1
41
FiLMHüS
caVaïÏèria Nieuwe exposities
'fyeber.s
^4 1
rx-a
SThDSSCHGUÜBUhG TILBURG
I-RUSnCANA~|
SS s
Jan en Ineke Vermeer
kiezen
kunstwerk van de week
Geënsceneerde foto’s
Marx Brothers
Golven
in
Theater
Melodrama: films van Rainer
-Video.
Television
Guus Janssen
septet
Expositie
keramisch
RAKU»-werk
Z
van
Jackie Bouw
Kerstconcert
1
Sirkel speelt
kippevel
Koffiekonsert:
Manuel Diaz
Criado
®c>
sgKö&ras snackshop
'8 j
Nederlandse
Opera I
Stichting:
l'AGLIACCI
Maude Mix en
Hannah Mae: een
apart stel buren
S.V.T. «de Muze» wil door
kunnen blijven gaan
by artists
Antiekbeurs
Werner Fassbinder
«Monkeybusiness»
-
^5*5
7
Donderdag 16 decemoer VSüe agina 1
nber 1982 pagina 16 - HLBURGSE KÜERiEH
Grüfie aus Berlin, Wijnand van Lieshout
T
I
U
R
G
L
B
Bij de fotoGerard Kever, Kohlscheid
14.00
Woensdag 22 dec. 20.30 uur
Myrij
ilburg
Die bittere Tranen
der Petra von Kant
Geniet van onze 4-persoons
Gezelschapssalade 15,—
aan theater gedaan
loet een belangrijke
chreven
warmte
r samen-
WINTERFESTIJN 1982
Naast onze succesvolle wildmenu
serveren wij in de maand december
een
7-gangen-menu van:
Hollandse gerechten
Prijs per couvert ƒ55,-
De eindejaarsmenu’s liggen voor
u klaar.
tuinstraat 16 tilburg 435561
•S
spanningsveld
fascinerend s;
sies hand-in-l
aanduidir
daar een
invloed
Een keuze uit recente aanwinsten van het Groninger museum 1978-1982
15 dec. '82 t./m. 23 januari '83
Zolang zo’n onderzoek i
plaatsgevonden lijkt het all
om S.V.T. «de Muze»
gevraagde subsidie toe te
Turks
Specialiteit
Restaurant
Golveri is gebaseerd op The Waves van Virgi
nia Woolf uit 1931.
enigde S
tredens i
kennis van de
tolkt, stelde her
ter ere van de
deel te n
feit in de
ledige oc
ten gehore
enige buit?,
*ren betrokk
stwerk van de week is een initiatief van de
i ilburgse uitleen. Wekelijks motiveert een lezer!
lezeres waarom een werk uit de Kunstuitleen
zijn!haar speciale voorkeur geniet.
De Nederlandse Opera Stichting komt dit
seizoen twee keer naar Tilburg. Op donder
dag 23 december worden de opera's «Cavalle-
ria Rusticana» en «I Pagliacci» gebracht.
«De Muze» 1^
en dat is een kompliment waard. Peter
van Meel en zijn kursisten hopen dan
ook dat de gemeente de bereidheid en in
zekere zin ook de moed heeft om de
plaats van «de Muze» kritisch te bekij
ken in het geheel van dramakursussen-
aanbod.
Sherman dat hij niet langer
at aksepteren we als een feit,
televisie kan liegen. Of
nog niet heeft
lleszins redelijk
nog eenmaal de
te kennen.
Voor nadere informatie
en/of reservering:
Restaurant
«Den Schout»
Oranjestraat 4, Tilburg-Centrum
(tussen Paleisring en Emmastraat),
Tel. 013-434512 - 674394
opbouwtechnieken door middel van pak
ken of draaien op de schijf.
Haar werk vormt een eenheid (samen
spel) met glazuur en stoken (bakken). De
betrokkenheid met de elementen erin zijn
groot: klei (aarde), vuur en lucht. Al haar
werkstukken van de afgelopen 6 jaar zijn
en worden RAKU gestookt.
