AAI J. IK'iili A D -THDSSCHÜUmHÜ 4 UarielS Wiedus jeugdtheater Rotterdam met 2e voorstelling twee keer in de schouwburg Groes I Het Gelderse Orkest met violiste Emmy Verhey Guido Lauwaert met Elsschots Lijmen g- t Gevarieerd concert Die gouden tijd Hesitate Demonstrate met «Goodnight ladies» Naar «en» FiLMHUiS Sürü (de kudde) Maternale Weggehen um anzukommen WW - - I De koopman van Venetië Bep en Ton Reijnen kiezen kunstwerk van de week Landelijke première: Noem me maar Bü ATARI «Volwassen orgasme ontsnapt uit Amerikaans circus» Suksesvolle globe-voorstelling Pericles» voor de laatste «Doe normaal joh!» «Schaamteloze ontmoeting» Franse folkgroep «Sonnerien Du» HLÜUHü audiovideo >vemberl982 paginal Donderdag 18 november 1982 pagina 17 PE TILBURGSE KOERIER NU Nieuwe spelcassettes p- Voor kinderen van 8 tot 12 jaar. L fotoJan Lampe BROCANTE ANTIEK rt. sld waard ■RVAN... Donderdag 18 nov. 20.30 uur 45,00 tigen zoals dat nog in point 6 3 ontvangt rachtige ar wens iraveerd Alweer n Bartels primeur lankoop ninimaal v.a. 4,95 v.a. 9,50 Atari- en Philips cassettes jrks :ialiteit aurant L «Medea» n waarin-ernst en humor vruchtoa rwijt. Globe lie scènes el- n vrouw en dochter ontmoet en herkent, en diens vrouw van een lapje woestijn in gehangen een serie r Güney omdat Daaraan wordt solistisch meegewerkt door de Violiste Emmy Verhey. Op het programma e staan de Ouverture «Die Geschöpfe des Pro- metheus», het Vioolkonsert nr. 5 KV 219 van B Mozart en de Symfonie nr. 1 van Mahler. Het programma wordt geopend met de Ouver- R lure van de ballet-pantomime «Die Geschöpfe des Prometheus» van Beethoven. Een vrij Noem me maar Groes» is de titel van een muzikaal theaterspel voor akteurs en mario netten, geschreven door Willy Brill en In grid van Delft, met muziek van Pieter Van der Staak en is te zien op zaterdag 17 nov. om 20.30 uur in de Studio-zaal. 59,50 Het adres voor uw St. Nicolaas geschenk Kandelaars Olielampen Koperen weegschalen De huidige L’Abbé afkc komt nei lingen, c beelden pen waarbij ontbreekt. Teveel om op te noemen Ruim assortiment klokken, kachels, ijzerwerk, meubels, kleingoed, enz., enz. Scherpe prijzen door eigen import Ook tijdens koopavonden geopend Tuinstraat 6 TILBURG Tel. 013-421445 Tur Specie Restai Anna en Regine wonet De verwachting— J;- zijn echter van De aanspraak die ze o haalbaar en het is duii moeten gaan. Woensdag 24 november theaterzaal Kultureel Sentrum 14.00 uur jne wonen sinds een jaar samen, ingen die zij van elkaar hebben maf het begin totaal verschillend. op elkaar maken is niet uidelijk dat ze uit elkaar Het is een schertsvertoning, zoals Pericles Shakespeare aan het slot van de avond verwi maakt gebruik van een prachtig, gestileerd dekor, waarin ontroerende en humoristische s kaar afwisselen. Ontroerend is de scène waarin Pericles zijn j uitgesproken humoristisch het stuk waarin de gouverneur en I Afrika hun tekst uitspreken en tegelijkertijd perfekt mimisch begeleid. Dinsdag 23 en woensdag 29 november om 20.15 uur in de Schouwburgzaal. leren, om in de andere manier skiër/ boxing demonattack atlantls fire fighter cosmic ark laserblast kaboom defender yars revenge haunted house trick-shot Woensdag 24 november 20.30 uur in de Filmzaak van het Kultureel Sentrum. Re gie Zeki Okten Vooruitlopend op de vertoning van de Gouden Palm winnaar 1982 «Yol» van Yilmaz Güney, een film waarvan Güney het scenario heeft ge schreven en waarbij de regisseur bijna letterlijk alle regieaanwijzingen heeft gevolgd van :y die zelf deze film niet kon regisseren it hij onder dubieuze omstandigheden in Als gastorkest van het Brabants Orkest ver zorgt op donderdag 25 november om 20.15 uur in de schouwburgzaal het Gelders Or kest onder leiding van dirigent Gerard Us- kanip een konsert in de Stadsschouwburg. presenteert exclusieve gegrilde vleesspecialiteiten turkse raki eri wijnen k 's maandags gesloten 4 Telefoonstr. 