33 AS E >9 5. 5. 0. St ditUoovst hlkhrh Ifyebers KULTUREEL SENTRUM CC 30 de week eding Huub Hermans, inkoper, kiest «kunstwerk van Wooitown Jazz Band terug uit Amerika iedïng N x cfMsjij zorgt I voorde verloofde, zorgen wij voor de ring. -~F I cranccrum ujDj r,5o ïj5o I «O Donderdag 25 november 1982 pagina 19 Be tilburgse KOERIER p.m. I musici y.f.;’.; p.m. p.m. ZAGEN jezigz stukje CONSTANT november om 20.30 uur in rOER. Jazz in Den Hemel ;niet een re- 30 u- Piet slaapvoorlichters „5 Jazzkonsert: De Springband Folkkonsert: Maluzerne Toneelgroep Masker Ld den, it uit oog jfeld Wooltown Jazz Society - 27 november - Postelse Hoeve slaapwïnkel Schouwburgring 25, Tilburg - tel 422122 l deze an a 25 november in ’t mg 22.00 u. Sp Rf wordt j Paardje pence» Dierschilderijen, olieverf op doek v.a. 50,- Atelier Schubert Schubertstraat 216 Tilburg Dagelijks geopend. 2B bladlengte Xkademie in Til- enkele j* srbonden t het le 3 hervat de Wooltown weer haar maandelijkse Den He- 16.00 u. ig is in han- Knappert, Auvergne, Bourgogr Ook wor als de polka, de wals, de mazurka, de Schots en de rondedansen uit de renaissance niet vergeten. Zo herstelt Maluzerne de oude tra ditie van de bij hun voorouders zo geliefde momenten waar muziek en dans samengaan Turks Ipecialiteit Restaurant itelijk kermister- in en een vrouw, it sein gekregen nbekend. Om de en grot allen v Wool town Jazz Band en zanger Frank Evens zeer bekend als van Buddy Holl) Er ligt een Constant ringen- map voor je klaar met meer dan 200 modellen. Gratis! vember 1982 pagina 181 Uf I in de week i de Bredase dag 2 december om 20.30 uur in de vpring-Band werd Dus a.s. zondag van 16.00-19.00» de Wooltown Jazz Band o.l.v. Lv, Vriens met natuurlijk zangeres Ria de Boer en als extra een optreden van zanger Frank Evens. De entree is zoals altijd gratis en voor uw k speciale crèche ingericht „v— -o gestoord van de muziek 1 wordt verzorgd door de bekende Til- terwijl ook uw kinderen pr burgse zanger Frank Evens, die tijdens den beziggehouden. tg voor volwassenen, toneel, poppenspel, muziek zo’n magisch dat de toeschouwers lekking komt zelf in dit spelen. i een nachtc' n, een man -bben het - i is onbi kinderen is een nt, zodat u on- c kunt genieten, irettig wor- Waarom de Slaapvoorlichter uw donsdekbed speciaal maakt. ’D^iiS behaaglijk warm, de ander juist prettig koel. Slapen is dus ’n persoonlijke zaak. En de beste manier om aan uw nachtrust te komen, is de manier die uw eigen lichaam zelf kiest. Normale dekbedden houden daar geen rekening mee. Voor u zijn ze te warm. Of misschien niet warm genoeg. Daarom maakt uw Slaapvoorlichter uw eigen donsdekbed speciaal voor u. Zoals u het ’t liefst wilt. Dames Heren met Springtijd De Utrechtse theatergroep Dames Heren ditmaal met een avondvullende produktie voot volwassenen, een levendig programma, vormgegeven door middel van het experimenteren met improvisatietalent en verschillende muzikale elementen. Een voorstelling met als inspi ratiebron, de volgende dichtregel uit »Het huwelijk» van Willem Welsschot: *want tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren en ook weemoedigheid die niemand kan verklaren...». Donderdag 2 december theaterzaal Kultureel Sentrum Op een bouwterrein ontmoeten drie vrouwen elkaar door i standigheden. Zij zijn elk verschillend van aard. De één sluit zich af van de wereld om haar heen. De ander is L neemt daardoor nooit het initiatief tot iets wat «onj stappen die zij ooit nog eens wil nemen, ma~- hen vreemde omgeving van het bouwterrein frontatie levert ontroerende, spannende, soms de aanzet tot het wagen van een «sprong». Springtijd wordt gespeeld door Maria