Zij heeft zowel in binnen- als buitenland
geëxposeerd, een eervolle vermelding op
de tentoonstelling Monza Italië en een
ven, gouden schopschijf op het pottenbakkers-
r de festival in Gouda, getuigen hiervan.
Haar werk zal te zien zijn van 29 novem
ber 1982 tot en met 8 januari 1983, bij ke-
ramiste/pottenbakster Myriam Vissers,
Hoefakkerstraat 68 te Tilburg.
gaan om de lie
te onvluchten.
hem met de wo
Juwelier - Horloger
Schouwburgring 27, Tilburg J
Enkele maanden geleden vertoonde het Film
huis de suksesvolle film «Golven» van Anette
het Kultureel Sentrum. Gezien de be
langstelling voor deze Nederlandse film komt de
film nog zes avonden terug in de filmzaal van de
Stadsschouwburg. Van 16 tot en met 22 decem
ber, iedere avond om 20.30 uur, behalve op zon
dag.
VERLOVINGSRINGEN
voor een gouden toekomst
Wij tonen u gaarne de opnieuw
uitgebreide collectie in gladde en
bewerkte modellen of ringen
met briljant.
“n Córdoba en
.aarna woonde
ij les en adviezen k D
en als Géntil, Magaloff
Opera’s «Cavalleria Rusticana» en «I
jliacci» worden uitgevoerd in een regie van
:olas Joel. Er wordt aan meegewerkt door
het Omroeporkest en het Nederlands Opera-
I koor. De muzikale leiding is in handen van di-
rigent Hans Vonk. Solisten zijn o.a. Marvellee
Cariaga, Thea van der Putten, Jan Derksen,
Harlan Foss, Louis Landuyt en Adraan van aan
Limpt. In 1989 schreef de Italiaanse muziek- prijsvraag voor een 1
uitgever Sonzogno - de grote rivaal van Ricor- door Sonzogno. Het
di - een prijsvraag uit voor een opera in één ak- Pagliacci» kon niet
te. De 26-jarige, volkomen onbekende kompo- het twee akten had.
nist Pietro Mascagni kreeg de prijs met zijn van onder de indruk
«Cavalleria Rusticana», die op 17 mei 1890 in
het Teatro Costanzi voor het eerst werd opge-
die
swingnummer
s Stones. Haar
bespiedt haar
strubbelingen
ïguren vriendin-
ing dat hun echt-
:n slippertje. De
zijn sekretaresse op
laude in na een flink
Zij besluiten een
te gaan. Zij
““nieten van
levens maker sc|,ijnlijk gedaan mei hei hakkersgeslachl.
36,
6 gangen Kerstmenu 25-26 dec. '82
x Cocktail - Hors d’Oeuvre - Soep i
V Gegrilde kalkoen A
X Dessert - Koffie X
T'jdig serveren J
Restaurant
Manue-Diaz-Criado werd in 1937 in Sevilla ge
boren. Op vijfjarige leeftijd begon hij met zijn
'muziekstudie. Toen hij twaalf was, trad hij
voor het eerst op. Zowel publiek als pers waren
enthousiast. Hij studeerde aan de «mservato-
ria van Sevilla en Córdoba en vertrok in 1957
naar Wenen. Daarna woonde hij
.Genève, waar hij1-J-“-
■roemde pianisten
fred Cortot.
r Vanaf 1959 tr—
sukses of
Staten heeft hij recitals verzorgd en op-
s met de beroemdste orkesten. Zijn grote tóesta
verschillende stijlen die hij ver- liefd
em in 1962 in de gelegenheid om, Groucl
100ste geboortedag van Debussy, een bn
nemen aan de officiële viering van dit Thelr
de Salie Pleyel te Parijs, waarbij het vol- danst r
oeuvre voor piano van deze komponist «Mevrouw», zegt hij,
hore gebracht werd. Diaz-Criado was de ben zult U goede re
‘-.itgnlander, die bij dit officiële gebeu- hebben, evenals mijn v
ikkén was. ste was we moeten doe
U neemt de kinderen,
de jóngste steekt het hi
verzekering:"!
