r
MELODRAMA
Nederlands danstheater
CC
FrLMHUS
diXUoovsX
slaapwinkel
30
TILBUnG
Kunstwerk van de week
Video
of life
2? I liUhbLnUUUJhUh
Guus Janssen Septet
Der Handler der
vier Jahreszeiten
DE TILBURGSE KOERIER
mber 1982 pagina 16
Donderdag 9 december 1982 pagina 17
Op de foto: Annet van Esch voor één van de Mnsekten* van Hans Lie.
SC. ’82
Soep t
slaapvooriichters'
iooray
wordt
ANS MARKUS Zelfportret 1980
HOx 120 cm olieverf linnen
biedt,
wordt
A
3
verzonr
poneerde
kestleden.
Folkkonsert
Makam es Kolinda
Blèr- en
Leuterconcours
WINTERFESTIJN 1982
Naast onze succesvolle wildmenu
serveren wij in de maand december
een
7-gangen-menu van:
Hollandse gerechten
Prijs per couvert ƒ55,-
De eindejaarsmenu’s liggen voor
u klaar.
TILBURG
i» (kamavalsliederen zin-
geleuterd» (tonpraters).
USAJWf
Woensdag 1
Filmzaal Ku
de’ri.
Kunstuitleen
t verhaal
een slagerij.
----- repressi
hand in hand
e eerste
(nadat hij
r de
tns-
erkt
wordt me
vijf danser..
20.15 uur, Schouw-
se pretenties, or
59 (124 min.).
g 15 december 22.30 uur.
Kultureel Sentrum.
Schouwburgring 25, Tilburg - tel 422122
Imitation of life
;en sluiten
n The Marx D1
Zocoanuts», g
idway-shows, speel
op Long Island. 1
Film in
Regie:
Juwelier - Horloger
Schouwburgring 27, Tilburg
The Marx Brothers in «Animal Crackers»
There’s always tomorrow
zijn vrouw, Marion en, met zijn drie kindc
ren. Als hij een avond alleen thuis is, kom
Norma Miller op bezoek, het eerste meisje
waar hij, nu al weer jaren geleden, verliefd
op werd. De mogelijkheid op
ping uit Z’*n nnKovro/linonJo U
Vol
RegieSerif Gören. Tot en met 16 de
cember iedere avond om 20.30 uur, behal
ve op zondag, in de filmzaal van de Stads
schouwburg.
Na 7 jaar in de gevangenis gezeten te heb
ben ontsnapte vorig jaar november de ci
neast Yilmaz Güney uit Turkije. In die 7
jaar schreef hij romans, gedichten en 3 sce
nario’s die door Zeki Ökten en Serif Gören
met gedetailleerde aanwijzingen van Güney
verfilmd werden.
Voor de film «Yol» waren op het moment
van de ontsnapping net de opnamen achter
de rug. De montage en einaafwerking van
J- film kon Güney weer zelf ter handen ne-
- üney on-
aai Cannes
Tien dagen
iravas (Mis-
n Palm voor
Zij3 is
tegen de
i een man. Ze
tto, een onge-
-r.ert haar in het
traditionele rolpatroon te dwingen. Ze zou
haar zaak moeten opgeven, omdat het niet
i vrouw, dat zij een slagerij drijft.
- "gert. De verhouding loopt stuk
en zij blijft eenzaam achter.
Hing met werk van Jan van
Theo L’Herminez en Ans
Television
by artists
Een kabelsysteem in Toronto sponsorde
John Watt bij de organisatie van zijn Televi
sion by artists. De zes delen, gemaakt voor
minder dan 10.000 gulden, zijn televisie én
gaan over televisie. Robin Collyer demon
streert in «Dam these hands» passief kijk
gedrag bijvoorbeeld via een verklarende
tekst die over het scherm glijdt. We denken
dat we onderuit kunnen zakken, maar de
tekst gaat steeds sneller, de verteller blijft er
hakkelend in steken en wij zitten in ons
hemd. Iemand rammelt met de keuzeknop
onophoudelijk door alle kanalen heen,
mompelend «ik leef hierop».