Vaags, Gerda van der Pol en Martine van Os. Juwelier - Horloger Schouwburgring 27, Tilburg ),00 Zondag Op zondag, 28 november a.s. wordt bij «Boerke Mutsaers», Vijverlaan 2, al hier, een KOFFIECONCERT gegeven in de serie groepsconcerten. Aan het concert, dat om 12.30 uur be gint. werken mee: Coro Canta Antiyas, Brabantse Operette- en Musical Spe lers, Gemengd Koor «Canzonette». Meteen speciale machine vult hij die met echte, onversneden do is. Om u dat te garanderen, importeren de Slaapvoorlichters het zelf. Uw eigen persoonlijke dekbed voor uw eigen persoonlijke slaapkomfort. Het kost u niets meer, maar natuurlijk is ’t wel een stuk beter. U zult er jarenlang plezier van hebben. Dat garandeert de Slaapvoorlichter u. A.s. zondag hervat de Wooltown de pauzes van de Wooltown Jazz Band Jazz Band weer haar maandelijkse een aantal optredens zal verzorgen, middagconcerten bij Herberg Den He- Frank Evens, zeer bekend als enthou- mel in Hilvarenbeek. Vanaf 16.00 u. siast vertolker van Buddy Holly en Lee tot ongeveer 19.00 u. kunt u aldaar Towers-songs. weer terecht voor een gezellige, swin- Dus a.s. zondt gende namiddag. de Wooltown J De Wooltown Jazz Band, zojuist terug van een succesvolle tournee in ’t Ame rikaanse New Orleans, staat borg voor Dixieland van hoog niveau, zoals met name in Den Hemel al vaak bewezen werd. Extra bijdrage aan deze middag wordt verzorgd door de bekende Til- van deze machine. n persmachint pakketten uence» Zn vu natie waarva: vuiu waarin de arbeider zich bevindt». In mijn recentere werk ga ik niet meer spe cifiek uit van de situatie van de arbeider, maar van de mens in het algemeen. Door deformeren en abstraheren van beel den of delen daarvan, druk ik mijn gevoel ten opzichte van de mens uit. Ook van dit latere werk heeft de kunstuit leen Tilburg prenten in haar bezit». Kunstwerk van de week is een initiatief van de Tilburgse uitleen. Wekelijks motiveert een lezer/lezeres waarom een werk uit de. Kunstuitleen zijn/haar speciale voorkeur izen, waarin Isabel woónt, n JC Isabel en een nog niet geput :n haar bezit zou zijn. november om 20.15 uur in de schouwburgzaal. «Wamm» in t Kijkhuis Deze Engelse rock-band geniet een re delijke bekendheid in de Duitse en Ne- werlandse clubcircuits. Mede door hun Brofessionele aanpak, produceren zij een moddervet geluid dat omlijst wordt door tal van visuele effecten. De spil van de band is Dave «Wam- jni» Walmsley, die in zijn goeie dagen nog eens in «Zebra» heeft gespeeld. De meeste nummers komen van zijn Rand, terwijl een goed gekozen cover als «Hold the line» van ToTo ook niet geschuwd wordt. A.s. donderdag I Kijkhuis, aanvan Zojuist teruggekeerd van een aantal succesvolle optredens in het Amerikaanse New Orleans, hervat de Wooltown Jazz Band haar optredens in eigen land met de verzorging van een balavond binnen de Society in de Postelse Hoeve. Op zaterdag 27 november a.s. vanaf 21.00 u. organiseert de Wooltown Jazz So ciety weer een avond in de Postelse Hoeve, dit keer geheel verzorgd door het eigen huisorkest de Wooltown Jazz Band o.l.v. Piet Vriens, met zangeres Ria de Boer. Zoals in de vele publiciteit over de reis van de Wooltown reeds beschreven, wa ren de optredens in Amerika zeer succesvol. In de befaamde Jazzclub Dukes of Dixieland, op de Mississippi-boot de Nat chez, voor de Dutch Club, in de city-hall, overal oogstte de Tilburgse formatie veel waardering voor de wijze waarop men de «Dutch Dixieland Music» daar vertolk- Reden om zonder meer te verwachten dat de Wooltown Jazz Band ook deze Society Balavond tot een succes zal maken. Donateurs hebben zoals gebruikelijk korting op de entree-bewijzen, die overi gens