AAI
J.
IK'iili
A
D
-THDSSCHÜUmHÜ
4
UarielS
Wiedus jeugdtheater Rotterdam met
2e voorstelling
twee keer in de schouwburg
Groes
I
Het Gelderse Orkest met
violiste Emmy Verhey
Guido Lauwaert met
Elsschots Lijmen
g-
t
Gevarieerd
concert
Die gouden tijd
Hesitate Demonstrate
met «Goodnight ladies»
Naar «en»
FiLMHUiS
Sürü (de kudde)
Maternale
Weggehen um anzukommen
WW
-
-
I
De koopman
van Venetië
Bep en Ton Reijnen kiezen
kunstwerk van de week
Landelijke
première:
Noem me maar
Bü
ATARI
«Volwassen orgasme ontsnapt
uit Amerikaans circus»
Suksesvolle globe-voorstelling
Pericles» voor de laatste
«Doe normaal joh!»
«Schaamteloze ontmoeting»
Franse folkgroep «Sonnerien Du»
HLÜUHü
audiovideo
>vemberl982 paginal
Donderdag 18 november 1982 pagina 17
PE TILBURGSE KOERIER
NU
Nieuwe
spelcassettes
p-
Voor kinderen van 8 tot 12 jaar.
L
fotoJan Lampe
BROCANTE
ANTIEK
rt.
sld waard
■RVAN...
Donderdag 18 nov. 20.30 uur
45,00
tigen zoals dat nog in
point
6
3
ontvangt
rachtige
ar wens
iraveerd
Alweer n Bartels
primeur
lankoop
ninimaal
v.a. 4,95
v.a. 9,50
Atari- en Philips
cassettes
jrks
:ialiteit
aurant
L
«Medea»
n waarin-ernst en humor vruchtoa
rwijt. Globe
lie scènes el-
n vrouw en dochter ontmoet en herkent,
en diens vrouw van een lapje woestijn in
gehangen
een serie r
Güney
omdat
Daaraan wordt solistisch meegewerkt door de
Violiste Emmy Verhey. Op het programma
e staan de Ouverture «Die Geschöpfe des Pro-
metheus», het Vioolkonsert nr. 5 KV 219 van
B Mozart en de Symfonie nr. 1 van Mahler.
Het programma wordt geopend met de Ouver-
R lure van de ballet-pantomime «Die Geschöpfe
des Prometheus» van Beethoven. Een vrij
Noem me maar Groes» is de titel van een
muzikaal theaterspel voor akteurs en mario
netten, geschreven door Willy Brill en In
grid van Delft, met muziek van Pieter Van
der Staak en is te zien op zaterdag 17 nov.
om 20.30 uur in de Studio-zaal.
59,50
Het adres voor uw
St. Nicolaas geschenk
Kandelaars
Olielampen
Koperen
weegschalen
De huidige
L’Abbé afkc
komt nei
lingen, c
beelden
pen waarbij
ontbreekt.
Teveel om op te noemen
Ruim assortiment klokken,
kachels, ijzerwerk, meubels,
kleingoed, enz., enz.
Scherpe prijzen
door eigen import
Ook tijdens koopavonden
geopend
Tuinstraat 6
TILBURG
Tel. 013-421445
Tur
Specie
Restai
Anna en Regine wonet
De verwachting— J;-
zijn echter van
De aanspraak die ze o
haalbaar en het is duii
moeten gaan.
Woensdag 24 november
theaterzaal Kultureel
Sentrum 14.00 uur
jne wonen sinds een jaar samen,
ingen die zij van elkaar hebben
maf het begin totaal verschillend.
op elkaar maken is niet
uidelijk dat ze uit elkaar
Het is een schertsvertoning, zoals Pericles Shakespeare aan het slot van de avond verwi
maakt gebruik van een prachtig, gestileerd dekor, waarin ontroerende en humoristische s
kaar afwisselen. Ontroerend is de scène waarin Pericles zijn
j uitgesproken humoristisch het stuk waarin de gouverneur en
I Afrika hun tekst uitspreken en tegelijkertijd perfekt mimisch begeleid.
