MELODRAMA
29,95
„CO
l
fess
X
:urs
FiLMHUiS
Presentatieconcert
vol swingende muziek
II
van Herwaarden’s
Gordijnen b.v.
1
Matthijssen
S3 a
s-s -
Donderdag 25 november 1982 pagina 31
DE TILBURGSE KOERIER
mber 1982 pagina 30
Korvelseweg 203, Tilburg 436401
74
liaan 100
iares,
:hulde
een
estal
j 39
Regie: Hans Detlef Sierck.
Regie: Richard Brooks.
Korvelseweg 203, Tilburg 436401
Canzonetta
aat144 A-146
Proefles
39
Moderne
Dans
rabantlaan 100
rabantlaan 100
Tilburgs Trio
K»
x>rd 95
oord 95
SINTERKLAASAANBIEDING
Concert-Agenda
Nu 99.50
p.m.
Key town Jazzfestival
zalen van de Stads-
abantlaan 100
N.S.-Plein 19. Tel. 424725
Orgelconcert in
Oisterwijk
De subjektieve
faktor
PAPIEREN STOFZAKKEN kopen
naar de SERVICE SHOP lopen
Sinterklaas
alfabet
Maas heeft het
KOFFIEKAN kopen
naar de SERVICE SHOP lopen
Filmliga
Ambassade Bioscoop
roeiende zoon An
ti mee naar huis:
/oerd worden werken van o.a. G. mend voor
D. Buxtehude en J.S. Duitsland
'uast haar
tms Conser
meert van
n Amster-
Korvelplein 211 - Tilburg
Tel. 013-683097
Van 139.5fl
tinnen
dinnerlamp
39
ZOND
toe net j
28 november
e o-l.v. L.P.
b°o!
vorm van iuai
carrière etc.).
Speciaalzaak in tin
VAN GESTEL
loord 95
loord 95
aat 25
aan
ïvr.
1 kado. Het
tekeningen
n grote hl
aal, maar
iwijnt wat op
meisje wil g
nzaal Kultureel Sentrum
15 december
wand nemen de
familie
1 zal er-
iacht
loord 95
loord 95
loord 95
loord 95
nstr. 52
raat 25
aat144A-146
Irabantlaan 100
nstr. 52
Irabantla
noeilijkucuc
Vane, een z
verantwoor,
->n zich. Ze
loord 95
aat 144A-146
aat144A-146
.BURG
n416 A
74
•aat144A-146
loord 95
mstr. 52
instr. 52
Cora Canta Antii
voor.
Op
de subsidi
tpeerzaagmach.
iciteitsmaterial.
iguurzaagbeugels
ereedschapskisten
ragen
strieklemmen
ferdul
bouckaert
gaten dat met
is. Grote
Stadsschouwburg i
Frau Luna en dit
-"i daar
ui uw. v widen, van.
zullen dan ook de vele
inten van deze musicals een
loord 95
nstr. 52
74
I 39
nstr. 52
oord 95
oord 95
oord 95
oord 95
aat 25
Uitgevc
Frescobaldi,
Bach. Ook worden een aantal Engelse
carols ten gehore gebracht.
Het koor bouwde in haar pas vijfjarig
bestaan een goede reputatie op, vooral
door de veel fijne concerten in
bant. Drie keer werd een korte tournee
door Engeland gemaakt en voor ko-
Geloof me maar...
Bij
VAN HERWAARDEN
vindt u precies wat u
zoekt.
Prachtige gordijnen
Prima kwaliteiten
en toch speciale
prijzen
Zware Shenille
velours
Gratis gemeten
en gemaakt
oord 95
oord 95
oord 95
oord 95
oord 95
oord 95
oord 95
oord 95
oord 95
oord 95
oord 95
oord 95
oord 95
oord 95
oord 95
oord 95
oord 95
oord 95
oord 95
oord 95
oord 95
oord 95
39
aat 25
istr. 52
istige Bod-
:eters) ver-
rking aan de
koor, zo ook
WV OISTERWIJK
De Lind 57
04242 - 82345
orjaar staat een tournee door
1 op het programma.
