33
AS
E
>9
5.
5.
0.
St
ditUoovst
hlkhrh
Ifyebers
KULTUREEL SENTRUM
CC
30
de week
eding
Huub Hermans, inkoper,
kiest «kunstwerk van
Wooitown Jazz Band terug
uit Amerika
iedïng
N
x cfMsjij
zorgt
I voorde
verloofde,
zorgen wij
voor de ring.
-~F
I cranccrum ujDj
r,5o
ïj5o
I «O
Donderdag 25 november 1982 pagina 19
Be tilburgse KOERIER
p.m.
I musici y.f.;’.;
p.m.
p.m.
ZAGEN
jezigz
stukje
CONSTANT
november om 20.30 uur in
rOER.
Jazz in Den Hemel
;niet een re-
30 u-
Piet
slaapvoorlichters
„5
Jazzkonsert:
De Springband
Folkkonsert:
Maluzerne
Toneelgroep
Masker
Ld
den,
it uit
oog
jfeld
Wooltown Jazz Society - 27 november - Postelse Hoeve
slaapwïnkel
Schouwburgring 25, Tilburg - tel 422122
l deze
an
a
25 november in ’t
mg 22.00 u.
Sp
Rf
wordt j
Paardje
pence»
Dierschilderijen,
olieverf op doek v.a. 50,-
Atelier Schubert
Schubertstraat 216 Tilburg
Dagelijks geopend.
2B
bladlengte
Xkademie in Til-
enkele j*
srbonden
t het le
3 hervat de Wooltown
weer haar maandelijkse
Den He-
16.00 u.
ig is in han-
Knappert,
Auvergne,
Bourgogr
Ook wor
als de polka, de wals, de mazurka, de Schots
en de rondedansen uit de renaissance niet
vergeten. Zo herstelt Maluzerne de oude tra
ditie van de bij hun voorouders zo geliefde
momenten waar muziek en dans samengaan
Turks
Ipecialiteit
Restaurant
itelijk kermister-
in en een vrouw,
it sein gekregen
nbekend. Om de
en grot
allen v
Wool town Jazz
Band en zanger Frank Evens
zeer bekend als
van Buddy Holl)
Er ligt een Constant ringen-
map voor je klaar met meer
dan 200 modellen. Gratis!
vember 1982 pagina 181
Uf I
in de week
i de Bredase
dag 2 december om 20.30 uur in de
vpring-Band werd
Dus a.s. zondag van 16.00-19.00»
de Wooltown Jazz Band o.l.v. Lv,
Vriens met natuurlijk zangeres Ria de
Boer en als extra een optreden van
zanger Frank Evens. De entree is zoals
altijd gratis en voor uw k
speciale crèche ingericht
„v— -o gestoord van de muziek 1
wordt verzorgd door de bekende Til- terwijl ook uw kinderen pr
burgse zanger Frank Evens, die tijdens den beziggehouden.
tg voor volwassenen,
toneel, poppenspel,
muziek zo’n magisch
dat de toeschouwers
lekking komt zelf in dit
spelen.
i een nachtc'
n, een man
-bben het -
i is onbi
kinderen is een
nt, zodat u on-
c kunt genieten,
irettig wor-
Waarom de Slaapvoorlichter
uw donsdekbed
speciaal maakt.
’D^iiS
behaaglijk warm, de
ander juist prettig
koel. Slapen is dus ’n
persoonlijke zaak. En
de beste manier om
aan uw nachtrust te
komen, is de manier
die uw eigen lichaam
zelf kiest. Normale
dekbedden houden
daar geen rekening
mee. Voor u zijn ze te
warm. Of misschien
niet warm genoeg.
Daarom maakt uw
Slaapvoorlichter uw
eigen donsdekbed
speciaal voor u. Zoals
u het ’t liefst wilt.