Dinsdag 23 en woensdag 29 november om 20.15 uur in de Schouwburgzaal.
leren, om in de
andere manier
skiër/
boxing
demonattack
atlantls
fire fighter
cosmic ark
laserblast
kaboom
defender
yars revenge
haunted house
trick-shot
Woensdag 24 november 20.30 uur in de
Filmzaak van het Kultureel Sentrum. Re
gie Zeki Okten
Vooruitlopend op de vertoning van de Gouden
Palm winnaar 1982 «Yol» van Yilmaz Güney,
een film waarvan Güney het scenario heeft ge
schreven en waarbij de regisseur bijna letterlijk
alle regieaanwijzingen heeft gevolgd van
:y die zelf deze film niet kon regisseren
it hij onder dubieuze omstandigheden in
Als gastorkest van het Brabants Orkest ver
zorgt op donderdag 25 november om 20.15
uur in de schouwburgzaal het Gelders Or
kest onder leiding van dirigent Gerard Us-
kanip een konsert in de Stadsschouwburg.
presenteert exclusieve
gegrilde vleesspecialiteiten
turkse raki eri wijnen
k 's maandags gesloten 4
Telefoonstr. 33 (zijstraat J
Heuvelstraat) J
TILBURG J
Tel. 426333 J
Kunstwerk van de week is een initiatief van
de Tilburgse uitleen. Wekelijks motiveert een
lezer lezeres waarom een werk uit de Kunst
uitleen zijn haar speciale voorkeur geniet.
Het stuk, gedeeltelijk geïnspireerd op Henry
James «The Aspem Papers», speelt zich af ten
huize van Isabel Hatings Hoyt, een vrouw op
leeftijd, stralend, geestig en met allure. In haar
«Gouden Tijd» was zij de vriending en toever
laat van vele grote schrijvers. In financieel
moeilijke omstandigheden en lichtelijk aan de
drank, leeft zij nu teruggetrokken in een chique
wijk van New-York, samen met haar klein
dochter Virginia.
de gevangenis was gezet. Evenals in andere
films, geschreven en geregisseerd door Güney,
ligt het accent van het verhaal vooral op de ver
andering binnen He Turkse samenleving en de
positie van de vrouw in een feodale maatschap
pij. «Sürü» gaat uit van een nomadenfamilie
die met de trein een kudde schapen naar de
grote stad moet brengen. De neergang van deze
familie geschetst in de filjn staat synoniem
voor het verval van de feodale maatschappij en
Film van de Italiaanse regisseuse Giovanni
Gagliardo uit 1978. (99 minuten). Scenario:
Giovanna Gagliardo. Met o.a. Nenedetta
Fantoli en Carla Gravina. Deze film wordt
vertoond op vrijdag 19 en zaterdag 20 no
vember om 23.00 uur in de filmzaal van de
Stadsschouwburg.
«Schrito 30-2-67» van de Frieze beeldend kun
stenaar Alle Jager is het kunstwerk van de
week. Door zijn constructivistische kompositie,
in de sobere kleuren grijs, zwart en wit, duide-
,::l- een werk waar zowel Bep als Ton een «ge-
krijgen. Voor Bep Reijnen is kunst
van gevoelens, die door de
I kunnen worden. De inten-
èn gedachte, samenge-
tige vormen en bewg-
gezinssitua-
oppervlakte
veergave van
«Pericles» is het verhaal van een lange, avoptuurlijke reis door de gelijknamige vorst.
Terzijde van het toneel staat Shakespeare en schrijft het stuk dat wij op hetzelfde moment te zien
krijgen, voorziet het van toelichting wat betreft plaats en tijd, immers in dezelfde scène komen kui
turen samen die duizenden kilometers uit elkaar liggen en bemoeit zich soms met het gedrag van
de akteurs.
anders te doen heeft, met zijn verhaal voor de
draad komen. Maar achter die farjade gaat een
man schuil die zich erg goed kan inleven in de
mensen die hij moet spelen. Hij laat de toe
schouwer niet alleen het verhaal zoals Elsschot
het geschreven heeft, op de voet volgen, maar
hij brengt ook de karakters die hij na en naast
elkaar moet uitbeelden tot leven. Daarbij komt
een ding nog niet goed uit de verf: de haat-lief-
de-verhouding van Laarmans ten opzichte van
Boorman, Laarmans kijkt geweldig op naar die
man, maar in later stadium kan Laarmans er
niet meer tegenop en slaat de liefde om in haat.