Het uit Hilvarenbeek afkoms’
denensemble (o.l.v. Jac Peet
leent regelmatig medewet!
concerten van het Eersels k
Bra- tijdens dit concert.
U bent van harte uitgenodigd.
oord 95
oord 95
nstr. 52
nstr. 52
139
I 39
I 39
aat 25
aat 25
aat 25
aat 25
aat 25
aat 25
aat 25
aat 25
aat 25
aat 25
■aat 25
aat144A-146
Zondag 28 november a.s. om
Ensemble o.l.v. L.P. Smit,
ventsconcert in de R.K. St.-Petruskerk te
door de Beekse organist Jac Peeters.
aat 144 A-146
•aat 144A-146
aat144A-146
aat 25
raat 25
nstr. 52
loord 95
loord 95
zoals
t jaar
stuk
van.
bv
T"bU'9T^oon0l3,43Mw
•aat 25
ircus in de
Het circus
st in het oog lopende in de films
i Wenders is het steeds onderweg
•an zijn hoofdrolspelers. De onrust van
i-oorlogse generatie ligt daarin opge-
s en Canzonetta zetten hun beste muzikale beentjes
iber a.s. bij Boerke Mutsaers. Vijverlaan 2, Tilburg.
een koffieconcert verzorgen in het kader van
iristische Kunstbeoefening.
-ng 12.30 uur.
■g in volle kracht toe... De aarde naar
leurt, autowegen trillen en beven, hoog- ren
inningsleidingen tuimelen om, wolken- Ja
cheuren en storten in... |at e
ic eerste zware schok gaat Denise
-naar haar zoontje, die ergens
itend ver- op straat ligt. Onder de bewoners
sn misluk- getroffen gebied heerst een r
i vrouw. Iedereen is op zoek naar fami...
en zijn politie bieden hulp, honderden
lismolo- worden bijeengebracht, nood:
ij;. worden ingericht, misdadige ek
ken zich schuldig aan p'-"':-
militairen streng tegen
wordt gewond naar een
waar hij na een hartaar.
verwoeste stad is Remy-
Graff een be- man, Stewart, die op _j_
uwe en figu- zoek is naar Denis--
een geschenk af
5, Corry. Denise
Graff kennen elkaar al jaren en
bijzonder tot elkaar aangetrok-
:er Graff op zijn werk aankomt,
“oyce, de ~z-
schoonvader, dat
zaken wil terugtrek -
n heeft benoemd tot
Anni’s leven. Haar
SUKJaS"; Koorconcert in Beekse kerk
16.00 uur verzorgt het Eersels Interkerkelijk Vocaal
in samenwerking met het Boddenensemble, een ad-
Hilvarenbeek. Het orgel wordt bespeeld
Cat on a hot
tin roof
Woensdag 1 december
Filmzaal Kultureel Sentrum
20.30 uur
Canta Antias, Boems
Op zondag 28 novemb
deze dag zullen deze koren
iieregeling voor amateur
Aanvang
aat144A-146
aat 25
raat 25
74
74
I 39
plaatsje krijgen in.de grote show van
29 mei a.s. waarbij natuurlijk nieuwe
werken niet vergeten zijn.
De voorbereidingen zijn nu in volle
gang. Onder de bezielende leiding be
looft dit jubileumconcert het volgende
spektakelstuk van BOeMS te worden.
Wilt u meer informatie over BOeMS
bel dan 633067.
RS»" w t
deze status quo, temeer daar de vormgeving
en vertelwijze erop gericht zijn de toeschou
wer bij het gebeuren te betrekken, medelij
den bij hem op te wekken. Emoties worden
door allerlei kunstgrepen opgeroepen, met ry IVI T 14?
name door muziek, maar ook door afbeel- Zjll l LJ 101*11
dingen en voorwerpen.