Chico en Har
scheepst
handen neme
laatst»). Harpo
razendsnelle gra
bereiken in dr~
waarschijnlijk
tekstschrijver 1
spronkelijke scenario
Groucho heeft over
Perelman een grote
The Marx Brothers
voorkeur aan Kaufn
schrijvers.
telijk de beslissing of S.V.T.
nog eenmaal subsidie krijgt
l vormingstoneel. Peter van
laar sterk voor, niet alleen op-
groepen met inmiddels 144 kursis-
mnen blijven doorgaan, maar ook
j verwacht dat een beleidsanaly-
wfl rendementsonderzoek binnen
de sektor dramatische vorming in Til
burg positief voor «de Muze» zal uitval
len.
KWALITEIT EN BEHOEFTE
Het zou in dat verband toch wel pijnlijk
Van 17 december t/m 26 januari 1983 exposeert de Tilburgse fotograaf Wijnand van Lieshout
1940) 20 kleurenfoto's (formaat 120 cm X 80 cm) in de Ontmoetingsruimte van het Kultureel
trum Tilburg. Wijnand van Lieshout is een opmerkelijk fotograaf, die zichzelf liever créateur noemt.
Met behulp van allerlei attributen kreëert hij geïsoleerde werelden, vaak bizar en niet zelden ij
zingwekkend.
Geen van de kinderen heeft te kennen gegeven
de zaak te willen voortzetten en, zeggen Ineke
en Jan: «Je kunt de kinderen niet dwingen. Bo
vendien moet je het temperament ervoor heb-
ben. Broodbakken betekent datje aan tijd bent
r, die gebonden. Je kunt er niet zomaar tussenuit,
hij de want alle handelingen die je uitvoert zoals het
slacht laten rijzen van het deeg, het kneden en in- en
viert uitschieten van het brood zijn aan tijd gebon-
den». Jan Vermeer is er niet rouwig om In
zijn eigen privé bakkersmuseumpje koestert hij
de bakkerspullen die hem dierbaar zijn zoals de
rolstok (deegroller) van Jan de Eerste, een
prachtige collectie koektrommeltjes, een oude
bascule, oude chocoladevormpjes en noem
maar op. In zijn spaarzame vrije tijd werkt Jan
Vermeer bovendien nog aan de geschiedenis
van de bakkerszaak. Een stukje geschiedschrij
ving waar we naar uit kunnen kijken.
Moderne beeldende kunst vinden Jan en Ineke
«moeilijk». Jan vertelt: «Ik moest een keer een
werk ophalen voor mijn broer Rob, die beel
dend kunstenaar is, bij het Kunstcentrum Bra
bant. Ik zag daar iets hangen waar ik niets mee
kon. Toch zette het me aan het denken. Toen
n ge- ik dat vertelde aan Rob zei hij «Ja, nou, dat is
>p de al heel belangrijk, het zet je aan het denken en
'“■“r je praat erover, prima!
■- De litho zonder titel van Jeroen Henneman
kiezen de Vermeers als kunstwerk van de week
vanwege de fijne nuances, het sprookjesachtige
en de rust die er vanuit gaat. Ook het feit dat
de natuur een centrale plaats inneemt in deze
litho is een belangrijke reden.
‘X gelegenheid
ekken ons assortim
Haar hand den
de jongen e".
spt ze: «Als
jfd. Ik J”
De
Paglia
LS Nicola
lijkt zich bewezen te hebben,
en komplir
zijn kursisten ho;
meen te de bereidhe
Maude Mix en Hannah Mae: een apart stel
I buren» is een Amerikaans blijspel, gespeeld ¥[xii uvij
door Ina van Faassen en Yoka Berretty, in hartaanval. 1
een regie van Nancy Gabor, op zaterdag 18 blijft bijeen.
dec. om 20.15 uur in de Schouwburgzaal.
