1 41 FiLMHüS caVaïÏèria Nieuwe exposities 'fyeber.s ^4 1 rx-a SThDSSCHGUÜBUhG TILBURG I-RUSnCANA~| SS s Jan en Ineke Vermeer kiezen kunstwerk van de week Geënsceneerde foto’s Marx Brothers Golven in Theater Melodrama: films van Rainer -Video. Television Guus Janssen septet Expositie keramisch RAKU»-werk Z van Jackie Bouw Kerstconcert 1 Sirkel speelt kippevel Koffiekonsert: Manuel Diaz Criado ®c> sgKö&ras snackshop '8 j Nederlandse Opera I Stichting: l'AGLIACCI Maude Mix en Hannah Mae: een apart stel buren S.V.T. «de Muze» wil door kunnen blijven gaan by artists Antiekbeurs Werner Fassbinder «Monkeybusiness» - ^5*5 7 Donderdag 16 decemoer VSüe agina 1 nber 1982 pagina 16 - HLBURGSE KÜERiEH Grüfie aus Berlin, Wijnand van Lieshout T I U R G L B Bij de fotoGerard Kever, Kohlscheid 14.00 Woensdag 22 dec. 20.30 uur Myrij ilburg Die bittere Tranen der Petra von Kant Geniet van onze 4-persoons Gezelschapssalade 15,— aan theater gedaan loet een belangrijke chreven warmte r samen- WINTERFESTIJN 1982 Naast onze succesvolle wildmenu serveren wij in de maand december een 7-gangen-menu van: Hollandse gerechten Prijs per couvert ƒ55,- De eindejaarsmenu’s liggen voor u klaar. tuinstraat 16 tilburg 435561 •S spanningsveld fascinerend s; sies hand-in-l aanduidir daar een invloed Een keuze uit recente aanwinsten van het Groninger museum 1978-1982 15 dec. '82 t./m. 23 januari '83 Zolang zo’n onderzoek i plaatsgevonden lijkt het all om S.V.T. «de Muze» gevraagde subsidie toe te Turks Specialiteit Restaurant Golveri is gebaseerd op The Waves van Virgi nia Woolf uit 1931. enigde S tredens i kennis van de tolkt, stelde her ter ere van de deel te n feit in de ledige oc ten gehore enige buit?, *ren betrokk stwerk van de week is een initiatief van de i ilburgse uitleen. Wekelijks motiveert een lezer! lezeres waarom een werk uit de Kunstuitleen zijn!haar speciale voorkeur geniet. De Nederlandse Opera Stichting komt dit seizoen twee keer naar Tilburg. Op donder dag 23 december worden de opera's «Cavalle- ria Rusticana» en «I Pagliacci» gebracht. «De Muze» 1^ en dat is een kompliment waard. Peter van Meel en zijn kursisten hopen dan ook dat de gemeente de bereidheid en in zekere zin ook de moed heeft om de plaats van «de Muze» kritisch te bekij ken in het geheel van dramakursussen- aanbod. Sherman dat hij niet langer at aksepteren we als een feit, televisie kan liegen. Of nog niet heeft lleszins redelijk nog eenmaal de te kennen. Voor nadere informatie en/of reservering: Restaurant «Den Schout» Oranjestraat 4, Tilburg-Centrum (tussen Paleisring en Emmastraat), Tel. 013-434512 - 674394 opbouwtechnieken door middel van pak ken of draaien op de schijf. Haar werk vormt een eenheid (samen spel) met glazuur en stoken (bakken). De betrokkenheid met de elementen erin zijn groot: klei (aarde), vuur en lucht. Al haar werkstukken van de afgelopen 6 jaar zijn en worden RAKU gestookt. Zij heeft zowel in binnen- als buitenland geëxposeerd, een eervolle vermelding op de tentoonstelling Monza Italië en een ven, gouden schopschijf op het pottenbakkers- r de festival in Gouda, getuigen hiervan. Haar werk zal te zien zijn van 29 novem ber 1982 tot en met 8 januari 1983, bij ke- ramiste/pottenbakster Myriam Vissers, Hoefakkerstraat 68 te Tilburg. gaan om de lie te onvluchten. hem met de wo Juwelier - Horloger Schouwburgring 27, Tilburg J Enkele maanden geleden vertoonde het Film huis de suksesvolle film «Golven» van Anette het Kultureel Sentrum. Gezien de be langstelling voor deze Nederlandse film komt de film nog zes avonden terug in de filmzaal van de Stadsschouwburg. Van 16 tot en met 22 decem ber, iedere avond om 20.30 uur, behalve op zon