Zondag 12 december 13.30 uur «Dam these
hands», Robin Collyer, USA, 1982 «Vi
deo», Tom Sherman, Canada, 1982.
Eind van de maand, om precies te zijn van
26 december t./m. 31 december, is een aan
tal theatervideotapes beschikbaar van o.a.
Festival of fools, en internationale theater
groep KisS.
Waarom de Slaapvoorlichter
uw donsdekbed
speciaal voor u maakt.
behaaglijk warm, de
ander juist prettig
koel. Slapen is dus 'n
persoonlijke zaak. En
de besté manier om
aan uw nachtrust te
komen, is de manier
die uw eigen lichaam
zelf kiest. Normale
dekbedden houden
daar geen rekening
mee. Voor u zijn ze te
warm. Of misschien
niet warm genoeg.
Daarom maakt uw
Slaapvoorlichter uw
eigen donsdekbed
speciaal voor u. Zoals
u het ’t liefst wilt.
Nieuwe Komedie brengt in de Stu-
-zaal twee toneelstukken onder de
I «Geslacht» De kampioen traint
strijd van Michel Deutsch en
het bos...» van Franz Xaver
jeze twee stukken hebben als
«irnst, dat zij beiden een vlijm-
analyse vormen van traditionele
In het kader van de reeks folkoptredens, I
georganiseerd door de Tilburgse Stads- t
schouwburg, vindt op woensdag 15 de-
cember om 21.00 uur een optreden 1
plaats van de Hongaarse folkjazzforma- 11
tie Makam es Kolinda in de Studio-zaal.
Makam es Kolinda zijn twee woorden om Het
een oude, uit Perzië afkomstige stijl van irp- jaar
proviseren te beschrijven. v
De groep brengt een synthese van enerzijds
folkmuziek uit Hongarije, Roemenië, Bulga
rije en Joegoslavië en anderzijds akoestiese,
improvisationele jazz. Dit laatste maakt een
optreden van Makam es Koli
interessant voor een grote groef
’--‘-bers.
iviaKam es
bezet’'"”
gaduLu,
duikt? --*J
zar.D„
zang), Endr
gi (bas).
Voor nadere informatie
en/of reservering:
Restaurant
«Den Schout»
Oranjestraat 4, Tilburg-Centrum
(tussen Paleisring en Emmastraat).
Tel. 013-434512-674394
■In Imitation of life laat Sirk ons kennis maken met vier struisvogels: vier vrouwen die hun
ogen sluiten voor wat hun in hun eigen leven niet bevalt, wat ze daar niet willen of kunnen
zien; vier vrouwen die daardoor een onecht leven leiden met alle gevolgen van dien, voor
hun zelf en voor hun relaties.
Lora Merdith is een weduwe, die als actrice carrière wil maken en ook maakt. Daar is ze op
1 gericht en daardoor heeft ze geen oog voor Steve Archer, die haar zijn liefde aanbiedt, daar
door ziet ze de negerin Annie slechts als huishoudster, heeft ze geen oog voor wat haar eigen
i dochter Suzy bezielt en onderkent ze de problemen van Sarah Jane, de dochter van Annie
[niet.
Annie heeft zich vastgebeten in haar huishoudstersrol en speelt de altijd begrijpende moe
der. Door dit laatste kent ze Suzy beter als haar eigen moeder, maar kan ze de problemen
van Sarah Jane niet begrijpen.
■Sarah Jane accepteert niet dat ze zwart is. Ze ontkent daardoor haar moeder en probeert
yoor blank door te gaan. Lucy leidt geen eigen leven, ze imiteert haar moeder en wordt zelfs
Btari.oM steve Archer.
truisvogels voegt Sirk samen tot een adembenemend drama van onechtheid, val-
onbegrip en moeder-dochter conflicten.
in het kader van het thema melodra-
1 de film.
Douglas Sirk.
Met: o.a. Barbara Stanwyck.
U.S.A., 1956 (84 mm)
Woensdag 15 december 20.30 uur.
Filmzaal Kultureel Sentrum.