Het stuk gaat over een stel buurvrouwen in een
saaie, nette voorstad. Maude (Ina van Faas
sen), is een toegewijde huisvrouw. Zij kleedt
zich konservatief en haar keurige keuken komt
[regelrecht uit «Schoner Wohnen». Daartegen
over staat Hannah Mae, die duidelijk niet uit
deze buurt afkomstig is en een grote behoefte
r aan gezelschap heeft. Het stuk speelt in de keu-
ken van Maude en begint met Maude,
denkt dót zij alleen is en een
danst op muziek van de Rollings
nieuwe buurvrouw Hannah Mae l
door het raam. Ondanks allerle
worden deze tegenstrijdige fij
nen. Zij komen tot de ontdekkir
genoten niet vies zijn van een
‘man van Maude is met zijn sekretaresse op Dan valt name
stap, Hannah trekt bij Maude in na een flink #£je Muze»
pak slaag van haar man. Zij besluiten een uj| p0|
I weekend naar de grote stad te gaan. Zij bezoe- n|P;t
I ken een schoonheidssalon, genieten van cham-
pagne met’ aardbeien en slagroom en flirten
met diverse heren. Hun uitstapje is zo’n sukses, ten kunnei
I'- dat zij zich voornemen dit maandelijks te her- omdat hij
F halen. Zij vertikken het om ooit nog iemands se en een
I voetveeg te zijn. Het stuk, geschreven door
t John Ford Noonan, zit vol humor, is soms een
■beetje provocerend en laat ons kennis maken
l met de ietwat vrolijke, slordige Hannah Mae
ven haar buurvrouw Maude, die, aanvankelijk
een ijspegel, leert van het leven te genieten.
Op zondag 19 december 1982, aanvang
15.00 uur, wordt in de zaal «L’Echo des
Montagnes», Korvelplein 208, een
kerstconcert gegeven, m.m.o. medewer
kenden: Kon. Erk. Harmoniekorps
«L’Echo des Montagnes», opgericht: 7
sept. 1867 - Dirigent: Chr. Kuyten; Til-
burgs Dameskoor «St. Caecilia», opge
richt: 23 maart 1936 - Dirigent: Louis
Sars. Pianobegeleiding: Hans Wil- is voortdurend vaststellen dat klei onbe-
mont. Het concert is gratis toegankelijk, grensd is. Je moet een keuze maken in je
zijn wanneer na het faillissement van «de
Muze» blijkt dat «de Muze» eigenlijk
wel recht van bestaan had. «De Muze» is
er van overtuigd haar bestaansrecht me
de te kunnen ontlenen aan de kwaliteit
die zij haar kursisten biedt op het gebied
van de aktieve teaterbeoefening. Een
kwaliteit die volgens Peter van Meel
uniek is voor Tilburg.
Het is een feit dat «de Muze» in haar
korte bestaan, de stichting draait vanaf
september 1980, een stormachtige ont
wikkeling heeft doorgemaakt en wijd en
zijd bekend is geraakt. Zij voorziet in een
behoefte. Het is ook een feit dat het in
een tijd van bezuinigingen voor een
nieuwkomer extra moeilijk is om zich
waar te maken.
Het koffiekonsert op 19 december in de Stu-
dio-zaal zal verzorgd worden door de Spaanse
pianist Manuel Diaz Criado. Op het pro
gramma staan uitsluitend werken van Spaan
se komponisten. Het konsert begint om 12.30
uur, wordt georganiseerd door de Stichting
Muziek Evenementen Tilburg en er is een
kinderkresj aanwezig.
«Mag er in Tilburg
blijven worden of m<
voorziening ophouden te bestaan?»
Het zijn harde woorden die de koördi-
nator van S.V.T. «de Muze», Peter van
Meel, bezigt wanneer hij het heeft over
de raadsvergadering van 20 december
aanstaande.
Een kabelsysteem in Toronto sponsorde John
Watt bij de organisatie van zijn Television
by artists. De zes delen, gemaakt voor min
der dan 10.000 gulden, zijn televisie én gaan
over televisie.