dag. VERLOVINGSRINGEN voor een gouden toekomst Wij tonen u gaarne de opnieuw uitgebreide collectie in gladde en bewerkte modellen of ringen met briljant. “n Córdoba en .aarna woonde ij les en adviezen k D en als Géntil, Magaloff Opera’s «Cavalleria Rusticana» en «I jliacci» worden uitgevoerd in een regie van :olas Joel. Er wordt aan meegewerkt door het Omroeporkest en het Nederlands Opera- I koor. De muzikale leiding is in handen van di- rigent Hans Vonk. Solisten zijn o.a. Marvellee Cariaga, Thea van der Putten, Jan Derksen, Harlan Foss, Louis Landuyt en Adraan van aan Limpt. In 1989 schreef de Italiaanse muziek- prijsvraag voor een 1 uitgever Sonzogno - de grote rivaal van Ricor- door Sonzogno. Het di - een prijsvraag uit voor een opera in één ak- Pagliacci» kon niet te. De 26-jarige, volkomen onbekende kompo- het twee akten had. nist Pietro Mascagni kreeg de prijs met zijn van onder de indruk «Cavalleria Rusticana», die op 17 mei 1890 in het Teatro Costanzi voor het eerst werd opge- die swingnummer s Stones. Haar bespiedt haar strubbelingen ïguren vriendin- ing dat hun echt- :n slippertje. De zijn sekretaresse op laude in na een flink Zij besluiten een te gaan. Zij ““nieten van levens maker sc|,ijnlijk gedaan mei hei hakkersgeslachl. 36, 6 gangen Kerstmenu 25-26 dec. '82 x Cocktail - Hors d’Oeuvre - Soep i V Gegrilde kalkoen A X Dessert - Koffie X T'jdig serveren J Restaurant Manue-Diaz-Criado werd in 1937 in Sevilla ge boren. Op vijfjarige leeftijd begon hij met zijn 'muziekstudie. Toen hij twaalf was, trad hij voor het eerst op. Zowel publiek als pers waren enthousiast. Hij studeerde aan de «mservato- ria van Sevilla en Córdoba en vertrok in 1957 naar Wenen. Daarna woonde hij .Genève, waar hij1-J-“- ■roemde pianisten fred Cortot. r Vanaf 1959 tr— sukses of Staten heeft hij recitals verzorgd en op- s met de beroemdste orkesten. Zijn grote tóesta verschillende stijlen die hij ver- liefd em in 1962 in de gelegenheid om, Groucl 100ste geboortedag van Debussy, een bn nemen aan de officiële viering van dit Thelr de Salie Pleyel te Parijs, waarbij het vol- danst r oeuvre voor piano van deze komponist «Mevrouw», zegt hij, hore gebracht werd. Diaz-Criado was de ben zult U goede re ‘-.itgnlander, die bij dit officiële gebeu- hebben, evenals mijn v ikkén was. ste was we moeten doe U neemt de kinderen, de jóngste steekt het hi verzekering:"! Chico en Har scheepst handen neme laatst»). Harpo razendsnelle gra bereiken in dr~ waarschijnlijk tekstschrijver 1 spronkelijke scenario Groucho heeft over Perelman een grote The Marx Brothers voorkeur aan Kaufn schrijvers. telijk de beslissing of S.V.T. nog eenmaal subsidie krijgt l vormingstoneel. Peter van laar sterk voor, niet alleen op- groepen met inmiddels 144 kursis- mnen blijven doorgaan, maar ook j verwacht dat een beleidsanaly- wfl rendementsonderzoek binnen de sektor dramatische vorming in Til burg positief voor «de Muze» zal uitval len. KWALITEIT EN BEHOEFTE Het zou in dat verband toch wel pijnlijk Van 17 december t/m 26 januari 1983 exposeert de Tilburgse fotograaf Wijnand van Lieshout 1940) 20 kleurenfoto's (formaat 120 cm X 80 cm) in de Ontmoetingsruimte van het Kultureel trum Tilburg. Wijnand van Lieshout is een opmerkelijk fotograaf, die zichzelf liever créateur noemt. Met behulp van allerlei attributen kreëert hij geïsoleerde werelden, vaak bizar en niet zelden ij zingwekkend. Geen van de kinderen heeft te kennen gegeven de zaak te willen voortzetten en, zeggen Ineke en Jan: «Je kunt de kinderen niet dwingen. Bo vendien moet je het temperament ervoor heb- ben. Broodbakken betekent datje aan tijd bent r, die gebonden. Je kunt er niet zomaar tussenuit, hij de