Die haat-momenten zouden best wat nadruk
kelijker gebracht mogen worden. Voor het ver
haal heeft Guido Lauwaert .de meest saillante
en essentiële zaken uit het boek overgenomen
en er een eigen toneelversie van gemaakt. Voor
wie het boek kent: een knappe prestatie.
Onwillekeurig dringt zich een vergelijking op
met de avond daarvoor: de emotionele voor
stelling van een Reis naar het einde van de
nacht, naar de roman van Celine. Beide voor
stellingen halen een hoog niveau, maar Lijmen
is evenwichtiger en «fijner» van opzet. Het
komt overtuigender op de toeschouwer over.
Fo en Franca Ram,
s Frieda Pittoors, Si-
i Gastel. In
aapt» gaat het vooral
irukking van vrouwen,
wat zware onderwerp
i Fo en Franca Rama
Deze scheiding komt abrupt en pijnlijk tot
stand, op het moment dat Regine verliefd
wordt op een andere vrouw.
Anna gaat weg om te vergeten.
In hoeverre moet ze zelf verande
toekomst liefdesrelaties op een t
aan te gaan en positiever te kunnen beleven.
Anna laat alles voor een paar weken achter
zich, haar werk als fotografe, haar privékontak-
ten en rijdt met een volkswagenbus naar Zuid-
Frankrijk.
In het zuiden dus om te vergeten. Weggaan om
aan te komen, ergens bij haat zelf.
Maternale is een speelfilm over de tegenstrijdi
ge funktie van een moeder: aan-de ene kant be
perkt zich het leven van de moeder tot het huis,
de zorg voor het eten en voor kinderen en man;
aan de andere kant wordt van haar verwacht
dat zij - vooral - haar dochter opvoedt zodat
ze zich kan handhaven in de wereld. De vader
werkt buitenshuis. Er is een zoon die sterk is en
gezond. De dochter is ziekelijk. Zij heeft een
verlamd been. Zij is helemaal afhankelijk van
de moeder. Haar ogen en plotselinge invallen
verraden de wil om zich van die afhankelijk
heid los te maken. Met de hulp van de weten
schap worth ze langzaam gezond. Haar moeder
houdt dit tegen, zij wil niet dat haar dochter
vrouw wordt:' zij vertrouwt die wereld niet
(meer) die haar buitensluit. Daarmee wordt
ook haar moederrol overbodig. Hoe «gezon-
Een journalist meldt zich en beweert een ver
haal te willen schrijven over de beroemde
«brownstone» huizen, waarin Isabel woont,
maar feitelijk zit hij achter een «levensverhaal»
aan van de oude Isabel en een nog niet gepu
bliceerd manuskript van één van die beroemde
schrijvers, dat in haar bezit zou zijn.
definitief in Tilburg. Na vijfjaar tobben op
zakelijk gebied, ontmoette hij Bep. die met
een fikse management-ervaring achter de
rug. de zaken heel wat realistischer aanpak
te. Ook Bep volgde de kappersvakschool en
staat nu alweer 8 jaar in de zaak. Voor geen
goud zou zij naar het kantoorleven terug
willen. «Iets maken en dan de voldoening
dat iemand blij de deur uitgaat, dat zou ik
niet meer willen missen».
Ook artiesten kunnen door de griep bevangen
worden. F.J. Bogner moest het vorige week la
ten afweten en nu is helaas ok de Amerikaan
se danseres Ellen Fisher wegens ziekte uitge
schakeld Zaterdag 27 november om precies
20.30 uur speelt voor de tweede keer deze
maand theatergroep Het Coöperatief •Vol
wassen orgasme ontsnapt uit Amerikaans cir-
Een nieuw solowerk. Te zien op donderdag 25
november 20.30 uur ip de theaterzaal van het
Kultureel Sentrum. K
Guido Lauwaert heef/de roman Lijmen van
Willem Elsschot bewerkt voor solotoneel.