In «TVideo» zegt S
meer zal leven. Dat
omdat niemand voor dé l
toch
In «Local TV News» van Dara Birnbaum staat
het fabriceren van een aktualiteitenprogramma
centraal. We zien het direkte nieuws, we zien
‘°l °P 1131 tegelijk hoe het achter de regietafel omgevormd
ideld had, sa- worljt tot een programma en we zien hoe een
:r aan. Maar gezin in de huiskamer dit ondergaat. Zoals
rak, pakt zon- Two-way mirror» de soap-opera benut, «TVi-
'ertrekt. de0» ons |aat meegluren in andermans leven en
«Local TV News» zelf nieuws wordt, zo ge
bruiken Randy Bereicci in «Lost city found,
het mysterie als middel voor een onverwacht
doel. De kamera is het gelande buitenaardse
wezen in een plotseling uitgestorven stad. De
mysterieuze kontekst blijkt een doeltreffende
manier voor een objektief onderzoek naar het
karakter van een grote stad.
Jeroen Henneman werd in 1942 in Haarlem ge
boren en woont en werkt sinds 1966 in Amster
dam. Hij volgde de Kunstnijverheidsschool en
de Rijksacademie in Amsterdam. Daama liep
hij colleges aan het Koninklijk Instituut te Ant
werpen. Jeroen Henneman is kunstschilder en
graficus en werkt in allerlei materialen, liefst
driedimensionaal. In zijn tekeningen en grafiek
probeert hij een atmosfeer neer te zetten geba
seerd half op de werkelijkheid en half op fiction.
Op het werk van Jeroen Henneman komen ove
rigens nooit mensen voon«...en niet alleen uit
d tij- onvermogen laat ik ze weg maar ook omdat ik
tref- heb gemerkt dat de aanwezigheid van een men-
nent 'selijk figuur de aandacht afleidt van de medede-
chil- ling die je wilt doen». Het zijn meestal sobere
en geheimzinnige tekeningen waarin binnen het
igsveld tussen licht en duisternis zich een
end spel voltrekt, waarbij optische illu-
id-in-hand gaan met vremde suggestieve
■ingen. Het kunstwerk van de week is
i goed voorbeeld van.
Regie en scenario: Rainer Wemer Fassbinder.
Petra von Kant, een succesvol modeontwerp
ster in Bremen, leeft samen met haar bediende
Mariene in een zeer ruim appartement. Haar
eerste man is verongelukt, van hem heeft ze een
dochter Gabrielle; van haar tweede man heeft
ze zich laten scheiden. Ze wordt verliefd op een
meisje dat ruim tien jaar jonger is dan zij, Ka
rin Thimm. Petra wil de jonge Karin helemaal
voor zichzelf hebben, Karin wil de vermogende
Petra gebruiken, maar haar vrijheid bewaren.
Als haar man, die in Australië was plotseling
terugkomt, gaat ze weer naar hem toe. Petra
wordt wanhopig.
Langzaamaan begint ze het echter te begrijpen:
«Ik heb helemaal niet van Karin gehouden, ik
heb haar alleen maar willen bezitten». Ze biedt
haar secretaresse Mariene, die ze tot op dat
moment als een voorwerp behand 1
menwerking, vrijheid en plezier aan.
Mariene die nooit een woord sprak, pakt
der iets te zeggen haar koffer en vertrekt.
In de Studio-zaal, de foyer van de Studio-zaal
en de grote foyer van de Schouwburg-zaal van
de Stadsschouwburg vindt op 24, 25 en 26 de-
‘jcember een grote kerstbeurs plaats voor antiek
ken kuriositeiten plaats. Deze beurs wordt geor-
I ganiseerd door Het Antiekgilde en de Stads
schouwburg Tilburg. Vrijdag 24 december is de
kerstbeurs geopend van 15.00 tot 18.00 uur en
op de beide kerstdagen van 11.00 tot 18.00 uur.