want alle handelingen die je uitvoert zoals het slacht laten rijzen van het deeg, het kneden en in- en viert uitschieten van het brood zijn aan tijd gebon- den». Jan Vermeer is er niet rouwig om In zijn eigen privé bakkersmuseumpje koestert hij de bakkerspullen die hem dierbaar zijn zoals de rolstok (deegroller) van Jan de Eerste, een prachtige collectie koektrommeltjes, een oude bascule, oude chocoladevormpjes en noem maar op. In zijn spaarzame vrije tijd werkt Jan Vermeer bovendien nog aan de geschiedenis van de bakkerszaak. Een stukje geschiedschrij ving waar we naar uit kunnen kijken. Moderne beeldende kunst vinden Jan en Ineke «moeilijk». Jan vertelt: «Ik moest een keer een werk ophalen voor mijn broer Rob, die beel dend kunstenaar is, bij het Kunstcentrum Bra bant. Ik zag daar iets hangen waar ik niets mee kon. Toch zette het me aan het denken. Toen n ge- ik dat vertelde aan Rob zei hij «Ja, nou, dat is >p de al heel belangrijk, het zet je aan het denken en '“■“r je praat erover, prima! ■- De litho zonder titel van Jeroen Henneman kiezen de Vermeers als kunstwerk van de week vanwege de fijne nuances, het sprookjesachtige en de rust die er vanuit gaat. Ook het feit dat de natuur een centrale plaats inneemt in deze litho is een belangrijke reden. ‘X gelegenheid ekken ons assortim Haar hand den de jongen e". spt ze: «Als jfd. Ik J” De Paglia LS Nicola lijkt zich bewezen te hebben, en komplir zijn kursisten ho; meen te de bereidhe Maude Mix en Hannah Mae: een apart stel I buren» is een Amerikaans blijspel, gespeeld ¥[xii uvij door Ina van Faassen en Yoka Berretty, in hartaanval. 1 een regie van Nancy Gabor, op zaterdag 18 blijft bijeen. dec. om 20.15 uur in de Schouwburgzaal. Het stuk gaat over een stel buurvrouwen in een saaie, nette voorstad. Maude (Ina van Faas sen), is een toegewijde huisvrouw. Zij kleedt zich konservatief en haar keurige keuken komt [regelrecht uit «Schoner Wohnen». Daartegen over staat Hannah Mae, die duidelijk niet uit deze buurt afkomstig is en een grote behoefte r aan gezelschap heeft. Het stuk speelt in de keu- ken van Maude en begint met Maude, denkt dót zij alleen is en een danst op muziek van de Rollings nieuwe buurvrouw Hannah Mae l door het raam. Ondanks allerle worden deze tegenstrijdige fij nen. Zij komen tot de ontdekkir genoten niet vies zijn van een ‘man van Maude is met zijn sekretaresse op Dan valt name stap, Hannah trekt bij Maude in na een flink #£je Muze» pak slaag van haar man. Zij besluiten een uj| p0| I weekend naar de grote stad te gaan. Zij bezoe- n|P;t I ken een schoonheidssalon, genieten van cham- pagne met’ aardbeien en slagroom en flirten met diverse heren. Hun uitstapje is zo’n sukses, ten kunnei I'- dat zij zich voornemen dit maandelijks te her- omdat hij F halen. Zij vertikken het om ooit nog iemands se en een I voetveeg te zijn. Het stuk, geschreven door t John Ford Noonan, zit vol humor, is soms een ■beetje provocerend en laat ons kennis maken l met de ietwat vrolijke, slordige Hannah Mae ven haar buurvrouw Maude, die, aanvankelijk een ijspegel, leert van het leven te genieten. Op zondag 19 december 1982, aanvang 15.00 uur, wordt in de zaal «L’Echo des Montagnes», Korvelplein 208, een kerstconcert gegeven, m.m.o. medewer kenden: Kon. Erk. Harmoniekorps «L’Echo des Montagnes», opgericht: 7 sept. 1867 - Dirigent: Chr. Kuyten; Til- burgs Dameskoor «St. Caecilia», opge richt: 23 maart 1936 - Dirigent: Louis Sars. Pianobegeleiding: Hans Wil- is voortdurend vaststellen dat klei onbe- mont. Het concert is gratis toegankelijk, grensd is. Je moet een keuze maken in je zijn wanneer na het faillissement van «de Muze» blijkt dat «de Muze» eigenlijk wel recht