Ruud Kamphoven van het Brabants Dagblad
zag in mei deze voorstelling in Den Bosch de
avond nadat Lauwaert daar zijn fameuze be
werking van de Reis naar het einde van de
nacht had gespeeld en schreef er het volgende
over: zoals tijdens de Reis naar het einde van
de nacht al duidelijk werd, is Lauwaert een be
zeten toneelmens en een vakman op hoog ni
veau. Op heel eenvoudige manier kan Lau
waert, alsof hij toevallig op dat moment niks
Een vertoning door Hans Stevens. Vrijdag 19
en zaterdag 20 november performance 20.30
uur. zaterdag 20 en zondag 21 november in
stallatie 13.00 -16.30 uur. Kultureel Sentrum
Tilburg. Toegang vrij.
tenissen en een voortdurende dialoog
met het publiek, dat de speler op vele
momenten kan beïnvloeden of manipule
ren. De onderwerpen zijn sterk autobio
grafisch en zijn uitgekozen om hun eroti
sche lading, om hun emotionele kracht
en vooral om de speelse mogelijkheden.
De grappen blijken volgens Goddijn te
werken, «aan beide zijden van het Ka
naal» (hij deed dit optreden ook in Lon
den).
Film van de Duitse regisseuse Alexandra
van Grote uit 1982. (90 minuten). Met
Gabriele Osburg, Ute Cremer en vele ande
ren. Van 18 tot en met 24 november, iedere
avond behalve op zondag in de filmzaal van
de Stadsschouwburg.
Op zondag 21 november presenteert de
Commissie Gezamenlijke Muziekvereni
gingen een gevarieerd concert in de
Postelse Hoeve waaraan drie Tilburgse
verenigingen hun medewerking verlenen.
Gezien het programma, zowel vocaal als
instrumentaial, belooft ook dit concert
weer een succes te worden.
De uitvoerende verenigingen zijn: Hart
van Brabantkoor o.l.v. Hans v.d. Brandt;
operakantoor Concordia o.l.v. Walter
Hoeven; Les Musiciens Joyeux o.l.v. Rei-
nier Jongerden. Aanvang 12.00 uur.
Gezien de verwachte belangstelling is tij
dige aanwezigheid gewenst.
Lastpakken, buitenbeentjes, dwarsliggers en
stoorzenders kunnen het ons moeilijk maken.
Toch zijn ze nodig om hun omgeving wakker te
houden.
In iedere klas, bij elke groep kinderen, is er al
tijd wel eentje die geen moment stil kan zitten
en waar geen huis mee te houden is. Toch kan
je aan hen «uitvergroot» zien waar ieder kind
mee te maken heeft: ruzies die je niet gewild
hebt, vechtpartijen die uit de hand lopen en het
verknallen bij mensen die je eigenlijk aardig
Kees is zo’n onmogelijke jongen. Kees is knet
ter zeggen de anderen, maar dat komt meer
omdat hij een enorme fantast is dat hij in moei
lijkheden komt. Hij kan bovendien niet zo
goed uit zijn woorden komen en is op school
ook niet goed in taal en zo. Bij het minste ge
ringste raakt hij in paniek zodat hij meteen met
iedereen op de vuist gaat die te dicht in zijn
buurt komt, zelfs als het Linda is. Dat is zijn
vriendinnetje, alleen weet zij daar nog niets van
«’n Schaamteloze ontmoeting» is de titel
van de voorstelling die de Arnhemse
schrijver Frans Goddijn zaterdag 27 nov.
a.s. geeft in het COC, Koestraat 73 te Til
burg. Aanvang: 20.45 u. Het is een 5
kwartier durend optreden waarin Frans
Goddijn naar zijn zeggen tegelijk schrij-
ver-verteller en performer is.
Vanuit een kring van neergelegde en óp-
i voorwerpen en kleren ontstaat
monologen, verhalen en gebeur-
Achter een op het eerste gezicht onneemba
re grijze vesting aan de Piusstraat, spelen
zich wonderbaarlijke dingen af.
Eenmaal binnen valt de blik al direkt op de
bekende Rietveld stoel en de rustgevende.
Japans aandoende, witte scheidingswand.
Tot dan blijft het een raadsel waar de esthe
tisch verantwoorde vormgeving toe leidt.