Dames Heren met Springtijd
De Utrechtse theatergroep Dames Heren ditmaal met een avondvullende produktie voot
volwassenen, een levendig programma, vormgegeven door middel van het experimenteren
met improvisatietalent en verschillende muzikale elementen. Een voorstelling met als inspi
ratiebron, de volgende dichtregel uit »Het huwelijk» van Willem Welsschot: *want tussen
droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren en ook weemoedigheid die
niemand kan verklaren...».
Donderdag 2 december theaterzaal Kultureel Sentrum
Op een bouwterrein ontmoeten drie vrouwen elkaar door i
standigheden. Zij zijn elk verschillend van aard. De één
sluit zich af van de wereld om haar heen. De ander is L
neemt daardoor nooit het initiatief tot iets wat «onj
stappen die zij ooit nog eens wil nemen, ma~-
hen vreemde omgeving van het bouwterrein
frontatie levert ontroerende, spannende, soms
de aanzet tot het wagen van een «sprong».
Springtijd wordt gespeeld door Maria Vaags, Gerda van der Pol en Martine van Os.
Juwelier - Horloger
Schouwburgring 27, Tilburg
),00
Zondag
Op zondag, 28 november a.s. wordt bij
«Boerke Mutsaers», Vijverlaan 2, al
hier, een KOFFIECONCERT gegeven
in de serie groepsconcerten.
Aan het concert, dat om 12.30 uur be
gint. werken mee:
Coro Canta Antiyas,
Brabantse Operette- en Musical Spe
lers,
Gemengd Koor «Canzonette».
Meteen speciale
machine vult hij die
met echte,
onversneden do is.
Om u dat te
garanderen,
importeren de
Slaapvoorlichters het
zelf. Uw eigen
persoonlijke dekbed
voor uw eigen
persoonlijke
slaapkomfort.
Het kost u niets
meer, maar natuurlijk
is ’t wel een stuk
beter. U zult er
jarenlang plezier van
hebben. Dat
garandeert de
Slaapvoorlichter u.
A.s. zondag hervat de Wooltown de pauzes van de Wooltown Jazz Band
Jazz Band weer haar maandelijkse een aantal optredens zal verzorgen,
middagconcerten bij Herberg Den He- Frank Evens, zeer bekend als enthou-
mel in Hilvarenbeek. Vanaf 16.00 u. siast vertolker van Buddy Holly en Lee
tot ongeveer 19.00 u. kunt u aldaar Towers-songs.
weer terecht voor een gezellige, swin- Dus a.s. zondt
gende namiddag. de Wooltown J
De Wooltown Jazz Band, zojuist terug
van een succesvolle tournee in ’t Ame
rikaanse New Orleans, staat borg voor
Dixieland van hoog niveau, zoals met
name in Den Hemel al vaak bewezen
werd. Extra bijdrage aan deze middag
wordt verzorgd door de bekende Til-
van deze machine.
n persmachint
pakketten
uence» Zn vu
natie waarva:
vuiu waarin de arbeider zich bevindt».
In mijn recentere werk ga ik niet meer spe
cifiek uit van de situatie van de arbeider,
maar van de mens in het algemeen.
Door deformeren en abstraheren van beel
den of delen daarvan, druk ik mijn gevoel
ten opzichte van de mens uit.
Ook van dit latere werk heeft de kunstuit
leen Tilburg prenten in haar bezit».
Kunstwerk van de week is een initiatief van
de Tilburgse uitleen. Wekelijks motiveert
een lezer/lezeres waarom een werk uit de.
Kunstuitleen zijn/haar speciale voorkeur
izen, waarin Isabel woónt, n
JC Isabel en een nog niet geput
:n haar bezit zou zijn.
november om 20.15 uur in de schouwburgzaal.
«Wamm» in
t Kijkhuis
Deze Engelse rock-band geniet een re
delijke bekendheid in de Duitse en Ne-
werlandse clubcircuits. Mede door hun
Brofessionele aanpak, produceren zij
een moddervet geluid dat omlijst
wordt door tal van visuele effecten.