van bestaan had. «De Muze» is er van overtuigd haar bestaansrecht me de te kunnen ontlenen aan de kwaliteit die zij haar kursisten biedt op het gebied van de aktieve teaterbeoefening. Een kwaliteit die volgens Peter van Meel uniek is voor Tilburg. Het is een feit dat «de Muze» in haar korte bestaan, de stichting draait vanaf september 1980, een stormachtige ont wikkeling heeft doorgemaakt en wijd en zijd bekend is geraakt. Zij voorziet in een behoefte. Het is ook een feit dat het in een tijd van bezuinigingen voor een nieuwkomer extra moeilijk is om zich waar te maken. Het koffiekonsert op 19 december in de Stu- dio-zaal zal verzorgd worden door de Spaanse pianist Manuel Diaz Criado. Op het pro gramma staan uitsluitend werken van Spaan se komponisten. Het konsert begint om 12.30 uur, wordt georganiseerd door de Stichting Muziek Evenementen Tilburg en er is een kinderkresj aanwezig. «Mag er in Tilburg blijven worden of m< voorziening ophouden te bestaan?» Het zijn harde woorden die de koördi- nator van S.V.T. «de Muze», Peter van Meel, bezigt wanneer hij het heeft over de raadsvergadering van 20 december aanstaande. Een kabelsysteem in Toronto sponsorde John Watt bij de organisatie van zijn Television by artists. De zes delen, gemaakt voor min der dan 10.000 gulden, zijn televisie én gaan over televisie. In «TVideo» zegt S meer zal leven. Dat omdat niemand voor dé l toch In «Local TV News» van Dara Birnbaum staat het fabriceren van een aktualiteitenprogramma centraal. We zien het direkte nieuws, we zien ‘°l °P 1131 tegelijk hoe het achter de regietafel omgevormd ideld had, sa- worljt tot een programma en we zien hoe een :r aan. Maar gezin in de huiskamer dit ondergaat. Zoals rak, pakt zon- Two-way mirror» de soap-opera benut, «TVi- 'ertrekt. de0» ons |aat meegluren in andermans leven en «Local TV News» zelf nieuws wordt, zo ge bruiken Randy Bereicci in «Lost city found, het mysterie als middel voor een onverwacht doel. De kamera is het gelande buitenaardse wezen in een plotseling uitgestorven stad. De mysterieuze kontekst blijkt een doeltreffende manier voor een objektief onderzoek naar het karakter van een grote stad. Jeroen Henneman werd in 1942 in Haarlem ge boren en woont en werkt sinds 1966 in Amster dam. Hij volgde de Kunstnijverheidsschool en de Rijksacademie in Amsterdam. Daama liep hij colleges aan het Koninklijk Instituut te Ant werpen. Jeroen Henneman is kunstschilder en graficus en werkt in allerlei materialen, liefst driedimensionaal. In zijn tekeningen en grafiek probeert hij een atmosfeer neer te zetten geba seerd half op de werkelijkheid en half op fiction. Op het werk van Jeroen Henneman komen ove rigens nooit mensen voon«...en niet alleen uit d tij- onvermogen laat ik ze weg maar ook omdat ik tref- heb gemerkt dat de aanwezigheid van een men- nent 'selijk figuur de aandacht afleidt van de medede- chil- ling die je wilt doen». Het zijn meestal sobere en geheimzinnige tekeningen waarin binnen het igsveld tussen licht en duisternis zich een end spel voltrekt, waarbij optische illu- id-in-hand gaan met vremde suggestieve ■ingen. Het kunstwerk van de week is i goed voorbeeld van. Regie en scenario: Rainer Wemer Fassbinder. Petra von Kant, een succesvol modeontwerp ster in Bremen, leeft samen met haar bediende Mariene in een zeer ruim appartement. Haar eerste man is verongelukt, van hem heeft ze een dochter Gabrielle; van haar tweede man heeft ze zich laten scheiden. Ze wordt verliefd op een meisje dat ruim tien jaar jonger is dan zij, Ka rin Thimm. Petra wil de jonge Karin helemaal voor zichzelf hebben, Karin wil de vermogende Petra gebruiken, maar haar vrijheid bewaren. Als haar man, die