Een kijkje achter de schermen is voldoende
om te zien dat de strakke Rietveld-lijnen
zijn doorgevoerd in het atelier van twee
haarkunstenaars. Veel wit, marmer, deuren
in Mondriaan-stijl, funktioneel en prak
tisch. Een affiche aan de wand met daarop
kort en bondig de visie van kapper/visagist
Ton Reijnen completeert het beeld «Voor
haar. U mag van mij een duidelijke mening
verwachten over haar. Uitgaande van een
persoonlijke visie. Waarbij innerlijk en
uiterlijk steeds zoveel mogelijk met elkaar
in evenwicht zijn. Een visie die ik, liefst niet
gehinderd door technische onvolmaakthe
den, wil overbrengen aan vrouwen die van
mij meer verwachten dan omstandig zwaai
en met kam en schaar... Ieder zijn vak. Dit
is de mijne».
Bep en Ton Reijnen zien hun vak als kunst.
Dit kan je met woord en daad waarmaken,
maar Bep en Ton vinden het even zo be
langrijk om de lijn door te trekken in de di-
rekte woon- en werkomgeving. Hun ideeën
hieromtrent herkennen zij in de kunst (de
vormgeving) en de doelstellingen van de
Stijl. De Stijl niet alleen als uiting van
kreativiteit, maar ook als levensstijl die zich
uit in hoe je werkt en leeft. «Wij vinden het
een uitdaging om met weinig middelen iets
moois te maken. Dus bij ons geen franje en
poespas. Rust en schoonheid in de kunst,
dus ook in onze kunstuiting. Knippen is een
oerbezigheid, een kreatieve onderneming.
Ons interieur weerspiegelt onze wijze van
kappen. Het kontakt met de klant is daarbij
zeer belangrijk». Maar, vervolgt Ton Reij
nen lakoniek, «Aangezien wij nogal mondi
ge klanten hebben is dat een vanzelfspre
kendheid».
20 jaar geleden vestigde Ton Reijnen zjch
Deze zomer toonde de Tilburgse kunstenaar
Hans Stevens in Kassei, buiten het officiële cir
cuit van de Documenta, een eerste tussentijdse
presentatie van zijn omvangrijke projekt, dat
gezien moet worden als de visualisering van
een jarenlang onderzoek op de grenzen van
kuituur, samenleving en historie. Zijn perfor
mances en installaties*in het Kultureel Sentrum
zijn in essentie identiek aan zijn «Kassel»-pro-
De performances zou je kunnen beschouwen,
als een indeling in de kunstgeschiedenis. Zelf
betitelt Stevens zich als «taalleraar», waarbij
taal in de meest brede en eigenlijke zin van het
woord gezien dient te worden. Dit betekent
voor hem dat taal alle uitingsvormen van de
mens omvat.
Al tekenend en schilderend geeft Stevens ge
stalte aan deze idee. Hij schildert tekens en
symbolen die middels tekst voor het publiek
helder worden gemaakt, want bij Stevens staat
elke verfstreek ten dienste van zijn verhaal en
nergens op zichzelf te staan. Door hande-
n, demonstraties en het geven van voor-
n weet hij een duidelijk beeld op te roe-
een komische noot ook zeker niet
Zuidelijk Toneel Globe brengt in een regie van Paul Vermeulen Windsant de «Komische» trage
die «Pericles», van William Shakespeare. «Pericles» wordt gespeeld door Nettie Blanken, Thieu
Boermans, Liesbeth Coops, Nora Kretz, Gijs de Lange, Babette Mulder, Adriaan Olree, Joost
Prinsen, Michel van Rooij, Huib Rooijmans en Ton Selter. Er wordt gebruik gemaakt van een ver
taling van Gerrit Komrij en Paul Gallis verzorgt dékors en kostuums.
Vijf monologen van Dario F
uitgevoerd door.de aktrices
mone Ettekoven en Caroline van
«Volwassen orgasme ontsnapt» gaat
om de seksuele onderdru"
Voor het brengen van dit
is het werken met Dario
erg belangrijk geweest.
Josephine van Gasteren, Jules Hamel en
Ellen Röhrman spelen het boeiende blijspel
«Die Gouden Tijd» van A.R. Gurney. Za
terdag 27 november om 20.15 uur in de
Schouwburgzaal.
lijk een w
voel» bij
dan ook een uiting
beschouwer beleefd
siteit, de eksplosie Van éér
bald in de molecuul-achti^
gingen, doet haar denken aan een j
tie waar konflikten leven en aan de c
komen en zelfs aan een abstrakte we
een bevruchting.
