0

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1982 | | pagina 19