in Australië was plotseling terugkomt, gaat ze weer naar hem toe. Petra wordt wanhopig. Langzaamaan begint ze het echter te begrijpen: «Ik heb helemaal niet van Karin gehouden, ik heb haar alleen maar willen bezitten». Ze biedt haar secretaresse Mariene, die ze tot op dat moment als een voorwerp behand 1 menwerking, vrijheid en plezier aan. Mariene die nooit een woord sprak, pakt der iets te zeggen haar koffer en vertrekt. In de Studio-zaal, de foyer van de Studio-zaal en de grote foyer van de Schouwburg-zaal van de Stadsschouwburg vindt op 24, 25 en 26 de- ‘jcember een grote kerstbeurs plaats voor antiek ken kuriositeiten plaats. Deze beurs wordt geor- I ganiseerd door Het Antiekgilde en de Stads schouwburg Tilburg. Vrijdag 24 december is de kerstbeurs geopend van 15.00 tot 18.00 uur en op de beide kerstdagen van 11.00 tot 18.00 uur. Het belooft een zeer aantrekkelijke beurs te gaan worden. voerd. Het sukses was enorm en binnen jaar was de opera één der meest populaire in alle landen. De nieuwe stroming die in Italië al in sommige werken van Verdi (La Tragiata) merkbaar was kwam hier tot een vulkanische uitbarsting. Het «Verismo» was geboren. De «levenswaarheid» of wat er voor doorging, had het Italiaanse operatoneel veroverd en zou nog een halve eeuw doorwerken, zijn invloed ook naar het buitenland uitbreidend. «I Pagliacci» is geschreven door Leoncavallo, een komponist die zijn roem te danken heeft 7 een enkel werk. Hij nam ook deel aan de svra»« vmr korte opera, uitgesch Iet werk dat hij inzor t bekroond worden, omdat I. Maar de jury was er c" uuuci de indruk en beval het met v voor een uitvoering aan. Het werd later i gevoegd met «Cavalleria Rusticana». Woensdag 22 december om 14.00 uur in de theaterzaal van het Kultureel Sentrum. «Kippevel* is een toneelstuk over nieuwsgie righeid. Nieuwsgierigheid van een jongen en een meisje naar elkaar en naar een ruimte vol geheimen die ze graag ontdekken. Vanaf 7jaar. Het toneel ziet er uit als een enorme speel plaats. Aan touwen kun je slingeren. Doeken hangen overal overheen. Opeen hoor je een °p ®n,same" we akelige lach. Waar komt die vandaan? Kippe- hard d00r Uan vel op je armen. Een jongen springt te v::_ schijn. Hij durft niet aan het touw te trekker dat alle geheimen tevoorschijn haalt. Het meis je, Spriet denkt dat ze dapperder is. F— 1 gaat langzaam naar het touw. Bonk, sluipt weg. Voordat Spriet trekt roept ze: ik er aan trek en het zit vast aan een hoof trek eerst zachtjes. Niets! Dan trek ik' iets har der. Ja, het geeft een beetje mee en dan trek ik uit’ volle kracht en het hoofd zweeft door de ruimte, ik kan nog net wegduiken, anders had hij me vol in mijn nek gebeten». Ze trekt aan het touw en langzaam gaat de geweldige ruit open. Alle geheimen komen e bepaald geen alledaags toneelstuk. Fr schaert, één van de acteurs en tevens maker van het stuk, wil met Kippevel de fantasie van het publiek prikkelen. Dat is goed gelukt, want in KippeVel is er veel te zien, te voelen en te ra- Golven is de eerste lange 16 mm-film die ge subsidieerd is uit een speciaal voor dit soort films vrijgemaakte CRM-pot. Golven werd ge produceerd door Studio Nieuwe gronden, op gericht door het Amsterdamse Stadsjoumaal, waarvan Annette Apon sinds 1974 deel uit maakt. Uit vorige filmpjes en uit hetgeen ze schrijft is al jaren duidelijk dat Anette Apon met name geïnteresseerd is in het werk van mensen als Marguerite Duras en Jean-Marie Straub. Film is voor haar kunst, ze heeft daar theorieën over en Golven is daarvan een be wijs. «Wat ik denk, ik het fascinerende aan film vind, dat is het dubbelzinnige karakt“r van. Aan de ene kant legt een film de werke lijkheid van een