Alle Jager werd in 1935 geboren in Broekster-
woude en leeft en werkt in Leeuwarden. Hij is
autodidakt en maakt tekeningen, grafiek, aqua
rel, kleinplastiek (een kleine greep) en schrito.
Het kunstwerk van de week is vervaardigd iri'
de schrito-techniek een, zoals hij zelf zegt, op
zichzelf staand kunstwerk dat tot stand komt
door o.a. uitwasse'n, in- en bewerking met ver
schillende soorten chemicaliën. Alle Jager mag
een constructivistisch kunstenaar genoemd
worden, die in zijn schrito’s het evenwicht tus-
sen emotionaliteit en geometrie zoekt. Opval
lend in zijn werk is de vaak wat onstabiele
kompositie. Door de elkaar oversnijdende
vlakken, die door de witte lijnen geaccentueerd
worden, lijkt het niet alleen alsof er bewegin
gen plaatsvinden, maar ook alsof er zich op het
doek zowel objekten als vlakken bevinden. Dit
dualisme en balanceren versterkt de onlogische
opbouw van de kompositie. In zijn eigen woor
den «Bezig zijn met kunst, het onzichtbare
zichtbaar maken...
Verkenning van het onderbewuste, gebruikma
kend van het toeval met uitsluiting van het
automatisme. Het gevecht om een andere nieu
we zuiverheid in schrift en toon (schrito), daar
bij vooral lettend op en strevend naar positieve
nieuwe strukturen».
Tilburg - Besterdring 87 - tel. 431489
Goirle - Winkelcentrum ..De Hovel" -
Technische dienst tel. 436100
In de reeks van folkkonserten, georgani
seerd door de Stadsschouwburg, is het op
woensdag 24 november de beurt aan de
Bretons-Franse folkformatie Sonerien Du.
Vanaf 21.00 uur zullen de vijf Bretonnen de
Studio-zaal muzikaal op stelten proberen te
zetten met hun aanstekelijke, tot dansen
uitnodigende muziek.
De naam Sonerien Du (Bretons-Keltisch voor
zangers in het zwart) is een eerbetoon aan een
Bretons zangersduo uit het stadje Pont L’Abbé,
die door de toenmalige Franse klasse-justitie in
de vorige eeuw voor een vermeende diefstal on
schuldig ter dood werd veroordeeld.
Het is eqn voorstelling voor volwassenen, waar
in de elementen toneel, poppenspel, zang en in
strumentale muziek zo’n magisch geheel zijn
geworden dat de toeschouwer plotseling tot de
ontdekking komt zelf in dit spel de hoofdrol te
speten.
Het stuk speelt op een nachtelijk kermisterrein.
Twee artiesten, een man en een vrouw, pakken
in. Ze hebben het sein gekregen voor vertrek.
Waarheen is onbekend. Om de nacht te bekor
ten vertellen ze elkaar hun levensverhalen. Vo
gel Groes en de poppenspeler, die in het verle
den grote invoed hebben gehad op de lotgeval
len van de man en de vrouw, grijpen ook deze
nacht herhaaldelijk in. Tijd en ruimte verande-
ren hiervoor van ritme en maat: de eindeloos
grote lijkende nacht wordt het voorspel tot de maka-
:erd is here dans, waarin dood en leven wedijveren om
de macht. Wie overwïnt?
De voorstelling wordt uitgevoerd door de
Australische poppenspeler Neville Tranter -
bekend van zijn «Suffed Puppet Theatre» -, de
akteurs Ellen Veger en Jelle Balder en de ak-
kordeoniste Mini Dekkers.
In een regie van Franz Marijnen brengt het
RO-Theater vanavond (donderdag 18 no-
I vember) de verwarrende komedie «De
koopman van Venetië» van William Sha
kespeare.
Alles loopt gelukkig goed af in deze komedie:
(de schurk wordt gestraft, de geliefden krijgen
elkaar en de zwaar beproefde held wordt in eer
en rijkdom hersteld.