33 (zijstraat J Heuvelstraat) J TILBURG J Tel. 426333 J Kunstwerk van de week is een initiatief van de Tilburgse uitleen. Wekelijks motiveert een lezer lezeres waarom een werk uit de Kunst uitleen zijn haar speciale voorkeur geniet. Het stuk, gedeeltelijk geïnspireerd op Henry James «The Aspem Papers», speelt zich af ten huize van Isabel Hatings Hoyt, een vrouw op leeftijd, stralend, geestig en met allure. In haar «Gouden Tijd» was zij de vriending en toever laat van vele grote schrijvers. In financieel moeilijke omstandigheden en lichtelijk aan de drank, leeft zij nu teruggetrokken in een chique wijk van New-York, samen met haar klein dochter Virginia. de gevangenis was gezet. Evenals in andere films, geschreven en geregisseerd door Güney, ligt het accent van het verhaal vooral op de ver andering binnen He Turkse samenleving en de positie van de vrouw in een feodale maatschap pij. «Sürü» gaat uit van een nomadenfamilie die met de trein een kudde schapen naar de grote stad moet brengen. De neergang van deze familie geschetst in de filjn staat synoniem voor het verval van de feodale maatschappij en Film van de Italiaanse regisseuse Giovanni Gagliardo uit 1978. (99 minuten). Scenario: Giovanna Gagliardo. Met o.a. Nenedetta Fantoli en Carla Gravina. Deze film wordt vertoond op vrijdag 19 en zaterdag 20 no vember om 23.00 uur in de filmzaal van de Stadsschouwburg. «Schrito 30-2-67» van de Frieze beeldend kun stenaar Alle Jager is het kunstwerk van de week. Door zijn constructivistische kompositie, in de sobere kleuren grijs, zwart en wit, duide- ,::l- een werk waar zowel Bep als Ton een «ge- krijgen. Voor Bep Reijnen is kunst van gevoelens, die door de I kunnen worden. De inten- èn gedachte, samenge- tige vormen en bewg- gezinssitua- oppervlakte veergave van «Pericles» is het verhaal van een lange, avoptuurlijke reis door de gelijknamige vorst. Terzijde van het toneel staat Shakespeare en schrijft het stuk dat wij op hetzelfde moment te zien krijgen, voorziet het van toelichting wat betreft plaats en tijd, immers in dezelfde scène komen kui turen samen die duizenden kilometers uit elkaar liggen en bemoeit zich soms met het gedrag van de akteurs. anders te doen heeft, met zijn verhaal voor de draad komen. Maar achter die farjade gaat een man schuil die zich erg goed kan inleven in de mensen die hij moet spelen. Hij laat de toe schouwer niet alleen het verhaal zoals Elsschot het geschreven heeft, op de voet volgen, maar hij brengt ook de karakters die hij na en naast elkaar moet uitbeelden tot leven. Daarbij komt een ding nog niet goed uit de verf: de haat-lief- de-verhouding van Laarmans ten opzichte van Boorman, Laarmans kijkt geweldig op naar die man, maar in later stadium kan Laarmans er niet meer tegenop en slaat de liefde om in haat. Die haat-momenten zouden best wat nadruk kelijker gebracht mogen worden. Voor het ver haal heeft Guido Lauwaert .de meest saillante en essentiële zaken uit het boek overgenomen en er een eigen toneelversie van gemaakt. Voor wie het boek kent: een