Het belooft een zeer aantrekkelijke beurs te
gaan worden.
voerd. Het sukses was enorm en binnen
jaar was de opera één der meest populaire in
alle landen. De nieuwe stroming die in Italië al
in sommige werken van Verdi (La Tragiata)
merkbaar was kwam hier tot een vulkanische
uitbarsting. Het «Verismo» was geboren. De
«levenswaarheid» of wat er voor doorging, had
het Italiaanse operatoneel veroverd en zou nog
een halve eeuw doorwerken, zijn invloed ook
naar het buitenland uitbreidend.
«I Pagliacci» is geschreven door Leoncavallo,
een komponist die zijn roem te danken heeft 7
een enkel werk. Hij nam ook deel aan de
svra»« vmr korte opera, uitgesch
Iet werk dat hij inzor
t bekroond worden, omdat
I. Maar de jury was er c"
uuuci de indruk en beval het met v
voor een uitvoering aan. Het werd later i
gevoegd met «Cavalleria Rusticana».
Woensdag 22 december om 14.00 uur in de
theaterzaal van het Kultureel Sentrum.
«Kippevel* is een toneelstuk over nieuwsgie
righeid. Nieuwsgierigheid van een jongen en
een meisje naar elkaar en naar een ruimte
vol geheimen die ze graag ontdekken. Vanaf
7jaar.
Het toneel ziet er uit als een enorme speel
plaats. Aan touwen kun je slingeren. Doeken
hangen overal overheen. Opeen hoor je een °p ®n,same" we
akelige lach. Waar komt die vandaan? Kippe- hard d00r Uan
vel op je armen. Een jongen springt te v::_
schijn. Hij durft niet aan het touw te trekker
dat alle geheimen tevoorschijn haalt. Het meis
je, Spriet denkt dat ze dapperder is. F— 1
gaat langzaam naar het touw. Bonk,
sluipt weg. Voordat Spriet trekt roept ze:
ik er aan trek en het zit vast aan een hoof
trek eerst zachtjes. Niets! Dan trek ik' iets har
der. Ja, het geeft een beetje mee en dan trek ik
uit’ volle kracht en het hoofd zweeft door de
ruimte, ik kan nog net wegduiken, anders had
hij me vol in mijn nek gebeten». Ze trekt aan
het touw en langzaam gaat de geweldige ruit
open. Alle geheimen komen e
bepaald geen alledaags toneelstuk. Fr
schaert, één van de acteurs en tevens maker
van het stuk, wil met Kippevel de fantasie van
het publiek prikkelen. Dat is goed gelukt, want
in KippeVel is er veel te zien, te voelen en te ra-
Golven is de eerste lange 16 mm-film die ge
subsidieerd is uit een speciaal voor dit soort
films vrijgemaakte CRM-pot. Golven werd ge
produceerd door Studio Nieuwe gronden, op
gericht door het Amsterdamse Stadsjoumaal,
waarvan Annette Apon sinds 1974 deel uit
maakt. Uit vorige filmpjes en uit hetgeen ze
schrijft is al jaren duidelijk dat Anette Apon
met name geïnteresseerd is in het werk van
mensen als Marguerite Duras en Jean-Marie
Straub. Film is voor haar kunst, ze heeft daar
theorieën over en Golven is daarvan een be
wijs. «Wat ik denk, ik het fascinerende aan
film vind, dat is het dubbelzinnige karakt“r
van. Aan de ene kant legt een film de werke
lijkheid van een bepaald moment vast en kan
het daar best een hele goede reproduktie van
Aan de andere kant kan film helemaal een kon-
struktie zijn, iets wat je totaal bedenkt en dat
niets met, zeg, de direkte waarneembare werke
lijkheid te maken heeft. Het intrigerende vind
ik op dit moment om te kijken in hoeverre je
beide elementen tegelijkertijd in een film aan
wezig kan laten zijn. (De Groene Amsterdam
mer 20-1-’82).
Donderdag 16 december 20.30 uur in de
theaterzaal van het Kultureel Sentrum. Met
Guus Janssen (piano), Maud Sauer (hobo,
turkse hobo), Annemarie Roelofs (trombone,
viool), Michael Moore (basklarinet, altsax),
Wim Janssen (slagwerk), Ab Baars (saxen),
Raoul van der Weide (contrabas, cello).