Gustav Klimt geschilderd werd. James Vin
cent heeft zich zowel door de wereld van
Klimt als door de muziek van Martinu
-j(Toccata e due Canzione) laten inspireren
een beetje aparte plaats in in zijn tot een ballet, dat te maken heeft met ver-
doordat choreografie en muziek zich nietiging binnen een zelf gekreëerde en uit
jrafie op twee verschillende fronten lijken af te fantasie geboren situatie. Aan deze
racek spelen. De vorm doet dan ook sterk denken choreografie van James Vincent (na<
- aan de Japanse Noh-spelen. al enkele jaren suksesvolle balletten voor
«Msa Glagolskaja» (De Glagolitische Mis) Aspirantengroep van het Nederlands Dar
is het grootste ballet van Kylian zowel in theater gemaakt heeft) wordt meegewer
l--i» j--■> -1. ^oor vier danseressen en vijf dansers.
Op vrijdag 10 december,
burg-zaal.
■MM.W|
js Janssen neemt een groot aantal van
komposities voor zijn rekening. Bij de
rovisaties wordt uitgegaan van alle
<bare mogelijkheden die de bezetting
van geheel solistisch tot kollektief
Jt aangetreden.
VERLOVINGSRINGEN
voor een gouden toekomst
VÜij tonen u gaarne de opnieuw
uitgebreide collectie in gladde en
bewerkte modellen of ringen
met briljant.
De hele serie is in
ten: dynamiek.
Sinds kort put Hans Lie zijn inspiratie uit
een andere bron: het naakt. In de tentoon
stelling zijn al enkele studies in houtskool op
papier te bekijken, en Hans schilderstijl ken
nende kan men zich al een voorstelling ma
ken van hoe dat er op doek en in kleur uit zal
gaan zien.
stwerk van de week is een initiatief van
uitleen. Wekelijks motiveert
zeres waarom een werk uit de
1 zijn/haar speciale voorkeur
heel ander werr
tentoonstelling een feit
zelfs niets meer, dat koi
Annet ekspos
goed vindt, w
Die persoonl
staan voorop, i
wat meer naar
Daarvoor is he
bantse kunstena_.
onachtzaamt ze de
niet, ook met her
d. Het werk
beschouwin
Met een speciale
machine vult hij die
met echte,
onversneden dons.
Om u dat te
garanderen,
importeren de
Slaapvoorlichters htet
zelf. Uw eigen
persoonlijke dekbed
voor uw eigen
persoonlijke
slaapkomfort
Het kost u niets
maar natuurlijk
is ’t wel een stuk
beter. U zult er
jarenlang plezier van
hebben. Dat
garandeert de
Slaapvoorlichter u.
Nieuwe komedieGeslacht
Dinsdag 17 december om 20.30 uur. f)e kampioen traint voor de strijd» toont
De Nieuwe Komedie brengt in de Stu- ons de benepen burgerman, die heen en
dio-zaal twee toneelstukken onder de weer pendelt tussen zijn vrouw en maïtres- --
titel «Geslacht» De kampioen traint se. Hij misbruikt beiden en speelt ze tegen begint een verhouding i
voor de strijd van Michel Deutsch en elkaar uit. Dit komt hem echter duur te schoold arbeider. Deze
«Door het bos...» van Franz Xaver staan. Wanneer hij zijn maitresse heeft ver- traditionele rolpatroon
Krötz. Deze twee stukken hebben als moord, omdat deze een te grote claim op, haar zaak m
overeenkomst, dat zij beiden een vlijm- hem legt en hij zo zijn imago van nette bur- past bij een -
scherpe analyse vormen van traditionele, ger zou kunnen verhezen, wordt hij door Martha weigert,
menselijke gedragspatroon. zijn eigen vrouw vergiftigd. en zij blijft eenza,
Turks
Specialiteit
Restaurant
36,—
6 gangen Kerstmenu 25-26 dec.
Cocktail-Hors d’Oeuvre-Sw
A Gegrilde kalkoen
Dessert - Koffie
Tijdig serveren J
Annet van I
seert tot 20
Lie. Hoewel rr?~ -
tie van de Kunst
naar de tentoonstelling van
kans heeft gehad dat zijn werk «het kunst
dat zijn werk altijd is uitgeleend.
Annet van Esch begon enkele jaren geleden
met het organiseren van tentoonstellingen
in haar galerie «de Ganzerik» in Oisterwijk.