knappe prestatie. Onwillekeurig dringt zich een vergelijking op met de avond daarvoor: de emotionele voor stelling van een Reis naar het einde van de nacht, naar de roman van Celine. Beide voor stellingen halen een hoog niveau, maar Lijmen is evenwichtiger en «fijner» van opzet. Het komt overtuigender op de toeschouwer over. Fo en Franca Ram, s Frieda Pittoors, Si- i Gastel. In aapt» gaat het vooral irukking van vrouwen, wat zware onderwerp i Fo en Franca Rama Deze scheiding komt abrupt en pijnlijk tot stand, op het moment dat Regine verliefd wordt op een andere vrouw. Anna gaat weg om te vergeten. In hoeverre moet ze zelf verande toekomst liefdesrelaties op een t aan te gaan en positiever te kunnen beleven. Anna laat alles voor een paar weken achter zich, haar werk als fotografe, haar privékontak- ten en rijdt met een volkswagenbus naar Zuid- Frankrijk. In het zuiden dus om te vergeten. Weggaan om aan te komen, ergens bij haat zelf. Maternale is een speelfilm over de tegenstrijdi ge funktie van een moeder: aan-de ene kant be perkt zich het leven van de moeder tot het huis, de zorg voor het eten en voor kinderen en man; aan de andere kant wordt van haar verwacht dat zij - vooral - haar dochter opvoedt zodat ze zich kan handhaven in de wereld. De vader werkt buitenshuis. Er is een zoon die sterk is en gezond. De dochter is ziekelijk. Zij heeft een verlamd been. Zij is helemaal afhankelijk van de moeder. Haar ogen en plotselinge invallen verraden de wil om zich van die afhankelijk heid los te maken. Met de hulp van de weten schap worth ze langzaam gezond. Haar moeder houdt dit tegen, zij wil niet dat haar dochter vrouw wordt:' zij vertrouwt die wereld niet (meer) die haar buitensluit. Daarmee wordt ook haar moederrol overbodig. Hoe «gezon- Een journalist meldt zich en beweert een ver haal te willen schrijven over de beroemde «brownstone» huizen, waarin Isabel woont, maar feitelijk zit hij achter een «levensverhaal» aan van de oude Isabel en een nog niet gepu bliceerd manuskript van één van die beroemde schrijvers, dat in haar bezit zou zijn. definitief in Tilburg. Na vijfjaar tobben op zakelijk gebied, ontmoette hij Bep. die met een fikse management-ervaring achter de rug. de zaken heel wat realistischer aanpak te. Ook Bep volgde de kappersvakschool en staat nu alweer 8 jaar in de zaak. Voor geen goud zou zij naar het kantoorleven terug willen. «Iets maken en dan de voldoening dat iemand blij de deur uitgaat, dat zou ik niet meer willen missen». Ook artiesten kunnen door de griep bevangen worden. F.J. Bogner moest het vorige week la ten afweten en nu is helaas ok de Amerikaan se danseres Ellen Fisher wegens ziekte uitge schakeld Zaterdag 27 november om precies 20.30 uur speelt voor de tweede keer deze maand theatergroep Het Coöperatief •Vol wassen orgasme ontsnapt uit Amerikaans cir- Een nieuw solowerk. Te zien op donderdag 25 november 20.30 uur ip de theaterzaal van het Kultureel Sentrum. K Guido Lauwaert heef/de roman Lijmen van Willem Elsschot bewerkt voor solotoneel. Ruud Kamphoven van het Brabants Dagblad zag in mei deze voorstelling in Den Bosch de avond nadat Lauwaert daar zijn fameuze be werking van de Reis naar het einde van de nacht had gespeeld en schreef er het volgende over: zoals tijdens de Reis naar het einde van de nacht al duidelijk werd, is Lauwaert een be zeten toneelmens en een vakman op hoog ni veau. Op heel eenvoudige manier kan Lau waert, alsof hij toevallig op dat moment niks