De vrouw is in het melodrama de centrale Woensdag I ^ecemb^r
figuur. Nu is er voor de vrouw in Holly- Filmzaal Kultureel Sentrum
woodfilm geen aktieve rol weggelegd - zij ff30™"
kan slechts passief reagerend optreden - Albert Fmsbury, een losbandige Engelse ar-
maar deze passieve’heldinnenrol past goed tistocraat heeft schulden gemaakt. Als hij
bij de melodramatische verhaalstruktuur, hierdoor in moeilijkheden dreigt te komen,
waarin zij immers de speelbal van konflikte- neem' Gloria Vane’ ee" «ngeres en Alberts
rende krachten is minnares, de verantwoordelijkheid voor de-
De ikonografie speelt in het melodrama een ze schulden op zich. Ze wordt veroordeeld
belangrijke rol. De films spelen zich meestal en moet zeven Jaar doorbrengen in Parra-
af in het milieu van het middle-class gezin, ">a»a- een vrouwengevangenis in Sydney,
waarbij het huis - waarvan de grenzen de ri- Albert schoP' bet ondertussen tot adjudant
goreuze scheiding tussen de privé-sfeer en van de gouverneur van Australië en maakt
het openbare leven vertegenwoordigen - diens dochter Mary het hof. Als Gloria van
een centrale plaats inneemt. De sterke sym- ult de gevangenis contact met hem zoekt ne-
'iek van de dekors is typerend. Het sym- geert blJ haar- Glor!a *eleens schadelijk
51 «natuur, verdient aparte aandacht. De kunnen zijn voor ajn loopbaan.
latuur staat aan de kant van het verlangen, \la schertshuwelijk met de boer Henry
/an de vrouw, en de kuituur staat voor de Hoy«- aa” wie Glona weet te ontsnappen
stand tegen deze verlangens (vaak in de voorda' het bu'vellJk daadwerkelijk gesloten
i van materiële zaken als geld, standing, ls’ ze UIt de gevangenis tekkome"4 Ze
moet dan ervaren dat Albert zich met Mary
verloofd heeft. Ze gaat als zangeres in een
saloon werken, waar Albert haar zijn gedrag ramnie roe ne
komt verklaren. Ze wil echter niets meer verwachting >s - om zoooenoe oe e
van hem weten. Op de dag van zijn huwelijk n,et ™s ,e lopen. Maar waarom wi!
met Mary pleegt Albert zelfmoord. Gloria. ™et Maë&e "aar bed? Wat *as de ve
die haar baan is kwijt geraakt, wil vrijwillig dJ"g 'ussen Sk'PPer en Bnck?. Loute
naar de gevangenis terugkeren. Dan biedt a,l(eer van
Henry aan om met haar te trouwen. verklanng
-WBi werken?
Cinema Heuvelpoort
«Earthquake»
In de heuvels boven de grote stuwdam in schei
Hollywood, woont Stewart Graff, een gere- spanningslei
nommeerd ingenieur, met zijn vrouw Remy, krabbers sef
de dochter van de eigenaar van de grote fir- Na de eerst
ma waar Graff werkzaam is. Het huwelijk is zoek
totaal stukgelopen en op een ochtend ver
laat Graff woedend zijn huis, na een misluk
te «schijnzelfmoordpoging» van zijn v-™-”
Tegelijkertijd bespreken dr. Stockle e
assistent, Walter Russell, in het Seis-
gisch Instituut de lichte aardschokken die
de laatste 24 uur regelmatig werden waarge
nomen. Walter Russell is van mening dat al
le gegevens er op wijzen dat er een grote
aardschok op komst is in het gebied in en
rondom Hollywood.
Op weg naar zijn werk brengt Gn
zoek aan Denise, een jonge wedus
rante in een filmstudio, om een gi
te geven voor haar zoontje, Corry,
en Stewart Graff kennen elkaar al ja
voelen zich b J
ken. Wanneer Graff op zijn 1
verneemt hij van Sam Royc
van de zaak en Stewarts scl
l~ ai 7^ hij zich iets meer uit de z-*—
nfofllfl ken en zjjn schoonzoon ne»
- - uitvoerend directeur.