Liefde voor kunst is haar drijfveer. Al vroeg
vatte ze belangstelling op voor kunstge
schiedenis, wat op school dan ook haar lie
velingsvak was. Ze was (en is) frekwent be
zoekster van tentoonstellingen in galeries en
musea. Langzaam maar zeker ontstonden
serieuze plannen daar zelfs haar beroep van
te maken.
In Nederland is een zeer behoorlijk aanbod
op gebied van beeldende kunst, maar een
hoop daarvan was volgens Annet in Bra
bant niet te zien. Die mogelijkheid wil A
net in haar galerie bieden, zij presentee
wat hier nrl“
weest en
naars uit q
drukkelijk «in principe»,
fen wordt door werk van
ze met het grqptste gemak van dat pril
af (Hans Lie als illustratief voorbeeld).
Annet heeft een beetje moeite met het
zien van heel jonge kunstenaars, zij maken
haar onzeker. Ze moet haar tentoonstellin- de ontwikkeling van deze
gen ver vooruit plannen en jonge kunste- de figuren van de judoka
naars ontwikkelen vaak erg snel. Op het straheren. Het is dat je wi
moment van de afspraak maken ze vaak gangspunt was. maar uc
heel ander werk dan op het ogenblik dat de
rejt worc]( (of ze maken
uw. komt ook voor).
■oseert alleen werk dat ze zelf
waar ze door getroffen wordt,
inlijke voorkeur en kwaliteit
p. Ze is van plan in de toekomst
r buiten te treden, beurzen e.d.
is het wel interessanter met Bra-
taars te komen, daarom ver-
e de kontakten met hen zeker
-...a, ook met hen wordt een relatie opge
bouwd. Het werk van Hans Lie vond ze (rij
eerste beschouwing meteen «te gek», en nu
het in haar eigen omgeving hangt blijft het
boeien («en je kijkt kritisch als het bij je
hangt«Ook al bekijk je de schilderijen
decimeter voor decimeter, er valt zelfs in die
vroeg onderdelen geen zwakke plek te ontdek-
istge- ken».
Wat haar het meest aantrekt in het werk
van Lie is het schilderachtige, in de zin van
het liefdevol omgaan met de verf.
Hoewel de tentoonstelling van Hans Lie
werk uit verschillende fases laat zien, één as-
pekt hebben ze alle gemeen, nl. de abstrakt
ekspressionistische aanpak.
In chronologische volgorde stuiten we aller-
eerst op zijn schilderijen van sterk vergrote
zien. Die mogelijkheid wil An- irisekten, die in vergelijking tot wat daarna
naai galerie bieden, zij presenteert kwam «statisch» genoemd kunnen worden
er nog niet of nauwelijks te zien is ge- (hoewel het moeite kost bij Hans Lie van
en dat zijn in principe geen kunste- statisch te spreken). In de periode daarna
uit Tilburg of de regio. Ze zegt na- wijdde hij zich letterlijk en figuurlijk aan de
:lijk «in principe», want als ze getrof- judosport. Om de juiste houdingen e.d. te
>rdt door werk van een van hen wijkt kunnen weergeven vond Hans dat hij zich
het grqotste gemak van dat principe eerst zelf de judokunst meester moest ma
ns Lie als illustratief voorbeeld). ken. Alleen dat stelt hem in staat de essentie
heeft een beetje moeite met het laten van de houdingen van de wervelende, vallen
zij maken de judoka's voor de volle 100 te raken. In
oonstellin- de ontwikkeling van deze judoperiode zie je
J -J ka’s steeds meer ab-
t je weet dat judo het uit
ar de doeken verworden
trakte kleurkomposities.