Een vertoning door Hans Stevens. Vrijdag 19 en zaterdag 20 november performance 20.30 uur. zaterdag 20 en zondag 21 november in stallatie 13.00 -16.30 uur. Kultureel Sentrum Tilburg. Toegang vrij. tenissen en een voortdurende dialoog met het publiek, dat de speler op vele momenten kan beïnvloeden of manipule ren. De onderwerpen zijn sterk autobio grafisch en zijn uitgekozen om hun eroti sche lading, om hun emotionele kracht en vooral om de speelse mogelijkheden. De grappen blijken volgens Goddijn te werken, «aan beide zijden van het Ka naal» (hij deed dit optreden ook in Lon den). Film van de Duitse regisseuse Alexandra van Grote uit 1982. (90 minuten). Met Gabriele Osburg, Ute Cremer en vele ande ren. Van 18 tot en met 24 november, iedere avond behalve op zondag in de filmzaal van de Stadsschouwburg. Op zondag 21 november presenteert de Commissie Gezamenlijke Muziekvereni gingen een gevarieerd concert in de Postelse Hoeve waaraan drie Tilburgse verenigingen hun medewerking verlenen. Gezien het programma, zowel vocaal als instrumentaial, belooft ook dit concert weer een succes te worden. De uitvoerende verenigingen zijn: Hart van Brabantkoor o.l.v. Hans v.d. Brandt; operakantoor Concordia o.l.v. Walter Hoeven; Les Musiciens Joyeux o.l.v. Rei- nier Jongerden. Aanvang 12.00 uur. Gezien de verwachte belangstelling is tij dige aanwezigheid gewenst. Lastpakken, buitenbeentjes, dwarsliggers en stoorzenders kunnen het ons moeilijk maken. Toch zijn ze nodig om hun omgeving wakker te houden. In iedere klas, bij elke groep kinderen, is er al tijd wel eentje die geen moment stil kan zitten en waar geen huis mee te houden is. Toch kan je aan hen «uitvergroot» zien waar ieder kind mee te maken heeft: ruzies die je niet gewild hebt, vechtpartijen die uit de hand lopen en het verknallen bij mensen die je eigenlijk aardig Kees is zo’n onmogelijke jongen. Kees is knet ter zeggen de anderen, maar dat komt meer omdat hij een enorme fantast is dat hij in moei lijkheden komt. Hij kan bovendien niet zo goed uit zijn woorden komen en is op school ook niet goed in taal en zo. Bij het minste ge ringste raakt hij in paniek zodat hij meteen met iedereen op de vuist gaat die te dicht in zijn buurt komt, zelfs als het Linda is. Dat is zijn vriendinnetje, alleen weet zij daar nog niets van «’n Schaamteloze ontmoeting» is de titel van de voorstelling die de Arnhemse schrijver Frans Goddijn zaterdag 27 nov. a.s. geeft in het COC, Koestraat 73 te Til burg. Aanvang: 20.45 u. Het is een 5 kwartier durend optreden waarin Frans Goddijn naar zijn zeggen tegelijk schrij- ver-verteller en performer is. Vanuit een kring van neergelegde en óp- i voorwerpen en kleren ontstaat monologen, verhalen en gebeur- Achter een op het eerste gezicht onneemba re grijze vesting aan de Piusstraat, spelen zich wonderbaarlijke dingen af. Eenmaal binnen valt de blik al direkt op de bekende Rietveld stoel en de rustgevende. Japans aandoende, witte scheidingswand. Tot dan blijft het een raadsel waar de esthe tisch verantwoorde vormgeving toe leidt. Een kijkje achter de schermen is voldoende om te zien dat de strakke Rietveld-lijnen zijn doorgevoerd in het atelier van twee haarkunstenaars. Veel wit, marmer, deuren in Mondriaan-stijl, funktioneel en prak tisch. Een affiche aan de wand met daarop kort en bondig de visie van kapper/visagist Ton Reijnen completeert het beeld «Voor haar. U mag van mij een duidelijke mening verwachten over haar. Uitgaande van een