Het Guus Janssen Septet speelt geïmproviseer
de muziek. Soms wordt deze tijdens het konsert
geheel verzonnen, ook ontstaat zij vanuit ge-
komponeerde stukken van de hand van de or
kestleden. Guus Janssen neemt een groot aan
tal van de komposities voor zijn rekening. Bij
de improvisaties wordt uitgegaan van alle
'denkbare mogelijkheden die de bezetting
biedt; van geheel solistisch tot kollektief wordt
aangetreden. Juijt doordat de muziek die ge
maakt wordt zowel zeer streng georganiseerd is
als ook in losse en onzekere vormen zal klin
ken, is een konsert van het Guus Janssen Sep
tet steeds een spannende gebeurtenis.
Jan en Ineke Vermeer zagen kans om tus
sen de banketstaven en kerststollen door
toch nog even naar de Kunstuitleen te ko
men om daart het kunstwerk van de week
uit te zoeken. Toptijden zijn het voor een
bakker en zeker voor bakker Vermeer, J!
met gepaste trots wijst op het feit dat hij
vierde generatie van het bakkersgeslacht
Vermeer vertegenwoordigt. In januari viert
de zaak haar 110-jarig bestaan. In 1872
opende Jan Vermeer de zaak in de toenma
lige Komediestraat (nu Willem Il-straat).
De wat jolige straatnaam herinnert aan be
tere tijden toen de Willem-II-straat een
bloeiende drukke en gezellige straat was
met een theater, veel winkels en woonhui
zen en een postkantoor. Ineke Vermeer
weet nog te vertellen dat eind jaren veertig
de bejaarden na het ontvangen van hun
AOW aan het loket van het postkantoor al
tijd sucadebroodjes kwamen halen. Vaste
prik op de vrijdag. Jan Vermeer de Eerste
was de derde bakker in Tilburg en daarom
kreeg hij het nummer drie toegewezen dat
op het roggebrood gestempeld werd. Waren
er klachten dan was het buitengewoon
makkelijk om de betreffende bakker op
vingers te tikken. Eigenlijk een voorloper
van de keuringsdienst. De huidige Jan Ver
meer volgde na kostschool de bakkersvak
school in Wageningen. Daama liep hij «sta
ge» bij enkele patroons in Amsterdam.
«Het oog van de meester», zegt hij veelbe
lovend. In 1948 trok hij in de zaak van zijn
vader en daar heeft hij nog geen één dag
spijt van gehad. Ook niet toen het het klein
bedrijf niet voor de wind ging.
«Het is een zwaar, maar een mooi vak met
enorm veel variatie. 20 jaar lang stond ik om
vier uur ‘s ochtends op en vaak was het ook ’s
nachts werken. Tegenwoordig heb ik een mede
werker die om 5 uur begint. Ik sta om zes uur
nn en umpn werken we tot ongeveer tien uur
v«n is het brood klaar en heb ik de
1 om te experimenteren bijv, door
vu» o»»vi tintent luxe broodjes uit te breiden.
Met ons Oranjebrood ben ik bijvoorbeeld tij
den bezig geweest om de juiste smaak te ti.
i. Daarnaast vraagt het broodassortime
■eel aandacht. We zijn er trots op veel versch
lende soorten brood te hebben».
Ineke Vermeer komt uit een ambtenarengezin
en voor haar was de overgang naar een bakker-
zaak aanvankelijk groot. Maar vertelt ze: «Als
klein meisje was ik vaak en graag in zo’n oude
kruidenierszaak, waar ze de spullen nog afwo-
Filmzaal Kultureel Sentrum gaat deze week nog
even door met het Melodrama en wel met films
van de onlangs overleden Duitse regisseur Rainer
Werner Fassbinder, die op zijn eigen manier het
genre melodrama na de jaren vijftig voortzette.
Vrijdag 17 dec. 20.30 uur
Der Handler der
vier Jahreszeiten
Regie en scenario: Rainer Wemer Fassbinder.