één begrip samen te vat-
Donderdag 16 december 20.30 uur in theaterzaal van het Kultureel Sentrum. Met Guus
Janssen (piano), Maud Sauer (hobo, Turkse hobo), Annemarie Roelofs (trombone, viool),
Michael Moore (basklarinet, altsax), Wim Janssen (slagwerk), Ab Baars (sazen), Raoul van
der Weide (contrabas, cello).
f Het Guus Janssen Septet speelt geïmprovi- Guus
seerde muziek. de kc
Soms wordt deze tijdens het konsert geheel impre
verzonnen, ook ontstaat zij vanuit gekom- denkt
poneerde stukken van de hand van de or- b,oJ'
Esch, eigenaresse van galerie de Ganzerik aan de Lind in Oisterwijk, ekspo-
I) december a.s. werk van de in Tilburg wonende en werkende kunstenaar Hans
men gewend is dat in deze rubriek een Tilburger een kunstwerk uit de kollek-
unstuitleen kiest, zijn we nu eens zelf het gebouw uitgegaan om te gaan kijken
oonstelling van Hans Lie, die wel werk in de Kunstuitleen heeft, maar nooit de
werk «het kunstwerk van de week» werd, om de simpele reden
De eerste voorstelling die het Neder- De voorstelling wórdt begeleid door het Ne-
lands Danstheater dit seizoen in Tilburg derlands Balletorkest o.Lv. dirigent David
verzorgt (er volgen er nog twee), bevat Porcelijn. «November Steps» is het «Japan-
drie balletten: «November Steps» in se» ballet, dat Kylian in 1976 maakte. Het
een choreografie van Jiri Kylian op mu- neemt een beetje aparte plaats in in zijn
ziek van Toru Takemitsu, «De oeuvre doordat choreogrC.LL
Glagolitische Mis» in een choreografie op twee verschillende fronten lijken af te
van Jiri Kylian op muziek van Janacek spelen. De vorm doet dan ook sterk denken
en «Mada» in een choreografie van Ja- aan de Japanse Noh-spelen.
mes Vincent op muziek van Martinu. «Msa Glagc':':
is het grootste ballet van Kylian zc
bezetting (elf danseressen en elf dansers) als
in de muzikale begeleiding een groot koor
(het Kühn Mixed Choir uit Bratislava o.l.v.
Pavel Kühn), het Nederlands Balletorkest
en vier internatonale solisten Anne Marie
Drur (sopraan), Myra Kroese (alt), Justin
Lavender (tenor) en Bernhard Kruysen (ba
riton). Zij voeren de imposante
Glagolitische Mis van Janacek uit. Overal
op de wereld heeft dit ballet grote indruk
nagelaten sinds de première in de zomer
van 1979 in Florence. De «gebeurtenissen»
in dit ballet worden voor een groot deel be
speeld door de muziek, maar ook door de
omgeving zoals Walter Nobbe die heeft ont
worpen de aanduiding van een bos, uit
zicht biedend op een wijds landschap.
Het ballet «Mada» is genoemd naar Mada
Primavesi, een vrouw die in 1912 door
Aspekten
van realisme
Tentoonstelling
den Berg, Tucu i_« ■■cim
Markus.
Nog t/m 12 december is in de Eksposi-
tieruimte van het Kultureel Sentrum de
ekspositie «Aspekten van realisme» te
zien.
.Drie kunstenaars uit Brabant,
Berg, Theo L’Herminez en Ans
poseren 45 olieverven die een
lijke visie op het realisme laten zien.'
Naar aanleiding van deze ekspositie hebben
zo’n dertig jonge mensen van de «Akademie
Mens en Arbeid» van de hogescl
burg een taalproject gemaakt.
Een 40-tal inzendingen liggen gebundeld ter
inzage bij de ekspositie.
Hier onder een van devnzendingen geschre
ven door René van Wayenburg.
Geïnspireerd door Ans Markus’ zelfportret.
ZELFPORTRET
Als in het laatste uur
Het masker mijn gezicht verlaat
zijn er witte windsels,
mijner pijner gelaat
Als in het laatste uur
Mijn gezicht niet eens bestaat
dan betaal ik zware huur
Als in het laatste uur
Het masker mijn gezicht verlaat
Als in het laatste uur
Het masker mijn gezicht verlaat
dan is er niets, alleen een hiaat
Als in het laatste uur
Mijn gezicht tot stof vergaat
Dan blijft er leegte,
't gedoofde vuur
Als in het laatste uur
Het masker mijn gezicht verlaat
iitie.