persoonlijke visie. Waarbij innerlijk en uiterlijk steeds zoveel mogelijk met elkaar in evenwicht zijn. Een visie die ik, liefst niet gehinderd door technische onvolmaakthe den, wil overbrengen aan vrouwen die van mij meer verwachten dan omstandig zwaai en met kam en schaar... Ieder zijn vak. Dit is de mijne». Bep en Ton Reijnen zien hun vak als kunst. Dit kan je met woord en daad waarmaken, maar Bep en Ton vinden het even zo be langrijk om de lijn door te trekken in de di- rekte woon- en werkomgeving. Hun ideeën hieromtrent herkennen zij in de kunst (de vormgeving) en de doelstellingen van de Stijl. De Stijl niet alleen als uiting van kreativiteit, maar ook als levensstijl die zich uit in hoe je werkt en leeft. «Wij vinden het een uitdaging om met weinig middelen iets moois te maken. Dus bij ons geen franje en poespas. Rust en schoonheid in de kunst, dus ook in onze kunstuiting. Knippen is een oerbezigheid, een kreatieve onderneming. Ons interieur weerspiegelt onze wijze van kappen. Het kontakt met de klant is daarbij zeer belangrijk». Maar, vervolgt Ton Reij nen lakoniek, «Aangezien wij nogal mondi ge klanten hebben is dat een vanzelfspre kendheid». 20 jaar geleden vestigde Ton Reijnen zjch Deze zomer toonde de Tilburgse kunstenaar Hans Stevens in Kassei, buiten het officiële cir cuit van de Documenta, een eerste tussentijdse presentatie van zijn omvangrijke projekt, dat gezien moet worden als de visualisering van een jarenlang onderzoek op de grenzen van kuituur, samenleving en historie. Zijn perfor mances en installaties*in het Kultureel Sentrum zijn in essentie identiek aan zijn «Kassel»-pro- De performances zou je kunnen beschouwen, als een indeling in de kunstgeschiedenis. Zelf betitelt Stevens zich als «taalleraar», waarbij taal in de meest brede en eigenlijke zin van het woord gezien dient te worden. Dit betekent voor hem dat taal alle uitingsvormen van de mens omvat. Al tekenend en schilderend geeft Stevens ge stalte aan deze idee. Hij schildert tekens en symbolen die middels tekst voor het publiek helder worden gemaakt, want bij Stevens staat elke verfstreek ten dienste van zijn verhaal en nergens op zichzelf te staan. Door hande- n, demonstraties en het geven van voor- n weet hij een duidelijk beeld op te roe- een komische noot ook zeker niet Zuidelijk Toneel Globe brengt in een regie van Paul Vermeulen Windsant de «Komische» trage die «Pericles», van William Shakespeare. «Pericles» wordt gespeeld door Nettie Blanken, Thieu Boermans, Liesbeth Coops, Nora Kretz, Gijs de Lange, Babette Mulder, Adriaan Olree, Joost Prinsen, Michel van Rooij, Huib Rooijmans en Ton Selter. Er wordt gebruik gemaakt van een ver taling van Gerrit Komrij en Paul Gallis verzorgt dékors en kostuums. Vijf monologen van Dario F uitgevoerd door.de aktrices mone Ettekoven en Caroline van «Volwassen orgasme ontsnapt» gaat om de seksuele onderdru" Voor het brengen van dit is het werken met Dario erg belangrijk geweest. Josephine van Gasteren, Jules Hamel en Ellen Röhrman spelen het boeiende blijspel «Die Gouden Tijd» van A.R. Gurney. Za terdag 27 november om 20.15 uur in de Schouwburgzaal. lijk een w voel» bij dan ook een uiting beschouwer beleefd siteit, de eksplosie Van éér bald in de molecuul-achti^ gingen, doet haar denken aan een j tie waar konflikten leven en aan de c komen en zelfs aan een abstrakte we een bevruchting. Alle Jager werd in 1935 geboren in Broekster- woude en leeft en werkt in Leeuwarden. Hij is