reeds vooraf verkrijgbaar zijn op de bekende verkoopadressen (telefoonnum mers 434160 en 434289) en bij de Postelse Hoeve. Akwarellen van Jan de Wolf In de galerie van de Stadsschouwburg Tilburg worden tot en met 19 december landschap- I akwarellen van Jan de Wolf tentoongesteld. Jan de Wolf (’33) uit Berkel-Enschot volgde de MO-studie tekenen aan de Ak- turg. Onlangs vierde hij zijn 25-jarig jubileum als docent tekenen. Hij gaf enkele jaren les ®n het Odulphuslyceum en het Theresialyceum en sinds lange tijd is hij verbonden aan de ■BO-opleiding Modekleding in Tilburg voor het hoofdvak tekenen. Naast het lesgeven en Khilderen (hij beperkt zich uitsluitend tot akwarellen) vult Jan de Wolf ook nog wat vrije tijd met zingen, gitaar spelen en zijn tekenclub in Berkel-Enschot. Jan De Wolf heeft zich ■genlijk al sinds zijn studie-tijd sterk aangetrokken gevoeld tot de natuur. Bij het zoeken haar onderwerpen blijft hij dicht bij de deur. «De streek Oisterwijk-Oirschot-Boxtel is voor I mij de gouden driehoek voor de schilderkunst. Daar kun je nog zien hoe het landschap wer- I|elijk was. hoe er in de loop der jaren veel afgebroken en verknoeid is en hoe er de laatste I jaren weer mensen bezig zijn met het behoud van de natuur», aldus De Wolf. Hij tracht in I zijn akwarellen een stukje natuur te reproduceren en door te geven aan andere mensen. I De Wolf: «De meeste mensen, die bij mij een schilderij kopen, gaan ook op die plek kijken I en meestal zeggen ze dan «Dat heeft Jan toch wel goed gezien». Ik vind de akwarellentech- niek een schitterende manier op een stukje Midden-Brabant te laten zien. Als mensen vra- I jen. waar is je atelier, dan neem ik ze mee naar buiten. Ik werk in het veld en als ik thuis lom. maak ik er alleen nog maar een passe-partout omheen». I de schouwburggalerie zullen voornamelijk akwarellen tentoongesteld, die te Midden- rabant gemaakt weden, aangevuld met enkele werken, die in Frankrijk ontstonden. Landelijke première: Noem me maar Groes Op zaterdag 27 de Studio-zaal. I «Noem me maar Groes» is de titel van een muzikaal theaterspel voor acteurs en marionetten, geschreven door Willy Brill en Ingrid van Delft met muziek van Pieter van der Staak. Het is een voorstelling daarin de elementen Zang en instrumentale r geheel zijn geworden c plotseling tot de ontdek spel de hoofdrol te spe'- Het stuk speelt op ecu i rein. Twee artiesten, Bakken in. Ze hebben voor vertrek; Waarheen itiacht te bekorten vertellen ze elkaar hun le vensverhalen. Vogel Groes en den poppen speler. die in het verleden grote invloed heb ben gehad op de lotgevallen van de man en de vrouw, grijpen ook deze nacht herhaalde lijk in Tijd en ruimte veranderen hiervoor van ritme en maat: de eindeloos lijkende nacht wordt het voorspel tot een makabere 'dans, waarin dood en leven wedijveren om de macht. Wie overwtnt? De voorstelling twordt uitgevoerd door de Australische pop penspeler Neville Tranter - bekend van zijn «Suffed Puppet Theatre» - de acteurs Ellen Veger en Jelle Balder en de accordeoniste Mini Dekkers. De speladviezen zijn van Willy Brill en Frits Massoldt. Koffiekonsert: Hayon Kwartet Het derdeXoffiekonsert van de Stichting Muziek Evenementen Tilburg zal ver zorgd worden door het Haydn Kwartet. Dit kwartet is in 1962 opgericht als het De- kany Kwartet en in die oorspronkelijke vorm heeft het vijftig werken voor strijk- kwartet van Joseph Haydn op de plaat vast- jfr—gelegd. De leden van het ensemble zijn afkomstig R uit fameuze strijkersscholen in Europa. An- drezej Siwy is geboren in Polen. Kati Sebe- styén. Erwin Schiffer en Gyuri Schifer za- ..