deai
Mark
«Door het bos...» is het
tha, de eigenaresse van e,
een hardwerkende zakenvrouw van
veertig, die behoefte heeft aan
■”gint een verhouding met Ott_,
probeert haar in
te dwingen. Ze
van
t. Jan van den
is Markus èks-
zeer persoon-
:hool in Til-
Zo’n
bij.
op zaterdag 11 l
alle zalen van de scho
’’-t Blèr- en Leutereen
jaar georganiseerd in san
Kamavalsvereniging De
Dit jaar zullen alle mu:
tonpraters -
de studio-
laatste maakt een cours zal
Lolinda zeker ook gekozen
e groep jazz-lief- zicïi hier
hebbe
Makam es Kolinda speelt in de volgende
ezettingPéter Dabasi (mandaloncello,
~.dulka, viola, zang), Szabolos Szoke (ga-
ulka, viola), Eszther Matolcsy (viool, viola,
ing), Zoltan Krulik (gitaar, perkussie,
Endre Juhasz (hobo) en Péter Kosze-
K Sirk gebruikt de eeuwige driehoeksverhou-
r ding in deze film om te laten zien hoe een
k man gevangen zit in een klein burgerlijk r
mei
RegieVictor Heerman. Vrijdag 10 en vler negers wordt binnengedragen om aan
F zaterdag 11 december om 22.30 uur in de een partijtje van de deftige dame luister bij - J
t filmzaal van de Stadsschouwburg. te zetten. Tevens zal een kostbaar schilderij verfilmd werden.
worden onthuld, in Europa aangekocht Voor de film «Yol» waren
K, Deze tweede film van The Marx Brothers door de beroemde kunstverzamelaar Ros- van de ontsnapping net de opnamen
evenals hun eerste «Cocoanuts», gebaseerd coe W. Chandler. Behalve de schilderkunst de rug- De montage en eindafwerkir
fr’ op een van hun Broadway-shows, speelt in wordt in deze film ook Het Grote Toneel op de film kon Güney weer zelf ter han<
R' Rittenhouse Manor op Long Island. Me- de hak genomen, met name als Groucho en- men- Tot me> van dit jaar bleef Gür
K vrouw Rittenhouse wordt gespeeld door kele monologen declameert in de stijl van dergedoken en kwam toen naar
K- Margaret Dumont, de deftige matrone, van O’Neil. En het is natuurlijk in «Animal voor de presentatie van «Yol». T
F wie Groucho later zei dat ze zijn grappen Crackers» dat het beroemde lied Hooray later was hij samen met Costa-Gr
E maar half begreep. Groucho speelt Captain for Captain Spaulding» ten gehore wordt sing) de winnaar van De Gouden
p Spaulding, een ontdekkingsreiziger die door gebracht. de beste film van het festival.
1 In «Yol» kombineert Güney de verhalen
van vijf mannen die een week vrijaf krijgen
uit de strafgevangenis van Imrali. Allen rei
zen naar de plaats waar hun familie woont.
Eén van hen valt al snel af, omdat bij een Dankzij"dè b<
militaire kontrole blijkt dat hij zijn papieren schnjVer v;
kwijt is. Voor de anderen blijkt in deze Spaarvarken»'
die ze koesteren
i een systeem, waarin miïi-
en morele onderdrukking Al twintig jaar komen in een Frans provin- B
êaan- ciestadje een paar vreedzame kleinburgers 1J
bij elkaar om te kaarten. Hun leven is alles- M
behalve opwindend, er gebeurt vrijwel niets 11
en ongemerkt wordt men ouder. M
Tijdens een van de wekelijkse kaartbijeen-
komsten wordt het spaarvarken, dat de
kaartspelers een jaarlang met munten heb
ben gespekt, feestelijk geslacht. Na een uit
gebreid debat wordt besloten tot een geza
menlijk uitstapje naaf Parijs. De volgende
dag treffen we onze provincialen in de we
reldstad Parijs aan. In één klap verandert
hun bezadigde leventje. Ze belanden in een
afzettersrestaurant, in de gevangenis, raken
verzeild bij een huwelijksmakelaar en moe-
ngenleeioen ten tens,otte’ zonder een stuiver op zak,
m van zijn overnachten op een bouwterrein
i terugkomt ,Vla udeze kl“cht w°rden de sluimerende
hem met de woorden: «De bes- k«chten tot kriminahteit en anarchie aan-
daar, eentje als hij komt terug». getoond- dle m rechtschapen burgers wak-
at bij de politie, maar wordt spóe- ker worden gemaaltt, wanneer nj zich in een
Jagen omdat hij zich in diensttijd toestand van volkomen ontreddering bevin-
n hoer heeft laten verleiden. Hij den’ “He‘ Spaarvarken» wordt gespeeld
uithandelaar, verkoopt zijn waren 'door a’ bPet,rauLasAUr’ ST Koetse^Gees
binnenplaatsen. Zijn «grote liefde» is Linnebank, Johan Ooms, Eric Schneider en
met hem getrouwd, omdat hij onder Sjem Vr°om. De vertahng.