autodidakt en maakt tekeningen, grafiek, aqua rel, kleinplastiek (een kleine greep) en schrito. Het kunstwerk van de week is vervaardigd iri' de schrito-techniek een, zoals hij zelf zegt, op zichzelf staand kunstwerk dat tot stand komt door o.a. uitwasse'n, in- en bewerking met ver schillende soorten chemicaliën. Alle Jager mag een constructivistisch kunstenaar genoemd worden, die in zijn schrito’s het evenwicht tus- sen emotionaliteit en geometrie zoekt. Opval lend in zijn werk is de vaak wat onstabiele kompositie. Door de elkaar oversnijdende vlakken, die door de witte lijnen geaccentueerd worden, lijkt het niet alleen alsof er bewegin gen plaatsvinden, maar ook alsof er zich op het doek zowel objekten als vlakken bevinden. Dit dualisme en balanceren versterkt de onlogische opbouw van de kompositie. In zijn eigen woor den «Bezig zijn met kunst, het onzichtbare zichtbaar maken... Verkenning van het onderbewuste, gebruikma kend van het toeval met uitsluiting van het automatisme. Het gevecht om een andere nieu we zuiverheid in schrift en toon (schrito), daar bij vooral lettend op en strevend naar positieve nieuwe strukturen». Tilburg - Besterdring 87 - tel. 431489 Goirle - Winkelcentrum ..De Hovel" - Technische dienst tel. 436100 In de reeks van folkkonserten, georgani seerd door de Stadsschouwburg, is het op woensdag 24 november de beurt aan de Bretons-Franse folkformatie Sonerien Du. Vanaf 21.00 uur zullen de vijf Bretonnen de Studio-zaal muzikaal op stelten proberen te zetten met hun aanstekelijke, tot dansen uitnodigende muziek. De naam Sonerien Du (Bretons-Keltisch voor zangers in het zwart) is een eerbetoon aan een Bretons zangersduo uit het stadje Pont L’Abbé, die door de toenmalige Franse klasse-justitie in de vorige eeuw voor een vermeende diefstal on schuldig ter dood werd veroordeeld. Het is eqn voorstelling voor volwassenen, waar in de elementen toneel, poppenspel, zang en in strumentale muziek zo’n magisch geheel zijn geworden dat de toeschouwer plotseling tot de ontdekking komt zelf in dit spel de hoofdrol te speten. Het stuk speelt op een nachtelijk kermisterrein. Twee artiesten, een man en een vrouw, pakken in. Ze hebben het sein gekregen voor vertrek. Waarheen is onbekend. Om de nacht te bekor ten vertellen ze elkaar hun levensverhalen. Vo gel Groes en de poppenspeler, die in het verle den grote invoed hebben gehad op de lotgeval len van de man en de vrouw, grijpen ook deze nacht herhaaldelijk in. Tijd en ruimte verande- ren hiervoor van ritme en maat: de eindeloos grote lijkende nacht wordt het voorspel tot de maka- :erd is here dans, waarin dood en leven wedijveren om de macht. Wie overwïnt? De voorstelling wordt uitgevoerd door de Australische poppenspeler Neville Tranter - bekend van zijn «Suffed Puppet Theatre» -, de akteurs Ellen Veger en Jelle Balder en de ak- kordeoniste Mini Dekkers. In een regie van Franz Marijnen brengt het RO-Theater vanavond (donderdag 18 no- I vember) de verwarrende komedie «De koopman van Venetië» van William Sha kespeare. Alles loopt gelukkig goed af in deze komedie: (de schurk wordt gestraft, de geliefden krijgen elkaar en de zwaar beproefde held wordt in eer en rijkdom hersteld. Maar zo simpel ligt het bij Shakespeare nooit., j? Liefde is geen mooi, diep louterend gevoel, maar een middel om politieke macht te verove- i ren. om gedroomde luxe en intellektueel genot Ie verwerven, om eigen voortreffelijkheid te vereeuwigen. De kinderloze koopman