Op hetzelfde moment registreert het Seis-
De inktvlek
I !4M uur. ',nd'
nog “‘n a,ellen, m Klno Hee.,1 d“ sl“
poort. (Zie agenda)
Een meisje krijgt een kado. Het is een pren
tenboek met mooie tekeningen, die helaas
is een ontsierd wordt door een grote inktvlek. Dat
niet *s natuurlijk niet normaal, maar nog vreem-
iwen is als een «melodra- der 's dat abes verdwijnt wat op die inktvlek
afloop», maar als een ‘erecht komt. Het meisje wil graag weten
5 een samenleving. De waar al'es blijft en stapt zelf ook op de inkt-
U een verhaal over een vlek- en verdwijnt. Zij belandt in de wereld
in een groep samenleven van het prentenboek. Elke bladzijde heeft
iruit het ontstane gedrag: ge- zljn «gen kamertje. Gelukkig staat de inkt-
ust tegenover drang v|ek ook op de muur, zodat ze gemakkelijk
tie. Ze toont de tra- terugkan. Maar als een verliefde koe haar
achtervolgt dan kan het gebeuren dat ze sa-
men, plotsklaps, in een overvolle metro zijn.
En dan is het niet zo gemakkelijk om alles
weer op z’n plaats te krijgen. Vooral niet jij j
wanneer de volwassenen er niets van willen i
geloven.
—pint 1 december.
mshees geven op 20 decem-
m de Vereniging in Nijme-
groep vrouwen aan een
■'"ti te fotograferen en deze
7 s als reklame-materiaal op
muren en schuttingen aan te brengen. De
opdrachtgevers verwachten voor hun geld
een specifiek op vrouwen gericht resultaat,
een uitbeelding van de stad Berlijn, die het
toerisme stimuleert.
De fotografes echter bekijken hun stad met geI
eigen ogen en fotograferen wat ze zien. Het Ck
zijn niet de beelden die hun geldgevers wen
sen te zien. De vrouwen moeten listen be
denken om hun inzichten te kunnen door-
zetten, ze moeten konflikten aangaan. Tij- „ev{
dens de drie dagen die de film laat zien,
wordt duidelijk dat ze niet gewend zijn zich t
vaarderë te bewe8en *n de were>d van hun geldgevers.
J en een
/ater stort zich in het
idert naar de stad,
sn mensen op zijn weg wegvagend...
Graff helpt een groep mensen, die
zitten en gevaar
snde water in het
-„aar buiten te
.aatste die hij helpt, is Den,^,
wordt meegesleurd door b
art werpt nog een blik op Denise
ater. in een poging Remy te
uw v^dwijnen in de kolkende
Het laatste onderdeel noemt van Twil-
lert Galanterie uit de Nederlanden.
Willem van Twillert studeerde aan het
Amsterdams Conservatorium bij o.a.
Gustav Leonardt. Hij volgde verder
cursussen aan de Haarlemse Zomer-
academie bij een aantal beroemde or
ganisten en van zijn spel zijn grammo-
foonopnamen verschenen. Willem van
Twillert heeft de laatste jaren verschil
lende werken in muziekbibliotheken
ontdekt uit de barok en rococo en hij
redigeerde hierbij verschillende uitga
ven en het werk van Pachelbel dat ge
speeld wordt werd voor een gedeelte
door hem ontdekt en verschijnt dank
zij hem binnenkort in druk. Het orgel
in de Ned. Herv. kerk is een instru
ment uit ongeveer 1750 en werd enige
tijd geleden gerestaureerd o.l.v. monu
mentenzorg. Het is een fraai historisch
instrument waarop een aangepast pro
gramma met oude muziek wordt ge
speeld.
Brabantse Operette
en Musical Spelers
Volgend jaar mei is het dan zover.
BOeMS viert dan in de vorm van een
grootse «terugblik-voorstelling» haar
10-jarig bestaan.
10 jaar waarin de Tilburgse Vereniging
een heel behoorlijk plaatsje verwierf
tussen haar oudere broers en zussen in
de theater-producerende koorwereld.
Hoewel de BOeMS eigenlijk staat voor
«Brabantse Operette en Musical Spe
lers», veranderde in de loop der jaren
het repertoire steeds meer van C
te naar de musical.