-«8 gen hun eerste levenslicht in Hongarije. In. de landen van hun adoptie (België en Ne- derland) ging het ensemble van start als eer ste Belgisch-Nederlands strijkkwartet. Op hun talrijke konsertreizen was de pers vol lof over samenspel, virtuositeit, eenheid van frasering en dynamiek, stijlgevoel en bovenal hun rijke en persoonlijke manier van artistieke uitvoering. Tijdens dit koffie konsert zullen werken van Haydn en De bussy gespeeld worden. Concerten Vanavond, donderdag, 25 november, wordt in de «Boomtak» aan de Boom straat, door Gemengd Koor SOLI DAIR een concert gegeven in de serie Groepsconcerten ingevolge de Subsi dieregeling Amateuristische Kunstbe oefening (voorheen presentatieconcer- ten geheten). Het concert, begint om 20.30 uur. Door Toneelgroep Masker wordt zon dag 28 november a.s. het seizoen 1982/1983 geopend met het blijspel «Niets veranderlijker dan een mens». Deze toneeluitvoering wordt gegeven in de zaal van ’t Wit Paardje en de aan vang is 20.15 uur. Het spel speelt zich af rond een vrouw die voor de tweede keer is getrouwd. De vergelijking met haar eerste man valt voor hem steeds negatief uit, of schoon haar eerste man ook geen lie verdje is geweest. Om haar te «veran deren» zet haar tweede man in samen werking met de dienstbode een plan op. Dit plan, een oude vrijster, een vrijge- zelle buurman, een uitvindende opa, en een overbippe dochter, zijn vol doende ingrediënten om de bezoekers aan deze voorstelling een plezierige avond te bezorgen. Wilt u weten hoe een mens kan veranderen dan raden wij u aan plaatskaarten te bestellen. Corellistraat 189, tel. 552649. Voor bejaarden op vertoon van zijn gratis plaatskaarten besch Zij worden verzocht deze te bestellen op bovenstaand adres. presenteert exclusieve gegrilde vleesspecialiteiten turkse raki en wijnen k s maandags gesloten J Telefoonstr. 33 (zijstraat X Heuvelstraat) J TILBURG J Tel. 426333 J Nooy’s volkstheater: de Jantjes 1U Vrijdag 3 en zaterdag 4 december om 20.15 uur in de Schouwburg-zaal. Veel zang en dans, een lach en een traan, sfeervolle decors en kostuums. Kortom: al le ingrediënten voor een avondje onverval ste romantiek en gezelligheid zijn weer in ruime mate aanwezig. «De Jantjes»; de overbekende muzikale volksschets van het ijzersterke trio Herman Bouber. Louis Davids en Margie Morris, in een bewer king van Dick Nooy, komt op vrijdag 3 en zaterdag 4 december om 20.15 uur in de Stadsschouwburg. In 1920 schreef de jonge tegelschilder en ac teur Herman Bouber samen met Louis Da vids en Margie Morris een toneelstuk met liedjes, gebaseerd op de problematiek van de werkelóze die tekende voor zes jaar In- dië, de zogenaamde Koloniaal. Zijn stuk «De Jantjes» haalde in het volksschouw- >je in de Amsterdamse Plantage meer duizend voorstellingen. Sindsdien is het malen opgevoerd, eerst door de Bou- later door het Amsterdams Volksto neel en Beppie Nooy. Het werd verfilmd met Henriëtte Davids. De liedjes zoals «O mooie Westertoren», «Draaien altijd maar draaien», «Wordt nooit verliefd», «Omdat ik zoveel van je hou», en «Nou tabé dan», kent iedereen. Met: Carry Tefsen, Hanny Vree, Dick Rien- i, Mamix Kappers, Michiel Kerbosch, Blokker, Mady Alfredo, Lucie Steyn, Jan Tromp, Ank van der Moer, Henk Mo lenberg en vele anderen. De realisatie van deze voorstelling den van: Frans Boelen, Kitty Bert Stoots en de gebroeders Nooy. Maluzerne bestaat uit een viertal mi die, verbonden door de liefde voor niuzicK en dans, traditionele liederen uit verschil lende streken van hun land zingen en daarnaast bovendien hun eigen komposi ties brengen. In het kader van de reeks folkoptredens. georganiseerd door de Stadsschouwburg, vindt op vrijdag 3 december om 21.00 