vergiftigt het huwelijk van zijn dierbare protégé, de ban- kier verhindert zijn dochter te leven. Wie maat schappelijk niet in tel is, koopt zich een para- sietenbestaan: de jood bij de welgestelde bur gers, de welgestelde burgers bij de heersers «ver het halfrond. En de heersers? Bij hen leidt het bezit van macht, rijkdom en liefde tot ver spilling, tot dekadentie. De welgestelde burgers ‘dromen van levenslust en leven zich uit in anti semitische diskriminatie. En de jood buit uit en vernietigt. Het RO-theater zal natuur en onnatuur een spiegel voorhouden. De voorstelling wordt ge speeld door Peter Tuinman, Lou landré, Fred Vaassen, Jaak van Donselaar, Pauline van Rhenen, Marieke van Leeuwen, John Kraaij- kamp sr. e.v.a. De vertaling is van Gerrit Kom- Oost-Turkije voorkomt. Hamo, hoofd van de herdersfamilie, is de beli- ■chaming van het patriarchale systeem. Hij is de tiran die de hele familie terroriseert. Zijn zoons zorgen voor de schapen en vechten de vete’s tussen de verschillende families uit. De vrou wen moeten onder barre omstandigheden voor het levensonderhoud zorgen. Berivan, de vtouw van de oudste zoon, geldt als voorbeeld van de onderdrukking die vrouwen in Anatolië moeten ondergaan. Zij wordt regelmatig mis handeld en is daardoor ernstig ziek. Dat ze daardoor geen kinderen kan krijgen wordt haar zwaar aangerekend. Haar enige reaktie op de onderdrukking is haar totale zwijgen. Haar zwijgen is symbolisch voor het zwijgen van de meerderheid van de vrouwen in Turkije. Door de mechanisering van de landbouw worden de weidegronden schaarsers en daarmee ook de mogelijkheid om met het hoeden van schapen in hun levensonderhoud te-voorzien. Voor de jongeren is de stad dan oók een perspektief om van de armoede, de familievete’s en de groot grondbezitter af te komen. Dario Fo is in zijn eigen land de meest omstre den auteur, in het buitenland één van de be langrijkste auteurs van het hedendaags politie ke theater, zo kan de Italiaanse auteur-akteur Dario Fo het best omschreven worden. In Bel gië en Nederland kreeg Fo het eerst bekend heid met zijn stuk Mistero Buffo, uitgevoerd door de Internationale Nieuwe Scene uit Bel gië. po omschrijft zijn werk zelf als een synthe se van episch theater en commedia dell’arte. Het belangrijkste element bij het theater van - als echt - salomskiën - boksen - vogels - onderwater - torenbrand - ruimteschip - laserstraal - bomaanval - ruimteaanval - insektenaanval - vleermuizen - poolbiljart Emmy Verhey soleert vervolgens in het vijfde vioolkonsert van Mozart. Het werk werd in de cember 1775 door Mozart, die juist de leeftijd van 19 jaar had bereikt, voltooid en geldt als één van de meest biezondere komposities in zijn soort. Na de pauze wordt de eerste symfonie van Mahler gespeeld, een werk waarvoor eenj, orkestbezetting vereist is en dat geïnspireeru i» op Jean Pauls roman «Der Titan». Deze sym- .fonie zit vol diametrale tegenstellingen. Van ballet-pantomime «Die Geschöpfe een bijna onhoorbaar pianissimo tot hemelbe- s Prometheus» van Beethoven. Een vrij stormende fortes. Vooral het laatste deel alegro ‘vroeg werk dat nog grotendeels in de klassieke furioso, is een ware uitbarsting van emoties in -stijl is gehouden. klank. der» de dochter wordt, hoe meer ze leert op eigen benen te staan, zich aan de vrouwenrol aan te passen in de wereld van de vader en de vrienden, de openbare wereld, des te duidelij ker komt de «ziekte» van de moeder aan het licht: zij wordt