De spil van de band is Dave «Wam-
jni» Walmsley, die in zijn goeie dagen
nog eens in «Zebra» heeft gespeeld.
De meeste nummers komen van zijn
Rand, terwijl een goed gekozen cover
als «Hold the line» van ToTo ook niet
geschuwd wordt.
A.s. donderdag
I Kijkhuis, aanvan
Zojuist teruggekeerd van een aantal succesvolle optredens in het Amerikaanse
New Orleans, hervat de Wooltown Jazz Band haar optredens in eigen land met de
verzorging van een balavond binnen de Society in de Postelse Hoeve.
Op zaterdag 27 november a.s. vanaf 21.00 u. organiseert de Wooltown Jazz So
ciety weer een avond in de Postelse Hoeve, dit keer geheel verzorgd door het
eigen huisorkest de Wooltown Jazz Band o.l.v. Piet Vriens, met zangeres Ria de
Boer.
Zoals in de vele publiciteit over de reis van de Wooltown reeds beschreven, wa
ren de optredens in Amerika zeer succesvol.
In de befaamde Jazzclub Dukes of Dixieland, op de Mississippi-boot de Nat
chez, voor de Dutch Club, in de city-hall, overal oogstte de Tilburgse formatie veel
waardering voor de wijze waarop men de «Dutch Dixieland Music» daar vertolk-
Reden om zonder meer te verwachten dat de Wooltown Jazz Band ook deze
Society Balavond tot een succes zal maken.
Donateurs hebben zoals gebruikelijk korting op de entree-bewijzen, die overi
gens reeds vooraf verkrijgbaar zijn op de bekende verkoopadressen (telefoonnum
mers 434160 en 434289) en bij de Postelse Hoeve.
Akwarellen van Jan de Wolf
In de galerie van de Stadsschouwburg Tilburg worden tot en met 19 december landschap-
I akwarellen van Jan de Wolf tentoongesteld.
Jan de Wolf (’33) uit Berkel-Enschot volgde de MO-studie tekenen aan de Ak-
turg. Onlangs vierde hij zijn 25-jarig jubileum als docent tekenen. Hij gaf enkele jaren les
®n het Odulphuslyceum en het Theresialyceum en sinds lange tijd is hij verbonden aan de
■BO-opleiding Modekleding in Tilburg voor het hoofdvak tekenen. Naast het lesgeven en
Khilderen (hij beperkt zich uitsluitend tot akwarellen) vult Jan de Wolf ook nog wat vrije
tijd met zingen, gitaar spelen en zijn tekenclub in Berkel-Enschot. Jan De Wolf heeft zich
■genlijk al sinds zijn studie-tijd sterk aangetrokken gevoeld tot de natuur. Bij het zoeken
haar onderwerpen blijft hij dicht bij de deur. «De streek Oisterwijk-Oirschot-Boxtel is voor
I mij de gouden driehoek voor de schilderkunst. Daar kun je nog zien hoe het landschap wer-
I|elijk was. hoe er in de loop der jaren veel afgebroken en verknoeid is en hoe er de laatste
I jaren weer mensen bezig zijn met het behoud van de natuur», aldus De Wolf. Hij tracht in
I zijn akwarellen een stukje natuur te reproduceren en door te geven aan andere mensen.
I De Wolf: «De meeste mensen, die bij mij een schilderij kopen, gaan ook op die plek kijken
I en meestal zeggen ze dan «Dat heeft Jan toch wel goed gezien». Ik vind de akwarellentech-
niek een schitterende manier op een stukje Midden-Brabant te laten zien. Als mensen vra-
I jen. waar is je atelier, dan neem ik ze mee naar buiten. Ik werk in het veld en als ik thuis
lom. maak ik er alleen nog maar een passe-partout omheen».