Omdat binnen de musical zowel de
zang als de dans centraal staat, is het
niet verwonderlijk dat op de wekelijk
se repetitie-donderdagavond, in het
wijkcentrum ’t Westend in de Poirter-
straat, na het instuderen van de koor
werken, een uur lang de beentjes van
de vloer gaan om ook de choreografie
in ruime mate aan bod te laten komen.
Want wie de BOeMS een beetje kent,
heeft best in de gaten dat men niet zo
maar tevreden is. Grote producties in
de Tilburgse Stadsschonwhnro zoals
Viva Mexico,
nog Bye Bye Birdie, zijn
voor stuk prachtvoorbeelder
Ongetwijfeld
hoogtepur
A liesknipper
B oormachines
C irkelzaagmachines
D ecoui
E lektric
F ji-
G ereedschaps
H andzé
I ndust
J obbers
K ettingzagen
L adders
M oersleutels
N ietapparaten
O pbergkasten
P ijpsleutels
Q ualcast maaiers
R olbandmaten
S chroevedraaiers
T afelslijpmachines
U itdeukhamers
V lakschuurmachines
W aterpomptangen
X alles wat u wenst!
Y shockeyschaatsen
Z aagbeugels
GOIRKESTRAAT 16-18
Telefoon 013-321481
Dit koor bestaat deze maand 15 jaar
en telt 45 leden. Hoewel het genre van
de koormuziek in deze 15 jaar enigs
zins gewisseld heeft, is het koor ruim
een jaar geleden in een geheel nieuw
muzikaal jasje gestoken.
Van de meer klassieke zang nam men
de sprong naar het lichtere moderne
:nre en ging men over op Jazz en
lose-harmony onder de zeer bekwa
me leiding van John Koole.
Stukken uit de musical Hair, Seventy
six trombones en songs van de Beatles
yen hier een voorbeeld van. Dat de-
muziek ook bij de jongere generatie
in trek is, mocht blijken uit het snel
groeiende ledental dit jaar met voorna
melijk, jonge mensen.
Het feit dat het koor sinds deze muzi
kale verandering met een combo op
treedt, zal hier zeker toe bijgedragen
hebben.
De repetities van Canzonetta worden
gehouden elke woensdagavond van 8
tot 10 uur bij Boerke Mutsaers aan de
Vijverlaan. Nieuwe leden zijn van har
te welkom. Voor inlichtingen kunt u
bellen 674780.
Hein is nu terug om een tournee te
maken met een trio bestaande uit de
Amerikaanse pianist Al Hood, de in
Tilburg woonachtige jazzclubeigenaar
Steve Clover en hemzelf.
Het trio, dat reeds enige jaren bestaat,
heeft een uitgebreide lijst van tournees
op hun naam staan. In het voorjaar
van 1980 met Mark Lewis door de
U.S.A., in de herfst van datzelfde jaar
met Fred Raulston door Nederland.
Met dit kwartet namen zij ook een LP
op voor het Inner City-label. Als trio
waren ze op toemee vorig jaar door
Nederland. Zij namen een plaat op
voor het Audio Daddio-label getiteld
«Spheres»
26 November aanstaande is dit trio
voor een eenmalig optreden in Tilburg
te horen in café Paradoks in de Willem
II-straat. Het concert begint rond half
tien.
De Tilburgse bassist Hein van de Geijn
is weer terug in het land. Het laatste
jaar verbleef hij in San Francisco waar
hij speelde met een groot aantal beken
de jazzmusici waaronder John Aber
crombie, John Handy. Jack deJohnet-
te, Charles McPherson en Larry
Schneider.
Op donderdag 2 december om 17.50
uur, organiseert het Tilburgs Danscen
trum een proefles Moderne Dans.
De laatste jaren is er meer en meer be-
qA langstelling gekomen voor moderne
dans als dansvorm binnen de ballet
scholen, het Tilburgs Danscentrum is
hier een goed voorbeeld van. Al in
1978 is het T.D.C. begonnen met een
afdeling moderne dans o.l.v. Helga
Langen, deze lessen zijn in 1979 over
genomen door Sharine Quast die
sindsdien de moderne lessen geeft en
de afdeling langzaam maar zeker zien
groeien.