Maar zo simpel ligt het bij Shakespeare nooit.,
j? Liefde is geen mooi, diep louterend gevoel,
maar een middel om politieke macht te verove-
i ren. om gedroomde luxe en intellektueel genot
Ie verwerven, om eigen voortreffelijkheid te
vereeuwigen. De kinderloze koopman vergiftigt
het huwelijk van zijn dierbare protégé, de ban-
kier verhindert zijn dochter te leven. Wie maat
schappelijk niet in tel is, koopt zich een para-
sietenbestaan: de jood bij de welgestelde bur
gers, de welgestelde burgers bij de heersers
«ver het halfrond. En de heersers? Bij hen leidt
het bezit van macht, rijkdom en liefde tot ver
spilling, tot dekadentie. De welgestelde burgers
‘dromen van levenslust en leven zich uit in anti
semitische diskriminatie. En de jood buit uit en
vernietigt.
Het RO-theater zal natuur en onnatuur een
spiegel voorhouden. De voorstelling wordt ge
speeld door Peter Tuinman, Lou landré, Fred
Vaassen, Jaak van Donselaar, Pauline van
Rhenen, Marieke van Leeuwen, John Kraaij-
kamp sr. e.v.a. De vertaling is van Gerrit Kom-
Oost-Turkije voorkomt.
Hamo, hoofd van de herdersfamilie, is de beli-
■chaming van het patriarchale systeem. Hij is de
tiran die de hele familie terroriseert. Zijn zoons
zorgen voor de schapen en vechten de vete’s
tussen de verschillende families uit. De vrou
wen moeten onder barre omstandigheden voor
het levensonderhoud zorgen. Berivan, de
vtouw van de oudste zoon, geldt als voorbeeld
van de onderdrukking die vrouwen in Anatolië
moeten ondergaan. Zij wordt regelmatig mis
handeld en is daardoor ernstig ziek. Dat ze
daardoor geen kinderen kan krijgen wordt haar
zwaar aangerekend. Haar enige reaktie op de
onderdrukking is haar totale zwijgen. Haar
zwijgen is symbolisch voor het zwijgen van de
meerderheid van de vrouwen in Turkije. Door
de mechanisering van de landbouw worden de
weidegronden schaarsers en daarmee ook de
mogelijkheid om met het hoeden van schapen
in hun levensonderhoud te-voorzien. Voor de
jongeren is de stad dan oók een perspektief om
van de armoede, de familievete’s en de groot
grondbezitter af te komen.
Dario Fo is in zijn eigen land de meest omstre
den auteur, in het buitenland één van de be
langrijkste auteurs van het hedendaags politie
ke theater, zo kan de Italiaanse auteur-akteur
Dario Fo het best omschreven worden. In Bel
gië en Nederland kreeg Fo het eerst bekend
heid met zijn stuk Mistero Buffo, uitgevoerd
door de Internationale Nieuwe Scene uit Bel
gië. po omschrijft zijn werk zelf als een synthe
se van episch theater en commedia dell’arte.
Het belangrijkste element bij het theater van
- als echt
- salomskiën
- boksen
- vogels
- onderwater
- torenbrand
- ruimteschip
- laserstraal
- bomaanval
- ruimteaanval
- insektenaanval
- vleermuizen
- poolbiljart
Emmy Verhey soleert vervolgens in het vijfde
vioolkonsert van Mozart. Het werk werd in de
cember 1775 door Mozart, die juist de leeftijd
van 19 jaar had bereikt, voltooid en geldt als
één van de meest biezondere komposities in
zijn soort.
Na de pauze wordt de eerste symfonie van
Mahler gespeeld, een werk waarvoor eenj,
orkestbezetting vereist is en dat geïnspireeru i»
op Jean Pauls roman «Der Titan». Deze sym-
.fonie zit vol diametrale tegenstellingen. Van
ballet-pantomime «Die Geschöpfe een bijna onhoorbaar pianissimo tot hemelbe-
s Prometheus» van Beethoven. Een vrij stormende fortes. Vooral het laatste deel alegro
‘vroeg werk dat nog grotendeels in de klassieke furioso, is een ware uitbarsting van emoties in
-stijl is gehouden. klank.
der» de dochter wordt, hoe meer ze leert op
eigen benen te staan, zich aan de vrouwenrol
aan te passen in de wereld van de vader en de
vrienden, de openbare wereld, des te duidelij
ker komt de «ziekte» van de moeder aan het
licht: zij wordt onzichtbaar voor de anderen.