I de schouwburggalerie zullen voornamelijk akwarellen tentoongesteld, die te Midden-
rabant gemaakt weden, aangevuld met enkele werken, die in Frankrijk ontstonden.
Landelijke
première:
Noem me maar
Groes
Op zaterdag 27
de Studio-zaal.
I «Noem me maar Groes» is de titel van
een muzikaal theaterspel voor acteurs en
marionetten, geschreven door Willy Brill
en Ingrid van Delft met muziek van Pieter
van der Staak.
Het is een voorstelling
daarin de elementen
Zang en instrumentale r
geheel zijn geworden c
plotseling tot de ontdek
spel de hoofdrol te spe'-
Het stuk speelt op ecu i
rein. Twee artiesten,
Bakken in. Ze hebben
voor vertrek; Waarheen
itiacht te bekorten vertellen ze elkaar hun le
vensverhalen. Vogel Groes en den poppen
speler. die in het verleden grote invloed heb
ben gehad op de lotgevallen van de man en
de vrouw, grijpen ook deze nacht herhaalde
lijk in Tijd en ruimte veranderen hiervoor
van ritme en maat: de eindeloos lijkende
nacht wordt het voorspel tot een makabere
'dans, waarin dood en leven wedijveren om
de macht. Wie overwtnt? De voorstelling
twordt uitgevoerd door de Australische pop
penspeler Neville Tranter - bekend van zijn
«Suffed Puppet Theatre» - de acteurs Ellen
Veger en Jelle Balder en de accordeoniste
Mini Dekkers.
De speladviezen zijn van Willy Brill en Frits
Massoldt.
Koffiekonsert:
Hayon Kwartet
Het derdeXoffiekonsert van de Stichting
Muziek Evenementen Tilburg zal ver
zorgd worden door het Haydn Kwartet.
Dit kwartet is in 1962 opgericht als het De-
kany Kwartet en in die oorspronkelijke
vorm heeft het vijftig werken voor strijk-
kwartet van Joseph Haydn op de plaat vast-
jfr—gelegd.
De leden van het ensemble zijn afkomstig
R uit fameuze strijkersscholen in Europa. An-
drezej Siwy is geboren in Polen. Kati Sebe-
styén. Erwin Schiffer en Gyuri Schifer za-
..-«8 gen hun eerste levenslicht in Hongarije. In.
de landen van hun adoptie (België en Ne-
derland) ging het ensemble van start als eer
ste Belgisch-Nederlands strijkkwartet.
Op hun talrijke konsertreizen was de pers
vol lof over samenspel, virtuositeit, eenheid
van frasering en dynamiek, stijlgevoel en
bovenal hun rijke en persoonlijke manier
van artistieke uitvoering. Tijdens dit koffie
konsert zullen werken van Haydn en De
bussy gespeeld worden.
Concerten
Vanavond, donderdag, 25 november,
wordt in de «Boomtak» aan de Boom
straat, door Gemengd Koor SOLI
DAIR een concert gegeven in de serie
Groepsconcerten ingevolge de Subsi
dieregeling Amateuristische Kunstbe
oefening (voorheen presentatieconcer-
ten geheten).
Het concert, begint om 20.30 uur.
Door Toneelgroep Masker wordt zon
dag 28 november a.s. het seizoen
1982/1983 geopend met het blijspel
«Niets veranderlijker dan een mens».
Deze toneeluitvoering wordt gegeven
in de zaal van ’t Wit Paardje en de
aan vang is 20.15 uur.
Het spel speelt zich af rond een vrouw
die voor de tweede keer is getrouwd.
De vergelijking met haar eerste man
valt voor hem steeds negatief uit, of
schoon haar eerste man ook geen lie
verdje is geweest. Om haar te «veran
deren» zet haar tweede man in samen
werking met de dienstbode een plan
op.