uur in de Studio-zaal hun optreden plaats. Maluzerne doet zijn best oin het hele pu bliek aan het dansen te krijgen op melodieën uit de Franse streken Bretagne, Berry, Gascogne, Lorraine, Vendee, jgne en dansen uit het Canadese Que- i het Noordamerikaanse Ixniisiana. arden de algemeen bekende dansen wals, de mazurka, uit de renaiss A tribute to Nam June Paik ndag 28 november 30 uur tribute tot Nam June Paik» van Kit Fitzgerald en John Sanborn op aanvraag, beschikbaar tot en met zondag 28 novem ber, met een voorstelling op zondag 28 no vember. Dit eerbewijs bestaat uit een mixage van be staand televisie- en filmmateriaal, dubbel beelden en elektronische vervreemdingsef- fekten. opgenomen in Paik’s virtuoze kolla- gestijl. Als een rode draad loopt een inter view met Paik, John Cage, Charlotte Moor- en Marcel Duchamp. Paik’s Fluxus- e wordt in deze tape opgeroepen door le van zijn geruchtmakende optredens het schoonlikken van de pedalen van een piano en het stukgooien van grammo foonplaten. Na de Middelbare Detailhandelsschool werkte Huub Hermans gedurende vijf jaar bij een van de grootste inkoop-combina- ties op tekstielgebied van het land, met als specialiteit «bonneterie» alles wat ge breid is; truien, vesten etc.). Nu werkt Huub sinds vier jaar als inkoper voor een Bosch’ tekstielbedrijf met 7 filia len in het land. Dat betekent voor hem veel beurzen in binnen- en buitenland be zoeken om zich te oriënteren. Samen met nog 2 inkopers zorgt hij voor wat er in de zaken te koop wordt aangeboden. Huub is belast met «de jonge lijn»; kleding in de leeftijdsgroep 18-40 jaar. Een aantal jaren geleden hield de jonge lijn al op bij een jaar of dertig, maar mensen van boven de 30 dragen nu veel minder traditionele kle ding, het konfortnisme verdwijnt steeds meer, zowel in dames- als in herenkleding. Dat is natuurlijk een positieve ontwikke ling, maar het wordt wel steeds moeilijker om in te kopen. Tilburger brengt dat onmiddellijk in ver band met de tekstielindustrie (en dus het verdwijnen daarvan). In een warm betoog breekt hij en passant een lans voor het op knappen van oude tekstielfabrieken in Til burg. Huub’s verhaal bij «arbeiders-sequei van Loek Grootjans luidt als volgt: mens wordt ondergeschikt gemaakt aan de machine, telt dus niet meer mee. dus een streep erdoor». Dat hij de kern van de bedoeling van de kunstenaar daarmee raakt blijkt uit onder staand verhaal van Loek Grootjans zelf: «In 1978 ben ik met een serie zeefdrukken die gaan over arbeiders begonnen. Het uit gangspunt van deze serie is, de relatie aan te geven tussen de mens en de arbeid die in de ze tijd van recessie vaak het onderwerp van diskussie is. De zeefdruk «arbeiders-sequènce» is de vijfde uit de serie, bestaande uit achttien prenten. Bij de prent «sequence» ben ik uit gegaan, zoals meestal, van fotografie. Het Veel is «mode» op dit moment: alles kan. samenbrengen van meerdere beelden tot Modetendenzen overlappen elkaar, de ene ten geheel waarbij elk beeld een klein ver- tendens haalt zelfs de andere in. Zijn we op schil (in dit geval tijdsverschil) vertoont ten dit moment bijv, net doordrongen van het opzichte van het andere beeld, is bij uitstek feit dat «curry-kleuren» een must zijn voor te verwezenlijken door middel van de foto- deze winter.'wie schetst onze verbazing: er grafie. Deze opeenvolging van beelden staat een pastelrage voor de deur. Het is noemt men sequence. niet meer bij te houden; mensen zullen zich In de prent «arbeiders-sequence» wordt de in de toekomst minder van mode aantrek- relatie mens-machine aangegeven door het ken volgens Huub. wegkrassen van de man die deze machine Dat wat betreft