Een vrouw is verdwenen onder de rol van moe
der.
Hesitate Demonstrate werd opgericht in 1975 door Geraldine Pilgrim en Janet Goddard, afge
studeerd aan de afdeling Beeldende Kunst van de Polytechnic in Leeds. Sindsdien hebben ze an
dere performers uitgenodigd met hen samen te werken. Tot nu toe hebben ze acht shows opgezet:
Vertrekpunt, Ha Ha, Verschikkelijke Dingen, Minuten, Geen Spijt. Lidtekens. Pardon en Niet
Hun nieuwste voorstelling heet Goodnight Ladies. Het stuk gaat over twee mensen die hun ge
boorteland hebben verlaten en al verder trekkend door grote onbekende steden, naar hun eindbe
stemming worden toegezogen, als motten naar een kaarsvlam.
denkt Kees. Per ongeluk ontmoeten Kees en
Linda een zekere Hendrik die zichzelf profes
sioneel a-sociaal noemt. Op een niet zachtzin
nige manier weet Hendrik aan Kees duidelijk
te maken dat het je niet zoveel oplevert als je in
het wilde weg om je heen slaat.
Je agressiviteit onderdrukken zoals Linda doet
vindt hij ook niet de geschikte manier. Hendrik
heeft wel betere ideeën. (Trouwens Hendrik
steekt van Kees en Linda ook een paar dingen
op die hij bijna vergeten was.) Deze training
van Hendrik komt Kees en Linda goed van pas
als een groep kinderen uit de buurt geterrori
seerd wordt door de lefgozer Bobby en zij er
als eerste dwarsliggers tegenin gaan...
Het stuk is tot stand gekomen in samenwer
king met de schrijver Karei Eijkman en wordt
gespeeld door: John Buysman, Carla Dekker,
Herman Douw, Don van Dijke, Rina Galama
en Louis Kockelmann.
e Sonerien Du (eveneens uit Pont
komstig) is een uit vijf personen be
staande groep, die als geen ander de zgn. «Fest
Noz»-Muzikaliteiten (Bretons volksdansfeest)
weet te leiden en vertolken. Vokale werkjes,
hoofdzakelijk uit Vannes en West-Bretagne.
worden afgewisseld met vlotte, swingende in
strumentale stukken uit de streken Plinn, Mon
tagne, Fissel en Leon. Sonerien Du treedt op in
de volgende bezetting: Raymond Riou (gitaar,
zang), Yann Goas (bombarde, whistles, bi-
niou), Gilles Roland (akkordeon, orgel), Jean-
Pierre Le Cam (basgitaar, zang), Hervé Keneis
(viool, gitaar).
Fo is natuurlijk de lach: een lach ontketenen
door het groteske van een situatie aan te geven
is nog altijd de beste manier om tot een inzicht
te komen, om je bewust te worden van de con
tradicties waarin je leeft.
Voordat Franca Rama Dario Fo ontmoette
maakte ze furore als jonge aktrice op de Ita
liaanse televisie. Ze koos niet de gemakkelijke
wegen begon samen met Fo vanaf 1951 het nu
zo bekende geëngageerde toneel op te bouwen.
Ze creërden talloze stukken waarin zij een gro
te hoeveelheid van de moeilijkste vrouwenrol
len voor haar rekening nam.
In 1977 schreven Dario en Franca samen het
stuk «Tutto cas^ lett.o e chiesa» (alles voor het
huis, het bed en de kerk). Het is een stuk over
de vrouw, over haar sexuele horigheid. Ze
neemt zichzelf op de korrel, ziet zichzelf zitten,
opgesloten, opgetut, afhankelijk, hunkerend,
liefderijk, onderdanig, ongelukkig.
Het is de blik van Franca op haar vrouw-zijn,
haar gediscrimineerd worden, haar emotionele
verbondenheid, opgetekend met de ervaren
hulp van haar echtgenoot...
Deze samenwerking resulteerde in vijf monolo
gen resp. «Wakker worden», «Vrouw alleen»,
«We hebben allemaal dezelfde geschiedenis»,
«Ik Ulrike schreeuw het uit» en «Medea»; mo-
nologen waarin-ernst en humor vruchtbaar sa
mengaan