Dit plan, een oude vrijster, een vrijge-
zelle buurman, een uitvindende opa,
en een overbippe dochter, zijn vol
doende ingrediënten om de bezoekers
aan deze voorstelling een plezierige
avond te bezorgen. Wilt u weten hoe
een mens kan veranderen dan raden
wij u aan plaatskaarten te bestellen.
Corellistraat 189, tel. 552649.
Voor bejaarden op vertoon van
zijn gratis plaatskaarten besch
Zij worden verzocht deze te bestellen
op bovenstaand adres.
presenteert exclusieve
gegrilde vleesspecialiteiten
turkse raki en wijnen
k s maandags gesloten J
Telefoonstr. 33 (zijstraat X
Heuvelstraat) J
TILBURG J
Tel. 426333 J
Nooy’s
volkstheater:
de Jantjes
1U Vrijdag 3 en zaterdag 4 december om 20.15
uur in de Schouwburg-zaal.
Veel zang en dans, een lach en een traan,
sfeervolle decors en kostuums. Kortom: al
le ingrediënten voor een avondje onverval
ste romantiek en gezelligheid zijn weer in
ruime mate aanwezig. «De Jantjes»; de
overbekende muzikale volksschets van het
ijzersterke trio Herman Bouber. Louis
Davids en Margie Morris, in een bewer
king van Dick Nooy, komt op vrijdag 3 en
zaterdag 4 december om 20.15 uur in de
Stadsschouwburg.
In 1920 schreef de jonge tegelschilder en ac
teur Herman Bouber samen met Louis Da
vids en Margie Morris een toneelstuk met
liedjes, gebaseerd op de problematiek van
de werkelóze die tekende voor zes jaar In-
dië, de zogenaamde Koloniaal. Zijn stuk
«De Jantjes» haalde in het volksschouw-
>je in de Amsterdamse Plantage meer
duizend voorstellingen. Sindsdien is het
malen opgevoerd, eerst door de Bou-
later door het Amsterdams Volksto
neel en Beppie Nooy. Het werd verfilmd
met Henriëtte Davids. De liedjes zoals «O
mooie Westertoren», «Draaien altijd maar
draaien», «Wordt nooit verliefd», «Omdat
ik zoveel van je hou», en «Nou tabé dan»,
kent iedereen.
Met: Carry Tefsen, Hanny Vree, Dick Rien-
i, Mamix Kappers, Michiel Kerbosch,
Blokker, Mady Alfredo, Lucie Steyn,
Jan Tromp, Ank van der Moer, Henk Mo
lenberg en vele anderen.
De realisatie van deze voorstelling
den van: Frans Boelen, Kitty
Bert Stoots en de gebroeders Nooy.
Maluzerne bestaat uit een viertal mi
die, verbonden door de liefde voor niuzicK
en dans, traditionele liederen uit verschil
lende streken van hun land zingen en
daarnaast bovendien hun eigen komposi
ties brengen.
In het kader van de reeks folkoptredens.
georganiseerd door de Stadsschouwburg,
vindt op vrijdag 3 december om 21.00 uur
in de Studio-zaal hun optreden plaats.
Maluzerne doet zijn best oin het hele pu
bliek aan het dansen te krijgen op melodieën
uit de Franse streken Bretagne, Berry,
Gascogne, Lorraine, Vendee,
jgne en dansen uit het Canadese Que-
i het Noordamerikaanse Ixniisiana.
arden de algemeen bekende dansen
wals, de mazurka,
uit de renaiss
A tribute to
Nam June Paik
ndag 28 november
30 uur
tribute tot Nam June Paik» van Kit
Fitzgerald en John Sanborn op aanvraag,
beschikbaar tot en met zondag 28 novem
ber, met een voorstelling op zondag 28 no
vember.