onzichtbaar voor de anderen. Een vrouw is verdwenen onder de rol van moe der. Hesitate Demonstrate werd opgericht in 1975 door Geraldine Pilgrim en Janet Goddard, afge studeerd aan de afdeling Beeldende Kunst van de Polytechnic in Leeds. Sindsdien hebben ze an dere performers uitgenodigd met hen samen te werken. Tot nu toe hebben ze acht shows opgezet: Vertrekpunt, Ha Ha, Verschikkelijke Dingen, Minuten, Geen Spijt. Lidtekens. Pardon en Niet Hun nieuwste voorstelling heet Goodnight Ladies. Het stuk gaat over twee mensen die hun ge boorteland hebben verlaten en al verder trekkend door grote onbekende steden, naar hun eindbe stemming worden toegezogen, als motten naar een kaarsvlam. denkt Kees. Per ongeluk ontmoeten Kees en Linda een zekere Hendrik die zichzelf profes sioneel a-sociaal noemt. Op een niet zachtzin nige manier weet Hendrik aan Kees duidelijk te maken dat het je niet zoveel oplevert als je in het wilde weg om je heen slaat. Je agressiviteit onderdrukken zoals Linda doet vindt hij ook niet de geschikte manier. Hendrik heeft wel betere ideeën. (Trouwens Hendrik steekt van Kees en Linda ook een paar dingen op die hij bijna vergeten was.) Deze training van Hendrik komt Kees en Linda goed van pas als een groep kinderen uit de buurt geterrori seerd wordt door de lefgozer Bobby en zij er als eerste dwarsliggers tegenin gaan... Het stuk is tot stand gekomen in samenwer king met de schrijver Karei Eijkman en wordt gespeeld door: John Buysman, Carla Dekker, Herman Douw, Don van Dijke, Rina Galama en Louis Kockelmann. e Sonerien Du (eveneens uit Pont komstig) is een uit vijf personen be staande groep, die als geen ander de zgn. «Fest Noz»-Muzikaliteiten (Bretons volksdansfeest) weet te leiden en vertolken. Vokale werkjes, hoofdzakelijk uit Vannes en West-Bretagne. worden afgewisseld met vlotte, swingende in strumentale stukken uit de streken Plinn, Mon tagne, Fissel en Leon. Sonerien Du treedt op in de volgende bezetting: Raymond Riou (gitaar, zang), Yann Goas (bombarde, whistles, bi- niou), Gilles Roland (akkordeon, orgel), Jean- Pierre Le Cam (basgitaar, zang), Hervé Keneis (viool, gitaar). Fo is natuurlijk de lach: een lach ontketenen door het groteske van een situatie aan te geven is nog altijd de beste manier om tot een inzicht te komen, om je bewust te worden van de con tradicties waarin je leeft. Voordat Franca Rama Dario Fo ontmoette maakte ze furore als jonge aktrice op de Ita liaanse televisie. Ze koos niet de gemakkelijke wegen begon samen met Fo vanaf 1951 het nu zo bekende geëngageerde toneel op te bouwen. Ze creërden talloze stukken waarin zij een gro te hoeveelheid van de moeilijkste vrouwenrol len voor haar rekening nam. In 1977 schreven Dario en Franca samen het stuk «Tutto cas^ lett.o e chiesa» (alles voor het huis, het bed en de kerk). Het is een stuk over de vrouw, over haar sexuele horigheid. Ze neemt zichzelf op de korrel, ziet zichzelf zitten, opgesloten, opgetut, afhankelijk, hunkerend, liefderijk, onderdanig, ongelukkig. Het is de blik van Franca op haar vrouw-zijn, haar gediscrimineerd worden, haar emotionele verbondenheid, opgetekend met de ervaren hulp van haar echtgenoot... Deze samenwerking resulteerde in vijf monolo gen resp. «Wakker worden», «Vrouw alleen», «We hebben allemaal dezelfde geschiedenis», «Ik Ulrike schreeuw het uit» en «Medea»; mo- nologen waarin-ernst en humor vruchtbaar sa mengaan

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1982 | | pagina 17