Hans Epp was in het vreemdelingenlegioen ge-
ie liefdeloze zorgen van zijn moeder
ie vuviuvhten. Als hij terugkomt begroet ze
hem met de woorden: «De besten blijven daar,
eentje als jij komt terug». Hans gaat bij de po
litie, maar wordt spoedig ontslagen omdat hij
zich in diensttijd door een hoer heeft laten ver
leiden. Hij wordt fruithandelaar, verkoopt zijn
waren op binnenplaatsen. word
Zijn «grote liefde» is niet met hem getrouwd, Lang
omdat hij onder haar stand was. Zijn vrouw
houdt niet van hem, kwetst hem alleen maar;
hij ontvlucht haar door veelvuldig cafébezoek;
thuis slaat hij haar in machteloze woede. Als zij
zich van hem wil laten scheiden, krijgt hij een
Hij geneest weer en het echtpaar
Op deze tentoonstelling wordt een representatief overzicht gegeven van de belangrijkste aanwin
sten van recente beeldende kunst door het Groninger Museum aangekocht in de afgelopen vier
kter er- jaar. De nadruk valt op het werk van beeldend kunstenaars uit Europa. Behalve werk van René
werke- Daniels, Piet Dieleman en John van 't Slot uit Nederland, zijn de jonge Italianen (Sandro Chia,
Enzo Cucchi), de Duitse Mülheimer Freiheit en de jonge Fransen (Robert Combas en Hervé Di
Rosas) vertegenwoordigd. Bij de tentoonstelling is een Nederlands/Duitstalig boek «Kunst nu
Kunst unsërer Zeit» verkrijgbaar, waarin een kompleet overzicht van de aanwinsten wordt gege-
Voor het v heeft keramiste/pot-
tenbakster Vissers, een gaste.
Dit is traditioneel geworden, ieder jaar in
de maand december iaat Myriam de men
sen zien wat er op het gebied van kera
miek te zien is, naast het traditonele pot-
teriewerk.
Dit jaar is dat het «RAKU»-werk van
Jackie Bouw.
Jackie is geboren in 1948, opleiding 2 jaar
L.T.S. Gouda afdeling keramiek, 3 jaar
academie Rotterdam, beeldhouwt
woont en werkt in Bodegraven, onder
noemer «Atelier 72», Zuidzijde 72.
Het werken met klei als beeldend middel
ij in pnnjs en Nnnnan McLeod. Vrijdag 17 en aaier-
kreeg van be- Jg december om 22.30 uur in de filmzaal
agaloff en Al- Stadsschüuwburg.
treed hij zeer regelmatig en met De vier broers zijn als verstekelingen in haring-
op. Van Rusland tot in de Ver- tonnen aan boord van een oceaanstomer geko-
n heeft hij recitals verzorgd en op- men. Eenn^al ontdekt, richten ze chaotische
tanden aan op het schip. Zeppo wordt ver-
1 op de dochter van een ex-gangster,
"cho zoekt toenadering tot de vrouw van
oruut, die dit keer wordt gespeeld door
jlma Todd, met wie Groucho de tango
'el te Parijs, waarbij het vol- danst op het bed in haar hut.
piano van deze komponist «Mevrouw», zegt hij, «voordat ik met U klaar
ebracht werd. Diaz-Criado was de ben zult U goede reden voor echtscheiding
.under, die bij dit officiële gebeu- hebben, evenals mijn vrouw trouwens. Het eer-
-1"'“■“ten doen is een regeling treffen.
j, uw man neemt het huis,
c siccki nci huis in brand, u neemt het
:iingsgeld en ik neem u».
en Harpo nemen de winkel van de
sbarbier over waar ze de kapitein onder-
tten («We doen z’n amandelen het
3 is demonieser dan ooit en de
^rappen van Groucho en Chico
deze film een hoogtepunt. Dit is
voor een. deel te danken aan
S.J. Perelman, die aan het oor-
L heeft meegewerkt,
erigens steeds ontkend dat
e invloed op het werk van
tiers heeft gehad. Hij gaf de
aufman en Ryskind als tekst-