Dit eerbewijs bestaat uit een mixage van be
staand televisie- en filmmateriaal, dubbel
beelden en elektronische vervreemdingsef-
fekten. opgenomen in Paik’s virtuoze kolla-
gestijl. Als een rode draad loopt een inter
view met Paik, John Cage, Charlotte Moor-
en Marcel Duchamp. Paik’s Fluxus-
e wordt in deze tape opgeroepen door
le van zijn geruchtmakende optredens
het schoonlikken van de pedalen van
een piano en het stukgooien van grammo
foonplaten.
Na de Middelbare Detailhandelsschool
werkte Huub Hermans gedurende vijf jaar
bij een van de grootste inkoop-combina-
ties op tekstielgebied van het land, met als
specialiteit «bonneterie» alles wat ge
breid is; truien, vesten etc.).
Nu werkt Huub sinds vier jaar als inkoper
voor een Bosch’ tekstielbedrijf met 7 filia
len in het land. Dat betekent voor hem
veel beurzen in binnen- en buitenland be
zoeken om zich te oriënteren. Samen met
nog 2 inkopers zorgt hij voor wat er in de
zaken te koop wordt aangeboden. Huub is
belast met «de jonge lijn»; kleding in de
leeftijdsgroep 18-40 jaar. Een aantal jaren
geleden hield de jonge lijn al op bij een
jaar of dertig, maar mensen van boven de
30 dragen nu veel minder traditionele kle
ding, het konfortnisme verdwijnt steeds
meer, zowel in dames- als in herenkleding.
Dat is natuurlijk een positieve ontwikke
ling, maar het wordt wel steeds moeilijker
om in te kopen.
Tilburger brengt dat onmiddellijk in ver
band met de tekstielindustrie (en dus het
verdwijnen daarvan). In een warm betoog
breekt hij en passant een lans voor het op
knappen van oude tekstielfabrieken in Til
burg.
Huub’s verhaal bij «arbeiders-sequei
van Loek Grootjans luidt als volgt:
mens wordt ondergeschikt gemaakt aan de
machine, telt dus niet meer mee. dus een
streep erdoor».
Dat hij de kern van de bedoeling van de
kunstenaar daarmee raakt blijkt uit onder
staand verhaal van Loek Grootjans zelf:
«In 1978 ben ik met een serie zeefdrukken
die gaan over arbeiders begonnen. Het uit
gangspunt van deze serie is, de relatie aan te
geven tussen de mens en de arbeid die in de
ze tijd van recessie vaak het onderwerp van
diskussie is.
De zeefdruk «arbeiders-sequènce» is de
vijfde uit de serie, bestaande uit achttien
prenten. Bij de prent «sequence» ben ik uit
gegaan, zoals meestal, van fotografie. Het
Veel is «mode» op dit moment: alles kan. samenbrengen van meerdere beelden tot
Modetendenzen overlappen elkaar, de ene ten geheel waarbij elk beeld een klein ver-
tendens haalt zelfs de andere in. Zijn we op schil (in dit geval tijdsverschil) vertoont ten
dit moment bijv, net doordrongen van het opzichte van het andere beeld, is bij uitstek
feit dat «curry-kleuren» een must zijn voor te verwezenlijken door middel van de foto-
deze winter.'wie schetst onze verbazing: er grafie. Deze opeenvolging van beelden
staat een pastelrage voor de deur. Het is noemt men sequence.
niet meer bij te houden; mensen zullen zich In de prent «arbeiders-sequence» wordt de
in de toekomst minder van mode aantrek- relatie mens-machine aangegeven door het
ken volgens Huub. wegkrassen van de man die deze machine
Dat wat betreft Huub’s werk. bedient en door de monotoonheid te laten
Zijn grote hobby houdt verband met het zien van de werking van deze machine. (Het
carnavalsgebeuren. Al jaren beweegt hij open-en dichtgaan van een persmachine die
zich in carnavaleske kringen; eerst als lijf- van stukken ijzer massieve pakketten perst),
wacht van de prins, daarna als kommissie- In de prent «arbeiders-sequence» zit vooral
lid, lid van de raad van elf en nu gaat hij «het laten zien van de situatie waarvan ik
zijn tweede jaar als adjudant van de prins v'nd waarin de arbeider zich
in. Die funktie geeft hem de taak om samen
met de voorzitter van de raad van elf bezig
te zijn met organisatie, onderscheidingenbe-
leid, bezoek aan verenigingen en instellin
gen tijdens het carnaval etc.