Wat opvalt, is dat er voor deze dans
vorm veel belangstelling is onder jon-
opns, waarschijnlijk ligt dit aan het feit
u<u men bij de moderne dans uitgaat
van de natuurlijke bewegingen van de
mens waardoor het een bijzonder ex
pressief karakter heeft.
In 1979 heeft Sharine Quast haar op
leiding aan het Rotterdams Conserva
torium voltooid, met als hoofdvakken
klassiek ballet en moderne dans.
Wie meer informatie wil over deze in
teressante dansvorm kan het T.D.C.
bellen, tel. 432772 of even langsgat
op de Ringbaan Oost 8, daar zal mev
v. Kasteren graag iedereen te woord
staan, die zich op wil geven voor de
proefles.
Film van de Duitse regisseuse Heike Sander
uit 1980.
Regie en scenario: Heike Sander. Met o.a.
Angelika Rommel, Johanna Sophia, Nikolaus
Dutsch en Dominik Bender.
Van 25 november tot en met 1 december,
iedere avond behalve op zondag, in de film
zaal Stadsschouwburg.
Berlijn 1980: Anni’s opgro
dres neemt twee boeken
«Republiek Vrij Wendland, voor zichzelf
en een boek met foto’s van de studentenop
stand in 1966-69 voor zijn moeder, die daar
aan deelgenomen heeft. Deze periode leidde
tot de oprichting van «het collectief voor de
bevrijding van vrouwen». Daarmee begon
wat nu «de nieuwe vrouwenbeweging» heet.
«Der subjektieve faktor» is een biografie
van één vrouw: het is Anni’s leven. Haar
mentaliteit, haar verlang
haar verbeelding en wens..,
beurtenissen voortgebracht.
De film onderstreept niet de gemeenschap
pelijke ervaringen. Hij richt zich op het in
dividuele. Hij richt zich tegen de veronder
stelling dat de Kritiese Theorie en de stu
dentenopstand aan de basis liggen van de
Vrouwenbeweging. Nu spreken zij, die in
die dagen niet gevraagd werden; alleen nu
krijgen ze een kans. Het zijn vrouwen - hun
kinderen zijn inmiddels opgegroeid - die nu
het onderzoek verrichten: beter laat dan
nooit.
De Stichting Muziekevenementen
Oisterwijk organiseert op zondag 28
november om 20.15 uur een concert op
het historische orgel van de Ned. Herv.
kerk te Oisterwijk met als gastorganist
Willem van Twillert. De organist speelt
werken uit de periode van 1500 tot
1800 van Susato, Sweelinck, Merulo,
Pachelbel, Kimberger, Boutmy en
Ruppe.
Er zijn nog kaarten voor hef con
Lee Towers 20 dec. in Carrée in
15 januari wordt het
georganiseerd in alle
gehoorzaal in Leiden.
De voorverkoop begin'
Siouxie the Bans1—
ber een concert in
gem.
Shalamar geeft 11 december een concert in
de Janushof in Wageningen.
De voorverkoop voor het kerstcir
Ahoy in Rotterdam is begonnen. I
is van 23 december t.e.m. 30 dec.
De voorverkoop voor Holiday on Ice: In dé
Edenhal in Amsterdam van 19 nov. t.e.m. 5
dec. in Rotterdam in Ahoy van 23 t.e.m. 25
dec.
Ook al is de.VW geopend tussen 9.00-
18.00 uur, de theaterreserveringen kunnen
meestal alleen gedaan worden tussen 10.00-
16.00 uur.
VVV TI LP'
Spoorlaan 4
013-351135
Cinemathema:
melodrama
Jn Filrnze
H t/m 15
1 Deze maand nemen de Brabantse Filmhui-
I zen deel aan het landelijke Cinemathema-
festival 1982: melodrama in de film. Sinds
B> ’78 wordt het Cinemathema-festival door
Amsterdamse filmhuizen georganiseerd.