bepaald moment vast en kan het daar best een hele goede reproduktie van Aan de andere kant kan film helemaal een kon- struktie zijn, iets wat je totaal bedenkt en dat niets met, zeg, de direkte waarneembare werke lijkheid te maken heeft. Het intrigerende vind ik op dit moment om te kijken in hoeverre je beide elementen tegelijkertijd in een film aan wezig kan laten zijn. (De Groene Amsterdam mer 20-1-’82). Donderdag 16 december 20.30 uur in de theaterzaal van het Kultureel Sentrum. Met Guus Janssen (piano), Maud Sauer (hobo, turkse hobo), Annemarie Roelofs (trombone, viool), Michael Moore (basklarinet, altsax), Wim Janssen (slagwerk), Ab Baars (saxen), Raoul van der Weide (contrabas, cello). Het Guus Janssen Septet speelt geïmproviseer de muziek. Soms wordt deze tijdens het konsert geheel verzonnen, ook ontstaat zij vanuit ge- komponeerde stukken van de hand van de or kestleden. Guus Janssen neemt een groot aan tal van de komposities voor zijn rekening. Bij de improvisaties wordt uitgegaan van alle 'denkbare mogelijkheden die de bezetting biedt; van geheel solistisch tot kollektief wordt aangetreden. Juijt doordat de muziek die ge maakt wordt zowel zeer streng georganiseerd is als ook in losse en onzekere vormen zal klin ken, is een konsert van het Guus Janssen Sep tet steeds een spannende gebeurtenis. Jan en Ineke Vermeer zagen kans om tus sen de banketstaven en kerststollen door toch nog even naar de Kunstuitleen te ko men om daart het kunstwerk van de week uit te zoeken. Toptijden zijn het voor een bakker en zeker voor bakker Vermeer, J! met gepaste trots wijst op het feit dat hij vierde generatie van het bakkersgeslacht Vermeer vertegenwoordigt. In januari viert de zaak haar 110-jarig bestaan. In 1872 opende Jan Vermeer de zaak in de toenma lige Komediestraat (nu Willem Il-straat). De wat jolige straatnaam herinnert aan be tere tijden toen de Willem-II-straat een bloeiende drukke en gezellige straat was met een theater, veel winkels en woonhui zen en een postkantoor. Ineke Vermeer weet nog te vertellen dat eind jaren veertig de bejaarden na het ontvangen van hun AOW aan het loket van het postkantoor al tijd sucadebroodjes kwamen halen. Vaste prik op de vrijdag. Jan Vermeer de Eerste was de derde bakker in Tilburg en daarom kreeg hij het nummer drie toegewezen dat op het roggebrood gestempeld werd. Waren er klachten dan was het buitengewoon makkelijk om de betreffende bakker op vingers te tikken. Eigenlijk een voorloper van de keuringsdienst. De huidige Jan Ver meer volgde na kostschool de bakkersvak school in Wageningen. Daama liep hij «sta ge» bij enkele patroons in Amsterdam. «Het oog van de meester», zegt hij veelbe lovend. In 1948 trok hij in de zaak van zijn vader en daar heeft hij nog geen één dag spijt van gehad. Ook niet toen het het klein bedrijf niet voor de wind ging. «Het is een zwaar, maar een mooi vak met enorm veel variatie. 20 jaar lang stond ik om vier uur ‘s ochtends op en vaak was het ook ’s nachts werken. Tegenwoordig heb ik een mede werker die om 5 uur begint. Ik sta om zes uur nn en umpn werken we tot ongeveer tien uur v«n is het brood klaar en heb ik de 1 om te experimenteren bijv, door vu» o»»vi tintent luxe broodjes uit te breiden. Met ons Oranjebrood ben ik bijvoorbeeld tij den bezig geweest om de juiste smaak te ti. i. Daarnaast vraagt het broodassortime ■eel aandacht. We zijn er trots op veel versch lende soorten brood te hebben». Ineke Vermeer komt uit een ambtenarengezin en voor haar was de overgang naar een bakker- zaak aanvankelijk groot. Maar vertelt ze: «Als klein meisje was ik vaak en graag in zo’n oude kruidenierszaak, waar ze de spullen nog afwo- Filmzaal