Huub’s werk. bedient en door de monotoonheid te laten Zijn grote hobby houdt verband met het zien van de werking van deze machine. (Het carnavalsgebeuren. Al jaren beweegt hij open-en dichtgaan van een persmachine die zich in carnavaleske kringen; eerst als lijf- van stukken ijzer massieve pakketten perst), wacht van de prins, daarna als kommissie- In de prent «arbeiders-sequence» zit vooral lid, lid van de raad van elf en nu gaat hij «het laten zien van de situatie waarvan ik zijn tweede jaar als adjudant van de prins v'nd waarin de arbeider zich in. Die funktie geeft hem de taak om samen met de voorzitter van de raad van elf bezig te zijn met organisatie, onderscheidingenbe- leid, bezoek aan verenigingen en instellin gen tijdens het carnaval etc. Huub Hermans’ kunstwerk var wordt «arbeiders-sequence» van kunstenaar Loe|c Grootjans. Het is eet) zeefdruk, uitgevoerd in, zoals Huub het noemt: vage kleuren, die een nostalgisch effekt hebben. Het werk doet denken aan de afbrokkeling van de industrie en Huub als rechtgeaarde Donderdag Studio-zan De Spring-Band werd begin 1979 opge richt door trombonist Willen van Manen vanuit het idee om met een aantal profes sionele musici een groot orkest te fortne- teri^°r Uih,Oerin8 Van eiKentijdse ma' vergeten. Zo herstc Het repertoire bevat naast werk van Van ƒ1™ 1 ’ti t j momenten waar mi Manen ook bijdragen van andere musici uit (o( plezier het orkest. Omdat het orkest een aantal top- Jac”qucs Blackstone ia. musici bevat die ook elders veel gevraagd thesiBzer, Bernhard Dimet (zang, ztjn, wordt er bij iedere toernee naar ge- dulcimer). Michel Lecam streefd binnen een beperkte penode (meest- y. F js Saddi al een maand) te repeteren en konserten te kromhoorn, diverse Buiten, perkus- geven. Deze gekonsentreerde manier van B werken blijkt de motivatie en het uiteinde lijk resultaat ten goede te komen. In de huidige samenstelling heeft Van Ma nen gestreefd naar een uitgebalanceerde eenheid waarbinnen naast veel bekenden ook enkele jonge Nederlandse musici een- kans krijgen. De bezetting is als volgt. Trompetten: Jeff Reynolds, Louis Lanzing, Mark Charig. Trombones: Willem van Manen, Radu Malfatti, Joep Maessen. Saxen: Ab Baars, Sean Bergin. Maarten van Norden, Rutger van Otterloo. Piano: Curtis Clark. Bas: Ernst Glerum. Slagwerk: Martin van Duyn- hoven. ic20.30 uur. kaar door een toevallige samenloop van om- 1. De één is doortastend, uit op het hut en der is bang om afgewezen te worden en igewoon» is. De derde fantaseert over de maar verandert in werkelijkheid niets. In de voor :in komen ze met elkaar in aanraking. Deze kon- lachwekkende situaties op en is tegelijkertijd Die gouden tijd Josephine van Gasteren, Jules Hamel en Ellen Röhrman spelen het boeiende blijspel «Die Gouden Tijd» van A.R. Gumey. Het stuk, gedeeltelijk geïnspireerd op Henry James 0 The Aspern Papers», speelt 'zich af ten huize van Isabel Hatings Hoyt, een vrouw op leeftijd, stralend, geestig en met allure. In t haar «Gouden Tijd» was zij de vriendin en toeverlaat van vele grote schrijvers. In financieel VOCFlIlg moeilijke omstandigheden en lichtelijk aan de drank, leeft zij nu teruggetrokken in een chi- rwn a que wijk van New-York, samen met haar kleindochter Virginia. Een journalist meldt zich en beweert een verhaal te willen schrijven over de beroemde «browstone»-huizen, waarin Isabel woónt, maar feitelijk zit hij achter een «levensverhaal» aan van de oude Isabel en een nog niet gepubliceerd manuscript van één van die beroemde schrijvers, dat in L -------- Zaterdag 27 n< 'heeft tgebal. veel b bur dan

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1982 | | pagina 19