Doel van het festival is om ieder jaar een
H filmstroming, -stijl, -genre, -land of -figuur
K, in de aandacht te plaatsen, waaraan in Ne-
I der tand nog geen of te weinig aandacht is
besteed.
f Naast films van Douglas Sirk, Vincente
Minnelli en Richard Brooks, zijn er in het
f I filmhuis nog twee films te zien van Rainer
Werner Fassbinder, die op zijn eigen ma-
I nier het genre melodrama voortzette.
L z Voor deze speciale melodrama-voorstellin-
f gen geldt ook een speciale, gereduceerde
Kf prijs. Wie twee voorstellingen op één avond
gaat zien, kan de tweede film voor half geld
I bekijken.
Melodrama
^Melodrama’s als «Dallas» en «Dynasty»,
recente speelfilms als «Endless Love» en
«Ordinary People» zijn moderne uitingen
Van een genre dat - in meerdere kunstvor
men - al heel lang bestaat en in de film zijn
artistiek hoogtepunt had in de jaren ’50.
Melodrama is in het algemeen het verhaal
van een liefdesgeschiedenis met tragische
I verwikkelingen, dat uiteindelijk toch tot een
soort happy end leidt. Emoties spelen een
belangrijke rol en worden breed uitgemeten.
Inhoudelijk gaat het steeds om de tegenstel
ling tussen sociale eisen en individuele ver
langens, waarbij de hoofdfiguren speelbal
zijn van deze krachten. Het einde van het
verhaal betekent altijd een aanpassing van
,het individu, een verzoening met de be
staande situatie. Niettemin formuleert het
melodrama een emotionele aanklacht tegen
Romeo en Juliette
r Het Antwerpse gezelschap van de jvitte
I kraai* speelt Shakespeare’s Romeo en Ju-
r liette op vrijdag 3 en zaterdag 4 december
I inde theaterzaal van het Kultureel Sen-
I trum. Aanvang 20.30 uur.
f Regie, vertaling, bewerking en toneelbeeld:
Sam Bogaerts; spelers: Brit Alen, Mirei
I Bonte, Warre Borgmans en Ludo Hellinx.
I Italië, Verona. De families Capulet en Mon-
I taguë leven in zeer slechte verstandhouding
met elkaar. Romeo Montague is hevig ver
liefd op een zekere Rosalinde. Juliette Ca
pulet voelt zich erg alleen. Toevallig ont-
1 moeten beide «vijanden» elkaar op een bal;
het is liefde op het eerste gezicht. Ze willen
'j a onmiddellijk, en noodgedwongen in het ge-
-heim, trouwen.
Jte dodeliJke afi°oP van deze liefdesgeschie
denis is genoegzaam bekend. Interessanter
is het daarom de interpretatie van Sam Bo-
gaerts te kennen. «’Romeo en Juliette’, dat
•doorgaat als prototype voor een romantisch
toneelstuk over liefde, is helemaal niet ro
mantisch. Niet ’gevoel en verbeelding’ over
heersen, maar banale oppervlakkigheid en
gebrek aan verbeelding. Bovendien bevat
het meer uitingen of gebeurtenissen die ge
tuigen van haat en afgunst dan van liefde».
Bogaerts beschouwt het drama dan ook als
een ironische tragedie; ironie die niet alleen
I te vinden is in het taalgebruik, maar ook in
de dramatische konstruktie. De ironie is een
aanduiding dat «Romeo en Juliette»
1 zomaar te beschouwen is als een «meloc
I i ma met noodlottige afloop», maar als
I meewarige kritiek op een samenleving.