Kultureel Sentrum gaat deze week nog even door met het Melodrama en wel met films van de onlangs overleden Duitse regisseur Rainer Werner Fassbinder, die op zijn eigen manier het genre melodrama na de jaren vijftig voortzette. Vrijdag 17 dec. 20.30 uur Der Handler der vier Jahreszeiten Regie en scenario: Rainer Wemer Fassbinder. Hans Epp was in het vreemdelingenlegioen ge- ie liefdeloze zorgen van zijn moeder ie vuviuvhten. Als hij terugkomt begroet ze hem met de woorden: «De besten blijven daar, eentje als jij komt terug». Hans gaat bij de po litie, maar wordt spoedig ontslagen omdat hij zich in diensttijd door een hoer heeft laten ver leiden. Hij wordt fruithandelaar, verkoopt zijn waren op binnenplaatsen. word Zijn «grote liefde» is niet met hem getrouwd, Lang omdat hij onder haar stand was. Zijn vrouw houdt niet van hem, kwetst hem alleen maar; hij ontvlucht haar door veelvuldig cafébezoek; thuis slaat hij haar in machteloze woede. Als zij zich van hem wil laten scheiden, krijgt hij een Hij geneest weer en het echtpaar Op deze tentoonstelling wordt een representatief overzicht gegeven van de belangrijkste aanwin sten van recente beeldende kunst door het Groninger Museum aangekocht in de afgelopen vier kter er- jaar. De nadruk valt op het werk van beeldend kunstenaars uit Europa. Behalve werk van René werke- Daniels, Piet Dieleman en John van 't Slot uit Nederland, zijn de jonge Italianen (Sandro Chia, Enzo Cucchi), de Duitse Mülheimer Freiheit en de jonge Fransen (Robert Combas en Hervé Di Rosas) vertegenwoordigd. Bij de tentoonstelling is een Nederlands/Duitstalig boek «Kunst nu Kunst unsërer Zeit» verkrijgbaar, waarin een kompleet overzicht van de aanwinsten wordt gege- Voor het v heeft keramiste/pot- tenbakster Vissers, een gaste. Dit is traditioneel geworden, ieder jaar in de maand december iaat Myriam de men sen zien wat er op het gebied van kera miek te zien is, naast het traditonele pot- teriewerk. Dit jaar is dat het «RAKU»-werk van Jackie Bouw. Jackie is geboren in 1948, opleiding 2 jaar L.T.S. Gouda afdeling keramiek, 3 jaar academie Rotterdam, beeldhouwt woont en werkt in Bodegraven, onder noemer «Atelier 72», Zuidzijde 72. Het werken met klei als beeldend middel ij in pnnjs en Nnnnan McLeod. Vrijdag 17 en aaier- kreeg van be- Jg december om 22.30 uur in de filmzaal agaloff en Al- Stadsschüuwburg. treed hij zeer regelmatig en met De vier broers zijn als verstekelingen in haring- op. Van Rusland tot in de Ver- tonnen aan boord van een oceaanstomer geko- n heeft hij recitals verzorgd en op- men. Eenn^al ontdekt, richten ze chaotische tanden aan op het schip. Zeppo wordt ver- 1 op de dochter van een ex-gangster, "cho zoekt toenadering tot de vrouw van oruut, die dit keer wordt gespeeld door jlma Todd, met wie Groucho de tango 'el te Parijs, waarbij het vol- danst op het bed in haar hut. piano van deze komponist «Mevrouw», zegt hij, «voordat ik met U klaar ebracht werd. Diaz-Criado was de ben zult U goede reden voor echtscheiding .under, die bij dit officiële gebeu- hebben, evenals mijn vrouw trouwens. Het eer- -1"'“■“ten doen is een regeling treffen. j, uw man neemt het huis, c siccki nci huis in brand, u neemt het :iingsgeld en ik neem u». en Harpo nemen de winkel van de sbarbier over waar ze de kapitein onder- tten («We doen z’n amandelen het 3 is demonieser dan ooit en de ^rappen van Groucho en Chico deze film een hoogtepunt. Dit is voor een. deel te danken aan S.J. Perelman, die aan het oor- L heeft meegewerkt, erigens steeds ontkend dat e invloed op het werk van tiers heeft gehad. Hij gaf de aufman en Ryskind als tekst-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1982 | | pagina 17