stand was. Zijn vrouw houdt niet van °P_ ™°ndag 13 en dinsdag 14 december tn de
sm alleen maar; hij ontvlucht ^ouwburg-zaal.
slvuldig cafébezoek. Na een
hi; huis ne-
o. hem. Hij
troost in zijn stamkroeg en
ia systematisch kapot. Na de
i zijn vrouw en de nieuwe
srder.
Publiekstheater
Het Spaarvarken
Het Publiekstheater brengt in een regie
van Hans Croiset de sociale komedie
«Het Spaarvarken» van Eugène Labiche
bewerkt door Botho Strauss.
de bewerking van Botho Strauss
- -. - vt,ijver van «Groot en Klein») is «Het
Zoor de anderen blijkt in deze Spaarvarken» geen salon-komedie, maar I
r weinig overbhjft van de illusies een socla]e komedie geworden, het I
teren over het «vrij» zijn. Ze zijn pOrtrel van een moreel en financieel bank- 1
gevangenen van
je taire repressie
Jen hoe een ontsnap8 'n 0318606 W3ara3n f e" scenario: Rainer Werner Fass-
m in gevangen zit in een klein burgerlijk mi- TherëT^always tomorrow is een materia- wï an. Hans Htrschmüller, Irm Her-
F heu Clifford Groves, een rijke zakenman, hstische analyse van een mans leven in ter- mann Hanna Sch lla
K voelt zich met gelukkig in zijn huwelijk met men van zijn huis, werk, gezin en klasse. BRD l972 ,g9
Vrijag 17 december 20.30 uur.
Filmzaal Kultureel Sentrum.
Hans Epp was in het vreemdeling
gegaan om de liefdeloze zorgen van” zijn
moeder te ontvluchten. Als hij terugkomt
begroet ze hem met de woorden: «De bes
ten blijven c'
Hans gaat h
dig ontslag
door een hoer heeft
wordt fruithandelaar,
op binnenplaatsen. Z
haar stand was. Zijn v.UUn uuuui i
hem, kwetst hem alleen hij zz
haar door veelvuldig cafébezoek. 1
H hartaanval moet hij een knecht in I
men. maar zijn vrouw bedriegt he
vM zoekt wederom troost in zijn stamki
«H zuipt zich daarna systematisch kapot
JL begrafenis gaan
-i.- knecht samen ver
De belangstelling voor het Blèr- en Leu
terconcours van de Camavalsstichting
Tilburg was vorig jaar overweldigend.
'**’n 1800 mensen woonden dit gebeuren
Daarom zal het komende concours
’"'erdag 11 december plaatsvinden in
-1 de schouwburg.
■■’erconcours wordt ieder
”_samenwerking met de
e Fènpruuvers.
luziekgroepen en ale
rs zowel in de schouwburg-zaal als
o.udio-zaal optreden. Tijdens dit con-
zal het Tilburgse Kamavalslied 1983
i worden. Een deskundige jury zal
- .„ermee bezighouden in de schouw
burg-zaal. Daarnaast zal ook het publiek
een keus kunnen maken. Na afloop van dit
feest wordt vervolgens een plaatsje opgeno
men waarop het Tilburgse kamavalslied
komt te staan en op de B-kant het lied, dat
de publiekprijs won.
Naast het «blèren»
gen) wordt er ook