J i voorstelling vertelt een verhaal over
aantal mensen die in een groep samenleven
en toont daaruit het ontstane gedr
weid, nijd, afgunst, geldlust tegenove
naar liefde en emancipatie. Ze toont de tra
giek van gebeurtenissen «per ongeluk» en
I de tragiek van de ironie van het noodlot en
I menselijk bestaan. Dat vele momenten van
j l de voorstelling eerder komisch als tragisch
I i zullen ervaren worden is, volgens Bogaerts.
een tijdverschijnsel.
lm Lauf der
Zeil»
Het meest
van Wim
zijn var
de na-Ovn
In «lm Lauf der Zeit» komen we twee men
sen tegen die al met hun huis en haard ge
broken hebben. De een, Bruno, woont in
een vrachtwagen waarmee hij stad en land
afreist om in achterafbioscoopjes de projec
toren aan de praat te houden. Een zinledige
bezigheid, zoals nog zal blijken. De ander,
Robert, heeft geen zin meer om naar zijn
vrouw terug te keren. Hij zet de cassette-re
corder in zijn Volkswagentje aan en rijdt
doodgemoedereerd de Elbe in, waar Bruno
hem nog net uit weet te vissen. Het tweetal
blijft een paar weken in eikaars gezelschap,
om te ontdekken dat ze onderhevig zijn aan
dezelfde soort depressies en dat ze dus el
kaar daar echt niet mee kunnen helpen. Dus
scheiden tenslotte hun wegen zich en zwer
ven ze in eenzaamheid verder.
Die allseitig
reduzierte Persön-
lichkeitredupers
F lm van de Duitse regisseuse Heike Sander
uit 1977.
Scenario: Heike Sander. Met o.a. Kat ia For-
Vrijdag 26 en zaterdag 27 november om
23.30 uur in de filmzaal Stadsschouwburg.
Edda Chiemnyjewsky is free-lance fotografe
in West-Berlijn. Ze moet in haar eigen en in
haar dochters levensonderhoud voorzien
met het verkopen van haar foto’s tegen een
prijs van 35 DM per stuk. Naast haar werk
stelt ook haar dochter eisen aan haar en zijn
er nog de dagelijkse beslommeringen, die
tijd vergen.
Edda Chiemnyjewsky doet moeite de op Tilburgs Gemengd Koor
haar drukkende verplichtingen te reduce-
i, er een lijn in aan te brengen, enkele be-
ingrijke draden te volgen en de andere te
iten voor wat ze zijn.
-, Ze werkt met een gr<
ëewond projekt, om Berlijn iC
van het levensgrote foto>s al„
ware paniek... muren en
u’ noodziekenhuizen P
o dementen ma-
plunderingen waar de
n optreden. Sam Joyce
rdt gewond naar een hulppost gebracht,
ir hij na een hartaanval overlijdt. In de
voeste stad is Remy op zoek naar haar
i, Stewart, die op zijn beürt weer op
c is naar Denise en haar zoontje.
Wanneer er een klein beetje orde op za
gesteld kan worden, slaat de natuur
nieuw toe. Een tweede, nog zws
schok volgt. De stuwdam bezwijkt
aankomt, reusachtige muur van wat*"’
e eigenaar Hollywood-dal en dondvn
vader, dat huizen en mensen op zijn
Stewart C
in een souterrain gevangen
lopen door het aanstormen
riolennet te verdrinken, naar 1
komen. De laatste die hij hel
maar Remy wordt me-
water. Stewar
en gaat dan te water,
rédden. Beiden verdv
watermassa.
Big Daddy ligt op sterven en de f
maakt zich er druk over wie het land
ven. De stervende vader had het toegedr
aan zijn zoon Brick, maar maakt zich zor
gen over het alcoholisme van zijn zoon en
het mislopen van diens verhouding met
Maggie, waardoor een nakomeling uitblijft.
Brick, eens een gevierd atleet is aan de
drank geraakt door de zelfmoord van zijn
vriend Skipper: De verhouding tussen Mag
gie (Elizabeth Taylor) en Brick (Paul New
man) gaat niet goed. Maggie doet er alles
aan om Brick te veroveren. Uiteindelijk wil
ze hem ertoe dwingen haar een kind te be
zorgen, nadat ze eerst naar de rest van de
familie toe net gedaan hebben of Maggie in
- om zodoende de erfenis
il Brick
verhou-
,;ipper en Brick? Louter een
i vrouwen of kon Brick de liéfdes-
aan hem door Skipper, niet ver-