Huub Hermans’ kunstwerk var
wordt «arbeiders-sequence» van
kunstenaar Loe|c Grootjans.
Het is eet) zeefdruk, uitgevoerd in, zoals
Huub het noemt: vage kleuren, die een
nostalgisch effekt hebben.
Het werk doet denken aan de afbrokkeling
van de industrie en Huub als rechtgeaarde
Donderdag
Studio-zan
De Spring-Band werd begin 1979 opge
richt door trombonist Willen van Manen
vanuit het idee om met een aantal profes
sionele musici een groot orkest te fortne-
teri^°r Uih,Oerin8 Van eiKentijdse ma' vergeten. Zo herstc
Het repertoire bevat naast werk van Van ƒ1™ 1
’ti t j momenten waar mi
Manen ook bijdragen van andere musici uit (o( plezier
het orkest. Omdat het orkest een aantal top- Jac”qucs Blackstone ia.
musici bevat die ook elders veel gevraagd thesiBzer, Bernhard Dimet (zang,
ztjn, wordt er bij iedere toernee naar ge- dulcimer). Michel Lecam
streefd binnen een beperkte penode (meest- y. F js Saddi
al een maand) te repeteren en konserten te kromhoorn, diverse Buiten, perkus-
geven. Deze gekonsentreerde manier van B
werken blijkt de motivatie en het uiteinde
lijk resultaat ten goede te komen.
In de huidige samenstelling heeft Van Ma
nen gestreefd naar een uitgebalanceerde
eenheid waarbinnen naast veel bekenden
ook enkele jonge Nederlandse musici een-
kans krijgen.
De bezetting is als volgt. Trompetten: Jeff
Reynolds, Louis Lanzing, Mark Charig.
Trombones: Willem van Manen, Radu
Malfatti, Joep Maessen. Saxen: Ab Baars,
Sean Bergin. Maarten van Norden, Rutger
van Otterloo. Piano: Curtis Clark. Bas:
Ernst Glerum. Slagwerk: Martin van Duyn-
hoven.
ic20.30 uur.
kaar door een toevallige samenloop van om-
1. De één is doortastend, uit op het hut en
der is bang om afgewezen te worden en
igewoon» is. De derde fantaseert over de
maar verandert in werkelijkheid niets. In de voor
:in komen ze met elkaar in aanraking. Deze kon-
lachwekkende situaties op en is tegelijkertijd
Die gouden tijd
Josephine van Gasteren, Jules Hamel en Ellen Röhrman spelen het boeiende blijspel «Die
Gouden Tijd» van A.R. Gumey.
Het stuk, gedeeltelijk geïnspireerd op Henry James 0 The Aspern Papers», speelt 'zich af
ten huize van Isabel Hatings Hoyt, een vrouw op leeftijd, stralend, geestig en met allure. In t
haar «Gouden Tijd» was zij de vriendin en toeverlaat van vele grote schrijvers. In financieel VOCFlIlg
moeilijke omstandigheden en lichtelijk aan de drank, leeft zij nu teruggetrokken in een chi- rwn a
que wijk van New-York, samen met haar kleindochter Virginia.
Een journalist meldt zich en beweert een verhaal te willen schrijven over de beroemde
«browstone»-huizen, waarin Isabel woónt, maar feitelijk zit hij achter een «levensverhaal»
aan van de oude Isabel en een nog niet gepubliceerd manuscript van één van die beroemde
schrijvers, dat in L --------
Zaterdag 27 n<
'heeft
tgebal.
veel b
bur
dan